Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:00
ron65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:10:
[...]

zit wat in, maar ook dan nog... is na 3 weken stilstaan die 12v accu niet leeg. Beste is aankoppelen op een lader en de auto op max 70% zetten of zoiets heb ik eens gehoord. Heb je wel een thuislader voor nodig.
De handleiding van mijn C40 zegt bij langdurig stallen (> 1 maand) 40-60%. Aansluiten op een lader pas bij >3 maanden.

Maar zo lang parkeren daar hebben we het hier denk ik niet over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:03
ron65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:10:
[...]

Al wat in dat artikel staat echt waar is, zou er per dag 3 kWh worden verbruikt voor de connectie met app en server.

Wat denk je hier zelf van?

Ik denk dat het een rekenfout is, 3kWh per dag betekent dat er een verbruiker aanstaat die continu 3000/24 = 125 Watt gebruikt, bij 12 Volt is dat een stroomsterkte van 10,4 Ampere...
Dat zou dan een standkachel moeten zijn, of een koelbox of koffiezetter...

Mijn XC40 staat nu 3 dagen stil, ik heb hem weggezet met 90% accu, ben gisteren nog een kwartiertje bezig geweest alle apps weer te ordenen na de update, daarbij stond de airco aan, en op ditzelfde moment is de lading nog steeds 90%
Als er 3 kWh per dag wordt gebruikt, en je accu is 69 kWh, dan is 1% 0,69 kWh. Dir drie kWh zou dus per dag 3 / 0.69 = 4,35 % van de accu afsnoepen. Ik zou dus na donderdag (het is nu zondag) volgens dat artikel nu op ruim 12% verlies = rest 78% moeten zitten, maar het is 90% nog steeds.

Dan zeg ik: dat artikel klopt van geen kanten!

Ja er zal wat sluipverbruik zijn voor de deurbediening, alarm, connectie met internet etc, maar dat zijn verbruikers die bij elkaar wellicht een watt of 2 doen, per dag 48 wH oftewel 0,048 kWh. en dan nog denk ik dat zelfs dat veel ingeschat is.
Als je uitgaat van 1 watt, 0,024 kWh per dag, mag de accu na 27 dagen 1 % gezakt zijn. Meer niet.
Per jaar is dat 8.67 kWh en dat kost ongeveer € 5,25. Iets anders als de € 600 die de paniekzaaiers van AD ons willen doen geloven ;)
Wat ik wel eens heb gehoord van een tesla rijder is dat de accu wel wat leegloopt als je de surveillance mode gebruikt bij het stallen. Dat is die mode die bij beweging rondom automatisch videobeelden maakt.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Wat ik wel eens heb gehoord van een tesla rijder is dat de accu wel wat leegloopt als je de surveillance mode gebruikt bij het stallen. Dat is die mode die bij beweging rondom automatisch videobeelden maakt.
Zou zomaar kunnen, de cameras staan dan 24/7 aan, er is een centraal systeempje actief dat de beelden analyseert en bij beweging opnames opslaat en naar een app stuurt... De cameras worden niet aangestuurd door een nabijheids detectie op capacitieve basis zoals normaal zou zijn, maar op basis van contrastverschillen in beeld, en daarvoor moeten ze 24/7 aanstaan. De andere optie met een nabijheidssensor zou minder gebruiken maar is duurder om in te bouwen....

Bovendien gaan dan zelfs de lichten van de auto kort branden (stadslicht) als iemand er te dichtbij komt.
Dat is allemaal verbruik dat onze (X)C40 niet kent, ik schat in dat de cameras per stuk ongeveer 6 Watt zijn, er zitten er tenminste 4 en wellicht zelfs 6 rondom. 36 Watt, en een systeem van 20 Watt is 56 Watt, sowieso al. Dan ga je wel richting meerdere kWh per dag. Wellicht heeft de schrijver van dat artikel niet door dat er ook andere wagens dan Tesla bestaan 8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:52
rolfio schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:29:
[...]

Als voormalig Tesla rijder kan ik zeggen dat mijn model S (van feb 2017) wel degelijk langzaam leegliep. Volgens mij maakte die behoorlijk vaak connectie met de Tesla servers (er werd sinds echt veel data voor analyse van AutoPilot verstuurd). Dit gebeurde ook voordat surveillance mode er überhaupt was. Ik had wel het idee dat aan het einde van mijn leaseperiode (2020) het verlies minder was. De SoC liep k echt terug, dus niet alleen de 12v accu.

Bij mijn Volvo heb ik nog helemaal geen verlies gemerkt. Uiteraard is er wel verbruik als je in de stilstaande auto zit (airco/verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centeiro
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:10
Google maps vraagje: ik begrijp dat het percentage bij “aankomst” wil zeggen met hoeveel batterij ik ga aankomen op de bestemming, maar weet iemand wat “vertrek” wil zeggen? Misschien is het iets simpels maar ik kan maar niet denken wat het is…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz226bZ-APo4i7fpNOLCXfcVIeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XmYztiz86bnTPLncH7iDQF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 22:17
Centeiro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:44:
Google maps vraagje: ik begrijp dat het percentage bij “aankomst” wil zeggen met hoeveel batterij ik ga aankomen op de bestemming, maar weet iemand wat “vertrek” wil zeggen? Misschien is het iets simpels maar ik kan maar niet denken wat het is…

[Afbeelding]
Beetje knullig vertaald, maar dat geeft aan wat je over zou houden als je exact dezelfde route weer terug zou rijden tot aan het vertrekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
ron65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Zou zomaar kunnen, de cameras staan dan 24/7 aan, er is een centraal systeempje actief dat de beelden analyseert en bij beweging opnames opslaat en naar een app stuurt... De cameras worden niet aangestuurd door een nabijheids detectie op capacitieve basis zoals normaal zou zijn, maar op basis van contrastverschillen in beeld, en daarvoor moeten ze 24/7 aanstaan. De andere optie met een nabijheidssensor zou minder gebruiken maar is duurder om in te bouwen....

Bovendien gaan dan zelfs de lichten van de auto kort branden (stadslicht) als iemand er te dichtbij komt.
Dat is allemaal verbruik dat onze (X)C40 niet kent, ik schat in dat de cameras per stuk ongeveer 6 Watt zijn, er zitten er tenminste 4 en wellicht zelfs 6 rondom. 36 Watt, en een systeem van 20 Watt is 56 Watt, sowieso al. Dan ga je wel richting meerdere kWh per dag. Wellicht heeft de schrijver van dat artikel niet door dat er ook andere wagens dan Tesla bestaan 8)7
Ik heb een dashcam ingebouwd, voor en achter. Bij rijden neemt hij continue op en bij parkeren obv beweging. Nadat ik 3 weken op vakantie was geweest, was de 12v accu leeg. Nooit bij stilgestaan dat dit toch wel de nodige stroom vraagt. Elke keer als er een auto langs rijdt, neemt hij op. Nu hou ik er rekening mee ook hem aan de lading te zetten bij langdurig niet rijden of om de dashcam uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:57
Henk Pi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Ik heb een dashcam ingebouwd, voor en achter. Bij rijden neemt hij continue op en bij parkeren obv beweging. Nadat ik 3 weken op vakantie was geweest, was de 12v accu leeg. Nooit bij stilgestaan dat dit toch wel de nodige stroom vraagt. Elke keer als er een auto langs rijdt, neemt hij op. Nu hou ik er rekening mee ook hem aan de lading te zetten bij langdurig niet rijden of om de dashcam uit te zetten.
In een vorige auto had ik ook een dashcam (alleen voor) ingebouwd en de voeding daarvan liep via een powerbank. Die was in de 12v van de auto geplugd en de camera in de powerbank. Als ik reed ( en de 12 volt socket in de auto dus ‘actief’ was), werd de powerbank weer volgeladen en de voeding ook meteen ‘doorgezet’ naar de camera. Als de auto stilstond leverde de powerbank stroom voor de de camera tot die leeg was. Ik weet niet meer hoe lang hij stil kon staan, maar best een paar dagen en de 12v accu bleef in ieder geval vol…..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Sokoo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 00:38:
[...]

90% zou ook prima moeten kunnen zolang je hem maar niet op 100% laat staan voor langere tijd.
Volvo geeft adviezen in het manual, waarom zou je daar vanaf willen wijken?

Uit het manual:

Lang parkeren
Om de kans op accuschade tijdens lang parkeren (langer dan een maand) te minimaliseren, wordt een laadinterval van 40-60% aanbevolen.
Als de ladingsgraad hoger is – rijd met de auto totdat de ladingsgraad lager is.
Als de ladingsgraad lager is – laad de auto.
Als het de bedoeling is dat de auto langer dan drie maanden geparkeerd staat, is het advies om een constante lading aan te sluiten.
Controleer de ladingsgraad van de auto regelmatig en of het laden goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
4v4t4r schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Ik heb precies hetrzelfde.. aan de andere kant, fietsen huren telt ook op over 3 jaar heen ? (mocht je dat doen) in mijn geval zou ik een trailer willen achter de auto,, ik twijfel ook enorm :D
Offerte van ProLease ontvangen, het kost me €21 extra in de maand. Mijn leasecontract zou momenteel stoppen op 1 april 2025 maar ik kan er volgens mij nog een jaar extra bij op doen wat ik ook ga doen als de EX30 niet aantrekkelijk genoeg is.

Enige wat ik niet helemaal snap is dit:
Verrekening van de reeds verstreken leasetermijnen vindt plaats met terugwerkende kracht per ingangsdatum van het leasecontract. Het te verrekenen bedrag bedraagt EUR 624,40 ex. BTW.
Moet ik dit zelf betalen of is dit dus die €21 p/m?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 14:14
Juancho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:46:

[...]

Ik denk dat dat de € 21,- p/m is maar dan met terugwerkende kracht tot aanvang leasecontract.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:48
Juancho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Offerte van ProLease ontvangen, het kost me €21 extra in de maand. Mijn leasecontract zou momenteel stoppen op 1 april 2025 maar ik kan er volgens mij nog een jaar extra bij op doen wat ik ook ga doen als de EX30 niet aantrekkelijk genoeg is.

Enige wat ik niet helemaal snap is dit:

[...]

Ja dit dus, even 600+ aftikken en dan per maand nog 21 eur bijleggen.
Past het nog binnen je leaebudget? betaald je werkgever ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47
Iemand al een overzicht gevonden van alle netwerken die Plugsurfing ondersteunt? Of mag ik ervan uitgaan dat die laadpas bij zowat elke lader werkt binnen Europa? In de Volvo app kan je op het 2e tabblad een kaart met laders zien, zijn dat dan allemaal ondersteunde laders? Is me echt niet duidelijk om eerlijk te zijn.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
@Juancho Inderdaad wat al gemeld was: dat is het bedrag dat je nu in 1x moet afbetalen om de €21 per maand voor de al verstreken maanden te dekken. Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn huidige V40, dat was maar een jaartje bijbetalen. Het hogere bedrag paste nog in het leasebudget, dus heeft de werkgever het eenmalige bedrag ook gewoon betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Ja dit dus, even 600+ aftikken en dan per maand nog 21 eur bijleggen.
Past het nog binnen je leaebudget? betaald je werkgever ?
Damn, dan is het idd wel een forse uitgave wat het voorlopig voor ons niet waard is. Dan huren we die keren wel een fiets op locatie. Ik zit btw al over leasebudget dus heb al een extra eigen bijdrage en mijn werkgever gaat, natuurlijk, niet voor extra opties betalen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Damn, dan is het idd wel een forse uitgave wat het voorlopig voor ons niet waard is. Dan huren we die keren wel een fiets op locatie. Ik zit btw al over leasebudget dus heb al een extra eigen bijdrage en mijn werkgever gaat, natuurlijk, niet voor extra opties betalen.
ik heb hetzelfde, rij net zo lang al in de auto, is het me denk ik niet waard (en ik heb nog ruimte in mn leasebudget, maar geen zin om mn werkgever hier mee op te zadelen nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Mga1600 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Uit het manual:

Lang parkeren
Om de kans op accuschade tijdens lang parkeren (langer dan een maand) te minimaliseren, wordt een laadinterval van 40-60% aanbevolen.
Als de ladingsgraad hoger is – rijd met de auto totdat de ladingsgraad lager is.
Als het de bedoeling is dat de auto langer dan drie maanden geparkeerd staat, is het advies om een constante lading aan te sluiten.
Volvo geeft allerlei adviezen om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan. Even los van het milieu aspect: hebben jullie ervaring met het inleveren van je gekochte auto en de waarde die de wagen nog oplevert, waarbij de staat van de accu in de prijs is verdisconteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
HenryP schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Volvo geeft allerlei adviezen om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan. Even los van het milieu aspect: hebben jullie ervaring met het inleveren van je gekochte auto en de waarde die de wagen nog oplevert, waarbij de staat van de accu in de prijs is verdisconteerd?
Ik denk dat er daarvoor nog niet lang genoeg/genoeg EVs rondrijden en het daarom nu nog weinig tot niets uitmaakt.
Behalve zoals bij die actie van de Ampera laatst waarbij Opel zelf de accupakketten verving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
DreZutphen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Ja psies dat klopt voor geen meter. Er staat een bronvermelding bij maar hoe de bron dan aan zijn statistieken komt is uiteraard niet vermeld.
Puur bangmakerij van een bedrijf dat zijn diensten wil aansmeren en vermoedelijk resultaten van Tesla's surveillance mode even als "normaal" neemt om zo de illusie te geven dat hun diensten veel geld kunnen besparen 8)7

En zelfs als je hun data voor waar aanneemt, zouden de meeste auto's in hun database meer dan 365 dagen per jaar moeten stilstaan om aan zo'n verbruik te komen, wat me vrij lastig lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Eerste keer tot 100% geladen, volledig op zonne-energie. Klaar om overmorgen en de dag erop een 1800km te rijden. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPEsce1tOfFxld0cj4w-gyq4nxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ezQaoGj2FYyacC7QByRsSW3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Largamelion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:02:
Eerste keer tot 100% geladen, volledig op zonne-energie. Klaar om overmorgen en de dag erop een 1800km te rijden. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
waarom nu al vol dan? ik doe dat op de dag zelf dat ik weg ga (ook ivm preconditioning)
Veel plezier en hou ons op de hoogte in : Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

[ Voor 4% gewijzigd door 4v4t4r op 10-07-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:24:
[...]

waarom nu al vol dan? ik doe dat op de dag zelf dat ik weg ga (ook ivm preconditioning)
Veel plezier en hou ons op de hoogte in : Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Geen eigen laadpaal wellicht? Ik laad ook altijd tot 100% de middag/avond ervoor omdat we het ook moeten doen met publieke laadpalen. Overigens vrijwel altijd wel plek, dus soms zet ik de auto ook in de nacht aan de laadpaal.

Maar met deze temperaturen is preconditioning toch helemaal niet nodig. En als het echt heet is, ff half uurtje de airco alvast aan via de app en je verliest vrijwel niks aan range. Dat hele preconditioning is volgens mij alleen een toegevoegde waarde in de winter. Ik zit iig bij deze temperaturen zonder preconditioning heel erg snel op een acceptabel verbruik van rond de 19/20. Lager lukt toch nooit, ook niet met preconditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
4v4t4r schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:24:
[...]

Simpel, omdat de wagen toch thuis stond (thuiswerk) en er genoeg zon was. Thuisbatterij zit vol dus dan gaat alle energie naar de wagen tot die vol zit. Alles wat terug naar het net gaat is verlies in België als je een digitale meter hebt, zoveel mogelijk zelf verbruiken dus. Ik ga echt niet stoppen op 80% omdat dat zogezegd beter is voor de batterij, de dealer zei me zelf dat dat niet meer van deze tijd is en uiteindelijk gebeurt dat toch amper want zoveel ben ik niet thuis. Als ik woensdag vertrek zal ik eerst wel nog pre-condition'en, zodat ik onder optimale omstandigheden kan vertrekken.

Het andere topic volg ik ook dus deel sowieso m'n bevindingen daar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:33:
[...]
Simpel, omdat de wagen toch thuis stond (thuiswerk) en er genoeg zon was. Thuisbatterij zit vol dus dan gaat alle energie naar de wagen tot die vol zit. Alles wat terug naar het net gaat is verlies in België als je een digitale meter hebt, zoveel mogelijk zelf verbruiken dus. Ik ga echt niet stoppen op 80% omdat dat zogezegd beter is voor de batterij, de dealer zei me zelf dat dat niet meer van deze tijd is en uiteindelijk gebeurt dat toch amper want zoveel ben ik niet thuis. Als ik woensdag vertrek zal ik eerst wel nog pre-condition'en, zodat ik onder optimale omstandigheden kan vertrekken.

Ben benieuwd.

overigens zei mijn dealer destijds ook dat 100% laden door Volvo welliswaar afgeraden wordt en 90% wordt aanbevolen, maar dat alle werknemers van die vestiging die een EV rijden altijd gewoon tot 100% laden en geen nadelige effecten daarvan ondervonden tot nu toe.
Het kon niet veel kwaad zei men.

Zelf heb ik er wel meer moeite mee en is het voor mijn gevoel toch wel een dingetje, en hou de 90 aan tenzij ik op de zaak zit en nog naar huis moet, dan pak ik ook 100% omdat ikd die binnen enkele uren toch weer aanspreek om thuis te komen.

Het gaat er om dat de accu niet lange tijd op 100% vulling moet staan, dat schijnt minder goed voor de accu te zijn. Niet langere tijd boven 90 en niet langere tijd onder 20%, zegt men.

Wat betreft zon, ik kan per dag maximaal 12 kWh uit de panelen krijgen die ik heb, 6 st waarvan er 2 op het oosten liggen, meer ruimte heb ik er niet voor. Mijn dagverbruik is wanneer we overdag niet thuis zijn, een magnetron gebruiken en tv kijken, ongeveer 10 kWh, maar doorgaans zitten we wel boven 12 kWh per dag.

Ik heb dus niets over voor in de auto, en dan nog is het een leasewagen waarvoor ik een laadpas heb en laden me niets kost, maar als ik energie uit de panelen in de auto stop moet ik die savonds weer inkopen en dat kost me wel geld.
Dus ik ga daar niet aan beginnen, bovendien staat in ons leasecontract dat het gebruik van een zgm Granny loader verboden is, dat willen ze niet hebben uit veiligheids overwegingen en omdat die kosten van laden daarmee niet op officiele wijze geregistreerd worden.

[ Voor 21% gewijzigd door ron65 op 10-07-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
[...]

Helemaal gelijk in! Ik heb ook te vaak gelezen dat 100% laden AC geen kwaad kan, met snelladen (DC) beter 100% laden niet te vaak doen. Overigens, preconditioneren doe ik enkel in de winter, en zelfs dan lang niet altijd. 😊.
Fijne vakantie! 😎👍

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 10-07-2023 18:51 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:05
Zie dat de EX90 nu ook als core en met RWD geleverd wordt... is qua prijsstelling een stuk interessanter geworden (wel nog steeds buiten mijn bereik helaas....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Henk Pi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Mag ik vragen welke dashcam je ingebouwd heb @Henk Pi? Ben ook op zoek, voorkeur was de FitcamX vanwege de afwerking, maar kijk nu naar de Viofo A139 Pro 2CH vanwege de kwaliteit.

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:34
Mga1600 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Uit het manual:

Lang parkeren
Die heb ik niet gelezen, tijdens overdracht zei de dealer dat tegen mij :?

Maar als er inderdaad wat anders staat, dan dat maar aanhouden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
DPPSchoenmaker schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Mag ik vragen welke dashcam je ingebouwd heb @Henk Pi? Ben ook op zoek, voorkeur was de FitcamX vanwege de afwerking, maar kijk nu naar de Viofo A139 Pro 2CH vanwege de kwaliteit.
Ik heb een Nordvall DC102-4K 32GB gekocht. Deze bevalt mij erg goed. Goede beeldkwaliteit en de cam valt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:23
[...]

offtopic:
Hoeveel kWh gaat er in de thuisbatterij?

Op een zonnige zomerdag produceer ik 55 kWh met mijn zonnepanelen. En opladen doe ik juist 's avonds. Zo'n batterij kan dus interessant zijn.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 08:43
Vandaag een leen XC40 gehad, welgeteld een T3, maar dan waardeer je de electric meteen weer zeg. Het bromt, automaat schakelt op de meest rare momenten, het komt maar schokkerig tot stilstand en weer op gang, je merkt dat het gewicht lager is, infotainment voelt erg gedateerd. Blij als de P6 zo weer terug is. En benieuwd wat ze over de trilling gaan zeggen, zal wel producteigenschap genoemd worden ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:12
Ophidian schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:45:
Vandaag een leen XC40 gehad, welgeteld een T3, maar dan waardeer je de electric meteen weer zeg. Het bromt, automaat schakelt op de meest rare momenten, het komt maar schokkerig tot stilstand en weer op gang, je merkt dat het gewicht lager is, infotainment voelt erg gedateerd. Blij als de P6 zo weer terug is. En benieuwd wat ze over de trilling gaan zeggen, zal wel producteigenschap genoemd worden ;)
Mijne is vorige week bij de dealer geweest. Ik had dat mijn deur afgesteld moest worden en ze zouden ook gelijk naar het trillen kijken. Tijdens het maken van de afspraak had de beste verkoper "er nog nooit van gehoord". Op mijn opmerking dat internet er vol mee staat kreeg ik als reactie: Ja, je vindt altijd wel wat als je er op zoekt.

Na de afspraak kreeg ik te horen dat ze de wielen gebalanceerd hadden maar dat het probleem er nog was. Ze hadden nu toch van Volvo te horen gekregen dat het een bekend probleem was en nog geen oplossing voor is.

Joh, dat wist ik al...
Maar goed, het is nu gemeld en bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@RickKoets Irritant is dat ja. Hier beide dealers (EX30 is bij andere dealer besteld) meteen dat het bekend probleem is en derde danwel vierde kwartaal oplossing verwacht wordt. Dus hij is nu ook aangemeld.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ron65 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:53:
De Frunk wordt lekker warm, zelfs bij stilstand in de zon zoals vandaag.
Max was 37,1 graden, genoeg om je boter te smelten inderdaad.

Later zal ik ook eens kijken wat snelladen met de temperatuur hier doet.

Zwarte lijn is temperatuur, blauw is relatieve luchtvochtigheid.
De logger begon vannacht om 03.00 uur getimed te loggen.
De tabeltijden zijn GMT, de logger stond op GMT+1, de max tempgrens 65 graden is bedoeld om de lijn rood te kleuren als die daarv=boven komt, idem voor de min gres +1 graden, en eenzelfde systeem zit er in voor de RV waarde. Het gaat nu echter even om de temperatuur curve, van 14 - 38 graden op de dag.

[Afbeelding]
Eerste resultaten loggers:
TZ2006050086: armleuning tussen voorstoelen
TZ2007050228: Kofferbak onder de dubbele vloer
TZ2007050245: Frunk

Noot: de tijden van de loggers hebben niet gelijk gelopen, al had ik ze wel gelijk ingesteld. Blijft Alibaba spul ;-)
de pieken horen ongeveer gelijk te liggen, maar je ziet dat die wat ongelijk in de grafiek komen.
Bovendien zijn twee loggers niet op tijd gestart, die zie je later beginnen in de grafiek. Ook daar dus iets geks (lijkt de Volvo timers wel voor laden of preconditioning van enkele OTA's geleden 8)7 )
Ik ga het dus nog eens overdoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZfATZKzhnxwaG-qLCzNwohoqLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JQBFqpTYcndbaVtAnmambr1.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusies
In het interieur in de armrest is het echt heet, de aut0 heeft de hele dag in de zon gestaan laatste dagen, de schaduwplaatsjes zijn door een stuk varkensmest van de overkant met zijn 4 autos in beslag genomen.
In de auto interieur lopen de temperaturen op tot bijna 60 graden, zwarte lijn.

In de kofferbak onder de vloer (blauwe lijn) is het op datzelfde moment 31 graden
In de frunk (paarse lijn) is het dan 34 graden

Het is dus ind e auto heet, maar onder de vloer van de kofferbak is de koelste plek, gevolgd door de frunk.

Nu gaat dit nog om het snelladen, zover ben ik niet gekomen en de komende weken zit dat er ook nog niet in gezien mijn werk agenda, maar op vakantie gaat dat zeker wel gebeuren en dat is volgende maand. Ik ga dán de proef herhalen, probeer de loggers beter in tijdlijn te krijgen en dan gaan we zien welke resultaten er dan uitkomen.
Nutteloos maar leuk onderzoekje :)

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 11-07-2023 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibelius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 13:45
ron65 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:10:
[...]

Noot: de tijden van de loggers hebben niet gelijk gelopen, al had ik ze wel gelijk ingesteld. Blijft Alibaba spul ;-)
de pieken horen ongeveer gelijk te liggen, maar je ziet dat die wat ongelijk in de grafiek komen.
Bovendien zijn twee loggers niet op tijd gestart, die zie je later beginnen in de grafiek. Ook daar dus iets geks (lijkt de Volvo timers wel voor laden of preconditioning van enkele OTA's geleden 8)7 )

[Afbeelding]

Conclusies
In het interieur in de armrest is het echt heet, de aut0 heeft de hele dag in de zon gestaan laatste dagen, de schaduwplaatsjes zijn door een stuk varkensmest van de overkant met zijn 4 autos in beslag genomen.

In de kofferbak onder de vloer (blauwe lijn) is het op datzelfde moment 31 graden

Het is dus ind e auto heet, maar onder de vloer van de kofferbak is de koelste plek, gevolgd door de frunk.

Nu gaat dit nog om het snelladen, zover ben ik niet gekomen en de komende weken zit dat er ook nog niet in gezien mijn werk agenda, maar op vakantie gaat dat zeker wel gebeuren en dat is volgende maand. Ik ga dán de proef herhalen, probeer de loggers beter in tijdlijn te krijgen en dan gaan we zien welke resultaten er dan uitkomen.
Ik zeg… vooral doorgaan! _/-\o_

V60 T8, Denim blue, my’25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 13:44
[...]

Super interessant en zeker niet nutteloos zou ik denken, weten dat het onder de plank in de kofferbak de meest stabiele temperatuur is in de zon is zinvol om te weten, We zitten immers op tweakers voor een reden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lars4
  • Laatst online: 04-04-2024
Lars4 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:06:
Na wikken en wegen toch maar besloten de fiets op deze wijze mee te nemen op vakantie. Zelf erg benieuwd hoeveel het verbruik beïnvloedt gaat worden. Ik zal de heen en terugweg naar het vakantieadres in Italië monitoren en de praktijk getallen met jullie delen d:)b

(een test rondje heen/terug gisteravond over 40km gaf een gem verbruik van 21.9 kwh/100km. Snelweg 110 kmh en n-wegen 85 kmh)

[Afbeelding]
Vorige week van regio Rotterdam naar Toscane gereden met een tussenstop in Zwitserland.

Afstand: 1.381 km
Gem verbruik: 21.1 kwh/100km

Omstandigheden:
Zwaar beladen, airco continu aan op 20gr, koelbox ingeplugd op de sigarettenaansteker, cruisecontrol op de snelwegen tussen de 105 en 120. Buitentemperatuur 25-35 graden en dus een racefiets op het dak.

Ik was zelf positief verrast met het verbruik. Was vooraf toch wel wat angstig dat het verbruik door de fiets erg hoog zou zijn en de reis veel zou beïnvloeden.

Daarnaast was het mijn eerste vakantie met een elektrische auto en het is me enorm mee gevallen. De laad mogelijkheden onderweg waren ruim voldoende aanwezig en overal zo snel geladen dat we binnen een half uur weer verder konden.

Ter afsluiting nog een foto op de gotthardpass welke een genot was om te rijden met de XC40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt1i_iScnX1Vlv-2w0bRjn02C6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4mZwnFJtsiki8eCI1HLb0mz.jpg?f=fotoalbum_large
Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:
Ander vraagje, omdat wij toch graag wat vaker lekker willen fietsen zit ik er over na te denken om alsnog een trekhaak te laten monteren in mijn P8. Heeft iemand dat al eens gedaan en dan specifiek via je al bestaande lease? Ben wel benieuwd wat je dat per maand extra kost en of dat de moeite waard is of dat je beter op locatie voor die keren een fiets kan huren. Zeker als ik de P8 houdt (dus de EX30 is het financieel gezien niet waard) en zelfs nog een jaar langer blijf rijden leek me dat wel een handige optie om nog toe te voegen.
Ik liep hier ook tegenaan en ik kan via de leasemaatschappij geen trekhaak meer toevoegen. Ik vond €1100 zelf aftikken voor 4 jaar nogal stevig en ben het daarom op bovenstaande manier gaan proberen. Dit is bij gebrek aan een trekhaak voor racefietsen en MTB’s een prima alternatief, maar bijvoorbeeld bij zwaardere ebikes minder praktisch. Wat voor fietsen wil jij vervoeren?

[ Voor 20% gewijzigd door Lars4 op 12-07-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Lars4 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:23:
[...]

Vorige week van regio Rotterdam naar Toscane gereden met een tussenstop in Zwitserland.

Omstandigheden:
Zwaar beladen, airco continu aan op 20gr, koelbox ingeplugd op de sigarettenaansteker, cruisecontrol op de snelwegen tussen de 105 en 120. Buitentemperatuur 25-35 graden en dus een racefiets op het dak.

Ik was zelf positief verrast met het verbruik. Was vooraf toch wel wat angstig dat het verbruik door de fiets erg hoog zou zijn en de reis veel zou beïnvloeden.

Daarnaast was het mijn eerste vakantie met een elektrische auto en het is me enorm mee gevallen. De laad mogelijkheden onderweg waren ruim voldoende aanwezig en overal zo snel geladen dat we binnen een half uur weer verder konden.

Ter afsluiting nog een foto op de gotthardpass welke een genot was om te rijden met de XC40.

[Afbeelding]

[...]

Ik liep hier ook tegenaan en ik kan via de leasemaatschappij geen trekhaak meer toevoegen. Ik vond €1100 zelf aftikken voor 4 jaar nogal stevig en ben het daarom op bovenstaande manier gaan proberen. Dit is bij gebrek aan een trekhaak voor racefietsen en MTB’s een prima alternatief, maar bijvoorbeeld bij zwaardere ebikes minder praktisch. Wat voor fietsen wil jij vervoeren?
Ik ga (als alles goed gaat) over een paar dagen richting Italie met de dakkoffer erop. Zal verbruik ook in de gaten gaan houden. De auto rijd indd heerlijk door de alpen :)

Ps. Zou je het zadel er niet afhalen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars4
  • Laatst online: 04-04-2024
4v4t4r schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Ik ga (als alles goed gaat) over een paar dagen richting Italie met de dakkoffer erop. Zal verbruik ook in de gaten gaan houden. De auto rijd indd heerlijk door de alpen :)

Ps. Zou je het zadel er niet afhalen ? ;)
Benieuwd naar de resultaten!

Toch maar gekozen om ‘m helemaal het frame in te laten zakken. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-09 20:09
Lars4 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:23:
[...]

Omstandigheden:

@Lars4 Handig als je onderschrift vermeldt wat voor auto je rijdt! P6?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jswinkels
Ik ben gisteren bezig geweest om de api werkende te krijgen in HomeAssistant (ik zag al wel een plugin voor Domoticz). Op het moment dat ik (eindelijk) de eerste gegevens binnen kreeg stuitte ik tijdens het zoeken naar een oplossing voor de authenticatie op de volgende integratie: https://github.com/Dielee/volvo2mqtt. Dit werkt perfect, je moet wel ook even een MQTT broker installeren.

Je moet daarnaast zelf wel een developer account bij Volvo aanmaken en het aantal requests is beperkt (10.000), dus je kan het verversingsinterval niet te laag zetten. Maar het werkt verder wel. Er zin behoorlijk was sensoren beschikbaar (ook bandenspanning, of deuren en ramen open en dicht zijn e.d.) Ik weet niet nog niet of het allemaal werkt, maar ik kan nu wel van uit HomeAssistant mijn auto voorverwarmen en dit dus ook fatsoenlijk automatiseren. Ik wil mijn kaart in HomeAssistant nog wel wat gaan aanpassen, maar het begin is er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ60AKiyBdUyvOkdfzRqx5h_kjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qgNRKJtJoiTNOLObxK7skXPt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 14:29
jswinkels schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:14:
Ik ben gisteren bezig geweest om de api werkende te krijgen in HomeAssistant (ik zag al wel een plugin voor Domoticz). Op het moment dat ik (eindelijk) de eerste gegevens binnen kreeg stuitte ik tijdens het zoeken naar een oplossing voor de authenticatie op de volgende integratie: https://github.com/Dielee/volvo2mqtt. Dit werkt perfect, je moet wel ook even een MQTT broker installeren.

Je moet daarnaast zelf wel een developer account bij Volvo aanmaken en het aantal requests is beperkt (10.000), dus je kan het verversingsinterval niet te laag zetten. Maar het werkt verder wel. Er zin behoorlijk was sensoren beschikbaar (ook bandenspanning, of deuren en ramen open en dicht zijn e.d.) Ik weet niet nog niet of het allemaal werkt, maar ik kan nu wel van uit HomeAssistant mijn auto voorverwarmen en dit dus ook fatsoenlijk automatiseren. Ik wil mijn kaart in HomeAssistant nog wel wat gaan aanpassen, maar het begin is er.

[Afbeelding]
Is 10000 het aantal requests per dag of over welke timeframe hebben we het?
Wanneer ik mijn wagen heb (Q4), wil ik gerust meehelpen aan een native Home Assistant integratie indien de MQTT oplossing limitaties vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:08:
[...]

Super interessant en zeker niet nutteloos zou ik denken, weten dat het onder de plank in de kofferbak de meest stabiele temperatuur is in de zon is zinvol om te weten, We zitten immers op tweakers voor een reden. ;)
Dat is helemaal waar.

Ik zet de proef voort volgende maand, dan ga ik op vakantie (wel binnen NL, maar mét caravan) en zal dan ook snelladen met enige regelmaat omdat de camping ondanks dat het in de optielijst staat, domweg geen laadpaal heeft. Dus af en toe snelladen want om nu 7 uur bij een laadpaal 8 km verderop te gaan zitten wachten in de auto..... Snellader is er op 10 min rijden afstand.

Dan krijg je ook dat effect van warme accu, warme laadsystemen etc, en dan is of in de kofferbak, in het interieur en/of in de frunk de temperatuur door het laden oploopt aardig om eens uit te zoeken.
Ook tijdens het rijden zal de temperatuur iets doen, gisteren ben ik 10 km weggeweest, airco vol aan, en dat zag je zelfs in de lijn van de kofferbak meting terug (einde van de lijn), maar de frunk had daar uiteraard geen direct effect van.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de resultaten volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Wafje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Is 10000 het aantal requests per dag of over welke timeframe hebben we het?
Wanneer ik mijn wagen heb (Q4), wil ik gerust meehelpen aan een native Home Assistant integratie indien de MQTT oplossing limitaties vertoont.
Het is 10.000 per dag. Dit is de beperking die Volvo oplegt voor de API voor developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

[Afbeelding]

Conclusies

Leuk, de tweaker komt boven!

erg benieuwd naar je uitkomst van hoe warm de frunk wordt als je op een zonnige zomerdag staat te snelladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Komend weekend staat onze eerste lange vakantierit op de planning naar Spanje. Uiteraard heb ik een en ander voorbereid qua planning. Nu weet ik dat het goed is om de auto voor te conditioneren voor vertrek en het bij vertrek slim is om de volgende laadbestemming in te geven zodat de accu op tijd kan voorwarmen.
De eerste dag zullen we ongeveer 1000 km rijden tot ongeveer Clermont Ferrand. Wat ik me nu afvraag, is het dan slim om iedere keer weer het volgende laadstation in te geven, of is de accu omdat we continu rijden/laden op temperatuur en is dat niet meer zinvol ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Mardijk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
Komend weekend staat onze eerste lange vakantierit op de planning naar Spanje. Uiteraard heb ik een en ander voorbereid qua planning. Nu weet ik dat het goed is om de auto voor te conditioneren voor vertrek en het bij vertrek slim is om de volgende laadbestemming in te geven zodat de accu op tijd kan voorwarmen.
De eerste dag zullen we ongeveer 1000 km rijden tot ongeveer Clermont Ferrand. Wat ik me nu afvraag, is het dan slim om iedere keer weer het volgende laadstation in te geven, of is de accu omdat we continu rijden/laden op temperatuur en is dat niet meer zinvol ?
Is het niet zo dat als je de eindbestemming in (de recent ge-update versie van) Maps zet dat het systeem zelf bij ieder van de geadviseerde laadstops ‘aan de gang gaat’. Bij de huidige temperaturen in Spanje zal de accu voornamelijk gekoeld leren gaan worden denk ik……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mardijk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
altijd de snellader in programmeren. Dan zal je laadsnelheid een stuk hoger zijn. (was het wel eens vergeten in de zomer en dan haal je niet de maximale snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
Mga1600 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Is het niet zo dat als je de eindbestemming in (de recent ge-update versie van) Maps zet dat het systeem zelf bij ieder van de geadviseerde laadstops ‘aan de gang gaat’. Bij de huidige temperaturen in Spanje zal de accu voornamelijk gekoeld leren gaan worden denk ik……
Dan vraag je je af wat de ideale temperatuur is voor een accu om met maximale snelheid te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
Kammika schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:56:
[...]

altijd de snellader in programmeren. Dan zal je laadsnelheid een stuk hoger zijn. (was het wel eens vergeten in de zomer en dan haal je niet de maximale snelheid..
Ok, dan gaan we dat gewoon doen. Verwacht dat de initiële planning wel flink af zal wijken van de daadwerkelijke planning. Auto geeft nu een gemiddeld verbruik aan van 20,3 kWh/100 km, maar verwacht met volbeladen auto met dakkoffer en fietsen achterop wel een stuk hoger uit te komen. Wellicht richting de 25/26 kWh/100 km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Op mijn recente trip naar Zuid-Frankrijk heb ik niet het effect van de Warmtepomp kunnen “ontdekken”. Misschien verwachtte ik er teveel van, geen idee. Wat me wel opviel, is dat de maximale laadsnelheid slechts over een deel van de laadtijd beschikbaar is (wat ook uit de grafiek blijkt). Mijn tip: focus je er niet teveel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mardijk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:04:
[...]

Dan vraag je je af wat de ideale temperatuur is voor een accu om met maximale snelheid te laden...
rond de 30 graden dacht ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Weet iemand wellicht ( ik kan het op het polestar forum niet direct vinden) hoe je die car stats viewer app reset? kan het werkelijk niet vinden in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Weet iemand toevallig waarom er op een C40 uit voorraad 5 weken levertijd zit. Dealer wist het niet. Staat die voorraad zover weg of is het aantal transporten beperkt ofzo?

Je zou denken dat op dag 0 @mausy5043 bestelt, dan dag 1 adminstratief verwerken en dag 2 op transport naar de dealer paar dagen voor de dealer om haar afleverklaar te maken en eind van de volgende week kan @mausy5043 haar op komen halen. Wat gebeurt er dan die andere 4 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
Hebben meer mensen last van geen internetverbinding in de auto? Heb elke mogelijke reset geprobeerd en de auto een half uur laten staan maar dit heeft niets geholpen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
quinten010 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
Hebben meer mensen last van geen internetverbinding in de auto? Heb elke mogelijke reset geprobeerd en de auto een half uur laten staan maar dit heeft niets geholpen…
Heb ik ook wel eens gehad. Nachtje laten staan, dan doet hij onderhuids van alles. Volgende ochtend werkt alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
jswinkels schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:14:

[Afbeelding]
Zou echt geweldig zijn als iemand dat naar native home assistant wil zetten. Ik heb ZHA voor mijn Zigbee devices en verder geen mqtt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 26-09 19:24
quinten010 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
Hier ook geen internetverbinding. Ook geen GPS. Infotainment reset heeft niet uitgehaald. TCAM reset ook niet. Auto afsluiten en even later opnieuw geprobeerd helaas geen resultaat. Zijn er meer mensen die er last van hebben of ligt het aan de auto?

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

menjo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Hier ook geen internetverbinding. Ook geen GPS. Infotainment reset heeft niet uitgehaald. TCAM reset ook niet. Auto afsluiten en even later opnieuw geprobeerd helaas geen resultaat. Zijn er meer mensen die er last van hebben of ligt het aan de auto?
Ik heb vandaag niets gemerkt, alles werkte naar behoren.
Om eerlijk te zijn, de laatste 4 maanden zeker geen echte uitval van de internetverbinding meer gehad. Soms duurt het enkele minuten voor koppelen nadat je bent ingestapt, zeker als de auto een dag of twee stilgestaan heeft, maar dat komt snel genoeg op zijn pootjes terecht.

Wat ik wel merkte: gisteren gaan rijden na 3 dagen stilstand, toen moest het middenscherm helemaal opstarten weer, ben naar de sportschool gereden (10 mijn rijden) en daar op de parkeerplaats tijdens het inparkeren schrok ik van geluid... Spotify stond kennelijk aan, en ging daar pas afspelen... 8)7
Ik rij wel vaker zonder radio of muziek, gewoon genieten van die heerlijke wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Zonet mijn ervaring van dag 1 richting Spanje gedeeld in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa .

Heerlijke auto toch om mee te rijden die XC40. Af en toe wel eens ergeren aan die ACC die veel te vroeg remt maar voor de rest lekker zweven over de weg. Boxen in de Ultimate klinken ook best goed imo en navigeren met GM verliep best vlot (stops wel wat gepland met ABRP). Tussen de 1e en 2e laadstop was hij wel wat positief met het aankomstpercentage... dat zakte van 12% naar 6% zelfs na minderen van m'n snelheid dus dat was even spannend. Daarna had hij er blijkbaar uit geleerd want toen kwam het wel redelijk overeen met de schatting.

Morgen deel 2, nog 800km ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 08:23
ron65 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:52:
[...]
[...knip...]
Ik rij wel vaker zonder radio of muziek, gewoon genieten van die heerlijke wagen.
Ha ha, dat doe ik ook vaak. Lekker rustig.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanderpn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-02 14:22
Voor de caravan rijders onder ons, afgelopen zondag op ons dooie gemakje met de P8 en een Eriba Nova L (max 1500kg) richting Zwitserland vertrokken. Rijden ging perfect, cruise controle op circa 90km/u soms versnellen naar de 105 km/h om in te halen.
Maar alles op het dooie gemak. Weinig vrachtwagens dus zelf door de wind geploegd. Gem verbruik zat op circa 35,5 per 100 km.

Met name gepland op Tesla laders en de Fastned in DE. Een keer af moeten koppelen tijdens de 5 laadstops. Nooit hoeven wachten, wel enkel op laadpunten van de snelweg af gezocht en met minimaal 4 laadpunten. In ABRP 3,5 km/kWh ingesteld met een max snelheid van 95 kg en 1500 kg extra gewicht. Deze instellingen waren goed vergelijkbaar met wat de auto aangaf aan bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAdxbegBp2Ie_20XnZe0sdsGH8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFsiHTp3cJFhiXtVoL8ImDy7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian66
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 13:55

wian66

Leapmotor C10 Design (2025)

sanderpn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:30:
Voor de caravan rijders onder ons, afgelopen zondag op ons dooie gemakje met de P8 en een Eriba Nova L (max 1500kg) richting Zwitserland vertrokken. Rijden ging perfect, cruise controle op circa 90km/u soms versnellen naar de 105 km/h om in te halen.
Maar alles op het dooie gemak. Weinig vrachtwagens dus zelf door de wind geploegd. Gem verbruik zat op circa 35,5 per 100 km.

Met name gepland op Tesla laders en de Fastned in DE. Een keer af moeten koppelen tijdens de 5 laadstops. Nooit hoeven wachten, wel enkel op laadpunten van de snelweg af gezocht en met minimaal 4 laadpunten. In ABRP 3,5 km/kWh ingesteld met een max snelheid van 95 kg en 1500 kg extra gewicht. Deze instellingen waren goed vergelijkbaar met wat de auto aangaf aan bereik.

[Afbeelding]
Dat is mooi. Ik rijd ook een P8.
het thuisfront durft het met onze Adria (ook 1.500 kg) naar midden Frankrijk niet aan. Te onzeker / weinig laadpalen daar. Het wordt dit jaar (iedere keer weer spannend) een Ford Kuga PHEV die het mag trekken.

In Nederland al een paar keer gereden met de Adria (vol bepakt) en ik zat op een verbruik van 43 / 100 km.
was wel slecht weer, moet ik er bij zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hmm dat lijkt mij dus niks, dat je een keer of 5 moet stoppen en misschien toch ook wel een beetje extra stress hoe het allemaal zal gaan, doen de laadpalen het etc. Zonder caravan zou ik het wel durven want dat scheelt nogal.

Aan de andere kant, je stelt je er ook op in samen. Dus dan weet je wat je kan verwachten en dat je nou eenmaal een x aantal keren moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

mausy5043 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:38:
Weet iemand toevallig waarom er op een C40 uit voorraad 5 weken levertijd zit. Dealer wist het niet. Staat die voorraad zover weg of is het aantal transporten beperkt ofzo?

Je zou denken dat op dag 0 @mausy5043 bestelt, dan dag 1 adminstratief verwerken en dag 2 op transport naar de dealer paar dagen voor de dealer om haar afleverklaar te maken en eind van de volgende week kan @mausy5043 haar op komen halen. Wat gebeurt er dan die andere 4 weken?
Intussen contact gehad met een Care by Volvo medewerker. Die kon mij vertellen dat de levertijd van de C40 uit voorraad dichter bij de 2 dan bij de 4 weken ligt. Dus, da's fijn. Met een beetje mazzel nog voor het eind van de maand m'n auto ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
Iemand hier die de combo PHEV XC40 Recharge & Alfen Eve Single laadpaal heeft?

Deze combinatie werkt namelijk niet goed bij ons. Differentieelschakelaar springt steeds af bij onderbreken of beëindigen laden. Laadpaal vervangen, zelfde resultaat. Getest met een andere PHEV XC40, zelfde resultaat.

Getest met een andere wagen (BMW X1) - geen enkel probleem...

Installateur verwijst naar garage, garage naar installateur/laadpaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:12
Baats schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:49:

Deze combinatie werkt namelijk niet goed bij ons. Differentieelschakelaar springt steeds af bij onderbreken of beëindigen laden. Laadpaal vervangen, zelfde resultaat. Getest met een andere PHEV XC40, zelfde resultaat.

Ik heb bijna dezelfde combi. Ik heb een P6 en een Alfen Eve Single. Maar ik heb nog geen problemen ervaren. Laden gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

RickKoets schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb bijna dezelfde combi. Ik heb een P6 en een Alfen Eve Single. Maar ik heb nog geen problemen ervaren. Laden gaat prima.
Oei. Hopen dat het met mijn zappi gewoon goed gaat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
wian66 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:07:
[...]

...het thuisfront durft het met onze Adria (ook 1.500 kg) naar midden Frankrijk niet aan. Te onzeker / weinig laadpalen daar. Het wordt dit jaar (iedere keer weer spannend) een Ford Kuga PHEV die het mag trekken....
Inmiddels is het helemaal niet meer zo spannend. Frankrijk heeft het aantal snellaadpalen flink uitgebreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Baats schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:49:

Bij mij gaat die ook goed in combi met p6 en Alfen eve single pro. Maar deze vraag heeft in dit forum niet zoveel zin. Alle pure electrics hebben een andere lader dan de phev. Dus de antwoorden hier zijn niet representatief voor je situatie. Ik denk dat je deze vraag beter in thuislaadtopic kunt stellen:..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Oei. Hopen dat het met mijn zappi gewoon goed gaat dan.
Zapp is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Largamelion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:53:
Zonet mijn ervaring van dag 1 richting Spanje gedeeld in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa .

Heerlijke auto toch om mee te rijden die XC40. Af en toe wel eens ergeren aan die ACC die veel te vroeg remt maar voor de rest lekker zweven over de weg. Boxen in de Ultimate klinken ook best goed imo en navigeren met GM verliep best vlot (stops wel wat gepland met ABRP). Tussen de 1e en 2e laadstop was hij wel wat positief met het aankomstpercentage... dat zakte van 12% naar 6% zelfs na minderen van m'n snelheid dus dat was even spannend. Daarna had hij er blijkbaar uit geleerd want toen kwam het wel redelijk overeen met de schatting.

Morgen deel 2, nog 800km ongeveer.
Deel 2 ging ook super vlot op een probleempje met een Ionity paal na. Echt aangenaam verrast door het elektrisch rijden voor zo'n lange afstand.

En de PA is echt genieten op de Spaanse snelwegen die ik nam, als het rustig is dan werkt dat echt top. Ook heerlijk om af en toe het gaspedaal eens in te drukken en zo lekker vooruit te schieten.

Paar rariteiten met Google Maps die soms laadpalen wijzigde tijdens het laden en me 2x van de snelweg stuurde om onnodig binnendoor te rijden maar op 1800km afstand is dat te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian66
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 13:55

wian66

Leapmotor C10 Design (2025)

HenryP schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Inmiddels is het helemaal niet meer zo spannend. Frankrijk heeft het aantal snellaadpalen flink uitgebreid.
Dat valt tegen. zitten midden Frankrijk; zeg maar rondom A89. daar is weinig te beleven, welke app je ook gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Weet iemand of het technisch mogelijk zou moeten zijn dat de Volvo app ook de laadsnelheid kan tonen? Het zit er helaas nog niet in, maar ik zou dat echt een hele fijne toevoeging vinden. Of zijn ze daarvoor afhankelijk van de (publieke) laadpaal aanbieders? Een Smoov/Allego zelf toont het bijv. wel bij hun palen.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 14-07-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
wian66 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Dat valt tegen. zitten midden Frankrijk; zeg maar rondom A89. daar is weinig te beleven, welke app je ook gebruikt
Omdat ik het niet geloof, heb ik zelf even gekeken.
- Heb je de Tesla App gebruikt? Ik zie twee Tesla laadpleinen (8 en 12 laadpalen) langs de A89.
- Of de Ionity App? Ik zie er zeker vier laadpleinen van Ionity (7, 12, 5 en 5 laadpalen) langs de A89. Ik heb daarnaast zelf gezien dat Ionity flink aan het uitbreiden is en dat vele van hun laadpalen bij benzinestations er niet eens op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Juancho schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:54:
Weet iemand of het technisch mogelijk zou moeten zijn dat de Volvo app ook de laadsnelheid kan tonen? Het zit er helaas nog niet in, maar ik zou dat echt een hele fijne toevoeging vinden. Of zijn ze daarvoor afhankelijk van de (publieke) laadpaal aanbieders? Een Smoov/Allego zelf toont het bijv. wel bij hun palen.
Waarom vind je die laadsnelheid een hele fijne toevoeging? De accucapaciteit als percentage van het maximaal haalbare is toch al voldoende, zeker als je de laadgrafiek (de laadcurve) een keer gezien hebt. Dan weet je dat die laadsnelheid niet een constante waarde is, maar in de tijd verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Ik heb even gezocht en in deze post vind je bijvoorbeeld de twee laadcurves (single motor en twin motor): Ophidian in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
HenryP schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Waarom vind je die laadsnelheid een hele fijne toevoeging? De accucapaciteit als percentage van het maximaal haalbare is toch al voldoende, zeker als je de laadgrafiek (de laadcurve) een keer gezien hebt. Dan weet je dat die laadsnelheid niet een constante waarde is, maar in de tijd verandert.
Ten eerste omdat de laadsnelheid nog wel eens wil veranderen als er een 2de wagen aan dezelfde laadpaal hangt. En ten tweede omdat de app lang niet altijd klopt, soms klopt de eindtijd niet of het aangegeven percentage niet. Ik merk daar echt wel verschil in helaas.

De realtime laadsnelheid zegt mij veel meer om eerlijk te zijn. Ik zou dat dus hele handige informatie vinden om in de (Volvo) app te zien. Zeker nu je hier in Zwolle een nieuwe aanbieder hebt en Smoov het niet meer toestaat om via de Smoov app een sessie te starten en dus zie je ook de laadinformatie niet meer. Super irritant en daarom zou ik het zeer kunnen waarderen als Volvo in zijn app de info altijd toont. Ongeacht wie de aanbieder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:16

Lancer

What the......

De api geeft wel een estimated charging time. Ben even kwijt of dat ook in de app getoond wordt als je op de “bliksem” klikt.

De Volvo MQTT addon voor o.a. Home Assistant heeft die waarde iig wel door. Niet tot op de minuut nauwkeurig overigens.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Ik heb bij Volvo maar weer eens gevraagd waar de YouTube app blijft. Dit was hun antwoord:
“Onze collega's bij Google zijn hard bezig om Youtube paraat te krijgen voor alle voertuigen uitgerust met het Google Android Automotive systeem. De verwachte uitgave tijd die zij aan ons hebben gecommuniceerd betreft het einde van dit jaar”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:12:
Ik heb bij Volvo maar weer eens gevraagd waar de YouTube app blijft. Die was hun antwoord:
“Onze collega's bij Google zijn hard bezig om Youtube paraat te krijgen voor alle voertuigen uitgerust met het Google Android Automotive systeem. De verwachte uitgave tijd die zij aan ons hebben gecommuniceerd betreft het einde van dit jaar”.
Lol, gelooft iemand dit nog? 🙄😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Ik heb liever dat ze eerst AAOS wat stabieler maken. Gisteren weer eens totaal geen geluid. Vandaag wilde spotify niet starten. Altijd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headliner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2023
Als 'beginneling' is me iets nog onduidelijk.
Ik kan de (max) stroomsterkte instellen (Ampere) voor het laden, bijvoorbeeld thuis.

Als ik onderweg wil snelladen, dus in een half uurtje weer (zo goed als) vol wil zijn, op hoeveel Ampere moet ik de instellingen dan zetten? Of doen publieke laadstations niets met die instelling en zullen altijd het max wat de auto/laadpaal aankan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@headliner Dat doet niks met DC laden. Wil je ook helemaal niet, dan zou het geen snelladen meer te noemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
tdkvolvo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:22:
Ik heb liever dat ze eerst AAOS wat stabieler maken. Gisteren weer eens totaal geen geluid. Vandaag wilde spotify niet starten. Altijd iets.
Ik heb er na soortgelijke ervaringen langgeleden een gewoonte van gemaakt om na iedere update de boel te resetten. Of het daar mee te maken heeft heeft weet ik niet, maar ik heb nooit meer storingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 13:25
tdkvolvo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:22:
Ik ben dit wel met jou eens hoor, ik heb deze Volvo nu ongeveer een half jaar en eigenlijk kán dit gewoon niet, zoveel software problemen, klein of groot.
De 'Core' van de software moet wmb gewoon zeer stabiel zijn en dat is nu niet het geval. Daags voor de 2.10 update doen onze knipperlichten raar, heeft mijn vrouw geen BT verbinding met de auto, na update 2.9 kwam onze trekhaak niet meer uit zijn huisje, sta je mooi te kijken met de paarden klaar om in de trailer geladen te worden....software reset (accu ontkoppelen) bij de dealer verhielp het....alweer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Hier geen software problemen met de Volvo.

De Corsa daarentegen heeft al duizenden euro's aan reparaties en diagnosetijd gehad in die 34 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Ik heb er na soortgelijke ervaringen langgeleden een gewoonte van gemaakt om na iedere update de boel te resetten. Of het daar mee te maken heeft heeft weet ik niet, maar ik heb nooit meer storingen gezien.
Ik doe dit ook sinds bij mij OTA is gaan functioneren, en inderdaad geen storingen op 1 na.
1x had ik ineens geen geluid meer, ging op de snelweg ineens helemaal uit, toen even middels de homeknop gereset en probleem weg, niet meer teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Mga1600 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Die reset na OTA doe ik ook altijd. Helpt helaas niet.
Eergisteren nadat alle geluid was uitgevallen reset gedaan. Geluid was terug. Dag later start spotify niet op.
Door te switchen naar radio en dan weer terug naar spotify werkt het wel. Dit heb ik regelmatig. Al met al dus ondanks die resets regelmatig dat er iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij mij ook: T-cam reset en reset via de Home-knop na elke update.
Daarna geen last van rare storingen.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 17:08
Ik doe ook na elke OTA beide resets. Dat doet wonderen ;-)
Maar nu met 2.10 merk ik dat de software niet echt stabiel is. Heb al verschillende keren Home-reset moeten uitvoeren. Dan doen de knipperlichten geluid het niet, dan crasht GM omdat ik switch tussen wel en geen stem, dan doet de radio weer niet echt.
Laatste software versie is echt geen aanrader (voor mij tenminste)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Morkie69 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:45:
Ik doe ook na elke OTA beide resets. Dat doet wonderen ;-)
Maar nu met 2.10 merk ik dat de software niet echt stabiel is. Heb al verschillende keren Home-reset moeten uitvoeren. Dan doen de knipperlichten geluid het niet, dan crasht GM omdat ik switch tussen wel en geen stem, dan doet de radio weer niet echt.
Laatste software versie is echt geen aanrader (voor mij tenminste)
Ik had geen GPS ineens, soft reset hielp gelukkig.
Het is indd iets minder stabiel allemaal, had hiervoor weinig issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Vraagje over pilot assist. Kan je handmatig tegenwerken ?

Ik vind het idee wat eng dat de software misschien een inschattingsfout kan maken. Dat gebeurt ook wel eens in mijn Golf met de noodrem die soms afgaat... Kan je tegen sturen moest dat nodig zijn ? of moet je de knop gebruiken om PA uit te schakelen vooraleer je het stuur terug kan overnemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37
lupus9537 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:38:

Ik vind het idee wat eng dat de software misschien een inschattingsfout kan maken. Dat gebeurt ook wel eens in mijn Golf met de noodrem die soms afgaat... Kan je tegen sturen moest dat nodig zijn ? of moet je de knop gebruiken om PA uit te schakelen vooraleer je het stuur terug kan overnemen ?
Je kan gewoon sturen, sterker nog, als je niet je stuur “kracht zet” krijg je een melding dat je je stuur moet vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
Mijn internet van de C40 werkt niet, ik rijd in Zwitserland en sinds ik de grens over ben, niets meer, waardoor Google en navi het ook niet goed doen.
Iemand een idee? Heb met de Home knop al gereset, auto al uitgezet…. Niks werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 18:49
Hamer schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:48:
Mijn internet van de C40 werkt niet, ik rijd in Zwitserland en sinds ik de grens over ben, niets meer, waardoor Google en navi het ook niet goed doen.
Iemand een idee? Heb met de Home knop al gereset, auto al uitgezet…. Niks werkt.
Via instellingen en connectiviteit verbinding uitzetten en weer aan.
Als dat allemaal niet werkt, dan heb je nog de optie om de auto met je hotspot van je telefoon te verbinden.
Hopelijk werkt een van bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Hamer schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:48:
Probeer ook tcam reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
9 van de 10x heb je gewoon pech en werkt het morgen zeer waarschijnlijk weer. Super irritant natuurlijk, zeker in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:00
lupus9537 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:38:

Ja dat kan… remmen, gas geven, sturen, alles kan heel eenvoudig. Pilot assist is een hulp, de auto rijd met pilot assist niet zelfstandig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:05:
[...]

Ja dat kan… remmen, gas geven, sturen, alles kan heel eenvoudig. Pilot assist is een hulp, de auto rijd met pilot assist niet zelfstandig…
…. Je hoeft het. Iet in te schakelen maar als PA aanstaat; door het rempedaal even in te trappen stopt de hulp en ben je zelf weer geheel in charge.

Pagina: 1 ... 187 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"