Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Kammika schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Had die ook al gezien, maar ben niet overtuigd dat het waar is. Als het wel zo is, dan hele fijne verbeteringen voor CarPlay, maar zie ik die yt nog steeds niet met deze release naar volvo komen (volvo heeft nog geen vivaldi en daar wordt naar verwezen. Wsch is het dan een shortcut naar YouTube die in vivaldi opent)
Dat laatste dacht ik ook al ja... Lees bij de release notes ook dat ze navigatie via CarPlay gaan ondersteunen op het display voor je neus? Zouden ze daar GM via CarPlay mee bedoelen of bijv. TomTom of Sygic? Zou ik erg gaaf vinden, maar het lijkt mij sterk...

Heb trouwens gehoord dat Volvo de YT app pas krijgt vanaf update 3.0... Dan lijkt het dus dat ze in de Polestar het eerst gaan testen via de Vivaldi browser, met 2.9 de bugs eruit gehaald hebben en dan met 3.0 een eigen YT app gaan publiceren...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:40
DPPSchoenmaker schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Dat laatste dacht ik ook al ja... Lees bij de release notes ook dat ze navigatie via CarPlay gaan ondersteunen op het display voor je neus? Zouden ze daar GM via CarPlay mee bedoelen of bijv. TomTom of Sygic? Zou ik erg gaaf vinden, maar het lijkt mij sterk...

Heb trouwens gehoord dat Volvo de YT app pas krijgt vanaf update 3.0... Dan lijkt het dus dat ze in de Polestar het eerst gaan testen via de Vivaldi browser, met 2.9 de bugs eruit gehaald hebben en dan met 3.0 een eigen YT app gaan publiceren...
CarPlay ondersteunt meerdere displays in laatste versies waar apps weer gebruik van kunnen maken. Maar zou mijn hoop niet te hoog zetten. Deze Rel notes kunnen zomaar fake zijn en Apple kan ook zomaar dingen alleen voor Apple maps toestaan

3.0 makes sense. Nieuwe aaos versie heeft verbeteringen gericht op YouTube inzich. Maar of die dan na 2.9 komt ben ik ook niet van overtuigd. Misschien komen eerst nog 2.10, 2.11, 2.12 enz…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
Een AAOS YouTube app waarbij een browser vereist is die bovendien niet op onze XC40 zit... Ok... 🤣

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:51:
Een AAOS YouTube app waarbij een browser vereist is die bovendien niet op onze XC40 zit... Ok... 🤣
Je spreekt precies datgene uit wat ik dacht toen ik het las....
Polestart heeft veel meer dingen in de software dan Volvo inmiddels, scroll maar eens door de playstore in de auto en je ziet er genoeg tussen die alleen voor polestar zijn. Bijvoorbeeld ABRP.....
Geen idee wat dat is steeds, maar ik reken al nergens meer op in de Volvo. Zelfs OTA2.7 kan niet eens fatsoenlijk doorkomen, is nog nergens te bekennen.

Overigens: ik zit op 2.6, en had vandaag voor het eerst iets wat ik hier al eerder bij enkele van jullie las en wat aan 2.7 werd geweten: ik stond stil op OPD, en ineens begon de wagen weer te rijden. Even de rem ingetrapt, en hij stond alsnog goed stil, maar dit was niet de bedoeling.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Net even gekeken wat de XC40 Ultimate P8 nu doet, blijkt het model waar ik mijn rondjes in rijd al weer enkele 1000-den euro’s duurder te zijn geworden. Ik schrik er wel van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:15
HenryP schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:21:
Net even gekeken wat de XC40 Ultimate P8 nu doet, blijkt het model waar ik mijn rondjes in rijd al weer enkele 1000-den euro’s duurder te zijn geworden. Ik schrik er wel van…
Ja ik schrijf in twee jaar nauwelijks iets af lijkt het, maar ja dan heb ik nog geen andere....

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Waterblok schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Ja ik schrijf in twee jaar nauwelijks iets af lijkt het, maar ja dan heb ik nog geen andere....
My 23 en jonger worden gewoon op de oude prijs gewaardeerd. In ruil van mijn p8 23 voor een p6 extended range (zelfde prijs) zou ik met levertijd van 8 maanden als nog 10k moeten bij leggen. Dan maar wat meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
Sinds die storing van laatst met de app geen batterij percentage meer geen opwarmen op afstand... alles weg gegooid van de telefoon en de telefoon ontkoppeld in de auto.. nu loopt de app vast bij zoeken naar auto en de auto bij het zoeken naar sleutels....dat wordt WEER een bezoek aan de dealer...if kan ik daar ook op afstand mee geholpen worden?

Ook goed nieuws in 2.7 als ik de stand Hoog gebruik van de interieur verlichting is de zoom na 10 seconden weg! Op Laag nog wel continue geluid als of er een krekelcolonie onder het dashboard zit.

Rijdt nog steeds fijn. Maar wat een gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
HenryP schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:21:
Ja, volvo is echt duur geworden. De single motor Extended Range is qua uitrusting en luxe vergelijkbaar met de Tesla Model Y RWD. De Tesla kost dan 47k. De volvo 59k. Dat is 25% duurder! (heeft dan wel iets betere range)

De model y dual motor is 53k, De volvo twin ultimate 64k. ook meer dan 20% duurder. (en dan weer vergelijkbare range)

Ik vind de Volvo absoluut mooier en doet ook degelijker aan, maar weet niet of ik met dit soort prijsverschillen 'm opnieuw zou kiezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:07
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Ja, volvo is echt duur geworden. De single motor Extended Range is qua uitrusting en luxe vergelijkbaar met de Tesla Model Y RWD. De Tesla kost dan 47k. De volvo 59k. Dat is 25% duurder! (heeft dan wel iets betere range)

De model y dual motor is 53k, De volvo twin ultimate 64k. ook meer dan 20% duurder. (en dan weer vergelijkbare range)

Ik vind de Volvo absoluut mooier en doet ook degelijker aan, maar weet niet of ik met dit soort prijsverschillen 'm opnieuw zou kiezen...
Volvo zeker mooier qua design, maar qua app en software lopen ze mijlenver achter op Tesla.

Moesten dat de prijzen zijn op het moment dat ik mocht kiezen en moest de Y ook in onze catalogus gezeten hebben, was ik toch zo goed als zeker voor de Y gegaan. Qua laadgemak staat Tesla ook nog ver voor op alle andere EV's.

Desondanks kijk ik toch echt uit naar m'n XC40, nog een goeie maand wachten en hij zou er moeten zijn. M'n broer zit momenteel in z'n huis in Spanje en gaat checken of er een laadpaal in het dorp is. Deze staat niet op Google Maps maar uit goede bron vernomen dat er een zou zijn. Als het zo is zou ik me deze zomer mss zelfs wagen aan een roadtrip naar Spanje (+1500km) met de XC40, al wordt dat een hele beleving op zich denk ik. Als de paal er niet staat, is het minimum een half uur bergbaantjes naar de dichtsbijzijnde laadpaal en gezien hun huis off-grid is met slechts een paar zonnepanelen, is laden in het gewone stopcontact geen optie.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Kammika schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
[...]

CarPlay ondersteunt meerdere displays in laatste versies waar apps weer gebruik van kunnen maken. Maar zou mijn hoop niet te hoog zetten. Deze Rel notes kunnen zomaar fake zijn en Apple kan ook zomaar dingen alleen voor Apple maps toestaan

3.0 makes sense. Nieuwe aaos versie heeft verbeteringen gericht op YouTube inzich. Maar of die dan na 2.9 komt ben ik ook niet van overtuigd. Misschien komen eerst nog 2.10, 2.11, 2.12 enz…
Volgens mij is het eerder aangehaalde 2.8 lijstje een premature 1 april grap.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Volvo zeker mooier qua design, maar qua app en software lopen ze mijlenver achter op Tesla.

Moesten dat de prijzen zijn op het moment dat ik mocht kiezen en moest de Y ook in onze catalogus gezeten hebben, was ik toch zo goed als zeker voor de Y gegaan. Qua laadgemak staat Tesla ook nog ver voor op alle andere EV's.

Desondanks kijk ik toch echt uit naar m'n XC40, nog een goeie maand wachten en hij zou er moeten zijn. M'n broer zit momenteel in z'n huis in Spanje en gaat checken of er een laadpaal in het dorp is. Deze staat niet op Google Maps maar uit goede bron vernomen dat er een zou zijn. Als het zo is zou ik me deze zomer mss zelfs wagen aan een roadtrip naar Spanje (+1500km) met de XC40, al wordt dat een hele beleving op zich denk ik. Als de paal er niet staat, is het minimum een half uur bergbaantjes naar de dichtsbijzijnde laadpaal en gezien hun huis off-grid is met slechts een paar zonnepanelen, is laden in het gewone stopcontact geen optie.
Je opmerking over de software van Tesla snap ik wel ( behalve dan dat Vision nog steeds niet uitgerold is) maar je opmerking over het laadgemak van een Tesla begrijp ik niet, wat is er anders aan dan bij Volvo?
Je kunt met je Volvo immers ook Tesla superchargers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-06 14:20
Is er iemand bij wie TuneIn nog 'gratis' werkt ?
Ik heb een half jaar of wat terug een tijdelijke premium account genomen en nadien weer opgezegd, maar nu vraagt TuneIn om opnieuw in te loggen / te registreren, maar dit loopt nu altijd fout.

Zijn er goede alternatieven ? (Radio FM gaf mij niet alle radio's die ik zocht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Even een let op tip:

Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik bij het wegrijden thuis dus de rem intrap om de pook op D te zetten de auto best fors al gaat rijden zonder ook maar 1 tikje op het stroompedaal te geven. Ik ben me daar nu bewust van maar het gaat op zo'n snelheid vanuit stilstand dat je voor je het weet een paar meter verder staat.

In ons geval staan de parkeerplaatsen haaks op de weg, dus er zou maar net een kind of wat dan ook langs de voorkant van je auto rijden. Zelf zie je dat wel, je wacht netjes maar zet de auto vast in D zonder gas te geven. En hup, de auto vliegt zo een paar meter vooruit. 99% van de tijd gaat het goed, maar het gaat natuurlijk om die ene keer.

Let daar dus goed op allen! Want ookal heb je het nog niet gehad, het kan je maar zo overkomen.

Best gevaarlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Qua EV features loopt Tesla niet meer voor hoor. Google Maps is vrij goed geworden met laadpalen (je moet wel je EV filters goed instellen, anders kom je bedrogen uit ;-)). Tesla is weliswaar zuiniger met stroom, maar door grotere accu komt de Single Moter van volvo (extended range) wel een stuk verder.. De ER laadt op 200kw, de model Y op "maar" 150 kw.

Hou je alleen nog de Superchargers over, maar Tesla is hard bezig die open te stellen voor andere partijen en sowieso wordt er in veel landen hard infrastructuur bijgebouwd...

Richting Spanje zou ik desalniettemin wel een granny lader meenemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 20:39
madhondt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:44:
Is er iemand bij wie TuneIn nog 'gratis' werkt ?
Ik heb een half jaar of wat terug een tijdelijke premium account genomen en nadien weer opgezegd, maar nu vraagt TuneIn om opnieuw in te loggen / te registreren, maar dit loopt nu altijd fout.

Zijn er goede alternatieven ? (Radio FM gaf mij niet alle radio's die ik zocht)
Heb het ook gehad en heb maar even een premium abonnement genomen met gratis proefperiode. Na het succesvol inloggen meteen weer opgezegd en nu werkt het nog goed.
Als alternatief heb ik ook de app Openradio geinstalleerd, die heeft ook veel wereldwijde zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:23
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:53:
[...]

[knip]
Google Maps is vrij goed geworden met laadpalen (je moet wel je EV filters goed instellen, anders kom je bedrogen uit ;-)).
[knip]
Het lukt mij nog steeds niet om Google Maps goed te laten werken, als het om het vinden van laadstations gaat. Zou je eens kunnen delen hoe je de EV filters ingesteld hebt?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
1. gebruik spraak, bijv. navigeer naar dichtsbijzijnde/op de route Fastned
2. zet het zoek filter op 50+ kw (helaas is vanaf 150kw nog niet mogelijk volgens mij)
3. Ben je in een onbekend gebied? Tik dan ff op het laad icoontje zoom in op een bepaalde regio en klik dan op zoek in gebied
4. Rij je vaak dezelfde weg, zet dan je snelladers onder favorieten

Op deze wijze komen wij er tegenwoordig eigenlijk altijd wel. Maar dat het soms nog omslachtig is, zeker! Maar dat ik me soms nog mateloos irriteer, na ruim 2 jaar, aan de UX van Maps is bekend :). Met een beetje inzet, goede ideeën en het gewoon doen kan je er zoveel meer mee om het de gebruiker makkelijker te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 28-03-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Je opmerking over de software van Tesla snap ik wel (behalve dan dat Vision nog steeds niet uitgerold is) maar je opmerking over het laadgemak van een Tesla begrijp ik niet, wat is er anders aan dan bij Volvo?
Je kunt met je Volvo immers ook Tesla superchargers gebruiken?
Klopt, je kan in principe de Tesla Superchargers gebruiken vermoed ik, in Europa niet zo'n probleem. Ik doelde vooral op het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van die laadpalen t.o.v. alle andere aanbieders. Ik lees hier toch heel wat klachten over laadstations die niet werken. Maar je zou dus idd van Supercharger naar Supercharger kunnen navigeren en dan valt dat voordeel van Tesla grotendeels weg.
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:53:
[...]

Qua EV features loopt Tesla niet meer voor hoor. Google Maps is vrij goed geworden met laadpalen (je moet wel je EV filters goed instellen, anders kom je bedrogen uit ;-)). Tesla is weliswaar zuiniger met stroom, maar door grotere accu komt de Single Moter van volvo (extended range) wel een stuk verder.. De ER laadt op 200kw, de model Y op "maar" 150 kw.

Hou je alleen nog de Superchargers over, maar Tesla is hard bezig die open te stellen voor andere partijen en sowieso wordt er in veel landen hard infrastructuur bijgebouwd...

Richting Spanje zou ik desalniettemin wel een granny lader meenemen ;-)
De app van Tesla is toch wat completer hoor en de software op het infotainment loopt ver voor. Je hele Steam library in je auto beschikbaar hebben dat zie ik bij Volvo nooit gebeuren. Lijkt me eerlijk gezegd geweldig voor de kinderen tijdens het laden. Over Google Maps lees ik hier ook wekelijks klachten, dat er onlogische laadpalen uitgekozen worden op een roadtrip en dat je manueel moet zoeken via andere apps, dan importeren naar GM... dat is toch echt geen gebruiksgemak.

Ik hoop dat de granny meegeleverd wordt. Staat op de offerte dus zou moeten, maar met de leasing ertussen weet je nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 28-03-2023 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Het is toch een beetje wensen nadromen wat ik hier lees.
Toen ik voor Volvo koos wist ik al (mede dankzij dit topic onder andere) dat de app en software soms wat te wensen overlaten.
Ik wist ook dat Tesla beter is op dat gebied.

Tesla is echter een computerfabrikant die zijn behuizing op wielen heeft gezet, en Volvo een fabrikant van auto's die de boel electrificeert. De beste combi is als je een tesla besturingssyteem in een Volvo inbouwt :)

Ik wil geen Tesla, van binnen oerlelijk, soms breekt een stuur spontaan af, en kraakjes en rammeltjes.
Ik wilde wel een Volvo, ik vind hem mooi en degelijk. alleen laat de software soms wat te wensen over.

Dat ik dan een keer via chargepoint een lokale lader moet zoeken en overzetten in GM, so be it.
En mettertijd zullen ze heus wel verbeteringen aanbrengen via OTA updates (als dat werkt).

De wat mindere besluiten als de PA knop van het stuur afhalen is dan wel weer jammer, maar al met al rij ik nog steeds liever de Volvo dan de Tesla. Je kunt ook niet altijd alles hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54
Die lange reis wordt alleen maar makkelijker.

Ik heb ook ooit de Model Y op mijn lijstje gehad... Vind het model toch minder mooi dan de XC40. De donkere achterruiten kon ik ook niet aan wennen en het zicht naar achter werd ik ook niet blij van.

Dus nog steeds blij met mijn keuze :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:41:
Het is toch een beetje wensen nadromen wat ik hier lees.
Toen ik voor Volvo koos wist ik al (mede dankzij dit topic onder andere) dat de app en software soms wat te wensen overlaten.
Ik wist ook dat Tesla beter is op dat gebied.

Tesla is echter een computerfabrikant die zijn behuizing op wielen heeft gezet, en Volvo een fabrikant van auto's die de boel electrificeert. De beste combi is als je een tesla besturingssyteem in een Volvo inbouwt :)

Ik wil geen Tesla, van binnen oerlelijk, soms breekt een stuur spontaan af, en kraakjes en rammeltjes.
Ik wilde wel een Volvo, ik vind hem mooi en degelijk. alleen laat de software soms wat te wensen over.

Dat ik dan een keer via chargepoint een lokale lader moet zoeken en overzetten in GM, so be it.
En mettertijd zullen ze heus wel verbeteringen aanbrengen via OTA updates (als dat werkt).

De wat mindere besluiten als de PA knop van het stuur afhalen is dan wel weer jammer, maar al met al rij ik nog steeds liever de Volvo dan de Tesla. Je kunt ook niet altijd alles hebben ;)
Ik lees al vaker dat OTA 2.7 bij jou niet gewerkt heeft. Omdat het bij vrijwel iedereen wel (altijd) goed werkt lijkt het me verstandig om niet lijdzaam af te wachten maar gewoon even met de dealer contact op te nemen om te kijken of er iets niet goed staat in de auto en/of het alsnog ‘handmatig’ te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:26:
[...]

1. gebruik spraak, bijv. navigeer naar dichtsbijzijnde/op de route Fastned
2. zet het zoek filter op 50+ kw (helaas is vanaf 150kw nog niet mogelijk volgens mij)
3. Ben je in een onbekend gebied? Tik dan ff op het laad icoontje zoom in op een bepaalde regio en klik dan op zoek in gebied
4. Rij je vaak dezelfde weg, zet dan je snelladers onder favorieten

Op deze wijze komen wij er tegenwoordig eigenlijk altijd wel. Maar dat het soms nog omslachtig is, zeker! Maar dat ik me soms nog mateloos irriteer, na ruim 2 jaar, aan de UX van Maps is bekend :). Met een beetje inzet, goede ideeën en het gewoon doen kan je er zoveel meer mee om het de gebruiker makkelijker te maken.
Als je dan ook nog een laadpasfilter op een gerenommeerde pas zet (vb Plugsurfing of enbw+) dan worden alle baggerpalen met rare betaalmethodes in buitenland ook weggefilterd en hou je de serieuze snelladers over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Als je dan ook nog een laadpasfilter op een gerenommeerde pas zet (vb Plugsurfing of enbw+) dan worden alle baggerpalen met rare betaalmethodes in buitenland ook weggefilterd en hou je de serieuze snelladers over…
Sommigen zitten vast aan een (lease)pas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Juist daarom moet je een filter instellen, anders kom je bij dubieuze slecht werkende snelladers met wazige betaalmethoden terecht. Door betaalfilter goed in te stellen kom je bij betere laders terecht waar je leaseplan goed werkt…

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 28-03-2023 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Vandaag liet mijn collega even een nieuwe snuisterij zien wat hij in zijn P8 had gebouwd.

Zowel bij stilstand, maar ook tijdens het rijden Netflix’en en Viaplay enz enz, zie foto’s qua werking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEubts377gJ57YYRrUFicL-UMog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ImiMrMtBViwkDuWASQ99cl0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncIqxwiZHouV0XOwYR94STLh6RA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgOc1r9PZCoXRLPOQBuUa0Iw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaLCgdkUnNBQ6YIoQsPtRRIluC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y27OD7XbsY5UV9BLi9KJ3oJk.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij heeft deze gekocht en dus werkend aangesloten:
CarTVbox - Draadloze AI BOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Je zult maar zo’n mafkees tegenkomen onderweg die al rijdend tv zit te kijken… 8)7 8)7

Je collega zal vast tegen je zeggen dat ie dat nooit doet, maar waarom koop je zoiets dan?

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 28-03-2023 20:45 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Hmmmm stoute Volvo developers, hadden de api aangepast zonder versienummer op te hogen waardoor de domoticz plug-in stuk was

Heb ‘m net weer gerepareerd. Hoop dat ze dat niet te vaak doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
guido66 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:44:
Je zult maar zo’n mafkees tegenkomen onderweg die al rijdend tv zit te kijken… 8)7 8)7

Je collega zal vast tegen je zeggen dat ie dat nooit doet, maar waarom koop je zoiets dan?
Nou weet ik niet hoor. Ik heb zelf een veel simpeler oplossing: een brodit clip voor een MagSafe lader waar ik mijn iPhone zo aan kan klikken. Gebruik ik vooral zodat ik het Flitsmeister statusscherm kan zien en intussen gewoon Gm voor navigatie gebruik. Maar heb dus ik nu veel meer apps zonder Android auto of CarPlay begrenzingen. Wil echt niet zeggen dat ik tijdens rijden nu films ga zitten kijken ondanks dat dat wel kan.

Btw hierdoor kan ik gewoon weer zakelijke teams calls vanuit de auto doen. Is echt wel veilig hoor. Bediening gaat allemaal via Siri…

[ Voor 8% gewijzigd door Kammika op 28-03-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Nou weet ik niet hoor. Ik heb zelf een veel simpeler oplossing: een brodit clip voor een MagSafe lader waar ik mijn iPhone zo aan kan klikken. Gebruik ik vooral zodat ik het Flitsmeister statusscherm kan zien en intussen gewoon Gm voor navigatie gebruik. Maar heb dus ik nu veel meer apps zonder Android auto of CarPlay begrenzingen. Wil echt niet zeggen dat ik tijdens rijden nu films ga zitten kijken ondanks dat dat wel kan.

Btw hierdoor kan ik gewoon weer zakelijke teams calls vanuit de auto doen. Is echt wel veilig hoor. Bediening gaat allemaal via Siri…
Heb ook altijd Brodit in mijn auto's gehad, welke heb je nu in je Volvo dan? En welke MagSafe lader gebruik je? Vind dit nl. wel een goede oplossing...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Kammika schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Stom, niet aan gedacht dat ze na 2.9 natuurlijk 2.10, 2.11 etc. nog kunnen gaan gebruiken 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
EHAS schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:27:
Vandaag liet mijn collega even een nieuwe snuisterij zien wat hij in zijn P8 had gebouwd.

Zowel bij stilstand, maar ook tijdens het rijden Netflix’en en Viaplay enz enz, zie foto’s qua werking:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hij heeft deze gekocht en dus werkend aangesloten:
CarTVbox - Draadloze AI BOX
Wel raar, films kijken in portrait ipv landscape... Maar wel cool dat het kan...
Is je collega tevreden over de snelheid? Hoor hier en daar dat het draadloos verbinden soms lang duurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Heb ook altijd Brodit in mijn auto's gehad, welke heb je nu in je Volvo dan? En welke MagSafe lader gebruik je? Vind dit nl. wel een goede oplossing...
Ik gebruik deze houder. Er zijn meerdere clips voor in de xc40. Je moet even kijken wat je zelf fijn vindt. Ik gebruik diegene die rechts van de infotainment hangt.

Die MagSafe versie is perfect. Gewoon auto instappen en auto eraan hangen, dan hangt die gelijk aan lader. Met Siri bedien je de telefoon, met Google assistent de infotainment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Ik lees al vaker dat OTA 2.7 bij jou niet gewerkt heeft. Omdat het bij vrijwel iedereen wel (altijd) goed werkt lijkt het me verstandig om niet lijdzaam af te wachten maar gewoon even met de dealer contact op te nemen om te kijken of er iets niet goed staat in de auto en/of het alsnog ‘handmatig’ te laden.
Dat overweeg ik ook wel, de eerste OTA die ik kreeg was in december naar 2.5 en die mislukte. Die hebben ze bij de dealer los moeten schoppen en dat is garantie. Ik kreeg meteen 2.5.2

Toen een terugroepactie en ik kreeg 2.6

En daar blijft het bij, 2.7 wil niet komen en ik heb dus nog geen enkele OTA meegemaakt die wel lukte.
Alleen is er nu geen mislukte update, dus gaan ze kosten berekenen vrees ik, en daar gaat de leasemaatschappij vermoedelijk niet mee akkoord omdat het geen defect is en ook geen update die een zeer essentieel onderdeel bevat dat veiligheid betreft.

ik zal morgen eens rondbellen.... eens zien wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Yup, Travelcard!!
Maar die doet het vrijwel overal, ook in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Ik wil naar dat filter gaan kijken, maar ik heb een hekel aan wielen opnieuw uitvinden.

Wil je met ons delen waar je die filters instelt? in de auto (en waar zitten die instellingen dan, in maps of ook no elders)? op je telefoon? of wellicht vanaf je PC?

Want ja, ondanks dat ik wel iets heb van via chargemap werkt het prima, kan het natuurlijk altijd beter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Stom, niet aan gedacht dat ze na 2.9 natuurlijk 2.10, 2.11 etc. nog kunnen gaan gebruiken 😬
Zie nu iig op andere fora dat polestar de CarPlay maps verbeteringen bevestigt heeft. De post lijkt legitiem. Zou mooie update (voor Apple gebruikers) zijn…

Als het ritme een beetje klopt wordt die volgende week officieel aangekondigd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Ik wil naar dat filter gaan kijken, maar ik heb een hekel aan wielen opnieuw uitvinden.

Wil je met ons delen waar je die filters instelt? in de auto (en waar zitten die instellingen dan, in maps of ook no elders)? op je telefoon? of wellicht vanaf je PC?

Want ja, ondanks dat ik wel iets heb van via chargemap werkt het prima, kan het natuurlijk altijd beter ;)
Zit in je Google maps instellingen, kun je alleen doen als je stil staat. Dan kun je ergens betaalfilter oid aanklikken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Zit in je Google maps instellingen, kun je alleen doen als je stil staat. Dan kun je ergens betaalfilter oid aanklikken…
Morgen meteen naar kijken!
Staat nu 400 meter verderop aan de laadpaal, geen zin om nu nog een keer extra daarheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Zie nu iig op andere fora dat polestar de CarPlay maps verbeteringen bevestigt heeft. De post lijkt legitiem. Zou mooie update (voor Apple gebruikers) zijn…

Mooi he, een speciaal ontworpen AAOS syteem in je wagen en blij moeten zijn met Apple Carplay update in de release notes. En dat als niet IOS gebruiker _O- . Heerlijk man oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 14:31
App ligt er sinds vanavond weer uit voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 21:58
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Heb ook nog een post gezien op xc40forum die iets gelijkaardig bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkYomiHepKbeUtyiizHniFHpL-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GudSW6Y5xpyco61kOI9l9zmz.webp?f=fotoalbum_large

Ik volg @Juancho wel.. Zelfs als iOS gebruiker word ik nu niet echt warm van deze features, geef mij maar YouTube en Waze!

[ Voor 36% gewijzigd door nujtrug op 29-03-2023 07:48 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik volg @Juancho wel.. Zelfs als iOS gebruiker word ik nu niet echt warm van deze features, geef mij maar YouTube en Waze!
De nieuwe versie van Waze voor AAP komt er op heel korte termijn aan, alleen heb je daar in een Volvo niets aan. Ik hoop wel stiekem dat dat gepaard gaat met een release voor AAOS in andere wagens dan Renault, maar dat kan ik helaas niet bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
[...]

[Afbeelding]

Ik vind het fijn dat ze carplay integratie afmaken, met name dat die je niet met de knoppe op het stuur de telefoon meer kon bedienen erg storend. En ook knullig dat ze het display van de auto niet gebruikten. Dat hat zelfs mijn renault beter voor elkaar. Dus dat lossen ze nu op en dat is wel fijn.

Maar eens: Ik vind het zelf ook krom dat er wel veel tijd in carplay en minder in android (auto) gestoken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Wel raar, films kijken in portrait ipv landscape... Maar wel cool dat het kan...
Is je collega tevreden over de snelheid? Hoor hier en daar dat het draadloos verbinden soms lang duurt...
Ik heb ook even gekeken, zag er soepel uit maar idd portrait kijken is even wennen idd.
Dit kan met name tijdens het laden vermakelijk zijn.
Voor alle doemdenkers en criticasters, dat / of het werkt tijdens het rijden was meer een test. :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
[...]

[Afbeelding]

Of het er mooi uitziet is een kwestie van smaak. Maar de integratie met de auto (weergave SoC bij aankomst, voorverwarmen bij geplande laadstop) zal minder zijn dan de ingebouwde Google Maps. Hoewel ik ook wel eens mopper op GM, is het toch eigenlijk best een goede navigatie-app. Voor mij geen reden om via CarPlay een andere app te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Maar eens: Ik vind het zelf ook krom dat er wel veel tijd in carplay en minder in android (auto) gestoken wordt.
Apple is een statussymbool dat ook door veel ICTers omarmd is. Dat krijgt daardoor altijd maar weer de voorrang.
Terwijl als je goed objectief kijkt, het 2 tot 4 maal duurder is als Android, terwijl als je de juiste android kiest die sneller en vloeiender werkt dan een dure iphone

Ik heb van de baas nu een samsung S22, en inderdaad zou ik als ik die vergelijk met een iPhone de laatste kiezen, de S22 werkt goed, maar niet soepel en snel, en bijvoorbeeld de vingerafdruk scanner laat heeeel veel te wensen over.Ik moet soms 3 pogingen doen voor het lukt, en ook is de telefoon al eens ontgrendeld met een vinger die niet in het systeem is aangemeld. Heel slordig.
Mijn prive Oneplus Nord 2T daartegen werkt echt feilloos, bizar snel en soepel, de vingerscanner doet het altijd in 1x, en nog nooit op een niet bekende vinger ontsloten.
Het is dus maar net welke ansroid je neemt, maar die 320 euro kostende Oneplus kan het rustig opnemen tegen een 1200 euro kostende iPhone (bewezen ook al).
Die discussie is hier al eerder geweest, dus dat gaan we niet meer doen, maar ik stel even wat feiten vast zoals ik die beleef en ervaar ;)

Volvo zou er goed aan doen die programmeurs die zelf een IPhone gebruiken even een ppoosje de deur te wijzen en android voorang te geven, dan ontwikkelt het spul zich voor onze XC40 ook beter door. Want daar zou inderdaad de eerste prio moeten liggen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jm188
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 10:51
ron65 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Apple is een statussymbool dat ook door veel ICTers omarmd is. Dat krijgt daardoor altijd maar weer de voorrang.
Terwijl als je goed objectief kijkt, het 2 tot 4 maal duurder is als Android, terwijl als je de juiste android kiest die sneller en vloeiender werkt dan een dure iphone

Ik heb van de baas nu een samsung S22, en inderdaad zou ik als ik die vergelijk met een iPhone de laatste kiezen, de S22 werkt goed, maar niet soepel en snel, en bijvoorbeeld de vingerafdruk scanner laat heeeel veel te wensen over.Ik moet soms 3 pogingen doen voor het lukt, en ook is de telefoon al eens ontgrendeld met een vinger die niet in het systeem is aangemeld. Heel slordig.
Mijn prive Oneplus Nord 2T daartegen werkt echt feilloos, bizar snel en soepel, de vingerscanner doet het altijd in 1x, en nog nooit op een niet bekende vinger ontsloten.
Het is dus maar net welke ansroid je neemt, maar die 320 euro kostende Oneplus kan het rustig opnemen tegen een 1200 euro kostende iPhone (bewezen ook al).
Die discussie is hier al eerder geweest, dus dat gaan we niet meer doen, maar ik stel even wat feiten vast zoals ik die beleef en ervaar ;)

Volvo zou er goed aan doen die programmeurs die zelf een IPhone gebruiken even een ppoosje de deur te wijzen en android voorang te geven, dan ontwikkelt het spul zich voor onze XC40 ook beter door. Want daar zou inderdaad de eerste prio moeten liggen!
ook niet vergeten dat op de Amerikaanse markt er veel meer iphone gebruikt wordt en er dus een hele grote vraag naar apple carplay en het apple ecosysteem is.
als je al gewend bent aan google maps en spotify is de instap naar een AAOS volvo heel gemakkelijk. indien je met apple maps en apple music werkt dan ga je dat niet even laten vallen omdat je auto geen carplay heeft, ik denk dat je dan eerder naar een andere auto gaat kijken.

ik denk dat volvo er vooral goed aan zou doen wat extra programmeurs aan te nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Dat overweeg ik ook wel, de eerste OTA die ik kreeg was in december naar 2.5 en die mislukte. Die hebben ze bij de dealer los moeten schoppen en dat is garantie. Ik kreeg meteen 2.5.2

Toen een terugroepactie en ik kreeg 2.6

En daar blijft het bij, 2.7 wil niet komen en ik heb dus nog geen enkele OTA meegemaakt die wel lukte.
Alleen is er nu geen mislukte update, dus gaan ze kosten berekenen vrees ik, en daar gaat de leasemaatschappij vermoedelijk niet mee akkoord omdat het geen defect is en ook geen update die een zeer essentieel onderdeel bevat dat veiligheid betreft.

ik zal morgen eens rondbellen.... eens zien wat dat oplevert.
Ron, ik rij gewoon langs de dealer als er iets is. Nog nooit iets van terug gehoord via de LM. Bovendien bevatten die updates soms ook diverse veiligheidsupdates. Lijkt me geen issue dus….

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Als je een beetje fijne dealer hebt doen ze dat echt wel ff hoor. Misschien moet je wel ff een afspraak maken, maar ze zetten je auto ff aan de computer en na een kwartier kan je weer weg. Kleine moeite en ze testen dan lijkt me gelijk of je daadwerkelijk issues hebt. Dus idd, je kan het hier 100x roepen (moet jezelf weten) of je belt ff je dealer of ze dat willen checken onside. LM zal sowieso niet moeilijk doen, OTAs zijn er niet voor niks en horen gewoon bij je auto waar je maandelijks voor betaald. Zolang er niet in je contract staat dat je GEEN OTAs mag laten installeren bij de dealer zit je wel safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]
Alleen is er nu geen mislukte update, dus gaan ze kosten berekenen vrees ik,
Lijkt me sterk. Je hebt een auto die OTA updates hoort te krijgen. Als je die niet krijgt (dus ook als die geen OTA updates ontvangt) is er wat mis mee en mogen ze dat gewoon onder garantie fixen....

In de praktijk denk ik niet dat er ook maar 1 dealer is die hier moeilijk over doet. Misschien dat ze willen combineren met een service beurt, maar weigeren zullen ze echt niet doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 21:58
[...]
Hier ook leasewagen en voor laatste 2 updates gewoon even naar dealer gereden. Bij de Volvo is er altijd wel iets wat niet werkt of veiliger kan dus altijd een goede reden om software te updaten ;)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Even wat anders. Vandaag spijker in mijn band. Keurig en snel gefixt door mijn dealer (top garage in Zwolle!). Maar kennelijk heb ik al aardig wat bandenslijtage doordat mijn banden sowieso al wat zachter waren. Behalve die ene lekke band waar ik waarschuwing op kreeg nog nooit waarschuwing op bandenspanning gehad...

Even nagevraagd en systeem is kennelijk alleen bedoeld om een behoorlijk daling in bandenspanning op vangen (ik had ze op 3 gezet, kennelijk gaat die bij 2.5 pas piepen maar dat is al veel te laag)

Mijn vorige auto gaf al veel eerder aan, zodat je dit soort problemen niet had. Mijn banden zullen het tot de volgende beurt wel houden, maar moeten nu wel eerder vervangen worden. Toch wel zonde... en moet kennelijk met deze auto gewoon om de maand checken of de banden nog op spanning zijn om dit soort slijtage te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De eerste partij haakt al af voor AAOS...
In de huidige staat van Android Automotive (ook bekend als AAOS),
kunnen we helaas geen Flitsmeister voor AAOS uitbrengen, waar we trots op kunnen zijn. Een productie versie van de app zit er voorlopig dus niet in.

We hebben het ontwikkelen aan de AAOS variant van de app voorlopig stilgelegd,
en bekijken over een half jaar weer of AAOS genoeg is verbeterd om Flitsmeister app uit te kunnen brengen waar we wel trots op kunnen zijn.

Veel auto hebben al Apple Carplay ondersteuning; en nieuwere AAOS versies (13+) hebben of krijgen ondersteuning voor Android Auto; De Renault Megane e-tech Electric, en Renault Austral zijn hier voorbeelden van.
De Android Auto en Apple Carplay varianten van Flitsmeister zijn en blijfen volop in ontwikkeling.
We raden aan om de Android Auto of Apple Carplay variant van Flitsmeister te gebruiken.

Bedankt allemaal voor het helpen testen van de AAOS variant van Flitsmeister!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:05:
Mijn vorige auto gaf al veel eerder aan, zodat je dit soort problemen niet had. Mijn banden zullen het tot de volgende beurt wel houden, maar moeten nu wel eerder vervangen worden. Toch wel zonde... en moet kennelijk met deze auto gewoon om de maand checken of de banden nog op spanning zijn om dit soort slijtage te voorkomen...
Vroeger was dit gratis bij de pomp, nu mag je 1 euro aftikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:29:

[...]
Had dit ook gezien. Ben groot fan van flitsmeister en super tof dat ze het geprobeerd hebben, maar vind dit bericht niet sjiek.

Mijn beeld obv eerdere berichten op deze en andere fora is dat FM een standaard "engine" voor navigatie "ingekocht", en die is niet voor AAOS gebouwd. En dus hebben ze een truc verzonnen hoe ze de output van dat ding converteren naar iets wat wel kan binnen wat AAOS toestaat en dat kost weer teveel processortijd wat de trage cpu's in onze auto's niet aankunnen.

En FM is ook zonder die conversie een heel cpu intensieve app, want mijn telefoon wordt ook altijd warm als ik FM aan heb staan. Dat had ik al op mijn android en nu ook op mijn iphone. Batterij gaat ook hard leeg als ik er geen kabel aan heb hangen. Dus het is imo een combinatie van factoren en de sneer naar AAOS is niet terecht (of vertel dan iig het hele verhaal)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Ron, ik rij gewoon langs de dealer als er iets is. Nog nooit iets van terug gehoord via de LM. Bovendien bevatten die updates soms ook diverse veiligheidsupdates. Lijkt me geen issue dus….
Jullie hebben verdraaid gewoon gelijk ook....
Deze week lukt me niet meer (te volle agenda) maar ik ga volgende week gewoon even bij ze langs, misschien bedenkt de auto zich nog wel voor die tijd :+
Maar anders volgende week actie hierop.
Thnx allen!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
"gewoon even bij ze langs..." Ik zou op zijn minst even netjes een afspraak plannen. Tis geen spoedje zoals kapotte remmen he _O-

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 29-03-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:10:
"gewoon even bij ze langs..." Ik zou op zijn minst even netjes een afspraak plannen. Tis geen spoedje zoals kapotte remmen he _O-
Ik heb ze net even gebeld al, juist hierom, en meneer zei "komt u gewoon komende weken een keertje aanwaaien, ergens op werkdagen tussen 8 en 12 of 13 en 16 uur, dit doen we tussendoor. Afspraak is niet nodig. "

Dus ja, ik ga gewoon even bij ze langs komende week. :+

Zoals gezegd, lukt deze week niet meer, ik zit niet in de buurt binnen die tijdstippen, maar volgende week dinsdag of verder dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan heb je ze iig even netjes gecontact. Dat was mijn punt. Een monteur heeft normaal wel wat anders te doen dan een OTA aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
ik heb gister een "normale" werkplaats afpraak gemaakt. eerste mogelijkheid 24 mei..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 17:05

[...]
Waar lees je dat ze afhaken? Ik lees dat ze een half jaar pauze inlassen omdat, zoals @frankkie12345 al meerdere malen heeft uitgelegd, op dit moment de restricties van Google het niet mogelijk maken de app verder te verbeteren. Ik denk zeker wel dat Google de beperkingen gaat moeten laten vallen, zeker nu de lijst van automerken die voor AAOS gaan alleen maar langer wordt (BMW, VW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

4v4t4r schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:20:
ik heb gister een "normale" werkplaats afpraak gemaakt. eerste mogelijkheid 24 mei..
zal ongetwijfeld per dealer verschillen.
ik belde en vroeg of ik er een afspraak voor moest maken, maar hij was stellig: nee, gewoon langskomen wanneer het je uitkomt, kan altijd tussendoor, hooguit kun je een half uurtje moeten wachten tot er iemand tijd heeft tussendoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterblok
Omdat mijn auto juist wel af en toe klaagt over bandenspanning en pompstations zonder laadmogelijkheid me alleen zien voor gratis lucht en ik daar sowieso nooit kom (laad meestal thuis) heb ik ongeveer deze gekocht. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:17
Kammika schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Mijn beeld obv eerdere berichten op deze en andere fora is dat FM een standaard "engine" voor navigatie "ingekocht", en die is niet voor AAOS gebouwd. En dus hebben ze een truc verzonnen hoe ze de output van dat ding converteren naar iets wat wel kan binnen wat AAOS toestaat en dat kost weer teveel processortijd wat de trage cpu's in onze auto's niet aankunnen.

En FM is ook zonder die conversie een heel cpu intensieve app, want mijn telefoon wordt ook altijd warm als ik FM aan heb staan. Dat had ik al op mijn android en nu ook op mijn iphone. Batterij gaat ook hard leeg als ik er geen kabel aan heb hangen. Dus het is imo een combinatie van factoren en de sneer naar AAOS is niet terecht (of vertel dan iig het hele verhaal)
Goede analyse! En ik ben het ook wel eens met @JTHZZ ; AAOS wordt op steeds meer automerken mogelijk.
@frankkie12345 noemde veel beperkingen van AAOS., waaronder de strikte categorie indeling, maar ik heb nu ook een knapperend houtvuur onder mijn navigstie-apps staan.. De performance (opstarttijd, kaart weergave) van de AAOS versie van flitsmeister viel mij ook niet mee. Ik gebruik nu de iOS versie via CarPlay en laat flitsmeister automatisch starten als ik CarPlay aansluit. Werkt voor mij heel goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 12:31
Kammika schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:53:
[...]

De Extended Range vergelijken met de Y RWD is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. de Y RWD is de instapversie met kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Wie kan me vertellen wat Volvo verstaat onder het abonnement Service, Wear and Tear? Wie heeft de folder gevonden/in bezit met de voorwaarden/condities en wil die hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Zelf heb ik het volgende gevonden:

With your Care by Volvo subscription, we include the factory scheduled maintenance services recommended for your Volvo (according to your Warranty & Maintenance booklet) with each 10,000 mile interval, at no charge. This also includes the wear items: replacement wiper blades, brake pads and rotors.

…maar ik zoek iets wat specifieker is, in het Nederlands is opgesteld en meer gericht is op de P8/P6.

[ Voor 7% gewijzigd door HenryP op 29-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Omdat jullie niet de enige bron van informatie zijn (soms willen we dat nog wel eens vergeten), heb ik ook een e-mail aan mijn dealer gestuurd (ben nu op vakantie, anders had ik ze wel gebeld. ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waterblok schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:22:
Omdat mijn auto juist wel af en toe klaagt over bandenspanning en pompstations zonder laadmogelijkheid me alleen zien voor gratis lucht en ik daar sowieso nooit kom (laad meestal thuis) heb ik ongeveer deze gekocht. Werkt prima!
Duurt het bijvullen in de praktijk echt 5 minuten per band, zoals door de leverancier aangegeven? En na 5 minuten werken zou het apparaat even moeten afkoelen. Dan lopen de minuten snel op.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:42

frankkie12345

Android Developer (FM)

[...]
Zal zelf ook maar even reageren;
Ja, ik heb dit bericht wat je hebt overgenomen inderdaad geplaatst, op de aaos-testers groep;

Zie ook hier:
https://groups.google.com...aos-testers/c/Gun25RGcjDA

De ontwikkeling lijkt bij Google zelf ook stil te staan (of in ieder geval langzaam),
feedback die we maanden geleden gegeven hebben, nog steeds niet opgelost.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
De mijne is iets anders maar duurt idd even maar niet langer dan vijf minuten, de mijne wordt niet overdreven warm of zo.
Het meten van de spanning gaat soms niet goed dan begin ik even opnieuw of doe eerst andere band.
Tijdens laden als ik onderweg ben heb je toch niks anders te doen geen probleem.
Maar goed dat is tijdens reizen naar buitenland of zo, meestal doe ik alles thuis.

Is wel belangrijk om af en toe te checken, voor je verbruik en voor slijtage.

Hoeveel km doen jullie met banden bij een P8?
Op 36K + km zijn de mijne nog prima dat is niet verbazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[b]jorisjansen3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:27:....

Ik gebruik nu de iOS versie via CarPlay en laat flitsmeister automatisch starten als ik CarPlay aansluit. Werkt voor mij heel goed…
Heb je het ook voor elkaar gekregen om Flitsmeister automatisch af te sluiten als je Carplay afsluit? De app openen is me gelukt maar sluiten lukt me met geen mogelijkheid.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even wat anders. Vandaag spijker in mijn band. Keurig en snel gefixt door mijn dealer (top garage in Zwolle!). Maar kennelijk heb ik al aardig wat bandenslijtage doordat mijn banden sowieso al wat zachter waren. Behalve die ene lekke band waar ik waarschuwing op kreeg nog nooit waarschuwing op bandenspanning gehad...

Even nagevraagd en systeem is kennelijk alleen bedoeld om een behoorlijk daling in bandenspanning op vangen (ik had ze op 3 gezet, kennelijk gaat die bij 2.5 pas piepen maar dat is al veel te laag)

Bij mij gaat de waarschuwing alleen (en altijd gegarandeerd) af als ik ergens in de heuvels ga rijden. Luxemburg, Vogezen, etc. En dan zijn ze gewoon nog hard. Gevolg is dat ik het niet meer serieus neem. Ik vind het een waardeloos systeem.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[b]frankkie12345 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:01:
De ontwikkeling lijkt bij Google zelf ook stil te staan (of in ieder geval langzaam),
feedback die we maanden geleden gegeven hebben, nog steeds niet opgelost.
Welkom bij de club! Wij hebben met een groep al ruim 2 jaar geleden doorgegeven dat het oa toch wel handig is voor een navigatie app en touchscreen dat je makkelijk en snel meerdere bestemmingen kan toevoegen, herplaatsen etc. 0,0 meegedaan. Dus nogmaals, welkom! :).

Persoonlijk heb ik de hoop al opgegeven dat onze wagens daarin nog gaan veranderen. Zal hopelijk beter gaan met de nieuwe generatie AAOS auto's. We gaan het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 29-03-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:35:
[...]

Duurt het bijvullen in de praktijk echt 5 minuten per band, zoals door de leverancier aangegeven? En na 5 minuten werken zou het apparaat even moeten afkoelen. Dan lopen de minuten snel op.
is dat niet van 0 naar vol? en anders mooie bezigheid tijdens het snelladen :P tijd zat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor

Waarom 3 is dat niet te veel of merk je echt verbruiksverschillen? Of zit er verschil nog in de modellen? 2.8 zag ik staan en ze hadden het over ECO drive maar daar staan dezelfde waarde voor de p8 C40.

Bij de vorige auto was het ook al minstens 0.5 verschil dat het pas een signaal kwam.
Deze banden lijken wat stabieler te zijn met warm em kouder weer tor nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Montalbano schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:20:
[...]
Heb je het ook voor elkaar gekregen om Flitsmeister automatisch af te sluiten als je Carplay afsluit? De app openen is me gelukt maar sluiten lukt me met geen mogelijkheid.
Nee, nooit nodig gehad… Flitsmeister gebruikt niet zoveel batterij.. (thanks @frankkie12345 :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Montalbano schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Dat doet fm bij mij zelf. Als ik uit de auto ben krijg ik op een gegeven moment een melding in de trend van “fm is gestopt want die heeft geconstateerd dat u niet meer in uw auto zit” (vrije vertaling, ken ‘m zo niet uit mijn hoofd)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12:59
jorisjansen3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:30:
[...]

… Flitsmeister gebruikt niet zoveel batterij..
Mijn ervaring is juist dat FM heel veel stroom verbruikt. Op een langere rit is bijladen echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:05:
[...]

Waarom 3 is dat niet te veel of merk je echt verbruiksverschillen? Of zit er verschil nog in de modellen? 2.8 zag ik staan en ze hadden het over ECO drive maar daar staan dezelfde waarde voor de p8 C40.

Bij de vorige auto was het ook al minstens 0.5 verschil dat het pas een signaal kwam.
Deze banden lijken wat stabieler te zijn met warm em kouder weer tor nu toe.
Ik heb met mijn eerdere P8 meer dan uitgebreid geëxperimenteerd met diverse waarden voor de bandenspanning en kwam tot de conclusie dat de geadviseerde 2.8 voor mij het juiste compromis is tussen de scherpte van de besturing en comfort met de 20”banden. Harder vind ik niet fijn, zachter maakte de auto een beetje zoekerig. Ik heb daarbij niet erg op het verschil in gebruik gelet.

Ik heb indertijd een compressortje van Makita gekocht wat met dezelfde 18V accu’s werkt als mijn boormachine etc. Dat ding heeft een digitale instelling en uitlezing en slaat automatisch af als de ingestelde waarde bereikt is.

Op deze wijze is het geen moeite om iedere 2 weken of zoiets de spanning even te controleren en te corrigeren.
Diezelfde compressor gebruik ik ook voor ons VW Bus Campertje dat ook erg gevoelig is voor de juiste bandenspanning.
De compressor kost iets van 55 euro zonder accu (want die had ik al). Lijkt mij een prima investering t.o. de kans op voortijdige slijtage van de dure banden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNv4ruK6aZMgk6qO2RTQSCmH1oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuDEUJISfwd2bjFTRMPbjct9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 14:31
Iemand anders ook nog steeds issues met de app? Telkens "er is iets misgegaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Rude-Dog schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:29:
Hier geen problemen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Waterblok schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:22:
Ik heb laatst een van de banden opgepompt met de met de auto meegeleverde 12V compressor. Werkt ook prima. Wel af en toe op de bestuurdersstoel gaan zitten, anders wordt de 12V onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Werkt hier prima (iOS app versie 5.25.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nope, werkt perfect hier. (is ook wel eens anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
tdkvolvo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:11:
[...]

Mijn ervaring is juist dat FM heel veel stroom verbruikt. Op een langere rit is bijladen echt nodig.
Eens…. Maar ik gebruik FM via CarPlay, dus bedraad. En als ik uit mijn auto stap, merk ik niet dat FM batterij blijft gebruiken (en dus is afsluiten voor mij niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:02
Hebben jullie er ook last van dat Flitsmeister na een melding via HFP regelmatig “niet ophangt” waardoor je de app eerst moet sluiten voordat Spotify of radio weer kan gaan spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Pepehv schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:24:
Hebben jullie er ook last van dat Flitsmeister na een melding via HFP regelmatig “niet ophangt” waardoor je de app eerst moet sluiten voordat Spotify of radio weer kan gaan spelen?
ik heb FM in de wagen geinstalleerd staan, en merk dat wanneer ik een adres opgeef, hij na het zoeken van de route spontaan afsluit. Open je hem dan weer en zoekt opnieuw het adres, dan gaat alles goed. En dat is heel consistent dat hij de eerste keer even helemaal afsluit.

Verder heb ik FM op mijn gsm, zodra die BT evrbinding et de auto maat start FM daarop op en sluit af zodra ik de auto afzet.
De meldingen komen netjes via de BT verbinding als "telefoontjes" door op de audio van de wagen zelf. en de GSM plant ik in de voorste bekerhouder schuin tussen de klemmetjes met de display op mezelf gericht (tip van de Volvo dealer).
Op de auto zelf gebruik ik dan GM.

Of ik de GSM nu in mijn zak laat of ergens neerleg maakt niet uit, als ik instap en ga rijden krijg ik keurig meldingen te horen. Als ik uitstap en afsluit gaat FM ook weer uit.
Voor navigatie gebruik ik gewoon GM van de auto.

Ik vind het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Pepehv schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:24:
Viel me de afgelopen paar weken ook op. Gebeurt af en toe. Had die eerder geen last van. Uitje in 1 van de laatste updates volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:40
Ik ben aan het kijken voor een leasebak en twijfel tussen een hybride en EV. Bij de EV staat de XC40 Recharge Single Motor Extended Range Plus op de shortlist.

Omdat het mijn eerste EV zou worden en ik toch een beetje twijfel over actieradius zoek ik hier eigenlijk een beetje naar verbruikscijfers vanuit de praktijk. WLTP is mooi maar ver van de realiteit af natuurlijk.

Is het prima te doen, of sta je om de haverklap aan de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:06:
Ik ben aan het kijken voor een leasebak en twijfel tussen een hybride en EV. Bij de EV staat de XC40 Recharge Single Motor Extended Range Plus op de shortlist.

Omdat het mijn eerste EV zou worden en ik toch een beetje twijfel over actieradius zoek ik hier eigenlijk een beetje naar verbruikscijfers vanuit de praktijk. WLTP is mooi maar ver van de realiteit af natuurlijk.

De extended range wordt nog niet geproduceerd. Vermenigvuldig de WLTP maal 3/5 en je hebt je verbruik / actieradius. In de winter zal het ietsje minder zijn, in de zomer juist wat meer. De verwachting is dat nieuwe motoren van Volvo zuiniger zullen zijn dan huidige motoren. Dus ik denk dat je rekening moet houden met ongeveer 350 km in de winter en 450 km in de zomer.

Succes met je keuze, want die is reuze!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:06:

Je zult hierop van 100 mensen 100 verschillende meningen krijgen.

Maar mijn ervaring (en ik kwam uit een diesel voor het eerst in een EV terecht in november 2022) is dat je het puur objectief moet bekijken.
- Ga niet uit van vol naar leeg, dus niet uitgaan van de volle actieradius
- Laden waar het kan, en dat hoeft echt niet van leeg naar vol te zijn
- actieradius in de winter is gemiddeld 25% lager dan in de zomer

Natuurlijk is heel veel afhankelijk van hoeveel warmte je wilt van het klimaatsysteem, hoeveel de airco doet, als jij een koukleum bent en de verwarming wat hoger zet zul je dat terugzien in een nog iets lagere actieradius.
Ook je rijstijl doet veel, maar dat is met brandstof rijden niets anders.

De XC40 doet WLTP 420 km, er zijn er hier die dat zomers halen of zelfs eroverheen gaan. Ikzelf weet het nog niet, ik heb nog geen zomer meegemaakt met deze wagen. Er zijn er hier ook die onder de WLTP blijven en die niet eens halen.

Dan de actieradius vs gebruik. Wanneer je op vele sites en recenties leest of kijkt zie je dat veel mensen de vakantie naar zuidfrankrijk als voorbeeld aangeven. Het is net alsof die dagelijks van Amsterdam naar Monaco rijden oid, ze hebben het uitsluitend over een vakantierit die zo slecht zou verlopen.
De laadpaalstress in het buitenland naast het regelmatig moeten laden worden dan als negatief opgegeven. Als je die berichten leest zou je haast denken dat de XC40 maar de EV in het algemeen, een ramp is om mee te reizen en alleen voor vakantie ritjes wordt gebruikt.

Wees relativerend: Hoe vaak per jaar komt dit voor? De rest van het jaar rij je vooral gewoon binnen Nederland. en die laatste ritjes zijn dus waar je vanuit moet gaan, niet die vakantierit
Bovendien moet je op lange reizen toch elke 2 uur even de benen strekken, combineer dat met zo'n 15-20 minuten laden en je haalt de volgende stop makkelijk. Met een ICE ben je soms wat sneller klaar, dus op lange reizen is de EV wat trager dan een ICE, maar over een rit van 1500 km komt dat totaal op max anderhalf tot twee uur extra tijd neer.
Binnen Nederland is het helemaal geen punt meer, je laad thuis en doorgaans is dat afdoende voor de hele dag tenzij je naar de andere kant van het land moet.

Spreek ik even voor mezelf: Ik woon in de randstad, niet ver van Schiphol. Van hieruit is de langste afstand ruwweg Maastricht, Middelburg of Delfzijl . Dat is ongeveer 240 km.
Met een volle accu haal ik dat in de winter ruim, ik hou dan rond de 25% lading over aan het eind van de rit.
In Maastricht stond een laadpaal pal voor de deur van mijn klant, ik was daar 6 uur bezig met mijn werk en toen ik bij de auto kwam was die weer 95% geladen. De terugweg was dus ook zonder stop te doen en thuis kon hij weer aan de lader.
Ja, 2x laden dus, maar je merkt het niet echt want meer dan inpluggen en afkoppelen is het niet, bij elkaar enkele minuten werk. Heb je mogelijkheid tot thuisladen, dan is het helemaal appeltje eitje.

In Vlissingen had ik géén laadmogelijkheid in de buurt, dus reed ik met 30% weg. Onderweg een Fastned gepakt, 20 minuutjes van 16% naar 75% geladen, en kwam weer met ruim 45% thuis.

Nog mooier zijn de ritjes in de buurt van zeg maximaal 100 km enkele reis, dan volstaat thuis opladen volledig.

Punt is dat je laad waar het kan wanneer het kan. Voorbeeld, we gingen eten 6 km verderop, ik kwam er met 63% aan, er stond een laadpaal (stonden er 16) en toen we na het eten weggingen zat ik op 88%. Vol hoeft niet, helemaal leeg ook niet, je kunt altijd laden en hoeft niet te wachten tot de auto leeg is. En je hoeft evenmin tot vol te laden. 1 avond in de week naar de sportschool, staat ook een paal, na 2 uurtjes sporten zit er weer 25-30% extra in de accu doorgaans. ik verbruik 5% op de heen en terugreis en kom voller thuis dan ik wegging. en geloof me, tanken kostte me meer tijd dan dit.

Snelladers vermijd je tenzij nodig, en dan laad je zoveel dat je de bestemming haalt en daar zoek je weer een langzame lader op, ook beter voor de accu.

Toen ik begon wilde ik voor elke langere rit de accu vol, nu niet meer... ik moet maandag naar ergens onder den Bosch, dat haal ik zonder eerst te laden, ik zoek daar wel een paaltje op en anders onderweg 10 minuten snelladen. Maar ik ga niet meer de avond voor de rit de auto naar 100% laden, dat deed ik in het begin, nu boeit het me niet eens meer. En dat rijdt best relaxed.

Steeds weer moeten laden? ja, je moet regelmatig laden, maar het is anders dan tanken, je laad niet vol, en rijd niet leeg. JE laad waar het kan en wat er kan, even aankoppelen is geen minuut werk, afkoppelen ook niet. Daar wen je best aan.
En de laadpalen zoek je op via maps in de auto, of via chargepoint of soortgelijke apps ook in de auto of op je mobiel.
Kijk eens op oplaadpalen.nl, het moeten zoeken naar een paal op je bestemming wordt daarmee een simpel iets.

Mijn ervaring is: EV is meer dan prima te doen, je moet er alleen wel even de knop in je hoofd voor omzetten en niet steeds vol naar leeg willen rijden en heel soms wat extra laadtijd voor lief te nemen.
En vooral: staar je niet blind op de actieradius. natuurlijk is een grotere radius beter dan een kleinere, maar in de praktijk is 400+ voor WLTP waarden al ruim voldoende voro dagelijks gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 31-03-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:53:
[...]

De extended range wordt nog niet geproduceerd. Vermenigvuldig de WLTP maal 3/5 en je hebt je verbruik / actieradius. In de winter zal het ietsje minder zijn, in de zomer juist wat meer. De verwachting is dat nieuwe motoren van Volvo zuiniger zullen zijn dan huidige motoren. Dus ik denk dat je rekening moet houden met ongeveer 350 km in de winter en 450 km in de zomer.

die 350 haal ik niet in de winter, 280 is realistischer. Dat komt omdat ik niet onder 15% kom en laad tot max 90%.
350 is van 0-100% en dat doe je nooit. In de zomer zou je wel volgens mij die 400 km moeten halen op die manier. Maar wat is het nut? de meeste ritjes zijn minder dan 150 km en overal staan laadpalen tegenwoordig. Daarmee is de actieradius van de huidige XC40 al prima, alleen op vakantie zou het wat extra laadtijd en werk kosten. Komt maar 1x , misschien 2x, per jaar voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Bartelomeus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:53:

Nou inderdaad. Heb een lijst met 418 verschillende merken/modellen/uitvoeringen gehad :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:53:
[...]

-Zeer uitgebreid en zeer bruikbaar verhaal-
Thanks! Eigenlijk is jouw verhaal precies die gebruikservaring waar ik naar op zoek ben. Ik heb de keuze tussen de normale en extended range en neigde naar de extended range ivm de actieradius. Ook omdat ik her en der lees dat de XC40 niet heel zuinig is in de praktijk.

Op basis van jouw verhaal vraag ik me af of de eigen bijdrage die ik voor de extended range moet betalen opweegt tegen de normale versie (zonder eigen bijdrage dus). Zeker aangezien mijn woon/werkverkeer maar 50km per dag is.... Het gaat mij dus echt om die langere ritjes als weekendjes weg, familiebezoek in het buitenland en vakanties etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
ron65 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:01:
[...]

die 350 haal ik niet in de winter, 280 is realistischer. Dat komt omdat ik niet onder 15% kom en laad tot max 90%.
350 is van 0-100% en dat doe je nooit. In de zomer zou je wel volgens mij die 400 km moeten halen op die manier. Maar wat is het nut? de meeste ritjes zijn minder dan 150 km en overal staan laadpalen tegenwoordig. Daarmee is de actieradius van de huidige XC40 al prima, alleen op vakantie zou het wat extra laadtijd en werk kosten. Komt maar 1x , misschien 2x, per jaar voor ;)
Ik haal nu 275-300 met de huidige versie (69 kwh). Ik refereer in mijn post naar de extended range (zuiniger + meer kwh's). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
Nou de app wilde niks meer doen dus volvo chat. Na wat uitzoeken en op afstand kijken belletje. Software van de auto (2.7) is corrupt geraakt. Geen communicatie meer mogelijk met je app. Mogelijk ook invloed op andere onderdelen. Advies een afspraak maken om auto helemaal opnieuw te installeren. 14e weer een ochtend koffie drinken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Thanks! Eigenlijk is jouw verhaal precies die gebruikservaring waar ik naar op zoek ben. Ik heb de keuze tussen de normale en extended range en neigde naar de extended range ivm de actieradius. Ook omdat ik her en der lees dat de XC40 niet heel zuinig is in de praktijk.

Op basis van jouw verhaal vraag ik me af of de eigen bijdrage die ik voor de extended range moet betalen opweegt tegen de normale versie (zonder eigen bijdrage dus). Zeker aangezien mijn woon/werkverkeer maar 50km per dag is.... Het gaat mij dus echt om die langere ritjes als weekendjes weg, familiebezoek in het buitenland en vakanties etc.
Ik heb een MY21 P8, dat is zeg maar de minst zuinige die er is. Ik ben met mijn XC40 op wintersport naar Oostenrijk geweest en op zomervakantie naar Normandie. Vooral Frankrijk was toen af en toe een uitdaging, maar je kunt daar nu ook gebruik maken van Tesla Superchargers. Zoals @ron65 schreef moet je je mindset een beetje aanpassen, maar het is prima te doen.

Als je nu een (X)C40 zou bestellen, dan krijg je een MY24 (of gezien de levertijden een MY25? :| ). Volvo heeft kort geleden aangekondigd dat het bereik en de laadsnelheid voor MY24 weer verder verbeterd is. Het wordt alleen maar beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Hier ook een P8 MY21.
Wintersport geen probleem Frankrijk Les Gets.
Qua rijden besteedde mijn dochter met man en kleine kinderen net zoveel tijd als wij met laden.
Laden geen probleem gewoon wat GM aangaf.
Vlak voor aankomst twee keer kort geladen ipv een keer lang wat GM adviseerde lijkt wel 10-15 min bespaard te hebben.
"Boven" heb je niet zoveel nodig want naar beneden is er niks of weinig nodig...

Pagina: 1 ... 159 ... 320 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"