Bij een ICE moet je gemiddeld (en dat is dan nog sterk afhankelijk van de vorm van de caravan) rekenen op 160% verbruik van normaal dagelijks verbruik.
Met de diesel reed ik op een tank tussen 1000 en 1200 km afhankelijk van zomer/winterbanden en weer en temperatuur. Zeg 1100 km.
Met een caravan erachter kwam ik tot 700 km op die ene tank.
Ik denk dat een EV niet anders gaat reageren, wellicht iets verschil maar niet dat je zegt enorm.
Dus kom je tot een mogelijke 350 km range in de zomer zonder aanhanger, dan zou je met diezelfde marge rond de 220 km moeten komen mét aanhanger, maar dat is met volle accu naar bijna leeg, zeg 85% van de acculading gebruiken. Overigens komt dit akelig overeen met wat ik links en rechts aan testverslagen, testen etc op internet tegen kom over precies dit onderwerp.
Na de eerste snellader ga je globaal 80-20% rijden, dus 70% van de volle range die we op 85% van de volle accu hielden. Dat betekent een krappe 150 km met die aanhanger.
Dat is een kleine anderhalf uur rijden, en dan weer 25 minuten laden steeds. lijkt mij geen probleem.
Ander rekensommetje: 150 km op 60% van 69 kWh = 41 kWh. Per 100 km is dat 27.6 kWh.
En dan snap ik de opmerking wel dat 31 kWh/100 km wat tegenvalt ook heel goed
Ik ga uit van 30 kWh/100 km met de caravan, dan weet ik dat ik van 20-80 rijdend een afstand van 200 km moet halen. Dat is meer dan je in 2 uur rijdt met caravan, en dan even 25 minuten benen strekken... het is vakantie, je moet geen haast hebben.
Ik ben vrij statistisch ingesteld, en tot nu toe hebben dit soort leuke modelletjes in een excelletje me al prima de weg gewezen in wat te verwachten. En het komt steeds heel aardig uit.
EDIT:
Kwam een leuk artikel tegen hierover
https://caravantrekker.nl/info/actieradius[Voor 3% gewijzigd door ron65 op 26-03-2023 22:10]