Even een update van mijn kant over een vakantie naar Italie die ik net heb afgerond.
Waarschuwing 1: wall of text to follow
Waarschuwing 2: Ik deel mijn volledige ervaring ter leering ende vermaeck - sorry als dit als pietluttig/zeikerig wordt ervaren
MY23 P6, trip naar omgeving Trento (Dolomieten) met gezin. Ik ga het niet over gedetailleerd verbruik hebben, want dat heb ik niet bijgehouden en interesseert me ook niet. Stop halverwege bij een hotel op zowel de heenweg als de terugweg.
Ik begon de trip door gewoon op Google te vertrouwen. Bij de eerste snellaadpaal in Duitsland kwam ik echter bij een tankstation aan met welgeteld 1 paal, 2 aansluitingen - beide bezet. Niet onoverkomenlijk op zich, maar toch een goed half uur moeten wachten want iedereen was even aan het eten/drinken en nam daar goed de tijd voor. Ik ben na die sessie overgestapt op ABRP en heb voorkeursaanbieders "Fastned" en "Ionity" aangezet.
Dat scheelde een bak. Ionity heeft een prima dekking van hier tot Italie, en er zijn altijd dusdanig veel palen beschikbaar dat je ofwel gelijk kan beginnen, of je kan na een paar minuten los.
Overigens rijd ik wel zakelijke lease met Leaseplan pasje voor EU, dus verkeer ik in de luxepositie dat ik niet op tarieven hoef te letten. Ik weet wel dat ik voor alle toekomstige buitenland-trips het zo ga aanpakken. Opzoeken met ABRP, alleen stations met meerdere palen en 100+KW en dan manueel in Google zetten in de Volvo.
Manueel zoeken naar laadpalen met de Volvo, voor de paar keer dat ik dat probeerde, was een drama. Vaak werden suggesties gegeven voor laadpalen buiten het bereik (handig!) of compleet van de route af, terwijl ik via ABRP gewoon kon zien dat er opties genoeg langs de route waren. Zoals eerder benoemd in dit forum werkt dat langs de route wel goed als je de rit in 1 keer plant met de Volvo - maar dan heb je dus het nadeel wat ik hiervoor benoemde dat allerlei ongunstige of "risicovolle" palen worden ingepland. Zelfs het inzoomen op het gebied en dan zoeken naar palen hielp geen moer, hij zoomde vrolijk uit en gaf suggesties een enorm eind weg waar ik niks aan had.
Daarbij - als ik een lang stuk afleg wil ik laden met 100+KW en zeker zijn van een flinke hoeveelheid palen. Als ik in de buurt van een bestemming of lange tussenstop ben, wil ik juist ook 11kw e.d. zien want dan kan ik immers gedurende de nacht laden.
Overal werkte de laadpas en paal verder zonder problemen. Erg leuk om 30 kilometer te rijden waarvan een groot deel bergafwaarts en dan te zien dat je met meer aankomt dan je vertrok

Hotel was boven op een berg en elke trip de berg af kwam er 6-8% lading bij. Uiteraard werd dat helaas bergopwaarts dan ook flink betaald - maar er zat in Trento zelf een prima Ionity station waar ik veelvuldig gebruik van heb gemaakt.
1 kleine voetnoot voor wie Italie doet en Ionity Brenner wil pakken - deze zit binnenin de parkeergarage van een shopping outlet. Smoordruk, altijd vol, en niet iedereen haalt z'n wagen weg als deze (bijna) vol geladen is want ze zijn druk aan het shoppen. Doorrijhoogte is ook beperkt, moet je mogelijk ook even op letten (2m20). Maar ook hier, dusdanig veel palen dat ik niet heel lang hoefde te wachten, het was de enige plek waar ik niet direct kon beginnen.
Verder dan nog wat rij-ervaringen...ik kreeg geen rugklachten van de trip, ondanks uren achtereen rijden dankzij 2+ uur file in Duitsland (waarbij ik maar wat blij was met het zelf optrekken en afstand houden). Ik heb echter wel last in mijn armen gekregen. Ik dacht een redelijk neutrale zitpositie te hebben en mijn rug/benen zijn het daar mee eens, maar mijn armen heb ik nu al 2 dagen last van. Toch eens zien of ik het stuur nog wat bij kan/moet stellen. Misschien een zeikerig punt, maar ik heb wel gemerkt dat het geforceerd PA laten weten dat je het stuur nog vast hebt op den duur ook je armen gaat irriteren. Het is toch elke keer een klein beetje bewegen, tegen de wens van de auto in die braaf tegen stuurt.
Ventilatie - ik vind qua geluid/temperatuur stand 3 prettig. Maar ik merk dat als die aan staat, en ventilatie staat verder op automatisch, de voorruit toch vaak beslaat. Dan moet ik hem weer op de (eigenlijk te harde) stand 4 zetten, en de blazer naar de voorruit dirigeren...of natuurlijk de ontwaseming aanzetten, die er gelijk 40 graden bloedhete lucht tegenaan blaast. Beetje irritant, ik hou van "auto" settings die ook gewoon precies goed werken. Stand 4 is echt wel luidruchtig/stevig vind ik. Ik ga nog eens proberen om de binnenkant van de ruiten extra schoon te maken en te behandelen, zien of dat scheelt.
Verder geen gekke dingen meegemaakt. 1 of 2 keer een of andere onderhoudsmelding die een tiende seconde op het display verschijnt en dan direct verdwijnt gezien, maar die negeer ik gemakshalve tot ze blijven staan