Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 09:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mlJp_ot7RBKsuxbmYx8WnhxTo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFBRxgcfmtcvSk4pZWhJPehR.jpg?f=fotoalbum_large

Daar sta je dan. Even snel iets ophalen uit de bouwmarkt en bij het instappen gaf de auto een foutmelding.

Met wegrijden begon de auto te bonken als een steigerend paard.

ANWB kon niets vinden, dus auto wordt zo opgehaald en ik krijg vervangend vervoer.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
ArnoudN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:24:
[Afbeelding]

Daar sta je dan. Even snel iets ophalen uit de bouwmarkt en bij het instappen gaf de auto een foutmelding.

ANWB kon niets vinden, dus auto wordt zo opgehaald en ik krijg vervangend vervoer.
Deze heb ik ook gehad. 10 minuten de auto met de duren op slot laten staan deed wonderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filou123
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10-2024
timhtc schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Opties zijn leuk zodra je met de basis range uit de voeten kan. Als ik je verwachtte gebruik zo lees kun je met een Polestar standard range prima voorruit dus zou ik voor de polestar met opties gaan. Mocht je in de Volvo nog budget over hebben dan heb je met optiepakket Plus eigenlijk al een hele complete auto voor zijn prijs.
Wat betreft de range maak ik me vooral wat zorgen als ik in de winter enkel op het werk zou laden. Dan moet ik in principe al 160km reserveren en blijft er dus niet veel meer over van de range als je voornamelijk autosnelweg doet aan >120 km/h..

De Volvo waarmee ik vergelijk heeft inderdaad Plus uitvoering en is redelijk compleet. De Polestar is echter full option..

Ook vind ik de premium zetelbekleding + sfeerverlichting een pak mooier bij de Volvo in vergelijking met de Polestar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filou123
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10-2024
Bas_R schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Ik heb de zelfde afweging gehad, echter niet om de opties, maar om de range en het algemene gevoel (de my24 Polestar 2 was toen nog net niet uit). Wij hebben voor de C40 gekozen, omdat wij het gevoel hadden dat je meer ruimte had voorin. Het was wat minder bekropt. Echter weet ik niet hoe de Polestar 2 is met een panorama dak.
Ik vind de Polestar ook wel wat bekropt in vergelijking met de Volvo. Ik ben vrij lang en zit vaak met mijn benen open tijdens het rijden, en op dat vlak is de Polestar wat beperkend (met die brede en hoge middenconsole), maar op zich is dat iets waaraan je moet wennen denk ik.

Mijn vriendin vond de Polestar overigens ook wel beter/leuker rijden dan de Volvo, iets waar ik niet echt heel veel verschil merkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Kammika schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Deze heb ik ook gehad. 10 minuten de auto met de duren op slot laten staan deed wonderen...
Heb ik eerst ook zelf geprobeerd en de ANWB monteur heeft de 12v accu losgehaald voor een reset, maar dat hielp allemaal niets.

Nu een dikke V90 hybride mee. Is ook niet verkeerd, maar de zit is wel heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik had exact t zelfde tijdje terug. 15 min auto met rust gelaten en daarna reed ie weer als vanouds
ArnoudN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:24:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Vandaag Google I/O

Daar aankondiging dat Volvo en polestar in “the coming weeks” een YouTube app krijgen… ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:59
Nice! Dan toch? 🙂

Klinkt allemaal veelbelovend, nu nog zien hoe vlot die update naar AAOS 14 gaat.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:13:
[...]
Nice! Dan toch? 🙂

Klinkt allemaal veelbelovend, nu nog zien hoe vlot die update naar AAOS 14 gaat.
En kennelijk ook games en videoconferencing

Daar staat alleen geen tijdslijn bij, dus ik denk rond Sint juttemis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:14:
[...]

En kennelijk ook games en videoconferencing

Daar staat alleen geen tijdslijn bij, dus ik denk rond Sint juttemis 8)7
Las het ook net. Belangrijke nuance wel:

Also, Google is letting its automotive partners make the decision as to whether they want to offer YouTube to their customers, noting that the streaming video service is “now available for car makers to offer in cars with Google built-in.”

Nu heeft Volvo het wel ooit beloofd dus tijd om die belofte na te komen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:43
Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:13:
[...]
Nice! Dan toch? 🙂

De oud-gedienden hier hebben al 2 maal eerder een versie-update van AAOS meegemaakt.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:37:
[...]
Las het ook net. Belangrijke nuance wel:

Also, Google is letting its automotive partners make the decision as to whether they want to offer YouTube to their customers, noting that the streaming video service is “now available for car makers to offer in cars with Google built-in.”

Nu heeft Volvo het wel ooit beloofd dus tijd om die belofte na te komen zou ik zeggen.
In het bericht staat dat Youtube niet standaard wordt geleverd, maar dat automakers google kunnen contacteren om het in eigen OTA updates in te bouwen. Volvo en Polestar worden specifiek in relatie tot die 2 weken genoemd als eerste partijen die al bezig zijn het in te bouwen:
At Google I/O 2023, it was announced that an official YouTube app is coming to Android Automotive OS in the “coming weeks” for Polestar and Volvo cars, and available for all car makers to use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

Zie nu wel dat er aantal spellen beschikbaar zijn voor de XC40 zoals.
Beach Buggy Racing 2

[ Voor 7% gewijzigd door AGdesigns op 11-05-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 01:04
AGdesigns schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:10:
Zie nu wel dat er aantal spellen beschikbaar zijn voor de XC40 zoals.
Beach Buggy Racing 2
Toch wel sturen met het echte stuur zoals Tesla ook doet he? Niet dat je moet swipen op dat kleine scherm...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Toch wel sturen met het echte stuur zoals Tesla ook doet he? Niet dat je moet swipen op dat kleine scherm...
Hoe werkt dat eigenlijk? Stuur wordt ontkoppeld van de wielen dan? Anders wordt het zwaar sturen en redelijk wat bandenslijtage >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 22:29
Largamelion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Stuur wordt ontkoppeld van de wielen dan? Anders wordt het zwaar sturen en redelijk wat bandenslijtage >:).
Bij Tesla draaien de wielen effectief mee tijden het spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
Auto vandaag weer op kunnen halen. Met versie 2.8 waren alle problemen weer opgelost. Ik heb de uitdraai met de storingen gezien, 3 A4-tjes vol met meldingen.

Rijdt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolXC40p6
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-07-2023
ArnoudN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:32:
Auto vandaag weer op kunnen halen. Met versie 2.8 waren alle problemen weer opgelost. Ik heb de uitdraai met de storingen gezien, 3 A4-tjes vol met meldingen.

Rijdt weer als een zonnetje.
Ik vrees dat enkel updaten naar 2.8 niet de oplossing is …
Vandaag dezelfde foutmelding, update al een maand geleden gekregen.
Getakeld naar dealer voor nazicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
En voor Waze enthousiasten:
Smart replies from Android Auto are also coming to Android Automotive “over the next few months,” and Waze for Android Automotive is getting support for showing EV charging stations.

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
VolXC40p6 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Ik vrees dat enkel updaten naar 2.8 niet de oplossing is …
Vandaag dezelfde foutmelding, update al een maand geleden gekregen.
Getakeld naar dealer voor nazicht
Het lijkt mij ook sterk, maar de dealer was er sterk van overtuigd dat dat het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ArnoudN schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Het lijkt mij ook sterk, maar de dealer was er sterk van overtuigd dat dat het probleem was.
De dealer update alles maar laatste versie. Ook de componenten die niet ota gaan, zoals sommige motormgt software componenten. Dus dealer zou best gelijk kunnen hebben hebben als daar een known error in zat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
De iOS-versie van de app had gisteren weer een update. Ik zie geen functionele veranderingen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 11:03
Vannacht auto eens tot 100% Opgeladen. Gaat zo de goede kant uit!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKvncwoWOc7sf3K3WuaLSvM1ZyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oNiiagsCX5RYnTs4BBb1JYK.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Word het al tijd voor een EX30 topic?

Lijkt mij toch een heel net alternatief, meer vermogen, stuk goedkoper en betere Aero en volledig ev platform. Eind dit jaar al levering van de eerste 6500 stuks in NL.

Zou mij ook nog kunnen voorstellen dat een aantal die een xc40 overwegen en/of in bestelling hebben toch geen switchen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-05 12:38
Gisteren een wat langere rit gemaakt. Ik vind dit toch wel heel acceptabele cijfers voor een MY21 P8. Vlak voordat ik thuis was heb ik de TM gereset. Er zit nog ongeveer 13 km snelweg bij. Af en toe regen en weinig wind. De auto staat nog op winterbanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek6tAdtn8NOYhcrVqwf9QO375NI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/px9S0cbb6WZ5T61llhA4RUfv.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 12-05-2023 10:03 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kammika
okio schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:15:
Word het al tijd voor een EX30 topic?

Lijkt mij toch een heel net alternatief, meer vermogen, stuk goedkoper en betere Aero en volledig ev platform. Eind dit jaar al levering van de eerste 6500 stuks in NL.

Zou mij ook nog kunnen voorstellen dat een aantal die een xc40 overwegen en/of in bestelling hebben toch geen switchen
Ik zou liever dit topic ombouwen naar het grote Volvo ev topic.. vind wel leuk om straks ook ervaringen van ex30 en ex90 gebruikers te lezen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:20:
Gisteren een wat langere rit gemaakt. Ik vind dit toch wel heel acceptabele cijfers voor een MY21 P8. Vlak voordat ik thuis was heb ik de TM gereset. Er zit nog ongeveer 13 km snelweg bij. Af en toe regen en weinig wind. De auto staat nog op winterbanden.

[Afbeelding]
Gaat lekker

ik reed gisteren 470 km (omgeving Amsterdam naar Vaals Limburg en terug), heb wat regen gehad, weinig wind, meest droog.
Gemiddeld verbruik was 17,9 kWh/100km, zo laag is het nog niet eerder geweest.
Gemiddelde snelheid lag op 87 kmh, eigenlijk bijna alleen maar snelweg en totaal 40 km binnenwegen.
19 inch bandjes, all season. P6. OPD aan en grootste deel ACC gebruikt.

Een enkele rit gebruikte 67% aan acculading, en was 235 km, dat duidt op een range van 350 km op 100%. Ik heb vooraf tot 90% geladen, en op de terugweg een km of 30 na vertrek ook weer bij een snellader tot 90% geladen, daarom weet ik de heenreis het totaal % verbruik vrij goed. Ik kwam er met 23% aan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Gaat lekker

ik reed gisteren 470 km (omgeving Amsterdam naar Vaals Limburg en terug), heb wat regen gehad, weinig wind, meest droog.
Gemiddeld verbruik was 17,9 kWh/100km, zo laag is het nog niet eerder geweest.
Gemiddelde snelheid lag op 87 kmh, eigenlijk bijna alleen maar snelweg en totaal 40 km binnenwegen.
19 inch bandjes, all season. P6. OPD aan en grootste deel ACC gebruikt.

Een enkele rit gebruikte 67% aan acculading, en was 235 km, dat duidt op een range van 350 km op 100%. Ik heb vooraf tot 90% geladen, en op de terugweg een km of 30 na vertrek ook weer bij een snellader tot 90% geladen, daarom weet ik de heenreis het totaal % verbruik vrij goed. Ik kwam er met 23% aan.
Ik was met 100% vertrokken, dus 64% gebruikt over 230,7 km. Dat is een virtueel bereik van 360 km. De P6 is zuiniger, maar heeft een kleinere accu. De P6 en de P8 hebben in de praktijk hetzelfde bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Ik was met 100% vertrokken, dus 64% gebruikt over 230,7 km. Dat is een virtueel bereik van 360 km. De P6 is zuiniger, maar heeft een kleinere accu. De P6 en de P8 hebben in de praktijk hetzelfde bereik.
komt aardig overeen zo te zien ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Laden lukt niet meer, ik ben nu bij een vakantiepark, en de laadpalen leken even te werken, ging naar blauw, maar toen toch een fout bij laden. Net het normale stopcontact geprobeerd, maar die gaat nu ook direct naar fout. Straks maar naar een Fastned, hoop dat dat werkt. Maar is er iets qua resetten wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ANWB heeft nu ook z'n hands-on met de nieuwe XC40 online staan. Overall positief op het bladeren door de menu's om bepaalde opties in en uit te schakelen na :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 01:16:
ANWB heeft nu ook z'n hands-on met de nieuwe XC40 online staan. Overall positief op het bladeren door de menu's om bepaalde opties in en uit te schakelen na :).
Leuke review, alleen jammer dat dit onbereikbaar is geworden.
De huidige XC40 heeft geen RWD, geen groter accupakket etc.

De wagen wordt vooral als leasewagen veel gekozen, het aandeel partikuliere aanschaf ligt vanwege de hoge prijs een stuk lager.
Velen zullen dus nog jaren moeten wachten tot ze weer een nieuwe leasewagen mogen kiezen. Ikzelf bijvoorbeeld nog meer dan 4 jaar.
Tegen die tijd zijn de aanschafprijzen niet veel lager geworden, eerder hoger door materiaalschaarste met name voor de productie van de hoogvolt accu's. Eventuele andere materialen die goedkopere accus met minstens dezelfde specs en prestaties kunnen opleveren worden wel onderzocht, maar een dergelijk traject is een kwestie van vele jaren en zal de eerste vijf jaar nog niet rond zijn verwacht men.

Bedrijven gaan intussen steeds verder in de duurzame mobiliteit, mijn werkgever wordt wel eens van idioot beleid op dat front beticht, maar blijkt vaak voorop te lopen in nieuwe maatregelen. Zo hadden zij al de verplichting alleen nog te mogen leasen als je een EV koos eind 2021 ingevoerd. Velen, ook hier, vonden dat belachelijk en volstrekt doorgeslagen, maar nu, anderhalf jaar verder, zijn veel mobiliteitsregelingen of leaseregelingen van grotere bedrijven van die verplichting voorzien.
Wat een mooie klap in hun gezicht dat het kabinet bekend maakte deze verplichting niet, zoals wel jarenlang is verkondigd, per 2025 door te zetten maar te laten vallen.

Nu komen er ineens plannen opzetten bij ons als fietsregelingen aanpassen, leasen van elektrische fietsen, OV aantrekkelijk maken en de leasewagen van de zaak? die gaat het verdomhoekje in komende jaren.
Voor de werknemer die dan weer eens in Limburg, twee dagen later in Den Helder, een week later in Middelburg gevolgd door Delfzeil moet wezen is dat straks een giga uitdaging.
Dat zou voor mij de doorslaggevende factor kunnen wezen van werkgever te gaan veranderen ook al moet ik dan nog wellicht maar een paar jaar tot aan pensioen... tenzij ze daar een uitzonderingsregel op zetten voor hen die niet dagelijks op kantoor en af en toe een klantje bezoeken zoals de wagenparkbeheerders en de OR leden vaal wel hebben. Diegenen die dagelijks dor het hele land zitten, zoals ik en veel van mijn directe collega's, zullen echter wel de klos zijn van deze stappen want het wordt wel ontmoedigd door de budgetten die je krijgt te versoberen. Dat zie je nu al, de wagen die ik in jan 2022 kon bestellen en waar ik nu met veel plezier in rondrijd, is als ik die nu zou moeten bestellen al buiten bereik van het budget gekomen.

De EX30 is dan veelbelovend, maar kan die ook een aanhanger aan tot minimaal 1200 kg, liefst meer?
Want juist die was voor de XC40 een doorslaggevende factor in mijn keuze vanwege mijn caravan. Een leenauto voor 3 weken in contract opnemen kan ook, maar dan beperk ik direct mijn keuze omdat voor die leenwagen ook een klein bedrag in de leaseprijs wordt gereserveerd dat afgaat van het leasebedrag van de te kiezen wagen. Een nog verdere beperking van budget dus in feite.

Twee collega's becijferden al dat met die constructie op dit moment nog een E-Up of ene Leaf binnen budget overblijven, zonder de vakantiewagen is de keuze flink groter, maar de XC40 zit er al niet meer bij, zelfs niet in de meest goedkope uitvoering.
De budgethoogte is namelijk sinds 2020 niet meer gestegen, de prijzen van autos en daarmee ook de maandelijkse leaseprijs, zeker wel!

Als ik dan zo'n filmpje zie ben ik aan de ene kant enthousiast, vind het prachtig, aan de andere kant het gevoel van "ligt buiten bereik, beter maar niet meer naar kijken".
Ja, je ziet het goed, ik ben er wat somber over, maar aan de andere kant loopt dit hopelijk al voor 2027 wanneer ik weer aan de beurt ben flink spaak en wordt e.e.a. alsnog aangepast. Het zou niet de eerste keer zijn dat mijn leasewissel exact op het meest foute moment komt, mijn vorige wagen had een Hybride moeten zijn, maar door soortgelijke budget ellende werd het met veel pijn en moeite en speciale toestemming van directie na veel aantonen van noodzaak etc, een kleine middenklasser met een lekker rokende dieselmotor. Elke andere optie was budgettair niet haalbaar, en een half jaar later zag Directie dat ook eindelijk in en werd de regeling weer verbeterd. Collega's voor en na mij konden wel hybride (tot de Outlander aan toe), maar ik mocht vijf jaar lang dieselen. Voelde best wel wat onrechtvaardig aan. En ik voorzie iets soortgelijks ook weer komende jaren, want voor leren van fouten moet je eerst erkennen dat er fouten zijn, en dat past onze OR en directie niet helemaal soms, zeker niet op gebied van het wagenparkbeheer!

En ik denk echt niet dat wij de enige zijn, dit gebeurt overal en bij elk groot bedrijf zo nu en dan, alleen lopen wij erin voorop vaak. Too Eager at Sustainability, en daarvoor vaak de klop met de houten hamer moeten incasseren, dat is de rode draad vaak. Zelfs in onze regering gebeurt dat!

Zo, dat wilde ik even kwijt. Excuus voor het lange verhaal, als je dat niet fijn vindt, niet lezen (dit had bovenaan moeten staan, maar ik laat het toch maar onderaan het stukje tekst _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Leuke review, alleen jammer dat dit onbereikbaar is geworden.
De huidige XC40 heeft geen RWD, geen groter accupakket etc.

De wagen wordt vooral als leasewagen veel gekozen, het aandeel partikuliere aanschaf ligt vanwege de hoge prijs een stuk lager.
Velen zullen dus nog jaren moeten wachten tot ze weer een nieuwe leasewagen mogen kiezen. Ikzelf bijvoorbeeld nog meer dan 4 jaar.
Tegen die tijd zijn de aanschafprijzen niet veel lager geworden, eerder hoger door materiaalschaarste met name voor de productie van de hoogvolt accu's. Eventuele andere materialen die goedkopere accus met minstens dezelfde specs en prestaties kunnen opleveren worden wel onderzocht, maar een dergelijk traject is een kwestie van vele jaren en zal de eerste vijf jaar nog niet rond zijn verwacht men.

Bedrijven gaan intussen steeds verder in de duurzame mobiliteit, mijn werkgever wordt wel eens van idioot beleid op dat front beticht, maar blijkt vaak voorop te lopen in nieuwe maatregelen. Zo hadden zij al de verplichting alleen nog te mogen leasen als je een EV koos eind 2021 ingevoerd. Velen, ook hier, vonden dat belachelijk en volstrekt doorgeslagen, maar nu, anderhalf jaar verder, zijn veel mobiliteitsregelingen of leaseregelingen van grotere bedrijven van die verplichting voorzien.
Wat een mooie klap in hun gezicht dat het kabinet bekend maakte deze verplichting niet, zoals wel jarenlang is verkondigd, per 2025 door te zetten maar te laten vallen.

Nu komen er ineens plannen opzetten bij ons als fietsregelingen aanpassen, leasen van elektrische fietsen, OV aantrekkelijk maken en de leasewagen van de zaak? die gaat het verdomhoekje in komende jaren.
Voor de werknemer die dan weer eens in Limburg, twee dagen later in Den Helder, een week later in Middelburg gevolgd door Delfzeil moet wezen is dat straks een giga uitdaging.
Dat zou voor mij de doorslaggevende factor kunnen wezen van werkgever te gaan veranderen ook al moet ik dan nog wellicht maar een paar jaar tot aan pensioen... tenzij ze daar een uitzonderingsregel op zetten voor hen die niet dagelijks op kantoor en af en toe een klantje bezoeken zoals de wagenparkbeheerders en de OR leden vaal wel hebben. Diegenen die dagelijks dor het hele land zitten, zoals ik en veel van mijn directe collega's, zullen echter wel de klos zijn van deze stappen want het wordt wel ontmoedigd door de budgetten die je krijgt te versoberen. Dat zie je nu al, de wagen die ik in jan 2022 kon bestellen en waar ik nu met veel plezier in rondrijd, is als ik die nu zou moeten bestellen al buiten bereik van het budget gekomen.

De EX30 is dan veelbelovend, maar kan die ook een aanhanger aan tot minimaal 1200 kg, liefst meer?
Want juist die was voor de XC40 een doorslaggevende factor in mijn keuze vanwege mijn caravan. Een leenauto voor 3 weken in contract opnemen kan ook, maar dan beperk ik direct mijn keuze omdat voor die leenwagen ook een klein bedrag in de leaseprijs wordt gereserveerd dat afgaat van het leasebedrag van de te kiezen wagen. Een nog verdere beperking van budget dus in feite.

Twee collega's becijferden al dat met die constructie op dit moment nog een E-Up of ene Leaf binnen budget overblijven, zonder de vakantiewagen is de keuze flink groter, maar de XC40 zit er al niet meer bij, zelfs niet in de meest goedkope uitvoering.
De budgethoogte is namelijk sinds 2020 niet meer gestegen, de prijzen van autos en daarmee ook de maandelijkse leaseprijs, zeker wel!

Als ik dan zo'n filmpje zie ben ik aan de ene kant enthousiast, vind het prachtig, aan de andere kant het gevoel van "ligt buiten bereik, beter maar niet meer naar kijken".
Ja, je ziet het goed, ik ben er wat somber over, maar aan de andere kant loopt dit hopelijk al voor 2027 wanneer ik weer aan de beurt ben flink spaak en wordt e.e.a. alsnog aangepast. Het zou niet de eerste keer zijn dat mijn leasewissel exact op het meest foute moment komt, mijn vorige wagen had een Hybride moeten zijn, maar door soortgelijke budget ellende werd het met veel pijn en moeite en speciale toestemming van directie na veel aantonen van noodzaak etc, een kleine middenklasser met een lekker rokende dieselmotor. Elke andere optie was budgettair niet haalbaar, en een half jaar later zag Directie dat ook eindelijk in en werd de regeling weer verbeterd. Collega's voor en na mij konden wel hybride (tot de Outlander aan toe), maar ik mocht vijf jaar lang dieselen. Voelde best wel wat onrechtvaardig aan. En ik voorzie iets soortgelijks ook weer komende jaren, want voor leren van fouten moet je eerst erkennen dat er fouten zijn, en dat past onze OR en directie niet helemaal soms, zeker niet op gebied van het wagenparkbeheer!

En ik denk echt niet dat wij de enige zijn, dit gebeurt overal en bij elk groot bedrijf zo nu en dan, alleen lopen wij erin voorop vaak. Too Eager at Sustainability, en daarvoor vaak de klop met de houten hamer moeten incasseren, dat is de rode draad vaak. Zelfs in onze regering gebeurt dat!

Zo, dat wilde ik even kwijt. Excuus voor het lange verhaal, als je dat niet fijn vindt, niet lezen (dit had bovenaan moeten staan, maar ik laat het toch maar onderaan het stukje tekst _/-\o_ )
Bij ons past de XC40 wel nog binnen het budget, maar enkel omdat het budget eind vorig jaar is opgetrokken dankzij onderhandelingen van de vakbond. Echter een Ultimate kan je vergeten, enkel standaard range Core met winter pack en getinte ruiten en extended range core zonder opties, dat lukt nog net maar kan elke maand gedaan zijn. De prijzen variëren maandelijks dus wachten op de volgende maand kan je voordeel opleveren of de wagen kan plots buiten budget vallen, het is wat gokken.

Zo had ik vorige zomer op 1 juli de pech dat de VW ID4 plots buiten budget viel, op de dag dat ik hem wou bestellen. Had offerte die nog week geldig was maar fleet manager wou niets doen. Een XC40 was toen een van de weinige elektrische wagens die overbleef binnen het budget.

Collega van me die twijfelde over een XC40 heeft net een Model 3 besteld, die wordt al in september geleverd. Tesla is de enige fabrikant waar je geen extreme levertijden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:51:
[...]
Bij ons past de XC40 wel nog binnen het budget, maar enkel omdat het budget eind vorig jaar is opgetrokken dankzij onderhandelingen van de vakbond. Echter een Ultimate kan je vergeten, enkel standaard range Core met winter pack en getinte ruiten en extended range core zonder opties, dat lukt nog net maar kan elke maand gedaan zijn. De prijzen variëren maandelijks dus wachten op de volgende maand kan je voordeel opleveren of de wagen kan plots buiten budget vallen, het is wat gokken.

Zo had ik vorige zomer op 1 juli de pech dat de VW ID4 plots buiten budget viel, op de dag dat ik hem wou bestellen. Had offerte die nog week geldig was maar fleet manager wou niets doen. Een XC40 was toen een van de weinige elektrische wagens die overbleef binnen het budget.

Collega van me die twijfelde over een XC40 heeft net een Model 3 besteld, die wordt al in september geleverd. Tesla is de enige fabrikant waar je geen extreme levertijden hebt.
Probleem bij ons is dat een leasewagen nadrukkelijk géén deel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden.
Je hebt er recht op als je aantoonbaar per jaar tenminste 20.000 km zakelijk en woon/werk rijdt en dat gaan ze aanpassen naar minimaal 15.000 km zakelijk. Woon-werk willen ze gaan uitbannen en richting OV verschuiven, prive wordt er een grens opgelegd van max 10.000 km per jaar (was 12.000 km). Elke kilometer meer moet je dan 12 cent per km netto bijbetalen, vreemd genoeg krijg je minder gereden km niet terugbetaald.
Een collega van me zat 2000 km over die grens, en ik er 3000 onder. Een aanvraag om 2000 van mijn ongebruikte prive kilometers aan hem over te hevelen werd afgewezen, is persoonlijk werd gezegd.

Dit komt dus niet uit een CAO of bij vakbonden vandaan, het is een zaak van de OR en directie waarbij de OR de werknemer zou vertegenwoordigen, maar opmerkelijk vaak de kant van Directie kiest in dit soort dingen.
Een vakbond hiernaar laten kijken zoals bij jou kan, zou bij ons dus niet werken. De vakbonden bemoeien zich er alleen mee als de leasewagen in de CAO is benoemd. In onze CAO wordt slechts verwezen naar "de figerende mobiliteitsregeling als opgesteld in overleg tussen ondernemingsraad en directie" en that's it.

Wij zien heel vaak dat je bij welk willekeurig ander bedrijf eigenlijk áltijd een betere leaseregeling hebt dan bij ons. Daartegenover staat wel dat bij ons de andere secundaire en primaire arbeidsvoorwaarden die wel in de CAO staan, vaak weer beter geregeld zijn en het salaris ook gemiddeld net wat hoger is dan bij anderen.

Tot zover offtopic

Ontopic, Ik hoop dat de EX30 een opvolger kan zijn. Wat je vaak ziet is dan een model door de jaren heen groter wordt en meer kan. Neem de corsa van de jaren 90 en vergelijk die met de huidige corsa, idem voor een Klio, van een koekenbakkersgebakje naar een best volwaardige wagen die de middenklasser naar de kroon gaat steken. Gebeurt met veel merken en typen.
De XC40 en C40 zullen vermoedleijk over 5 jaar meer gelijkwaardig aan de huidige XC60 zijn, de EX30 zou dan wel eens de nieuwe XC40 kunnen worden. Alleen de trekkracht kan dan een dingetje zijn, ze weten te goed dat iemand die nu een XC40 neemt vanwege de 1500 - 1800 kg trekkracht, over 5 jaar weer zoiets wil en dan op de dan aan de XC60 gelijkwaardige XC40 aangewezen blijft. De XC90 zie ik verdwijnen, de EX90 neemt die plek over, en de XC60 is straks wat de XC90 nu is.
Tenminste, dat denk ik, gebaseerd op wat je met veel merken en typen al decennia lang ziet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ron65 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:15:
[...]

De XC40 en C40 zullen vermoedleijk over 5 jaar meer gelijkwaardig aan de huidige XC60 zijn, de EX30 zou dan wel eens de nieuwe XC40 kunnen worden. Alleen de trekkracht kan dan een dingetje zijn, ze weten te goed dat iemand die nu een XC40 neemt vanwege de 1500 - 1800 kg trekkracht, over 5 jaar weer zoiets wil en dan op de dan aan de XC60 gelijkwaardige XC40 aangewezen blijft.

[...]
Het broertje van de EX30 is de Smart #1. Die mag 1600 kg trekken.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Is het mogelijk (en aantrekkelijk) om een kale XC40 te kopen met subsidie en naderhand te upgraden? Bijvoorbeeld naar Extended Range upgraden?

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:46

Lancer

What the......

Bozozo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:17:
Is het mogelijk (en aantrekkelijk) om een kale XC40 te kopen met subsidie en naderhand te upgraden? Bijvoorbeeld naar Extended Range upgraden?
Nee. Je kunt zo goed als geen af fabriek opties later veranderen. Ze moeten geautoriseerd worden in de boordcomputer en Volvo en de dealers werken hier niet aan mee. (Even los van het feit dat een nieuwe batterij 5cijfers voor de komma kost).

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Probleem bij ons is dat een leasewagen nadrukkelijk géén deel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden.
Je hebt er recht op als je aantoonbaar per jaar tenminste 20.000 km zakelijk en woon/werk rijdt en dat gaan ze aanpassen naar minimaal 15.000 km zakelijk. Woon-werk willen ze gaan uitbannen en richting OV verschuiven, prive wordt er een grens opgelegd van max 10.000 km per jaar (was 12.000 km). Elke kilometer meer moet je dan 12 cent per km netto bijbetalen, vreemd genoeg krijg je minder gereden km niet terugbetaald.
Een collega van me zat 2000 km over die grens, en ik er 3000 onder. Een aanvraag om 2000 van mijn ongebruikte prive kilometers aan hem over te hevelen werd afgewezen, is persoonlijk werd gezegd.

Dit komt dus niet uit een CAO of bij vakbonden vandaan, het is een zaak van de OR en directie waarbij de OR de werknemer zou vertegenwoordigen, maar opmerkelijk vaak de kant van Directie kiest in dit soort dingen.
Een vakbond hiernaar laten kijken zoals bij jou kan, zou bij ons dus niet werken. De vakbonden bemoeien zich er alleen mee als de leasewagen in de CAO is benoemd. In onze CAO wordt slechts verwezen naar "de figerende mobiliteitsregeling als opgesteld in overleg tussen ondernemingsraad en directie" en that's it.

Wij zien heel vaak dat je bij welk willekeurig ander bedrijf eigenlijk áltijd een betere leaseregeling hebt dan bij ons. Daartegenover staat wel dat bij ons de andere secundaire en primaire arbeidsvoorwaarden die wel in de CAO staan, vaak weer beter geregeld zijn en het salaris ook gemiddeld net wat hoger is dan bij anderen.

Tot zover offtopic

Ontopic, Ik hoop dat de EX30 een opvolger kan zijn. Wat je vaak ziet is dan een model door de jaren heen groter wordt en meer kan. Neem de corsa van de jaren 90 en vergelijk die met de huidige corsa, idem voor een Klio, van een koekenbakkersgebakje naar een best volwaardige wagen die de middenklasser naar de kroon gaat steken. Gebeurt met veel merken en typen.
De XC40 en C40 zullen vermoedleijk over 5 jaar meer gelijkwaardig aan de huidige XC60 zijn, de EX30 zou dan wel eens de nieuwe XC40 kunnen worden. Alleen de trekkracht kan dan een dingetje zijn, ze weten te goed dat iemand die nu een XC40 neemt vanwege de 1500 - 1800 kg trekkracht, over 5 jaar weer zoiets wil en dan op de dan aan de XC60 gelijkwaardige XC40 aangewezen blijft. De XC90 zie ik verdwijnen, de EX90 neemt die plek over, en de XC60 is straks wat de XC90 nu is.
Tenminste, dat denk ik, gebaseerd op wat je met veel merken en typen al decennia lang ziet gebeuren.
Even helemaal off-topic:

Ik zag toevallig vanmiddag een stukje op tv over de nieuwe Ford Explorer. Voor een prijs onder de € 45.000,- is dat best een aantrekkelijke auto.

Verder nog weinig specificaties bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Hmm, ik wil eigenlijk de Plus met Extended Range (€55.500) maar het gat met de Essential (€43.000 na subsidie) is wel bizar. €12.500 voor een warmtepomp, 100 km extra bereik en wat snufjes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Bozozo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:32:
Hmm, ik wil eigenlijk de Plus met Extended Range (€55.500) maar het gat met de Essential (€43.000 na subsidie) is wel bizar. €12.500 voor een warmtepomp, 100 km extra bereik en wat snufjes :/
Ik heb particulier een XC40 Core, eigenlijk had ik ook graag een completere versie gewild.
Maar de Core viel nog net binnen de Sepp regeling voor particulieren. Voor de Plus was ik dan behalve een fikse meerprijs ook de €3350 van de Sepp kwijt. Tja, dan ben je m.i. voor die paar extra's echt belachelijk veel geld kwijt. Dan maar ietsje minder luxe! In jouw geval zou ik lekker een Essential of als het kan een Core standaard range nemen. Ik weet niet precies wat de Essential inhoudt, wel dat er geen achteruitcamera op zit. Dat is wel een groot gemis gezien de grote dode hoeken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 23:28
Het probleem met lease is ook dat bij de meeste bedrijven die regelingen niet jaarlijks worden herzien, eerder eens in de 5 jaar of nog langer. Dan loop je hopeloos achter de feiten aan, met hoe snel de techniek nu gaat. Bij ons was Renault, BMW, Volvo, Mercedes of Ford verplicht, jaren en jaren. VW en Audi zaten daar eerder ook nog bij maar zijn er met dieselgate uitgegooid.
Mensen zijn toen gaan klagen dat er met die premium merken en het uitgeklede gamma van Ford weinig meer te kiezen viel. Stellantis, Toyota en Hyundai zijn er toen bij gezet, maar Ford, Volvo en Renault zijn er uit gegooid. Dus de volgende auto wordt sowieso geen Volvo meer, zal wel een Hyundai worden ofzo.
Want hoe zwaar bijtelling er ook in hakt, en bruto maandelijkse vergoeding ten spijt, je kan er nog steeds niet prive tegen rijden. Ook omdat parkeerkosten, waskosten, tolwegen etc als eigen privebijdrage kunnen worden opgevoerd en dus van je bijtelling af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb particulier een XC40 Core, eigenlijk had ik ook graag een completere versie gewild.
Maar de Core viel nog net binnen de Sepp regeling voor particulieren. Voor de Plus was ik dan behalve een fikse meerprijs ook de €3350 van de Sepp kwijt. Tja, dan ben je m.i. voor die paar extra's echt belachelijk veel geld kwijt. Dan maar ietsje minder luxe! In jouw geval zou ik lekker een Essential of als het kan een Core standaard range nemen. Ik weet niet precies wat de Essential inhoudt, wel dat er geen achteruitcamera op zit. Dat is wel een groot gemis gezien de grote dode hoeken achter.
Ik koop de laatste 10 jaar ook steeds weer particulier (daarvoor altijd lease) maar zou me niet door een beetje subsidie laten leiden. Als je 3 of 4 jaar met een auto wilt doen praat je over hooguit tientjes uitgedrukt per maand wat die subsidie inhoudt. Ik wil me voordat geld niet ergeren aan ontbrekende toeters en bellen, daar zou ik al die jaren spijt van hebben. Dan maar een biefstukje minder….maar ieder zijn/haar meug natuurlijk…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Deze ‘vraag’ stel je volgens mij ongeveer iedere keer dat er een leuke nieuwe EV op de markt komt.
Dus nog maar eens 😀: Met een 2020 bijtelling op je XC40 is het vrijwel onmogelijk om -zelfs met een stuk goedkopere auto- goedkoper te gaan rijden, laat staan “flink financieel voordeel”.
Je XC40 van 2020 is je financieel voordelige auto. Geniet er van en rijdt hem lekker door, zeker nu je verbruik na 2,5 jaar ook acceptabel lijkt te zijn geworden.
Dat zeg je heel stellig maar ik ga het zeker laten berekenen. Want leasebudget is ondertussen verhoogt, de wagen zou dan rond de 20/25k goedkoper zijn, een eigen bijdrage en nog eens extra eigen bijdrage zal ik niet of nauwelijks hebben. Alles bij elkaar is dat een beste smak geld. Ik vraag me oprecht af of de 8% tot 42k (daarna 22%) dat corrigeert.

En als jouw verwachting wel klopt... Dan rij ik idd lekker deze auto uit. Sterker nog, dan gaat het contract gewoon met 1 of 2 jaarjes verlengt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Ik ga toch eens uitzoeken of ze achteraf een warmtepomp kunnen inbouwen in de Essential. Voor de 12k die je dan uitspaart t.o.v. de Plus Extended Range kun je heel wat keren een auto huren voor lange afstanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Mga1600 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Ik koop de laatste 10 jaar ook steeds weer particulier (daarvoor altijd lease) maar zou me niet door een beetje subsidie laten leiden. Als je 3 of 4 jaar met een auto wilt doen praat je over hooguit tientjes uitgedrukt per maand wat die subsidie inhoudt. Ik wil me voordat geld niet ergeren aan ontbrekende toeters en bellen, daar zou ik al die jaren spijt van hebben. Dan maar een biefstukje minder….maar ieder zijn/haar meug natuurlijk…..
Ik zou er spijt van krijgen om zo'n €7,5k extra (meerprijs Plus tov Core + €3350) voor een warmtepomp/verwarmde stoelen en keyless entry te betalen.
Staat toch niet in verhouding? Die warmtepomp brengt mij niks, zo'n 30km extra rijbereik boeit me totaal niet en verwarmde zetels vind ik lekker bij leren bekleding. Het enige wat ik werkelijk een beetje mis is de keyless entry, dat vind ik een heel zinnig iets en had ik in mijn vorige auto wel. Maar daar €7,5k op kapot slaan? Dat "gemis" went heus wel! Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons klotst het geld niet tegen de plinten aan. Met dat geld kan ik leukere dingen doen. We hebben bijvoorbeeld net 2 mooie nieuwe ebikes gekocht. Hou ik nog een paar duizend over ook! 🚲 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Bozozo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:12:
Ik ga toch eens uitzoeken of ze achteraf een warmtepomp kunnen inbouwen in de Essential. Voor de 12k die je dan uitspaart t.o.v. de Plus Extended Range kun je heel wat keren een auto huren voor lange afstanden...
Bij de Core kostte dat €1000 extra voor warmtepomp + verwarmde zetels. Kon je gewoon aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Vulcan750 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Ik zou er spijt van krijgen om zo'n €7,5k extra (meerprijs Plus tov Core + €3350) voor een warmtepomp/verwarmde stoelen en keyless entry te betalen.
Staat toch niet in verhouding? Die warmtepomp brengt mij niks, zo'n 30km extra rijbereik boeit me totaal niet en verwarmde zetels vind ik lekker bij leren bekleding. Het enige wat ik werkelijk een beetje mis is de keyless entry, dat vind ik een heel zinnig iets en had ik in mijn vorige auto wel. Maar daar €7,5k op kapot slaan? Dat "gemis" went heus wel! Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons klotst het geld niet tegen de plinten aan. Met dat geld kan ik leukere dingen doen. We hebben bijvoorbeeld net 2 mooie nieuwe ebikes gekocht. Hou ik nog een paar duizend over ook! 🚲 😉
Dat was in jouw situatie wel zo. Ik heb hem bijvoorbeeld zakelijk gekocht(geen subsidie) en daar scheelde het een kleine €3000. De extra's die ik ervoor bij kreeg tov een core vond en vind ik dan nog steeds de moeite waard.
Helemaal als ik Volvo vergelijk tov de concurenten Audi, BMW en MB. Die durven pas echt idiote meerpijzen te vragen.
Maar zoals eerder benoemt, ieder zijn meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Gaat niet gebeuren achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik en anderen hier hebben dat ding ook maar je werkt eigenlijk vrij weinig of zelfs niks van de voordelen. We hebben vaak genoeg verbruik naast elkaar gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Juancho schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Ik en anderen hier hebben dat ding ook maar je werkt eigenlijk vrij weinig of zelfs niks van de voordelen. We hebben vaak genoeg verbruik naast elkaar gelegd.
Dat is goed om te weten zeg, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bozozo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Met deze link kun je vrij aardig het effect calculeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Rude-Dog schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:46:
Ook omdat parkeerkosten, waskosten, tolwegen etc als eigen privebijdrage kunnen worden opgevoerd en dus van je bijtelling af gaan.
Is dit zo? Lever het nu maandelijks in als declaratie, wist dit niet?

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Er is nog meer evrschil, denk aan BLIS, Pilot Assist, de electrische achterklep, een aantal rijhulp systemen...

De plus had dat allemaal wel, en de warmtepomp wilde ik sowieso, dus had ik het climate pakket erbij moeten nemen.

De core kwam daarmee op een leasepris van 690 euro (destijds) en de Plus op 670 per maand en bood meer opties dan alleen dat extra climate pakket. De plus was daarmee goedkoper dan de Core met climate pakket.

Nu kan dat heel anders liggen inmiddels, maar voor mij was het de reden voor de plus te gaan, omdat die uiteindelijk meer bood voor vrijwel hetzelfde geld.
Overigens moest ik bij 2 LM de auto berekenen en vergelijken (is een van onze regels voor een leasewagen keuze), en bij de andere LM was de Core wel degelijk goedkoper incl climate pakket dan de Plus, maar die had in basis een hogere leaseprijs, namelijk de kale Core was al 730 euro bij hen, met climate pakket 790 en de plus bij hen 810.
Ik heb het even teruggezocht in de aantekeningen. Mijn budget was destijds 722 max, en is dat nu nog steeds.
Dus bij de tweede LM lag de XC40 al buiten bereik van budget. Inmiddels is dat ook bij de huidige LM het geval.

Climate pakket met warmtepomp wilde ik persee omdat het beter past binnen het duurzaamheidsbeleid van ons bedrijf, zonder WP is de verwarming minder efficient en daarom wordt de WP ook door onze werkgever als zeer wenselijk gezien. Of hij praktisch echt zoveel verschil maakt? geen idee.
Maar de BLIS, PA, en andere zaken die de plus kent, kun je op de Core niet eens krijgen, ook niet als toegevoegd accessoire, en ik ben ook best wel gecharmeerd van die extra's ;-)
Dan maar een biefstukje minder, want alles boven 610 euro per maand moeten wij zelf bijleggen als eigen bijdrage die dan wel weer van de bijtelling mag worden afgetrokken.
Ik zat op 718 euro leaseprijs uiteindelijk, dus ik mag elke maand naast de bijtelling 108 aan de baas betalen, maar die mag ik wel van de bruto bijtelling afhalen weer, waardoor het verschil netto een kleine 50 euro is die het me kost om boven de 610 euro te leasen. Dus ik betaal een bijtelling die per maand 58 euro lager is dan wanneer ik op die 610 was blijven steken, maar daarnaast dok ik wel 108 netto aan de baas af. Tegelijk heeft die aftrek van de eigen bijdrage van de bijtelling ook weer een gunstiger effect op de loonheffingskorting, waardoor die 50 euro nog iets minder wordt. Gaat om enkele euro's, niet heel veel.
Leuke he die regelingen allemaal.... soms is het amper nog te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-05 08:57
Kammika schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:38:
[...]

Met deze link kun je vrij aardig het effect calculeren…
Het is waarschijnlijk al een keer besproken geweest, maar hoe kun je “zien” of je een warmtepomp hebt of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:34:
[...]

Er is nog meer evrschil, denk aan BLIS, Pilot Assist, de electrische achterklep, een aantal rijhulp systemen...

De plus had dat allemaal wel, en de warmtepomp wilde ik sowieso, dus had ik het climate pakket erbij moeten nemen.

De core kwam daarmee op een leasepris van 690 euro (destijds) en de Plus op 670 per maand en bood meer opties dan alleen dat extra climate pakket. De plus was daarmee goedkoper dan de Core met climate pakket.

Nu kan dat heel anders liggen inmiddels, maar voor mij was het de reden voor de plus te gaan, omdat die uiteindelijk meer bood voor vrijwel hetzelfde geld.
Overigens moest ik bij 2 LM de auto berekenen en vergelijken (is een van onze regels voor een leasewagen keuze), en bij de andere LM was de Core wel degelijk goedkoper incl climate pakket dan de Plus, maar die had in basis een hogere leaseprijs, namelijk de kale Core was al 730 euro bij hen, met climate pakket 790 en de plus bij hen 810.
Ik heb het even teruggezocht in de aantekeningen. Mijn budget was destijds 722 max, en is dat nu nog steeds.
Dus bij de tweede LM lag de XC40 al buiten bereik van budget. Inmiddels is dat ook bij de huidige LM het geval.

Climate pakket met warmtepomp wilde ik persee omdat het beter past binnen het duurzaamheidsbeleid van ons bedrijf, zonder WP is de verwarming minder efficient en daarom wordt de WP ook door onze werkgever als zeer wenselijk gezien. Of hij praktisch echt zoveel verschil maakt? geen idee.
Maar de BLIS, PA, en andere zaken die de plus kent, kun je op de Core niet eens krijgen, ook niet als toegevoegd accessoire, en ik ben ook best wel gecharmeerd van die extra's ;-)
Dan maar een biefstukje minder, want alles boven 610 euro per maand moeten wij zelf bijleggen als eigen bijdrage die dan wel weer van de bijtelling mag worden afgetrokken.
Ik zat op 718 euro leaseprijs uiteindelijk, dus ik mag elke maand naast de bijtelling 108 aan de baas betalen, maar die mag ik wel van de bruto bijtelling afhalen weer, waardoor het verschil netto een kleine 50 euro is die het me kost om boven de 610 euro te leasen. Dus ik betaal een bijtelling die per maand 58 euro lager is dan wanneer ik op die 610 was blijven steken, maar daarnaast dok ik wel 108 netto aan de baas af. Tegelijk heeft die aftrek van de eigen bijdrage van de bijtelling ook weer een gunstiger effect op de loonheffingskorting, waardoor die 50 euro nog iets minder wordt. Gaat om enkele euro's, niet heel veel.
Leuke he die regelingen allemaal.... soms is het amper nog te volgen.
Klinkt allemaal heel herkenbaar. Ons budget was max 700 vorige zomer (intussen 810). Ik kon de Ultimate mét trekhaak voor 699,38 net binnen het budget proppen, moest wel de km's van 30000/j naar 25000/j zetten, maar met 2 dagen thuiswerk is dat meer dan genoeg.

Ik hoop deze week op een telefoontje van de dealer om een afspraak vast te leggen voor de handover en dan kan het avontuur eindelijk beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Zelf weten maar die verwarmde stoeien schelen je in de winter heel veel range omdat die samen met een verwarmd stuur snel een behaaglijk gevoel geven en heel weinig stroom verbruiken en je de energie-vretende verwarming dus laag kunt zetten. En daarbij; als je die voorzieningen allemaal wel hebt zal dat tzt een veel aantrekkelijker inruil propositie opleveren dan een EV zonder dit soort voorzieningen en ‘verdien’ je een flink deel van de extra investering dus weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 02:59
Juancho schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Some solid advise man!
Bozozo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Check dit artikelhttps://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto eens en kijk wat voor van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Wat een vreselijk artikel. Er worden veel te veel zaken bijgehaald waardoor het veel te ingewikkeld wordt.

Het enige effect dat die warmtepomp heeft is dat die je auto (tussen bepaalde temperature) je auto efficienter kan verwarmen dan dat het wat goedkopere normale verwarmingselement. En dat er dus voor dat je auto minder stroom verbruikt.

Dat is goed voor je portomonnee, goed voor het milieu en je actieradius (bij die temperaturen). Daar zou je dus geld voor over kunnen hebben.

volgens het het artikel is de terugverdientijd door besparing van stroom ca 6 jaar. Als dat zo is, is dat een prima score. Die auto zal zeker langer dan die 6 jaar mee gaan, dus financieel is het kennelijk een goed idee.. Krijg je betere actieradius in bepaalde omstandigheden en betere milieu impact als kadootjes bij...

Als die 6jr klopt zou ik er niet zo lang over na hoeven te denken... (voor het vergelijk: Zonnepanelen zijn ook energiebesparende maatregelen, verdien je vaak ook in 6 jr terug en dat wordt in zijn algemeenheid toch ook als een goede idee beschouwd :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Watmaakhetuit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:06:
[...]

Het is waarschijnlijk al een keer besproken geweest, maar hoe kun je “zien” of je een warmtepomp hebt of niet?
Die vraag heb ik me in het verleden ook al eens gesteld en hier neergelegd, zie de volgende link ron65 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Dat is goed voor je portomonnee, goed voor het milieu en je actieradius (bij die temperaturen). Daar zou je dus geld voor over kunnen hebben.
Maar dit is dan weer, sorry dat ik het zeg, meer een verkooppraatje. In praktijk werkt het namelijk helaas niet zo simpel. Dan zou je het effect echt overduidelijk zien. BIj alle auto's die zo'n ding hebben. Nou is mijn wagen al geen range topper, maar er zijn veel meer rijders met warmtepomp die eigenlijk hetzelfde roepen als mij: het effect is bijna nihil.

Dus of je er een sloot geld extra voor over hebt... ik zou het niet doen achteraf en zou dan als je toch moet kiezen tussen pakketten/opties gaan voor andere dingen. Even los van het feit of dat tegenwoordig nog kan, toen ik mijn wagen mocht uitzoeken had je echt nog lijsten met opties die je kon aanvinken.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 15-05-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Maar dit is dan weer, sorry dat ik het zeg, meer een verkooppraatje. In praktijk werkt het namelijk helaas niet zo simpel. Dan zou je het effect echt overduidelijk zien. BIj alle auto's die zo'n ding hebben. Nou is mijn wagen al geen range topper, maar er zijn veel meer rijders met warmtepomp die eigenlijk hetzelfde roepen als mij: het effect is bijna nihil.

Dus of je er een sloot geld extra voor over hebt... ik zou het niet doen achteraf en zou dan als je toch moet kiezen tussen pakketten/opties gaan voor andere dingen. Even los van het feit of dat tegenwoordig nog kan, toen ik mijn wagen mocht uitzoeken had je echt nog lijsten met opties die je kon aanvinken.
Ik ben geen verkoper ;-)

Ik geloof niet dat je het effect ziet als je niet 2 precies dezelfde auto’s in dezelfde omstandigheden naast elkaar test. Dus logisch dat je het niet ziet…

Ik zeg alleen dat het geen sloot geld kost als je ‘m in 6 jr terugverdient (die 6 jr is een conclusie in dat artikel, niet van mij..) en dat je die andere voordelen er dan bij krijgt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waarom zouden de omstandigheden EXACT gelijk moeten zijn? Dat ding zou toch impact moeten hebben in een bepaalde range van factoren? Daar zit echt wel marge in hoor. En zoek maar na, je hoort bijna iedereen met een warmtepomp dezelfde vragen stellen: waar zit ie, heb ik dat ding überhaupt en wat doet het want ik merk geen verschil.

Persoonlijk denk ik dat het een onderdeel is wat achteraf aardig overschat is en waarbij het positieve effect echt minimaal tot 0 is. Of dat je het geld waard is...moet jezelf natuurlijk bepalen. Bij mij zat die er al op, want showmodel. Maar als zou blijken dat dat ding er niet eens inzit zou ik het ook zo geloven _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Dat zeg je heel stellig maar ik ga het zeker laten berekenen. Want leasebudget is ondertussen verhoogt, de wagen zou dan rond de 20/25k goedkoper zijn, een eigen bijdrage en nog eens extra eigen bijdrage zal ik niet of nauwelijks hebben. Alles bij elkaar is dat een beste smak geld. Ik vraag me oprecht af of de 8% tot 42k (daarna 22%) dat corrigeert.

En als jouw verwachting wel klopt... Dan rij ik idd lekker deze auto uit. Sterker nog, dan gaat het contract gewoon met 1 of 2 jaarjes verlengt worden.
Als je de bedragen hebt, dan is het uitrekenen simpel. Kantelpunt zou denk ik liggen bij een cataloguswaarde van ca. 42500 voor de XC30. Dan zou je dus hetzelfde betalen voor veel minder.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Waarom zou je een auto huren voor lange afstanden? Je kunt tegenwoordig heel goed lange reizen maken met je EV. Zie ook dit topic: https://gathering.tweaker...ist_messages/2083132/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:45:
Waarom zouden de omstandigheden EXACT gelijk moeten zijn? Dat ding zou toch impact moeten hebben in een bepaalde range van factoren? Daar zit echt wel marge in hoor. En zoek maar na, je hoort bijna iedereen met een warmtepomp dezelfde vragen stellen: waar zit ie, heb ik dat ding überhaupt en wat doet het want ik merk geen verschil.

Persoonlijk denk ik dat het een onderdeel is wat achteraf aardig overschat is en waarbij het positieve effect echt minimaal tot 0 is. Of dat je het geld waard is...moet jezelf natuurlijk bepalen. Bij mij zat die er al op, want showmodel. Maar als zou blijken dat dat ding er niet eens inzit zou ik het ook zo geloven _O-
Wie zegt dat dat ding niet zoveel doet?

Je bent hier heel erg stellig dat die wp niet zoveel doet. Maar hoe heb je dat vastgesteld?

Je weet toch alleen wat je auto nu verbruikt? Toch niet wat je auto zonder warmtepomp had verbruikt? Hoe weet je dan wat het verschil is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
DPPSchoenmaker schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:54:
[...]

Is dit zo? Lever het nu maandelijks in als declaratie, wist dit niet?
Je werkgever kan met de belastingdienst afspreken dat kosten door jou gemaakt in privetijd ten behoeve van je auto (dus even los van parkeren voor zakelijke redenen die je waarschijnlijk 100% declareert), zij mogen opvoeren als zijnde "eigen bijdrage". Daarmee wordt dit in mindering gebracht op je bijtelling omdat een privebijdrage voor een zakelijke auto van je bijtelling mag worden afgetrokken. Dat geldt voor:

Auto wassen
Interieur schoonmaken
Parkeerkosten
Tolwegen
Veerboten

Aangezien dat van je bijtelling af gaat krijg je, afhankelijk van je bijtellingspercentage, dus een gedeelte daar van terug. Scheelt een bak geld, ik heb zelfs de kosten van de auto op een veerboot naar Scandinavië gewoon in mindering mogen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Hoe weet je of je een warmtepomp in je auto hebt? Dat hoor je als hij draait.

https://soundcloud.com/ve...m_campaign=social_sharing

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Venomer
OTA V2.9 is aangekondigd!!

https://www.volvocars.com...37/software-release-notes

Met PA knop op het stuur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Nice one! Ook heel wat leuke updates voor de mensen met een iPhone.

Voor YouTube etc... is het dan vermoedelijk nog wachten op de grote update 3.0 of laten we dat op zijn minst hopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Mga1600 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:24:
[...]
Zelf weten maar die verwarmde stoeien schelen je in de winter heel veel range omdat die samen met een verwarmd stuur snel een behaaglijk gevoel geven en heel weinig stroom verbruiken en je de energie-vretende verwarming dus laag kunt zetten. En daarbij; als je die voorzieningen allemaal wel hebt zal dat tzt een veel aantrekkelijker inruil propositie opleveren dan een EV zonder dit soort voorzieningen en ‘verdien’ je een flink deel van de extra investering dus weer terug.
Ja keuzes, keuzes... Lang verhaal kort: Om binnen de Sepp te blijven had ik de keuze warmtepomp of donkere ruiten achter. En aangezien mijn vrouw absoluut niet van voorverwarmde stoelen houdt...
Ik ben gepensioneerd, dus zo vaak hoef ik niet voor dag en dauw de weg op. Is het aan de koude kant, dan volstaat het om een kwartiertje voortijds de verwarming te starten. Ijskrabber of sneeuwruimen is er niet bij, de auto staat onder een overdekte carport.
De overige extra's van de Plus vind ik minder spannend. Die Blis is wel leuk, maar ik kijk al 50 jaar prima door mijn spiegels, ben een oplettende rijder.
Automatische achterklep kan zeker handig zijn, maar heel belangrijk? Voor mij niet echt.
Eerlijk gezegd heb ik (als particulier!) nog nooit zoveel geld voor een auto uitgegeven.
Wel altijd mooie en goede auto's gehad, maar meestal zo'n 2 jaar oud met weinig km. Helaas kon dit niet opgaan voor de XC40, dan was de auto duurder geweest dan nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 13:38
Huh!?

Was dit nog niet?
Optie toegevoegd in Bedieningsinstellingen om de buitenspiegels in te klappen bij het vergrendelen van de auto. Uw keuze wordt gekoppeld aan het actueel gebruikte profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riccy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-01 19:30
OTA 2.9 en weer geen functie om op de Plus varianten automatisch de buitenspiegel naar beneden te laten gaan bij parkeren...

Waarom heb je daar power seats voor nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Gutanoth schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:27:
Huh!?

Was dit nog niet?
[Inklappen spiegels]

[...]
Ze klappen nu denk ik altijd in als je de auto vergrendelt. Ik begrijp uit de release notes dat je straks kan kiezen of dat wel of niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Wie zegt dat dat ding niet zoveel doet?

Je bent hier heel erg stellig dat die wp niet zoveel doet. Maar hoe heb je dat vastgesteld?

Je weet toch alleen wat je auto nu verbruikt? Toch niet wat je auto zonder warmtepomp had verbruikt? Hoe weet je dan wat het verschil is?
Ik ben nog geen verhalen tegen gekomen van mensen die duidelijk verschil merken met een warmtepomp. En ik was behoorlijk actief binnen diverse groepen online en ken ook mensen in mijn kring met dezelfde wagen met- en zonder WP. Ik acht die info betrouwbaarder dan dat dat ding op papier weldegelijk wel positief effect moet hebben. Wat dat dan ook mag zijn.

Maargoed, mag je anders over denken he, no problem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Leuk een OTA update voor een Android driven systeem die voor 75% Apple items bevat _O-
En dan ook nog PA op het stuur, levensgevaarlijk! Volvo toch, foei! |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 15-05-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 15:53
Vulcan750 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:27:
[...]
..
Ik ben gepensioneerd, dus zo vaak hoef ik niet voor dag en dauw de weg op. Is het aan de koude kant, dan volstaat het om een kwartiertje voortijds de verwarming te starten.
..
De overige extra's van de Plus vind ik minder spannend. Die Blis is wel leuk, maar ik kijk al 50 jaar prima door mijn spiegels, ben een oplettende rijder.
Automatische achterklep kan zeker handig zijn, maar heel belangrijk? Voor mij niet echt.
Eerlijk gezegd heb ik (als particulier!) nog nooit zoveel geld voor een auto uitgegeven.
..
Veel van dit geldt voor mij ook. Ik heb de afgelopen 10 jaar tot volle tevredenhed een (privé) full-option auris wagon hybride gehad, dus ik mis soms nog wel wat opties bij mijn XC40
Toch voor de Core gekozen met donkere ramen, climate pack,trekhaak en Sage green als opties waardoor hij voor ons betaalbaar bleef (ahum). Maar zoals het nu uitziet zal dit ongeveer onze laatste auto zijn. In elk geval de laatste nieuwe auto.
Rijden in deze auto is gewoonweg geweldig, het laden (eigenlijk altijd thuis) valt mij reuze mee en het enige waar ik nog echt wel van baal is de missende interieurverlichting op de achterbank. Ik heb het niet vaak nodig maar wat is dat een cheap-ass actie zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Leuk een OTA update voor een Android driven systeem die voor 75% Apple items bevat _O-
En dan ook nog PA op het stuur, levensgevaarlijk! Volvo toch, foei! |:(
Mooi…Eindelijk het roemruchte knopje terug! Ook goed dat het inklappen van de spiegels bij op slot gaan nu uitschakelbaar wordt. Ik heb namelijk al eens gehad dat het met ijzel/sneeuw op de spiegel het absoluut niet lekker klonk toen de auto op slot ging.
En de CarPlay uitbreiding…….dat zal voor de CP liefhebbers heel fijn zijn!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• psybi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 15:50
Ik heb 2.9! en het Ik moest vandaag voor regulier onderhoud naar de garage en hij staat erop en knopje op het stuur is inderdaad terug!
Verder zijn er wat wijzigigen in het scherm, zoals altijd de maximale range zichtbaar in het scherm! (je ziet in de foto ook nu in het midden het autootje met een pijltje staan, die bedien je met je stuur).
Mijn range is hier trouwens ook wel echt fantastisch.. daar geloof ik niet helemaal in met m'n 21 p8, maar goed! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l4DHjdVaMHDyFsV7QjleN8aang=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SqcTT8f0OngTa4Bo4TaC8DN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door psybi op 15-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
psybi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:21:
Ik heb 2.9! en het Ik moest vandaag voor regulier onderhoud naar de garage en hij staat erop en knopje op het stuur is inderdaad terug!
Verder zijn er wat wijzigigen in het scherm, zoals altijd de maximale range zichtbaar in het scherm! (je ziet in de foto ook nu in het midden het autootje met een pijltje staan, die bedien je met je stuur).
Mijn range is hier trouwens ook wel echt fantastisch.. daar geloof ik niet helemaal in met m'n 21 p8, maar goed! [Afbeelding]
De actieradius standaard in beeld. Volvo toch! Het moet niet gekker worden! 8)7

Volgens mij was Volvo zo'n beetje de enige EV-fabrikant die dit niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 13:38
Prachtige update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Mijn range is hier trouwens ook wel echt fantastisch.. daar geloof ik niet helemaal in met m'n 21 p8, maar goed! [Afbeelding]
Daar ben ik wel blij mee, want je kon de range weliswaar zien op het grote scherm als onderdeel van de RA, maar zodra je iets schermvullends aanzette was die informatie “zoek”.
Dit is, net als die spiegels en het knopje een dingetje wat we destijds via dat overleg platform als request bij Volvo hadden neergelegd. Realisatie duurde even (2 jaar?) maar dan is het er ook…….. Dus blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:47
Whoo.... dat ik dat nog mag meemaken!! (nadat ik het al eens had)

~Drukt flink op de updateknop~

edit: verkeerde quote

[ Voor 40% gewijzigd door rinkel op 15-05-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Ik ben nog geen verhalen tegen gekomen van mensen die duidelijk verschil merken met een warmtepomp. En ik was behoorlijk actief binnen diverse groepen online en ken ook mensen in mijn kring met dezelfde wagen met- en zonder WP. Ik acht die info betrouwbaarder dan dat dat ding op papier weldegelijk wel positief effect moet hebben. Wat dat dan ook mag zijn.

Maargoed, mag je anders over denken he, no problem!
mijn punt is ook niet naar jou persoonlijk en ik zou ook echt niet weten of die warmtepomp nu veel oplevert.

Maar maak alleen het punt een individuele gebruiker van 1 auto kan nooit het effect vaststellen. Als diezelfde niet ook een auto zonder warmtepomp heeft, zal dus nooit een verschil kunnen meten/ervaren...

Dus ik vind het niet zo gek dat je die mensen niet kunt vinden op die fora ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
goed, ik heb even een vraagje over voorverwarmen met laden tot 100% en via de app.
Ik kan alleen publiek laden, en als ik op vakantie ga wil ik graag met 100% op stap. Ik ga pas 10 uur rijden op de dag en sluit de auto de avond ervoor aan op de paal en stel in tot 100%.. hoe zorg je er dan voor dat de auto de optimale temp heeft (qua batterij dus, niet qua airco) bij vertrek? toch laden instellen op bepaalde tijd? of laadsnelheid aanpassen dat hij netjes rond dat tijdstip op 100% zit? of gewoon, boeie - stel 100% in en rij om 10 uur weg ( dat laatste dus sowieso, maar zoek even wat feiten wat handig is :D )

Thanks !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 15:53
4v4t4r schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:05:
goed, ik heb even een vraagje over voorverwarmen met laden tot 100% en via de app.
Ik kan alleen publiek laden, en als ik op vakantie ga wil ik graag met 100% op stap. Ik ga pas 10 uur rijden op de dag en sluit de auto de avond ervoor aan op de paal en stel in tot 100%.. hoe zorg je er dan voor dat de auto de optimale temp heeft (qua batterij dus, niet qua airco) bij vertrek? toch laden instellen op bepaalde tijd? of laadsnelheid aanpassen dat hij netjes rond dat tijdstip op 100% zit? of gewoon, boeie - stel 100% in en rij om 10 uur weg ( dat laatste dus sowieso, maar zoek even wat feiten wat handig is :D )

Thanks !
Ik zou het laden gewoon zo uitvoeren als jij in eerste instantie zegt en alleen via de app 'klimaat' plannen via de timer voor "vertrekken op die ochtend om 10:00u."
De airco/verwarming doet vrolijk mee met het koelen/voorverwarmen die kan je volgens mij niet apart aan- of uitschakelen.
Alvast een fijne vakantie toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:05
Lempke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Ik zou het laden gewoon zo uitvoeren als jij in eerste instantie zegt en alleen via de app 'klimaat' plannen via de timer voor "vertrekken op die ochtend om 10:00u."
De airco/verwarming doet vrolijk mee met het koelen/voorverwarmen die kan je volgens mij niet apart aan- of uitschakelen.
Alvast een fijne vakantie toegewenst!
Inderdaad. Waarbij opgemerkt dat het slecht is voor een accu om lange tijd met 100% vol te staan. Dus als je zuinig bent op je accu stel je het laden zo in dat je pas vlak voor vertrek de 100% bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
Ik vraag me toch oprecht af wat je elke keer kan optimaliseren aan die aandrijflijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Rude-Dog schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:10:
Ik vraag me toch oprecht af wat je elke keer kan optimaliseren aan die aandrijflijn...
Het is niet voor niks dat die zo lekker rijdt he 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Je mag hier alle vormen van meningen over hebben en hebt met elke mening een stukje gelijk ook.

Een warmtepomp is een compressor die een CFK gas samenperst waarbij warmte vrijkomt, en verderop in het circuit weer laat verdampen waarbij het warmte aan de omgeving onttrekt om vervolgens weer samengeperst te worden....

In de praktijk heb je om 4 kW warmte of 4 kW koude te produceren (want een warmtepomp kan voor beiden worden ingezet), ongeveer 1,2 kW aan elektrische energie nodig.
Bij een elektrisch verwarmingselement heb je voor 4 kW warmte ook 4 kW elektrische energie nodig.
Kortom, de warmtepomp is wel degelijk 3 tot 4 maal efficienter met je energie bezig.

Wel moet je jezelf realiseren dat bij temperaturen rond het vriespunt ongeveer 4 kW warmte nodig is om je wagen te verwarmen, maar dan is de warmtepomp wel afhankelijk van warmte in de buitenlucht en die is minder aanwezig bij 0 graden (pas bij 273 graden onder nul is er geen warmte energie meer aanwezig in buitenlucht) waardoor het rendement terug loopt, hoe kouder hoe kleiner dat rendement. Dus het is niet helemaal waar dat onder 5 graden de warmtepomp niets meer doet, maar hij doet wel degelijk minder.

Wat je je ook moet realiseren is dat je op een volle accu in die omstandigheden ongeveer 260 km rijdt, en daar doe je 3 uur over. Je warmtepomp slobbert in die omstandigheden globaal 2 kW om 4 kW warmte te produceren en als deze dat 3 uur lang doet, gebruikt deze uit de accu dus 3*2 = 6 kWh
De auto zonder warmtepomp zou 3*4 = 12 kWh gebruikt hebben.
Daar zit je range verbetering in, die 12 kWh is ongeveer 18% van je accu als je geen WP hebt, de warmtepomp neemt dus 9% om hetzelfde te bereiken, die 9% verschil kan een range verschil van ongeveer 25 km geven, oftewel de standaard verwarmer levert 50 km in, met warmtepomp is dat nog 25 km.
In de praktijk rij je je accu nooit leeg op 1 enkele rit, dus ja, het scheelt wel, maar je merkt het inderdaad niet echt.
Als het buiten bijv 12 graden is werkt de pomp optimaal, maar heb je wellicht maar 2 kW nodig om de wagen warm te houden en is dat 0,5 kW verbruik voor de warmtepomp, dat is 1,5 in die drie uur en dat is ongeveer 2,4% van je accu, en dat is ongeveer 7 km. Dus de pomp werkt beter, maar doordat er minder warmte nodig is is de besparing op je range heel weinig. Volvo zet wat dat betreft ook verkooppraatjes op de site, want die beweren dat de pomp in die temperaturen optimaal bespaart en functioneert, Dat laatste klopt, maar de besparing is zeker niet hoog omdat het verschil tusssen binnen en buiten temperatuur lager is.
Ook hier geldt dat je niet kunt zeggen:"de pomp functioneert optimaal bij 10 graden en niet onder 5 en boven 25 graden". En dat doet Volvo helaas wel, het klopt niet.

Wel is men erachter dat de WP in productie en over de levensloop niet duurzaam is omdat de gebruikte gassen en materialen niet millieuvriendelijk zijn. De WP in een auto haalt nooit het omslagpunt waarop de hogere millieulast door productie gebruik en afbraak van de WP wordt gecompenseerd door het lagere verbruik. Dat geldt eveneens maar in veel mindere mate voor de WP in huizen.
Als je een WP wilt, is dat puur voor je eigen portemonnee en voor de rangeverbetering, maar... terugverdienen zul je hem nooit.
Ja er gaan geluiden op dat dit na 6 jaar wel het geval is, maar die berekening is sterk te betwijfelen. Er is immers zoveel dat deze berekening beinvloed: hoeveel tijd rij je in temperaturen waarbij het ding minder efficient werkt, hoeveel tijd rij je in optimale omstandigheden, hoeveel tijd gebruik je hem per jaar, hoe hoog/laag zet je de klimaatbeheersing tijdens je ritten etc etc etc etc etc.
De 6 jaar zijn onder ideale omstandigheden, ik zou eerder het dubbele gokken minimaal. Dus terugverdienen tussen 10-15 jaar zou kunnen.

Je ziet dat wat je ook denkt, vind of beweert, de WP altijd wel ergens wel en ergens niet voldoet.
Terugverdienen moet je eigenlijk niet als argument willen gebruiken, maar een beetje de duurzame kant ervan benoemen als reden is nog wel de allerbeste reden.
Het echte voordeel is de standkachel optie, die kost je als je niet aan de laadpaal staat met WP afhankelijk van de buitentemperatuur tussen 1 en 3% accu, en met standaard verwarming tussen 4 en 10% van de accu. Voor de mensen zonder thuislaadmogelijkheid en vaak volbezette laadpalen in de straat is dat wel de allerbeste reden om voor een WP te kiezen nog.

uiteraard is dit een technisch onderbouwde visie, de puur emotionele en gevoelsvisie kan heel anders zijn, en is voor ieder weer persoonlijk en anders ;-)
8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Venomer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:08:
[...]

De actieradius standaard in beeld. Volvo toch! Het moet niet gekker worden! 8)7

Volgens mij was Volvo zo'n beetje de enige EV-fabrikant die dit niet had.
Nu de radiozender nog in beeld......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eerst 2,7 nog OTA, ik hang nog steeds op 2,6 en de dealer wil niet updaten omdat ze dat geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 15-05 12:02
Hmmmmm, ineens is het rijderslogboek niet meer zichtbaar in mijn app? (Het complete auto icoontje is niet meer aanwezig) Ik heb voor zover ik weet niets veranderd aan de instellingen, en ook in de auto zelf staat het rijderslogboek nog gewoon aan.
Zou dat door 2.9 komen? Of mis ik een synchronisatie in de app?

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:10:
Hmmmmm, ineens is het rijderslogboek niet meer zichtbaar in mijn app? (Het complete auto icoontje is niet meer aanwezig) Ik heb voor zover ik weet niets veranderd aan de instellingen, en ook in de auto zelf staat het rijderslogboek nog gewoon aan.
Zou dat door 2.9 komen? Of mis ik een synchronisatie in de app?
Ik heb hetzelfde sinds vanmiddag. vanochtend was alles er nog, zonet was het weg. Balen, ik kon er zo mooi de actuele ODO uithalen voor mijn ritregistratie voor de werkgever. Nu moet ik die maar weer handmatig gaan opschrijven, het was leuk voor die paar weken dat het gewerkt heeft..... Waardeloos weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Rude-Dog schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Je werkgever kan met de belastingdienst afspreken dat kosten door jou gemaakt in privetijd ten behoeve van je auto (dus even los van parkeren voor zakelijke redenen die je waarschijnlijk 100% declareert), zij mogen opvoeren als zijnde "eigen bijdrage". Daarmee wordt dit in mindering gebracht op je bijtelling omdat een privebijdrage voor een zakelijke auto van je bijtelling mag worden afgetrokken. Dat geldt voor:

Auto wassen
Interieur schoonmaken
Parkeerkosten
Tolwegen
Veerboten

Aangezien dat van je bijtelling af gaat krijg je, afhankelijk van je bijtellingspercentage, dus een gedeelte daar van terug. Scheelt een bak geld, ik heb zelfs de kosten van de auto op een veerboot naar Scandinavië gewoon in mindering mogen brengen.
Thx! Goed om te weten... 🤙

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centeiro
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53
Wat wil dat gele autootje met pijltje zeggen?

Een andere vraag over het infotainment systeem: bevat de radio "app" de metadata zoals de afbeeldingen die de zender uitzendt en de programma/track informatie? Als ik geen navigatie op heb staan in mijn huidige skoda vind ik dat wel prettig om in beeld te hebben.

Normaal nog een weekje en dan kan ik eindelijk na 9 maanden wachten en hier meelezen genieten van mijn eigen XC40!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kammika
da's wel een lekker update zeg!
- knopjes op het stuur die het doe,
- actieradius in beeld.
- carplay aanzienlijk verbeterd (met kaart in middenscherm)

Vorige week al spontaan spelletjes kunnen installeren . Paar weken daarvoor al Waze beschikbaar. En youtube en zoom/teams zitten in de pijplijn..

Dat gaat de goede kant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Toch jammer, rij je al 2 uur, Fastned als tussenbestemming ingevoerd voor het tijdig opwarmen van de accu, lege fastned met 8 palen... Kom je niet boven de 110kW uit... 🤔

Normaal nooit last van en bijna altijd wel de volle 150kW. Dus geen idee.... 🤔

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 15-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:07:
Toch jammer, rij je al 2 uur, Fastned als tussenbestemming ingevoerd voor het tijdig opwarmen van de accu, lege fastned met 8 palen... Kom je niet boven de 110kW uit... 🤔

Andere paal geprobeerd? Kan soms ook aan een paal liggen

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Juancho schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:07:

Vorige week bij een Tesla supercharger geladen met de SM.
Met 6% gelijk 136kw en pas bij 64% zakte hij onder de 100.
Ik was echt verbaasd over de mooie laadcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Rude-Dog schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:10:
Nou deed mijn aandrijflijn vorige week helemaal niets meer en is dat met de update naar 2.8 opgelost.

Pagina: 1 ... 170 ... 316 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"