Daarom mag elke dealer mijn auto ongepoets afleveren. Dat gedeelte doe ik zelf wel.😉ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Je zegt iets wat ik al tijden vermoed.
Ze doen een aantal nabehandelingen, een film die waterafstotend is, een wax film, een glansfilm en dan nog de bekende Whiper als je die meebestelt (wel fijn, bij regen amper ruitenwissers nodig, water waait zo van je ruit af)
Een van die vloeistoffen zou heel best wel eens het probleem kunnen geven, wax en glans horen bijvoorbeeld niet op remschijven, maar komen er wel. Je weet niet wat die chemisch met het kale metaal doen.
Ja, dat schreef ik al eerder…..maarde verklaring is me onbekend…..jswinkels schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:53:
Ik heb overigens ook de carstats app geïnstalleerd. Erg leuke toevoeging, vooral de koppeling met ABRP! Na een paar kleine ritjes valt mij wel op dat er een groot verschil (ca 10%) is tussen het weergegeven verbruik in de auto en de app, terwijl batterij percentage, aantal kilometers en verstreken tijd wel kloppen. Hebben andere dit ook?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ieder z'n eigen ding. Wat mij betreft een tikkeltje overdreven..DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Daarom mag elke dealer mijn auto ongepoets afleveren. Dat gedeelte doe ik zelf wel.😉
Klopt, maar het is bij mij in geval de rem verkleefd is te weinig om hem los te krijgen.Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:41:
[...]
Maar wel heel, heel vaak dus. En ik trap de rem ook altijd gewoon best een eindje in hoor, dat is echt geen mini tikje tegen het pedaal. Volgens mij accepteert de auto dat ook helemaal niet.
Het gaat niet om dat over de levensduur van de auto vele malen de rem gebruikt wordt, nee het is net die ene keer dat je geparkeerd stond, wellicht voor meer dan enkele dagen, en de rem bij wegzetten nat was. Dan verkleeft het spul en heb je als je weer gaat rijden meer dan 1 trapje op de rem nodig om hem op dat moment los te krijgen.
Was een tip van de dealer, en het werkt
Neemt niet weg dat ik het met de XC40 vaker merk dan bij andere wagens die ik heb gereden, maar dat heeft er overduidelijk mee te maken dat je deze wagen niet zonder 'handrem' kunt parkeren, er is geen versnelling waar je hem in kunt zetten om de handrem te vervangen bij bijvoorbeeld vorst of... natte remmen na de wasstraat (is hier maar 300 meter vandaan, misschien moet ik een extra rondje rijden voortaan, kan ook)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Wat maakt het overdreven dan?goetfoud schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Ieder z'n eigen ding. Wat mij betreft een tikkeltje overdreven..
Om uiteindelijk mijn auto van een coating te voorzien heb ik 2 keuzes. Laten poetsen, netjes bijhouden en na een 2 maandjes alsnog preppen of vanaf de aflevering.
Ik heb nu ivm het afharden van de lak voor het eerste gekozen maar heb me mateloos geiiriteerd aan de materialen die men heeft gebruikt om te poetsen.
Idd iedereen zijn ding. Mijn auto's zijn altijd schoon, strak en glimmend.
Zo erg als een oom van mij vroeger kun je nooit zijn, die was dagelijks minimaal 2 uur bij zijn auto om die te poetsen, elke naad, kier, of ander onbereikbare rand werd geinspecteerd en met poetsdoeken en een sopje gereinigd, daarna in de was gesmeerd en uitgepoetst. Elke dag weer!DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Wat maakt het overdreven dan?
Die wagens van hem glommen je echt tegemoet, was nog in de tijd van de chromen randjes en bumpers (jaren 80 en 90) en ook die waren echt spiegels zonder ook maar het minste spikkeltje vuil. Zelfs de binnenkant van de bumpers kregen regelmatig een beurt.
Waar hij jammer genoeg niet bij kon waren de binnenzijden van de kokerbalken, en laten die dan bij veel van zijn wagens de geest gegeven hebben, steeds van binnenuit. Had hij die maar laten tectyleren, maar hij was ook van "ik verzorg het zelf wel, dan weet ik dat het goed gebeurt".
Mij zie je niet dagelijks uren aan de auto poetsen, zeker niet omdat het een leasewagen is, ik heb wel wat beters te doen ;-)
Daarom wasstraat, wasbox desnoods, en even nabewerken met ceramic wax, en klaar.
Ja natuurlijk ben ik zuinig op de wagen, ook als leasewagen, en natuurlijk hou ik ervan als hij er schoon, onbeschadigd en netjes uitziet, en hekel ik het als er vuil op zit. Maar aangezsien ik die schitterende XC40 niet voor de deur kan wassem, en ik geen zin heb ik uren in een wasbox hangen, is het vaak de wasstraat. In de winter vaker dan in de zomer,maar dat spreekt voor zich. En over nu 4,5 jaar staat er weer wat anders voor me in bestelling en lever ik deze toch weer in. Maar het is mijn eer te na om hem als afgetrapte vullesbak in te leveren zoals sommige van mijn collega's wel eens doen. Dat nooit!
Ik heb een thunder grey gekozen omdat je daar weinig op ziet. Ben geen fan van smerig uitziende auto’s, maar poetsen is niet mijn hobby. Eens per 2 maanden door de wasmachien en hij is weer (even) spik en span.
Haha geweldig. Zo'n man heb ik ook gekend. En idd die kokers en dorpels. Ik heb voor veel mensen in die tijd de zooi moeten injecteren met ML.ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:06:
[...]
Zo erg als een oom van mij vroeger kun je nooit zijn, die was dagelijks minimaal 2 uur bij zijn auto om die te poetsen, elke naad, kier, of ander onbereikbare rand werd geinspecteerd en met poetsdoeken en een sopje gereinigd, daarna in de was gesmeerd en uitgepoetst. Elke dag weer!
Die wagens van hem glommen je echt tegemoet, was nog in de tijd van de chromen randjes en bumpers (jaren 80 en 90) en ook die waren echt spiegels zonder ook maar het minste spikkeltje vuil. Zelfs de binnenkant van de bumpers kregen regelmatig een beurt.
Waar hij jammer genoeg niet bij kon waren de binnenzijden van de kokerbalken, en laten die dan bij veel van zijn wagens de geest gegeven hebben, steeds van binnenuit. Had hij die maar laten tectyleren, maar hij was ook van "ik verzorg het zelf wel, dan weet ik dat het goed gebeurt".
Mij zie je niet dagelijks uren aan de auto poetsen, zeker niet omdat het een leasewagen is, ik heb wel wat beters te doen ;-)
Daarom wasstraat, wasbox desnoods, en even nabewerken met ceramic wax, en klaar.
Ja natuurlijk ben ik zuinig op de wagen, ook als leasewagen, en natuurlijk hou ik ervan als hij er schoon, onbeschadigd en netjes uitziet, en hekel ik het als er vuil op zit. Maar aangezsien ik die schitterende XC40 niet voor de deur kan wassem, en ik geen zin heb ik uren in een wasbox hangen, is het vaak de wasstraat. In de winter vaker dan in de zomer,maar dat spreekt voor zich. En over nu 4,5 jaar staat er weer wat anders voor me in bestelling en lever ik deze toch weer in. Maar het is mijn eer te na om hem als afgetrapte vullesbak in te leveren zoals sommige van mijn collega's wel eens doen. Dat nooit!
Ja zonder oprit, carport of garage is het sws lastig.
Mijn auto's zijn ook van mijzelf en dat maakt het ook anders evenals mijn arbeidsverleden als schadehersteller en autopoetser( zoals ik het deed noemen ze het tegenwoordig detailer).
Maar zorgen dat die er mooi bijstaat is sws een dikke voldoende!😉
Ja de lichtere kleuren zoals de jouwe zie je niet snel kleine krasjes(marring) op.mich78 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
Ik heb een thunder grey gekozen omdat je daar weinig op ziet. Ben geen fan van smerig uitziende auto’s, maar poetsen is niet mijn hobby. Eens per 2 maanden door de wasmachien en hij is weer (even) spik en span.
1x per 8 weken wassen betekend zon 7 weken een vieze auto. Althans wat ik als vies zie hahaha.
Daarom maak ik ‘m niet vaak schoon. Komt spik en span uit wasstraat, maar 1 woon werk ritje en ik kan opnieuw beginnen…DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Ja de lichtere kleuren zoals de jouwe zie je niet snel kleine krasjes(marring) op.
1x per 8 weken wassen betekend zon 7 weken een vieze auto. Althans wat ik als vies zie hahaha.
Het blijft voor mij een gebruiksvoorwerp…
[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 07-05-2023 18:40 ]
Met de goede materialen hecht het vuil echt een stuk minder allemaal. Hier de Volvo in de Nanolex Sisplash, de wasbeurtjes stellen daarmee nog maar weinig voor.Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Daarom maak ik ‘m niet vaak schoon. Komt spik en span uit wasstraat, maar 1 woon werk ritje en ik kan opnieuw beginnen…
Maar snap best dat niet iedereen dat even interessant vindt.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Die van mij ook.....en dat via de wasstraat en details af en toe met de hand.DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Wat maakt het overdreven dan?
Om uiteindelijk mijn auto van een coating te voorzien heb ik 2 keuzes. Laten poetsen, netjes bijhouden en na een 2 maandjes alsnog preppen of vanaf de aflevering.
Ik heb nu ivm het afharden van de lak voor het eerste gekozen maar heb me mateloos geiiriteerd aan de materialen die men heeft gebruikt om te poetsen.
Laat ik er dan maar eerlijk voor uit komen - wasstraat, verder niks
Tja ieder zijn eigen ding toch.Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Daarom maak ik ‘m niet vaak schoon. Komt spik en span uit wasstraat, maar 1 woon werk ritje en ik kan opnieuw beginnen…
Ik ben wel echt liefhebber maar dat was al wel duidelijk.
Geloof me gerust dat er echt wel verschil in zit🤣goetfoud schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:10:
[...]
Die van mij ook.....en dat via de wasstraat en details af en toe met de hand.
100%👍Ophidian schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Met de goede materialen hecht het vuil echt een stuk minder allemaal. Hier de Volvo in de Nanolex Sisplash, de wasbeurtjes stellen daarmee nog maar weinig voor.
Maar snap best dat niet iedereen dat even interessant vindt.
Iemand naast Autovisie en Autoblog nog een mooi MY2024 item gevonden?
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Op de Silver Dawn zie je ook niks. Hoogstens wat spray aan de achterzijde als je een buitenweggetje hebt gepakt…..mich78 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:59:
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
De Sage Green is helemaal toppie als je niet elke week je tijd wil verspillen bij de carwash
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Om even het carwash onderwerp te doorbreken... Toevallig iemand die 'n rooftop tent op z'n XC40 heeft?
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Klopt allemaal, maar ik vind Onyx Black gewoon zoveel mooier staan op deze wagen, dan heb ik er wel een wasbeurtje extra voor over hoor.Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:45:
De Sage Green is helemaal toppie als je niet elke week je tijd wil verspillen bij de carwash
Ik loop echt als ik naar die wagen toeloop alleen al van de aanblik te genieten, je ziet hem vaak ook al van verre want oogt best flink massiever dan menig andere auto eromheen. Hij valt positief op.
Een collega van me kon trouwens kiezen uit de pool, hij mocht een nog in bestelling staande XC40 p6 Ultimate die in pril geleverd moest worden van een vertrekkende collega overnemen, OF een Tesla model 3 extended range met al 80.000 km op de teller, Witte pooierbekleding en een enorme kale vensterbank met ipad erop.
Ik denk die gaat wel voor de XC40, want de man is Volvo fan. Maar nee.... ondanks een managers salaris kiest hij voor de Tesla, want dat scheelt hem wat geld omdat de tesla nog in een goedkoper bijtellingstarief zit.
En maar klagen over de kleur bekleding en maar mopperen over kraakjes en piepjes, en maar mekkeren over de onhandige plek voor de km teller (heeft al meerdere bonnen te pakken daardoor), maar ja... met een paar tientjes per maand besparing op de Te-slabak kun je die bonnen wel betalen zeg ik hem dan. Is het snel weer stil

Ik vind zwart/grijs/wit vreselijk. Zou ik never nooit kiezen, 10x liever een leuk kleurtje. En gelukkig maar, want het is smaak. Anders zouden er allemaal dezelfde kleuren rondrijden.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Amen.Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:29:
Ik vind zwart/grijs/wit vreselijk. Zou ik never nooit kiezen, 10x liever een leuk kleurtje. En gelukkig maar, want het is smaak. Anders zouden er allemaal dezelfde kleuren rondrijden.
Toch heb ik nu al 2x een zwarte en daarvoor een grijze, daarvoor was een bordeaux rode en daarvoor een pastel blauwe... Alleen geel heb ik nog nooit gereden eigenlijk, en dat zal nooit gebeuren ook :-)
[ Voor 25% gewijzigd door ron65 op 07-05-2023 22:42 ]
Na de lange discussie hier over het moeilijk uitschakelen van OPD, las ik op een forum dat je Google hiervoor kunt raadplegen.
'Hey Google, turn on/off one pedal drive'
Klopt dat?
Klopt dat?
YouTube: Use Google Assistant to turn on 1 Pedal Driving (OPD) on my Volvo C40FraXon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
Na de lange discussie hier over het moeilijk uitschakelen van OPD, las ik op een forum dat je Google hiervoor kunt raadplegen.
Klopt dat?
Zou dit in het Nederlands ook werken?
Edit: werkt blijkbaar niet meer sinds 2.5
[ Voor 4% gewijzigd door Wafje op 07-05-2023 23:37 ]
Same, ik vind met name de zwarte en grijze XC40 echt niet zo heel erg mooi, die dual tone op mijn sage green XC40 vind ik juist prachtig.Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:29:
Maar uiteraard smaken verschillen
[ Voor 8% gewijzigd door Lempke op 08-05-2023 00:09 ]
Leuk dat smaken zo verschillen, ik vind juist de dual tone afbreuk doen aan het model. Net alsof het iets mist, komt op een of andere manier minder robuust over.Lempke schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:06:
[...]
Same, ik vind met name de zwarte en grijze XC40 echt niet zo heel erg mooi, die dual tone op mijn sage green XC40 vind ik juist prachtig.
Maar uiteraard smaken verschillen
Maar dat is dus het verschillen van smaken... :-)
Dat heeft een tijdje gewerkt maar alleen als je auto op US Engels was ingesteld. Het schijnt dat deze commando’s (er waren er meer voor andere functies) niet door de auto zelf werden afgehandeld maar door de servers van Google. Inmiddels zou deze specifieke opd-kreet om veiligheidsredenen weer weggehaald zijn.FraXon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
Klopt dat?
Maar er waren meer voice functies in USEngels die niet in de NLversie werken:
Reduced alarm
Lane keeping on/off
Creep mode on/off
Driving mode change (off road)
Steering feel
Headrest fold
Exterior mirror tilt
Wiper service position
Wat daar nog van werkt weet ik niet, en evenmin of deze functies op termijn in de NL versie terecht zullen komen. Het vervelende is dat, als je je auto’s op USEngels zet, Assistant je bestemming (straat, dorp, stad) in het NL uitgesproken niet meer snapt.
Ik kom net bij de dealer vandaan. Ze denken dat het een lager in een wiel is. Kunnen ze pas over een maand fixenjswinkels schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:50:
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een rare brom achter in de auto (P8 uit 2020). Het begint bij een snelheid van ongeveer 60 km per uur. Het geluid is hoorbaar bij zowel het optrekken als het regenereren (het lijkt wel iets anders te klinken bij het regenereren). Het gaat eigenlijk pas weer weg als de snelheid onder de 50 / 60 komt.
Ik heb dit probleem nog niet eerder voorbij zien komen. Mijn eerste gedachte is dat het iets met de achter motor is.
Ik ga maandag sowieso even bij de dealer langs.
Ja, onyx zwart is mooi, maar in combinatie met de standaard donkere bekleding is het me allemaal net tè donker. Een kennis van me heeft een hybride XC40 in Onyx, maar dan met een licht leren interieur en daarbij is de onderkant van het dashboard en zijn de vakken van de deuren ook licht uitgevoerd. Dat is een mooie combi.ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Klopt allemaal, maar ik vind Onyx Black gewoon zoveel mooier staan op deze wagen, dan heb ik er wel een wasbeurtje extra voor over hoor.
Ik loop echt als ik naar die wagen toeloop alleen al van de aanblik te genieten, je ziet hem vaak ook al van verre want oogt best flink massiever dan menig andere auto eromheen. Hij valt positief op.
Een collega van me kon trouwens kiezen uit de pool, hij mocht een nog in bestelling staande XC40 p6 Ultimate die in pril geleverd moest worden van een vertrekkende collega overnemen, OF een Tesla model 3 extended range met al 80.000 km op de teller, Witte pooierbekleding en een enorme kale vensterbank met ipad erop.
Ik denk die gaat wel voor de XC40, want de man is Volvo fan. Maar nee.... ondanks een managers salaris kiest hij voor de Tesla, want dat scheelt hem wat geld omdat de tesla nog in een goedkoper bijtellingstarief zit.
En maar klagen over de kleur bekleding en maar mopperen over kraakjes en piepjes, en maar mekkeren over de onhandige plek voor de km teller (heeft al meerdere bonnen te pakken daardoor), maar ja... met een paar tientjes per maand besparing op de Te-slabak kun je die bonnen wel betalen zeg ik hem dan. Is het snel weer stil
Zelf heb ik in mijn fjord blue C40 (beige) leren bekleding met zwarte stiksels laten inbouwen. Kost ongeveer hetzelfde als de optionele wollen bekleding van Volvo zelf. Ieder zijn ding! Fjord blue is op zich wel mooi, maar bij nader inzien had ik misschien ook zwart keren kiezen.
Mijn Leidinggevende heeft ook de hybride in zwart met gelige bekleding. Op zich heel fraai, maar ik ben blij met zwart.Mga1600 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:46:
[...]
Ja, onyx zwart is mooi, maar in combinatie met de standaard donkere bekleding is het me allemaal net tè donker. Een kennis van me heeft een hybride XC40 in Onyx, maar dan met een licht leren interieur en daarbij is de onderkant van het dashboard en zijn de vakken van de deuren ook licht uitgevoerd. Dat is een mooie combi.
Zelf heb ik in mijn fjord blue C40 (beige) leren bekleding met zwarte stiksels laten inbouwen. Kost ongeveer hetzelfde als de optionele wollen bekleding van Volvo zelf. Ieder zijn ding! Fjord blue is op zich wel mooi, maar bij nader inzien had ik misschien ook zwart keren kiezen.
Voordeel is dat ik bij het snelladen als ik even naar de shop loop, mijn tas met meetinstrumenten (zwarte tas) achter de voorstoelen op de grond kan leggen, je ziet die van buitenaf dan beslist niet, mede door de getinte ramen achter. Kan ook in de kofferbak, maar daar heb ik dan mijn PBM allemaal al liggen. DIe kunnen er snachts inblijven maar de meetinstrumenten niet.
Juist doordat de wagen en de bekelding zwart zijn, geen probleem. Bij mijn leidinggevende zie je zoiets juist prima liggen ondanks de getinte ramen :-)
Je hebt gelijk, het is wel erg veel zwart allemaal, maar ik vind dat ook juist wel mooi.
Ik had ooit een Peugeot 407 in Marine blauw met Beige bekleding. Supermooi hoor, maar de bestuurdersstoel was bij aanschaf (occasion) al grijzig op het zitvlak ipv creme/beige, en na 4 jaar gebruik (en 2x inyterrieurreiniging door een expert) was ik klaar met lichte bekledingen. Het gtrekt veel vuil aan en geeft veel onderhoud. Zwart moet je ook onderhouden en schoonhouden, maar het ziet er niet al snel uit als verkleurd.
Dat was overigens wel stoffen bekleding, geen leer. Leer zou je gewoon makkelijk kunnen schoonhouden.
De verschillen tussen MY23 en MY24 zijn groot. De hele aandrijving is anders. Volvo gaat andere motoren gebruiken. De Single Motor gaat van FWD naar RWD en de Twin gaat van permanente AWD naar asynchrone AWD. Als je geluk hebt krijg je een MY24, want dat is in vele opzichten een verbetering ten opzichte van MY23. Waar heb je voor getekend?Lars4 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:53:
[...]
Ik had gister de dealer aan de lijn en die keek tijdens het gesprek in 'het systeem' en gaf aan dat mijn auto volgende week (week 19) wordt geproduceerd en ze deze eind mei aan mij kunnen afleveren. Wat zegt dit dan over het modeljaar? En als dit dan net MY24 is, wat zijn dan de verschillen?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Helder, thanks. Ik heb getekend voor een 'Volvo Recharge Pure Electric Plus 5D 170 kW'. Er wordt in de order en in de bevestiging niet specifiek gesproken over een MY23 of MY24. Weet alleen zeker dat de auto deze week (19) wordt gefabriceerd.Venomer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:15:
[...]
De verschillen tussen MY23 en MY24 zijn groot. De hele aandrijving is anders. Volvo gaat andere motoren gebruiken. De Single Motor gaat van FWD naar RWD en de Twin gaat van permanente AWD naar asynchrone AWD. Als je geluk hebt krijg je een MY24, want dat is in vele opzichten een verbetering ten opzichte van MY23. Waar heb je voor getekend?
Edit: Gelijk even na gegaan en productie MY24 start volgens dealer pas vanaf week 27.
[ Voor 5% gewijzigd door Lars4 op 08-05-2023 14:18 ]
Zegt niet heel veel, ik tekende voor MY22 en kreeg ongevraagd MY23Lars4 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Helder, thanks. Ik heb getekend voor een 'Volvo Recharge Pure Electric Plus 5D 170 kW'. Er wordt in de order en in de bevestiging niet specifiek gesproken over een MY23 of MY24. Weet alleen zeker dat de auto deze week (19) wordt gefabriceerd.
Edit: Gelijk even na gegaan en productie MY24 start volgens dealer pas vanaf week 27.
Puur een vraag uit interesse. Ik heb het idee dat de stuurbekrachtiging van de c40 bij het wegrijden ontzettend licht is en dat deze naarmate de tijd vordert steeds zwaarder lijkt te worden. Mijn vrouw zegt het niet te merken dus ik vraag me af of het iets is tussen mijn oren.
Iemand anders die dit ook zo ervaart?
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Ja ik merk dat het net lijkt of de stuurbekrachtiging op de c40 zich aanpast aan je snelheid, als ik het “gas” pedaal volledig intrap dan is de stuurbekrachtiging ook heel krachtig bijvoorbeeld.3clectic schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:57:
Puur een vraag uit interesse. Ik heb het idee dat de stuurbekrachtiging van de c40 bij het wegrijden ontzettend licht is en dat deze naarmate de tijd vordert steeds zwaarder lijkt te worden. Mijn vrouw zegt het niet te merken dus ik vraag me af of het iets is tussen mijn oren.
Dat kan kloppen, die is namelijk snelheidsafhankelijk3clectic schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:57:
Ik heb de laatste tijd in mijn xc40 core sm een paar keer gehad dat het geluid helemaal niet werkt, ook het geluid van de richtingaanwijzers is dan niet te horen. Ook heb ik 1x gehad dat er alleen keiharde ruis uit alle speakers kwam, dit zowel bij audio als bij het aanzetten van richtingaanwijzers.
als de auto even helemaal uit is geweest doet hij het de eerstvolgende keer wel normaal.
telefoon gesprekken gaan wel altijd gewoon goed.
Meer mensen die dit herkennen?
als de auto even helemaal uit is geweest doet hij het de eerstvolgende keer wel normaal.
Reset van je mediaconsole (home knop ingedrukt houden) lost dit op. Ik merk het meestal dat de richtingaanwijzer het dan zeer luid doet.jelzie01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:33:
Ik heb de laatste tijd in mijn xc40 core sm een paar keer gehad dat het geluid helemaal niet werkt, ook het geluid van de richtingaanwijzers is dan niet te horen. Ook heb ik 1x gehad dat er alleen keiharde ruis uit alle speakers kwam, dit zowel bij audio als bij het aanzetten van richtingaanwijzers.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
heb ik geprobeerd. Dit had bij mij geen effect helaas.Morkie69 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:18:
[...]
Reset van je mediaconsole (home knop ingedrukt houden) lost dit op. Ik merk het meestal dat de richtingaanwijzer het dan zeer luid doet.
Auto uitzetten (dus stoppen, uitstappen, op slot en paar minuten wachten) werkte wel.
Hadden vandaag ook dat de cruisecontrol en lane departure warning niet werkte, ook dat werkte weer nadat de auto uitgeweest was.
vreemde dingen allemaal. heb volvo al even gebeld ik ga er vrijdag even langs om uit te laten lezen.
Nou ik heb het avontuurtje voor vanavond ook weer gehad!
Volvo XC40 weigert te laden op dit moment.
Beweert dat er timers aanstaan, maar zoals te zien in onderstaande foto's is dit niet het geval. Beweert ook dat de limiet op 90% staat, klopt ook niet.
Volgende al geprobeerd:
- Laadkabel eruit, op slot, wachten, open, laadkabel erin
- Rondje rijden, laadkabel erin
- Reset van de mediaconsole
Dit alles zonder resultaat.
App beweerde ook afzonderlijk bij alle telefoons (3) in huis dat er nog timers aanstonden. Na deze te hebben uitgezet nogsteeds geen verandering.
Hopen dat hij nu alsnog gaat laden morgenochtend van 4 tot 9, anders wordt het lastig op werk komen vrees ik.
Heb hem voor nu maar even op 16A gezet, mocht ie vanochtend dan toch gaan laden heb ik wel voldoende met die 50% die er dan bijgeladen wordt.
Moet gelukkig binnenkort voor een servicebeurt naar de dealer, maar tot die tijd red ik het niet met 30%
:strip_exif()/f/image/KBiLBwBzMEhmtxotRllY5j9c.jpg?f=fotoalbum_large)
Beweert dat er timers aanstaan, maar zoals te zien in onderstaande foto's is dit niet het geval. Beweert ook dat de limiet op 90% staat, klopt ook niet.
Volgende al geprobeerd:
App beweerde ook afzonderlijk bij alle telefoons (3) in huis dat er nog timers aanstonden. Na deze te hebben uitgezet nogsteeds geen verandering.
Hopen dat hij nu alsnog gaat laden morgenochtend van 4 tot 9, anders wordt het lastig op werk komen vrees ik.
Heb hem voor nu maar even op 16A gezet, mocht ie vanochtend dan toch gaan laden heb ik wel voldoende met die 50% die er dan bijgeladen wordt.
:strip_exif()/f/image/KBiLBwBzMEhmtxotRllY5j9c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tEz8mw42z3GPq8GY60pzEIX4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zoiets ook een keer gehad. Volgende ochtend was het weg. Na een nacht op slot gaan er bepaalde dingen van de spanning schijnbaar en was er iets gereset.PCGAMER00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
Nou ik heb het avontuurtje voor vanavond ook weer gehad!Volvo XC40 weigert te laden op dit moment.
Volgende al geprobeerd:
App beweerde ook afzonderlijk bij alle telefoons (3) in huis dat er nog timers aanstonden. Na deze te hebben uitgezet nogsteeds geen verandering.![]()
Heb hem voor nu maar even op 16A gezet, mocht ie vanochtend dan toch gaan laden heb ik wel voldoende met die 50% die er dan bijgeladen wordt.Moet gelukkig binnenkort voor een servicebeurt naar de dealer, maar tot die tijd red ik het niet met 30%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De harde reset al eens geprobeerd? De ontwaseming knop lang ingedrukt houden?PCGAMER00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
Nou ik heb het avontuurtje voor vanavond ook weer gehad!Volvo XC40 weigert te laden op dit moment.
Volgende al geprobeerd:
App beweerde ook afzonderlijk bij alle telefoons (3) in huis dat er nog timers aanstonden. Na deze te hebben uitgezet nogsteeds geen verandering.![]()
Heb hem voor nu maar even op 16A gezet, mocht ie vanochtend dan toch gaan laden heb ik wel voldoende met die 50% die er dan bijgeladen wordt.Moet gelukkig binnenkort voor een servicebeurt naar de dealer, maar tot die tijd red ik het niet met 30%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, dat rare defect is een maand of 4 weggeweest maar sinds deze week weer terug. Homeknop indrukken tot het infotainmentsystem zich reset, daarna gaat het weer een poos goed. Deze week al tweemaal moeten doen. Wellicht zit er een OTA aan te komen, dan gaan systemen vooraf raar doen hebben we al eens gemerkt :-)jelzie01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:33:
Ik heb vorige week ook twee keer een reset uitgevoerd. 1 keer geen geluid en 1 keer geen luchtcirculatie/airco…. Nu lijkt alles weer normaal te werken!
Edit: altijd via de homeknop gereset
Edit: altijd via de homeknop gereset
[ Voor 11% gewijzigd door Bartelomeus op 09-05-2023 08:49 ]
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Vanochtend ook geconfronteerd met een zwart scherm. Een homeknop-reset klaarde de klus. Ik kon die reset niet rijdend uitvoeren, de auto moest daarvoor wel stil (in de P-stand) staan.
Vreemd want die verkorte reset kan je gewoon uitvoeren tijdens het rijden normaal gesproken.
Teaser voor de introductie van de EX30:
Ligt het aan mij, of ziet het er gewoon uit als een XC40?Venomer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:00:
Teaser voor de introductie van de EX30:
[YouTube: We've got some small news. Meet #VolvoEX30 on 7 June 2023.]
De lichten doen meer aan de EX90 denken en de aflopende daklijn aan de C40.Sokoo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Ligt het aan mij, of ziet het er gewoon uit als een XC40?
Ik heb paar dagen geleden hier geleerd dat je dat anders moet lezen:PCGAMER00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
[Afbeelding]
Er staat dat er over 4 uur geladen wordt gedurende 5 uur. (Dus tot 9 uur vanaf nu)
[ Voor 18% gewijzigd door Waterblok op 09-05-2023 15:22 ]
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Wat ik begreep is het super geen copie van de XC40 maar dan een slag kleiner. Echt een andere look... Ben enorm benieuwd! Ook naar de prijs met bijv. wat leuke pakketten. Als dat financieel gezien voor mij echt scheelt in de portemonnee wil ik eens kijken of ik mijn (deels) 8% XC40P8 kan inleveren en dan de EX30 leasen.Sokoo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Ligt het aan mij, of ziet het er gewoon uit als een XC40?
Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Ik heb paar dagen geleden hier geleerd dat je dat anders moet lezen:
Er staat dat er over 4 uur geladen wordt gedurende 5 uur. (Dus tot 9 uur vanaf nu)

Zelf aan het kijken voor een XC40 Recharge (eventueel
achterlichten doen me ook zo wat denken aan de c30 van vroegerVenomer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:12:
[...]
De lichten doen meer aan de EX90 denken en de aflopende daklijn aan de C40.
Interesse in die van mij? Volledig uitgerust, 8% bijtelling en net 50k op de teller 😁Kwakkel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:27:
[...]
![]()
Zelf aan het kijken voor een XC40 Recharge (eventueel), maar zulke (kleine) zaken doen me toch wat twijfelen!
Ik laad de auto altijd op om 23:10 tot 09:00Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Ik heb paar dagen geleden hier geleerd dat je dat anders moet lezen:
Dan staat er ook:
23:10 - 09:00
Hij begint dan met laden om 23:10 en stopt om 09:00
Ja, zo is het, what you see is what you get….rinkel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Ik laadt de auto altijd op om 23:10 tot 09:00
Dan staat er ook:
23:10 - 09:00
Hij begint dan met laden om 23:10 en stopt om 09:00
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 09-05-2023 19:02 ]
Ik snap niet wat jullie bedoelen, het is toch wat ik zeg?
Als je de planning aan hebt staan toont ie de tijd TOT wanneer hij start vanaf nu en de tijd TOT wanneer hij laad vanaf nu en niet de "kloktijd"
En eh van 23:10 tot 09:00 is meer tijd dan je nodig hebt denk ik?
Dat is de tijd die je instelt maar niet de tijd die de auto op het scherm achter het stuur toont nadat je de kabel hebt aangesloten.
Als je om 21:10 aansluit zal het scherm tonen: 02:00-11:50 denk ik...
Als je de planning aan hebt staan toont ie de tijd TOT wanneer hij start vanaf nu en de tijd TOT wanneer hij laad vanaf nu en niet de "kloktijd"
Dat is de tijd die je instelt maar niet de tijd die de auto op het scherm achter het stuur toont nadat je de kabel hebt aangesloten.
[ Voor 47% gewijzigd door Waterblok op 09-05-2023 19:58 ]
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Bij mij is het wel de kloktijd hoor, ik heb hem zojuist nu ingepland om te laten laden van 23:00u - 06:00u.Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:51:
...
Om 23:00u straks gaat hij ook daadwerkelijk laden, als hij om 06:00u morgenvroeg niet klaar zou zijn, dan stopt de sessie ook echt om 06:00.
Als ik de auto om 21:10 aansluit staat er gewoon 23:10 - 09:00 in het dashboard en is de kleur blauw bij de stekker. (is het misschien een instelling welke tijd getoond wordt? )Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:51:
Dat klopt, meer tijd dan nodig, maar in de winter handig om de auto voor te verwarmen vanaf de lader in de ochtend voordat ik op pad ga.
Overigens gaat de timer eraf komende maand, met de nieuwe tarieven voor dag/nacht scheelt dat dan maar 2 eurocent.
[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 09-05-2023 21:25 ]
Ik heb 'm van 0:00 tot 7:00 staan. Bij het voorverwarmen in de winter om bijvoorbeeld 7:35 pakt ie ook nog gewoon de stroom van de laadpaal. Dus dat staat volgens mij los van het uitgesteld laden.rinkel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:58:
[...]
Als ik de auto om 21:10 aansluit staat er gewoon 23:10 - 09:00 in het dashboard en is de kleur blauw bij de stekker. (is het misschien een instelling welke tijd getoond wordt? )
Dat klopt, meer tijd dan nodig, maar in de winter handig om de auto voor te verwarmen vanaf de lader in de ochtend voordat ik op pad ga.
Overigens gaat de timer eraf komende maand, met de nieuwe tarieven voor dag/nacht scheelt dat dan maar 2 eurocent.
Klopt, was bij mij ook zoTomoth schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Ik heb 'm van 0:00 tot 7:00 staan. Bij het voorverwarmen in de winter om bijvoorbeeld 7:35 pakt ie ook nog gewoon de stroom van de laadpaal. Dus dat staat volgens mij los van het uitgesteld laden.
[ Voor 11% gewijzigd door Lempke op 09-05-2023 22:14 ]
Ik begrijp jouw redenatie, ik heb het echt nog nooit zo gezien in mijn auto.Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:40:
Nog een keer de foto die ik eerder plaatste:
Planning ingesteld op 13:00-15:55 tijdstip van de foto 11:32
Scherm achter het stuur: 01:28-04:23
11:32+01:28=13:00
11:32+04:23=15:55
[Afbeelding]
Over minder dan een kwartier gaat die van mij laden, daar heb ik geen telraam voor nodig, zoals bij jouw Volvo
:strip_exif()/f/image/QPVJY6SEeCDScJTdPfnvlnqT.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle gekheid op een stokje, is het geen instelling die ergens verstopt zit en jij hebt aangezet?
[ Voor 5% gewijzigd door Lempke op 09-05-2023 22:54 ]
Hi allen,
Ik heb mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen kunnen reduceren tot 2 opties:
De extra opties van de Polestar tegenover de Volvo zijn onder andere: verwarmbare achterzetels, 360° camera, Harman Kardon Audiosysteem, Pixel LED koplampen, LED mistlampen vooraan met bochtrijverlichting, elektrisch bedienbare zetels, Park Assist zijkant, Digital Key, Luchtkwaliteitssyteem.
Mijn situatie wat betreft kilometers en oplaadmogelijkheden zijn de volgende:
.
Ik heb mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen kunnen reduceren tot 2 opties:
- Polestar 2 Standard Range Single Motor met Pilot en Plus pakket
- Volvo C40 Single Motor Extended Range Plus + Donkergetinte achterruiten + Connect-kunstnubuck/Microtech comfortzetels
De extra opties van de Polestar tegenover de Volvo zijn onder andere: verwarmbare achterzetels, 360° camera, Harman Kardon Audiosysteem, Pixel LED koplampen, LED mistlampen vooraan met bochtrijverlichting, elektrisch bedienbare zetels, Park Assist zijkant, Digital Key, Luchtkwaliteitssyteem.
Mijn situatie wat betreft kilometers en oplaadmogelijkheden zijn de volgende:
- Woon-werk afstand = 80 km enkel (160 km heen en terug)
- Opladen op kantoor mogelijk
- Laadkaart (ook snelladen mogelijk)
- Voorlopig geen laadpaal thuis aangezien appartement
Dit heb ik idd nog nooit gezien.Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:40:
[Afbeelding]
Ik denk dat dit ergens een instelling is oid.
Opties zijn leuk zodra je met de basis range uit de voeten kan. Als ik je verwachtte gebruik zo lees kun je met een Polestar standard range prima voorruit dus zou ik voor de polestar met opties gaan. Mocht je in de Volvo nog budget over hebben dan heb je met optiepakket Plus eigenlijk al een hele complete auto voor zijn prijs.Filou123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:20:
Hi allen,
Ik heb mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen kunnen reduceren tot 2 opties:De keuze gaat dus naast de looks vooral tussen extra range (Volvo C40) of extra opties (Polestar 2).
- Volvo C40 Single Motor Extended Range Plus + Donkergetinte achterruiten + Connect-kunstnubuck/Microtech comfortzetels
Mijn situatie wat betreft kilometers en oplaadmogelijkheden zijn de volgende:Alle meningen wat betreft de keuze en advies wat betreft laden en range zijn welkom
.
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Ik heb soms dat Google Assistent uit zichzelf zegt dat ze offline is en de actie niet uit kan voeren als ik in D zet en wegrijd. Heb het idee dat het Google Maps is, dat die te vroeg de berekeningen doet voor voorspelling naar werk en thuis oid. Maar kan het nog niet pinpointen. Gekke is ook dat de boodschap niet klopt, want internet werkt gewoon.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik had die ook eens, bleek een radio app te zijn. (weet niet exact meer welke)Ophidian schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:48:
Ik heb soms dat Google Assistent uit zichzelf zegt dat ze offline is en de actie niet uit kan voeren als ik in D zet en wegrijd. Heb het idee dat het Google Maps is, dat die te vroeg de berekeningen doet voor voorspelling naar werk en thuis oid. Maar kan het nog niet pinpointen. Gekke is ook dat de boodschap niet klopt, want internet werkt gewoon.
Die eraf geknikkerd, probleem weg. Radio luister ik toch via DAB+
Die rare tijden op het dashboard achter het stuur heb ik ook wel eens gehad, een reset van het systeem (home-knop ingedrukt houden) loste dat op.Waterblok schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:40:
Ah dat moet openradio zijn dan. Eens naar kijken.ron65 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 01:11:
[...]
Ik had die ook eens, bleek een radio app te zijn. (weet niet exact meer welke)
Die eraf geknikkerd, probleem weg. Radio luister ik toch via DAB+
Ik heb de zelfde afweging gehad, echter niet om de opties, maar om de range en het algemene gevoel (de my24 Polestar 2 was toen nog net niet uit). Wij hebben voor de C40 gekozen, omdat wij het gevoel hadden dat je meer ruimte had voorin. Het was wat minder bekropt. Echter weet ik niet hoe de Polestar 2 is met een panorama dak.Filou123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:20:
Hi allen,
Ik heb mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen kunnen reduceren tot 2 opties:De keuze gaat dus naast de looks vooral tussen extra range (Volvo C40) of extra opties (Polestar 2).
Mijn situatie wat betreft kilometers en oplaadmogelijkheden zijn de volgende:Alle meningen wat betreft de keuze en advies wat betreft laden en range zijn welkom
.
Exact dit heb ik sinds vorige week ook al 2x gehad wanneer ik thuis vertrek. Auto heeft ook gewoon internetverbinding en ik heb al zeker niets gezegd dat op "Hey Google" lijkt.Ophidian schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:48:
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Heb jij onlangs nieuwe apps geinstalleerd? Ik de car stats viewer en openradio, alleen volgens mij is het later gebeurd dan dat stats viewer erop gekomen is. Openradio staat er wel pas kort op als uitprobeersel voor onze vakantie naar Italië.nujtrug schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:56:
[...]
Exact dit heb ik sinds vorige week ook al 2x gehad wanneer ik thuis vertrek. Auto heeft ook gewoon internetverbinding en ik heb al zeker niets gezegd dat op "Hey Google" lijkt.
Gisteren 1 keer gehad in de ochtend, de tussendoor ritten niet meer gehad. Maar toen ook expres maps niet open gelaten zodat die niet als eerste start bij aanzetten van de auto.
Open radio geeft dit probleem, nu je de naam noemt is het "o ja". Zodra ik die eraf gegooid had was bij mij het probleem over.Ophidian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:28:
[...]
Heb jij onlangs nieuwe apps geinstalleerd? Ik de car stats viewer en openradio, alleen volgens mij is het later gebeurd dan dat stats viewer erop gekomen is. Openradio staat er wel pas kort op als uitprobeersel voor onze vakantie naar Italië.
Gisteren 1 keer gehad in de ochtend, de tussendoor ritten niet meer gehad. Maar toen ook expres maps niet open gelaten zodat die niet als eerste start bij aanzetten van de auto.
De app heeft teveel tijd nodig om te connecten, waardoor AAOS in een time out komt voor de verbindingstatus ervan en de melding geeft. Zou fijn zijn als ze de naam van de app die niet verbind erbij zetten... scheelt gepuzzel.
Gooi openradio er eens een paar dagen af, en kijk of de melding dan nog terugkomt ;-)
Haha, als het geen BE lease was en we dat mochten, wie weet.Juancho schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:21:
[...]
Interesse in die van mij? Volledig uitgerust, 8% bijtelling en net 50k op de teller 😁
Maar vrees dat dat dus niet gaat lukken
Waarom wil je er vanaf?
Open Radio staat er bij mij niet op dus denk niet dat er dat bij mij iets mee te maken heeft.ron65 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Open radio geeft dit probleem, nu je de naam noemt is het "o ja". Zodra ik die eraf gegooid had was bij mij het probleem over.
De app heeft teveel tijd nodig om te connecten, waardoor AAOS in een time out komt voor de verbindingstatus ervan en de melding geeft. Zou fijn zijn als ze de naam van de app die niet verbind erbij zetten... scheelt gepuzzel.
Gooi openradio er eens een paar dagen af, en kijk of de melding dan nog terugkomt ;-)
Google Maps geeft laatste tijd wel iets meer problemen bij mij, vooral heel traag in berekenen van route.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Ik merk met name dat regelmatig niet werk en thuis linksboven staat. Een reset lost dit op. Heb zelf het idee dat het Maps is.nujtrug schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Open Radio staat er bij mij niet op dus denk niet dat er dat bij mij iets mee te maken heeft.
Google Maps geeft laatste tijd wel iets meer problemen bij mij, vooral heel traag in berekenen van route.
Juancho's auto is beroemd op dit forum
Wat ik al zei, ik ben wellicht heel geïnteresseerd in de nieuwe EX30, mits het flink financieel voordeel oplevert. Ik rij eigenlijk veelste weinig voor deze best dure xc40.Kwakkel schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Haha, als het geen BE lease was en we dat mochten, wie weet.
Maar vrees dat dat dus niet gaat lukken![]()
Waarom wil je er vanaf?
denk dat jouw "best dure xc40 met lage bijtelling" zomaar eens goedkoper kan zijn dan die "best goedkope ex30 met hoge bijtelling"...Juancho schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Wat ik al zei, ik ben wellicht heel geïnteresseerd in de nieuwe EX30, mits het flink financieel voordeel oplevert. Ik rij eigenlijk veelste weinig voor deze best dure xc40.
Wat anders: Mijn vielen de rare tijden voor oplaadtimer op display gisteren ook op. Daar stonden "vroeger" de start/eindtijd zoals de timer was ingesteld. Nu idd hoeveel tijd tot laden en hoe lang die daarna gaat laden..
Geen idee hoe lang dit al zo is.. Laden ging wel gewoon goed...
Idd, ik vrees dat hij hem hier niet snel zal kwijtgeraken

Ik heb intussen m'n offerte klaarliggen, hoop m'n XC40 volgende week te mogen afhalen. In de mail van de fleet manager stond dat ik zeker moest nakijken of de wagen overeenkomt met wat er besteld is. Paar zaken die ik zeker ga checken die erop staan:
- BLIS
- Interieurverlichting achteraan (interieurverlichting Plus staat op de offerte)
- Laadkabel monofase 10A met Schuko contactstekker (voor noodgevallen toch handig)
- Laadkabel driefase 16A mode 3 (type 2) met Mennekes contactstekker
- En dan nog wat kleine zaken ...
Check dan ook even of je dingen als een 12v stekker hebt...sneu topic, ik weet het - maar toch jammer als ze die weglaten. Ik mis dat ding welLargamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Idd, ik vrees dat hij hem hier niet snel zal kwijtgeraken.
Ik heb intussen m'n offerte klaarliggen, hoop m'n XC40 volgende week te mogen afhalen. In de mail van de fleet manager stond dat ik zeker moest nakijken of de wagen overeenkomt met wat er besteld is. Paar zaken die ik zeker ga checken die erop staan:
- BLIS
- Interieurverlichting achteraan (interieurverlichting Plus staat op de offerte)
- Laadkabel monofase 10A met Schuko contactstekker (voor noodgevallen toch handig)
Had even een 'search' gedaan - I get it nowLargamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]
In de koffer ontbreekt die sowieso, daar heb ik het al over gehad met de dealer want wou hem mee laten inbouwen met de trekhaak als die bij hen geïnstalleerd werd, maar helaas kwam hij uit de fabriek mét trekhaak. Dat wordt een 12V verlengkabeltje kopen bij Auto5 ofzo, kost niet zo heel veel.Rude-Dog schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Check dan ook even of je dingen als een 12v stekker hebt...sneu topic, ik weet het - maar toch jammer als ze die weglaten. Ik mis dat ding wel
Valt best mee hoor 😁. Vanmorgen weer 200km moeten rijden in regen. Toch netjes 21,5kWh terwijl ik veel 110-120km reed. Vrij netjes dacht ik 👌🏼. En nu de auto weer 100% vol is staat er zweer 350km aan range. En dan moet het nog 20+ graden worden.Kwakkel schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:59:
[...]
[...]
Had even een 'search' gedaan - I get it now
Heel fijn, inmiddels tevreden met je range. Nog heel even en dan ga je hier nog melden hier hoe blij je bent met het infotainment!Juancho schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:49:
[...]
Valt best mee hoor 😁. Vanmorgen weer 200km moeten rijden in regen. Toch netjes 21,5kWh terwijl ik veel 110-120km reed. Vrij netjes dacht ik 👌🏼. En nu de auto weer 100% vol is staat er zweer 350km aan range. En dan moet het nog 20+ graden worden.
Zelfs daar ben ik vol lof over! Ben oprecht AAOS fan. Ik denk alleen dat er nog veel en veel meer uut te halen valt 👌🏼Kammika schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Heel fijn, inmiddels tevreden met je range. Nog heel even en dan ga je hier nog melden hier hoe blij je bent met het infotainment!
Zijn er overigens mensen die merkbaar verschil ervaren als ze zomersloffen onder de auto zetten in plaats van de standaard allseasons?
Ik heb toch de optie gekregen zomerbanden te laten monteren, vraag me af of dat de moeite is.
Ik heb toch de optie gekregen zomerbanden te laten monteren, vraag me af of dat de moeite is.
Deze ‘vraag’ stel je volgens mij ongeveer iedere keer dat er een leuke nieuwe EV op de markt komt.Juancho schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Wat ik al zei, ik ben wellicht heel geïnteresseerd in de nieuwe EX30, mits het flink financieel voordeel oplevert. Ik rij eigenlijk veelste weinig voor deze best dure xc40.
Dus nog maar eens 😀: Met een 2020 bijtelling op je XC40 is het vrijwel onmogelijk om -zelfs met een stuk goedkopere auto- goedkoper te gaan rijden, laat staan “flink financieel voordeel”.
Je XC40 van 2020 is je financieel voordelige auto. Geniet er van en rijdt hem lekker door, zeker nu je verbruik na 2,5 jaar ook acceptabel lijkt te zijn geworden.
P8
Vraagje: Kan je in de XC40 de bandenspanning per band zien? In m'n laatste 2 Renaults zat dit en ik vond dit verdomd handig. In de Grandland waar ik voorlopig mee rijd zit dat niet en krijg je enkel een alarm als de spanning te laag is, maar je hebt geen idee hoe laag of welke band. Heb zo al een band kapot gereden omdat ik al 2x alarm had gekregen zonder dat ik iets zag of voelde aan de banden. De 3e maal had ik het genegeerd en stond de band blijkbaar helemaal plat, dat merkte ik pas een paar honderd meter verder en toen was het kwaad al geschied. Dat was de ochtend na een zomer/winter bandenwissel dus ik dacht dat er iets mis was met een sensor door het wisselen van de banden, maar blijkbaar zat er een gaatje in een van de banden (vermoedelijk gebeurd bij het plaatsen want het zat op de zijkant).
Geen idee of er verschil is tussen de C40 en XC40, maar bij is er in ieder geval verlichting achter aanwezig in combinatie met de standaard bekleding. (Dus geen lichtpakket 2)Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]
- BLIS
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Je kunt niet de spanning per band zien, maar wel welke band er afwijkt.Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:06:
Vraagje: Kan je in de XC40 de bandenspanning per band zien? In m'n laatste 2 Renaults zat dit en ik vond dit verdomd handig. In de Grandland waar ik voorlopig mee rijd zit dat niet en krijg je enkel een alarm als de spanning te laag is, maar je hebt geen idee hoe laag of welke band. Heb zo al een band kapot gereden omdat ik al 2x alarm had gekregen zonder dat ik iets zag of voelde aan de banden. De 3e maal had ik het genegeerd en stond de band blijkbaar helemaal plat, dat merkte ik pas een paar honderd meter verder en toen was het kwaad al geschied. Dat was de ochtend na een zomer/winter bandenwissel dus ik dacht dat er iets mis was met een sensor door het wisselen van de banden, maar blijkbaar zat er een gaatje in een van de banden (vermoedelijk gebeurd bij het plaatsen want het zat op de zijkant).
:fill(white):strip_exif()/f/image/SktiqGzeHb43zxF4d7en2Xao.png?f=user_large)
Heb ook 3 renaults met dat systeem gehad. Ik was er niet kapot van. vaker een prbleem gehad doordat de sensor niet goed werkt, of doordat het ventiel stuk was (is ivm de sensor dan niet van rubber en dus veel kwetsbaarder) en dat ik daardoor stil stond dan dat ik daadwerkelijk een lekke band had...maw: gaf me meer problemen dan het oploste.Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:06:
Volvo systeem heb je daarentegen ook niks aan. Bij de laatste beurt bleek ik teveel bandenslijtage te hebben. Oorzaak was dat de banden te zacht waren. Alleen kennelijk nog niet op het niveau dat dat systeem begint te piepen, dus die signaleert te laat.
Aan beide heb je dus niks en moet je nog steeds regelmatig je bandenspanning checken is mijn conclusie...
Recent tijdens na het rijden in de auto dit ?afdekkapje? gevonden bij mijn voeten. Iemand een idee wat het is en waar het hoort? Past op geen enkele manier in de OBD poort, verdere opties kon ik zelf niet vinden.
:strip_exif()/f/image/jzVzfJpqfhIS2U0lOfvOXtO3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jzVzfJpqfhIS2U0lOfvOXtO3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/54uuk1rDkTlZ2lNX22ZgiwMj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PCGAMER00 op 10-05-2023 18:23 ]
7 jaar met een Renault Mégane Grandtour gereden (2 modeljaren) en nooit problemen gehad met dat systeem op één keer na toen ik een lekke band had en hij de verkeerde band aanduidde, maar dat werd opgelost in de boordcomputer.Kammika schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Heb ook 3 renaults met dat systeem gehad. Ik was er niet kapot van. vaker een prbleem gehad doordat de sensor niet goed werkt, of doordat het ventiel stuk was (is ivm de sensor dan niet van rubber en dus veel kwetsbaarder) en dat ik daardoor stil stond dan dat ik daadwerkelijk een lekke band had...maw: gaf me meer problemen dan het oploste.
Volvo systeem heb je daarentegen ook niks aan. Bij de laatste beurt bleek ik teveel bandenslijtage te hebben. Oorzaak was dat de banden te zacht waren. Alleen kennelijk nog niet op het niveau dat dat systeem begint te piepen, dus die signaleert te laat.
Aan beide heb je dus niks en moet je nog steeds regelmatig je bandenspanning checken is mijn conclusie...
Zonet nog even de dealer aan de lijn i.v.m. mijn vraag voor een 12V in de koffer: Kan niet voorzien worden omdat bij de full electric geen kabels klaarzitten. Hij waarschuwde ook dat de 12V vooraan en de USB-C aansluitingen op dezelfde zekering zitten en maar 10A aankunnen. Dus koelbox aansluiten + GSM opladen zou de zekering mogelijks doen springen. Zwaardere zekering plaatsen mag niet omwille van brandgevaar op de dunne bedrading. 🙄
Voelt echt een beetje voorhistorisch in deze tijd, zeker voor een volledig elektrische wagen van 60000€

Lijkt op eindkapje van de schuifrails waar de stoelen op gemonteerd zijn…PCGAMER00 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:22:
Recent tijdens na het rijden in de auto dit ?afdekkapje? gevonden bij mijn voeten. Iemand een idee wat het is en waar het hoort? Past op geen enkele manier in de OBD poort, verdere opties kon ik zelf niet vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
10 punten! Nooit aan gedacht dat het daar vandaan kon komen, omdat hij zo ver richting de pedalen lag.austin_77 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:29:
[...]
Lijkt op eindkapje van de schuifrails waar de stoelen op gemonteerd zijn…

Nou ik heb regelmatig ritjes met piepende electronica voor niet lekkende banden (boordcomputer ken sensor niet bereiken) gehad of lege banden omdat het sensorventiel het begeven had..Largamelion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:23:
[...]
7 jaar met een Renault Mégane Grandtour gereden (2 modeljaren) en nooit problemen gehad met dat systeem op één keer na toen ik een lekke band had en hij de verkeerde band aanduidde, maar dat werd opgelost in de boordcomputer.
En kennelijk was ik niet de enige: op een gegeven moment was het zo erg was dat op last van leasemij dat systeem bij een standaard onderhoudsbeurt eruit gehaald is en de ventielen door normale rubberen ventielen zijn vervangen omdat de leasemij te veel stilstaande renaults op dat systeem hadden...
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"