Acties:
  • 0Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:56
Juancho schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Youtube staat bij Polestar gewoon onder de 2.9 update. Dus ik zou verwachten dat het niks uitmaakt of je die via de dealer of OTA binnen hengelt. Het zou toch niet serieus zijn he, net als ABRP Polestar Only...
En Vivaldi web browser. Maar vooralsnog hebben we helemaal niks bij Polestar. Er is nog geen datum gecommuniceerd voor de OTA, nu alleen nog bij de Volvo garage. Overigens kun je met Vivaldi al heel lang YouTube en andere streamingdiensten gebruiken (behalve Netflix)

[Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 23-05-2023 14:10]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10
4v4t4r schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:35:
[...]

ik bedoel dus, dat als je 2.9 hebt je YT wellicht in de store kan vinden? en 2.8 en lager niet ?
of pushen ze hem erbij (mag dat zomaar tegenwoordig, met monopolie gezeur)
Lijkt me vreemd want volgens mij gaat dit ook soort van ingebakken worden ipv een simpele download via de store. Anders zou je het niet zo nadrukken (Polestar dan) zetten bij de releasenotes toch? Want dat gaat alleen om Volvo inhoudelijke aanpassingen/toevoegingen.

Youtube zou gewoon een losstaande AAOS app moeten zijn. Tenzij... het echt via auto software mee moet. Maar dan snap ik dus niet waarom Polestar het wel specifiek benoemd en Volvo niet.

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:21
Juancho schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Lijkt me vreemd want volgens mij gaat dit ook soort van ingebakken worden ipv een simpele download via de store. Anders zou je het niet zo nadrukken (Polestar dan) zetten bij de releasenotes toch? Want dat gaat alleen om Volvo inhoudelijke aanpassingen/toevoegingen.

Youtube zou gewoon een losstaande AAOS app moeten zijn. Tenzij... het echt via auto software mee moet. Maar dan snap ik dus niet waarom Polestar het wel specifiek benoemd en Volvo niet.
Moet je voor YouTube app ook geen specifieke versie van AAOS zelf hebben? Android versie bedoel ik dan. Ik geloof dat mijn XC40 met 2.8 nu op Android 11 zit. Volgende release notes is er pas vanaf versie 12 support voor YouTube als ik het goed begrijp.

https://source.android.co...t/releases/s_qpr3_release

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 20:47
nujtrug schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Moet je voor YouTube app ook geen specifieke versie van AAOS zelf hebben? Android versie bedoel ik dan. Ik geloof dat mijn XC40 met 2.8 nu op Android 11 zit. Volgende release notes is er pas vanaf versie 12 support voor YouTube als ik het goed begrijp.

https://source.android.co...t/releases/s_qpr3_release
kennelijk niet, anders kon polestar 'm nu niet gaan aanbieden vanaf 2.9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nujtrug
Kammika schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:48:
[...]

kennelijk niet, anders kon polestar 'm nu niet gaan aanbieden vanaf 2.9
Ja lijkt me ook vreemd dat je specifieke Android versie zou nodig hebben. Ik heb nu al een aantal maanden een open source YouTube app draaien op de Volvo en er bestaat ook al een video app in de store (die Noorse of Deense daar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kammika
nujtrug schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Ja lijkt me ook vreemd dat je specifieke Android versie zou nodig hebben. Ik heb nu al een aantal maanden een open source YouTube app draaien op de Volvo en er bestaat ook al een video app in de store (die Noorse of Deense daar)
Cool dat je open source op je volvo krijgt... wsch via developer account van google en besloten beta gok ik zo...

Is er ergens een tutorial hoe je een goede development omgeving opzet? Ik heb de instructies op developer.volvo.com gevolgd, maar krijg het dan nog niet aan de praat. Geprobeerd een sample application te compileren, maar als ik die wil uitvoeren op de emulator krijg ik fouten als

'compileDebugJavaWithJavac' task (current target is 1.8) and 'compileDebugKotlin' task (current target is 17)

Zal vast oplosbaar zijn, maar liefst volg ik een goede tutorial om zo'n omgeving met een sample app op te zetten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nujtrug
Kammika schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Cool dat je open source op je volvo krijgt... wsch via developer account van google en besloten beta gok ik zo...

Is er ergens een tutorial hoe je een goede development omgeving opzet? Ik heb de instructies op developer.volvo.com gevolgd, maar krijg het dan nog niet aan de praat. Geprobeerd een sample application te compileren, maar als ik die wil uitvoeren op de emulator krijg ik fouten als

'compileDebugJavaWithJavac' task (current target is 1.8) and 'compileDebugKotlin' task (current target is 17)

Zal vast oplosbaar zijn, maar liefst volg ik een goede tutorial om zo'n omgeving met een sample app op te zetten...
Mijn account is volgens mij toegevoegd als tester, iemand op polestar forum heeft dat voor me gedaan.

Heb het zelf ook eens geprobeerd maar kreeg extract dezelfde fout die jij hebt…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Wat anderen ook al zeiden, jij moet gewoon een andere dealer zoeken, of anders je leasemaatschappij je dealer de opdracht laten geven. OTA hoort gewoon bij onderhoud van je auto. En als jij dus geen OTA's binnen krijgt, klop er iets niet in je auto. Maar dat is al vaker aangegeven dus.
Jullie hebben gelijk hoor, maar ik krijg gewoon te horen "komt vanzelf wel" alleen is er sinds ik de wagen heb nog niet 1 enkele OTA gelukt, vanaf versie 2.4 af.
De eerste naar 2.5 liep vast, dus die hebben ze als gebrek afgehandeld onder garantie en meteen 2.6 erop gezet wat toen net 2 dagen uit was en een terugroepactie bleek.
Daarna is er niets meer via OTA gekomen.

Ik wacht tot eerste week Juni, dan ga ik er achteraan. Dan is het twee maanden geleden sinds ze zeiden "gewoon een week of 8 geduld, in die tijd moet hij komen".
LM net wel gebeld, die geven aan dat het omdat de wagen jonger is dan 2 jaar niet via hun, maar via de dealer loopt, en de dealer zegt "er is niets vastgelopen dus geen gebrek"

Daarom reageer ik er soms wat sarcastisch op zoals daarnet ;)

[Voor 4% gewijzigd door ron65 op 23-05-2023 15:27]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Jullie hebben gelijk hoor, maar ik krijg gewoon te horen "komt vanzelf wel" alleen is er sinds ik de wagen heb nog niet 1 enkele OTA gelukt, vanaf versie 2.4 af.
De eerste naar 2.5 liep vast, dus die hebben ze als gebrek afgehandeld onder garantie en meteen 2.6 erop gezet wat toen net 2 dagen uit was en een terugroepactie bleek.

Ik wacht tot eerste week Juni, dan ga ik er achteraan. Dan is het twee maanden geleden sinds ze zeiden "gewoon een week of 8 geduld, in die tijd moet hij komen".
LM net wel gebeld, die geven aan dat het omdat de wagen jonger is dan 2 jaar niet via hun, maar via de dealer loopt, en de dealer zegt "er is niets vastgelopen dus geen gebrek"

Je bent wel heel aardig en coulant voor je dealer hoor... "er is niets vastgelopen dus geen gebrek" klopt dus niet. In de beschrijving van die auto staat dat je via OTA updates steeds nieuwe features krijgt.

Er is dus wel iets vastgelopen (nl jouw ota updates) en dus wel een gebrek (je mist nu al die nieuwe aandrijflijnoptimalisaties 8)7 )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:10
In de app zie ik dat 2.9 er is.
Mijn vrouw heeft me gisteren naar mijn boot gebracht dus ik weet niet of hij in de auto klaar staat.
Morgen haalt ze me weer van boord, dan weet ik het.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik had vandaag er een procentje bij. Vanochtend weggezet met een lage 80% (stond al paar kilometer op dat percentage). Vanmiddag toen ik wegging was het 81% :+

Snap soms nog niet helemaal wat de auto doet als je wegrijdt qua verbruik. Sommige momenten verbruikt hij veel de eerste kilometers (en zakt dan geleidelijk naar laag gemiddelde), andere momenten doet ie makkelijk 16kWh/100km tijdens de rit inclusief snelweg. Temperatuur maakt niet zoveel uit, bij zowel rond de 13 als rond de 20 graden gezien. In Car Stats viewer is wel altijd het lage verbruik te zien.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waterblok
Die ervaring heb ik ook, soms bij temp 20 gr of iets daaronder verrassend laag gebruik, soms gewoon 40 kWh bij aanvang.
Temperatuur buiten speelt een rol dat is duidelijk, laden kort ervoor? Misschien, laad in de regel tot 90%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Laden vlak ervoor doe ik nooit (ik laad nooit in de ochtend). Temperatuur maakt geen verschil naar mijn beleving, het is enorm wisselend. Heb het bij 23 graden gehad, ook bij 13 graden. Car Stats Viewer laat dan wel altijd een lager gemiddelde zien in het begin, opvallend genoeg.

[Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 23-05-2023 21:23]

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:42
Nog een beetje geduld met You Tube.
Is nog niet zo lang geleden aangekondigd door Volvo:
https://www.media.volvoca...e-is-coming-to-your-volvo

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +3Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17
Petzun schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:51:
Nog een beetje geduld met You Tube.
Is nog niet zo lang geleden aangekondigd door Volvo:
https://www.media.volvoca...e-is-coming-to-your-volvo
Dat is inderdaad een vrij recent bericht. Dan verwacht ik zeker we de app in 2025 wel in de store vinden. Top!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:19
Waterblok schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:39:
Mijn vrouw heeft me gisteren naar mijn boot gebracht dus ik weet niet of hij in de auto klaar staat.
Ik gok er op dat aanstaande maandag, vanaf 1600-1700 uur, de eerste berichten over geslaagde updates met 2.9 OTA verschijnen…

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:54
Ophidian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:23:
Laden vlak ervoor doe ik nooit (ik laad nooit in de ochtend). Temperatuur maakt geen verschil naar mijn beleving, het is enorm wisselend. Heb het bij 23 graden gehad, ook bij 13 graden. Car Stats Viewer laat dan wel altijd een lager gemiddelde zien in het begin, opvallend genoeg.
Merk vooral verschil (zonder preconditioning) als de auto in het zonnetje staat en goed warm is. Nu idd rond de 40 bij wegrijden. Maar dat is de helft van de winter cijfers. Alleen van te voren laden zal wel iets helpen maar de accu moet wel iets warmer worden. Was vorige keer met precondition ook een stuk minder kwijt 2kw ipv 4+.
Airco koelen lijkt ook minder te slurpen dan verwarmen.

Gem laatste weken met een p8 ult 18. In de winter al gauw 24.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:11
Veromor schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:57:
[...]
Airco koelen lijkt ook minder te slurpen dan verwarmen.
Ik begrijp in dat opzicht niet waarom er bij de temperatuursinstellingen geen knop is waarmee het elektrisch verwarmen kan worden uitgezet, terwijl er wel een knop is om de airco uit te zetten.

In de zomer wens ik bijvoorbeeld een temperatuur in te stellen van 22 of zelfs 24°, lager moet de airco niet koelen. Maar als het 's morgens 18 of 20° is, wil ik niet dat het interieur elektrisch wordt verwarmd tot 24°. Ja, ik kan 's morgen de temperatuur lager instellen, maar ik heb liever een systeem van instellen and don't look back.

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 16:29
madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Ik begrijp in dat opzicht niet waarom er bij de temperatuursinstellingen geen knop is waarmee het elektrisch verwarmen kan worden uitgezet, terwijl er wel een knop is om de airco uit te zetten.

In de zomer wens ik bijvoorbeeld een temperatuur in te stellen van 22 of zelfs 24°, lager moet de airco niet koelen. Maar als het 's morgens 18 of 20° is, wil ik niet dat het interieur elektrisch wordt verwarmd tot 24°. Ja, ik kan 's morgen de temperatuur lager instellen, maar ik heb liever een systeem van instellen and don't look back.
Bedoel je dat je in de auto de temperatuur lager kunt instellen zodat bij pre-conditioning de auto die waarde pakt? Want nu gaat ie pre-heaten op momenten dat ik eigenlijk gewoon wil koelen.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03
errox schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Bedoel je dat je in de auto de temperatuur lager kunt instellen zodat bij pre-conditioning de auto die waarde pakt? Want nu gaat ie pre-heaten op momenten dat ik eigenlijk gewoon wil koelen.
pre-conditioning is toch altijd een vaste temperatuur? dus als het warm is zal ie het interieur koelen.

Maar ik denk dat @madhondt bedoelt dat het soms gewoon niet nodig is om te verwarmen naar de standaard temp in de ochtend, 18 is dan al prima, al dan niet pre-conditioning of tijdens rijden.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:56
ron65 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ik zou gewoon een melding maken dat je auto af en toe een storingsmelding geeft en niet lekker optrekt. Dat kunnen ze namelijk verhelpen met een update.

Ik had het laatst echt aan de hand en toen kwamen er een aantal pagina's met storingen uit het systeem, terwijl ik er maar 1 had gezien.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Ik zou gewoon een melding maken dat je auto af en toe een storingsmelding geeft en niet lekker optrekt. Dat kunnen ze namelijk verhelpen met een update.

Ik had het laatst echt aan de hand en toen kwamen er een aantal pagina's met storingen uit het systeem, terwijl ik er maar 1 had gezien.
Goeie tip, in 2.7 staat "verbeterde stabiliteit van het infotainment systeem".
Als ik ze meld dat dit regelmatig spontaan reset, zo 1 a 2x per week, lieg ik geen woord en dat is iets dat in 2.7 dus verholpen moet zijn.

Zoals ik al zei, ik wacht even tot eerste week Juni, komt mij qua agenda ook beter uit, en past bij de wachttijd die ze me aangaven begin april. Dan heb ik alle reden om nu te stellen dat ze het maar handmatig moeten oplossen met een update en de OTA ook moeten nalopen, die werkt gewoon niet.

Ben ik te coulant? wellicht wel, maar ik ben niet de eigenaar, dat is de LM. dus ik moet ook voorzichtig zijn om niet achteraf ineens een rekening te krijgen via de LM omdat ik dingen doie die in hun ogen niet noodzakelijk zijn.
Maar als systemen niet afdoende werken waar wel een oplossing voor bestaat via een update, vind ik dat ik daar wat van mag zeggen, en een oplossing verwachten. Maar me nogmaals wegsturen met "wacht maar af" kan ik nu weerleggen met "dat heb ik inmiddels wel lang genoeg gedaan, los het nu maar en keer op"
Dat kon ik vorige keer nog niet, en toen was OTA 2.7 nog vol in uitrol, dus ze konden er gelijk in hebben dat even wachten een oplossing is, nu niet meer.

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb sinds een week of 3 een krakend stuur, als ik naar links of rechts draai kraakt het vanuit de stuurkolom, het is of het net achter de claxon vandaan komt.
Is hier iemand bekend mee of zijn er tips om dit gekraak (zelf) te verhelpen, ik heb wel alvast een reparatieafspraak ingepland (via de app/dealer) maar daar geldt een wachttijd van ruim een maand.
Auto is pas 4 maanden oud, 6000km

[Voor 3% gewijzigd door Lempke op 24-05-2023 13:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lempke schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:58:
Ik heb sinds een week of 3 een krakend stuur, als ik naar links of rechts draai kraakt het vanuit de stuurkolom, het is of het net achter de claxon vandaan komt.
Is hier iemand bekend mee of zijn er tips om dit gekraak (zelf) te verhelpen, ik heb wel alvast een reparatieafspraak ingepland (via de app/dealer) maar daar geldt een wachttijd van ruim een maand.
Auto is pas 4 maanden oud, 6000km
Als je schoenen kraken, zeggen ze dat dat komt doordat de schoenen niet betaald zijn ;)
Stuur wel betaald?

alle gekheid op een stoikkie, kraken is iets dat niet in onze (x)c40 modellen thuishoort.
Wel jammer dat ze zolang nodig hebben voor een afspraak, juist een stuur moet in orde zijn. Je wilt geen Tesla taferelen waar je soms op de snelweg ineens je stuur los in handen hebt.

Geen idee wat het kan zijn, is het een wrijvings kraakje (twee langs elkaar schurende delen) of is het meer een piepend geluid, of kraakt er echt iets als er is wat afgebroken wat langs elkaar knarst, er is zoveel mogelijk...

Het kan zijn dat de airbag niet helemaal vastzit, of er zit een kabelboompje tegen een bewegend deel aan, het kan van alles zijn. Ze moeten er gewoon naar kijken. Ik zou gewoon even erheen rijden zo van "ik ben ongerust, straks heb ik ineens een stuur los in handen, kunnen jullie even twee tellen kijken?"
Vaak doen ze dat wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lempke
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Als je schoenen kraken, zeggen ze dat dat komt doordat de schoenen niet betaald zijn ;)
Stuur wel betaald?

alle gekheid op een stoikkie, kraken is iets dat niet in onze (x)c40 modellen thuishoort.
Wel jammer dat ze zolang nodig hebben voor een afspraak, juist een stuur moet in orde zijn. Je wilt geen Tesla taferelen waar je soms op de snelweg ineens je stuur los in handen hebt.

Geen idee wat het kan zijn, is het een wrijvings kraakje (twee langs elkaar schurende delen) of is het meer een piepend geluid, of kraakt er echt iets als er is wat afgebroken wat langs elkaar knarst, er is zoveel mogelijk...

Het kan zijn dat de airbag niet helemaal vastzit, of er zit een kabelboompje tegen een bewegend deel aan, het kan van alles zijn. Ze moeten er gewoon naar kijken. Ik zou gewoon even erheen rijden zo van "ik ben ongerust, straks heb ik ineens een stuur los in handen, kunnen jullie even twee tellen kijken?"
Vaak doen ze dat wel.
Het is inderdaad meer een wrijvings kraakje, maar je voelt het ook heel lichtjes in het stuur.
Er even ongerust langs rijden is wel een goed idee, het voelt inderdaad ook niet helemaal safe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• madhondt
madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:08:
errox schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:26:
Neen, ik heb het over de temperatuur tijdens het rijden. In de zomer zou ik mijn temperatuursregeling graag vast instellen op bv. 23°, met als bedoeling dat de airco koelt als het warmer is. Maar als het slechts 18° is, hoeft de wagen niet elektrisch bij te stoken tot 23°. Om dat te voorkomen zou er een knop moeten zijn om elektrisch verwarmen uit te schakelen. In de winter lukt het omgekeerde wel; dan kun je de temperatuur instellen op 18°, met de bedoeling om te verwarmen tot 18° als het te koud is, maar door de airco uit te zetten, kun je verhinderen dat hij onnodig gaat koelen als het warmer zou zijn.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:58:
[...]

[...]

Neen, ik heb het over de temperatuur tijdens het rijden. In de zomer zou ik mijn temperatuursregeling graag vast instellen op bv. 23°, met als bedoeling dat de airco koelt als het warmer is. Maar als het slechts 18° is, hoeft de wagen niet elektrisch bij te stoken tot 23°. Om dat te voorkomen zou er een knop moeten zijn om elektrisch verwarmen uit te schakelen. In de winter lukt het omgekeerde wel; dan kun je de temperatuur instellen op 18°, met de bedoeling om te verwarmen tot 18° als het te koud is, maar door de airco uit te zetten, kun je verhinderen dat hij onnodig gaat koelen als het warmer zou zijn.
Juist dat koelen in de winter zou je niet uit moeten willen zetten. Het heeft twee functies: ontvochtigen ( je ruiten ontwasemen veel sneller en tijdens het rijden beslaan ze niet) en het is belangrijk voor de airco zelf, die moet minstens 15 min per maand draaien om de rubber afdichtingen soepel te houden. Doe je dat niet dan drogen ze uit en kan er koelgas weglekken, airco doet het dan steeds slechter en het is een millieu probleem.

• tukkerfan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 13:38
tukkerfan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:40:
Vorige week mijn XC40 pure electric core mogen ophalen :). Tot dusver een fijne auto, mits je niet harder dan 95 km/h rijdt....

De trillingen waarover in dit topic al sinds 2021 wordt gesproken zijn bij mij zeer aanwezig. Dit tussen de 100 en 120 km/h. Er staat nu een paar honderd km op, en ik ga van deze auto redelijk afhankelijk worden voor snelweg kilometers waarin ik een snelheid van tussen de 95 en 110km/h rijd. Zeer onprettige situatie op dit moment.

De bekende termen zoals: elektrische tandenborstel, slapende handen, mechanische trilling, trilling bij het accelereren van 100 -> 110 km/h, verschil in trillingen bij afdalen en omhoog rijden en de bijbehorende snelheid (waardoor het lijkt alsof het uit de elektromotor komt)... zeer herkenbaar bij mij.

Dealer gesproken, gaven aan het probleem niet te kennen en niet eerder gehoord te hebben, ze gaan een afspraak met mij inplannen om de banden na te kijken. Maar voor mijn gevoel weet ik het antwoord al. We wachten het af.

Tegelijkertijd in een P8 van een collega gereden zonder trillingen. Het verschil is zeer groot te noemen. Ook tijdens proefrit niks gemerkt op deze snelheid, en daar nog specifiek destijds op gelet (proefrit januari 2022). Onderstel lijkt ook anders aan te voelen, maar dat zou kunnen komen door de 4WD van de P8.

Is er iemand die vanuit een dealer of Volvo NL meer duidelijkheid heeft gekregen over deze veelgenoemde 'product eigenschap', en eventuele oplossingen of erkenningen van het probleem door Volvo? In een paar gevallen hebben personen hun auto om kunnen wisselen, anderen blijven maar doorrijden met de trillingen, en een kleine groep auto's zat het in de banden/velgen. Een gedegen oplossing voor de groep van mensen die maar blijven rijden met de trillingen (die inmiddels internationaal al redelijk groot is) lijkt er maar niet te zijn.

Inmiddels is er de P6/P8 MY22/MY23 en komt binnenkort de MY24 met achterwielaandrijving. Je zou bijna denken dat Volvo dondersgoed weet wat er loos is, en de oplossing van deze trillingen in de MY24 met achterwielaandrijving zijn opgelost en daarom voor achterwielaandrijving is gekozen. Daar zouden de MY22 en MY23 weinig aan hebben. Dit zijn natuurlijk maar aannames en mijn gedachte. Tegelijkertijd is de MY23 pas vanaf mei in productie (met tussendoor veel stilliggen van de productielijnen, tijdelijk stoppen van leveren van de P8), en zijn de nieuwe bestellingen alweer enige tijd voor de MY24.

Alle tips en informatie zijn welkom!

Hopelijk zit het bij mij in de banden. We wachten het af :).
De auto staat sinds 12 januari bij de dealer, en het onderzoek zit volgens Volvo nog steeds in de 'analyse' fase. Ze mogen inderdaad geen onderdelen vervangen. Bijna 5 maand verder dus. In de tussentijd een tijdelijke auto gereden. Het vertrouwen is weg, er is geen structurele oplossing, en ook Volvo geeft niet thuis in alternatieve oplossingen zoals een ander model die het issue niet heeft / ontbinden etc.

Als 'consument' kom je verder in afhandeling / non-conformiteit. Wisselen / inruilen ander model etc.

Als zakelijke rijder zit je gebakken.. tenzij je leasemaatschappij het goed met je voor heeft en het uit gaat vechten. In de praktijk hebben die ook afspraken met importeurs en houden daardoor elkaar de handen boven het hoofd.

Ik hoor deze week weer meer, maar dat zal waarschijnlijk de gebruikelijke 'we zitten in de analyse fase, maar je mag hem wel komen ophalen' reactie worden 8)7

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:06
tukkerfan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:54:
[...]

De auto staat sinds 12 januari bij de dealer, en het onderzoek zit volgens Volvo nog steeds in de 'analyse' fase. Ze mogen inderdaad geen onderdelen vervangen. Bijna 5 maand verder dus. In de tussentijd een tijdelijke auto gereden. Het vertrouwen is weg, er is geen structurele oplossing, en ook Volvo geeft niet thuis in alternatieve oplossingen zoals een ander model die het issue niet heeft / ontbinden etc.

Als 'consument' kom je verder in afhandeling / non-conformiteit. Wisselen / inruilen ander model etc.

Als zakelijke rijder zit je gebakken.. tenzij je leasemaatschappij het goed met je voor heeft en het uit gaat vechten. In de praktijk hebben die ook afspraken met importeurs en houden daardoor elkaar de handen boven het hoofd.

Ik hoor deze week weer meer, maar dat zal waarschijnlijk de gebruikelijke 'we zitten in de analyse fase, maar je mag hem wel komen ophalen' reactie worden 8)7
Heb je wel een minimaal gelijkwaardige leenauto? Dat mag je toch op z'n minst verwachten voor deze periode.

Ik schrik hier wel een beetje van, ruim 5(!!) maanden al bij de dealer, die moeten zich toch de ogen uit de kop schamen als ze je zien?

Daarnaast, een beetje fatsoenlijke advocaat op zetten?

• Kammika
[...]

jemig, wat een gedoe... had wel meer service verwacht... dat ondermijnt inderdaad vertrouwen... ik zou zelf als ik zover was denk ik een jurist inschakelen of zo..

• madhondt
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:01:
[...]
Juist dat koelen in de winter zou je niet uit moeten willen zetten. Het heeft twee functies: ontvochtigen ( je ruiten ontwasemen veel sneller en tijdens het rijden beslaan ze niet) en het is belangrijk voor de airco zelf, die moet minstens 15 min per maand draaien om de rubber afdichtingen soepel te houden. Doe je dat niet dan drogen ze uit en kan er koelgas weglekken, airco doet het dan steeds slechter en het is een millieu probleem.
Als dat zo cruciaal is voor het overleven van de airco en/of voor het milieu, verwacht ik dat knop om de airco uit te schakelen ofwel wordt weggenomen, ofwel dat de auto op gezette tijdstippen automatische de airco inschakelt om het probleem te voorkomen.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:34
[...]

Allereerst erg vervelend voor je!!

Maar ik vind het wel een erg bizar verhaal. Jij besteld je auto van jouw keuze bij de leasemaatschappij waar je maandelijks fors voor betaald. De leasemaatschappij is de klant van Volvo dus dat volvo het niet met je oplost is vervelend maar valt te begrijpen. Maar ik zou als ik in jouw schoenen zou staan dagdagelijks de leasemaatschappij bellen. Zij moeten ervoor zorgen dat je de auto krijgt die je besteld hebt en gaan daarna maar ruzie maken met Volvo.
Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt (niet met een Volvo) waarbij de toenmalige leasemaatschappij ook in 1e instantie niet thuis was. Na een aantal weken gegronde redenen doorgegeven te hebben waarom dit niet correct is om dit over de rug van de berijder te laten verlopen heeft men mij uiteindelijk een andere, dezelfde configuratie, gegeven via de dealer waar de afgeleverde auto ook was uitgegeven.
Lijkt mij niet meer dan normaal dat dit voor jou ook zou moeten gelden.....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Als dat zo cruciaal is voor het overleven van de airco en/of voor het milieu, verwacht ik dat knop om de airco uit te schakelen ofwel wordt weggenomen, ofwel dat de auto op gezette tijdstippen automatische de airco inschakelt om het probleem te voorkomen.
Van oudsher kun je die airco in alle wagens uitzetten, maar in iedere handleiding staat te lezen dat hij minimaal eens per maand een kwartiertje moet draaien, ook in de winter.
Is serieus geen gein of zo, het is echt behoud van je airco.

https://www.peterdegroot.com/nl/airco_onderhoud
Het blijven gebruiken van uw airco in de auto in de winter komt de levensduur van de auto airconditioning ten goede. Dit voorkomt tevens lekkages, die een nadelig effect op het milieu hebben. Ook bent u bij een lekkende airco genoodzaakt een kostbare reparatie te laten uitvoeren. Zorg er daarom voor dat, ook als het kwik gaat dalen, uw airco regelmatig wordt gebruikt. Eens in de zoveel tijd moet uw airco gecontroleerd, gereinigd en bijgevuld worden.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Van oudsher kun je die airco in alle wagens uitzetten, maar in iedere handleiding staat te lezen dat hij minimaal eens per maand een kwartiertje moet draaien, ook in de winter.

https://www.peterdegroot.com/nl/airco_onderhoud

[...]
Ik dacht juist dat een airco onder een buitentemperatuur van 5 graden sowieso niet meer werkt…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• madhondt
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:50:
[...]
[...]
Wel, waarom wordt dat niet geprogrammeerd in de auto? De auto regelt zoveel dingen automatisch, zoals het preconditioneren van de batterij voor het laden, het vermogen beperken om de batterij te beschermen bij kritiek batterijniveau, ... Waarom wordt dan deze zorg omtrent de airco dan niet ontnomen van de onwetende bestuurder door de airco automatisch 15 minuten per maand aan te schakelen?

Ik betwist overigens niet dat de airco niet best even aanstaat. Mijn punt ging vooral dat er wel een identiek knopje mag naast staan om ook de verwarming te kunnen uitschakelen. Of in plaats van 1 insteltemperatuur er twee hebben: bijwarmen tot 18°, koelen tot 23°. En tussenin hoeft er niets te gebeuren, tenzij het kan via de buitenlucht.

• Kammika
madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Wel, waarom wordt dat niet geprogrammeerd in de auto? De auto regelt zoveel dingen automatisch, zoals het preconditioneren van de batterij voor het laden, het vermogen beperken om de batterij te beschermen bij kritiek batterijniveau, ... Waarom wordt dan deze zorg omtrent de airco dan niet ontnomen van de onwetende bestuurder door de airco automatisch 15 minuten per maand aan te schakelen?
Ik denk als je klimaatsysteem op auto staat dit ook geen enkel probleem is…

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

WildOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Ik dacht juist dat een airco onder een buitentemperatuur van 5 graden sowieso niet meer werkt…
Daar zit een groot misverstand. Als airco zal die dan juist prima werken. Als verwarmer wordt de capaciteit dan minder.

Hoe dat zit? een airco is een warmtepomp, hij onttrekt ergens warmte aan de omgevingslucht en scheidt die warmte op het andere deel van de installatie weer af.
Denk aan je vriezer of koelkast, in het apparaat wordt warmte onttrokken, door verdamping van het koelgas. Aan de andere kant van de compressor zit de condensor, daar wordt door de compressor de gasvormige freon weer tot vloeibaar samengeperst waardoor er warmte wordt afgegeven. Die condensor zit achter op je koelkast/vriezer, als het ding draait zul je kunnen voelen dat het daar warm wordt.

Het misverstand ontstaat doordat een warmtepomp in feite omkeerbaar kan werken, in je auto ook. Als je in de winter als het buiten koud is binnen wilt verwarmen zul je merken dat het ding minder werkt, omdat er in de buitenlucht minder warmte zit en er dus meer kracht nodig is om die aan die buitenlucht te onttrekken (de verdamping vindt plaats in de 'radiator' onder de frunk) en vervolgens in de wagen door compressie in de luchtbehandeling weer warmte af te geven.
Het leuke is dat het nu 1 kW kost om circa 5 kW warmte af te geven, en is het in de winter koud dan heb je per kW opgenomen vermogen toch nog 2 tot 3 kW warmte productie. De WP doet het dan dus zeker nog wel, alleen minder. Helaas staat bij Volvo dat de warmtepomp optimaal werkt tussen 5 en 30 graden, wat insinueert dat daarbuiten het ding niet zou werken, maar dat klopt echt niet.

Omgekeerd, als je gaat koelen in de auto, die wellicht toch wat warmer is dan de buitenlucht zal het systeem juist minder moeite hebben, de warmte kan veel beter worden afgegeven aan de buitenlucht dan zomers, en dus zal in eerste instantie de zaak koelen als een tierelier tot het in de auto ook te koud wordt en dan krijg je hetzelfde... er is veel kracht nodig om die laatste warmte te onttrekken aan de temperatuur in de wagen.

We hebben in de (X)C40 twee systemen afhankelijk van je uitvoering: verwarmen door een elektrisch verwarmingselement, OF door een warmtepomp.
Die eerste heeft dus een niet omkeerbare warmtepomp, oftewel een airco voor de zomer. Net als bij een koelkast is die niet in staat te verwarmen binnen, daarvoor is dat elektrische verwarmingselement aanwezig. Dan doet de airco dus niets, en moet je die elke maand domweg een keer geforceerd aanzetten. In de autos van na pakkembeet 2014 is dat gekoppeld aan ontvochtigen, als je de ontwasemknop gebruikt zal die de airco aanzetten om de lucht snel te ontvochtigen, daarna wordt deze nog verwarmd en naar binnen geblazen.
Heb je echter een auto die dat ook niet heeft moet je de recirculatie aanzetten als de auto van binnen lekker warm is, dan de airco aan en laat die de boel maar koelen. Dat gaat verrassend snel, maar laat hem dan 10 min doorgaan. Goed voor het systeem.

De Volvo met warmtepomp (plus, ultimate, en Core met extra climate pakket) heb je hier geen last van. Daar wordt de buitenlucht in de winter door de warmtepomp verwarmd door warmte eraan te onttrekken, en verderop weer af te geven. In de winter kunnen ze het voorverwarmen met een heel klein elektrisch elementje, dat de warmte verzorgt die de warmtepomp kan onttrekken om aan de andere kant met ene factor 3 a 4 weer af te geven. Dat verklaart waarom de koeling minder energie kost dan de verwarming, met hetzelfde systeem.

Het is een leuk technisch verhaal wat hier achter steekt, ik ga overigens komend jaar voor mijn werkgever daarin een herhaalcursus volgen om mijn kennis die van 20 jaar geleden dateert weer op te krikken en de nieuwste technieken weer te leren kennen. Maar het basis principe, je onttrekt warmte door verdamping die je elders door compressie weer afgeeft, blijft zoals het is.

Je hebt wel grootdeels gelijk, onder 5 graden doet een airco / warmtepomp niet meer wat hij boven 5 graden doet, maar helemaal niets meer doen onder 5 graden dat klopt niet.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Ik betwist overigens niet dat de airco niet best even aanstaat. Mijn punt ging vooral dat er wel een identiek knopje mag naast staan om ook de verwarming te kunnen uitschakelen. Of in plaats van 1 insteltemperatuur er twee hebben: bijwarmen tot 18°, koelen tot 23°. En tussenin hoeft er niets te gebeuren, tenzij het kan via de buitenlucht.
Ik denk, weet zelfs bijna zeker, dat dit ook gebeurt als dat knopje maar aanstaat.
Maar wanneer jij sochtends de ontwasemknop gebruikt om de voorruit te ontwasemen, zal de airco ook willen draaien. Ik weet niet zeker of dat het knopje overruled, maar dat zou best eens kunnen.

Wat jij wil is in de zomer hetzelfde met de verwarming, uitzetten.
Dat kun je doen door de temperatuur op 16 te zetten (laagste stand boven "Lo"). Je temperatuur verstel je heel simpel op de display of zelfs door "Hey google, zet temperatuur op 16" te roepen.
Je hebt een wagen met climate controll, als je net als in mijn voorgaande wagen dat systeem niet hebt zit je de hele weg aan de knoppen te draaien als het wisselend bewolkt is bijvoorbeeld, dat is pas echt irritant, dan weer te warm, dan weer te koel, een moment later weer te warm etc etc.
Nu stel je 18 in, wordt het dan zo koel buiten dat hij zachtjes gaan aanwarmen zet hem dan op 16 ;), is maar eenmaal en niet de hele weg lang om de haverklap dat je dat moet doen.
Maar ik snap je vraag prima... als je de airco kunt afzetten, waarom dan de verwarming niet? sja... logica zou dat wel vereisen, in de praktijk is dat niet het geval.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Ik denk als je klimaatsysteem op auto staat dit ook geen enkel probleem is…
preconditioning alleen al, ik weet vrijwel zeker dat die ook ontvochtigt door de airco mee te laten werken naast het verwarmen. De airco ontvochtigt de lucht die daarna door de verwaming weer wordt opgewarmd en dus gortdroog wordt. bij een warmtepomp is het 1 systeem, of je nu evrwarmt of koelt, hij draait zomers en winters altijd mee. Geen probleem dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Daar zit een groot misverstand. Als airco zal die dan juist prima werken. Als verwarmer wordt de capaciteit dan minder.

Hoe dat zit? een airco is een warmtepomp, hij onttrekt ergens warmte aan de omgevingslucht en scheidt die warmte op het andere deel van de installatie weer af.
Denk aan je vriezer of koelkast, in het apparaat wordt warmte onttrokken, door verdamping van het koelgas. Aan de andere kant van de compressor zit de condensor, daar wordt door de compressor de gasvormige freon weer tot vloeibaar samengeperst waardoor er warmte wordt afgegeven. Die condensor zit achter op je koelkast/vriezer, als het ding draait zul je kunnen voelen dat het daar warm wordt.

Het misverstand ontstaat doordat een warmtepomp in feite omkeerbaar kan werken, in je auto ook. Als je in de winter als het buiten koud is binnen wilt verwarmen zul je merken dat het ding minder werkt, omdat er in de buitenlucht minder warmte zit en er dus meer kracht nodig is om die aan die buitenlucht te onttrekken (de verdamping vindt plaats in de 'radiator' onder de frunk) en vervolgens in de wagen door compressie in de luchtbehandeling weer warmte af te geven.
Het leuke is dat het nu 1 kW kost om circa 5 kW warmte af te geven, en is het in de winter koud dan heb je per kW opgenomen vermogen toch nog 2 tot 3 kW warmte productie. De WP doet het dan dus zeker nog wel, alleen minder. Helaas staat bij Volvo dat de warmtepomp optimaal werkt tussen 5 en 30 graden, wat insinueert dat daarbuiten het ding niet zou werken, maar dat klopt echt niet.

Omgekeerd, als je gaat koelen in de auto, die wellicht toch wat warmer is dan de buitenlucht zal het systeem juist minder moeite hebben, de warmte kan veel beter worden afgegeven aan de buitenlucht dan zomers, en dus zal in eerste instantie de zaak koelen als een tierelier tot het in de auto ook te koud wordt en dan krijg je hetzelfde... er is veel kracht nodig om die laatste warmte te onttrekken aan de temperatuur in de wagen.

We hebben in de (X)C40 twee systemen afhankelijk van je uitvoering: verwarmen door een elektrisch verwarmingselement, OF door een warmtepomp.
Die eerste heeft dus een niet omkeerbare warmtepomp, oftewel een airco voor de zomer. Net als bij een koelkast is die niet in staat te verwarmen binnen, daarvoor is dat elektrische verwarmingselement aanwezig. Dan doet de airco dus niets, en moet je die elke maand domweg een keer geforceerd aanzetten. In de autos van na pakkembeet 2014 is dat gekoppeld aan ontvochtigen, als je de ontwasemknop gebruikt zal die de airco aanzetten om de lucht snel te ontvochtigen, daarna wordt deze nog verwarmd en naar binnen geblazen.
Heb je echter een auto die dat ook niet heeft moet je de recirculatie aanzetten als de auto van binnen lekker warm is, dan de airco aan en laat die de boel maar koelen. Dat gaat verrassend snel, maar laat hem dan 10 min doorgaan. Goed voor het systeem.

De Volvo met warmtepomp (plus, ultimate, en Core met extra climate pakket) heb je hier geen last van. Daar wordt de buitenlucht in de winter door de warmtepomp verwarmd door warmte eraan te onttrekken, en verderop weer af te geven. In de winter kunnen ze het voorverwarmen met een heel klein elektrisch elementje, dat de warmte verzorgt die de warmtepomp kan onttrekken om aan de andere kant met ene factor 3 a 4 weer af te geven. Dat verklaart waarom de koeling minder energie kost dan de verwarming, met hetzelfde systeem.

Het is een leuk technisch verhaal wat hier achter steekt, ik ga overigens komend jaar voor mijn werkgever daarin een herhaalcursus volgen om mijn kennis die van 20 jaar geleden dateert weer op te krikken en de nieuwste technieken weer te leren kennen. Maar het basis principe, je onttrekt warmte door verdamping die je elders door compressie weer afgeeft, blijft zoals het is.

Je hebt wel grootdeels gelijk, onder 5 graden doet een airco / warmtepomp niet meer wat hij boven 5 graden doet, maar helemaal niets meer doen onder 5 graden dat klopt niet.
Top verhaal Ron.
Een goede kennis ovet klimaat techniek is altijd welkom.

Ik schakel de airco knop nooit uit en regel mijn temperatuur ook via de auto thermostaat.
Ik heb ook hierdoor ook geen last van een vochtige auto.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:38:
[...]

Top verhaal Ron.
Een goede kennis ovet klimaat techniek is altijd welkom.

Ik schakel de airco knop nooit uit en regel mijn temperatuur ook via de auto thermostaat.
Ik heb ook hierdoor ook geen last van een vochtige auto.
de beruchte range extender knop in de range assitant doet iets ertussenin ben ik achter gekomen.
Ik kan nu over nattebol temperatuur, dauwpunt temperatuur en exacte luchtvochtigheid per m3 lucht beginnen, maar dat is lekker technisch en gaat te diep.
Waar het op neerkomt is dat lucht door je airco ook bij een situatie waarin je verwarmt toch eerst wordt gekoeld met een graad of 5. Dat kost een bepaalde hoeveelheid energie, maar daarmee verlagen ze wel de exacte hoeveelheid vocht in die lucht, daarna wordt deze weer verwarmd tot de juiste temperatuur. Daardoor neemt de relatieve luchtvochtigheid (rv) heel sterk af, en krijg je droge lucht binnen waardoor je ramen niet beslaan.

Zet je die range extender aan, dan wordt de koeling beperkt tot 25% ongeveer schat ik van wat hij zonder zou doen. Dat scheelt dus wat energie van je airco die dan weer je bereik ten goede komt. Maar... de hoveelheid vocht wordt dus veel minder uit de aanzuiglucht gehaald (ook 75% minder), daarna wordt de lucht wel evrwarmd en naar binnen geblazen, maar de RV waarde ligt dan wel hoger (ongeveer 30% hoger).
Dat kan net voldoende zijn om de ramen te laten beslaan.
Ik heb de indruk dan met de OTA updates die verhouding wat is aangepast om net onder dat punt te blijven waar de ramen gaan beslaan, maar lees maar eens terug in dit topic, er zijn er zat die meldden dat die optie aan betekende dat de boel besloeg, en zelfs niet echt warmte meer afgaf (wat klopt als de lucht teveel vocht bevat, dan is er veel meer energie nodig om hem op te warmen).

leuke materie, we kunnen er hel topics over opzetten hier. Maar hou het maar bij deze hoofdlijnen voor de leesbaarheid ;)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
Vandaag na 10 maanden mijn XC40 P6 Ultimate opgehaald! Wat een geweldige auto 😀

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

WesleyZ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd man, mooi zeg. Toppertje

Geniet ervan, lekker alles testen, proberen, echt heel leuk om te doen.
Veel veilige en fijne kilometers toegwenst!

[Voor 4% gewijzigd door ron65 op 24-05-2023 22:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:54:
[...]

de beruchte range extender knop in de range assitant doet iets ertussenin ben ik achter gekomen.
Ik kan nu over nattebol temperatuur, dauwpunt temperatuur en exacte luchtvochtigheid per m3 lucht beginnen, maar dat is lekker technisch en gaat te diep.
Waar het op neerkomt is dat lucht door je airco ook bij een situatie waarin je verwarmt toch eerst wordt gekoeld met een graad of 5. Dat kost een bepaalde hoeveelheid energie, maar daarmee verlagen ze wel de exacte hoeveelheid vocht in die lucht, daarna wordt deze weer verwarmd tot de juiste temperatuur. Daardoor neemt de relatieve luchtvochtigheid (rv) heel sterk af, en krijg je droge lucht binnen waardoor je ramen niet beslaan.

Zet je die range extender aan, dan wordt de koeling beperkt tot 25% ongeveer schat ik van wat hij zonder zou doen. Dat scheelt dus wat energie van je airco die dan weer je bereik ten goede komt. Maar... de hoveelheid vocht wordt dus veel minder uit de aanzuiglucht gehaald (ook 75% minder), daarna wordt de lucht wel evrwarmd en naar binnen geblazen, maar de RV waarde ligt dan wel hoger (ongeveer 30% hoger).
Dat kan net voldoende zijn om de ramen te laten beslaan.
Ik heb de indruk dan met de OTA updates die verhouding wat is aangepast om net onder dat punt te blijven waar de ramen gaan beslaan, maar lees maar eens terug in dit topic, er zijn er zat die meldden dat die optie aan betekende dat de boel besloeg, en zelfs niet echt warmte meer afgaf (wat klopt als de lucht teveel vocht bevat, dan is er veel meer energie nodig om hem op te warmen).

leuke materie, we kunnen er hel topics over opzetten hier. Maar hou het maar bij deze hoofdlijnen voor de leesbaarheid ;)
Nou rete interessant en wat je zegt klopt als een bus.
Vind de updates die dit soort fine tuning aan de clima doet ook veel belangrijker dan een YT app om tijdens het laden een filmpje te kijken.
Na 350km snelweg is het ook veel beter om lekker je benen te strekken 🤣

• DreZutphen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi man. Sage green met zwarte letters en verder cleane achterklep.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn, nu doe je mij toch twijfelen over de logo's 🙂. Ziet er toch strak uit zo in 't zwart zonder andere poespas. Mss doe ik toch enkel dat en laat ik het voorste logo en de getinte ruiten voor wat het is.

Ik twijfelde of het Thunder Grey was of Sage Green maar dacht ook meer aan het 2e, moeilijk te zien met het zonlicht. Knappe foto's!

Voor mij nog een weekje wachten 🎉.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Waterblok
Waterblok schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:39:
Nog niks in de auto dus

• Lempke
  • Nu online
Hier ook niet hoor, komt volgende week hoogstwaarschijnlijk.
Die 2.9 update/beschrijving in de app staat er al een week of 2 bij mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 23:32
Largamelion schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:14:
Net telefoon van de dealer, m'n wagen (XC40 Ultimate) staat volgende donderdag klaar, vrijdag haal ik 'm op. Weekje later dan gehoopt maar goed, blij dat het moment daar eindelijk is _/-\o_.

Info gevraagd:

- 2.9 staat er mogelijks al op, anders zelf te doen via OTA. Wordt niet door hen gecontroleerd.
- Logo's achteraan zwart spuiten: 137€, vooraan wrappen: 66€. Samen dus een 200€ inclusief btw en dan kan de badge er ook afgehaald worden. Dat laatste doen ze niet apart blijkbaar.
- Ramen tinten met folie: 400€ inclusief btw.

Ik ga het dus eerst even bekijken vooraleer ik iets beslis. Uiteindelijk een 600€ waarvan ik niet overtuigd ben of het wel de moeite is. Moest het een gekochte wagen zijn zou ik er niet over twijfelen, maar een lease voor 4 jaar is toch 'n ander verhaal.
Als je in de buurt zit van Ridderkerk kan dat ramen tinten een heel stuk voordeliger bij mvd window tinting

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
CVD schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Als je in de buurt zit van Ridderkerk kan dat ramen tinten een heel stuk voordeliger bij mvd window tinting
En voor diegenen die meer noordelijk wonen: https://www.glasstinter.nl/
Prijzen vanaf €225 tot €399. Mijn zoon heeft de goedkoopste versie op zijn Audi A3, en dat ziet er echt erg netjes uit. De Glastinter zit in Emmen (Dr)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Iemand hier die ervaring heeft met het gebruik of het plaatsen van een stalen veiligheidsrek voor het vervoeren van een hond? Ik ben erg benieuwd of het rek in opgeklapte vorm nog in het zichtveld zit bij het achteruit kijken. https://accessories.volvo...e%20(E60%20RWD)/Automatic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WesleyZ
Largamelion schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Damn, nu doe je mij toch twijfelen over de logo's 🙂. Ziet er toch strak uit zo in 't zwart zonder andere poespas. Mss doe ik toch enkel dat en laat ik het voorste logo en de getinte ruiten voor wat het is.

Ik twijfelde of het Thunder Grey was of Sage Green maar dacht ook meer aan het 2e, moeilijk te zien met het zonlicht. Knappe foto's!

Voor mij nog een weekje wachten 🎉.
Succes nog de week wachten! Heb de letters en de overige tekst door de dealer later verwijderen.

Wilde ook eerst het logo laten wrappen maar dealer gaf aan dat dit kwaliteit technisch niet lang mooi. Heb dat dus maar gelaten voor wat het is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

Lancer

What the......

timhtc schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:17:
Iemand hier die ervaring heeft met het gebruik of het plaatsen van een stalen veiligheidsrek voor het vervoeren van een hond? Ik ben erg benieuwd of het rek in opgeklapte vorm nog in het zichtveld zit bij het achteruit kijken. https://accessories.volvo...e%20(E60%20RWD)/Automatic
Nauwelijks. Het zicht naar achter is opgeklapt en neergeklapt prima. Ik rijd eigenlijk altijd met het rek naar beneden. De hoedenplank ligt inmiddels ergens op zolder.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
Lancer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Nauwelijks. Het zicht naar achter is opgeklapt en neergeklapt prima. Ik rijd eigenlijk altijd met het rek naar beneden. De hoedenplank ligt inmiddels ergens op zolder.
Zou dit rek ook achter de voorstoelen gemonteerd kunnen worden? Ik heb 2 grote honden en zal waarschijnlijk altijd met de achterbank weggeklapt gaan rijden vanwege de beperkte ruimte achterin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
timhtc schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:17:
Zowel op als neergeklapt heb je er geen hinder van (naar mijn mening). Ik heb hem altijd neergeklapt en zie hem eigenlijk niet eens meer zitten.

P8

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lars4
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06 20:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Toevallig in Dordrecht? Daar stond ná de levering van mijn xc40 exact jouwe klaar om uit te leveren. Sage Green dag zeker 😄

Ook gister opgehaald na bijna 9 maanden wachten:

• WesleyZ
Heel gaaf! nee toevallig niet, bij Bluekens in Breda opgehaald. Ik werk in Hendrik-Ido-Ambacht dus wellicht zien we elkaar wel eens ;)
Lars4 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:58:
[...]

Gaaf! Toevallig in Dordrecht? Daar stond ná de levering van mijn xc40 exact jouwe klaar om uit te leveren. Sage Green dag zeker 😄

Ook gister opgehaald na bijna 9 maanden wachten:

[Afbeelding]

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

TAA

Liever IRC

WesleyZ schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:07:
Heel gaaf! nee toevallig niet, bij Bluekens in Breda opgehaald. Ik werk in Hendrik-Ido-Ambacht dus wellicht zien we elkaar wel eens ;)

[...]
En foto gemaakt op het Westerpolderpad; herkende de plek meteen ;) Als je in de buurt woont spot je mijn P8 misschien wel eens 8)

• WesleyZ
Dat is toevallig dat je die plek herkend, inderdaad het Westerpolderpad :) Woon zeker in de buurt, in de Schoenmakershoek. Hoe ziet jouw P8 eruit dan zal ik er op letten.
TAA schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:23:
[...]

En foto gemaakt op het Westerpolderpad; herkende de plek meteen ;) Als je in de buurt woont spot je mijn P8 misschien wel eens 8)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Gister eindelijk mijn XC40 mogen ophalen. Eerste kilometers zitten erop en wat een heerlijke wagen 8)
Geleverd met 2.9 en een 12v aansluiting in de kofferbak waar ik om gevraagd had.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:34
[...]

Niet veel meer last van afrolgeluid achterin door weghalen hoedenplank?

• ArnoudN
vdburg schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Zou dit rek ook achter de voorstoelen gemonteerd kunnen worden? Ik heb 2 grote honden en zal waarschijnlijk altijd met de achterbank weggeklapt gaan rijden vanwege de beperkte ruimte achterin.
Wat ik begreep van de dealer bij het plaatsen zou dat moeten kunnen. Het is wel even een klusje met wat schroefwerk. Er zitten speciale houders bij die je moet plaatsen.

• Juancho
Mensen met 2.9 hebben dus geen YouTube? Blijft bijzonder...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArnoudN
goetfoud schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Het valt mij niet op. Ik heb toevallig weer eens een weel of twee de hoedenplank erin gehad, maar ik heb niet direct een verschil kunnen merken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

Lancer

What the......

goetfoud schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Nauwelijks. Je mist het gebonk van die plastic knotsen die aan de touwtjes van de hoedenplank zitten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• 4v4t4r
  • Laatst online: 02-06 17:21
Juancho schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:54:
Nee helaas.. ook niet als ik via de website naar playstore ga en probeer hem zo te installeren (this item is not compatible with your device)

Volvo XC40 P8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 13:10
RickKoets schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:59:
Gister eindelijk mijn XC40 mogen ophalen. Eerste kilometers zitten erop en wat een heerlijke wagen 8)
Geleverd met 2.9 en een 12v aansluiting in de kofferbak waar ik om gevraagd had.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wil jij (of iemand die al 2.9 heeft?) controleren welke AAOS versie en Android patch level je hebt met 2.9.

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17
4v4t4r schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Nee helaas.. ook niet als ik via de website naar playstore ga en probeer hem zo te installeren (this item is not compatible with your device)
Dus alleen voor Polestar? Je gelooft het niet :'(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 4v4t4r
NielsHarley schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Wil jij (of iemand die al 2.9 heeft?) controleren welke AAOS versie en Android patch level je hebt met 2.9.

Volvo XC40 P8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4v4t4r
thisisjazz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Dus alleen voor Polestar? Je gelooft het niet :'(
Verbaasd het je nog? 😅

Volvo XC40 P8

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:54:
Het gaat hier niet om de echte Youtube app voor AAOS, die krijgt de P2 ook niet.

Wat we wel krijgen: een door Polestar zelf geknutselde snelkoppeling naar een uitgekleed Vivaldi venster, waardoor het lijkt alsof we de echte app hebben. Dit knutselwerkje is onderdeel van 2.9 bij Polestar.

[Voor 6% gewijzigd door guido66 op 25-05-2023 13:35]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
Zijn er bij de recent geleverde XC40 's nog mensen met een trillend stuur bij snelheden rond 105km/u? Of is dat probleem eindelijk voorgoed opgelost bij de laatste MY23's die nu van de band rollen? Ik lees er weinig over de laatste weken. Volgende week zal ik zelf testen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-06 08:50

Bozozo

Your ad here?

Update over subsidie (SEPP) op de XC40 Essential 2024: de cataloguswaarde bij aflevering ná 1 januari 2024 is volgens de meest recente prijslijst €44.830. Nog gewoon onder de limiet dus :)

TabCinema : NiftySplit

• Lempke
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:28:
Zijn er bij de recent geleverde XC40 's nog mensen met een trillend stuur bij snelheden rond 105km/u?
..
Mijn MY23, van 01-2023 trilt zeker en is ook door de Volvo dealer als 'bekend probleem' vastgesteld en doorgestuurd naar Volvo NL.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel last van, ik rijd veel rijksweg en stads- en dorpverkeer maar het is wel een serieus issue wat ik op enig moment verholpen wil hebben.
Midden juni ga ik weer informeren naar de status..

Ben overigens ook wel benieuwd naar de recentere geleverde auto's.

[Voor 6% gewijzigd door Lempke op 25-05-2023 14:48]

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:20
Zijn er bij de recent geleverde XC40 's nog mensen met een trillend stuur bij snelheden rond 105km/u? Of is dat probleem eindelijk voorgoed opgelost bij de laatste MY23's die nu van de band rollen? Ik lees er weinig over de laatste weken. Volgende week zal ik zelf testen.
Mijn auto (Jan.23) trilt ook rond die snelheid. Het is niet dramatisch, maar net of je een trillende telefoon in je hand hebt en alleen rond die snelheden. Volgens de voorgeschreven procedure vanuit Volvo is dit allereerst door de dealer met een proefrit vastgesteld. Vervolgens werd er met roadforce balancing gekeken of het eruit te krijgen was…..dat was niet het geval. Er werd daarna een technisch rapport door de dealer gemaakt en bij Volvo Zweden ingediend. Dit geschiedt op basis van individuele VIN -nummers en mij is desgevraagd herhaaldelijk door Volvo Nederland in vage termen beloofd dat er hard aan een oplossing wordt gewerkt, maar ik merkt daar nog niets van. Volvo geeft niet eens antwoord op de vraag wat de oplossingsrichting is…….laat staan over de timing van de oplossing.
De dealer heeft ook geen clou wat ze aan het doen zijn en noemde het in dat verband uiterst belangrijk dat iedereen wiens auto er last van heeft contact met zijn dealer zoekt en een dergelijke procedure doorloopt zodat het aantal klachten bij Volvo in Zweden ‘druk op de ketel’ geeft.

[Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 25-05-2023 14:51]

Eerder een XC40P8 nu een C40 Ultimate Twin 20” Pixel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kammika
guido66 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Het gaat hier niet om de echte Youtube app voor AAOS, die krijgt de P2 ook niet.

Wat we wel krijgen: een door Polestar zelf geknutselde snelkoppeling naar een uitgekleed Vivaldi venster, waardoor het lijkt alsof we de echte app hebben. Dit knutselwerkje is onderdeel van 2.9 bij Polestar.
maar Vivaldi doe ik het ook voor... die hebben we ook niet bij Volvo

• DreZutphen
Geleverd eind maart en nergen last van 👍

• Ophidian
  • Nu online
Mga1600 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Mijn auto (Jan.23) trilt ook rond die snelheid. Het is niet dramatisch, maar net of je een trillende telefoon in je hand hebt en alleen rond die snelheden. Volgens de voorgeschreven procedure vanuit Volvo is dit allereerst door de dealer met een proefrit vastgesteld. Vervolgens werd er met roadforce balancing gekeken of het eruit te krijgen was…..dat was niet het geval. Er werd daarna een technisch rapport door de dealer gemaakt en bij Volvo Zweden ingediend. Dit geschiedt op basis van individuele VIN -nummers en mij is desgevraagd herhaaldelijk door Volvo Nederland in vage termen beloofd dat er hard aan een oplossing wordt gewerkt, maar ik merkt daar nog niets van. Volvo geeft niet eens antwoord op de vraag wat de oplossingsrichting is…….laat staan over de timing van de oplossing.
De dealer heeft ook geen clou wat ze aan het doen zijn en noemde het in dat verband uiterst belangrijk dat iedereen wiens auto er last van heeft contact met zijn dealer zoekt en een dergelijke procedure doorloopt zodat het aantal klachten bij Volvo in Zweden ‘druk op de ketel’ geeft.
Dan toch maar eens met de dealer babbelen. Heb wisselend wat trilling. Kan nog niet echt achterhalen wanneer het is en wanneer niet. Had idee dat het in Duitsland minder was op die betonplaten.

• DreZutphen
Ophidian schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:36:
[...]

Dan toch maar eens met de dealer babbelen. Heb wisselend wat trilling. Kan nog niet echt achterhalen wanneer het is en wanneer niet. Had idee dat het in Duitsland minder was op die betonplaten.
Ik heb die trillingen die hier worden besproken bij een andere XC40 gevoeld en dat is niet wisselend wat trilling. Net of je een electrische tandenborstel in de hand hebt.

Die wisselende trilling heb ik ook wel eens maar dat heeft vooral te maken met de weg, de banden en de aandrijfkrachten op de vooras.

• Ophidian
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb die trillingen die hier worden besproken bij een andere XC40 gevoeld en dat is niet wisselend wat trilling. Net of je een electrische tandenborstel in de hand hebt.

Die wisselende trilling heb ik ook wel eens maar dat heeft vooral te maken met de weg, de banden en de aandrijfkrachten op de vooras.
Ja maar dat voelt toch wel als een tandenborstel imo :+

• DreZutphen
Ophidian schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:37:
[...]

Ja maar dat voelt toch wel als een tandenborstel imo :+
Dan heb je het waarschijnlijk ook. Ik hoorde dat het wegdek geen verschil maakte wbt de trillingen vandaar.😁

• Ophidian
  • Nu online
DreZutphen schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Dan heb je het waarschijnlijk ook. Ik hoorde dat het wegdek geen verschil maakte wbt de trillingen vandaar.😁
Ik let er ook niet heel erg op, volgens mij is het vaker niet dan wel. Zal er eens op gaan letten.

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:02
[...]

De hoedenplank kan eventueel onder de bodem van de kofferbak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:55
Henk Pi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:42:
[...]

De hoedenplank kan eventueel onder de bodem van de kofferbak.
Overigens passen daar ook perfect twee schilderijen veilig onder :D hadden op vakantie met de familie twee mooie schilderijen gezien die met geen mogelijkheid nog in de auto pasten, aangezien die tot de nok toe vol zat (2 weken road trip met z'n vieren). Toen bedacht ik me dat er loze ruimte onder de vloer zat, keurig netjes beide onbeschadigd mee :)

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 22:54
Inmiddels 20.000km verder. Tot op de dag vandaag geen trillingen (ik heb dus geluk). In begin wel het stuur twee keer recht laten zetten.

Overigens gaat bij mij wel de bestuurderstoel minder lekker zitten… iemand anders ook last van een (duidelijk) voelbare dwarsbalk halverwege de zitting?

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Mijn XC40 heeft in heel lichte mate last van trilling ongeveer tussen de 105 - 115 .
Soms merk ik er meer van dan een andere keer, ik heb wel het idee dat het type wegdek ook meespeelt. Er is goed mee te leven. Als het hier niet gemeld was, dan was het me misschien niet eens opgevallen.🙄🥴😄

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Mijne heeft het wisselend van heel licht tot nauwelijks merkbaar.
Het begint de ene keer bij 106, de andere keer bij 99 kmh, en het is minder dan een trillende telefoongevoel, dat zeker.
Het is dan ook niet storend aanwezig, en als je de 110 tot 116 voorbij bent is het weer helemaal weg, de ene keer al bij 108, de andere keer pas bij 118.
En ook helling op of af maakt verschil, evenals een flauwe bocht ingaan met die snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
guido66 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Serieus? _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:20
ron65 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Mijne heeft het wisselend van heel licht tot nauwelijks merkbaar.
Het begint de ene keer bij 106, de andere keer bij 99 kmh, en het is minder dan een trillende telefoongevoel, dat zeker.
Het is dan ook niet storend aanwezig, en als je de 110 tot 116 voorbij bent is het weer helemaal weg, de ene keer al bij 108, de andere keer pas bij 118.
En ook helling op of af maakt verschil, evenals een flauwe bocht ingaan met die snelheid.
Het trillen is bij mij normaal ook niet heel heftig - maar wel irritant omdat het precies zo rond de 100 - 108 kmh plaatsvindt. Dat is juist de snelheid die je overdag ‘in de flow’ op de snelweg hebt en als je dan een langer stuk rijdt wordt het echt een beetje vervelend. . Als je dan even een helling (viaduct) op rijdt en de aandrijving er iets harder aan moet trekken voel je het duidelijker. Bij zeer snel accelereren vanaf stilstand klinkt er ook een soort lichte maar voelbare ‘roffel’ door de hele auto heen, net of er iets ‘wringt’ . De technische man van de dealer vond dit beslist afwijkend gedrag en heeft een rapport aan Volvo geschreven.
Mijn eerdere XC40 P8 was volledig vrij van dit soort verschijnselen.

Eerder een XC40P8 nu een C40 Ultimate Twin 20” Pixel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4v4t4r
Bartelomeus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Overigens gaat bij mij wel de bestuurderstoel minder lekker zitten… iemand anders ook last van een (duidelijk) voelbare dwarsbalk halverwege de zitting?
Hebben meer mensen last van ja, als je zoekt in dit topic zou je meer moeten vinden ( ik vind het niet heel makkelijk overigens maar bijv : Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic )

Volvo XC40 P8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 23:31
Dat trillen, is dat alleen bij de XC40 of ook de C40?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 22:05
Heeft iemand anders er ook last van dat de bestuurdersstoel (handmatige verstelling) niet op dezelfde hoogte blijft staan? Ik zet hem naar de uiterste hoogste stand met de hendel. Een paar dagen later is het weer mogelijk om met de hendel de stoel weer op de hoogste stand te zetten. Met andere woorden, hij zakt langzaam.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4v4t4r
menjo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43:
Heeft iemand anders er ook last van dat de bestuurdersstoel (handmatige verstelling) niet op dezelfde hoogte blijft staan? Ik zet hem naar de uiterste hoogste stand met de hendel. Een paar dagen later is het weer mogelijk om met de hendel de stoel weer op de hoogste stand te zetten. Met andere woorden, hij zakt langzaam.
Dat is je stoel die eigenlijk zegt dat je wat moet afvallen ;)
Zonder grappen - ik heb dat idee ook weleens, ik zit echter niet in de hoogste stand, eerder lager.. dus kan het niet testen

Volvo XC40 P8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:36
Gutanoth schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:15:
Dat trillen, is dat alleen bij de XC40 of ook de C40?
Ook zeker bij C40. Heb er ook “last” van rond de 100km/u (levering januari 2023).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gutanoth
quinten010 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Ook zeker bij C40. Heb er ook “last” van rond de 100km/u (levering januari 2023).
Wat een teleurstellend bericht :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArnoudN
menjo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43:
Is bij mij ook het geval, moet de stoel regelmatig omhoog 'krikken'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 07:34
ArnoudN schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Is bij mij ook het geval, moet de stoel regelmatig omhoog 'krikken'.
Ik maar denken dat mijn vriendin de stoel steeds naar beneden zet.. had het gevoel ook dat ie vanzelf zakt. Ben dus niet gek..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kammika
mich78 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Ik maar denken dat mijn vriendin de stoel steeds naar beneden zet.. had het gevoel ook dat ie vanzelf zakt. Ben dus niet gek..
Of het is bij iedereen die vriend(in) die het doet… 8)7

Dat vind ik toch wel lekker met de elektrische stoel bediening. Allebei eigen profiel met eigen instellingen die in de goede stand gaan als je instapt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 07:34
Kammika schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Of het is bij iedereen die vriend(in) die het doet… 8)7

Dat vind ik toch wel lekker met de elektrische stoel bediening. Allebei eigen profiel met eigen instellingen die in de goede stand gaan als je instapt..
In de v60 d6 hebben we dat wel. Is idd ideaal!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gutanoth
Hmm trillingen zijn dus tussen de 105 en 115,

Gelukkig rij ik altijd gewoon 130
Pagina: 1 ... 173 ... 177 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee