Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:35:
[...]

Daarom zeg ik ook dat het per gemeente kan verschillen, maar proberen kan altijd. En zelfs niet bij elke gemeente gaat het daadwerkelijk via de gemeente. Hier in Zwolle ging het direct via Allego. Binnen 2 maand na aanvraag stond de paal er. Perfect.
Ik moest maar eens naar Zwolle verhuizen dan.... mijn werkgever heeft daar ook een vestiging :-)
Helaas, financieel gaat dat voorlopig nog niet lukken, geld zit voorlopig vast in een woning voor mijn dochter (die als starter geen enkele kans maakt op een eigen woninkje in dit land)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-07 15:35
Venomer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:52:
[...]

Dat zijn flinke structurele aanpassingen aan het platform. Ik ben benieuwd of de carrosserie ook aangepakt wordt. Ik kan me voorstellen dat ze elementen van de EX90 overnemen. En zouden ze het dashboard ook moderniseren? Het huidige dashboard is zo langzamerhand toch wel old school.
Staat niets over in de mededeling, dus ga er maar van uit dat dat niet het geval is. Voor de benzine en hybride XC40 is de prijslijst 24 al een tijdje in gebruik en uiterlijk of innerlijk is daar niets aan te zien, dus dat zal hier bij de EV ook niet het geval zijn, toch?

Vorig jaar was er (volgens de dealer) even sprake van dat de achterklep en achterlichten aangepast zouden gaan worden (achterlichten doorlopend op de achterklep zoals de XC60, maar dat is kennelijk niet doorgegaan…..

De XC40 werd volgens mij eind 2017 geïntroduceerd. Da’s 5 jaar geleden. Volvo doet meestal zo’n 8 jaar met de modellen dus ik denk niet dat deze nog grootse veranderingen qua model meekrijgt.
Ikmweet het ook niet, maar binnenkort zou de wat kleinere en wat goedkopere XC (EX30?) geïntroduceerd gaan worden, die zal misschien ook wel een deel van de XC40-vraag gaan kannibaliseren. En aan de andere kant komt de EX60 te staan. Dus ik verzin dan maar dat de XC40 daarna meer de rol van een cash cow krijgt, althans zo zou ik het doen als ik Volvo was: kosten minimaliseren en winst maximaliseren.

Die kleinere zou volgens het gerucht wel zo’n beetje dezelfde techniek als de my24 40 serie (EV only) krijgen wist mijn dealer. Kleiner, lichter zelfde vermogen? > dus razendsnel….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:14
We gaan het wel zien. Ik heb nog geen plannen om te gaan inruilen.

Wel bijzonder dat ze in 2022 met prijslijsten voor 2024 werken...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:06
ik wil ook wel die 200kW :) Scheelt toch weer 2 minuutjes wacht op vakantie :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

4v4t4r schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:27:
ik wil ook wel die 200kW :) Scheelt toch weer 2 minuutjes wacht op vakantie :D
Ik vond de 128 kW die ik gisteren haalde al heel wat, nog geen 150 maar ach... het ging echt best wel snel naar mijn gevoel.
Start op 33%, direct 128 kW, bij 60% afgebroken wegens laadpaalintimidatie door Amazon bezorgers maar toen was het nog altijd 105 kW. Laadtijd was ongeveer 10 minuten van 33 naar 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
Zouden ze met de RWD conversie het trillen probleem hebben opgelost die sommige ervaren bij 103 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:58
ron65 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:51:
[...]

Ik vond de 128 kW die ik gisteren haalde al heel wat, nog geen 150 maar ach... het ging echt best wel snel naar mijn gevoel.
Start op 33%, direct 128 kW, bij 60% afgebroken wegens laadpaalintimidatie door Amazon bezorgers maar toen was het nog altijd 105 kW. Laadtijd was ongeveer 10 minuten van 33 naar 60%
Wacht even op 2.4 sindsdien haal ik in mijn p6 boven de 140. Daarvoor nooit gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:55
Kan de p6 geen 150kW aan?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Volgens de folder wel. Volgens ev database niet (Max 130) wat redelijk klopte tot 2.4 nu laadt die sneller…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 14:14
Hier ook maar even het laatste nieuwigheidje van Google Maps delen, voor diegenen die het Polestar topic niet lezen. Hiermee kun je gerichter naar een goede laadpaal zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wj4ZBnAwdeLZsy6th22rSRU4gU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfC7bEv6ukRUuoUfhqSJlFm0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 18-11-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07 20:36
Volvo koplampen in trek bij dieven: 'Sommigen zijn 2000 euro per lamp waard'
https://nos.nl/r/329757

Kwestie van tijd voordat ze ons ook in de gaten hebben… hoe zitten onze koplampen eigenlijk vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMarkb
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-07 20:01
Ik lees de laatste dagen meerdere keren iets over 3 jaar gratis verzekering bij de aankoop van een Volvo (X)C40. Weet iemand hoe je hier gebruik van kan maken? Stond dit dan bijvoorbeeld op je orderbevestiging of wees de dealer je hierop bij het ophalen van de auto, of ...?

Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 12:35
ron65 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:51:
[...]

Lees hier regelmatig laadpaalintimidatie. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wordt je dan bedreigd ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
iMarkb schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:21:
Ik lees de laatste dagen meerdere keren iets over 3 jaar gratis verzekering bij de aankoop van een Volvo (X)C40. Weet iemand hoe je hier gebruik van kan maken? Stond dit dan bijvoorbeeld op je orderbevestiging of wees de dealer je hierop bij het ophalen van de auto, of ...?
Bij een online bestelling ( bij Volvo Care) eerder dit jaar van een C40 of XC40 (EV only) kreeg je een aanbod voor een gratis 3 jaar all-risk verzekering. Dat was kennelijk een tijdelijk cadeau, want met my24 is het weer afgelopen, zie website Volvo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfJz0gS_L-MzEkVn1efgTmFXTdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6kCVRiTmBa8ylLfoWQNggOug.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Mga1600 op 18-11-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:23:
[...]

Bij een online bestelling ( bij Volvo Care) eerder dit jaar van een C40 of XC40 (EV only) kreeg je een aanbod voor een gratis 3 jaar all-risk verzekering. Dat was kennelijk een tijdelijk cadeau, want met my24 is het weer afgelopen,
Ik heb toevallig vandaag de papieren ervoor ondertekend en daar stond in dat het voor my22 en my23 was. Dus mogelijk was het überhaupt al tijdelijke actie.

Was vrij makkelijk erbij te krijgen destijds. Helaas nog paar maandjes geduld.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
xandje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:11:
Ik zit eraan te denken een C40 te bestellen via private lease. Ik ga morgen proefrijden en heb stiekem mijn zinnen er al op gezet na 12 jaar met veel plezier in een C30 te hebben gereden.

De comment hierboven over de MY24 is voor mij wel degelijk interessant - de meerprijs zal neerkomen op een paar tientjes per maand op de leaseprijs en met de extra range etc is dat wel interessant.

Heeft iemand hier enig idee hoe dat zit met als ik bijv. nu (of over een week of 2) een bestelling zou plaatsen, zou dit dan de MY24 zijn of is er nog kans dat het de MY23 is? Of kan alleen de dealer mij dit vertellen?
Mijn dealer vandaag gesproken, als ik mijn huidige bestelling wil omzetten naar een MY24, dan wordt deze pas geleverd vanaf... 5 november 2023! Dus bijna een jaar levertijd... En 1000 euro duurder gaat worden... Heb aangegeven dat ik mijn huidige bestelling maar gewoon laat doorgaan... Hij gaf ook aan dat, vanaf het moment dat Volvo het officieel naar buiten heeft gebracht (verwachting aankomende week), je de MY24 kan bestellen...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Juancho schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
Veel mensen weten volgens mij ook niet dat je altijd een verzoek kan doen bij je gemeente voor een laadpaal. Nee heb je, ja kan je krijgen. Soms kan het heel snel gaan, soms duurt het best lang. Maar nogmaals, proberen kan altijd. Met een beetje geluk, zoals hier, werkt je gemeente graag mee en zijn er zelfs al locaties vastgelegd waar een paal mag komen.
Klopt, vandaag bericht gekregen van het door de gemeente aangesteld marktbedrijf, dat de aanvraag is goedgekeurd, maar dat het nog wel tot 6 maanden kan duren voordat de paal er is. Ze gaan nu met de gemeente de locatie bepalen in mijn straat, daarna wordt er een verkeersbesluit gepubliceerd met een bezwaarperiode, indien van toepassing het bezwaar afhandelen (wat weken kan duren), daarna wordt de laadpaal pas geplaatst... Ach ja, auto wordt toch pas over 5,5 maand geleverd 😬

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:58:
[...]

Mijn dealer vandaag gesproken, als ik mijn huidige bestelling wil omzetten naar een MY24, dan wordt deze pas geleverd vanaf... 5 november 2023! Dus bijna een jaar levertijd... En 1000 euro duurder gaat worden... Heb aangegeven dat ik mijn huidige bestelling maar gewoon laat doorgaan... Hij gaf ook aan dat, vanaf het moment dat Volvo het officieel naar buiten heeft gebracht (verwachting aankomende week), je de MY24 kan bestellen...
Dit staat er in de brief van Volvo aan de dealers over levertijden: Nieuwe informatie is dat de Single Motor variant in week 46 van 2023 in productie gaat. De andere uitvoeringen (Single Motor Extended Range en Twin Motor) gaan direct per week 17 van 2023 in productie.

Dus een jaar levertijd lijkt me overdreven….tenzij je dus voor de standaard range single gaat….

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 18-11-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:12:
[...]

Klopt, vandaag bericht gekregen van het door de gemeente aangesteld marktbedrijf, dat de aanvraag is goedgekeurd, maar dat het nog wel tot 6 maanden kan duren voordat de paal er is. Ze gaan nu met de gemeente de locatie bepalen in mijn straat, daarna wordt er een verkeersbesluit gepubliceerd met een bezwaarperiode, indien van toepassing het bezwaar afhandelen (wat weken kan duren), daarna wordt de laadpaal pas geplaatst... Ach ja, auto wordt toch pas over 5,5 maand geleverd 😬
Ja daar zal de enorme tijd in zitten. Hij in Zwolle heb je al veel locaties, vooral nieuwbouw, waarbij de gemeente allang locaties heeft aangewezen waar een laadpaal zou kunnen staan. Dus dat hele proces skipt men al en daarom kan het ook vrijwel direct naar de leverancier. Enige waar ik op moest wachten is, volgens mij, 2-4 weken, wat de omgeving er van vond. Maar ze gaven al aan dat ik niet de eerste was met de aanvraag voor die locatie. Dus na verstrijken van die bezwaarperiode werd er al gegraven.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Op xc40forum bericht van iemand van Volvo zelf:

2.4 will not be available via OTA. 2.4 does address the key fob unlock issue. 2.5 will be released via VIDA at Volvo Retailers during the week of November 20, 2022. 2.5 will be available via OTA during the week of December 4, 2022. 2.5 will further address TCAM connectivity issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

iMarkb schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:21:
Vraag me dit ook af. Lees op veel plekken waaronder volvos eigen website dat bij koop er 3 jaar verzekering bij zit al maken ze soms wel verschil in online koop en koop bij dealer. Onze verwachtten we over 2a3 weken op de oprit te hebben die bij de dealer besteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 10:10
Wat is de "key fob unlock issue" uit 2.4?

Ik heb sinds een aantal weken dat mijn sleutel wel wordt herkend, in de zin van auto open kunnen maken, maar het profiel in de auto blijft op die van mijn vrouw staan, en de stoelstand dus ook. Vet irritant gezien ons lengteverschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Vandaag heb ik een rit Twente - Utrecht v.v. Dus gisteravond de oplaadlimiet op 100% ingesteld en de laadtimer geprogrammeerd. Toen ik de kabel aansloot begon het laden meteen en dat stopte even later bij een SoC van 90%. Met geen mogelijkheid kon ik de auto zover krijgen dat hij verder ging laden. Dus de limiet en de timer werkten allebei niet.

Gelukkig deed de klimaattimer het vanmorgen wel. Temperatuur buiten was -2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Vanmorgen had ik wel een heel acceptabel verbruik, gezien de temperatuur. P8 met winterbanden op 19” wielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVXVg8qnTY3odE16jvCw2NwAVY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZdJT3crhWNrPZwJEODeGChx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:28:
Vandaag heb ik een rit Twente - Utrecht v.v. Dus gisteravond de oplaadlimiet op 100% ingesteld en de laadtimer geprogrammeerd. Toen ik de kabel aansloot begon het laden meteen en dat stopte even later bij een SoC van 90%. Met geen mogelijkheid kon ik de auto zover krijgen dat hij verder ging laden. Dus de limiet en de timer werkten allebei niet.

Gelukkig deed de klimaattimer het vanmorgen wel. Temperatuur buiten was -2.
Zit je al op 2.4? Ik heb dit sinds 2.4 niet meer gezien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:41:
[...]

Ik moest maar eens naar Zwolle verhuizen dan.... mijn werkgever heeft daar ook een vestiging :-)
Helaas, financieel gaat dat voorlopig nog niet lukken, geld zit voorlopig vast in een woning voor mijn dochter (die als starter geen enkele kans maakt op een eigen woninkje in dit land)
Zwolle, behalve beste fietsstad van Europa nu ook beste ev stad van Europa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Mga1600 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:56:
[...]

Dit staat er in de brief van Volvo aan de dealers over levertijden: Nieuwe informatie is dat de Single Motor variant in week 46 van 2023 in productie gaat. De andere uitvoeringen (Single Motor Extended Range en Twin Motor) gaan direct per week 17 van 2023 in productie.

Dus een jaar levertijd lijkt me overdreven….tenzij je dus voor de standaard range single gaat….
Ik had het ook over mijn eigen bestelling (P6) dus de single motor... Denk dat hij er vanuit ging dat ik dezelfde specs wou maar dan in de MY24 variant... Maar de P8 en de extended versie worden wel eerder gemaakt? Ga ik toch de dealer weer even bellen...

[ Voor 6% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 19-11-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:50:
[...]

Zit je al op 2.4? Ik heb dit sinds 2.4 niet meer gezien..
Nee, nog op 2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-07 20:41
Kammika schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:59:
[...]

Zie we dat er een nieuwe Gm in de auto ook is ingedraaid. Maar was er niet heel blij mee. Die betekent de accu afname bij files niet goed. Elke keer als er een file onderweg was, dropte mijn voorspelde accupercentage op bestemming fors (tot ver onder 0%) om vervolgens weer op normaal niveau te komen als ik de file voorbij was (of opgelost was)

Nu kijk ik niet zoveel naar dat percentage omdat ik wel weet wat mijn auto verbruikt, maar doordat die zo laag zakte kreeg ik ook om de 5 min onterecht irritante dialoogjes in beeld dat de bestemming buiten accubereik was en dat ik een laadpaal moest zoeken…

Zit echt in Google maps, want de rijassistent van Volvo zelf gaf gewoon juiste actieradius aan..

Hoop dat dit snel gefixt wordt…
Had dit afgelopen donderdagmiddag met veel file onderweg ook. De SOC waarde bij thuiskomst leek wel een flipperkast. Ik heb zelfs het getal -2% gezien om uiteindelijk met 22% thuis te komen.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Jan Hoogland schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:01:
Zouden ze met de RWD conversie het trillen probleem hebben opgelost die sommige ervaren bij 103 km/h?
Denk het wel, ik kan me voorstellen dat dit een van de redenen voor RWD is. Hiermee wordt dit probleem wel opgelost.
Alle P6'en hebben volgens mij zo nu en dan een lichte trilling in het stuur, bij een aantal P6'en is dit echter veel sterker. Ik heb ook zo'n exemplaar gehad, maakte me erg nerveus. Heb ik kunnen omwisselen voor een demo die dit probleem nauwelijks heeft (af en toe lichte trilling, maar niet irritant).

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
Juancho schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
Veel mensen weten volgens mij ook niet dat je altijd een verzoek kan doen bij je gemeente voor een laadpaal. Nee heb je, ja kan je krijgen. Soms kan het heel snel gaan, soms duurt het best lang. Maar nogmaals, proberen kan altijd. Met een beetje geluk, zoals hier, werkt je gemeente graag mee en zijn er zelfs al locaties vastgelegd waar een paal mag komen.
Hier in Gelderland heeft Vattenfall een aanbesteding gewonnen. De visie van de gemeente is dat er in 2025 voor iedereen binnen de bebouwde kom van mijn gemeente (Bronckhorst) binnen max 200 meter van woning een openbare laadpaal staat.
Ik heb ‘t geluk in een nieuwbouwwijk te wonen waarbij 80% een eigen oprit heeft en pal voor m’n woning, waar ik normaal m’n auto ook al neerzet, een openbare paal met 2 aansluitingen wordt neergezet.
Aanvraag heeft me ongeveer een half jaar gekost, de paal wordt er medio januari neergezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:24:
[...]

Ik had het ook over mijn eigen bestelling (P6) dus de single motor... Denk dat hij er vanuit ging dat ik dezelfde specs wou maar dan in de MY24 variant... Maar de P8 en de extended versie worden wel eerder gemaakt? Ga ik toch de dealer weer even bellen...
Wat ik schreef komt letterlijk uit de tekst van Volvo Nederland aan de dealers, maar ik mag dat officieel natuurlijk niet hebben….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
Net een bestelling geplaatst voor een C40, de dealer wist mij te laten zien in de portal dat sowieso alle bestellingen vanaf nu MY24 zijn. Ook zijn de levertijden opgelopen tot een jaar, nov '23.

Jaartje aftellen begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Mga1600 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:16:
[...]

Wat ik schreef komt letterlijk uit de tekst van Volvo Nederland aan de dealers, maar ik mag dat officieel natuurlijk niet hebben….
Ben er blij mee _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
xandje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:27:
Net een bestelling geplaatst voor een C40, de dealer wist mij te laten zien in de portal dat sowieso alle bestellingen vanaf nu MY24 zijn. Ook zijn de levertijden opgelopen tot een jaar, nov '23.

Jaartje aftellen begint!
Gefeliciteerd! Welke C40 heb je besteld? P6, P8 of de nieuwe extra range? Zo lang wachten is balen, maar je krijgt er wel wat moois voor!

[ Voor 3% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 19-11-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:05
Hey mede-tweakers, in April een C40 Twin Ultimate in Fjord Blue besteld. met geschatte levering eindejaar/nieuwjaar. Sindsdien hier op het forum veel gelezen/geleerd/gelurkt(478 pagina's over de XC40 alleen. :D).

deze week berichtje naar de verkoper gestuurd met de vraag hoever op schema de auto zit. deze wist me te zeggen dat ze hem half December in de toonzaal verwachten _/-\o_ .

Hij is er natuurlijk nog niet, maar best wel onder indruk van de relatief snelle levering, zeker vergeleken met de Mercedes van m'n schoonbroer die besteld was in januari en van November naar Juni uitgesteld is. 8)7

Eenmaal de C er is, proberen van wat meer te posten over de ervaringen.

Ben Benieuwd!

Grts, Francis

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:42:
[...]

Gefeliciteerd! Welke C40 heb je besteld? P6, P8 of de nieuwe extra range? Zo lang wachten is balen, maar je krijgt er wel wat moois voor!
Ik moet zeggen dat ik niet zo snel erachter kwam welke P6 en P8 was, maar ik ga er vanuit dat P6 de Single motor is? Dat is degene waar ik voor ben gegaan. Het scheelt zo'n 150 euro per maand en na de proefrit vond ik hem eigenlijk wel snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Venomer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:32:
Vanmorgen had ik wel een heel acceptabel verbruik, gezien de temperatuur. P8 met winterbanden op 19” wielen.

[Afbeelding]
Was dit Twente-Utrecht? Dan had je veel profijt van de straffe oostenwind.. de terugweg zat vermoedelijk een stuk hoger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Petzun schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:33:
[...]

Had dit afgelopen donderdagmiddag met veel file onderweg ook. De SOC waarde bij thuiskomst leek wel een flipperkast. Ik heb zelfs het getal -2% gezien om uiteindelijk met 22% thuis te komen.
Terwijl in de file je verbruik juist omlaag gaat, dus je aankomst SoC hoort omhoog te gaan. Als een file voortijdig oplost hoor je de aankomst-SoC omlaag te zien gaan: hogere snelheid dan in de file en door het recupereren kost het optrekken/afremmen nauwelijks stroom. Die verliezen wegen niet op tegen het voordeel van de lage filesnelheid. File is dus goed voor je range :)

[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 19-11-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Ik heb het gevoel dat mijn stoelverwarming niet meer werkt. Ik ever geen verschil in stand 1, 2 of 3. Mijn stuurverwarming werkt prima.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Texie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:52:
Ik heb het gevoel dat mijn stoelverwarming niet meer werkt. Ik ever geen verschil in stand 1, 2 of 3. Mijn stuurverwarming werkt prima.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Al je console eens gereset? De home knop even een tijdje inhouden. En staat er geen eco stand aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Veromor schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:38:
[...]

Al je console eens gereset? De home knop even een tijdje inhouden. En staat er geen eco stand aan?
Reset wel gedaan, geen resultaat.
Ik heb wel altijd eco stand aanstaan. Dat was nooit een probleem.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
Het is nu wat kouder. Dus die eco stand kan de oorzaak zijn.

https://www.volvocars.com...nden/actieradiusassistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:41:
[...]

Wacht even op 2.4 sindsdien haal ik in mijn p6 boven de 140. Daarvoor nooit gezien
2.4 staat er op, ik heb de wagen 3 nov nieuw in ontvangst genomen en die werd keurig up to date afgeleverd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

zeker wel, maar ik heb die nog niet gehaald aan de snellader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Peter_J_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:13:
[...]

Lees hier regelmatig laadpaalintimidatie. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wordt je dan bedreigd ofzo?
Niet bedreigd, maar ze zorgen voor een onaangenaam gevoel door met hoodies op en een mobieltje in hun hand constant de hele laadplek over te lopen, op de palen te kijken naar percentages van de ladende wagens, en constant de ladende autos filmen en ook inzoomen op mensen die in de auto zitten.

Het voelt beslist niet prettig, en je krijgt de neiging maar af te breken en een volgende snellader op te zoeken, en dat willen ze nu juist.
Wat ze met die opnames op hun mobieltje doen weet je ook niet, voor hetzelfde geld sta je ineens ergens op een of andere duistere site als "snellaadklever" te boek terwijl je gewoon normaal gebruik van die faciliteit maakt.

In mijn geval waren het bezorgbusjes van Amazon Prime, op pakeerplaats "den Ruygen hoek" langs de A4. 5 km verderop hebben deze gasten een distributiecentrum zitten met een zee van laadpalen waarvan een deel snellaadpalen. EN dan toch naar een publieke snellader gaan en daar mensen een vervelend gevoel bezorgen zodat ze daar kunnen laden omdat mensen daardoor soms eerder vertrekken... ik vond het erg vervelend in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:01:
[...]

zeker wel, maar ik heb die nog niet gehaald aan de snellader...
Dat ga je ook niet halen met een p6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 12:35
ron65 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:15:
[...]

Niet bedreigd, maar ze zorgen voor een onaangenaam gevoel door met hoodies op en een mobieltje in hun hand constant de hele laadplek over te lopen, op de palen te kijken naar percentages van de ladende wagens, en constant de ladende autos filmen en ook inzoomen op mensen die in de auto zitten.

Het voelt beslist niet prettig, en je krijgt de neiging maar af te breken en een volgende snellader op te zoeken, en dat willen ze nu juist.
Wat ze met die opnames op hun mobieltje doen weet je ook niet, voor hetzelfde geld sta je ineens ergens op een of andere duistere site als "snellaadklever" te boek terwijl je gewoon normaal gebruik van die faciliteit maakt.

In mijn geval waren het bezorgbusjes van Amazon Prime, op pakeerplaats "den Ruygen hoek" langs de A4. 5 km verderop hebben deze gasten een distributiecentrum zitten met een zee van laadpalen waarvan een deel snellaadpalen. EN dan toch naar een publieke snellader gaan en daar mensen een vervelend gevoel bezorgen zodat ze daar kunnen laden omdat mensen daardoor soms eerder vertrekken... ik vond het erg vervelend in ieder geval.
Bedankt voor de toelichting.
Heb dit zelf gelukkig nog nooit moeten ervaren, wat een vreemde bedoening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
[...]

Op die “duistere” website als snellaadklever zal wel meevallen.
Verder is ‘t inderdaad irritant, maar ik zou me de pis niet lauw laten maken. Gewoon wat extra procentjes erbij laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
Kammika schreef op zondag 20 november 2022 @ 02:07:
[...]

Dat ga je ook niet halen met een p6
Niet? Ook niet als korte piek? Zit er verschil in dan, tussen de P6 en P8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Hamer schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:23:
[...]

Niet? Ook niet als korte piek? Zit er verschil in dan, tussen de P6 en P8?
Laadcurve Single Motor
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/7118107823517

Twin
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/4409418180881/Fastned_Chargecurve_Volvo_XC40_C40_Recharge_Q4_2021.png

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
[...]

Dat ze naar de percentages op de laadpalen kijken is volgens mij niet strafbaar.
Dat ze met een hoody rondlopen, is volgens mij ook niet strafbaar. Wellicht roept het dragen van een hoody bepaalde negatieve associaties bij je op, maar is dat terecht?
Dat ze op hun telefooon kijken, is volgens mij ook niet strafbaar.
Dat ze opnames maken van beelden in de openbare ruimte, is volgens mij ook niet strafbaar.
Dat het totaal van dit alles een ongemakkelijk gevoel bij je teweeg brengt, is duidelijk.
Dat Amazon niet op negatieve publiciteit staat te wachten, lijkt mij logisch.

Kun je dit probleem niet eenvoudig oplossen door ze gewoon eens aan te spreken en als dat niet helpt dat je vervolgens contact zoekt met Amazon Prime (e-mail) en daar een klacht indient over het gedrag van hun medewerkers? Je kunt eenvoudig de kentekens van de aanwezige auto's noteren en deze verwerken in de klacht. Ik kan me niet voorstellen dat het probleem nog lang bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
JTHZZ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:54:
[...]

Was dit Twente-Utrecht? Dan had je veel profijt van de straffe oostenwind.. de terugweg zat vermoedelijk een stuk hoger?
Dat klopt. Ik heb het niet precies onthouden, maar volgens mij was het op de terugweg tussen de 26 en 27.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rude-Dog
Hamer schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:21:
[...]

Op die “duistere” website als snellaadklever zal wel meevallen.
Verder is ‘t inderdaad irritant, maar ik zou me de pis niet lauw laten maken. Gewoon wat extra procentjes erbij laden!
Ik vind 90% laden de "acceptabele" grens als er mensen aan het wachten zijn. Daarboven begin je een beetje een eikel te worden, omdat het zo lang duurt. Maar tot 90% laadt nog zo snel dat het niet onredelijk is, vind ik.
Maar iemand die mij weg probeert te jagen met 60% kan de boom in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Bedankt, ik had me nooit gerealiseerd dat er een verschil tussen de twee zit. Ik ben met mijn P6 nog nooit boven de 136 gekomen inderdaad. Maar iemand zei een paar posts terug dat die laadcurve verbeterd zou zijn met de laatste update- dan is ie dus dichter bij de P8 curve gekomen begrijp ik? Ik snap dan alleen niet waarom dat verschil er is, en hoe ze dat verschil weg zouden hebben kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Rude-Dog schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:25:
[...]

Bedankt, ik had me nooit gerealiseerd dat er een verschil tussen de twee zit. Ik ben met mijn P6 nog nooit boven de 136 gekomen inderdaad. Maar iemand zei een paar posts terug dat die laadcurve verbeterd zou zijn met de laatste update- dan is ie dus dichter bij de P8 curve gekomen begrijp ik? Ik snap dan alleen niet waarom dat verschil er is, en hoe ze dat verschil weg zouden hebben kunnen nemen?
Dat zal niet weggenomen worden. Hoe kleiner de accu hoe slechter het voor de accu is om hem met hoge snelheid te laden. Meestal wordt er met niet meer dan 2-2,5x de capaciteit maximaal geladen. En dat alleen als de accu ver leeg is. Door de kleinere accu van de P6 zullen ze dus de piek wat lager hebben gekozen ivm de levensduur. Hoe groter de accu hoe hoger de maximale laadsnelheid meestal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Voor de 2e opeenvolgende keer wordt mijn XC40 P8 ondanks dat de begrenzer staat afgesteld op 90% voor de volle 100% opgeladen. Best even bij de dealer binnenspringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ArnaudCo schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:46:
Voor de 2e opeenvolgende keer wordt mijn XC40 P8 ondanks dat de begrenzer staat afgesteld op 90% voor de volle 100% opgeladen. Best even bij de dealer binnenspringen?
Dat zou in 2.4 ‘gerepareerd’ worden.
Zelf zou ik gewoon even wachten tot 2.5 OTA binnenkort komt, dan komt de inhoud van 2.4 ook mee….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@ron65 wat ik heb gemerkt is dat bedrijven die niet reageren of doen alsof er niks aan de hand is nogal bang zijn voor social media. Als het echt dreigend aanvoelt, gooi er eens een social media bericht uit. 9 van de 10x zijn ze er dan als de kippen bij.

Wbt die 150 grens, probeer eens met echt laag % aan te komen bij een fastned/Shell die je hebt ingesteld in Maps. Grote kans dat je het dan wel haalt als je wagen het tenminste daadwerkelijk aan kan. De keren dat ik snellaad en mrt niet te hoog % haalt m'n P8 hrt vrijwel altijd. Soms zelfs iets over 150 volgens de meter.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 20-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:33:
Wbt die 150 grens, probeer eens met echt laag % aan te komen bij een fastned/Shell die je hebt ingesteld in Maps. Grote kans dat je het dan wel haalt als je wagen het tenminste daadwerkelijk aan kan.
Gaat niet helpen. De P6 laadt volgens specificatie niet sneller dan 136kW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9-OxHGen82eTIX20_dITP1J278=/x800/filters:strip_exif()/f/image/16Sg0VO6TMuyBG5VYjMld1Fm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:34:
[...]

Dat zal niet weggenomen worden. Hoe kleiner de accu hoe slechter het voor de accu is om hem met hoge snelheid te laden. Meestal wordt er met niet meer dan 2-2,5x de capaciteit maximaal geladen. En dat alleen als de accu ver leeg is. Door de kleinere accu van de P6 zullen ze dus de piek wat lager hebben gekozen ivm de levensduur. Hoe groter de accu hoe hoger de maximale laadsnelheid meestal is.
Ik denk dat het veel basaler en standaard natuurkunde is. Voor zover ik weet hebben de p6 en de p8 dezelfde accu’s, alleen heeft de p6 er een aantal minder

Die accu’s staan voor zover ik weet in parallel bij het opladen. en elke accu kan even snel opladen. Dat je dus minder snel laadt komt omdat er minder accu’s in zitten

pak even volgende rekenvoorbeeld

Een auto heeft 10 accu’s en kan met 150kw laden. Elke accu laadt dan dus met Max 15kw. Een andere auto met exact dezelfde hardware, maar 1 accu minder kan dan dus met 15kw minder laden en komt dan op 135kw uit. Ze zullen allebei precies even snel van 10-90% laden

De grap van de p6 is dat zo’n 10% minder accu is, maar ook ongeveer 10% zuiniger dan de p8. Per saldo sta je dus even lang bij de laadpaal om dezelfde range bij te laden

En goede nieuws is dat sinds 2.4 de p6 weer betere laadcurve heeft (haalde nu 142kw vanaf 5% accu), benieuwd wat de p8 op 2.4 doet. Heeft iemand al ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat het veel basaler en standaard natuurkunde is. Voor zover ik weet hebben de p6 en de p8 dezelfde accu’s, alleen heeft de p6 er een aantal minder

Die accu’s staan voor zover ik weet in parallel bij het opladen. en elke accu kan even snel opladen. Dat je dus minder snel laadt komt omdat er minder accu’s in zitten

pak even volgende rekenvoorbeeld

Een auto heeft 10 accu’s en kan met 150kw laden. Elke accu laadt dan dus met Max 15kw. Een andere auto met exact dezelfde hardware, maar 1 accu minder kan dan dus met 15kw minder laden en komt dan op 135kw uit. Ze zullen allebei precies even snel van 10-90% laden

De grap van de p6 is dat zo’n 10% minder accu is, maar ook ongeveer 10% zuiniger dan de p8. Per saldo sta je dus even lang bij de laadpaal om dezelfde range bij te laden

En goede nieuws is dat sinds 2.4 de p6 weer betere laadcurve heeft (haalde nu 142kw vanaf 5% accu), benieuwd wat de p8 op 2.4 doet. Heeft iemand al ervaring?
Volgens mij komt dat op hetzelfde neer:2 tot 2.75C is wat de huidige accutechnologie toestaat. Zelfs auto’s met 800V kunnen misschien wel tot 350kW laden maar een EV6 Standard Range met 800V laadt zijn 54kWh accu ook maar met 175kW piek. Wat al 3xC is dus waarschijnlijk ook maar heel kort/met meer slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:28:
[...]

Volgens mij komt dat op hetzelfde neer:2 tot 2.75C is wat de huidige accutechnologie toestaat. Zelfs auto’s met 800V kunnen misschien wel tot 350kW laden maar een EV6 Standard Range met 800V laadt zijn 54kWh accu ook maar met 175kW piek. Wat al 3xC is dus waarschijnlijk ook maar heel kort/met meer slijtage.
Wat bedoel je met 2.75C of 3C?

Edit: laat maar eff opgezocht wat de c waarde van een batterij is. Ja we bedoelen idd ongeveer hetzelfde

Alhoewel een zelfde accu bij een hoger voltage wel sneller zal laden (maar ook meer belast wordt en dus eerder afgeschreven is). Voor lange termijn is die 400v technologie dus veel beter de accu’s. (Daarom ook altijd aan de normale laadpaal als je de snellader niet nodig hebt, is veel beter voor levensduur)

Ik snap wel dat Volvo bij de ev90 gewoon op 400v is gebleven. Door meer accu’s kan die met zelfde voltage toch al 200kw laden en is veel minder belastend voor de accu’s

[ Voor 39% gewijzigd door Kammika op 20-11-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:17:
[...]

Wat bedoel je met 2.75C of 3C?
C is de accucapaciteit. Dus bij een accu van 75kWh is 150kW laden 2C en dat is vrij normaal. Als je een accu met 4C zou laden, zeg in dit geval 300kW, dan zal hij niet lang overleven, helemaal als je dat doet terwijl de accu al vrij vol is.
De nieuwe Volvo EX90 kan tot 250kW laden maar die heeft dan ook een accu van 110kWh

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 20-11-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:33:
[...]

C is de accucapaciteit. Dus bij een accu van 75kWh is 150kW laden 2C en dat is vrij normaal. Als je een accu met 4C zou laden, zeg in dit geval 300kW, dan zal hij niet lang overleven, helemaal als je dat doet terwijl de accu al vrij vol is.
Haha net gekruist, had hierboven ongeveer hetzelfde gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
ArnaudCo schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:46:
Probeerde gister voor vandaag tot 100% te laden. Netjes ingesteld maar vanmorgen 90%…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
JTHZZ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:56:
[...]

Terwijl in de file je verbruik juist omlaag gaat, dus je aankomst SoC hoort omhoog te gaan. Als een file voortijdig oplost hoor je de aankomst-SoC omlaag te zien gaan: hogere snelheid dan in de file en door het recupereren kost het optrekken/afremmen nauwelijks stroom. Die verliezen wegen niet op tegen het voordeel van de lage filesnelheid. File is dus goed voor je range :)
Was inderdaad het geval, vertrok met een voorspelde 17% Soc bij thuiskomst en kwam aan met 22%. Maar onderweg met het komen en gaan van files snapte Google er dusniets meer van.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Echt super irritant dan men iets wat altijd al top was en ook betrouwbaar nu voor de 2de keer na een update (?) onbetrouwbaar is. Alsof men gewoon niet test onderling. Ik blijf me daar zo over verbazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 20-11-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07 20:36
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:33:
[...]

De nieuwe Volvo EX90 kan tot 250kW laden maar die heeft dan ook een accu van 110kWh
Interessant.. zeg je daarmee dat reclame voor 350Kw laders, zoals fastned en allegro die hebben, eigenlijk onzin is, omdat geen enkele eV nu een accu van 175kWh heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:50:
[...]

Gaat niet helpen. De P6 laadt volgens specificatie niet sneller dan 136kW.[Afbeelding]
Dat is geen specificatie maar een screenshot van EV Database

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
jorisjansen3 schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:22:
[...]

Interessant.. zeg je daarmee dat reclame voor 350Kw laders, zoals fastned en allegro die hebben, eigenlijk onzin is, omdat geen enkele eV nu een accu van 175kWh heeft?
De snelste die ik ken is de Porsche Taycan met 270kW. Er zijn sommige auto’s die rond de 3C laden, bijv de EV6. Die zit op max 240W.
350kW haalt inderdaad geen enkele EV. Fastned wil denk ik vooral future proof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Volvar schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:42:
[...]

Dat is geen specificatie maar een screenshot van EV Database
Jij hebt een andere specificatie waaruit blijkt dat dit niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
JTHZZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:24:
[...]

Jij hebt een andere specificatie waaruit blijkt dat dit niet klopt?
Ik wijs je er op dat je een bron van internet waarvan onduidelijk is wat de basis is, verheft tot specificatie. Naar mijn mening stelt de fabrikant de specificatie op.

Volvo doet voor zover mij bekend geen uitspraak over de maximale laadsnelheid van de P6 en geeft alleen 10-80% cijfers op verschillende infrastructuur (150kW/50kW), dus daar is hooguit een gemiddelde uit te halen. Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Volvar schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ik wijs je er op dat je een bron van internet waarvan onduidelijk is wat de basis is, verheft tot specificatie. Naar mijn mening stelt de fabrikant de specificatie op.

Volvo doet voor zover mij bekend geen uitspraak over de maximale laadsnelheid van de P6 en geeft alleen 10-80% cijfers op verschillende infrastructuur (150kW/50kW), dus daar is hooguit een gemiddelde uit te halen. Bron
Bedankt voor je aanvulling :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Volvar schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:54:
[...]

In de prijslijst staat bij zowel p6 als p8 bij snelladen “dc 150kw”, maar ook bij beiden dat je in 30 min van 10-80% kan laden. Dus er klopt sowieso iets niet in de specs, want of beiden laden even veel kw, maar dan zou de p8 iets langer over naar 80% moeten doen (er zitten immers meer kWh’s in) of de een laadt iets sneller dan de andere

Ik vind die ev database wel redelijk betrouwbaar. Zowel qua range als laadsnelheid (maar is idd geen officiële spec, maar hoe erg is dat als de data beter is dan de officiële specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
xandje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:35:
[...]
Ik moet zeggen dat ik niet zo snel erachter kwam welke P6 en P8 was, maar ik ga er vanuit dat P6 de Single motor is? Dat is degene waar ik voor ben gegaan. Het scheelt zo'n 150 euro per maand en na de proefrit vond ik hem eigenlijk wel snel zat.
Klopt, P6 is de single motor... Was voor mij dezelfde reden 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:18:
[...]

Dat ze naar de percentages op de laadpalen kijken is volgens mij niet strafbaar.
Dat ze met een hoody rondlopen, is volgens mij ook niet strafbaar. Wellicht roept het dragen van een hoody bepaalde negatieve associaties bij je op, maar is dat terecht?
Dat ze op hun telefooon kijken, is volgens mij ook niet strafbaar.
Dat ze opnames maken van beelden in de openbare ruimte, is volgens mij ook niet strafbaar.
Dat het totaal van dit alles een ongemakkelijk gevoel bij je teweeg brengt, is duidelijk.
Dat Amazon niet op negatieve publiciteit staat te wachten, lijkt mij logisch.

Kun je dit probleem niet eenvoudig oplossen door ze gewoon eens aan te spreken en als dat niet helpt dat je vervolgens contact zoekt met Amazon Prime (e-mail) en daar een klacht indient over het gedrag van hun medewerkers? Je kunt eenvoudig de kentekens van de aanwezige auto's noteren en deze verwerken in de klacht. Ik kan me niet voorstellen dat het probleem nog lang bestaat.
Ik heb ook nergens gezegd dat ze strafbaar bezig zijn, wel dat het een heel ongemakkelijk gevoel oproept bij diegenen die staan te laden, alsof je fout bezig bent door daar te staan laden.

Ik heb het nu eenmaal meegemaakt, maar inmiddels van anderen uit de buurt gehoord dat ook zij deze ervaring al eens hebben gehad daar.
En iedereen die dat meemaakt zegt hetzelfde: je voelt je er knap ongemakkelijk bij en het voelt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:33:
@ron65 wat ik heb gemerkt is dat bedrijven die niet reageren of doen alsof er niks aan de hand is nogal bang zijn voor social media. Als het echt dreigend aanvoelt, gooi er eens een social media bericht uit. 9 van de 10x zijn ze er dan als de kippen bij.

Wbt die 150 grens, probeer eens met echt laag % aan te komen bij een fastned/Shell die je hebt ingesteld in Maps. Grote kans dat je het dan wel haalt als je wagen het tenminste daadwerkelijk aan kan. De keren dat ik snellaad en mrt niet te hoog % haalt m'n P8 hrt vrijwel altijd. Soms zelfs iets over 150 volgens de meter.
Die 150 grens heb ik nog niet meegemaakt, maar ik hebd e agen nog maar net en pas enkele malen een snellader gepakt.
En nog niet met een laag percentage, laagste was 30%
Wel had ik de lader ingeprogrammeerd om preconditionering van de accu te krijgen.
Ik ga beslist nog wel eens met een percentage van 15% of lager bij zo'n ding aankomen. Dan zullen we zien wat het doet.
Ik vond die 128 kW al heel snel gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Je citeert net de verkeerde stukken tekst uit mijn bericht. Dus, heb je ze er wel eens op aangesproken of schrikt die persoon/personen met hoody en gsm je zo erg af? Heb je al eens contact gezocht met het bedrijf en heb je jouw ervaring al eens met hun gedeeld.

Als dit niks heeft opgeleverd, dan zou de tip van Juancho nog iets op kunnen leveren: een bericht op social media posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
Paar buitjes en een wasbeurt en nu piepende remmen bij achteruit rijden. Tijd voor een harde rem proef zonder OPD. Andere mensen al ervaring mee? In wat oudere notes stond dat de aandrijving vaker de remschijven zou gebruiken om dit soort issues te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:03:
Je citeert net de verkeerde stukken tekst uit mijn bericht. Dus, heb je ze er wel eens op aangesproken of schrikt die persoon/personen met hoody en gsm je zo erg af? Heb je al eens contact gezocht met het bedrijf en heb je jouw ervaring al eens met hun gedeeld.

Als dit niks heeft opgeleverd, dan zou de tip van Juancho nog iets op kunnen leveren: een bericht op social media posten.
Nee ik heb ze er nog niet op aangesproken, wellicht als ik het weer aantref dan wel.

Contact met het bedrijf zou kunnen, maar het lijkt mij eerder correcter dit met de beheerder van de laadhub op te nemen, in dit geval Fastned.

Dit keer had ik er tabak van, had een vermoeiende ochtend achter de rug en een even zo vermoeiende middag in het vooruitzicht met veel overleg nog. Geen zin in allerlei besognes, dus toen ik voldoende had de kabel eruit gehaald en ben vertrokken.
Maar ik gaf het hier alleen maar aan met het idee van jongens, ik heb mijn eerste snellaad ervaring achter de rug en dat is gewoon wat minder goed bevallen door deze mensen.
Overigens heb ik in mijn achtergrond door een eerder beroep dat ik bijna 20 jaar heb beoefend, een zesde zintuig voor ongure situaties gekregen (omgeving waar je echt, maar dan ook echt altijd op je hoede moest zijn, en beroepshalve ga ik hier verder niets meer over zeggen dan alleen dit: dat zesde zintuig en die ogen in je rug raak je nooit meer kwijt), en dat zesde zintuig speelde behoorlijk op hier. Wellicht dat een ander het minder intimiderend had ervaren, bij mij gingen de nekharen goed overeind zeg maar.
En nee, juist met die achtergrond ben ik helemaal niet bang om hoodies aan te spreken, maar ik wil dat niet meer. Ben niet voor niets iets anders gaan doen 15 jaar geleden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:38

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
ron65 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:33:
[...]

Die 150 grens heb ik nog niet meegemaakt, maar ik hebd e agen nog maar net en pas enkele malen een snellader gepakt.
En nog niet met een laag percentage, laagste was 30%
Wel had ik de lader ingeprogrammeerd om preconditionering van de accu te krijgen.
Ik ga beslist nog wel eens met een percentage van 15% of lager bij zo'n ding aankomen. Dan zullen we zien wat het doet.
Ik vond die 128 kW al heel snel gaan :)
150Kw halen we ze gewoon, al paar keer in Duitsland mogen meemaken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:06
ron65 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:02:
[...]

I

Vandaag een snellader gepakt, de laadpalen rondom mijn huis waren bezet (volgens apps en oplaadpalen.nl) maar ook daar geen fijne ervaring. De 8 plekken waren vol kort nadat ik er was begonnen met laden, komen er ineens een stuk of 6 busjes van een grote webwinkel aanrijden die wilden snelladen, omdat ze niet direct terecht konden gingen ze in en uitritjes blokkeren, liepen rond en keken bij iedereen op de paal hoe vol die al was en wie bijna 80% was werd (als die in de auto zat) aangesproken want die moest maar weg. "vol zat, wij moeten ook". Alles en iedereen werd met mobieltjes op de film gezet, je voelde je gewoon weggekeken.
Zie hier:
https://www.rtlnieuws.nl/...-elektrische-bestelbusjes

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
SKIKK schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:56:
[...]

Heb je een enkele of een dubbele motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

SKIKK schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:56:
[...]

156 zelfs laatste keer vanaf circa 10%, P8

[ Voor 3% gewijzigd door Bazzan op 21-11-2022 07:02 ]

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bazzan schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:01:
[...]

Welke software versie? (Al op 2.4?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

P8 wel, P6 niet. 156 is wel hoog, die heb ik nog niet eerder gezien. Was dat in de auto of op de laadpaal zelf? Vaak geeft de auto iets hoger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
Kammika schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:19:
[...]

In de prijslijst staat bij zowel p6 als p8 bij snelladen “dc 150kw”, maar ook bij beiden dat je in 30 min van 10-80% kan laden. Dus er klopt sowieso iets niet in de specs, want of beiden laden even veel kw, maar dan zou de p8 iets langer over naar 80% moeten doen (er zitten immers meer kWh’s in) of de een laadt iets sneller dan de andere

Ik vind die ev database wel redelijk betrouwbaar. Zowel qua range als laadsnelheid (maar is idd geen officiële spec, maar hoe erg is dat als de data beter is dan de officiële specs)
In de prijslijst staat inderdaad dat op een 150kW infrastructuur je van 10-80 procent kan laden in een bepaalde tijd (28 minuten). Dat doen ze ook voor 50kW.
Zoals ik al aangaf geeft dat aan dat een bepaald gemiddelde te halen is volgens de specificatie van Volvo (immers niet het piekvermogen maar de totaalcurve 10-80 bepaalt de snelheid). Volvo geeft dezelfde tijd voor beide auto's wat, zoals jij zelf al concludeerde een lager gemiddelde voor de P6 t.o.v. van de P8.

Daar staat dus niet dat de auto zelf maximaal 150kW kan halen of dat ze dat beide doen. De max 11kW van de AC lader staat wel in de specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Volvar schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:54:
[...]
De max 11kW van de AC lader staat wel in de specificatie.
En die spec klopt ook niet. Mijn laadpaal (alfen) geeft de laadsnelheid weer. Volgens de auto zelf zit die vol op 16A (zou dus precies 11kw moeten zijn) maar hij haalt maar 10,4 (15A)

Andere elektrische auto’s halen gewoon 11kw of hoger op mijn laadpaal (is een 22kw paal, maar ik heb 3x25 aansluiting, dus begrensd op 3x20)

Niet dat ik klaag hoor. Is prima voor thuis, staat toch hele nacht aan lader…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Kammika schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]

En die spec klopt ook niet. Mijn laadpaal (alfen) geeft de laadsnelheid weer. Volgens de auto zelf zit die vol op 16A (zou dus precies 11kw moeten zijn) maar hij haalt maar 10,4 (15A)

Andere elektrische auto’s halen gewoon 11kw of hoger op mijn laadpaal (is een 22kw paal, maar ik heb 3x25 aansluiting, dus begrensd op 3x20)

Niet dat ik klaag hoor. Is prima voor thuis, staat toch hele nacht aan lader…
Hmm ik zal er eens op letten, ik had het idee dat ik de alfen wel helemaal dicht trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

JTHZZ schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:18:
[...]

P8 wel, P6 niet. 156 is wel hoog, die heb ik nog niet eerder gezien. Was dat in de auto of op de laadpaal zelf? Vaak geeft de auto iets hoger aan.
In de auto, maar zelf nog niet eerder gezien: wel 153 2x in het verleden. Het was bij een 300 paal. het was nog met software 2.3 (2.4 is blijven hangen en nu 2.5 via de garage gekregen afgelopen week).

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Zo, afgelopen zaterdagavond mijn auto geparkeerd met 14% lading... 's ochtends zat er nog 5% in. Kan het zoveel dalen door de kou? ik schrok ervan, want kwam bijna niet meer naar een lader toe...

Ik heb momenteel veel problemen met Spotify. Opstarten gaat vaak mis, etc. zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Updates in software V2.5
  • Verbeteringen gericht op het verminderen van het risico dat de auto niet geopend kan worden met de transpondersleutel.
  • Care Key ondersteuning die het de eigenaar mogelijk maakt de maximale snelheid van de auto te beperken. Voor meer informatie over Care Key, zie de gebruikershandleiding.
  • In het menu voor het koppelen van apparaten is een knop toegevoegd voor het verwijderen van een gekoppeld apparaat.
  • Apple CarPlay bugfixes en stabiliteitsverbeteringen.
  • Google Assistant ondersteuning voor SiriusXM toegevoegd voor abonnees op deze dienst in Noord-Amerika.
  • FM/DAB-radio bugfixes en functionele verbeteringen. De laatst gekozen zender wordt geselecteerd zodra de auto weer wordt gestart.
  • Intensiteit achtergrondverlichting interieur is verfijnd.
  • Oplossing voor het probleem waarbij de laadkabel niet ontgrendelt na het laden
  • Verbeteringen aan de inschattingen van de Range Assistent. Voor meer informatie over Range Assistent, zie de gebruikershandleiding.
  • Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
  • NB: Het delen van informatie tussen auto's is tijdelijk uitgeschakeld. Deze instelling kan worden ingeschakeld via de privacy-instellingen in de auto na installatie van V2.5. Voor meer informatie over Connected Safety, zie de gebruikershandleiding. Delen van informatie tussen auto's via de cloud is alleen beschikbaar in Europa, Canada en de VS.
Bron:
https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2021w22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
ergodyne1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:38:
Zo, afgelopen zaterdagavond mijn auto geparkeerd met 14% lading... 's ochtends zat er nog 5% in. Kan het zoveel dalen door de kou? ik schrok ervan, want kwam bijna niet meer naar een lader toe...

Ik heb momenteel veel problemen met Spotify. Opstarten gaat vaak mis, etc. zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben?
Heb dit weekend paar boodschappen ritjes gedaan en van 51 naar 46%. Je kent de auto al maar toch.. preconditioning staat niet op een dagelijks schema? Opwarmen vreet best wat als het min 2 is buiten. Zou haast denken dat je wat defecte cellen hebt in je accu....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veromor
Mijn app is nu ook eindelijk gekoppeld. De auto was geïnstalleerd met Zweedse regio instellingen. En die werken niet in Nederland. Kopje koffie en een praatje en het was gefixed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
erikloman schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
Updates in software V2.5
  • Verbeteringen gericht op het verminderen van het risico dat de auto niet geopend kan worden met de transpondersleutel.
  • Care Key ondersteuning die het de eigenaar mogelijk maakt de maximale snelheid van de auto te beperken. Voor meer informatie over Care Key, zie de gebruikershandleiding.
  • In het menu voor het koppelen van apparaten is een knop toegevoegd voor het verwijderen van een gekoppeld apparaat.
  • Apple CarPlay bugfixes en stabiliteitsverbeteringen.
  • Google Assistant ondersteuning voor SiriusXM toegevoegd voor abonnees op deze dienst in Noord-Amerika.
  • FM/DAB-radio bugfixes en functionele verbeteringen. De laatst gekozen zender wordt geselecteerd zodra de auto weer wordt gestart.
  • Intensiteit achtergrondverlichting interieur is verfijnd.
  • Oplossing voor het probleem waarbij de laadkabel niet ontgrendelt na het laden
  • Verbeteringen aan de inschattingen van de Range Assistent. Voor meer informatie over Range Assistent, zie de gebruikershandleiding.
  • Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
  • NB: Het delen van informatie tussen auto's is tijdelijk uitgeschakeld. Deze instelling kan worden ingeschakeld via de privacy-instellingen in de auto na installatie van V2.5. Voor meer informatie over Connected Safety, zie de gebruikershandleiding. Delen van informatie tussen auto's via de cloud is alleen beschikbaar in Europa, Canada en de VS.
Bron:
https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2021w22
toch wel weer gaaf dat ze nog een aanpassing aan de interieurverlichting maken. Ik denk dat we de duurste en beste interieurverlichtingssoftware hebben die maar bestaat.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:38:

ik had mijn auto ook warm weggezet en was 8 procentjes kwijt een dag later. In de zomer nooit last van. Is volgens mij hetzelfde principe als wat normale batterijen ook hebben. Geven gewoon minder stroom af als ze koud zijn. Krijg je wsch weer terug als de auto wam is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:49:
[...]

ik had mijn auto ook warm weggezet en was 8 procentjes kwijt een dag later. In de zomer nooit last van. Is volgens mij hetzelfde principe als wat normale batterijen ook hebben. Geven gewoon minder stroom af als ze koud zijn. Krijg je wsch weer terug als de auto wam is...
Volgens mij is dat echt niet normaal. Paar procentjes kan, maar zoveel heb ik nog nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMarkb
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-07 20:01
[...]

Wij halen ook altijd 150 Kw bij Ionity en Fastned met onze P8. Andere laders komen we eigenlijk bijna nooit. Het is wel belangrijk dat je de accu voorverwarmt, dus de snellader instellen als locatie op Google Maps. Mijn ervaring is dat zelfs na slechts 10 min voorverwarmen (via Maps) de accu warm genoeg is om meteen 150 Kw te halen. Zo uit mijn hoofd halen wij 150 Kw van ongeveer 10% tot 30% acculading, daarna neemt dit langzaamaan af maar blijft nog heel hoog. We zitten nu op 2.4, maar dit was ook al met 1.9 en alle tussenliggende versies. Voor ons is de laadsnelheid dus dik in orde!

Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)

Pagina: 1 ... 120 ... 329 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"