Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:32:
[...]

Als je dat een bezwaar vindt zet je de ACC toch op een paar streepjes minder zodat hij later reageert op de lagere snelheid van de voorganger? Zelf vind ik het juist prettig om flink afstand te nemen meestal met 3, soms met 2 streepjes. Zodra ik voel dat de auto iets in gaat houden door de voorganger zet ik de richting aanwijzer uit (dat activeert de inhaal assistent) dan neemt de snelheid direct weer toe want je overruled de afstandinstelling en kruipt dichterbij en dan er voorbij zodra dat kan
Yep, benoemde je al eerder. Ik zeg nogmaals, het is persoonlijke beleving. Wat de een als erg fijn ervaart is voor de ander juist wellicht niet fijn.
Ik heb gewoon geen goede ervaringen met ACC tot nu toe en juist wel met CC. Maar ik sta ervoor open en ga het beleven als mijn XC40 er is binnenkort.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:38
ron65 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:03:
[...]

klopt, maar dat is Acc ipv CC, de laatste houdt echt 100 aan, je moet tijdig een baantje naar links als je een tragere weggebruiker tegenkomt maar de auto houdt niet al op 200 meter daarachter ineens ongemerkt wat in.

ACC heeft dan juist de neiging in te gaan houden, oplossing is nog meer tijdig naar links te gaan wat niet altijd door iedereen gewaardeerd wordt. Doe je dat niet dan zakt je snelheid (vrijwel ongemerkt) en als je gaat inhalen loopt deze vanzelf weer op. Juist die wisselingen kosten wat extra brandstof/energie, je gebruik neemt daarmee weer wat toe.
als je nou eerst eens ervaringen in een electrische XC40 op doet... al die systemen zijn enorm doorontwikkeld. Ik gebruikte in mijn vorige auto de ACC ook nooit, en nu alleen maar AP/ACC. Al die ervaring met je huidige auto zijn niet zo heel relevant hier..

Je argument over verbruik gaat meestal ook niet op. De moderne (A)CC's zijn zo gefinetuned, dat alleen als je heel gefocussed zelf controle overneemt en je een bijzonder fluwelen voetje hebt, je zuiniger kunt rijden. Dit zal in de praktijk vrijwel nooit het geval zijn..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4GA8nI67CHY4rMStLn5AyUiIJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ9oBteYXXswFx6tgpEfI8mu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4ZW7TrH6bNuQxSmagaQzwVrxEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz3gLLM3QOZalyGLqawEgyxD.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn momenteel in Frankrijk met vakantie en zijn vanmiddag met de P8 naar de Mont Ventoux (1900 meter) geweest. Nog nooit zo ontspannen een berg op gereden en geen rempedaal aangeraakt. Zowel trekkracht als regeneratie is geweldig. Heb boven een foto gemaakt van het dashboard. Accu percentage is 68%. Tijdens de afdaling liep het percentage aardig op. Hoeveel kilometer denken jullie dat ik heb kunnen rijden voordat het percentage weer op 68% stond?
Afstand inclusief afdaling.
Doe eens een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
Petzun schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:21:
[...]

Als je in dit forum zoekt op "trillingen" lees je veel hierover. Een deel van de berijders ervaart dit ook.
Heb dit ook gehad, leek inderdaad eerder uit de aandrijving i.p.v. uit de banden te komen. Balanceren/uitlijnen leverde bij mij nauwelijks verbetering op. Je zou je dealer kunnen vragen er als test andere wielen/banden onder te zetten. Dan is het snel duidelijk.
Wat hebben ze uiteindelijk gedaan om het op te lossen?

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-09 18:38
J.van.L schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij zijn momenteel in Frankrijk met vakantie en zijn vanmiddag met de P8 naar de Mont Ventoux (1900 meter) geweest. Nog nooit zo ontspannen een berg op gereden en geen rempedaal aangeraakt. Zowel trekkracht als regeneratie is geweldig. Heb boven een foto gemaakt van het dashboard. Accu percentage is 68%. Tijdens de afdaling liep het percentage aardig op. Hoeveel kilometer denken jullie dat ik heb kunnen rijden voordat het percentage weer op 68% stond?
Doe eens een gok.
Ik heb nooit met dat ding in de bergen gereden, maar als ik moet gokken: kennelijk kostte de 75 km omhoog 22% accu. Dan zal de rit naar beneden over diezelfde 75 km je bij 50% regeneratie 11% opgeleverd hebben. Accu dan naar 79%. Normaal verbruik 22 kwh/100 km, dus van 79% terug naar 68% is dan 50 km. Totale afstand dan dus 75 + 50 = 125 km.

[Zoiets? Puur gok, geen idee wat de regeneratie bergafwaarts echt is, maar ben wel benieuwd - dus kom naar op…..]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 14:35
:w
Ik kom me hier ook even melden, sinds deze week ben ik niet meer de enige EV thuis, onze (/haar) XC40 is geleverd *O*

Het is een MY23 single motor, ultimate, besteld in november 21.

Vooral benieuwd naar de kleine verschillen met mijn P2 (heeft de XC40 geen vivaldi?).

• Mga1600
k-jah schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:17:
Ik kom me hier ook even melden, sinds deze week ben ik niet meer de enige EV thuis, onze (/haar) XC40 is geleverd *O*

Vooral benieuwd naar de kleine verschillen met mijn P2 (heeft de XC40 geen vivaldi?).
Nee,helaas niet. In plaats daarvan is ons Google Chrome beloofd, maar die belofte is nog niet n gevuld.

• JTHZZ
  • Laatst online: 11:24
k-jah schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:17:

Het scherm is kleiner en heeft een lagere resolutie.

Er ontbreken een aantal instellingen: OPD sterkte en ACC of normale CC, sportmodus, stuurbekrachtigingsterkte.
En je zult geen Vivaldi, geen ABRP, geen videoplayer, geen journey log en geen accuweather (_O- ) apps meer hebben.
En geen knopje op het stuur meer om pilot assist uit of aan te zetten.
En je gaat natuurlijk de lichtanimatie achter missen.
Maar.. je hebt wel meer ruimte, vooral voorin denk ik. En de app geeft push meldingen bij OTA, dat kan de Polestar app nog niet.

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 22:04
Jan Hoogland schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:08:
[...]

Wat hebben ze uiteindelijk gedaan om het op te lossen?
Het betrof een jong gebruikte P6 van 4 maanden oud. Ik heb deze na 2 weken weer mogen inruilen voor een demo P6. Deze rijdt prima.

XC40 EV Pro

• Kammika
JTHZZ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:09:
[...]

Er ontbreken een aantal instellingen: OPD sterkte en ACC of normale CC, sportmodus, stuurbekrachtigingsterkte.
En je zult geen Vivaldi, geen ABRP, geen videoplayer, geen journey log en geen accuweather (_O- ) apps meer hebben.
Maar.. je hebt wel meer ruimte, vooral voorin denk ik. En de app geeft push meldingen bij OTA, dat kan de Polestar app nog niet.
En je gaat genieten van betere stoelen. Na een uur in de polestar was ik wel klaar met die bestuurdersstoel. Alsof ik op een houten balk zat. Zelfs een stap terug van de Renault die ik daarvoor had. Mijn xc40 proefrit was een uur later. Dus kon goed vergelijken. Was een verademing qua zitcomfort voor en ruimte achterin. Vond zelf de xc40 veel degelijker aanvoelen dan de polestar, maar kan dat niet helemaal hard maken…

Was voor mijn gevoel kiezen tussen een wat goedkoper gebouwde auto met wat meer technische freubels en instellingen erop en een hele degelijke comfortabele gezinsauto…

Maar goed kan zijn dat mijn proefrit in de polestar met een maandagochtend model was…

• k-jah
Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:01:
[...]

En je gaat genieten van betere stoelen. Na een uur in de polestar was ik wel klaar met die bestuurdersstoel. Alsof ik op een houten balk zat. Zelfs een stap terug van de Renault die ik daarvoor had. Mijn xc40 proefrit was een uur later. Dus kon goed vergelijken. Was een verademing qua zitcomfort voor en ruimte achterin. Vond zelf de xc40 veel degelijker aanvoelen dan de polestar, maar kan dat niet helemaal hard maken…

Was voor mijn gevoel kiezen tussen een wat goedkoper gebouwde auto met wat meer technische freubels en instellingen erop en een hele degelijke comfortabele gezinsauto…

Maar goed kan zijn dat mijn proefrit in de polestar met een maandagochtend model was…
Ik ken de klachten van de “balk” in de p2, maar helemaal geen last van. Deze zomer nog road-trip van 3500km naar het noorden gedaan, en zeer comfy.

Wat me ook opviel is dat bij de XC40 de camera’s in de behuizing van de spiegel zitten, bij de p2 is dit in de “arm”, dus bij het inklappen op de xc40 verlies je het zijdelingse zicht op de 360 camera… er wordt dagelijks door een smalle doorgang gereden in centrum Brussel, dus was wel handig geweest.

• JTHZZ
Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:01:
[...]

Die stoelen, dat is heel persoonlijk. Ze zijn voor mij goed, maar zeker niet top. Ik vond echter de XC40 ook mindere stoelen hebben dan eerdere Volvo’s helaas. Goedkoper gebouwd/degelijk herken ik niet. Maar is meer een gevoel misschien. Ik vind ze er van binnen beide luxe uitzien en de afwerking/kwaliteit is bij beide auto’s goed, dat is voor mij Volvo-eigen.
De keuze moet je volgens mij vooral laten afhangen van je persoonlijke behoeftes: hoog zitten of niet, meer sportieve touch of meer gezinsauto, iets traditioneler (=niet negatief) of iets uitgesprokener ontwerp. Qua kwaliteit, features e.d. zijn ze gewoon extreem vergelijkbaar. Misschien als verbruik echt een ding is voor je omdat je vaak lange afstanden rijdt, dan is een XC misschien net iets minder geschikt

• Mga1600
JTHZZ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:09:
[...]

Stuurkracht instelling is er wel……de rest klopt (helaas….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doe eens een gok.
m = 2200kg
h = 1569m
g = 9,81

Ep = mgh
Ep = 33862158 joules
Ep = 9,41 kWh

Met je verbruik van 21,6kW/100km is dat 0,435 * 100km = 43,5km

Volgende keer twee Amerikanen of 500km rots mee terug nemen, dan haal je de 54km!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:09
Werkt bij jullie CarPlay? Ik gebruik een origineel Apple snoertje (met een 13mini). Opladen werkt, alleen blijf ik de melding krijgen op de telefoon met usb aan te sluiten. Heb de boel al 2x reset maar zonder resultaat.

Iemand een idee of dit ook gehad? (En op kunnen lossen)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:31
Moet je je toestel/auto onderling geen toestemming geven?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• k-jah
TheRebell schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:36:
Werkt bij jullie CarPlay? Ik gebruik een origineel Apple snoertje (met een 13mini). Opladen werkt, alleen blijf ik de melding krijgen op de telefoon met usb aan te sluiten. Heb de boel al 2x reset maar zonder resultaat.

Gebruik je de correcte usb poort?
Je moet de wit omcirkelde gebruiken.

• Kammika
TheRebell schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:36:

heb je 'm wel in de juiste USB? Hij doet het maar op 1 poort.

En verder moet je wel je settings goed hebben op je iphone en een wizard door als je de 1e keer aansluit. Staat hier beschreven...https://support.apple.com/en-us/HT205634

• TheRebell
Juancho schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:50:
Moet je je toestel/auto onderling geen toestemming geven?
Ik zou een melding verwachten dan…of is dat te simpel gedacht? ;)
k-jah schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:53:
[...]
Gebruik je de correcte usb poort?
Je moet de wit omcirkelde gebruiken.
Check, daar zit ie in
Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:54:
[...]

heb je 'm wel in de juiste USB? Hij doet het maar op 1 poort.

En verder moet je wel je settings goed hebben op je iphone en een wizard door als je de 1e keer aansluit. Staat hier beschreven...https://support.apple.com/en-us/HT205634
Poort: check. Wizard doorlopen…uhhh… Zal deze eens doornemen. Heb ik er overheen gelezen want bij Volvo zag ik er ook niet echt veel over..

• Kammika
Venomer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:21:
[...]

Doordat je je niet aan de verkeersregels hield. O-)
Die reactie krijg ik ook altijd van mijn vrouw als ik haar probeer uit te leggen dat ik een bekeuring had omdat FM me niet waarschuwde 8)7

@ergodyne1 weet je zeker dat die later waarschuwt? FM is nl gewoon je FM app op je telefoon. carplay is gewoon een soort interface je dat je 'm ook vanaf het scherm kan bedienen.. Ik merk zelf iig geen verschil tussen FM via bluetooth of FM via carplay geluid..

Ik gebruik zelf carplay niet voor navigatie (ingebouwde GM is veel fijner!), maar heb wel FM als standaard navigatie app ingesteld in carplay. Dat zorgt er bij mij voor dat als ik mijn telefoon aansluit, FM ook gelijk gestart wordt op mijn telefoon. Of ik nu in het carplay scherm open heb staan of niet.

Geeft me best of both (all) worlds:
- Ik gebruik GM voor navigatie, incl integratie met de Volvo accu voorspelling tbv snelladers e.d., navigatie in dashboard, e.d...
- Ik krijg alle flitsers en andere waarschuwing via audio te horen
- Ik kan via Siri/carplay weer alle apps op mijn telefoon bedienen
- Ik kan (maar doe ik meestal niet. Werkt prima via audio is mijn ervaring) toestel als 3e scherm met FM overview in het middenvak leggen, zodat ik op schermpje ook kan zien wat er in de verte qua waarschuwingen zit aan te komen....

en heb dus nog nooit gemerkt dat ik de FM waarschuwing later kreeg als via bluetooth.

• Kammika
TheRebell schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zou een melding verwachten dan…of is dat te simpel gedacht? ;)

[...]

Check, daar zit ie in

[...]

Poort: check. Wizard doorlopen…uhhh… Zal deze eens doornemen. Heb ik er overheen gelezen want bij Volvo zag ik er ook niet echt veel over..
en als dat allemaal niet werkt: je kunt ook een vervuilde aansluiting in je iphone hebben. als de stroompennen nog wel contact maken, maar de datapinnen niet, dan doet die het ook niet. Maar dat kun je makkelijk testen: Met zelfde kabeltje op je laptop aansluiten en kijken of die dan ook alleen oplaadt, of wel ziet dat je een iphone aansluit.. zo niet, dan weet je dat het niet aan de auto ligt, maar ergens aan de kabel, de aansluiting in je telefoon of je telefoonsettings...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRebell
Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:05:
[...]

en als dat allemaal niet werkt: je kunt ook een vervuilde aansluiting in je iphone hebben. als de stroompennen nog wel contact maken, maar de datapinnen niet, dan doet die het ook niet. Maar dat kun je makkelijk testen: Met zelfde kabeltje op je laptop aansluiten en kijken of die dan ook alleen oplaadt, of wel ziet dat je een iphone aansluit.. zo niet, dan weet je dat het niet aan de auto ligt, maar ergens aan de kabel, de aansluiting in je telefoon of je telefoonsettings...
Het lijkt te werken. Alleen: waarom je per de Siri aanzetten als je CarPlay wil aanzetten(1e gebruik)/ gebruiken. Voor hands free gebruik kan ik er in komen maar als ik dat niet wil, waarom moet het dan aan voor een 1e gebruik :-S Naja zal wel aan mij liggen…

• Kammika
TheRebell schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:40:
[...]

Het lijkt te werken. Alleen: waarom je per de Siri aanzetten als je CarPlay wil aanzetten(1e gebruik)/ gebruiken. Voor hands free gebruik kan ik er in komen maar als ik dat niet wil, waarom moet het dan aan voor een 1e gebruik :-S Naja zal wel aan mij liggen…
Is een policy om stembediening in de auto te motiveren. Dat vind Apple veiliger dan het scherm bedienen (ik denk ook dat ze daar gelijk in hebben)

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
TheRebell schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:40:
[...]

Veiligheid boven alles he ;)

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Hoeveel kilometer denken jullie dat ik heb kunnen rijden voordat het percentage weer op 68% stond?
Doe eens een gok.
53,7 kilometer?

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:01:
[...]
Ik gebruik zelf carplay niet voor navigatie (ingebouwde GM is veel fijner!), maar heb wel FM als standaard navigatie app ingesteld in carplay. Dat zorgt er bij mij voor dat als ik mijn telefoon aansluit, FM ook gelijk gestart wordt op mijn telefoon. Of ik nu in het carplay scherm open heb staan of niet.
Precies doe ik ook. Ik ben er verder niet eens op in gegaan dat het door carplay komt. Slaat natuurlijk nergens op. Inmiddels gebruikt half Nederland FM via carplay of android auto. Dat werkt sneller en fijner dan via bluetooth. Je moet wel ff je instellingen eenmalig aanpassen zodat je de meldingen krijgt. Misschien is dat mis gegaan bij sommige hier. FM via carplay is zoals het in AAOS ook zou moeten werken. Vloeiend, vlekkeloos en door je audio heen zonder latency.

En dan nog kan FM je niet beloven dat je geen bekeuring krijgt. Die verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij onszelf :)

[ Voor 7% gewijzigd door thisisjazz op 10-09-2022 15:50 ]

• Kammika
thisisjazz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:49:
[...]
En dan nog kan FM je niet beloven dat je geen bekeuring krijgt. Die verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij onszelf :)
Tsja misschien toch een idee voor @frankkie12345 om deze feature in te bouwen. Als daar een betaalde feature van maakt heeft hij zo zijn testauto voor fm op aaos zo bij elkaar gespaard :)

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38
thisisjazz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:49:
[...]
Je moet wel ff je instellingen eenmalig aanpassen zodat je de meldingen krijgt.
Welke instellingen pas je aan? Ik gebruik ook FM via CarPlay (en AAOS google maps voor navigatie) maar krijg geen gesproken meldingen van flitsers van ‘flitsmeister. Wel een melding op het middendisplay..

(Overigens: ik laat FM starten ik mijn telefoon aansluit op de auto, door een automatisering in de Opdrachten app.. ‘als CarPlay start open app Flitsmeister”…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
jorisjansen3 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:03:
[...]

Welke instellingen pas je aan? Ik gebruik ook FM via CarPlay (en AAOS google maps voor navigatie) maar krijg geen gesproken meldingen van flitsers van ‘flitsmeister. Wel een melding op het middendisplay..

(Overigens: ik laat FM starten ik mijn telefoon aansluit op de auto, door een automatisering in de Opdrachten app.. ‘als CarPlay start open app Flitsmeister”…)
De meeste rijders hier die FM via BT gebruiken hebben hun instelling aangepast van automatisch kanaal naar A2DP (of HFP). Als je nu CarPlay gebruikt moet je weer even je instellingen resetten of terugzetten anders krijg je geen melding via je speakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
thisisjazz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:09:
[...]

De meeste rijders hier die FM via BT gebruiken hebben hun instelling aangepast van automatisch kanaal naar A2DP (of HFP). Als je nu CarPlay gebruikt moet je weer even je instellingen resetten of terugzetten anders krijg je geen melding via je speakers
Die van mij staat op hfp. Ik krijg meldingen in de xc40 ongeacht of ik via Bluetooth of CarPlay aansluit

In de audio instellingen van fm moet je natuurlijk wel de meldingen aan hebben staan

• J.van.L
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doe eens een gok.
Tijdens de afdaling liep het ladingspercentage van de accu op naar 76%. Uiteindelijk 66 kilometer gereden voordat het percentage weer 68% was. De camping was 4 kilometer verder, dus bijna zonder energie te gebruiken weer thuis gekomen. Het verbruik met drie personen over de gehele rit was 17,1 kWh/100km. Heb nu na de laatste keer laden tot 100% 218 km gereden en de bereikassistent geeft nog 210 km aan, dus totaal 428 km. Gemiddelde snelheid is door de vele kleine weggetjes en straten niet erg hoog, maar op de doorgaande wegen toch altijd nog tussen de 60 en 80 km/u.
Op het laden vanuit het chalet staat een boete van €200,- en er zit een sticker op de koelkast om te waarschuwen., maar ze hebben wel een speciale plek ingericht om te laden. Dit gaat met maximaal 15A en je betaalt per laadbeurt €5,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5tPibiB-d3Z1TY5475QQ9o8hhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvKEyTUBuBkPW6KUxcwNo2NH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuLa7VmkmKx5hCK6iwMQeFVzkX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWJ599HOQBsz0G1OBj9CdWTL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1jk9bek0k2v6ouM585RvlS0o7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AQo4G4vN0cNu4IK1y7LbfA3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yWjSFJiylRB9fNVrSIjG0LOEAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dQbxdyjtQt9Aks6SryF5vzo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door J.van.L op 10-09-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
J.van.L schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:29:
[...]

Uiteindelijk 66 kilometer gereden voordat het percentage weer 68% was.
Dit heb ik 'gegokt' met behulp van ABRP, maar ik wist natuurlijk niet wat de route was. Ik ben benieuwd wat ABRP zegt als je de echte route invoert.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

Kammika schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:23:
[...]

Tsja misschien toch een idee voor @frankkie12345 om deze feature in te bouwen. Als daar een betaalde feature van maakt heeft hij zo zijn testauto voor fm op aaos zo bij elkaar gespaard :)
We kunnen nooit garanderen dat je geen boete krijgt;
We kunnen de bestuurder alleen erop attenderen wat de maximumsnelheid is :+

Mocht je nou toch een boete hebben gekregen, kan je deze via Flitsmeister proberen aan te vechten. Deze functie is beschikbaar voor Pro gebruikers.

Hmmm... Misschien kan ik wel iets verzinnen waardoor je een stroomstoot krijgt als je te hard rijdt haha. Bijna garantie dat je nooit meer te hard zal rijden, dus zo goed als garantie tegen boetes. Er zit trouwens al een functie in de app, die ervoor zorgt dat er een irritant geluidje afgespeeld wordt als je boven de maximum snelheid rijdt. Deze kan je aanzetten in de instellingen. Instellingen -> Waarschuwingen -> Maximumsnelheid.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.van.L
  • Nu online
NicoB schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:31:
[...]

[...]

Dit heb ik 'gegokt' met behulp van ABRP, maar ik wist natuurlijk niet wat de route was. Ik ben benieuwd wat ABRP zegt als je de echte route invoert.
Als ik de echte route invoer, dan is die volgens ABRP 115km en is het percentage bij de eindbestemming 71%
Wij hebben in werkelijkheid 147km gereden en een percentage van 67% op de eindbestemming, dit is in werkelijkheid veel zuiniger dan ABRP aangeeft.

Ik had een abonnement voor één maand genomen op ABRP, maar heb dat weer opgezegd omdat ik de meerwaarde er niet van in zie.
Google Maps voldoet prima, je moet alleen de eindbestemming na het laden opnieuw invoeren en dan berekent Google Maps de tussenstops opnieuw. Dit werkte tot nu toe voor ons prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:47
Vanmiddag vanuit Amsterdam terug gereden naar huis. Te weinig batterij om thuis te komen dus een lader toegevoegd. De drie voorstellen allemaal van de snelweg af, terwijl er langs de A6 drie Fastned stations zitten en nog twee Shell snelladers. Soms snap ik Google niet helemaal.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ArnoudN schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:17:
Vanmiddag vanuit Amsterdam terug gereden naar huis. Te weinig batterij om thuis te komen dus een lader toegevoegd. De drie voorstellen allemaal van de snelweg af, terwijl er langs de A6 drie Fastned stations zitten en nog twee Shell snelladers. Soms snap ik Google niet helemaal.
Ik kan het niet hardmaken maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit niet op een fout of toeval berust.

Laat ik Ionity als voorbeeld nemen ivm de plugsurfing actie.
Het was deze zomer voor mij onmogelijk om via de ingebouwde google navigatie ondanks alle andere aanbieders uitgeschakeld te hebben naar Zweden te rijden met laadstops bij Ionity.

Kende google niet alle laadplekken?
Dat was niet het geval, via ABRP route gepland en zo van laad naar laadstop gereden waar iedere Ionity laadlocatie zo uit google kwam rollen zodra ik de naam of adres begon in te voeren.

Ik zeg niet dat we min of meer gemanipuleerd worden om bij anders stations te laden (met welk motief dan ook) maar het valt mij op dat maps bepaalde aanbieders op een route vermijd om je te verleiden bij een ander voorgestelde te laden laden.

Het is wel erg toevallig dat een ABRP zonder problemen je route met voorkeur vlekkeloos uitrekent en een gigant als google dit niet 'lukt'.

Het geeft mij een vreemd gevoel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
ArnoudN schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:17:
Heb je filters actief staan? Zoals betaalmethode bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
astatic schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:26:
[...]

Ik kan het niet hardmaken maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit niet op een fout of toeval berust.

Het was deze zomer voor mij onmogelijk om via de ingebouwde google navigatie ondanks alle andere aanbieders uitgeschakeld te hebben naar Zweden te rijden met laadstops bij Ionity.

Dat was niet het geval, via ABRP route gepland en zo van laad naar laadstop gereden waar iedere Ionity laadlocatie zo uit google kwam rollen zodra ik de naam of adres begon in te voeren.

Ik zeg niet dat we min of meer gemanipuleerd worden om bij anders stations te laden (met welk motief dan ook) maar het valt mij op dat maps bepaalde aanbieders op een route vermijd om je te verleiden bij een ander voorgestelde te laden laden.

Het is wel erg toevallig dat een ABRP zonder problemen je route met voorkeur vlekkeloos uitrekent en een gigant als google dit niet 'lukt'.

Het is een bekend probleem dat Google bij reizen met 1 laadstop geen optimalisatie toepast en hij dus redelijk willekeurige suggesties doet die je hooguit op laadsnelheid >50kW kunt filteren. Bij meer dan 1 laadstop doet hij het wel goed en komt er een nette laadplanning uit met 10% aankomstSoC bij ieder laadpunt. Niet zo optimaal en instelbaar als ABRP maar zeker prima te gebruiken.
Die 1 laadstop functionaliteit wordt ongetwijfeld nog een keer via een update aangepakt maar vooralsnog is het wat het is. Een workaround is om Google via spraak specifiek te laten zoeken naar Ionity of Fastned snelladers, dan krijg je meestal wel fatsoenlijke resultaten. Ander alternatief is om laadpunten via de apps EVMap of ABRP (alleen Polestar) op te zoeken en ze dan te delen met Google Maps. Dan worden ze als tussenstop ingevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 11-09-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
J.van.L schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:38:
[...]

Als ik de echte route invoer, dan is die volgens ABRP 115km en is het percentage bij de eindbestemming 71%
Wij hebben in werkelijkheid 147km gereden en een percentage van 67% op de eindbestemming, dit is in werkelijkheid veel zuiniger dan ABRP aangeeft.
Die 4% afwijking vind ik nog best meevallen. Google zit er op die afstanden ook regelmatig 5% of meer naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
k-jah schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:33:
[...]

Heb je filters actief staan? Zoals betaalmethode bijv?
Nee, dat is het vreemde aan het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
[...]

Dat zou kunnen, maar 1 van de alternatieven was een Shell in Lelystad. Terwijl tussen Almere en Lelystad bij de Shell ook gewoon 4 snellader staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
NicoB schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:28:
[...]

Die 4% afwijking vind ik nog best meevallen. Google zit er op die afstanden ook regelmatig 5% of meer naast.
Herken ik totaal niet. Altijd binnen 1-2% accuraat. Ik rij wel meestal ca +5-10km/u tov de max snelheid maar dat is denk ik niet het verschil. Alleen in Duitsland klopt het in het begin meestal niet en is Google te optimistisch (of ik te gehaast ;))

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 11-09-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 23:42
[...]

Ik had precies dit tijdens mijn vakantie naar Zweden.
Ik heb toen ook alle Ionity laadstations opgezocht via ABRP->Google
Was even een klusje van een uurtje.

Vreemd blijft het wel, juist ook omdat die kaart meegeleverd wordt en er een mooie korting wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Lees net op een andere pagina dat ze vooral klagen over het feit dat de mobiele telefoon erg heet wordt als ze deze wireless laden in de (X)C40 en dat het laden ook erg traag gaat. Maakt niet uit welke telefoon (Samsung 22, iPhone 13). Sommigen geven aan geen problemen te ervaren, dit zijn mensen uit Scandinavië. Zouden ze verschillende hardware gebruiken hiervoor? Ben benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lancer

What the......

rinkel schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had precies dit tijdens mijn vakantie naar Zweden.
Ik heb toen ook alle Ionity laadstations opgezocht via ABRP->Google
Was even een klusje van een uurtje.

Vreemd blijft het wel, juist ook omdat die kaart meegeleverd wordt en er een mooie korting wordt gegeven.
Exact hetzelfde in Noorwegen. Hij vindt van alles langs de route daar, maar geen Ionity. Inspreken lukt ook niet (Google staat er niet bij stil dat je twee talen door elkaar wilt gebruiken). Direct naar het station navigeren wel (dan kun je typen)

Ik vermoed dat Google dit ziet als reclame en dat je moet betalen om in de ranking naar voren te komen. En dat terwijl Google er ook al vandoor gaat met de informatie die je vrijgeeft tijdens navigeren. (Als je de privacy controls heel strak zet heb je geen navigatie presets meer). Andere alternatieven mogen het display achter het stuur niet gebruiken.

Soms echt jammer dat je als consument geen anti-trust zaak kunt starten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 16:09
Ik rijd nu anderhalve maand in een P6 en sinds twee weken moet ik elke dag minimaal 1 keer het systeem resetten, omdat de LTE en de GPS er de brui aan geven.
Ik had toch de ijdele hoop dat deze vorm van kinderziekte er inmiddels wel uit was. Na een keer of drie resetten werkt het vaak weer. Dan ben je inmiddels wel 10 tot 15 minuten verder.
Zijn er meer mensen die dit probleem nog ervaren?

Ik ben bij de dealer geweest en kan 'al' op 5 oktober terecht. Zij geven aan dat het met andere software waarschijnlijk opgelost zou moeten zijn. Vraag ik mij vervolgens af waarom deze software er nog niet op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.van.L
  • Nu online
DPPSchoenmaker schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:05:
Lees net op een andere pagina dat ze vooral klagen over het feit dat de mobiele telefoon erg heet wordt als ze deze wireless laden in de (X)C40 en dat het laden ook erg traag gaat. Maakt niet uit welke telefoon (Samsung 22, iPhone 13). Sommigen geven aan geen problemen te ervaren, dit zijn mensen uit Scandinavië. Zouden ze verschillende hardware gebruiken hiervoor? Ben benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn.
Mijn iPhone 12 wordt de laatste tijd ook erg heet en laadt bijna niet bij.
Volgens mij was de telefoon vorig jaar veel minder heet en laadde hij veel sneller bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Lancer schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:18:
[...]

Exact hetzelfde in Noorwegen. Hij vindt van alles langs de route daar, maar geen Ionity. Inspreken lukt ook niet (Google staat er niet bij stil dat je twee talen door elkaar wilt gebruiken). Direct naar het station navigeren wel (dan kun je typen)

Ik vermoed dat Google dit ziet als reclame en dat je moet betalen om in de ranking naar voren te komen. En dat terwijl Google er ook al vandoor gaat met de informatie die je vrijgeeft tijdens navigeren. (Als je de privacy controls heel strak zet heb je geen navigatie presets meer). Andere alternatieven mogen het display achter het stuur niet gebruiken.

Soms echt jammer dat je als consument geen anti-trust zaak kunt starten.
Dat zullen ze vast wel ooit gaan bedenken, maar ik kan daar echt geen enkel bewijs van zien. Als je langere trips plant krijg je gewoon Ionity en anderen in je planning. Het gaat alleen mis bij trips met maar 1 laadstop en dan gaat hij redelijk willekeurig stops aanbieden. Maar zelfs dan heb ik ook zeker al een aantal keer Ionity in het lijstje gehad. Overigens kun je vaak wel de juiste stop selecteren door naar een ander gebied te scrollen en dan op ‘zoek in dit gebied’ te tikken maar zelfs dan gaat het soms mis en zoomt hij vrolijk weer uit. Er is nog wat werk aan de winkel.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 12-09-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ja lees ik ook. Maar mijn ervaring is dat mijn telefoon erg heet wordt op andere draadloze opladers. En sowieso is wireless laden traag tov kabel. is dus maar net welk vergelijk ze maken.

NB: Wireless laden werkt met inductie en inductie genereert per definitie warmte (sterker nog, je kunt er ook een kookplaat van maken :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
jjcmulder schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:42:
Ik rijd nu anderhalve maand in een P6 en sinds twee weken moet ik elke dag minimaal 1 keer het systeem resetten, omdat de LTE en de GPS er de brui aan geven.
Ik had toch de ijdele hoop dat deze vorm van kinderziekte er inmiddels wel uit was. Na een keer of drie resetten werkt het vaak weer. Dan ben je inmiddels wel 10 tot 15 minuten verder.
Zijn er meer mensen die dit probleem nog ervaren?

Ik ben bij de dealer geweest en kan 'al' op 5 oktober terecht. Zij geven aan dat het met andere software waarschijnlijk opgelost zou moeten zijn. Vraag ik mij vervolgens af waarom deze software er nog niet op staat.
Ik had laatst een foutmelding op het bestuurdersdisplay. De oplossing was het installeren van software-updates. Mijn P8 had de meest recente OTA update. De monteur beweerde dat er dan toch delen van de update kunnen ontbreken, waardoor er allerlei meldingen en storingen kunnen ontstaan. Installeren in de werkplaats lost dat dan op. Ik vond het een vreemd verhaal, maar het werkte in mijn geval wel. Ik hoop dat dat bij jou ook zo is.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik hoop wel dat de 2.3 update dat gedoe met de range voorspelling en ook de % oplost want het begint een beetje irritant te worden. Gister weer gemerkt met een langere rit. Je kan gewoon niet meer vertrouwen op de verwachting terwijl dat voorheen super strak was. Super irritant. En vandaag hield dat in wel/niet moeten snelladen. Het verschil in schatting was gewoon 15% (!!) rijdend over een normale snelweg in NL van oost naar zuid die we veel vaker rijden. Er is echt iets grondig mis met die hele voorspelling vanuit de auto en dus ook Maps.

Wbt de draadloze lader... mijn telefoon, een Samsung S21 wordt idd ook loeiheet maar dan wel vooral als FM aan staat op de achtergrond. Die trekt ook zoveel van je accu leeg dat de lader het niet aan kan. Met kabeltje lukt dat namelijk wel makkelijk en bovendien wordt de telefoon dan niet heet.

Ik heb thuis op mijn bureau ook een draadloze lader waar mijn telefoon in staat maar dan is er amper sprake van een warme telefoon. Dat ligt dus echt 100% zeker aan de lader in de auto. Gewoon een verkeerd model gekozen voor Volvo.

@Rude-Dog waar zit dat zoek in gebied gebeuren dan? Ik krijg die button maar niet op het scherm terwijl ik toch echt de laatste versie van Maps heb draaien. Ik ben ook beta tester.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 12-09-2022 11:27 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
JTHZZ schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:51:
[...]

Dat zullen ze vast wel ooit gaan bedenken, maar ik kan daar echt geen enkel bewijs van zien. Als je langere trips plant krijg je gewoon Ionity en anderen in je planning. Het gaat alleen mis bij trips met maar 1 laadstop en dan gaat hij redelijk willekeurig stops aanbieden. Maar zelfs dan heb ik ook zeker al een aantal keer Ionity in het lijstje gehad. Overigens kun je vaak wel de juiste stop selecteren door naar een ander gebied te scrollen en dan op ‘zoek in dit gebied’ te tikken maar zelfs dan gaat het soms mis en zoomt hij vrolijk weer uit. Er is nog wat werk aan de winkel.
Dit is exact de ervaring die ik ook heb. Ik doe altijd "zoek in gebied" maar had liever dat hij gewoon op een gunstig moment langs de route een supersnellader pakt.
Met voice daar heen navigeren werkt inderdaad goed, als workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
Juancho schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:25:

@Rude-Dog waar zit dat zoek in gebied gebeuren dan? Ik krijg die button maar niet op het scherm terwijl ik toch echt de laatste versie van Maps heb draaien. Ik ben ook beta tester.
Als je een route hebt gepland, en vervolgens handmatig de kaart beweegt richting je bestemming, dan verschijnt de knop "zoeken in dit gebied". Als je die indrukt gaat hij in een vrij ruime cirkel daar naar laadstations zoeken. Overigens nog steeds niet super logisch - dan geeft hij alle opties in de buurt daar aan, niet gewoon alleen wat langs je route ligt.

Moet allemaal nog een beetje intuitiever.
Ze gaan er van uit dat je alleen wilt laden als je bijna leeg bent, wat ik begrijp. Maar ik wil soms gewoon na een lange rit snelladen zodat de auto genoeg heeft om na deze rit weer snel door te kunnen. Ik zet niet graag de auto met 10% weg bij een vrij langzame thuislader. Als ik met 10% dreig aan te komen, stop ik liever op 15%, ram er even 40% bij ofzo, en dan zet ik 'm weg. Dus daarom pak ik het liefste een snellader langs de route, tegen het einde van de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rude-Dog schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:33:
[...]

Als je een route hebt gepland, en vervolgens handmatig de kaart beweegt richting je bestemming, dan verschijnt de knop "zoeken in dit gebied". Als je die indrukt gaat hij in een vrij ruime cirkel daar naar laadstations zoeken. Overigens nog steeds niet super logisch - dan geeft hij alle opties in de buurt daar aan, niet gewoon alleen wat langs je route ligt.
Ah ok, volgens mij heb ik het nog niet geprobeerd met een bestemming ingevuld. Zal dat eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
Venomer schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:19:
[...]

Ik had laatst een foutmelding op het bestuurdersdisplay. De oplossing was het installeren van software-updates. Mijn P8 had de meest recente OTA update. De monteur beweerde dat er dan toch delen van de update kunnen ontbreken, waardoor er allerlei meldingen en storingen kunnen ontstaan. Installeren in de werkplaats lost dat dan op. Ik vond het een vreemd verhaal, maar het werkte in mijn geval wel. Ik hoop dat dat bij jou ook zo is.
Ik vind het ook een apart verhaal. Je moet als bedrijf toch niet willen dat de geleverde auto's voor dit soort dingen terug moeten naar de garage?
Andere optie zou het gebruik van Android Auto kunnen zijn? Maar dat werkt in mijn auto ook nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
Ah, draadloos laden… heb er me al dikwijls aan geërgerd.

Ik laad thuis al jaren m’n telefoon draadloos op (nu iPhone 13 Pro). Deze laadt op korte tijd snel op, zonder heet te worden (wel een beetje warm, maar niets ergs).
Zowel in de P2 als de XC40 wordt de telefoon heet, en is het percentage dat er bij komt gewoon te laag om dit nog te gebruiken (ik spreek van ongeveer 2% op een rit van 45 minuten).
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN

Wbt de draadloze lader... mijn telefoon, een Samsung S21 wordt idd ook loeiheet maar dan wel vooral als FM aan staat op de achtergrond. Die trekt ook zoveel van je accu leeg dat de lader het niet aan kan. Met kabeltje lukt dat namelijk wel makkelijk en bovendien wordt de telefoon dan niet heet.

Ik heb thuis op mijn bureau ook een draadloze lader waar mijn telefoon in staat maar dan is er amper sprake van een warme telefoon. Dat ligt dus echt 100% zeker aan de lader in de auto. Gewoon een verkeerd model gekozen voor Volvo.
O ja, draadloos laden. Ik heb sinds vorige week ook een S21, maar draadloos laden werkt bij mij helemaal niet. Met of zonder hoesje komt er geen beweging in. Bij de bandenwissel maar even naar laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
Hier ook slechte ervaringen. Begint laden, stopt er regelmatig mee, batterij amper geladen. Wordt erg warm, met of zonder hoesje. Ik laad gewoon maar weer met een kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ik hoop wel dat de 2.3 update dat gedoe met de range voorspelling en ook de % oplost want het begint een beetje irritant te worden. Gister weer gemerkt met een langere rit. Je kan gewoon niet meer vertrouwen op de verwachting terwijl dat voorheen super strak was. Super irritant. En vandaag hield dat in wel/niet moeten snelladen. Het verschil in schatting was gewoon 15% (!!) rijdend over een normale snelweg in NL van oost naar zuid die we veel vaker rijden. Er is echt iets grondig mis met die hele voorspelling vanuit de auto en dus ook Maps.
ik had het vorige week ook. Op een lange rit bleef de inschatting voor eindpercentage heen en weer schommelen tussen de 5% (erg irritant, want als die onder de 10 duikt krijg je ook weer dialoogje die lader voortelt) en 25%, om vervolgen op 30% aan te komen.

Maar ik heb goede hoop. Het lijkt in rel notes te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:36:
[...]

ik had het vorige week ook. Op een lange rit bleef de inschatting voor eindpercentage heen en weer schommelen tussen de 5% (erg irritant, want als die onder de 10 duikt krijg je ook weer dialoogje die lader voortelt) en 25%, om vervolgen op 30% aan te komen.

Maar ik heb goede hoop. Het lijkt in rel notes te staan..
Ja specifiek voor de eerste modellen als ik het goed las. Daar valt mijn wagen iig wel onder dus het zou fijn zijn als dat wordt opgelost. De voorspelling was juist een enorm goede eigenschap, dat scheelde soms echt niks of hooguit 1 of 2%. Dat is nu finaal over de kop gegaan en totaal niet meer betrouwbaar. Gruwelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
k-jah schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ah, draadloos laden… heb er me al dikwijls aan geërgerd.

Ik laad thuis al jaren m’n telefoon draadloos op (nu iPhone 13 Pro). Deze laadt op korte tijd snel op, zonder heet te worden (wel een beetje warm, maar niets ergs).
Zowel in de P2 als de XC40 wordt de telefoon heet, en is het percentage dat er bij komt gewoon te laag om dit nog te gebruiken (ik spreek van ongeveer 2% op een rit van 45 minuten).
Jammer.
Gek…..hier gaat het laden van mijn iPhone juist erg snel en zonder veel warmte. . Ik heb een oudere iPhone, ligt het daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:27
Kammika schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:00:
[...]
NB: Wireless laden werkt met inductie en inductie genereert per definitie warmte (sterker nog, je kunt er ook een kookplaat van maken :) )
Inductie hoeft helemaal geen warmte te generen. Inductie bestaat er in dat een magnetisch veld wordt omgezet in elektrische stroom en vice versa. Het is enkel indien deze stroom doorheen een elektrische weerstand wordt gevoerd, dat warmte zal worden gegenereerd (R*I²).
(bij inductie kookplaten is het de pan die het magnetisch veld opvangt, waardoor de elektrische stroom in de pan ontstaat, die door de interne weerstand van de pan wordt gedissipeerd naar warmte. Uw hand op het vuur daarentegen zal perfect koud blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:27
Hier zal het dan wsch de lader zelf zijn die warm wordt en doorgeeft aan de telefoon die er bovenop ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:19:
[...]

Hier zal het dan wsch de lader zelf zijn die warm wordt en doorgeeft aan de telefoon die er bovenop ligt.
Dat sowieso, no way dat een telefoon zo heet wordt van zichzelf behalve als het met 30 graden vol in de zon licht. Die lader past gewoon niet in de auto, foutieve keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:56
Ik rijd nu sinds eind december 2021 een xc40 p8 en ben, afgezien van de 3 maandelijkse bezoekjes aan de garage, super tevreden met de auto verder. Echter had ik zojuist een incident waar ik enorm van schrok.

Er was een situatie waarbij de auto interpreteerde dat er een fietser de weg wou oversteken (ze stond echter stil, nadat ze net was aan komen rijden bij een oversteekpunt). Erg onschuldig allemaal. De auto ging echter in een noodstop met 60km/u, waardoor de auto achter mij bijna vol op me knalde. Gelukkig was die bestuurder achter mij goed wakker….

Ik heb dit aan mijn dealer gemeld, maar helaas kunnen ze hier niks mee.. Deze systemen mogen ze wettelijk niet uitschakelen ofzo? hoe erg ik ook van deze auto houd, als dit nog 1 keer weer gebeurt dan kan ik hem voor mijn gevoel niet meer vertrouwen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
Ik ben me ook al een paar keer een ongeluk geschrokken bij het achteruit rijden richting een grassprietje of blaadje. Hele familie in de stress met een noodstop, wordt gelijk aan je stuurmanskunst getwijfeld :)

Van mij had de sensor voor het schoppen ook niet gehoeven trouwens, vind dat eigenlijk helemaal niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
madhondt schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
[...]
Inductie hoeft helemaal geen warmte te generen. Inductie bestaat er in dat een magnetisch veld wordt omgezet in elektrische stroom en vice versa. Het is enkel indien deze stroom doorheen een elektrische weerstand wordt gevoerd, dat warmte zal worden gegenereerd (R*I²).
(bij inductie kookplaten is het de pan die het magnetisch veld opvangt, waardoor de elektrische stroom in de pan ontstaat, die door de interne weerstand van de pan wordt gedissipeerd naar warmte. Uw hand op het vuur daarentegen zal perfect koud blijven).
kijk.. da natuurkundige spreekt.. misschien kan ik mijn inductiekookplaat ook als draadloze oplader gebruiken dan ;-)

anyway mijn Samsung S9 werd ook warm op de lader van de XC40, maar ook op een andere draadloze lader in huis. nu een iphone en die wordt nog weer iets warmer dan de S9 in de volvo, maar is volgens mij niet raar, staat ook gewoon in iphone documentatie van Apple zelf:
Uw iPhone kan iets warmer worden als deze aan het opladen is. Als de batterij te warm wordt, beperkt de software het opladen tot 80 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Uw iPhone zal opnieuw opladen als de temperatuur is gedaald.
kan me wel voorstellen dat op de plek waar volvo de lader heeft afgemonteerd zowel de lader als de iphone hun warmte slecht kwijt kunnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Rude-Dog schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:18:
Ik ben me ook al een paar keer een ongeluk geschrokken bij het achteruit rijden richting een grassprietje of blaadje. Hele familie in de stress met een noodstop, wordt gelijk aan je stuurmanskunst getwijfeld :)

Van mij had de sensor voor het schoppen ook niet gehoeven trouwens, vind dat eigenlijk helemaal niet handig.
Dat is idd behoorlijk gevoelig. Toen ik de auto net had wist ik maar niet waarom de auto vol in de ankers ging bij het achteruit inparkeren voor onze woning. Waren geen voetgangers op de stoep erachter, geen katten. Helemaal niks. Dus ik dacht een software fout tot ik eens zag er dat 1(!!) langer grassprietje over eind stond, precies in het midden van de parkeerplek. Die weg gehaald en probleem was opgelost _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-09 16:28
Ik heb die ervaring ook. Het lijkt heel erg afhankelijk van hoe je de telefoon positioneert. Als mijn S21 in het midden ligt zoveel mogelijk naar achteren (richting pook) dan lijkt het het beste te gaan. Ga je een keer hard door de bocht en verschuift je telefoon, dan laadt deze vaak nog wel, maar neemt (achteraf gemerkt) de warmte zeker toe.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:22:
[...]

kan me wel voorstellen dat op de plek waar volvo de lader heeft afgemonteerd zowel de lader als de iphone hun warmte slecht kwijt kunnen...
Wat voor mijn gevoel ook meespeelt (en in mijn huidige wagen heb ik dat aangetoond) is dat de plek waar de gsm ligt een mindere verbinding met GSM masten geeft. De zender/ontvanger schaalt dan op in je GSM en gaat meer energie verbruiken en wordt warmer.
Nadat mijn geharde glas er voor de vierde keer binnen 3 weken na montage afkwam heb ik de GSM eens op het dashboard gelegd ipv in het vakje achter de versnellingspook (Astra heeft daar een GSM houder zitten) en dat loste het op. Hij werd veel minder warm, en alleen de plek waar de GSM lag was anders dan toen hij steds bloedheet werd.

Nog eens teruggelegd daaronder, en weer bloedheet. Duidelijker kan ik het niet maken, in dit geval was het de plek die het deed. Hij werd ook het heetst rechtsboven achter het schermpje, en daar zit inderdaad de zender/ontvanger ben ik achter gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:41:
[...]

Wat voor mijn gevoel ook meespeelt (en in mijn huidige wagen heb ik dat aangetoond) is dat de plek waar de gsm ligt een mindere verbinding met GSM masten geeft. De zender/ontvanger schaalt dan op in je GSM en gaat meer energie verbruiken en wordt warmer.
Nadat mijn geharde glas er voor de vierde keer binnen 3 weken na montage afkwam heb ik de GSM eens op het dashboard gelegd ipv in het vakje achter de versnellingspook (Astra heeft daar een GSM houder zitten) en dat loste het op. Hij werd veel minder warm, en alleen de plek waar de GSM lag was anders dan toen hij steds bloedheet werd.

Nog eens teruggelegd daaronder, en weer bloedheet. Duidelijker kan ik het niet maken, in dit geval was het de plek die het deed. Hij werd ook het heetst rechtsboven achter het schermpje, en daar zit inderdaad de zender/ontvanger ben ik achter gekomen.
Misschien moet je dan zo’n gevalletje in je ‘asbakje’ maken zoals ik gedaan heb. Zie mijn bijdrage van 7 september 16.26
Daarna steek je de telefoon staand in en laad je dus via een kabel (en heb je desgewenst ook meteen een CarPlay verbinding. Twee vliegen/ 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Je kan natuurlijk ook gewoon een (kort) kabeltje gebruiken en zo je telefoon opladen en dat laadvakje ergens anders voor gebruiken. Je kan er desnoods wat overheen leggen zodat de lader niet werkt en dan alsnog je telefoon erop liggen en met kabeltje laden. Probleem opgelost. Je kan immers de lader zelf niet aan/uit zetten via het menu. Misschien kan je met wat pielen wel een connector ofzo los trekken zodat die het niet meer doet.

Zo doe ik het iig want als je de telefoon, iig mijn S21, naar onderen gericht plaats in dat vakje kan je ook gewoon FM info zien op je scherm en dus in een ooghoek. En dan bedoel ik dat gezichtje met zaken die op je huidige weg spelen. Dat is eigenlijk het enige scherm wat ik van FM wil zien (met natuurlijk piepjes) en dat lukt alleen op deze manier zolang ik geen lelijke telefoon houder wil gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 12-09-2022 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Rude-Dog schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:18:

Dat automatisch remmen achteruit is echt bloedirritant! Ik ga regelmatig varen en dan hangt er een boottrailer achter. Bij het tewaterlaten gaat de stekker uit de stekkerdoos. De auto denkt dan dat ik ergens tegenaan rij.. wat natuurlijk niet zo is. BAM vol in de ankers. Je schrikt je t apelazarus. Dat dit niet permanent uit kan is echt een misser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astatic
  • Niet online
JTHZZ schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:51:
[...]

Het gaat niet alleen mis bij een enkele stop zoals eerder aangehaald. Loop maar eens naar de auto en zet al je filters uit behalve voor Ionity. Plan dan nu eens een trip naar een mooi plekje in scandinavie. Ik krijg geen lijst met alleen Ionity laadstations te zien wat wel zou moeten gezien het ingestelde filter.
Overigens lukte het mij wel om 1 laadstop in te plannen van Den Haag naar Maastricht waar het filter op Ionity staat in Best moest ik bij Ionity laden.

Kan iemand een route als voorbeeld geven waar het 'fout' zou gaan dan kunnen meerdere testen in de auto en kunnen we zien wat de resultaten uit verschillende auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
astatic schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:35:
[...]

Het gaat niet alleen mis bij een enkele stop zoals eerder aangehaald. Loop maar eens naar de auto en zet al je filters uit behalve voor Ionity. Plan dan nu eens een trip naar een mooi plekje in scandinavie. Ik krijg geen lijst met alleen Ionity laadstations te zien wat wel zou moeten gezien het ingestelde filter.
Overigens lukte het mij wel om 1 laadstop in te plannen van Den Haag naar Maastricht waar het filter op Ionity staat in Best moest ik bij Ionity laden.
Je haalt twee problemen door elkaar:
1 als je een lange reis plant krijg je netjes meerdere stops aangereikt bij snelladers waar je bij iedere lader met 10% SoC aankomt. Als je echter een korte reis plant met 1 laadstop, dan wordt die 10% SoC niet toegepast en krijg je allerlei suggesties: soms om de hoek, soms buiten je bereik. Plan maar eens een reis naar Wenen en plan maar eens een reis naar waar je maar 1 laadstop nodig zou hebben (Maastricht als je in het westen woont en je accu niet vol is bijv). Dan zie je wat ik bedoel.

2 de betaalfilters: dit zijn geen providerfilters. Een laadpas van Ionity werkt ook bij Fastned en daarom krijg je met dat filter ook andere providers te zien. Wat dus nog ontbreekt is een providerfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:42:
Je kan natuurlijk ook gewoon een (kort) kabeltje gebruiken en zo je telefoon opladen en dat laadvakje ergens anders voor gebruiken. Je kan er desnoods wat overheen leggen zodat de lader niet werkt en dan alsnog je telefoon erop liggen en met kabeltje laden. Probleem opgelost. Je kan immers de lader zelf niet aan/uit zetten via het menu.
Leuk frustrerend weetje: in de eerste softwareversies van de Polestar 2 zat er in het menu nog een instelling om de lader (=identiek aan XC40) uit te zetten. 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 12-09-2022 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Juancho schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:42:
Zo doe ik het iig want als je de telefoon, iig mijn S21, naar onderen gericht plaats in dat vakje kan je ook gewoon FM info zien op je scherm en dus in een ooghoek. En dan bedoel ik dat gezichtje met zaken die op je huidige weg spelen. Dat is eigenlijk het enige scherm wat ik van FM wil zien (met natuurlijk piepjes) en dat lukt alleen op deze manier zolang ik geen lelijke telefoon houder wil gebruiken.
Nog een plaats voor je telefoon: mijn iphone past mooi in de breedte op de asbak. Openklappen en dan op beide randjes plaatsen. Lijkt ervoor gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
lichtblauw schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:31:
[...]

Nog een plaats voor je telefoon: mijn iphone past mooi in de breedte op de asbak. Openklappen en dan op beide randjes plaatsen. Lijkt ervoor gemaakt
Dat zeg ik een paar berichten omhoog. En als je dan een dingetje maakt zoals ik beschreef kun je nog inprikken om te laden ook (of CarPlay te activeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astatic
  • Niet online
JTHZZ schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:05:
[...]

Je haalt twee problemen door elkaar:
1 als je een lange reis plant krijg je netjes meerdere stops aangereikt bij snelladers waar je bij iedere lader met 10% SoC aankomt. Als je echter een korte reis plant met 1 laadstop, dan wordt die 10% SoC niet toegepast en krijg je allerlei suggesties: soms om de hoek, soms buiten je bereik. Plan maar eens een reis naar Wenen en plan maar eens een reis naar waar je maar 1 laadstop nodig zou hebben (Maastricht als je in het westen woont en je accu niet vol is bijv). Dan zie je wat ik bedoel.

2 de betaalfilters: dit zijn geen providerfilters. Een laadpas van Ionity werkt ook bij Fastned en daarom krijg je met dat filter ook andere providers te zien. Wat dus nog ontbreekt is een providerfilter.
Punt 1 kan ik zoals je uitlegt bevestigen, die houd geen rekening idd, mijn gedachte doelde op een ander punt.

Punt 2, als ik niet de betaalproviders maar 'anders' instel komt google dus ook met een tussenstop bij Shell. Dit zou betekenen dat je dus niet kunt navigeren op laadpaal 'merk' maar slechts alleen op laadpaal provider of zoals je stelt betaalprovider.

Als dit feitelijk is dan is dat naar mijn inziens een groot gemis voor vele ev rijders, immers wil een deel van de ev rijders zo goedkoop/snel mogelijk laden en dus op laadpaal kunnen filteren ipv betaalprovider.

Dank voor de verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:38:
[...]

Dat zeg ik een paar berichten omhoog. En als je dan een dingetje maakt zoals ik beschreef kun je nog inprikken om te laden ook (of CarPlay te activeren).
Waar kan ik dat ding kopen of laten maken? Je had een link met de bestanden maar ik kan daar verder niks mee.

Trouwens bij Polestar is de 2.3 update ingetrokken. Zal bij Volvo vast niet anders zijn dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 12-09-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
JTHZZ schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:09:
[...]

Leuk frustrerend weetje: in de eerste softwareversies van de Polestar 2 zat er in het menu nog een instelling om de lader (=identiek aan XC40) uit te zetten. 7(8)7
Of je legt gewoon je telefoon met scherm naar beneden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:01:
[...]

Misschien moet je dan zo’n gevalletje in je ‘asbakje’ maken zoals ik gedaan heb. Zie mijn bijdrage van 7 september 16.26
Daarna steek je de telefoon staand in en laad je dus via een kabel (en heb je desgewenst ook meteen een CarPlay verbinding. Twee vliegen/ 1 klap.
goede tip, zodra ik mijn XC40 heb (hopelijk met een week of 5 a 6) zal ik er zeker naar kijken.
In de Astra die ik nu nog rij kan dat niet, daar zit geen asbakje of iets wat er ook maar op lijkt in.

Misschien is ook een houder die in het ventilatierooster past een oplossing, je moet dan wel met een kabeltje laden, maar door de ventilatie blijft je GSM vanzelf koel in de zomer, in de winter zal het iets minder problemen geven met warmte elders in de auto, maar oppassen dat je hem dan juist niet verwarmt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Je telefoon wordt niet warm als je het via een kabeltje oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
jepper333 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:14:
[...]

ik krijg die van mij donderdag... ik zal je op de hoogte houden!
En hoe bevalt ie? Nog wat gemerkt bij ca. 100 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
mich78 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:30:
[...]

Dat automatisch remmen achteruit is echt bloedirritant! Ik ga regelmatig varen en dan hangt er een boottrailer achter. Bij het tewaterlaten gaat de stekker uit de stekkerdoos. De auto denkt dan dat ik ergens tegenaan rij.. wat natuurlijk niet zo is. BAM vol in de ankers. Je schrikt je t apelazarus. Dat dit niet permanent uit kan is echt een misser.
Ik zou verwachten dat dat softwarematig niet zo ingewikkeld zal zijn om hier een aan/uit schuifje voor te maken?
Met de P6 heb ik het met achteruit het parkeervak in rijden regelmatig dat hij ineens in de ankers gaat. Er ligt hier zo'n broodje aan het einde van het parkeervak.
Met vooruit inparkeren had mijn V40 het ook al wel. Daar moest ik altijd licht de rem aanraken bij het inrijden van een parkeervak met bosjes aan het einde. Anders stond je ook halverwege het vak stil door 'city safety'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 22:45
Voor de hobbyisten onder ons er is een nieuwe energy api uit (althans ik zie hem nu pas).
Diverse info uit te lezen van onze auto tijdens laden of als hij geparkeerd staat. Helaas niet tijdens het rijden want dan zouden app developers wel een aan de haal gaan met die data om hun producten te verbeteren in het voordeel van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:52:
[...]

Waar kan ik dat ding kopen of laten maken? Je had een link met de bestanden maar ik kan daar verder niks mee.

Trouwens bij Polestar is de 2.3 update ingetrokken. Zal bij Volvo vast niet anders zijn dan.
Zelf even hobbyen (3D printje), dat linkje bevat de print informatie. Maar als je het gegeven linkje volgt zie je dat dat gebaseerd is op de oplossing van iemand anders die het van een stukje hout had gemaakt. Dat kan dus ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 13-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Als ik het goed begrijp gebeurt dat automatisch afremmen alleen als de stekker uit de trekhaakaansluiting is gehaald. Het is op zich toch logisch dat de auto dan denkt dat er een probleem op ‘m afkomt? Datzelfde systeem heeft mij al eens voor een situatie behoed waarbij ik achteruit reed en er een auto met flinke vaart in de verkeerde richting door een straat aan kwam scheuren. Dat zou echt een Total loss geweest zijn als het systeem niet ingegrepen had op de manier waar het voor bedoelt is. Dus ik ben er blij mee.

Maar als het voor jou in de gegeven situatie een probleem is stop je toch een losse stekker in de aansluiting-dan schakelt blis en alles wat daarbij hoort toch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 16:48
over9000 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:44:
Voor de hobbyisten onder ons er is een nieuwe energy api uit (althans ik zie hem nu pas).
Diverse info uit te lezen van onze auto tijdens laden of als hij geparkeerd staat. Helaas niet tijdens het rijden want dan zouden app developers wel een aan de haal gaan met die data om hun producten te verbeteren in het voordeel van de klant.
Ah nice :)

Zou mooi zijn dat iemand dit even in home assistant integreert ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
okio schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ah nice :)

Zou mooi zijn dat iemand dit even in home assistant integreert ;)
en domoticz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 00:14
Mga1600 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:12:
[...]

Als ik het goed begrijp gebeurt dat automatisch afremmen alleen als de stekker uit de trekhaakaansluiting is gehaald. Het is op zich toch logisch dat de auto dan denkt dat er een probleem op ‘m afkomt? Datzelfde systeem heeft mij al eens voor een situatie behoed waarbij ik achteruit reed en er een auto met flinke vaart in de verkeerde richting door een straat aan kwam scheuren. Dat zou echt een Total loss geweest zijn als het systeem niet ingegrepen had op de manier waar het voor bedoelt is. Dus ik ben er blij mee.

Maar als het voor jou in de gegeven situatie een probleem is stop je toch een losse stekker in de aansluiting-dan schakelt blis en alles wat daarbij hoort toch uit?
De discussie is volgens mij niet of het een nuttig systeem is, maar het gebrek aan een aan/uit-knop. In de beschreven situatie (boot te water laten) zou dat de oplossing zijn. Een losse stekker kan natuurlijk, maar een aan/uit-knop zou een nettere oplossing zijn.

(En ja, wij schrikken ons ook wel eens te pletter als het systeem een schaduw aanziet voor een obstakel.)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 18:32
[...]
Tjee, dat is vervelend zeg! Ik moet ook regelmatig mijn bootje via een trailerhelling te water laten, of uit het water halen. En dan haal ik de stekker er ook altijd uit. Sterker nog, ik laat m'n lichtbalk er normaal gesproken af. ( rij dan niet op de openbare weg, maar op de camping) Dat is bij mijn Outlander geen enkel probleem. Zoiets moet toch op de xc40 uit te zetten zijn, hoe moet dit anders? Losse stekker erin steken zou kunnen, maar eigenlijk belachelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 13-09-2022 12:00 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoB
Vulcan750 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:57:
[...]
Zoiets moet toch op de xc40 uit te zetten zijn
Dat is het ook. Alleen niet permanent.
https://www.volvocars.com...auto-brake-when-reversing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Nou kijk eens aan……. dat is nog simpeler dan die losse stekker… en het zit dus kennelijk gewoon in het systeem …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Vulcan750 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:57:
[...]

Tjee, dat is vervelend zeg! Ik moet ook regelmatig mijn bootje via een trailerhelling te water laten, of uit het water halen. En dan haal ik de stekker er ook altijd uit. Sterker nog, ik laat m'n lichtbalk er normaal gesproken af. ( rij dan niet op de openbare weg, maar op de camping) Dat is bij mijn Outlander geen enkel probleem. Zoiets moet toch op de xc40 uit te zetten zijn, hoe moet dit anders? Losse stekker erin steken zou kunnen, maar eigenlijk belachelijk.
Losse stekker is weer extra handeling, meer werk dan in het menu automatisch remmen uitschakelen, maar je vergeet t gewoon. En die remactie is echt abrupt. Niet fijn. Inmiddels zit t aardig in m’n systeem om dat systeem uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-09 16:28
Venomer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:44:
[...]

De discussie is volgens mij niet of het een nuttig systeem is, maar het gebrek aan een aan/uit-knop. In de beschreven situatie (boot te water laten) zou dat de oplossing zijn. Een losse stekker kan natuurlijk, maar een aan/uit-knop zou een nettere oplossing zijn.

(En ja, wij schrikken ons ook wel eens te pletter als het systeem een schaduw aanziet voor een obstakel.)
Maar die 'knop' is er toch? Camera aanzetten (bij achteruit gaat dat automatisch) en dan op de knop automatisch remsysteem klikken. Indien niet zichtbaar dan ergens op het scherm tikken en dan op het instelwieltje (dacht ik) of gewoon camera even uit en weer aan....

Nevermind, paar post hierboven ook al aangegeven

[ Voor 3% gewijzigd door RFolst op 13-09-2022 15:59 ]

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-02-2023
Hallo X(C)40 Recharge specialisten,

Hopelijk kunnen jullie helpen met het volgende.

Over enkele weken krijg ik een Volvo XC40 P8 (12/2020, slechts 12dkm) tot mijn beschikking als zakelijke auto. Mijn eerste EV overigens. Ik heb de auto zelf niet nog niet 'live' kunnen bekijken / rijden, maar ondertussen wel bij een Volvo dealer een ritje kunnen maken. Geweldige auto!

Nu heb ik in dit topic veel gelezen over verbruik, Android Automotive, OTA updates, RA, laadperikelen etc. etc. Wat ik me nu als eerste afvraag: gezien het feit dat ik de auto (via leasemij) overneem van een andere berijder, doe ik er verstandig aan om de auto direct bij de Volvo dealer langs te brengen voor een aantal zaken zoals een update naar de laatste versie van Android (versie 2.2?) en/of wellicht een volledig harde reset (om zo issues met gegevens van de vorige berijders te vermijden)? En zijn er nog andere tips die relevant zijn als je - zoals ik - een gebruikte XC40 P8 gaat rijden?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Goeie tip, bedankt! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
mich78 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:41:
[...]
Losse stekker is weer extra handeling, meer werk dan in het menu automatisch remmen uitschakelen, maar je vergeet t gewoon. En die remactie is echt abrupt. Niet fijn. Inmiddels zit t aardig in m’n systeem om dat systeem uit te zetten.
Ik zal er straks ook maar aan moeten wennen, en zal het vast ook wel eens vergeten. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
over9000 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:44:
net even ermee geprobeerd te "klooien", maar als om mijn auto aan een testtoken probeer te koppelen moet ik inloggen met mijn volvoid/password en laat ik mijn wachtwoord vergeten zijn. Weet iemand of ik in de auto en app ook opnieuw moet inloggen als ik mijn Volvo ID wachtwoord wijzig? of blijft dat allemaal werken ?
Pagina: 1 ... 105 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"