Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
O zeker, ik heb heb die heftige rem ingreep ook wel een keer gehad ….. toen dacht iemand (een Volvo monteur nota bene) tegen beter weten in nog even snel achter de auto langs te moeten springen terwijl ik al achteruit reed. Je schrikt je rot maar bent blij dat er geen ernstiger ‘letsel’ is dan een hartklopping…!Juancho schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:40:
Tja voor hetzelfde geld is het wel een klein kind op een 3 wieler.... better safe then sorry toch? Zeker zolang auto's nog geen onderscheid kunnen maken tussen een klein kind, een kat of een stukje onkruid.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Tuurlijk dat die systemen er zijn voor een reden. Maar de schok en kracht die gebruikt wordt om de wagen af te remmen voelt zwaar buitenproportioneel waardoor je zoals ik aangaf, toch gaat panikeren en de wagen wilt inspecteren. (Door de constante pieptoon en dat je ziet dat je al dat rode vakje hebt op je camera, rijd je al vaak aan 1kmph.) In een garagebox allemaal geen probleem, maar als je nog half op de baan staan omdat je achteruit een parkeervak in wilt rijden gaat dat ook net tot gevaarlijke situaties leiden.Juancho schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:40:
Tja voor hetzelfde geld is het wel een klein kind op een 3 wieler.... better safe then sorry toch? Zeker zolang auto's nog geen onderscheid kunnen maken tussen een klein kind, een kat of een stukje onkruid.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je stapt in de wagen, de podcast hervat en 2 seconden later begint hij plots een vorige podcast af te spelen. Die laatste podcast is dan ook nergens terug te vinden bij de recente items dus je moet 'm helemaal terug gaan zoeken. Hij onthoudt gelukkig wel tot waar je al geluisterd hebt. Echt waardeloos op deze manier... Kan al beter Spotify op m'n phone gebruiken en luisteren over BT.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Is goed gegaan, ik was voor de storm uit naar Leeuwarden over de afsluitdijk. Terwijl ik daar was kwam er een regenfrontje over dat wel veel water gaf maar het was nog niet de stormMga1600 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:29:
[...]
Als je toch moet rijden ondanks de storm wel goed handjes aan het stuur houden hè? Wij zitten in een code rood gebied, maar so far so good….de pannen zitten nog op het dak….
Die kreeg ik op de terugweg, ik moest weer de afsluitdijk over en zag al ver tevoren een zwarte lucht uit het westen op Firesland af komen, op de dijk was het raak, volle wind schuin van links voor, de auto bleef in zijn spoor maar schudde wel heftig, het verbruik liep op tot 31 kWh/100km zolang ik op die dijk reed en de wind over het IJselmeer vol op mij af kreeg.
Toch kon je bij 100 kmh, nog als vanouds heerlijk accelereren ondanks de tegenwind (die echt heftig was).
Inderdaad beide handjes aan het stuur, wel de PA op enig moment aangezet, dat bleek zowaar een best handige hulp, je blijft dan best rechtuit rijden waar anderen links en rechts over de lijnen heen zwalken :-)
Eenmaal in Noord Holland liep het verbruik weer flink terug, al met al over de hele rit van Leeuwarden - Amsterdam toch een 22 kWh/100 km genoteerd, op de heenweg (voor de wind uit) was dat 18 kWh/100km ondanks regen.
Maar wat een bende op de A7, je reed compleet op een groen tapijt over alle rijbanen bij elke set bomen langs de weg en hier en daar lagen die ook OP de weg, moest je er omheen. Dus ook de nodige files, waardoor de rit bijna 3 uur duurde alsnog. Thuis ook hier alle pannen nog op het dak evenals de zonnepanelen, wel veel afgebroken takken (echt flinke jongens) op de straat voor de deur, helaas natuurlijk weer net niet op die wagen van die parkeerplekclaimer van de overkant.....
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 05-07-2023 16:52 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Het gebruik wordt, zover ik begrepen heb, per land uitgerold. Dus het komt vast en zeker ook in België gewoon beschikbaar.Biermans31 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:13:
Waarom kan je in België de driving journal niet gebruiken?
Nee, in België is het zeker en vast.Mga1600 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Het gebruik wordt, zover ik begrepen heb, per land uitgerold. Dus het komt vast en zeker ook in België gewoon beschikbaar.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Heb ik me ook al afgevraagd. Mss omdat we 3-talig zijn en de vertalingen nog niet klaar zijn naar Frans en Duits? Ik zeg maar wat, geen idee waarom het zo lang moet duren. In NL toch al een maand of 2 beschikbaar dacht ik.Biermans31 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:13:
Waarom kan je in België de driving journal niet gebruiken?
Oh ja dat is waar ook….sorry voor de taalvervuiling. …..
Yep, hier hetzelfde gevoel erbij, waar ik laatst wat traagheid vond in google assistent, is dat nu ook weer picobello.Kammika schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:48:
Nou gisteren 2.10 geïnstalleerd en moest vandaag veel rijden. Heb het idee dat het hele systeem sneller is. Start sneller op en alles reageert net even sneller. Hebben meer mensen diezelfde ervaring?
Wel was ik al mijn apps zoek, ik moest eerst weer alles reorganiseren, ik heb alles verschoven en ingedeeld naar eigen smaak, en dat hadden ze weer gereset met de update. (Apple Carplay bijv staat bij mij achteraan een reeks iconen die je moet uitklap[pen, zodat die zo lang mogelijk uit beeld blijft, nu stond die weer prominent vooraan
Gisteren ook 2.10 geinstalleerd, bij het instappen was Google al opgestart! Laten we hopen dat het zo blijft.Kammika schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:48:
Nou gisteren 2.10 geïnstalleerd en moest vandaag veel rijden. Heb het idee dat het hele systeem sneller is. Start sneller op en alles reageert net even sneller. Hebben meer mensen diezelfde ervaring?
Overigens gisteren een tijdje geen internet, maar toch prima van Maps gebruik kunnen maken.
Dus al met al wordt alles langzaam beter
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
mmmm, ik heb juist het gevoel dat het langzamer is dan eerst. Merk dat muziek (DAB+) langer duurt voordat hij weer speelt. Vooral het opstarten (gewoon bij het instappen en wegrijden), na 30 sec. dan loopt het wel soepel.Kammika schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:48:
Heb ook al 2 keer alles moeten resetten, omdat sommige dingen helemaal niet werkte.
Dit is pas de eerste keer dat ik na een release het gevoel heb, deze is geen verbetering. (heb toch al verschillende OTA's gehad)
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Pas sinds gisteren zie ik de gewenste veranderingen in Maps, o.a.de nieuwe filters voor het laadpaalvermogen en de mogelijkheid de route ‘om te gooien’. Heel blij mee! De update wordt kennelijk in kleinere porties uitgerold?Mga1600 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:12:
[...]
Nou…..ondanks de update van Maps nog geen spoor van de genoemde verbeteringen. Doe ik iets fout?
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 10:56 ]
hoe werken die laadapaal filters bij jou? Ik zie wel de optie om route om te gooien, dat die nu ook een laadstop plant bij een route met 1 laadstop. Maar geen aangepast laadfilters (of ik kijk verkeerd?)Mga1600 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:37:
[...]
Pas sinds gisteren zie ik de gewenste veranderingen in Maps, o.a.de nieuwe filters voor het laadpaalvermogen en de mogelijkheid de route ‘om te gooien’. Heel blij mee! De update wordt kennelijk in kleinere porties uitgerold?
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 11:00 ]
In mijn lease-tijd werden dit soort dingen door de leasemaatschappij eenvoudigweg tot 0 afgeschreven over de resterende lease-periode omdat ze er geen restwaarde in zagenJuancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:59:
Ander vraagje, omdat wij toch graag wat vaker lekker willen fietsen zit ik er over na te denken om alsnog een trekhaak te laten monteren in mijn P8. Heeft iemand dat al eens gedaan en dan specifiek via je al bestaande lease? Ben wel benieuwd wat je dat per maand extra kost en of dat de moeite waard is of dat je beter op locatie voor die keren een fiets kan huren. Zeker als ik de P8 houdt (dus de EX30 is het financieel gezien niet waard) en zelfs nog een jaar langer blijf rijden leek me dat wel een handige optie om nog toe te voegen.
Zo’n ding (elektrisch inklapbaar -origineel Volvo) kost ik meen ik 1100 euro.
Dat is dan per maand best een fors bedrag dus zeker als de looptijd nog maar beperkt is.
Ik kan de P8 max 5 jaar rijden begreep ik (daarna gaat de bijtelling omhoog) dus dat betekent nog zo'n 3 jaar. Tis dan wel veel geld idd, erg jammer dat dat zo duur is.Mga1600 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:16:
[...]
In mijn lease-tijd werden dit soort dingen door de leasemaatschappij eenvoudigweg tot 0 afgeschreven over de resterende lease-periode omdat ze er geen restwaarde in zagen
Zo’n ding (elektrisch inklapbaar -origineel Volvo) kost ik meen ik 1100 euro.
Dat is dan per maand best een fors bedrag dus zeker als de looptijd nog maar beperkt is.
Ik heb precies hetrzelfde.. aan de andere kant, fietsen huren telt ook op over 3 jaar heen ? (mocht je dat doen) in mijn geval zou ik een trailer willen achter de auto,, ik twijfel ook enormJuancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Ik kan de P8 max 5 jaar rijden begreep ik (daarna gaat de bijtelling omhoog) dus dat betekent nog zo'n 3 jaar. Tis dan wel veel geld idd, erg jammer dat dat zo duur is.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Zijn natuurlijk afwegingen die een ieder zelf moet maken, maar of je die 30 EUR p/m gaat merken... Ik heb mijn trekhaak direct erbij genomen, kost me omgerekend 1100/48 = 23 EUR. Blijft uiteindelijk hetzelfde...Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Ik kan de P8 max 5 jaar rijden begreep ik (daarna gaat de bijtelling omhoog) dus dat betekent nog zo'n 3 jaar. Tis dan wel veel geld idd, erg jammer dat dat zo duur is.
Maar voor het gevoel wordt het duurder hoe langer je wachtMardijk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Zijn natuurlijk afwegingen die een ieder zelf moet maken, maar of je die 30 EUR p/m gaat merken... Ik heb mijn trekhaak direct erbij genomen, kost me omgerekend 1100/48 = 23 EUR. Blijft uiteindelijk hetzelfde...
Je kunt het ook met dakdragers doen. Doe kun je hergebruiken als je een universele neemt…Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Er het oude knopje links op de eerste foto. Daarna heb je 3 keuzes >50, >150, >350 kWKammika schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:56:
[...]
hoe werken die laadapaal filters bij jou? Ik zie wel de optie om route om te gooien, dat die nu ook een laadstop plant bij een route met 1 laadstop. Maar geen aangepast laadfilters (of ik kijk verkeerd?)
:strip_exif()/f/image/2BURa7iH5XiB2fxxNFCYix6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qH7n5PGIlLafEkcSWP1wxifr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LgVBEvYYnjuArj93prQBplA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Kosten zijn €1195 incl btw en montage via mijn vaste Volvo dealer. Heb de leasemaatschappij ff gevraagd wat dit doet met mijn (netto) leasekosten. Als ik antwoord heb laat ik het wel weten4v4t4r schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Ik heb precies hetrzelfde.. aan de andere kant, fietsen huren telt ook op over 3 jaar heen ? (mocht je dat doen) in mijn geval zou ik een trailer willen achter de auto,, ik twijfel ook enorm
Rijden op de A9 kwam er plots een stuk boom los en ramde vol de zijkant van de auto.
Behoorlijke impact... Maar mag nog van geluk spreken dat ik alleen in de auto zat en dat de boom het raam niet doorboord heeft...
:strip_exif()/f/image/s79lizoGHWp9OiKd5rcNlBWn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6aNVUqVtwgbTM6AfnZFrFdvn.jpg?f=fotoalbum_large)
Rond de 6000 euro schade, al vind ik dat nog best meevallen, helaas ben ik pas half september aan de beurt. Blijft wel balen, echter niemand hierbij gewond geraakt en gezien het leed van andere valt dit mee het is maar blikschade en te herstellen......
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Zonde, maar indd gelukkig alleen maar materiele schade! succes met het herstel.eniesten schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:05:
Goedemiddag, gisteren in de ochtend een behoorlijk schrik moment gehad.
Rijden op de A9 kwam er plots een stuk boom los en ramde vol de zijkant van de auto.
Behoorlijke impact... Maar mag nog van geluk spreken dat ik alleen in de auto zat en dat de boom het raam niet doorboord heeft...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rond de 6000 euro schade, al vind ik dat nog best meevallen, helaas ben ik pas half september aan de beurt. Blijft wel balen, echter niemand hierbij gewond geraakt en gezien het leed van andere valt dit mee het is maar blikschade en te herstellen......
Jeemig, ook baleneniesten schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik reed op de A7 door die storm (eerst afsluitdijk en zo verder tot Amsterdam). daar reed je af en toe over een groen bladeren tapijt, en er lagen bomen op de rijbanen her en der. Ook stak er ergens een volledig kaalgewaaide stam over de geluidswal heen en op ooghoogte de rijbaan op, daar kan ook het nodige bij misgaan, gelukkig zag ik hem tijdig.
Maar als een boom zo de kant uit waait en naar je auto toe, heb je niets te vertellen...
Sterkte met herstel.
p.s., Schadenet heemstede, die zijn erg snel met reparaties, laatst 2 deuren uitgedeukt en gespoten in 1 dag. Wellicht daar eens kijken of je daar eerder aan de beurt bent?

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 14:37 ]
Ik heb er niet zo precies op gelet, maar langer dan een half uurtje was het zeker niet.Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
Hoelang duurde die OTA bij jullie? Tis een hele, hele kleine OTA maar heb nog steeds geen melding gehad dat het klaar is terwijl ik het een uurtje geleden aangezet heb. De vorige die veel groter was, was binnen 25 min ofzo al klaar. Kan wel in de auto kijken maar dan ben ik bang dat ik de installatie in de war schop met grotere gevolgen
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
iets van 30 mins ook..Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
Hoelang duurde die OTA bij jullie? Tis een hele, hele kleine OTA maar heb nog steeds geen melding gehad dat het klaar is terwijl ik het een uurtje geleden aangezet heb. De vorige die veel groter was, was binnen 25 min ofzo al klaar. Kan wel in de auto kijken maar dan ben ik bang dat ik de installatie in de war schop met grotere gevolgen
Heb ik ook niet gehad. Toen ik app opende was de auto zelfs weg. Toen app hard afgesloten en gestart en direct melding dat ie klaar was.Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
20 minuten, tussen afsluiten van de auto en de gereedmelding hier, ik weet het vrij nauwkeurig omdat ik thuiskwam, de installatie startte, naar binnen liep en op datzelfde moment het 19:30 uur nieuws op RTL4 startte, mooi op tijd dacht ik toen nog. Toen ik de melding gereed kreeg was het 19:51 op mijn gsm.Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 06-07-2023 15:30 ]
Gelijk al een irritatie puntje: sortering van apps werkt niet, mijn settings worden niet opgeslagen of getoond. Ik zou verwachten dat de bovenste 4 aps getoond worden in de tegel maar krijg gewoon random apps

:strip_exif()/f/image/KkPM7SrrJv2yDIEZ3ZcuGoLM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXzLtvaaaq3ykRgw8XWnpb4G.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij lagen ze ook door elkaar, maar even opnieuw ordenen verhielp dat. Had ik mooi wat te doen bij het snelladen gisteren, daarna de storm ingereden op de afsluitdijk :-DJuancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:35:
Geen melding op de telefoon maar gezien het al 1,5 uur was toch ff gekeken en toen wel een melding in de auto.
Gelijk al een irritatie puntje: sortering van apps werkt niet, mijn settings worden niet opgeslagen of getoond. Ik zou verwachten dat de bovenste 4 aps getoond worden in de tegel maar krijg gewoon random apps![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 15:42 ]
Ow, dat is wel raar. Hier ging dat prima. Heb je de totale reset al eens geprobeerd?Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:42:
Opnieuw ordenen werkt dus niet, dat is het probleem. Reset helpt overigens ook niet.
Kan ook nergens in AAOS vinden waar je dat kan aanpassen... 🤔
Bij mij is dat ook het geval, laatst gebruikte vooraan, lastig als niet alles steeds op dezelfde plek staat.Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:55:
Ff wat getest en ben er al achter. Mijn systeem pakt je laatst gebruikte apps en zet die automatisch in dat balkje mrt snelkoppelingen. Die overschrijft dus gewoon wat jezelf gekozen hebt. Bizar gedrag want dit is blijkbaar bij jullie niet zo?
Kan ook nergens in AAOS vinden waar je dat kan aanpassen... 🤔
Ik kreeg in tegenstelling tot eerdere updates nu geen losse berichtjes op mijn telefoon, maar in de Volvo app stond dat hij bezig was en later dat hij klaar was met updaten. Prima geregeld.Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
Het laden wordt dan tijdelijk gepauzeerd en na het installeren weer hervatLargamelion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:26:
Domme vraag misschien maar kan je updaten tijdens het laden of wordt het laden dan tijdelijk onderbroken? 't Is hier nog even zon dus dan profiteer ik liever om nog wat zonne-energie in de wagen te pompen en doe ik de upgrade vanavond laat wel. Ik kan me voorstellen dat het bijwerken van de software het laden tijdelijk stopt.
Wel ff opletten bij het (snel)laden. Het kan dan behoorlijk warm worden in de frunk.jorisjansen3 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:55:
Eindelijk nuttig gebruik kunnen maken van de frunk, hier in Frankrijk: er passen precies twee dozen wijn in….
[Afbeelding]
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Serieus? Ik dacht juist dat dat een mooi koel plekje was. Wij hebben er volgens mij oude dekens inliggen voor als je een keer wat moet vervoeren en je interieur wilt beschermen. Liggen er al dik een jaar in. Gelukkig nog niet de auto in de hens zien vliegenLancer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:39:
[...]
Wel ff opletten bij het (snel)laden. Het kan dan behoorlijk warm worden in de frunk.

Andere handig tip om te gebruiken, als je een keer afhaaleten haalt.... Stinkt je auto ook niet zo van binnen
[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 06-07-2023 23:20 ]
AH, goed te weten. Ik voel een onderzoekje opdoemen, ik ga een temperatuur loggertje in de frunk leggen en een maandje de temperatuur er dag en nacht monitoren en vastleggen. Is wel leuk om dat te onderzoeken :-)Lancer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:39:
[...]
Wel ff opletten bij het (snel)laden. Het kan dan behoorlijk warm worden in de frunk.
Maar deze gadget werkt ook nog altijd..😉Juancho schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:19:
[...]
Serieus? Ik dacht juist dat dat een mooi koel plekje was. Wij hebben er volgens mij oude dekens inliggen voor als je een keer wat moet vervoeren en je interieur wilt beschermen. Liggen er al dik een jaar in. Gelukkig nog niet de auto in de hens zien vliegen
Andere handig tip om te gebruiken, als je een keer afhaaleten haalt.... Stinkt je auto ook niet zo van binnen
:strip_exif()/f/image/tX9ojJoxXomcokQqI46I8Zzm.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben vorig jaar het eten in het vooronder gehad op vakantie (in een koeltas). Dat werd een enorme zooi doordat de boter volledig vloeibaar was geworden.ron65 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:45:
[...]
AH, goed te weten. Ik voel een onderzoekje opdoemen, ik ga een temperatuur loggertje in de frunk leggen en een maandje de temperatuur er dag en nacht monitoren en vastleggen. Is wel leuk om dat te onderzoeken :-)
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Volvo schrijft voor, dat tijdens een update de auto niet mag worden geladen.Largamelion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:26:
Domme vraag misschien maar kan je updaten tijdens het laden of wordt het laden dan tijdelijk onderbroken? 't Is hier nog even zon dus dan profiteer ik liever om nog wat zonne-energie in de wagen te pompen en doe ik de upgrade vanavond laat wel. Ik kan me voorstellen dat het bijwerken van de software het laden tijdelijk stopt.
Er is hier al een keer over gepost door iemand die zich niet aan dat voorschrift had gehouden en daarmee veel ellende heeft gehad.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Oké, goed om weten. Ik had de upgrade gisteravond nog gestart na het laden te stoppen, maar kreeg een melding dat hij mislukt was omdat er minimum 40% batterij nodig is. Ze spelen het safe bij VolvoClaude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Volvo schrijft voor, dat tijdens een update de auto niet mag worden geladen.
Er is hier al een keer over gepost door iemand die zich niet aan dat voorschrift had gehouden en daarmee veel ellende heeft gehad.
Heel vervelend natuurlijk, maar serieus? Plots? Het hele nieuws stond van voor tot achter voor met code rood. Er zijn NLAlerts verstuurd, en jij hebt vast niet de allereerste tak op je auto gehad die er afwaaide. Dat een verzekering hier voor op draait snap ik echt niet.eniesten schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:05:
openkat.nl al gezien?
Code rood betekent toch niet dat je thuis bibberend achter het raam moet kijken hoe het gaat. Er werd geadviseerd niet de weg op te gaan als het niet nodig was. En misschien was dat nu wel het geval.killercow schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:06:
[...]
Heel vervelend natuurlijk, maar serieus? Plots? Het hele nieuws stond van voor tot achter voor met code rood. Er zijn NLAlerts verstuurd, en jij hebt vast niet de allereerste tak op je auto gehad die er afwaaide. Dat een verzekering hier voor op draait snap ik echt niet.
En een verzekering is er o.a. voor stormschades. Dit zit ingebakken in de berekening van de premie.
Laten we elkaar nou niet de maat gaan nemen op dit soort zaken als je geen idee hebt waarom hij onderweg was.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Het valt mij op dat jij apps ook hebt kunnen verschuiven tussen de verschillende balkjes. Had dat nog niet geprobeerd, maar dat is wel handig. Ik dacht dat dat niet kon.ron65 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:16:
Ik zie het al, je bedoelt het scherm onder de home knop, die gebruik ik nooit, ik ga altijd naar het scherm onder de vier blokjes linksonder, die sorteert veel beter. Onder de home knop nu hier ook idd de laatst gebruikte apps vooraan. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Carstatsviewer in de onderste balk is bijvoorbeeld wel erg handig. Dat scheelt toch wel wat handelingen (bij mij zit die nu in de navigatiebalk)
Dat is niet helemaal waar, alleen snelladen wordt afgeraden tijdens het installeren van de update. Normaal laden mag en kan gewoon, alleen wordt het laden tijdelijk onderbroken en na de update weer hervat.Claude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Werkte bij de vorige update prima, het laden werd na de update automatisch weer hervat.
:strip_exif()/f/image/rGUWPOp3RUWMLVL8mhK5Tmd4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gammele ding brak bij mij al na een paar weken af omdat een passagier er tegen aan kwam met de knie. Was al vergeten dat dat ding er ooit op zat...EHAS schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 02:10:
[...]
Maar deze gadget werkt ook nog altijd..😉
[Afbeelding]
Goed om te weten, bedankt voor de tip !jorisjansen3 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:55:
Eindelijk nuttig gebruik kunnen maken van de frunk, hier in Frankrijk: er passen precies twee dozen wijn in….
[Afbeelding]
Ik kreeg ook geen push-meldingen, maar wel dat bericht in de app. Ik zag net dat in de app bij mij pushberichten over Autosoftware uit stond. Ik heb het (weer?) aangezet. Nu maar wachten op de volgende OTA om te kijken of het werkt...Mga1600 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:09:
[...]
Ik kreeg in tegenstelling tot eerdere updates nu geen losse berichtjes op mijn telefoon, maar in de Volvo app stond dat hij bezig was en later dat hij klaar was met updaten. Prima geregeld.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Klopt, mijn auto stond ook gewoon thuis te laden tijdens het updaten. Geen enkel probleem, het laden werd na de update automatisch hervat.ferrie99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Dat is niet helemaal waar, alleen snelladen wordt afgeraden tijdens het installeren van de update. Normaal laden mag en kan gewoon, alleen wordt het laden tijdelijk onderbroken en na de update weer hervat.
Werkte bij de vorige update prima, het laden werd na de update automatisch weer hervat.
In de laatste handleidingen staat dan nu anders verwoord, er staat dat tijdens de update de auto gekoppeld mag blijven maar het laden stopt.Claude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Alleen snelladen mag niet aangesloten zijn.
https://www.volvocars.com...3f1bf8ef3c0a801512bf7c8bb
"Installeer nieuwe software niet als de auto is aangesloten voor snelladen. Bij laden vanuit een normale aansluiting kunt u de auto aangesloten laten, maar tijdens de installatie wordt de auto niet geladen. Afhankelijk van de laadbron kan het laden automatisch worden hervat als de installatie is afgesloten."
Ik wist ook niets van code rood.killercow schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:06:
[...]
Heel vervelend natuurlijk, maar serieus? Plots? Het hele nieuws stond van voor tot achter voor met code rood. Er zijn NLAlerts verstuurd, en jij hebt vast niet de allereerste tak op je auto gehad die er afwaaide. Dat een verzekering hier voor op draait snap ik echt niet.
Ik was om 5:30 naar leeuwarden gegaan, heb daar in een gebouw gewerkt waar géén communicatie middelen mee naar binnen mogen, en kreeg pas door dat er code rood was toen ik instapte voor de terugreis rond 13.30 uur.
Ik heb voor ik wegreed nog gekeken en toen was het nog code oranje en deels geel!
Ze mogen voortaan verd... wel wat langer tevoren waarschuwen, ik hoorde later dat Meteoconsult al de avond tevoren code rood geadviseerd had, die hebben het WEL aan zien komen maar uiteraard dat maffe KNMI weer niet natuurlijk.
Klopt, dat had ik al eerder uitgevogeld. Ik vond dat vrij normaal, dus niet speciaal hier vermeld.jswinkels schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:51:
[...]
Het valt mij op dat jij apps ook hebt kunnen verschuiven tussen de verschillende balkjes. Had dat nog niet geprobeerd, maar dat is wel handig. Ik dacht dat dat niet kon.
Carstatsviewer in de onderste balk is bijvoorbeeld wel erg handig. Dat scheelt toch wel wat handelingen (bij mij zit die nu in de navigatiebalk)
Ik hou wel zoveel mogelijk de regelfunctie aan, maar soms is verplaatsen in mijn optiek toch beter.
Die carstats valt voor mijn gevoel onder
dezelfde zaken als autostatus, luchtkwaliteit, rangeassistent (wat vrijwel dezelfde info is als carstats alleen minder uitgebreid). Waarom moet die dan bij navigatie en spelletjes staan, want daar werd ie in eerste instantie vanzelf neergezet na installatie. Dat vond ik juist niet passend als functiegroep.
Ja en weer&radar en de fireplace achter de telefoon, want anders id die balk zo goed als leeg. dat is dus vooral om die twee makkelijker bereikbaar te hebben, al gebruik ik die fireplace alleen maar om af en toe eens iemand te verbazen :-p
Het loggertje ligt er, maakt elke 5 minuten een meetpuntje, en tzt zal ik die eens uitlezen.ron65 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:45:
[...]
AH, goed te weten. Ik voel een onderzoekje opdoemen, ik ga een temperatuur loggertje in de frunk leggen en een maandje de temperatuur er dag en nacht monitoren en vastleggen. Is wel leuk om dat te onderzoeken :-)
Voorlopig zal ik weer even niet snelladen, want de afspraken volgende week zijn allemaal bij klanten waar zat laadpunten staan van 11 kW, maar zodra ik een keer snelgeladen heb zal ik hem uitlezen! (ding kan tot 18 maanden loggen op 1 batterij en met de juiste instellingen)
oeps, je was me voor, ik las van ouder naar nieuw en reageerde voor ik deze gelezen hadferrie99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Dat is niet helemaal waar, alleen snelladen wordt afgeraden tijdens het installeren van de update. Normaal laden mag en kan gewoon, alleen wordt het laden tijdelijk onderbroken en na de update weer hervat.
[Afbeelding]

Ik heb het idee dat het laden stopt tijdens het updaten. Dat is mijn ervaring van de update naar 2.9 in ieder geval. Dacht dat ik er een screenshot van had gemaakt (energy verbruik), maar kan het nu even niet terughalen.Claude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:44:
[...]
//Edit: dat is dus al gezegd, excuus.. was nog niet zover in de draad

[ Voor 6% gewijzigd door errox op 07-07-2023 17:07 ]
Max was 37,1 graden, genoeg om je boter te smelten inderdaad.
Later zal ik ook eens kijken wat snelladen met de temperatuur hier doet.
Zwarte lijn is temperatuur, blauw is relatieve luchtvochtigheid.
De logger begon vannacht om 03.00 uur getimed te loggen.
De tabeltijden zijn GMT, de logger stond op GMT+1, de max tempgrens 65 graden is bedoeld om de lijn rood te kleuren als die daarv=boven komt, idem voor de min gres +1 graden, en eenzelfde systeem zit er in voor de RV waarde. Het gaat nu echter even om de temperatuur curve, van 14 - 38 graden op de dag.
/f/image/TaICg8Q2MaHNhvGUoiays2fe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 07-07-2023 23:12 ]
Mooie meetopstelling en interessante resultaten Voor mijn gevoel zal de gemeten temperatuur in de geparkeerde auto zelf en in de bagageruimte nog veel hoger komen bij de huidige temperaturende in de frunk. Dus als bewaarplaats voor een paar dozen wijn is dat ding misschien toch de beste keuze. [Maar dan wel voor kortere tijd want, zoals ik Ilja Gort in zijn tv-programma hoorde zeggen: wijn moet je helemaal niet willen bewaren maar gewoon lekker opdrinken]ron65 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:53:
De Frunk wordt lekker warm, zelfs bij stilstand in de zon zoals vandaag.
Max was 37,1 graden, genoeg om je boter te smelten inderdaad.
Later zal ik ook eens kijken wat snelladen met de temperatuur hier doet.
Zwarte lijn is temperatuur, blauw is relatieve luchtvochtigheid.
De logger begon vannacht om 03.00 uur getimed te loggen.
De tabeltijden zijn GMT, de logger stond op GMT+1, de max tempgrens 65 graden is bedoeld om de lijn rood te kleuren als die daarv=boven komt, idem voor de min gres +1 graden, en eenzelfde systeem zit er in voor de RV waarde. Het gaat nu echter even om de temperatuur curve, van 14 - 38 graden op de dag.
[Afbeelding]
Ik heb een stuk of 6 van die loggers prive, zijn goedkope dingen van ali....s maar ze werken vrij aardig. Niet geijkt.Mga1600 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:57:
[...]
Mooie meetopstelling en interessante resultaten Voor mijn gevoel zal de gemeten temperatuur in de geparkeerde auto zelf en in de bagageruimte nog veel hoger komen bij de huidige temperaturende in de frunk. Dus als bewaarplaats voor een paar dozen wijn is dat ding misschien toch de beste keuze. [Maar dan wel voor kortere tijd want, zoals ik Ilja Gort in zijn tv-programma hoorde zeggen: wijn moet je helemaal niet willen bewaren maar gewoon lekker opdrinken]
Alleen... heb ik ze in een doosje zitten, en 2 ervan lagen op mijn bureau. Dat doosje is zoek (ik ben bang dat het voorgoed weg is zelfs).
1 van de twee die er buiten op mijn desk lagen ligt al in de caravan waar hij elke 3 uur de waarden even opslaat, ligt er al sinds vorige vakantie.
De ander nu dus in de frunk, de overige vier zijn zoek, anders had ik die in de auto en kofferbak gelegd. Je kunt namelijk de grafieken van meer loggers op elkaar leggen, dan had je een mooi vergelijk gehad ;-)
Hier wordt uitgelegd wat het is en hoe je kunt inschrijven (meestal via een Google form) om deel te nemen.madhondt schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:04:
Ik vind het niet onmiddellijk terug; hoe krijg je die carstats app geïnstalleerd? Ik zie 'm niet verschijnen als app in de play store...
https://www.polestar-foru...er-range-assistant.10261/
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Dat idd, tijdens het snelladen kun je vlees stoven in de frunk. Op zich ook wel logisch aangezien de regelaars zo'n beetje tegen de onderkant van de bak zitten....Mga1600 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:57:
[...]
Mooie meetopstelling en interessante resultaten Voor mijn gevoel zal de gemeten temperatuur in de geparkeerde auto zelf en in de bagageruimte nog veel hoger komen bij de huidige temperaturende in de frunk. Dus als bewaarplaats voor een paar dozen wijn is dat ding misschien toch de beste keuze. [Maar dan wel voor kortere tijd want, zoals ik Ilja Gort in zijn tv-programma hoorde zeggen: wijn moet je helemaal niet willen bewaren maar gewoon lekker opdrinken]
We reden toen overigens in Duitsland met zo'n 140-150km/u. Dat zal ook niet geholpen hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Lancer op 08-07-2023 14:03 ]
Laatste test track owner handelt via private message, maar het polestar forum hanteert enkele regels vooraleer je kan pm'en. 🙄Rianata schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:52:
[...]
Hier wordt uitgelegd wat het is en hoe je kunt inschrijven (meestal via een Google form) om deel te nemen.
https://www.polestar-foru...er-range-assistant.10261/
We gaan het zien.Lancer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
[...]
Dat idd, tijdens het snelladen kun je vlees stoven in de frunk. Op zich ook wel logisch aangezien de regelaars zo'n beetje tegen de onderkant van de bak zitten....
We reden toen overigens in Duitsland met zo'n 140-150km/u. Dat zal ook niet geholpen hebben.
Ik heb overigens net afgelopen week veel klantbezoeken afgehandeld vanwege de opkomende vakantietijd, wat inhoudt dat ik de komende weken bijna niet meer van huis ga maar veel moet uitwerken in rapportjes.
Maar ik heb die logger in de frunk liggen, en inmiddels de rest ook weer gevonden en daarvan nog een in de armrest in het midden en 1 in de kofferbak gelegd (onder de dekvloer), Zodra ik een keer ga snelladen zal ik weten wat dat met de temperatuur doet in met name de frunk.
Ik vind dit wel leuke onderzoekjes al zijn ze verder volstrekt nutteloos
Moet je niet zeggen. ik vind het best wel zinvol. Tot dusver had ik ook gedacht dat de frunk koel zou blijven, ik had er ook gerust een doos wijn in gedaan.🍷☺️🍷ron65 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:49:
[...]
We gaan het zien.
Ik heb overigens net afgelopen week veel klantbezoeken afgehandeld vanwege de opkomende vakantietijd, wat inhoudt dat ik de komende weken bijna niet meer van huis ga maar veel moet uitwerken in rapportjes.
Maar ik heb die logger in de frunk liggen, en inmiddels de rest ook weer gevonden en daarvan nog een in de armrest in het midden en 1 in de kofferbak gelegd (onder de dekvloer), Zodra ik een keer ga snelladen zal ik weten wat dat met de temperatuur doet in met name de frunk.
Ik vind dit wel leuke onderzoekjes al zijn ze verder volstrekt nutteloos
Ik begrijp dat de auto niet beschikt over een start/stopknop. Maar dat je start door de versnelling in D te zetten. Dus feitelijk staat ie OF altijd aan OF de D is aan en P is uit. Klopt dat?
Heeft iemand al eens bepaald hoeveel de auto verbruikt terwijl die geparkeerd staat? Dus, stel ik laad de auto tot 80% en trek dan de stekker eruit en laat de auto zo staan voor tijdje? Hoeveel is kWh is ie dan kwijt als je hem na een paar dagen/weken "start"?
Ter vergelijk heb ik die test met mijn eigen auto gedaan toen we twee weken op vakantie gingen. Auto opgeladen tot 80% voor de vakantie en bij terugkomst de stekker er weer in en opnieuw opladen totdat ie weer 80% was. Het koste me ongeveer 30 W. Ben dus benieuwd hoe de C40 presteert aangezien ik mogelijk deze auto binnenkort krijg.
Wat? Hoe kom je hier bij? De auto gaat aan zodra je op de stoel gaat zitten en uit zodra je er van af gaat of de auto uitschakelt via het menu…mausy5043 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:03:
Vraagje voor de C40 rijders onder jullie.
Ik begrijp dat de auto niet beschikt over een start/stopknop. Maar dat je start door de versnelling in D te zetten. Dus feitelijk staat ie OF altijd aan OF de D is aan en P is uit. Klopt dat?
Heeft iemand al eens bepaald hoeveel de auto verbruikt terwijl die geparkeerd staat? Dus, stel ik laad de auto tot 80% en trek dan de stekker eruit en laat de auto zo staan voor tijdje? Hoeveel is kWh is ie dan kwijt als je hem na een paar dagen/weken "start"?
Ter vergelijk heb ik die test met mijn eigen auto gedaan toen we twee weken op vakantie gingen. Auto opgeladen tot 80% voor de vakantie en bij terugkomst de stekker er weer in en opnieuw opladen totdat ie weer 80% was. Het koste me ongeveer 30 W. Ben dus benieuwd hoe de C40 presteert aangezien ik mogelijk deze auto binnenkort krijg.
Je verliest uiteraard zo goed als niks als je er ook niks mee doet, zou mooi zijn als je hem laat staan en er is ineens 20% weg

[ Voor 3% gewijzigd door Sokoo op 08-07-2023 22:42 ]
Inderdaad, de mijne staat volgende week een week stil wegens vakantie. Zal er eens op letten maar ik zou het zeer vreemd vinden moest er zelfs 1% weg zijn.Sokoo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:41:
[...]
Wat? Hoe kom je hier bij? De auto gaat aan zodra je op de stoel gaat zitten en uit zodra je er van af gaat of de auto uitschakelt via het menu…
Je verliest uiteraard zo goed als niks als je er ook niks mee doet, zou mooi zijn als je hem laat staan en er is ineens 20% weg
(misschien wel even mijn preconditioning ‘s morgens en ‘s avonds uitzetten als ik dat toch niet nodig heb)
[ Voor 9% gewijzigd door nujtrug op 08-07-2023 22:51 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
40%-70\% meen ik?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
90% zou ook prima moeten kunnen zolang je hem maar niet op 100% laat staan voor langere tijd.Waterblok schreef op zondag 9 juli 2023 @ 00:36:
Als je de auto langere tijd niet gebruikt is het advies niet te leeg en niet te vol.
40%-70\% meen ik?
Hoe ik daar bij kom? Dit artikel in de media: https://www.ad.nl/auto/el...e-dit-vermijden~a6e77a46/Sokoo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:41:
[...]
Wat? Hoe kom je hier bij? De auto gaat aan zodra je op de stoel gaat zitten en uit zodra je er van af gaat of de auto uitschakelt via het menu…
Aangezien mijn auto nu daar geen last van heeft, wil ik graag weten hoe het zit bij de C40, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Dus als iemand dat met feiten ipv onderbuikgevoelens kan onderbouwen zou dat wel fijn zijn. Ben benieuwd naar de bevindingen van @nujtrug
[ Voor 11% gewijzigd door mausy5043 op 09-07-2023 08:56 ]
Ik kan gerust stellen dat ik geen % verlies bij paar dagen stilstand… daar heeft Volvo geen last van volgens mij…mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Hoe ik daar bij kom? Dit artikel in de media: https://www.ad.nl/auto/el...e-dit-vermijden~a6e77a46/
Aangezien mijn auto nu daar geen last van heeft, wil ik graag weten hoe het zit bij de C40, zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
Sluipverbruik valt in onze Volvo’s supergoed mee. Je kan in de winter wel hebben dat er na een nachtje temperaturen onder nul wat capaciteit mist, deze komt echter snel terug eenmaal de wagen en batterij terug warm worden.mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Hoe ik daar bij kom? Dit artikel in de media: https://www.ad.nl/auto/el...e-dit-vermijden~a6e77a46/
Aangezien mijn auto nu daar geen last van heeft, wil ik graag weten hoe het zit bij de C40, zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Je moet niet alles geloven wat je leest. Dit is een broodje aap artikel. Ik ken geen enkele ev die 3 kWh op een dag verliest (muv de Tesla’s in de begintijd, maar daar is dat ook al lange tijd opgelost)mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Aangezien mijn auto nu daar geen last van heeft, wil ik graag weten hoe het zit bij de C40, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Dus als iemand dat met feiten ipv onderbuikgevoelens kan onderbouwen zou dat wel fijn zijn. Ben benieuwd naar de bevindingen van @nujtrug
Heb mijn auto nu een aantal keer een lang weekend (ca 5 dagen) weggezet. 5 dagen zou 15 kWh dus 22% verlies in mijn geval moeten zijn. Dat heb ik nog nooit gezien.
Ik zie wel eens een procentje verschil. Zowel positief als negatief en de temperatuurverschillen waardoor accu iets andere spanning afgeeft zijn daar een veel plausibelere verklaring voor…
En mijn huidige C40 Twin stond vorige maand 12 dagen stil terwijl wij met het campertje weg waren. Ook geen verlies gezien.
[ Voor 35% gewijzigd door Mga1600 op 09-07-2023 10:02 ]
Ik weet niet welke auto's het AD getest heeft (TLDR) maar de XC40 zal dan vast het gemiddelde omlaag hebben gebracht.mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Ik ben net 10 dagen op vakantie geweest, op vliegveld geparkeerd, weggezet met 60%, bij terugkomst: 60%.
Nu lees ik echter in deze, en in andere buitenlandse, fora, dat het trillen in het stuur, bij de (X)C40 een vaker voorkomend probleem is. En, voor zover ik lees, niet eenvoudig op te lossen is. Weten jullie of dit trillen ook bij de RWD (MY24) versie het geval kan zijn?
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Voor zover ik begrepen heb zou de switch naar RWD dit probleem moeten oplossen.Plead schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:44:
Ik volg dit topic korte tijd met interesse. Wij hebben vorig maand een XC40 Recharge Essential Edition (MY24) besteld (heeft SEPP subsidie). Deze wordt begin 2024 geleverd. Tijdens de proefrit die we toen maakte, viel mij op dat de XC40 last had van trilling in het stuur rond de 100-110Km/h. Dit heb ik aan de verkoper gemeld. Die schonk er weinig aandacht aan. Ikzelf ook niet, Dit omdat ik dacht het zal wel iets met balanceren van de wielen te maken hebben.
Nu lees ik echter in deze, en in andere buitenlandse, fora, dat het trillen in het stuur, bij de (X)C40 een vaker voorkomend probleem is. En, voor zover ik lees, niet eenvoudig op te lossen is. Weten jullie of dit trillen ook bij de RWD (MY24) versie het geval kan zijn?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Topnujtrug schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Voor zover ik begrepen heb zou de switch naar RWD dit probleem moeten oplossen.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Dit artikel lijkt mij te gaan over Tesla’s. Een C40 heeft geen slaapstand of standby stand. Zoek maar eens op “slaapstand standby tesla’. Dan krijg je berichten over ‘accu verlies enorm in slaapstand’mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Hoe ik daar bij kom? Dit artikel in de media: https://www.ad.nl/auto/el...je-dit-vermijden~a6e77a46
Mijn C40 heeft er totaal geen last van accu verlies bij stilstand, twee weken stilstaan levert geen merkbaar accu verlies op (het percentage vol neemt niet merkbaar af)
[ Voor 6% gewijzigd door jorisjansen3 op 09-07-2023 13:26 ]
Heb vorig jaar mijn xc40 30 dagen stil laten staan. Geen procent eraf. Was overigens in de zomer. Heb in de winter wel eens gehad dat na een paar dagen rond het nul punt de auto laten staan er 1 procent af ging.mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Al wat in dat artikel staat echt waar is, zou er per dag 3 kWh worden verbruikt voor de connectie met app en server.mausy5043 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Wat denk je hier zelf van?
Ik denk dat het een rekenfout is, 3kWh per dag betekent dat er een verbruiker aanstaat die continu 3000/24 = 125 Watt gebruikt, bij 12 Volt is dat een stroomsterkte van 10,4 Ampere...
Dat zou dan een standkachel moeten zijn, of een koelbox of koffiezetter...
Mijn XC40 staat nu 3 dagen stil, ik heb hem weggezet met 90% accu, ben gisteren nog een kwartiertje bezig geweest alle apps weer te ordenen na de update, daarbij stond de airco aan, en op ditzelfde moment is de lading nog steeds 90%
Als er 3 kWh per dag wordt gebruikt, en je accu is 69 kWh, dan is 1% 0,69 kWh. Dir drie kWh zou dus per dag 3 / 0.69 = 4,35 % van de accu afsnoepen. Ik zou dus na donderdag (het is nu zondag) volgens dat artikel nu op ruim 12% verlies = rest 78% moeten zitten, maar het is 90% nog steeds.
Dan zeg ik: dat artikel klopt van geen kanten!
Ja er zal wat sluipverbruik zijn voor de deurbediening, alarm, connectie met internet etc, maar dat zijn verbruikers die bij elkaar wellicht een watt of 2 doen, per dag 48 wH oftewel 0,048 kWh. en dan nog denk ik dat zelfs dat veel ingeschat is.
Als je uitgaat van 1 watt, 0,024 kWh per dag, mag de accu na 27 dagen 1 % gezakt zijn. Meer niet.
Per jaar is dat 8.67 kWh en dat kost ongeveer € 5,25. Iets anders als de € 600 die de paniekzaaiers van AD ons willen doen geloven
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
zit wat in, maar ook dan nog... is na 3 weken stilstaan die 12v accu niet leeg. Beste is aankoppelen op een lader en de auto op max 70% zetten of zoiets heb ik eens gehoord. Heb je wel een thuislader voor nodig.menjo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:05:
Aangezien alle elektronica aan boord zoals alarm, internetconnectie etc. gevoed wordt vanuit de 12v accu, heeft dit geen invloed op de lading van de 400v accu. Tijdens het rijden wordt de 12v accu weer vanuit de 400v accu geladen. Dit alles betekent dat je de 12v accu beste kan loskoppelen als je de auto maanden ergens stalt.
Ja psies dat klopt voor geen meter. Er staat een bronvermelding bij maar hoe de bron dan aan zijn statistieken komt is uiteraard niet vermeld.ron65 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:10:
[...]
Al wat in dat artikel staat echt waar is, zou er per dag 3 kWh worden verbruikt voor de connectie met app en server.
Wat denk je hier zelf van?
Ik denk dat het een rekenfout is, 3kWh per dag betekent dat er een verbruiker aanstaat die continu 3000/24 = 125 Watt gebruikt, bij 12 Volt is dat een stroomsterkte van 10,4 Ampere...
Dat zou dan een standkachel moeten zijn, of een koelbox of koffiezetter...
Mijn XC40 staat nu 3 dagen stil, ik heb hem weggezet met 90% accu, ben gisteren nog een kwartiertje bezig geweest alle apps weer te ordenen na de update, daarbij stond de airco aan, en op ditzelfde moment is de lading nog steeds 90%
Als er 3 kWh per dag wordt gebruikt, en je accu is 69 kWh, dan is 1% 0,69 kWh. Dir drie kWh zou dus per dag 3 / 0.69 = 4,35 % van de accu afsnoepen. Ik zou dus na donderdag (het is nu zondag) volgens dat artikel nu op ruim 12% verlies = rest 78% moeten zitten, maar het is 90% nog steeds.
Dan zeg ik: dat artikel klopt van geen kanten!
Ja er zal wat sluipverbruik zijn voor de deurbediening, alarm, connectie met internet etc, maar dat zijn verbruikers die bij elkaar wellicht een watt of 2 doen, per dag 48 wH oftewel 0,048 kWh. en dan nog denk ik dat zelfs dat veel ingeschat is.
Als je uitgaat van 1 watt, 0,024 kWh per dag, mag de accu na 27 dagen 1 % gezakt zijn. Meer niet.
Per jaar is dat 8.67 kWh en dat kost ongeveer € 5,25. Iets anders als de € 600 die de paniekzaaiers van AD ons willen doen geloven
Dat zou dan toch tot een daling van de lading in de 400V accu moeten leiden?menjo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:05:
Aangezien alle elektronica aan boord zoals alarm, internetconnectie etc. gevoed wordt vanuit de 12v accu, heeft dit geen invloed op de lading van de 400v accu. Tijdens het rijden wordt de 12v accu weer vanuit de 400v accu geladen. Dit alles betekent dat je de 12v accu beste kan loskoppelen als je de auto maanden ergens stalt.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"