Leuke review, alleen jammer dat dit onbereikbaar is geworden.
De huidige XC40 heeft geen RWD, geen groter accupakket etc.
De wagen wordt vooral als leasewagen veel gekozen, het aandeel partikuliere aanschaf ligt vanwege de hoge prijs een stuk lager.
Velen zullen dus nog jaren moeten wachten tot ze weer een nieuwe leasewagen mogen kiezen. Ikzelf bijvoorbeeld nog meer dan 4 jaar.
Tegen die tijd zijn de aanschafprijzen niet veel lager geworden, eerder hoger door materiaalschaarste met name voor de productie van de hoogvolt accu's. Eventuele andere materialen die goedkopere accus met minstens dezelfde specs en prestaties kunnen opleveren worden wel onderzocht, maar een dergelijk traject is een kwestie van vele jaren en zal de eerste vijf jaar nog niet rond zijn verwacht men.
Bedrijven gaan intussen steeds verder in de duurzame mobiliteit, mijn werkgever wordt wel eens van idioot beleid op dat front beticht, maar blijkt vaak voorop te lopen in nieuwe maatregelen. Zo hadden zij al de verplichting alleen nog te mogen leasen als je een EV koos eind 2021 ingevoerd. Velen, ook hier, vonden dat belachelijk en volstrekt doorgeslagen, maar nu, anderhalf jaar verder, zijn veel mobiliteitsregelingen of leaseregelingen van grotere bedrijven van die verplichting voorzien.
Wat een mooie klap in hun gezicht dat het kabinet bekend maakte deze verplichting niet, zoals wel jarenlang is verkondigd, per 2025 door te zetten maar te laten vallen.
Nu komen er ineens plannen opzetten bij ons als fietsregelingen aanpassen, leasen van elektrische fietsen, OV aantrekkelijk maken en de leasewagen van de zaak? die gaat het verdomhoekje in komende jaren.
Voor de werknemer die dan weer eens in Limburg, twee dagen later in Den Helder, een week later in Middelburg gevolgd door Delfzeil moet wezen is dat straks een giga uitdaging.
Dat zou voor mij de doorslaggevende factor kunnen wezen van werkgever te gaan veranderen ook al moet ik dan nog wellicht maar een paar jaar tot aan pensioen... tenzij ze daar een uitzonderingsregel op zetten voor hen die niet dagelijks op kantoor en af en toe een klantje bezoeken zoals de wagenparkbeheerders en de OR leden vaal wel hebben. Diegenen die dagelijks dor het hele land zitten, zoals ik en veel van mijn directe collega's, zullen echter wel de klos zijn van deze stappen want het wordt wel ontmoedigd door de budgetten die je krijgt te versoberen. Dat zie je nu al, de wagen die ik in jan 2022 kon bestellen en waar ik nu met veel plezier in rondrijd, is als ik die nu zou moeten bestellen al buiten bereik van het budget gekomen.
De EX30 is dan veelbelovend, maar kan die ook een aanhanger aan tot minimaal 1200 kg, liefst meer?
Want juist die was voor de XC40 een doorslaggevende factor in mijn keuze vanwege mijn caravan. Een leenauto voor 3 weken in contract opnemen kan ook, maar dan beperk ik direct mijn keuze omdat voor die leenwagen ook een klein bedrag in de leaseprijs wordt gereserveerd dat afgaat van het leasebedrag van de te kiezen wagen. Een nog verdere beperking van budget dus in feite.
Twee collega's becijferden al dat met die constructie op dit moment nog een E-Up of ene Leaf binnen budget overblijven, zonder de vakantiewagen is de keuze flink groter, maar de XC40 zit er al niet meer bij, zelfs niet in de meest goedkope uitvoering.
De budgethoogte is namelijk sinds 2020 niet meer gestegen, de prijzen van autos en daarmee ook de maandelijkse leaseprijs, zeker wel!
Als ik dan zo'n filmpje zie ben ik aan de ene kant enthousiast, vind het prachtig, aan de andere kant het gevoel van "ligt buiten bereik, beter maar niet meer naar kijken".
Ja, je ziet het goed, ik ben er wat somber over, maar aan de andere kant loopt dit hopelijk al voor 2027 wanneer ik weer aan de beurt ben flink spaak en wordt e.e.a. alsnog aangepast. Het zou niet de eerste keer zijn dat mijn leasewissel exact op het meest foute moment komt, mijn vorige wagen had een Hybride moeten zijn, maar door soortgelijke budget ellende werd het met veel pijn en moeite en speciale toestemming van directie na veel aantonen van noodzaak etc, een kleine middenklasser met een lekker rokende dieselmotor. Elke andere optie was budgettair niet haalbaar, en een half jaar later zag Directie dat ook eindelijk in en werd de regeling weer verbeterd. Collega's voor en na mij konden wel hybride (tot de Outlander aan toe), maar ik mocht vijf jaar lang dieselen. Voelde best wel wat onrechtvaardig aan. En ik voorzie iets soortgelijks ook weer komende jaren, want voor leren van fouten moet je eerst erkennen dat er fouten zijn, en dat past onze OR en directie niet helemaal soms, zeker niet op gebied van het wagenparkbeheer!
En ik denk echt niet dat wij de enige zijn, dit gebeurt overal en bij elk groot bedrijf zo nu en dan, alleen lopen wij erin voorop vaak. Too Eager at Sustainability, en daarvoor vaak de klop met de houten hamer moeten incasseren, dat is de rode draad vaak. Zelfs in onze regering gebeurt dat!
Zo, dat wilde ik even kwijt. Excuus voor het lange verhaal, als je dat niet fijn vindt, niet lezen (dit had bovenaan moeten staan, maar ik laat het toch maar onderaan het stukje tekst

)