HenryP schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:46:
Vraagje aan de vakantiegangers. Komende maand ga ik naar zuid-Frankrijk met de auto. Nu heb ik een zeer beperkte ervaring met openbare laadpalen (heb een laadpaal in de tuin, waardoor ik de afgelopen 4 maanden slechts 2 keer openbaar heb geladen, en ook nog eens AC-laden omdat er genoeg tijd beschikbaar was) en geen ervaring met laden in het buitenland.
Hoe plannen jullie je buitenlandse reizen?
A. Met ABRP.
B. Met Google maps op de computer, je noteert de tussenstops die je vervolgens invoert in de auto.
C. Niet, want net als in Nederland zijn er in andere Europese landen (effe specifiek: België en Frankrijk) laadpalen zat en hoef je niks te plannen. Je vertrouwt op Google Maps.
D. Je doet iets anders.
Uiteraard zorg je er voor dat je op stap gaat met voldoende pasjes en Apps.
nu 4x lange rit gehad. Mijn ervaring
1. Hele rit vooruit plannen heeft weinig zin. 2x geprobeerd en dan gebeurde er onderweg iets waardoor die laadplanning de prullenbak in kon
2. Volledig op Google Maps is vertrouwen is relaxed en je komt er zeker maar is nog niet helemaal optimaal.
- Ik vind dat die vrij conservatief plant. Als die plant denkt die dat je met 15% aankomt, maar loopt in de praktijk dan op waar je vaak met nog zo'n 20% aan, waar ik ook wel met 5% aan durf te komen. Dus je verliest dan wat tijd (maar krijgt er wel comfort voor terug. met 20% over heb je natuurlijk nooit range anxiety)
- Je moet wel je laadpasfilters goed ingesteld hebben (anders kom je langs discutabele laders)
- De laders waar die je langsstuurt zijn het dichts bij de snelweg en dan dus de laders waar iedereen laadt. Dus op drukke dagen grotere kans op laadfiles. Op een zwarte zaterdag op duitse autobahn ga je dus aardig wat tijd verliezen.
- De laadstop wordt niet gepland op de meest optimale pauzeplek. (kan bv een fastned zijn zonder enige voorzieningen in de buurt)
3. Ik ben voor langere ritten omgeschakeld naar
- niet mijn hele rit vooruit plannen, maar in ABRP op mijn handset elke keer de volgende laadstop opzoeken:
- (als het druk is) niet direct op de snelweg maar even van de snelweg af. In duitsland reed ik op die manier reed ik de laadfiles gewoon voorbij
- op een plek zit wat ook een uitstekende pauzeplek is (vb in duitstland niet op een raststatte, maar op een autohof. Zit meestal 1 a 2km van snelweg af. Veel rustiger en alle voorzieningen aanwezig).
- In ABRP kun je die naar GM op je telefoon sturen. En als je daar hetzelfde google account als in de auto gebruikt, kun je die in de auto weer vinden als laatste gekozen bestemming. (ofwel: Met 1 klik navigeer je daar weer naar toe. wordt ook gewoon als snellader herkend, dus incl preconditionering van accu voor snelladen)
- Je houdt dan pauze zolang je pauze behoefte hebt, en zoekt dan op de zelfde manier weer de volgende laadstop uit (wat je volgende pauzeplek is)
Op deze manier op rit naar oostenrijk denk ik ongeveer half uurtje of zo verloren tov wat ik normaal met ICE deed.. en ook vrij relaxed...