ergodyne1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Ron, ik vind je een held, maar ik vind je ook een held als je na deze vakantie hier dropt dat je bij de 5e keer die caravan afkoppelen toch wel een beetje heimwee naar vroeger kreeg...
Mijn ouders als voorbeeld, in de 70, zie ik niet meer meerdere keren hun caravannetje afkoppelen als ze op vakantie gaan... op drukke parkeerplaatsen, ding afkoppelen, laden, misschien wel wachten op een laadplek, vrouwlief op de laadplek laten wachten

, dan weer aankoppelen, vrouw blij praten, koffie erin gieten, bifi worstjes opeten. Slot op de caravan zetten want ja, geen auto ervoor. Ik geef je zeker een extra half uur per lading voor deze actie en een hoop gedonder waar je niet op gerekend had...
Het alternatief van een huurauto is een makkelijke, beetje flauwe, kost je zo zeker duizend euro of meer... Dat is makkelijker gezegd voor sommigen...
Niemand hoeft mij een held te vinden, daar zoek ik niet naar.
Ik denk alleen praktisch na, en dan zie ik je een puntje aanhalen van je ouders. Die kan ik begrijpen!
Maar als je kijkt wat af en aankoppelen werkelijk is, dan kan het eenvoudig zijn. Je stopt de combinatie, draait het neuswiel uit, trekt stekker eruit en breekkabel los, handle omhoog en neuswiel iets verder opdraaien.
Dan kun je de auto eronder wegrijden, een disselslot is in 2 tellen aangebracht, zeker die sloten die de verzekeraar tegenwoordig vereist zijn erg simpel aan te brengen en werken effectief. de zwaarste arbeid was het draaien aan dat neuswiel en het tillen van het gewicht van het slot.
Terug hetzelfde, je auto keurig achteruit tot onder de dissel met de kogel, slot losmaken heb je net daarvoor gedaan om de kunststof bal uit de dissel te halen. Je laat het neuswiel zakken, haalt het omhoog, stekker erin, breekkabel aanhaken en wegwezen.
Jouw punt, terecht, is dat oudere mensen daar moeite mee hebben. Je moet zeker van je zelf en je rijkunsten zijn om dit snel en eenvoudig te klaren. Wie dat niet is zal niet aandurven die trekhaak onder de dissel te rijden. Dan rest alleen maar de caravan een stukje naar voren te trekken en dat is best wel inspannend, zeker voor ouderen.
Wat ik je wel moet toegeven, en eerlijk doe, is dat het veel fijner zou zijn als je gewoon aangehaakt kunt blijven. Dan heb je die hele rompslomp niet en daarvan wordt iedereen blij als dat niet hoeft.
Kijk eens naar het Fastned snellaadpunt op Bornheim, langs de A28 bij Wezep. Die is prima geschikt om de caravan aangehaakt te houden. Je zult er daar nooit een ander mee in de weg staan. De laders staan naast elkaar ipv achter elkaar, over de volle breedte van de plek. Beetje zoals tolweg loketten zijn opgesteld.
Dat is gewoon ideaal, en zo zouden ze allemaal moeten worden.
Fastned heeft overigens op mijn vragen daarover gereageerd dat bij hun snelladers de caravan altijd aangekoppeld kan blijven. Dat bestrijd ik, zeker zoals in het filpje dat gisteren opdook zie je dan wanneer je dat doet, de caravan een tweede laadplek blokkeert en geheid dat er dan net iemand daar wil staan.
Ik zeg niet dat de situatie met je EV en caravan optimaal is, absoluut niet, maar zo somber als de man in het filmpje met zijn C40 de situatie afschildert was gekleurd naar het negatieve, hij had het handiger kunnen doen en dan had het er allemaal niet zo somber en slecht vanaf gekomen als nu.
Maar we zullen zien joh, de XC40 komt eind deze maand eidndelijk echt, en volgende zomer gaat de caravan er netjes achter en gaan we het wel beleven. En ik beloof je, als het tegenvalt zeg ik dat ook echt eerlijk!