Voor wie het interesseert en de laadcurve van de P6 of P8 graag naast die van een ander merk willen leggen, hierbij een aantal laadcurves van Hyundai modellen: https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai
Ik ga deze zomer naar een camping waar helaas toch nog geen laadpaal staat (was wel de bedoeling dit jaar maar lukt ze niet om een vage reden)Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Maar dat klopt ook dat die sneller kan laden. Alleen maakt dat in de echte wereld echt zoveel verschil op een lange rit, waar je ook met laadfiles ed te maken kan hebben. En dat lijkt dus wel mee te vallen.
De dichtstbijzijnde snellader is 14 minuten rijden en van Aral Pulse (BP Pulse) en die staan vaker in storign dan dat ze werken.
Zegt mijn zwager gister tegen me : koop het volgende, duurt wat langer voor je wagen opgeladen is maar dat maakt niet uit op vakantie..
https://www.hbm-machines....3J1gAREAQYByABEgJ9SvD_BwE
p.s. gaat om een fluisterstille versie voor campers ook nog, 'slechts 59 db'

En daarmee gaat zelfs die Hyunday niet sneller laden dan de XC40

Ik zie het al voor me, EV voor het milieu en dan een aggregaat ernaast voor het opladen

[Voor 3% gewijzigd door ron65 op 14-03-2023 10:45]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Vanmorgen bij aankomst op het werk hing ik de auto aan een laadpaal, maar kreeg ik een rood lampje en de melding fout bij laden ( dashboard ). Ik heb het daarna bij meerdere palen geprobeerd en met twee verschillende tankpassen, maar telkens zelfde melding.
Omdat de accu nog maar 9% had ben ik doorgereden naar een snellader ( Lastmilesolutions ) , hier ging het laden perfect ( max 136 KW ).
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn ?
Omdat de accu nog maar 9% had ben ik doorgereden naar een snellader ( Lastmilesolutions ) , hier ging het laden perfect ( max 136 KW ).
Misschien is de OBC (on-board charger) stuk. Die zet AC om in DC. Als een DC lader wel werkt en een AC lader niet, dan zou dat het kunnen zijn.Mardijk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:53:
Vanmorgen bij aankomst op het werk hing ik de auto aan een laadpaal, maar kreeg ik een rood lampje en de melding fout bij laden ( dashboard ). Ik heb het daarna bij meerdere palen geprobeerd en met twee verschillende tankpassen, maar telkens zelfde melding.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dat het daadwerkelijke praktisch verschil klein zal zijn geloof ik direct, maar in dit filmpje "verliest" de IONIQ5 omdat die gewoon langzamer laadt dan de Volvo. Dat herken ik niet in mijn dagelijkse praktijk. Als ik naast een IONIQ5 of EV6 bij de snellader zijn, zie ik ze later binnenkomen en eerder vertrekken. Ik zou niet willen wisselen met die auto's om allerlei andere redenen, maar zo'n laadsnelheid bij de snellader lijkt me toch wel lekker hoor...Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Maar dat klopt ook dat die sneller kan laden. Alleen maakt dat in de echte wereld echt zoveel verschil op een lange rit, waar je ook met laadfiles ed te maken kan hebben. En dat lijkt dus wel mee te vallen.
Het probleem dat de Ioniq heeft is dat het precondition van de batterij nogal wat voeten in de aarde heeft.Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Lees, je moet een halve ingenieur zijn om het correct te doen. Kris Rifa heeft wat later in een nieuwe video getoond dat als je correct preconditioned je dan toch veel sneller kan laden. In tegenstelling tot de Volvo waar het relatief simpel gaat.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
In een later filmpje van Kris Rifa (iets met "redemption" in de titel) gaat hij nog eens laden met de Ioniq 5 en krijgt dan wel de verwachte laadsnelheid.Kammika schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:06:
[...]
Dat het daadwerkelijke praktisch verschil klein zal zijn geloof ik direct, maar in dit filmpje "verliest" de IONIQ5 omdat die gewoon langzamer laadt dan de Volvo. Dat herken ik niet in mijn dagelijkse praktijk. Als ik naast een IONIQ5 of EV6 bij de snellader zijn, zie ik ze later binnenkomen en eerder vertrekken. Ik zou niet willen wisselen met die auto's om allerlei andere redenen, maar zo'n laadsnelheid bij de snellader lijkt me toch wel lekker hoor...
Ik haalde de filmpjes nog een keer aan in verband met het "groener gras" verhaal. Kijk eens naar de routeplanning in de Ioniq 5 en de C 40 in die filmpjes. Het gemopper op Google Maps kun je dan relativeren.
Hoop dat dat niet het geval is !Venomer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Misschien is de OBC (on-board charger) stuk. Die zet AC om in DC. Als een DC lader wel werkt en een AC lader niet, dan zou dat het kunnen zijn.
Ik zal vanmiddag als ik thuiskom kijken of thuis laden lukt. Als dat niet het geval is zal het een bezoekje aan de Volvo dealer worden ben ik bang.
@Kammika en @Francisp1 Ja dat klopt allemaal wel, maar dan dan is de vraag nog steeds hoeveel praktisch nut het heeft. Je ziet ook in dat filmpje dat diegene met de Ioniq een snelle lader opzoekt en daar opeens een laadfile blijkt te staan. Volgens mij maken die paar minuten die het nog sneller laden je eventueel kan schelen echt niet zo veel uit. Zelfs niet op een lange vakantie rit 
@ron65 Ook geen Lidl in de buurt met gewone 11kW laders? Ik zou dan gewoon de Granny van onze Corsa-E meenemen (die kreeg je er toen nog gewoon bij
). Weet dat jij dat niet zou mogen volgens je leasecontract, maar daar zou ik mij niet aan houden. Gaat wel met maar 1800W, maar een nachtje heb je toch weer makkelijk 18kWh erbij.

@ron65 Ook geen Lidl in de buurt met gewone 11kW laders? Ik zou dan gewoon de Granny van onze Corsa-E meenemen (die kreeg je er toen nog gewoon bij

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate
Ik heb sinds een paar dagen eindelijk mijn XC40. Nu heb ik een klein vraagje over de app.
De dealer heeft voor mij een admin account gemaakt en dat gekoppeld aan de app en dat werkt allemaal perfect. Nu wil ik op een 2e telefoon ook de VOC app zetten alleen als ik dan met het zelfde Volvo (admin) id inlog krijg ik alleen de keuze om een nieuwe auto toe te voegen. Wat is de beste manier om 1 Volvo (app) op 2 telefoons te krijgen?
De dealer heeft voor mij een admin account gemaakt en dat gekoppeld aan de app en dat werkt allemaal perfect. Nu wil ik op een 2e telefoon ook de VOC app zetten alleen als ik dan met het zelfde Volvo (admin) id inlog krijg ik alleen de keuze om een nieuwe auto toe te voegen. Wat is de beste manier om 1 Volvo (app) op 2 telefoons te krijgen?
Ik maak me zelf ook helemaal geen zorgen over laadsnelheid en laadvermogen. Laadfiles kan elke ev overkomen. En dan ben ik toch blij met het bovengemiddeld goed werkende Android automotive in onze bolides. Kijk er naar uit om deze zomer een paar light road trips mee te doen zelfs!Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:18:
@Kammika en @Francisp1 Ja dat klopt allemaal wel, maar dan dan is de vraag nog steeds hoeveel praktisch nut het heeft. Je ziet ook in dat filmpje dat diegene met de Ioniq een snelle lader opzoekt en daar opeens een laadfile blijkt te staan. Volgens mij maken die paar minuten die het nog sneller laden je eventueel kan schelen echt niet zo veel uit. Zelfs niet op een lange vakantie rit
tsja... als ik alle zaken die weinig praktisch nut meer hebben niet meer leuk vinden om te hebben hou ik ook niet veel argumentatie over... had ik toch beter een Renault Zoe kunnen doen...Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:18:
Waarom heeft je dealer een admin account gekoppeld als ik mag vragen? Het enige wat hij/zij moet doen (of wat jezelf moet doen) is je eigen Volvo account koppelen. Thats it.michje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:27:
Ik heb sinds een paar dagen eindelijk mijn XC40. Nu heb ik een klein vraagje over de app.
Mijn vriendin die ook in mijn auto rijdt heeft haar eigen Volvo account en zo is zij ingelogd in de app. Maar volgens mij had ik ook met mijn account op haar telefoon kunnen inloggen.
Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp
De dealer heeft het eerste account erop gezet wat wel mijn Volvo id is en dat is nu het admin account.Juancho schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Waarom heeft je dealer een admin account gekoppeld als ik mag vragen? Het enige wat hij/zij moet doen (of wat jezelf moet doen) is je eigen Volvo account koppelen. Thats it.
En nu wil ik dus een account regelen voor mijn vriendin.
[Voor 6% gewijzigd door michje op 14-03-2023 11:36]
Dat is erg zwart-wit natuurlijkKammika schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:30:
[...]
tsja... als ik alle zaken die weinig praktisch nut meer hebben niet meer leuk vinden om te hebben hou ik ook niet veel over... had ik toch beter een Renault Zoe kunnen doen...

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate
Eens, ben benieuwd naar onze vakantie naar Italië dit jaar. Expres gepland om de zaterdagen te vermijden en overnachting (deden we ook met ICE) inZwitserland met snelladers voor de deur.Francisp1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Ik maak me zelf ook helemaal geen zorgen over laadsnelheid en laadvermogen. Laadfiles kan elke ev overkomen. En dan ben ik toch blij met het bovengemiddeld goed werkende Android automotive in onze bolides. Kijk er naar uit om deze zomer een paar light road trips mee te doen zelfs!
Ik heb achteraf voor m'n vriendin gewoon een apart Volvo account aangemaakt en daarmee auto toegevoegd. In de auto zelf heeft ze ook haar eigen Google account bij haar bestuurdersprofiel (gekoppeld aan autosleutel).michje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:35:
[...]
De dealer heeft het eerste account erop gezet wat wel mijn Volvo id is en dat is nu het admin account.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23
Bovenstaande zegt toch helemaal niets?Kammika schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:06:
[...]
..... Als ik naast een IONIQ5 of EV6 bij de snellader zijn, zie ik ze later binnenkomen en eerder vertrekken. Ik zou niet willen wisselen met die auto's om allerlei andere redenen, maar zo'n laadsnelheid bij de snellader lijkt me toch wel lekker hoor...
Je weet van je medeladers toch niet hoe vol/leeg ze waren en wat laaddoel is. Bijladen tot thuiskomst of laden tot 80% etcetera.
Later binnenkomen en eerder vertrekken zegt in dat opzicht dus niets.
Ze kan toch gewoon een Volvo ID aanmaken en die kan je dan gebruiken voor de app van jullie auto.michje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:35:
[...]
De dealer heeft het eerste account erop gezet wat wel mijn Volvo id is en dat is nu het admin account.
Beter zoiets kopen danron65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Ik ga deze zomer naar een camping waar helaas toch nog geen laadpaal staat (was wel de bedoeling dit jaar maar lukt ze niet om een vage reden)
De dichtstbijzijnde snellader is 14 minuten rijden en van Aral Pulse (BP Pulse) en die staan vaker in storign dan dat ze werken.
Zegt mijn zwager gister tegen me : koop het volgende, duurt wat langer voor je wagen opgeladen is maar dat maakt niet uit op vakantie..
https://www.hbm-machines....3J1gAREAQYByABEgJ9SvD_BwE
p.s. gaat om een fluisterstille versie voor campers ook nog, 'slechts 59 db'![]()
En daarmee gaat zelfs die Hyunday niet sneller laden dan de XC40![]()
Ik zie het al voor me, EV voor het milieu en dan een aggregaat ernaast voor het opladen

https://dutchtravelshop.c...lD3J2aN9uYiYaAsE-EALw_wcB
Ps - neem aan dat je op de camping wel een stekker aansluiting hebt bij je plek? Wellicht vragen of je dan savonds/snachts mag laden om zo het net niet te belasten via een granny charger?
Die accu is ook handig als je ooit stil komt te staan , die 2kW erin duwen en je kan weer een paar km

Volvo XC40 P8
Ik heb een granny charrger besteldOphidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:18:
[
@ron65 Ook geen Lidl in de buurt met gewone 11kW laders? Ik zou dan gewoon de Granny van onze Corsa-E meenemen (die kreeg je er toen nog gewoon bij). Weet dat jij dat niet zou mogen volgens je leasecontract, maar daar zou ik mij niet aan houden. Gaat wel met maar 1800W, maar een nachtje heb je toch weer makkelijk 18kWh erbij.

Mag niet nee, maar als ik ergens sta waar laadpalen defect zijn etc, komen zij me ook niet helpen... dan help ik mezelf wel op die manier.
Ne geen liddl in de buurt, wel een Jan Linders waar een 11 kW laadpaal staat maar dat is ruim 60 minuten lopen weg, dichterbij is er niets.
Limburg kent nog niet zo'n fantastische laadpaaldichtheid als de rest van het land.
Neem een dorp als Swalmen, waar de Verstappen shop zit. Als je daar eens heengaat is de dichtstbijzijnde laadpaal in het centrum (2 km verderop) en dat zijn maar 2 laadplekken. Dat zijn ook meteen de enige twee publieke laadplekken in dat hele gehucht.
En we gaan dit jaar naar Limburg inderdaad, even niet te ver weg in eenmaal met een EV met caravan omdat we dat nog nooit eerder zo gedaan hebben.
Of je zet Spotify aan. Lekker relaxed mooie blues- of jazzmuziek luisteren zonder gewauwel. 😎🎸🎹🎷ron65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:25:
[...]
Qmusic had dat in het verleden ook, en dat stopte zomaar ineens. En vele radiostations volgen dat op kennelijk.
Aan de andere kant, ik zet de radio soms zelfs wel eens uit, vooral als er het zoveelste hoempapa nummer voorbijkomt in carnavalstijd of als ze veel van die spaanstalige jankliedjes draaien. Irriteert me meer dan dat het wat oplevert, en de rust van de auto als die radio uit is en je op ACC 100 rijdt is gewoon ook genieten uiteindelijk
Bovendien interesseert het me niet meer zo wie iets zingt en hoe een liedje heet. Die tijd ben ik al even voorbij kennelijk.
AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"
Ik heb ook een 10A granny in het vooronder gelegd, zeker op vakantie kan dat af en toe handig zijn.ron65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:55:
[...]
Ik heb een granny charrger besteld
..
Limburg kent nog niet zo'n fantastische laadpaaldichtheid als de rest van het land.
..
En we gaan dit jaar naar Limburg inderdaad, even niet te ver weg in eenmaal met een EV met caravan omdat we dat nog nooit eerder zo gedaan hebben.
Mocht je in Zuid-Limburg/Margraten komen dan kan je bij nood gerust bij mij met 11kW komen laden. Overigens is er bij Gronsveld een batterij aan Tesla chargers beschikbaar.
[Voor 5% gewijzigd door Lempke op 14-03-2023 12:40]
XC40 Core MY23, Sage Green, Tinted glass, Climate pack en trekhaak
Het is gelukt inmiddels. Had het idee dat bij de vorige pogingen er geen button “voeg nieuw profiel toe” was.Juancho schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:53:
[...]
Ze kan toch gewoon een Volvo ID aanmaken en die kan je dan gebruiken voor de app van jullie auto.
In de release notes van V2.7 staat: "Kleine verbeteringen van nauwkeurigheid verkeersbordherkenning." Wat ik daarvan merk is dat de auto nu wel weet dat ik in een 30 km-zone woon. Daar staat tegenover dat ik vanmorgen een stuk 60 km weg had, toen een stuk 80 km, toen bebouwde kom en toen weer 80 km weg en dat op het bestuurdersdisplay de hele tijd 60 km stond. Pas toen ik langs een bord "einde maximumsnelheid" kwam, pikte hij de correcte snelheid weer op. Dat kan nog een stuk beter!
We dwalen offtopic, maar ok..Lempke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:39:
[...]
Ik heb ook een 10A granny in het vooronder gelegd, zeker op vakantie kan dat af en toe handig zijn.
Mocht je in Zuid-Limburg/Margraten komen dan kan je bij nood gerust bij mij met 11kW komen laden. Overigens is er bij Gronsveld een batterij aan Tesla chargers beschikbaar.
[Afbeelding]
Waar ik heenga is vlakbij Roermond. De enige snellaadpaal is op de A73 bij Roermond, de volgende is zuidelijker op de A2.
Die bij Roermond is van AralPlus (BPplus) en dat ik laatst voor het werk in Roermond was, was deze met linten afgezet en buiten werking.
Bij mij hier in Haarlemmermeer heb je er ook een, die was ook die dag buiten werking.
Toen ik 2 weken later weer in Limburg was, via Roermond gereden en weer even naar die snellader gekeken, geen verandering net als die in Haarlemmermeer die nu ook is afgeplakt en linten eromheen.
Verder zijn er in Roermond veel publieke palen 11kw, maar toen ik daar robeerde te laden kreeg ik laadfouten. Maakte niet uit welke paal, ik heb er 4 geprobeerd, laadfout! Even verderop een publieke paal geen probleem, maar ik kon die dag in heel roermond dus geen enkele paal gebruiken, volgens ij meer mensen niet want behoudens een tesla die aan 1 paal stond, ook met een rood knipperende indicator op de paal, waren alle palen leeg.
We zullen zien komende zomer, ik heb dan een granny mee, voor nood, en we komen er wel uit. Maak ik me niet zo heel erg druk om.
Back ontopic:
Fantastische auto die XC40, alleen de updates is drama. De eerste keer dat ik er een kreeg liep hij vast in de update (in december naar 2.5.2) en daarna heeft de dealer er 2.6 opgezet, maar 2.7 wil maar niet doorkomen. Auto update staat aan, vandaag 150 km gereden, geen update! blijft dus nog 2.6 hier en 2.7 is ongrijpbaar voorlopig.
Nog geen enkele OTA gehad die gelukt is tot nu toe, of ze lopen vast of ze komen maar niet

Vandaag de XC40 maar eens in een laagje sealant gezet, was behoorlijk smerig geworden na weekendje Texel. Meteen even de kentekenplaat achter recht gezet, die zat scheef en dat stoorde behoorlijk 
Wel lekker kleurtje met goede glans dat Fjord Blue.

Sinds een paar weken heb ik een XC40 in bezit (2023, 408pk recharge ultimate), maar met de 2.7 update niets dan problemen, terwijl daarvoor alles het deed. Nu werkt mijn regensensor niet meer, de navigatie achter het stuur crasht regelmatig, de navigatie in het hoofdscherm weet niet meer hoe vol de accu zit, en de auto heeft in zijn geheel geen internet meer.. Dealer gebeld, maar die weten zo ook niet wat te doen, durven/mogen geen rollback uit te voeren, en zijn op het internet op zoek naar een oplossing omdat de fabrikant deze niet heeft.. Jullie misschien een idee?
Ziet er weer stralend uit Ophidian! 👍Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:47:
Vandaag de XC40 maar eens in een laagje sealant gezet, was behoorlijk smerig geworden na weekendje Texel. Meteen even de kentekenplaat achter recht gezet, die zat scheef en dat stoorde behoorlijk
AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"
Mijn dealer heeft wel eens in de werkplaats de software-updates opnieuw op mijn XC40 gezet, omdat ik onverklaarbare foutmeldingen kreeg. Ik had wel alle OTA's geïnstalleerd, maar blijkbaar zetten ze in de werkplaats er toch net meer op. Jouw dealer zou dat ook gewoon moeten kunnen.Master-Guy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
Sinds een paar weken heb ik een XC40 in bezit (2023, 408pk recharge ultimate), maar met de 2.7 update niets dan problemen, terwijl daarvoor alles het deed. Nu werkt mijn regensensor niet meer, de navigatie achter het stuur crasht regelmatig, de navigatie in het hoofdscherm weet niet meer hoe vol de accu zit, en de auto heeft in zijn geheel geen internet meer.. Dealer gebeld, maar die weten zo ook niet wat te doen, durven/mogen geen rollback uit te voeren, en zijn op het internet op zoek naar een oplossing omdat de fabrikant deze niet heeft.. Jullie misschien een idee?
En nu ik dit gepost heb, kunnen ze het op internet vinden.

De standaard oplossingen al geprobeerd?Master-Guy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
(1) Home-knop lang ingedrukt houden totdat beeld helemaal wegvalt, dan knop loslaten;
(2) Reset van communicatie module door ontwaseming-knop ingedrukt te houden totdat SOS lampje begint te knipperen.
Home-knop reset had ik inderdaad al geprobeerd, dat hielp helaas niet.Claude schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:26:
[...]
De standaard oplossingen al geprobeerd?
(1) Home-knop lang ingedrukt houden totdat beeld helemaal wegvalt, dan knop loslaten;
(2) Reset van communicatie module door ontwaseming-knop ingedrukt te houden totdat SOS lampje begint te knipperen.
De communicatie module reset lijkt niet te werken? Zolang ik de knop vast houd, gebeurt er niets (net geprobeerd, tot 60 seconden vast gehouden), en als ik de knop loslaat gaat de auto in de ontwaseming-stand. (temp op HI, volle blazers)
Mss is 60 seconden te lang, geen idee maar zo staat het op VolvoCars:Master-Guy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:37:
[...]
..
De communicatie module reset lijkt niet te werken? Zolang ik de knop vast houd, gebeurt er niets (net geprobeerd, tot 60 seconden vast gehouden), en als ik de knop loslaat gaat de auto in de ontwaseming-stand. (temp op HI, volle blazers)
- De connectiviteitsmodule (TCAM) van de auto opnieuw opstarten
- Houd de ontwasemknop ongeveer 20 seconden ingedrukt.
- Houd hem ingedrukt tot de SOS-knop in het plafond gaat knipperen.
- Laat de ontwasemknop los.
- Als u de ontwasemingsfunctie wilt uitschakelen, drukt u nog een keer op de ontwasemknop.
- Wacht ongeveer 2 minuten.
- De connectiviteitsmodule (TCAM) is opnieuw opgestart en de verbinding zou nu hersteld moeten zijn.
[Voor 3% gewijzigd door Lempke op 14-03-2023 16:12]
Net op de terugweg gekeken, Qmusic heeft nu wel weer de namen van de nummers en de artiest erin staan, andere zenders ook, Sky niet. Daar staat een of andere slogan van Sky radio zelf die niet wijzigt, op de plek waar bij andere zenders de muziek informatie staat.HenryP schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
[...]
Thanks, ik zal eens kijken of ik bij 3FM wel die info te zien krijg. Zo ja, dan ligt het dus aan Sky Radio.
Ik meldde eerder dat qmusic gestopt was enige jaren terug met die info, maar dat was de RDS info die er achterzat. de info achter DAB en DAB+ is er nog steeds dus.
Mooi is dat he als het weer zo glimt.Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:47:
[Afbeelding]
Ik gebruik daarvoor de ceramic spray van turtle wax, krijgt ie een prachtige diepe glans van en het stoot vuil prima af. Laatst zat er een kluit vogelstront op de frunk en het dak, even de tuinslang en het spoelde er zo vanaf. Het hecht helemaal niet meer.
Op dit moment na alle regen vanochtend is de zijkant weer grijzig, komend weekeinde maar weer eens wassen. Maar in de spray zetten is dan niet nodig, dat spul blijft een maand of 6 goed zeggen ze.
Thanks, net nog eens geprobeerd, heb de deur deze keer ook maar dichtgetrokken, en nu deed hij het wel.Lempke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:09:
[...]
Mss is 60 seconden te lang, geen idee maar zo staat het op VolvoCars:
- De connectiviteitsmodule (TCAM) van de auto opnieuw opstarten
- Houd de ontwasemknop ongeveer 20 seconden ingedrukt.
- Houd hem ingedrukt tot de SOS-knop in het plafond gaat knipperen.
- Laat de ontwasemknop los.
- Als u de ontwasemingsfunctie wilt uitschakelen, drukt u nog een keer op de ontwasemknop.
- Wacht ongeveer 2 minuten.
- De connectiviteitsmodule (TCAM) is opnieuw opgestart en de verbinding zou nu hersteld moeten zijn.
Internet werkt inmiddels weer, net als de regensensor.
Op advies van een ander forum ook de app "Maps" verwijderd en opnieuw erop gezet, en nu lijkt het accupercentage ook weer te werken, al heb ik nog niet gereden.
Waarom geeft de Volvo Cars app het geschatte bereik hoger weer dan in de auto?
De app geeft nu bijvoorbeeld bij 85% een geschat bereik van 310km en in de auto 290km.
De app geeft nu bijvoorbeeld bij 85% een geschat bereik van 310km en in de auto 290km.
Je neemt mijn opmerking ook wel letterlijk hoor… ik maak alleen maar het punt dat sommige dingen ook gewoon leuk zijn zonder dat ze gelijk praktisch nut moeten hebben…Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:35:
[...]
Dat is erg zwart-wit natuurlijk. Alhoewel het afwegen van praktisch nut imo wel zinnig is bij de aankoop van een nieuwe auto. En die paar keren dat je echt veel hebt aan die 300kW tov 135kW moet dan wel heel zwaar wegen, je beperkt daar behoorlijk je autokeuze mee op dit moment.
Als ik op praktisch nut een auto had geselecteerd was het echt geen volvo xc40 en al helemaal niet de pro editie geworden. Dan zijn er andere met veel betere prijs/prestatieverhouding als je doel enkel is van A naar B te komen in dezelfde tijd met zo weinig mogelijk kosten…
Daar staat tegenover dat ik nu een hele mooie auto heb 😉
@Kammika Herkenbaar. Heb tijdens het wachten meerdere malen overwogen om hem te annuleren en maar een Model Y te kopen. Nu heel blij dat ik dat niet gedaan heb, de volvo zit mi toch echt mooier in elkaar. 

Dat is het probleem dus een beetje tegenwoordig.Kammika schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:23:
Je neemt mijn opmerking ook wel letterlijk hoor… ik maak alleen maar het punt dat sommige dingen ook gewoon leuk zijn zonder dat ze gelijk praktisch nut moeten hebben…
- ik ben misdadig omdat ik vlees eet, want een ander vind dat ik dat niet zou moeten doen
- Ik ben dom dat ik in een kermisatractie van een moulinex rij, want een ander vind dat maar niets
- etc
Wat je ook neemt, doet kiest of koopt, er zijn altijd mensen die het niets vinden. Maar in plaats van te zeggen "Leuk, maar voor mij is het niets" roepen ze "electrisch rijden doe je maar op de kermis" met andere woorden omdat jij een EV hebt ben je in hun ogen verkeerd bezig.
Maar wees eerlijk: is dat niet gewoon de keuze die iemand maakt op basis van wat hij of zij leuk vindt, nuttig vindt, en noem maar op? je maakt een keuze omdat je er zelf achter staat.
Helaas zijn er dan mensen die die keuze direct als dom, of idioot, of raar bestempelen en dat op jou verder betrekken. Jij bent raar want je maakte een domme keuze....
En zo is het ook met accessoires bijvoorbeeld. Iemand wil zwarte letters op zwarte lak, omdat hij dat mooi vindt. Een ander wil juist de zilveren letters, omdat hij dat weer mooi vindt.
Elke keuze betekent ook iets over het te betalen bedrag, en ieder voor zich maakt dan uit of dat bedrag voor hem of haar oke is voor wat er voor terugkomt.
Een collega van me nam toch maar niet de XC40, want dat was hem te duur. Hij gaat liever voor een Tesla model 3 uit de pool van iemand die elders is gaan werken, want dat scheelt veel geld. Ja, mooi vind hij hem niet. Blauwe kleur lak, witte leren bekleding, hij noemt zichzelf al de Johny Flodder van de afdeling met enige humoristische zelfspot.
Het verschil was per maand ongeveer 120 euro, voor hem reden genoeg om niet in de mooie wagen die hij het liefst had te rijden maar in een minder gewild en zeker niet mooi te vinden 'afdankertje' van een ander.
Je maakt dus keuzes, weegt af. En als je een bepaald iets leuk vind, maar daarvoor wel wat geld moet neerleggen, weeg je af of je dat ervoor over hebt. Zoja, dan neem je het. Los of dat nu wel of niet een nuttig accessoire is.
Ikzelf heb met enkele opties wel degelijk de nut en noodzaak afgewogen. Daarmee ook de plank misgeslagen omdat ik niet wist dat van MY22 op MY23 bepaalde dingen ineens niet meer standaard waren. Jammer.
Bijvoorbeeld lightpack 2, in MY22 en eerder standaard, vanaf MY23 alleen bij bepaalde bekledingen verkrijgbaar.
Ik koos voor metallic lak, vanaf MY23 en 24 standaard, maar toen ik bestelde nog niet. Die lak is vanwege de regelmatige vervuiling door vogels hier in de straat, beschermt beter. Maar ik had liever een andere stoelbekleding gehad maar dat kon niet als ik metallic lak koos.
Een ander had gezegd "ik neem stoelbekleding, de lak zie ik niet als ik erin zit" maar ik overwoog dat de lak minder beschadigd door vogels en dat woog net iets zwaarder dan andere stoelbekleding.
Ik ga die ander niet voor gek verklaren dat die standaard black genomen heeft maar wel andere stoelbekleding, omgekeerd is mijn keuze voor mij weer logischer.
Ieder mens is anders, en ieder mens heeft andere interesses, belangen en afwegingen, en dus zal ieder op een andere manier ergens mee omgaan.
De discussie of iets nut heeft of niet, is dan helemaal niet meer van belang. De discussie of iemand achter zijn keuzes staat, die wel.
Daarom kan ik me zo ergeren aan die EV-haters, die mij constant onder de neus wrijven dat wat ik nu rij uit den boze is, dat ik gek ben dat ik daarvoor koos (wat niet eens zo is, het is opgelegd), en dat ik beter voortaan op de kermis kan gaan rijden. Wat hun hebben is beter, ikben maar een onwetende dwaas die erg milleuvervuilend bezig is met die EV.
Je kunt je afvragen wie dan echt onwetend is...

Ja, ik vind de XC40 ook een veel mooiere en beter gebouwde auto dan een Tesla.Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:33:
@Kammika Herkenbaar. Heb tijdens het wachten meerdere malen overwogen om hem te annuleren en maar een Model Y te kopen. Nu heel blij dat ik dat niet gedaan heb, de volvo zit mi toch echt mooier in elkaar.
Natuurlijk, door de extreem goede stroomlijn van een Model 3 of Y is het stroomverbruik best een stukje minder. Maar gelukkig bestaan er meer criteria dan enkel verbruik! 😉😊
Ja, en de beroerde informatievoorziening vanuit Volvo hielp niet mee
Bij mijn Corsa-E kreeg ik toen netjes updates over de bestelling, dat hij gepland was voor productie etc.

[Voor 42% gewijzigd door Ophidian op 14-03-2023 18:09]
Niet aan ergeren Ron, naast je neer leggen. En dat "electrisch rijden doen we op de kermis" is zo'n ontzettend flauwe dooddoener met een enorme lange baard.ron65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:48:
[...]
Daarom kan ik me zo ergeren aan die EV-haters, die mij constant onder de neus wrijven dat wat ik nu rij uit den boze is, dat ik gek ben dat ik daarvoor koos (wat niet eens zo is, het is opgelegd), en dat ik beter voortaan op de kermis kan gaan rijden. Wat hun hebben is beter, ikben maar een onwetende dwaas die erg milleuvervuilend bezig is met die EV.
Jij weet wel beter en je hoeft de wereld niet te bekeren.

@ron65 Maak je niet (te) druk om wat anderen vinden. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom de erkenning van je omgeving zo belangrijk voor je is.
Voor de mensen die ook bij de Volvo een Easee laadpaal hebben ontvangen.
Sinds vandaag zit de optie erin om alleen via overschot op te laden (export).
Dus dat word extra profiteren deze zomer.
@ron65 Woon zelf 10min van Roermond. Die in Roermond naast de snelweg is idd nog niet goed werkend. Maar een paar min verderop in Echt heb je meerdere snelladers die wel werken.
@ron65 Woon zelf 10min van Roermond. Die in Roermond naast de snelweg is idd nog niet goed werkend. Maar een paar min verderop in Echt heb je meerdere snelladers die wel werken.
@AGdesigns Zolang je mag salderen is het juist ongunstig. Hoe langzamer je laadt, hoe inefficiënter het is. Dus kan beter 11kW laden en de rest salderen.
Ohw? Zo veel weet ik niet af van salderen, kan het maar lastig volgen. Weet alleen dat we afgelopen jaar ruim 8600kwh hebben opgewekt dus toen ook de nodige kwh “over” hadden. Vandaar dat we de XC40 gekocht hebben om een groot deel “gratis” te rijden. Terugleveren krijgen we maar 5 cent voor meen ik per kwh.Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:36:
@AGdesigns Zolang je mag salderen is het juist ongunstig. Hoe langzamer je laadt, hoe inefficiënter het is. Dus kan beter 11kW laden en de rest salderen.
Simpel gezegd werkt salderen zo dat je opbrengst tegen verbruik mag wegstreppen. Dus 1000kWh opbrengst kan je tegen 1000kWh verbruik wegstrepen. Op dit moment kan het per contract iets verschillen, maargoed.AGdesigns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:41:
[...]
Ohw? Zo veel weet ik niet af van salderen, kan het maar lastig volgen. Weet alleen dat we afgelopen jaar ruim 8600kwh hebben opgewekt dus toen ook de nodige kwh “over” hadden. Vandaar dat we de XC40 gekocht hebben om een groot deel “gratis” te rijden. Terugleveren krijgen we maar 5 cent voor meen ik per kwh.
Ik heb eens gemeten aan onze Corsa. Het laadverlies loopt op tot 15% bij 3,7kW laden. Dit is zo'n 7% bij 11kW. In feite gewoon energie die je weggooit

Ah, gelukkig, dacht dat ik wat gemist had 😬Rensk1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:58:
[...]
Ramen tinten achterklep, portieren achter tinten, volvo tekst achter in het zwart en het logo voor vervangen voor een zwart exemplaar. Dit alles wordt bij de dealer gedaan en ik krijg het vermoeden dat ze dit pakket zelf samengesteld hebben en zodanig aanbieden. De volvo letters achterop zijn ook wel los aan te schaffen maar ze hebben dus een mooi pakket om de auto geheel aan te pakken rondom als je dat niet al vanaf fabriek misschien (deels) laat doen.
Correctie: officiële naam op de bestelbon is “Black Pack”
Ik had eerst de auto in het zwart besteld (MY23), maar ga nu voor de Vapour Grey (MY24) met de Volvo tekst achter op de klep in het zwart en het logo voorop in het zwart. Twijfel nog of ik XC40 linksonder op de achterklep laat zitten en dan in het zwart laat doen, maar dan moet het vierkante embleem rechtsonder ook in het zwart 🤣
Getinte ramen had ik zelf genomen als optie, de zwarte belettering etc. werd mij aangeboden door de dealer.
Maar... Twijfel nog steeds over de kleur... In het zwart (dan zonder letters maar wel met zwarte logo voorop) of toch grijs met bovenstaande letters?
Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER MY24 Ultimate Pixel LED Vapour Grey 20" (2023) | Zomerauto: Mercedes SLK230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG (1998) | Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG (2016)
Hoe meet je dat precies: je kunt toch alleen maar zien hoeveel stroom je laadpaal gebruikt, niet hoeveel er daadwerkelijk in de accu terecht komt?Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:05:
[...]
Simpel gezegd werkt salderen zo dat je opbrengst tegen verbruik mag wegstreppen. Dus 1000kWh opbrengst kan je tegen 1000kWh verbruik wegstrepen. Op dit moment kan het per contract iets verschillen, maargoed.
Ik heb eens gemeten aan onze Corsa. Het laadverlies loopt op tot 15% bij 3,7kW laden. Dit is zo'n 7% bij 11kW. In feite gewoon energie die je weggooitMaar zodra salderen niet meer mag en je dus zoveel mogelijk zelf moet verbruiken, dan wordt het interessant om te gebruiken.
@Kammika De API van PSA geeft de mogelijkheid om te zien hoeveel er geladen is. De laadpaal laat zien wat er totaal de auto in gegaan is.
@DPPSchoenmaker Ik heb de tekst laten verwijderen en alleen Volvo zwart laten maken:
@DPPSchoenmaker Ik heb de tekst laten verwijderen en alleen Volvo zwart laten maken:
@AGdesigns Ik had de optie om alleen zelf opgewekte energie te laden al eerder ontdekt, echter het is heel sterk afhankelijk van je eigen situatie of dit een reeële optie is.
Voor degene die roepen of dit wel of niet verstandig is, er zijn een aantal factoren die hier een rol spelen:
- hoeveel panelen heb je?
- wanneer wekken die stroom op (n-o-z-w ligging)?
- hoeveel energie wekken ze op?
- hoeveel energie gebruik je op die momenten zelf?
- welk energiecontract heb je (vast-variabel-dynamisch)
- hoe is het verbruik t.o.v. het energieplafond?
- hoeveel tijd heb je om te wachten op het opladen?
- etc. etc.
Voor degene die roepen of dit wel of niet verstandig is, er zijn een aantal factoren die hier een rol spelen:
- hoeveel panelen heb je?
- wanneer wekken die stroom op (n-o-z-w ligging)?
- hoeveel energie wekken ze op?
- hoeveel energie gebruik je op die momenten zelf?
- welk energiecontract heb je (vast-variabel-dynamisch)
- hoe is het verbruik t.o.v. het energieplafond?
- hoeveel tijd heb je om te wachten op het opladen?
- etc. etc.
Dat is wel gaaf ja, bedankt voor het laten zien @Ophidian 👌Ophidian schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:26:
[Afbeelding]
Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER MY24 Ultimate Pixel LED Vapour Grey 20" (2023) | Zomerauto: Mercedes SLK230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG (1998) | Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG (2016)
Wat een onzin! Vier pogingen, vier keer gelukt afgelopen maand!ron65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:41:
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Vriend van mij heeft de Ioniq 5 en hij kijkt altijd met lede ogen aan hoe fijn het preconditioneren werkt bij de C40 (in de winter!). De accu van de Ioniq 5 preconditioneerd bijvoorbeeld alleen als er aan ‘bepaalde’ voorwaarden wordt voldaan. Ik zal je de details besparen, daar heeft hij namelijk de handleiding voor moeten raadplegen. In de zomer haalt hij overigens wel zonder problemen de maximale snelheid, daar kan een Volvo niet aan tippen.Kammika schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:06:
[...]
Dat het daadwerkelijke praktisch verschil klein zal zijn geloof ik direct, maar in dit filmpje "verliest" de IONIQ5 omdat die gewoon langzamer laadt dan de Volvo. Dat herken ik niet in mijn dagelijkse praktijk. Als ik naast een IONIQ5 of EV6 bij de snellader zijn, zie ik ze later binnenkomen en eerder vertrekken. Ik zou niet willen wisselen met die auto's om allerlei andere redenen, maar zo'n laadsnelheid bij de snellader lijkt me toch wel lekker hoor...
[Voor 4% gewijzigd door Bartelomeus op 14-03-2023 21:08]
Heel vaak moeten horen toen ik op LPG reed dat gas was om op te koken... meestal werden ze wel stil toen ik het rekensommetje voorschotelderon65 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:48:
[...]
Dat is het probleem dus een beetje tegenwoordig.
- ik ben misdadig omdat ik vlees eet, want een ander vind dat ik dat niet zou moeten doen
- Ik ben dom dat ik in een kermisatractie van een moulinex rij, want een ander vind dat maar niets
- etc
Wat je ook neemt, doet kiest of koopt, er zijn altijd mensen die het niets vinden. Maar in plaats van te zeggen "Leuk, maar voor mij is het niets" roepen ze "electrisch rijden doe je maar op de kermis" met andere woorden omdat jij een EV hebt ben je in hun ogen verkeerd bezig.
Maar wees eerlijk: is dat niet gewoon de keuze die iemand maakt op basis van wat hij of zij leuk vindt, nuttig vindt, en noem maar op? je maakt een keuze omdat je er zelf achter staat.
Helaas zijn er dan mensen die die keuze direct als dom, of idioot, of raar bestempelen en dat op jou verder betrekken. Jij bent raar want je maakte een domme keuze....
En zo is het ook met accessoires bijvoorbeeld. Iemand wil zwarte letters op zwarte lak, omdat hij dat mooi vindt. Een ander wil juist de zilveren letters, omdat hij dat weer mooi vindt.
Elke keuze betekent ook iets over het te betalen bedrag, en ieder voor zich maakt dan uit of dat bedrag voor hem of haar oke is voor wat er voor terugkomt.
Een collega van me nam toch maar niet de XC40, want dat was hem te duur. Hij gaat liever voor een Tesla model 3 uit de pool van iemand die elders is gaan werken, want dat scheelt veel geld. Ja, mooi vind hij hem niet. Blauwe kleur lak, witte leren bekleding, hij noemt zichzelf al de Johny Flodder van de afdeling met enige humoristische zelfspot.
Het verschil was per maand ongeveer 120 euro, voor hem reden genoeg om niet in de mooie wagen die hij het liefst had te rijden maar in een minder gewild en zeker niet mooi te vinden 'afdankertje' van een ander.
Je maakt dus keuzes, weegt af. En als je een bepaald iets leuk vind, maar daarvoor wel wat geld moet neerleggen, weeg je af of je dat ervoor over hebt. Zoja, dan neem je het. Los of dat nu wel of niet een nuttig accessoire is.
Ikzelf heb met enkele opties wel degelijk de nut en noodzaak afgewogen. Daarmee ook de plank misgeslagen omdat ik niet wist dat van MY22 op MY23 bepaalde dingen ineens niet meer standaard waren. Jammer.
Bijvoorbeeld lightpack 2, in MY22 en eerder standaard, vanaf MY23 alleen bij bepaalde bekledingen verkrijgbaar.
Ik koos voor metallic lak, vanaf MY23 en 24 standaard, maar toen ik bestelde nog niet. Die lak is vanwege de regelmatige vervuiling door vogels hier in de straat, beschermt beter. Maar ik had liever een andere stoelbekleding gehad maar dat kon niet als ik metallic lak koos.
Een ander had gezegd "ik neem stoelbekleding, de lak zie ik niet als ik erin zit" maar ik overwoog dat de lak minder beschadigd door vogels en dat woog net iets zwaarder dan andere stoelbekleding.
Ik ga die ander niet voor gek verklaren dat die standaard black genomen heeft maar wel andere stoelbekleding, omgekeerd is mijn keuze voor mij weer logischer.
Ieder mens is anders, en ieder mens heeft andere interesses, belangen en afwegingen, en dus zal ieder op een andere manier ergens mee omgaan.
De discussie of iets nut heeft of niet, is dan helemaal niet meer van belang. De discussie of iemand achter zijn keuzes staat, die wel.

in bestelling: XC40 Ultimate ER MY24 Sage Green
Aha… makes sense…. Filmpje ioniq5 vs c40 is ook in de winter…Bartelomeus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:02:
[...]
Vriend van mij heeft de Ioniq 5 en hij kijkt altijd met lede ogen aan hoe fijn het preconditioneren werkt bij de C40 (in de winter!). De accu van de Ioniq 5 preconditioneerd bijvoorbeeld alleen als er aan ‘bepaalde’ voorwaarden wordt voldaan. Ik zal je de details besparen, daar heeft hij namelijk de handleiding voor moeten raadplegen. In de zomer haalt hij overigens wel zonder problemen de maximale snelheid, daar kan een Volvo niet aan tippen.
Dit had ik een paar weken terug ook al gemeld. Er klopt niks van wat de app zegt. Terwijl het % wel klopt. Je zou denken, de data trekt de app gewoon vanuit de auto data. Heel bijzonder weer.Vulcan750 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:49:
Waarom geeft de Volvo Cars app het geschatte bereik hoger weer dan in de auto?
Geen onzin, mijn ervaring is dat ze als ik er kom storing hebben.Bartelomeus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:54:
[...]
Wat een onzin! Vier pogingen, vier keer gelukt afgelopen maand!
Die in Haarlememrmeer heeft het 1x gedaan, ergens in december, daarna was het over. (3x geprobeerd)
Die in Roermond ben ik totaal 2x naartoe gereden toen ik in de buurt was, en beide keren stond er een roodwit lint om beide palen heen gespannen en werkte er niets.
Als ze het bij jou wel deden heb je geluk gehad. en nee, ligt niet aan mijn auto want ik was niet de enige die er mopperend naast stond. Display wilde niet eens aan gaan, dus je kon ook niets starten. Paslezer deed het niet, werkte gewoon niet.
Hee top, goed om te weten!!!AGdesigns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:32:
Thanx
Niet Vapor Grey, maar Thunder Grey…. Vind ‘t best gaaf zo!DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:10:
[...]
Ah, gelukkig, dacht dat ik wat gemist had 😬
Ik had eerst de auto in het zwart besteld (MY23), maar ga nu voor de Vapour Grey (MY24) met de Volvo tekst achter op de klep in het zwart en het logo voorop in het zwart. Twijfel nog of ik XC40 linksonder op de achterklep laat zitten en dan in het zwart laat doen, maar dan moet het vierkante embleem rechtsonder ook in het zwart 🤣
Getinte ramen had ik zelf genomen als optie, de zwarte belettering etc. werd mij aangeboden door de dealer.
Maar... Twijfel nog steeds over de kleur... In het zwart (dan zonder letters maar wel met zwarte logo voorop) of toch grijs met bovenstaande letters?
[Voor 10% gewijzigd door Hamer op 15-03-2023 00:40]
Ik denk niet dat het dat is, maar meer dat ik eindelijk een wagen heb waar ik echt wel een beetje trots op ben (zelfs al is het een leasewagen). Dat heb ik met voorgaande wagens nooit echt gehad. Maar bij deze geniet ik ervan dat ie er staat en dat ik hem kan en mag gebruiken en die enorme fijne feeling van dat elektrische rijden mee mag ervaren.HenryP schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:07:
@ron65 Maak je niet (te) druk om wat anderen vinden. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom de erkenning van je omgeving zo belangrijk voor je is.
Die negatieve EV trollen bederven dat plezier regelmatig behoorlijk, en dat kan ik niet goed hebben soms

Ik ben er blij mee en trots op, en dan kan ik niet goed hebben als daar dan zo onterecht tegenaan getrapt wordt.
ja kijk, die zwarte letters staan hier perfect op zeg. Knappe wagen zo!!!!!Hamer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:39:
[...]
Niet Vapor Grey, maar Thunder Grey…. Vind ‘t best gaaf zo!
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
@ron65 trek je niet teveel van dat EV trollen aan. Ikzelf heb niet de behoefte om mijn keuze om een EV te rijden uit te leggen (net zoals vele andere keuzes die ik maak). Mochten mensen geïnteresseerd zijn in mijn keuzes, dan wil ik dat best wel uitleggen. Uiteraard zijn er dan argumenten van mij die in dit soort gesprekken minder stand houden, maar er blijven altijd nog genoeg standpunten over die wel overeind blijven. Daarbij geldt: wat voor de een belangrijk is, hoeft dit niet te zijn voor de ander.
Wat is het beste voor het behoud van de accu? Ik zie/hoor verschillende standpunten, zoals:
Tot maximaal 90% opladen geeft volvo zelf aan. Maar is het dan beter om hem leeg te rijden tot 10 a 20% voordat ie weer aan de lader gaat? Of al eerder laden en zo de accu rond een bepaald percentage te houden? Of maximaal tot 80% opladen?
Iedere laadbeurt is ook een belasting op de accu....
We kunnen overdag opladen via zonne-energie. Ik kan met 11kw op 16A laden, maar via de wallbox kan ik het Amperage ook beperken, wat volgens sommigen ook weer beter is voor de accu. Snellader zou nog veel belastender zijn.
Kortom, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Tot maximaal 90% opladen geeft volvo zelf aan. Maar is het dan beter om hem leeg te rijden tot 10 a 20% voordat ie weer aan de lader gaat? Of al eerder laden en zo de accu rond een bepaald percentage te houden? Of maximaal tot 80% opladen?
We kunnen overdag opladen via zonne-energie. Ik kan met 11kw op 16A laden, maar via de wallbox kan ik het Amperage ook beperken, wat volgens sommigen ook weer beter is voor de accu. Snellader zou nog veel belastender zijn.
Qua cycles maakt het niet zoveel uit of je nu één maal van 10 naar 100 % laadt, of dat je 4 keer van 70 naar 90 % laadt. gewoon in het achterhoofd houden dat de batterij niet graag vol & niet graag volledig leeg is. ik zou de mijne dus bv nooit een hele nacht op 100% laten staan of een hele nacht onder 10 %, en al zeker niet bij koud weer.JulesvH schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:26:
Wat is het beste voor het behoud van de accu? Ik zie/hoor verschillende standpunten, zoals:
Als de wagen een paar weken stilstaat is dat ook best aan de lader maar dan gelimiteerd ergens rond de 60%.
Qua laden. alles AC(tot 11 kW) moet je je geen zorgen over maken. dat gaat geen extra slijtage veroorzaken.
Het enige met nog trager laden dan 11 kW is dat je daarmee langer aan het laden bent, en je dus meer laadverliezen krijgt. ik laad nu zelf ook trager dan 11 kW thuis, maar dat is om het capaciteitstarief hier in Be niet te hoog te doen uitkomen

Ik houd me als het kan aan het advies om maximaal tot 90% te laden. Alleen als het nodig is laad ik vlak voor vertrek op tot 100%. Is dat nodig? Geen idee. Maar de fabrikant zal die 90% niet zomaar adviseren.JulesvH schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:26:
De accu helemaal leegrijden is ook niet goed. Een accu zit eigenlijk het liefst rond de 50% lading. Maar leegrijden tot 10% en dan gaan laden is geen probleem. De auto langere tijd wegzetten op 10% wordt niet aanbevolen.
In de praktijk:
- Meestal laad ik thuis of op het werk aan een 11 kW paal. Ik laad dan op tot 90%.
- Meestal heb ik alleen woon-werk-verkeer en ga ik laden als na een paar dagen de lading is gezakt tot ongeveer 50%.
- Voor lange ritten laad ik tot 100% als het nodig is en vertrek dan zo snel mogelijk.
- Op lange ritten laad ik bij een snellader als het nodig is.
- Bij een snellader laad ik zoveel als nodig is om de bestemming te kunnen halen. En dan op de bestemming of thuis weer aan de AC lader.
Bij aflevering van mijn wagen werd destijds gezegd dat 100% geen kwaad kan, maar mijn eigen kennis van de materie zegt dat 90% inderdaad beter is.Venomer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Ik houd me als het kan aan het advies om maximaal tot 90% te laden. Alleen als het nodig is laad ik vlak voor vertrek op tot 100%. Is dat nodig? Geen idee. Maar de fabrikant zal die 90% niet zomaar adviseren.
De accu helemaal leegrijden is ook niet goed. Een accu zit eigenlijk het liefst rond de 50% lading. Maar leegrijden tot 10% en dan gaan laden is geen probleem. De auto langere tijd wegzetten op 10% wordt niet aanbevolen.
In de praktijk:
- Meestal laad ik thuis of op het werk aan een 11 kW paal. Ik laad dan op tot 90%.
- Meestal heb ik alleen woon-werk-verkeer en ga ik laden als na een paar dagen de lading is gezakt tot ongeveer 50%.
- Voor lange ritten laad ik tot 100% als het nodig is en vertrek dan zo snel mogelijk.
- Bij een snellader laad ik zoveel als nodig is om de bestemming te kunnen halen. En dan op de bestemming of thuis weer aan de AC lader.
Als ik op kantoor ben laad ik tot 100%, daarna rijd ik naar huis en kom met 80% aan. (ong 70 km)
Verder laad ik wanneer het kan, bijv laatst een etentje, ik kwam er met 55% aan en er stonden enkele laadpalen vrij. Ingeplugd en gaan eten, toen ik terugkwam bij de wagen was die alweer 85%.
Soms sta ik voor de deur met ergens tussen 30 en 70% lading, als dan de laadpalen weer eens bezet zijn (80% van de tijd savonds en snachts) laad ik niet, ik kan kantoor er prima mee halen nog. Aan de andere kant als ik verder weg moet, dan zal ik de volgende ochtend een snellader opzoeken en daar tot 80 a 90% laden, ze weten dat ik meer gebaat had geweest met een hybride maar dat werd verboden dus moeten ze ook die consequenties nemen vind ik, dan maar duur laden.
Bovenal: niet te druk om maken, hou hem ergens tussen 30-90% als je parkeert en pas de dag erop weer wegmoet, laad bij als je de dag erna veel moet rijden en als dat niet zo is, dan laden wanneer het eens uitkomt.
Zo gaat het hier ook…..alleen heb ik geen afzonderlijk werkadres met laadpaal en is het bij mij daarom een kwestie van thuiskomen -> inpluggen en dus niet wachten tot het ‘laadniveau’ gezakt is tot 50%. Snelladen is hier niet frequent nodig en àls het gebeurt dan inderdaad niet tot het randje maar zo’n beetje genoeg om thuis te kunnen komen.Venomer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Ik houd me als het kan aan het advies om maximaal tot 90% te laden. Alleen als het nodig is laad ik vlak voor vertrek op tot 100%. Is dat nodig? Geen idee. Maar de fabrikant zal die 90% niet zomaar adviseren.
In de praktijk:
Zo werkt het voor mij prettig en volgens mij vindt de accu het ook wel fijn.
Eerder een XC40P8 nu een C40 Ultimate Twin 20” Pixel
Ik laad tot 100% als ik dat nodig ben. Ook als ik het pas de volgende ochtend nodig ben. Wij hebben immers geen thuislader dus ik laat soms op het werk tot 100%, bij thuiskomst heb ik dan nog 95/96% en dan staat de auto een nacht stil. So be it.
Heb ik 100% niet nodig laad ik altijd tot 90%.
Heb ik 100% niet nodig laad ik altijd tot 90%.
Thnx, je hebt gelijk, maar ik ben nu eenmaal iemand die er niet van houd om steeds te worden afgebrand omdat je ergens op een bepaalde manier over denkt. Laat een ander in waarde, dat doe ik ook, en omgekeerd verwacht ik dat ook terug onbewust. EN daar zit het knelpunt denk ik.HenryP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:05:
@ron65 trek je niet teveel van dat EV trollen aan. Ikzelf heb niet de behoefte om mijn keuze om een EV te rijden uit te leggen (net zoals vele andere keuzes die ik maak). Mochten mensen geïnteresseerd zijn in mijn keuzes, dan wil ik dat best wel uitleggen. Uiteraard zijn er dan argumenten van mij die in dit soort gesprekken minder stand houden, maar er blijven altijd nog genoeg standpunten over die wel overeind blijven. Daarbij geldt: wat voor de een belangrijk is, hoeft dit niet te zijn voor de ander.
Simpel voorbeeld: week van geen vlees en zuivel. Dus in het bedrijfsrestaurant worden die producten ook niet verkocht. Een collega nam een broodje met vleeswaren van thuis mee (uit arren moede) en werd daar zelfs op aangesproken. Hij lust graag een plakje ham op zijn brood, niets mis mee, maar kennelijk beging hij daarmee een zonde. Ik snap zijn reactie helemaal; "Zijn jullie belatafeld? ik kan zelf wel uitmaken wat ik wel of niet eet, dat gaat jullie geen ene moer aan. Dat jullie je tot die geitenwollensokken onzin laten misleiden moet je zelf weten, mijn zegen heb je, maar dring het niet een ander op. dat gaat echt een stap te ver" .
Datzelfde gevoel heb ik met die EV haters... : als ze benzine willen rijden, succes. Maar brand ons als EV rijders daar niet op af en bemoei je gewoon met je eigen zaken.

Ontopic maar weer....?
Ik moet zo even weg, dus de voorverwarming net aangezet. Benieuwd of de stoelverwarming nu wel gelijk mee gaat aangezien het buiten 6 graden is itt de 13 graden van laatst.
Ik moet zo even weg, dus de voorverwarming net aangezet. Benieuwd of de stoelverwarming nu wel gelijk mee gaat aangezien het buiten 6 graden is itt de 13 graden van laatst.
[Voor 80% gewijzigd door Juancho op 15-03-2023 11:40]
Artikel in Autoweek over weer een hogere actieradius. Lekker bezig hoor!
in bestelling: XC40 Ultimate ER MY24 Sage Green
Komen wij aan met WLTP 418 km nu, ze praten al over bijna 572 km WLTP.rolfio schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:44:
Artikel in Autoweek over weer een hogere actieradius. Lekker bezig hoor!
@AGdesigns Vandaag is een (redelijk) zonnige dag, dus ik heb maar gelijk de beta-functie van de Easee App maar uitgetest => Dus, laadstroom enkel en alleen met zelf opgewekte zonne-energie.
Omdat ik maar acht zonnepanelen heb (bewuste keuze, want ik wil niet benadeeld worden als de salderingsregeling op de schop gaat), de auto laten opladen via zelf opgewekte zonne-energie.
Mijn ervaring:
- Als ik de info van drie Apps met elkaar combineer, dan lijkt het allemaal te werken.
- Het opladen gaat bij mij erg traag (zoals ik wel had verwacht), want het overschot aan energie is beperkt. De auto wordt geladen met zo'n 1-2 kW.
Conclusie: Voor mij is dit een leuke gadget, maar niet echt een alternatief.
Omdat ik maar acht zonnepanelen heb (bewuste keuze, want ik wil niet benadeeld worden als de salderingsregeling op de schop gaat), de auto laten opladen via zelf opgewekte zonne-energie.
Mijn ervaring:
- Als ik de info van drie Apps met elkaar combineer, dan lijkt het allemaal te werken.
- Het opladen gaat bij mij erg traag (zoals ik wel had verwacht), want het overschot aan energie is beperkt. De auto wordt geladen met zo'n 1-2 kW.
Ik ben nu al blij als ik een actieradius van 300 km haal.ron65 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Komen wij aan met WLTP 418 km nu, ze praten al over bijna 572 km WLTP.

Gelden de nieuwe cijfers ook voor de reeds geleverde modellen?
Wij trekken middels een gps tracker met canbus de gegevens uit de auto en laten dit in onze software zien. Hier de exacte range welke ook in de auto wordt weergegeven. Waar de Volvo app afwijkende data vandaan haalt.. mij een raadsel.Juancho schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:06:
[...]
Dit had ik een paar weken terug ook al gemeld. Er klopt niks van wat de app zegt. Terwijl het % wel klopt. Je zou denken, de data trekt de app gewoon vanuit de auto data. Heel bijzonder weer.
Hoe betrouwbaar is dit artikel? Ik heb gisteren de 137kw aangetiktron65 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Komen wij aan met WLTP 418 km nu, ze praten al over bijna 572 km WLTP.

Vanmorgen was het bij ons rond het vriespunt. Dat heb ik eigenlijk niet gecheckt, maar de overbuurman stond zijn autoruiten te krabben.Juancho schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:38:
Ontopic maar weer....?

Mooi! 👍Ik zou persoonlijk wel het vierkante Rechargeplaatje eraf halen. Dat is evenwichtiger.Hamer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:39:
[...]
Niet Vapor Grey, maar Thunder Grey…. Vind ‘t best gaaf zo!
Ook mooi dat je het logo vóór laat zoals het is! Daar zit al genoeg zwart aan van zichzelf. Het logo helemaal zwart vind ik nooit mooi, dan hou je enkel een soort zwarte bult over. Zonde!
AGdesigns schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:32:
Voor de mensen die ook bij de Volvo een Easee laadpaal hebben ontvangen.
[Afbeelding]
Ik kan de optie niet vinden. Beta versie?
Ze kunnen met software-wijzigingen kleine efficiëntieverbeteringen bereiken. Maar 40 km bereik er bij toveren lukt denk ik niet. Het zal wel voor het nieuwe modeljaar gelden.HenryP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:41:
[...]
Ik ben nu al blij als ik een actieradius van 300 km haal.![]()
@Venomer Dat denk ik ook. Met softwarewijzigingen zal het een hele prestatie zijn om er kilometers bij te toveren. Persoonlijk denk ik dat er in de stroomlijn en op het gewicht nog heel veel winst te behalen is, meer dan je ooit kunt bereiken met softwarewijzigingen.
Was dat maar waar…..HenryP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:41:
[...]
Ik ben nu al blij als ik een actieradius van 300 km haal.![]()
Eerder een XC40P8 nu een C40 Ultimate Twin 20” Pixel
ik ruik een terugroepactie

Ik heb de functie ook aangezet, zie het meest 2.7kWh en 1.4kWh op de easee app/ Ik heb 3kWh aan panelen liggen en aangezien de auto hier meestal thuis op de oprit staat is het voor mij een prima setting.HenryP schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:32:
..Vandaag is een (redelijk) zonnige dag, dus ik heb maar gelijk de beta-functie van de Easee App maar uitgetest => Dus, laadstroom enkel en alleen met zelf opgewekte zonne-energie.
...
Wel vind ik het (te)lang duren voordat hij het laden weer oppakt nadat de zon even weg is geweest, daar zou wmb wel een slider met time-out/vertraging bij mogen om het wat actiever te laten schakelen.
P.S Afgelopen week bij de Volvo dealer langs geweest voor het geklonk aan het rechtervoorwiel. Er is een nieuwe schokbreker besteld en nog een een of ander klein onderdeel dat ik vergeten ben. Ik had hier gelezen dat iemand wist dat dit een lager van de veerpoot zou zijn, die zou je toch ook los moeten kunnen vervangen?
Nou ja ik laat ze maar doen wat ze denken dat ze moeten doen, als het geluid maar weg is. Hij klinkt nu al hetzelfde als mijn ingeruilde 10 jaar oude Auris..

[Voor 23% gewijzigd door Lempke op 15-03-2023 14:38]
Grannyloader binnen, ujiteraard even getest. Super!
Op de loader kan ik 6,8,10,13 of 16 ampere kiezen, de gekozen stand onthoud hij ook na afkopppelen.
Maar ook in de auto kan ik het amperage omlaag zetten naar 6, dus hebben we met onze (X)c40's twee manieren om de stroomsterkte te beteugelen.
Dat is handig, want op een camping waar je een 10a aansluiting hebt, terwijl de verlcihting en een boilertje al 3A trekken, moet je niet meer dan 6A instellen
Onze XC40 doet daarmee 5 a 6 kmh laadsnelheid, dus als je een nachtje zo laad heb je er een kilometertje of 50 bij, genoeg om een lader of snellader te halen.
Mooi voor noodgevallen, jammer dat Volvo hem er niet meer bijlevert, kostte nu 250 euro. Voelt toch net wat safer, en blijft eigendom dus ook voor de volgende leasewagen is dit alvast aanwezig.
Wel mooi, op de loader zag ik de accu temperatuur, ik startte de test met 9 graden en na een half uurtje (en 1% verder) was dat 29 graden.
Op de loader kan ik 6,8,10,13 of 16 ampere kiezen, de gekozen stand onthoud hij ook na afkopppelen.
Maar ook in de auto kan ik het amperage omlaag zetten naar 6, dus hebben we met onze (X)c40's twee manieren om de stroomsterkte te beteugelen.
Dat is handig, want op een camping waar je een 10a aansluiting hebt, terwijl de verlcihting en een boilertje al 3A trekken, moet je niet meer dan 6A instellen
Onze XC40 doet daarmee 5 a 6 kmh laadsnelheid, dus als je een nachtje zo laad heb je er een kilometertje of 50 bij, genoeg om een lader of snellader te halen.
Mooi voor noodgevallen, jammer dat Volvo hem er niet meer bijlevert, kostte nu 250 euro. Voelt toch net wat safer, en blijft eigendom dus ook voor de volgende leasewagen is dit alvast aanwezig.
Wel mooi, op de loader zag ik de accu temperatuur, ik startte de test met 9 graden en na een half uurtje (en 1% verder) was dat 29 graden.
Je bent precies toch zo’n klein beetje van gedachte veranderd hé 😅ron65 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:59:
[...]
Ik zou er niet zomaar mee aan de slag willen zo'n granny, en die is dan ook niet meegeleverd met de XC40 die ik heb, omdat het ook, om diezeflde reden als ik al noemde, niet is toegestaan door de werkgever en de leasemaatschappij. Ik mág hem zelfs niet eens gebruiken volgens de leaseregeling, staat er letterlijk in.
Ik hoop dat de laadpaal op het werk er nog deze maand komt, dan kan de granny eindelijk opgeborgen worden in de frunk. Maar toch wel blij dat hij bij de auto zat

[Voor 14% gewijzigd door Francisp1 op 15-03-2023 14:48]
Welke granny charger heb je gekocht? En die 5/6kmh laadsnelheid, is dat op basis van 6A?ron65 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:40:
Grannyloader binnen, ujiteraard even getest. Super!
Wil hier ook nog een backup lader hebben voor op vakantie.
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Naar mijn bescheiden mening zonde van het geld. Ik rij nu 2 jaar electrisch en hem nog nooit gebruikt. Sterker nog, Daardoor vergeten dat ik hem had en in mijn vorige Enyaq laten liggen....😬CptMorgan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Welke granny charger heb je gekocht? En die 5/6kmh laadsnelheid, is dat op basis van 6A?
Yep, maar dan nog blijft deze voor nood, en niet voor regelmatig gebruik.Francisp1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:46:
[...]
Je bent precies toch zo’n klein beetje van gedachte veranderd hé 😅
Ik hoop dat de laadpaal op het werk er nog deze maand komt, dan kan de granny eindelijk opgeborgen worden in de frunk. Maar toch wel blij dat hij bij de auto zat
Om heel eerlijk te zijn, ik heb de aansluiting gedurende een half uur gebruikt en met een warmtebeeldkamera gemonitord, de wandcontactdoos die ik gebruikte zit rechtstreeks op 1 groep van de verdeelkast en is voor 16a geschikt. Zoals ik al eerder ergens zei: voor korte tijd, bijv een half uur tot een uur, kan het wel, maar langer raad ik echt af.
De WCD was na 30 minuten al 45 graden warm, ik begrensde hem op 10A grootste deel van de tijd.
Terwijl de WCD vrij nieuw is, en correct aangebracht. De warmte concentreerde zich met name op de beide klemmen waar de pennen van de stekker inschuiven.
Het blijft een risico.
maar voor geval je een keer echt een lege accu treft ergens en geen paal in de buurt, is het mits je erbij blijft, een oplossing.
https://www.wallboxdiscou...e-2-schuko-stekker-1.htmlCptMorgan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Welke granny charger heb je gekocht? En die 5/6kmh laadsnelheid, is dat op basis van 6A?
Ik heb de 10 meter versie genomen
die 5a6 kmh is bij 6 Ampere, bij 10ampere liep het op naar 9 kmh
[Voor 8% gewijzigd door ron65 op 15-03-2023 15:27]
Je hebt 100% gelijk, zonde geld enerszeids, anderszeids nu ik naar een camping ga die alsnog geen eigen laadpaal blijkt te kunnen plaatsen voor dit seizoen, een stukje geruststelling.goetfoud schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:07:
[...]
Naar mijn bescheiden mening zonde van het geld. Ik rij nu 2 jaar electrisch en hem nog nooit gebruikt. Sterker nog, Daardoor vergeten dat ik hem had en in mijn vorige Enyaq laten liggen....😬
Dan is het beter mee dan om verlegen...
Ik hoop hem niet te vergeten over 5 jaar, en dan mee te nemen naar de volgende wagen, dan heb je 10 jaar lang voor alle zekerheid wat in de wagen liggen, kost 25 euro per jaar in dat geval. Dat heb ik er wel voor over.zelfs als ik hem nooit zou gebruiken
Ik heb begrepen dat ons vakantieadres 1 laadpaal heeft, kan mij voorstellen dat deze in het hoogseizoen wel vaak bezoek heeft! We kunnen ook naar een stadje verderop en daar laden, maar better safe than sorry..?goetfoud schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:07:
[...]
Naar mijn bescheiden mening zonde van het geld. Ik rij nu 2 jaar electrisch en hem nog nooit gebruikt. Sterker nog, Daardoor vergeten dat ik hem had en in mijn vorige Enyaq laten liggen....😬
Afgelopen zomer op vakantie in Normandie was ik toch blij dat ik hem bij me had. Er waren geen laadpalen te vinden in de omgeving. Gedurende de week dat we in het vakantiehuisje zaten, heb ik de XC40 volgedruppeld met de granny charger. Maar eerlijk is eerlijk, dat was de enige keer in twee jaar dat ik hem heb gebruikt.goetfoud schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:07:
[...]
Precies dit is de reden dat ik zoals @Francisp1 al zei van gedachten ben veranderd.Venomer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Afgelopen zomer op vakantie in Normandie was ik toch blij dat ik hem bij me had. Er waren geen laadpalen te vinden in de omgeving. Gedurende de week dat we in het vakantiehuisje zaten, heb ik de XC40 volgedruppeld met de granny charger. Maar eerlijk is eerlijk, dat was de enige keer in twee jaar dat ik hem heb gebruikt.
Ik wil hem toch meehebben voor geval dat, en ik hoop hem nooit te hoeven gebruiken

Want mijn bezwaren tegen de gevaren ervan blijven overeind, Ik hebt vandaag met de Flir C2 warmtebeeldcamera de kabel en aansluitingen 30 minuten op 10A gemonitord, en warmte ontwikkeling geconstateerd, niet ernstig, maar naar mijn idee wel meer dan wenselijk.
Ondertussen schijnt het zonnetje (en staat hij op te laden). Twin Engine Ultimate, MY23, Thunder Grey en de ruiten achteraf laten tinten. Het was een model wat al besteld was, zonder getinte ruiten vanaf de fabriek.
Ik kan niet wachten tot het volgende ritje, bevalt uitstekend! Vanaf het eerste ritje waren we vrij snel gewend aan de OPD. Af en toe nog even wennen als je even je voet van het pedaal af laat om hem te verleggen..
Wij hebben de neus laten wrappen, vond met name mijn vrouw mooi en de 'kale' neus wat breken (smaken verschillen wellicht, maar zelf erg fan van!). Er stond er zo eentje in de showroom. Verder heb ik het nog niet eerder gezien. Dat maakte het wennen en de overstap naar de C40 wat makkelijker vanaf de vorige auto
Ik kan niet wachten tot het volgende ritje, bevalt uitstekend! Vanaf het eerste ritje waren we vrij snel gewend aan de OPD. Af en toe nog even wennen als je even je voet van het pedaal af laat om hem te verleggen..
Wij hebben de neus laten wrappen, vond met name mijn vrouw mooi en de 'kale' neus wat breken (smaken verschillen wellicht, maar zelf erg fan van!). Er stond er zo eentje in de showroom. Verder heb ik het nog niet eerder gezien. Dat maakte het wennen en de overstap naar de C40 wat makkelijker vanaf de vorige auto

Stoelverwarming was niet aangegaan maar ik denk dat de auto ook de temperatuur IN de auto meet? Want hoewel het buiten 7 graden was, scheen de zon volle bak op de auto en ik heb ook nog eens dat glazen dak. Het was dus al behoorlijk warm in de auto.Venomer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:04:
[...]
Vanmorgen was het bij ons rond het vriespunt. Dat heb ik eigenlijk niet gecheckt, maar de overbuurman stond zijn autoruiten te krabben.De auto was weer lekker warm, de ruiten schoon en de stoel inderdaad ook lekker warm.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.