Kammika schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Denk het niet. Er ligt sowieso een plan (is er gelukkig nog niet door) om in zakelijke lease alleen maar meer elektrisch te gaan toestaan en de fiscale voordelen verder te laten vallen. Ben er niet kapot van, maar gaat ook werken…
Mijn werkgever is er 1 van inmiddels meerdere die uitsluitend nog electrisch rijden toestaat als je een leasewagen hebt.
En dat gaan er in 2023 nog veel meer worden, de LM dringen er op aan, maken er reclame voor en lokken met goedkopere tarieven (alleen voor de werkgever uiteraard), en er zijn bedrijven als fleet-support die voor werkgevers de mobiliteits zaken uit handen nemen, ook zij zijn fel voorstander van EV rijden.
Die constructie, uitbesteden van je leasepark aan bedrijfjes als fleetsupport, biedt dan wel het voordeel dat ze uit meerdere LM kunnen kiezen als een werknemer een leasewagen bestelt, echter worden in de keuzeomgeving die die werknemer krijgt wel de prijzen van de duurste van die LM voor een wagen getoond.
Voor bedrijven die de werknemer een maandelijks budget opleggen is dit ongunstig, als voorbeeld neem ik even mijn eigen XC40, die bij Leaseplan bijna 100 euro onder budget lag zodat ik er de gewenste trekhaak etc op kon kiezen, terwijl bij Athlon (waar ik ook moest shoppen en een vergelijking mee moest maken en indienen) diezelfde XC40 P6 plus al 10 euro bóven datzelfde budget kwam. Ze waren simpelweg 110 euro per maand duurder.
Als die prijs in de gezamenlijke keuzeomgeving komt, ligt die wagen buiten bereik voor menigeen, terwijl als men zelf had kunnen shoppen er een LM zou zijn waar het wel kan en past, maar die kans lopen ze gewoon mis.
Bottomline: Veel bedrijven, en dat worden er nog veel meer, verplichten de werknemer een EV te leasen en verbieden de andere wagens, en tegelijkertijd is er een constructie bedacht die de werkgeven veel geld scheelt en het keuzeveld voor de werknemer aanzienlijk beperkt.
Ik zie wel een kantelpunt komen waarop het weer aantrekkelijker wordt de leasewagen aan de kant te flikkeren en een lekkere occasion diesel te kopen en km vergoeding te gaan vragen, omdat dat goedkoper uitkomt (is nu nog niet zo, maar ze sturen er heel trefzeker op aan de laatste 2 jaar)