Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
Afscheid van mijn XC 40 P8 Pure Electric

Voor degene, welke op zoek is naar een XC40 P8 MY21 mijn auto komt binnen kort beschikbaar.
Hij gaat terug naar Volvo lease, niet omdat het geen fijne auto is, wel om het feit dat ik nu veel in Duitsland zit, lange afstanden maak, en teveel aan de laadpaal hang.
Absoluut een fijne auto, maar ga terug naar een V60 dit scheelt mij veel tijd.
De auto gaat terug naar de dealer Van de Nieuwenhuijse Apeldoorn,
Alles je interesse hebt stuur me maar een berichtje
Ik zit nu op circa 105.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:49
Heb het al eens eerder gevraagd: Hoeveel km gaan de banden mee op een P8? En welk merk had je dan?

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:23
Waterblok schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:36:
Heb het al eens eerder gevraagd: Hoeveel km gaan de banden mee op een P8? En welk merk had je dan?
P8 weet ik niet. P6 ben ik wel verbaasd over snelle slijtage. Komt ook omdat banden kennelijk zachter waren dan de bedoeling was en het bandenspanningssysteem dit niet gesignaleerd heeft (zie een aantal posts terug), maar gevolg is dat de garage nu al aangegeven heeft dat bij 2 van de 4 banden iigv op 60k vervangen moeten worden

Ik heb de standaard Recharge All Seaons banden op de 19" velgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
60k is best prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMarkb
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-05 12:50
P8 met Pirelli 20 inch all season, na 40k nog ongeveer 6 mm profiel.

Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ik deed altijd zo’n 100k met banden op vorige auto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ik heb pas 36k in 22 mnd gereden...
Een band is miraculeus van spijkers voorzien en vernieuwd.

Maar ik ben benieuwd, nu nog Continental zomerbanden maar bij vervanging all season's denk Pirelli.
Op mijn XC70 ook altijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:35:
[...]

De originele granny gaat niet hoger dan 13A. In de schukostekker zit volgens ‘geleerden’ een temperatuur voeler die de temperatuur van de WKD in de gaten houdt. Te warm: laden wordt gestopt. Daarom, zo werd mij uitgelegd, moet je nooit een verlengsnoer gebruiken.
Bovendien goed opletten dat je uitsluitend een goed geaard stopcontact gebruikt met aardlekschakelaar. Er is een video op YouTube waar ze een niet geaard stopcontact gebruiken en ze een flinke schok krijgen bij het aanraken van de auto (was geen Volvo, maar toch….)
Klopt.

Maar zodra je WCD niet 1 op 1 naar een groep in de verdeelinrichting is doorbedraad maar er onderweg lasjes of aftakkingen zitten, is dat een beetje hetzelfde als een verlengsnoer. Als op die lasverbindingen warmte ontstaat, meet jouw granny dat echt niet. En die zitten vaak tussen plafonds verstopt, in oudere huizen kunnen die zelfs nog met stucwerk op rieten basis zijn...
;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:17:
[...]

Klopt.

Maar zodra je WCD niet 1 op 1 naar een groep in de verdeelinrichting is doorbedraad maar er onderweg lasjes of aftakkingen zitten, is dat een beetje hetzelfde als een verlengsnoer. Als op die lasverbindingen warmte ontstaat, meet jouw granny dat echt niet. En die zitten vaak tussen plafonds verstopt, in oudere huizen kunnen die zelfs nog met stucwerk op rieten basis zijn...
;)
Granny en oudere huizen, tja ;)

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:25

TD-91

XC40 P8

Kammika schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:14:
[...]

Ik deed altijd zo’n 100k met banden op vorige auto’s
Met een auto die 2x zoveel weegt en een hoger vermogen is het ook niet zo gek dat de banden iets harder slijten.

Bij mij zijn 2 zomerbanden vorige week vervangen na 48K (p8 / 19 inch). Lease auto, niet gecheckt of het ook echt noodzakelijk was.

Ach, daar staat tegenover dat er na 70K nu 2000 is uitgegeven aan een set winterbanden, 2 nieuwe zomerbanden en 4x wisselen en slechts 450 aan onderhoud wat enkel bestaat uit reinigen en vervangen van filters. Dat was bij mijn vorige ICE auto wel iets anders ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
TD-91 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:47:
[...]

Met een auto die 2x zoveel weegt en een hoger vermogen is het ook niet zo gek dat de banden iets harder slijten.

Bij mij zijn 2 zomerbanden vorige week vervangen na 48K (p8 / 19 inch). Lease auto, niet gecheckt of het ook echt noodzakelijk was.

Ach, daar staat tegenover dat er na 70K nu 2000 is uitgegeven aan een set winterbanden, 2 nieuwe zomerbanden en 4x wisselen en slechts 450 aan onderhoud wat enkel bestaat uit reinigen en vervangen van filters. Dat was bij mijn vorige ICE auto wel iets anders ;) .
Nou ja… hij is niet 2x zo zwaar (wel 50% extra) en Volvo zet er extra dure speciale recherche banden onder omdat hun claim is dat die voor deze gemaakt is en daardoor minder slijt…

Anyway het is lease auto, dus waar hebben we het over.. maar is voor het eerst in mijn25jr autorijden minder dan 100k met banden doe. Dus vind dat wel opvallend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:24
Sinds vandaag mijn xc40 pure electric ipv xc40 benzine. Ik merk dat ik in de app het auto icoontje mis met bijv rijlogboek. Moet ik iets aanzetten in de auto of komt deze automatisch? Bij de benzine werkte het perfect

Driver logboek op de auto is ook uitgeschakeld en kan hem niet aanzetten want ik heb geen ritten logboek om goed te keuren ..

[ Voor 30% gewijzigd door randomice op 07-04-2023 21:31 ]

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:54
randomice schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:58:
Sinds vandaag mijn xc40 pure electric ipv xc40 benzine. Ik merk dat ik in de app het auto icoontje mis met bijv rijlogboek. Moet ik iets aanzetten in de auto of komt deze automatisch? Bij de benzine werkte het perfect

Driver logboek op de auto is ook uitgeschakeld en kan hem niet aanzetten want ik heb geen ritten logboek om goed te keuren ..
Die app werkt op dit moment nog niet, vanuit het Volvo-forum.nl:

Wat specifiek het rijlogboek betreft is deze nog niet beschikbaar in Nederland. Deze functie wordt momenteel publiek getest in Noorwegen en Zweden. De app in de auto waar over u spreekt is daarbij ook enkel functioneel in Noorwegen en Zweden, echter is deze internationaal aangebracht met een OTA update.

Wij hopen u in de nabije toekomst te kunnen verblijden met het uitgeven van deze functie in Nederland. De exacte uitgavedatum kunnen wij u niet bieden omdat deze afhankelijk is van de test resultaten.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91836

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Ruim 80.000 heb ik met de banden gedaan op de p8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
Ik heb een probleempje: door het kopen van een nieuwe telefoon heb ik op mijn nieuwe telefoon niet meer mijn C40 gekoppeld. Als ik de nieuwe telefoon wil koppelen geeft het systeem aan dat het al een gekoppeld apparaat heeft binnen het profiel. En op mijn oude telefoon is de app ook niet meer gekoppeld aan mijn profiel? Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:28
P8 met continentals, na 60k de voorbanden vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05 09:57
quinten010 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:14:
Ik heb een probleempje: door het kopen van een nieuwe telefoon heb ik op mijn nieuwe telefoon niet meer mijn C40 gekoppeld. Als ik de nieuwe telefoon wil koppelen geeft het systeem aan dat het al een gekoppeld apparaat heeft binnen het profiel. En op mijn oude telefoon is de app ook niet meer gekoppeld aan mijn profiel? Hoe los ik dit op?
Kijk eens of je hier het antwoord kunt vinden: https://www.volvocars.com...aba88c9bac0a8015106d6b204.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Kammika schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:10:
[...]

Nou ja… hij is niet 2x zo zwaar (wel 50% extra) en Volvo zet er extra dure speciale recherche banden onder omdat hun claim is dat die voor deze gemaakt is en daardoor minder slijt…

Anyway het is lease auto, dus waar hebben we het over.. maar is voor het eerst in mijn25jr autorijden minder dan 100k met banden doe. Dus vind dat wel opvallend…
Even in discussie met mezelf op dit forum 8)7

maar zonder gekheid: Heb het eens nagezocht. Als je zoekt op banden en ev's vind je nog wel veel sites die met onderzoek onderbouwd claimen dat een EV nog behoorlijk wat fijnstof uitstoot. Oorzaak is snelle bandenslijtage door hogere gewicht:

dan kom je dit soort teksten tegen:
Vooral de zwaardere elektrische auto's hebben toch nog een flinke uitstoot van fijnstof. Dat wordt veroorzaakt door het sneller slijten van de banden doordat de elektrische auto's erg zwaar zijn.
nooit geweten. Maar kennelijk "normaal" die hoge bandenslijtage op een EV idd....

enige wat dan niet klopt is die claim van volvo dat die speciale recharge banden ook langer meegaan (die ik overigens niet meer terug kan vinden... daar was altijd een speciaal artikeltje over op de volvo site)

[ Voor 8% gewijzigd door Kammika op 08-04-2023 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:19:
[...]

Even in discussie met mezelf op dit forum 8)7

maar zonder gekheid: Heb het eens nagezocht. Als je zoekt op banden en ev's vind je nog wel veel sites die met onderzoek onderbouwd claimen dat een EV nog behoorlijk wat fijnstof uitstoot. Oorzaak is snelle bandenslijtage door hogere gewicht:

dan kom je dit soort teksten tegen:

[...]

nooit geweten. Maar kennelijk "normaal" die hoge bandenslijtage op een EV idd....

enige wat dan niet klopt is die claim van volvo dat die speciale recharge banden ook langer meegaan (die ik overigens niet meer terug kan vinden... daar was altijd een speciaal artikeltje over op de volvo site)
toon volledige bericht
Ik denk dat hier zaken niet bekend worden gemaakt, een vrachtwagen heeft natuurlijk nog wat meer gewicht, maar die doen soms meer dan 100K km op dezelfde banden.
Dus die slijten minder klaarblijkelijk.

Het heeft denk ik vooral te maken met onze rijstijl, het is en blijft leuk om gewoon vlot op te trekken met deze wagens, en dan bedoel ik niet een snelheidsrecord optrekken vestigen, maar gewoon van stilstand stoplicht bij groen wegrijden en dan al heel rap op 80 zitten. Geen sprintje trekken, maar wel enigszins doortrappen.

Soms is dat ook wel fijn, je komt aanrijden en staat rechts voor het rode licht, komt er weer zo'n polo met brulapenuitlaat links van je staan waar je net enkele kilometers terug omheen ging omdat die 70 rijd waar je 80 mag. Die wil je niet opnieuw voor je hebben, en dan is die XC40 best wel een hele fijne wagen, polotje moet met lede ogen opnieuw je kentekenplaat zien verdwijnen in de verte voor zich.
Maar dat kost wel banden uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
De cijfers wat mensen hier geven mbt bandenslijtage is heel normaal.

De samenhang van compound, rijstijl, bandenspanning, koppel en gewicht zijn meestal de bepalende factoren.
Een zachtere compound slijt veel sneller.
Een lage bandenspanning slijt veel sneller.
Etc etc.

Het gewicht is van die factoren het minst bepalend en word ook vooral gebruikt als tegenargument van de anti EV beweging.

De bandenslijtage van Trucks kan je om diverse redenen niet vergelijken met een personenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Vanavond half uurtje over en mijn banden gecheckt (heb oplaadbare pomp) rechts achter 35 PSI ipv 41...
Andere drie goed.
Waarom waarschuwt de auto niet voor een band met lagere spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:25:
[...]
Het heeft denk ik vooral te maken met onze rijstijl, het is en blijft leuk om gewoon vlot op te trekken met deze wagens, en dan bedoel ik niet een snelheidsrecord optrekken vestigen, maar gewoon van stilstand stoplicht bij groen wegrijden en dan al heel rap op 80 zitten. Geen sprintje trekken, maar wel enigszins doortrappen.
Dat kan het niet zijn want die rijstijl heb ik niet. Ik wordt ook niet opgewonden van sprintjes trekken. Fijn dat het kan als het nodig is, maar gebruik in de praktijk vrijwel nooit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Laatst online: 30-04 22:24
NielsHarley schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:48:
[...]

Die app werkt op dit moment nog niet, vanuit het Volvo-forum.nl:

Wat specifiek het rijlogboek betreft is deze nog niet beschikbaar in Nederland. Deze functie wordt momenteel publiek getest in Noorwegen en Zweden. De app in de auto waar over u spreekt is daarbij ook enkel functioneel in Noorwegen en Zweden, echter is deze internationaal aangebracht met een OTA update.

Wij hopen u in de nabije toekomst te kunnen verblijden met het uitgeven van deze functie in Nederland. De exacte uitgavedatum kunnen wij u niet bieden omdat deze afhankelijk is van de test resultaten.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91836
Dat is dan duidelijk. Ik mis wel in de app het auto icoontje tussen de maps en help icoon . Hierin staat normaal alle info over de auto. Is deze dan ook nog niet beschikbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow48UGlRUXjfRyjK1SNVdSiuZ9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH1grA0s7oDgz2skB5pOKKR9.jpg?f=fotoalbum_large

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-04-2024
Kammika schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:04:
[...]

Dat kan het niet zijn want die rijstijl heb ik niet. Ik wordt ook niet opgewonden van sprintjes trekken. Fijn dat het kan als het nodig is, maar gebruik in de praktijk vrijwel nooit…
Het is natuurlijk ook wel van heel veel verschillende factoren afhankelijk. De een rijdt 50km enkeltje elke dag naar het werk met 48km snelweg en nog 2 rustige bochten. De ander rijdt 20km enkeltje elke dag met 5 rotondes en 4 haakse bochten en 3 stoplichten
De eerste zal zeer waarschijnlijk veel meer kilometers uit zijn banden halen bij eenzelfde rijstijl.

Zo zijn er nog veel meer factoren, rustige rijstijl voor de een betekend 10km/h te hard door de bocht voor de ander. Dan nog verschillende banden en bandenspanning en verschillende bestrating,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Pluisie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:10:
[...]

Het is natuurlijk ook wel van heel veel verschillende factoren afhankelijk. De een rijdt 50km enkeltje elke dag naar het werk met 48km snelweg en nog 2 rustige bochten. De ander rijdt 20km enkeltje elke dag met 5 rotondes en 4 haakse bochten en 3 stoplichten
De eerste zal zeer waarschijnlijk veel meer kilometers uit zijn banden halen bij eenzelfde rijstijl.

Zo zijn er nog veel meer factoren, rustige rijstijl voor de een betekend 10km/h te hard door de bocht voor de ander. Dan nog verschillende banden en bandenspanning en verschillende bestrating,
Ja klopt. De compound en rijstijl maken het grootste verschil met als 3e de bandenspanning.
Btw, 60k is best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Het profiel van vrachtwagenbanden is ook wel wat dieper dan van een personenauto. Daarnaast worden van die banden ook soms het loopvlak vervangen of ze worden opgesneden. Dit laatste gebeurt nog wel eens met huurtrailers. Helaas is t risico op een klapband met deze acties een stuk groter.
ron65 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat hier zaken niet bekend worden gemaakt, een vrachtwagen heeft natuurlijk nog wat meer gewicht, maar die doen soms meer dan 100K km op dezelfde banden.
Dus die slijten minder klaarblijkelijk.

Soms is dat ook wel fijn, je komt aanrijden en staat rechts voor het rode licht, komt er weer zo'n polo met brulapenuitlaat links van je staan waar je net enkele kilometers terug omheen ging omdat die 70 rijd waar je 80 mag. Die wil je niet opnieuw voor je hebben, en dan is die XC40 best wel een hele fijne wagen, polotje moet met lede ogen opnieuw je kentekenplaat zien verdwijnen in de verte voor zich.
Maar dat kost wel banden uiteraard :)
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Pluisie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:10:
[...]

Allemaal correcte theoretische verhandelingen maar in mijn geval is mijn stijl is mijn rijgedrag en type ritten niet veranderd. Enige delta is de auto. En dan vind ik het verschil van 100k per band naar 60k per band wel groot…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Kammika schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:35:
[...]

Allemaal correcte theoretische verhandelingen maar in mijn geval is mijn stijl is mijn rijgedrag en type ritten niet veranderd. Enige delta is de auto. En dan vind ik het verschil van 100k per band naar 60k per band wel groot…
Okay, duidelijk. Da's balen dan.
En uitzonderlijk aangezien anderen dit issue niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
  • Laatst online: 12-04-2024
Kammika schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:35:
[...]

Ik kan zo snel niet terug vinden met welke auto je het precies vergelijkt, maar voor een auto met dit gewicht is 60k helemaal niet zo vreemd volgens mij. Daarbij helpt een hoog gewicht met een hoge koets ook niet mee (dat probeert gewoon wat meer te schuiven).

Nou moet ik ook zeggen dat de banden van mijn vorige Golf 7 het ook wel erg lang volhielden, maar die auto was de helft van het gewicht en de helft van het vermogen. Beide is gewoon niet ten gunste van de banden. Het kan ook zijn dat je onbewust toch wat harder optrekt (geen enkel schakelmoment) of net wat harder door de bocht gaat en het in de auto anders aanvoelt als bij de vorige. Maar dat is allemaal niet goed te controleren tenzij je dit allemaal precies gaat meten en vergelijken. Maar het kan ook zo simpel zijn als een slechte batch banden. Ach er zijn ook genoeg mensen die hun banden met 30k km verslijten (of nog minder) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Een grand scenic (diesel) van 1500kg

Anyway. Het is geen ramp. auto blijft operationeel goedkoop als je alles meetelt. Punt wat ik alleen maar maak is dat ik het een opvallend verschil vind…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Kammika schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:18:
Een grand scenic (diesel) van 1500kg

Anyway. Het is geen ramp. auto blijft operationeel goedkoop als je alles meetelt. Punt wat ik alleen maar maak is dat ik het een opvallend verschil vind…
Verschilt ook gewoon per band. Onze Corsa-E lag continental onder fabrieksaf, deze hebben het maar 28.000 kilometer volgehouden. Nu zit er Vredestein onder, inmiddels 28.000km verder en er zit nog bijna 6mm profiel op. Zelfde auto, zelfde bereider, zelfde rijstijl.

Verbruik begint inmiddels goed te zakken. Vandaag 135km gedaan, 86km/h gemiddeld en 18.5kWh/100km nodig gehad.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:34
Moest net denken aan een eerdere discussie: ingeknepen laadsnelheid en bij de laatste paar %. Ik gaf al aan, de laadpaal app geeft heel wat anders aan. Ook nu weer, de volle 11kW.dus tja, wat is dan waarheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aUs03qCaoBNY6h4kDNKeNswaBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6RYNi6aJsqYkekmHOLtUwrp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stj3D9EbHEygJPbuajTjsvHa_-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBumvxP2ukp4K2Dpk9veauC2.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:33
Juancho schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:10:
Moest net denken aan een eerdere discussie: ingeknepen laadsnelheid en bij de laatste paar %. Ik gaf al aan, de laadpaal app geeft heel wat anders aan. Ook nu weer, de volle 11kW.dus tja, wat is dan waarheid...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij bleef de laadsnelheid 11 kW tot aan 97%. Vandaar ging het aan 5kW.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
98% en nog 10kW...🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxwP74LzAa38QJ21nazpWHpPuG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9PPhrRxCMpu7RGVKUEqE5eg.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal duidelijke graph, maar toch duidelijke halvering van laadvermogen in de laatste procenten. Had om 16u de laadlimiet naar 100% gezet. Wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jouw wagen daarom gelijkaardig moet zijn. Er zal wel wat verschil zitten in de verschillende modeljaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Laatste check, bij 99% nog steeds 10kW. Dus de opmerking dat het altijd zo is klopt blijkbaar niet. Misschien dat een publieke paal het wel gewoon doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIVQSuL9elKy3MG79UT3wpI_ha8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hWKF1wBlNZkx1WKj32KGNES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
?? 4% van netto 75kWh = 3 kWh.
Als je de melding krijgt, dat je over de laatste 4% nog een laadtijd van 45 minuten nodig hebt, dan lijkt het me duidelijk, dat je actueel niet met 10 of 11 kW laadt. Dan kan er op het schermpje wel een laadsnelheid worden geprojecteerd, maar die doet geen recht aan de feitelijkheid van dat moment.
Ik denk, dat die projectie het gemiddelde weergeeft over de hele laadsessie en niet de actuele snelheid.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De verwachte eindtijd in de Volvo app klopt sowieso eigenlijk nooit. Die was al 2x verandert na starten sessie en uiteindelijk was de auto ook 6 min eerder klaar dan in de app stond. De Smoov app deed net voor de teller op 100% sprong nog een update (om de 15 min) en toen stond er nog 10kW.

[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 09-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Die 10 of 11kw is sowieso al een afgerond getal. Ik kan het zien op mijn alfenpaal of via de p1 op mijn meter. De Volvo doet 10.5/10.6 heel soms 10.7

Aan het einde (vanaf zo’n 90%) begint laadsnelheid af te nemen. Zit ingebouwd in de software om de accu te sparen. Zie je ook terug in de meting op de alfen paal of de p1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
Kammika schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:00:
Die 10 of 11kw is sowieso al een afgerond getal. Ik kan het zien op mijn alfenpaal of via de p1 op mijn meter. De Volvo doet 10.5/10.6 heel soms 10.7

Aan het einde (vanaf zo’n 90%) begint laadsnelheid af te nemen. Zit ingebouwd in de software om de accu te sparen. Zie je ook terug in de meting op de alfen paal of de p1 meter
Is het bij jou een single motor variant? Want de battery size kan ook nog verschil maken.
Hier was het echt tot 97% de volle 11kW, ook afgelezen van de alfen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Is ook afhankelijk van de temperatuur van de accu.

Dit was net voor de 90% naar 100%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZJgBhThHyf5pxZqpyQA3ZsFQZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQEQ9iFjbTDUtczGlVjKxG9u.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Francisp1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:45:
[...]

Is het bij jou een single motor variant? Want de battery size kan ook nog verschil maken.
Hier was het echt tot 97% de volle 11kW, ook afgelezen van de alfen software.
SM idd. Kan ook zijn dat die iets na 90% begint af te nemen, weet het niet precies. Maar dat laatste stuk gaat echt een stuk langzamer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je laadpaalapp geeft niet aan hoevel % de accu bereikt heeft? en hoe lang nog?
Die 11 kW die je ziet is dat een real time laadvermogen of een gemiddeld laadvermogen over de hele sessie?
Als het real time is dan klopt de paal niet, als het gemiddeld is wel maar dan zie je niet dat het laadvermogen begint in te zakken die laatste pocentjes.

Nog een andere manier om er feeling mee te krijgen: Kijk op dat moment in de auto, op het dashboard, Je ziet daar ook 96%, time dan eens hoelang het duurt tot "vol".

Je hebt de 70 kWH accu (niet de extended range), dus reken 0,7 kWh per %.
Dat betekent dat die laatste 4% nog 2,8 kWh is
Als daar 45 minuten over wordt gedaan, dan heb je dus een laadsnelheid van (2,8 / 45)*60 = 3.7 kW te pakken (3,7 kWh / 1 h = 3,7 kW) en zeker géén 11 kW meer.

Andere optie: kun je ergens het afgenomen amperage real life zien (dus niet het gemiddelde over de hele laadsesie)? dat zou dan bij die 96% op basis van bovenstaande rond 5.4A moeten liggen (bij drie fasen) of zelfs 16A bij 1 fasige laadpaal, maar gezien de 11 KW van je paal heb jij drie fase, dus 5,4 Ampere.
Als dat in die buurt is, is je laadsnelheid echt geen 11 kW meer.
Tip: in de bestuurders display staat het amperage ook aangegeven, rechtsonder staat dan iets van "5 / 32 A"

Je kunt het dus op meerdere manieren checken, maar ik denk dat die 11kW die je paal aangeeft een gemiddeld gehaalde laadsnelheid tot dat moment is en niet de actuele laadsnelheid ;)
Zoek het eens na in je handleiding of technische documentatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:35:
Laatste check, bij 99% nog steeds 10kW. Dus de opmerking dat het altijd zo is klopt blijkbaar niet. Misschien dat een publieke paal het wel gewoon doet?

[Afbeelding]
Wederom rekensom, je hebt over die 3% 30 minuten gedaan volgens je afbeeldingen
3*0,7 = 2,1 kWh in een half uur = 4.2 kW per uur. de paal gaf die laatste 3% dus 4,2 kW af.

De 10 kW die jij ziet moet echt haast wel het gemiddelde over de hele sessie wezen, en niet de actuele laadsnelheid / opgenomen laadvermogen.

Even uitgaan van 95 % op 11 kW, en dan 5 % op zeg 4 kW, kom ik op een volgende gemiddelde berekening:
95*11 = 1045 + (5*4) = 1025 op 100 meetpunten, dus delen door 100 geeft het gemiddelde, en dat is 10.25 afgerond 10 kW.
Maar de laatste 5% is dan wel degelijk maar 4 kW geweest om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan zal het idd wel het gemiddelde zijn, nooit aangedajt, dacht altijd de laadsnelheid op dat moment die dus elk kwartier ververst.

Verder prima, was voor mij nooit een wellus/nietus soelletje hé 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:56:

Verder prima, was voor mij nooit een wellus/nietus soelletje hé 😁.
Oh nee hoor, dat zocht ik er echt niet achter.
Ik had meer iets van: jij heb ergens een verschil, dan geloof ik je, maar wil graag weten waar het vandaan kan komen :)

Zie dat maar als een stukje beroepsdeformatie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik sta op het punt dit te bestellen op AliExpress voor als ik op reis ga met de kinderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe9rQr3dJSI0VrlWXE5dk8lTd4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NV1AAK2wiZvwErBYDzyKp88P.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand me zeggen of dat past op de hoofdsteunen van de XC40? Auto zou eind deze maand geleverd worden (Ultimate) maar voorlopig nog niets gehoord van de dealer/leasing/fleet manager. Bestellingen bij Ali laten soms even op zich wachten dus ik wil alvast op tijd bestellen.

Ik vermoed dat de hoofdsteunen vooraan gewoon verstelbaar zijn en ook over zo 2 metalen staven schuiven?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:03:
[...]

Wederom rekensom, je hebt over die 3% 30 minuten gedaan volgens je afbeeldingen
3*0,7 = 2,1 kWh in een half uur = 4.2 kW per uur. de paal gaf die laatste 3% dus 4,2 kW af.

De 10 kW die jij ziet moet echt haast wel het gemiddelde over de hele sessie wezen, en niet de actuele laadsnelheid / opgenomen laadvermogen.

Even uitgaan van 95 % op 11 kW, en dan 5 % op zeg 4 kW, kom ik op een volgende gemiddelde berekening:
95*11 = 1045 + (5*4) = 1025 op 100 meetpunten, dus delen door 100 geeft het gemiddelde, en dat is 10.25 afgerond 10 kW.
Maar de laatste 5% is dan wel degelijk maar 4 kW geweest om dat te bereiken.
+dat de auto ook het accupakket gaat prepareren als je naar 100% laadt. Niet alle stroom uit de laadpaal wordt dan voor opladen gebruikt. Een deengaat naar het verwarmen van het accupakket… dat remt de boel ook af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraXon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07-2024
Wij staan op het punt een C40 Ultimate extended range in Sage Green te bestellen, maar schrik beetje van de ervaringen over trillen op dit forum.

Weet iemand of de nieuwe 2023 versie dit probleem nog steeds heeft? Of is er actief naar gekeken en is het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Laatst online: 02-05 12:50
zojuist een leverdatum gekregen!

31-01-2024 9 maandjes, maar het voelt als een placeholder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
FraXon schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:21:
Wij staan op het punt een C40 Ultimate extended range in Sage Green te bestellen, maar schrik beetje van de ervaringen over trillen op dit forum.

Weet iemand of de nieuwe 2023 versie dit probleem nog steeds heeft? Of is er actief naar gekeken en is het probleem opgelost?
Aangezien de nieuwe modeljaren nog niet rondrijden kan niemand daar nu al op antwoord op geven. Maar gezien de nieuwe motoren die Volvo inzet in my24(dat is het model dat je gaat krijgen als je er nu één besteld) lijkt het me dat die verandering er is gekomen om deels dat probleem tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen

Allereerst, ik heb een MY23 en heb nergens last van.

De auto die jullie gaan bestellen heeft achterwiel aandrijving en een andere aandrijflijn.
Hetgeen de trillingen veroorzaakt zal naar alle.waarschijnlijkheid weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:21:
[...]

+dat de auto ook het accupakket gaat prepareren als je naar 100% laadt. Niet alle stroom uit de laadpaal wordt dan voor opladen gebruikt. Een deengaat naar het verwarmen van het accupakket… dat remt de boel ook af..
Kan goed kloppen, ik merk doorgaans dat tot 85% de lading gestaag met ongeveer 13-14% per uur gaat, maar na 85% neemt dat af. Eerst een klein beetje, over 5% zou je ongeveer 20 minuten moeten doen maar na 85% is dat al 30 minuten, na 90% loopt dat op tot 40 minuten en de laatste 5% gaan echt tergend langzaam.

Gisteravond zitten timen tijdens het laden 5 straten verderop (er was wederom weer eens iemand met een prius die stond te kleven, een ander parkeert daar voor de zoveelste keer zijn benzineorgel op de andere plek van diezelfde paal en de rest van de palen was vol bezet met laders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gutanoth schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:26:
zojuist een leverdatum gekregen!

31-01-2024 9 maandjes, maar het voelt als een placeholder :(
9 maanden is heel normaal. Van mijn wagen duurde het wachten 10 maanden.

Kijk ook eens hier : Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic

Daar krijg je wel eens info van andere mensen die op hun wagen wachten, en verder heel veel succes met de tijd doden, zoeken op Youtube naar "XC40 pure electric POV " is dan ook best aardig voor een poosje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zoals anderen al opmerkten krijg jij als je nu besteld geen voorwiel aandrijving meer op de single uitvoering.
De trillingen doen zich bij sommige van de single engine uitvoeringen voor, niet bij alle. Bovendien verschilt het sterk in welke mate het geheel trilt. Bij de een zo sterk dat men er pijnlijke polsen van krijgt, de ander merkt een lichte trilling.
De verwachting is dat door de nieuw ontwikkelde motor en achterwielaandrijving, het probleem weg is bij de nieuwe modellen.

Ikzelf ervaar de trilling ook wel, maar de ene keer al bij 98 kmh en dan tot 120, de andere keer pas bij 105 kmh en dan tot 110.
Ook verschilt het of je bijvoorbeeld een helling opgaat, dan kan bij 100 kmh de hele weg trillingvrij zijn tot je bij een viaduct komt waar de weg licht omhoog gaat en merk je ineens de trilling, ga je aan de andere kant omlaag is het weer weg.
Het is dus gerelateerd aan de hoeveelheid kracht die de motor moet leveren om op snelheid te blijven. Daarmee denk ik dat het in de motor zit.
En die is bij de MY24 serie die je nu zult bestellen geheel vernieuwd en zit ook op de achteras ipv voor.

Het trillen merk ik overigens uitsluitend in het stuur, verder kun je het nergens voelen. En zodra ik mijn stuur dan even loslaat merk ik er ook niets van, pak ik het stuur weer beet dan voel je het weer.
Het is eenzelfde soort trilling als id je voelt wanneer je een lijn langs de weg te dicht nadert, het waarschuwings trillinkje in het stuur voelt precies hetzelfde aan, maar het is niet zo dat dat mechanisme de beruchte trilling tijdens het rijden veroorzaakt. Die komt echt ergens uit de motor weg.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 10-04-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Laatst online: 02-05 12:50
ron65 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:28:
[...]

Kan goed kloppen, ik merk doorgaans dat tot 85% de lading gestaag met ongeveer 13-14% per uur gaat, maar na 85% neemt dat af. Eerst een klein beetje, over 5% zou je ongeveer 20 minuten moeten doen maar na 85% is dat al 30 minuten, na 90% loopt dat op tot 40 minuten en de laatste 5% gaan echt tergend langzaam.

Gisteravond zitten timen tijdens het laden 5 straten verderop (er was wederom weer eens iemand met een prius die stond te kleven, een ander parkeert daar voor de zoveelste keer zijn benzineorgel op de andere plek van diezelfde paal en de rest van de palen was vol bezet met laders.)
Haha ik heb mijn YouTube algoritme al zo erg verpest dat ik alleen nog maar "c40 pov" video's krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gutanoth schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:47:
[...]

Haha ik heb mijn YouTube algoritme al zo erg verpest dat ik alleen nog maar "c40 pov" video's krijg
_O- oOo _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jm188
  • Laatst online: 23-01 21:33
Largamelion schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:24:
Ik sta op het punt dit te bestellen op AliExpress voor als ik op reis ga met de kinderen:

[Afbeelding]

Kan iemand me zeggen of dat past op de hoofdsteunen van de XC40? Auto zou eind deze maand geleverd worden (Ultimate) maar voorlopig nog niets gehoord van de dealer/leasing/fleet manager. Bestellingen bij Ali laten soms even op zich wachten dus ik wil alvast op tijd bestellen.

Ik vermoed dat de hoofdsteunen vooraan gewoon verstelbaar zijn en ook over zo 2 metalen staven schuiven?
ik hoop dat er nog iemand anders met een xc40 kan bevestigen maar bij mijn xc60 past zo iets alvast niet, volvo heeft andere soort hoofdsteun dan 95% van de autos, ik heb een speciale van brodit moeten bestellen.
hopelijk is het bij de xc40 andersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rw5xMIME4Q7_e0ZHHyIxzWVTuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRsCpfWoU0HnBtCNkWM5Op6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 03-05 23:27
Largamelion schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:24:

[Afbeelding]

"Onze" hoofdsteunen zet ik normaal gesproken niet hoger waardoor ze volledig aansluiten op de stoel. Je kunt ze echter wel wat hoger zetten waardoor dit wel zou kunnen passen, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian66
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-03 07:46

wian66

Volvo P8 AWD (2021)

YvoK schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:49:
[...]

"Onze" hoofdsteunen zet ik normaal gesproken niet hoger waardoor ze volledig aansluiten op de stoel. Je kunt ze echter wel wat hoger zetten waardoor dit wel zou kunnen passen, denk ik...
Je kunt de hoofdsteunen niet losmaken, kwam ik ook achter. De Volvo-dealer gaf aan dat dit met de veiligheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
jm188 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:27:
[...]

ik hoop dat er nog iemand anders met een xc40 kan bevestigen maar bij mijn xc60 past zo iets alvast niet, volvo heeft andere soort hoofdsteun dan 95% van de autos, ik heb een speciale van brodit moeten bestellen.
hopelijk is het bij de xc40 anders[Afbeelding]
Bedankt voor de feedback. Intussen heb ik op internet zitten zoeken naar uitsluitsel maar uit de handleidingen van de XC40 kan ik het moeilijk opmaken. Ik zal wel wachten tot ik de auto heb vooraleer ik iets bestel. Lijkt er idd op dat je ze wel wat kan verhogen bij de XC40 en dat die stangen dan zichtbaar komen, maar dan wil ik eerst testen of de hoofdsteun nog comfortabel zit. Zou wel leuk zijn moest iemand met een XC40 hier dit even willen nakijken. :)

M'n zus die met een V90 rijdt heeft in elk geval al laten weten dat het bij hun niet verstelbaar is.

Brodit is natuurlijk een andere prijsklasse, dan moet ik nog even bekijken of dat de moeite is. Deze kon ik laten leveren voor 17€ voor 2 stuks.

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 11-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jm188
Largamelion schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:23:
[...]
Bedankt voor de feedback. Intussen heb ik op internet zitten zoeken naar uitsluitsel maar uit de handleidingen van de XC40 kan ik het moeilijk opmaken. Ik zal wel wachten tot ik de auto heb vooraleer ik iets bestel. Lijkt er idd op dat je ze wel wat kan verhogen bij de XC40 en dat die stangen dan zichtbaar komen, maar dan wil ik eerst testen of de hoofdsteun nog comfortabel zit. Zou wel leuk zijn moest iemand met een XC40 hier dit even willen nakijken. :)

M'n zus die met een V90 rijdt heeft in elk geval al laten weten dat het bij hun niet verstelbaar is.

Brodit is natuurlijk een andere prijsklasse, dan moet ik nog even bekijken of dat de moeite is. Deze kon ik laten leveren voor 17€ voor 2 stuks.
als je bij brodit filtert op een xc40 lijken dat toch ook mounts voor op stangen, dus dat is alvast goeie hoop dat het toch met zon gewone gaat.
https://www.brodit.com/en...C40&steering=1&years=2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
jm188 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:31:
[...]

als je bij brodit filtert op een xc40 lijken dat toch ook mounts voor op stangen, dus dat is alvast goeie hoop dat het toch met zon gewone gaat.
https://www.brodit.com/en...C40&steering=1&years=2023
Als ik op de website van de verdeler voor België kijk (shop.global.nl) dan zie ik volgende afbeeldingen bij de XC40 2023, maar ik kan me niet herinneren dat die zetels/hoofdsteunen er zo simpel uitzagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLubl-G8cS6bknTTKu_mB7Y_-lY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EdH0lNkFqsLpOSijPRtddlPc.png?f=fotoalbum_large

Kost ook 5x zoveel en dan heb je nog geen mount voor de telefoon :o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jm188
Largamelion schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:55:
[...]
Als ik op de website van de verdeler voor België kijk (shop.global.nl) dan zie ik volgende afbeeldingen bij de XC40 2023, maar ik kan me niet herinneren dat die zetels/hoofdsteunen er zo simpel uitzagen.

[Afbeelding]

Kost ook 5x zoveel en dan heb je nog geen mount voor de telefoon :o.
voor mij is stille kinderen tijdens een lange autorit nog meer waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
jm188 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:59:
[...]

voor mij is stille kinderen tijdens een lange autorit nog meer waard ;)
Haha, daar heb je zeker een punt, maar als ik hetzelfde resultaat kan behalen voor een fractie van de prijs, dan toch liever op die manier :).

Ik ga ook nog een mount bestellen met magneet voor op het ventilatierooster vooraan. Als iemand daar advies heeft, altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpqPszSV3UHqCTYwYyoNoAXF7UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTJtrBEPdcxqLmJi7oqxVbMX.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwigheid, OTA 2.7 wil niet lukken maar de app is intussen wel uitgebreid. Wat we ermee kunnen is niet duidelijk, ik zie er alleen de pagina met update overzicht die je ook op Volvo Cars ziet.

OTA 2.7 is opnieuw aangemeld door de dealer en zou binnen drie weken vanzelf moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ron65 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:02:
[Afbeelding]

Nieuwigheid, OTA 2.7 wil niet lukken maar de app is intussen wel uitgebreid. Wat we ermee kunnen is niet duidelijk, ik zie er alleen de pagina met update overzicht die je ook op Volvo Cars ziet.

OTA 2.7 is opnieuw aangemeld door de dealer en zou binnen drie weken vanzelf moeten komen
Die heb ik nu ook in de iOS app. Volgens dat tabblad is er een update available, maar hij is met 2.7 afgeleverd :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:33
Al die mount-stukken voor tablets en dergelijke zien er echt levensgevaarlijk uit in geval van een ongeval. Je wilt toch niet bedenken dat de schedel van een kind wordt ingedeukt door zoiets? Ik gebruik ze zelf niet dus misschien ben ik niet op de hoogte over die zaken en breken die zo snel in geval van contact dat mijn bezorgdheid ongegrond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 10:57
Ophidian schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:23:
[...]

Die heb ik nu ook in de iOS app. Volgens dat tabblad is er een update available, maar hij is met 2.7 afgeleverd :+
Ik heb hem ook, zouden we binnenkort een nieuwe ota krijgen? 🤷‍♂️🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
mozziej schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb hem ook, zouden we binnenkort een nieuwe ota krijgen? 🤷‍♂️🙏
Is denk ik voorbereidend op journal log. Dat die nu een beschikbare update

En er komt sowieso binnenkort een nieuwe update. Of komende week of over 9 weken als die niet ota gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:48
-Vasa- schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:50:
Al die mount-stukken voor tablets en dergelijke zien er echt levensgevaarlijk uit in geval van een ongeval. Je wilt toch niet bedenken dat de schedel van een kind wordt ingedeukt door zoiets? Ik gebruik ze zelf niet dus misschien ben ik niet op de hoogte over die zaken en breken die zo snel in geval van contact dat mijn bezorgdheid ongegrond is.
Helemaal mee eens! En een kind kan een tablet toch gewoon in de hand op schoot houden, of moeten ze tussendoor nog 101 andere dingen doen...?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-05 18:57
Vulcan750 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:13:
[...]

Helemaal mee eens! En een kind kan een tablet toch gewoon in de hand op schoot houden, of moeten ze tussendoor nog 101 andere dingen doen...?
Je moet je er wel van bewust zijn dat alles wat los in er auto zie bij een frontale aanrijding als een kapmes door de auto vliegt.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Vulcan750 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:13:
[...]

Ik kom net terug van een reis met 2 kinderen in de auto achteraan en die zaten dan heel de tijd met hun hoofd naar beneden gebogen op een scherm te kijken, ook zeer slecht voor de nek lijkt me. Ik moet dat op mijn leeftijd niet meer proberen zo lang.

Bij een zwaar ongeval vliegt alles in het rond wat los zit, dus geen idee of het veel verschil maakt. Als je daar bezorgd over bent moet je alles vastmaken in de wagen en een net tussen koffer en passagiersruimte hangen (wat trouwens wel het geval was bij onze reis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
[...]

Zelfde hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:02:
[Afbeelding]

De 2.8 update zal mij benieuwen.

Wat ik inmiddels gelezen heb is dat de driver display word uitgebreid en zelfs de carplay maps gaat weergeven.
Bovenstaande is inmiddels (volgens meerdere sites) door Polestar bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DreZutphen schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:17:
[...]

De 2.8 update zal mij benieuwen.

Wat ik inmiddels gelezen heb is dat de driver display word uitgebreid en zelfs de carplay maps gaat weergeven.
Bovenstaande is inmiddels (volgens meerdere sites) door Polestar bevestigd.
Foto was al gepost, dus weer weggehaald :+

Maar ben benieuwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Ophidian op 11-04-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat is de drivers display? Je hebt er namelijk maar 2: Maps of niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 17:33
Juancho schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:34:
Wat is de drivers display? Je hebt er namelijk maar 2: Maps of niks.
Met drivers display wordt het schermpje recht voor de bestuurder bedoeld. Daar waar ook de snelheidsmeter en de vermogensmeter op staan. Je kunt daar nu inderdaad Google maps of niks op zetten, en daar komt dus (volgens geruchten, in de nog niet verschenen 2.8 update) een derde bij, als ik het goed lees. Tenminste, voor Apple CarPlay gebruikers, die kunnen dan ook Apple Maps laten zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Mga1600 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:18:
[...]

Je moet je er wel van bewust zijn dat alles wat los in er auto zie bij een frontale aanrijding als een kapmes door de auto vliegt.
Ja, dat is natuurlijk ook zo! Maar zo'n harde tablethouder lijkt me ook niet alles. Kinderen moeten uiteraard wel in de gordels zitten, maar toch...
In de tijd dat mijn kind klein was speelde dit gelukkig nog niet. Een Walkman* was het, en niet meer dan dat. En die kon je met een klemmetje aan je kleding vastmaken.
* voor de jongeren onder ons: een Walkman was een compacte draagbare cassettespeler met een koptelefoon. 😄😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
[...]

Bij mij geeft hij ook aan dat er een update beschikbaar is. En bij mij staat 2.7 er ook al op.

Wat ik bijzonder vind is dat de app af en toe nieuwe functies krijgt, zonder een app-update. Blijkbaar is de app een soort browser en draaien alle functies en de content in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Vulcan750 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:02:
[...]

Ja, dat is natuurlijk ook zo! Maar zo'n harde tablethouder lijkt me ook niet alles. Kinderen moeten uiteraard wel in de gordels zitten, maar toch...
In de tijd dat mijn kind klein was speelde dit gelukkig nog niet. Een Walkman* was het, en niet meer dan dat. En die kon je met een klemmetje aan je kleding vastmaken.
* voor de jongeren onder ons: een Walkman was een compacte draagbare cassettespeler met een koptelefoon. 😄😉
Nu ga je er van uit dat ze weten wat een cassette is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:04:
[...]

Dat is de verkleinde uitvoering van een spoel van een bandrecorder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Venomer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:04:
[...]

Hahaha, bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVIxCdDQi5OScI8LGKtqk-iJOag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtbDb821h5Zu7POPR5TfrW0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
offtopic:
Toen onze kinderen nog klein waren hadden wij een Citroen Xsara Picasso. Mijn schoonvader vond het beter als we met zijn V70 D5 op vakantie gingen naar Frankrijk. Nu had de Picasso een CD-speler (dat legt Vulcan750 de volgende keer even uit aan de jeugd), maar de V70 had een cassettespeler. Ik had een paar CD's naar cassette gekopieerd voor onderweg. Op een gegeven moment hoor ik van de achterbank: "Dit liedje vind ik niet leuk. Ik wil de volgende!" Moest ik dus uitleggen dat je niet zomaar een liedje kunt skippen met een cassettespeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jorisjansen3 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:07:
[...]

Met drivers display wordt het schermpje recht voor de bestuurder bedoeld. Daar waar ook de snelheidsmeter en de vermogensmeter op staan. Je kunt daar nu inderdaad Google maps of niks op zetten, en daar komt dus (volgens geruchten, in de nog niet verschenen 2.8 update) een derde bij, als ik het goed lees. Tenminste, voor Apple CarPlay gebruikers, die kunnen dan ook Apple Maps laten zien…
Ah ja dat. Tja daar heb ik niks aan. Ik roep al tijden om een view met bijv media, muziek, telefoon gegevens etc. Of een view met meer gedetailleerde auto gegevens.

Dat Apple het scherm mag tonen op dat display heeft verder weinig met AAOS/Volvo te maken. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:48:
[...]

Ah ja dat. Tja daar heb ik niks aan. Ik roep al tijden om een view met bijv media, muziek, telefoon gegevens etc. Of een view met meer gedetailleerde auto gegevens.

Dat Apple het scherm mag tonen op dat display heeft verder weinig met AAOS/Volvo te maken. Jammer.
Eens, en om daar nu zo'n stervensdure apple voro aan te schaffen gaat me ook wat ver 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Volgens de geruchten komen er dus meer functies op de drivers display.
Bewaar je negativiteit voor als het niet komt.👍🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Offtopic:
Wouw , ben jij al zo oud dat jouw kinderen een walkman hadden.🤣🤣🤣

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
ron65 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:14:
[...]

Eens, en om daar nu zo'n stervensdure apple voro aan te schaffen gaat me ook wat ver 8)7
Ik heb zo'n stervensdure Volvo bij mijn iPhone gekocht, nog veel erger ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
[...]
..
Ik roep al tijden om een view met bijv media, muziek, telefoon gegevens etc. Of een view met meer gedetailleerde auto gegevens.
..
Helemaal mee eens, zo'n zwart middendeel als de kaart weg is vind ik ook maar niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 21:37
Lempke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:15:
[...]

Helemaal mee eens, zo'n zwart middendeel als de kaart weg is vind ik ook maar niets.
Ik heb dat juist bijna altijd, een zwart middendeel. Veel rustiger. Soms zet ik de pijlen aan, ook prettig.
Wordt me al snel veel te druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
Lempke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:15:
[...]

Zou wel anno 2023 zijn als je uit meerdere lay-outs zou kunnen kiezen, hoe de klokken opgebouwd zijn of kleur of welke info waar etc etc.
Maar ja, dat is het behoudende van Volvo zullen we maar zeggen😉 Dat hebben andere merken echt veel beter voor elkaar....
Maar ja, het gaat om de auto. En daar vind ik weer niet veel tegen de P8 op kunnen boksen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rinkel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb dat juist bijna altijd, een zwart middendeel. Veel rustiger. Soms zet ik de pijlen aan, ook prettig.
Wordt me al snel veel te druk.
Dan is een Tesla wel wat voor je, helemaal geen dashboard, slechts een op de vensterbank gemonteerde overmaatse ipad :-)

Nee, ik vind dat minimalistische niks, ik heb juist graag zoveel mogelijk info in een scherm gelijktijdig onder ogen, dat geeft mij veel meer overzicht en druk vind ik dat helemaal niet. Ik vind het juist bloed irritant als de info die ik wil zien over meerdere schermen verdeeld zit en ik daar steeds tussen moet switchen, zet het gewoon allemaal gelijktijdig in 1 scherm, dan heb ik overzicht.

Zo heeft ieder zijn eigen smaak wat dat betreft :-)

[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 12-04-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:10:
[...]

Dan is een Tesla wel wat voor je, helemaal geen dashboard, slechts een op de vensterbank gemonteerde overmaatse ipad :-)

Nee, ik vind dat minimalistische niks, ik heb juist graag zoveel mogelijk info in een scherm gelijktijdig onder ogen, dat geeft mij veel meer overzicht en druk vind ik dat helemaal niet. Ik vind het juist bloed irritant als de info die ik wil zien over meerdere schermen verdeeld zit en ik daar steeds tussen moet switchen, zet het gewoon allemaal gelijktijdig in 1 scherm, dan heb ik overzicht.

Zo is het, iedereen heeft een andere voorkeur en net daarom is keuze zo belangrijk, alleen krijg je die bij Volvo niet echt 😏.

Ik hoop op termijn ook Waze op het drivers display te hebben, maar dan moeten we eerst al beginnen met gewoon Waze op AAOS te krijgen in Volvo, dat blijft ook maar duren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 21:37
ron65 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:10:
[...]

Klopt wel, ik hou wel van minimalistisch, maar zoals Tesla het gedaan heeft in de model3 vind ik niks.
De juiste info voor mn neus vind ik wel zo prettig, vooral de snelheid, batterij en kaart indien ik bijna bij mn bestemming ben, al kan ik dat ook via de middenconsole doen. Maar soms is het voor je neus ook wel handig, vooral als de kids druk met spotify bezig zijn...

Eigenlijk vind ik het bij de XC40 gewoon precies goed.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 12-04-2023 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
rinkel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:37:
[...]

Klopt wel, ik hou wel van minimalistisch, maar zoals Tesla het gedaan heeft in de model3 vind ik niks.
De juiste info voor mn neus vind ik wel zo prettig, vooral de snelheid, batterij en kaart indien ik bijna bij mn bestemming ben, al kan ik dat ook via de middenconsole doen. Maar soms is het voor je neus ook wel handig, vooral als de kids druk met spotify bezig zijn...

Eigenlijk vind ik het bij de XC40 gewoon precies goed.
We hebben een winnaar!!! 😉
Eindelijk iemand die alles wel goed vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
DreZutphen schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:55:
[...]
Offtopic:
Wouw , ben jij al zo oud dat jouw kinderen een walkman hadden.🤣🤣🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vwbvfF9bNGTXSXLK7M6rfny2x4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQL1gVyReBdMinxaRjlCQuX6.png?f=user_large
Yep! 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Net bij Fastned Bornheim, laden start prima. Aan de andere kant een taxibusje van Willemsen. Die is klaar, loopt naar de display, tikt erop en mijn laadsessie wordt gestopt. Hij had de verkeerde op stop gedrukt, wist niet dat zoiets mogelijk is... Blij dat ik bij de auto was en niet naar de shop was gelopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:25

TD-91

XC40 P8

Enige wat mij bij meerdere typen snelladers opvalt is dat na het starten van jouw sessie, deze vrij lang open blijft staan op het scherm. Daarna wordt deze gelockt en is het enkel nog mogelijk om de sessie te stoppen met je laadpas, mijn ervaring althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Morgen mag ik weer op de koffie bij de dealer. Voor de software en het gebonk bij optrekken. Deze week ook nog onbalans erbij. Heftige vibraties vanuit de onderkant bij 50 en 100. (Banden zijn goed op spanning) Morgen maar even een formeel beklaag doen want elke maand naar de garage is niet mijn ding.

[ Voor 14% gewijzigd door Veromor op 13-04-2023 08:55 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 314 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"