Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 22:47
Mga1600 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:43:
[...]

Waf biedt die Maps update ons voor nieuws? Ik zag wel dat er een update is geïnstalleerd, maar heb sindsdien nog niet gereden met navigatie
Ik had mezelf al anderhalve week voorgenomen om wat te roepen over die update.

Die bug dat je laatste lokatie in beeld blijft staan is gefixed. Daarnaast heb ik het idee dat de satelliet kaarten gedetailleerder zijn.

Tenslotte weet ik niet wanneer de aanwijzingen zijn veranderd in zwart en wat kleiner. Het viel me nu op, mogelijk was dit al bij een eerdere update geïntroduceerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqI-bAQKbwsnHW46VrlojTgGRSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR7zT9QYzPl4mFCQV69QCfRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:36
jswinkels schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

Tenslotte weet ik niet wanneer de aanwijzingen zijn veranderd in zwart en wat kleiner. Het viel me nu op, mogelijk was dit al bij een eerdere update geïntroduceerd.
Nee dat is inderdaad een recente wijziging. Net als dat hij nu bij een POI bestemming ook aangeeft of er laadpalen zijn. Bijv bij een winkelcentrum. En hij weet omgekeerd van laadpunten nu ook of er iets in de buurt zit, bijv restaurants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:19:
[...]
Net als dat hij nu bij een POI bestemming ook aangeeft of er laadpalen zijn. Bijv bij een winkelcentrum. En hij weet omgekeerd van laadpunten nu ook of er iets in de buurt zit, bijv restaurants.
nog niet opgevallen. Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

nog niet opgevallen. Hoe werkt dat precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03XR6XO7ikJf_Ii19yDw2bcmWhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/792Sw6X7zJFCMMM6a2mMphkL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpq2DxeFvOX_dEQEQIihsxQEX8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4thMSewFXeh7vD6A91OTXRAD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBkAmHmQMvgMPBKsbqt3T7XfDIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bkACMdOoBRuR91isO7Z4HYL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JTHZZ op 03-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Ik heb sinds versie 2.3 last dat met PA in de file, de auto vrij abrupt remt tot stilstand, terwijl de auto voor me alweer aan het rijden is.
Dat deed hij voor deze update een stuk beter.
Hebben jullie ook die ervaring?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
jswinkels schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:04:
[...]
Tenslotte weet ik niet wanneer de aanwijzingen zijn veranderd in zwart en wat kleiner. Het viel me nu op, mogelijk was dit al bij een eerdere update geïntroduceerd. [Afbeelding]
Hopelijk kun je het snel standaard de hele UI (alles) in zwart instellen. Nu is de zoekbalk bijvoorbeeld alleen s'avonds zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:15
De dag/nacht modus is 2 jaar geleden ofzo al diverse malen aangevraagd.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Texie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:24:
Ik heb sinds versie 2.3 last dat met PA in de file, de auto vrij abrupt remt tot stilstand, terwijl de auto voor me alweer aan het rijden is.
Je kunt PA uitschakelen. Heb ik een paar weken geleden gedaan, ik ben er een vrolijker mens van geworden :+

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ergodyne1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Je kunt PA uitschakelen. Heb ik een paar weken geleden gedaan, ik ben er een vrolijker mens van geworden :+
Als je PA uitschakelt, remt de auto toch nog steeds net zo hard voor je voorganger (ik dacht dat PA alleen is dat de auto ook zelf wat meestuurt, of gaat dan ook gelijk dat ACC uit als je dat uitzet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:49
Je kan voor PA stuurhulp aan en uitzetten. Dan wordt het dus gewoon een adaptieve cruise control, welke je niet binnen de lijntjes houdt. Ik moest in het begin ook enorm wennen aan hoe het systeem remt, maar heb eigenlijk nooit abrupte remacties gehad van de auto (Volvo V40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik gebruik PA echt nooit, en al helemaal niet sinds het befaamde knopje op het stuur niks meer doet. Maar de keren dat ik er daarvoor mee aan het testen was vond ik het helemaal niks, Veelste zenuwachtig. ACC gebruik ik wel heel vaak, vrijwel altijd als ik op maar een stukje rechtdoor kan rijden gaat de ACC aan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 10:26
Venomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Bij mij was het ook weg, maar nu is het spontaan weer terug. Bijzonder...
Bedoel je ook het kopje zelf ook? Want mij valt nu ineens dit ook op;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBGEBaLC3ZNu2Z60C1d8QDanaj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1bIwWVUlmhzUd5gQFzM2CVM.jpg?f=fotoalbum_large

Was vanmorgen sowieso nog niet. Versie zou 2.3.1 zijn.

edit: is nu idd hier ook terug. Eigenlijk is de hele software rondom deze auto echt om te huilen. Maar wat kun je er aan doen.. en is het echt erg? Ja en nee zou ik zelf zeggen..

[ Voor 11% gewijzigd door errox op 04-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:39
errox schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Bedoel je ook het kopje zelf ook? Want mij valt nu ineens dit ook op;

[Afbeelding]

Was vanmorgen sowieso nog niet. Versie zou 2.3.1 zijn.

edit: is nu idd hier ook terug. Eigenlijk is de hele software rondom deze auto echt om te huilen. Maar wat kun je er aan doen.. en is het echt erg? Ja en nee zou ik zelf zeggen..
De afbeelding van de auto is bij jou niet van een XC40 volgens mij.

De knop "Oplaadpunten vinden" is bij mij niet te zien als je het oplaadscherm de eerste keer opent. Als je het de tweede keer doet, dan komt de knop na twee tellen tevoorschijn. Het lijkt of de hele content van de app on-the-fly gedownload wordt. Bij een trage verbinding zie je sommige dingen niet of anders dan verwacht.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De app wordt ook regelmatig onderwater, dus de productie app, aangepast. Lijkt wel alsof ze helemaal geen soort van OTAP gebruiken daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Texie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:24:
Exact, ook gemerkt dat dit anders reageert dan in v2.2, zeker niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
astatic schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Exact, ook gemerkt dat dit anders reageert dan in v2.2, zeker niet beter.
Klopt bij mij ook een ergernis, is het mogelijk om terug te gaan naar 2.2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:32
Heb dit ook twee keer ervaren de laatste week. Remmen bij filevorming en als mijn voorganger al weer aan het optrekken is lijkt PA nog eens extra bij te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
WildOne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:53:
Heb dit ook twee keer ervaren de laatste week. Remmen bij filevorming en als mijn voorganger al weer aan het optrekken is lijkt PA nog eens extra bij te remmen.
klopt schokkerig/onnatuurlijk gedrag en grotere tussenafstanden tot voorliggers tov 2.2 (voor mij ook lastig, 1 streepje was voor mij bij 100km/h nog net te doen dat er niet constant autos tussen rammen > maar dat kan nu ook niet meer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:38
okio schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

klopt schokkerig/onnatuurlijk gedrag en grotere tussenafstanden tot voorliggers tov 2.2 (voor mij ook lastig, 1 streepje was voor mij bij 100km/h nog net te doen dat er niet constant autos tussen rammen > maar dat kan nu ook niet meer)
1 streepje bij 100 kmh? Naar mijn smaak levensgevaarlijk en oncomfortabel. Je auto remt dankzij hard af als het nodig is dat achteropkomende verkeer niet altijd meer op tijd kan remmen. 3 streepjes is normaal en relaxed, en je passagiers worden ook niet misselijk….., 2 streepjes kan nog net……

En dan duikt er eens en keertje iemand tussen…so what? File rijden is toch geen wedstrijd?,
De auto houdt als er iemand tussen komt hooguit een seconde in en sluit weer netjes aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 04-10-2022 18:18 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:06
Juancho schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
@Kammika er is al een lijst met oa jouw punten via @4v4t4r richting het Maps team gegaan tijdje terug.
Ik dacht vandaag nieuwe ingang te hebben, helaas is het streetview en dus niet van toepassing op ons ..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Mga1600 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

1 streepje bij 100 kmh? Naar mijn smaak levensgevaarlijk en oncomfortabel. Je auto remt dankzij hard af als het nodig is dat achteropkomende verkeer niet altijd meer op tijd kan remmen.
Als ik op tijd stil sta, maar degene achter mij niet dan heeft degene achter mij te weinig afstand gehouden. Niet ik.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peer54
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
Juancho schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:08:
Ik gebruik PA echt nooit, en al helemaal niet sinds het befaamde knopje op het stuur niks meer doet. Maar de keren dat ik er daarvoor mee aan het testen was vond ik het helemaal niks, Veelste zenuwachtig. ACC gebruik ik wel heel vaak, vrijwel altijd als ik op maar een stukje rechtdoor kan rijden gaat de ACC aan.
Inderdaad sinds ik de mogelijkheid niet meer heb om PA te activeren via de knoppen op het stuur gebruik ik het ook niet meer. Bij mijn vorige V60 kon dat wel. Een flinke achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Iemand nog wel eens iets gelezen over dat onze Volvo's ook EINDELIJK een extra EQ krijgen zoals de Polestar wel heeft? Met notabene hetzelfde audio systeem van HK... 8)7 Of is dat volledig van de baan?

https://tweakers.net/i/fU...Mk5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
Juancho schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:59:
Iemand nog wel eens iets gelezen over dat onze Volvo's ook EINDELIJK een extra EQ krijgen zoals de Polestar wel heeft? Met notabene hetzelfde audio systeem van HK... 8)7 Of is dat volledig van de baan?

Zou mooi zijn! Evenals PA op het stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
NicoB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Als ik op tijd stil sta, maar degene achter mij niet dan heeft degene achter mij te weinig afstand gehouden. Niet ik.
Toe maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
WildOne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Zou mooi zijn! Evenals PA op het stuur ;)
Dat is mij door 2x toe belooft door de lieve mensen van Volvo. Zou op korte termijn terugkeren via OTA. Ze wisten alleen nog niet precies wanneer. In kindertaal betekent dit gewoon: we weten er geen reet vanaf en de kans is ook groot dat het bullshit is wat wij terugsturen als reactie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:59:

Dat gaat er niet komen. Polestar en Volvo hebben andere filosofie. De ps is tegenover tesla model 3 in de markt gezet. Daar willen ze dus ook allerlei instelmogelijkheden en gadgets op hebben. Die gaan ze op volvo niet regelen want dan gaan de auto’s te veel op elkaar lijken.

Merkdifferentiatie heet dat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kammika schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:26:
[...]

Dat gaat er niet komen. Polestar en Volvo hebben andere filosofie. De ps is tegenover tesla model 3 in de markt gezet. Daar willen ze dus ook allerlei instelmogelijkheden en gadgets op hebben. Die gaan ze op volvo niet regelen want dan gaan de auto’s te veel op elkaar lijken.
[...]
Nee, het teveel op elkaar lijken is niet de reden.
Volvo heeft aangegeven de bediening niet te complex te willen maken. Eenvoud is het thema.
Diverse features worden dus gewoon achterwege gelaten, ook al liggen ze op de plank. Dan hoef je er als gebruiker immers niet over na te denken, want het is niet beschikbaar. 8)7

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Claude schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Nee, het teveel op elkaar lijken is niet de reden.
Volvo heeft aangegeven de bediening niet te complex te willen maken. Eenvoud is het thema.
Diverse features worden dus gewoon achterwege gelaten, ook al liggen ze op de plank. Dan hoef je er als gebruiker immers niet over na te denken, want het is niet beschikbaar. 8)7
precies dat:
- Volvo kiest voor simpele bediening (past in Volvo merkbeleving).
- Polestar kiest voor veel opties en gadgets (past in polestar merkbeleving en het feit dat dit als "Tesla Killer" bedoeld was)

en dat heet dus merkdifferentiatie, want het is allemaal Geely die het op hetzelfde platform heeft gezet om de produktie goedkoop te houden, maar gebruikt dus 2 merken uit met verschillende filosofie om dat platform aan bredere doelgroep te verkopen (en zo kun je ook nog Lynk en Co aan dit verhaal toevoegen, wat ook Geely is en nog weer een andere doelgroep benadert...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Simpel is leuk als het top is. En dat is het by far niet. Dus als je dan extra betaald voor een HQ audio systeem dan verwacht je OF dat het uit de doos top is OF je heb net wat meer mogelijkheden om het naar smaak te maken. Zo denk ik er tenminste over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
Juancho schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:59:
Simpel is leuk als het top is. En dat is het by far niet. Dus als je dan extra betaald voor een HQ audio systeem dan verwacht je OF dat het uit de doos top is OF je heb net wat meer mogelijkheden om het naar smaak te maken. Zo denk ik er tenminste over.
Mee eens! Bovendien hoef je een equalizer niet te gebruiken, maar is het wel mooi als het mogelijk is. Is geen rocketscience om muziek een beetje op smaak te brengen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

precies dat:
- Volvo kiest voor simpele bediening (past in Volvo merkbeleving).
- Polestar kiest voor veel opties en gadgets (past in polestar merkbeleving en het feit dat dit als "Tesla Killer" bedoeld was)

en dat heet dus merkdifferentiatie, want het is allemaal Geely die het op hetzelfde platform heeft gezet om de produktie goedkoop te houden, maar gebruikt dus 2 merken uit met verschillende filosofie om dat platform aan bredere doelgroep te verkopen (en zo kun je ook nog Lynk en Co aan dit verhaal toevoegen, wat ook Geely is en nog weer een andere doelgroep benadert...)
….. actieve en passieve veiligheid zijn denk ik het grootste usp’s van Volvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:34
Voeg dan gewoon een knopje 'geavanceerde instellingen' toe en laat de keuze aan de gebruiker. Op die manier hebben 95% van de gebruikers die dat menu nooit gaan openen er ook geen 'last' van.

Ergens triestig dat software met zoveel potentieel (AAOS) zo ingeperkt wordt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Mga1600 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Daar kies ik geen Volvo meer om hoor… de helft van die actieve systemen werkt vooral irriterend.

Maar goed… shit happens zeg ik dan maar. Soms moet je iets meemaken om erachter te komen wat je nooit meer wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
Wel bijzonder. Volgens mij is het bij de XC40 pure electric voor het eerst achterwege gelaten. Eerste software versie had het er volgens mij zelfs wel inzitten?(stond ook op de roadmap) Andere modellen hebben een EQ er gewoon inzitten. Kijk ook eens voor de grap naar de presets van het B&W systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
WildOne schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:06:
Wel bijzonder. Volgens mij is het bij de XC40 pure electric voor het eerst achterwege gelaten. Eerste software versie had het er volgens mij zelfs wel inzitten?(stond ook op de roadmap) Andere modellen hebben een EQ er gewoon inzitten. Kijk ook eens voor de grap naar de presets van het B&W systeem.
Ik heb dus een P8 van het eerst uur en 100% zeker dat het er niet op zat. Misschien dat het ergens op een tot stond destijds, er waren wel meer afbeeldingen met zaken die uiteindelijk niet op de wagen zaten. Net zoals de handleiding.

Maar er is nooit een extra EQ optie geweest bij audio instellingen op de XC40 recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
Largamelion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:27:
Voeg dan gewoon een knopje 'geavanceerde instellingen' toe en laat de keuze aan de gebruiker. Op die manier hebben 95% van de gebruikers die dat menu nooit gaan openen er ook geen 'last' van.

Ergens triestig dat software met zoveel potentieel (AAOS) zo ingeperkt wordt.
Klopt!
En laten we eerlijk zijn het instellen van het geluid en balans voor/achter links/rechts doe je meestal eenmalig en toch zeker niet tijdens het autorijden.
Volvorijders zijn toch niet achterlijk!?

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 05-10-2022 15:37 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

Geluid balans voor achter bedien ik vrij vaak. Als de kinderen achterin zitten (0-5-7) zet ik de achter speakers zacht of uit. Zitten ze er niet in gaat die weer op 50/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:28
AGdesigns schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:39:
Geluid balans voor achter bedien ik vrij vaak. Als de kinderen achterin zitten (0-5-7) zet ik de achter speakers zacht of uit. Zitten ze er niet in gaat die weer op 50/50
Weet niet of dit echt nodig is, als je alleen de achterspeakers aanzet, hoor je dat daar veeeeeeel minder geluid uit komt dan uit de voorspeakers, zelfs als je de "schuif" in het midden zet.
Als je kinderen dus vragen, kan de muziek harder, zul je voor "real loud music" hebben 8)7

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Praktijktest
Zo reis je met een elektrische auto én caravan

Detail, als je in Frankrijk met een vrieskist op wielen, 130 gaat rijden. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

EHAS schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:29:
Praktijktest
Zo reis je met een elektrische auto én caravan

Detail, als je in Frankrijk met een vrieskist op wielen, 130 gaat rijden. 😉
Vrieskist op wielen? die zie ik nergens in het artikel. :9

Dan inhoudelijk:
De verslaggever klaagt over de actieradius met caravan achter een Electrische auto van 100 km en hij baalt dat de caravan moet worden afgekoppeld bij veel laadstations, wat hij erg veel werk vindt.

Tot op zeker hoogte klopt dit, maar wat ze er niet heel helder bij zeggen is dat er in Frankrijk met de caravan 130 werd gereden, dat geeft hele hoge luchtweerstanden en dus veel verbruik. Ga je 90 met de caravan, dan is het verbruik gunstiger en haal je geen 100 km, maar 150-175 km per lading. Dat is ook niet veel, maar wel veel beter dan wat deze man beleefde.

Dan het koppelen van de caravan daar is hij ook niet echt handig mee. Sowieso wordt de breekkabel fout aangekoppeld, hij kan er een bekeuring voor oplopen op deze manier omdat bij losschieten de kabel eveneens over de kogel kan schieten en geen functie meer heeft (de handrem aantrekken).
Hij rijdt ook de trekhaak nergens mooi recht onder de dissel van de caravan, iets dat met een achteruitrij camera heel goed te doen is (weet ik uit ervaring).
Bovendien gaat hij de caravan met de hand vele tientallen meters verslepen bij de laadstations, je kunt er ook met de auto heenrijden.
Kortom, ja er zit veel waars in dit artikel, maar zo somber en slecht als een aantal zaken hier wordt voorgesteld is het, als je een beetje handig en met beleid ermee omgaat, ook weer niet.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

ron65 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Dan inhoudelijk:
De verslaggever klaagt over de actieradius met caravan achter een Electrische auto van 100 km en hij baalt dat de caravan moet worden afgekoppeld bij veel laadstations, wat hij erg veel werk vindt.

Tot op zeker hoogte klopt dit, maar wat ze er niet heel helder bij zeggen is dat er in Frankrijk met de caravan 130 werd gereden, dat geeft hele hoge luchtweerstanden en dus veel verbruik. Ga je 90 met de caravan, dan is het verbruik gunstiger en haal je geen 100 km, maar 150-175 km per lading. Dat is ook niet veel, maar wel veel beter dan wat deze man beleefde.
Staat keurig in het artikel:

"In Frankrijk mag je ook met caravan 130 blijven rijden, maar dat blijkt een héél slecht idee in een elektrische auto. Omdat zo’n hoog ‘huis’ achter de trekauto veel meer wind vangt, werkt de caravan als een opengeklapte parachute. De luchtweerstand van de relatief lichte Bürstner is bij 130 kilometer per uur zo hoog, dat het accupercentage veel sneller daalt dan gehoopt: bij dit tempo is het echt alsof je een föhn op een sneeuwbal richt."

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rianata schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Staat keurig in het artikel:

"In Frankrijk mag je ook met caravan 130 blijven rijden, maar dat blijkt een héél slecht idee in een elektrische auto. Omdat zo’n hoog ‘huis’ achter de trekauto veel meer wind vangt, werkt de caravan als een opengeklapte parachute. De luchtweerstand van de relatief lichte Bürstner is bij 130 kilometer per uur zo hoog, dat het accupercentage veel sneller daalt dan gehoopt: bij dit tempo is het echt alsof je een föhn op een sneeuwbal richt."
Er staat niet dat hij ook echt 130 gereden heeft, je kunt het er uit opmaken, maar toch ook weer niet en lezen alsof hij de optie 130 te rijden bespreekt en de nadelen opsomt, maar het niet zelf gereden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 16:09
Begin september heb ik n.a.v. de klachten van met name het wegvallen van LTE/GPS, of het überhaupt niet starten van GPS/LTE bij wegrijden een afspraak gemaakt bij de Volvo dealer.

Men kwam tot de conclusie dat er met de auto niets aan de hand is en dat het een bij Volvo bekend probleem betreft wat in een toekomstige software-update opgelost zal worden.

Ik vind het bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
jjcmulder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:11:
Begin september heb ik n.a.v. de klachten van met name het wegvallen van LTE/GPS, of het überhaupt niet starten van GPS/LTE bij wegrijden een afspraak gemaakt bij de Volvo dealer.

Men kwam tot de conclusie dat er met de auto niets aan de hand is en dat het een bij Volvo bekend probleem betreft wat in een toekomstige software-update opgelost zal worden.

Ik vind het bijzonder.
is ook bijzonder, want dan zou je verwachten dat die dat bij elke auto zou doen. Ik heb er helemaal geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

TAA

Liever IRC

Kammika schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

is ook bijzonder, want dan zou je verwachten dat die dat bij elke auto zou doen. Ik heb er helemaal geen last van...
Ik had er ook last van maar dat is verholpen na de terugroepactie waarbij de afdichting van de dakantenne verbeterd is. Sindsdien geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
Kammika schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Het voelt een beetje als kastje - muur, kluitje - riet...
Het is bij mij zeker dagelijks dat ik de boel één of meer keer moet resetten.

De 'oplossing' van de dealer is dat ik maar met mijn telefoon moest koppelen voor een internetverbinding. Ik vind dat geen oplossing. Zeker niet als Android Auto nog niet beschikbaar is.

Daarnaast heb ik daarmee het GPS signaal van de auto ook niet terug.

Bovendien ben ik van mening dat zoiets gewoon moet werken. Het is ook niet echt een goedkope auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
TAA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Ik had er ook last van maar dat is verholpen na de terugroepactie waarbij de afdichting van de dakantenne verbeterd is. Sindsdien geen last meer van gehad.
Daar heb ik ze niet over gehoord bij de dealer. Mijn P6 is van juli '22, MY 2023. Wellicht geldt de terugroepactie niet voor mijn type auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jjcmulder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:11:

Ik vind het bijzonder.
Ik herken het probleem niet in mijn auto, dus een algemeen issue lijkt het me zeker niet.
Alleen als de auto meerder dagen/ een week heeft stilgestaan, raakt het systeem wel dieper in slaap. Alleen in dat geval start het middenscherm met ‘Volvo’ logo en duurt het 20(?) seconden voordat alles bij de les is. Maar in het geval dat ik de auto regelmatig gebruik is het echt zo dat de muziek al speelt tijdens het instappen en dat alles actief is voordat ik zelf ‘recht’ achter het stuur zit.

Heel incidenteel (na de eerste updates) heb ik ook wel eens gehad dat het ‘dood’ bleef. Dat was bij mij een kwestie van een reset. Sinds die tijd doe ik na een systeemupdate dan ook standaard eerst even een reset van zowel TCAM als centrale scherm en ga dan pas rijden. Sinds ik dat zo doe heb ik dat probleem niet meer teruggezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Dan inhoudelijk:

Dan het koppelen van de caravan daar is hij ook niet echt handig mee. Sowieso wordt de breekkabel fout aangekoppeld, hij kan er een bekeuring voor oplopen op deze manier omdat bij losschieten de kabel eveneens over de kogel kan schieten en geen functie meer heeft (de handrem aantrekken).
Hij rijdt ook de trekhaak nergens mooi recht onder de dissel van de caravan, iets dat met een achteruitrij camera heel goed te doen is (weet ik uit ervaring).
Bovendien gaat hij de caravan met de hand vele tientallen meters verslepen bij de laadstations, je kunt er ook met de auto heenrijden.
Kortom, ja er zit veel waars in dit artikel, maar zo somber en slecht als een aantal zaken hier wordt voorgesteld is het, als je een beetje handig en met beleid ermee omgaat, ook weer niet.
Ik ben deze winter naar Oostenrijk gereden. Dat ging prima met alle laders onderweg. Maar ik moet er niet aan denken dat ik dan een range van 150km had én ook nog elke keer een caravan moest afkoppelen... (want dat moet je in bijna alle gevallen). Dan moet je toch wel een beetje van SM houden als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jjcmulder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Daar heb ik ze niet over gehoord bij de dealer. Mijn P6 is van juli '22, MY 2023. Wellicht geldt de terugroepactie niet voor mijn type auto?
Bij een terugroep actie krijg je een brief van Volvo Nederland met omschrijving en ‘plan van aanpak’. Aangezien je die brief niet gekregen hebt, zal controle ( soms ook reparatie) bij MY23 niet nodig zijn geweest vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Als je weet dat je diverse malen met de caravan op pad gaat in een jaar had ik ook never nooit de XC/C40 EV gekozen. Of misschien zelfs geen enkele EV. Dan maar hybrid, scheelt je een hoop kopzorgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:34:
Als je weet dat je diverse malen met de caravan op pad gaat in een jaar had ik ook never nooit de XC/C40 EV gekozen. Of misschien zelfs geen enkele EV. Dan maar hybrid, scheelt je een hoop kopzorgen denk ik.
Het is mooi dat jij die keuze hebt!
Ik had ook liever Hybride gehad, maar we mogen alleen EV leasen. Maar die discussie staat hier denk ik al 5 keer eerder uitgelegd in dit en andere topics, die gaan we niet opnieuw voeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Ik ben deze winter naar Oostenrijk gereden. Dat ging prima met alle laders onderweg. Maar ik moet er niet aan denken dat ik dan een range van 150km had én ook nog elke keer een caravan moest afkoppelen... (want dat moet je in bijna alle gevallen). Dan moet je toch wel een beetje van SM houden als je het mij vraagt...
Klopt.
eerlijk gezegd, ik heb een caravan, maar de laatste 10 jaar ben ik er niet meer mee buiten Nederland geweest.
Nederland is ook een mooi vakantieland, en buitenland zie ik al genoeg dankzij zakenreizen.

Ik heb dan ook voorgenomen een afstand van max 500 km aan vakantiebestemmingen met caravan te stellen. Je zult dan max 2x moeten laden, en als je de caravan laat staan waar je hem afkoppelt en na afloop de auto weer keurig met de kogel onder de dissel rijdt, heb je er weinig aan te doen wat af en aankoppelen betreft.
Ja het is wel meer werk dan dat ie er gewoon achter kan blijven, maar als het 10 minuten per keer is, dan 20 op de hele reis, 40 minuten totaal op 3 weken vakantie? ga ik niet wakker van liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Klopt.
eerlijk gezegd, ik heb een caravan, maar de laatste 10 jaar ben ik er niet meer mee buiten Nederland geweest.
Nederland is ook een mooi vakantieland, en buitenland zie ik al genoeg dankzij zakenreizen.

Ik heb dan ook voorgenomen een afstand van max 500 km aan vakantiebestemmingen met caravan te stellen. Je zult dan max 2x moeten laden, en als je de caravan laat staan waar je hem afkoppelt en na afloop de auto weer keurig met de kogel onder de dissel rijdt, heb je er weinig aan te doen wat af en aankoppelen betreft.
Ja het is wel meer werk dan dat ie er gewoon achter kan blijven, maar als het 10 minuten per keer is, dan 20 op de hele reis, 40 minuten totaal op 3 weken vakantie? ga ik niet wakker van liggen ;-)
Max 2x laden? volgens mij hadden ze het over een range van 150km... das iets meer laden als je max 500km wilt rijden ;)

Maar top dat je er positief in staat, that's the spirit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Max 2x laden? volgens mij hadden ze het over een range van 150km... das iets meer laden als je max 500km wilt rijden ;)

Maar top dat je er positief in staat, that's the spirit!
Je hebt gelijk, dan 3x. ik ging nog uit van 175.
Ik heb goede redenen om aan te nemen dat ik dat ga halen, alle testen die ik zag waren met caravans die minimaal 300 km zwaarder waren dan mijne, en ik heb een rijstijl waarbij ik me aan de snelheid van het vrachtverkeer aanpas, meestal 95 kmh op de teller wat 90 werkelijk is. Scheelt inhalen of ingehaald moeten worden, rijdt stabiel 1 snelheid en dat scheelt beiden weer brandstof/energie.

Maar nogmaals, ik kan dat pas echt zeggen volgend jaar. Als de wagen voor de zomer geleverd was geweest (zoals de bedoeling was) had ik het al geweten. Nu moet ik wachten op de zomer 23 voor ik het kan gaan ervaren :-)

Positief? ja, altijd. Ik ben geen klager en zie in een probleem ook altijd kansen voor oplossingen.
Soms moet je gewoon dingen accepteren zoals ze zijn, en er de voordelen van waarderen.

Heel simpel, de auto heb ik het hele jaar en elektrisch rijden is fantastisch. en dat kan ik he hele jaar door ervaren zolang ik de wagen heb (5 jaar).
Dat ik dan 1x per jaar wat extra werk heb aan een caravan slepen, dat is dan maar zo. En vakantie is vakantie, dan ga ik me echt niet druk maken om 10 minuutjes extra hier en daar. Tuinstoeltjes uit de caravan, op de parkeerplaats, broodje erbi en terwijl de auto oplaad lekker genieten van broodje met een bakkie drinken.
150-175 km is een goede 2 uur rijden, dan wil je toch de benen even kunnen strekken. Mooi te combineren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Mensen die zo inzoomen op een situatie die al niet optimaal is en dan ook nog eens EV's erbij pakken is geeft mij altijd een groot lobby gevoel. Caravans lekker boeien huur gewoon een huisje(s) of neem je tent mee als je dan zo'n avonturier bent. Als je perse een object over de snelweg moet sleuren ga dan vrachtwagen rijden of huur een sleur auto op benzine of diesel voor de paar weken vakantie in het jaar. Ik snap de Nederlander wel weer dat je graag met je leasebak op vakantie gaat. Maar die zuinigheid zou mij de reistijd en moeite niet waard zijn met een EV. Wees al blij dat je zakelijk kan rijden en niet zelf een auto hoeft te kopen. Maar ja heel ander verhaal. Volgens mij zijn de XC en C40 beide niet ontworpen met als uitgangspunt de caravan vakantiegangers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

Er staat niet dat hij ook echt 130 gereden heeft, je kunt het er uit opmaken, maar toch ook weer niet en lezen alsof hij de optie 130 te rijden bespreekt en de nadelen opsomt, maar het niet zelf gereden heeft.
Iets verderop schrijft hij:
"Naarmate Nederland dichterbij komt, daalt de snelheid naar ongeveer negentig kilometer per uur en scoort de Volvo iets betere cijfers."

Hij heeft dus op zijn minst verschillende snelheden uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:30:
Volgens mij zijn de XC en C40 beide niet ontworpen met als uitgangspunt de caravan vakantiegangers ;)
Het omgekeerde is ook waar: caravans niet zijn ontworpen om achter een EV te hangen. Als je dan perse met een caravan op stap wilt dan is zoiets als Hobby specifiek daarvoor bedacht heeft ( in stijl van de VW IDBuzz) misschien een beter plan: lichtgewicht en uitklapdak voor lagere luchtweerstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LSDLwESwHIubYNU9Ost6EvHpF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvIzj6BE50Qksgm0tUM3S7YB.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3eIYeHRkxfSWoFuJhjQgE0IMBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7tsnIv19pnj1s7eWAY6dVt7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mga1600 op 06-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Iets verderop schrijft hij:
"Naarmate Nederland dichterbij komt, daalt de snelheid naar ongeveer negentig kilometer per uur en scoort de Volvo iets betere cijfers."

Hij heeft dus op zijn minst verschillende snelheden uitgeprobeerd.
yep, daarom neem ik zijn verbruik ook wat luchtig op, ik denk ook dat hij 130 heeft gereden.
Ikzelf zou dat met een caravan nooit doen. 130 met een caravan is in mijn ogen geen veilige snelheid. De caravan staat toch lange tijden stil en dat gaat niet ten goede komen van de banden en schokdempers. Bovendien zijn die dingen er niet echt op gebouwd, maar wel voor snelheden rond 100.
Ook de oploopremmen moet je dan maar net goed weten te vertrouwen, je wilt niet meemaken wat een noodstop vanaf 130 doet als je caravan even niet goed en snel genoeg kan meeremmen en de auto om begint te duwen van achteraf.

Dus ik vind het een leuke test, maar hij had wel maximaal 100 moeten rijden.
Daarnaast is het af en aankoppelen wel extreem omslachtig gedaan, vooral omdat hij de caravan tientallen meters met de hand gaat lopen verplaatsen. Je moet er pragmatisch mee omgaan en dat zie ik hier echt niet.

De test is een beetje gekleurd gebracht en speelt de mensen die negatief zijn over EV met caravan best wel in de kaart, terwijl als je regelmatig een caravan gebruikt je kunt zien dat juist die negatief belichte zaken aangedikt zijn.

Nogmaals leuke test, er zit veel waarheid in en je zult vaker moeten laden dan zonder caravan, maar zo enorm slecht als hier wordt voorgespiegeld is het ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Veromor schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:30:
Mensen die zo inzoomen op een situatie die al niet optimaal is en dan ook nog eens EV's erbij pakken is geeft mij altijd een groot lobby gevoel. Caravans lekker boeien huur gewoon een huisje(s) of neem je tent mee als je dan zo'n avonturier bent. Als je perse een object over de snelweg moet sleuren ga dan vrachtwagen rijden of huur een sleur auto op benzine of diesel voor de paar weken vakantie in het jaar. Ik snap de Nederlander wel weer dat je graag met je leasebak op vakantie gaat. Maar die zuinigheid zou mij de reistijd en moeite niet waard zijn met een EV. Wees al blij dat je zakelijk kan rijden en niet zelf een auto hoeft te kopen. Maar ja heel ander verhaal. Volgens mij zijn de XC en C40 beide niet ontworpen met als uitgangspunt de caravan vakantiegangers ;)
Laten we voorop stellen dat niemand uitmaakt voor mij, hoe ik vakantie moet vieren!

Ik heb met redenen een caravan gekocht destijds en daar geen enkel moment spijt van. Het rijden ermee vind ik geen straf.
Nu MOET ik EV rijden en ik ga nooit veel verder van Nerderland en omstreken, dus prima te doen en dan laad ik maar een keertje extra. Die ICE moet ook een keertje extra tanken als dat ding erachter hangt.

Juist om die caravan te kunnen trekken heb ik de XC40 gekozen, omdat die ontworpen is om toch 1500 kg of 1800 kg te kunnen trekken.

Wat ik NIET wil:
- huisje huren (voor de prijs van een midweek sta ik 3 weken op een camping)
- Tent (ik heb iemand met artrose bij me, die kan niet in een tent, een caravan daartegen gaat perfect)
- auto huren, vanwege kosten en vanwege het feit dat juist met een caravan ik mijn eigen auto wil omdat ik die ken, en een huurauto ken ik niet. Je moet soms veel vertrouwen in de combinatie hebben voor sommige omstandigheden en dan weet ik wat mijn eigen wagen aankan en bij een huurauto weet ik dat niet. bovendien is het niet nodig als je eigen EV het ook kan

DIe dingen moeten doen om een keertje extra laden te voorkomen? belachelijk als je dat doet.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je te lui bent om even af en aan te koppelen en te laden, en daarom liever veel geld uitgeeft aan dure oplossingen die uiteindelijk ook inspanning extra met zich meebrengen:
- met de caravan leg je thuis alle kleding en adere zaken op hun plek in de kasten, die moet je met een huisje in koffers stoppen en op lokatie weer uitpakken en alsnog in kasten leggen
- huurauto moet je ook ophalen, na afloop reinigen en weer terugbrengen
- tent opzetten is veel meer werk dan een viertal pootjes van de caravan uitdraaien
.....

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 06-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

DIe dingen moeten doen om een keertje extra laden te voorkomen? belachelijk als je dat doet.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je te lui bent om even af en aan te koppelen en te laden, en daarom liever veel geld uitgeeft aan dure oplossingen die uiteindelijk ook inspanning extra met zich meebrengen:
- met de caravan leg je thuis alle kleding en adere zaken op hun plek in de kasten, die moet je met een huisje in koffers stoppen en op lokatie weer uitpakken en alsnog in kasten leggen
- huurauto moet je ook ophalen, na afloop reinigen en weer terugbrengen
- tent opzetten is veel meer werk dan een viertal pootjes van de caravan uitdraaien
.....
Ron, ik vind je een held, maar ik vind je ook een held als je na deze vakantie hier dropt dat je bij de 5e keer die caravan afkoppelen toch wel een beetje heimwee naar vroeger kreeg...

Mijn ouders als voorbeeld, in de 70, zie ik niet meer meerdere keren hun caravannetje afkoppelen als ze op vakantie gaan... op drukke parkeerplaatsen, ding afkoppelen, laden, misschien wel wachten op een laadplek, vrouwlief op de laadplek laten wachten :o , dan weer aankoppelen, vrouw blij praten, koffie erin gieten, bifi worstjes opeten. Slot op de caravan zetten want ja, geen auto ervoor. Ik geef je zeker een extra half uur per lading voor deze actie en een hoop gedonder waar je niet op gerekend had...

Het alternatief van een huurauto is een makkelijke, beetje flauwe, kost je zo zeker duizend euro of meer... Dat is makkelijker gezegd voor sommigen...

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 06-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe rijm je veiligheid in combinatie met 408pk en een acceleratie waar je bang van wordt??
Mga1600 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Ron, ik vind je een held, maar ik vind je ook een held als je na deze vakantie hier dropt dat je bij de 5e keer die caravan afkoppelen toch wel een beetje heimwee naar vroeger kreeg...

Mijn ouders als voorbeeld, in de 70, zie ik niet meer meerdere keren hun caravannetje afkoppelen als ze op vakantie gaan... op drukke parkeerplaatsen, ding afkoppelen, laden, misschien wel wachten op een laadplek, vrouwlief op de laadplek laten wachten :o , dan weer aankoppelen, vrouw blij praten, koffie erin gieten, bifi worstjes opeten. Slot op de caravan zetten want ja, geen auto ervoor. Ik geef je zeker een extra half uur per lading voor deze actie en een hoop gedonder waar je niet op gerekend had...

Het alternatief van een huurauto is een makkelijke, beetje flauwe, kost je zo zeker duizend euro of meer... Dat is makkelijker gezegd voor sommigen...
Niemand hoeft mij een held te vinden, daar zoek ik niet naar.
Ik denk alleen praktisch na, en dan zie ik je een puntje aanhalen van je ouders. Die kan ik begrijpen!

Maar als je kijkt wat af en aankoppelen werkelijk is, dan kan het eenvoudig zijn. Je stopt de combinatie, draait het neuswiel uit, trekt stekker eruit en breekkabel los, handle omhoog en neuswiel iets verder opdraaien.
Dan kun je de auto eronder wegrijden, een disselslot is in 2 tellen aangebracht, zeker die sloten die de verzekeraar tegenwoordig vereist zijn erg simpel aan te brengen en werken effectief. de zwaarste arbeid was het draaien aan dat neuswiel en het tillen van het gewicht van het slot.

Terug hetzelfde, je auto keurig achteruit tot onder de dissel met de kogel, slot losmaken heb je net daarvoor gedaan om de kunststof bal uit de dissel te halen. Je laat het neuswiel zakken, haalt het omhoog, stekker erin, breekkabel aanhaken en wegwezen.

Jouw punt, terecht, is dat oudere mensen daar moeite mee hebben. Je moet zeker van je zelf en je rijkunsten zijn om dit snel en eenvoudig te klaren. Wie dat niet is zal niet aandurven die trekhaak onder de dissel te rijden. Dan rest alleen maar de caravan een stukje naar voren te trekken en dat is best wel inspannend, zeker voor ouderen.

Wat ik je wel moet toegeven, en eerlijk doe, is dat het veel fijner zou zijn als je gewoon aangehaakt kunt blijven. Dan heb je die hele rompslomp niet en daarvan wordt iedereen blij als dat niet hoeft.
Kijk eens naar het Fastned snellaadpunt op Bornheim, langs de A28 bij Wezep. Die is prima geschikt om de caravan aangehaakt te houden. Je zult er daar nooit een ander mee in de weg staan. De laders staan naast elkaar ipv achter elkaar, over de volle breedte van de plek. Beetje zoals tolweg loketten zijn opgesteld.
Dat is gewoon ideaal, en zo zouden ze allemaal moeten worden.

Fastned heeft overigens op mijn vragen daarover gereageerd dat bij hun snelladers de caravan altijd aangekoppeld kan blijven. Dat bestrijd ik, zeker zoals in het filpje dat gisteren opdook zie je dan wanneer je dat doet, de caravan een tweede laadplek blokkeert en geheid dat er dan net iemand daar wil staan.

Ik zeg niet dat de situatie met je EV en caravan optimaal is, absoluut niet, maar zo somber als de man in het filmpje met zijn C40 de situatie afschildert was gekleurd naar het negatieve, hij had het handiger kunnen doen en dan had het er allemaal niet zo somber en slecht vanaf gekomen als nu.

Maar we zullen zien joh, de XC40 komt eind deze maand eidndelijk echt, en volgende zomer gaat de caravan er netjes achter en gaan we het wel beleven. En ik beloof je, als het tegenvalt zeg ik dat ook echt eerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Niemand hoeft mij een held te vinden, daar zoek ik niet naar.
Ik denk alleen praktisch na, en dan zie ik je een puntje aanhalen van je ouders. Die kan ik begrijpen!

Maar als je kijkt wat af en aankoppelen werkelijk is, dan kan het eenvoudig zijn. Je stopt de combinatie, draait het neuswiel uit, trekt stekker eruit en breekkabel los, handle omhoog en neuswiel iets verder opdraaien.
Dan kun je de auto eronder wegrijden, een disselslot is in 2 tellen aangebracht, zeker die sloten die de verzekeraar tegenwoordig vereist zijn erg simpel aan te brengen en werken effectief. de zwaarste arbeid was het draaien aan dat neuswiel en het tillen van het gewicht van het slot.

Terug hetzelfde, je auto keurig achteruit tot onder de dissel met de kogel, slot losmaken heb je net daarvoor gedaan om de kunststof bal uit de dissel te halen. Je laat het neuswiel zakken, haalt het omhoog, stekker erin, breekkabel aanhaken en wegwezen.

Jouw punt, terecht, is dat oudere mensen daar moeite mee hebben. Je moet zeker van je zelf en je rijkunsten zijn om dit snel en eenvoudig te klaren. Wie dat niet is zal niet aandurven die trekhaak onder de dissel te rijden. Dan rest alleen maar de caravan een stukje naar voren te trekken en dat is best wel inspannend, zeker voor ouderen.

Wat ik je wel moet toegeven, en eerlijk doe, is dat het veel fijner zou zijn als je gewoon aangehaakt kunt blijven. Dan heb je die hele rompslomp niet en daarvan wordt iedereen blij als dat niet hoeft.
Kijk eens naar het Fastned snellaadpunt op Bornheim, langs de A28 bij Wezep. Die is prima geschikt om de caravan aangehaakt te houden. Je zult er daar nooit een ander mee in de weg staan. De laders staan naast elkaar ipv achter elkaar, over de volle breedte van de plek. Beetje zoals tolweg loketten zijn opgesteld.
Dat is gewoon ideaal, en zo zouden ze allemaal moeten worden.

Fastned heeft overigens op mijn vragen daarover gereageerd dat bij hun snelladers de caravan altijd aangekoppeld kan blijven. Dat bestrijd ik, zeker zoals in het filpje dat gisteren opdook zie je dan wanneer je dat doet, de caravan een tweede laadplek blokkeert en geheid dat er dan net iemand daar wil staan.

Ik zeg niet dat de situatie met je EV en caravan optimaal is, absoluut niet, maar zo somber als de man in het filmpje met zijn C40 de situatie afschildert was gekleurd naar het negatieve, hij had het handiger kunnen doen en dan had het er allemaal niet zo somber en slecht vanaf gekomen als nu.

Maar we zullen zien joh, de XC40 komt eind deze maand eidndelijk echt, en volgende zomer gaat de caravan er netjes achter en gaan we het wel beleven. En ik beloof je, als het tegenvalt zeg ik dat ook echt eerlijk!
Heb gelukkig geen sleurhut (ook zonder ev gruwel ik ervan :) ) maar bij snellader in het buitenland toch nog nooit blije caravaneigenaren tegengekomen. Altijd geklaag over afkoppelen en range/verbruik… kennelijk toch een patroon voor de gemiddelde caravan eigenaar in combi met ev in buitenland…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mga1600
mich78 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:29:
Hoe rijm je veiligheid in combinatie met 408pk en een acceleratie waar je bang van wordt??

[...]
Messen zijn heel scherp, maar je hebt toch ook geleerd om je er niet mee in je vingers te snijden? Je weet toch ook dat je thuis het gas op het fornuis dicht moet draaien?
Die 400 Pk hoef je toch niet te gebruiken om er onverantwoord mee te rijden?
Als je dat soort verantwoordelijkheid niet aankunt moet je helemaal geen auto rijden, ook niet een met 60 Pk.

Toen ik 54 jaar en 2 miljoen km geleden mijn rijbewijs haalde kreeg ik een boekje met de titel ‘ een rijbewijs is geen jachtvergunning’. Zo is het maar net. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk, zo voel ik dat ook, maar als er dan toch wat onverwachts gebeurd zijn de condities voor jezelf en je medeweggebruikers bij een Volvo op optimale overlevingskansen gericht.

Jij gelooft kennelijk niet in de veiligheid van een Volvo. Dan snap ik niet waarom je dit merk rijdt, het is niet de meest efficiënte, het is niet de meest luxueuze en is ook niet de mooiste auto in zijn klasse.

Wel de veiligste……ik wil er wel op ingaan met zomaar een paar voorbeelden:

- Als je als een gek optrekt achter een langzamere auto voor je in het verkeer en te dichtbij komt grijpt de auto in en remt hij.

-De constante 4 wielaandrijving die bij de P8- configuratie hoort zorgt dat je nooit grip verliest. Voor- noch achterwielen breken uit als het onverwacht glad is zoals met een 2-wiel aangedreven auto wel kan gebeuren waardoor je dwars op de weg kunt komen te staan. Heb ik in het verkeer zien gebeuren waarbij een andere auto zich in de zijkant van die bewuste auto boorde.

- We hebben in onze moderne Volvo’s systemen aan boord die je wegsturen van onheil wat voor je neus opdoemt als het te laat is om te remmen (een hert wat oversteekt bijvoorbeeld, is me gebeurd op de snelweg in Friesland, rakelings voor mijn auto langs). Als ik een seconde eerder op die plek was geweest was het niet goed afgelopen ( dat was niet in een Volvo, dus mijn auto had niets in de gaten - het hert en ik hebben ontzettend veel geluk gehad. Datzelfde had en ook kunnen gebeuren in een auto met 50 Pk). Maar her zou ook ensure kunnen zijn die onverlicht half op de weg en half in de berm staat. Jouw Volvo stuurt je zoveel als mogelijk eromheen terwijl hij ook nog uit alle macht remt om de impact te verminderen.

- Kijk ook eens naar een video van het Volvo test crash centrum, dan zie je hoe een auto bewust in een schuine koprol wordt gebracht en vervolgens een paar maal rondgaat. Na afloop kan hij bijna de showroom in. Volvo’s zitten buitengewoon goed in elkaar, daarom zijn ze ook zwaarder dan de meeste andere auto’s. Dat soort dingen telt niet in het vergaren van sterren in de ncap testen, daar wordt niet op getest namelijk.

- De stoelen in een Volvo geven langzaam mee naar achteren als dat gebeurd om de energie voor jou als berijder op te vangen en letsel of whiplash te voorkomen. De balk in de zitting (waar sommigen kennelijk zoveel last van hebben dat zie die er dan uit slopen) zorgt ervoor dat je zelf niet onder de riem uit glijdt bij een crash en alsnog je benen en je bekken verbrijzelt als je ergens tegenaan rijdt.

-;Een heel triest verbeeld over actieve veiligheid: Gisteren was er een ongeluk waarbij een kind op een driewieler nota bene op een parkeerplaats over het hoofd was gezien door een automobilist die wegreed en het kind werd overreden. . Dat zal je in een Volvo niet gebeuren, dan grijpt dat systeem waar hier zo vaak over gezeurd wordt hard in. Liever een keer een valse melding dan om zoiets als chauffeur van die auto de rest van mijn leven mee te moeten dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
Elektrische auto’s en caravans. Ik heb het al vaker gezegd, mij niet gezien. Ik vind op verre vakantie gaan al geen doen zonder caravan met onze actieradius. Lekker vliegvakanties. Dan zie je ook wat meer dan de benelux en compenseer ik mijn co2 weer :). Hoe het nu gaat is 5 laadpassen mee, 10 keer je route opnieuw uitstippelen. Oneindig ‘wat als’ scenarios bedenken. Heb ik laadpalen op locatie? En ga zo maar door… Uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat hij doet en wil, zolang je hopelijk niet met al teveel stress op vakantie moet gaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

thisisjazz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:02:
Elektrische auto’s en caravans. Ik heb het al vaker gezegd, mij niet gezien. Ik vind op verre vakantie gaan al geen doen zonder caravan met onze actieradius. Lekker vliegvakanties. Dan zie je ook wat meer dan de benelux en compenseer ik mijn co2 weer :). Hoe het nu gaat is 5 laadpassen mee, 10 keer je route opnieuw uitstippelen. Oneindig ‘wat als’ scenarios bedenken. Heb ik laadpalen op locatie? En ga zo maar door… Uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat hij doet en wil, zolang je hopelijk niet met al teveel stress op vakantie moet gaan :)
Er zijn mensen die om heel veel redenen gewoon zomers aan een caravan vakantie gebonden zijn. Dat zou offtopic gaan, maar kort gezegd: ik heb een kind dat niet in hotels kan zonder dat we gezeur krijgen of zelfs eruit gezet worden, er is een medische aandoening die bepaald gedrag geeft waar het kind niets aan kan doen maar niet door mensen in hotels of zelfs huisjes geaccepteerd wordt.
Op een camping gaat het juist perfect en kunnen we allemaal genieten.

Vervolgens ben ik vanuit de werkgever in een EV gedrukt, ik had liever Hybride gehad maar het mocht alleen EV zijn, en dus zal ik het ermee moeten doen. Huurautos wil ik niet, ook weer omdat mijn kind dan weer helemaal in de stress gaat omdat ik een andere auto heb weer (die beproeving krijg ik binnenkort als als de XC40 geleverd wordt) en dan hebben wij geen vakantie meer.

Dus het is een EV en met caravan op vakantie met die EV.
En dan kijk ik naar de positieve dingen en niet naar allerlei onmogelijkheden en negatieve zaken.
Ik koos een XC40, kan perfect die trekgewichten aan, vind het ook nof eens een mooie wagen en ik ga lekker genieten ervan, OOK met caravan erachter, dan moet ik maar een keertje extra laden.
Het is dan vakantie en ik heb dan geen enkele haast!

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 07-10-2022 01:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29

Lancer

What the......

Kunnen we stoppen over caravans en de caravanrijder proberen ervan te overtuigen dat de wereld vergaat?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Ik zie een toekomst voor de vouwcaravan (niet te verwarren met vouwwagen) luchtweerstand is de grootste vijand. Wij merken dat ook met de paardentrailer. In de winter factor 3 verbruik..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 13:51
Kan er een topic gecreëerd worden voor EV en (vouw)caravan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ergodyne1
Lancer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:48:
Kunnen we stoppen over caravans en de caravanrijder proberen ervan te overtuigen dat de wereld vergaat?
Sorry baas, ik zal wel weer stoppen. Kun je ook aangeven wat het nieuwe onderwerp wordt? iets met verbruik en klagen over apps/functionaliteit die er niet is? of misschien iets met trillende sturen? of iets met API's die nooit gaan werken?

Same shit different day hier elke keer en als het even ergens anders over gaat mag dat niet. Ik hoop echt dat de wereld er niet uit gaat zien als dit hier...

[ Voor 19% gewijzigd door ergodyne1 op 07-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 13:51
Mga1600 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Het omgekeerde is ook waar: caravans niet zijn ontworpen om achter een EV te hangen. Als je dan perse met een caravan op stap wilt dan is zoiets als Hobby specifiek daarvoor bedacht heeft ( in stijl van de VW IDBuzz) misschien een beter plan: lichtgewicht en uitklapdak voor lagere luchtweerstand.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er gaaf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Prachtig betoog, maar het weglaten van een simpele audio instelling (desnoods alleen instelbaar bij stilstand) heeft dan toch niks met veiligheid te maken? Ik vind t een heerlijke wagen, gebruik die 408 pk zelden, maar sommige keuzes kan ik niet begrijpen. Met een paardentrailer erachter bv is regeneratief remmen te sterk. Bij een polestar is er een instelling tussenin. Zonder regeneratief remmen is t ook niet fijn omdat de auto dan wel sterk doorrolt. Volvo verslijt hiermee z’n klanten als half seniel omdat ze volgens Volvo niet kunnen omgaan met geavanceerde instellingen. Dat is ook de enige klacht die ik heb overigens. Dus zo gek is de keuze niet voor deze auto.
Mga1600 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Messen zijn heel scherp, maar je hebt toch ook geleerd om je er niet mee in je vingers te snijden? Je weet toch ook dat je thuis het gas op het fornuis dicht moet draaien?
Die 400 Pk hoef je toch niet te gebruiken om er onverantwoord mee te rijden?
Als je dat soort verantwoordelijkheid niet aankunt moet je helemaal geen auto rijden, ook niet een met 60 Pk.

Toen ik 54 jaar en 2 miljoen km geleden mijn rijbewijs haalde kreeg ik een boekje met de titel ‘ een rijbewijs is geen jachtvergunning’. Zo is het maar net. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk, zo voel ik dat ook, maar als er dan toch wat onverwachts gebeurd zijn de condities voor jezelf en je medeweggebruikers bij een Volvo op optimale overlevingskansen gericht.

Jij gelooft kennelijk niet in de veiligheid van een Volvo. Dan snap ik niet waarom je dit merk rijdt, het is niet de meest efficiënte, het is niet de meest luxueuze en is ook niet de mooiste auto in zijn klasse.

Wel de veiligste……ik wil er wel op ingaan met zomaar een paar voorbeelden:

- Als je als een gek optrekt achter een langzamere auto voor je in het verkeer en te dichtbij komt grijpt de auto in en remt hij.

-De constante 4 wielaandrijving die bij de P8- configuratie hoort zorgt dat je nooit grip verliest. Voor- noch achterwielen breken uit als het onverwacht glad is zoals met een 2-wiel aangedreven auto wel kan gebeuren waardoor je dwars op de weg kunt komen te staan. Heb ik in het verkeer zien gebeuren waarbij een andere auto zich in de zijkant van die bewuste auto boorde.

- We hebben in onze moderne Volvo’s systemen aan boord die je wegsturen van onheil wat voor je neus opdoemt als het te laat is om te remmen (een hert wat oversteekt bijvoorbeeld, is me gebeurd op de snelweg in Friesland, rakelings voor mijn auto langs). Als ik een seconde eerder op die plek was geweest was het niet goed afgelopen ( dat was niet in een Volvo, dus mijn auto had niets in de gaten - het hert en ik hebben ontzettend veel geluk gehad. Datzelfde had en ook kunnen gebeuren in een auto met 50 Pk). Maar her zou ook ensure kunnen zijn die onverlicht half op de weg en half in de berm staat. Jouw Volvo stuurt je zoveel als mogelijk eromheen terwijl hij ook nog uit alle macht remt om de impact te verminderen.

- Kijk ook eens naar een video van het Volvo test crash centrum, dan zie je hoe een auto bewust in een schuine koprol wordt gebracht en vervolgens een paar maal rondgaat. Na afloop kan hij bijna de showroom in. Volvo’s zitten buitengewoon goed in elkaar, daarom zijn ze ook zwaarder dan de meeste andere auto’s. Dat soort dingen telt niet in het vergaren van sterren in de ncap testen, daar wordt niet op getest namelijk.

- De stoelen in een Volvo geven langzaam mee naar achteren als dat gebeurd om de energie voor jou als berijder op te vangen en letsel of whiplash te voorkomen. De balk in de zitting (waar sommigen kennelijk zoveel last van hebben dat zie die er dan uit slopen) zorgt ervoor dat je zelf niet onder de riem uit glijdt bij een crash en alsnog je benen en je bekken verbrijzelt als je ergens tegenaan rijdt.

-;Een heel triest verbeeld over actieve veiligheid: Gisteren was er een ongeluk waarbij een kind op een driewieler nota bene op een parkeerplaats over het hoofd was gezien door een automobilist die wegreed en het kind werd overreden. . Dat zal je in een Volvo niet gebeuren, dan grijpt dat systeem waar hier zo vaak over gezeurd wordt hard in. Liever een keer een valse melding dan om zoiets als chauffeur van die auto de rest van mijn leven mee te moeten dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
mich78 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:48:
Prachtig betoog, maar het weglaten van een simpele audio instelling (desnoods alleen instelbaar bij stilstand) heeft dan toch niks met veiligheid te maken? Ik vind t een heerlijke wagen, gebruik die 408 pk zelden, maar sommige keuzes kan ik niet begrijpen. Met een paardentrailer erachter bv is regeneratief remmen te sterk. Bij een polestar is er een instelling tussenin. Zonder regeneratief remmen is t ook niet fijn omdat de auto dan wel sterk doorrolt. Volvo verslijt hiermee z’n klanten als half seniel omdat ze volgens Volvo niet kunnen omgaan met geavanceerde instellingen. Dat is ook de enige klacht die ik heb overigens. Dus zo gek is de keuze niet voor deze auto.

[...]
Het sloeg niet op audio instellingen maar op de impliciete bewering dat 408 Pk niet veilig zou zijn.

Ik gebruik one pedal drive helemaal niet. Heb het na een paar dagen afgezworen. Ik vind het niet comfortabel en het scheelt niet in het verbruik. Ik rij ook regelmatig in brandstofauto’s (uiteraard zonder OPD) en het moeten wisselen tussen die twee systemen lijkt me ook geen goede zaak is en zelfs,potentieel gevaarlijk als je denkt te remmen door het gas los te laten in zo’n ‘gewone’ auto en er dan (te laat?) achterkomt dat je in de andere auto zit en dus toch op dat ander pedal moet trappen…

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 07-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het gaat erom dat Volvo iets doet uit veiligheidsmaatregelen maar dat het helemaal niet veiliger wordt. Hebben we nu al bij een aantal zaken gezien. Gewoon een hele slecht zaak en niet doordacht. Hierboven dus een mooi voorbeeld van de beperkte OPD opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zover ik begrepen heb zijn die keuzes niet per se uit veiligheidsoverwegingen gemaakt, maar vanuit de gedachte om het allemaal zo simpel mogelijk te houden, met het oog op de 99% niet-tweaker Volvo rijders.
Daar kun je van alles van vinden, terecht of niet terecht, maar het is juist wél doordacht en een duidelijke keuze van Volvo voor de richting die men op wil.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Mga1600 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
Messen zijn heel scherp, maar je hebt toch ook geleerd om je er niet mee in je vingers te snijden?
ahum... wat denk je waarom die professionele messen die topchefs gebruiken niet aan consumenten verkocht worden? Verkoop van scherpere messen leidt tot meer ongelukken in de keuken, net zoals verkoop van auto's met meer PK's leidt tot meer ongelukken op de weg.

Ik geloof direct dat er genoeg bestuurs zijn die skilled genoeg zijn om even veilig in een auto met veel pk's dan minder pk's (vb iedereen op dit forum ;) ) te rijden, maar statistisch gezien is dat niet de trend

Zie ook dit soort artikeltjes
Vaak zijn het inderdaad voertuigen met een vermogen van meer dan driehonderd pk en een hoog koppel dat meteen beschikbaar is bij het beroeren van het pedaal. Het resultaat is dat zo’n EV zeer gezwind uit de startblokken schiet, en dat kan de onervaren bestuurder al eens verrassen, zoals blijkt uit ongevallenstatistieken die Axa gebruikte
Dit zijn verzekeraarstatistieken...die hebber er echt wel zicht op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-08 13:42
Met een paardentrailer erachter bv is regeneratief remmen te sterk.
[...]
Je kunt de mate van regenereren toch regelen met je gaspedaal, heb je geen verschillende standen voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lancer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:48:
waarom wil jij de caravanrijder ervan overtuigen dat de wereld vergaat dan?
(je wilt stoppen over caravans en je wilt de caravanrijder ervan overtuigen dat de wereld vergaat zeg je hier eigenlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:01:
Zover ik begrepen heb zijn die keuzes niet per se uit veiligheidsoverwegingen gemaakt, maar vanuit de gedachte om het allemaal zo simpel mogelijk te houden, met het oog op de 99% niet-tweaker Volvo rijders.
Daar kun je van alles van vinden, terecht of niet terecht, maar het is juist wél doordacht en een duidelijke keuze van Volvo voor de richting die men op wil.
En volgens mij is die hele gedachte Less = more juist bedacht om veilige auto's te creëren. Was het niet zo dat Volvo op korte termijn geen dodelijke ongelukken meer wil met een Volvo. Hoe minder opties, hoe minder je afgeleid kan zijn. Echter heeft dat ook een andere kant natuurlijk, voorbeelden zijn vaker aangehaald hier. De balans daarin is niet goed vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

En volgens mij is die hele gedachte Less = more juist bedacht om veilige auto's te creëren. Was het niet zo dat Volvo op korte termijn geen dodelijke ongelukken meer wil met een Volvo. Hoe minder opties, hoe minder je afgeleid kan zijn. Echter heeft dat ook een andere kant natuurlijk, voorbeelden zijn vaker aangehaald hier. De balans daarin is niet goed vind ik.
Het een heeft niet per se met het andere te maken. Ja, ze willen veiligere auto’s en minder ongelukken. Daarvoor wordt heel veel geïnvesteerd in allerlei hulpsystemen, die beter en beter worden per generatie auto’s.
Daarnaast willen ze gebruiksvriendelijke auto’s, die voor het gros van de mensen doen wat ze moeten doen. Een beetje het Apple model zeg maar. Maar voor sommigen past een Android of ander type gewoon beter.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Vraagje, mn auto wil niet meer werken aan de snellader, 50kw wel, hyperchargers schieten, welke volgorde, en of ik de kabel vasthou, gelijk op rood. Fastned, shell recharge, maakt niet uit.

Auto op slot gehad, even weggelopen helpt niet. Multimedia systeem reboot helpt niet.

Ik ga me wel redden, thuis gewoon weer vol met de 11kW lader, maar iemand dit eerder gehad? Dan weet ik waar ik de dealer naar moet laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
4v4t4r schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:34:
Vraagje, mn auto wil niet meer werken aan de snellader, 50kw wel, hyperchargers schieten, welke volgorde, en of ik de kabel vasthou, gelijk op rood. Fastned, shell recharge, maakt niet uit.

Auto op slot gehad, even weggelopen helpt niet. Multimedia systeem reboot helpt niet.

Ik ga me wel redden, thuis gewoon weer vol met de 11kW lader, maar iemand dit eerder gehad? Dan weet ik waar ik de dealer naar moet laten kijken.
Ik denk dat je prima beschrijft waar je dealer naar moet kijken.
Lijkt op een communicatie issue, volgens mij wel eens eerder hier langsgekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Mga1600 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Het sloeg niet op audio instellingen maar op de impliciete bewering dat 408 Pk niet veilig zou zijn.

Ik gebruik one pedal drive helemaal niet. Heb het na een paar dagen afgezworen. Ik vind het niet comfortabel en het scheelt niet in het verbruik. Ik rij ook regelmatig in brandstofauto’s (uiteraard zonder OPD) en het moeten wisselen tussen die twee systemen lijkt me ook geen goede zaak is en zelfs,potentieel gevaarlijk als je denkt te remmen door het gas los te laten in zo’n ‘gewone’ auto en er dan (te laat?) achterkomt dat je in de andere auto zit en dus toch op dat ander pedal moet trappen…
Hoe kun je zonder opd rijden? Ik vind juist het rijden zonder opd helemaal niets.

Grappig dat we dat zo anders ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Sten2017 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

Hoe kun je zonder opd rijden? Ik vind juist het rijden zonder opd helemaal niets.

Grappig dat we dat zo anders ervaren.
Ik rij eigenlijk ondertussen ook altijd met OPD aan, ook op de snelweg. Voorheen zette ik het daar vaak nog uit maar ik merkte dat 1. het irritant is dat je alleen via het menu kan switchen en 2. door gewoon veel te rijden en OPD te leren kennen kan je er uitermate goed op anticiperen. Ik gebruik de rem echt heel weinig, heerlijk om alles met 1 pedaal te kunnen doen. Enige minpuntje wat soms wel blijft is dat als je op de snelweg rijdt en je bijv. een afslag neemt en ACC uit zet je goed moet timen met je gaspedaal om de auto wel smooth te laten afremmen ipv vol op OPD. Zou fijn zijn als Volvo nog eens 1 of 2 extra standen toevoegt waaruit je kan kiezen, dat zou het afmaken. Maargoed, dat gaat er natuurlijk nooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
astatic schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat je prima beschrijft waar je dealer naar moet kijken.
Lijkt op een communicatie issue, volgens mij wel eens eerder hier langsgekomen.
Ja ik kan het me herinneren maar kan het niet vinden.

/edit, sta nu bij een andere recharge 175kWh en die doet het wel.. super irritant dit. Hoop dat ze iets kunnen uitlezen bij de dealer.

[ Voor 17% gewijzigd door 4v4t4r op 09-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:23:
[...]
Enige minpuntje wat soms wel blijft is dat als je op de snelweg rijdt en je bijv. een afslag neemt en ACC uit zet je goed moet timen met je gaspedaal om de auto wel smooth te laten afremmen ipv vol op OPD. Zou fijn zijn als Volvo nog eens 1 of 2 extra standen toevoegt waaruit je kan kiezen, dat zou het afmaken. Maargoed, dat gaat er natuurlijk nooit komen.
Wat in 1 van de laatste ota updates gestopt (maar niet gedocumenteerd) is, is dat als je je acc uit zet met de knop op het stuur, de regeneratie maar heel geleidelijk opkomt en je een hele soepele overgang van acc naar volledige regeneratie gaat die, als je tot stilstand wil komen niet sterk genoeg is. Sindsdien ook een aantal forumposts gezien dat je “afremsnelheid op opd” te laag is voor dat soort situaties

Wat in diezelfde ota update zat is dat als je de acc uitzet met 1 klein tikje op het rempedaal (je hoeft niet echt te remmen, enkel heel licht met voet even aantikken) kikt de regenerator vele malen sneller in. Door dan gelijk met je voet gelijk weer naar het “gaspedaal” te gaan kun je met opd de regeneratie traploos bedienen en perfect bij elk stoplicht/afrit goed uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Is mij eigenlijk na 2.3 helemaal niet opgevallen. Zal er eens op letten of het daadwerkelijk verbetert is. Vreemd dat het niet in de releasenotes staat overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Ik rij eigenlijk ondertussen ook altijd met OPD aan, ook op de snelweg. Voorheen zette ik het daar vaak nog uit maar ik merkte dat 1. het irritant is dat je alleen via het menu kan switchen en 2. door gewoon veel te rijden en OPD te leren kennen kan je er uitermate goed op anticiperen. Ik gebruik de rem echt heel weinig, heerlijk om alles met 1 pedaal te kunnen doen. Enige minpuntje wat soms wel blijft is dat als je op de snelweg rijdt en je bijv. een afslag neemt en ACC uit zet je goed moet timen met je gaspedaal om de auto wel smooth te laten afremmen ipv vol op OPD. Zou fijn zijn als Volvo nog eens 1 of 2 extra standen toevoegt waaruit je kan kiezen, dat zou het afmaken. Maargoed, dat gaat er natuurlijk nooit komen.
Op een Engelstalig forum zag ik dit:

Try saying "Turn OPD On" or "Turn OPD Off".

Like literally saying the letters.. O P D. For me that works. If I say "Turn One Pedal Driving Off", it has no idea what I'm talking about, and I'm on v2.2

Heb het niet geprobeerd (gebruik geen opd) weet ook niet wat het Nederlandse commando precies zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Wat in 1 van de laatste ota updates gestopt (maar niet gedocumenteerd) is, is dat als je je acc uit zet met de knop op het stuur, de regeneratie maar heel geleidelijk opkomt en je een hele soepele overgang van acc naar volledige regeneratie gaat die, als je tot stilstand wil komen niet sterk genoeg is. Sindsdien ook een aantal forumposts gezien dat je “afremsnelheid op opd” te laag is voor dat soort situaties

Wat in diezelfde ota update zat is dat als je de acc uitzet met 1 klein tikje op het rempedaal (je hoeft niet echt te remmen, enkel heel licht met voet even aantikken) kikt de regenerator vele malen sneller in. Door dan gelijk met je voet gelijk weer naar het “gaspedaal” te gaan kun je met opd de regeneratie traploos bedienen en perfect bij elk stoplicht/afrit goed uitkomen
Net getest op een rit en idd, als je de ACC via het stuur uit zet dan is de charge meter een stukje minder agressief dan wanneer je ACC uit zet door iets op de rem te trappen. Ik merk wel dat het echt minimaal is en vooral de eerste 1 a 2 seconden, daarna schiet de charge meter weer flink hard naar beneden. Maar ok, het is wel iets smooother zodat je net wat meer tijd hebt om de controle weer op te pakken met je stroompedaal.

Vind dit echter wel zo'n belangrijke fix dat ik het echt heel bizar vind dat men dit niet noteert in de releasenotes.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 09-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Ik merk wel dat het echt minimaal is en vooral de eerste 1 a 2 seconden, daarna schiet de charge meter weer flink hard naar beneden. Maar ok, het is wel iets smooother zodat je net wat meer tijd hebt om de controle weer op te pakken met je stroompedaal.
Heb het idee dat dat wel bewust is. Geeft je idd genoeg tijd om naar gaspedaal en het een soepele beweging te houden. Als je harder wil remmen kun je ook iets langer iets dieper rem indrukken en dan langzamer loslaten. Dan regenereer je harder en blijft het ook soepele beweging. Is weer even ermee spelen sinds (ik denk) 2.3 tot je het aanvoelt. Maar is dan wel soepeler en heeft meer opties hoe het was

Alleen jammer idd dat ze dat nergens beschrijven. Kwam er toevallig achter… (maar daar hebben we dan dit soort forums voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Juancho schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Vind dit echter wel zo'n belangrijke fix dat ik het echt heel bizar vind dat men dit niet noteert in de releasenotes.
Wellicht valt dit onder de:
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
NicoB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Wellicht valt dit onder de:
Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
Het is geïntroduceerd met (P)2.2 en bij Polestar stond er dit:
  • Verbeterd gedrag bij omschakelen van Adaptive Cruise Control of Pilot Assist naar handmatig rijden.
Zie inderdaad bij Volvo niets staan wat daar op lijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 09-10-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:59
[...]

Enige minpuntje wat soms wel blijft is dat als je op de snelweg rijdt en je bijv. een afslag neemt en ACC uit zet je goed moet timen met je gaspedaal om de auto wel smooth te laten afremmen ipv vol op OPD.
Gouden tip op de snelweg. Als je de afrit nadert, gewoon 2/3 km/u versnellen en dan je ACC uitzetten. Zo kan je zeer vloeiend afremmen zonder een bruuske overgang van ACC naar geen ACC.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
JTHZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Het is geïntroduceerd met (P)2.2 en bij Polestar stond er dit:
  • Verbeterd gedrag bij omschakelen van Adaptive Cruise Control of Pilot Assist naar handmatig rijden.
Zie inderdaad bij Volvo niets staan wat daar op lijkt.
Dit zat inderdaad al in versie 2.2. Ik heb 2.3 nog niet, maar dat verschil wat jullie beschrijven was mij wel opgevallen.

@Mga1600 wat vreemd dat jij OPD oncomfortabel vindt. Met een beetje oefening kun je echt heel soepel afremmen. De auto maakt zelfs een “limo-stop” met OPD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 18:40
Venomer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Dit zat inderdaad al in versie 2.2. Ik heb 2.3 nog niet, maar dat verschil wat jullie beschrijven was mij wel opgevallen.

@Mga1600 wat vreemd dat jij OPD oncomfortabel vindt. Met een beetje oefening kun je echt heel soepel afremmen. De auto maakt zelfs een “limo-stop” met OPD.
Er zijn er wel meer hoor.
Ik vind OPD ook niet prettig. Ik vind het heerlijk om de auto te laten "coasten" als ik het pedaal loslaat.
Voor regeneratie maakt het niet uit, dus net wat je fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29

Lancer

What the......

Kammika schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:03:
nou ... gemiste kans. Heb bij developer portal contact gezocht en de open source kans voor Volvo uitgelegd als ze de API ook openstellen voor dit soort generieke interfaces (zodat de open source community interfaces naar bv OpenHab, HomeAssistant, Domoticz, Homekit/Homebridge, etc... kan bouwen

Maar kreeg helaas dit antwoord:

[...]

Dat is wel stevig balen. Er is dus een API, hij gaat ook steeds meer open, maar zal dus nooit voor dit soort open source toepassingen als Openhab, domoticz, etc... toegestaan worden door Volvo. Gemiste kans!
Ik heb hier nog eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat Volvo hiermee de AVG juist overtreedt. Het beoogde doel is thuisgebruik zonder enige vorm van Cloud. Door de API open te stellen voor individuele gebruikers kan Volvo voldoen aan het recht op dataportabiliteit.

Sowieso twijfelachtig dat de AVG wordt aangevoerd, aangezien je naast de developer key nog steeds de usercredentials nodig hebt en het is ook weer niet zo dat een API gebruiker een subverwerker is van Volvo. Ergo de juristen daar maken er weer een zootje van (al eerder meegemaakt in een discussie over data eigenaarschap).

Tegen beter weten in er toch maar een mailtje aan gewaagd richting Volvo.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Lancer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:37:
[...]

Ik heb hier nog eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat Volvo hiermee de AVG juist overtreedt. Het beoogde doel is thuisgebruik zonder enige vorm van Cloud. Door de API open te stellen voor individuele gebruikers kan Volvo voldoen aan het recht op dataportabiliteit.

Sowieso twijfelachtig dat de AVG wordt aangevoerd, aangezien je naast de developer key nog steeds de usercredentials nodig hebt en het is ook weer niet zo dat een API gebruiker een subverwerker is van Volvo. Ergo de juristen daar maken er weer een zootje van (al eerder meegemaakt in een discussie over data eigenaarschap).

Tegen beter weten in er toch maar een mailtje aan gewaagd richting Volvo.
Denk niet dat je het met avg in de hand kan afdwingen

Maar ze zitten meer op de afdekken aansprakelijkheid. Ze willen alleen integreren met een partij waarmee ze in een overeenkomst risico’s juridisch kunnen afdekken en dat kan niet met open source

Andere partijen lossen dat op door api’s pas vrij te geven als een end User akkoord geeft op legal terms. Heb zo al een aantal producten met api’s aan Domoticz geknoopt

Heb een mail teruggestuurd met die suggestie en wat voorbeeld hoe andere bedrijven dat doen. En geen antwoord op gekregen

Het knullige is dat ze dus over die produktiekeys heel moeilijk doen, waar juist als misbruik je doel is je al voldoende hebt aan de testkeys

Als je het username/password van iemand zijn Volvo account weet te hacken kun je een testaccount voor een uur bij elkaar klikken voor de auto’s die aan dat account hangen

via de api kun je dan de auto ontgrendelen (en sommige modellen kennelijk zelfs starten want dat api commando bestaat ook)

Ofwel: een echt corporate dingetje: een paarse krokodil voor als je er wat leuks mee wil doen, maar degene die wil misbruiken waarvoor dat soort legal terms zijn kan er zo omheen…

Vind het sowieso wel bijzonder dat er vb geen 2 factor authenticatie aan dat volvo id hangt. Zitten best wel risico’s aan..

TIP van de dag: als je gehecht ben aan je Volvo kies dan een sterk wachtwoord op je Volvo id en gebruik dat ww ook echt enkel en alleen voor je volvo id

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:48
Heel voorzichtig kan ik hier ook wat posten: een paar dagen in mijn nieuwe C40 gereden. Wat een gave auto is dat zeg! Op 1 of andere manier oogt ie als je er bij staat toch heel anders dan op foto's. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar hij ziet er fantastisch uit.

Afwerking is ook helemaal top, netjes, strak, geen kraakjes, mooie (sfeer)verlichting. Heerlijke stoelen, prima naar wens in te stellen, je zit lekker hoog en er is voldoende hoofdruimte (ook voor lange mensen). Het zicht naar achteren door de achteruit is dramatisch, maar dat wist ik al van de proefrit, door de schuine daklijn blijft er maar een klein beetje zicht over. Geen enkel probleem voor mij, er zitten prima buitenspiegels aan. Meer dan voldoende opbergmogelijkheden voor ik heb geen idee wat allemaal.

Het rijgedrag ook heerlijk, stuurt fijn en ook stil. Eigenlijk gelijk gaan rijden met OPD en dat is even wennen, maar wel een blijver voor mij verwacht ik. Alleen het weer "soepel" overnemen van het pedaal na bijv. het uitschakelen van de ACC is nog even wennen. Ook gereden met Pilot Assist aan, op provinciale wegen en de snelweg werkt dit erg goed. Ook dat is wennen, maar de auto stuurt zichzelf netjes binnen de lijnen en in combi met ACC wordt je voorganger netjes gevolgd.

Connectiviteit en apps is al veel over gezegd en het begon helaas met het ophalen van de auto met verbindingsproblemen, maar dat was later die dag opgelost. De dag erna ook nog even geen verbinding (geen LTE, wel GPS), ook dat werkte later wel weer. Niet handig, maar gelukkig kan de auto nog steeds rijden en zelfs navigeren.
Pagina: 1 ... 111 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"