Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
Helaas toch weer ervaren dat er van die hele range inschatting niks klopt na 2.3. Gister geladen tot 100%, weer netjes een slamming 280km voorspelling waarmee Maps natuurlijk ook weer gaat rekenen bij het plannen van een route.

Ga het toch even bij de dealer neerleggen want dit is niet te doen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 18:32
Venomer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:59:
[...]

Er zit een SIM in en de eerste jaren zijn de kosten inclusief. Die hoef je dus niet apart te betalen. Ik meen dat dat drie of vier jaar zo is. Daarna betaal je een paar tientjes per jaar voor het data-abonnement.
Volgens mij afgerond €39 per jaar of €69 voor 2 jaar. Mij is alleen niet duidelijk of dat inclusief Volvo on Call is!?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
BarryvK schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb een google form opgezet voor iedereen die mee wil doen om de problemen (zoals Trillen, incomplete levering, softwareissues, etc) aan te kaarten bij Volvo NL/Zweden/etc. Mocht je mee willen doen met een collectief te vormen dan kan je hier je aanmelding doen:

https://docs.google.com/f...f-Ag/viewform?usp=sf_link
Ingevuld. Hoop dat we er wat mee bereiken d:)b

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Hebben we @BarryvK al bedankt voor het starten van deze actie? Zo niet dan bij deze.
En zijn post heeft maar een paar likes. Dat zouden er minimaal net zoveel moeten zijn als ingevulde formulieren. ;)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
NicoB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:03:
Hebben we @BarryvK al bedankt voor het starten van deze actie? Zo niet dan bij deze.
En zijn post heeft maar een paar likes. Dat zouden er minimaal net zoveel moeten zijn als ingevulde formulieren. ;)
Helemaal mee eens, super goede actie en ook maar “geliked”.
Staat vandaag bij de dealer, benieuwd wat het effect wordt van het “super” balanceren.
Als leenauto meegekregen een P8, daar voel je ook bij 100 km/h iets maar veel minder.
Is blijkbaar een gevoelige snelheid voor de XC40 waar sommige helaas meer / minder last ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Jan Hoogland schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:35:
[...]
Als leenauto meegekregen een P8, daar voel je ook bij 100 km/h iets maar veel minder.
Is blijkbaar een gevoelige snelheid voor de XC40 waar sommige helaas meer / minder last ervaren.
Je mag ook wel iets voelen he... er zit een aandrijving (ook) op de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom veel auto's met 2-wielaandrijving voor een aandrijving op de achteras kiezen...

Ik begrijp de keuze van Volvo ook niet helemaal om er een FWD ipv RWD van te maken. Want dat voel je wel in comfort... wellicht in de Zweedse bergen iets meer grip of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Juancho schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:01:
Na de laadproblemen van gister gaat het nu gelukkig goed. Was vanmorgen al vroeg op kantoor, als enige aan de laadpaal. Staan nu meerdere autos te laten en de mijne is niet onderbroken. Zal wel een eenmalig issue zijn geweest bij Fastned waar het overigens normaal ook altijd goed en snel gaat.
Ik heb voor het eerst de afgelopen dagen ook al drie keer laadproblemen gehad.... Drie allego palen waar hij continu een fout geeft (terwijl er ook andere stonden te laden), laadpaal in een woonwijk waar een foutmelding ontstond, en een Fastned lader die niet wilde werken...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ergodyne1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:20:
[...]

Ik heb voor het eerst de afgelopen dagen ook al drie keer laadproblemen gehad.... Drie allego palen waar hij continu een fout geeft (terwijl er ook andere stonden te laden), laadpaal in een woonwijk waar een foutmelding ontstond, en een Fastned lader die niet wilde werken...
Alleen op het moment dat er een auto NA jou kwam laden of stonden die autos er al te laden voor jou? Bij ons ging het laatst 3x achter elkaar mis toen er andere laders naast ons kwamen te staan. Wel bij dezelfde Fastned paal dus ik denk/hoop een probleempje met die laadpaal.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
Kammika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:28:
[...]

Je mag ook wel iets voelen he... er zit een aandrijving (ook) op de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom veel auto's met 2-wielaandrijving voor een aandrijving op de achteras kiezen...

Ik begrijp de keuze van Volvo ook niet helemaal om er een FWD ipv RWD van te maken. Want dat voel je wel in comfort... wellicht in de Zweedse bergen iets meer grip of zo...
U heeft helemaal gelijk, natuurlijk voel je altijd wel “iets”. Probleem is alleen wanneer “iets” vervelend begint te worden.
Vandaag weer terug van “super” balanceren + 1 nieuwe band want die kregen ze niet binnen specs. Helaas zit het er nog voor zo’n 75% in en wijten ze het aan de P6 uitvoering i.v.m. de single motor. Voor een auto van 50k is dit natuurlijk niet acceptabel, gaan kijken wat er nog meer aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 14:35
Jan Hoogland schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:23:
[...]

U heeft helemaal gelijk, natuurlijk voel je altijd wel “iets”. Probleem is alleen wanneer “iets” vervelend begint te worden.
Vandaag weer terug van “super” balanceren + 1 nieuwe band want die kregen ze niet binnen specs. Helaas zit het er nog voor zo’n 75% in en wijten ze het aan de P6 uitvoering i.v.m. de single motor. Voor een auto van 50k is dit natuurlijk niet acceptabel, gaan kijken wat er nog meer aan te doen is.
Dan zouden volgens mij de polestars met single motors hier ook last van hebben, en dat is bij mijn weten niet het geval (volg het ps topic hier en een internationaal forum al geruime tijd en nog geen meldingen hieromtrent gezien).
Ik moet nog even de xc40 van m’n vriendin zien te pakken krijgen om eens te testen of deze hier ook last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:29

Lancer

What the......

k-jah schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:07:
[...]

Dan zouden volgens mij de polestars met single motors hier ook last van hebben, en dat is bij mijn weten niet het geval (volg het ps topic hier en een internationaal forum al geruime tijd en nog geen meldingen hieromtrent gezien).
Ik moet nog even de xc40 van m’n vriendin zien te pakken krijgen om eens te testen of deze hier ook last van heeft.
De Polestar (China) en de XC40 (België) komen wel uit verschillende fabrieken. Ik weet even niet of dat ook voor de motoren geldt. Het ontwerp kan wel hetzelfde zijn, maar de fout kan ook in het productieproces geïntroduceerd worden.

En dan nog kan het voortkomen uit het ontwerp; de resonantiefrequenties van de auto's zijn afhankelijk van de vormgeving.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• ergodyne1
[...]

Dit is ook geen bandenprobleem. De trilling heeft zo'n aparte frequentie, dit zit hem de aandrijflijn/electromotor. Ik heb meer dan 1,5mln kilometers erop zitten, met splinternieuwe auto's, motorfietsen en oldtimers van +50 jaar oud waarvan ik alle restauratie en onderhoud zelf doe. Nooit heb ik een trilling gevoeld uit banden zoals deze (mijn vriendin misschien wel overigens :P )

• Juancho
Weten jullie zeker dat je niet in een ijskoude auto rijdt en zelf gewoon aan het rillen & trillen bent? :?

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:09
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:02:
Weten jullie zeker dat je niet in een ijskoude auto rijdt en zelf gewoon aan het rillen & trillen bent? :?
_O-

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:04
[...]

Eens, ik denk dat i.i.g. in nagenoeg alle P6'en zo nu en dan een lichte en kortdurende trilling in het stuur voelbaar is. Zo ook bij mij P6. Maar dat is dan geen probleem. Komt door de keuze van FWD aandrijving.

Het wordt wel een probleem als dit op de veel gekozen kruissnelheid van 100-105 km/h op de snelweg een continue trilling wordt die tot verdoving van hand/arm leidt of (zoals in mijn ingeruilde P6) sterk op mijn zenuwen werkte.
Dit probleem is zo langzamerhand breed bekend bij Volvo + dealers. Ik begrijp daarom niet dat er nog nieuwe P6'en (en P8'en) worden geleverd waarbij dit speelt.

XC40 EV Pro

• ergodyne1
Iemand ervaring of een idee van de huidige behoefte aan een C40 met nog 2,5 jaar leasecontract? Raak ik zoiets snel kwijt of gaat het mij geld kosten?

Heb altijd mijn contracten uitgediend maar helaas ervaar ik stress van deze wagen en overweeg ik hem weg te doen.

• Juancho
ergodyne1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:21:
Iemand ervaring of een idee van de huidige behoefte aan een C40 met nog 2,5 jaar leasecontract? Raak ik zoiets snel kwijt of gaat het mij geld kosten?

Heb altijd mijn contracten uitgediend maar helaas ervaar ik stress van deze wagen en overweeg ik hem weg te doen.
Met de huidige levertijden zou je toch denken dat er meer dan genoeg interesse is om zo'n wagen te kunnen over nemen...

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 07:28
ergodyne1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:21:

Pfoee zoveel stress dat je hem zelfs 2,5 jaar voor het aflopen van contract wil inwisselen.
Zijn er geen mogelijkheden qua vervangend vervoer en dat je het de dealer uit laat zoeken qua trilling?

[ Voor 18% gewijzigd door Babtvt op 21-09-2022 11:39 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
Babtvt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:35:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd waar je zoveel stress van krijgt dat je hem halverwege je looptijd al wil inwisselen.
Heel eerlijk, power en wegligging is heerlijk. Looks zijn top. Maar de pilot assist die ik elke dag gebruik maakt mij compleet gek. Ik wil met cruise kunnen rijden en het stuur trekt continu naar de rechterstreep. En dat niet alleen, ik krijg ook abrupte stuurbewegingen uit het niets, en dat is geen kleine correctie, het is echt een ruk aan het stuur. Doodeng en levensgevaarlijk. Garage kan het niet fixen.

Dan nog de collision avoidance die meerdere keren aan is gegaan werkelijk om niks. Bijvoorbeeld bij het achteruit rijden, waar hij 9 van de 10 keer een noodstop maakt op een grasspriet of een denkbeeldige paal. Maar ook op de snelweg, ziet 'ie een auto op de baan naast mij, bam, vol in de rem.

En dan die trillerij... drie jaar lang deze trillerij in je handen kan niet goed voor je zijn.

Ik snap niet dat ze dit op de markt durven zetten... ik overweeg ook wat film te gaan schieten van dit om andere consumenten te waarschuwen.

Ben er klaar mee en ga de komende tijd de opties verkennen.

[ Voor 10% gewijzigd door ergodyne1 op 21-09-2022 11:42 ]

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
De C40, is dat we eentje met FWD of AWD?

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
Wat de trillingen betreft, die komen ook voor bij de ICE uitvoering van de XC40. Zie bijvoorbeeld https://www.xc40forum.com...ns-at-higher-speeds.1489/. Dan kan het toch niets met de motoren te maken hebben? Dan zit het eerder in de ophanging.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
De release notes van V2.3 zijn gisteren aangepast. Het regeltje over de transpondersleutel is nu weg.

• Kammika
  • Nu online
Venomer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
Wat de trillingen betreft, die komen ook voor bij de ICE uitvoering van de XC40. Zie bijvoorbeeld https://www.xc40forum.com...ns-at-higher-speeds.1489/. Dan kan het toch niets met de motoren te maken hebben? Dan zit het eerder in de ophanging.
weet niet of dat dezelfde is. Die hebben het over vanaf 65mph (dus 105kph) en verwijst weer naar een thread met 55-80mph waar het issue zit. In vrijwel elke auto (zeker als ze wat ouder worden) gaat wel wat resoneren bij bepaalde snelheden, hoeft niet altijd zelfde oorzaak te zijn.

Anyway. Met mijn lichte trillinkje vandaag wat getest (met mijn p6). bij 100 voel ik 'm vrijwel niet, bij 105 vrijwel ook niet. Als ik accelereer van 100 naar 105 (zeker als ik omhoog rij) voel ik 'm heel even. Heb ook nog even de acc op 103 gezet (wat ik dus normaal nooit rij) en merk 'm dan wat langer, zeker als ik een viaduct op rij

Er resoneert wel duidelijk wat op die snelheid. In mijn geval prima, ik voel het bijna niet. Maar kan me idd voorstellen als je dit continu en in ergere mate hebt dat je daar niet vrolijk van wordt.

• Kammika
  • Nu online
Venomer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:01:
De release notes van V2.3 zijn gisteren aangepast. Het regeltje over de transpondersleutel is nu weg.
hmmm.. goede les voor de volgende keer. Pas updaten nadat het een tijdje uit is. ik heb sinds mijn update in ca 1 op de 5 keer dat ik het portier niet kan openen met de handgreep zonder eerst echt op de knop van de transpondersleutel te drukken. toch wel vervelend. Dat deel van de software update zal nu wel uit de OTA gehaald zijn...

Aan de positieve kant: de rare rangevoorspelling lijkt opgelost (sinds vrijdag niet meer gebeurd, even afkloppen nog...)

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
ergodyne1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]
En dan die trillerij... drie jaar lang deze trillerij in je handen kan niet goed voor je zijn.

Ik snap niet dat ze dit op de markt durven zetten... ik overweeg ook wat film te gaan schieten van dit om andere consumenten te waarschuwen.

Ik heb niet zoveel last van de punten die je aanhaalt maar als je dat zo ervaart, begrijp ik je zeker. Het trillen spant toch wel echt de kroon. Ik ben blij dat ik dit niet heb maar zo te zien zijn er echt veel rijders die hier last van hebben. Ik zou daar werkelijk waar echt gek van worden. Klinkt gewoon ouderwets, dat zou voor mij reden genoeg zijn om deze auto niet langer te rijden. Ongekend dat dit probleem nog steeds niet is verholpen

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:

Aan de positieve kant: de rare rangevoorspelling lijkt opgelost (sinds vrijdag niet meer gebeurd, even afkloppen nog...)
Goed kloppen dan.. bij mij LEEK het na de eerste keer laden wat beter, 380km met 100%. Maar de volgende keer laden met 100% zeker rare rijsituaties opeens weer 280km. Waar dat verschil van 100km (!!) dan inzit... geen idee maar helaas is het probleem op deze manier absoluut niet opgelost. Ondanks wat men in de releasenotes schrijft.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-09 18:38
Venomer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:00:
Dan zit het eerder in de ophanging.
Het blijft gek dat sommige exemplaren wel vrij van trillingen zijn - ook bij ICE’s. En dat is ook zo bij de EV’s, zoals bijvoorbeeld de mijne. Ik ervaar wel veel bandengeluid op o.a. ZOAB, maar geen trillingen tot zeker 140-150 km ( harder weet ik niet). Dat is voor een P8, maar andere P8’s trillen kennelijk wel. Maar hoe dat dan door de ophanging zou moeten komen zoals je suggereert is me een raadsel, want die zal voor iedere auto van een type hetzelfde zijn. De enige variabele binnen een type is wielmaat en bandentype zou je denken.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Jan Hoogland
[...]

Heel eerlijk, power en wegligging is heerlijk. Looks zijn top. Maar de pilot assist die ik elke dag gebruik maakt mij compleet gek. Ik wil met cruise kunnen rijden en het stuur trekt continu naar de rechterstreep. En dat niet alleen, ik krijg ook abrupte stuurbewegingen uit het niets, en dat is geen kleine correctie, het is echt een ruk aan het stuur. Doodeng en levensgevaarlijk. Garage kan het niet fixen.

Dan nog de collision avoidance die meerdere keren aan is gegaan werkelijk om niks. Bijvoorbeeld bij het achteruit rijden, waar hij 9 van de 10 keer een noodstop maakt op een grasspriet of een denkbeeldige paal. Maar ook op de snelweg, ziet 'ie een auto op de baan naast mij, bam, vol in de rem.

Collega had hetzelfde met een Skoda Octavia, iedere keer noodstop voor niks. Laatste keer reed hij voor een politie auto in burger, vol in de ankers had toen heel wat uit te leggen…..
Wagen uiteindelijk teruggeven aan de lease maatschappij, konden het ook niet na tig keer fixen.

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 22:45
Hey zie dat youtube beschikbaar is voor Android Automotive, uiteraard nog niet te installeren op de Volvo...

En Dat terwijl Volvo er zelf naar verwijst dat deze apps te gebruiken zijn.
Sorry zit gewoon beetje te zuurpruimen.. gewoon omdat Volvo niet duidelijke verwachtingen schept zonder enige reden.

[ Voor 48% gewijzigd door over9000 op 21-09-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53

Rianata

Have you played Atari today?

Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:17:
[...]

Goed kloppen dan.. bij mij LEEK het na de eerste keer laden wat beter, 380km met 100%. Maar de volgende keer laden met 100% zeker rare rijsituaties opeens weer 280km. Waar dat verschil van 100km (!!) dan inzit... geen idee maar helaas is het probleem op deze manier absoluut niet opgelost. Ondanks wat men in de releasenotes schrijft.
Ik heb ooit eerder gehad dat de RA altijd op 0 bleef staan qua verbruik en dat heb ik toen verholpen door de RA geforceerd af te sluiten in het systeem settings menu. Daar vervolgens ook de cache van de RA applicatie verwijderd. Daarna werkte de RA prima en tot vandag nog steeds en heb vorige week ook al de OTA gehad en geen RA problemen.

Wellicht voor jou een poging waard om ook eens te proberen om te kijken of RA bij jou zo ook 'gerepareerd' kan worden? Maar misschien heb je dat ook al wel geprobeerd 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53

Rianata

Have you played Atari today?

Knip, onnodig.

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 21-09-2022 17:29 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Juancho
Rianata schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:42:
[...]

Ik heb ooit eerder gehad dat de RA altijd op 0 bleef staan qua verbruik en dat heb ik toen verholpen door de RA geforceerd af te sluiten in het systeem settings menu. Daar vervolgens ook de cache van de RA applicatie verwijderd. Daarna werkte de RA prima en tot vandag nog steeds en heb vorige week ook al de OTA gehad en geen RA problemen.

Wellicht voor jou een poging waard om ook eens te proberen om te kijken of RA bij jou zo ook 'gerepareerd' kan worden? Maar misschien heb je dat ook al wel geprobeerd 8)
Ah das een goede, stom van me dat ik er niet aan gedacht heb want ik heb dit wel met de Maps bug geprobeerd (wat overigens niet hielp). Zal het zo ff doen! Thanks!

Edit: net gedaan, RA startte ook helemaal opnieuw op, 85% accu en 250km volgens dat ding. Misschien even checken bij de volgende keer tot 100% laden wat er dan uitrolt (zal morgen op het werk zijn).

Verder was er nog een nieuwe Maps update zag ik, hopelijk is daarmee die bug ook opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 21-09-2022 13:59 ]

• ergodyne1
Jan Hoogland schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:24:
[...]

Collega had hetzelfde met een Skoda Octavia, iedere keer noodstop voor niks. Laatste keer reed hij voor een politie auto in burger, vol in de ankers had toen heel wat uit te leggen…..
Wagen uiteindelijk teruggeven aan de lease maatschappij, konden het ook niet na tig keer fixen.
Hahaha, holy shit. Het is een raar idee om met een auto op pad te zijn die onvoorspelbaar gedrag vertoont. Als je er nou alleen mee naar de supermarkt hoeft is dat een beetje lastig. Als je er elke dag 300km mee rijdt is dat ronduit -drieletterwoord-. Als je dan ook nog eens je cruisecontrol/pilot assist totaal niet vertrouwt...

Range is ook wel echt een ding, ik hang echt constant aan de laadpaal...

[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 21-09-2022 15:01 ]

• Juancho
Als je elke dag zo'n 300km moet rijden... dan is de XC40/C40 natuurlijk ook niet de meest logische EV om te nemen als range een belangrijk dingetje voor je is ;)

• ergodyne1
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:15:
Als je elke dag zo'n 300km moet rijden... dan is de XC40/C40 natuurlijk ook niet de meest logische EV om te nemen als range een belangrijk dingetje voor je is ;)
Tja, daar had de verkoper mij ook iets beter in kunnen adviseren. De geadviseerde range was rond de 400 nog wat kilometer... Dit is voor mij de eerste EV en ik weet nu waar ik op moet letten. Soms moet je ergens achter komen op een harde manier...

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Zouden de trillingen ook kunnen komen omdat de wielen uit sync lopen incombi met de aandrijving? Ben geen auto expert maar lees overal dat assen vervangen zijn..uitlijnen niet helpt.. maar dat zou dan niet voor fwd gelden? Of is de voor as voor fwd ook per wiel geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
ergodyne1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:39:
[...]

Tja, daar had de verkoper mij ook iets beter in kunnen adviseren. De geadviseerde range was rond de 400 nog wat kilometer... Dit is voor mij de eerste EV en ik weet nu waar ik op moet letten. Soms moet je ergens achter komen op een harde manier...
Haha was een geintje hoor, ik was ook in de WLTP gestonken. Ik had toch een beetje als eis/verwachting 350 winter en richting de 400 in de lente/zomer. In het begin was het sowieso volstrekt kansloos, na wat aanpassingen en updates werd het wat beter. Zelfs een keer de WLTP in beeld gezien, maargoed, ik weet nu ook dat je eigenlijk moet rekenen met 3/5 van wat de WLTP zegt en zeker EV-DB ff checken. Die zit er heel dicht op.

Mijn voordeel is dat door Corona mijn reistijden echt drastisch omlaag zijn gegaan, ik rij nu minimaal 50% minder auto dan voor Corona. Sterker nog, ik ben nu al maanden op project bij een klant in mijn woonplaats en blijf daar ook nog wel minimaal een half jaar. Maar belangrijker, het hybrid werken zal in mijn werk zeker blijven, dus in dat kader is mijn range angst niet meer nodig voor zover ik dat nog had. Wij laden nu 1 a 2x in de week en heel soms heel kort bij een Fastned omdat de wagen helaas nog steeds geen retourtje Zwolle/Eindhoven aan kan.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 21-09-2022 16:38 ]

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Veromor schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:27:
Zouden de trillingen ook kunnen komen omdat de wielen uit sync lopen incombi met de aandrijving? Ben geen auto expert maar lees overal dat assen vervangen zijn..uitlijnen niet helpt.. maar dat zou dan niet voor fwd gelden? Of is de voor as voor fwd ook per wiel geregeld?
Ik zat ook aan de aandrijving te denken (elektromotor).
Iets zegt mij dat de aansturing (elektronica) of mogelijk de balancering van de electro motor de oorzaak zou kunnen zijn.
Misschien is het een idee om een auto met deze issues op een rollenbank te zetten.
Rollenbank kan wellicht laten zien wat er gebeurd.

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:17:
[...]

hmmm... niet goed genoeg geklopt. met 90% vertrokken gaf GM op een rit van 111km aan dat ik op 34% zou aankomen. Uiteindelijk op 59% aangekomen. klopte helaas dus geen biet van... Is wel weer over hetzelfde stuk door de polder waar die bij harderwijk weer het juiste getal aangaf.. bijzonder..

Range Assistant leek wel steeds te kloppen.. (330 op 90%, heeft onderweg ook geen rare getallen gegeven) die was de vorige keren ook van slag in deze situatie, dus er is wel wat veranderd..

• Juancho
Ai jammer, dan is dat punt uit de releasenotes idd niet aangepakt helaas. Had je de maps update al gedaan? Ik heb nog geen langere rit hoeven te maken om dat te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Hoogland
Veromor schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:27:
Google eens op “eigenfrequentie”, bijvoorbeeld alle ronddraaiende voorwerpen hebben een onbalans of eigenfrequentie. Het lijkt erop dat bij de FWD deze eigenfrequentie rond de 100 km/uur naar voren komt, iets wat dus nooit in het “normale” gebruikers gebied had mogen plaatst vinden.
Dit maakt het denk ik voor Volvo lastig om op te lossen zonder flinke ingreep.

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:01:
Ai jammer, dan is dat punt uit de releasenotes idd niet aangepakt helaas. Had je de maps update al gedaan? Ik heb nog geen langere rit hoeven te maken om dat te testen.
Maps update? Doet die dat niet automatisch? Zal eens kijken morgen…

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Mga1600 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:18:
[...]

Het blijft gek dat sommige exemplaren wel vrij van trillingen zijn - ook bij ICE’s. En dat is ook zo bij de EV’s, zoals bijvoorbeeld de mijne. Ik ervaar wel veel bandengeluid op o.a. ZOAB, maar geen trillingen tot zeker 140-150 km ( harder weet ik niet). Dat is voor een P8, maar andere P8’s trillen kennelijk wel. Maar hoe dat dan door de ophanging zou moeten komen zoals je suggereert is me een raadsel, want die zal voor iedere auto van een type hetzelfde zijn. De enige variabele binnen een type is wielmaat en bandentype zou je denken.
Mijn p8 trilt niet hoor. Op straatstenen maakt hij wel veel herrie in/onder de auto. Maar verder aardig stil. Hij zoemt soms een beetje rond de 100km/u maar dat is nauwelijks te horen, zeker niet met muziek aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
[...]

misschien is dit wat voor je. Je hebt genoeg issues gevonden:
https://volvo-cars.talent...-county-volvo-cars-60917?

Wel bijzonder als je die vacaturetext leest: alleen al bij "Safe Vehicle Automation" werken "600 skilled engineers" en dat zijn maar een paar hulpsystemen. Dat betekent dat ze toch serieuze aantallen engineers op al die software development hebben... bijzonder dat die development dan niet sneller gaat... (maar misschien is mijn verwachting wel te hoog..)

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:01:
Waf biedt die Maps update ons voor nieuws? Ik zag wel dat er een update is geïnstalleerd, maar heb sindsdien nog niet gereden met navigatie

• Juancho
Alleen bugs fixes stond erbij. Kon net ook niks nieuws zien. Wel 1 ding opgevallen dat te maken had met die bug dat het afsluit kruisje niet meer werkt. Ik had opeens op de terugweg sinds misschien wel een jaar geen GPS. En wat bleek, het afsluit kruisje werkte weer. Op de heenweg met GPS dus niet.

Vreemd...

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:31:
[...]

Haha was een geintje hoor, ik was ook in de WLTP gestonken. Ik had toch een beetje als eis/verwachting 350 winter en richting de 400 in de lente/zomer. In het begin was het sowieso volstrekt kansloos, na wat aanpassingen en updates werd het wat beter. Zelfs een keer de WLTP in beeld gezien, maargoed, ik weet nu ook dat je eigenlijk moet rekenen met 3/5 van wat de WLTP zegt en zeker EV-DB ff checken. Die zit er heel dicht op.

Mijn voordeel is dat door Corona mijn reistijden echt drastisch omlaag zijn gegaan, ik rij nu minimaal 50% minder auto dan voor Corona. Sterker nog, ik ben nu al maanden op project bij een klant in mijn woonplaats en blijf daar ook nog wel minimaal een half jaar. Maar belangrijker, het hybrid werken zal in mijn werk zeker blijven, dus in dat kader is mijn range angst niet meer nodig voor zover ik dat nog had. Wij laden nu 1 a 2x in de week en heel soms heel kort bij een Fastned omdat de wagen helaas nog steeds geen retourtje Zwolle/Eindhoven aan kan.
Retourtje Zwolle/Eindhoven is pak ‘m beet 250km? Dat is normaal gesproken, zeker met het fantastische weer van vandaag toch makkelijk haalbaar?

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:20:
Alleen bugs fixes stond erbij. Kon net ook niks nieuws zien. Wel 1 ding opgevallen dat te maken had met die bug dat het afsluit kruisje niet meer werkt. Ik had opeens op de terugweg sinds misschien wel een jaar geen GPS. En wat bleek, het afsluit kruisje werkte weer. Op de heenweg met GPS dus niet.

Vreemd...
Dat gps symbool zie ik al heel lang niet meer, maar gps zelf werkt wel gewoon bij mij.

Er was ook een update van assistant. Iemand daar al wat nieuws aan bijvoorbeeld voice commando’s ontdekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Hamer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:43:
[...]

Retourtje Zwolle/Eindhoven is pak ‘m beet 250km? Dat is normaal gesproken, zeker met het fantastische weer van vandaag toch makkelijk haalbaar?
320km retour. 9 van de 10x halen we dat net niet. Laatst toevallig net wel met nog 3% over. Maar gezien de onbetrouwbare cijfers gokken we er dan niet op, dus tja toch maar ff kort snelladen dan.

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 21-09-2022 23:18 ]

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:09
[...]
….
Maar ook op de snelweg, ziet 'ie een auto op de baan naast mij, bam, vol in de rem.
….
:| jeempie, dat dat nog zonder echte ongelukken is afgelopen… Te veel mensen letten niet op en rijden te dicht op de voorganger, bij zo’n noodstop hadden ze zo achterin kunnen zitten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48
ergodyne1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:39:
[...]

Om hoeveel kilometer op jaarbasis gaat het dan? Ik rij bijna 50k op jaarbasis, dagen van 300-400 km komen dus ook zeker regelmatig langs, en toch sta ik zelden te laden. In de winter iets vaker, en dan hooguit een koffie en plaspauze om even thuis te komen.

M’n volgende auto moet gewoon 400km range hebben, alles daarboven is mooi meegenomen, maar ik ben het hele range gebeuren juist iets minder belangrijk gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:17:
[...]

320km retour. 9 van de 10x halen we dat net niet. Laatst toevallig net wel met nog 3% over. Maar gezien de onbetrouwbare cijfers gokken we er dan niet op, dus tja toch maar ff kort snelladen dan.
Ik vind het geen enkel probleem om op 1% thuis te komen, wel leuk eigenlijk. Maar 320 is wel echt anders dan bij mij, ik haal echt die 420 in de zomer, zelfs een keer 450 gehaald (veel 80 wegen die dag). In de winter overigens wel eerder die 320.

Ik heb 19 inch banden en voor de rest een p8 met alles dr op en dr aan behalve een warmtepomp.

• DarkShadow
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:20:

Vreemd...
Heb ik nu ook twee keer gehad, in beide gevallen werkte het binnen de een kwartier weer wel. Daarvoor nog nooit geen gps gehad, dus wel een heel vervelende bug.

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:42
DarkShadow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:27:
[...]

Ik vind het geen enkel probleem om op 1% thuis te komen, wel leuk eigenlijk. Maar 320 is wel echt anders dan bij mij, ik haal echt die 420 in de zomer, zelfs een keer 450 gehaald (veel 80 wegen die dag). In de winter overigens wel eerder die 320.

Ik heb 19 inch banden en voor de rest een p8 met alles dr op en dr aan behalve een warmtepomp.
Kan dat komen omdat je 19 inch banden hebt, maw is er een groot verschil in gebruik tussen 19 en 20 inch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 09:06
Watmaakhetuit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:57:
[...]

Kan dat komen omdat je 19 inch banden hebt, maw is er een groot verschil in gebruik tussen 19 en 20 inch?
Ik heb ook een P8 met 19 inch (en warmtepomp), maar kom ook in de zomer niet verder dan 320/330 km. Rij ongeveer 5 km/u te hard op alle wegen. Gelukkig rij ik niet heel vaak die afstanden, dus heb ik ongeveer 10x bij een snellader gestaan het afgelopen jaar.

Volgens mijn lader heb ik ongeveer 10.000 Kwh aan stroom geladen op 39.000 km. Dat zou neerkomen op een gemiddeld verbruik van 25 Kwh/100 km. Met een beetje laadverlies zal dat werkelijk uitkomen op 21/22 Kwh per 100 km verwacht ik. Dat komt ook wel redelijk overeen met wat ik in beeld zie tijdens de rit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Ik volg dit topic nu enkele weken en ik zou bijna m'n XC40 lease willen annuleren. Echter is dat niet echt een optie en is het bij de meeste andere fabrikanten 1 - 1,5 jaar wachten op een wagen waar iets van elektromotor in zit. De XC40 zou ik op 8 maand moeten hebben, al twijfel ik daar serieus aan. Ik dacht dat Volvo voor kwaliteit en veiligheid stond, maar over dat eerste begin ik nu toch serieus te twijfelen. Werk zelf in de haven van Gent op enkele km's van Volvo dus hier zijn redelijk wat collega's met vrienden/familie die bij Volvo werken. Als ik hoor hoe het daar de laatste jaren aan toe gaat moet ik zeggen dat dat ook niet echt geruststellend is. Eerst de Coronacrisis en nu de energiecrisis ... het doet ze geen goed. Kwaliteitscontrole is er blijkbaar serieus door achteruit gegaan en mss dragen we nu al de gevolgen daarvan.
TheRebell schreef op donderdag 22 september 2022 @ 06:26:
[...]

:| jeempie, dat dat nog zonder echte ongelukken is afgelopen… Te veel mensen letten niet op en rijden te dicht op de voorganger, bij zo’n noodstop hadden ze zo achterin kunnen zitten..
Ik rij nu tijdelijk met 'n Opel Grandland en die adaptive cruise control is toch serieus wennen. De afstand heb ik ingesteld op 'dichtbij' want anders remt ie meer dan ie gas geeft, maar alsnog gaat hij soms bruusk in de remmen als ik een inhaalmanoeuvre iets te laat start (binnen de 100-200m), wat voor de aankomende achterliggers zeer irritant/gevaarlijk is imo. Het is een handig systeem maar het doet soms dingen die je niet verwacht en creëert daardoor gevaarlijke situaties.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Juancho
Vreemd genoeg is vandaag opeens het Maps bugje weg, als je je bestemming bereikt hebt verdwijnt deze weer netjes uit Maps en ook het afsluit kruisje werkt weer. Ik kan het niet verklaren maar het kan bijna niet anders dan dat het weer werkt nadat GPS eruit lag en vanmorgen weer werkte.

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:17:
[...]

Met enige regelmaat rij ik vanuit de kop van NH naar het zuiden naar een bestemming op ca. 150 km afstand hiervandaan en daarna weer terug naar huis.

Ik rij dan (overdag) eerst zo’n 20 Km op een 80km/h weg en vervolgens op de snelwegen A7, A8/A10 en een stuk A2. Op de heenweg qua snelheid met de flow mee (overdag dus wisselend tot ca. 105 km/h op de snelweg) Terug in de avond rij ik sneller op stukken waar het mag en kan (stukken van 100, 120 en een stukje 130 met meerdere traject controles dus ik maak het niet al te gek).
Afhankelijk van de weersomstandigheden heb ik van de 100% bij vertrek altijd wel 12 - 15% soc over als ik na 300 km weer thuis ben, vaak meer (ik heb tot 20% gezien).

We hebben in die ruim 1,5 jaar nog maar een keer of 6 bij een snellader behoeven te stoppen (wat ik dan veelal combineer met een noodzakelijke of wenselijke sanitaire stop). Kortom wat mij betreft is de range in de praktijk voldoende. 100 km erbij klinkt leuk maar ik zou dat niet echt als ‘levensveranderend’ ervaren

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 12:42
Largamelion schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:44:
Ik volg dit topic nu enkele weken en ik zou bijna m'n XC40 lease willen annuleren. Echter is dat niet echt een optie en is het bij de meeste andere fabrikanten 1 - 1,5 jaar wachten op een wagen waar iets van elektromotor in zit. De XC40 zou ik op 8 maand moeten hebben, al twijfel ik daar serieus aan. Ik dacht dat Volvo voor kwaliteit en veiligheid stond, maar over dat eerste begin ik nu toch serieus te twijfelen.
Niet twijfelen. Laat je niet gek maken door wat je leest in dit forum. Uiteraard schrijven de mensen over wat mis gaat (en herhalen dit dan ook nog eens vaak), maar de vele mensen waarbij het goed gaat, hoor je niet (en/of die hebben niet eens de neiging om op een forum te gaan). Ik rijd met een XC40 P8 sinds begin 2021 en het is een heerlijke auto, met - voor mij - 0.0 problemen.

• ArnoudN
madhondt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:12:
[...]

Niet twijfelen. Laat je niet gek maken door wat je leest in dit forum. Uiteraard schrijven de mensen over wat mis gaat (en herhalen dit dan ook nog eens vaak), maar de vele mensen waarbij het goed gaat, hoor je niet (en/of die hebben niet eens de neiging om op een forum te gaan). Ik rijd met een XC40 P8 sinds begin 2021 en het is een heerlijke auto, met - voor mij - 0.0 problemen.
Eens, afgezien van het verbruik heb ik ook niet zoveel problemen. En voor de kleine dingen volg ik het forum om ze snel op te lossen.

Ik heb nu al twee weken geen verbinding tussen telefoon en auto (eigen schuld door luiheid), maar ik moet zeggen dat ik het ook nog niet gemist heb.

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:42
madhondt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:12:
[...]

Zelfde hier - P8 2021 en tot nu toe geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Ik volg dit topic nu enkele weken en ik zou bijna m'n XC40 lease willen annuleren. Echter is dat niet echt een optie en is het bij de meeste andere fabrikanten 1 - 1,5 jaar wachten op een wagen waar iets van elektromotor in zit. De XC40 zou ik op 8 maand moeten hebben, al twijfel ik daar serieus aan. Ik dacht dat Volvo voor kwaliteit en veiligheid stond, maar over dat eerste begin ik nu toch serieus te twijfelen. Werk zelf in de haven van Gent op enkele km's van Volvo dus hier zijn redelijk wat collega's met vrienden/familie die bij Volvo werken. Als ik hoor hoe het daar de laatste jaren aan toe gaat moet ik zeggen dat dat ook niet echt geruststellend is. Eerst de Coronacrisis en nu de energiecrisis ... het doet ze geen goed. Kwaliteitscontrole is er blijkbaar serieus door achteruit gegaan en mss dragen we nu al de gevolgen daarvan.

[...]
Ik rij nu tijdelijk met 'n Opel Grandland en die adaptive cruise control is toch serieus wennen. De afstand heb ik ingesteld op 'dichtbij' want anders remt ie meer dan ie gas geeft, maar alsnog gaat hij soms bruusk in de remmen als ik een inhaalmanoeuvre iets te laat start (binnen de 100-200m), wat voor de aankomende achterliggers zeer irritant/gevaarlijk is imo. Het is een handig systeem maar het doet soms dingen die je niet verwacht en creëert daardoor gevaarlijke situaties.
Op vrijwel ieder forum staan alleen de vervelende ervaringen. Het gros van de mensen (waaronder ik) is gewoon tevreden met de XC/C40 en vrij van problemen.

Met deze auto ben ik sinds januari 2021 alleen in het begin een keer kort bij de dealer geweest voor een beetje software (dat ging toen nog niet niet Ota) en later een keer voor de recall waarbij ik een demo-C40 als vervangende auto mee kreeg (en daarbij het eind van de dag mijn auto weer netjes gewassen en gestofzuigd terug kreeg).

Wat alleen wel erg jammer is, is dat Volvo en Google niet opschieten met de beloofde apps voor Netflix etc. en wat andere software zaken.(in dat opzicht lijkt het wel op VW : een kennis heeft een id4 en kan pas een softwareupdate krijgen als de hardware eerst is aangepast, maar hij is pas over een maand of 6 aan de beurt).

Maar ondanks dat geniet ik iedere keer weer van de ritjes. Het stuurgedrag met 4WD en 400pk/660 Nm is in deze prijsklasse echt ongeëvenaard en er is ook na bijna 2 jaar geen kraak of piep in het interieur te vinden. (Misschien dat daardoor juist het trillen of bandengeluid wat hier en daar ervaren wordt extra opvalt?)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DarkShadow schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:23:
[...]

Om hoeveel kilometer op jaarbasis gaat het dan? Ik rij bijna 50k op jaarbasis, dagen van 300-400 km komen dus ook zeker regelmatig langs, en toch sta ik zelden te laden. In de winter iets vaker, en dan hooguit een koffie en plaspauze om even thuis te komen.

M’n volgende auto moet gewoon 400km range hebben, alles daarboven is mooi meegenomen, maar ik ben het hele range gebeuren juist iets minder belangrijk gaan vinden.
Lijkt mij ook inderdaad maar net hoe je ermee omgaat. Neemt niet weg dat iemand die een hekel aan onderweg laden heeft hier best teleurgesteld in kan zijn. Een mindset, meer is het niet naar mijn idee, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er wat zwaarder aan tillen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:07:
[...]

Met enige regelmaat rij ik vanuit de kop van NH naar het zuiden naar een bestemming op ca. 150 km afstand hiervandaan en daarna weer terug naar huis.

Ik rij dan (overdag) eerst zo’n 20 Km op een 80km/h weg en vervolgens op de snelwegen A7, A8/A10 en een stuk A2. Op de heenweg qua snelheid met de flow mee (overdag dus wisselend tot ca. 105 km/h op de snelweg) Terug in de avond rij ik sneller op stukken waar het mag en kan (stukken van 100, 120 en een stukje 130 met meerdere traject controles dus ik maak het niet al te gek).
Afhankelijk van de weersomstandigheden heb ik van de 100% bij vertrek altijd wel 12 - 15% soc over als ik na 300 km weer thuis ben, vaak meer (ik heb tot 20% gezien).

We hebben in die ruim 1,5 jaar nog maar een keer of 6 bij een snellader behoeven te stoppen (wat ik dan veelal combineer met een noodzakelijke of wenselijke sanitaire stop). Kortom wat mij betreft is de range in de praktijk voldoende. 100 km erbij klinkt leuk maar ik zou dat niet echt als ‘levensveranderend’ ervaren
Ja en nee, Ik vind opzich even snelladen geen punt maar het is soms gewoon irritant als je bijv. savonds laat na de voetbalwedstrijd in het donker en de kou even moet stoppen omdat je een retourtje Zwolle/Eindhoven niet haalt. Gewoon net een stukje rust/comfort wat je mist en ik vind het wel jammer dat we dat stuk, wat we best vaak rijden, 9 van de 10x niet halen. Want dat is ook gelijk het langste stuk dat we normaal gesproken rijden. En dan praat je dus over 320km. Ik had gehoopt met al die eerdere aanpassingen dat dit toch wel zou moeten lukken.

Wij rijden overigens vaak +5 of +10 en het probleem is er ook als we voor 19:00 uur al naar huis gaan (ivm 120/130 op de teller). Dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:49:
[...]

Het stuurgedrag met 4WD en 400pk/660 Nm is in deze prijsklasse echt ongeëvenaard [...]
Daar kan ik stiekem best wel van genieten. Als er op de invoegstrook iemand achter je zit te drukken die je het liefst daar al wil inhalen, even het rechter pedaal indrukken en POEF, je laat ze met een sneu gezicht achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:04
Juancho schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:29:
[...]

Ja en nee, Ik vind opzich even snelladen geen punt maar het is soms gewoon irritant als je bijv. savonds laat na de voetbalwedstrijd in het donker en de kou even moet stoppen omdat je een retourtje Zwolle/Eindhoven niet haalt. Gewoon net een stukje rust/comfort wat je mist en ik vind het wel jammer dat we dat stuk, wat we best vaak rijden, 9 van de 10x niet halen. Want dat is ook gelijk het langste stuk dat we normaal gesproken rijden. En dan praat je dus over 320km. Ik had gehoopt met al die eerdere aanpassingen dat dit toch wel zou moeten lukken.

Wij rijden overigens vaak +5 of +10 en het probleem is er ook als we voor 19:00 uur al naar huis gaan (ivm 120/130 op de teller). Dus daar ligt het niet aan.
Misschien supporter van PEC worden?

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Petzun schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:13:
[...]

Misschien supporter van PEC worden?
Of niet op de terugweg maar op op de heenweg alvast een 'shot' nemen bij de snellader.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:22:
[...]

Lijkt mij ook inderdaad maar net hoe je ermee omgaat. Neemt niet weg dat iemand die een hekel aan onderweg laden heeft hier best teleurgesteld in kan zijn. Een mindset, meer is het niet naar mijn idee, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er wat zwaarder aan tillen.
Dat klopt, mindset is het. Maar dat stopt bij mij wel een keer als ik daardoor mijn kids of vrouw een paar uur minder per dag kan zien. Ik heb geen hekel aan onderweg laden, doe het behoorlijk vaak ondertussen. Ik hoef dan niet elke keer te genieten van een bak koffie of gehaktbal zoals zovelen promoten. Geen trek in. Helaas voor mijn gebruik mis ik gewoon net een 150km range om niet steeds aan de snellader te hoeven. Ik zou hier een 'dag in het leven van' kunnen posten, maar heb daar geen tijd voor helaas. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ergodyne1 op 22-09-2022 11:34 ]

• ergodyne1
Ik volg dit topic nu enkele weken en ik zou bijna m'n XC40 lease willen annuleren. Echter is dat niet echt een optie en is het bij de meeste andere fabrikanten 1 - 1,5 jaar wachten op een wagen waar iets van elektromotor in zit. De XC40 zou ik op 8 maand moeten hebben, al twijfel ik daar serieus aan. Ik dacht dat Volvo voor kwaliteit en veiligheid stond, maar over dat eerste begin ik nu toch serieus te twijfelen.
Ik snap je keuze! Heb zelf ook voor deze wagen gekozen omdat er eind van het jaar niks meer leverbaar was en ik iets wilde hebben in de lage bijtellingsklasse van dat jaar. Eventjes wachten nog, dan drie jaar rijden in de XC40 en daarna weet je precies wat je allemaal wel/niet gelukkig maakt. Het is een luxeprobleem, sommige mensen hebben niet eens een auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:33:
[...]

Dat klopt, mindset is het. Maar dat stopt bij mij wel een keer als ik daardoor mijn kids of vrouw een paar uur minder per dag kan zien. Ik heb geen hekel aan onderweg laden, doe het behoorlijk vaak ondertussen. Ik hoef dan niet elke keer te genieten van een bak koffie of gehaktbal zoals zovelen promoten. Geen trek in. Helaas voor mijn gebruik mis ik gewoon net een 150km range om niet steeds aan de snellader te hoeven. Ik zou hier een 'dag in het leven van' kunnen posten, maar heb daar geen tijd voor helaas. :)
O maar ik val je er niet op aan hoor. Het zal voor iedereen persoonlijk weer anders zijn.
Ik heb zelf vele jaren voor het werk over de hele wereld gereisd, dan weer 2 dagen New York, dan weer 7 dagen Beijing, dan weer Singapore 4 dagen en weer 8 dagen Zimbabwe, vEnezuela, Mexico, Cuba, Iran en ga zo maar door.
Die werkdagen mocht ik 8 uur rekenen, reizen vaak al op zaterdagavond weg om maandagochtend al om 8 uur lokale tijd bij de klant op de stoep te staan (incl jetlag).
Weet je, dat kostte me mega veel eigen tijd, maar hee, ik kreeg er ook wat voor terug want wat ik van de wereld gezien heb had ik prive nooit kunnen doen (zeker niet qua kosten).

Dat laatste is wat er bij jou aan mist, je ziet liever je kids en vrouw ipv een parkeerplaats en een laadpaal. Die snap ik helemaal, er staat gewoon niets leuks tegenover.

Ik zat vanochtend een ritje naar Middelburg in te plannen, en dat zal meest waarschijnlijk met de EV worden al. Toen realiseerde ik me dat die 340 km meer dan waarschijnlijk een laadstop inhield.
Die ben ik ook gaan inplannen (arbp doet daar leuk werk in vind ik), en dat kost me 8 minuten laden in de gunstigste situatie. Tel daar 6 minuten bij voor aan en afkoppelen kabel, heb je het over een kwartiertje.
Thuis meteen aan de publieke paal (er zijn 11 laadplekken tussen 230 en 400 meter op 5 palen, altijd wel een vrij) en daarvoor nog 10 min rekenen, dan kost het me 25 minuten extra. Iets minder dan een half weekeinde vliegen en 4 dagen 16 uur (buiten werktijd) hotels hebben of rondlopen.

Maar nogmaals, het is vervelend, en zal op de lange duur wellicht de strot uit gaan hangen, maar als je zoals ik verplicht die EV gaat rijden kun je je er maar het best bij neerleggen, beter dan me erover te zitten opvreten van ergernis, want gezondheid gaat voor en ergeren kost uiteindelijk toch je gezondheid.

En dat is hoe ik er tegenaan wil kijken. Of dat lukt op lange duur zien we dan wel, maar ik maak me er niet druk meer om. EN geloof me, dat deed ik vroegen met zulke zaken echt wel. Maar dit voelt echt beter en ik voel me ook veel beter in mijn vel nu ik deze houding heb, er zijn zat zaken waar ik me druk om kan maken, maar het domweg niet meer doe ;-) (lukt niet altijd hoor, maar die keren dat het wel lukt lonen echt de moeite)

overigens is mijn keuze voor de XC40 gebaseerd op trekgewicht en leasebudget, ik had ook voor een ***** LR kunnen gaan vanwege de betere actieradius maar die voldeed aan geen van beide eisen, te duur (buiten budget) en te weinig trekgewicht.
JA dan is de XC40 prima geschikt, maar heeft wel een wat kleinere actieradius dan die ***** LR, of ***** 5 die wel net het trekgewicht aankan maar ook buiten budget viel...
Je kunt niet alles hebben denk ik dan maar ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 22-09-2022 13:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:46:
[...]

O maar ik val je er niet op aan hoor. Het zal voor iedereen persoonlijk weer anders zijn.
Ik heb zelf vele jaren voor het werk over de hele wereld gereisd, dan weer 2 dagen New York, dan weer 7 dagen Beijing, dan weer Singapore 4 dagen en weer 8 dagen Zimbabwe, vEnezuela, Mexico, Cuba, Iran en ga zo maar door.
Die werkdagen mocht ik 8 uur rekenen, reizen vaak al op zaterdagavond weg om maandagochtend al om 8 uur lokale tijd bij de klant op de stoep te staan (incl jetlag).
Weet je, dat kostte me mega veel eigen tijd, maar hee, ik kreeg er ook wat voor terug want wat ik van de wereld gezien heb had ik prive nooit kunnen doen (zeker niet qua kosten).

Dat laatste is wat er bij jou aan mist, je ziet liever je kids en vrouw ipv een parkeerplaats en een laadpaal. Die snap ik helemaal, er staat gewoon niets leuks tegenover.

Ik zat vanochtend een ritje naar Middelburg in te plannen, en dat zal meest waarschijnlijk met de EV worden al. Toen realiseerde ik me dat die 340 km meer dan waarschijnlijk een laadstop inhield.
Die ben ik ook gaan inplannen (arbp doet daar leuk werk in vind ik), en dat kost me 8 minuten laden in de gunstigste situatie. Tel daar 6 minuten bij voor aan en afkoppelen kabel, heb je het over een kwartiertje.
Thuis meteen aan de publieke paal (er zijn 11 laadplekken tussen 230 en 400 meter op 5 palen, altijd wel een vrij) en daarvoor nog 10 min rekenen, dan kost het me 25 minuten extra. Iets minder dan een half weekeinde vliegen en 4 dagen 16 uur (buiten werktijd) hotels hebben of rondlopen.

Maar nogmaals, het is vervelend, en zal op de lange duur wellicht de strot uit gaan hangen, maar als je zoals ik verplicht die EV gaat rijden kun je je er maar het best bij neerleggen, beter dan me erover te zitten opvreten van ergernis, want gezondheid gaat voor en ergeren kost uiteindelijk toch je gezondheid.

En dat is hoe ik er tegenaan wil kijken. Of dat lukt op lange duur zien we dan wel, maar ik maak me er niet druk meer om. EN geloof me, dat deed ik vroegen met zulke zaken echt wel. Maar dit voelt echt beter en ik voel me ook veel beter in mijn vel nu ik deze houding heb, er zijn zat zaken waar ik me druk om kan maken, maar het domweg niet meer doe ;-) (lukt niet altijd hoor, maar die keren dat het wel lukt lonen echt de moeite)

overigens is mijn keuze voor de XC40 gebaseerd op trekgewicht en leasebudget, ik had ook voor een ***** LR kunnen gaan vanwege de betere actieradius maar die voldeed aan geen van beide eisen, te duur (buiten budget) en te weinig trekgewicht.
JA dan is de XC40 prima geschikt, maar heeft wel een wat kleinere actieradius dan die ***** LR, of ***** 5 die wel net het trekgewicht aankan maar ook buiten budget viel...
Even off-topic: volgens mij kun jij ook heel makkelijk en snel een boek schrijven. :D

• ergodyne1
ron65 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:46:
[...]

Mooi verhaal weer Ron! Klinkt wel een beetje als een miljonair iemand die geen geld heeft laten vertellen dat eten van de voedselbank ook heel lekker is.Ook mooi dat jij je niet heel druk kan maken om dingen, mooi om te horen. Ik kan mij ook niet heel druk maken over heel veel dingen. Ik zal je mijn historie besparen hier maar we zouden er samen een mooi boek over kunnen schrijven.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:16:
[...]

Mooi verhaal weer Ron! Klinkt wel een beetje als een miljonair iemand die geen geld heeft laten vertellen dat eten van de voedselbank ook heel lekker is.Ook mooi dat jij je niet heel druk kan maken om dingen, mooi om te horen. Ik kan mij ook niet heel druk maken over heel veel dingen. Ik zal je mijn historie besparen hier maar we zouden er samen een mooi boek over kunnen schrijven.
Zo was dat ook weer niet bedoeld, ik geef alleen maar aan hoe ik er dan mee omga. Is voor iedereen anders.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:27:
[...]

Even off-topic: volgens mij kun jij ook heel makkelijk en snel een boek schrijven. :D
Ik heb vroeger ook wel artikelen voor een website van een huidige Formule-1 rijder geschreven, dan leer je makkelijk schrijven ja.
Back ontopic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Anyway, ik vind het gewoon jammer dat de P8 9 van de 10x geen 325km kan halen op 100% lading. Valt me gewoon (zwaar) tegen. En ja, misschien had ik dan achteraf gezien de PS2 moeten nemen met net wat meer range. Tis niet anders zolang het zo blijft en tja, dan moet je maar ff 5 min snelladen.

[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 22-09-2022 14:59 ]

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:58:
Anyway, ik vind het gewoon jammer dat de P8 9 van de 10x geen 325km kan halen op 100% lading. Valt me gewoon (zwaar) tegen. En ja, misschien had ik dan achteraf gezien de PS2 moeten nemen met net wat meer range. Tis niet anders zolang het zo blijft en tja, dan moet je maar ff 5 min snelladen.
Inruilen voor de BMW i4?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 18:32
ArnoudN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:27:
[...]

_O- d:)b

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik herken het slechte bereik niet. Ik verbaas me er over dat ik heel regelmatig gewoon de wltp range haal. Vandaag ook.. eerste 50km 28kw/100km.. het was koud vannacht. Maar toch van Leerdam - Papendrecht - Vilvoorde - Antwerpen - Tilburg - Eindhoven - Tilburg - Leerdam gereden. Totaal 420 km afgelegd en een verbruik van 19,5kw/100km. In België gewoon 120 gereden en in NL 110. Gemiddelde snelheid vandaag 77km/h. Een kleine 10 min bij Fastned aan de snellader (ik moest toch plassen).

Geen idee wat er dan voor zorgt dat er velen zijn met slechtere cijfers.

Km rij een P8 met 19”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
mich78 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:26:
Ik herken het slechte bereik niet. Ik verbaas me er over dat ik heel regelmatig gewoon de wltp range haal. Vandaag ook.. eerste 50km 28kw/100km.. het was koud vannacht. Maar toch van Leerdam - Papendrecht - Vilvoorde - Antwerpen - Tilburg - Eindhoven - Tilburg - Leerdam gereden. Totaal 420 km afgelegd en een verbruik van 19,5kw/100km. In België gewoon 120 gereden en in NL 110. Gemiddelde snelheid vandaag 77km/h. Een kleine 10 min bij Fastned aan de snellader (ik moest toch plassen).

Km rij een P8 met 19”
Ik gok de velgen, warmtepomp en rijstijl?

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik rij normaal met verkeer mee en schiet af en toe goed op. Ik gebruik het vermogen dus ook wel eens. Niet continue uiteraard. Warmtepomp zal in deze tijd van t jaar nog niet heel veel doen denk ik?

• Kammika
  • Nu online
mich78 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:47:
Ik rij normaal met verkeer mee en schiet af en toe goed op. Ik gebruik het vermogen dus ook wel eens. Niet continue uiteraard. Warmtepomp zal in deze tijd van t jaar nog niet heel veel doen denk ik?
Nou vanochtend 4 graden toen ik wegreed. Dan zal echt de warmtepomp wel wat doen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:02

Ik denk drie dingen (in volgorde van belangrijkheid:) Rijstijl, Rijstijl en Rijstijl…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
jorisjansen3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:34:
[...]

Ik denk drie dingen (in volgorde van belangrijkheid:) Rijstijl, Rijstijl en Rijstijl…
Toch jammer dat Volvo niet een long range single motor model (aandrijving van de p6 met het accupakket van de p8) heeft. Zou op zo’n dag als vandaag toch een kilometertje of 50 extra opleveren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryvK
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-02-2023
NicoB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:03:
Thanks :-) Ik heb inmiddels een mailinglist aangemaakt, als het goed is hebben jullie een invite ontvangen van een "Zoho maillinglist"

Een aantal getallen op een rijtje:

14 aanmeldingen
8 aanmeldingen met trillingsissues, kentekens varieren van K tm R als voorloop, het lijkt dus niet gerelateerd aan een productiemoment
2x instabiele app
3x auto incompleet geleverd
4x software issues met de auto

(dat moet voldoende zijn om een keer op de koffie te gaan bij Volvo zeg ik)

Als er ontwikkelingen zijn rondom Volvo kom ik terug op de lijn, mensen in de mailinglist krijgen binnenkort een plan van aanpak van me :-)

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Kammika schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:21:
[...]

Nou vanochtend 4 graden toen ik wegreed. Dan zal echt de warmtepomp wel wat doen…
Nee die doet dan niets, te koud, eerder tussen de 10 en 17 graden ofzo.
Ik heb hem ook, maar geen idee of het werkt.

Verder verzoek ik iedereen om te stoppen met zeuren over range, trillingen of app. Na 2 jaar weet ik het nu wel......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoudN
Sten2017 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:48:
[...]

Verder verzoek ik iedereen om te stoppen met zeuren over range, trillingen of app. Na 2 jaar weet ik het nu wel......
Dan wordt het wel erg stil hier. En volgens mij bepaald een ieder wat hij of zij wil melden. Je hoeft niet alles te lezen.

• ArnoudN

Km rij een P8 met 19”
Zelfde auto met vergelijkbare rijstijl, maar als ik deze snelheden rij eindig ik toch echt ergens rond de 24Kwh/100 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ken je de werking van een warmtepomp?
Heb jij dan geen warmte in je wagen als de temperatuur onder 10 graden komt?

De warmtepomp verzorgt koeling en verwarming, een koelkast is ook een warmtepomp, een airco ook. Alleen zijn die vaak nog éénrichting. Warmte wegtrekken uit de te koelen ruimte en die naar elders pompen.

Als je dat in de winter omdraait, ga je de buitenlucht afkoelen en de warmte die daaruit komt binnen gebruiken. Heel efficient, want gemiddeld kun je met een elektrische verwarming met 1 kWh elekticiteit 1 Kw warmte maken, met een warmtepomp is dan 1 kWh voor 3 kw warmte.

Gemiddeld, omdat in een bepaalde temperatuur range buiten het effect groter is, onder 5 graden neemt het af en bij -10 graden heb je ook bijna 1 op 1 nodig om te verwarmen.
ook boven 25 graden neemt het effect af, maar dan om te koelen.

De warmtepomp in een auto zorgt dus in winter en zomer voor warmte of koeling, maar dan wel op de accu (voorklimatisering) en ook voor het interieur.
Het kan zijn dat de accu tijdens het rijden te warm wordt, dan wordt het koelen daarvan gebruikt om de warmte in de auto te produceren. Maar, in de zomer moeten beide gekoeld worden en gaat de warmte de buitenlucht in. In de winter wil je beide verwarmen (Accu en interieur) en wordt die warmte uit de buitenlucht gehaald, tot de accu warm wordt door laden of gebruik tijdens rijden, dan kan die weer gekoeld worden en de warmte voor het interieur gebruikt.

Het is dus heel lastig om te zeggen "tussen 5 en 25 graden werkt de warmtepomp het best". want dat is wel zo, maar het ligt ook aan of de accu moet worden verwarmd of gekoeld en tegelijk ook het interieur verwarmd of gekoeld.
Wat wel altijd waar is, is dat die verwarming met een WP veel efficienter kan dan met elektrische verwarming, en dus beter is voor je verbruik. Maar ook hier weer: tussen 5 en 25 graden is dat veel efficienter dan daaronder of daarboven. Maar de WP werkt dus altijd wel mee, het is dus echt niet zo dat deze niets doet onder 10 graden. Wel minder, maar nooit 'niets' :)

Voor de geinteresseerden: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
Dit gaat ook op voor de warmtepomp in de EV zoals de XC40.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 22-09-2022 21:58 ]

• Juancho
Tja mooi verhaal maar ik heb er ook zo'n ding inzitten en in al die tijd behoor ik tot de groep die vrij matig scoort qua verbruik en dus range. Terwijl ik wel durf te zeggen dat ik grotendeels geen extreme rijder ben.

Ik zou op basis van mn persoonlijke ervaring dat ding niemand aanraden. Koop er wat anders leuks voor. Maar dat is een persoonlijke mening!/ervaring nogmaals.

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
Juancho schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:33:
Tja mooi verhaal maar ik heb er ook zo'n ding inzitten en in al die tijd behoor ik tot de groep die vrij matig scoort qua verbruik en dus range. Terwijl ik wel durf te zeggen dat ik grotendeels geen extreme rijder ben.

Ik zou op basis van mn persoonlijke ervaring dat ding niemand aanraden. Koop er wat anders leuks voor. Maar dat is een persoonlijke mening!/ervaring nogmaals.
Tjah dat is het lastige, je zult niet zien wat zo’n warmtepomp nu uiteindelijk heeft bijgedragen aan je range of verbruik. Maar dat gaat misschien wel om tientallen kilometers. Net die ene rit waar je dan toch die snellader had kunnen skippen :P

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:33:

Het is goed dat je hier je ervaring ermee deelt. Helaas geen goede ervaring.
Wat mij wel steeds als gevoel bekruipt is dat er bij jou wat heel anders aan de hand moet zijn, maar dat is iets wat jij zelf ook al steeds zegt.
Je hoge verbruik blijft vreemd!

Over niet heel lange tijd heb ik ook een XC40 met warmtepomp, ik zal mijn cijfertjes hier ook delen, ben benieuwd. maar voor jou hoop ik echt op een oplossing van iets dat toch wel vrij duidelijk als probleem aanwezig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:52:
[...]

Het is goed dat je hier je ervaring ermee deelt. Helaas geen goede ervaring.
Wat mij wel steeds als gevoel bekruipt is dat er bij jou wat heel anders aan de hand moet zijn, maar dat is iets wat jij zelf ook al steeds zegt.
Je hoge verbruik blijft vreemd!

Over niet heel lange tijd heb ik ook een XC40 met warmtepomp, ik zal mijn cijfertjes hier ook delen, ben benieuwd. maar voor jou hoop ik echt op een oplossing van iets dat toch wel vrij duidelijk als probleem aanwezig moet zijn.
Nou verwacht er niet te veel van hoor. Heb het zelf wel eens doorgerekend. Voor je maximum range doet die niks (dan verliest je auto geen stroom omdat die interieur of accupakket moet verwarmen/koelen). Voor je minimum range ook niet (als de buitentemp buiten het werkgebied van de warmtepomp zit)

Daar tussen zit een soort sinus curve waar je op de top zo’n 30km minder afname van je actieradius door invloed van buitentemp kunt bereiken, maar gemiddeld is dat over dat werkgebied van de warmtepomp (tussen 5 en 15 graden volgens de beschrijving) zo’n 15km

Ofwel: leuk dat het erop zit, maar als losse optie zou ik het mijn geld ook niet waard vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat betreft de warmtepomp in de XC40.
Ik heb er ook een in de auto zitten en had pas door dat deze niets deed toen het echt warm werd.
Auto naar dealer toe en die kwamen erachter dat de pomp volledig leeg was.
Dit zou volgends de technische mensen binnen volvo niet mogelijk geweest moeten zijn want dan had de auto in noodloop moeten gaan was het commentaar.
Het bewijs dat dit niet gebeurde is de auto waarin ik rijd.
Is mijn range gewijzigd nu de pomp weer werkt?
Ik kan het niet bewijzen, vanmorgen 12 graden ritje van Den Haag naar Rotterdam met 19.6 kwh achter vrachwagen gereden (85km).
Persoonlijk denk ik dat het op dit moment beperkt zal zijn maar zodra je richting de 0 gaat de effectiviteit groter zal zijn.

Verder voor degene die ook versie 2.3 in de auto hebben.
1. Parkeersensoren en collision waarschuwing uitschakelen bij achteruitrijden blijf nu uit staan ook als je een stukje vooruit rijdt.
Dit schakelde voorheen vanzelf weer zodra je vooruit reed.
Ik vind dit soort functionele updates heel gevaarlijk omdat je het niet verwacht, wees dus gewaarschuuwd.

2. Dcc is veel gevoeliger afgesteld nu en remt hierdoor abrupter waar dit voorheen met beleid ging. Wat mij betreft een achteruitgang in comfort.

3. Collision warning op snelweg staat nu ook te scherp.
Als je naast een vangrail rijdt en links naast je rijd ook een auto dan reageert het systeem. Ik ben hierom geneigd te zeggen zet de versie 2.2 maar snel terug dit geeft mij geen veilig gevoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Het vervelende van de manier waarop de informatie op dit forum is opgebouwd is dat het een grote brei van berichten en reacties is. Alles staat door elkaar waardoor het niet mogelijk is om een onderwerp juist te kiezen of over te slaan - zoals dat bijvoorbeeld wel op het Volvo-forum kan. Daar moet je dus ofwel mee dealen zonder een ander de mond te willen snoeren (!) ofwel zelf wegblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Mga1600 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
Begin januari volgend jaar wordt mijn nieuwe C40 Ultimate Twin afgeleverd (op all- season banden).
Bij mijn huidige XC40P8 heb ik een afzonderlijke set 19” winterwielen (origineel Volvo velgen met Nokian banden) die ik maar een paar duizend km gebruikt heb gedurende 1 “winter” in NL en ‘ straks ‘ dus helemaal niet meer…...

De velgen en banden zijn als nieuw! Is er iemand geïnteresseerd deze set over te nemen?

De nieuwwaarde is 2400 euro. Bij interesse: doe een bod!

[Afbeelding]
Mijn winterwielen zijn inmiddels verkocht ….voor een bedrag wat hoger is dan wat ik in gedachten had….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Omdat mijn vrouw vroeg om de auto voor te verwarmen, wat nog steeds niet kon met mijn nieuwe telefoon, toch maar eens de moeite genomen om het toestel te koppelen. Gekozen voor de makkelijkste oplossing: een fabrieksreset. Na 15 minuten was alles weer up and running.

Lange reis voor de boeg dus de auto geladen tot 100%. Tot mijn grote verbazing gaf de range assistent opeens 410 km als bereik aan. Nog nooit gezien.

Met normale rijstijl naar Amstelveen en terug. Heenweg was het verbruik redelijk normaal, maar ik had tegenwind. Op de terugweg zakte het gemiddeld verbruik opeens naar onder de 20. Volgens Maps zou ik met 22% thuis komen, maar uiteindelijk met 28% thuisgekomen.

Teruggerekend zou ik op 100% ongeveer 380 km hebben kunnen maken. Meer dan ik ooit heb kunnen rijden.

Ik weet niet of de fabrieksreset er iets mee te maken heeft, maar als dit zo blijft teken ik er voor. Ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
Twee of 3x per maand rij ik 95 km naar kantoor. Podcast aan en met de ACC op de kortste afstand een groot deel van de rit achter een vrachtwagen. Soms een beetje druk op de weg waardoor de gemiddelde snelheid tussen de 70 en 80 km/u uitkomt. Verbruik meestal ergens tussen de 15 en 16 Kwu/100km.
Deze maand toevallig ook nog 2 ritten gehad van totaal 300km. Zonder laden tussendoor thuis gekomen met resp. 15 en 10% batterij.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 22:33
NicoB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:21:
Twee of 3x per maand rij ik 95 km naar kantoor. Podcast aan en met de ACC op de kortste afstand een groot deel van de rit achter een vrachtwagen. Soms een beetje druk op de weg waardoor de gemiddelde snelheid tussen de 70 en 80 km/u uitkomt. Verbruik meestal ergens tussen de 15 en 16 Kwu/100km.
Deze maand toevallig ook nog 2 ritten gehad van totaal 300km. Zonder laden tussendoor thuis gekomen met resp. 15 en 10% batterij.
Is dit bedoeld om te laten zien hoe zuinig? Voor achter een vrachtwagen is dat extreem hoog voor een EV. Tesla’s komen dan op 13 of lager en met mijn P2 kom ik zonder moeite 400km ver in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09 18:27
NicoB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:21:
Waarom achter een vrachtwagen blijven hangen? Voor iemand die niets om auto’s of autorijden geeft kan ik me dat voorstellen maar dan rijd men vaak ook geen Volvo, maar dat is puur mijn mening en misschien zit ik er helemaal naast.

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 16:09
Het zal vast al wel voorbij zijn gekomen ergens tussen alle posts in dit topic....
Ik vind, en dat is natuurlijk persoonlijk, dat er erg weinig apps beschikbaar zijn voor de P6. Ik weet niet of de P8 er meer heeft. Ook mis ik bijvoorbeeld Android Auto om het gemis aan apps te niet te doen.
Weet iemand of hier nog verandering in komt? Meer beschikbare apps of Android Auto wat naast Apple Carplay beschikbaar komt?
Pagina: 1 ... 108 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"