Mga1600 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:01:
[...]
Ja de P8 is een beul! Dat klopt en het verbruik wat je noemt vind ik ook best netjes. Vorig jaar heb ik een tandemasser met een grote lading betontegels en veel stopzand etc.voor iemand naar zijn (nieuwe) huis verplaatst. Kostte de auto inderdaad geen enkele moeite, en ik voelde nauwelijks dat er wat achter hing.
Het ging maar om 40 of 50 km, dus ik heb niet op het verbruik gelet maar her zal niet schrikbarend zijn geweest.
Maar achteraf werd ik er door iemand op attent gemaakt dat ik qua gewicht “waarschijnlijk” wel ‘wat’ voorbij de beperkingen die voor een BE rijbewijs gelden, bezig was geweest. Uit nieuwsgierigheid heb het toen achteraf nagekeken en maakte uit de tekst op dat wat ik gedaan had wèl mocht want er staat in de regels iets over BE rijbewijzen van voor het jaar 2013 waarbij niet het aanhangergewicht maar het goedgekeurde trekgewicht van auto en haak leidend wordt. Dat is voor mijn huidige my23 c40 1800 kg, maar voor mijn eerdere my21 P8 die ik toen gebruikte 1500 kg. Ik denk dat ik daar (misschien wel?) wel onder bleef, maar met een trailer met BMW erop ben je daar zeker overheen gegaan lijkt me……
Met een rijbewijs van voor 2013 mocht je het leeggewicht van de auto gebruiken, dat bij het volgewicht (dus caravan + laadvermogen) van de caravan optellen en dat moest onder 3500 blijven.
Probleem is dat je je rijbewijs ook een keer verlengd, van mij is dat in 2017 gebeurd, en dan zien ze niet dat je rijbewijs al voor 2013 gehaald is. Ja, als ze je helemaal natrekken dan wel, maar op het roze pasje zie je dat niet. Dus dan rekenen ze naar de huidige maatstaven: beide voertuigen het gewicht + laadvermogen oftewel maximaal gewicht.
Vandaag mijn Caravan opgehaald, die moet a.s. dinsdag voor een bovag keuring en nieuwe bandjes (zijn al 7 jaar oud en dat mag niet officieel), en daarvoor moet hij leeg zijn. Dus vandaga opgehaald en morgen leegmaken.
Eerste keer dat ik de caravan achter mijn XC40 heb, en man man wat een beest van een caravantrekker, je merkt de caravan amper. Super gewoon.
Wel opvallend: de zijwangen van de autodeuren ogen aan weerszijden net een centimeter smaller dan de caravan, oftewel auto en caravan zijn vrijwel even breed. Toch is de caravan officieel 2,10m breed en de Volvo 1,87. achter de auto gehaakt is dat verschil voor het oog dus veel kleiner. Ik kan ook met de volvospiegels gewoon langs de caravan kijken, met de caravanspiegels erbij is dat zicht uiteraard beter.
Maar dan het verbruik op die 6 km: 45 kWh/100 km. Had wel tegenwind en die was best stevig vandaag.
Ik heb zin in vakantie hiermee, want wat reed dat mooi relaxed met 90 kmh, geen schommelingen in het stuur, geen rukken aan de trekhaak wat ik met de vorige wagen best wel eens merkte bij ongelijkheden in het wegdek, hier niets van dat al. Echt geweldig!
[
Voor 4% gewijzigd door
ron65 op 16-04-2023 00:05
]