ergodyne1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:32:
[...]
Ja, maar er zijn ook mensen die een iets minder 'gepland' leven leiden. Ik houd van minder plannen, spontane acties, genieten van het leven zonder enige stress. Bijvoorbeeld, je hebt een nieuwe vriendinnetje (kan ook als je bijv. 43 bent trouwens) en je rijdt spontaan op een avond naar haar toe, daar geen laders, dus maar de volgende dag kijken of er ergens een lader is. Snelladen maar weer een klein half uurtje, je gaat door naar kantoor,120km verderop. Je komt leeg aan, alle laadpalen zijn bezet tot 17:30u, beetje vloeken, niet teveel. Dan maar met een paar procent naar de dichstbijzijnde snellader. Die staan vol, je moet een half uur wachten, want er zijn meer zoals jij. Dan kun je pas aan de lader, je gaat een half uur laden, eet twee sompige frikandellen (het tweede stel die week) en je kunt weer rijden een uur later. Uiteindelijk kom je om 20:00 thuis, een dik uur later dan je lief was omdat je EV rijdt...

uiteindelijk 1,5uur lopen laden die dag...
Het kan erger, ik had op kantoor gisteren gewoon tot 75% kunnen én willen laden voor het middaguur omdat ik dan weer weg moest en 60% wel nodig was voor de next rit.
Netjes aan de paal geknoopt (1 van de dik 60), laden gestart, uurtje later melding ind e app "laden gestopt" terwijl ik pas op 23% zat (begon met 12%).
Ik naar de auto, staat er aan de andere kant van de paal een tuinhuisje op wielen aangekoppeld (Tesla, met die vensterbank voorin voor plantjes en een ipad ergens in het midden daarvan), mijn kant van de paal blauw licht, auto geen knipperend groen licht, gewoon niets. Auto open, melding dat de kabel is aangekoppeld maar er niet wordt geladen.
Alles los genomen, weer aangekoppeld, niet willen starten. Tag voor de paal gaf een dubbele piep steeds maar opstarten ho maar.
Dus, auto naar de volgende paal verplaatst. ja hoor, prima laden.
15 min lader, melding in de app, laden gestopt.
Zachtjes gebromd en weer naar de auto gelopen, staat ook daar weer zon tuinhuis op wielen ernaast, zelfde gelazer als met de eerste paal.
Dus, auto naar weer een volgende paal verplaatst. opnieuw aangesloten, ging 30 minuten goed, weer afgebroken. Intussen was het al tegen 11 uur, en de accu was netaan 40% wat gewoon nog te weinig was.
Ik ben dus maar een uur eerder weggegaan en naar een snellader gereden, en uit narrigheid hem daar tot 90% gevuld. Dan maar lekker duur voor ze, naast hoger ladtarief ook dat uur op een algemene post bijgeschreven !
Moeten ze maar niet ongevraagd en ongewenst laadsessies stoppen, later hoorde ik dat de palen smart zijn en legere wagens voorrang krijgen. Maar die harken uit die tesla's hoefden smiddags niet weg voor 17 uur, en die kregen de voorrang.
Raar systeem, maar... bij de snellader ging het wel en netjes met 136 kW, en dat ging rap. Wat ik hier eerder las dat een P6 mogelijk max 136 kW laadt, lijkt wel te kloppen, want ook vandaag had ik 10 min nodig (kwam met 18% aan en ingeprogrammeerd) en zat meteen op 136 kW en dat bleef vrij lang zo, in elk geval tot na 45%.
Verbruik: niet omdat het moet maar omdat ik altijd al gewoon leuk gevonden heb zo zuinig mogelijk te rijden en dat steeds te verbeteren, vandaag 260 km en verbruik lag rond 20,8 kWh/100km, gemiddelde snelheid 86 kmh (kon heen en terug aardig doortuffen met ACC aan), droog weer behalve het laatste stukje.
Vertrok met 70%, anders had ik het hele eind vrij ruimschoots kunnen redden als ik op 100% was gestart. Kwam nu net iets te kort.