Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:33
Jan Hoogland schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:24:
Misschien een gekke vraag, maar kan je de weg/route weergave tussen de snelheid en vermogensmeter ook uitschakelen?
Het constant wisselen van beeld leid af, dit kan je bij de “gewone” XC40 wel kiezen, maar zie nergens hoe je dit uit kan zetten.
Ja, dat kun je: met het knopje r.o. op het stuur kies je tussen de kaart weergave en een bijna leeg scherm met alleen de grote meters op het bestuurdersscherm

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-05 10:18
Jan Hoogland schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:24:
Misschien een gekke vraag, maar kan je de weg/route weergave tussen de snelheid en vermogensmeter ook uitschakelen?
Het constant wisselen van beeld leid af, dit kan je bij de “gewone” XC40 wel kiezen, maar zie nergens hoe je dit uit kan zetten.
Zie https://www.volvocars.com...n-voor-bestuurdersdisplay. Knop 1 in het plaatje gebruik je om de kaartweergave aan en uit te zetten. In de handleiding worden nog drie standen genoemd, maar "Car centric" is er een paar updates geleden uit gesloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Venomer op 27-09-2022 09:45 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:12
Ik wil mijn stoelen dit weekend eens gaan invetten met zo'n setje die ik bij de dealer gekocht heb. Moet ik nog opletten op iets of gewoon insmeren die handel, tijdje laten drogen (zal met dit vochtige weer langer duren?) en dan moeten ze er weer als nieuw uit zien?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:08:
Ik wil mijn stoelen dit weekend eens gaan invetten met zo'n setje die ik bij de dealer gekocht heb. Moet ik nog opletten op iets of gewoon insmeren die handel, tijdje laten drogen (zal met dit vochtige weer langer duren?) en dan moeten ze er weer als nieuw uit zien?
Het eerste flesje is een reinigingsmiddel. Je doet er wat van op het meegeleverde sponsje knijpt een paar keer en maakt het leer schoon met het schuim. Beetje heen en weer wrijven om het los komende vuil op te nemen. Daar moet je de tijd voor nemen als de stoelen smoezelig lijken. Onze achterbank is vrijwel nooit gebruikt, daar ‘aai’ ik dan ook alleen maar even ove met dat sponsje, maar voor doe ik dat zorgvuldiger.
Dat spul droogt snel. Na ( een kwartier?) droging doe je de conditioner uit het tweede flesje op de meegeleverde doek. Per ‘baan’ insmeren. Niet te dik, je kunt het beter na een paar weken nog eens doen in plaats van nu vol kledderen. That’s all. Half uurtje laten drogen, en je kunt weer zitten en rijden.

[Ik heb in een andere auto een keer een middel gebruikt wat we thuis hadden staan voor de leren banken thuis, dat leek op het eerste gezicht hetzelfde, maar dat spul gaf een glimmend oppervlak. Lelijk dus. Dit Volvo spul niet, dat behoudt het semi-matte uiterlijk. Als nieuw dus….]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mijn stoelen hebben bekleding van Nubuck/Nappa. De reinigingsset die ik bij VStore zie is niet geschikt voor nubuck. Kennen jullie een middel dat daarvoor wel geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:11:
Mijn stoelen hebben bekleding van Nubuck/Nappa. De reinigingsset die ik bij VStore zie is niet geschikt voor nubuck. Kennen jullie een middel dat daarvoor wel geschikt is?
Nubuck is in dit geval op basis van textiel. Ik denk dat je dat het geste met een textielreiniger (foam) aan kunt pakken of een niet te heftig sopje met een handdoek of zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:33:
[...]

Nubuck is in dit geval op basis van textiel. Ik denk dat je dat het geste met een textielreiniger (foam) aan kunt pakken of een niet te heftig sopje met een handdoek of zoiets
ik huur eenmaal per jaar en shamponeer machine (ook wel tapijtreiniger of meubel reiniger genoemd), daarmee doe ik de trapbekleding, de stoffen banken in de woonkamer en de autostoelen.
Er wordt op verzoek speciaal spul bijgeleverd als shampo voor textiel, het apparaat spuit onder druk de shampo op je bekleding en zuigt het direct weer op waardoor het vuil meekomt.
Voorbeeld: https://www.gamma.nl/assortiment/tapijtreiniger/r/B018109

Vraag wel naar een niet te breed mondstuk, voor vloerbedekkingen zijn die brede dingen leuk, maar voor meubels en een autostoel is het onpraktisch.

Na behandeling moet de stoel wel een flinke poos drogen nog, dat is helaas niet anders, maar het resultaat is als je de stoel die tijd gunt erg goed. (stoelverwarming een uurtje aan doet al heel erg veel overigens).

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:33:
[...]

Ah, geen echt leer dus? Het gaat mij vooral om het verzorgen van het leer, maar als het geen leer is, is dat niet van toepassing. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:31
iets positiefs met versie 2.3

als je nu je radio kiest, dan gaat hij standaard naar de favorieten _/-\o_

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:47
Morkie69 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:18:
iets positiefs met versie 2.3

als je nu je radio kiest, dan gaat hij standaard naar de favorieten _/-\o_
Was me nog niet opgevallen, maar nu je het zo zegt. Wel erg fijn.
Dit is typisch zo’n dingetje. Als het niet goed is irriteert het je. En anders zie je het niet.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:14
Texie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:47:
[...]

Was me nog niet opgevallen, maar nu je het zo zegt. Wel erg fijn.
Dit is typisch zo’n dingetje. Als het niet goed is irriteert het je. En anders zie je het niet.
Die radio irriteert me sowieso: behalve dat er geen dab+ op zit is ook de fm ontvanger van bijzonder slechte kwaliteit.

Gelukkig voldoende internetradio apps…

• BzR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 23:40

BzR

Ik heb onlangs mijn Iphone geupdate naar iOS 16 maar ook mijn XC40 software geupdate naar 2.3. Als ik nu Flitsmeister start op mijn Iphone dan komen de meldingen niet meer over mijn speaker als ik bijvoorbeeld Spotify aan heb staan. Wat ik vanmorgen had was dat Flitsmeister meldingen wel weer doorkwamen maar kon ik niks afspelen in Spotify. Ook via Apple Carplay blijven de meldingen stil.

Omdat ik dus de updates allebei gelijk heb gedaan is het nu even moeilijk om de schuldige aan te wijzen. Ik gebruik overigens de laatste versie van Flitsmeister Herkend iemand dit en heeft er iemand een eventuele oplossing?

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:55:
[...]

Die radio irriteert me sowieso: behalve dat er geen dab+ op zit is ook de fm ontvanger van bijzonder slechte kwaliteit.

Gelukkig voldoende internetradio apps…
Dat is vervelend! Ik had in het begin ook slechte ontvangst. Hij schakelde eerst steeds over tussen slechte FM ontvangst en slechte DAB ontvangst .

Daar is toen met een software patch door de dealer verbetering in gebracht en nu is zowel FM-ontvangst (behalve bij Radio 1 - maar dat ligt aan de zender hier en niet aan de autoradio) als DAB+ echt heel goed.
Dus het kan wel……..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
BzR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:18:
Ik heb onlangs mijn Iphone geupdate naar iOS 16 maar ook mijn XC40 software geupdate naar 2.3. Als ik nu Flitsmeister start op mijn Iphone dan komen de meldingen niet meer over mijn speaker als ik bijvoorbeeld Spotify aan heb staan. Wat ik vanmorgen had was dat Flitsmeister meldingen wel weer doorkwamen maar kon ik niks afspelen in Spotify. Ook via Apple Carplay blijven de meldingen stil.

Omdat ik dus de updates allebei gelijk heb gedaan is het nu even moeilijk om de schuldige aan te wijzen. Ik gebruik overigens de laatste versie van Flitsmeister Herkend iemand dit en heeft er iemand een eventuele oplossing?
Heb je in de FM app al gekeken naar:

1. geluidskanaal op media kanaal gebruiken zetten
2. Bluetooth profiel op HSP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
BzR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:18:

Ik heb ook de combi 2.3 met iOS 16. Herken dit issue niet. Bij de audiosettings van fm heb ik hfp ingesteld (zorgt ervoor dat ik fm hoor zowel via CarPlay als Bluetooth) misschien dat dat het verschil maakt?

Edit: nog niet wakker. Zie dat @Juancho al de zelfde reactie gegeven heeft…

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 29-09-2022 06:48 ]

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:27:
[...]

Dat is vervelend! Ik had in het begin ook slechte ontvangst. Hij schakelde eerst steeds over tussen slechte FM ontvangst en slechte DAB ontvangst .

Daar is toen met een software patch door de dealer verbetering in gebracht en nu is zowel FM-ontvangst (behalve bij Radio 1 - maar dat ligt aan de zender hier en niet aan de autoradio) als DAB+ echt heel goed.
Dus het kan wel……..
Weet je zo nog welke patch dat was? Wellicht kan ik met mijn dealer overleggen of ze die ook installeren…

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:48
Geen idee of ik het hier mag posten maar...
Is er hier iemand met photoshop die even iets wil proberen voor mij? In m'n studententijd stond photoshop nog op m'n laptop maar die heb ik ondertussen niet meer..

Ik vroeg me af hoe de XC40 Recharge MY23 er uit ziet als de 19" velgen volledig zwart zijn gemaakt. Heb het al geprobeerd met standaardapps op iPad enzo maar zonder success.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB7RR1goj5S9Iq3xgOKYotVfIb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07diaN3Nsg79o7hRSipoYdXy.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45

TAA

Liever IRC

nujtrug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:28:
Geen idee of ik het hier mag posten maar...
Is er hier iemand met photoshop die even iets wil proberen voor mij? In m'n studententijd stond photoshop nog op m'n laptop maar die heb ik ondertussen niet meer..

Ik vroeg me af hoe de XC40 Recharge MY23 er uit ziet als de 19" velgen volledig zwart zijn gemaakt. Heb het al geprobeerd met standaardapps op iPad enzo maar zonder success.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxGsCHByf25XVwRVaUiRIy5ZMao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqeHy3p6erKYLkgQO1QXrURt.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:49:
[...]

Weet je zo nog welke patch dat was? Wellicht kan ik met mijn dealer overleggen of ze die ook installeren…
Nee, verdere gegevens over de patch heb ik helaas niet, het is iets wat de dealer heeft gedaan na overleg met Volvo. Dat is wel inmiddels een dik jaar geleden en je zou denken dat die patch dan al in een van de standaard updates terecht is gekomen en dus al bij iedereen zou moeten zijn geïnstalleerd. Maar dat weet ik ook niet…..
Zo ja, kan het natuurlijk ook een defecte antenne of antenne versterker of iets dergelijks zijn. Ik zou het probleem zeker met de dealer opnemen, want FM Radio hoort het echt prima te kunnen doen in deze auto.

• Mga1600
Mooi en supersnel gedaan door TAA….geeft een goed beeld….maar het resultaat vind ik een beetje alsof er stalen winterwielen onder zitten…..ik zou het i.i.g. niet overwegen op mijn eigen auto (ook Thunder grey).

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 29-09-2022 10:23 ]

• Kammika
Mga1600 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:41:
[...]

Nee, verdere gegevens over de patch heb ik helaas niet, het is iets wat de dealer heeft gedaan na overleg met Volvo. Dat is wel inmiddels een dik jaar geleden en je zou denken dat die patch dan al in een van de standaard updates terecht is gekomen en dus al bij iedereen zou moeten zijn geïnstalleerd. Maar dat weet ik ook niet…..
Zo ja, kan het natuurlijk ook een defecte antenne of antenne versterker of iets dergelijks zijn. Ik zou het probleem zeker met de dealer opnemen, want FM Radio hoort het echt prima te kunnen doen in deze auto.
Vanochtend obv jouw melding maar weer eens de FM radio aangezet. Doet het inderdaad stukken beter, dus wsch dezelfde patch al gehad, maar het blijft geen topkwaliteit.

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:56:
[...]

Vanochtend obv jouw melding maar weer eens de FM radio aangezet. Doet het inderdaad stukken beter, dus wsch dezelfde patch al gehad, maar het blijft geen topkwaliteit.
Ook nog even dit: bij mij leidde een goedkoop (action) usb snoertje wat ik gebruikte op de usb aansluiting tot verstoring bij de,radio ontvangst. Dat gebeurde ook als ‘de andere kant’ van dat kabeltje niet is aangesloten (aan de telefoon). Zo’n snoertje werkt kennelijk als een soort ‘antenne’ . Een duurdere, beter afgeschermde usb kabel geeft die problemen niet.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:48
Thanks TAA! Zo lijkt het inderdaad alsof het stalen winterwielen zijn. Toch nog eens over nadenken dan :P

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
nujtrug schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:41:
[...]

Thanks TAA! Zo lijkt het inderdaad alsof het stalen winterwielen zijn. Toch nog eens over nadenken dan :P
Ik had diezelfde 19” als winterwielen (heb ze net verkocht omdat ik op all-season overga - want ik ga toch niet maar de wintersport).
Wat me opviel toen ik ze netjes schoon wilde maken voor de verkoop: ze zijn super glad afgewerkt, zitten dik in de ‘blanke lak’ en maken al met al heel simpel schoon.
Maar wat me ook opviel….ze zijn echt heel zwaar…….zal wel nodig zijn voor het koppel en gewicht van de P8/P6……maar ‘vroeger’ werden lichtmetalen wielen om redenen van gewsichtsbesparing gemonteerd…..dat gaat hier beslist niet op…..

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Guys ervaren jullie ook vaak dat Fastned stations niet op de Google navigatie zijn aangegeven? Misschien een oud-topic... ik reed gisteren met 1% in mijn accu richting een door Google aangewezen lader... toen ik opeens een Fastned snellader tegenkwam... blij natuurlijk maar had enige stress gescheelt als Google hem ook gewoon had aangewezen als laadpunt?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
ergodyne1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:01:
Guys ervaren jullie ook vaak dat Fastned stations niet op de Google navigatie zijn aangegeven? Misschien een oud-topic... ik reed gisteren met 1% in mijn accu richting een door Google aangewezen lader... toen ik opeens een Fastned snellader tegenkwam... blij natuurlijk maar had enige stress gescheelt als Google hem ook gewoon had aangewezen als laadpunt?
Maps geeft bij mij ook geen snelladers langs de snelweg. Ik krijg telkens stations met max 50 kW op een paar minuten van de snelweg. Alleen als je een lange rit met meer dan één laadstop plant, geeft Maps logische stations aan.

(En ik heb al gespeeld met de filters.)

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:32
Venomer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:08:
[...]

Maps geeft bij mij ook geen snelladers langs de snelweg. Ik krijg telkens stations met max 50 kW op een paar minuten van de snelweg. Alleen als je een lange rit met meer dan één laadstop plant, geeft Maps logische stations aan.

(En ik heb al gespeeld met de filters.)
Bij mij idem.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ijspanda
  • Laatst online: 02-04 23:17
Mga1600 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:46:
[...]

Als je online bestelt (heb ik ook gedaan) blijft je eigen dealer gewoon betrokken. Mijn dealer maakte me attent op die verzekering en heeft dat toen ter plekke geregeld. Dat de verkoper van jouw dealer dat niet weet vind ik heel slecht. Het staat tegenwoordig nota bene op de Volvo website als onderdeel van de leveringsomvang. .

Verder hoeft de dealer niet te concurreren met de online verkoop, hij krijgt namelijk dezelfde vergoeding per verkochte auto (als hij de voorkeursdealer is) als het geval zou zijn als je gewoon bij hem kocht (heeft hij me zelf verteld)

Qua afhandeling van de online bestelling; ik kreeg na korte tijd een telefoontje om de order nog eens door te nemen en daarna een bevestiging van die verzekering toegestuurd (samen met het koopcontract).
Je ziet ‘straks’ de status van je bestelling in de Volvo app, daar staat nu iets vaag over de levertijd, maar je dealer kan kijken naar de details.

Met de dealer heb ik een apart contractje waarin de inruil van de bestaande auto is geregeld en wat andere zaken die hij aan de nieuwe doet (omzetten trekhaak e.d). De inruilprijs is eigenlijk vastgelegd in een soort Credit nota die ik betaald krijg als ik de oude auto inlever, de betaling van de nieuwe loopt via Volvo Care en moet gedaan worden zodra de auto aflever-klaar bij de dealer neergezet is.

Dat is volgens de huidige inzichten begin tot half december, maar de nieuwe wil ik pas na 1 januari. Kortom ik moet een paar weken het volle aankoopbedrag van de nieuwe financieren . Op zich geen punt maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden qua liquiditeit.
toon volledige bericht
4 werkdagen nadat ik de online order heb geplaatst, nog steeds niets gehoord van Volvo. Heb de overeenkomst ook niet ontvangen. :F

Zojuist de klantenservice gebeld. Het blijkt dat mijn bestelling in het systeem zit, maar op de een of andere manier vastzit in de workflow. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ijspanda op 29-09-2022 14:47 ]

• JTHZZ
  • Laatst online: 11-05 15:36
Als Maps laadstations laat zien dan staat er altijd Snel of Zeer Snel bij. Snel=50kW, dus die moet je vermijden. Zeer Snel=>100kW.
Ik probeer ook vaak naar het gebied te zoomen waar ik wil laden en dan ‘zoek in dit gebied’, dan krijg je vaak betere opties.

• Venomer
JTHZZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:43:
[...]

Als Maps laadstations laat zien dan staat er altijd Snel of Zeer Snel bij. Snel=50kW, dus die moet je vermijden. Zeer Snel=>100kW.
Ik probeer ook vaak naar het gebied te zoomen waar ik wil laden en dan ‘zoek in dit gebied’, dan krijg je vaak betere opties.
Duidelijk. Maar als je op de snelweg langs een snellaadstation komt, dan staat die niet in het rijtje suggesties van Google.

• JTHZZ
Venomer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:48:
[...]

Duidelijk. Maar als je op de snelweg langs een snellaadstation komt, dan staat die niet in het rijtje suggesties van Google.
Ik heb nog niet echt de logica van Google doorgrond maar hij laat allerlei snelladers zien, langs de snelweg of niet. Ook Fastneds, ook Ionity maar soms hele logische opties ook weer niet. Ik kan ze met zoomen meestal wel in het lijstje krijgen. Ze moeten gewoon dezelfde optimalisatie toepassen als wanneer je meerdere laadstops nodig hebt. Dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
Het is toch niet te geloven dat dit zo onhandig werkt. Rijdt je bijna leeg krijg je suggesties van een systeem wat niet bij is met alle mogelijke opties in de nabijheid. Ik snap dat niet direct alle nieuwe punten erin kunnen staan. Van de andere kant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
ergodyne1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:32:
Het is toch niet te geloven dat dit zo onhandig werkt. Rijdt je bijna leeg krijg je suggesties van een systeem wat niet bij is met alle mogelijke opties in de nabijheid. Ik snap dat niet direct alle nieuwe punten erin kunnen staan. Van de andere kant...
Ik heb goede ervaring met de EVMap app, staat ook in de play store. Geeft tijdens het rijden opties in de buurt en je kunt handige filters maken, ook bijv >150kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Juancho schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:19:
[...]

Heb je in de FM app al gekeken naar:

1. geluidskanaal op media kanaal gebruiken zetten
2. Bluetooth profiel op HSP
Dank; ik had dit issue ook. Switch van bluetooth profiel heeft geholpen!

• lichtblauw
Gisteren in regen kabel aangesloten ; maar ik bleef foutmeldingen krijgen tijdens initialisatie met laadpaal: scherm rood. Kan dat door de regen komen? Herkent iemand dit? Ik heb de auto met rode waarschuwing laten staan, en een uur later is hij toch begonnen met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
ergodyne1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:32:
Inderdaad, ik snap ook niet dat op de kaart alle 'oude' stations staan. Zeker in dorpen, e.d. Ik heb geen benzine nodig, dus die stations hoef ik niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:20:
[...]

Ook nog even dit: bij mij leidde een goedkoop (action) usb snoertje wat ik gebruikte op de usb aansluiting tot verstoring bij de,radio ontvangst. Dat gebeurde ook als ‘de andere kant’ van dat kabeltje niet is aangesloten (aan de telefoon). Zo’n snoertje werkt kennelijk als een soort ‘antenne’ . Een duurdere, beter afgeschermde usb kabel geeft die problemen niet.
Ik heb er een goedkoop eBay snoertje aan hangen. Er even uitgehaald. Zelfde radio “kwaliteit” .

Maar ja dit is ook nog mijn enige fm radio. Misschien ben ik ook wel vergeten wat die geluids“kwaliteit” was en is dit het gewoon.

Anyway zo groot is het punt ook weer niet. Ik luister nu internetradio. Maar vind principieel wel slecht dat er gewoon geen dab+ opzit vanwege een maasje in de wet doordat onze overheid niet snel genoeg de Europese richtlijn heeft omgezet maar nl wetgeving. Juridisch oké, maar moreel verwerpelijk als je het mij vraagt…

• Texie
JTHZZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:35:
[...]

Ik heb goede ervaring met de EVMap app, staat ook in de play store. Geeft tijdens het rijden opties in de buurt en je kunt handige filters maken, ook bijv >150kW
EVMap is inderdaad erg fijn. Google maps werkt alleen goed tijdens het plannen, maar niet als je gewoon zoekt naar snelladers. Erg gek.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Joh dat is al tig keer aan zowel Volvo als Google gemeld. Het plannen en laden is een groot drama en ik durf het wel een grote schande te noemen. Ze hebben er dik een jaar over gedaan om een simpel filtertje in te bouwen. Die vervolgens als nog niet top werkt.

Verder boeit het ze niet, is er geen budget voor of staat AAOS gewoon heel laag op de lijst. Zo zonde want als ze dat nou eindelijk eens strak trekken heb je niks anders meer nodig.

Maargoed, nu zullen er een paar vast weer gaan flippen want... Oud nieuws. 😁

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 29-09-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Nee niet omdat het oud nieuws is maar omdat het niet volledig waar is. Het is alleen onhandig als je 1 laadstop nodig hebt. Een reis met meerdere laadstops wordt prima gepland, netjes op 10% aankomst-SoC bij ieder laadpunt. Niet zo perfect als ABRP maar absoluut bruikbaar. Zijn hier al meerdere mensen prima mee op pad geweest, ik meen zelfs naar noord Scandinavië.
Met 1 laadstop is het onhandig, dan gebruik ik ABRP en deel de laadpunten met Maps (P2 only) of spreek ze in als tussenstop. Onhandig maar is niet anders
Wat sowieso wennen is voor mensen, is dat je niet pas een paal gaat zoeken als de accu leeg is, zoals je met een benzineauto deed. Dat kan wel maar mis je bijv ook de preconditioning

[ Voor 18% gewijzigd door JTHZZ op 30-09-2022 07:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:23:
Nee niet omdat het oud nieuws is maar omdat het niet volledig waar is. Het is alleen onhandig als je 1 laadstop nodig hebt. Een reis met meerdere laadstops wordt prima gepland, netjes op 10% aankomst-SoC bij ieder laadpunt. Niet zo perfect als ABRP maar absoluut bruikbaar. Zijn hier al meerdere mensen prima mee op pad geweest, ik meen zelfs naar noord Scandinavië.
Met 1 laadstop is het onhandig, dan gebruik ik ABRP en deel de laadpunten met Maps (P2 only) of spreek ze in als tussenstop. Onhandig maar is niet anders
Wat sowieso wennen is voor mensen, is dat je niet pas een paal gaat zoeken als de accu leeg is, zoals je met een benzineauto deed. Dat kan wel maar mis je bijv ook de preconditioning
Voor 1 laadstop gebruik ik “hey Google zoek Fastned langs route” werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Toch niet zo tevreden met 2.3 (als het daar aan ligt) nu al een paar keer systeem moeten resetten. Scherm wisselen tussen apps , terug naar maps en dan dit scherm krijgen (navigatie loopt wel door op scherm achter m'n stuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVx5VMGh-Z1q7egMWMuMq1DmMm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIwJ3t70V6yC3QQGZ4dLF6bf.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast nu ook deze melding. Ik negeer hem even kijken of hij zo zelf weggaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI7gFuf6fgvZNvvfjOQDttjxkpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjlWhW24dPonTK8JffDFW6nc.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
Ben het niet helemaal eens met jou statement. Tijdens mijn vakantie deze zomer, viel mij ook op, dat zelfs met een lange trip met meerdere laadstops, er telkens laadstops werden gekozen die "van de snelweg" af lagen. Soms was dit niet erg, maar er waren er genoeg aan de snelweg, blijkt tijdens de reis.
Toen ook met de filters aan het switchen geweest, maar telkens geen selectie mogelijkheid aan de snelweg.
Het inspreken van de buitenlandse stations namen gaat ook niet altijd lekker (ik bedoel niet fastned, ionity etc, maar de exhte namen), gewoonweg intypen zou een verademing zijn.
Als je dan een "enkele laadstop" wil invoeren, komt de "easy ones" ook niet te voorschijn, zelfs niet met inzoomen op dat gebied (als het inzoomen al lekker werkt)
Hier is echt nog werk aan de winkel om dit "dumboproof" te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
[quote]4v4t4r schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:06:
Toch niet zo tevreden met 2.3 (als het daar aan ligt) nu al een paar keer systeem moeten resetten. Scherm wisselen tussen apps , terug naar maps en dan dit scherm krijgen (navigatie loopt wel door op scherm achter m'n stuur)

[Afbeelding]

Dit gedrag heb ik toevallig afgelopen week ook verschillende keren gehad, alleen een reset (home) werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Morkie69 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:29:
[...]

Ben het niet helemaal eens met jou statement. Tijdens mijn vakantie deze zomer, viel mij ook op, dat zelfs met een lange trip met meerdere laadstops, er telkens laadstops werden gekozen die "van de snelweg" af lagen. Soms was dit niet erg, maar er waren er genoeg aan de snelweg, blijkt tijdens de reis.
Toen ook met de filters aan het switchen geweest, maar telkens geen selectie mogelijkheid aan de snelweg.
Het inspreken van de buitenlandse stations namen gaat ook niet altijd lekker (ik bedoel niet fastned, ionity etc, maar de exhte namen), gewoonweg intypen zou een verademing zijn.
Als je dan een "enkele laadstop" wil invoeren, komt de "easy ones" ook niet te voorschijn, zelfs niet met inzoomen op dat gebied (als het inzoomen al lekker werkt)
Dat was bij mij ook zo. Ik werd steeds de snelweg afgeleid, terwijl er langs de weg ook voldoende opties waren. Het laatste stukje in Duitsland was er zogenaamd geen snellader langs de route en de enige optie was over de grens in Nederland, maar dan zou ik met -5% aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Hier zou je mij HEEL BLIJ mee kunnen maken. Wat een K..-systeem is dit Collision Avoidance Systeem zeg.

Maar hey! er zijn meer K..-systemen op deze wereld (denk aan Dynamics ofzo :P )

Het is bijna weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ergodyne1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:53:
[...]

Hier zou je mij HEEL BLIJ mee kunnen maken. Wat een K..-systeem is dit Collision Avoidance Systeem zeg.

Maar hey! er zijn meer K..-systemen op deze wereld (denk aan Dynamics ofzo :P )

Het is bijna weekend!
Het systeem heeft mij al een keer een deuk in de bumper bespaard en een andere keer gezorgd dat ik niet over de tenen ( of erger) van een behoorlijk aangeschoten voetganger reed die ineens lallend en brallend vlak achter mijn auto uit het niets opgedoken was om zijn maag om te keren in de goot. Dus nee, ben het niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 09:47
Mga1600 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:11:
[...]

Het systeem heeft mij al een keer een deuk in de bumper bespaard en een andere keer gezorgd dat ik niet over de tenen ( of erger) van een behoorlijk aangeschoten voetganger reed die ineens lallend en brallend vlak achter mijn auto uit het niets opgedoken was om zijn maag om te keren in de goot. Dus nee, ben het niet met je eens.
Goed, iedereen zijn eigen ervaring, maar voor mij blijft het inderdaad altijd schrikken als de auto in de ankers gaat om iets wat er niet is. Nog nooit met andere merken meegemaakt...

XC40 P8 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
4v4t4r schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:06:

[Afbeelding]

Daarnaast nu ook deze melding. Ik negeer hem even kijken of hij zo zelf weggaat

[Afbeelding]
Dit zijn PRECIES mijn issues op dit moment. Ik heb ze afgelopen week ook gehad, na start start van versie 2.3 Daarnaast ook problemen met laden en de sleutels gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psybi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 15:50
Ik was op vakantie en sinds terugkomst eind vorige week, nooit de update 2.3 gekregen, ook niet bij handmatig zoeken. Het lijkt erop dat ze hem toch hebben ingetrokken, weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Morkie69 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:29:
[...]

is in mijn vakantie ook opgevallen. Ik had ABRP (de niet premium versie) die snellader langs snelweg wel zag en GM zag 'm dan bv niet. Maar elke keer als ik dat had bleek ook dat als ik GM doorklikte, volgens GM de laders volledig in gebruik waren.

Imo niet een heel handig mechanisme (want hij selecteert de laders bij het berekenen van de route, en met meerdere laders ben je uren onderweg..., dus het is maar de vraag of die dan nog steeds in gebruik is), maar de laders die GM voorstelde waren prima te doen. neem de afslag en sta bij een Fastned die wel vrij is, waar ik op de raststattes regelmatig vanaf snelweg kon zien dat die laders behoorlijk bezet waren. Ofwel: ik vond het prima voorstellen van GM... liever de snelweg af met grote kans dat de lader vrij is, dan lader op een raststatte met veel grotere kans op laadfile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
boldg1974 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:18:
[...]

Goed, iedereen zijn eigen ervaring, maar voor mij blijft het inderdaad altijd schrikken als de auto in de ankers gaat om iets wat er niet is. Nog nooit met andere merken meegemaakt...
Same here. Mijn oude V60 deed dit perfect. Die stopte ook echt voor iets wat er werkelijk was. Mijn X3 G01 net zo, die heeft mij gered bij een kettingbotsing, ik was de eerste die niet in de prak zat.

Maar deze C40... nog even en ik ben de veroorzaker van een kettingsbotsing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
psybi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:46:
Ik was op vakantie en sinds terugkomst eind vorige week, nooit de update 2.3 gekregen, ook niet bij handmatig zoeken. Het lijkt erop dat ze hem toch hebben ingetrokken, weet iemand dat?
Hij is inderdaad ingetrokken. De problemen die hier genoemd worden zouden wel eens de reden daarvoor kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
RA heeft kennelijk meer intelligentie: zojuist moest ik mijn aanhanger even een eind verplaatsen. Voordat ik aankoppelde voorspelde de RA een resterende range vsn 350 km, na het aankoppelen (maar voor het rijden met de aanhangerj ging daar 80 km vanaf, na het weer afkoppelen stond de oude waarde er weer……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:08:
RA heeft kennelijk meer intelligentie: zojuist moest ik mijn aanhanger even een eind verplaatsen. Voordat ik aankoppelde voorspelde de RA een resterende range vsn 350 km, na het aankoppelen (maar voor het rijden met de aanhangerj ging daar 80 km vanaf, na het weer afkoppelen stond de oude waarde er weer……
Het viel mij laatst ook op dat het resterende percentage in Maps veel intelligentie bevat. Op een warme dag kost mijn ritje woon-werk 4 of 5% en dat voorspelt Maps altijd goed. Op een van de koele dagen vorige week voorspelde Maps een verbruik van 7%. Dat bleek bij aankomst precies te kloppen. Er gaat ook wel eens iets goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:44
Venomer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:42:
[...]

Hij is inderdaad ingetrokken. De problemen die hier genoemd worden zouden wel eens de reden daarvoor kunnen zijn.
Bedankt voor die info. Toch raar dat op de Volvo site daar niets over gemeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
En dit is ook zeker niet waar. Ook bij meerdere stops krijg je soms hele vreemde voorstellen die niet op de route liggen terwijl je toch echt langs snelladers komt. Zelf ervaren.

De 1 stop opties zijn wel een absoluut drama, al vanaf het begin. Nog steeds niet gefixed helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 30-09-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:03:
[...]

En dit is ook zeker niet waar. Ook bij meerdere stops krijg je soms hele vreemde voorstellen die niet op de route liggen terwijl je toch echt langs snelladers komt. Zelf ervaren.
Dat komt zeker voor maar het is prima bruikbaar als je verder nergens naar wilt kijken en gewoon wilt rijden. Wil je perfect plannen dan heb je ABRP nodig. Maar zoals jij het noemt een schande en een drama is dat stuk in ieder geval niet, wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:08:
[...]

Dat komt zeker voor maar het is prima bruikbaar als je verder nergens naar wilt kijken en gewoon wilt rijden. Wil je perfect plannen dan heb je ABRP nodig. Maar zoals jij het noemt een schande en een drama is dat stuk in ieder geval niet, wat mij betreft.
tsja wat voor de een onhandig is, is voor de andere een drama..., dus wat mij betreft hebben jullie allebei gelijk ;-)

anyway. weet iemand waar je feature verzoeken kunt doen? Ik vind ABRP ook niet perfect: Ja je kan perfect plannen, maar is veel te arbeidsintensief omdat je zelf veel te veel parameters in moet voeren.

Ik zou graag 2 zaken in GM voor EVs willen:
1. dat de eenstopper net zo behandeld wordt als dat je meerdere keren moet laden (ofwel: GM zoekt de best voor je uit, altijd een snellader en dan op het moment dat je accu zo leeg mogelijk is, zodat die zo snel mogelijk laadt..)
2. Dat die dat niet alleen aan het begin van de route doet, maar dat die, net zoals GM ook aanwijzingen geeft voor slimmere routes als de verkeerssituatie verandert, dat ook doet voor laadstations als de voorspelde actieradius door die verkeersituatie mee verandert...

En nog mooier (als je 1 en 2 hebt)
3. Dat google rekening houdt met de beschikbaarheid van laders (die kent die vaak al), maar ook hoeveel auto's door GM naar een bepaald laadstation gestuurd worden. VB er zijn nog 4 vrije laders, dan heeft het geen zin dat GM er 5 auto's naar toestuurt
4. Als 3, maar dan ook nog rekening houdt met laadtijden. VB: Als alle laders zijn bezet, maar 2 auto's zijn al bijna klaar zijn met laden, dan zou een andere auto met AAOS

maar weet niet waar ik deze ideeën (ik weet het: schaamteloos gejat van dat merk met die T, maar ik strijk graag met de eer...) kan indienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Kammika er is al een lijst met oa jouw punten via @4v4t4r richting het Maps team gegaan tijdje terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:00
JTHZZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb nog niet echt de logica van Google doorgrond maar hij laat allerlei snelladers zien, langs de snelweg of niet. Ook Fastneds, ook Ionity maar soms hele logische opties ook weer niet. Ik kan ze met zoomen meestal wel in het lijstje krijgen. Ze moeten gewoon dezelfde optimalisatie toepassen als wanneer je meerdere laadstops nodig hebt. Dat werkt.
Ik laat hem altijd gewoon naar fastned navigeren via voice. Dat gaat wel goed en in Nederland vrijwel altijd in de buurt. Daarnaast hebben veel Shells tegenwoordig 2 of meer snelladers.

Meer heb ik eigenlijk niet nodig en gebruik de onhandige opties in Google maps daarmee niet.

Gewoon: Google, navigeer naar fastned. En dan kun je er zo een kiezen op je route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:03

[Afbeelding]
Je kan in het menu ook de app zelf killen en dan herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-05 16:28
Wel geinig. Gisterenavond 70 km naar huis gereden vanuit Amsterdam. Heel veel tegenwind, regen en koud. 130 km/u als enige want de rest op de snelweg vond dat aardig spannend in deze omstandigheden. Kachel op 21 graden en een verbruik van 30 kw. Wel 5 man in de auto en redelijk volle kofferbak. Jep, de zomer is voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 23:28
Ik heb gisteren 230 kilometer gereden ofzo. 105, 110, beetje kleine wegen, paar keer harder. Ik kwam met mn p6 nog op 19kw. Wel in mn eentje in de auto :) kachel op 20, stuur 1 stoel 2 streepjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
thisisjazz schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:38:
Wel geinig. Gisterenavond 70 km naar huis gereden vanuit Amsterdam. Heel veel tegenwind, regen en koud. 130 km/u als enige want de rest op de snelweg vond dat aardig spannend in deze omstandigheden. Kachel op 21 graden en een verbruik van 30 kw. Wel 5 man in de auto en redelijk volle kofferbak. Jep, de zomer is voorbij :)
Je merkt aan alles dat de zomer voorbij is…helaas…...herfst is niet mijn ding….
Van de week ( dinsdag) in harde wind en harde regen en met ongeveer 10 graden buitentemperatuur met de P8 ca. 130 km km heen en daarna weer terug gereden o.a. over de dijk van Enkhuizen naar Lelystad. Bepaald niet in de luwte dus….
Toch viel het verbruik me mee - met z’n tweeën en op de heenweg een zware lading in de auto was het na 260 km 22 kWh/100 km, vorig jaar (voor de updates) zou dat toch echt aanmerkelijk meer geweest zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kammika
En omdat we op tweakers zitten, ook maar weer eens met de api zitten klooien,

Conclusie: de extended en de energy api deden het al, maar er zit ontwikkeling in de connected api voor de EV's (en die is het meest interessant):

Enige tijd geleden al 2 scriptjes gemaakt:
om te checken of je auto echt aan de api hangt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/sh
apikey=`cat connectedapi.token`
primary=`cat primary.token`
echo "connect api key = $apikey"
echo "primary key = $primary"

curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.vehiclelist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

en om te kijken welke commando's beschikbaar zijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
vin=`cat ownvin.txt`
echo vin = $vin

echo curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.commandlist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''
curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.commandlist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

toen lukt de 1e wel (ik kon mijn auto koppelen), maar kreeg op de 2e geen enkel commando wat ik kon gebruiken.

Vandaag voor de lol eens opnieuw gedraaid. Kreeg bij de 2e de volledige commandlist terug.

Lukte me alleen nog niet om er wat mee te doen.

met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
vin=`cat ownvin.txt`
echo vin = $vin

echo curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands/climatization-start' -H 'content-type: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.climatizationstop.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''
curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands/climatization-start' -H 'content-type: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.climatizationstart.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

kreeg ik helaas een 404 (resources not found) terug...

heb hier bewust ook even de scriptjes gedeeld. Hopelijk motiveert dit om zelf ook de API te proberen. Om deze scriptjes aan de praat te krijgen moet je je tokens en je vin wel even in de bestandjes zetten die het script staan (connectedapi.token,primary.token,ownvin.txt etc..). De tokens kun je op developer.volvo.com genereren. Daar staat ook wel een handleiding ("getting started")

EDIT:

Nice: Energy api werkt als een zonnetje:

https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/{vin}/recharge-status

geeft netjes het volgende terug
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{
  "status" : 200,
  "operationId" : "a1c471f0-62a7-4bea-a51e-963542058908",
  "data" : {
    "batteryChargeLevel" : {
      "value" : "35.0",
      "unit" : "percentage",
      "timestamp" : "2022-10-01T19:03:29.127Z"
    },
    "electricRange" : {
      "value" : "110",
      "unit" : "kilometers",
    },
    "estimatedChargingTime" : {
      "value" : "240",
      "unit" : "minutes",
    },
    "chargingConnectionStatus" : {
      "value" : "CONNECTION_STATUS_CONNECTED_AC",
    },
    "chargingSystemStatus" : {
      "value" : "CHARGING_SYSTEM_CHARGING",
    }
  }
}

en ook nog 100x sneller dan de app. Ga op een regenachtige dag toch maar eens aan de bak met een plugin voor domoticz...

NOGEENEDIT:
En nog even door zitten spelen met connected API: Een aantal commando's geprobeerd. Er werkt meer dan ik dacht. Alle opvragingen lijken het te doen (vb controleren of deuren/ramen open zijn, of deur op slot zit, actieradius, enz...) . Alleen is er nog geen enkel commando wat werkt... (vb openen / sluiten auto laten toeteren of de preconditioning starten).

Maar dat is echt wel goede voortgang. Een paar maand geleden werkte nog niks van de connected API... Nu lijkt er erg veel het al te doen.. Volvo is er dus mee bezig. Geeft goede hoop!

[ Voor 26% gewijzigd door Kammika op 01-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06
Kammika schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:06:
En omdat we op tweakers zitten, ook maar weer eens met de api zitten klooien,

Conclusie: de extended en de energy api deden het al, maar er zit ontwikkeling in de connected api voor de EV's (en die is het meest interessant):

Enige tijd geleden al 2 scriptjes gemaakt:
om te checken of je auto echt aan de api hangt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/sh

curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.vehiclelist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

en om te kijken welke commando's beschikbaar zijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
vin=`cat ownvin.txt`
echo vin = $vin

echo curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.commandlist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''
curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands' -H 'accept: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.commandlist.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

toen lukt de 1e wel (ik kon mijn auto koppelen), maar kreeg op de 2e geen enkel commando wat ik kon gebruiken.

Vandaag voor de lol eens opnieuw gedraaid. Kreeg bij de 2e de volledige commandlist terug.

Lukte me alleen nog niet om er wat mee te doen.

met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
vin=`cat ownvin.txt`
echo vin = $vin

echo curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands/climatization-start' -H 'content-type: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.climatizationstop.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''
curl -v -X GET 'https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/'$vin'/commands/climatization-start' -H 'content-type: application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.climatizationstart.v1+json' -H 'authorization: Bearer '$apikey'' -H 'vcc-api-key: '$primary''

kreeg ik helaas een 404 (resources not found) terug...

heb hier bewust ook even de scriptjes gedeeld. Hopelijk motiveert dit om zelf ook de API te proberen. Om deze scriptjes aan de praat te krijgen moet je je tokens en je vin wel even in de bestandjes zetten die het script staan (connectedapi.token,primary.token,ownvin.txt etc..). De tokens kun je op developer.volvo.com genereren. Daar staat ook wel een handleiding ("getting started")

EDIT:

Nice: Energy api werkt als een zonnetje:

https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/{vin}/recharge-status

geeft netjes het volgende terug
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{
  "status" : 200,
  "operationId" : "a1c471f0-62a7-4bea-a51e-963542058908",
  "data" : {
    "batteryChargeLevel" : {
      "value" : "35.0",
      "unit" : "percentage",
    },
    "electricRange" : {
      "value" : "110",
      "unit" : "kilometers",
    },
    "estimatedChargingTime" : {
      "value" : "240",
      "unit" : "minutes",
    },
    "chargingConnectionStatus" : {
      "value" : "CONNECTION_STATUS_CONNECTED_AC",
    },
    "chargingSystemStatus" : {
      "value" : "CHARGING_SYSTEM_CHARGING",
    }
  }
}

en ook nog 100x sneller dan de app. Ga op een regenachtige dag toch maar eens aan de bak met een plugin voor domoticz...

NOGEENEDIT:
En nog even door zitten spelen met connected API: Een aantal commando's geprobeerd. Er werkt meer dan ik dacht. Alle opvragingen lijken het te doen (vb controleren of deuren/ramen open zijn, of deur op slot zit, actieradius, enz...) . Alleen is er nog geen enkel commando wat werkt... (vb openen / sluiten auto laten toeteren of de preconditioning starten).

Maar dat is echt wel goede voortgang. Een paar maand geleden werkte nog niks van de connected API... Nu lijkt er erg veel het al te doen.. Volvo is er dus mee bezig. Geeft goede hoop!
toon volledige bericht
Eens kijken of het ook in Home Assistant werkt nu dan. Bedankt voor de info iig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Iksie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:57:
[...]

Eens kijken of het ook in Home Assistant werkt nu dan. Bedankt voor de info iig!!
Is het iemand al gelukt de oauth2 flow aan de praat te krijgen, die je nodig hebt om echt te integreren? Ik heb het enige tijd geleden bestudeerd en ziet er niet al te ingewikkeld uit.

Je hebt alleen wel op "gepubliceerde applicatie" nodig. Die heb ik op developer.volvocars.com een tijd geleden al aangevraagd. Maar heeft nog steeds status "under review"... is dit iemand al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryvK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-02-2023
lichtblauw schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:39:
[...]

Dit zijn PRECIES mijn issues op dit moment. Ik heb ze afgelopen week ook gehad, na start start van versie 2.3 Daarnaast ook problemen met laden en de sleutels gehad.
Qua issues rondom sleutels, toevallig dat de auto vaak niet open gaat? Bij mij is het keyless entry deel erg instabiel geworden sinds 2.3 (knopjes doen het wel)

En met laden, ik heb nu al 2 keer gehad dat de auto de kabel niet vrijgeeft bij zowel snelladen als op straat laden. (Is er een handmatige release btw op de laadpoort van de auto?) Ook heb ik het SOC percentage issue weer, als je 100% insteld dan gaat ie naar 90 en ondersom.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryvK op 02-10-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
Blijkbaar test Volvo zo'n software release gewoon in de markt: .... 'instabiel? oh dan rollen we niet verder uit' Ik wacht voortaan wel een paar weken voordat ik nieuwe versies laat installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:00
Ik denk niet dat dat aan 2.3 ligt. Ik rij nog met 2.2 en heb hetzelfde: google maps blijft regelmatig hangen op het opstart scherm bij starten. Reset helpt weer even…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Watmaakhetuit schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor die info. Toch raar dat op de Volvo site daar niets over gemeld wordt.
Het is denk ik iets genuanceerder. De eerste versie van 2.3 is volgens mij inderdaad teruggetrokken omdat er problemen waren met een fix voor het openen van de auto met een fysieke sleutel (daar stond ook een regel over in de beschrijving van de update). Polar schreef daarover:
“ We're still experiencing instabilities regarding the issue with unlocking the vehicle with a physical
key that was intended to be addressed through software update P2.3. Therefore, we're currently
pausing the roll-out of P2.3 to assess the situation further and we'll make an announcement once
the roll out for P2.3 resumes.”

Op 20-09 is een nieuwe versie van 2.3 online gezet, zo’nder die zin in de beschrijving over openen met fysieke sleutel.

Ik denk dus dat 2.3 wel weer wordt uitgerold. Uiteindelijk maakt het niet uit: Ik heb die eerste 2.3 update ook geweigerd, want het kwam niet uit, en nu zie ik ook geen nieuwe update… rij dus nog met 2.2…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
BarryvK schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Qua issues rondom sleutels, toevallig dat de auto vaak niet open gaat? Bij mij is het keyless entry deel erg instabiel geworden sinds 2.3 (knopjes doen het wel)

En met laden, ik heb nu al 2 keer gehad dat de auto de kabel niet vrijgeeft bij zowel snelladen als op straat laden. (Is er een handmatige release btw op de laadpoort van de auto?) Ook heb ik het SOC percentage issue weer, als je 100% insteld dan gaat ie naar 90 en ondersom.
Ik heb heel snel na de release als de ‘eerste’ (instabiele?) versie van 2.3 geïnstalleerd en ben dus wel erg benieuwd benieuwd welke problemen ik zou moeten gaan hebben? Hier werkt het gewoon allemaal goed tot dusverre.
Wat ik na 2.3 geconstateerd heb is dat RA een reëlere weergave van de werkelijkheid qua range voorspelt (inclusief nieuwe intelligentie: als je een aanhanger koppelt zakt de range voorspelling onmiddellijk (waarbij de auto natuurlijk niet weet wat je er achter hangt - een zware caravan of een licht karretje maakt nog wel wat uit lijkt me). De range ging meteen 80 km omlaag, toen ik even later weer afkoppelde sprong die weer omhoog.

Verder lijkt de acceleratiecurve wat steiler te verlopen - de auto voelt (nog) wat levendiger aan bij gas geven.

Over dat die laadkabel: Als de knop bij de laadpoort niet werkt om de kabel vrij te geven kun je vanaf het laadscherm ook nog een commando geven. Werkt dat ook niet bij jouw auto? Ik heb daar in ‘het verleden’ een keer moeten gebruiken en toen met succes….

[ Voor 21% gewijzigd door Mga1600 op 02-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
Over een maand of 2 verwacht ik mijn C40 single plus uitvoering.
Nu vraag ik mij af, is er met alle software updates ook nog wat in (positieve zin) de range veranderd? Oftewel is er sinds het uitbrengen van de (X)C40 single of twin met allerlei software updates de range WLTP verhoogd? Zo ja, iemand enig idee hoeveel dit ongeveer is? Momenteel komt de C40 Plus met 19inch op WLTP 436km volgens Volvo.

De reden; ik hoor en lees wat reacties dat er wellicht een long range van de single motor uit gaat komen. Achteraf had ik wellicht een jaartje moeten wachten en m’n huidige leaseauto via werkgever een jaar moeten verlengen. Uiteraard is ‘t altijd achteraf een “koe in de kont kijken” en ben ik écht wel blij dat de C40 over een aantal weken hier op de stoep staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb heel snel na de release als de ‘eerste’ (instabiele?) versie van 2.3 geïnstalleerd en ben dus wel erg benieuwd benieuwd welke problemen ik zou moeten gaan hebben? Hier werkt het gewoon allemaal goed tot dusverre.
Wat ik na 2.3 geconstateerd heb is dat RA een reëlere weergave van de werkelijkheid qua range voorspelt (inclusief nieuwe intelligentie: als je een aanhanger koppelt zakt de range voorspelling onmiddellijk (waarbij de auto natuurlijk niet weet wat je er achter hangt - een zware caravan of een licht karretje maakt nog wel wat uit lijkt me). De range ging meteen 80 km omlaag, toen ik even later weer afkoppelde sprong die weer omhoog.

Verder lijkt de acceleratiecurve wat steiler te verlopen - de auto voelt (nog) wat levendiger aan bij gas geven.

Over dat die laadkabel: Als de knop bij de laadpoort niet werkt om de kabel vrij te geven kun je vanaf het laadscherm ook nog een commando geven. Werkt dat ook niet bij jouw auto? Ik heb daar in ‘het verleden’ een keer moeten gebruiken en toen met succes….
Het lijkt erop dat er in sommige markten (landen of continenten) een handmatige ontgrendeling aanwezig is in de kofferbak, links onder de onderste bodembedekking ter hoogte van de wielbak.
Het lijkt er tevens op dat die er in Europa niet is ingebouwd.
Denkelijk heeft dat te maken met eisen die een bepaald land aan de functie van een laadpoort stelt, bijvoorbeeld een noodontgrendeling al dan niet verplicht, maar uiteraard heeft Nederland niets geregeld nog op dat gebied en dus zit het er niet in.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Hamer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:50:
Nu vraag ik mij af, is er met alle software updates ook nog wat in (positieve zin) de range veranderd? Oftewel is er sinds het uitbrengen van de (X)C40 single of twin met allerlei software updates de range WLTP verhoogd? Zo ja, iemand enig idee hoeveel dit ongeveer is?
Kort antwoord: ik denk het niet. Werkelijk bereik ligt in mijn ogen tussen de 300 en 400 km, afhankelijk van rijstijl en weersomstandigheden.
Volvo claimt dat de actieradius wel verbeterd wordt, lees hier de releasenotes van de updates maar: oa 1.7 en 1.9 melden verbeterde actieradius. Ik merk er zelf niet veel van…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
over9000 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:49:
[...]

Je kan in het menu ook de app zelf killen en dan herstarten.
Ik heb hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hamer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:50:
Nu vraag ik mij af, is er met alle software updates ook nog wat in (positieve zin) de range veranderd? Oftewel is er sinds het uitbrengen van de (X)C40 single of twin met allerlei software updates de range WLTP verhoogd? Zo ja, iemand enig idee hoeveel dit ongeveer is? Momenteel komt de C40 Plus met 19inch op WLTP 436km volgens Volvo.

De reden; ik hoor en lees wat reacties dat er wellicht een long range van de single motor uit gaat komen. Achteraf had ik wellicht een jaartje moeten wachten en m’n huidige leaseauto via werkgever een jaar moeten verlengen. Uiteraard is ‘t altijd achteraf een “koe in de kont kijken” en ben ik écht wel blij dat de C40 over een aantal weken hier op de stoep staat.
Ik heb een XC40 P8 van het eerste uur en er is wel iets aangepast maar echt minimaal. Zo is er wat afgepakt van de ondergrens (als de accu op 0% staat) en dat is bij je range opgezet. Volgens mij iets van 25/50km was dat? En her en der wat tweaks en dus de RA assistent die je kan aanzetten om iets te besparen maar waar je bijv. wel sneller last hebt van beslagen ramen.

Overal zijn het minor tweaks die zeker nu in de herst/winter weinig doen. je zal dan zitten denk ik rond de 250-300km. In de lente-zomer ergens tussen de 300-400 afhankelijk van het weer/rijgedrag etc.

Beide Volvo's zijn gewoon geen range toppers. Dat is wel duidelijk geworden. Dan zijn andere EV's meer geschikt als je bijv. structureel minimaal 300/350km wilt hebben. Ook in de herst/winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Ik heb een XC40 P8 van het eerste uur en er is wel iets aangepast maar echt minimaal. Zo is er wat afgepakt van de ondergrens (als de accu op 0% staat) en dat is bij je range opgezet. Volgens mij iets van 25/50km was dat? En her en der wat tweaks en dus de RA assistent die je kan aanzetten om iets te besparen maar waar je bijv. wel sneller last hebt van beslagen ramen.

Overal zijn het minor tweaks die zeker nu in de herst/winter weinig doen. je zal dan zitten denk ik rond de 250-300km. In de lente-zomer ergens tussen de 300-400 afhankelijk van het weer/rijgedrag etc.

Beide Volvo's zijn gewoon geen range toppers. Dat is wel duidelijk geworden. Dan zijn andere EV's meer geschikt als je bijv. structureel minimaal 300/350km wilt hebben. Ook in de herst/winter.
Niet eens met de opmerking dat de updates weinig gebracht hebben. Het scheelt bij mij vergeleken met een jaar geleden echt minstens 40 km in de praktijk bij vergelijkbare omstandigheden qua temperatuur en wind. Dat is 10%!
Ik reken nu in de herfst (eerder deze week was het 10 graden) op een praktische range van 330 km vanaf 100% tot 10-12% en ben nog niet bedrogen uitgekomen. Dat is redelijk consistent met mijn gemiddelde verbruik over de laatste 8500 km van 20,6 kWh/100 km. Van de zomer heb ik meermaals een range van 410 km gezien (20”), praktisch dus 370 als je 10% marge houdt.
De C40 is een beetje gestroomlijnder en haalt een beetje meer.

Wel eens dat het geen range toppers zijn, maar dat wisten we van te voren toen de aankondigde wltp range nog 400 km was, later op 418 gezet en nu is het in de folder 436. Dat zal voor 19” zijn. Overigens zou het mij persoonlijk weinig voordeel bieden al was de range 100 km meer. Ik wil/moet/ga toch iedere 300 km wel even uit de auto.
Wat sneller laden zou ik wel prettig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
Juancho schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Klopt, het zijn geen range toppers. Voor mij was de keus uiteindelijk tussen Model 3, Q4 Etron en de (X)C40. Uiteindelijk bewust voor de C40 gekozen. De model 3 qua uiterlijk en binnenkant niet mijn ding. De Q4 met de opties die ik wou gewoon schandalig duur. En ben achteraf echt blij dat ik die niet genomen heb.
Dan maar iets minder range. Het zou inderdaad wel gaaf zijn als we een keer richting de 200Kw of meer qua laadsnelheid kunnen.
Nee ben zeker blij met mijn keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Hamer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
Het zou inderdaad wel gaaf zijn als we een keer richting de 200Kw of meer qua laadsnelheid kunnen.
Mijn C40 intro edition gebruikte 18,9 kWH/100 km over de afgelopen 7500 km. Iets minder dan de XC40 P8 van MGA1600..
En vergis je niet in de laadcurve: de maximale snelheid, 150 kW haal je alleen als de batterij voor meer dan tweederde leeg is… daarna neemt het snel af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cbksNfv52viCpWeRekOfdNsI4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIi1u6x7O0GccbjGS6gqee3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamer
jorisjansen3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Mijn C40 intro edition gebruikte 18,9 kWH/100 km over de afgelopen 7500 km. Iets minder dan de XC40 P8 van MGA1600..
En vergis je niet in de laadcurve: de maximale snelheid, 150 kW haal je alleen als de batterij voor meer dan tweederde leeg is… daarna neemt het snel af.
[Afbeelding]
18,9kWH is best netjes toch? Dat is zo’n kleine 400km op een volle accu.
We gaan het wel zien, ik rijd nog wel eens dagen van 350 km. Gelukkig met m’n werk kan ik rustig snelladen langs de snelweg en klap m’n laptop wel open voor wat administratie. Je moet van ‘t wachten maar ‘t beste maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hamer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Klopt, het zijn geen range toppers. Voor mij was de keus uiteindelijk tussen Model 3, Q4 Etron en de (X)C40. Uiteindelijk bewust voor de C40 gekozen. De model 3 qua uiterlijk en binnenkant niet mijn ding. De Q4 met de opties die ik wou gewoon schandalig duur. En ben achteraf echt blij dat ik die niet genomen heb.
Dan maar iets minder range. Het zou inderdaad wel gaaf zijn als we een keer richting de 200Kw of meer qua laadsnelheid kunnen.
Ow ik ook zeker hoor, laat dat duidelijk zijn, ondanks dat ik geregeld negatief hier ben. Destijds had ik ook de keuzes of autos in mijn hoofd:

1. Volvo XC40 P8 (zag ik altijd als droom opvolger van mijn super gave V40)
2. Mercedes EQA, zou de eerste volledige EV van Mercedes worden en dat leek me ook serieus een toffe wagen. Kwam alleen pas een jaar te laat op de markt ivm bijtelling
3. Volvo XC40/C40, latere model. Ik wist dat deze zou komen en goedkoper zou zijn, maar ook hier een te laat model wbt bijtelling waardoor het goedkopere model alsnog vrijwel even duur werd
4. Polestar 2, bekeken en ingezeten. Toffe wagen, vrijwel dezelfde prijs als mijn huidige XC40 maar niet gekozen omdat ik na jaren V40 graag een hoger/SUV model wilde die gewoon anders was. De Polestar voelde bovendien benauwder door de middenconsole en het had een aantal irritatie puntjes die ik al merkte bij alleen het inzitten
5. Audi E-Tron, vond het een gave wagen maar als je wat opties gaat aanvinken idioot duur.
6. nog niet leasen en wachten wat de markt in 2022 zou brengen

Achteraf gezien de juiste keuze gemaakt. Nog 8% bijtelling (grotendeels) en alsnog ook een hele gave SUV wagen waar ik nog altijd veel complimenten over krijg (de Sage Green kleur blijft mensen aantrekken). Dus ja, ondanks mijn kritiek puntjes en moeizame eerste maanden in deze wagen ben ik super tevreden. Natuurlijk ook omdat er verder niet echt wat op de markt is tot op de dag van vandaag behalve misschien de nieuwe Megane maar kijkend naar een echt flinke range knaller die verder ook prima scoort...daar is het wachten nog op. Wie weet later, al kan ik me ook heel goed voorstellen dat dit mijn laatste leaseauto wordt en no way dat ik privé zo'n auto wil/kan/ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 14:44
lichtblauw schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:07:
Gisteren in regen kabel aangesloten ; maar ik bleef foutmeldingen krijgen tijdens initialisatie met laadpaal: scherm rood. Kan dat door de regen komen? Herkent iemand dit? Ik heb de auto met rode waarschuwing laten staan, en een uur later is hij toch begonnen met laden.
Dit issue had ik afgelopen week ook. Ik had de mogelijkheid om op deze locatie een andere laadpaal te proberen, waar nog geen andere auto aan stond te laden. Dat liep in één keer door.

Sinds een paar weken en ik weet niet of het met 2.3 te maken heeft krijg ik steeds meer 'ongemakken'.

- GPS/LTE komt niet op. Iedere dag de boel resetten tot een keer of vijf aan toe.
- Trillen van het stuur, dusdanig dat je arm er haast van gaat slapen bij 87-90km/u en 104-110.
- Half laden en midden in de nacht de paal/auto in een laadstoring.
- Blijven initialiseren bij een paal. Laden start niet.
- Spotify waar je steeds opnieuw moet inloggen, wat niet lukt tijdens het rijden vanwege een veiligheidsoverweging. Terwijl voor andere apps het toetsenbord gewoon gebruikt kan worden.
- Google Maps wat halverwege een rit ineens blijft hangen, opnieuw start en een wit scherm met Maps logo weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
[...]

[Afbeelding]
Soms gaat het laden ook gewoon beter dan wat die laadcurve laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0V97V9B-O2Wp_vMDH6lu1kTUeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/395cXz0EaD9dqz6UKaEnJ9RU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

[Afbeelding]
Ja precies….daarom laad ik de keren dat ik onderweg (in NL) moet laden pas als de accu aardig leeg begint te raken en dan ook meestal maar net genoeg om zonder stress weer thuis te komen. Dan zit je in het compacte NL met al zijn laadstations bijna altijd nog in de hogere waarden op de curve en is het zo gepiept. Net genoeg om even te kunnen plassen en koffie te halen bij het nabijgelegen tankstation.
Het gebeurt natuurlijk wel eens dat ik verder door moet (kop van NH naar Maastricht of de Ardennen is een paar keer gebeurd) en dan heb je het over dik 400 km enkele reis en er is op dat adres ook:geen laadgelegenheid.. Dan ben je wel een halfuurtje bezig( of langer als je verder dan 80% gaat. So what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Ja precies….daarom laad ik de keren dat ik onderweg (in NL) moet laden pas als de accu aardig leeg begint te raken en dan ook meestal maar net genoeg om zonder stress weer thuis te komen. Dan zit je in het compacte NL met al zijn laadstations bijna altijd nog in de hogere waarden op de curve en is het zo gepiept. Net genoeg om even te kunnen plassen en koffie te halen bij het nabijgelegen tankstation.
Het gebeurt natuurlijk wel eens dat ik verder door moet (kop van NH naar Maastricht of de Ardennen is een paar keer gebeurd) en dan heb je het over dik 400 km enkele reis en er is op dat adres ook:geen laadgelegenheid.. Dan ben je wel een halfuurtje bezig( of langer als je verder dan 80% gaat. So what?
Gisteravond wel aangenaam verrast. Moest een tocht van ca dan 275km met de volvo, maar de 1e 150 km met volbeladen auto en aanhager. De andere 100km was na 1900 (en dus harder dan 130 gereden). dus dan red je die 250km net en dus laden op de terugweg.

Tot nu toe heb ik nog nooit sneller dan 133kw geladen (is volgens de doc de bovengrens voor de p6, zie ook evdatabase), maar gisteravond zat ik op 139kw! nog niet eerder gezien, was de 1e keer snelladen met 2.3

helaas ook de 1e keer laadfout. Moest dus nog een keer aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik zie hierboven een aantal berichten over allerlei storingen (Maps, Spotify, Collission Avoidance, ...). Mijn tip: laat in de werkplaats even de software bijwerken, ook als je al 2.2 of 2.3 hebt. Bij mij loste dat ook een onverklaarbare storingsmelding op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Iksie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:57:
[...]

Heb jij info over hoe Home Assistant de Volvo API gebruikt?

Ik heb nu een app proberen te registeren (wat je nodig hebt als je tokens voor meer dan een uur wilt hebben), maar kreeg helaas dit hieronder terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Thank you for the wait. I have analyzed your application and noticed that few points needs to be in place in order to go ahead creating your Client credentials. Our GDPR and legal teams are interested in knowing the following details:

- A Public URL to an existing web page where you have the terms and conditions for your application.

- Clearly describe your purpose in English - why do you need the end-user´s data and how will you use that data.

- We need at least one redirect URI to the real application, not just a localhost.
- Clear legal responsible for your application is needed in terms of a registered org/entity

Thank you and looking forward to your details.

Best,
Balaji
PM Developer Portal

Dat 3e en 4e punt ga je natuurlijk nooit invullen met Home Assistant of Domoticz... maar kennelijk is HA daar toch omheen gekomen....

EDIT:
Heb 'm al gevonden: VOC plugin

En die maakt weer gebruik van Deze library

Stukje reverse engineering van de app. Maar werkt helaas niet met mijn auto. (dus wsch zal home assistant ook nog steeds niet werken met een EV van Volvo)

[ Voor 12% gewijzigd door Kammika op 03-10-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Venomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Soms gaat het laden ook gewoon beter dan wat die laadcurve laat zien:

[Afbeelding]
Die laadcurve van Fastned is dan ook flink verouderd. Er is via OTA flink gesleuteld aan de laadcurve. Heb dat al een paar keer gemeld bij Fastned maar heeft niets opgeleverd.
Het is ca 150kW tot ong 40%, langzaam aflopend via 130->100 tot ca 60%. Daarna vertrek ik weer :)
Deze snelheden gelden alleen als je de snellader in Maps hebt ingesteld en er zijn soms andere redenen dat je het niet helemaal haalt. Kan ook de lader zijn. Een 150kW lader haalt niet altijd 150kW, dat hangt bijv van de accuspanning af.

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 03-10-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Er is weer een nieuwe app-versie voor iOS: 5.19.0. Nog steeds niet de langverwachte major release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:01:
Er is weer een nieuwe app-versie voor iOS: 5.19.0. Nog steeds niet de langverwachte major release.
Integendeel: het gedeelte ‘laadpunt zoeken’ is nu verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:44
jorisjansen3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Het is denk ik iets genuanceerder. De eerste versie van 2.3 is volgens mij inderdaad teruggetrokken omdat er problemen waren met een fix voor het openen van de auto met een fysieke sleutel (daar stond ook een regel over in de beschrijving van de update). Polar schreef daarover:
“ We're still experiencing instabilities regarding the issue with unlocking the vehicle with a physical
key that was intended to be addressed through software update P2.3. Therefore, we're currently
pausing the roll-out of P2.3 to assess the situation further and we'll make an announcement once
the roll out for P2.3 resumes.”

Op 20-09 is een nieuwe versie van 2.3 online gezet, zo’nder die zin in de beschrijving over openen met fysieke sleutel.

Ik denk dus dat 2.3 wel weer wordt uitgerold. Uiteindelijk maakt het niet uit: Ik heb die eerste 2.3 update ook geweigerd, want het kwam niet uit, en nu zie ik ook geen nieuwe update… rij dus nog met 2.2…
Dat is precies mijn punt, Polestar vermeldt het wel op de site, maar Volvo niet. Blijf voorlopig ook gewoon op 2.2 en wacht wel op 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:48

Lancer

What the......

Mga1600 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Het hele plugsurfing deel is weg..... Inclusief de informatie over de laadpas

[ Voor 8% gewijzigd door Lancer op 03-10-2022 10:32 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Lancer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Lekker dan. |:(

"Contains bug fixes..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 14:44
Venomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:53:
Ik zie hierboven een aantal berichten over allerlei storingen (Maps, Spotify, Collission Avoidance, ...). Mijn tip: laat in de werkplaats even de software bijwerken, ook als je al 2.2 of 2.3 hebt. Bij mij loste dat ook een onverklaarbare storingsmelding op.
Hij mag komende woensdag. Hopelijk werkt het. Inmiddels word ik aardig narrig van het resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Lancer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Bij mij was het ook weg, maar nu is het spontaan weer terug. Bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Bij mij was het ook weg, maar nu is het spontaan weer terug. Bijzonder...
Is maar de vraag of dit überhaupt in de code van de app zit. De app is voor een deel gewoon soort browser naar content die bij Volvo staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Mga1600 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Inmiddels weer terug…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nou ... gemiste kans. Heb bij developer portal contact gezocht en de open source kans voor Volvo uitgelegd als ze de API ook openstellen voor dit soort generieke interfaces (zodat de open source community interfaces naar bv OpenHab, HomeAssistant, Domoticz, Homekit/Homebridge, etc... kan bouwen

Maar kreeg helaas dit antwoord:
Thank you for the email.

As I mentioned in the previous one, our progressions with the clients are done on case-by-case basis, currently. And it highly involves adherences to GDPR and legal compliances – which our data protection officers and legal advocates have directed us to follow while creating applications.

While we encourage Open source solutions, being developer friendly - our aim is to support wide range of community. But due to our practical and administrative reasons attributing to the aforementioned compliance regulations, we are unfortunately feeling sorry in not processing with this approval further, at this point in time.

Hope you can understand the situation, looking forward to fix this for open source and will immediately come back to you with more support.

Happy week ahead!

Best,
Developer Portal
Volvo Cars
toon volledige bericht
Dat is wel stevig balen. Er is dus een API, hij gaat ook steeds meer open, maar zal dus nooit voor dit soort open source toepassingen als Openhab, domoticz, etc... toegestaan worden door Volvo. Gemiste kans!
Pagina: 1 ... 110 ... 316 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"