Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:24
timhtc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:16:
De eerste auto journalist in een MY24 met een korte post over de wijzigingen. Helaas nog geen video’s gezien met de MY24.
https://www.autoweek.nl/a...ewsalert&utm_medium=email
Journalist heeft iets te veel in VAG auto’s of in hybrides gereden. 7(8)7
Terwijl ‘one pedal drive’ in druk stadsverkeer een nuttige voorziening is die je liefst gedachteloos met één enkele handeling wilt inschakelen – om het weer in een enkele beweging uit te schakelen zodra je de snelweg opdraait. Bij menig jongere concurrent trek je simpelweg de transmissiepook van ‘D’ naar ‘B’. Er zijn aspecten waarmee de XC40 inmiddels toch de aansluiting op de concurrentie verliest.
Tesla blijkbaar ook de ‘aansluiting met de concurrentie gemist’?

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FraXon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 00:26
De eerste auto journalist in een MY24 met een korte post over de wijzigingen. Helaas nog geen video’s gezien met de MY24.
Vorige week is er bij Volvo een event geweest waarbij journalisten konden rijden in MY24. Vandaag is embargo eraf, dus verwacht een overkill aan artikelen en video's vandaag/dit weekend.

Autovisie heeft al video klaar staan:

YouTube: Achterwielaandrijving en Zweedser dan ooit: Volvo XC40 en C40 Rechar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-10 16:13
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Journalist heeft iets te veel in VAG auto’s of in hybrides gereden. 7(8)7

[...]

Tesla blijkbaar ook de ‘aansluiting met de concurrentie gemist’?
En bij Porsche is de OPD helemaal weggehaald voor de nieuwe modellen/modeljaren. De motivatie die ik daarover las was dat OPD potentieel gevaarlijk gevonden werd en verder ook niet bijdraagt aan efficiënte.
Zeker ook de aansluiting gemist?

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 05-05-2023 09:14 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Ik vind OPD heerlijk, rij al een jaar met dat altijd aan. Wel met als belangrijkste reden dat ik het gewoon zwaar irritant vind dat je dat aan/uit moet zetten in het menu. In dat kader mis ik wel 1 simpele button of dergelijke waardoor je wat meer kan variëren. Op de snelweg is bjiv. OPD uit net ff wat minder schokkerig maar ik heb me al aangeleerd om daarmee te rijden en niet steeds te moeten switchen in het menu. Jammer, maar ook dat gaat Volvo niet meer anders doen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 17:37
Ik lees al een tijd mee in dit topic, niet zozeer omdat ik een (X)C40 heb, maar ik heb sinds een maand een V60 met Android Automotive en hier wordt veel gepraat over dit OS en over updates die ook van toepassing zijn op mijn auto. Maar over het OPD stuk wil ik even aanhaken, ik heb geen instelling om OPD in of uit te schakelen, maar ik zet mijn versnelling in "B" voor OPD en in "D" voor gewoon uitrollen. Dit is in een (X)C40 dus alleen een instelling in het menu als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
reputatio schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:35:
Ik lees al een tijd mee in dit topic, niet zozeer omdat ik een (X)C40 heb, maar ik heb sinds een maand een V60 met Android Automotive en hier wordt veel gepraat over dit OS en over updates die ook van toepassing zijn op mijn auto. Maar over het OPD stuk wil ik even aanhaken, ik heb geen instelling om OPD in of uit te schakelen, maar ik zet mijn versnelling in "B" voor OPD en in "D" voor gewoon uitrollen. Dit is in een (X)C40 dus alleen een instelling in het menu als ik het goed begrijp?
Correct. je moet daarvoor een paar keer klikken in het menu om het aan/uit te zetten. Voor mij een reden om het steeds minder en minder en minder te gebruiken want het begint te irriteren. Snelweg op: OPD uit, snelweg af: OPD aan. Leuk in het begin, maar dat verveeld snel. Nu dus maar aangeleerd om ook zo goed mogelijk met OPD aan op de snelweg te rijden.

Wel een hele goede en safety bewuste keuze van Volvo weer! Niveautje Pilot Assist weg halen van het stuur zeg maar _O- oOo

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars4
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-04-2024
BartMe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:10:
[...]

Mij is gezegd dat vanaf week 19 er 2 maanden geen elektrische XC40's geproduceerd worden. Dus ik vermoed dat my24 pas voor na die onderbreking zal zijn.
Ik had gister de dealer aan de lijn en die keek tijdens het gesprek in 'het systeem' en gaf aan dat mijn auto volgende week (week 19) wordt geproduceerd en ze deze eind mei aan mij kunnen afleveren. Wat zegt dit dan over het modeljaar? En als dit dan net MY24 is, wat zijn dan de verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Correct. je moet daarvoor een paar keer klikken in het menu om het aan/uit te zetten. Voor mij een reden om het steeds minder en minder en minder te gebruiken want het begint te irriteren. Snelweg op: OPD uit, snelweg af: OPD aan. Leuk in het begin, maar dat verveeld snel. Nu dus maar aangeleerd om ook zo goed mogelijk met OPD aan op de snelweg te rijden.

Wel een hele goede en safety bewuste keuze van Volvo weer! Niveautje Pilot Assist weg halen van het stuur zeg maar _O- oOo
Ze hebben gewoon een goed alternatief dus in andere modellen, vreemd dat ze dat dan in de (X)C40 overboord gooien :+. Want ik switch regelmatig tussen OPD en "normaal", maar dat is dus een simpele handeling voor mij (wel even wennen, want in andere auto's is dat switchen tussen "D" en "S" haha).

Maar Pilot Assist weg halen van het stuur vind ik ook nog steeds erg vreemd (ja, zo lang lees ik al mee in dit topic :>). Ik had een voorloop auto, een S60, met het Sensus systeem voor 2 weken en daar switchte ik regelmatig tussen ACC en Pilot Assist. Ik wist dat het op mijn V60 met AAOS niet zou zitten, maar toch vind ik het nog steeds erg irritant, maar het meest irritant vind ik dat die knoppen nu dus letterlijk niks doen en dat kun je toch niet maken als Volvo zijnde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10 08:58
reputatio schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:35:
Volgens mij is B en D wat anders dan OPD. Bij OPD kom je volledig tot stilstand en bij standje B blijf je 'kruipen'. In mijn XC60 van early 2022 zit geen OPD, dat is er pas bijgekomen in de mid 2022 versie.
Als je bij de prijslijsten gaat zoeken dan kun je zien wanneer OPD is toegevoegd. OPD staat dan vermeld in de prijslijst.
https://www.volvocars.com...af-en-lease/prijslijsten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
MichelatNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Volgens mij is B en D wat anders dan OPD. Bij OPD kom je volledig tot stilstand en bij standje B blijf je 'kruipen'. In mijn XC60 van early 2022 zit geen OPD, dat is er pas bijgekomen in de mid 2022 versie.
Als je bij de prijslijsten gaat zoeken dan kun je zien wanneer OPD is toegevoegd. OPD staat dan vermeld in de prijslijst.
https://www.volvocars.com...af-en-lease/prijslijsten/
Ik ken de "B" stand vanuit een XC90 MY2016 en die van mijn V60 is toch heel anders, hij remt erg hard als ik het gas los laat in deze stand. Ik kan vanuit de instellingen wel aanzetten of hij blijft 'kruipen' of niet. Ik heb deze instelling aan staan, want ik vind het fijn dat de auto nog blijft 'kruipen' zoals ik gewend ben in een automaat. Maar ik kan dus wel degelijk hem in z'n B zetten en tot stilstand komen. Soortgelijk met de proefrit die ik in een XC40 heb gemaakt met OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja de Volvos missen die optie die bijv. Polestar wel heeft. Daar kan je idd ook nog creep mode aan/uit zetten, dan ben je feitelijk compleet en kan je kiezen wat je wil wat het prettigste voor jou is.

Heel vreemd idd dat Volvo die dingen niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10 08:58
reputatio schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Ik ken de "B" stand vanuit een XC90 MY2016 en die van mijn V60 is toch heel anders, hij remt erg hard als ik het gas los laat in deze stand. Ik kan vanuit de instellingen wel aanzetten of hij blijft 'kruipen' of niet. Ik heb deze instelling aan staan, want ik vind het fijn dat de auto nog blijft 'kruipen' zoals ik gewend ben in een automaat. Maar ik kan dus wel degelijk hem in z'n B zetten en tot stilstand komen. Soortgelijk met de proefrit die ik in een XC40 heb gemaakt met OPD.
Aha ik was in de veronderstelling dat je ODP in het menu moest aanzetten bij de hybride modellen. Vreemd dat ze daar een verschil in hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 13:32
Het 2e blokje (Is er dan niets voor verbetering vatbaar?) vat al direct de koe bij de horens :).

Maar weinig vernieuwd dus t.o.v. de MY23, de standaard range komt niet veel verder en het scherm is blijkbaar niet gewijzigd (ik dacht dat dat groter werd). Dan ben ik toch uitermate blij met mijn MY23 Ultimate die ik hopelijk binnen dit en 2 weken in ontvangst mag nemen. De MY24 is bij ons enkel te krijgen in de Core (SR) versie met een paar kleine opties of in de ER zonder opties, is maar triestig maar de prijzen zijn helaas zwaar gestegen bij de leasing.

Kleine anekdote tot slot: Ik werk op een paar km van Volvo Gent en passeer nu dagelijks in het naar huis rijden een vrachtwagen vol met XC40's die dezelfde richting uit gaat. Telkens met een paar Thunder Grey's erop en dan denk ik elke keer, dat is de mijne! Wordt normaal deze week of volgende week bij de dealer bezorgd. >:)

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
reputatio schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Ze hebben gewoon een goed alternatief dus in andere modellen, vreemd dat ze dat dan in de (X)C40 overboord gooien :+. Want ik switch regelmatig tussen OPD en "normaal", maar dat is dus een simpele handeling voor mij (wel even wennen, want in andere auto's is dat switchen tussen "D" en "S" haha).

Maar Pilot Assist weg halen van het stuur vind ik ook nog steeds erg vreemd (ja, zo lang lees ik al mee in dit topic :>). Ik had een voorloop auto, een S60, met het Sensus systeem voor 2 weken en daar switchte ik regelmatig tussen ACC en Pilot Assist. Ik wist dat het op mijn V60 met AAOS niet zou zitten, maar toch vind ik het nog steeds erg irritant, maar het meest irritant vind ik dat die knoppen nu dus letterlijk niks doen en dat kun je toch niet maken als Volvo zijnde.
Puur uit interesse: waarom switch je dat zo vaak? Ik rij al sinds week 1 met OPD aan en creep uit (Polestar). Dat rijdt heerlijk, ook op de snelweg. Als ik OPD uit zet, schiet ik voor mijn gevoel enorm naar voren als ik het gas loslaat. Is het gewenning? Ik snap ook dat mensen er niet aan kunnen wennen en dan OPD nooit gebruiken. Maar juist het heen en weer switchen lijkt me lastig doordat je telkens weer moet wennen.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:16:
Ja de Volvos missen die optie die bijv. Polestar wel heeft. Daar kan je idd ook nog creep mode aan/uit zetten, dan ben je feitelijk compleet en kan je kiezen wat je wil wat het prettigste voor jou is.

Heel vreemd idd dat Volvo die dingen niet heeft.
Die optie heeft Volvo dus wel, alleen niet in de (X)C40, in mijn V60 kan ik dus die "creep" mode aan of uitschakelen.
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Puur uit interesse: waarom switch je dat zo vaak? Ik rij al sinds week 1 met OPD aan en creep uit (Polestar). Dat rijdt heerlijk, ook op de snelweg. Als ik OPD uit zet, schiet ik voor mijn gevoel enorm naar voren als ik het gas loslaat. Is het gewenning?
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd minder switch. Ik rijd nu bijna een maand in de auto en was OPD niet gewend. Op het begin dacht ik zelfs dat mijn motor verminderd vermogen had toen ik weg reed, maar dat kwam omdat ik hem op "B" had staan :+.

Het switchen doe ik eigenlijk nu zelden, en vaak ook alleen maar op stukken waar ik weet dat ik beter kan uitrollen in plaats van gelijk op de rem bij gas loslaten. Ik weet dat ik het pedaal ook nog een beetje ingedrukt kan houden voor uitrollen, maar ik denk dat het nog een kwestie van gewenning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
Largamelion schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Het 2e blokje (Is er dan niets voor verbetering vatbaar?) vat al direct de koe bij de horens :).

Maar weinig vernieuwd dus t.o.v. de MY23, de standaard range komt niet veel verder en het scherm is blijkbaar niet gewijzigd (ik dacht dat dat groter werd). Dan ben ik toch uitermate blij met mijn MY23 Ultimate die ik hopelijk binnen dit en 2 weken in ontvangst mag nemen. De MY24 is bij ons enkel te krijgen in de Core (SR) versie met een paar kleine opties of in de ER zonder opties, is maar triestig maar de prijzen zijn helaas zwaar gestegen bij de leasing.

Kleine anekdote tot slot: Ik werk op een paar km van Volvo Gent en passeer nu dagelijks in het naar huis rijden een vrachtwagen vol met XC40's die dezelfde richting uit gaat. Telkens met een paar Thunder Grey's erop en dan denk ik elke keer, dat is de mijne! Wordt normaal deze week of volgende week bij de dealer bezorgd. >:)
Maar weinig vernieuwd? Zelden zo'n grote sprong gezien in een nieuw modeljaar.

ER (+100km), laadvermogen van 150kw naar 205kw, motor op achteras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Puur uit interesse: waarom switch je dat zo vaak? Ik rij al sinds week 1 met OPD aan en creep uit (Polestar). Dat rijdt heerlijk, ook op de snelweg. Als ik OPD uit zet, schiet ik voor mijn gevoel enorm naar voren als ik het gas loslaat. Is het gewenning?
Beetje rare vraag vind ik. Het zijn namelijk 2 systemen waarmee je kan rijden en Volvo zegt voor veiligheid te gaan. Dan is het heel gek dat je het menu in moet om op gebied van rijden iets aan te passen. Dat jij OPD geweldig vind, overal, prima, maar de keuze is er niet voor niks. Zoals gezegd zou ik die ook graag vaker zelf willen maken, maar doordat het is weggestopt heb ik het maar laten zitten.

En dan mis je dus een optie om uit te kiezen. De vraag moet dus eerder zijn, net als PA weg van het stuur: waarom kiest Volvo daarvoor terwijl ze veiligheid boven alles zetten. Voor beide zaken moet je de ogen van de weg weg halen, paar keer klikken in het menu en dat wellicht meerdere malen. Hoezo veilig! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Dat is dan ook nog een verschil met volledig elektrisch rijden bij Volvo: ook met OPD uit regenereer je als je het rempedaal indrukt. Dat is met de B stand niet zo. Nog een reden minder om te switchen.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FraXon
[quote]Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Beetje rare vraag vind ik. Het zijn namelijk 2 systemen waarmee je kan rijden en Volvo zegt voor veiligheid te gaan. Dan is het heel gek dat je het menu in moet om op gebied van rijden iets aan te passen. Dat jij OPD geweldig vind, overal, prima, maar de keuze is er niet voor niks. Zoals gezegd zou ik die ook graag vaker zelf willen maken, maar doordat het is weggestopt heb ik het maar laten zitten.

En dan mis je dus een optie om uit te kiezen. De vraag moet dus eerder zijn, net als PA weg van het stuur: waarom kiest Volvo daarvoor terwijl ze veiligheid boven alles zetten. Voor beide zaken moet je de ogen van de weg weg halen, paar keer klikken in het menu en dat wellicht meerdere malen. Hoezo veilig! |:(
[/quote

Eens, gek dat Volvo afraadt om OPD op de snelweg te gebruiken, maar dat je dan dus tijdens het opgaan van de oprit diep in je menu moet zijn om dit te realiseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Ik zie veel meer redenen om PA aan of uit te zetten: slechte belijning, moeilijke bocht etc. Dat switch ik redelijk vaak. Maar met OPD is het volgens mij toch: love it or hate it. Vandaar mijn vraag waarom je dat telkens tijdens het rijden zou willen aanpassen. Misschien mis ik iets.
De creep instelling verander ik ook niet tijdens het rijden dus niet alles hoeft op het stuur wat mij betreft. Dus PA wel op het stuur, OPD niet. Wat mij betreft. Overigens is het bij de P2 twee tikken op het scherm met vrij grote knoppen.
Overigens lijkt het me behoorlijk link als het een knop op het stuur is en je hebt per ongeluk OPD aan of uit gezet. De auto reageert dan heel anders dan je verwacht!

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zie veel meer redenen om PA aan of uit te zetten: slechte belijning, moeilijke bocht etc. Dat switch ik redelijk vaak. Maar met OPD is het volgens mij toch: love it or hate it. Vandaar mijn vraag waarom je dat telkens tijdens het rijden zou willen aanpassen. Misschien mis ik iets.
De creep instelling verander ik ook niet tijdens het rijden dus niet alles hoeft op het stuur wat mij betreft. Dus PA wel op het stuur, OPD niet. Wat mij betreft. Overigens is het bij de P2 twee tikken op het scherm met vrij grote knoppen.
1 belangrijke reden is al genoemd: OPD uit op de snelweg zorgt voor minder schokkerig rijgedrag. Wellicht niet voor jezelf, wel voor je passagiers. En ja, dat kan je zo goed mogelijk krijgen door veel met OPD aan op de snelweg te rijden, maar het punt is: je kan niet ff snel switchen naar de andere mode die je wellicht veel fijner vind. Je moet het menu in, ogen van de weg. Gaat je safety first beleid.

OPD aan/uit kwestie van hate it or love it vind ik veelste zwart/wit en is puur je eigen beleving. Beide zijn prettig in diverse verschillende omstandigheden. Die keuze word je nu feitelijk ontnomen door Volvo tenzij je in het menu wilt duiken tijdens het rijden. En dat wellicht meerdere malen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 05-05-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
FraXon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Maar weinig vernieuwd? Zelden zo'n grote sprong gezien in een nieuw modeljaar.

ER (+100km), laadvermogen van 150kw naar 205kw, motor op achteras.
Je vergelijkt een SR met een ER, in dat geval wel maar dat is een andere prijsklasse. De SR wint WLTP maar 36km, dat is in de realiteit amper verschil en dat voor een serieuze meerprijs t.o.v. vorig jaar.

Volgens WLTP-normering haalt de instapversie 461 kilometer uit een volle accu. Dat is een winst van 36 kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Overigens lijkt het me behoorlijk link als het een knop op het stuur is en je hebt per ongeluk OPD aan of uit gezet. De auto reageert dan heel anders dan je verwacht!
Zeker, OPD is niet zonder gevaar! Ik las laatst een verhaal over een auto met OPD die zonder overgang van een gladde weg met vrij hoge snelheid op een stuk weg met diepe kuilen terecht kwam Door de ‘klappen’ en schudden die de auto daardoor onverwacht te verwerken kreeg - wat tot een soort ‘cadans’ van het been van de bestuurder leidde - waarmee onbedoeld het gaspedaal verder ingetrapt en losgelaten werd, waardoor de auto volledig onbestuurbaar werd en crashte.

Er werd eerder ( ik meen in Duitsland) al afgeraden om met OPD aan te rijden over wegen waar het (onverwacht) glad of erg nat zou kunnen zijn omdat met OPD onder die omstandigheden het vermogen niet fijngevoelig te doseren is.

Mij ‘deert dat niet’, ik gebruik OPD namelijk nooit, ik vind het een onnatuurlijke manier van rijden, kan er niet aan wennen. Komt waarschijnlijk omdat ik in mijn 55 jarige rij-carrière al meerdere miljoenen kilometers heb gereden met auto’s met 2 of 3 pedalen en ook nu nog zeer regelmatig in onze VW bus rijd die uiteraard nog nooit van OPD gehoord heeft.
En als ik naar mijn verbruik kijk (zonder OPD dus) en dat vergelijk met dat wat anderen hier presenteren (met OPD aan) is het voor mij duidelijk dat het al-dan-niet gebruik ervan geen invloed heeft op het stroomverbruik of range - kortom waarom zou ik het dan willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Zeker, OPD is niet zonder gevaar! Ik las laatst een verhaal over een auto met OPD die zonder overgang van een gladde weg met vrij hoge snelheid op een stuk weg met diepe kuilen terecht kwam Door de ‘klappen’ en schudden die de auto daardoor onverwacht te verwerken kreeg - wat tot een soort ‘cadans’ van het been van de bestuurder leidde - waarmee onbedoeld het gaspedaal verder ingetrapt en losgelaten werd, waardoor de auto volledig onbestuurbaar werd en crashte.

Er werd eerder ( ik meen in Duitsland) al afgeraden om met OPD aan te rijden over wegen waar het (onverwacht) glad of erg nat zou kunnen zijn omdat met OPD onder die omstandigheden het vermogen niet fijngevoelig te doseren is.

Mij ‘deert dat niet’, ik gebruik OPD namelijk nooit, ik vind het een onnatuurlijke manier van rijden, kan er niet aan wennen. Komt waarschijnlijk omdat ik in mijn 55 jarige rij-carrière al meerdere miljoenen kilometers heb gereden met auto’s met 2 of 3 pedalen en ook nu nog zeer regelmatig in onze VW bus rijd die uiteraard nog nooit van OPD gehoord heeft.
En als ik naar mijn verbruik kijk (zonder OPD dus) en dat vergelijk met dat wat anderen hier presenteren (met OPD aan) is het voor mij duidelijk dat het al-dan-niet gebruik ervan geen invloed heeft op het stroomverbruik of range - kortom waarom zou ik het dan willen gebruiken?
Ik lees dit vooral als weer een reden voor Volvo om die switch aan/uit snel en simpel te kunnen doen. 1 knop indrukken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-10 11:57

timhtc

Home Energy Management

FraXon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Vorige week is er bij Volvo een event geweest waarbij journalisten konden rijden in MY24. Vandaag is embargo eraf, dus verwacht een overkill aan artikelen en video's vandaag/dit weekend.

Autovisie heeft al video klaar staan:

YouTube: Achterwielaandrijving en Zweedser dan ooit: Volvo XC40 en C40 Rechar...
Inmiddels ook een wat langere review van Autoblog online.
https://youtu.be/wZZX6qv38Q8

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-10 12:52
Sorry 13:28, 01:28 dus

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-10 12:52
Rianata schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Om 11:32u gaat ie 01u28m later laden om exact 13.00u.
Ah nou snap ik hem!
Gebruik voor het eerst de planning want dynamisch energiecontract, soms laden en geld toe krijgen!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 17:44
timhtc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Het zal vast een stijltje zijn dat sommigen wel aanspreekt, maar wat vind ik zijn manier van vertellen irritant! Erg veel meer info dan de kortere filmpjes zit er ook niet in, er wordt ook niets getoond van de auto zelf. Alleen wat rijden met flauwe grappen en informatie uit de folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-10 11:57

timhtc

Home Energy Management

millerman_sf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Het zal vast een stijltje zijn dat sommigen wel aanspreekt, maar wat vind ik zijn manier van vertellen irritant! Erg veel meer info dan de kortere filmpjes zit er ook niet in, er wordt ook niets getoond van de auto zelf. Alleen wat rijden met flauwe grappen en informatie uit de folder.
Sluit ik me bij aan. Als je de kans krijgt de auto te rijden dan hoop je meer te weten te komen over hoe die rijdt of waar je in de praktijk rekening mee moet houden. De brochure voorlezen voegt weinig toe.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:51
[...]

Niet te harden idd die gast met zijn verkleinwoordjes en arrogante toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:44
timhtc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Een iets aangenamere review: https://www.youtube.com/watch?v=M_nKuJQPrXE

Edit: Excuses, deze was hier reeds gepost.

[ Voor 6% gewijzigd door Wafje op 05-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Ik lees dit vooral als weer een reden voor Volvo om die switch aan/uit snel en simpel te kunnen doen. 1 knop indrukken en klaar.
Of net als Porsche OPD gewoon helemaal
afschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FraXon
Zijn er meer mensen die getwijfeld hebben tussen een 2023 Kia Ev6 Elektromotor 168kW GT-Line 77.4kWh en Volvo C40 MY24 Extra Range Ultimate?

Uiteindelijk is onze keuze op de C40 gevallen, aa gezien de levertijd mee viel. Nu is echter de Kia Ev6 GT Line ook beschikbaar in dezelfde tijd. Prijs is nagenoeg hetzelfde en rond de 60k

Voordelen C40:
Rijbereik
Hogere instap
Slim interieur
Nadelen
Geen ruitenwissers achter
Outdated interieur / infotainment
Geen bidirectioneel laden

Voordelen EV6 GT Line
Gebouwd op puur EV platform
Modern dashboard / interieur
Veel ruimte passagiers
Vehicle to load
Nadelen
Lage instap
Rijden 1000x meer op de weg

C40 staat inmiddels op bestelling, en alle nieuwe artikelen laatste dagen bevestigen ook mijn keuze, maar toch begint het te kriebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 01:08
FraXon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:46:
Zijn er meer mensen die getwijfeld hebben tussen een 2023 Kia EV6
Elektromotor 168kW GT-Line 77.4kWh en Volvo C40 MY24 Extra Range Ultimate.

Uiteindelijk is onze keuze op de C40 gevallen, aa gezien de levertijd mee viel. Nu is echter de Kia Ev6 GT Line ook beschikbaar in dezelfde tijd. Prijs is nagenoeg hetzelfde en rond de 60k

Voordelen C40:
Rijbereik
Hogere instap
Slim interieur
Nadelen

Voordelen EV6 GT Line
Veel ruimte passagiers
Vehicle to load
Nadelen
Lage instap

C40 staat inmiddels op bestelling, en alle nieuwe artikelen laatste dagen bevestigen ook mijn keuze, maar toch begint het te kriebelen.
Het is een luxe probleem. Het zijn allemaal mooie auto's! Mijn tip: Als je eenmalig een keuze gemaakt heb: Niet meer twijfelen en er voor gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Zijn er meer mensen die getwijfeld hebben tussen een 2023 Kia EV6
Elektromotor 168kW GT-Line 77.4kWh en Volvo C40 MY24 Extra Range Ultimate.

Voordelen C40:
Rijbereik
Hogere instap
Slim interieur
Nadelen

Voordelen EV6 GT Line
Veel ruimte passagiers
Vehicle to load
Nadelen
Lage instap

Ik ben destijds ook naar de Kia gaan kijken, maar toen was de levertijd +1,5 jaar en dan was m'n keuze snel gemaakt, zo lang wou ik namelijk niet wachten. Ook kon ik binnen het budget enkel de kleine batterij (58kWh) krijgen en dan viel de range nog meer tegen dan de XC40. Verder wel een mooie en ruime auto imo.
[...]

Volledig mee eens, ik heb het nog vóór de helft uitgezet. Ik kon die kerel niet meer aanhoren.

Ander nieuws... vanmiddag bericht gehad dat m'n nummerplaten en boorddocumenten zijn opgestuurd naar de dealer. De wagen staat daar al, enkel nog wachten op de keuring van de trekhaak. :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-10 08:33
ron65 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Dit was vorig jaar ook, en inderdaad ging men toen van MY22 op MY23 over, waarbij ze velen dupeerden met ontbrekende verlichting achterin en betaalde Onyx Black lak ineens gratis standaard maakten. Ik betaal dus maandelijks voor lak die nu gratis is en mis een licht pakket dat er standaard in had moeten zitten....
Vooral NIET communiceren met de persoon die bestelde, die komt er pas achter bij aflevering. 8)7
Je raad het nooit, ik heb vandaag mijn MY23 C40 opgehaald, met de standaard bekleding. En ja hoor, er zitten leeslampjes achterin, die het ook nog doen :)
En bij mijn weten heb ik echt de MY23 en niet de MY24 (Hoe kan ik dit achterhalen?)

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 22:03
Dit klinkt misschien gek, maar als 'wachtende op een my24' heb ik uitgekeken naar vandaag, dus dank voor het plaatsen van de links naar de reviews! Ik zal het topic extra in de gaten houden.

Ik sluit me overigens aan bij de meningen over de presentatiestijl van de tweede reviewer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Dat zal blijven. Wij hebben getwijfeld over de Enyaq en gaandeweg ook over de Model Y. Alle hebben hun nadelen, maar wij zijn ontzettend blij met de XC40 ondanks de mopperreacties die hier voorbij komen. De perfecte auto bestaat mi toch gewoon niet :)

Vandaag retourtje Duitsland gedaan. Bereik bij 100% stond op 370 kilometer. Uiteindelijk over 243,5km 69% gebruikt, dus 350km bereik. Komt ook door hogere snelheid in DE dat voorspelling niet helemaal klopte.

Wel wat file gehad en daar werkte de pilot assist echt top _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcBOmjjYueheFFBvlxxDnNiS9yQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WJcvFKVnRcnURii7uLcsaKz8.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 05-05-2023 20:01 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:51
Zijn er meer mensen die getwijfeld hebben tussen een 2023 Kia Ev6 Elektromotor 168kW GT-Line 77.4kWh en Volvo C40 MY24 Extra Range Ultimate?

Voordelen C40:
Rijbereik
Hogere instap
Slim interieur
Nadelen

Voordelen EV6 GT Line
Veel ruimte passagiers
Vehicle to load
Nadelen
Lage instap

Yes ik ook, ook nog met de Ioniq5 als andere optie. In alle drie gereden en de Volvo vond ik veruit het beste rijden, die andere twee voldoen toch veel meer instabiel/zweverig. Pas ook nog een ID4 als vervanger bij schade, maar toen was ik zelfs blij dat ik mijn huidige Kona EV weer terug had. Dus kijk ook uit naar de nieuwe C40 (ER SM).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Mga1600 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Of net als Porsche OPD gewoon helemaal
afschaffen?
OPD zou juist de norm moeten zijn. Hoe moeilijk kan het zijn? Rij niet zonder OPD meer, ook veel ontspannender.

Wellicht een cursus volgen voor degene die het niets vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Sten2017 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:44:
[...]

OPD zou juist de norm moeten zijn. Hoe moeilijk kan het zijn? Rij niet zonder OPD meer, ook veel ontspannender.

Het is niet van moeilijk, het is gewoon een voorkeur. Misschien gewoon aanvaarden dat andere mensen een andere voorkeur hebben?

Knopje voorzien is toch makkelijk, laat de gebruiker gewoon de keuze en maak het makkelijk om te switchen, waarom toch altijd alles zo moeilijk maken denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 12:28
Sten2017 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Zo zeg, wat een redenatie... jouw voorkeur moet dan maar de norm zijn, hahaha..
Er zijn meerdere meningen, behoeftes en voorkeuren op de wereld.

Mijn vrouw rijdt de meeste km's in onze XC40, zij rijdt altijd met OPD aan en om de remmschijven netjes glimmend te houden rijd ik zonder OPD, ik vind overigens beide opties prima rijden, ik rij al 15 jaar met een automaat met kruipnijgingen en ik vind dat best prettig.
Geen cursus voor nodig.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Je raad het nooit, ik heb vandaag mijn MY23 C40 opgehaald, met de standaard bekleding. En ja hoor, er zitten leeslampjes achterin, die het ook nog doen :)
En bij mijn weten heb ik echt de MY23 en niet de MY24 (Hoe kan ik dit achterhalen?)
Wellicht hebben ze lering getrokken uit de vele klachten hierover.
Bij mij ontbreken ze. (nov 2022 geleverd, MY23)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:51:
[...]

ik rij gewoon altijd met OPD aan ook op de snelweg, geen enkel probleem. Freewheelen doe je door je stroompedaal niet te ver te lossen, en dan heb je ook de ACC nog, ik ben er geen fan van, wegens het soms onnodig vroeg inhouden omdat er mijlen voor je uit iets langzaam rijdt, maar het begint te wennen.

Nu 12000 km gereden sinds november, veel snelweg, en eigenlijk nog niet eenmaal zonder OPD.
Ik hoor wel eens mensen klagen dat wanneer ze dan ACC uitzetten de auto direct gaat remmen, dat is echt niet nodig, het is vooral een kwestie van je pedaal iets intrappen tot je ziet dat de auto 1 a 2 km harder gaat rijden, en DAN pas uitzetten. Neem je naadloos over zonder dat de rem meteen inkomt! Went heel snel, en gaat op gegeven moment vanzelf.

Enige negatieve: als er iemand heel vlak voor je duikt, wil de auto wel bruusk remmen op ACC, dan pak je met het pedaal over en dat gaat dan soms net iets te ongenuanceerd. Ik heb zelfs al eens een rem ingreep van het systeem gehad omdat iemand zo vlak voor me naar rechts dook dat de auto een aanrijding dacht aan te zien komen.
Overigens las ik laatst ergens op FB iemand die toegeeft dat doelbewust te doen om EV autos te pesten. Hele kwalijke zaak, en die mogen ze wat mij betreft direct van de weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

FraXon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:35:

Eens, gek dat Volvo afraadt om OPD op de snelweg te gebruiken, maar dat je dan dus tijdens het opgaan van de oprit diep in je menu moet zijn om dit te realiseren
Is er een reden dat Volvo het afraad? ik heb nog geen enkele reden kunnen vinden en heb hem er altijd aanstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Lempke schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:15:
om de remmschijven netjes glimmend te houden rijd ik zonder OPD,
Met of zonder opd zal weinig uitmaken voor de remschijven. Ook zonder opd remt de auto zoveel mogelijk door te regenereren

Af en toe even goed hard op rempedaal drukken zodat meer nodig is dan alleen regeneratie is de enige truc om die remschijven schoon te houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
Kammika schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:46:
[...]
Af en toe even goed hard op rempedaal drukken zodat meer nodig is dan alleen regeneratie is de enige truc om die remschijven schoon te houden…
Remmen is niet nodig om de schijven mooi blinkend te houden. Ik rijd sinds week 1 met OPD en kan op 1 hand tellen hoe vaak ik de rem gebruik. Toch heb ik geen roestplaten ;)
Bij wegrijden in de ochtend (of de 1x keer die dag) hoor je heel even wat stroef/schraap geluid, dan worden de remmen heel licht aangehaald om ebt roest van de platen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
TheRebell schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Remmen is niet nodig om de schijven mooi blinkend te houden. Ik rijd sinds week 1 met OPD en kan op 1 hand tellen hoe vaak ik de rem gebruik. Toch heb ik geen roestplaten ;)
Bij wegrijden in de ochtend (of de 1x keer die dag) hoor je heel even wat stroef/schraap geluid, dan worden de remmen heel licht aangehaald om ebt roest van de platen te halen.
Dat is niet mijn ervaring. Dat stroef/schraap geluid hoor ik nooit. Heb wel een rijstijl waarin ik bijna nooit hard rem met als gevolg dat om de zoveel tijd mijn remschijven er behoorlijk roestig uitzien. 2x goed hard remmen en ze zijn weer schoon…

Misschien is dat een feature op een bepaald modeljaar? Welk modeljaar heb jij? (Ik de early my22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:43
Babtvt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Geef eens goed gas in een bocht of op een zandpad, dan voel je meteen of je voor (MY23) of achterwiel (MY24) aandrijving hebt. Tenzij je een Twin hebt natuurlijk 8)7

Bij mij in de app staat “2023 XC40”. Geen idee of dit het bouwjaar of modeljaar is maar bij jou staat er misschien 2024?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Met OPD rijden bespaar je op je remmen en worden de velgen minder snel vies. Ik vind het heerlijk rijden en heb geen moeite met switch naar onze v60 d6 of bmw z4 met handbak
Mga1600 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Dat stroef/schraap geluid hoor ik nooit. Heb wel een rijstijl waarin ik bijna nooit hard rem met als gevolg dat om de zoveel tijd mijn remschijven er behoorlijk roestig uitzien. 2x goed hard remmen en ze zijn weer schoon…

Misschien is dat een feature op een bepaald modeljaar? Welk modeljaar heb jij? (Ik de early my22)
Ik heb ook het eerste model, rij altijd op OPD en hoor ook dat schrapende geluid regelmatig hoor. Zeker als de auto wat langer stil heeft gestaan. Als ik dan weg rijd is het overduidelijk hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 22:40
Hamer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 01:01:
[...]

Bijzonder! Je hebt daarnaast ook nog een kaart toch van Travelcard? Althans ik bij m’n Leaseplan wel. Werkte die niet?
Anders de kosten maar declareren komende zomer bij Leaseplan.
Ik heb alleen de oranje druppel van ze, en een oranje kaart om bijvoorbeeld ruitenwisservloeistof, of brandstof van een vervangende auto af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 22:40
JTHZZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:01:
[...]

Dat zou ook zo moeten zijn maar sinds een half jaar ofzo zit er een probleem in de backend van ofwel Ionity ofwel Travelcard. Bij willekeurige Ionity stations wordt TC dan niet geaccepteerd. Heb ik ook al in Duitsland gehad maar niet bij alle ionitys daar. Het is dus niet per ze landafhankelijk. Plugsurfing werkt altijd bij Ionity en is nog goedkoper ook maar idd met declareren. Aangezien TC bij Leaseplan hoort, ga ik er maar, vanwege de algehele chaos bij LP vanuit dat de fout bij TC ligt, hoewel ze dat ontkennen.
Wat mij opviel is dat die Ionity palen met het grote scherm het altijd deden. Die met een kleiner, smaller display deden moeilijk. Geen idee, zeg het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
Kammika schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:30:
[...]

MY20, eerste lichting van de P8. Zou best kunnen dat ze daar wat in hebben aangepast. Zoals ik zei, ik rem zelden en de schijven zien er prima uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
mich78 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:31:
Met OPD rijden bespaar je op je remmen en worden de velgen minder snel vies. Ik vind het heerlijk rijden en heb geen moeite met switch naar onze v60 d6 of bmw z4 met handbak
[...]
Euh nee, met opd uit rem je eerst nog steeds via regeneratie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Met of zonder opd zal weinig uitmaken voor de remschijven. Ook zonder opd remt de auto zoveel mogelijk door te regenereren

Of met OPD uit even op snelheid in N schakelen en flink remmen. In N wordt er niet geregenereerd als je het rempedaal indrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Het voordeel van een regenbui is dat je tijd hebt om te knutselen en net ontdekt dat de van de Volvo connected API nu een v2 is uitgebracht.. Is nog niet gedocumenteerd, dus maar eens aangeroepen en kijken wat er gebeurd.

Heb nog niet hele grote verschillen ontdekt, anders dan dat deze nu ook de status van de SunRoof en het Tanklid teruggeeft.. en dus gelijk maar ingebakken in de domoticz plugin..

Niet dat je er veel aan hebt, maar gewoon omdat het kan ;-)

Ik kan alleen niet testen of die het nu ook doet voor auto's die geen SunRoof hebben (ik helaas maar 1 EV ;-)) ... dus mocht die daar nu een probleem op geven: Maak dan hier een issue aan, waarbij je ook even je logs erin zet (zet svp Debugging in de instelling van de plugin aan, anders kan ik er niet zoveel mee..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Als je door de wasstraat gegaan bent, en de auto wegzet zonder 1 of 2 keer een beetje stevig geremd te hebben, zitten de volgende ochtend de remmen vast aan de schijven.
Het speolwater van de wasstraat is niet 100% schoon en maakt een iets snellere corrosie vorming op de schijven tot gevolg, zet je de auto in "p" worden de remmen op de schijven gezet (handremprincipe) en als de remschoenen dan nat zijn van de wasstraat, is het enkele uren later al raak.

Even de wagen in D, meteen weer in N, enkele malen pompend op het rempedaal en je voelt ze loskomen, pas daarna gaan rijden. Ga je meteen rijden hoor je ze los 'knallen' en dat voel je ook. Een keer heb ik daarna dagenlang met een tikkend achterwiel gereden.

Tegenwoordig rem ik twee of drie keer vrij krachtig voor de verkeerslichten tussen wasstraat en huis, als dat veilig kan. Dan drogen de remmen op en is het probleem er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:12
Kammika schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:57:
Het voordeel van een regenbui is dat je tijd hebt om te knutselen en net ontdekt dat de van de Volvo connected API nu een v2 is uitgebracht.. Is nog niet gedocumenteerd, dus maar eens aangeroepen en kijken wat er gebeurd.

Heb nog niet hele grote verschillen ontdekt, anders dan dat deze nu ook de status van de SunRoof en het Tanklid teruggeeft.. en dus gelijk maar ingebakken in de domoticz plugin..

Niet dat je er veel aan hebt, maar gewoon omdat het kan ;-)

Ik kan alleen niet testen of die het nu ook doet voor auto's die geen SunRoof hebben (ik helaas maar 1 EV ;-)) ... dus mocht die daar nu een probleem op geven: Maak dan hier een issue aan, waarbij je ook even je logs erin zet (zet svp Debugging in de instelling van de plugin aan, anders kan ik er niet zoveel mee..)
Ik zal wel wat missen, maar hoe stel je dit in? Token door app gegenereerd en ingevuld in de plugin, maar waar laat ik de Telemetry-Only API key?

Verder overigens top plugin! Blij dat sunroof er nu ook in zit :)

Kunnen jullie overigens in de Volvo app zien of de ramen openstaan? Ik in ieder geval niet, maar ik meen dat wel eens gezien te hebben bij iemand anders. Met een oranje balkje, meen ik...

[ Voor 7% gewijzigd door RFolst op 06-05-2023 22:01 ]

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RFolst schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:44:
[...]
waar laat ik de Telemetry-Only API key?
In datzelfde configuratieveld. Vul je in als telemetry-key:token-uit-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:12
Kammika schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:47:
[...]

In datzelfde configuratieveld. Vul je in als telemetry-key:token-uit-app
Check! Thanks!

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
ron65 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Als je door de wasstraat gegaan bent, en de auto wegzet zonder 1 of 2 keer een beetje stevig geremd te hebben, zitten de volgende ochtend de remmen vast aan de schijven.
Het speolwater van de wasstraat is niet 100% schoon en maakt een iets snellere corrosie vorming op de schijven tot gevolg, zet je de auto in "p" worden de remmen op de schijven gezet (handremprincipe) en als de remschoenen dan nat zijn van de wasstraat, is het enkele uren later al raak.

Even de wagen in D, meteen weer in N, enkele malen pompend op het rempedaal en je voelt ze loskomen, pas daarna gaan rijden. Ga je meteen rijden hoor je ze los 'knallen' en dat voel je ook. Een keer heb ik daarna dagenlang met een tikkend achterwiel gereden.

Tegenwoordig rem ik twee of drie keer vrij krachtig voor de verkeerslichten tussen wasstraat en huis, als dat veilig kan. Dan drogen de remmen op en is het probleem er niet.
In de wasstraat kom ik nooit.

Het beste is een handwas waarbij je eerst je velgen apart reinigt en een cleaner gebruikt met iron remover. Spray je velgen, klauwen en schijven ermee in zodat de kleine ijzerdeeltjes loslaten. Bij gebrek aan een droger of compressie lucht voor het drogen dan ff 2 of 3 x remmen en je schijven glimmen ook weer.

Wasstraten verkloten niet alleen je lak maar maken je auto ook slecht schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:12:
[...]

In de wasstraat kom ik nooit.

Het beste is een handwas waarbij je eerst je velgen apart reinigt en een cleaner gebruikt met iron remover. Spray je velgen, klauwen en schijven ermee in zodat de kleine ijzerdeeltjes loslaten. Bij gebrek aan een droger of compressie lucht voor het drogen dan ff 2 of 3 x remmen en je schijven glimmen ook weer.

Wasstraten verkloten niet alleen je lak maar maken je auto ook slecht schoon.
Ja, maar als ik niet naar een wasstraat ga, dan rij ik op enig moment in een auto rond die niet meer om aan te zien zo vuil is.
Ik kan niet bij de auto komen met een tuinslang en als wel dan nog MAG het niet in deze gemeente, is per APV verboden.
En een Loogman Wasstraat is helemaal niet lak verklotend, dan zou mijn vorige wagen er niet meer uitgezien hebben en daar zat geen krasje op, zeker niet door de wasstraat gedaan. NAar een wasstraat bij Shell zal ik zo snel niet gaan, dat is inderdaad funest voor de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Ja, maar als ik niet naar een wasstraat ga, dan rij ik op enig moment in een auto rond die niet meer om aan te zien zo vuil is.
Ik kan niet bij de auto komen met een tuinslang en als wel dan nog MAG het niet in deze gemeente, is per APV verboden.
En een Loogman Wasstraat is helemaal niet lak verklotend, dan zou mijn vorige wagen er niet meer uitgezien hebben en daar zat geen krasje op, zeker niet door de wasstraat gedaan. NAar een wasstraat bij Shell zal ik zo snel niet gaan, dat is inderdaad funest voor de lak.
Tja sommige gemeentes met hun rare apv, dat is wel lastig.

Maar elke wasstraat is slecht voor je lak. Laat je niets wijsmaken.
Onder het juiste licht zie je de krassen. Welke je ook wel met handwassen krijgt maar veel minder en veel minder diep.
De krasjes die je niet altijd ziet zorgen er ook voor dat je minder glans en diepte mist in je lak.
Bij zwarte kleuren valt het pas echt op.
Schijn morgen maar eens van dichtbij een lampje op je zwarte deurstijlen.😉

Daarnaast maakt een wasstraat bepaalde delen van de auto niet schoon of niet goed schoon. De gebruikte producten zijn ook niet je van het te noemen. Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Een goede wasstraat heeft zo’n filtersysteem zodat je osmose achting water hebt. Dan zou dit niet voor mogen komen

De knallen echt nog nooit gehoord.

Die corrosie wel al aantal keer gezien (maar niet door wasstraat). Vind dat de trekhaak daar ook veel last van heeft trouwens…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Met mijn toen nog bijna nieuwe P8 van my21 heb ik een keer gehad dat de achterremmen vastgeroest waren - de auto was nog bijna nieuw en zeker nooit in een wasstraat geweest. Bij het achteruit rijden knalden ze zoals je zegt los, en bij iedere omwenteling van de wielen schuurde, tikte het en bij remmen voelde je het. De dealer was bekend met het probleem en heeft na telefonisch overleg vooraf, zonder de auto gezien te hebben, nieuwe schijven, blokken en nog wat modificatie-dingetjes besteld en de volgende dag gemonteerd. Daarna nooit meer last van gehad, ook niet na een bezoek aan de wasstraat…….. Wat de modificatie inhield weet ik niet, maar het is dus een bekend euvel wat daarna niet meer zou mogen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:55:
[...]

Een goede wasstraat heeft zo’n filtersysteem zodat je osmose achting water hebt. Dan zou dit niet voor mogen komen

De knallen echt nog nooit gehoord.

Die corrosie wel al aantal keer gezien (maar niet door wasstraat). Vind dat de trekhaak daar ook veel last van heeft trouwens…
Roestvorming op zich zoals op een remschijf heeft niets met de wasstraat te maken maar een osmose filter ook niet. Een osmose filter haalt de mineralen uit het water waardoor de waterdruppels geen spots achterlaten.

Roestige remschijven komen door het vocht en ijzer contact.
De ene remschijf is ook beter gecoat dan de ander waardoor het bij de een sneller komt dan de ander.

De remmen horen bij normaal gebruik niet vast te zitten of te schaven.
Doen ze het wel dan is er iets niet in de haak.

Beetje offtopic:
Wat een wasstraat bij het reinigen van je velgen en wielkasten niet doet is nog belangrijker. Bij een wasstraat word alleen de buitenkant van je velg gereinigd en een klein gedeelte van je wielkasten.
-De binnenkant van je velgen niet
-De kleine ijzerdeeltjes en aangekoekte teer niet
- de remklauwen, vering en schijven niet
- hoeken en randen(pekel, zand , modder)
- de banden niet
-etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mga1600 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Met mijn toen nog bijna nieuwe P8 van my21 heb ik een keer gehad dat de achterremmen vastgeroest waren - de auto was nog bijna nieuw en zeker nooit in een wasstraat geweest. Bij het achteruit rijden knalden ze zoals je zegt los, en bij iedere omwenteling van de wielen schuurde, tikte het en bij remmen voelde je het. De dealer was bekend met het probleem en heeft na telefonisch overleg vooraf, zonder de auto gezien te hebben, nieuwe schijven, blokken en nog wat modificatie-dingetjes besteld en de volgende dag gemonteerd. Daarna nooit meer last van gehad, ook niet na een bezoek aan de wasstraat…….. Wat de modificatie inhield weet ik niet, maar het is dus een bekend euvel wat daarna niet meer zou mogen optreden.
Ja idd. Vastzittende remmen bij normaal gebruik betekend dat er iets niet goed zit. In jou geval wel duidelijk.

Slecht onderhoud van je auto kan natuurlijk wel problemen veroorzaken.

Ik denk wel dat het niet goed schoonmaken van het wielgedeelte icm heel veel met OPD rijden voor de nodige piepjes, kraakjes en roestvorming kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Heeft iemand de 2.8.update er al op staan en/of weet iemand wat de update exact veranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Ik denk wel dat het niet goed schoonmaken van het wielgedeelte icm heel veel met OPD rijden voor de nodige piepjes, kraakjes en roestvorming kan zorgen.
Gaan we weer… Hardnekkig misverstand blijkbaar. OPD zegt alleen iets over welk pedaal je gebruikt om te vertragen. De auto bepaalt in alle gevallen zelf of hij remt via regeneratie alleen, of dat de schijfremmen ook gebruikt worden.

Zacht remmen = enkel regeneratie
Hard remmen = regeneratie + schijfremmen.

Dit is hetzelfde met OPD aan of uit.

Het rempedaal zit niet enkel gekoppeld aan de schijfremmen!

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 07-05-2023 11:16 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
guido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Gaan we weer… Hardnekkig misverstand blijkbaar. OPD zegt alleen iets over welk pedaal je gebruikt om te vertragen. De auto bepaalt in alle gevallen zelf of hij remt via regeneratie alleen, of dat de schijfremmen ook gebruikt worden.

Zacht remmen = enkel regeneratie
Hard remmen = regeneratie + schijfremmen.

Dit is hetzelfde met OPD aan of uit.

Het rempedaal zit niet enkel gekoppeld aan de schijfremmen!
Gaan we weer????

Volgens mij lees je een half bericht.

Staat er ergens in mijn tekst iets wat te maken heeft met hoe de OPD functioneerd??

Ik heb het over onderhoud beste man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Gaan we weer????

Volgens mij lees je een half bericht.

Staat er ergens in mijn tekst iets wat te maken heeft met hoe de OPD functioneerd??

Ik heb het over onderhoud beste man.
Jij stelt dat onderhoud nodig is ivm veel opd rijden. Dat is gewoon niet daar van afhankelijk. Alles wat er onder je auto gebeurt is exact hetzelfde met opd aan of uit. Het enige wat helpt tegen roest is af en toe hard remmen.

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 07-05-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
guido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Jij stelt dat onderhoud nodig is ivm veel opd rijden. Dat is gewoon niet daar van afhankelijk. Alles wat er onder je auto gebeurt is exact hetzelfde met opd aan of uit. Het enige wat helpt tegen roest is af en toe hard remmen.
Onderhoud is niet nodig met OPD veel OPD rijden maar ALTIJD nodig.

Echter met OPD aan heb je een ander rij en rem gedrag vanwege het feit dat de XC40(opd uit) bij het gas lossen bijna geen snelheid verliest. Je trapt dan vaker harder de rem in. Maarja ik ben me ervan bewust en probeer dan ook met OPD aan af en toe wel ff flink te remmen.

Mijn verhaal gaat over het onderhoud en de slechte eigenschappen van een wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een rare brom achter in de auto (P8 uit 2020). Het begint bij een snelheid van ongeveer 60 km per uur. Het geluid is hoorbaar bij zowel het optrekken als het regenereren (het lijkt wel iets anders te klinken bij het regenereren). Het gaat eigenlijk pas weer weg als de snelheid onder de 50 / 60 komt.

Ik heb dit probleem nog niet eerder voorbij zien komen. Mijn eerste gedachte is dat het iets met de achter motor is.

Ik ga maandag sowieso even bij de dealer langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09
Ik heb overigens ook de carstats app geïnstalleerd. Erg leuke toevoeging, vooral de koppeling met ABRP! Na een paar kleine ritjes valt mij wel op dat er een groot verschil (ca 10%) is tussen het weergegeven verbruik in de auto en de app, terwijl batterij percentage, aantal kilometers en verstreken tijd wel kloppen. Hebben andere dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
guido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Jij stelt dat onderhoud ...
Het is sws voor alles maar ook je remmerij belangrijk om zoveel mogelijk smeer weg te houden en zo nodig te verwijderen.
Ongeacht welke auto maar bij regeneratieve remmen mag het nog wel iets meer aandacht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Echter met OPD aan heb je een ander rij en rem gedrag vanwege het feit dat de XC40(opd uit) bij het gas lossen bijna geen snelheid verliest. Je trapt dan vaker harder de rem in. Maarja ik ben me ervan bewust en probeer dan ook met OPD aan af en toe wel ff flink te remmen.

Mijn verhaal gaat over het onderhoud en de slechte eigenschappen van een wasstraat.
Jij hebt dus een ander rijgedrag met opd uit? Je remt dan harder? Die relatie tussen rijgedrag en opd aan of uit is persoonlijk en kun je niet als algemeen feit presenteren.

Ik ben het 100% met je eens dat altijd rustig rijden (en dus ook remmen) zorgt voor meer roest op de schijven en daarmee kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Ik woon in een van de hoogste delen van Zuid-Limburg en welke kant ik ook op moet ik moet een berg af.
2000 KG de berg af, dat versnelt als een dolle als je het niet op een of andere manier afremt, hahahaha.

Bij mij remmen de remmen dan ook echt als ik op dat rempedaal druk, met OPD weet ik dat niet zeker omdat het 'vrije val effect' dan weg is.
Dus zonder cruise control en OPD worden mijn schijven ook echt mooi schoon. Dit is iets wat mij opviel na 4 weken alleen maar OPD rijden, toen kreeg ik die schijven niet mooi schoon, let wel dat was in de winter dus uberhaupt al meer kans op roestige schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:55:
[...]

Tja sommige gemeentes met hun rare apv, dat is wel lastig.

Maar elke wasstraat is slecht voor je lak. Laat je niets wijsmaken.
Onder het juiste licht zie je de krassen. Welke je ook wel met handwassen krijgt maar veel minder en veel minder diep.
De krasjes die je niet altijd ziet zorgen er ook voor dat je minder glans en diepte mist in je lak.
Bij zwarte kleuren valt het pas echt op.
Schijn morgen maar eens van dichtbij een lampje op je zwarte deurstijlen.😉

Daarnaast maakt een wasstraat bepaalde delen van de auto niet schoon of niet goed schoon. De gebruikte producten zijn ook niet je van het te noemen. Etc etc.
Je zult best gelijk hebben. ;)

Feit is en blijft dat ik naar een wasstraat moet om te wassen of een wasbox gebruiken.
Mijn vorige wagen was ook zwart metallic, is bijna 6 jaar lang maandelijks in de wasstraat geweest, en bij inname merkte de Dekra inspecteur onwillekeurig op dat de lak er nog zo netjes verzorgd uitzag. Het viel hem op dat er weinig tot geen krasjes op zaten en ook hij liep met een lampje rond.

De plekjes waar de wasstraat niet komt, zoals tussen de velgopeningen en in de deursponningen bijvoorbeeld, doe ik direct aansluitend in de hal ernaast waar ik gratis mag stofzuigen en de tijd mag nemen om de wagen direct op die plekken nog te reinigen (waarvoor middelen beschikbaar staan) waar de wasstraat niet komt, en ik doe dan ook eens per 6 maanden een beurtje met ceramic wax terwijl ik daar sta.
Dat kost me een half uurtje, en dan is de glans diep en vuil hecht amper waardoor de auto makkelijker schoon te houden is.

Sja, had ik maar een eigen opritje, dan had ik vaker de wagen met tuinslang en een eigen sopje schoongemaakt, maar dat heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Dan doe je een aanname dat mensen met opd aan nooit laten uitrollen en altijd meer laten genereren. Dat kun je niet zo in het algemeen stellen. Ik heb opd altijd aan en heb nog steeds dezelfde rijstijl als toen ik geen opd had: bedien alleen mijn pedalen iets anders om tot datzelfde gedrag te komen. De auto zal dus precies evenveel remmen/regeneren als zonder opd

Dat wasstraat/vocht/osmose verhaal herken ik ook niet helemaal. Met de juiste samenstelling zal het water wel degelijk tot minder oxidatie leiden (zonder vocht nog minder oxidatie uiteraard…)

Zie ook effect van waterfilters in huizen die tevee kalk uit het water halen. Goede nieuws is dat ze hun kalk problemen kwijt zijn. Slechte nieuws is dat er dan eerder (als verkeerd ingesteld wat de waterfiltercowboys vaak doen) oxidatie in de leidingen/apparatuur is… anyway… dit verdient denk ik zijn eigen topic…

Maar de gemene deler is wel dat ongeacht de oorzaak van oxidatie: door te weinig te remmen za de auto alleen regenereren en worden de remschijven niet schoongepoetst van oxidatie

Oplossing is zorgen dat de echte remmen af en toe gebruikt worden. Door stevig te remmen in D of een beetje in N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:45
Lempke schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:03:
Ik woon in een van de hoogste delen van Zuid-Limburg en welke kant ik ook op moet ik moet een berg af.
2000 KG de berg af, dat versnelt als een dolle als je het niet op een of andere manier afremt, hahahaha.

Bij mij remmen de remmen dan ook echt als ik op dat rempedaal druk, met OPD weet ik dat niet zeker omdat het 'vrije val effect' dan weg is.
Dus zonder cruise control en OPD worden mijn schijven ook echt mooi schoon. Dit is iets wat mij opviel na 4 weken alleen maar OPD rijden, toen kreeg ik die schijven niet mooi schoon, let wel dat was in de winter dus uberhaupt al meer kans op roestige schijven.
Zowel bij opd aan als uit, kan je aan de vermogensmeter in het dash zien of je regenereert of de gewone remmen gebruikt, door een kleurverschil in de meter(donker en lichter blauw) valt heel mooi op bij het remmen als de auto net 100% geladen is.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Francisp1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Zowel bij opd aan als uit, kan je aan de vermogensmeter in het dash zien of je regenereert of de gewone remmen gebruikt, door een kleurverschil in de meter(donker en lichter blauw) valt heel mooi op bij het remmen als de auto net 100% geladen is.
Ok, dat wist ik niet en het is mij nooit opgevallen maar mooie tip! O+
Ik ga er vanmiddag eens op letten als ik de Gulpener berg af kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Bij mij ging het tikken na enkele dagen weg, daarna nooit meer gehad.
Wel het vastroesten, tenzij je de remmen even droogmaakt onderweg naar huis.

Wat ook helpt, Loogman heeft een hal met gratis stofzuigen na de wasstraat, daar zitten ook dashboard guns bij. Daarmee even de remschijven droogblazen werkt goed, alleen staan de remmen dan wel aangetrokken tenzij je in je stoel blijft en de wagen in N zet, en een ander even tussen de schijven en de remblokken doorblaast. Zodra je uitstapt zet de wagen zichzelf meteen in P en gaan de remmen weer aan.

Het probleem is vooral de remvoering die nat wordt. Die droogt niet van gewoon rijden omdat er amper windcirculatie is (ze zitten vlak tegen de schijf aan), maar een keer of twee flink op de rem trappen is voldoende om dat filmpje vocht dat de wasstraat er tussen blaast weg te krijgen.
Regen en nat wegdek maken ook de schijven nat, maar de voering blijft dan toch droger dan in de wasstraat. Toch heb ik ook dan wel eens dat de dag erna de remmen wat vast lijken te zitten. Even pompend remmen in N stand, opgelost.

Ook de vorige wagen met een handmatige handrem had ik deze problemen mee, na de wasstraat zette ik die altijd in de tweede versnelling weg zonder handrem. Net als in de winter, ook geen problemen mee dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Roestvorming op zich zoals op een remschijf heeft niets met de wasstraat te maken maar een osmose filter ook niet. Een osmose filter haalt de mineralen uit het water waardoor de waterdruppels geen spots achterlaten.

Roestige remschijven komen door het vocht en ijzer contact.
De ene remschijf is ook beter gecoat dan de ander waardoor het bij de een sneller komt dan de ander.

De remmen horen bij normaal gebruik niet vast te zitten of te schaven.
Doen ze het wel dan is er iets niet in de haak.

Beetje offtopic:
Wat een wasstraat bij het reinigen van je velgen en wielkasten niet doet is nog belangrijker. Bij een wasstraat word alleen de buitenkant van je velg gereinigd en een klein gedeelte van je wielkasten.
-De binnenkant van je velgen niet
-De kleine ijzerdeeltjes en aangekoekte teer niet
- de remklauwen, vering en schijven niet
- hoeken en randen(pekel, zand , modder)
- de banden niet
-etc
Ligt dat niet een beetje aan welk programma je kiest? Ik neem altijd een programma waar reiniging van de wielkasten bij inzit, staat vaak gewoon bij 1 of meer wasprogramma's vermeld op de borden bij de ingang.
En dan nog, zoals ik al zei, je kunt ook de wasbox gebruiken en zelf aan de slag met je wagen. Ben je in een wasstraat maar er komt geen automatische borstel aan te pas, alles handwerk Ook dat bieden ze, heb je een goede hogedruk reiniger, shampo's etc etc voorhanden, en ga je gang maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Bij mij ging het tikken na enkele dagen weg, daarna nooit meer gehad.
Wel het vastroesten, tenzij je de remmen even droogmaakt onderweg naar huis.

Wat ook helpt, Loogman heeft een hal met gratis stofzuigen na de wasstraat, daar zitten ook dashboard guns bij. Daarmee even de remschijven droogblazen werkt goed, alleen staan de remmen dan wel aangetrokken tenzij je in je stoel blijft en de wagen in N zet, en een ander even tussen de schijven en de remblokken doorblaast. Zodra je uitstapt zet de wagen zichzelf meteen in P en gaan de remmen weer aan.

Het probleem is vooral de remvoering die nat wordt. Die droogt niet van gewoon rijden omdat er amper windcirculatie is (ze zitten vlak tegen de schijf aan), maar een keer of twee flink op de rem trappen is voldoende om dat filmpje vocht dat de wasstraat er tussen blaast weg te krijgen.
Regen en nat wegdek maken ook de schijven nat, maar de voering blijft dan toch droger dan in de wasstraat. Toch heb ik ook dan wel eens dat de dag erna de remmen wat vast lijken te zitten. Even pompend remmen in N stand, opgelost.

Ook de vorige wagen met een handmatige handrem had ik deze problemen mee, na de wasstraat zette ik die altijd in de tweede versnelling weg zonder handrem. Net als in de winter, ook geen problemen mee dan.
Toch wel een euvel welke dan niet in elke auto zit lijkt me… Die van mij gaat regelmatig door wasstraat. Blaas nooit remschijven droog. Heb ook wel eens met hogedrukreiniger uitgespoten (natter kun je ze niet krijgen denk ik…) en nooit tikken of vastzittende remschijven gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Oplossing is zorgen dat de echte remmen af en toe gebruikt worden. Door stevig te remmen in D of een beetje in N
Wat mij opvalt, niemand in deze discussie zegt dat je altijd al de rem in moet trappen als je wilt rijden.en volgens mij doe je dat onbewust dus al heel, heeeeeel vaak. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Ja idd. Vastzittende remmen bij normaal gebruik betekend dat er iets niet goed zit. In jou geval wel duidelijk.

Slecht onderhoud van je auto kan natuurlijk wel problemen veroorzaken.
Ik had dit in december, de auto was 4 weken oud. Wel bij de dealer geweest, maar die gaf aan dat de juiste materialen eronder zaten en ik vermoedelijk een combinatie van roest en bevriezing had getroffen. Klopt wel, het vroor de bewuste nacht. Ze hebben de roestplek enigszins glad gepolijst omdat die wat oneffen was wat de tik gaf, maar verder moest het vanzelf oplossen.
na een week moest ik terugkomen, en toen constateerde men net als ikzelf dat de plek met het roestprobleem weg was.

Maar slecht onderhoud? de auto was net 4 weken oud. Kun je dan al van slecht onderhoud spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Toch wel een euvel welke dan niet in elke auto zit lijkt me… Die van mij gaat regelmatig door wasstraat. Blaas nooit remschijven droog. Heb ook wel eens met hogedrukreiniger uitgespoten (natter kun je ze niet krijgen denk ik…) en nooit tikken of vastzittende remschijven gehad…
Je zegt iets wat ik al tijden vermoed.
Ze doen een aantal nabehandelingen, een film die waterafstotend is, een wax film, een glansfilm en dan nog de bekende Whiper als je die meebestelt (wel fijn, bij regen amper ruitenwissers nodig, water waait zo van je ruit af)
Een van die vloeistoffen zou heel best wel eens het probleem kunnen geven, wax en glans horen bijvoorbeeld niet op remschijven, maar komen er wel. Je weet niet wat die chemisch met het kale metaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Wat mij opvalt, niemand in deze discussie zegt dat je altijd al de rem in moet trappen als je wilt rijden.en volgens mij doe je dat onbewust dus al heel, heeeeeel vaak. 🤔
yep, maar dat is eenmaal en kort. Als ik vermoed dat de boel vast zit, zet ik hem in N en trap 2 of drie keer wat krachtiger op de rem en dan hoor je ze soms ook inderdaad loskomen bij de tweede of derde keer trappen. Alleen geeft het dan geen enkele schade aan het systeem met kans op tikken en oneffen remgedrag erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:36:
[...]

yep, maar dat is eenmaal en kort.
Maar wel heel, heel vaak dus. En ik trap de rem ook altijd gewoon best een eindje in hoor, dat is echt geen mini tikje tegen het pedaal. Volgens mij accepteert de auto dat ook helemaal niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 07-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Maar wel heel, heel vaak dus. En ik trap de rem ook altijd gewoon best een eindje in hoor, dat is echt geen mini tikje tegen het pedaal. Volgens mij accepteert de auto dat ook helemaal niet.
Maar hoe zouden de schijven daarvan schoon moeten worden als je wielen niet draaien? :S
Nog los van het feit dat op dat moment geen remactie plaats vindt omdat de handrem er nog op staat.

[ Voor 38% gewijzigd door JTHZZ op 07-05-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05-2023
Heeft iemand een XC40 my23 met 19” velgen welke hij zwart heeft laten poedercoaten of spuiten? Ik ben benieuwd naar foto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
Juancho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Als ik met OPD aan ga rijden, dan druk ik alleen op het rempedaal als ik de auto moet 'starten' en dat doet echt helemaaaaal niets wat lijkt op de remschijven schoonpoetsen.
Er moet wel rotatie en frictie zijn om dit te bereiken en dat is niet bij het 'starten' van de auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Lempke op 07-05-2023 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Lempke schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Als ik met OPD aan ga rijden, dan druk ik alleen op het rempedaal als ik de auto moet 'starten' en dat doet echt helemaaaaal niets wat lijkt op de remschijven schoonpoetsen.
Er moet wel rotatie en frictie zijn om dit te bereiken en dat is niet bij het 'starten' van de auto.
De discussie is iig niet erg nieuw, werd 12 jaar geleden in het pre ev/opd tijdperk ook gevoerd over de Volvo’s van toen.

Denk alleen dat ev’s door de regeneratie wat meer last van hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
guido66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Jij hebt dus een ander rijgedrag met opd uit? Je remt dan harder? Die relatie tussen rijgedrag en opd aan of uit is persoonlijk en kun je niet als algemeen feit presenteren.

Ik ben het 100% met je eens dat altijd rustig rijden (en dus ook remmen) zorgt voor meer roest op de schijven en daarmee kans op problemen.
Nee is zeker geen feit maar het valt mij op dat ik zelf wel wat harder rem en meer de remmerij gebruik ipv regeneratie.

Ja sws als men heel veel op de regeneratie leunt krijg je meer roest maar ook wat glazerige blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Je zult best gelijk hebben. ;)

Feit is en blijft dat ik naar een wasstraat moet om te wassen of een wasbox gebruiken.
Mijn vorige wagen was ook zwart metallic, is bijna 6 jaar lang maandelijks in de wasstraat geweest, en bij inname merkte de Dekra inspecteur onwillekeurig op dat de lak er nog zo netjes verzorgd uitzag. Het viel hem op dat er weinig tot geen krasjes op zaten en ook hij liep met een lampje rond.

De plekjes waar de wasstraat niet komt, zoals tussen de velgopeningen en in de deursponningen bijvoorbeeld, doe ik direct aansluitend in de hal ernaast waar ik gratis mag stofzuigen en de tijd mag nemen om de wagen direct op die plekken nog te reinigen (waarvoor middelen beschikbaar staan) waar de wasstraat niet komt, en ik doe dan ook eens per 6 maanden een beurtje met ceramic wax terwijl ik daar sta.
Dat kost me een half uurtje, en dan is de glans diep en vuil hecht amper waardoor de auto makkelijker schoon te houden is.

Sja, had ik maar een eigen opritje, dan had ik vaker de wagen met tuinslang en een eigen sopje schoongemaakt, maar dat heb ik niet.
Ja een eigen oprit maakt het ook veel makkelijker. Lijkt mij ook niets om 2 uur in een wasbox te staan. Moet dan alleen al een kofferbak vol aan spullen meenemen.

Ja een lakverzegeling is altijd goed. Je beschermt je lak, betere glans en veel makkelijker schoonmaken. Een glascoating is duur of vereist veel kennis/ervaring. Een gewone wax beschermt te kort dus de ceramische spray's zal ik voor de meeste mensen aanraden.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Dan doe je een aanname dat mensen met opd aan nooit laten uitrollen en altijd meer laten genereren. Dat kun je niet zo in het algemeen stellen. Ik heb opd altijd aan en heb nog steeds dezelfde rijstijl als toen ik geen opd had: bedien alleen mijn pedalen iets anders om tot datzelfde gedrag te komen. De auto zal dus precies evenveel remmen/regeneren als zonder opd

Dat wasstraat/vocht/osmose verhaal herken ik ook niet helemaal. Met de juiste samenstelling zal het water wel degelijk tot minder oxidatie leiden (zonder vocht nog minder oxidatie uiteraard…)

Zie ook effect van waterfilters in huizen die tevee kalk uit het water halen. Goede nieuws is dat ze hun kalk problemen kwijt zijn. Slechte nieuws is dat er dan eerder (als verkeerd ingesteld wat de waterfiltercowboys vaak doen) oxidatie in de leidingen/apparatuur is… anyway… dit verdient denk ik zijn eigen topic…

Maar de gemene deler is wel dat ongeacht de oorzaak van oxidatie: door te weinig te remmen za de auto alleen regenereren en worden de remschijven niet schoongepoetst van oxidatie

Ik ben het overigens eens met het meeste dat je zegt maar nogmaals een osmose filter heeft niets met de oxidatie op de schijven te maken.

De remmen idd regelmatig ff stevig gebruiken en het weg houden van verontreiniging in zeg maar de binnenkant van je velgen is the way to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Ligt dat niet een beetje aan welk programma je kiest? Ik neem altijd een programma waar reiniging van de wielkasten bij inzit, staat vaak gewoon bij 1 of meer wasprogramma's vermeld op de borden bij de ingang.
En dan nog, zoals ik al zei, je kunt ook de wasbox gebruiken en zelf aan de slag met je wagen. Ben je in een wasstraat maar er komt geen automatische borstel aan te pas, alles handwerk Ook dat bieden ze, heb je een goede hogedruk reiniger, shampo's etc etc voorhanden, en ga je gang maar.
Nee ook met dat wasprogramma krijg je het nooit echt lekker schoon.
Bijna elke auto die ik een beurtje geef begin ik met motorruimte, wielkasten en bodem reiniging. Bij de wielkasten zit vaak achter de wielrand een ophoping van zand,modder en pekel. De binnenkant van de velgen en achter de veerpoten zit veel remstof en ijzerdeeltjes net zoals rondom je klauwen. Dit is jammergenoeg niet goed automatisch schoon te krijgen. Je hebt bepaalde middelen en techniek nodig om dit te doen.

Maarja het is mijn hobby en was vroeger mijn werk dus ik ben daar veel fanatieker in dan de meeste haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Zelf met een hogedruk reiniger wassen word het idd veel natter dan in een wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
JTHZZ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Maar hoe zouden de schijven daarvan schoon moeten worden als je wielen niet draaien? :S
Nog los van het feit dat op dat moment geen remactie plaats vindt omdat de handrem er nog op staat.
Ja psies , helemaal niet schoon want je staat stil.🤣👍
Pagina: 1 ... 168 ... 340 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"