Sprak net de wagenparkbeheerder en die gaf zelfs aan dat er een orderstop is voor de XC40... Dus als ik die wil kiezen moet ik snel zijn voordat de voorraad bij de LM op is (geen fysieke voorraad, ook wat in de pijplijn zit).Venomer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Ik heb een MY21 P8, dat is zeg maar de minst zuinige die er is. Ik ben met mijn XC40 op wintersport naar Oostenrijk geweest en op zomervakantie naar Normandie. Vooral Frankrijk was toen af en toe een uitdaging, maar je kunt daar nu ook gebruik maken van Tesla Superchargers. Zoals @ron65 schreef moet je je mindset een beetje aanpassen, maar het is prima te doen.
Als je nu een (X)C40 zou bestellen, dan krijg je een MY24 (of gezien de levertijden een MY25?). Volvo heeft kort geleden aangekondigd dat het bereik en de laadsnelheid voor MY24 weer verder verbeterd is. Het wordt alleen maar beter!
Dat is echt een keuze die je zelf moet maken ja.sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Thanks! Eigenlijk is jouw verhaal precies die gebruikservaring waar ik naar op zoek ben. Ik heb de keuze tussen de normale en extended range en neigde naar de extended range ivm de actieradius. Ook omdat ik her en der lees dat de XC40 niet heel zuinig is in de praktijk.
Op basis van jouw verhaal vraag ik me af of de eigen bijdrage die ik voor de extended range moet betalen opweegt tegen de normale versie (zonder eigen bijdrage dus). Zeker aangezien mijn woon/werkverkeer maar 50km per dag is.... Het gaat mij dus echt om die langere ritjes als weekendjes weg, familiebezoek in het buitenland en vakanties etc.
Hopelijk kun je dan wat met deze info, ik heb zelf een P6 en geen extended range.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Volgens mij zijn eigenlijk maar 2 vragen relevantsanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Thanks! Eigenlijk is jouw verhaal precies die gebruikservaring waar ik naar op zoek ben. Ik heb de keuze tussen de normale en extended range en neigde naar de extended range ivm de actieradius. Ook omdat ik her en der lees dat de XC40 niet heel zuinig is in de praktijk.
Op basis van jouw verhaal vraag ik me af of de eigen bijdrage die ik voor de extended range moet betalen opweegt tegen de normale versie (zonder eigen bijdrage dus). Zeker aangezien mijn woon/werkverkeer maar 50km per dag is.... Het gaat mij dus echt om die langere ritjes als weekendjes weg, familiebezoek in het buitenland en vakanties etc.
1. Heb je eigen oprit/laadpaal, danwel voldoende laadpalen in de buurt die ‘s avonds vrij zijn?
2. Is je normale dagelijkse afstand kleiner dan zo’n 60% (in de winter wil je ook van 90-10% kunnen rijden en nog steeds aankomen) van de geadverteerde wltp danwel is die groter, maar heb je overdag voldoende kans op laadpalen om tussentijds weer bij te laden?
Als antwoord op allebei ja is ga je veel plezier van je ev hebben en wil je nooit meer terug. Als een van 2-en nee is moet je je instellen op veel moeten snelladen. Daar wordt niet iedereen blij van (alhoewel ik ook mensen ken die dat geen enkel probleem vinden, maar dat is echt heel persoonlijk)
Dit is ook een goede visie, maar zoals je al aangeeft persoonlijk.Kammika schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Volgens mij zijn eigenlijk maar 2 vragen relevant
1. Heb je eigen oprit/laadpaal, danwel voldoende laadpalen in de buurt die ‘s avonds vrij zijn?
2. Is je normale dagelijkse afstand kleiner dan zo’n 60% (in de winter wil je ook van 90-10% kunnen rijden en nog steeds aankomen) van de geadverteerde wltp danwel is die groter, maar heb je overdag voldoende kans op laadpalen om tussentijds weer bij te laden?
Als antwoord op allebei ja is ga je veel plezier van je ev hebben en wil je nooit meer terug. Als een van 2-en nee is moet je je instellen op veel moeten snelladen. Daar wordt niet iedereen blij van (alhoewel ik ook mensen ken die dat geen enkel probleem vinden, maar dat is echt heel persoonlijk)
Ik heb geen kans op laden op eigen terrein, moet dus naar de publieke paal.
Ik heb ook geen vaste dagelijkse afstand, die varieert, en niet overval is laden mogelijk
Ik voldoe dus niet aan jouw twee kriteria, aan geen van beide.
Toch zie ik de snellader maar zelden.
Ik laad in de straat op, wanneer nodig. Is de accu meer dan 60% dan laat ik het zelfs zitten tenzij ik de volgende dag meer nodig heb. maar dat gebeurt ook niet heel vaak.
Op kantoor waar ik 2x per maand kom laad ik op tot 100%, rij naar huis en hou 80% over. Laden thuis niet nodig.
Laatst even naar Zwolle, weg met 80% en daar aangekomen met 45%, laden niet nodig, thuis met 10% aangekomen. De wagen meteen aan de laadpaal gezet en de volgende ochtend vol weggehaald
Zoals ik al eerder memoreerde, als je gaat winkelen, een bioscoopje doet, gaat sporten of wat dan ook waarbij je meer dan een uurtje wegbent, aan de beschikbare paal zetten, is die er niet, dan geen nood want er zit nog zat in. Aan die paalhaal je zo 13% per uur binnen tenzij je boven 85% komt dan gaat het wat langzamer. Je gaat dan vaak weer voller weg dan je van huis wegreed.
Als je dat doet, zie je de snellader maar zelden, en toch voldoe ik niet aan jouw twee puntjes
Hoe kom je hierbij eigenlijk? Ik zie dat dat namelijk letterlijk in mijn Smoov app heel anders. Dat is gewoon heel van van begin tot eind 10-11kW als ik alleen sta. Komt er een andere auto bij, dus 2 aan 1 laadpaal, dan zakt het soms wat weg. Maar die 85% grens waar je het over hebt herken ik absoluut niet. Je auto laad gewoon door met max snelheid dat die aankan. In ons geval dus 11kW.ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:11:
Aan die paalhaal je zo 13% per uur binnen tenzij je boven 85% komt dan gaat het wat langzamer. Je gaat dan vaak weer voller weg dan je van huis wegreed.
Verder, wat jij mee neemt of anderen mee moeten nemen: wat als je wel vaker op pad moet en je dus vaker moet laden. Dan blijven die punten dus alsnog staan: kan je op locatie laden (of dat nu kantoor/straat is) of kan je thuis een laadpaal plaatsen. Het hangt vooral af van hoeveel je rijdt. Ik heb ook geen eigen laadpaal, wel 3 openbare op loopafstand, maar als ik elke dag de volle 100% nodig zou zijn zou het ellendig zijn. Nu werk ik 2 a 3 dagen thuis, en overdag is er altijd laadplek. En anders op de 2 dagen dat ik op kantoor ben. Snelladen hoeft dus puur en alleen op de momenten waar het eigenlijk ook voor is: op langere ritten.
[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 31-03-2023 15:27 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Met verbazing ontdekte ik vanmiddag dat de Volvo radio app geen mogelijkhedi biedt om zelf een zender te zoeken/kiezen.
Wij wonen vlak aan de Belgische grens en op onze Dacia Spring ontvangen wij perfect KLARA Continuo via DAB!
Onbegrijpelijk dat Volvo/Google de gebruiker beperkt en daarnaast is wat er wél gekozen kan worden, geen eenvoudige zoekfunctie biedt en dat je dus door de lijst moet scrollen.
Kom op Volvo!
---
XC40 Recharge Pure Electric MY2023 Late P6 plus SW2.7 19"
Wij wonen vlak aan de Belgische grens en op onze Dacia Spring ontvangen wij perfect KLARA Continuo via DAB!
Onbegrijpelijk dat Volvo/Google de gebruiker beperkt en daarnaast is wat er wél gekozen kan worden, geen eenvoudige zoekfunctie biedt en dat je dus door de lijst moet scrollen.
Kom op Volvo!
---
XC40 Recharge Pure Electric MY2023 Late P6 plus SW2.7 19"
Volgens mij voldoe je aan beide: ik lees dat je voldoende laadpalen in de buurt (1) hebt en in je dagelijkse gebruik voldoende laadpalen overdag om bij te laden (2) en daarom sta je nooit bij de snellader.ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:11:
[...]
Dit is ook een goede visie, maar zoals je al aangeeft persoonlijk.
Ik heb geen kans op laden op eigen terrein, moet dus naar de publieke paal.
Ik heb ook geen vaste dagelijkse afstand, die varieert, en niet overval is laden mogelijk
Ik voldoe dus niet aan jouw twee kriteria, aan geen van beide.
Toch zie ik de snellader maar zelden.
Ik laad in de straat op, wanneer nodig. Is de accu meer dan 60% dan laat ik het zelfs zitten tenzij ik de volgende dag meer nodig heb. maar dat gebeurt ook niet heel vaak.
Op kantoor waar ik 2x per maand kom laad ik op tot 100%, rij naar huis en hou 80% over. Laden thuis niet nodig.
Laatst even naar Zwolle, weg met 80% en daar aangekomen met 45%, laden niet nodig, thuis met 10% aangekomen. De wagen meteen aan de laadpaal gezet en de volgende ochtend vol weggehaald
Zoals ik al eerder memoreerde, als je gaat winkelen, een bioscoopje doet, gaat sporten of wat dan ook waarbij je meer dan een uurtje wegbent, aan de beschikbare paal zetten, is die er niet, dan geen nood want er zit nog zat in. Aan die paalhaal je zo 13% per uur binnen tenzij je boven 85% komt dan gaat het wat langzamer. Je gaat dan vaak weer voller weg dan je van huis wegreed.
Als je dat doet, zie je de snellader maar zelden, en toch voldoe ik niet aan jouw twee puntjes
Helaas heeft niet iedereen die luxe, en dan is de vraag hoevee je van snelladen houdt
Op mij werk kunnen we alleen nog ev’s leasen. En ik heb collega’s die in binnensteden wonen dus zonder oprit en altijd palen bezet en dan is het echt wel anders…
Tot 90-93% is het 11kW maar daarboven gaat ook aan AC laden de snelheid wel degelijk iets naar beneden voor de laatste procenten, ik meen zo richting 5-6kW. Ligt niet aan de paal maar doet de auto om de accu te beschermenJuancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Hoe kom je hierbij eigenlijk? Ik zie dat dat namelijk letterlijk in mijn Smoov app heel anders. Dat is gewoon heel van van begin tot eind 10-11kW als ik alleen sta. Komt er een andere auto bij, dus 2 aan 1 laadpaal, dan zakt het soms wat weg. Maar die 85% grens waar je het over hebt herken ik absoluut niet. Je auto laad gewoon door met max snelheid dat die aankan. In ons geval dus 11kW.
Verder, wat jij mee neemt of anderen mee moeten nemen: wat als je wel vaker op pad moet en je dus vaker moet laden. Dan blijven die punten dus alsnog staan: kan je op locatie laden (of dat nu kantoor/straat is) of kan je thuis een laadpaal plaatsen. Het hangt vooral af van hoeveel je rijdt. Ik heb ook geen eigen laadpaal, wel 3 openbare op loopafstand, maar als ik elke dag de volle 100% nodig zou zijn zou het ellendig zijn. Nu werk ik 2 a 3 dagen thuis, en overdag is er altijd laadplek. En anders op de 2 dagen dat ik op kantoor ben. Snelladen hoeft dus puur en alleen op de momenten waar het eigenlijk ook voor is: op langere ritten.
Die laadsnelheid, als je je app openhoudt en meekijkt zie je tot ongeveer 85% er netjes 13% per uur bijkomen. Maar dan gaat het ineens minder snel, en over de laatste 13% doe je minimaal anderhalf uur.Juancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Hoe kom je hierbij eigenlijk? Ik zie dat dat namelijk letterlijk in mijn Smoov app heel anders. Dat is gewoon heel van van begin tot eind 10-11kW als ik alleen sta. Komt er een andere auto bij, dus 2 aan 1 laadpaal, dan zakt het soms wat weg. Maar die 85% grens waar je het over hebt herken ik absoluut niet. Je auto laad gewoon door met max snelheid dat die aankan. In ons geval dus 11kW.
En zeker de laatste loodjes van 96 naar 100, duurt enorm lang.
Ik verzin het niet, het is echt mijn ervaring. Ik heb wel eens gehad dat 99 naar 100 bijna 25 minuten duurde.
Ik ben toen naar de wagen gelopen bij 98%, en zat te wachten en zag de amperages aflopen tot zelfs 2A die laatste %. En er stond niemand aan de andere kant van die paal dus daar lag dat niet aan.
Dan laadpalen, ja als je iedere dag 100% nodig hebt dan is het publieke laden niet fijn. Maar ik hoef niet elke dag naar 100%, ik ben wel vrijwel iedere dag weg, als ik op bestemming kan laden doe ik dat, zoniet dan kijk ik thuis wat erin zit en als dat meer dan 60% is ga ik niet laden.
Is het minder dan 40% dan zeker wel, en daartussen zie ik wel, afhankelijk van wat de volgende dag nodig is.
Soms laad ik bijna een hele week niets omdat ik steeds korte ritjes heb (< 50 km), en soms bijna elke dag.
Zoals ik al zei, hierop krijg je van 100 personen 100 verschillende meningen
Ieder doet zoals het het best uitkomt, en op mijn manier zie ik amper nog snelladers en sta ook niet elke dag aan de laadpaal tenzij noodzakelijk.
Het is ook leuk te lezen hoe jij het doet, en een ander zal het weer anders aanpakken. Zo leren we van elkaar toch?
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 31-03-2023 16:21 ]
ahja, ik meende dat punt 1 was dat je thuis kunt laden ;-)Kammika schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:56:
[...]
Volgens mij voldoe je aan beide: ik lees dat je voldoende laadpalen in de buurt (1) hebt en in je dagelijkse gebruik voldoende laadpalen overdag om bij te laden (2) en daarom sta je nooit bij de snellader.
Helaas heeft niet iedereen die luxe, en dan is de vraag hoevee je van snelladen houdt
Op mij werk kunnen we alleen nog ev’s leasen. En ik heb collega’s die in binnensteden wonen dus zonder oprit en altijd palen bezet en dan is het echt wel anders…
Verkeerd geintepreteerd dan
Wij kunnen dus ook alleen nog EV leasen, al sinds 1-1-2022.
Zo vervangen ze de komende vijf jaar (nu nog 4) het wagenpark met EV's en voldoen ze aan de 2025 eis dat bedrijven >100 werknemers alleen nog electrisch mogen.
Nog even over voldoende palen in de buurt van huis, was dat maar waar. Als ik savonds kom is alles bezet tot op 2 km van huis, elke avond weer. Daar hou ik al rekening mee, ook met plannen van de klantafspraken. Na een langere rit 1 dag geen afspraken, na korte ritten niet direct een langere rit. En die tussenliggende dag kan ik dan overdag laden, dan is er genoeg vrij.
Had de werkgever daar eerst nog commenttaar op en wilde me een thuislaadstation opdringen, pas toen ik hem fotos van de situatie thuis liet zien en wat filmpjes van het gedrag van mijn debiele overbuurbaviaan die zelfs op een ervan in ondergoed naar buiten kwam om zijn wagentje 2 vakjes te verplaatsen toen ik wegreed(serieus gebeurd), waardoor zelfs met een stoepgootegel geen zekerheid is dat ik er kan parkeren 99% van de tijd, stopte dat en houden ze rekening met die planningen. En dat gaat prima.
Die filmpjes zijn overigens juridisch hoogst aanvechtbaar want met een verborgen camera opgenomen dus ik kan en mag ze niet verspreiden, maar ze even aan de baas laten zien was gaaf. Ik heb nog nooit zo'n reactie gezien zo volslagen verbaasd dat zulke eikels echt bestaan. En dat werkt dan ook nog bij de politie dat ventje.
In de openbare ruimte mag er vrij veel hoor, voor een doorsnee burger. Anders waren alle dashcams illegaal.ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:31:
[...]
[knip]
Die filmpjes zijn overigens juridisch hoogst aanvechtbaar want met een verborgen camera opgenomen dus ik kan en mag ze niet verspreiden, [knip]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
De Smoov app zegt wat anders en voorlopig vertrouw ik die meer dan de Volvo app. Die zakt nooit ineens van 10/11kW naar 5/6kW. Ook niet die laatste procenten.JTHZZ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Tot 90-93% is het 11kW maar daarboven gaat ook aan AC laden de snelheid wel degelijk iets naar beneden voor de laatste procenten, ik meen zo richting 5-6kW. Ligt niet aan de paal maar doet de auto om de accu te beschermen
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 31-03-2023 16:49 ]
Mijn Wallbox-app laat zien dat de laatste paar procenten wel degelijk langzamer gaan.Juancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:47:
[...]
De Smoov app zegt wat anders en voorlopig vertrouw ik die meer dan de Volvo app. Die zakt nooit ineens van 10/11kW naar 5/6kW. Ook niet die laatste procenten.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
DIe app heb ik niet, maar als ik in de auto zit en zie in het bestuurdersdisplay de amerage staan waarmee geladen wordt, en zie dat die naar 2A zakt de laatste 2 %, dan kun je alle apps van de wereld erbij halen, maar dat dashboard zegt genoeg.Juancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:47:
[...]
De Smoov app zegt wat anders en voorlopig vertrouw ik die meer dan de Volvo app. Die zakt nooit ineens van 10/11kW naar 5/6kW. Ook niet die laatste procenten.
Andere bewijs is dat als je bij 98% denkt ik loop vast naar de auto, je gaat erin zitten en ziet ook daar 98% staan, en de uiteindelijke 100% bereik je pas na 30 minuten (na 5 minuten ging hij op 99% over), dan duurt die laatste % sowieso met 25 minuten al veel langer dan de rest? 13% per uur is 4,6 minuut per %, en de laatste sowieso al 25 minuten? dat is toch echt 5x trager
Maar maakt niet uit, is zeldzaam dat ik tot 100% ga, meestal stop ik bij 90 wat voldoende is.
Anyway, die smoov app, is dat van een laadpas aanbieder?
in de travelcard app kan ik geen laadsnelheid zien en ook geen laadpercentage. Doordat dit een leasewagen is kan ik niet zelf een laadpas kiezen, dat is standaard travelcard bij ons.
hij staat hier nogal herkenbaar op, daar ga ik echt gezeik mee krijgen. Zeker ook vanwege zijn beroepVenomer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:43:
[...]
In de openbare ruimte mag er vrij veel hoor, voor een doorsnee burger. Anders waren alle dashcams illegaal.
A check. Jij kost dus op met slim plannen ipv snelladen. Dat kan natuurlijk ook. Maar die zou bij mij in de categorie zitten dat ik er ongelukkig van zou worden. Zeker als dat door intolerant gedrag van een buurman komt. Maar zoals gezegd da’s persoonlijk en het siert jou dat je er zo mee omgaatron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:31:
[...]
ahja, ik meende dat punt 1 was dat je thuis kunt laden ;-)
Verkeerd geintepreteerd dan
Wij kunnen dus ook alleen nog EV leasen, al sinds 1-1-2022.
Zo vervangen ze de komende vijf jaar (nu nog 4) het wagenpark met EV's en voldoen ze aan de 2025 eis dat bedrijven >100 werknemers alleen nog electrisch mogen.
Nog even over voldoende palen in de buurt van huis, was dat maar waar. Als ik savonds kom is alles bezet tot op 2 km van huis, elke avond weer. Daar hou ik al rekening mee, ook met plannen van de klantafspraken. Na een langere rit 1 dag geen afspraken, na korte ritten niet direct een langere rit. En die tussenliggende dag kan ik dan overdag laden, dan is er genoeg vrij.
Had de werkgever daar eerst nog commenttaar op en wilde me een thuislaadstation opdringen, pas toen ik hem fotos van de situatie thuis liet zien en wat filmpjes van het gedrag van mijn debiele overbuurbaviaan die zelfs op een ervan in ondergoed naar buiten kwam om zijn wagentje 2 vakjes te verplaatsen toen ik wegreed(serieus gebeurd), waardoor zelfs met een stoepgootegel geen zekerheid is dat ik er kan parkeren 99% van de tijd, stopte dat en houden ze rekening met die planningen. En dat gaat prima.
Die filmpjes zijn overigens juridisch hoogst aanvechtbaar want met een verborgen camera opgenomen dus ik kan en mag ze niet verspreiden, maar ze even aan de baas laten zien was gaaf. Ik heb nog nooit zo'n reactie gezien zo volslagen verbaasd dat zulke eikels echt bestaan. En dat werkt dan ook nog bij de politie dat ventje.
Ik ben zelf met tegenzin aan elektrisch rijden begonnen (gedaan omdat het niet anders kom) maar met eigen laadpaal op oprit met dagelijks gebruik onder de actieradius vastgesteld dat dit eigenlijk een veel betere oplossing is dan periodiek op zo’n stinkend benzine station te staan (en het stomme is vroeger rook ik het niet ineens. Nu stoor ik me eraan als ik op een benzinestation kom) met mijn ICE auto
Bij mijn Easee lader ook niet hoor, die laadt gewoon op 11kW van X naar 90%.Juancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:47:
[...]
Bij die 90% gaat ie nog een paar minuten wat staan 'druppelen' op 0.1 kW en dan sluit de sessie af.
Alletwee volmondig ja. Hoewel nog geen eigen laadpaal parkeer ik wel op eigen grond en is de wens voor een laadpaal er sowieso al (voor de vrouw).Kammika schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Volgens mij zijn eigenlijk maar 2 vragen relevant
De afstand woon/werk is 25 vv dus 50 per dag. Ruimschoots binnen de marge die je aangeeft. De afstanden zijn voor mij echt voor de eens per maand wat verdere afspraken en evt vakanties. Maar eerdere posts hebben we me al doen afvragen of het nu echt zo een issue is. Zeker op vakantie maakt die 2/3 uurtjes extra reizen niet uit, want je komt ook relaxter aan daardoor. En het is toch vakantie. Ik zou niet eens voor de extended range hoeven gaan afgaande op wat ik hier lees.
Nu alleen nog kiezen tussen de XC40 en de Enyaq (of toch een hybride).
Ik kan eveneens bevestigen, dat bij 11 kW laden de laadsnelheid tot 95% constant blijft. Van 95% naar 100% verloopt het laden een stuk langzamer. Zoals al gezegd, is dit om de accu te sparen.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Nou dank denk ik dat jij heel blij wordt van een xc40 pure electric (en dat je daarna nooit meer terug naar ICE wilt). Anyway veel plezier met uitzoekensanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Alletwee volmondig ja. Hoewel nog geen eigen laadpaal parkeer ik wel op eigen grond en is de wens voor een laadpaal er sowieso al (voor de vrouw).
De afstand woon/werk is 25 vv dus 50 per dag. Ruimschoots binnen de marge die je aangeeft. De afstanden zijn voor mij echt voor de eens per maand wat verdere afspraken en evt vakanties. Maar eerdere posts hebben we me al doen afvragen of het nu echt zo een issue is. Zeker op vakantie maakt die 2/3 uurtjes extra reizen niet uit, want je komt ook relaxter aan daardoor. En het is toch vakantie. Ik zou niet eens voor de extended range hoeven gaan afgaande op wat ik hier lees.
Moest woensdagavond nog tot 100% laden. Die laatste 5-10% gingen gewoon rap. Ik hield het ook bewust vaqk in de gaten want ik moest de auto nog ophalen en rapido naar bed.
En die laatste % heeft 100% zeker geen 20-25 min geduurd.
Dan heb ik blijkbaar eens op en positieve manier een iets andere wagen dan jullie 🤣
En die laatste % heeft 100% zeker geen 20-25 min geduurd.
Dan heb ik blijkbaar eens op en positieve manier een iets andere wagen dan jullie 🤣
Dat doen alle laders. Het ging hier om de snelheid van 95 naar 100%. Dat gaat niet met 11kW.Lempke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Bij mijn Easee lader ook niet hoor, die laadt gewoon op 11kW van X naar 90%.
Bij die 90% gaat ie nog een paar minuten wat staan 'druppelen' op 0.1 kW en dan sluit de sessie af.
Owww sorry, verkeerd begrepen kennelijk, ik zag 90-93% en het ging over de laatste procenten..JTHZZ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:25:
[...]
Dat doen alle laders. Het ging hier om de snelheid van 95 naar 100%. Dat gaat niet met 11kW.
Maar goed, ik bemoei mij dan met de verkeerde zaken, volgende keer zal ik er eens op letten wanneer de XC wel een keer tot 100% vol moet.
Bij mij werkt het automatisch @MontalbanoMontalbano schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:20:
[...]
Heb je het ook voor elkaar gekregen om Flitsmeister automatisch af te sluiten als je Carplay afsluit? De app openen is me gelukt maar sluiten lukt me met geen mogelijkheid.
:strip_exif()/f/image/kyAVYyh80UjS4vVPgLglMuvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Just my 2 cents, na 3 maanden met de XC40 single motor. Ik ga ~2x per maand naar België (180km enkeltje dus 360km totaal), dat red ik met deze temperaturen dan precies met 100% lading (en ik zou het makkelijk redden als ze in België ook uit zouden vinden dat een laadpaal bij een hotel hoort in 2023..).sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Alletwee volmondig ja. Hoewel nog geen eigen laadpaal parkeer ik wel op eigen grond en is de wens voor een laadpaal er sowieso al (voor de vrouw).
- XC40 zou ik altijd gewoon Extended range pakken als je de mogelijkheid hebt. Ja ik red alle afstanden en ik heb nooit issues met laden, maar als ik de keuze had zou ik die range erbij pakken.
- Enyaq zou ik alleen nemen voor de net wat grotere kofferbak maar volgens mij is er verder echt geen reden om deze in plaats van de XC40 te nemen (als ik mij niet vergis sneller laden, betere afwerking, net wat meer power).
Ik rij nu sinds een week in een MY23 XC40 single motor plus.sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Ik heb mbt af te leggen afstanden zo'n beetje dezelfde behoeften als jou en dat is meer dan voldoende.
De Enyac stond ook op mijn lijstje maar viel uiteindelijk om veel redenen af.
Het is meer een busje dan een SUV om te zien. Ze zijn niet echt vlot en je betaalt wel heel veel geld voor een Skoda(en alles wat daar bij hoort).
Inderdaad een beetje plannen maar dat vind ik niet heel erg.Kammika schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:52:
[...]
A check. Jij kost dus op met slim plannen ipv snelladen. Dat kan natuurlijk ook. Maar die zou bij mij in de categorie zitten dat ik er ongelukkig van zou worden. Zeker als dat door intolerant gedrag van een buurman komt. Maar zoals gezegd da’s persoonlijk en het siert jou dat je er zo mee omgaat
Ik ben zelf met tegenzin aan elektrisch rijden begonnen (gedaan omdat het niet anders kom) maar met eigen laadpaal op oprit met dagelijks gebruik onder de actieradius vastgesteld dat dit eigenlijk een veel betere oplossing is dan periodiek op zo’n stinkend benzine station te staan (en het stomme is vroeger rook ik het niet ineens. Nu stoor ik me eraan als ik op een benzinestation kom) met mijn ICE auto
Maar verder, laden etc, ja ik ga er heel doelbewust slim mee om, juist omdat mij dat rust geeft.
Ik kan ook niet veel anders, ze hebben in de leaseregeling staan dat snelladers moeten worden vermeden zoveel als mogelijk en dat bij te frequent gebruik de extra kosten kunnen worden verrekend met het salaris. Eer ze dat gaan doen moet het heel ver gaan, en ik denk dat het ook een fout in de regeling is, want letterlijk staat er "Snelladen langs de snelweg is niet toegestaan, door de hogere kosten per liter (!) wordt dit bij een wagenpark als dat van ons te duur. In geval van te frequent tanken bij een snellader kunnen de extra kosten in rekening worden gebracht nadat eerst een waarschuwing is gegeven".
Let op de terminologie, dit is gewoon een zinnetje uit de oude leaseregeling dat is omgebouwd naar EV, maar dat is nog niet eens zorgvuldig gedaan ook.
En dan nog, ze kunnen niet van mij verlangen dat wanneer ik in Maastricht bijvoorbeeld géén laadpaal had, ik na het werk nog ergens 6 uur aan een 11 kW paal ga staan voor ik naar huis kan. En dat is goed verdedigbaar als je verder een nette laadhistorie hebt met weinig snelladen.
Geen idee hoe netjes ik ben geweest, maar in Februari reed ik 2434 km, en heb voor € 240.82 geladen daarvoor, dat is 419.2 kWh geweest derhalve een prijs van € 0,5744 per kWh
In februari waren de publieke palen hier in de buurt met 0,61 per kWh zelfs duurder dan de Fastned snellader op de snelweg verderop die 0,56 kostte.
EN dan kun je ook je verbruik berekenen: 2434 km op 419,2 kWh = 17,2 kWh per 100 km. Mijn dashboard geeft dan wel weer 20,2 kWh per 100 km aan over die periode, dus ik heb de indruk dat ofwel de leasemij een laadbeurtje mist in het overzicht ofwel de auto meer verbruik aangeeft dan werkelijk van toepassing.
Die ga ik eens monitoren komende tijd, is wel leuk.
"het siert je" zeg je, maar het is vooral uit nood geboren en nu ik dat sinds 1-1-2023 doe op deze manier, en daarin ook medewerking krijg in de planning, gaat het prima en heb ik minder stress dan voor de jaarwisseling toen ik er nog allemaal aan moest wennen
Dat is gewoon standaard geneuzel van je werkgever. Zegt die van mij ook, als het niet hoeft, dan liever niet te veel bij een snellader. Net zoals mijn vorige werkgever hetzelfde zei bij een diesel Volvo: liever niet tanken langs de snelweg.
Maar ook hier weer: kijk naar je verwachtte situatie, maak die nog iets erger en kijk dan of het alsnog past. Er zal geen bedrijf zijn die je serieus gaat aanpakken als je zo her en der eens snel laad (of dus tankt). Doe je dat elke week een aantal keren en ook fors lang (stel je zou kunnen laden vlak bij je huis/werk bij een snellader)... dan snap ik ergens dat ze zeggen: doe dat maar ff niet.
Gewoon een kwestie van het oude bekende fair use policy. Gebruik je verstand, dan komt alles goed.
Maar ook hier weer: kijk naar je verwachtte situatie, maak die nog iets erger en kijk dan of het alsnog past. Er zal geen bedrijf zijn die je serieus gaat aanpakken als je zo her en der eens snel laad (of dus tankt). Doe je dat elke week een aantal keren en ook fors lang (stel je zou kunnen laden vlak bij je huis/werk bij een snellader)... dan snap ik ergens dat ze zeggen: doe dat maar ff niet.
Gewoon een kwestie van het oude bekende fair use policy. Gebruik je verstand, dan komt alles goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 31-03-2023 23:57 ]
Klopt, helemaal met je eens.Juancho schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:57:
Dat is gewoon standaard geneuzel van je werkgever. Zegt die van mij ook, als het niet hoeft, dan liever niet te veel bij een snellader. Net zoals mijn vorige werkgever hetzelfde zei bij een diesel Volvo: liever niet tanken langs de snelweg.
Dus ik doe het als nodig ook echt wel, maar het blijkt gelukkig minder nodig dan je zou denken als je het gewoon laden goed plant.
overigens hebben ze ook daar weer afspraken, in de fastned app zie ik een laadbeurt voor 0,72 per kWh, in de overzichten bij de LM staat diezelfde laadbeurt maar dan voor 0,59 per kWh. Zoals ik al zei, de publieke 11 kW paal was met 0,61 per kWh zelfs duurder
Alhoewel als ik die 59 cent met 20% verhoog ik de 72 cent weer heb, wellicht is het de BTW die ze niet vermelden in de overzichten, dat kan ook.
[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 01-04-2023 00:06 ]
Als je nu je aanwezigheid op je werk laad beperken door je laadschema thuis, denk ik dat ook voor jouw werkgever dat snelladen snel terugverdiend is… misschien gewoon even overleggen. Ik herken wat @Juancho zegt. Ook in mijn contract staat zo’n clausule. Is alleen bedoeld voor misbruik… daar gaat echt niemand je aan houden als jij kan uitleggen dat je een goede reden hebt om te snelladen…ron65 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:04:
[...]
Klopt, helemaal met je eens.
Dus ik doe het als nodig ook echt wel, maar het blijkt gelukkig minder nodig dan je zou denken als je het gewoon laden goed plant.
overigens hebben ze ook daar weer afspraken, in de fastned app zie ik een laadbeurt voor 0,72 per kWh, in de overzichten bij de LM staat diezelfde laadbeurt maar dan voor 0,59 per kWh. Zoals ik al zei, de publieke 11 kW paal was met 0,61 per kWh zelfs duurder
Alhoewel als ik die 59 cent met 20% verhoog ik de 72 cent weer heb, wellicht is het de BTW die ze niet vermelden in de overzichten, dat kan ook.
Moet niet gekker worden, zodadelijk zeggen ze nog dat je de klepel wat minder diep moet intrappen.ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:54:
[...]
Inderdaad een beetje plannen maar dat vind ik niet heel erg.
Maar verder, laden etc, ja ik ga er heel doelbewust slim mee om, juist omdat mij dat rust geeft.
Ik kan ook niet veel anders, ze hebben in de leaseregeling staan dat snelladers moeten worden vermeden zoveel als mogelijk en dat bij te frequent gebruik de extra kosten kunnen worden verrekend met het salaris. Eer ze dat gaan doen moet het heel ver gaan, en ik denk dat het ook een fout in de regeling is, want letterlijk staat er "Snelladen langs de snelweg is niet toegestaan, door de hogere kosten per liter (!) wordt dit bij een wagenpark als dat van ons te duur. In geval van te frequent tanken bij een snellader kunnen de extra kosten in rekening worden gebracht nadat eerst een waarschuwing is gegeven".
Let op de terminologie, dit is gewoon een zinnetje uit de oude leaseregeling dat is omgebouwd naar EV, maar dat is nog niet eens zorgvuldig gedaan ook.
En dan nog, ze kunnen niet van mij verlangen dat wanneer ik in Maastricht bijvoorbeeld géén laadpaal had, ik na het werk nog ergens 6 uur aan een 11 kW paal ga staan voor ik naar huis kan. En dat is goed verdedigbaar als je verder een nette laadhistorie hebt met weinig snelladen.
Geen idee hoe netjes ik ben geweest, maar in Februari reed ik 2434 km, en heb voor € 240.82 geladen daarvoor, dat is 419.2 kWh geweest derhalve een prijs van € 0,5744 per kWh
In februari waren de publieke palen hier in de buurt met 0,61 per kWh zelfs duurder dan de Fastned snellader op de snelweg verderop die 0,56 kostte.
EN dan kun je ook je verbruik berekenen: 2434 km op 419,2 kWh = 17,2 kWh per 100 km. Mijn dashboard geeft dan wel weer 20,2 kWh per 100 km aan over die periode, dus ik heb de indruk dat ofwel de leasemij een laadbeurtje mist in het overzicht ofwel de auto meer verbruik aangeeft dan werkelijk van toepassing.
Die ga ik eens monitoren komende tijd, is wel leuk.
"het siert je" zeg je, maar het is vooral uit nood geboren en nu ik dat sinds 1-1-2023 doe op deze manier, en daarin ook medewerking krijg in de planning, gaat het prima en heb ik minder stress dan voor de jaarwisseling toen ik er nog allemaal aan moest wennen
Gewoon je verstand gebruiken!
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Volvo developers blijven stout. Weer code breaking api changes in mijn volvo plugin voor domoticz, net weer gerepareerd. hoop dat ze dat niet te vaak blijven doen
Alhoewel ik wel zie dat ze een commando (Lock Reduced Guard) hebben toegevoegd in de API. Ze zijn dus wel aan het doorontwikkelen. Dat is dan wel weer goede zaak!
Alhoewel ik wel zie dat ze een commando (Lock Reduced Guard) hebben toegevoegd in de API. Ze zijn dus wel aan het doorontwikkelen. Dat is dan wel weer goede zaak!
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 01-04-2023 09:51 ]
Zijn er ondertussen meer mensen die hun Volvo aan Google Assistant hebben kunnen toevoegen? Ik check het wekelijks maar zonder resultaat…Rianata schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:13:
[...]
De stappen zijn als volgt in de Google Assistant app:
1) klik op je profiel(foto) rechtsboven in het scherm
2) selecteer 'Devices'
3) selecteer 'Add devices'
4) selecteer 'Link a car'
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Ik zit op Apple dus check dit niet. Maar totdat Volvo/Google dit zelf regelen kun je wel de combinatie domoticz/Volvo plug-in (zie vorige post) het zelf regelennujtrug schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:34:
[...]
Zijn er ondertussen meer mensen die hun Volvo aan Google Assistant hebben kunnen toevoegen? Ik check het wekelijks maar zonder resultaat…
Als je aanvullend controlicz gebruikt koppel je domoticz aan de Google assistent (en dus ook die plug-in). Via homebridge kun je hetzelfde trucje doen, maar dan voor Siri.
Merk wel dat die stembediening super fijn werkt. Open de app eigenlijk alleen nog voor de laadtimer
Ben net aan een tankstation nabij Lyon (Frankrijk) richting wintersport met een V90 (plug-in). Het feit dat hier in de Belgische paasvakantie 7/8 Fastnet stations vrij zijn terwijl het aanschuiven is aan de benzinepomp geeft me goeie hoop voor m'n XC40.
En bij het tanken sprong de hendel dan ook voortdurend af. Al bij al ook een kwartier stilgestaan, straks ben je nog sneller weg met laden 😄.
En bij het tanken sprong de hendel dan ook voortdurend af. Al bij al ook een kwartier stilgestaan, straks ben je nog sneller weg met laden 😄.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Maar ook als die EUR 40 eigen bijdrage per maand kost tov de normale range (is netto ca. EUR 20; first world problem natuurlijk)? Is het het dan waard?Pluisie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:47:
[...]
- XC40 zou ik altijd gewoon Extended range pakken als je de mogelijkheid hebt. Ja ik red alle afstanden en ik heb nooit issues met laden, maar als ik de keuze had zou ik die range erbij pakken.
Beetje leasecontract is 3 jr. dan heb je het over 720 eur. Voor een stuk range wat je wsch niet nodig hebt.sanger1981 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:11:
[...]
Maar ook als die EUR 40 eigen bijdrage per maand kost tov de normale range (is netto ca. EUR 20; first world problem natuurlijk)? Is het het dan waard?
Denk wel dat restwaarde hoger is. Dus denk dat ik het in de lease niet zou doen. Bij eigen aanschaf wel…
Hier ook op Apple maar had gelezen dat je via Siri Shortcuts dan die Google Assistant dingen zoals preconditioning kan laten uitvoeren.Kammika schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:47:
[...]
Ik zit op Apple dus check dit niet. Maar totdat Volvo/Google dit zelf regelen kun je wel de combinatie domoticz/Volvo plug-in (zie vorige post) het zelf regelen
Als je aanvullend controlicz gebruikt koppel je domoticz aan de Google assistent (en dus ook die plug-in). Via homebridge kun je hetzelfde trucje doen, maar dan voor Siri.
Merk wel dat die stembediening super fijn werkt. Open de app eigenlijk alleen nog voor de laadtimer
Zelf geen fan van Domoticz, eerder van Home Assistant. Maar daar moet je ook via een omweg configureren om het werkende te krijgen. Heb hier ook nog ergens Homebridge draaien maar die Volvo plug-in is ook al outdated en zelf geen tijd en zin om die werkende te krijgen.
Maar fijn te horen dat Volvo dan toch nog aan hun API’s bezig is!
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Denk dat die domoticz plug-in vrij makkelijk is om te schrijven naar ha. Volgens mij is dat ook allemaal Python. Misschien even berichtje opnujtrug schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:05:
[...]
Hier ook op Apple maar had gelezen dat je via Siri Shortcuts dan die Google Assistant dingen zoals preconditioning kan laten uitvoeren.
Zelf geen fan van Domoticz, eerder van Home Assistant. Maar daar moet je ook via een omweg configureren om het werkende te krijgen. Heb hier ook nog ergens Homebridge draaien maar die Volvo plug-in is ook al outdated en zelf geen tijd en zin om die werkende te krijgen.
Maar fijn te horen dat Volvo dan toch nog aan hun API’s bezig is!
Forum daar zetten? Wellicht zit er Python developers met een Volvo?
Helemaal mee eens.Bartelomeus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:33:
[...]
Moet niet gekker worden, zodadelijk zeggen ze nog dat je de klepel wat minder diep moet intrappen.
Gewoon je verstand gebruiken!
Het probleem is dat na de voorgaande wagenpark beheerder met pensioen ging, er een clubje receptionistes is aangesteld om in deeltijd per toerbeurt het leasewagenpark beheer te doen. Zij hebben dan ook de leaseregeling aangepast voor EV rijden. Onderweg van huis naar werk hebben zij al fietsend bedacht hoe dat zou moeten, het verbaast me dat er nog niets bij is opgenomen over het verstellen van het zadel en soort bagagedrager

Daarom zit fleet support er nu ook nog tussen, maar de regeling en contracten met de rijders lopen voroal via die dames, fleet support vertaalt dit naar 3 leasemaatschappijen en bieden het portal aan waarin je de keuze maakt. Zij gaan dan shoppen bij die drie, en nemen de beste offerte als leverancier. Dus het is aan hun bij welke LM je terecht gaat komen.
Je begrijpt het al, geen enkele persoon is tussen de rijder en de auto de volledige bindende factor, ze wijzen allemaal naar elkaar, doen elk hun eigen stukje en kieperen het vervolgens over de schutting naar de volgende partij en niemand heeft nog echt affiniteit met wat de rijder wenst, de werkgever eist en de LM kan bieden. En daar gaat gewoon veel mee fout.
Maarja, dit is bedacht door iemand in het management die op de Nijenrode Business universiteit zat en daar theoretisch gezeik heeft moeten leren en praktische dingen helemaal niet kent. "Als het op papier klopt, dan klopt het en pas je je daar maar naar aan.". Helaas is dat niet hoe het in het echte leven gaat.
Ik maak me er maar niet meer druk om, ik heb kans gezien een hele leuke wagen te leasen deze keer, zal volgende keer weer een stuk minder worden vrees ik, en die gekke dingen? ach... je zegt het al. Gezond verstand gebruiken
Prachtig toch? als ze er problemen mee hebben verwijs ik ze naar de leaseregeling en de beperkingen qua laden hier thuis.Kammika schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:09:
[...]
Als je nu je aanwezigheid op je werk laad beperken door je laadschema thuis, denk ik dat ook voor jouw werkgever dat snelladen snel terugverdiend is… misschien gewoon even overleggen. Ik herken wat @Juancho zegt. Ook in mijn contract staat zo’n clausule. Is alleen bedoeld voor misbruik… daar gaat echt niemand je aan houden als jij kan uitleggen dat je een goede reden hebt om te snelladen…
Ben ik eigenlijk een beetje op uit
Als het niet anders kan pak ik een snellader, maar als het wel anders kan, nou.. dan doen we toch precies wat ze zeggen in de regeling? ze gaan vanzelf mauwen
bovendien... om de dag een dag thuiswerk is heel niet verkeerd merk ik nu, vind het zelf ook wel fijn.
[ Voor 31% gewijzigd door ron65 op 01-04-2023 12:29 ]
Klinkt als een vrij standaard constructie waarin wagenparkbeheer is uitbesteed (fleetsupport is zo’n partij doet dat doet) en die clausule lijkt een standaardclausule die in elk leasecontract zit om excessen aan te kunnen pakken. Ik zou me zeker voor hoe jij ermee omgaat niet zo’n zorgen om maken.ron65 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:17:
[...]
Helemaal mee eens.
Het probleem is dat na de voorgaande wagenpark beheerder met pensioen ging, er een clubje receptionistes is aangesteld om in deeltijd per toerbeurt het leasewagenpark beheer te doen. Zij hebben dan ook de leaseregeling aangepast voor EV rijden. Onderweg van huis naar werk hebben zij al fietsend bedacht hoe dat zou moeten, het verbaast me dat er nog niets bij is opgenomen over het verstellen van het zadel en soort bagagedrager![]()
Daarom zit fleet support er nu ook nog tussen, maar de regeling en contracten met de rijders lopen voroal via die dames, fleet support vertaalt dit naar 3 leasemaatschappijen en bieden het portal aan waarin je de keuze maakt. Zij gaan dan shoppen bij die drie, en nemen de beste offerte als leverancier. Dus het is aan hun bij welke LM je terecht gaat komen.
Je begrijpt het al, geen enkele persoon is tussen de rijder en de auto de volledige bindende factor, ze wijzen allemaal naar elkaar, doen elk hun eigen stukje en kieperen het vervolgens over de schutting naar de volgende partij en niemand heeft nog echt affiniteit met wat de rijder wenst, de werkgever eist en de LM kan bieden. En daar gaat gewoon veel mee fout.
Maarja, dit is bedacht door iemand in het management die op de Nijenrode Business universiteit zat en daar theoretisch gezeik heeft moeten leren en praktische dingen helemaal niet kent. "Als het op papier klopt, dan klopt het en pas je je daar maar naar aan.". Helaas is dat niet hoe het in het echte leven gaat.
Ik maak me er maar niet meer druk om, ik heb kans gezien een hele leuke wagen te leasen deze keer, zal volgende keer weer een stuk minder worden vrees ik, en die gekke dingen? ach... je zegt het al. Gezond verstand gebruiken
Ik maak me ook geen zorgen, het is dat we het er hier nu over hebben, anders ben ik er helemaal niet mee bezig.Kammika schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:32:
[...]
Klinkt als een vrij standaard constructie waarin wagenparkbeheer is uitbesteed (fleetsupport is zo’n partij doet dat doet) en die clausule lijkt een standaardclausule die in elk leasecontract zit om excessen aan te kunnen pakken. Ik zou me zeker voor hoe jij ermee omgaat niet zo’n zorgen om maken.
Een andere reden om de snelladers te mijden is dat het mij zelf tijd kost, want vaak is dat op de terugweg en betekent dat ik globaal een minuut of 20 later thuiskom.
Als ik thuis haal en daar aan de laadpaal kan, kost het me alleen de tijd om van de paal naar huis te lopen, 2 minuten.
Kan ik niet aan de laadpaal (vaak genoeg) dan de volgende ochtend wel, heb ik meteen even een frisse neus gehaald.
Bottom line: ik neem het zoals het komt, maar ik stuur wel aan op thuisladen en bij de bestemming laden. en geeft dat met de werkagenda dan uiteindelijk problemen? tot nu toe niet maar als dat gebeurt .. het was HUN keuze om ons in de EV te jagen, niet bij mij zijn dus.
In mijn geval gaat het om een 5-jarig contract, dus EUR 1200. Denk indd dat dat zonde geld is.Kammika schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:56:
[...]
Beetje leasecontract is 3 jr. dan heb je het over 720 eur. Voor een stuk range wat je wsch niet nodig hebt.
Denk wel dat restwaarde hoger is. Dus denk dat ik het in de lease niet zou doen. Bij eigen aanschaf wel…
Doet het nog alleen als je je iPhone op het Engels zet. Dan werkt het wel.nujtrug schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:34:
[...]
Zijn er ondertussen meer mensen die hun Volvo aan Google Assistant hebben kunnen toevoegen? Ik check het wekelijks maar zonder resultaat…
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Zo werkt het inderdaad wel! Flauw dat het niet gewoon in het Nederlands kan.Texie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:36:
[...]
Doet het nog alleen als je je iPhone op het Engels zet. Dan werkt het wel.
Afgelopen weken had je natuurlijk de Tesla Y moeten kiezen. Qua prijs en prestatie stukken beter dan de xc40 en Skoda.sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Ja rij zelf de P8 uit 2020, maar toch.....
meeste leasecontracten zijn tegenwoordig 5 jaar, zeker waar het EV betreft.sanger1981 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:25:
[...]
In mijn geval gaat het om een 5-jarig contract, dus EUR 1200. Denk indd dat dat zonde geld is.
Dat drukt de leaseprijs per maand namelijk iets en aangezien de werkgever dat moet betalen, zullen ze graag voor 60 maanden kiezen ipv 48 of 36.
Een verschrikkelijk gedrogt. Het is een model E(die al niet mooi is) met een soort van geschutskoepel erop geplakt.Sten2017 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:26:
[...]
Afgelopen weken had je natuurlijk de Tesla Y moeten kiezen. Qua prijs en prestatie stukken beter dan de xc40 en Skoda.
Mee eens, hoewel ik het een gedrocht vind. 😉DreZutphen schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:04:
[...]
Een verschrikkelijk gedrogt. Het is een model E(die al niet mooi is) met een soort van geschutskoepel erop geplakt.
En een Model 3 of Y zal vast en zeker zuiniger zijn dan een XC40, maar verder zo sfeerloos en kil.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Eens dat de 3 en Y geen mooie auto’s zijn, maar de techniek lijkt wel goed voor elkaar.
Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar de EX30: als ik de getallen die af en toe voorbijkomen juist interpreteer is die niet kleiner maar juist langer dan de XC40 en de wielbasis is ook groter. Ook als twin en Single te leveren. Als de prijsstelling goed is zal die de XC40 verkopen wel gaan kannibaliseren misschien zelfs vervangen?
Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar de EX30: als ik de getallen die af en toe voorbijkomen juist interpreteer is die niet kleiner maar juist langer dan de XC40 en de wielbasis is ook groter. Ook als twin en Single te leveren. Als de prijsstelling goed is zal die de XC40 verkopen wel gaan kannibaliseren misschien zelfs vervangen?
[ Voor 16% gewijzigd door Mga1600 op 02-04-2023 08:41 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ja absoluut.Vulcan750 schreef op zondag 2 april 2023 @ 01:19:
[...]
Mee eens, hoewel ik het een gedrocht vind. 😉
En een Model 3 of Y zal vast en zeker zuiniger zijn dan een XC40, maar verder zo sfeerloos en kil.
En de verbruiksverschillen zijn ook best zijn gezien de laatste vergelijkingen ook niet zo heel extreem.
De XC40 verbruikt vooral meer met hogere weerstand maarja dat brengt de koets met zich mee.
En uiteindelijk sta je dan toch weer naast elkaar bij de snellader.
De zaken die ik van Tesla echt beter vind is de huidige prijs en het infotainment.
Maarja met die prijsverlaging heeft Tesla natuurlijk zijn huidige klantenbestand mooi in mee in de zak gescheten. Je zal maar een handelaar zijn met 10 Tesla's van 2019🤣
Er is wel een facelift en technische aanpassing aangekondigd voor de 3 en Y, m.a.w. de auto’s die nu zo goedkoop worden aangeboden zijn “voorraadauto’s”vanher uitgaande model. Zie NextMove (YouTube) .DreZutphen schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:43:
[...]
Ja absoluut.
En de verbruiksverschillen zijn ook best zijn gezien de laatste vergelijkingen ook niet zo heel extreem.
De XC40 verbruikt vooral meer met hogere weerstand maarja dat brengt de koets met zich mee.
En uiteindelijk sta je dan toch weer naast elkaar bij de snellader.
De zaken die ik van Tesla echt beter vind is de huidige prijs en het infotainment.
Maarja met die prijsverlaging heeft Tesla natuurlijk zijn huidige klantenbestand mooi in mee in de zak gescheten. Je zal maar een handelaar zijn met 10 Tesla's van 2019🤣
Ik heb zelf recent de Tesla Y, Hyundai Ionc 5, VW id 4, Enyac en XC40 bekeken bij een zoektocht naar een nieuwe EV. Omdat ik een paar grote honden heb kwam de Tesla in beeld, en hoewel ik die niet echt mooi vond is hij wel redelijk ruim. Bj een proefrit daar in (had ook veel voeten in de aarde, zie de dealer maar eens te bereiken om vervolgens voor een proefrit naar Belgie gestuurd te worden!) bleek die verschrikkelijk stug geveerd te zijn, dat was echt een afknapper.Sten2017 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:26:
[...]
Afgelopen weken had je natuurlijk de Tesla Y moeten kiezen. Qua prijs en prestatie stukken beter dan de xc40 en Skoda.
Mede vanwege de ruimte (XC40 kan als enige de achterbank echt plat neerleggen) is het een XC40 Ultimate '24 geworden die ik in oktober verwacht. Geen lease, dus daar krijg ik geen issues mee.
De Y is niet de mooiste, maar heeft wel veel en veel meer ruimte, goedkoper, sneller, meer range etc.
Maar ja ik ben niet merk gebonden, wellicht andere wel.
Wel een onverwachte conclusie dat in een draadje van (x)c40 eigenaren we de volvo mooier vinden dan een tesla. Wie had dat die zien aankomen
?

Is het jullie ook al (positief) opgevallen dat met de nieuwste update het zoemen van de sfeerverlichting is opgelost!!
Heel wat anders: ik wil Flitsmeister op de telefoon automatisch laten opstarten als mijn iPhone verbinding maakt met Bluetooth van de auto (niet via CarPlay).
Daartoe heb ik op deiPhone een opdracht gemaakt die weliswaar de app opent maar niet opstart. Dan loop ik dus nog steeds het risico dat ik het vergeet aan te zetten. Wat moet ik verder doen om te bereiken wat ik wil?/f/image/YqOOMN5Ya2px0DOU7cTOMbYs.png?f=fotoalbum_large)
Daartoe heb ik op deiPhone een opdracht gemaakt die weliswaar de app opent maar niet opstart. Dan loop ik dus nog steeds het risico dat ik het vergeet aan te zetten. Wat moet ik verder doen om te bereiken wat ik wil?
/f/image/YqOOMN5Ya2px0DOU7cTOMbYs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jhns9Q36mcdnTJntbEXPrqOI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Mga1600 op 02-04-2023 11:04 ]
Heel eerlijk als dat het verschil is waar je over gaat nadenken bij deze auto, dan zit je echt in de verkeerde categorie te kijken.sanger1981 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:11:
[...]
Maar ook als die EUR 40 eigen bijdrage per maand kost tov de normale range (is netto ca. EUR 20; first world problem natuurlijk)? Is het het dan waard?
Als het EUR 100 p/m scheelt netto, ok dan is het wat veel. Maar als je voor EUR 20 p/m gewoon altijd het comfort bij je kan hebben..
Als je daarop moet beknibbelen dan kun je beter een andere auto kiezen.
Mijn auto werd afgeleverd met 2.5.1 en ik heb vanaf het begin al geen last gehad van ‘zoemen’. Mensen met 2.5 klaagden er nog wel over. Kennelijk zat de reparatie dan al in 2.5.1 maar die is natuurlijk nooit via OTA uitgerold evenmin als 2.6 - dus de reparatie werd pas bij de cummulatieve 2.7 versie groots uitgeroldquinten010 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:01:
Is het jullie ook al (positief) opgevallen dat met de nieuwste update het zoemen van de sfeerverlichting is opgelost!!
[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 02-04-2023 11:16 ]
Probleem is dat dat soort regels alleen werken als de telefoon al ontgrendeld is.Mga1600 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:02:
Heel wat anders: ik wil Flitsmeister op de telefoon automatisch laten opstarten als mijn iPhone verbinding maakt met Bluetooth van de auto (niet via CarPlay).
Daartoe heb ik op deiPhone een opdracht gemaakt die weliswaar de app opent maar niet opstart. Dan loop ik dus nog steeds het risico dat ik het vergeet aan te zetten. Wat moet ik verder doen om te bereiken wat ik wil?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gister bij de Volvo dealer hier geweest en die noemde de EX30 ook. De dealers hebben van de week meer info gehad en hij schijnt niet echt te lijken op alle tekeningen die nu circuleren. En ook echt kleiner te zijn dan de XC40, met name achterin en in de kofferruimte.Mga1600 schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:39:
Eens dat de 3 en Y geen mooie auto’s zijn, maar de techniek lijkt wel goed voor elkaar.
Ik snap je punt hoor, maar het is meer dat die eigen bijdrage een verplichting is die je voor 5 jaar aangaat bij de werkgever. Als je uit dienst gaat binnen die 5 jaar moet je de resterende maanden ineens afkopen (ook als het binnen proeftijd is etc).Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:06:
[...]
Heel eerlijk als dat het verschil is waar je over gaat nadenken bij deze auto, dan zit je echt in de verkeerde categorie te kijken.
Als het EUR 100 p/m scheelt netto, ok dan is het wat veel. Maar als je voor EUR 20 p/m gewoon altijd het comfort bij je kan hebben..
Als je daarop moet beknibbelen dan kun je beter een andere auto kiezen.
Hoewel het geen wereldbedrag is ben ik er geen groot fan van. Ben een financial en dus van nature wat risico avers
Daarnaast is het zonde om geld weg te gooien voor functionaliteit die je niet nodig hebt/gebruikt. Want voegt het dan die comfort toe die je noemt, of is dat een denkbeeldige comfort?
Het blijft natuurlijk een eigen beslissing, zelf ook een financial, maar 20EUR p/m is het 'risico' erg goed te overzien. Dan blijf ik nog steeds bij mijn punt, als dat het 'risico' is dan kun je veel beter een goedkoper model uitzoeken. Een MG4 Electric voldoet toch ook aan rijden van punt A -> B, alle kosten die je extra maakt voor de XC40 is wat dat betreft 'risico' of comfort in EUR p/m.sanger1981 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik snap je punt hoor, maar het is meer dat die eigen bijdrage een verplichting is die je voor 5 jaar aangaat bij de werkgever. Als je uit dienst gaat binnen die 5 jaar moet je de resterende maanden ineens afkopen (ook als het binnen proeftijd is etc).
Hoewel het geen wereldbedrag is ben ik er geen groot fan van. Ben een financial en dus van nature wat risico avers
Daarnaast is het zonde om geld weg te gooien voor functionaliteit die je niet nodig hebt/gebruikt. Want voegt het dan die comfort toe die je noemt, of is dat een denkbeeldige comfort?
Ik zelf vind die extended range het gewoon waard, het geeft je over het algemeen net wat meer room for error. En nee ik heb het zelf bijvoorbeeld ook niet 'nodig' gehad de afgelopen 3 maanden maar soms was het wel 'fijn' geweest dus voor mij is het een no brainer. Tenzij je dus die 20 EUR p/m te kort komt op noodzakelijke uitgaven, maar dan zit je wat mij betreft in de verkeerde categorie te shoppen. En ik neem aan dat je dat 'risico' als financial gewoon afdekt
Dat gaat bij mijn weten niet lukken via Opdrachten. Om die reden heb ik een Flitsmeister Two in de auto. Daar werkt dat wel meeMga1600 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:02:
Daartoe heb ik op deiPhone een opdracht gemaakt die weliswaar de app opent maar niet opstart. Dan loop ik dus nog steeds het risico dat ik het vergeet aan te zetten. Wat moet ik verder doen om te bereiken wat ik wil?
Mee eens dat het goed te overzien is, en het is ook echt een luxeprobleemPluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:22:
[...]
Het blijft natuurlijk een eigen beslissing, zelf ook een financial, maar 20EUR p/m is het 'risico' erg goed te overzien. Dan blijf ik nog steeds bij mijn punt, als dat het 'risico' is dan kun je veel beter een goedkoper model uitzoeken. Een MG4 Electric voldoet toch ook aan rijden van punt A -> B, alle kosten die je extra maakt voor de XC40 is wat dat betreft 'risico' of comfort in EUR p/m.
Ik zelf vind die extended range het gewoon waard, het geeft je over het algemeen net wat meer room for error. En nee ik heb het zelf bijvoorbeeld ook niet 'nodig' gehad de afgelopen 3 maanden maar soms was het wel 'fijn' geweest dus voor mij is het een no brainer. Tenzij je dus die 20 EUR p/m te kort komt op noodzakelijke uitgaven, maar dan zit je wat mij betreft in de verkeerde categorie te shoppen. En ik neem aan dat je dat 'risico' als financial gewoon afdekt.
Het gaat me niet eens zozeer om het geld dat ik er over nadenk, maar om die regeling en het evt wel/niet nodig hebben. Combinatie van alles dus eigenlijk. Een MG zou alleen door de bijtelling wat goedkoper uitvallen maar die staat niet op mijn lijstje
Als ik puur naar het financiele plaatje kijk is een hybride de beste optie, van alles wat er nu op mijn shortlist staat. Maar het totale verschil per maand tussen de goedkoopste optie en de extended range is maar EUR 70 dus peanuts. En ook die hybride heeft dan ongeveer eenzelfde eigen bijdrage.
Dat is dan misschien de beste optie nu FM niet verder voor AAOS lijkt te worden ontwikkeld. Waar kun je die een beetje netjes kwijt op het dashboard?RickKoets schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:44:
[...]
Dat gaat bij mijn weten niet lukken via Opdrachten. Om die reden heb ik een Flitsmeister Two in de auto. Daar werkt dat wel mee
Je hebt groot gelijk. Het is idd comfort voor als je langere afstanden reist en/of vaker moet snelladen (dat doet die long range ook beter) . Maar zonde geld als je least en het vrijwel niet nodig hebt… dan kun je beter je Max leasebedrag afvullen met andere opties… trekhaak, dakdragers, etc…etc…sanger1981 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik snap je punt hoor, maar het is meer dat die eigen bijdrage een verplichting is die je voor 5 jaar aangaat bij de werkgever. Als je uit dienst gaat binnen die 5 jaar moet je de resterende maanden ineens afkopen (ook als het binnen proeftijd is etc).
Ik hikte voor de aanschaf van mijn ev ook tegen de actieradius aan. Maar in de praktijk is de “slechte” actieradius van mijn my22 ruim voldoende. Komt echt zelden voor dat ik moet snelladen. Waarom dan extra geld uitgeven voor een grotere actieradius?
in de flitsmeister app zit een optie die je hiervoor kunt gebruiken.Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:04:
[...]
Probleem is dat dat soort regels alleen werken als de telefoon al ontgrendeld is.
Ga in de app naar "Instellingen"-> "Sarten en stoppen"
Daar kun je instellen of hij moet starten bij BT verbinding, en dan ook nog bij welk apparaat, kies daar dus je auto.
Dan werkt het ook bij vergrendelde telefoon
Je kan ook instellen dat je telefoon ontgrendeld is als je Bluetooth gekoppeld is met de auto hé.
Iig op Android wel, ik hoef letterlijk niks te doen om FM op te starten en automatisch weer af te sluiten.
Iig op Android wel, ik hoef letterlijk niks te doen om FM op te starten en automatisch weer af te sluiten.
is me op ios nog niet gelukt. volgens mij heeft die die setting niet. Ik heb daarom FM als default navigatie in CP staan. Als ik dan op de kabel aansluit, start ook automatisch FMJuancho schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:05:
Je kan ook instellen dat je telefoon ontgrendeld is als je Bluetooth gekoppeld is met de auto hé.
Ik kan die setting ook nergens vinden…..Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:31:
[...]
is me op ios nog niet gelukt. volgens mij heeft die die setting niet. Ik heb daarom FM als default navigatie in CP staan. Als ik dan op de kabel aansluit, start ook automatisch FM
Idem hier.Juancho schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:05:
Volgens mij bestaat automatisch starten in iOS niet. Apple laat niet toe dat inactieve apps zomaar gaan opstarten.
Sorry, maar ik vind dit pure onzin. Heb je de extra range totaal niet nodig, dan heb je die range niet nodig. Punt! Als je geen onnodig geld over de balk wil gooien, is er geen enkele reden om dan maar naar een goedkoper alternatief te gaan kijken. Gewoon kijken wat je nodig hebt qua actieradius. Een grotere accu maakt de auto trouwens ook zwaarder. (straks MRB...)Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:22:
[...]
Het blijft natuurlijk een eigen beslissing, zelf ook een financial, maar 20EUR p/m is het 'risico' erg goed te overzien. Dan blijf ik nog steeds bij mijn punt, als dat het 'risico' is dan kun je veel beter een goedkoper model uitzoeken. Een MG4 Electric voldoet toch ook aan rijden van punt A -> B, alle kosten die je extra maakt voor de XC40 is wat dat betreft 'risico' of comfort in EUR p/m.
Ik zelf vind die extended range het gewoon waard, het geeft je over het algemeen net wat meer room for error. En nee ik heb het zelf bijvoorbeeld ook niet 'nodig' gehad de afgelopen 3 maanden maar soms was het wel 'fijn' geweest dus voor mij is het een no brainer. Tenzij je dus die 20 EUR p/m te kort komt op noodzakelijke uitgaven, maar dan zit je wat mij betreft in de verkeerde categorie te shoppen. En ik neem aan dat je dat 'risico' als financial gewoon afdekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 02-04-2023 20:24 ]
Ik denk dat het alleen wel een kwestie is van : je bestelt een MY23 en krijgt ongevraagd de my24 door de lange levertijd, dat is mij met my22-my23 gebeurd.Vulcan750 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:23:
[...]
Sorry, maar ik vind dit pure onzin. Heb je de extra range totaal niet nodig, dan heb je die range niet nodig. Punt! Als je geen onnodig geld over de balk wil gooien, is er geen enkele reden om dan maar naar een goedkoper alternatief te gaan kijken. Gewoon kijken wat je nodig hebt qua actieradius. Een grotere accu maakt de auto trouwens ook zwaarder. (straks MRB...)
En my24 heeft die extra range standaard meen ik begrepen te hebben, of is er inderdaad keuze?
Ik ben wel ruimdenkend mbt merken maar om uiteindelijk een auto te kopen die ik echt lelijk vind zal nooit gebeuren.Sten2017 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:26:
De Y is niet de mooiste, maar heeft wel veel en veel meer ruimte, goedkoper, sneller, meer range etc.
Het oog wil immers ook wat.
Ik denk dat het net zo gaat als de Xen van BMW. De volgende XC40 word groter.Mga1600 schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:39:
Mag je vinden, het is je eigen keuze. Ik vind het echt een no brainer met de XC40, het is nou niet echt een boodschappenwagentje. Meer range betekend gewoon minder vaak verplicht opladen en dat kan ook van pas komen bij situaties die nu nog niet direct van toepassing zijn. Stel dat je wel een keer een aanhanger/caravan wil trekken dan ben je daar echt wel blij mee. Ik ga er zelf ook nog achter komen wat de range doet met twee grote mountainbikes achterop met een 900km trip.Vulcan750 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:23:
[...]
Sorry, maar ik vind dit pure onzin. Heb je de extra range totaal niet nodig, dan heb je die range niet nodig. Punt! Als je geen onnodig geld over de balk wil gooien, is er geen enkele reden om dan maar naar een goedkoper alternatief te gaan kijken. Gewoon kijken wat je nodig hebt qua actieradius. Een grotere accu maakt de auto trouwens ook zwaarder. (straks MRB...)
Maar goed iedereen zijn eigen keuze, als ik zelf de keuze had voor 20 EUR p/m zou ik het altijd doen. Je zou achteraf maar die range toch wel nodig hebben, dat kost veel meer frustratie als dat die 20 EUR kost (met een salaris passend bij dit leasebudget). En MRB(?) het is 1940kg of 1975kg dan zit je 1 gewichtsklasse hoger, als je privé koopt is dat nou ook niet echt een aanslag op je budget.
(de extended range slurpt trouwens de stroom ook met 205kW naar binnen in plaats van 135kW, maar goed als je niet verder komt als je eigen provincie zal je van dat comfort nooit gebruik maken inderdaad)
[ Voor 7% gewijzigd door Pluisie op 02-04-2023 21:17 ]
Haha ja. Ik vind een XC60 wel mooier dan een XC40 😜Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:28:
Wel een onverwachte conclusie dat in een draadje van (x)c40 eigenaren we de volvo mooier vinden dan een tesla. Wie had dat die zien aankomen?
Ik kon de bestelling nog omzetten maar had geen zin meer om nog langer te wachten dus heb het gelaten.Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
Mag je vinden, het is je eigen keuze. Ik vind het echt een no brainer met de XC40, het is nou niet echt een boodschappenwagentje. Meer range betekend gewoon minder vaak verplicht opladen en dat kan ook van pas komen bij situaties die nu nog niet direct van toepassing zijn. Stel dat je wel een keer een aanhanger/caravan wil trekken dan ben je daar echt wel blij mee. Ik ga er zelf ook nog achter komen wat de range doet met twee grote mountainbikes achterop met een 900km trip.
Maar goed iedereen zijn eigen keuze, als ik zelf de keuze had voor 20 EUR p/m zou ik het altijd doen. Je zou achteraf maar die range toch wel nodig hebben, dat kost veel meer frustratie als dat die 20 EUR kost (met een salaris passend bij dit leasebudget). En MRB(?) het is 1940kg of 1975kg dan zit je 1 gewichtsklasse hoger, als je privé koopt is dat nou ook niet echt een aanslag op je budget.
(de extended range slurpt trouwens de stroom ook met 205kW naar binnen in plaats van 135kW, maar goed als je niet verder komt als je eigen provincie zal je van dat comfort nooit gebruik maken inderdaad)
Ik zou voor die pqar duizend euro ook wel voor de LR gaan ondanks dat de mijne maar 1x per week thuis geladen word.
Als je de Core of Plus uitvoering kiest, dan heb je keus uit de Single Motor, de Single Motor Extended Range of de Twin Motor. Bij de Ultimate uitvoering kun je alleen kiezen uit de Single Motor Extended Range of de Twin Motor.ron65 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:28:
[...]
Ik denk dat het alleen wel een kwestie is van : je bestelt een MY23 en krijgt ongevraagd de my24 door de lange levertijd, dat is mij met my22-my23 gebeurd.
En my24 heeft die extra range standaard meen ik begrepen te hebben, of is er inderdaad keuze?
Nu hebben ze met de MY24 wel allemaal wat range erbij gekregen vergeleken met de MY23.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Natuurlijk kan het voor iedereen anders zijn, maar persoonlijk heb ik iig meer dan genoeg aan mijn range. En het opladen gebeurt bij mij 95/100x 's nachts bij huis. Maar als je geregeld aan een snellader moet staan, kan het zeker een overweging zijn om voor de extended range te gaan. Ik vond je gewoon wat te stellig, het is natuurlijk onzinnig om als je voor een XC40 standaard range wil gaan (omdat je het misschien wel duur genoeg vind), dat je dan beter voor een goedkopere EV zou moeten gaan. Dan is de standaard XC40 toch ook prima!?Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
Mag je vinden, het is je eigen keuze. Ik vind het echt een no brainer met de XC40, het is nou niet echt een boodschappenwagentje. Meer range betekend gewoon minder vaak verplicht opladen en dat kan ook van pas komen bij situaties die nu nog niet direct van toepassing zijn. Stel dat je wel een keer een aanhanger/caravan wil trekken dan ben je daar echt wel blij mee. Ik ga er zelf ook nog achter komen wat de range doet met twee grote mountainbikes achterop met een 900km trip.
Btw, auto's worden ook wel particulier gekocht...
.
[ Voor 99% gewijzigd door Vulcan750 op 02-04-2023 22:07 ]
Sja, het is jouw visie hierop, en dat mag! prima zelfs!Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
maar er zijn ook mensen bij wie het anders ligt, en die redeneren ook weer anders.
Ikzelf heb een caravan van max 1100 kilo op kenteken, en dan is een wagen van max 2380 kilo op kenteken nog 20 kilo onder de maximale 3500 kilo die je met een B rijbewijs mag trekken.
De TWIN had daar overheen gegaan, en om bepaalde redenen is voor mij een E erbij halen even geen optie. Kan wel, maar ik stort me daarmee in een lastige positie en zal dan elke 5 jaar een medische keuring moeten ondergaan ipv elke 10 jaar gewoon verlengen.
Dan de extended range, die komt op 2470 kilo uit, tel daar die 1100 kilo bij... juist... 70 kilo eroverheen!
Daarnaast vraag ik mij dan, en dat is mijn persoonlijke overweging die zeker niet de jouwe hoeft te wezen, dat ik 1x per jaar 2 dagen die caravan erachter heb.
Mijn vrouw houdt niet van lange reizen, heeft zelf geen rijbewijs dus kan alleen maar ernaast zitten, en wil dus niet verder dan hooguit de eifel, ardennen, etc.
Op 500 km doe je met laden elke 150 km (ong twee uur rijden steeds) totaal een uur of 6 incl laden. (Bron ABRP en eigen berekening)
Is prima, 8 uur weg, 14 uur op de camping, vaak mag je niet eerder komen dan dat.
Voor de rest van het jaar heb ik aan de range genoeg. Van hier naar de meest verre plek in NL is 240 km, daar ben ik dan meerdere uren bezig en intussen laadt de wagen weer bij. Doorgaans kom ik dan terug ook weer.
Geen laadpaal, dan terugweg 10 minuten snelladen, ook prima.
De meeste bestemmingen kom ik zonder laden heen en weer.
Ik heb dus geen extended range nodig zefls al heb ik een caravan.
Een andere overweging: Die ER versie is enkele tientjes duruder per maan (leaseprijs) en valt daarmee voor mij buiten het maximale budget. Streep erdoor dus, is niet haalbaar.
Die functie zit bij Flitsmeister wel op de Android versie, maar niet op de iOS versie, volgens mij…ron65 schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:57:
[...]
in de flitsmeister app zit een optie die je hiervoor kunt gebruiken.
Ga in de app naar "Instellingen"-> "Sarten en stoppen"
Daar kun je instellen of hij moet starten bij BT verbinding, en dan ook nog bij welk apparaat, kies daar dus je auto.
Bij een iOS apparaat kun je gebruik maken van de app “opdrachten” … dan werkt het ook..
Kan denk ik wel, zie hier…JTHZZ schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:13:
[...]
Volgens mij bestaat automatisch starten in iOS niet. Apple laat niet toe dat inactieve apps zomaar gaan opstarten.
(Ok, niet automatisch, maar getriggerd door een event, bv koppelen aan CarPlay of een verbinding met Bluetooth van je auto)
Het is ook prima als je het allemaal wel duur genoeg vindt, maar als je twijfelt dan is beknibbelen op 20 EUR niet echt besparen bij deze auto. Besparen is dan een goedkopere auto pakken waardoor je echt maandelijks wat minder betaald.Vulcan750 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:03:
[...]
Natuurlijk kan het voor iedereen anders zijn, maar persoonlijk heb ik iig meer dan genoeg aan mijn range. En het opladen gebeurt bij mij 95/100x 's nachts bij huis. Maar als je geregeld aan een snellader moet staan, kan het zeker een overweging zijn om voor de extended range te gaan. Ik vond je gewoon wat te stellig, het is natuurlijk onzinnig om als je voor een XC40 standaard range wil gaan (omdat je het misschien wel duur genoeg vind), dat je dan beter voor een goedkopere EV zou moeten gaan. Dan is de standaard XC40 toch ook prima!?
Btw, auto's worden ook wel particulier gekocht...
Voor particulier is dat dus hetzelfde, de wegenbelasting is een paar Euro per kwartaal duurder, tja als het daarop hangt dan vraag ik mij gewoon af of je wel in het goede segment aan het shoppen bent.
Je moet je wel je informatie op orde hebben, als iemand hier dus een beslissing op maakt komt die bedrogen uit. Max. toelaatbaar totaalgewicht:ron65 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:29:
[...]
Dan de extended range, die komt op 2470 kilo uit, tel daar die 1100 kilo bij... juist... 70 kilo eroverheen!
....
Een andere overweging: Die ER versie is enkele tientjes duruder per maan (leaseprijs) en valt daarmee voor mij buiten het maximale budget. Streep erdoor dus, is niet haalbaar.
- MY24 basis = 2470kg
- MY24 ER = 2520kg
Je gaat dus sowieso over het gewicht met jouw combi als je de keuze wel of niet ER hebt want die keuze heb je enkel bij MY24.
En nogmaals, als je de keuze niet hebt. Dan heb je de keuze niet nee, maar als je twijfelt dan zou ik niet lang twijfelen.
Maar goed, ik hou er wel over op. Ik zou het in ieder geval wel weten bij MY24..
Op mijn kentekenbewijs staat toch echt 2380 kilo, en ik heb ook géén MY24 maar MY23!Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:01:
[...]
Het is ook prima als je het allemaal wel duur genoeg vindt, maar als je twijfelt dan is beknibbelen op 20 EUR niet echt besparen bij deze auto. Besparen is dan een goedkopere auto pakken waardoor je echt maandelijks wat minder betaald.
Voor particulier is dat dus hetzelfde, de wegenbelasting is een paar Euro per kwartaal duurder, tja als het daarop hangt dan vraag ik mij gewoon af of je wel in het goede segment aan het shoppen bent.
[...]
Je moet je wel je informatie op orde hebben, als iemand hier dus een beslissing op maakt komt die bedrogen uit. Max. toelaatbaar totaalgewicht:
- MY24 basis = 2470kg
- MY24 ER = 2520kg
Je gaat dus sowieso over het gewicht met jouw combi als je de keuze wel of niet ER hebt want die keuze heb je enkel bij MY24.
En nogmaals, als je de keuze niet hebt. Dan heb je de keuze niet nee, maar als je twijfelt dan zou ik niet lang twijfelen.
Maar goed, ik hou er wel over op. Ik zou het in ieder geval wel weten bij MY24..
Dus mijn kennis is zeker wel op orde, met deze keuze ga ik NIET over de 3500 kilo heen.
Met de MY24 zou ik inderdaad de caravan naar 1000 kilo moeten laten afwaarderen op het kentekenbewijs, maar dat is nu gelukkig niet nodig.
verder afwaarderen is ook weer niet mogelijk, ik ben dat eens nagegaan voor ik mijn wagen bestelde, en ze rekenen max 10% als afwaardering tov het originele gewicht. Dat heeft te maken met de basisgewichten en het minimale laadvermogen wat ze aanhouden voor zaken als water in de tank, een chemisch toilet met spoelwater, een gastank, de voortent met tentstokken en nog wat zaken waarvan ze aannemen dat je die standaard meezeult.
Ik wilde je overigens alleen maar behulpzaam zijn met mijn bericht, en om dan een aanval te krijgen dat ik mijn kennis niet op peil zou hebben komt wel een beetje als trap in de rug over, vind je niet?
Ah ja, IOS. daar heb ik gelukkig geen last van.jorisjansen3 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:53:
[...]
Die functie zit bij Flitsmeister wel op de Android versie, maar niet op de iOS versie, volgens mij…
Bij een iOS apparaat kun je gebruik maken van de app “opdrachten” … dan werkt het ook..
Daarom wist ik dit ook niet.
Als je had gevolgd waar het over ging was dat ook helemaal niet nodig geweest. Als iemand NU kiest dan krijgt diegene een MY24, dus leuk dat wij een MY23 hebben maar diegene heeft niets aan dat gewicht. En dan nog staat er in jouw bericht dat de ER max uitkomt op 2470kg en dat is dus niet zo, die komt uit op max 2520kg.ron65 schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:44:
[...]
Ik wilde je overigens alleen maar behulpzaam zijn met mijn bericht, en om dan een aanval te krijgen dat ik mijn kennis niet op peil zou hebben komt wel een beetje als trap in de rug over, vind je niet?
die 2470 heb ik van de specs op de volvocars.nl website... ze zullen het wel mis hebben dan. Mijn excuus, Volvo heeft me fout voorgelicht!Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:52:
[...]
Als je had gevolgd waar het over ging was dat ook helemaal niet nodig geweest. Als iemand NU kiest dan krijgt diegene een MY24, dus leuk dat wij een MY23 hebben maar diegene heeft niets aan dat gewicht. En dan nog staat er in jouw bericht dat de ER max uitkomt op 2470kg en dat is dus niet zo, die komt uit op max 2520kg.
Ik zal me er niet meer mee bemoeien. Fijne dag nog

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 02-04-2023 23:57 ]
Goed plan om er over op te houden!Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:01:
[...]
Het is ook prima als je het allemaal wel duur genoeg vindt, maar als je twijfelt dan is beknibbelen op 20 EUR niet echt besparen bij deze auto. Besparen is dan een goedkopere auto pakken waardoor je echt maandelijks wat minder betaald.
[...]
Je moet je wel je informatie op orde hebben, als iemand hier dus een beslissing op maakt komt die bedrogen uit. Max. toelaatbaar totaalgewicht:
- MY24 basis = 2470kg
- MY24 ER = 2520kg
En dat is lang niet altijd zo bij een ev, doordat je met een ev een andere laat/tank strategie hebt dan bij een ICEPluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:12:
[...]
Meer range betekend gewoon minder vaak verplicht opladen
Bij een ICE tank je wanneer de tank leeg is. Grotere actieradius betekent dus minder tanken
Bij een ev laad je wanneer het kan. Als je dus voldoende laadpalen in je (tussen)bestemmingen hebt, zul je voor dagelijks gebruik die extra actieradius / hogere laadsnelheid niet gebruiken. Of je die aanschaf dan wel/niet doet is dan enkel voor nog wat gemak voor die paar keer per jaar dat je op vakantie gaat oid.
Pak mijn eigen voorbeeld. Rij zo’n 350 km per dag. Maar kan thuis en op mijn werk laden. Nog nooit problemen met actieradius gehad. Sta zelden bij de snellader en als dat zo is, dan meestal ook maar een paar minuutjes om alsnog die bestemming te halen
[ Voor 16% gewijzigd door Kammika op 03-04-2023 08:22 ]
Het ging mij niet om beknibbelen an sich. Het was voor mij een combi van factoren waardoor ik mij ging afvragen of het de moeite waard was. Want ondanks dat =ik me die EUR 20 prima kan veroorloven (mijn salaris is eerder hoog in verhouding tot het leasebudget omdat ik een lagere categorie mag leasen ivm vaste standplaats) is het nog steeds onzin om geld uit te geven aan iets wat (mogelijk) geen praktisch nut heeft. En dat gecombineerd met de eigen bijdrage/verplichting constructie doet mij afvragen of ik het nodig heb.Pluisie schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:01:
[...]
[...]
- MY24 basis = 2470kg
- MY24 ER = 2520kg
Zoals iemand anders zei, je kunt het ook aan een trekhaak ofzo besteden
Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar daarom vroeg ik om verschillende invalshoeken (waarvoor dank aan iedereen).
Beetje speurwerk verteld mij dat je o.a. twijfelt tussen een XC40, Megane E-tech en Enyaq 60. Nou ik had het wel gewetensanger1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:18:
[...]
Het ging mij niet om beknibbelen an sich. Het was voor mij een combi van factoren waardoor ik mij ging afvragen of het de moeite waard was. Want ondanks dat =ik me die EUR 20 prima kan veroorloven (mijn salaris is eerder hoog in verhouding tot het leasebudget omdat ik een lagere categorie mag leasen ivm vaste standplaats) is het nog steeds onzin om geld uit te geven aan iets wat (mogelijk) geen praktisch nut heeft. En dat gecombineerd met de eigen bijdrage/verplichting constructie doet mij afvragen of ik het nodig heb.
Zoals iemand anders zei, je kunt het ook aan een trekhaak ofzo besteden![]()
Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar daarom vroeg ik om verschillende invalshoeken (waarvoor dank aan iedereen).
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Ja klopt. En een oudere Megane Estate hybride of de Renault Austral kan ook nog een optie zijn...Bartelomeus schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:29:
[...]
Beetje speurwerk verteld mij dat je o.a. twijfelt tussen een XC40, Megane E-tech en Enyaq 60. Nou ik had het wel geweten
Mijn XC40 komt als het goed is eind deze maand, dus ik kan dan pas een mooi plekje zoeken. In mijn Polestar die ik tijdelijk heb heb ik hem hier geplaatst. Display prima te lezen, knopjes gebruik ik zelden.Mga1600 schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:11:
[...]
Dat is dan misschien de beste optie nu FM niet verder voor AAOS lijkt te worden ontwikkeld. Waar kun je die een beetje netjes kwijt op het dashboard?
:strip_exif()/f/image/DQnYZHjUSrZnERUhZ4H0pG5z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zit daar goed ja….maar bij de (x)c40 zitten op die plek de usb aansluitingen, Nou ja, we zien wel waar dat ding wel moet komen… .ik heb vandaag i.i.g. een FM Two besteld.RickKoets schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:48:
[...]
Mijn XC40 komt als het goed is eind deze maand, dus ik kan dan pas een mooi plekje zoeken. In mijn Polestar die ik tijdelijk heb heb ik hem hier geplaatst. Display prima te lezen, knopjes gebruik ik zelden.
[Afbeelding]
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"