Mga1600 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:03:
[...]
Dan heb je voor die langere rit waarschijnlijk alleen korte ritjes gemaakt ‘naar de bakker en de slager’ waarbij het verbruik relatief hoog was.
Het gemiddelde recente verbruik ligt ten grondslag aan de voorspelling van de toekomstige range (net als bij alle brandstof auto’s die ik heb gereden/ nog steeds rij). Ik zie af en toe de range op het scherm niet alleen niet afnemen maar zelfs iets toenemen als ik na zo’n periode van korte ritjes weer wat langer onderweg ga.
Onze VWBus (diesel) heeft bij volle tank een range van 1000km, maar als ik daar een tijdje alleen korte ritten mee rij, zakt dat getal heel snel tot 600-650 km. Rij ik er dan weer een lange rit mee klimt het weer tot 850 km of meer. Zelfde verschijnsel en volslagen logisch wat mij betreft.
Nou om eerlijk te zijn, toe de eerste keer voorkwam, had ik daarvoor ong 600 km gereden met een verbruik van 18.5. De 4-5 ritjes daarvoor ongeveer dezelfde afstanden met idem verbruik. Dus die vlieger gaat niet op. Zelfs als ik thuis rond rijdt, met hoger verbruik (tussen 19-20) krijg ik dit gedrag niet.
Dit rare RA gegeven gebeurd niet altijd, meestal gaat het helemaal goed.
Een andere bug is dat ik soms tot 100% oplaad (s nachts aan de lader) ik in de auto kom, staat er 90%.
Dus.... nee het is niet altijd de AI (algoritme) die iets slims doet. Al zou hij dat doen, dan blijft hij niet opdezelfe waarde staan voor 60-70 km rijden. Dan zou dat ook moeten zakken.