Vorige week mijn XC40 pure electric core mogen ophalen

. Tot dusver een fijne auto, mits je niet harder dan 95 km/h rijdt....
De trillingen waarover in dit topic al sinds 2021 wordt gesproken zijn bij mij zeer aanwezig. Dit tussen de 100 en 120 km/h. Er staat nu een paar honderd km op, en ik ga van deze auto redelijk afhankelijk worden voor snelweg kilometers waarin ik een snelheid van tussen de 95 en 110km/h rijd. Zeer onprettige situatie op dit moment.
De bekende termen zoals: elektrische tandenborstel, slapende handen, mechanische trilling, trilling bij het accelereren van 100 -> 110 km/h, verschil in trillingen bij afdalen en omhoog rijden en de bijbehorende snelheid (waardoor het lijkt alsof het uit de elektromotor komt)... zeer herkenbaar bij mij.
Dealer gesproken, gaven aan het probleem niet te kennen en niet eerder gehoord te hebben, ze gaan een afspraak met mij inplannen om de banden na te kijken. Maar voor mijn gevoel weet ik het antwoord al. We wachten het af.
Tegelijkertijd in een P8 van een collega gereden zonder trillingen. Het verschil is zeer groot te noemen. Ook tijdens proefrit niks gemerkt op deze snelheid, en daar nog specifiek destijds op gelet (proefrit januari 2022). Onderstel lijkt ook anders aan te voelen, maar dat zou kunnen komen door de 4WD van de P8.
Is er iemand die vanuit een dealer of Volvo NL meer duidelijkheid heeft gekregen over deze veelgenoemde 'product eigenschap', en eventuele oplossingen of erkenningen van het probleem door Volvo? In een paar gevallen hebben personen hun auto om kunnen wisselen, anderen blijven maar doorrijden met de trillingen, en een kleine groep auto's zat het in de banden/velgen. Een gedegen oplossing voor de groep van mensen die maar blijven rijden met de trillingen (die inmiddels internationaal al redelijk groot is) lijkt er maar niet te zijn.
Inmiddels is er de P6/P8 MY22/MY23 en komt binnenkort de MY24 met achterwielaandrijving. Je zou bijna denken dat Volvo dondersgoed weet wat er loos is, en de oplossing van deze trillingen in de MY24 met achterwielaandrijving zijn opgelost en daarom voor achterwielaandrijving is gekozen. Daar zouden de MY22 en MY23 weinig aan hebben. Dit zijn natuurlijk maar aannames en mijn gedachte. Tegelijkertijd is de MY23 pas vanaf mei in productie (met tussendoor veel stilliggen van de productielijnen, tijdelijk stoppen van leveren van de P8), en zijn de nieuwe bestellingen alweer enige tijd voor de MY24.
Alle tips en informatie zijn welkom!
Hopelijk zit het bij mij in de banden. We wachten het af

.