Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Toen ik die van mij bestelde heb ik de c40 niet echt overwogen: ik vond ‘m niet mooi op de plaatjes. Vind ik eigenlijk nog steedsergodyne1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:29:
Blijft toch een plaatje ondanks enige gedonder ermee… klinkt als sommige vriendinnetjes die ik ooit had.
[Afbeelding]
Maar toen ik ‘m laatst in het echt zag veranderde mijn mening: stond bij een snellader met mijn xc40 achter een c40 en dan ziet de xc40 er ineens heel oubollig uit en de c40 ziet er dan uit als een mooie moderne sportieve bak
Anyway voor mij is de xc40 nog steeds de juiste keuze. Heb vaak lange volwassenen achterin, en dan is die verlaagde daklijn van de c40 niet praktisch…
Hahaha, nou om heel eerlijk te zijn, is ie zo vies als wat. Weken niet gewassen, maar de kleur doet veel, ziet er altijd glimmend uit. Sage Green is echt een mooie lak.Mga1600 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:36:
[...]
Zeker mooi (en ook schoon!). Die auto bedoel ik, die ex-vriendinnen ken ik niet, dus daarvan weet ik het niet….
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Zag het ook net … cool!Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
Ik heb net versie 5.21.1 van de app voor iOS geïnstalleerd. Ik kan nu de locatie van mijn auto zien in de app!
Idd! Nogal een bugfix….Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
Ik heb net versie 5.21.1 van de app voor iOS geïnstalleerd. Ik kan nu de locatie van mijn auto zien in de app!
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
In niet wachten op 5.21.2 hopelijk heeft die nog meer van dit soort bugfixes
Nice…eindelijk…..Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Eens. Heb die lak ook en ook weken niet gewassen. Je ziet er niet snel vuil op.ergodyne1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:18:
[...]
Hahaha, nou om heel eerlijk te zijn, is ie zo vies als wat. Weken niet gewassen, maar de kleur doet veel, ziet er altijd glimmend uit. Sage Green is echt een mooie lak.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Voor degene die de app hebben bijgewerkt maar nog niet de locatie zien. De truc zat 'm bij mij in het uit- en inloggen in de app. Daarna kwam het locatie icoon erbij.Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
Werkt! Thx.ko-ie schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:21:
[...]
Voor degene die de app hebben bijgewerkt maar nog niet de locatie zien. De truc zat 'm bij mij in het uit- en inloggen in de app. Daarna kwam het locatie icoon erbij.
Raar, ik zie geen 5.21.1 in de play store, wel 5.20.0 en die heb ik al.Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
Waar haal je die update? Of is die er alleen voor IOS voorlopig?
dat zou best wel vreemd zijn voor een Android gebaseerde auto....
[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 14-11-2022 21:50 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Wellicht heeft dat merk de i-pad op de vensterbank beter op orde, maar mijn testrit in zo'n ding is me niet bevallen en in de XC40 des te meer. Dan maar even met twee apps klooien, maar ik wil wel als ik naar mijn wagen loop denken van "Ach, kijk toch eens, wat prachtig" in plaats van "daar staat mijn tuinhuisje op wielen"ergodyne1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:42:
[...]
Ik vond het persoonlijk wel een verschrikkelijk primitief gedoe om zo met 2 apps op vakantie te gaan. Aan de ene kant ABRP aan en dan die stops op Maps invoeren... Dan heb je vervolgens je ABRP instellingen iets anders staan en gaan ze uit elkaar lopen, etc.etc. er is een merk die dit een stuk beter gefixt heeft (begint met een T).
Die T heeft het sowieso goed gedaan, maar met 44mrd investering in die andere T weet ik niet of dat wel allemaal solide is. ;-).ergodyne1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:42:
[...]
Ik vond het persoonlijk wel een verschrikkelijk primitief gedoe om zo met 2 apps op vakantie te gaan. Aan de ene kant ABRP aan en dan die stops op Maps invoeren... Dan heb je vervolgens je ABRP instellingen iets anders staan en gaan ze uit elkaar lopen, etc.etc. er is een merk die dit een stuk beter gefixt heeft (begint met een T).
Gekheid, ze lopen ver voor, maar als iedereen die T rijdt komt de rest ook niet verder en heb V altijd als een solide merk beschouwd welke vaak andere prioriteiten heeft (Veiligheid eerst) en dat vindt ik wel wat waard..
Helaas, bij mij werkt dit (nog) niet.ko-ie schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:21:
[...]
Voor degene die de app hebben bijgewerkt maar nog niet de locatie zien. De truc zat 'm bij mij in het uit- en inloggen in de app. Daarna kwam het locatie icoon erbij.
P8
Bij mij wel. Even app opzoeken in de appstore, bijwerken, app opstarten en onderin staat een locatie icoon.
Ja, inmiddels is ie tevoorschijn gekomen.ergodyne1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:44:
[...]
Bij mij wel. Even app opzoeken in de appstore, bijwerken, app opstarten en onderin staat een locatie icoon.
Mooi hè, dat we zo blij zijn met een technologisch hoogstandje dat 8* jaar geleden al in de V60 app zat
* grove inschatting
P8
Alleen nog maar voor overpriced iPhones.ron65 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:40:
[...]
Raar, ik zie geen 5.21.1 in de play store, wel 5.20.0 en die heb ik al.
Waar haal je die update? Of is die er alleen voor IOS voorlopig?
dat zou best wel vreemd zijn voor een Android gebaseerde auto....
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Helaas. Zomaar eens iets wat daar wel beter is dan bij Android :-)
Dit is duidelijk een betaalde en extra optie? Ondanks ze er op de site geen melding van maken buiten dat je PA moet hebben. Of heb ik het mis?jorisjansen3 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:32:
[...]
Heb je op je nieuwe XC40 gekozen voor de optie inhaalassistent? Die doet denk ik net wat je wilt… en werkt heel prettig op mijn C40…
Is nogal groots beschreven, maar is volgens mij gewoon onderdeel van de acc. Mijn auto heeft dit gedrag ook (als je inhaalt en je richtingaanwijzer daarvoor aan zet accelereert de auto alvast ipv op basis van de auto voor je de afstand te bepalen)errox schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 03:36:
[...]
Dit is duidelijk een betaalde en extra optie? Ondanks ze er op de site geen melding van maken buiten dat je PA moet hebben. Of heb ik het mis?
Mijn ervaring met Google Maps in de auto is ook niet wat het moet zijn. Wegaanpassingen die niet zijn opgenomen, fileaanduidingen die niet kloppen, .... Bij mijn vorige wagen gebruikte ik enkel Waze, en heb nu het gevoel dat ik meer dan 1 stap achtteruit gezet heb.Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:28:
[...]
Mijn ervaring met Google Maps in de auto is ook niet goed, als het aankomt op het zoeken van laadpalen. De filters doen wel iets, maar niet wat je verwacht. Logische snelladers langs de snelweg kan hij ook niet vinden.
Hier ook op IOS de locatie, onderstaand is dan wel weer…… 🤐Venomer schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:24:
:strip_exif()/f/image/AD8gH2joMUHQFBYD52LVFuKS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier (ook iOS) werkt het met die locatie goed. En hoewel ik nog nooit een push bericht heb gezien ziet het er wrl naar uit dat dat wel zou moeten kunnen……EHAS schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:01:
[...]
Hier ook op IOS de locatie, onderstaand is dan wel weer…… 🤐
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ShgU223sLhfES8c6uteutaO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Das een apart model Volvo (X)C40. Lijkt wel een Polestar zo!
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 15-11-2022 11:06 ]
Toch te vroeg gejuicht….. nu geeft de app helemaal geen info meer. Ook geen soc, da’s heel lang geleden dat dat bij mij gebeurde……..Mga1600 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:32:
[...]
Hier (ook iOS) werkt het met die locatie goed. En hoewel ik nog nooit een push bericht heb gezien ziet het er wrl naar uit dat dat wel zou moeten kunnen……[Afbeelding]
Ik heb de fout gemaakt om de app opnieuw op te starten. Bij mij nu ook geen info meer in de app.Mga1600 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:34:
[...]
Toch te vroeg gejuicht….. nu geeft de app helemaal geen info meer. Ook geen soc, da’s heel lang geleden dat dat bij mij gebeurde……..
Back in business zonder iets te hebben gedaan.Venomer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:40:
[...]
Ik heb de fout gemaakt om de app opnieuw op te starten. Bij mij nu ook geen info meer in de app.
in mijn geval niet zo'n issue: mijn gezin volgt elkaar ook al via 'where is my...'... maar 'where is my...' voldoet gewoon aan AVG: Je kan zelf kiezen of je wil dat je lokatie wel/niet wil delen en als je geen toestemming geeft weet je gezin je lokatie niet. Bij Volvo kun je voorzover ik dat kan zien nu niet instellen ... vraag me af of dat aan de AVG voldoet...
(of kijk ik ergens overheen..?)
Volgens mij kun je toegang tot je locatie gegevens in de auto uitzetten. In ieder geval lijkt het mij dat Volvo dit in hun privacy overeenkomst tackelt:Kammika schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:47:
hmmm... wil niet de azijnpisser zijn nu we eindelijk nieuwe functionaliteit hebben in de app (binnen 2 weken 2 features! maar natuurlijk dat je nu altijd kan zien waar de auto is), maar ik zie nergens in de auto of in de app een optie om het lokatie delen uit te zetten...
in mijn geval niet zo'n issue: mijn gezin volgt elkaar ook al via 'where is my...'... maar 'where is my...' voldoet gewoon aan AVG: Je kan zelf kiezen of je wil dat je lokatie wel/niet wil delen en als je geen toestemming geeft weet je gezin je lokatie niet. Bij Volvo kun je voorzover ik dat kan zien nu niet instellen ... vraag me af of dat aan de AVG voldoet...
(of kijk ik ergens overheen..?)
https://www.volvocars.com/nl/legal/privacy/privacy-voc
XC40 P8
Mooie auto en mooi ook die nacht foto! Nu nog hele mooie kilometers gewenst!VolvoXC40P6MY23 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
Goedemiddag, ik wilde even mijn upgrade laten zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het consent in de app staat dat ik goedkeuring gegeven heb dat Volvo dit mag verwerken. Maar niet dat ik ook toestemming heb gegeven dat een ander Volvo id dat weer kan opvragen. Ik denk niet dat die helemaal goed gaatnikagl schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:20:
[...]
Volgens mij kun je toegang tot je locatie gegevens in de auto uitzetten. In ieder geval lijkt het mij dat Volvo dit in hun privacy overeenkomst tackelt:
https://www.volvocars.com/nl/legal/privacy/privacy-voc
In de consent kun je alleen alles aan of alles uitzetten. Dat doe je dus ook niet (want dan maak je feitelijk de app waardeloos)
Hoe dan ook: meer professionele nieuwsgierigheid: ik denk niet dat ik bij de privacy officier van mijn werkgever dit erdoor zou krijgen.
Maar intussen ben in gewoon blij met deze bugfixrelease. In 2 weken tijd 2 nieuwe features (actieradius en lokatie van het voertuig) in de app… dat gaat de goede kant uit qua development snelheid. Hoop dat dit een goed voorteken is…
Heel gaaf! Hoe of waar heb je het logo in de grill zo zwart gekregen? Dechroming?VolvoXC40P6MY23 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mij app op een android werd vanmiddag ook gek, deed ineens niets meer. Wel aanmelden, geen data.Venomer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:40:
[...]
Ik heb de fout gemaakt om de app opnieuw op te starten. Bij mij nu ook geen info meer in de app.
Onderweg naar huis 1x gemerkt dat de richtingaanwijzer stopte met geluid maken, tegelijk ook de radio uit.
Na drukken op de playknop radio was het geluid weer terug, ook van de richtingaanwijzer.
De rest van de rit en thuis gaf de app geen info meer weer over laadstatus etc. Ook timers gaven errors (ik wilde een timer voor morgenochtend erin zetten, dat gaf een foutmelding).
App afgemeld en weer ingelogd, geen verbetering.
Vanavond na het eten eens in de auto gaan zitten, gaf de display een melding dat Google voorwaarden moesten worden geaccepteerd. Raar, want bij aflevering 13 dagen geleden moest dat ook al.
Na die acceptatie herstartte de display vanzelf weer, even gecontroleerd op softwareversies maar android 11 en software V2.4 zijn niet gewijzigd. Account is nog steeds hetzelfde, maar vanaf dat moment werkt het weer vlekkeloos. Ook geeft de app weer alle info weer. Wel heb ik er twee apps bij met radiozenders die ik eerst niet had. Maar die werden in het menu waar ik doorheen moest wel genoemd en waren aangevinkt.
Lijkt wel alsof er ergens iets is geupdated op de achtergrond, en dat gaf wat hikjes.
Het is na 13 dagen nog erg nieuw voor me allemaal, dus ik laat me nog altijd gewoon verrassen en maak me er niet druk om. En dat werkte uiteindelijk prima :-)
Gaaf! Precies zo heb ik hem ook besteld, mijn dealer bood aan om het logo aan de voorkant en de letters op de achterkant in het zwart te doen, net zoals op deze foto's... Hoop hem te krijgen in april 2023VolvoXC40P6MY23 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel veilige kilometers gewenst!
[ Voor 7% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 15-11-2022 21:31 ]
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Klein detail: android gebruikers hebben de locatiedeling nog niet, dus geen nieuwe functionaliteit in de app daar!Kammika schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:47:
nu we eindelijk nieuwe functionaliteit hebben in de app
Mijn dealer gaat dit ook voor mij regelen, geen idee hoe het gedaan gaat worden. Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, ziet er superstrak uit... Moet nog 5,5 maand wachtenHamer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:04:
[...]
Heel gaaf! Hoe of waar heb je het logo in de grill zo zwart gekregen? Dechroming?

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Maar dan moet je wel een betaalde versie van ABRP nemen. Anders werkt CarPlay nietSKIKK schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:29:
[...]
Tijdje geleden naar Charleroi gereden en dat was een soort van ramp met de standaard Maps. Tijdens het rijden inzoomen en dan op zoek naar een paal in de buurt was ook al lastig en dus een succes en een groot deel van de palen missen inderdaad gewoon.
Wat me wel opvoel is dat (hier eerder geopperd) abetterrouterplanner (ABRP) ook via Carplay, wel HEEL goed werkt en dus voor onzekere ritten een meer dan better alternatief is.
https://www.facebook.com/...9/posts/5487278767974649/ hier nog een link naar de google support pagina, als we met velen dit blijven updaten/rapporteren wordt het hopelijk een stuk beter op termijn voor alle EV rijders.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Klopt, en die afsluiten is nogal lastig ;-).Texie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:30:
[...]
Maar dan moet je wel een betaalde versie van ABRP nemen. Anders werkt CarPlay niet
Maar sowieso heb je dan gaan integratie met je eigen auto qua accucapaciteit volgens mij?
Letters achter heb ik inderdaad al zwarte besteld, doe ik zelf wel.DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:28:
[...]
Mijn dealer gaat dit ook voor mij regelen, geen idee hoe het gedaan gaat worden. Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, ziet er superstrak uit... Moet nog 5,5 maand wachten
Alleen de voorkant met het logo is lastiger…
Mooie wagen. Zo ongeveer komt die van mij er ook uit te zien. Ik zal in tweede week van november foto’s plaatsen.VolvoXC40P6MY23 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
Ik zag dat enkele hier zich af vragen hoe het logo aan de voorkant zwart gemaakt wordt. Dit wordt meestal ge-wrapped (begreep ik van de Volvo dealer).
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Legio.rolfio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:25:
Ik heb al een boel gelezen over routeplanners die aangeven waar je kunt laden en hoe vaak tijdens een rit. Maar zijn er ook apps die niet alleen de fysieke aanwezigheid aangeven, maar vooral ook de beschikbaarheid?Ik bedoel daarmee dat de laadpaal daadwerkelijk beschikbaar is voor mij wanneer ik aan kom rijden?
Chargepoint, plugshare, travelcard
en op je GSM surfen naar oplaadpalen.nl geeft je die info ook
en er zijn er beslist nog meer.
En Google Maps in de auto geeft die informatie ook?
Dat wordt idd mooi weergegeven. Helaas ook geen 100% garantie, een laadpunt kan defect zijn of er kunnen brandstof auto's staan die laadplekken bezet houden. (dit weekend helaas gemerkt, bij een laadpaal met 2 laadpunten stonden twee gewone auto's geparkeerdrolfio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:25:
Ik heb al een boel gelezen over routeplanners die aangeven waar je kunt laden en hoe vaak tijdens een rit. Maar zijn er ook apps die niet alleen de fysieke aanwezigheid aangeven, maar vooral ook de beschikbaarheid?Ik bedoel daarmee dat de laadpaal daadwerkelijk beschikbaar is voor mij wanneer ik aan kom rijden?
Als er ene brandstof auto staat heeft het natuurlijk 0 te maken met de betrouwbaarheid van de aangegeven beschikbaarheid. Gewoon aso gedrag. Niks meer, niks minder.
[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 16-11-2022 12:18 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Het enige is dat Maps soms de paal waar je naast staat negeert en een paal 3 km verderop wel aangeeft, terwijl waar je naast staat helemaal vrij is.Juancho schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:17:
Google maps van AAOS laat dat ook zien hoor. En hier klopt dat bijna altijd als ik de bezetting bij een paar laadpalen in de wijk check.
Als er ene brandstof auto staat heeft het natuurlijk 0 te maken met de betrouwbaarheid van de aangegeven beschikbaarheid. Gewoon aso gedrag. Niks meer, niks minder.
Uiteindelijk moet iedereen zelf zijn of haar weg hierin vinden, en per persoon is dat anders, maar ik vind momenteel Chargepoint in de auto als app het best werken, daarin zoek je de paal, ziet of deze vrij is, klikt op "navigeren" en dan wordt meteen vanzelf Maps opgestart en de route naar de gekozen paal erin gezet.
Zoals ik zeg, dat is voor iedereen anders qua beleving. Het mooist had geweest als Maps zelf net zo goed werkt als Chargepoint, maar dat is helaas niet het geval.
Maps geeft vrij veel palen niet weer, tenzij je heel erg op een gebied inzoomt, ze zitten er dus wel in.
Op zich wel, maar je moet enorm inzoomen op waar je bent wil Maps van AAOS de palen vlakbij weergeven. Anders kom je zomaar enkele kilometers verderop terecht terwijl er op 100 m afstand een beschikbare paal is.rolfio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:46:
Dankjewel Ron.
En Google Maps in de auto geeft die informatie ook?
Ik had eergisteren zelfs dat ik al naast een paal stond die vrij was, voor de gein even in Maps naar palen in de directe omgeving gezocht en kreeg als dichtstbijzijnde resultaat ene paal 800 meter verderop. Die waar ik naast stond werd niet eens genoemd. Toen ik inzoomde (gebied van 50x50 meter rond de wagen ongeveer) zag maps de paal naast me pas.
Ik gebruik in de auto momenteel liefst de app Chargepoint, die geeft prima de palen vlakbij je positie weer en ook of er een laadplek vrij is. Dan tik je op de paal van je keuze, klikt in de dan opkomende popup op "navigeren"en vervolgens wordt Maps vanzelf geopend en de route naar die paal ingeprogrammeerd voor je.
Chargepoint zag de paal naast me direct!
Dat is precies ook mijn ervaring. Ik vertrouw Google niet met palen zoeken. Ik gebruik het wel als er toevallig een paal wordt voorgesteld tijdens het plannen waar ik qua route/snelheid wel wat mee kan. Maar voor alle langere trips pak ik ABRP.ron65 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:34:
[...]
Op zich wel, maar je moet enorm inzoomen op waar je bent wil Maps van AAOS de palen vlakbij weergeven. Anders kom je zomaar enkele kilometers verderop terecht terwijl er op 100 m afstand een beschikbare paal is.
Ik had eergisteren zelfs dat ik al naast een paal stond die vrij was, voor de gein even in Maps naar palen in de directe omgeving gezocht en kreeg als dichtstbijzijnde resultaat ene paal 800 meter verderop. Die waar ik naast stond werd niet eens genoemd. Toen ik inzoomde (gebied van 50x50 meter rond de wagen ongeveer) zag maps de paal naast me pas.
Ik gebruik in de auto momenteel liefst de app Chargepoint, die geeft prima de palen vlakbij je positie weer en ook of er een laadplek vrij is. Dan tik je op de paal van je keuze, klikt in de dan opkomende popup op "navigeren"en vervolgens wordt Maps vanzelf geopend en de route naar die paal ingeprogrammeerd voor je.
Chargepoint zag de paal naast me direct!
Doet me denken aan onze eerste ritten in Europa op LPG jaren geleden... Flink zoeken en van de snelweg af. Ging bijna altijd wel goed, voordeel van dat systeem was dat ik altijd nog wel wat benzine in de tank had als er op een of andere manier geen LPG getankt kon worden..
Procedure:
Stekker in auto, stekker in paal. Pasje er tegenaan.
Led op de laadpaal wordt netjes blauw.
Pasje in auto gooien, jas pakken. Daarna deuren op slot.
Tot mijn verbazing nu 3x gehad dat de auto dan slechts 2-3 kw opgeladen heeft en er daarna mee stopt (gele status). Zeg even na een minuut of 5-10.
Daarna sessie opnieuw gestart en dan gaat het wel goed.
Begint nu vervelend te worden / beangstigend als je er afhankelijk van bent...

Moeders de vrouw had vandaag in een parkeergarage dus hetzelfde probleem met zon lader.
Resultaat was 15km omweg naar een snellader...
Hiervoor nooit problemen mee gehad. Sinds 2 weken hier last van.
Iemand enig idee wat dit kan zijn of tips?
[ Voor 18% gewijzigd door okio op 16-11-2022 14:27 ]
Ik had geen enkele EV laad-ervaring voordat ik de P8 kreeg en zag in het begin wel wat tegen dat aspect van EV rijden op. Nu, bijna twee jaar verder: piece of cake! Nooit reden tot laadstress gehad en overal gekomen waar ik heen wilde….in NL is het absoluut geen pionieren, het jeukt van de laadpunten. Ik heb een eigen Wallbox, dat maakt het leven natuurlijk wel simpeler omdat ik met minstens 90% van huis ga en dus niet helemaal afhankelijk ben van publieke laders, en ik gebruik dus alleen snelladers en dan alleen maar om een beetje bij te laden als het nodig is om weer thuis te kunnen komen. Dat voelt eigenlijk wel prettig: gewoon even een pauze inlassen en een belletje te plegen, wat dingen door te lezen, of gewoon naar muziek luisteren etc. terwijl de auto laadt. Voelt niet als verloren tijd, integendeel eigenlijk…..rolfio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:11:
Heerlijk dat pionieren...![]()
Doet me denken aan onze eerste ritten in Europa op LPG jaren geleden... Flink zoeken en van de snelweg af. Ging bijna altijd wel goed, voordeel van dat systeem was dat ik altijd nog wel wat benzine in de tank had als er op een of andere manier geen LPG getankt kon worden..
Ik heb ook meerdere keren gehad dat de start van het laden niet lukt bij EVbox palen. Meerdere keren proberen en dan lukt het ineens wel. Geen idee wat het precies is. Als je zoekt op EVbox laadpaal zijn storingen wel gemeengoed. Ik ben naar dealer geweest en die kon niets vinden. Maar die test natuurlijk met eigen laadpunt en kabel. Ik denk dat het ook echt communicatie-issues van deze laadpunten zijnokio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:25:
Ik heb hier sinds kort een probleem met een aantal publieke laadpalen (in ieder geval met NLEVB palen), nu al 3x gehad op verschillende plekken.
Heb je sinds twee weken misschien een andere software versie geïnstalleerd gekregen?okio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:25:
Ik heb hier sinds kort een probleem met een aantal publieke laadpalen (in ieder geval met NLEVB palen), nu al 3x gehad op verschillende plekken.
Procedure:
Stekker in auto, stekker in paal. Pasje er tegenaan.
Led op de laadpaal wordt netjes blauw.
Pasje in auto gooien, jas pakken. Daarna deuren op slot.
Tot mijn verbazing nu 3x gehad dat de auto dan slechts 2-3 kw opgeladen heeft en er daarna mee stopt (gele status). Zeg even na een minuut of 5-10.
Daarna sessie opnieuw gestart en dan gaat het wel goed.
Begint nu vervelend te worden / beangstigend als je er afhankelijk van bent...![]()
Moeders de vrouw had vandaag in een parkeergarage dus hetzelfde probleem met zon lader.
Resultaat was 15km omweg naar een snellader...
Hiervoor nooit problemen mee gehad. Sinds 2 weken hier last van.
Iemand enig idee wat dit kan zijn of tips?
Misschien even melden bij je dealer?
Hmmm ja vreemde is dat ik hiervoor nooit last van gehad.lichtblauw schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:50:
[...]
Ik heb ook meerdere keren gehad dat de start van het laden niet lukt bij EVbox palen. Meerdere keren proberen en dan lukt het ineens wel. Geen idee wat het precies is. Als je zoekt op EVbox laadpaal zijn storingen wel gemeengoed. Ik ben naar dealer geweest en die kon niets vinden. Maar die test natuurlijk met eigen laadpunt en kabel. Ik denk dat het ook echt communicatie-issues van deze laadpunten zijn
Heb idd wel software 2.4 erop staan. Misschien is dat de boosdoener, maar lijkt mij eigenlijk ook stug
Inmiddels heeft het “probleem” zich spontaan opgelost.DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:37:
[...]
Reset gedaan na de update? Lees hier op het forum dat dit vaak een oplossing is voor issues die ineens voorkomen na een update...
P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro
Goedemorgen, ik ben zo iemand die geen eigen wallbox heeft thuis. Ik ben afhankelijk van de beschikbaarheid van publieke laders, rijd ongeveer 1000km per week, en moet zeggen... met het leven dat ik leid is het laden wél een drama. Het laden kost mij onwijs veel extra tijd en die extra pauzes kunnen mij werkelijk gestolen worden. Ik loop bijna dagelijks tegen de bekende 'laadaso's' aan (hybride-rijders waarvan de accu allang vol zit bijv. en hem dan toch de hele dag laten staan)... en dat maakt dat mijn auto tijdens mijn meetings niet even kan bijladen. Dus dan maar weer naar de snellader voor de lange rit... tegenwoordig rijd ik tijdens mijn lunch naar een Shell snellader een paar km van kantoor om maar 's avonds niet weer aan de snellader te hoeven (want ik ben liever bij mijn kids dan dat ik weer een oude frikandel sta weg te happen naast zo'n laadpaal).Mga1600 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:21:
[...]
Ik had geen enkele EV laad-ervaring voordat ik de P8 kreeg en zag in het begin wel wat tegen dat aspect van EV rijden op. Nu, bijna twee jaar verder: piece of cake! Nooit reden tot laadstress gehad en overal gekomen waar ik heen wilde….in NL is het absoluut geen pionieren, het jeukt van de laadpunten. Ik heb een eigen Wallbox, dat maakt het leven natuurlijk wel simpeler omdat ik met minstens 90% van huis ga en dus niet helemaal afhankelijk ben van publieke laders, en ik gebruik dus alleen snelladers en dan alleen maar om een beetje bij te laden als het nodig is om weer thuis te kunnen komen. Dat voelt eigenlijk wel prettig: gewoon even een pauze inlassen en een belletje te plegen, wat dingen door te lezen, of gewoon naar muziek luisteren etc. terwijl de auto laadt. Voelt niet als verloren tijd, integendeel eigenlijk…..
Ik vermoed dat laatste: bij mij is dat probleem ineens verdwenen, terwijl ik nog steeds op 2.3 zit. Dus ik denk dat de Spotify app zelf onzichtbaar is geupdate.Kammika schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:52:
[...]
Het spotify issue is bij mij opgelost na 2.4 installatie (tot mijn verbazing, want ik dacht ook dat het in de app zat die niet door de OTA update geraakte werd..)
Maar goed: Zou ook gekomen kunnen zijn als gevolg van dat na 2.4 installatie het systeem volledig geherstart wordt... en dat dus niet 2.4 het zelf oplost, maar die herstart wel..
hoe dan ook.. ik ben er blij mee..
Kan ik me de frustratie helemaal voorstellen. In die situatie zou ik gewoon niet voor EV gekozen hebben. Maar kan je werkgever bij kantoor niet voor een laadpunt zorgen?ergodyne1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:18:
[...]
Goedemorgen, ik ben zo iemand die geen eigen wallbox heeft thuis. Ik ben afhankelijk van de beschikbaarheid van publieke laders, rijd ongeveer 1000km per week, en moet zeggen... met het leven dat ik leid is het laden wél een drama. Het laden kost mij onwijs veel extra tijd en die extra pauzes kunnen mij werkelijk gestolen worden. Ik loop bijna dagelijks tegen de bekende 'laadaso's' aan (hybride-rijders waarvan de accu allang vol zit bijv. en hem dan toch de hele dag laten staan)... en dat maakt dat mijn auto tijdens mijn meetings niet even kan bijladen. Dus dan maar weer naar de snellader voor de lange rit... tegenwoordig rijd ik tijdens mijn lunch naar een Shell snellader een paar km van kantoor om maar 's avonds niet weer aan de snellader te hoeven (want ik ben liever bij mijn kids dan dat ik weer een oude frikandel sta weg te happen naast zo'n laadpaal).
Ik bedoel dus als je zelf al een laadpaal weet en daar op klikt. Dan staat er gewoon hoeveel er beschikbaar zijn. Ik heb zelf een rits aan favoriete laadpalen opgeslagen in Maps (kan je ook via de PC doen, mits je onder hetzelfde account bent ingelogd) en als je dan op favorieten in de auto klikt zie je die lijst en zie je ook gelijk welke en hoeveel er vrij is.ron65 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:28:
[...]
Het enige is dat Maps soms de paal waar je naast staat negeert en een paal 3 km verderop wel aangeeft, terwijl waar je naast staat helemaal vrij is.
Wow.. 1000 km per week en niet thuis kunnen laden. Waarom heb je voor EV gekozen? Ik ben enorme fan van EV rijden maar onder die omstandigheden had ik dat nooit gedaan.ergodyne1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:18:
[...]
Goedemorgen, ik ben zo iemand die geen eigen wallbox heeft thuis. Ik ben afhankelijk van de beschikbaarheid van publieke laders, rijd ongeveer 1000km per week, en moet zeggen... met het leven dat ik leid is het laden wél een drama.
Respect overigens
Hier nog 1 hoor. Genoeg opties op straat en snelladers. staar me niet blind op thuis laden. Heb overigens wel een prive plek in de garage,maar de VVE heeft nog geen laadplossing.dvroegop schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]
Wow.. 1000 km per week en niet thuis kunnen laden. Waarom heb je voor EV gekozen? Ik ben enorme fan van EV rijden maar onder die omstandigheden had ik dat nooit gedaan.
Respect overigens
Nu red ik 1000 km per week niet sinds corona, maar kom er wel in de buurt.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik ga op korte termijn wisselen van woning en daarom heb ik nog niet geinvesteerd in een laadpunt thuis. We huren parkeerplaatsen op een groot parkeerterrein, daar zijn een stuk of 10 laadpalen die, werkelijk, nagenoeg elke dag door laadaso's worden gehijackt....Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:01:
[...]
Kan ik me de frustratie helemaal voorstellen. In die situatie zou ik gewoon niet voor EV gekozen hebben. Maar kan je werkgever bij kantoor niet voor een laadpunt zorgen?
Ik ga er niet dood van
Ben wel benieuwd welke impact dat zal hebben op de inbegrepen data abonnementen. Idem met YouTube en andere videostreaming apps. Dat gaat heel wat extra data vereisen dus tenzij die abo's onbeperkte data hebben zal dat toch op een of andere manier doorgerekend worden vrees ik op termijn.Juancho schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:40:
Zag net een video waar iemand, wel in het buitenland, Tubi kon openen: Tubi TV biedt premium films en tv-entertainment dat naar u gestreamed kan worden
Lijkt me wel chill om tijdens het laden wat YouTube te kunnen kijken op het ingebouwde scherm.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Daar stonden hier vorige week al een paar berichten over.Juancho schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:40:
Zag net een video waar iemand, wel in het buitenland, Tubi kon openen: Tubi TV biedt premium films en tv-entertainment dat naar u gestreamed kan worden
Als je met VPN doet alsof je zelf in de US woont kun je met de PC of iPad de Tubi app naar je auto forceren vanuit de Playstore. Alleen content krijg je niet, tenzij je je auto ook weer zou wijsmaken dat hij in de US staat. Dus ik heb de spp weer gewist.
Maar die Tubi- beelden die ik ook zag in die video zijn veelbelovend, ziet er goed uit en zijn hopelijk een voorbode voor wat ons nog steeds te wachten staat ( ja ,ik blijf optimistisch……) met de beloofde YouTube app.
Volgens mij hebben we 4 jaar gratis data, daarna wordt het betaald. Tegen welke prijs weet ik niet, maar dat zal vast wel vrij fors zijn.Largamelion schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:08:
[...]
Ben wel benieuwd welke impact dat zal hebben op de inbegrepen data abonnementen. Idem met YouTube en andere videostreaming apps. Dat gaat heel wat extra data vereisen dus tenzij die abo's onbeperkte data hebben zal dat toch op een of andere manier doorgerekend worden vrees ik op termijn.
Lijkt me wel chill om tijdens het laden wat YouTube te kunnen kijken op het ingebouwde scherm.
Bij andere merken is een simkaarten inbegrepen wat een jaar lang werkt, daarna moet je zelf een abonnement afsluiten.
Zal voor mij niet gelden denk ik, of hooguit 1 jaar als ik het leasecontract met een jaar wil verlengen (wel mijn insteek) maar dan ga ik het natuurlijk wel verhalen op mijn werkgever of leasemaatschappij. Immers, deze wagen zonder data is absoluut not done. Desnoods maar een extra vergoeding voor veelvuldig telefoon hotspot gebruik.
Dit heb ik erover gevonden. Ik weet alleen niet zeker of dit alles qua data dekt.Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:31:
[...]
Volgens mij hebben we 4 jaar gratis data, daarna wordt het betaald. Tegen welke prijs weet ik niet, maar dat zal vast wel vrij fors zijn.
Bij andere merken is een simkaarten inbegrepen wat een jaar lang werkt, daarna moet je zelf een abonnement afsluiten.
"Wat kost een Volvo On Call abonnement?
U kunt het VIN-nummer vinden op het kentekenbewijs van uw Volvo of in de Volvo On Call-app. 1 jaar verlengen voor € 40 incl. btw (online € 39). 2 jaar verlengen voor € 65 incl."
Erg flauw, is daar niks tegen te doen? Personen op aanspreken (zal wel niet helpen, want een weldenkend mens zet z'n fossiele auto niet op een laadplek). Maar als dat niets uithaalt zou je de gemeente, handhaving of politie hierover kunnen bellen. Je parkeert je auto immers ook niet voor een benzinepomp, dat vind iedereen normaal!ergodyne1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:37:
[...]
Ik ga op korte termijn wisselen van woning en daarom heb ik nog niet geinvesteerd in een laadpunt thuis. We huren parkeerplaatsen op een groot parkeerterrein, daar zijn een stuk of 10 laadpalen die, werkelijk, nagenoeg elke dag door laadaso's worden gehijackt....
- single gaat naar RWD
- er komt een LR single model bij
- twin krijgt een a-synchroon aandrijfsysteem: RWD altijd aan, FWD bijgeschakeld naar omstandigheden (efficiënter)
- iets grotere accu’s (efficiënter)
- elektromotoren voortaan van Volvo zelf (efficiënter)
- andere omvormer (efficiënter)
- laadsnelheid naar 200 kw
- andere kleuren
- andere 19” velgen
- betere range ( bijvoorbeeld 533 km wltp voor single LR C40 en 500 km voor de XC40 Twin
- aanbod van gratis 3 jaar verzekering vervalt ( dat is dus een nadeel van een kleine 3000 euro)
- prijsverhoging 1000 - 2000 euro
Deze informatie komt uit een bericht wat vandaag als voorinformatie aan de dealers verstuurd is. Volgende week dus meer informatie!
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 17-11-2022 19:28 ]
Dat zijn serieuze verbeteringen! Ik was jaloers op al die mensen die nu voor hetzelfde geldt als mijn p6 nu de nieuwe rwd van dat t…. merk konden aanschaffen. Maar ben nu jaloers op de mensen die my24 kunnen bestellenMga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:22:
Volgende week komt er officieel informatie over my 24. Veel technische wijzigingen, nog niet in detail bekend maar dit zijn de highlights:
- single gaat naar RWD
- twin krijgt een a-synchroon aandrijfsysteem: RWD altijd aan, FWD bijgeschakeld naar omstandigheden (efficiënter)
- andere kleuren
- andere 19” velgen
- betere range ( bijvoorbeeld 533 km wltp voor single LR C40 en 500 km voor de XC40 Twin
- aanbod van gratis 3 jaar verzekering vervalt ( dat is dus een nadeel van een kleine 3000 euro)
Deze informatie komt uit een bericht wat vandaag als voorinformatie aan de dealers verstuurd is. Volgende week dus meer informatie!
RWD en betere range, goede verbeteringen!Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:22:
Volgende week komt er officieel informatie over my 24. Veel technische wijzigingen, nog niet in detail bekend maar dit zijn de highlights:
- single gaat naar RWD
- andere kleuren
- andere 19” velgen
Had ik moeten wachten….?! Nee, auto wordt dus weer duurder en de bijtelling regels. veranderen weer in negatieve zin.
Toch wel blij met MY23.
Maar…. Verbeteringen zijn wel degelijk top!
Ik heb een bestelling lopen voor een my23 C40 twin. Die is weliswaar eventueel om te zetten naar my24 maar naast de prijsverhoging van my 24 is er ook nog de eerdere prijsstijging die ik met mijn bestelling in mei net voor was - maar die bij omzetting naar my 24 wel gaat meetellen.Kammika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:36:
[...]
Dat zijn serieuze verbeteringen! Ik was jaloers op al die mensen die nu voor hetzelfde geldt als mijn p6 nu de nieuwe rwd van dat t…. merk konden aanschaffen. Maar ben nu jaloers op de mensen die my24 kunnen bestellen
Verder krijg ik een lagere inruilprijs als mijn huidige auto een halfjaar later wordt ingeleverd.
Dan is er nog het vervallen van de gratis 3 jaar AR verzekering.
Onder de streep opgeteld is dat toch wel 8000 euro of meer verschil in denk ik. Wat ik daar voor terug krijg is een stukje meer range (theoretisch 60 km) en iets sneller laden. Maar de huidige range is voor mij bijna altijd voldoende en laden onderweg doe ik ook al niet vaak……dus waarom zou ik het doen?
Mocht iemand goede raad over dit dilemma hebben: graag!
https://www.rtlnieuws.nl/...en-vinden-met-google-maps
[ Voor 13% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 17-11-2022 20:49 ]
Volgens mij gaat dit over de telefoon app van Maps, niet over AAOS…..DPPSchoenmaker schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:47:
Eindelijk... Hebben jullie het al gemerkt?
https://www.rtlnieuws.nl/...en-vinden-met-google-maps
Ik ben ook verplicht een EV ingeprakt, die discussie is al vaker gevoerd hier dus laten we er a.u.b. verder geen hele boom over opzetten, maar kort gezegd komt het erop neer dat :dvroegop schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]
Wow.. 1000 km per week en niet thuis kunnen laden. Waarom heb je voor EV gekozen? Ik ben enorme fan van EV rijden maar onder die omstandigheden had ik dat nooit gedaan.
Respect overigens
- Werkgever graag duurzaam wil zijn en dus alleen het leasen van een EV nog toestaat
- Werkgever ook de vergoeding per km voor mensen per partikuliere wagen gaat verlagen zoniet wegnemen als die wagen niet ook een EV is
- Een prive wagen van vergelijkbare aard zelfs in dinosap uitvoering per maand duurder is (veel duurder) dan de bijtelling voor die leasewagen, mede omdat de afschrijving erg hoog is omdat je zoveel km per jaar rijdt
Laden op eigen terrein is onmogelijk, tenzij ik ga verhuizen. Dat is financieel momenteel voor mij ook niet haalbaar.
En ik kan me zo voorstellen dat er veel meer mensen zijn die zo zitten, en er zullen er veel meer bij gaan komen ook nu de wagens met brandstof bij de leasemaatschappijen zakelijk in de ban worden gedaan door ze bij werkgevers uit te promoten en EV juist sterk te promoten.
Vandaag een snellader gepakt, de laadpalen rondom mijn huis waren bezet (volgens apps en oplaadpalen.nl) maar ook daar geen fijne ervaring. De 8 plekken waren vol kort nadat ik er was begonnen met laden, komen er ineens een stuk of 6 busjes van een grote webwinkel aanrijden die wilden snelladen, omdat ze niet direct terecht konden gingen ze in en uitritjes blokkeren, liepen rond en keken bij iedereen op de paal hoe vol die al was en wie bijna 80% was werd (als die in de auto zat) aangesproken want die moest maar weg. "vol zat, wij moeten ook". Alles en iedereen werd met mobieltjes op de film gezet, je voelde je gewoon weggekeken.
Ik had ook veel liever hybride gegaan, maar dat mocht echt niet. En zelf daarvoor opteren met een eigen wagen, zoals gezegd, is veel duurder en niet betaalbaar voor mij.
Ik klaag niet, ik heb een schitterende wagen, en de jammere consequenties zoals met die laadpalen vandaag..... het hoort er nu eenmaal bij denk ik dan maar. Er is altijd wel iets minders te vinden welke wagen je ook rijdt. Ik ben verder erg tevreden en dat laat ik hier niet door bederven
Ow, jammer... Sorry (iets met dooie mus)...Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:53:
[...]
Volgens mij gaat dit over de telefoon app van Maps, niet over AAOS…..
Hier heel tevreden. Maandag weer naar de dealer voor poging 2 voor de app te koppelen. Zoemen van de verlichting ligt nog bij het hoofd kantoor.
En die my24 50km wltp is 25-40km real range meer. Haast niet de moeite waard. Over een jaar maar eens kijken de Twin ingeruild kan of moet worden voor een single ivm boetes
Pfff hij is idd fors duurder geworden. Net mijn model geconfigureerd op de Volvo site. Kom 7000 hoger uit dan mijn aanschafprijs. Als my24 dan nog 3k duurder is wordt het verschil 10k… dat is toch wel fors! Ik neem mijn woorden terug. Blij met mijn my22Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:24:
[...]
Ik heb een bestelling lopen voor een my23 C40 twin. Die is weliswaar eventueel om te zetten naar my24 maar naast de prijsverhoging van my 24 is er ook nog de eerdere prijsstijging die ik met mijn bestelling in mei net voor was - maar die bij omzetting naar my 24 wel gaat meetellen.
Verder krijg ik een lagere inruilprijs als mijn huidige auto een halfjaar later wordt ingeleverd.
Dan is er nog het vervallen van de gratis 3 jaar AR verzekering.
Onder de streep opgeteld is dat toch wel 8000 euro of meer verschil in denk ik. Wat ik daar voor terug krijg is een stukje meer range (theoretisch 60 km) en iets sneller laden. Maar de huidige range is voor mij bijna altijd voldoende en laden onderweg doe ik ook al niet vaak……dus waarom zou ik het doen?
Mocht iemand goede raad over dit dilemma hebben: graag!
Kortom, ik zou zelfs als ik zou kunnen nu misschien niet eens een eigen laadpaal willen/hoeven. Het enige gemak is misschien dat je ipv aan de openbare laadpaal je thuis snachts de boel vol kan laden. Maar daar zit natuurlijk wel een kostenpostje aan. We willen graag verhuizen van een rijtjeshuis naar een 2:1 kapper met eigen oprit/garage en wellicht denk ik er dan anders over (zal oa liggen aan waar de openbare palen staan) maar het kan dus ook gewoon heel goed. En een ander kan zo weer hele slechte ervaringen hebben. Daarom is het onzinnig om iemand iets te verwijten of raar op kijken als die persoon veel rijdt maar geen eigen laadpaal heeft. Dan projecteer je je eigen situatie op die van een ander.
Nou ik vind het wel praktisch hoor.DPPSchoenmaker schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:03:
[...]
Ow, jammer... Sorry (iets met dooie mus)...
Ik zoek nu al vaak de bestemming op in Google maps op mijn mobiele telefoon. Hoef ik in de auto alleen maar de laatste bestemming aan te vinken.
Maar vond het heel onhandig dat voor laadpalen ik dus niet heel makkelijk een snellader kon zoeken. Nu dus wel!
Zie we dat er een nieuwe Gm in de auto ook is ingedraaid. Maar was er niet heel blij mee. Die betekent de accu afname bij files niet goed. Elke keer als er een file onderweg was, dropte mijn voorspelde accupercentage op bestemming fors (tot ver onder 0%) om vervolgens weer op normaal niveau te komen als ik de file voorbij was (of opgelost was)
Nu kijk ik niet zoveel naar dat percentage omdat ik wel weet wat mijn auto verbruikt, maar doordat die zo laag zakte kreeg ik ook om de 5 min onterecht irritante dialoogjes in beeld dat de bestemming buiten accubereik was en dat ik een laadpaal moest zoeken…
Zit echt in Google maps, want de rijassistent van Volvo zelf gaf gewoon juiste actieradius aan..
Hoop dat dit snel gefixt wordt…
De comment hierboven over de MY24 is voor mij wel degelijk interessant - de meerprijs zal neerkomen op een paar tientjes per maand op de leaseprijs en met de extra range etc is dat wel interessant.
Heeft iemand hier enig idee hoe dat zit met als ik bijv. nu (of over een week of 2) een bestelling zou plaatsen, zou dit dan de MY24 zijn of is er nog kans dat het de MY23 is? Of kan alleen de dealer mij dit vertellen?
We moeten misschien even wachten toe de configurator is aangepast aan ny24. Volgens de dealer informatie kun je ‘ straks’ een LR Single Core met een Range van 533 wltp kopen.voor net geen 50k. Dat klinkt wel weer goed toch? MKammika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:43:
[...]
Pfff hij is idd fors duurder geworden. Net mijn model geconfigureerd op de Volvo site. Kom 7000 hoger uit dan mijn aanschafprijs. Als my24 dan nog 3k duurder is wordt het verschil 10k… dat is toch wel fors! Ik neem mijn woorden terug. Blij met mijn my22
Toen ik in mei jl in gesprek raakte over inruil van de P8 kreeg ik een mooie deal voorgeschoteld. Rekening houdend met de gratis verzekering voor 3 jaar en 3 jaar geen onderhoudskosten en het feit dat ik mijn winterwielen los kon verkoren voor een mooi bedrag (omdat de nieuwe all-season heeft en ik toch niet naar de wintersport ga en ik dan dus in de toekomst ook geen banden wissels en opslagkosten heb) kwam er onder de streep een mooi klein bedragje te staan waar ik ja tegen gezegd heb. Dat kon ik naar mezelf verantwoorden.
Sinds mijn bestelling Is de prijs van een my 23 auto in juni j.l. 1500 of 2000 omhoog gegaan (die ik dus ontliep) maar daar komt voor my 24 nu nog eens 1000 bij (twin engine). Als ik zou omzetten naar my24 zit ik dus al 2500 - 3000 hoger.
Het wegvallen van de gratis verzekering is globaal 3 x 900-1000 waard. Da’s bij elkaar dus al 5500. Vermindering van de inruilprijs van de huidige bij het 6 maanden later inleveren weet in (nog) niet maar dat zal ook wel een paar duizendjes betekenen.
In deze rare tijden hou ik die centen maar liever vast en heb ik dus eigenlijk al besloten dat ik bij my23 blijf …..,..dan zien we over een paar jaar wel weer wat er dan te koop is.
Als de prijslijst van my24 straks officieel is wordt het denk ik my24, Als je een contact voorstel krijgt van Volvo Care staat het luid en duidelijk vermeld welk my het is.xandje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:11:
Ik zit eraan te denken een C40 te bestellen via private lease. Ik ga morgen proefrijden en heb stiekem mijn zinnen er al op gezet na 12 jaar met veel plezier in een C30 te hebben gereden.
De comment hierboven over de MY24 is voor mij wel degelijk interessant - de meerprijs zal neerkomen op een paar tientjes per maand op de leaseprijs en met de extra range etc is dat wel interessant.
Heeft iemand hier enig idee hoe dat zit met als ik bijv. nu (of over een week of 2) een bestelling zou plaatsen, zou dit dan de MY24 zijn of is er nog kans dat het de MY23 is? Of kan alleen de dealer mij dit vertellen?
(Het kan zijn dat ze nog ergens een my23 in de pipeline hebben zitten, dus wel even opletten voordat je een handtekening zet…)
Maar een proefrit over een paar weken zal dus in my23 zijn. Voor een Single engine maakt dag wel veel uit (van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving) dus zo’n proefrit zegt niet alles denk ik…..
[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 18-11-2022 10:26 ]
Duidelijk, ik had inderdaad al een offerte van Volvo gekregen waarop 2023 staat. Dit was meer even voor de beeldvorming, maar dat is verhelderend.Mga1600 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:23:
[...]
Als de prijslijst van my24 straks officieel is wordt het denk ik my24, Als je een contact voorstel krijgt van Volvo Care staat het luid en duidelijk vermeld welk my het is.
(Het kan zijn dat ze nog ergens een my23 in de pipeline hebben zitten, dus wel even opletten voordat je een handtekening zet…)
Dank, ik ga bij de garage vragen of ze me op de hoogte houden wanneer de prijslijst bekend is en dan wacht ik daarop!
Helemaal mee eens.Juancho schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:37:
Die hele laad discussie, wel/geen eigen laadpaal, ervaringen met snelladen... het is zo verschrikkelijk onzinnig want voor iedereen gelden andere ervaren en situaties. Ik heb mijn P8 nu bijna 2 jaar, mijn eerste EV dus ik was best wel angstig in het begin. Nu bijna 2 jaar later nooit maar dan ook nooit problemen gehad. Hier in de nieuwbouwwijk staan zat laadpalen op loopstand, de dichtstbijzijnde op 50m lopen is altijd wel vrij, bovendien werk ik zo'n 50% thuis dus dan staan die palen sowieso bijna allemaal leeg. Snelladen vooral als we naar onze cluppie in Brabant gaan maar op de terugweg is het vaak al wat later en sta je 9 van de 10x in je uppie ff 5 a 10 minuten er stroom in te rammen met 150kWh. En dan heb ik het nog niet eens over dat zowel ik als mijn partner op het werk kunnen laden.
Kortom, ik zou zelfs als ik zou kunnen nu misschien niet eens een eigen laadpaal willen/hoeven. Het enige gemak is misschien dat je ipv aan de openbare laadpaal je thuis snachts de boel vol kan laden. Maar daar zit natuurlijk wel een kostenpostje aan. We willen graag verhuizen van een rijtjeshuis naar een 2:1 kapper met eigen oprit/garage en wellicht denk ik er dan anders over (zal oa liggen aan waar de openbare palen staan) maar het kan dus ook gewoon heel goed. En een ander kan zo weer hele slechte ervaringen hebben. Daarom is het onzinnig om iemand iets te verwijten of raar op kijken als die persoon veel rijdt maar geen eigen laadpaal heeft. Dan projecteer je je eigen situatie op die van een ander.
Ik heb net ook geladen, dichtstbijzijnde is 250 meter verderop.
Maar vrijdagochtend is die altijd vrij, dus wat ik gisteren aan die snellader mistte (ben gestopt op 60% vanwege de situatie, was op zich wel genoeg voor mijn ritje gisteravond) heb ik zonet erbij gehaald. Vanochtend om 6.00 neergezet, zonet opgehaald omdat hij vol was (4:40 uur geladen tot 90%)
Ik kom het weekeinde wel weer door ermee :-)
Nu twee en een halve week in gebruik, en ik heb nog geen enkel moment gehad van stress of angst over dat laden, ruim 2000 km gereden al, en zonder problemen ook. 1x haperen van de app is alles.
Dat zijn flinke structurele aanpassingen aan het platform. Ik ben benieuwd of de carrosserie ook aangepakt wordt. Ik kan me voorstellen dat ze elementen van de EX90 overnemen. En zouden ze het dashboard ook moderniseren? Het huidige dashboard is zo langzamerhand toch wel old school.Mga1600 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:22:
- single gaat naar RWD
- andere kleuren
- andere 19” velgen
Rechtervoetje zo zwaar?Veromor schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:24:
Laadpaal intimidatie.. alleen al dat mobieltjes er bij meteen... zou verboden moet worden. Treurig.
Hier heel tevreden. Maandag weer naar de dealer voor poging 2 voor de app te koppelen. Zoemen van de verlichting ligt nog bij het hoofd kantoor.
En die my24 50km wltp is 25-40km real range meer. Haast niet de moeite waard. Over een jaar maar eens kijken de Twin ingeruild kan of moet worden voor een single ivm boetes
Zelfs met de single engine moet je goed opletten... zeker als je jaren diesel gereden hebt, merk je veel te laat kop dat je eigenlijk al veel te hard rijdt omdat je gewend bent op geluid af te gaan.
Flitsmeister staat op de GSM, start vanzelf op als ik in de auto stap, en geeft hele duidelijke waarschuwingen voor palen of mobiele flitsers. Die komen gewoon over BT over de audio van de wagen terwijl de GSM in de binnenzak zit.
En dat werkt: Hier vlakbij is op 10-11 een nieuwe flitspaal geplaatst, stond er in 1 dag en werkend, bij een kruising. Die zat binnen 24 uur ook in Flitsmeister anders had ik het half achter een boom verscholen apparaat niet eens gezien nog.
Niet overal hoor, Gemeente Haarlemmermeer heeft laadpaal aanvragen per 1-1-2022 afgeschaft, je kunt die niet meer aanvragen.Juancho schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
Veel mensen weten volgens mij ook niet dat je altijd een verzoek kan doen bij je gemeente voor een laadpaal. Nee heb je, ja kan je krijgen. Soms kan het heel snel gaan, soms duurt het best lang. Maar nogmaals, proberen kan altijd. Met een beetje geluk, zoals hier, werkt je gemeente graag mee en zijn er zelfs al locaties vastgelegd waar een paal mag komen.
Ze vinden dat er genoeg staan op basis van een onderzoek uit 2019.
In 2023 starten ze met monitoren van bezetting, is een paal te veel bezet dan plaatsen ze er in de buurt een bij. Jammer voor de gebieden waar geen palen staan nog, daar krijgen ze geen bezet signalen van omdat er geen paal staat en dus komt er daar ook geen bij.
Bovendien, eerst moet een paal te vaak bezet zijn (en hoeveel bezetting is 'te vaak"?), dan volgt nog de bijna 9 maanden durende procedure voor de paal er kan komen. Ze gaan zwaar achter de feiten aanlopen zo denk ik.
In mijn oude auto kon ik inderdaad redelijk "op gehoor" bepalen hoe snel ik reed. Bij een EV lukt dat niet. Daarom gebruik ik nu waar het kan de cruise control. Vmax + 5 heeft mij nog nooit een boete opgeleverd.Veromor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:07:
Rijden veel korte ritten en precondition niet. 24kw/100 atm. Dus valt wel mee. Je rijdt alleen te snel te snel zonder dat je het door hebt en dat kan soms duur uitvallen. Moet gewoon nog lekker wennen. Binnenkort de auto maar eens wassen met de hand voor de eerste keer.
Daarom zeg ik ook dat het per gemeente kan verschillen, maar proberen kan altijd. En zelfs niet bij elke gemeente gaat het daadwerkelijk via de gemeente. Hier in Zwolle ging het direct via Allego. Binnen 2 maand na aanvraag stond de paal er. Perfect.ron65 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:27:
[...]
Niet overal hoor, Gemeente Haarlemmermeer heeft laadpaal aanvragen per 1-1-2022 afgeschaft, je kunt die niet meer aanvragen.
Ze vinden dat er genoeg staan op basis van een onderzoek uit 2019.
In 2023 starten ze met monitoren van bezetting, is een paal te veel bezet dan plaatsen ze er in de buurt een bij. Jammer voor de gebieden waar geen palen staan nog, daar krijgen ze geen bezet signalen van omdat er geen paal staat en dus komt er daar ook geen bij.
Bovendien, eerst moet een paal te vaak bezet zijn (en hoeveel bezetting is 'te vaak"?), dan volgt nog de bijna 9 maanden durende procedure voor de paal er kan komen. Ze gaan zwaar achter de feiten aanlopen zo denk ik.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"