P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Bedankt voor de tip. Set zojuist besteld.ron65 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
En als je het helemaal niet vertrouwt met die keyless protection in de sleutel zelf:
https://www.amazon.nl/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
....
Maar als ik alles samenmvat:
-Nieuwe volvo sleutels gaan vanzelf "uit" bij geen beweging na 30min
-Afhankelijk van verzekering is kan certificaat nodig zijn. Dus dan zal de keyless protect moeten en iedere x jaar certificaat vernieuwd worden.
-Kistje goedkoop en extra veiligheid en sleeve blokkeerd zending bij beweging
Hij schakelt zichzelf pas na 30 min uit zoals ik het begrijp. Als ik dus ergens aankom met auto, kaniemand met deze truc dus zo de auto meenemen zoals ik het lees…JTHZZ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
Dat gaat over auto’s met sleutel zonder bewegingssensor. De Volvo sleutel heeft een beveiliging alleen gaat die na 30 minuten zonder beweging uit. 30 minuten of 8 minuten voordat de sleutel uit gaat maakt echt geen verschil. In Nederland bij sommige verzekeringen wel omdat ze blijven luisteren naar de SCM die 8 minuten eist. Als het verschil tussen 8 min en 30 min zo groot was zouden andere landen het ook wel eisen.
Waar zo’n keyless protector zinvol is, is voor auto’s die helemaal geen bewegingssensor in hun sleutel hebben zitten en het keyless signaal altijd aan staat. Maar dat is op Volvo niet van toepassing
Binnen een half uur te weten komen waar de sleutel ongeveer ligt en met een of andere extender een relay attack uitvoeren terwijl je naast de auto staat waar iemand net uit is gestapt. En dat alles ongezien. Het zal vast kunnen maar hoge pakkans en lage slagingskans.Kammika schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:45:
[...]
Hij schakelt zichzelf pas na 30 min uit zoals ik het begrijp. Als ik dus ergens aankom met auto, kaniemand met deze truc dus zo de auto meenemen zoals ik het lees…
De typische relay attack wordt zo niet uitgevoerd. Ze gaan gewoon langs de huizen snachts tot ze een signaal oppikken en dan gaan ze aan de slag. Dus 30 minuten of 8 gaat voor een verzekeringsstatistiek geen verschil maken.
[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 23-10-2022 19:40 ]
Voor zover ik begreep uit alle info (ik heb mijn wagen nog steeds niet dus geen eigen ervaring!) zijn de sleutels bij een level 3 alarm voorzien van de time-out functie en stoppen de code te verzenden als ze xx minuten stilliggen.Kammika schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:45:
[...]
Hij schakelt zichzelf pas na 30 min uit zoals ik het begrijp. Als ik dus ergens aankom met auto, kaniemand met deze truc dus zo de auto meenemen zoals ik het lees…
Of dat ook al is bij gewoon level3 of alleen vanaf level3 mét certificaat (heb ik er wél bij besteld), geen idee.
Er zijn sleutelhoesjes te koop (zie mijn voorgaande mail, bij dat setje zitten 2 hoesjes meegeleverd) die ook de RFID blokkade hebben.
Je stapt uit, sluit af, en doet de sleutel in het hoesje en dan in je zak. Aan het hoesje zit een kettinkje waar de sleutel aankan zodat ze aan elkaar vast zitten, en je haalt de sleutel er ook weer makkelijk uit.
Zodra de sleutel in het hoesje zit, is zijn code niet meer op te vangen. Dus parkeer je je wagen en doet meteen de sleutel erin, kunnen ze scannen wat ze willen.
Zoals elders gezegd, de werkmethode is anders, ze gaan de deuren langs en als ze een signaal opvangen gaan ze aan de slag. Dat gebeurt meestal snachts. Kleine kans dat dat net binnen die 30 minuten is ;-)
Gewoon in het hoesje, binnen meteen uit je zak in het doosje dat ergens in de woonkamer kan staan bijv en geen risico op die manier. Vlak achter de voordeur zou ik niet doen, geringe kans dat er toch een signaaltje op te pikken is binnen de eerste meter rond het doosje of hoesje moet je wel incalculeren.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Je kunt overigens je sleutel checken door naar de typecode te kijken (even open maken). Als die eindigt op MS van Motion Sensor dan zit er dus een bewegingssensor in waarmee de sleutel het signaal automatisch kan uitschakelenron65 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
Voor zover ik begreep uit alle info (ik heb mijn wagen nog steeds niet dus geen eigen ervaring!) zijn de sleutels bij een level 3 alarm voorzien van de time-out functie en stoppen de code te verzenden als ze xx minuten stilliggen.
Of dat ook al is bij gewoon level3 of alleen vanaf level3 mét certificaat (heb ik er wél bij besteld), geen idee.
Er zijn sleutelhoesjes te koop (zie mijn voorgaande mail, bij dat setje zitten 2 hoesjes meegeleverd) die ook de RFID blokkade hebben.
Je stapt uit, sluit af, en doet de sleutel in het hoesje en dan in je zak. Aan het hoesje zit een kettinkje waar de sleutel aankan zodat ze aan elkaar vast zitten, en je haalt de sleutel er ook weer makkelijk uit.
Zodra de sleutel in het hoesje zit, is zijn code niet meer op te vangen. Dus parkeer je je wagen en doet meteen de sleutel erin, kunnen ze scannen wat ze willen.
Zoals elders gezegd, de werkmethode is anders, ze gaan de deuren langs en als ze een signaal opvangen gaan ze aan de slag. Dat gebeurt meestal snachts. Kleine kans dat dat net binnen die 30 minuten is ;-)
Gewoon in het hoesje, binnen meteen uit je zak in het doosje dat ergens in de woonkamer kan staan bijv en geen risico op die manier. Vlak achter de voordeur zou ik niet doen, geringe kans dat er toch een signaaltje op te pikken is binnen de eerste meter rond het doosje of hoesje moet je wel incalculeren.
Verder is het ontzettend fijne auto om in te rijden zeg! Ligt heerlijk op de weg, weinig rijgeluid en het zit comfortabel. Erg blij mee. De app doet het ook prima, je kunt er niet zo vreselijk veel mee, maar dat wat ie kan, doet ie goed.
Klopt: de standaard sleutels hebben ook een tijd functie en vallen na 30 minuten niet te hebben bewogen in slaap en zijn dan niet benaderbaar.ron65 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
Voor zover ik begreep uit alle info (ik heb mijn wagen nog steeds niet dus geen eigen ervaring!) zijn de sleutels bij een level 3 alarm voorzien van de time-out functie en stoppen de code te verzenden als ze xx minuten stilliggen.
Bij een alarm (uitgebreid met certificatie - dat is dus inclusief de KE01 voorziening) is die tijd teruggebracht tot een minuut of 6-7-8. De sleutel zelf verandert niet. Wel wordt de standaard batterij vervangen door een plattere batterij waarop een klein stukje electronics is bevestigd die dat regelt.
[In geval van nood ( als die kleinere batterij onverhoopt leeg is) kun je tijdelijk de oorspronkelijke batterij in de sleutel terug stoppen. Dat is een doodsimpel klusje in tegenstelling tot het vervangen van die speciale batterij die met allerlei stripjes vastzit. Ik heb in het begin veel last gehad van lege batterijen, maar sinds die extra electronica dingetjes onder garantie zijn vervangen door een gemodificeerde uitvoering nooit meer.]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Het is aan de autofabrikanten om daar gebruik van te maken. BMW en de VAG-groep passen dit reeds toe.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Fijn wel he, led-koplampenTomoth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:47:
Licht heerlijk op de weg
Daarna vond de navigatie het een leuk plan om opeens het geschatte accu percentage aan te passen van 55% over naar -9% over bij aankomst... laadstation zoeken meldingen popten op.... na een half uur doorrijden schoot ie weer langzamerhand naar de 55%... ik heb soms ook moeite met maandagen, maar deze keer was ik het niet....
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Inmiddels de auto bijna 11 maanden in bezit maar tot heden heb ik alleen app notificaties gehad bij een software updates van de auto, ik ontvang nog altijd geen notificatie bij een volle accu.
Hoe is jullie ervaring?
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Volvo doet ook mee. De Polestar 3 heeft/krijgt dit ook.Claude schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:50:
Voor wat betreft keyless entry ligt de oplossing voor het uitschakelen van de 'man in the middle attack' in de UWB techniek (ultra wide band). Lees er hier over.
Het is aan de autofabrikanten om daar gebruik van te maken. BMW en de VAG-groep passen dit reeds toe.
https://www.polestar.com/.../article/softwareUpdates/
Net contact gehad met de dealer omtrent het niet kunnen koppelen van de Volvo cars app.k-jah schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:59:
Bij polestar is ondertussen bekend dat 2.4 er aan komt (of al is), en dat dit geen OTA is.
https://www.polestar.com/.../article/softwareUpdates/
Voor a.s. Donderdag een afspraak gemaakt voor het updaten van 2.3.1 naar 2.4
Er was net een schrijven uit van Volvo dat de update in week 43 wordt vrijgegeven.
EDIT:
Updates in software V2.4
Gebruik van de verwarmingspomp in koud klimaat verhoogd.
Algemene stabiliteitsverbeteringen voor oplading en geprogrammeerde oplading. Van toepassing op zowel AC als DC oplading.
Kleine verbeteringen aan de interieurverlichting.
Aanpassingen aan de sterkte van de interieurverlichting.
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
NB: Ter ondersteuning van software release V2.4 is delen van informatie tussen auto's tijdelijk uitgeschakeld. Indien dit vóór de update in de auto was ingeschakeld, worden de betreffende privacy-instellingen bewaard totdat de service weer door Volvo wordt ingeschakeld. Delen van informatie via cloudservice is alleen beschikbaar in Europa, Canada en de VS.
[ Voor 40% gewijzigd door Modularsushi op 24-10-2022 12:06 . Reden: Details update 2.4 ]
Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark
Ze stellen wel de juiste prioriteiten (interieurverlichting ?!?!?)Modularsushi schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Net contact gehad met de dealer omtrent het niet kunnen koppelen van de Volvo cars app.
Er was net een schrijven uit van Volvo dat de update in week 43 wordt vrijgegeven.
EDIT:
Updates in software V2.4
Algemene stabiliteitsverbeteringen voor oplading en geprogrammeerde oplading. Van toepassing op zowel AC als DC oplading.
NB: Ter ondersteuning van software release V2.4 is delen van informatie tussen auto's tijdelijk uitgeschakeld. Indien dit vóór de update in de auto was ingeschakeld, worden de betreffende privacy-instellingen bewaard totdat de service weer door Volvo wordt ingeschakeld. Delen van informatie via cloudservice is alleen beschikbaar in Europa, Canada en de VS.
EDIT: Zie nu bij polestar bij 2.4 "Bug fix for charging limit issue." staan. Die is toch wel heel welkom. Als die update van ons ook alleen in de werkplaats kan, ga ik daar wel afspraak maken...
[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 24-10-2022 12:29 ]
wazig verhaal: Autotaal glas heeft enkel testrit gedaan (geen issues meer), dus auto weer omgeruild. Zelf ook gelijk maar testrit gedaan en hij doet het idd weer... schril contract met alle foutmeldingen en de slingerende auto dit weekend... Gelukkig kennelijk opgelost, maar geeft geen heel fijn gevoel dat oorzaak niet bekend is.Kammika schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Balen. Moet van leasemij eerst met Autotaalglas oplossen, maar die kunnen niks zonder een extern bedrijf ivm een of andere firewall die in de auto zit. Garage zou dat wel kunnen, maar mag dus niet fixen vandaag. Iig wel blij dat Autotaalglas zijn planning omgegooid heeft. Ze gaan het maandag oplossen en als ze er niet uitkomen afspraak gemaakt dat ze het zelf met merkdealer oplossen.
Dus op zich prima service van dat bedrijf. Proberen me echt te helpen
Maar wetende dat ze dus een aantal middelen niet hebben die een dealer wel heeft is mijn advies aan wie de keuze heeft: bij ruitschade dus gewoon naar merkdealer. Dit proces niet goed ingericht voor ons model
Enige wat de monteur bij autotaalglas nog kon bedenken is dat er wellicht iets zelfslerends in de auto zit (schijnt bij Tesla ook te zijn na ruitvervanging, dan duurt het een tijdje voor de rijhulp systemen het weer doen omdat ze zichzelf calibreren). Was ook maar een verre gok, omdat hij het ook niet kon verklaren.
Iemand enig idee of er zoiets in de (X)C40 zit irt de rijhulpsystemen?
EDIT: vanochtend benzine getankt met de leenauto na dit na een jaar niet meer gedaan te hebben. Valt me ineens op dat benzine zo stinkt bij het tanken.. nog nooit last van gehad in al die jaren dat ik fossiele brandstofauto's heb gereden. Bijzonder hoe dat werkt...
[ Voor 8% gewijzigd door Kammika op 24-10-2022 12:28 ]
2.4 staat inmiddels op de site bij Volvo.Kammika schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:23:
[...]
Ze stellen wel de juiste prioriteiten (interieurverlichting ?!?!?)
EDIT: Zie nu bij polestar bij 2.4 "Bug fix for charging limit issue." staan. Die is toch wel heel welkom. Als die update van ons ook alleen in de werkplaats kan, ga ik daar wel afspraak maken...
Er staat niet bij dat je er voor naar de werkplaats moet. Hij zou dus gewoon OTA moeten komen.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dat bedoelde ik ook…..maar ik was kennelijk niet duidelijk…..sorry.Venomer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Er staat niet bij dat je er voor naar de werkplaats moet. Hij zou dus gewoon OTA moeten komen.
Het was eigenlijk een reactie op het bericht van k-jah. Dat quoten had ik niet helemaal handig gedaan. Excuus.Mga1600 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Dat bedoelde ik ook…..maar ik was kennelijk niet duidelijk…..sorry.
Nog even samenvatten voor de duidelijkheid:
- Polestar zegt dat ze 2.4 alleen in de werkplaats installeren.
- Volvo zegt dat 2.4 via OTA komt.
Dit is wat ik gehoord heb (voer voor fact checkersKammika schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:26:
[...]
wazig verhaal: Autotaal glas heeft enkel testrit gedaan (geen issues meer), dus auto weer omgeruild. Zelf ook gelijk maar testrit gedaan en hij doet het idd weer... schril contract met alle foutmeldingen en de slingerende auto dit weekend... Gelukkig kennelijk opgelost, maar geeft geen heel fijn gevoel dat oorzaak niet bekend is.
Enige wat de monteur bij autotaalglas nog kon bedenken is dat er wellicht iets zelfslerends in de auto zit (schijnt bij Tesla ook te zijn na ruitvervanging, dan duurt het een tijdje voor de rijhulp systemen het weer doen omdat ze zichzelf calibreren). Was ook maar een verre gok, omdat hij het ook niet kon verklaren.
Iemand enig idee of er zoiets in de (X)C40 zit irt de rijhulpsystemen?
Kalibratie kan dynamisch ("proefrit" op bepaald traject) of statisch (met type afhankelijk bord voor auto en laser vanaf wielen). Welke kalibratie is afhankelijk van auto type.
Voor een statische kalibratie is er een (on line) vrijgave van de firewall nodig. Dit doet men via een speciaal door EU vrijgegeven firma die de tijdelijke vrijgave van de firewall regelt bij de fabrikant.
Maar de inhoud is ook verschillend. Bij Polestar zaten deze punten al in 2.3 en is 2.4 alleen fix voor charge limiet waar sommigen last van hadden. En die zit dan weer niet in de Volvo 2.4. Verwarrend allemaalVenomer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Het was eigenlijk een reactie op het bericht van k-jah. Dat quoten had ik niet helemaal handig gedaan. Excuus.
Nog even samenvatten voor de duidelijkheid:
- Polestar zegt dat ze 2.4 alleen in de werkplaats installeren.
- Volvo zegt dat 2.4 via OTA komt.
Het is me al vaker opgevallen dat verbeteringen die niet in Volvo rel notes stonden, maar wel in die van polestar toch gewoon ook in de Volvo zaten. Heb sterk het vermoeden dat de updates hetzelfde zijn, maar volvo en polestar andere communicatiemedewerkers hebben waardoor de inhoud van de rel notes wel eens anders is…JTHZZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Maar de inhoud is ook verschillend. Bij Polestar hebben zaten deze punten al in 2.3 en is 2.4 alleen fix voor charge limiet waar sommigen last van hadden. En die zit dan weer niet in de Volvo 2.4. Verwarrend allemaal
Verbetering aan de interieurverlichting???Modularsushi schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Net contact gehad met de dealer omtrent het niet kunnen koppelen van de Volvo cars app.
EDIT:
Updates in software V2.4
Give me a break, dit is toch de grootste shitshow allertijden!
I used to concern myself with questions like yours (range anxiety, charching speed, charching time). If you remain focused on such questions you will not fully enjoy the ev experience.
To enjoy it you need to let to go of whether it takes 28 or 35 minute. Whether the range 160, 210 or 230.
Most of the time such questions have little to no effect on your life but they do effect the enjoyment.
Yes traveling long distance you will have to stop a good bit more often than an ice car. Yes it will take longer to charge than to fill a gas car.
How much longer? ALOT. When you get used to it, will you look back on a 1200 mile journey and think, **** I wasted so much time doing this or will you get lost in the joy of the swoosh.
Maybe remember some good conversations you had about evs with other owners at charge stations. Realize you never have such at gas stations.
Realize you do not miss the smell of gas. The exhaust of the near by cars.
You will Laugh about how many Walmarts you saw and went into (you WILL get this humor after a long trip).
Will you mourn the time spent?
You might find the eyes of your spouse smiling more as they never actually enjoyed the oh so long legs an ice can do. If you have a dog you will see joy in their eyes thanks to stopping more often.
At some point you will or won’t learn that life happens as much on the journey as at the destination.
Range anxiety fades to a distant memory. Charging speed is replaced with a, meh it takes as long as it takes attitude.
But the acceleration will still make you grin even over a year later.
When you put “let the bodies hit the floor” on real loud. You will utter a prayer to the traffic gods that there are no cops around.
Enjoy the car.
Enjoy life.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Misschien wel.. in Volvo 2.4 zit dit:JTHZZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Bij Polestar zaten deze punten al in 2.3 en is 2.4 alleen fix voor charge limiet waar sommigen last van hadden. En die zit dan weer niet in de Volvo 2.4. Verwarrend allemaal
Zou dat niet hetzelfde zijn?
Nou… de p6 is erg fijne auto hoor. Ben er erg blij mee. Maar dit weekend een brandstofauto als vervangend vervoer en moet toch wel bekennen dat na 250km gereden te hebben nog steeds 550km actieradius over te hebben een luxe is die ik toch wel gemist heb (sterker nog: nu pas kan waarderen….)DPPSchoenmaker schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:06:
Geweldige stuk tekst gevonden op een ander XC40 forum, moest het even hier delen:
I used to concern myself with questions like yours (range anxiety, charching speed, charching time). If you remain focused on such questions you will not fully enjoy the ev experience.
To enjoy it you need to let to go of whether it takes 28 or 35 minute. Whether the range 160, 210 or 230.
Most of the time such questions have little to no effect on your life but they do effect the enjoyment.
Yes traveling long distance you will have to stop a good bit more often than an ice car. Yes it will take longer to charge than to fill a gas car.
How much longer? ALOT. When you get used to it, will you look back on a 1200 mile journey and think, **** I wasted so much time doing this or will you get lost in the joy of the swoosh.
Maybe remember some good conversations you had about evs with other owners at charge stations. Realize you never have such at gas stations.
Realize you do not miss the smell of gas. The exhaust of the near by cars.
You will Laugh about how many Walmarts you saw and went into (you WILL get this humor after a long trip).
Will you mourn the time spent?
You might find the eyes of your spouse smiling more as they never actually enjoyed the oh so long legs an ice can do. If you have a dog you will see joy in their eyes thanks to stopping more often.
At some point you will or won’t learn that life happens as much on the journey as at the destination.
Range anxiety fades to a distant memory. Charging speed is replaced with a, meh it takes as long as it takes attitude.
When you put “let the bodies hit the floor” on real loud. You will utter a prayer to the traffic gods that there are no cops around.
Enjoy the car.
Enjoy life.
nou, ik heb nog steeds die Diesel, 1100 km per tankje, soms meer, wrijf het me maar onder de neus dat ik straks ook die 250-350 km heb....Kammika schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:29:
[...]
Nou… de p6 is erg fijne auto hoor. Ben er erg blij mee. Maar dit weekend een brandstofauto als vervangend vervoer en moet toch wel bekennen dat na 250km gereden te hebben nog steeds 550km actieradius over te hebben een luxe is die ik toch wel gemist heb (sterker nog: nu pas kan waarderen….)

Overigens, als de dieselschaarste in december toeslaat zou het zomaar eens kunnen dat die diesel naast heeeeel duur worden, ook nog eens op rantsoen zal gaan. Ik heb vandaag al de woorden "autoloze zondag voor diesels" en "avondklok voor diesels" op TV voorbij horen komen. Dan wil ik kunnen lachen in de XC40 P6 als ik langs die stilstaande dieseltjes rijd. toch?
QFT!DPPSchoenmaker schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:06:

Een jaar en week en ruim 43.000km later voelt het optrekken in de P8 inderdaad nog steeds geweldig. En mijn vrouw kijkt me dan nog steeds boos aan
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik denk niet dat het alleen een kwestie van communicatie is wat het verschil tussen de Polestar en de Volvo release notes maakt. De auto’s lijken aardig identiek qua techniek maar zijn dat deels niet (HMI bijvoorbeeld is wezenlijk anders, bij de P2 werd een warmtepomp pas later leverbaar terwijl die bij de P8 al van het begin af aan te bestellen was, Polestar had direct al pixellampen die bij Volvo pas in de C40 werden geïntroduceerd - dat zijn allemaal dingen die met software bestuurd moeten worden, En dus zullen er meer verschillen zijnndan je zou denken).Kammika schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:33:
[...]
Het is me al vaker opgevallen dat verbeteringen die niet in Volvo rel notes stonden, maar wel in die van polestar toch gewoon ook in de Volvo zaten. Heb sterk het vermoeden dat de updates hetzelfde zijn, maar volvo en polestar andere communicatiemedewerkers hebben waardoor de inhoud van de rel notes wel eens anders is…
Ook gebruikt Volvo deze release notes (en ook delen van de software neem ik aan) voor de andere Google auto’s (de B-XC40’s, de V60, V90, S70 en S90 en de XC90), terwijl Polestar alleen de P2 ‘te onderhouden’ heeft. Die van Volvo zullen dus enigszins ‘overlappend’ zijn over de diverse modellen.,
Ik heb me wel eens uit laten leggen dat zo’n update pakket eigenlijk een soort ‘omnibus’ is waar diverse groepen van software ontwikkelaars en programmeurs - na centrale goedkeuring uiteraard - de laatste versies van ‘hun’ software-stuk in wegschrijven. Van nieuwe functies is het logisch ze te benoemen, maar soms zijn die aanpassingen in een bestaand stuk software zo klein en onderhuids dat het niet altijd de moeite van het benoemen waard is.
Maar vaak zijn er heel veel van dat soort kleine en onbenoemde veranderingen of parameter settings aanwezig en ik denk daarom dat het verstandig is om gewoon iedere OTA mee te pikken en niet zoals sommigen hier roepen ‘ maar af te wachten en een keertje over te gaan slaan’. Immers in de twee jaar dat ik dat ding rij (met veel plezier) is er zoveel (overwegend positief) veranderd - bijvoorbeeld qua verbruik dat ik maar denk:” ze zijn niet erg snel bezig daar in Zweden, maar ze zijn wel goed bezig”.
De release notes dienen -naast dat ze een soort ‘naslagwerk’ vormen, misschien ook wel als een soort ‘bevestiging/ geruststelling’ naar de klanten toe dat er aan dingen gewerkt is, bijvoorbeeld na een bug-melding.
Zo klinkt die regel in 2.4 over de aanpassing van de binnenverlichting in onze oren ( inderdaad Ergodyne!) niet serieus, maar het zal vast en zeker een reactie zijn op een signaal vanuit een ander type Google-Volvo en wordt de nodige aanpassing bij die auto meteen gelijkgetrokken in de onze.
Van zo’n regeltje over verlichting zal ik niet wakker van liggen……dus laat die OTA maar gewoon komen.
( En ook graag snel de YouTube, Waze en Chrome-apps en de Volvo- app-uitbreiding etc. trouwens…….)
Zo’n opmerking vind ik echt niet kunnen….die is niet loyaal aan de doelstellingen van haar werkgever en van Volvo om alleen nog maar EV’s te willen bouwen…….en diezelfde werkgever maakt wel iedere maand haar salaris over…..4v4t4r schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:11:
ik belde van de week de dealer over mn laadissues bij snelladers, zegt de dame aan de telefoon toen ik zei dat op vakantie gaan dan wel lastig gaat worden " Ik zou sowieso nooit met een EV op vakantie gaan, en zeker deze niet :D" geeft de mens vertrouwen hahah (ben al naar Italie geweest zonder 1 probleem)
[ Voor 22% gewijzigd door Mga1600 op 25-10-2022 11:45 ]
Ik ben het met je eens, ook ik ben tevreden over de verbeteringen die de updates met zich mee brengen. Echter, ik denk niet dat de releasenotes overlappend zijn, in de zin dat de omschrijving voor mijn C40 features bevatten die eigenlijk voor andere google auto’s van toepassing zijn. In deze releasenotes van versie 2.4 voor een V60 staan deels dezelfde, deels hele andere regels,. Ik denk dus dat de omschreven wijzigingen wel degelijk alleen voor ons eigen type zijn..Mga1600 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Ook gebruikt Volvo deze release notes (en ook delen van de software neem ik aan) voor de andere Google auto’s (de B-XC40’s, de V60, V90, S70 en S90 en de XC90), terwijl Polestar alleen de P2 ‘te onderhouden’ heeft. Die van Volvo zullen dus enigszins ‘overlappend’ zijn over de diverse modellen.,
En, is Polestar niet een soort vooruitgeschoven post van Volvo? Hipper, andere publiek, en proeftuin? Dus ook proeftuin voor software updates?
(Als bij de Polestar de bediening van ACC op het stuur terugkomt, krijgen wij die ook!)
Hummmm…. Bij Polestar is hij altijd op het stuur gebleven…..jorisjansen3 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Ik ben het met je eens, ook ik ben tevreden over de verbeteringen die de updates met zich mee brengen. Echter, ik denk niet dat de releasenotes overlappend zijn, in de zin dat de omschrijving voor mijn C40 features bevatten die eigenlijk voor andere google auto’s van toepassing zijn. In deze releasenotes van versie 2.4 voor een V60 staan deels dezelfde, deels hele andere regels,. Ik denk dus dat de omschreven wijzigingen wel degelijk alleen voor ons eigen type zijn..
En, is Polestar niet een soort vooruitgeschoven post van Volvo? Hipper, andere publiek, en proeftuin? Dus ook proeftuin voor software updates?
(Als bij de Polestar de bediening van ACC op het stuur terugkomt, krijgen wij die ook!)
Maar als ik bij bijv. de V60 my23 kijk zie ik bij update 2.4 precies hetzelfde staan als wij bij 2.3 +2.4 gekregen hebben (2.3 is zoals bekend in sommige gevallen teruggetrokken). Bij ons stond in 2.3 ook de regel over head-up display, terwijl we die functie helaas niet hebben….
[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 25-10-2022 13:22 ]
Mijn vrouw vindt het juist geweldig. "Stop je nu al?" - "Ja, we rijden al 130!"TAA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
[...]
Een jaar en week en ruim 43.000km later voelt het optrekken in de P8 inderdaad nog steeds geweldig. En mijn vrouw kijkt me dan nog steeds boos aan[...]
Ik moet altijd even van tevoren waarschuwen als ik een dot gas ga geven zodat mijn vrouw haar nek kan prepareren op de g-krachten.Venomer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Mijn vrouw vindt het juist geweldig. "Stop je nu al?" - "Ja, we rijden al 130!"
Ik moet altijd even van tevoren de ontwasemingsknop indrukken als ik een dot gas ga geven, aangezien mijn vrouw (met een kleine grijns) nog steeds zucht en met d’r hoofd nee schud. 😇😄Mga1600 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
Ik moet altijd even van tevoren waarschuwen als ik een dot gas ga geven zodat mijn vrouw haar nek kan prepareren op de g-krachten.
Een dot gas ?!?EHAS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:42:
[...]
Ik moet altijd even van tevoren de ontwasemingsknop indrukken als ik een dot gas ga geven, aangezien mijn vrouw (met een kleine grijns) nog steeds zucht en met d’r hoofd nee schud. 😇😄
Hmmm lijkt mij al met al niet een bijster vrolijk vooruitzicht....en om er dan in je ev plezier uit te halen om er voorbij te scheuren niet my cup of tea zeg maar (maar ieder zn ding).ron65 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:01:
[...]
nou, ik heb nog steeds die Diesel, 1100 km per tankje, soms meer, wrijf het me maar onder de neus dat ik straks ook die 250-350 km heb....![]()
Overigens, als de dieselschaarste in december toeslaat zou het zomaar eens kunnen dat die diesel naast heeeeel duur worden, ook nog eens op rantsoen zal gaan. Ik heb vandaag al de woorden "autoloze zondag voor diesels" en "avondklok voor diesels" op TV voorbij horen komen. Dan wil ik kunnen lachen in de XC40 P6 als ik langs die stilstaande dieseltjes rijd. toch?
Onderschat de prijs per kWh ook niet op dit moment en de korte nabije toekomst. Thuis zit je toch ook al gauw aan de 70 cent per kWh en volgend jaar zullen alle tarieven van de publieke palen daar ook minimaal op staan (ik werk in de ev branche, kijkende naar de aflopende concessies e.d.).
We zijn nu zelfs een concessie aan het voorbereiden die zo ongeveer op een euro per kWh uit gaat komen.
Ja of je moet natuurlijk veel zonnepanelen hebben, maar dat zal ook niet voor iedereen gelden
Het is dan ook natuurlijk figuurlijk gesproken.okio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Hmmm lijkt mij al met al niet een bijster vrolijk vooruitzicht....en om er dan in je ev plezier uit te halen om er voorbij te scheuren niet my cup of tea zeg maar (maar ieder zn ding).
Onderschat de prijs per kWh ook niet op dit moment en de korte nabije toekomst. Thuis zit je toch ook al gauw aan de 70 cent per kWh en volgend jaar zullen alle tarieven van de publieke palen daar ook minimaal op staan (ik werk in de ev branche, kijkende naar de aflopende concessies e.d.).
We zijn nu zelfs een concessie aan het voorbereiden die zo ongeveer op een euro per kWh uit gaat komen.
Ja of je moet natuurlijk veel zonnepanelen hebben, maar dat zal ook niet voor iedereen gelden
De situatie met het oog op de nabije toekomst met energieprijzen en schaarste (nu ook al voor diesel) is uiteraard niet anders dan triest te noemen.
Waar het mij een beetje om ging is dat ik ergens blij ben net op tijd van Diesel af te kunnen stappen. Al weet ik niet hoe lang nog, de wagen zou twee weken geleden al geleverd worden, dat werd begin vorige week, toen eind vorige week, toen zou hij er gisteren zijn, gisteren zou hij er vandaag zijn, maar er is nog niets...
Intussen nog op zomerbandjes, geen afspraak voor een wissel naar winterbanden (mocht niet want de nieuwe wagen zou er snel zijn nu), vanmiddag weer gebeld en nu verwachten ze hem eind deze week.
Ik wordt het wachten op de XC40 p6 plus gewoon zat, besteld in Januari. Intussen zie je ze rijden, je ziet mensen die hem later bestelden die hem al hebben... en dan wordt je wel eens wat sarcastisch gestemd..
Dat je dan de dieseltjes die stilstaan voorbij tuft is dan meer fijn omdat ik dan de wagen zou hebben, voorlopig ben ik er ook een die in geval van dieselschaarste stil komt te staan, tenzij ze hem nog gaan leveren ooit.
Uiteraard hoop ik dat die dieselloze zondagen etc er NOOIT komen!
[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 25-10-2022 22:42 ]
Ja, ik zit in hetzelfde schuitje (of zelfs een latere schuit!) Ron en ik begin het wachten ook goed beu te worden.ron65 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Ik wordt het wachten op de XC40 p6 plus gewoon zat, besteld in Januari. Intussen zie je ze rijden, je ziet mensen die hem later bestelden die hem al hebben... en dan wordt je wel eens wat sarcastisch gestemd..

Mijn XC40 P6 is ook in januari besteld en tot nu toe blijft het oorverdovend stil van Volvo's kant. Een maand terug contact met de dealer gehad en de auto stond nog steeds op december gepland. Mocht er nieuws of wijzigingen zijn, zou ik gebeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 25-10-2022 23:24 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Ik moest destijds ook een jaar geduld hebben voordat ik mijn P8 kreeg….wel frustrerend….maar ik kan wel zeggen dat het wachten het de moeite waard is….!Vulcan750 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Ja, ik zit in hetzelfde schuitje (of zelfs een latere schuit!) Ron en ik begin het wachten ook goed beu te worden.![]()
Mijn XC40 P6 is ook in januari besteld en tot nu toe blijft het oorverdovend stil van Volvo's kant. Een maand terug contact met de dealer gehad en de auto stond nog steeds op december gepland. Mocht er nieuws of wijzigingen zijn, zou ik gebeld worden.
Wat ik wel weet is dat mijne al gebouwd is, er is een chassisnummer/VIN nummer volgens de dealer, en dat betekent dat de auto gereed is volgens hen.
Waarom het dan weer weken duurt voor de uitlevering komt, geen idee.. maar met chiptekort heeft het dan weinig meer te maken natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 25-10-2022 23:50 ]
[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 26-10-2022 07:02 ]
Geen wachttijd gehad, alleen ff de auto gereed maken en binnen een week ofzo werd die thuis afgeleverd
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Een soortgelijke ervaring in maart 2021: na een geslaagde proefrit had mijn dealer een Thundergrey XC40 P8 met slechts 2200 km op de teller net terug van eerste eigenaar, die door verandering van werk grotere dagafstanden moest afleggen dan hij had voorzien. De een maand 'oude' dus eigenlijk uiterst jonge, zeer volledige P8, was binnen drie dagen mijn eigendom. Nu, ruim anderhalf jaar en ruim 20.000 km verder blijf ik enthousiast, ook over het gebruik. De laatste 3000 km; 18,4 kWh/100 km.Juancho schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:51:
Ik lees al dat ik destijds echt geluk heb gehad! Bij mijn eigen vaste dealer stond nog een showmodel in exact dezelfde kleur als ik graag wilde (Sage green) en vrijwel volledig uitgerust en nog 8% bijtelling en met alleen wat KM op de teller van proefritjes (waaronder leuk genoeg die van mij zelf).
Geen wachttijd gehad, alleen ff de auto gereed maken en binnen een week ofzo werd die thuis afgeleverd
Over snelladers gesproken; die doen het over het algemeen prima, behalve die van Fastned. Dat probleem is ook bij Fastned bekend. Met een abbo is het inmiddels de goedkoopste voor prive gebruik in NL. Daarom best vervelend dat nou net deze laders voor problemen zorgen.4v4t4r schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:11:
ik belde van de week de dealer over mn laadissues bij snelladers, zegt de dame aan de telefoon toen ik zei dat op vakantie gaan dan wel lastig gaat worden " Ik zou sowieso nooit met een EV op vakantie gaan, en zeker deze niet :D" geeft de mens vertrouwen hahah (ben al naar Italie geweest zonder 1 probleem)
Afgelopen weekend op beide laadbeurten. Er is in ieder laadstation er altijd wel een die het doet, maar de laadstations zijn ook wel weer druk.
Op vakantie wekenlang bijna dagelijks probleemloos snelgeladen bij ionity en ook recharge doet het altijd.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Is dan toch wagenspecifiek. Als ik moet snelladen dan bijna altijd fastned. Nog nooit issues gehadLancer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:07:
[...]
Over snelladers gesproken; die doen het over het algemeen prima, behalve die van Fastned. Dat probleem is ook bij Fastned bekend. Met een abbo is het inmiddels de goedkoopste voor prive gebruik in NL. Daarom best vervelend dat nou net deze laders voor problemen zorgen.
Afgelopen weekend op beide laadbeurten. Er is in ieder laadstation er altijd wel een die het doet, maar de laadstations zijn ook wel weer druk.
Op vakantie wekenlang bijna dagelijks probleemloos snelgeladen bij ionity en ook recharge doet het altijd.
Dat dacht ik eerst ook. In het eerste jaar geen problemen gehad bij Fastned en nu wel. Fastned zegt zelf dat als er problemen zijn, dat het dan wel heel erg vaak een XC40 of een Polestar betreft.Kammika schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Is dan toch wagenspecifiek. Als ik moet snelladen dan bijna altijd fastned. Nog nooit issues gehad
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik heb begin 2021 bedacht en uitgeteld dat een P8 goede zaak was voor mij.Adriaen87 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Een soortgelijke ervaring in maart 2021: na een geslaagde proefrit had mijn dealer een Thundergrey XC40 P8 met slechts 2200 km op de teller net terug van eerste eigenaar, die door verandering van werk grotere dagafstanden moest afleggen dan hij had voorzien. De een maand 'oude' dus eigenlijk uiterst jonge, zeer volledige P8, was binnen drie dagen mijn eigendom. Nu, ruim anderhalf jaar en ruim 20.000 km verder blijf ik enthousiast, ook over het gebruik. De laatste 3000 km; 18,4 kWh/100 km.
Dacht aan de herfst maar toen het gedonder begon oa chiptekorten enz. gaan kijken en een nieuwe P8 met de opties die we wilden en zonder de opties die we niet wilden gevonden. (Nagenoeg)
Op 11 juni 21 gaan rijden, helemaal top, fijne auto en verbruik daalde mettertijd!
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ik zie nu wel de range in de app onder het accu%Venomer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:50:
Versie 5.20.0 van de app voor iOS is uit. Drie keer raden wat de release notes zijn. Eigenlijk is één keer raden wel genoeg.
O ja, dat zie ik ook.Mga1600 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Ik zie nu wel de range in de app onder het accu%
90%
Geschat bereik 350 km
Deze feature staat niet in de release notes.
Hier 370km bij 90%Venomer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
O ja, dat zie ik ook.
90%
Geschat bereik 350 km
Meerdere passen en meerdere palen gebruikt. Thuis met easee lader goed en op straat ook nooit probleem gehad. Zo te zien zijn de palen (15 stuks) op mijn werk van EVbox, van onderstaand type.
https://www.oplaadpaal-ko...2b3g1XEAQYByABEgIR4PD_BwE
Wat denken jullie : ligt het aan EVbox, aan mijn kabel (standaard volvo)?
of aan software 2.3?
(P6 MY23)
Tsja als je op alle andere plekken goed kan laden en al jouw collega's met andere modellen kunnen wel op deze laadpaal laden zal het toch in de combi laadpaal/laadkabel of laadpaal/jouw auto zitten.lichtblauw schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:39:
Ik blijf issues houden met de laadpalen op mijn werk. Bij aansluiten wordt het initialiseren niet afgerond, of springt naar rood, bij de helft vd palen. Ben bij dealer geweest en dan is er geen probleem te vinden (althans, dat lijkt met hun palen; en ze sluiten natuurlijk hun eigen kabel aan).
Meerdere passen en meerdere palen gebruikt. Thuis met easee lader goed en op straat ook nooit probleem gehad. Zo te zien zijn de palen (15 stuks) op mijn werk van EVbox, van onderstaand type.
https://www.oplaadpaal-ko...2b3g1XEAQYByABEgIR4PD_BwE
Wat denken jullie : ligt het aan EVbox, aan mijn kabel (standaard volvo)?
of aan software 2.3?
(P6 MY23)
Ik zou het Openbare laadpalen, laadpassen en providers topic checken. daar worden meer van dit soort problemen besproken...
Enige tip voor de XC40 specifiek is: zorg wel dat het rubber "draadje" van het klepje over de snellaadpinnen niet je gewone laadstekker blokkeert, daar kun je hele vage problemen mee krijgen. De communicatiepinnen maken dan slecht contact waardoor de ene laadpaal het wel en de andere het niet doet...
Hier 280km bij 90% en eerder vandaag 320km bij 100% en GEEN range in de Android app.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 26-10-2022 20:58 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat zijn nogal verschillen tussen de verschillende auto's, wat kan daar de reden voor zijn? Iemand een idee?Juancho schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
Hier 280km bij 90% en eerder vandaag 320km bij 100% en GEEN range in de Android app.
Toen ik in de auto stapte gaf de RA een range van 330 km aan en na 2 km rijden nog 320. Nu zegt de app 340 km bereik bij 85% SoC. Dat laatste is dan weer virtueel 400 km bij 100%. Laten we het er maar op houden dat het een grove schatting is van je bereik.Venomer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
O ja, dat zie ik ook.
90%
Geschat bereik 350 km

Gewicht van de rechter voet? Dichtheid van de lucht ter plaatse?DPPSchoenmaker schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Dat zijn nogal verschillen tussen de verschillende auto's, wat kan daar de reden voor zijn? Iemand een idee?
Rijstijl, xc40/c40, p6/p8, type ritjes wat de auto maakt, bandenspanning, type banden, temperatuur buitenlucht, auto wel/niet voorgeconditioneerd bij vertrek, stand van de airco/verwarming, type wegen wat gereden wordt,etc..etc…DPPSchoenmaker schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Dat zijn nogal verschillen tussen de verschillende auto's, wat kan daar de reden voor zijn? Iemand een idee?
Allemaal samen te vatten onder de term “appels en peren”
[ Voor 13% gewijzigd door Kammika op 26-10-2022 21:26 ]
Kammika schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Rijstijl, xc40/c40, p6/p8, type ritjes wat de auto maakt, bandenspanning, type banden, temperatuur buitenlucht, auto wel/niet voorgeconditioneerd bij vertrek, stand van de airco/verwarming, type wegen wat gereden wordt,etc..etc…
Allemaal samen te vatten onder de term “appels en peren”
Het zijn maar kleine lettertjes en het viel mij in de iOS app ook pas later op…maar de range staat er wel…..Juancho schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
:strip_exif()/f/image/kwUwVeyYjURKhP7PFk1bLM9X.jpg?f=fotoalbum_large)
De voorverwarming via de app is niet wat ik zoek want hij wordt dan niet warm... Vroeger zette je gewoon de auto aan en de verwarming vol gas....
ps. vraag mij niet waarom ik dit wil...
En voorverwarmen gaat maar tot 19 graden toch?
Als je in de auto zit en het scherm van onderuit omhoog veegt kom je in ‘klimaat’ terecht en als je dan de tab rechts neemt (‘parkeren’) kun je ‘m daar toch ook gewoon aanzetten? Ik gebruikte dat vorige winter regelmatig als ik ( vanwege Corona maatregelen) buiten de deur moest wachten als mijn vrouw bij de dokter of de tandarts moest zijn.ergodyne1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:36:
Heeft iemand enig idee hoe ik de verwarming in mijn auto kan laten loeien terwijl ik er niet in zit?
De voorverwarming via de app is niet wat ik zoek want hij wordt dan niet warm... Vroeger zette je gewoon de auto aan en de verwarming vol gas....
[Als je met de app ‘nu starten’ doet (preconditioning bedoel ik) loopt hij een half uur en dan is de auto echt lekker warm, als je daarentegen met de timer werkt is hij maar een minuut of 10 actief en dan is hooguit de kou er net een beetje af….]
Check. Ik ga alleen niet in de auto zitten. Verwarmt 'ie dan wel door als er geen stoeldruk is?Mga1600 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Als je in de auto zit en het scherm van onderuit omhoog veegt kom je in ‘klimaat’ terecht en als je dan de tab rechts neemt (‘parkeren’) kun je ‘m daar toch ook gewoon aanzetten? Ik gebruikte dat vorige winter regelmatig als ik ( vanwege Corona maatregelen) buiten de deur moest wachten als mijn vrouw bij de dokter of de tandarts moest zijn.
[Als je met de app ‘nu starten’ doet (preconditioning bedoel ik) loopt hij een half uur en dan is de auto echt lekker warm, als je daarentegen met de timer werkt is hij maar een minuut of 10 actief en dan is hooguit de kou er net een beetje af….]
Ik dacht (als je ‘m tenminste niet via de timer start maar via een directe start) tot 22 graden.Veromor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:43:
Android heeft de update nog niet gehad. Dus daar staat de schatting nog niet in.
En voorverwarmen gaat maar tot 19 graden toch?
Die temperatuur weet ik niet zeker, maar na een halfuur is het dan echt ‘smoorheet’ in de auto.,
Ja! Maar ik neem aan dat hij na een half uur stopt.ergodyne1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:57:
[...]
Check. Ik ga alleen niet in de auto zitten. Verwarmt 'ie dan wel door als er geen stoeldruk is?
Top, direct even proberen, dankjewel.Mga1600 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
Ja! Maar ik neem aan dat hij na een half uur stopt.
Ondertussen geprobeerd, maar hij doet dan hetzelfde als de app voorverwarming.
Nou ja, het is niet anders...
[ Voor 21% gewijzigd door ergodyne1 op 27-10-2022 12:04 ]
waarom wil je dit?ergodyne1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:36:
Maar het is vandaag zo warm buiten dat ie best eens kan gaan koelen....ergodyne1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Top, direct even proberen, dankjewel.
Ondertussen geprobeerd, maar hij doet dan hetzelfde als de app voorverwarming.
Nou ja, het is niet anders...
Glas water in mijn stoel laten vallen

O ja, en RTFM!
[ Voor 34% gewijzigd door Venomer op 27-10-2022 16:55 ]
We worden allemaal een dagje ouder…..
43, met de hobbies van een 20-jarige! Het is maar net hoe oud je je voelt
Inderdaad, leeftijd is maar een getal!ergodyne1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
43, met de hobbies van een 20-jarige! Het is maar net hoe oud je je voelt
Allemaal jonkies nog
Ik zit halverwege 55 en 60, maar voel me soms nog 45.
Zeker nu de langverwachtte XC40 P6 eindelijk gaat worden afgeleverd. net gebeld door de dealer, nog een weekje geduld en dan genieten. Dan voel je je meteen 10 jaar jonger als er zo'n kadootje staat te wachten toch?
Je maakt me zo jaloers Ron! (nee, ik gun het je van harte hoor!)ron65 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
Allemaal jonkies nog![]()
Ik zit halverwege 55 en 60, maar voel me soms nog 45.
Zeker nu de langverwachtte XC40 P6 eindelijk gaat worden afgeleverd. net gebeld door de dealer, nog een weekje geduld en dan genieten. Dan voel je je meteen 10 jaar jonger als er zo'n kadootje staat te wachten toch?
Ik ben pas zelfs 70 geworden. Voor een jaar of 5 zei ik vaak "soms voel ik me 18 en soms 80". Dat zeg ik nu niet meer, maar ik voel me meestal
Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022
Dat gevoel van jaloers zijn... ik kan het wel begrijpen. Ik had dat de laatste tijd ook, ik gun echt iedereen zijn of haar auto aflevering van harte, 1000%, maar als er dan weer iemand staat van "ik heb hem opgehaald" dan kreeg ik toch een beetje een bood gevoel van "waarom hoor ik dan nog steeds niets". Zeker als het iemand was die later besteld heeft.Vulcan750 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Je maakt me zo jaloers Ron! (nee, ik gun het je van harte hoor!)
Ik ben pas zelfs 70 geworden. Voor een jaar of 5 zei ik vaak "soms voel ik me 18 en soms 80". Dat zeg ik nu niet meer, maar ik voel me meestalnog steeds jonger dan de kalender aangeeft.
Dat is eerder boosheid naar Volvo omdat het zo enorm onlogisch is, dan naar die persoon want zoals gezegd, die gun ik het geluk ermee van harte!
Ik ben alleen benieuwd. De dealer stuurde een link voor een VolvoID, en daarin een link naar een handleiding deel daarover. Daarin staat de handleiding op model 2022-early in de URL. Zou ik nu de my22 of my23 gaan krijgen? Zouden ze uberhaupt de MY22 nog uitleveren op dit moment of is alles echt al my23?
De 22 heeft als voordeel dat het verlichtingspack 2 voor sfeerverlichting binnen er bij de plus nog inzit, bij de my23 plus is dat pack eruit. Vind ik toch jammer als dat zo is.
Blijft dus spannend tot de hand-over :-)
Bespeur ik hier enig sarcasme?NicoB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:26:
Ik ben 142 en voel me nog 3. En ik ben echt super benieuwd naar de leeftijd van iedereen hier en hoe jong jullie je nog voelen.
Misschien kan iedereen een berichtje posten met zijn leeftijd? Alleen een nummertje en verder niets…
[ Voor 3% gewijzigd door Veromor op 28-10-2022 18:54 ]
Gisteren naar de dealer geweest.
SW update naar 2.4, en reset gedaan helaas nog geen verbetering.

To be continued….
Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark
Lijkt me gezellig, count me in! 😅Veromor schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:53:
Eerste auto meet kunnen we dus prima het middag dutje op de agenda zetten na het klaverjassen.
Ik plaats hier voor de eerste keer! Natuurlijk op de achtergrond veel meegelezen… in eerste instantie zakte de moed me in m’n schoenen, veel klachten en negatieve verhalen over de Volvo. Ik heb vaak gedacht waar ben ik aan begonnen.
De Volvo XC40 P6 heb ik eind maart begin april via de dealer besteld. De auto is afgelopen vrijdag geleverd. Ik heb er nu ongeveer 900 kilometer mee gereden, wat een genot, geheel geen klachten, alles werk naar behoren. Het enige minpuntje is dat m’n kentekenplaten scheef gemonteerd zijn, maar dat wordt binnenkort opgelost 😉
De Volvo app is wel zeer summier en zeker niet van deze tijd, deze mag wel wat uitgebreider. De aangeboden apps is de store zijn voor mij tot nu toe voldoende. In eerste instantie werkte flitsmeister niet, dit lag niet aan de Volvo maar aan IOS16, via het forum heb ik in de FM app “Via HFP 2.0” geactiveerd en FM werkt nu ook goed.
Ik ben zeer tevreden over de Volvo, het verbruik valt me tot nu toe mee. Vandaag een ritje van 100 kilometer met een gemiddeld verbruik van 16,7 KW/h. De temperatuur is natuurlijk voor de tijd van het jaar ook extreem goed.
Morgen een ritje met de fietsendrager en 2 elektrische fietsen erop naar de Veluwe..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De Chrome letters op de achterklep heb ik afgelopen zaterdag voor zwart
(glanzende) letters vervangen, binnen 15 minuten was ik klaar.
Vergeef me als ik het niet goed heb gedaan 🙏
Hierbij enkele foto’s van m’n Volvo 😍
[ Voor 42% gewijzigd door ron582 op 28-10-2022 21:44 ]
Even wachten tot de moderator met verlof is (of overgeplaatst of zo)Kammika schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:25:
[...]
Misschien kan iedereen een berichtje posten met zijn leeftijd? Alleen een nummertje en verder niets…
We hebben ooit eens een poging gedaan te tellen met hoeveel tevreden rijders we hier zijn, maar dat is ergens mis gelopen, maar weet niet zo goed meer waar. Vraag anders eens aan de moderator ...ron582 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:31:
Ik plaats hier voor de eerste keer! Natuurlijk op de achtergrond veel meegelezen… in eerste instantie zakte de moed me in m’n schoenen, veel klachten en negatieve verhalen over de Volvo. Ik heb vaak gedacht waar ben ik aan begonnen.
Ophidian schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:05:
@ron582 Mooie bak! Zit die L wel recht of is het de foto?
:strip_exif()/f/image/BHGc9MsPH6RIx0T7ngvlzURC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door Juancho op 28-10-2022 22:51 ]
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"