Jan Hoogland schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:04:
[...]
Bedankt voor het overzicht.
Zouden eigenlijk de lijst uitgebreider moeten maken.
1. Wanneer is het trillen begonnen, direct of na x km.
2. Soort trilling (hoog/laag frequent) in het stuur.
3, P6 of P8 en bouwjaar
4. Hoe is het uiteindelijk opgelost, bij sommige lees ik omruil van de auto lijkt mij dat Volvo dat niet zomaar doet als het aan alleen de “bandjes” ligt.
De gemonteerde merk banden komen soms overeen met een productie periode, in deze periode kan er dus ook een ander issue zijn vandaar dat wel of geen “oplossing” gevonden mij interessant kijkt.
Hoi goed initiatief om hier in het forum eens uit te vragen hoor. Maar als je statistische conclusies wil trekken ga je er zo niet komen (tenzij je een enorm grote steekproef gaat doen met honderden auto’s of zo… en zelfs dan moet je gaan garanderen dat je idd een representatieve steekproef hebt met alle typen auto’s)
Ikzelf geloof er niet in dat het aan een specifieke band ligt als er zowel rapporten zijn met en zonder probleem. Als dat nl de oorzaak was had je een 100% score bij die band verwacht
Enige wat je zou kunnen doen is een steekproef op een bepaald type band. Maar dan moet je dus verder wel alles gelijk trekken en voldoende grote sample (ik heb altijd geleerd n>20) en een referentietest
Dus als je de Michelin all weathers op een p6 verdenkt:
- referentietest met 20 p6 uit zelfde model year van zelfde uitvoering met een ander type band die je niet verdenkt
- en nog 20 exact dezelfde auto’s met de verdachte band (liefst dezelfde auto’s waar je dan die Michelins onder laat zetten)
En het liefst die dan op dezelfde weg met dezelfde snelheid laten rijden bij hetzelfde weertype
Alles wat je met lagere aantallen doet is leuk voor discussie maar kan een te grote toevalsfactor hebben wat je conclusie beïnvloed of er kan een ander verband onder zitten wat je niet herkent (stel dat vb in een bepaald my een bepaald uitvoering auto’s veel vaker met een bepaald band geleverd is geweest, dan denk je dat het de band was, terwijl dat niet de oorzaak was, maar een andere onderdeel in diezelfde serie…)
Ofwel: lijkt me vrij onhaalbaar om hier op deze manier een serieuze conclusie uit te krijgen …
Meest haalbare is een oproep in dit forum van jouw uitvoering en model year en dan uitvragen welke band ze eronder hebben en of ze de trilling bij 100-105km herkennen en hoe ernstig die is..
UPDATE:
net nog helder moment: wat je ook kunt doen is andersom: Een oproep doen voor wie allemaal dit probleem heeft en dan alle kenmerken noteren van die auto's, dus wanneer aangeschaft, welke MY, welk type (C40/XC40, FWD/AWD), welke uitvoering, welke banden eronder, enz... als die lijst lang genoeg wordt kun je wellicht ook conclusies trekken... en als je die trekt heb je gelijk een collectief om gezamenlijk een punt te maken
[
Voor 7% gewijzigd door
Kammika op 17-09-2022 13:45
]