• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Largamelion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:19:
[...]

Tegen de tijd dat ik dus m'n XC40 ontvang zal er sowieso al een versie beschikbaar zijn van Waze, hopelijk met GOEDE support voor laadpalen.
Daar zou ik niet teveel op gaan vertrouwen hoor... Youtube integratie werd een jaar geleden grootst aangekondigd... tot op heden is de enige integratie met Youtube dat ik het geluid over de boxen hoor en het beeld op mijn iPhone zie.

Maar over Waze... weet wel dat wanneer je een andere routetool gaat gebruiken je display achter het stuur niet meer de navi toont. Dat is voor mij de reden om gewoon gebruik te blijven maken van maps. En dat werkt eerlijk gezegd prima.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06 15:59
EHAS schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:48:
[...]

Wellicht een tip dan voor je, bij Deventer afslag 23 eraf, naar de Mac / postillion staan 350kw laders waar ik af en toe gebruik van maak:
[Afbeelding]
Dank voor de tip. Ik zie nu dat er bij Van der Valk Deventer ook Tesla Superchargers staan. Dat is een mogelijkheid die ik nog niet op de radar had. (En Google Maps in de auto trouwens ook niet :( )

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15
Largamelion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:19:
[...]
Ik zou het ergens begrijpen dat Google dit niet wenst om de ontwikkeling voor AAOS te stimuleren dus daarin volg ik jouw redenering, maar gezien Polestar en Renault het wel krijgen zou ik denken dat het aan Volvo ligt. Mss heeft Google destijds een deal gesloten met Volvo waar ze aan vastzitten, ik kan geen andere verklaring bedenken.

Nu heb ik in principe maar 2 apps die voor mij belangrijk zijn en dat zijn Waze en Spotify. Die 2e is al op AAOS beschikbaar en die eerste wordt volop aan gewerkt. Tegen de tijd dat ik dus m'n XC40 ontvang zal er sowieso al een versie beschikbaar zijn van Waze, hopelijk met GOEDE support voor laadpalen.
Hou er maar rekening mee dat Waze er ongeveer uit gaan zien zoals die zich nu gedraagt op Carplay of Android Auto. En Google heeft GM wel heel erg opgeleukt voor EV's (in termen van bereken accupercentages, voorverwarmen bij laders, route tonen in display, routes langs laders plannen, etc...)

De combinatie FM op telefoon (met geluid over bluetooth of carplay) + Google Maps is wat mij betreft de gouden combinatie (tot Google Maps de flitspalen info van Waze overneemt of Waze/FM de EV integratie van GM overgenomen heeft)

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Kammika schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:46:
[...]

Hou er maar rekening mee dat Waze er ongeveer uit gaan zien zoals die zich nu gedraagt op Carplay of Android Auto. En Google heeft GM wel heel erg opgeleukt voor EV's (in termen van bereken accupercentages, voorverwarmen bij laders, route tonen in display, routes langs laders plannen, etc...)

De combinatie FM op telefoon (met geluid over bluetooth of carplay) + Google Maps is wat mij betreft de gouden combinatie (tot Google Maps de flitspalen info van Waze overneemt of Waze/FM de EV integratie van GM overgenomen heeft)
De flitspalen tot daar aan toe, maar wat me vooral stoort is dat werken en recente wegverandringen wel reeds zijn opgenomen in Waze en nog niet in GM

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54
[...]

Het is idd afwachten wat Waze gaat doen op AAOS. Ze hebben in elk geval beloofd om laadpalen te gaan integreren in de toekomst maar dat kan nog wel even duren. Of het 2e display ondersteund zal worden op het dashboard is ook maar de vraag, die kans lijkt me klein maar niet onbestaande. De vraag is maar hoeveel toegang Google gaat geven aan Waze, ik ben ook bang dat ze niet meer gaan krijgen dan bv. een FM ook al is Google eigenaar van Waze.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
ArnaudCo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:09:
[...]

De flitspalen tot daar aan toe, maar wat me vooral stoort is dat werken en recente wegverandringen wel reeds zijn opgenomen in Waze en nog niet in GM
check, die herken ik helaas de laatste tijd. Hoop dat dat snel weer gefixt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:19:
[...]
Het is idd afwachten wat Waze gaat doen op AAOS. Ze hebben in elk geval beloofd om laadpalen te gaan integreren in de toekomst maar dat kan nog wel even duren. Of het 2e display ondersteund zal worden op het dashboard is ook maar de vraag, die kans lijkt me klein maar niet onbestaande. De vraag is maar hoeveel toegang Google gaat geven aan Waze, ik ben ook bang dat ze niet meer gaan krijgen dan bv. een FM ook al is Google eigenaar van Waze.
een jaar geleden of zo een keer zo'n developersyoutubeannouncmentfilmpje (4x woordwaarde) van google bekeken. Plan is dat ze geleidelijk meer in de API gaan openzetten. Je kan verwachten dat dan wel alle navigatieapps (dus ook FM, Sygic, Waze) daar dan bovenop gaan duiken... Ik zou er alleen niet op gaan zitten wachten. Google kennende gaat dit nog heel lang duren.

De video apps en chromecast capabilities hebben we ook nog steeds niet... en heb een jaar geleden ook een aankondiging van Google Chrome voor AAOS gezien, is er ook nog steeds niet... en laten we de android phone als carkey of de integratie met google assistent ook niet vergeten..

Zit allemaal in pijplijn bijna ook allemaal al een jaar lang.. meest concrete zijn de video apps (buiten onze regio is al wat gereleased), maar duurt erruggggg.... lang allemaal...

• RFolst
  • Laatst online: 02-05 12:40
JTHZZ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:50:
[...]

Allego palen bij een Mac worden niet onderhouden en Allego is onbereikbaar: ‘de wachttijden zijn langer dan normaal’ en dat al 3 jaar lang. Dus als ze kapot gaan blijven ze kapot. Kansloos.
Van de zomer (tijdens vakantie, dus de tijd) lang (minstens 45 min.) bezig geweest om mezelf en een ouder echtpaar te laten snelladen. Meerdere telefoontjes met de servicedienst, maar da tmocht allemaal niet baten. Uiteindelijk aan de minder snelle snellader gehangen (dit vrij kwam) en vervolgens met 35k verder kunnen laden.

Met andere woorden: ik herken de signalen over dit laadpunt en deze staat inmiddels bij mij op de zwarte lijst....

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnaudCo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:12:
[...]

Sinds gisterenavond heb ik versie 5.21.1 op mijn Android telefoon One +
Sinds vanmiddag hier ook, voor 9 uur was de update er nog niet, nu wel.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Dat dus, hier hetzelfde. Ik had alleen van de week een dag met 9 uur schermtijd op de telefoon, omdat gedurende 6 uur ervan FM had aangestaan (ritje van 3 uur heen en eind vd dag 3 uur terug incl twee maal snellader en laden op lokatie)
Begon onze ITér te mauwen, of het wel goed ging, of ik geen GSM verslaving had.
Tot ik de optie FM op de gsm uitlegde (gsm in de bekerhouder waardoor je perfect zicht op het schermpje hebt, haaks USB-c kabeltje onderin voor voeding eind vd dag daarmee kwam hij nog iets hoger te staan, geen GSM houder meer nodig, gewoon ingeklemd in de voorste bekerhouder :-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnaudCo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:09:
[...]

Wel in Flitsmeister. Gooi Waze weg, gebruik GM voor navigatie, Chargcepoint voor vinden van laadpalen, en zet op je GSM FM op, gsm in de voorste bekerhouder, klemt prachtig tussen de klemmen in en staat met de display naar je gezicht gericht zelfs dan. Heb je alles wat je nodig hebt onderweg voorhanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:43:
[...]

Heb jij een IT'er die zich bezighoudt met jouw schermtijd? werkelijk? hoop dat dat een toevallige gebeurtenis was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
Op Volvocars.be staat my24 inmiddels in geuren en kleuren vermeld, op de Nederlandse site nog niet…….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• RFolst
Viel me op: handmatig voorverwarmen via de app gestart, duurt normaal gesproken 30 min. Nu nog maar 15. Toeval of zien meer mensen dit?

Nevermind, staat nu weer op 30 min.....

[ Voor 15% gewijzigd door RFolst op 24-11-2022 15:14 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:51:
[...]

Heb jij een IT'er die zich bezighoudt met jouw schermtijd? werkelijk? hoop dat dat een toevallige gebeurtenis was...
Nope, bedrijfs GSM, ze kunnen zelfs bepalen welke apps erop mogen en welke niet, laatst hadden ze een fout gemaakt, iedreen al zijn apps kwijt.
Ik heb ene prive GSM ernaast, die is aan vervanging toe, ik ga een nieuwe halen en daar komen beide sims in, maar die is dan niet voorgeprepareerd voor ICT meekijkacties. Een collega heeft dat ook al gedaan, en die heeft geen last meer van dit soort IT gedrag.
Overigens komt dat van die schermtijd weer via Microsoft, die tool die bijhoud hoeveel vergadertijd, samenwerkingstijd etc je hebt, dat kunnen ze dus uitbreiden naar je GSM mits die er met een stukje software op wordt voorbereid.
Microsoft Intune heet dat ! Beheer op afstand van een mobiele telefoon.

Daarom blij dat ik de volvo app ook niet op de werk GSM heb, als je die delete kun je de auto gaan later resetten. Dan zal zo'n klojo even per abuis alle apps vewijderen zoals laatst...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RFolst schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
Viel me op: handmatig voorverwarmen via de app gestart, duurt normaal gesproken 30 min. Nu nog maar 15. Toeval of zien meer mensen dit?

Nevermind, staat nu weer op 30 min.....
Dat is toch standaard? hij begint met 15 minuten, en past dat even later aan, meestal rond een half uur.
Ik weet tenminste niet beter ;-)

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:06:
[...]

Microsoft Intune heet dat ! Beheer op afstand van een mobiele telefoon.
Ja ken die Microsoft stack wel ;) het is mijn werkgebied :+

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
Mga1600 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:08:
Op Volvocars.be staat my24 inmiddels in geuren en kleuren vermeld, op de Nederlandse site nog niet…….
Staat inmiddels ook op de NL site. Inclusief prijslijst.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
Ik zie op de Nederlandse site nu ook de long range motor staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF-XoI6ENE02N4EXGj1MruVTOLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNH1XoghCMkoQrDAyUzEl0HQ.png?f=fotoalbum_large

Power and Performance
0-100 km/u
7.4 s

Vermogen
252 pk

Maximaal motorvermogen (kW)
185 kW

Koppel
420 Nm

[ Voor 13% gewijzigd door RickKoets op 24-11-2022 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:43:
[...]
Ik zou dit IT-er maar uitleggen dat die een goede advocaat moet gaan zoeken als jij een privacy klacht gaat indienen...

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Ben benieuwd of mijn bestelling van eind aug gewoon een MY23 blijft. Heb nu een Ultimate besteld en met de MY24 zit je dan direct aan de extended range vast. Scheelt toch 3000euro met een MY23 Singe engine!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 23:28

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik zie dat de nieuwe XC40 nu RWD zijn ipv FWD.
De mijne is in April besteld en zou in Maart 2023 worden afgeleverd.
Krijg ik dan ook een achterwiel aangedreven XC40 of alsnog een voorwiel aangedreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:53:
[...]

Ik zou dit IT-er maar uitleggen dat die een goede advocaat moet gaan zoeken als jij een privacy klacht gaat indienen...
Je kunt je vraagtekens erbij stellen ja, maar aan de andere kant staat het in de voorwaarden van de telefoon van de zaak.
Ze kunnen alleen zien of je ongezond lang op een beeldscherm zit, denk aan ipads, laptops, en dus ook telefoons.
Ze kunnen niet zien wat die schermtijd geweest is aan applicaties, ook niet naar wie je belt of door wie je gebeld wordt, en andere privacy zaken. Staat een heel epistel over op de intranet pagina's.
Dat deze man mij vroeg of alles goed ging kwam puur omdat hij een trigger actief zag die ongewoon lange schermtijd had gedetecteerd en uit bezorgdheid nam hij contact op, zoals ook in die gebruiekrsovereenkomst beschreven is.

Nu weten ze het van FM tijdens het rijden en dat dit vaker kan gebeuren, de trigger is er bij mij nu dus vanaf. Prima hoor.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:23:
Krijg ik dan ook een achterwiel aangedreven XC40 of alsnog een voorwiel aangedreven?
Ik bestelde in Januari een MY22, ik kreeg in November alsnog de MY23.
Ergens daartussen schakelden ze om, het is dus net wanneer die omschakeling is en of jij voor of na dat moment geleverd krijgt.

Achteraf wel leuk, zie je een MY22 rijden zegt je dochter die ook in de wagen zit "Pap, dat is toch het oude model die daar rijdt?" 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 24-11-2022 18:29 ]

• DreZutphen
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:28:
[...]

Ik bestelde in Januari een MY22, ik kreeg in November alsnog de MY23.
Ergens daartussen schakelden ze om, het is dus net wanneer die omschakeling is en of jij voor of na dat moment geleverd krijgt.

Achteraf wel leuk, zie je een MY22 rijden zegt je dochter die ook in de wagen zit "Pap, dat is toch het oude model die daar rijdt?" 8)7
Ja als ze voor de tijd om gaan schakelen word het sws een RWD.
De voorwiel aandrijving vond ik het enige min puntje aan de XC40. Dat word dus duimen.

Ja haha dat zegt mijn vrouw ook steeds. Moet ook zeggen dat door de beperkte leveringen je op dit moment weinig MY23 XC40's op de weg ziet rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door DreZutphen op 24-11-2022 19:02 ]

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:26:
[...]

Je kunt je vraagtekens erbij stellen ja, maar aan de andere kant staat het in de voorwaarden van de telefoon van de zaak.
Ze kunnen alleen zien of je ongezond lang op een beeldscherm zit, denk aan ipads, laptops, en dus ook telefoons.
Ze kunnen niet zien wat die schermtijd geweest is aan applicaties, ook niet naar wie je belt of door wie je gebeld wordt, en andere privacy zaken. Staat een heel epistel over op de intranet pagina's.
Dat deze man mij vroeg of alles goed ging kwam puur omdat hij een trigger actief zag die ongewoon lange schermtijd had gedetecteerd en uit bezorgdheid nam hij contact op, zoals ook in die gebruiekrsovereenkomst beschreven is.

Nu weten ze het van FM tijdens het rijden en dat dit vaker kan gebeuren, de trigger is er bij mij nu dus vanaf. Prima hoor.
pfff... zou voor mij spontaan een reden zijn om een andere werkgever te zoeken..of heb je die Volvo ook van je werkgever, dan wordt dat weer lastig natuurlijk ...

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
.

[ Voor 100% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 24-11-2022 20:20 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• DPPSchoenmaker
DreZutphen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:23:
Las onderstaande wat gepost was op dit forum op 18 november:
Nieuwe informatie is dat de Single Motor variant in week 46 van 2023 in productie gaat. De andere uitvoeringen (Single Motor Extended Range en Twin Motor) gaan direct per week 17 van 2023 in productie.

Aan de hand van deze info gaan wij dus allebei gewoon de MY23 krijgen (mijn bestelde Single Motor XC40 staat (tot nu toe) op leverdatum 27-04-2023)...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• Kammika
RickKoets schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:38:
[Afbeelding]

Power and Performance
0-100 km/u
7.4 s

Vermogen
252 pk

185 kW

Koppel
420 Nm
Dus niet alleen extra range maar ook 21pk extra vermogen

Zag in de specs van de prijslijst dat ook de range van de “normale” versie met 35 km is toegenomen. Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben…

Hopelijk met softwareimprovements die ze dan ook nog naar onze modellen uitrollen…

• Largamelion
DPPSchoenmaker schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:19:
[...]

Las onderstaande wat gepost was op dit forum op 18 november:
Nieuwe informatie is dat de Single Motor variant in week 46 van 2023 in productie gaat. De andere uitvoeringen (Single Motor Extended Range en Twin Motor) gaan direct per week 17 van 2023 in productie.

Aan de hand van deze info gaan wij dus allebei gewoon de MY23 krijgen (mijn bestelde Single Motor XC40 staat (tot nu toe) op leverdatum 27-04-2023)...
Mijn leverdatum is letterlijk 1 dag later, al acht ik de kans reëel dat dit nog opschuift gezien de huidige toestanden in het verre oosten (ja hij wordt hier gebouwd, maar de chips komen toch van daar). Maar ik mag hopen dat het niet later dan week 46 wordt, dan mogen ze mij wel ineens kosteloos een upgrade naar de extended range geven :).

Nee, RWD zou wel leuk zijn, zeker als ik zie hoeveel mensen hier last hebben van een trillend stuur. Ervan uitgaande dat het probleem daarmee volledig van de baan is.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 11:03
Leuke ontwikkeling inderdaad voor de nieuwe XC40. Wel zuur voor de mensen die nu iets besteld hebben en buiten de boot vallen (maar goed niet getreurd, hier ook wat nuance). Zou als ik de keuze had nu wel voor een long range gaan voor 2k extra (maar goed ik klaag niet rijd al een jaar in een p6 met lage bijtelling en nog mia subsidie :) )

Nu inderdaad RWD, kan qua rijden leuk zijn. Maar ik heb zelf met FWD nooit geen last gehad.
Voor condities in de sneeuw is RWD natuurlijk weer behoorlijk beroerd (mocht je gaan skieden of de winter hier ooit weer eens toeslaan). Althans met mn 3 serie station was dat altijd een uitdaging.
Maar goed al met al wel een plusje.

Tav de range die Volvo voorsted:
- 2000 euro meer voor de extended range
- deze heeft dan 11 kWh bruikbare batterij meer dan de normale
- bij zuinig rijden kun je dan 50km extra range halen (ga ik even uit van zon 20+kwh en ietsje eraf ivm gewicht)
- veel zuiniger dan 20 kun je moeilijk rekening mee houden (althans met mn p6 rijdt ik nu precies 20,2 gemiddeld over bijna 30dkm dus dat lijkt mij vrij representatief, vooral met snelheden boven de 80 km/h blijft onze P6 gewoon een baksteen en heeft de luchtweerstand een hoge impact op verbruik). Optimalisaties in de aandrijflijn doen daarin niet of nauwelijks iets. Zelf laatst even in een i4 gereden, dat is zeker met snelweg verkeer een totaal ander verhaal. Die houd je zelfs met hoge snelheid met gemak onder de 20.

Dus ja leuk hoe Volvo de extra range verkoopt. Maar feitelijk is het verschil in die zin marginaal. Althans ik heb met de P6 niet vaak meegemaakt dat ik dacht van my god had ik maar 50km range extra.

• Kammika
okio schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:01:
Leuke ontwikkeling inderdaad voor de nieuwe XC40. Wel zuur voor de mensen die nu iets besteld hebben en buiten de boot vallen (maar goed niet getreurd, hier ook wat nuance). Zou als ik de keuze had nu wel voor een long range gaan voor 2k extra (maar goed ik klaag niet rijd al een jaar in een p6 met lage bijtelling en nog mia subsidie :) )

Nu inderdaad RWD, kan qua rijden leuk zijn. Maar ik heb zelf met FWD nooit geen last gehad.
Voor condities in de sneeuw is RWD natuurlijk weer behoorlijk beroerd (mocht je gaan skieden of de winter hier ooit weer eens toeslaan). Althans met mn 3 serie station was dat altijd een uitdaging.
Maar goed al met al wel een plusje.

Tav de range die Volvo voorsted:
- 2000 euro meer voor de extended range
- deze heeft dan 11 kWh bruikbare batterij meer dan de normale
- bij zuinig rijden kun je dan 50km extra range halen (ga ik even uit van zon 20+kwh en ietsje eraf ivm gewicht)
- veel zuiniger dan 20 kun je moeilijk rekening mee houden (althans met mn p6 rijdt ik nu precies 20,2 gemiddeld over bijna 30dkm dus dat lijkt mij vrij representatief, vooral met snelheden boven de 80 km/h blijft onze P6 gewoon een baksteen en heeft de luchtweerstand een hoge impact op verbruik). Optimalisaties in de aandrijflijn doen daarin niet of nauwelijks iets. Zelf laatst even in een i4 gereden, dat is zeker met snelweg verkeer een totaal ander verhaal. Die houd je zelfs met hoge snelheid met gemak onder de 20.

Dus ja leuk hoe Volvo de extra range verkoopt. Maar feitelijk is het verschil in die zin marginaal. Althans ik heb met de P6 niet vaak meegemaakt dat ik dacht van my god had ik maar 50km range extra.
Het is een comfort dingetje. Ik zet af en toe op 100 vs 90% om de dag door te komen. En moet ook af en toe even paar procentjes moeten bijladen. Komt idd niet veel voor. Maar wel weer lekker als je het dan net wel red. Maar of ik die 2k er voor over zou hebben weet ik ook niet… tel je die extra 35km die sowieso in de specs staan erbij op dan is het toch fors (80km) meer dan de huidige p6 …

• Ophidian
De MY24 zou 4500 euro duurder worden in dezelfde samenstelling en dan nog excl de verzekering voor 3 jaar. Redden ons nu gemakkelijk met 250 km range, dus maak mij er niet heel druk om. Vind die nieuwe 19 inchers wel iets fraaier.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:36:
[...]

pfff... zou voor mij spontaan een reden zijn om een andere werkgever te zoeken..of heb je die Volvo ook van je werkgever, dan wordt dat weer lastig natuurlijk ...
Volvo is ook van deze werkgevert ja, maar andere werkgever?
Ik zit hier met een hele leuke groep collegae om mij heen, krijg werkelijk alle vrijheid om zelf mijn werk in te plannen en uit te voeren, mag zelf weten of ik veel thuis werk of op kantoor als ik niet bij klanten zit, heb een prima salaris etc etc.

Ik weet wat ik heb, niet wat ik krijg. Een betere sfeer dan nu heb ik nooit eerder meegemaakt, en ik heb een vaste aanstelling, weet wat ik van ze kan verwachten en wat zij van mij verwachten, werd enorm geholpen toen ik vanwege mijn hoogbejaarde ouders zorgverlof nodig had. Echt geen probleem en nergens moeilijk over doen.
Ook niet toen dat enkele maanden opnieuw nodig bleek.

Ik nader de 60, nog twee leasewagens incl de huidige nieuwe, en dan is het pensioen tijd. Laat mij die 10 jaar maar eens lekker relaxed en met zekerheid doorkomen, ik heb genoeg gelazer gehad in het verleden met bezuinigingsrondes, collegas die vieze spelletjes speelden waardoor ik op enig moment bijna ontslagen werd, gelukkig kon ik aantonen dat ik niets met het voorval te maken had wat daartoe bijna leidde en moest men alles terugtrekken. Was een opzetje van enkele smiechten. Daarna weer 3 werkgevers in 5 jaar (tussen 2006 en 2011) steeds als je net je vaste aanstelling zou krijgen bezuinigingen waardoor alle tijdelijke contracten werden afgezegd en nieuwe aanstellingen bevroren. De laatste was de huidige, en die kwam zijn beloftes waar nu 12 jaar geleden. EN de laatste 12 jaar waren een verademing.
Mooie wereldreizen kunnen maken voor ze, 2 dagen NY, erna 4 dagen Beijing, vele landen in Azie, Afrika, Zuid en Noord Amerika, Midden Oosten, en wat Europa... man... ik denk er niet over weg te gaan omdat ICT wat al teveel bezorgdheid aan de dag legt. Je moet het in het grote geheel zien.

Nu de verplichte EV, sinds 1-1-2022 verplicht en alles wat brandstof verstookt is verboden. Ja, tijden veranderen, bedrijven verduurzamen, wij ook.
Ik heb die XC40 P6 nu ruim 3 weken, en ik heb gewoon zin domweg te gaan rijden zo fantastisch rijdt dit!
Dit had ik bij een ander bedrijf niet voor elkaar gekregen, niet makkelijk in ieder geval.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 01:29
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:45:
[...]

Volvo is ook van deze werkgevert ja, maar andere werkgever?

*** heel verhaal ***
Helemaal gelijk in Ron! 👍

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Thanx,
Inderdaad heel verhaal, maar dat kan nog vele malen langer. Alleen doet dat er allemaal niet toe ;-)
Gaat erom dat ik naar mijn zin zit, een moie XC40 mag rijden en die paar kleine miepdingetjes gaan mijn werkplezier niet bederven :-)

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Toch wel benieuwd bij welk bedrijf je werkt.. ben een beetje om me heen aan t kijken, maar dan weet ik in elk geval bij welk bedrijf ik niet zou willen werken. Ze behandelen je als een kleuter man! Ik zou daar slecht mee om kunnen gaan... al dat gepamper en regeltjes om t alleen maar moeilijk te maken.. sorry voor de offtopic!
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:26:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:56:
Toch wel benieuwd bij welk bedrijf je werkt.. ben een beetje om me heen aan t kijken, maar dan weet ik in elk geval bij welk bedrijf ik niet zou willen werken. Ze behandelen je als een kleuter man! Ik zou daar slecht mee om kunnen gaan... al dat gepamper en regeltjes om t alleen maar moeilijk te maken.. sorry voor de offtopic!

[...]
ICT is gewoon heel voorzichtig, en de duurzaamheidsvlag leidt tot verplicht EV rijden.
Verder pamperen ze niets, en regeltjes om het moeilijker te maken dat herken ik echt totaal niet buiten dan de wat vergaande in ICT veiligheid en duurzaamheid.

Laat ik het zo zeggen, als we europabreed dik 18000 personeelsleden hebben die met veel enthousiasme en deskundigheid hun werk doen, dan zegt dat veel. Diegenen die elders hun geluk zoeken doen dat vaak vanwege een hoger salaris, en dat zijn er niet zo heel veel.

Ik ga de naam niet noemen gezien de reacties, mogelijk heb ik teveel een klein stukje belicht dat net wel iets minder fijn is, maar de overgrote andere delen zijn alleen maar positief.
Daar laat ik het bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
mich78 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:56:

[...]
Ik denk dat je de boel wat opblaast. Ben vrij zeker dat die ICT'er dat al lachend zei en dat je er heus niet meer achter moet zoeken. Heel wat grote bedrijven gebruiken InTune en zodra je het Bedrijfsportal van MS op je smartphone installeert moet je goedkeuring geven aan het bedrijf om zowat heel jouw smartphone te kunnen beheren, dus je geeft zeker een deel van jouw privacy op. Goede reminder om werk en privé gescheiden te houden. Ik werk zelf ook in de IT en wat ik soms al tegenkom zonder ernaar op zoek te gaan... mensen zijn echt naïef en zetten soms heel hun privéleven op hun laptop van het werk 8)7. Iemand met slechte bedoelingen moet echt geen moeite doen hoor.

MS zet sinds kort ook in op 'wellbeing' van de werknemers en daar komen dus dergelijke tools bij kijken. Elk bedrijf bepaalt zelf in hoeverre ze deze gebruiken, maar houdt het alvast in jouw achterhoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:24:
[...]

ICT is gewoon heel voorzichtig, en de duurzaamheidsvlag leidt tot verplicht EV rijden.
Verder pamperen ze niets, en regeltjes om het moeilijker te maken dat herken ik echt totaal niet buiten dan de wat vergaande in ICT veiligheid en duurzaamheid.

Laat ik het zo zeggen, als we europabreed dik 18000 personeelsleden hebben die met veel enthousiasme en deskundigheid hun werk doen, dan zegt dat veel. Diegenen die elders hun geluk zoeken doen dat vaak vanwege een hoger salaris, en dat zijn er niet zo heel veel.

Ik ga de naam niet noemen gezien de reacties, mogelijk heb ik teveel een klein stukje belicht dat net wel iets minder fijn is, maar de overgrote andere delen zijn alleen maar positief.
Daar laat ik het bij.
Klinkt als je het zo zegt als een fijne werkgever! (Met wel een iets te overenthousiaste it afdeling als het gaat om implementatie van beleid voor welzijn van de medewerker, denk niet dat de avg dit toestaat)

Anyway zwaar offtopic hier maar wou het wel eff melden zodat je niet ongemakkelijk voelt over iets wat je over je werkgever geroepen hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Jammer dat je nu de ultimate alleen maar kan kiezen met SLR of Twin. Had wel interesse om mijn my23 twin ultimate om te ruilen voor een Single Ultimate. Wellicht nog steeds een optie voor het lagere verbruik op de langere termijn... Naja luxe problemen.

De elektramotor schijnt van andere fabrikant te zijn. Met het RWD verhaal zou het trillen mogelijk moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:42:
Jammer dat je nu de ultimate alleen maar kan kiezen met SLR of Twin. Had wel interesse om mijn my23 twin ultimate om te ruilen voor een Single Ultimate. Wellicht nog steeds een optie voor het lagere verbruik op de langere termijn... Naja luxe problemen.

De elektramotor schijnt van andere fabrikant te zijn. Met het RWD verhaal zou het trillen mogelijk moeten oplossen.
Ja, de motoren worden straks door Volvo zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
De kleur Black Stone (waar ik de mijne in heb besteld) is ook geschrapt zie ik, zwart is er alleen nog in Onyx Black. Ben benieuwd of dat nog invloed heeft op mijn bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:42:

Ik heb een MY23 C40:Twin in bestelling. Die bestelling laat ik gewoon doorlopen, want voor de Twin verandert er lang niet zo veel als voor de Single ….. behalve dan een extra range van 60 km (theoretisch) en een prijsverschil t.o.v. mijn bestelling in mei j.l. van bij elkaar 2850 E plus het verlies van de gratis 3 jaar AR-verzekering in my24). Bij elkaar wel bijna 6000 euro dus…en zoveel is me dat beetje extra range niet waard.En een paar minuten sneller laden is ook niet echt boeiend.

Maar als ik een Single zou hebben besteld zou ik misschien wel hebben geschakeld naar LR. De combinatie van een in dat geval echt veel grotere range en de overstap naar RWD zou me denk ik wel wat waard geweest zijn, omdat het daarmee echt een andere auto wordt ( en de hier vaker genoemde tril-gevoeligheid mogelijk ook verdwijnt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:24
Ben erg benieuwd naar een praktijkvergelijk. De switch naar RWD is sowieso erg interessant, behoorlijk ingrijpend! Ook benieuwd of de laadsnelheid omhoog gaat nu de capaciteit is toegenomen.

[ Voor 25% gewijzigd door The__Virus op 25-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
The__Virus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:38:
Ben erg benieuwd naar een praktijkvergelijk. De switch naar RWD is sowieso erg interessant, behoorlijk ingrijpend!
Ja, de praktijk moet het gaan uitwijzen, maar technisch gesproken is de switch naar RWD niet zo spannend denk ik. Ik stel me voor dat neemt een twin neemt en je laat voor de single voortaan de de voorste motor weg in plaats van de achterste……
De LR single krijgt een laadsnelheid van 200 kw, maar dat scheelt in de praktijk maar een paar minuten denk ik.,
.

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 25-11-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
De ophanging moet er sowieso op aangepast worden. Je verandert de balans met een kilo of 100 van helemaal voor naar helemaal achter. En de efficiëntie die enorm is toegenomen, benieuwd hoe dat is bereikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 13:54
RickKoets schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:38:
[Afbeelding]

Power and Performance
0-100 km/u
7.4 s

Vermogen
252 pk

185 kW

Koppel
420 Nm
Zie ik nu goed dat de long range paar tienden meer verbruikt dan de "gewone"?

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:26
Ik heb hem om laten zetten naar my24, Single Motor, Extended range. Die RWD, iets hoger laadvermogen, wat meer pk's, (veel) meer koppel vind ik wel de moeite waard. Ben terug gegaan naar standaard bekleding, dan is het bij te betalen bedrag wat lager... Begin juli kan ik hem verwachten...

[ Voor 5% gewijzigd door rolfio op 25-11-2022 13:47 ]

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
RFolst schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:25:
[...]

Ben benieuwd naar de uitkomst, stoelverwarming bestuurdersstoel doet het bij mij ook niet merkbaar meer.
Hier net zo! Passagiers stoelverwarming werkt prima. Maar bestuurders stoel doet niets. Stuur verwarming werkt wel normaal.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
rolfio schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:26:
Ik heb hem om laten zetten naar my24. Die RWD, iets hoger laadvermogen, wat meer pk's, (veel) meer koppel vind ik wel de moeite waard. Ben terug gegaan naar standaard bekleding, dan is het bij te betalen bedrag wat lager... Begin juli kan ik hem verwachten...
Van welke uitvoering kwam je af? Zit zelf ook te twijfelen om mijn MY23 single ultimate om te zetten naar MY24. Zit dan met de ultimate enkel direct vast aan de Extended range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
WesleyZ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:46:
[...]

Van welke uitvoering kwam je af? Zit zelf ook te twijfelen om mijn MY23 single ultimate om te zetten naar MY24. Zit dan met de ultimate enkel direct vast aan de Extended range.
De Ultimate net als jij. Ik had die Nubuck stoelen eerst. Nu dus voor standaard stoelen gegaan, die vind ik eigenlijk ook al prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 27-05 20:05
mrsmit01 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:33:
[...]

Hier net zo! Passagiers stoelverwarming werkt prima. Maar bestuurders stoel doet niets. Stuur verwarming werkt wel normaal.
Bij mij werkt de stoelverwarming van de bestuurdersstoel ook niet meer. Niet op standje 1, 2 zelfs niet op 3.
Stuurverwarming werkt wel gewoon.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik heb hem om laten zetten naar my24. Die RWD, iets hoger laadvermogen, wat meer pk's, (veel) meer koppel vind ik wel de moeite waard. Ben terug gegaan naar standaard bekleding, dan is het bij te betalen bedrag wat lager... Begin juli kan ik hem verwachten...
Heb je de Extended Range dan? Iemand zei hier toch dat de gewone pas vanaf november '23 geleverd werd (week 46)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Waterblok schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:22:
[...]

Zie ik nu goed dat de long range paar tienden meer verbruikt dan de "gewone"?
De accu is groter en dus zwaarder. Dat extra gewicht heeft invloed op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Onder wel een leuk clipje van een XC40 bij een Tesla lader.
Nu wel interessant omdat het stukken goedkoper is dan de andere laders

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

[ Voor 15% gewijzigd door okio op 25-11-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Largamelion schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:06:
[...]
Heb je de Extended Range dan? Iemand zei hier toch dat de gewone pas vanaf november '23 geleverd werd (week 46)?
Precies die gaan we doen... heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
okio schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:42:
Onder wel een leuk clipje van een XC40 bij een Tesla lader, mooie black friday hack :)

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Dit is geen hack, dit zijn gewoon de reguliere prijzen op dit moment. Filmpje voegt niets toe, we wisten allang dat we konden laden bij Tesla SUCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
The__Virus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:48:
[...]

Dit is geen hack, dit zijn gewoon de reguliere prijzen op dit moment. Filmpje voegt niets toe, we wisten allang dat we konden laden bij Tesla SUCs.
Hmm okay, was mij nog niet bekend / nog nooit gedaan. Maar ik heb de titel maar iets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
menjo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:15:
[...]

Bij mij werkt de stoelverwarming van de bestuurdersstoel ook niet meer. Niet op standje 1, 2 zelfs niet op 3.
Stuurverwarming werkt wel gewoon.
Ok. Nu al 4 of 5 mensen hetzelfde issue. Kan haast geen toeval meer zijn. Ik ga na het weekend bellen met de dealer. Benieuwd naar wat ze vinden.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
mrsmit01 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ok. Nu al 4 of 5 mensen hetzelfde issue. Kan haast geen toeval meer zijn. Ik ga na het weekend bellen met de dealer. Benieuwd naar wat ze vinden.
Abonnement niet betaald? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
Het is geen BMW.... :+

Ben benieuwd of 2.5 het eventueel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:20:
[...]

Klinkt als je het zo zegt als een fijne werkgever! (Met wel een iets te overenthousiaste it afdeling als het gaat om implementatie van beleid voor welzijn van de medewerker, denk niet dat de avg dit toestaat)

Anyway zwaar offtopic hier maar wou het wel eff melden zodat je niet ongemakkelijk voelt over iets wat je over je werkgever geroepen hebt…
Het ergste is dat ik het gevoel krijg dat die dingen die ik riep me uit de mond getrokken zijn omdat ik een in mijn ogen verkeerd opgevat standpunt wilde rechtzetten... Daarmee ga je ook direct zwaar offtopic zonder er direct erg in te hebben, een zwak puntje van mij helaas.
Dank, goed om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
RFolst schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:24:
[...]

Het is geen BMW.... :+

Ben benieuwd of 2.5 het eventueel oplost.
Dat zou ook kunnen. Woensdag bij de garage 🤞

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
Kammika schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:51:
[...]

Hopelijk met softwareimprovements die ze dan ook nog naar onze modellen uitrollen…
Ook wel benieuwd of dat met een software update mogelij wordt voor bestaande modellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:51:
[...]

Dus niet alleen extra range maar ook 21pk extra vermogen

Zag in de specs van de prijslijst dat ook de range van de “normale” versie met 35 km is toegenomen. Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben…

Nee, dat denk ik niet….. er komen voor alle 3 de types nieuwe, efficiëntere motoren van Volvo zelf en andere accu’s

De twin krijgt ook nieuwe motoren en a-synchrone aandrijving met een zwaardere motor achter en een lichtere voor. De voorste schakelt af en bij naarmate er behoefte aan vermogen of tractie is. Dat gebeurt met een regelsysteem dat niet in de huidige twin aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Ik heb hem om laten zetten naar my24, Single Motor, Extended range. Die RWD, iets hoger laadvermogen, wat meer pk's, (veel) meer koppel vind ik wel de moeite waard. Ben terug gegaan naar standaard bekleding, dan is het bij te betalen bedrag wat lager... Begin juli kan ik hem verwachten...
Wat was je originele leverdatum dan? Als het niet teveel scheelt ga ik mijn bestelling ook omzetten naar een SMER...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijspanda
  • Laatst online: 02-04 23:17
Ophidian schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb toevallig vandaag de papieren ervoor ondertekend en daar stond in dat het voor my22 en my23 was. Dus mogelijk was het überhaupt al tijdelijke actie.

Was vrij makkelijk erbij te krijgen destijds. Helaas nog paar maandjes geduld.
Staat de autoverzekering vermeld in uw verkoopcontract? Heb je het contract online of bij de dealer getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ijspanda schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:43:
[...]

Staat de autoverzekering vermeld in uw verkoopcontract? Heb je het contract online of bij de dealer getekend?
Gekocht bij de dealer. Verzekering op contract laten zetten. En vorige week de papieren ervoor ondertekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:20:
[...]

Wat was je originele leverdatum dan? Als het niet teveel scheelt ga ik mijn bestelling ook omzetten naar een SMER...
Dacht ergens in April... voor wat het waard is, want je weet het maar nooit met levertijden. Ik had wel een van de laatste plaatsen in de my23 batch wist hij te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ijspanda schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb ook een verzekering gekregen nadat ik online bestelde. Je krijgt daar een schriftelijke verklaring van en die wordt bij aflevering van de auto in een polis omgezet.

Let op; het gold alleen bij online bestelde privé EV’s.
Ik heb mijn auto met behulp van de dealer om die reden online bij Volvo Care besteld. Voor de dealer maakte dat verder niet uit (zei hij) omdat ze toch een vergoeding krijgen.

Hoe dan ook: die actie is nu afgelopen met my24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Volgens mij (maar dat is meer een gevoel), heeft Volvo van tijd tot tijd een verkoopactie. Zo kreeg ik ten tijde van het bestellen van mijn privé aangeschafte P8 een gratis laadpaal. Omdat ik me geen teksten kan herinneren over een gratis verzekering, is het goed mogelijk dat die actie van een gratis laadpaal werd opgevolgd door een gratis verzekering.

Ter info: Ik heb mijn P8 in feb 2022 besteld, wilde het nieuwe model hebben (2023 model) en wilde hem pas in januari 2023 geleverd hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door HenryP op 26-11-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
HenryP schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:40:
Volgens mij (maar dat is meer een gevoel), heeft Volvo van tijd tot tijd een verkoopactie. Zo kreeg ik ten tijde van het bestellen van mijn privé aangeschafte P8 een gratis laadpaal. Omdat ik me geen teksten kan herinneren over een gratis verzekering, is het goed mogelijk dat die actie van een gratis laadpaal werd opgevolgd door een gratis verzekering.
Ik denk dat je gelijk hebt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schuit24
  • Laatst online: 01-06 11:58
mrsmit01 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ja hier nog 1 waarbij passagiersstoel verwarming niet meer werkt. Bij mij na software update/wire update (bij dealer Bangarage). Dealer gaf aan van 'niets te weten' dus 1x diagnose en 1x herstel inplannen (nog niet gedaan want kost me 2x halve ochtend aan reistijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
rolfio schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:12:
[...]

Dacht ergens in April... voor wat het waard is, want je weet het maar nooit met levertijden. Ik had wel een van de laatste plaatsen in de my23 batch wist hij te vertellen.
Bij mijn dealer geweest vandaag, mijn auto heeft een plekje gekregen, levertijd staat nu op eind maart/begin april (dus maand eerder dan verwacht). Hij laat mij deze week weten wat de levertijd gaat worden als de P6 MY23 omgezet wordt naar een Single Motor Extended Range MY24 (verwachting, zoals we konden zien online, zou dan mei/juni 2023 worden) 🤞
Prijs gaat dan wel met 3000 euro omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
De ultieme laadpaalklever: https://topgear.nl/autoni...eisen-maar-wordt-betrapt/

(En ja is wel ontopic: het is een soort zelfgemaakt Volvo ev)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:41
Kammika schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:25:
De ultieme laadpaalklever: https://topgear.nl/autoni...eisen-maar-wordt-betrapt/

(En ja is wel ontopic: het is een soort zelfgemaakt Volvo ev)
Ha ha, verdient de originaliteitsprijs wat mij betreft. Wellicht een protest tegen het creëren van plekken die alleen bestemd zijn voor EV's .
Kwam een paar maanden geleden bij een dubbele laadpaal in een woonwijk van Oss aan waarbij een auto schuin geparkeerd stond waardoor beide parkeerplekken/oplaadpunten niet konden worden gebruikt. Protest tegen die vervelende "EV-bezoekers"?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:56:
[...]

Bij mijn dealer geweest vandaag, mijn auto heeft een plekje gekregen, levertijd staat nu op eind maart/begin april (dus maand eerder dan verwacht). Hij laat mij deze week weten wat de levertijd gaat worden als de P6 MY23 omgezet wordt naar een Single Motor Extended Range MY24 (verwachting, zoals we konden zien online, zou dan mei/juni 2023 worden) 🤞
Mooi werk! Ik hou het, zoals eerder verteld, voor mijn bestelde Twin op my23. Hij wordt (theoretisch) eind komende week gemaakt. Dan zou hij zo’n beetje midden december bij de dealer kunnen staan, maar ik wil ‘m pas in januari op kenteken. De trekhaak moet in die tijd ook nog worden omgezet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Nou lekker: iemand ophalen van een carpoolplek. Zonder problemen er naar toe gereden, om vervolgens een “aandrijving service vereist” en “motorvermogen beperkt” te krijgen en auto kwam niet meer van de plek.

Dus maar oncall gebeld. Die gaven aan dat het dan klaar is. Dus anwb gebeld

Om de tijd te doden na een minuut of 10 nieuwe poging gedaan. Had nog steeds “service vereist” fouten, maar auto reed gelukkig gewoon, dus naar huis gereden en ANWB afgebeld. Inmiddels thuis. Alle fouten op dashboard weer weg.

Dat geeft geen vertrouwen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:45:
Nou lekker: iemand ophalen van een carpoolplek. Zonder problemen er naar toe gereden, om vervolgens een “aandrijving service vereist” en “motorvermogen beperkt” te krijgen en auto kwam niet meer van de plek.

Om de tijd te doden na een minuut of 10 nieuwe poging gedaan. Had nog steeds “service vereist” fouten, maar auto reed gelukkig gewoon, dus naar huis gereden en ANWB afgebeld. Inmiddels thuis. Alle fouten op dashboard weer weg.

Da’s waardeloos…..maar tegelijkertijd wel vreemd. Ik had hier wel eerder over die melding gelezen, maar ik kan me niet herinneren dat de auto’s in dat geval ook over zelf-genezende eigenschappen beschikten. Toch maar even naar de dealer neem ik aan? Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Mga1600 schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:59:
[...]

Mooi werk! Ik hou het, zoals eerder verteld, voor mijn bestelde Twin op my23. Hij wordt (theoretisch) eind komende week gemaakt. Dan zou hij zo’n beetje midden december bij de dealer kunnen staan, maar ik wil ‘m pas in januari op kenteken. De trekhaak moet in die tijd ook nog worden omgezet trouwens.
Laten we elkaar op de hoogte houden, die van mij staat voor 29e op de planning (productie). Dus in theorie ook rond half december op de oprit!

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:26:
[...]

Da’s waardeloos…..maar tegelijkertijd wel vreemd. Ik had hier wel eerder over die melding gelezen, maar ik kan me niet herinneren dat de auto’s in dat geval ook over zelf-genezende eigenschappen beschikten. Toch maar even naar de dealer neem ik aan? Sterkte!
Zie in het polestar topic nu ook meldingen staan van dat 5 min de auto op slot wonderen doet bij deze fout. Dat was het bij mij denk ik ook…

(Ga wel eff garage bellen of ze willen uitlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:16:
[...]

Zie in het polestar topic nu ook meldingen staan van dat 5 min de auto op slot wonderen doet bij deze fout. Dat was het bij mij denk ik ook…

(Ga wel eff garage bellen of ze willen uitlezen)
Hoort dit verschijnsel bij een bepaalde softwareversie? Ik vraag dat omdat in iedere release note wel iets staat ‘optimalisatie aandrijfsysteem’ dus kennelijk wordt er wat ‘gerommeld’ met instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:32:
[...]

Hoort dit verschijnsel bij een bepaalde softwareversie? Ik vraag dat omdat in iedere release note wel iets staat ‘optimalisatie aandrijfsysteem’ dus kennelijk wordt er wat ‘gerommeld’ met instellingen.
Geen idee was voor mij de 1e (en hopelijk laatste) keer. Zit op 2.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Wat ik mij dan afvraag, en zelf heb ik er geen omkijken naar want lease..., maar wat als je zo'n melding hebt en kosten maakt voor ANWB/Volvo dealer terwijl hrt eigenlijk onder water een software bugje is en dus fout van Volvo... 🤔 Wie draait dan op voor de kosten?

Ik lees hier regelmatig zaken over dat je auto zulke foutmeldingen geeft dat je niet verder kunt. Maar ook dan het regelmatig wonderbaarlijk zelf is opgelost na ene bepaalde handeling of simpelweg een nachtje wachten.

Je zou in die tussentijd maar flinke kosten gemaakt hebben. Ik zou dat niet zo tof vinden eerlijk gezegd want wanneer weet je of iets echt stuk is en gemaakt moet worden of dat het een software bugje is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:39:
Wat ik mij dan afvraag, en zelf heb ik er geen omkijken naar want lease..., maar wat als je zo'n melding hebt en kosten maakt voor ANWB/Volvo dealer terwijl hrt eigenlijk onder water een software bugje is en dus fout van Volvo... 🤔 Wie draait dan op voor de kosten?

Ik lees hier regelmatig zaken over dat je auto zulke foutmeldingen geeft dat je niet verder kunt. Maar ook dan het regelmatig wonderbaarlijk zelf is opgelost na ene bepaalde handeling of simpelweg een nachtje wachten.

Je zou in die tussentijd maar flinke kosten gemaakt hebben. Ik zou dat niet zo tof vinden eerlijk gezegd want wanneer weet je of iets echt stuk is en gemaakt moet worden of dat het een software bugje is.
Ging via Volvo on call dus voor rekening Volvo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
Ik had ook weer problemen dit weekend. Geen internetverbinding, navi deed niks meer, etc. volgende dag was alles weer prima... volgens mij heb ik een borderline modelletje te pakken... Ik blijf het leip vinden dat zo'n duur ding zulke kuren vertoont.

[ Voor 15% gewijzigd door ergodyne1 op 28-11-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Kammika schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:45:

Update: met garage gebeld. omdat fout weer weg is en mijn auto een paar weken geleden al de laatste software heeft gekregen (ze hebben gechecked 2.5 is ook in de workshop nog niet beschikbaar voor mijn auto) dus ze kunnen nu niets doen. uitlezen heeft geen zin, omdat de auto kennelijk geen historie bijhoudt als zo'n melding vrij snel weer verdwijnt.

de module die deze fouten geeft heel wel 2 weken geleden in de garage ook een sw update gehad. (kennelijk komt dat niet via OTA. bij de dealer updaten ze meer). Er is een bekende oorzaak voor deze fout: Als je je auto op glad wegdek in een bocht parkeert (waardoor 1 van de 2 wielen slipt) en dan heel snel de auto opnieuw weer start dan geeft een sensor een verkeerde waarde waardoor de auto denkt dat er iets mis is met aandrijving en dan deze fout geeft. Workaround is daar idd: Zet de auto een paar minuten op slot waardoor alle software afsluit en opnieuw opstart als je de auto weer aanzet. de sensor zal dan weer juiste waarde aangeven en dan kun je weer rijden.

De komt in de praktijk bijna nooit voor (als je parkeert staat de auto er gauw een minuut of 5 en dat is kennelijk genoeg om de boel opnieuw op starten), maar was idd wel precies de situatie waar ik inzat: Ik was vrij laat, had weinig tijd voor de wissel op de carpool plek. Kwam gehaast aanrijden en reed met een bocht het gras in (met een aardige snelheid, er kan dus zomaar 1 wiel even geslipt hebben in het gras), in 1 minuut de persoon + bagage overgepakt en wilde weer wegrijden, maar kreeg toen dus deze ellende. Na een minuut of 10 de auto op slot gehad te hebben deed die het idd weer

hoe dan ook geen fijn gevoel! en als dit het idd is, is het gewoon een vette softwarebug in motormanagement die om verkeerde reden de auto niet meer laat starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
[...]

Update: met garage gebeld. omdat fout weer weg is en mijn auto een paar weken geleden al de laatste software heeft gekregen (ze hebben gechecked 2.5 is ook in de workshop nog niet beschikbaar voor mijn auto) dus ze kunnen nu niets doen. uitlezen heeft geen zin, omdat de auto kennelijk geen historie bijhoudt als zo'n melding vrij snel weer verdwijnt.

de module die deze fouten geeft heel wel 2 weken geleden in de garage ook een sw update gehad. (kennelijk komt dat niet via OTA. bij de dealer updaten ze meer). Er is een bekende oorzaak voor deze fout: Als je je auto op glad wegdek in een bocht parkeert (waardoor 1 van de 2 wielen slipt) en dan heel snel de auto opnieuw weer start dan geeft een sensor een verkeerde waarde waardoor de auto denkt dat er iets mis is met aandrijving en dan deze fout geeft. Workaround is daar idd: Zet de auto een paar minuten op slot waardoor alle software afsluit en opnieuw opstart als je de auto weer aanzet. de sensor zal dan weer juiste waarde aangeven en dan kun je weer rijden.

De komt in de praktijk bijna nooit voor (als je parkeert staat de auto er gauw een minuut of 5 en dat is kennelijk genoeg om de boel opnieuw op starten), maar was idd wel precies de situatie waar ik inzat: Ik was vrij laat, had weinig tijd voor de wissel op de carpool plek. Kwam gehaast aanrijden en reed met een bocht het gras in (met een aardige snelheid, er kan dus zomaar 1 wiel even geslipt hebben in het gras), in 1 minuut de persoon + bagage overgepakt en wilde weer wegrijden, maar kreeg toen dus deze ellende. Na een minuut of 10 de auto op slot gehad te hebben deed die het idd weer

hoe dan ook geen fijn gevoel! en als dit het idd is, is het gewoon een vette softwarebug in motormanagement die om verkeerde reden de auto niet meer laat starten
Goed om te weten! En ook “mooi” dat het structureel zodat de oorzaak kennelijk bekend is, kunnen ze aan de bak in er een oplossing voor te vinden.

EV’s ontwikkelen is kennelijk nog niet zo simpel, ik hoorde van een kennis dat zijn ‘dode’ BMW i4 al drie keer thuis met een ‘dieplader’ is opgehaald en een andere kennis met een VW ID4 durft al bijna niet meer weg met de auto vanwege allerlei storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:09:
[...]

Goed om te weten! En ook “mooi” dat het structureel zodat de oorzaak kennelijk bekend is, kunnen ze aan de bak in er een oplossing voor te vinden.

EV’s ontwikkelen is kennelijk nog niet zo simpel, ik hoorde van een kennis dat zijn ‘dode’ BMW i4 al drie keer thuis met een ‘dieplader’ is opgehaald en een andere kennis met een VW ID4 durft al bijna niet meer weg met de auto vanwege allerlei storingen.
had meer het idee dat de garage hier ervaring mee had dat ze dit al vaker gezien hadden dan dat dit een known error is bij Volvo. Of Volvo al aan de bak is een oplossing te vinden ben ik dan ook niet van overtuigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 05-06 12:05
ron65 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:24:
[...]

YW, en ik heb er ook de bekleding bijgezet, dat Gothenburg layout stripje is gekoppeld aan de city cargoal bekleding die standaard in de wagen zit.

De city cargoal heeft welkomstverlichting en leeslampje voor, en kofferbakverlichting links/rechts met extra licht in de achterkleprand.
Wanneer je 1 van de andere bekledingen kiest (en uiteraard daarvoor bijbetaalt), heb je bovenop bovenstaande die verlichte sierstrip erin, maar heb je ook sfeerverlichting overal, portiervak verlichting en leeslampjes achter.

Ik vind het jammer dat dit niet bekend was toen ik bestelde, toen zou die verlichting overal gewoon standaard zitten. Als ik toen geweten had dat ze dat 3 maanden daarna zouden aanpassen had ik niet voor de onyx black gegaan, maar standaard lak aangehouden en andere bekleding gekozen.

Nu dacht ik dat ik al die verlichting zou hebben, en koos de metalic onyx black omdat we hier nogal veen last ven vogels hebben die bij voorkeur op autos scheiten.
Vanochtend, de auto nog geen 24 uur in bezit, zaten er al vier van die ellendige strontplekken op dak en motorkap. Maakt niet uit waar je parkeert.
Metallic is net wat beter beschermd tegen die troep, dus ik dacht en verlichting en mooie lak te hebben. Helaas besloot Volvo dus anders kort na bestelling.
In MY24 is het leeslampje achter wel standaard aanwezig :)

Dit staat in de prijslijst onder standaarduitrusting interieur:

Welkomstverlichting voor, leeslampen voor en achter, verlichting links in bagageruimte en verlichte make-up spiegel bestuurder

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 11:36
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:56:
[...]

Ik kreeg vandaag te horen dat het niet mogelijk zou zijn. Dus ben benieuwd…

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:
[...]

In MY24 is het leeslampje achter wel standaard aanwezig :)

Dit staat in de prijslijst onder standaarduitrusting interieur:

Welkomstverlichting voor, leeslampen voor en achter, verlichting links in bagageruimte en verlichte make-up spiegel bestuurder
Klinkt goed!

Voor mij te laat, ik heb de MY23 al in gebruik, en dat bevalt uitermate goed tot zover.
En geen kans die nog voor een MY24 om te ruilen, daar gaat mijn werkgever niet in mee.

Maar dat ze een poosje een leeslampje achter weglaten is wel heel bizar, van het weekeinde moest er in het donker iemand instappen achterin, wél verlichting naast de auto op de straat maar in de auto zie je niet waar je je voeten neerzet achterin. Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:08:
[...]

had meer het idee dat de garage hier ervaring mee had dat ze dit al vaker gezien hadden dan dat dit een known error is bij Volvo. Of Volvo al aan de bak is een oplossing te vinden ben ik dan ook niet van overtuigd...
Als het goed is maakt de dealer van elk incident een bug rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:56:
[...]

Als het goed is maakt de dealer van elk incident een bug rapport.
ik hoop het, was niet grappig dit.....

Update: xc40forum heeft heel wat van dit soort meldingen. Veel op dezelfde manier opgelost als bij mij: auto op slot, een tijdje wachten (in mijn geval 10 min) en opnieuw proberen. Zie bv deze link:https://www.xc40forum.com...ion-warning-display.3463/

Kennelijk zit het er al een tijdje in… wel zwaar k.. als het je overkomt…

[ Voor 44% gewijzigd door Kammika op 28-11-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
DennisB schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:31:
[...]

Ik kreeg vandaag te horen dat het niet mogelijk zou zijn. Dus ben benieuwd…
Wat is niet mogelijk? Levering in mei/juni? Of het omzetten van MY23 naar MY24?

[ Voor 6% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 28-11-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Ik begrijp niet dat mensen zo verbaasd zijn over dergelijke storingen met hun EV's.

Een EV is inmiddels meer een computer dan een auto. Iemand die werkzaam is in de ICT weet als geen ander dat er geen systemen zijn die feilloos werken.

De storingen zijn ook aanwezig bij alle EV's. Het hoort eigenlijk bij de keuze die wij hebben gemaakt om EV te rijden.

Wel lullig als je dat overkomt zoals bij Kammika btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:09:
Ik begrijp niet dat mensen zo verbaasd zijn over dergelijke storingen met hun EV's.

Een EV is inmiddels meer een computer dan een auto. Iemand die werkzaam is in de ICT weet als geen ander dat er geen systemen zijn die feilloos werken.

De storingen zijn ook aanwezig bij alle EV's. Het hoort eigenlijk bij de keuze die wij hebben gemaakt om EV te rijden.

Wel lullig als je dat overkomt zoals bij Kammika btw.
nou... dit type storing hoort niet op een auto hoor. ben met je eens dat veel EV's dit soort shit hebben, maar dat het een rijdende computer is, is daar echt geen goed excuus voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:28:
[...]

nou... dit type storing hoort niet op een auto hoor. ben met je eens dat veel EV's dit soort shit hebben, maar dat het een rijdende computer is, is daar echt geen goed excuus voor...
Dat is geen excuus maar een feit!

Je kunt een EV technisch niet vergelijken met een traditionele auto.
Alle EV's hebben last van dit soort gekke storingen. Een traditionele auto heeft dergelijke storingen zo goed als nooit en als ze het wel hebben zit het in de computermodule(s).
Pagina: 1 ... 122 ... 319 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"