Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47
Mga1600 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Auto’s die gebouwd zijn na maart 22 hebben weer dab
Daar ben ik dan heel blij mee! :)
Internetradio is super voor thuis, maar in de auto heb ik toch veel liever Dab. Dab is iig onafhankelijk of je internetverbinding hebt of niet.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik heb ook dab, maar daar stopt de radio ook wel eens na uitstappen - instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
M’n auto is even terug geweest ivm terugroepacties over onverklaarbaar versnellen, nooit last van gehad overigens.

Nu zegt m’n vrouw ineens dat hij gisteren op de parkeerplaats onverklaarbaar versnelde, waarop ze maar snel de rem intrapte. Ik was er zelf helaas niet bij, maar wel vreemd, aangezien hij net bij de garage voor exact dat probleem is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Of dan toch minstens een jaar werk om dit geprogrammeerd en vrij van bugs te krijgen...
Ik dacht: 1 jaar programmeerwerk en dan 2 jaar voor de bugs ? 8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:06
DarkShadow schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:13:
M’n auto is even terug geweest ivm terugroepacties over onverklaarbaar versnellen, nooit last van gehad overigens.

Nu zegt m’n vrouw ineens dat hij gisteren op de parkeerplaats onverklaarbaar versnelde, waarop ze maar snel de rem intrapte. Ik was er zelf helaas niet bij, maar wel vreemd, aangezien hij net bij de garage voor exact dat probleem is geweest
Heel vreemd! Was het niet toevallig zo dat ze op ACC achter een ander aanreed die bij het inrijden op die bij het inrijden op de parkeerplaats dus ineens ‘uit beeld’ was? Dat kan ook tot onverwachte versnelling heb leiden…..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Mga1600 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Nee (nog?) niets over gehoord. Heeft misschien te maken met het contingent auto’s dat per land toegewezen/ gepland is?
Laten we het hopen voor degene die een P8 willen bestellen...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
ron65 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:30:
[...]
Nu dus heel blij met jouw ervaring. hopelijk zijn er mee die dit ervaren hebben al en willen delen?
Afgelopen jaar naar Luxemburg geweest. Er waren er nog niet veel die al met een caravan hadden gereden dus 40kW/100 aangehouden. Uiteindelijk is dat 36 geworden (hobby caravan, zo’n 1400kg beladen).
Het punt met afkoppelen herken ik wel. Op de heenweg niet nodig geweest maar terug wel. Jammer dat bijna alle laadplekken uit gaan van alleen een auto..

Dit jaar naar Oostenrijk en gezien het beperkte aantal laadmogelijkheden (ook niet op de camping) ben ik uitgeweken naar een ice van m’n schoonouders (qua bergje op ging het nét). De P8 daar wel gemist gezien de leuke routes… Als ik wel met de P8 was gegaan dan waren er volgens ABRP 12 laadstops nodig :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

TheRebell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

Afgelopen jaar naar Luxemburg geweest. Er waren er nog niet veel die al met een caravan hadden gereden dus 40kW/100 aangehouden. Uiteindelijk is dat 36 geworden (hobby caravan, zo’n 1400kg beladen).
Het punt met afkoppelen herken ik wel. Op de heenweg niet nodig geweest maar terug wel. Jammer dat bijna alle laadplekken uit gaan van alleen een auto..

Dit jaar naar Oostenrijk en gezien het beperkte aantal laadmogelijkheden (ook niet op de camping) ben ik uitgeweken naar een ice van m’n schoonouders (qua bergje op ging het nét). De P8 daar wel gemist gezien de leuke routes… Als ik wel met de P8 was gegaan dan waren er volgens ABRP 12 laadstops nodig :|
Dat blijft een dingetje he, de actieradius met caravan. Ik krijg wel, als ik zo alles lees hier maar ook elders, steeds meer de indruk dat het gewicht van de caravan minder invloed heeft (wel iets uiteraard) dan de vorm van de caravan (luchtweerstand).
Voorlopig zie ik mijzelf nog niet verder gaan dan Belgie, Luxemburg of Duitsland, mijn reisgenoten zijn geen mensen die lang in een auto willen of kunnen zitten.
Maar later wil ik dat zeker wel, dan zijn we wel weer 5 jaar verder ook, dan weer nieuwe leasewagen, en wwie weet is dit punt dan al flink verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Dat blijft een dingetje he, de actieradius met caravan. Ik krijg wel, als ik zo alles lees hier maar ook elders, steeds meer de indruk dat het gewicht van de caravan minder invloed heeft (wel iets uiteraard) dan de vorm van de caravan (luchtweerstand).
Voorlopig zie ik mijzelf nog niet verder gaan dan Belgie, Luxemburg of Duitsland, mijn reisgenoten zijn geen mensen die lang in een auto willen of kunnen zitten.
Maar later wil ik dat zeker wel, dan zijn we wel weer 5 jaar verder ook, dan weer nieuwe leasewagen, en wwie weet is dit punt dan al flink verbeterd.
Die verbeteringen zullen dan niet alleen in de EV moeten zitten maar ook in de caravan. Ik begreep van iemand die recent op een kampeerbeurs was, dat de eerste stap is gezet door Hobby. Voor de elektrische VW IDBuzz is een speciale caravan ontworpen met weinig luchtweerstand (hefdak) en een laag gewicht van 500 kg! (en zo te zien weinig ruimte…is 3,5 m lang.). Maar wel een vrolijk geheel toch?
Google maar eens op Beachy Air.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIEMk4Yco6GVyp6oj04YhZ98ltg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NWGl1SUpKvY09erX9IFxoKu4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LSDLwESwHIubYNU9Ost6EvHpF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvIzj6BE50Qksgm0tUM3S7YB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8UVdJAMY2AHK2g6hTmCARpYFt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/94RE4g70R06H6juoZdXB4xHc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-09 13:02
Al mensen met ervaringen met het rijden met een vouwwagen? Wat doet het verbruik dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
jelzie01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:32:
Al mensen met ervaringen met het rijden met een vouwwagen? Wat doet het verbruik dan?
https://gathering.tweaker...ter_keywords%5D=vouwwagen

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
ron65 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Tsja de luchtweerstand gaat kwadratische met de snelheid. Het frontale oppervlak is dan het belangrijkste. En laat die van onze baksteen op wielen nu best an flink zijn…

Zoals Mga1600 ook aangeeft moet het ook ergens anders vandaan komen. Ik hoorde ook wat over elektrische caravans, al zal het denk ik eerder uit een verminderde luchtweerstand moeten komen dan dat de caravan/vouwwagen zelf ook (deels) aangedreven is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Die verbeteringen zullen dan niet alleen in de EV moeten zitten maar ook in de caravan. Ik begreep van iemand die recent op een kampeerbeurs was, dat de eerste stap is gezet door Hobby. Voor de elektrische VW IDBuzz is een speciale caravan ontworpen met weinig luchtweerstand (hefdak) en een laag gewicht van 500 kg! (en zo te zien weinig ruimte…is 3,5 m lang.). Maar wel een vrolijk geheel toch?
Google maar eens op Beachy Air.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er gaaf uit ja, geinig.!!!

En Dethleff is ook al een poosje bezig:
https://e-drivers.com/det...-elektrische-aandrijving/

Maar feit is wel dat ik deze caravan nu al 15 jaar heb, hij is nu 25 jaar oud, en in prima conditie. Buiten wat gebruikssporen en een wat gedateerd meubilair is er door regelmatig onderhoud geen enkel probleem aan, hij staat dan ook altijd in een binnenstalling buiten de gebruiksweken. (kost me 450 per jaar, maar zelfs dat + 3 weken een plek huren op een camping is goedkoper dan 3 weken een huisje huren :-) )

Ik zal dus niet snel een andere caravan halen, ik kan deze zelfs met flink winst verkopen nu (kostte me destijds 2000 euro en kreeg laatst een taxatie van 4000 bij verkoop aan een particulier), maar voor 4000 heb ik niet een nieuwe terug. Die gaan naar 15 tot 20 k€ en dus is het wachten tot er een gestroomlijnde caravan terugkomt in de tweedehands handel.
Een Dethleff met eigen aandrijving zal helemaal niet te betalen zijn. Dus ik ga wel zien, eerst maar eens proberen, als het erg tegenvalt kan (liever echt niet maar oke...) ik voor vakanties altijd nog een ICE huren voorlopig.

De XC40 kan echter 1500 kg hebben (p6), en als ik niet ga proberen naar Kroatie of Spanje te gaan met de sleurhut, maar gewoon in en rond NL blijf, zal het wel loslopen. Een keertje extra laden is dan niet zo erg denk ik.
En mijn reisgenoten houden geen van allen van lange ritten... dus van die kant zal ik weinig gezeur hierover krijjgen :-D

[ Voor 32% gewijzigd door ron65 op 29-08-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
ron65 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Ziet er gaaf uit ja, geinig.!!!

En Dethleff is ook al een poosje bezig:
https://e-drivers.com/det...-elektrische-aandrijving/

Maar feit is wel dat ik deze caravan nu al 15 jaar heb, hij is nu 25 jaar oud, en in prima conditie. Buiten wat gebruikssporen en een wat gedateerd meubilair is er door regelmatig onderhoud geen enkel probleem aan, hij staat dan ook altijd in een binnenstalling buiten de gebruiksweken. (kost me 450 per jaar, maar zelfs dat + 3 weken een plek huren op een camping is goedkoper dan 3 weken een huisje huren :-) )

Ik zal dus niet snel een andere caravan halen, ik kan deze zelfs met flink winst verkopen nu (kostte me destijds 2000 euro en kreeg laatst een taxatie van 4000 bij verkoop aan een particulier), maar voor 4000 heb ik niet een nieuwe terug. Die gaan naar 15 tot 20 k€ en dus is het wachten tot er een gestroomlijnde caravan terugkomt in de tweedehands handel.
Een Dethleff met eigen aandrijving zal helemaal niet te betalen zijn. Dus ik ga wel zien, eerst maar eens proberen, als het erg tegenvalt kan (liever echt niet maar oke...) ik voor vakanties altijd nog een ICE huren voorlopig.

De XC40 kan echter 1500 kg hebben (p6), en als ik niet ga proberen naar Kroatie of Spanje te gaan met de sleurhut, maar gewoon in en rond NL blijf, zal het wel loslopen. Een keertje extra laden is dan niet zo erg denk ik.
En mijn reisgenoten houden geen van allen van lange ritten... dus van die kant zal ik weinig gezeur hierover krijjgen :-D
Leuke ontwikkelingen, maar met mijn ev heb ik nu nog meer argumenten om niet met een sleurhut op vakantie te gaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Knip, caravans zijn hier offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
Versie 5.18.0 van de Volvo Cars-app voor iOS is beschikbaar in de App Store. Wederom "bug fixes and stability improvements".

De nieuwe functies voor de app komen volgens Volvo nog steeds "later". Ze durven er niet eens een jaartal bij te zetten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inmiddels via caravantrekker.nl zag ik dat de XC40 P6 met mijn caravan tussen 28 en 37 kwh/100km zal verbruiken afhankelijk van snelheid, rijstijl en landschap/weersomstandigheden. Let wel: dat is met mijn merk en type caravan (gewoon kenteken ervan opgeven, komt exact de juiste uit met de juiste gewichten etc.)
Ze geven ook aan dat de XC40 met deze caravan zelfs op hellingen 5 sterren scoort, ook weggedrag en stabiliteit scoren hoog. 0-100 met caravan in 10,9 seconden 8)7
Doe ik met de astra diesel (met 110 PK / 170 nm) nog steeds 25 - 30 seconden over volbeladen.

[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 29-08-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Venomer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:04:

De nieuwe functies voor de app komen volgens Volvo nog steeds "later". Ze durven er niet eens een jaartal bij te zetten. :(
Vóór het einde van dit jaar is me hier verzekerd.
We zien wel.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

We zien wel.
Komen die extra functies uit een update van de app of vanuit een update van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38
Mga1600 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Komen die extra functies uit een update van de app of vanuit een update van de auto?
Lijkt mij vanuit een update van de app. Je ziet hier dat er voor sommige nieuwe functies wel eisen aan de software van de auto worden gesteld (bijvoorbeeld: portier waarschuwing, vereist softwareversie 1.6 in de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Mga1600 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ik neem aan de app!

[ Voor 56% gewijzigd door Pet66 op 29-08-2022 19:37 ]

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Lijkt mij vanuit een update van de app. Je ziet hier dat er voor sommige nieuwe functies wel eisen aan de software van de auto worden gesteld (bijvoorbeeld: portier waarschuwing, vereist softwareversie 1.6 in de auto).
Maar dezelfde app geeft in de non-Google auto’s van Volvo veel meer informatie…… dus ik weet niet waar de informatie vandaan moet komen …..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:40
De Volvo had weer 356km gereden en was bijna leeg.
Snel even getankt, redelijk zuinig dit keer.
Slechts 357,4 kWh voor iets minder dan € 0,25 per kWh.
Verbruik 99,6 kWh/100 km

Dit was niet de P8, maar mijn andere Volvo, een 244GL van 1979.
Zet het verbruik en de actieradius van de P8 even in een ander perspectief 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:38

Lancer

What the......

Pure8 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

We zien wel.
Ik begin mijn notitieboekje voor de kilometers (privé auto die zakelijk gebruikt wordt) inmiddels behoorlijk zat te worden. We gaan al richting de 2 jaar zonder de beloofde functionaliteit.

Phone as key wordt geen woord meer over gerept, terwijl het wel op de auto hoort te zitten en de stuurhulp is al meer dan een jaar onbruikbaar door de inrichting van het boordsysteem.

En waar het oude systeem een open API heeft, is er voor het Google systeem nog steeds niets bekend. Zo wordt het natuurlijk wel heel erg lastig om optimaal, afgestemd op de actuele stroomprijs, te laden. (bv met Tibber als leverancier)

Allemaal items die wel hebben meegeteld bij de keuze voor de XC40.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Laatst online: 27-05-2024
Lancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Ik begin mijn notitieboekje voor de kilometers (privé auto die zakelijk gebruikt wordt) inmiddels behoorlijk zat te worden. We gaan al richting de 2 jaar zonder de beloofde functionaliteit.

Phone as key wordt geen woord meer over gerept, terwijl het wel op de auto hoort te zitten en de stuurhulp is al meer dan een jaar onbruikbaar door de inrichting van het boordsysteem.

En waar het oude systeem een open API heeft, is er voor het Google systeem nog steeds niets bekend. Zo wordt het natuurlijk wel heel erg lastig om optimaal, afgestemd op de actuele stroomprijs, te laden. (bv met Tibber als leverancier)

Tja, mijn C40 rijdt ook nauwelijks 300km op 1 accu. We zijn allemaal genaaid met deze halffabrikaten. We doen er niks aan met z'n allen. Maar hij rijdt wel lekker verder.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Even los van dat je 100% gelijk hebt, probeer ik mee te denken. Ik zit immers binnenkort ook met soortgelijke zaken.
De ritregistratie, daar heb ik in de huidige situatie ook mee te maken.
Wij hebben een lease van het bedrijf, maar omdat we prive kilometers aan een budget hebben gekoppeld van max 10.000 per jaar en het bedrijf dat wil kunnen toetsen EN omdat bepaalde wet en regelgeving van ze vereist dat er zakelijke en woonwerk kilometers inzichtelijk worden gemaakt uitgesplitst op EV, Hybride of Brandstof, moeten wij bijhouden per maand het aantal prive km, het aantal woonwerk en het aantal zakelijke kilometers.

Die plicht tot aantonen van alle zakelijke kilometers is niet direct overheidsplicht, maar indirect, bedrijven kunnen zich aansluiten bij regelingen waarbij andere tarieven gaan gelden voor belastingafdracht etc als je meer dan xx % van je zakelijke en woonwerk kilometers electrisch laat rijden binnen je bedrijf. Exacte voorwaarden ken ik niet, maar ik weet dat mijn werkgever zo'n overeenkomst heeft en daarmee de kosten flink reduceert op bepaald gebied, moet wel elke kilometer op soort worden aangeleverd.

Dus heb ik een zakelijke leasewagen en moet nog steeds kilometers registreren en dus een rittenboekje bijhouden. Kunnen we over debatteren of dat goed/nietgoed blachelijk/niet belachelijk is, dat is een andere discussie, feit is dat het moet bij ons.

Daarom ben ik gaan zoeken naar een simpele vorm die me weinig moeite en tijd kost en die heb ik gevonden.
Ik heb, en wellicht is dat ook een idee voor jou for the time beeing dat Volvo nog geen ritten registratie in de app ingebouwd heeft, een oplossing in excel gevonden.

Op de onedrive van mijn werkaccount staat een excel sheet met de kolommen: datum - van - naar- soort rit - eindstand.
Die excel kan ik vanaf de GSM openen, maar ook vanaf de werklaptop.
Wanneer noteer ik daar iets in?
1- aan het begin van de eerste zakelijke of woonwerk rit na een prive rit, ik heb dus de hele maand augustus wegens vakantie alleen prive gereden, NIETS genoteerd, maar morgen moet ik naar een klant dus vandaag noteer ik: 30-08-22 - van: prive - naar: prive - soort: P - eindstand: 120566 (bijvoorbeeld)
Morgen aan het eind van de werkdag:
31-08-22 - van: woonplaats - naar: Eindhoven klant - soort: Z - eindstand 120859 (bijvoorbeeld)
Idem met woonwerkverkeer, soort: W

Op de laptop staat een tweede excel die bij openen met een macro de waarden uit deze onedrive excel vist, vervolgens per genoteerde rit het aantal km berekend, alles sorteert in 3 items per maand (P, W en Z) en dat hapklaar per maand aan mij voorspiegelt, ik kan dat zo overnemen de laatste dag van de maand in de systemen van de baas.
Willen ze expliciete ritregistratie dan kan ik ze een schermafdruk van de sheet sturen van de laptop.

Waarom ik dit even benoem is omdat je ondanks dat Volvo hier de boel laat verslonsen, je jezelf toch veel werk kunt besparen hiermee. Richt het sim in, vind ook een soortgelijke oplossing puur in je eigen belang.
Ik heb amper werk eraan, de gewoonte om na elke zakelijke, woonwerk rit of eind van een prive periode even die GSM sheet in te vullen geeft 30 seconden werk bij het uitstappen, en minimaal werk bij het indienen.

Je kunt ook een papieren boekje nemen en alles met pen gaan invullen, en dan na afloop weer evrwerken achter de laptop, is veel meer werk ;-)

Maar eens: zeer jammer dat Volvo de app van de EV modellen zoveel beperkter heeft dan die voor de andere modellen, kennelijk loopt er wat spaak tussen de dataoverdrachten van Volvo, Google en App producenten, want als je de beschrijvingen leest zit het al wel in de auto software, maar domweg nog niet koppelbaar naar de app/ Ik evrdenk Google ervan hier de boosdoener in te zijn met hun starre beleidsregels en acteren daarop. Voor hun is Volvo een kleine speler, die gewoon op zijn beurt moet wachten heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Even los van dat je 100% gelijk hebt, probeer ik mee te denken. Ik zit immers binnenkort ook met soortgelijke zaken.
Wij hebben een lease van het bedrijf, maar omdat we prive kilometers aan een budget hebben gekoppeld van max 10.000 per jaar en het bedrijf dat wil kunnen toetsen EN omdat bepaalde wet en regelgeving van ze vereist dat er zakelijke en woonwerk kilometers inzichtelijk worden gemaakt uitgesplitst op EV, Hybride of Brandstof, moeten wij bijhouden per maand het aantal prive km, het aantal woonwerk en het aantal zakelijke kilometers.

Die plicht tot aantonen van alle zakelijke kilometers is niet direct overheidsplicht, maar indirect, bedrijven kunnen zich aansluiten bij regelingen waarbij andere tarieven gaan gelden voor belastingafdracht etc als je meer dan xx % van je zakelijke en woonwerk kilometers electrisch laat rijden binnen je bedrijf. Exacte voorwaarden ken ik niet, maar ik weet dat mijn werkgever zo'n overeenkomst heeft en daarmee de kosten flink reduceert op bepaald gebied, moet wel elke kilometer op soort worden aangeleverd.

Dus heb ik een zakelijke leasewagen en moet nog steeds kilometers registreren en dus een rittenboekje bijhouden. Kunnen we over debatteren of dat goed/nietgoed blachelijk/niet belachelijk is, dat is een andere discussie, feit is dat het moet bij ons.

Daarom ben ik gaan zoeken naar een simpele vorm die me weinig moeite en tijd kost en die heb ik gevonden.
Ik heb, en wellicht is dat ook een idee voor jou for the time beeing dat Volvo nog geen ritten registratie in de app ingebouwd heeft, een oplossing in excel gevonden.

Op de onedrive van mijn werkaccount staat een excel sheet met de kolommen: datum - van - naar- soort rit - eindstand.
1- aan het begin van de eerste zakelijke of woonwerk rit na een prive rit, ik heb dus de hele maand augustus wegens vakantie alleen prive gereden, NIETS genoteerd, maar morgen moet ik naar een klant dus vandaag noteer ik: 30-08-22 - van: prive - naar: prive - soort: P - eindstand: 120566 (bijvoorbeeld)
31-08-22 - van: woonplaats - naar: Eindhoven klant - soort: Z - eindstand 120859 (bijvoorbeeld)

Op de laptop staat een tweede excel die bij openen met een macro de waarden uit deze onedrive excel vist, vervolgens per genoteerde rit het aantal km berekend, alles sorteert in 3 items per maand (P, W en Z) en dat hapklaar per maand aan mij voorspiegelt, ik kan dat zo overnemen de laatste dag van de maand in de systemen van de baas.
Willen ze expliciete ritregistratie dan kan ik ze een schermafdruk van de sheet sturen van de laptop.

Waarom ik dit even benoem is omdat je ondanks dat Volvo hier de boel laat verslonsen, je jezelf toch veel werk kunt besparen hiermee. Richt het sim in, vind ook een soortgelijke oplossing puur in je eigen belang.
Ik heb amper werk eraan, de gewoonte om na elke zakelijke, woonwerk rit of eind van een prive periode even die GSM sheet in te vullen geeft 30 seconden werk bij het uitstappen, en minimaal werk bij het indienen.

Je kunt ook een papieren boekje nemen en alles met pen gaan invullen, en dan na afloop weer evrwerken achter de laptop, is veel meer werk ;-)

Maar eens: zeer jammer dat Volvo de app van de EV modellen zoveel beperkter heeft dan die voor de andere modellen, kennelijk loopt er wat spaak tussen de dataoverdrachten van Volvo, Google en App producenten, want als je de beschrijvingen leest zit het al wel in de auto software, maar domweg nog niet koppelbaar naar de app/ Ik evrdenk Google ervan hier de boosdoener in te zijn met hun starre beleidsregels en acteren daarop. Voor hun is Volvo een kleine speler, die gewoon op zijn beurt moet wachten heb ik de indruk.
Heb niet alles gelezen maar wel je laatste zin. Ik geloof niet dat alleen Google hier de boosdoener is. Ik geloof wel dat Volvo heel weinig investeert in haar bestaande producten/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Heb niet alles gelezen maar wel je laatste zin. Ik geloof niet dat alleen Google hier de boosdoener is. Ik geloof wel dat Volvo heel weinig investeert in haar bestaande producten/software.
Daar kun je best een punt mee hebben.
Vraag is dan wel: waarom?

Want Volvo heeft in het verleden anders bewezen namelijk.
Ik denk dus dat ook Volvo tegen Google opboxt en het amper redt om door te dringen, waardoor de energie om er flink achteraan te blijven gaan ook een keer op is.

De rest van mijn tekst gaf aan hoe ik probeer om administratieve ritregistratie zoveel mogelijk tot een minimum aan werk te beperken. TOT Volvo het voor elkaar heeft die in de app te verwerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
[...]

Helemaal gelijk. Naast werknemer van Volvo ben ik ook klant en heb ik ook betaald voor zaken die beloofd werden en nog steeds ontbreken.
Het is daarom, niet wars van enig eigenbelang, dat ik de verscheidene teams geregeld aan de mouw trek om het een en ander los te krijgen.
Mij is beloofd dat de overige functionaliteiten van de app nog voor het einde van dit jaar operationeel zouden komen. We zullen wel zien wat daar van terecht zal komen :?
Om op Mga1600 z’n vraag te antwoorden: de app. De aanpassingen in de auto hiervoor zijn er de vorige update reeds aan toegevoegd.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Pure8 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Helemaal gelijk. Naast werknemer van Volvo ben ik ook klant en heb ik ook betaald voor zaken die beloofd werden en nog steeds ontbreken.
Het is daarom, niet wars van enig eigenbelang, dat ik de verscheidene teams geregeld aan de mouw trek om het een en ander los te krijgen.
Mij is beloofd dat de overige functionaliteiten van de app nog voor het einde van dit jaar operationeel zouden komen. We zullen wel zien wat daar van terecht zal komen :?
Om op Mga1600 z’n vraag te antwoorden: de app. De aanpassingen in de auto hiervoor zijn er de vorige update reeds aan toegevoegd.
Het heeft volgens mij voor augustus op de planning gestaan (net als Youtube trouwens), maar het is stilletjes niet opgeleverd zonder verder een planning te geven.

Mijn wederhelft gebruikt de auto ook zakelijk, we kunnen e.e.a. wel in een Excel oplossen, maar dan ben je achteraf net zo aan het klooien als met een boekje.

De belangrijkste is de open API. Handig laden scheelt honderden euro's per jaar op dit moment. (Ik heb al 31 zonnepanelen, maar met een warmtepomp erbij blijft er toch nog 3000kWh over).

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:15
Het is nu week 35. Heeft iemand al iets voorbij zien komen over modeljaar 24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Pure8 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Ben wel heel benieuwd hoeveel teams hierop werken. Kan mij niet voorstellen dat er meer dan anderhalve man en een paardenkop er nog ontwikkeld op de huidige software/app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Lancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Het heeft volgens mij voor augustus op de planning gestaan (net als Youtube trouwens), maar het is stilletjes niet opgeleverd zonder verder een planning te geven.
Dat was begin januari, toen ze CarPlay nog in april gepland hadden. Met CarPlay zijn ze tov die planning meer dan een kwartaal uitgelopen. Tel er dus ook maar minimaal anderhalf kwartaal bij: dan kom je best case op eind december uit. Ik denk zelf dat eind q1 een beter inschatting is (maar laat me in dit geval graag positief verrassen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Interessant artikeltje:

https://topelectricsuv.co...o/new-volvo-electric-suv/

Vooral de uitspraak van een Volvo “product officier” in dat artikel:
Today’s models (XC40 Recharge & C40 Recharge) have 300 kW and will soon be able to get 50 extra kilowatts through an update. The next generation coming in 2022 will receive 400 kW and the step thereafter is 500 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Lancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

De belangrijkste is de open API. Handig laden scheelt honderden euro's per jaar op dit moment. (Ik heb al 31 zonnepanelen, maar met een warmtepomp erbij blijft er toch nog 3000kWh over).
Dat maakt toch met de huidige salderingsregeling geen verschil? Ik verwacht het niet dat er snel een open API komt, vind ik niet echt bij Volvo passen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

JTHZZ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Dat maakt toch met de huidige salderingsregeling geen verschil? Ik verwacht het niet dat er snel een open API komt, vind ik niet echt bij Volvo passen
Jazeker wel, als je uurprijzen betaalt voor de stroom, dan kun je op bepaalde momenten op de dag zelfs bijna gratis laden.

Op het oude systeem is de api wel vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Lancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Jazeker wel, als je uurprijzen betaalt voor de stroom, dan kun je op bepaalde momenten op de dag zelfs bijna gratis laden.

Op het oude systeem is de api wel vrijgegeven.
Heb het idee dat dat samenhangt met de app Development: de zaken die je met de xc40 in de app niet kunt regelen zijn in de api ook niet vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11
Kammika schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:46:
Interessant artikeltje:

https://topelectricsuv.co...o/new-volvo-electric-suv/

Vooral de uitspraak van een Volvo “product officier” in dat artikel:

[...]
Dat is toch die performance update die ook voor de P2 beschikbaar is/komt via een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
avdpeijl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:59:
Het is nu week 35. Heeft iemand al iets voorbij zien komen over modeljaar 24?
Toevallig met de dealer over gesproken vandaag, er is vanuit Volvo nog geen mededeling gedaan hierover. Afwachten dus...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
WildOne schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Dat is toch die performance update die ook voor de P2 beschikbaar is/komt via een update?
Ik heb liever de snelheidsbegrenzer wat hoger...

En Youtube + een normale browser in mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Bij de RDW kentekencheck (ovi.rdw.nl) valt het mij op dat het netto maximumvermogen van mijn P8 150 kW zou zijn. De toelichting hierbij is "Het nettomaximumvermogen, uitgedrukt in kW, dat de elektromotor kan leveren." Nou klopt dat wel. Alleen staat er nergens dat een P8 twee van zulke motoren heeft, samen dus 300 kW.

Wat staat er voor jullie P8/Twin ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:04
Venomer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:27:
Bij de RDW kentekencheck (ovi.rdw.nl) valt het mij op dat het netto maximumvermogen van mijn P8 150 kW zou zijn. De toelichting hierbij is "Het nettomaximumvermogen, uitgedrukt in kW, dat de elektromotor kan leveren." Nou klopt dat wel. Alleen staat er nergens dat een P8 twee van zulke motoren heeft, samen dus 300 kW.

Ook 150 kW

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lig55fietser
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-09 09:28
De systemen van de RDW zijn nog gebaseerd op ice-auto's en die hebben slechts één motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Venomer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:27:

Bij mij staat ook dat de actieradius 439km is. Het is maar net wat ze daar invullen bij de RDW... Heb daar vaker auto's/klassiekers laten keuren en dingen bedacht. Bijvoorbeeld de term DeLuxe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Het carrosserietype is volgens de RDW "stationwagen". Toen het systeem gemaakt werd waren SUV's zeker nog niet zo populair... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
da's wel weer interessant. Mijn P6 heeft volgens het RDW 170KW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhoG6fPKrCK1wou8FoatVPmROJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2HjdceCYe21fP1cU1MLE8TtH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

da's wel weer interessant. Mijn P6 heeft volgens het RDW 170KW:
[Afbeelding]
Ik neem aan dat het qua hardware dezelfde motor is. Op een P8/Twin is immers een upgrade met 50 kW (voor twee motoren samen) mogelijk. Het verschil van 150 kW versus 170 kW zal dus in de software zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
Brandstof: Elektriciteit
Elektrisch verbruik WLTP: 187 Wh/km
Elektrische actieradius WLTP: 421 km
Geluidsniveau rijdend: 67 dB(A)
Nominaal continu maximumvermogen: 80 kW
Maximum vermogen 60 minuten: 40 kW
Netto maximumvermogen elektrisch: 170 kW

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:06
Vreemd al die verschillende registraties!

P8 MY21:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFlxAvbJz301_b6eAIbYtLvDpqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykPJtQcsPSFCxtVHIxi1Y5Sj.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Waterblok op 31-08-2022 17:21 ]

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:58
Ik kan het nog spanneder maken. Ik heb de P8 uit 2020 (twin engine)
Daar zijn de cijfertjes nog net iets anders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK-bO5cCTiwz_j7gLAu9fiSuqI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTqkJSkUL3vlTJAqc55IDz2K.jpg?f=user_large

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Volvo
Electric cars with a backup plan

Grappige nieuwe reclame van Volvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
Venomer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
Het carrosserietype is volgens de RDW "stationwagen". Toen het systeem gemaakt werd waren SUV's zeker nog niet zo populair... :?
Ik heb wel eens gedacht dat ze dit doen om leaserijders te lokken. Ik heb zelf in ieder geval bij een bedrijf gewerkt waar we geen SUV mochten leasen, maar wel een stationwagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jdkjr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Ik heb wel eens gedacht dat ze dit doen om leaserijders te lokken. Ik heb zelf in ieder geval bij een bedrijf gewerkt waar we geen SUV mochten leasen, maar wel een stationwagen :)
Die trend had mijn werkgever 10 jaar geleden ook, 5 jaar geleden was het alles behalve elektrisch (dus geen hybride en zeker geen EV) en nu is het uitsluitend nog EV rijden.
Over 5 jaar moeten we met paard en wagen (die variant hebben ze nog niet gehad :) )

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
ron65 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Toen ik vroeger prive ook zakelijke kilometers maakte had ik daar een app voor. Grote start/stopknop op mn mobiel, en de hele rit werd gewoon volledig gelogd. dat kon je dan later in 1 keer indienen.
Ben de naam even kwijt, maar werkte perfect. Alle stops en starts werden met locatiegegevens opgeslagen.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:41
Morkie69 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:34:
Ik kan het nog spanneder maken. Ik heb de P8 uit 2020 (twin engine)
Daar zijn de cijfertjes nog net iets anders

[Afbeelding]
Wel interessant, mijn P8 uit 2020 wijkt ook weer af (op het gebied van verbruik). ik neem aan dat dit met de uitvoering te maken heeft (misschien het feit dat ik een open dak heb, of de omvang van de wielen die er onder liggen?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2LQghCUWehA_ogJB3G4OIcDbhU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XITSAbfxNmrFcuX451mM3Fux.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07 16:47
Gisteren stil komen te staan met een lege accu, ca. 5 kilometer van huis. Ik ging er vanuit dat als de actieradius 0 kilometer aangaf, dat er wel wat reserve aanwezig zou zijn, maar dat is niet het geval. Bij 0 kilometer op de actieradius is de accu ook echt compleet leeg.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:27
Zuilen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:28:
Gisteren stil komen te staan met een lege accu, ca. 5 kilometer van huis. Ik ging er vanuit dat als de actieradius 0 kilometer aangaf, dat er wel wat reserve aanwezig zou zijn, maar dat is niet het geval. Bij 0 kilometer op de actieradius is de accu ook echt compleet leeg.
Ik kan me inbeelden dat dat een vorm van beveiliging van de accu is. Een benzinetank ondervindt geen echte nadelen van volledig leeg te worden gereden, maar een batterij volledig leeg trekken is helemaal niet zo gezond. Vandaar dat de software wsch zegt 'tot hier en niet verder.'

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Zuilen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:28:
Apart, ik heb een youtube filmpje gezien, waarbij de auto eerst minder vermogen geeft een daarna langzamer gaat rijden. Iets van 60 km/u. Weer wat verder iets van 35-40 km/u , zodat je wel in de gelegenheid bent om naar een laadplaats of veilige plaats te rijden.

• Venomer
Henk Pi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:43:
[...]

Apart, ik heb een youtube filmpje gezien, waarbij de auto eerst minder vermogen geeft een daarna langzamer gaat rijden. Iets van 60 km/u. Weer wat verder iets van 35-40 km/u , zodat je wel in de gelegenheid bent om naar een laadplaats of veilige plaats te rijden.
Inderdaad. Maar het houdt een keer op. Leeg is leeg.

@Zuilen Hoe ben je uiteindelijk thuisgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:06
Naar nul: Kris Rifa: YouTube: I drove the Volvo XC40 P8 down to 0% | This is what happened AND thi...
Minder power, uiteindelijk schildpadje dat @Zuilen heb je allemaal genegeerd?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58
Het ligt er idd aan of hij direct bij 0 geen cm meer kon rijden of dat hij al een tijdje reed. Het is ook bekend dat de actieradius wat verhoogt is vorig jaar dacht ik door wat van die backup af te halen. Maar dan nog moet je na 0% nog wel wat hebben om die 5km te kunnen rijden. Al dan niet met een slakkengangetje.

Hoe dan ook, ik laat het zelf nooit zover komen. 3-5% is wel echt het minimum.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:28:
Het ligt er idd aan of hij direct bij 0 geen cm meer kon rijden of dat hij al een tijdje reed. Het is ook bekend dat de actieradius wat verhoogt is vorig jaar dacht ik door wat van die backup af te halen. Maar dan nog moet je na 0% nog wel wat hebben om die 5km te kunnen rijden. Al dan niet met een slakkengangetje.

Hoe dan ook, ik laat het zelf nooit zover komen. 3-5% is wel echt het minimum.
Tenzij het volvo is gelukt de natuurwetten aan te passen, moet die extra range uit die zelfde accu toch ergens uit komen. Zou zo maar kunnen dat ze dat gedaan hebben door het slakkegangetje na 0% te vervangen door wat langer nog vermogen te leveren...maar dat die dan toch in 1x stil staat bij 0%

ik ga het er ook niet op gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:10:
[...]

Tenzij het volvo is gelukt de natuurwetten aan te passen, moet die extra range uit die zelfde accu toch ergens uit komen. Zou zo maar kunnen dat ze dat gedaan hebben door het slakkegangetje na 0% te vervangen door wat langer nog vermogen te leveren...maar dat die dan toch in 1x stil staat bij 0%

ik ga het er ook niet op gokken...
Als je onverhoopt stil valt kun je altijd nog VOC bellen en dan komt de ANWB je met een beetje stroom vanuit een soort power bank ‘redden’. Althans zo heb ik dat begrepen, niet meegemaakt, en ik blijf ook mijn uiterste best doen die situatie te vermijden…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Mga1600 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:29:
[...]

Als je onverhoopt stil valt kun je altijd nog VOC bellen en dan komt de ANWB je met een beetje stroom vanuit een soort power bank ‘redden’. Althans zo heb ik dat begrepen, niet meegemaakt, en ik blijf ook mijn uiterste best doen die situatie te vermijden…..
Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de auto niet gesleept mag worden in zo’n geval. De auto kan ook prima van de berg af naar beneden rijden en dan op de regen opladen. Dus waarom zou dat niet kunnen door de auto te slepen… je zou toch denken dat dat precies hetzelfde is voor de auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Kammika schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:48:
[...]

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de auto niet gesleept mag worden in zo’n geval. De auto kan ook prima van de berg af naar beneden rijden en dan op de regen opladen. Dus waarom zou dat niet kunnen door de auto te slepen… je zou toch denken dat dat precies hetzelfde is voor de auto…
Het is niet zo dat als je een EV 100 meter sleept je em naar de sloop kan brengen.

Ik ben voldoende met mijn auto door de automatische car wash gegaan om dat zelf te kunnen bevestigen.

Het probleem met het slepen van EVs is dat deze geen echte Neutral hebben. De elektromotor blijft in alle gevallen op de as verbonden.

Als je dus gaat slepen, zal er spanning opgewekt gaan worden (net als met regeneratief remmen) maar omdat de hoofdrelais tussen de batterijen en het circuit mogelijk onderbroken is, kan deze spanning nergens naar toe, waardoor de stroom oploopt en deze vervolgens de omwikkelingen in de electro motor laat smelten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:38:
[...]

Het is niet zo dat als je een EV 100 meter sleept je em naar de sloop kan brengen.

Ik ben voldoende met mijn auto door de automatische car wash gegaan om dat zelf te kunnen bevestigen.

Het probleem met het slepen van EVs is dat deze geen echte Neutral hebben. De elektromotor blijft in alle gevallen op de as verbonden.

Als je dus gaat slepen, zal er spanning opgewekt gaan worden (net als met regeneratief remmen) maar omdat de hoofdrelais tussen de batterijen en het circuit mogelijk onderbroken is, kan deze spanning nergens naar toe, waardoor de stroom oploopt en deze vervolgens de omwikkelingen in de electro motor laat smelten.
klinkt logisch, maar dan heb ik een feature request voor Volvo:
- Een sleepstand in de software inbouwen, die dus monitoret dat alles nog goed werkt, en dus aangeeft of je kan "slepen" of niet en die je in dit soort situaties kunt gebruiken om weer stroom op te wekken op een leeggereden accu of weg te slepen
- Ik gok zo dat die dan idd nog wel een beetje energie in de accu moet hebben als die op 0 staat. De auto zou bij 0% dus best kunnen "blokkeren" om zelf nog te kunnen rijden, maar moet dan nog genoeg stroom hebben om de regen en alles wat erom heen zit goed genoeg te laten werken om in via slepen de accu weer op te kunnen laden.

Dan hoef je geen moeilijke hulp (ANWB met powerbank, auto afvoeren) te doen in zo'n situatie, maar zou in theorie elke auto je kunnen slepen.. of naar laadpaal, of lang genoeg zodat er weer genoeg stroom in de accu zit om naar de eerstvolgende laadpaal te rijden

Weet alleen niet waar ik het idee moet indienen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:01
Waterblok schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:57:
Naar nul: Kris Rifa: YouTube: I drove the Volvo XC40 P8 down to 0% | This is what happened AND thi...
Minder power, uiteindelijk schildpadje dat @Zuilen heb je allemaal genegeerd?
Een reactie van @Zuilen zou wel goed zijn.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je het zover hebt laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Kammika schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:09:
[...]

- Een sleepstand in de software inbouwen, die dus monitoret dat alles nog goed werkt, en dus aangeeft of je kan "slepen" of niet en die je in dit soort situaties kunt gebruiken om weer stroom op te wekken op een leeggereden accu of weg te slepen
- Ik gok zo dat die dan idd nog wel een beetje energie in de accu moet hebben als die op 0 staat. De auto zou bij 0% dus best kunnen "blokkeren" om zelf nog te kunnen rijden, maar moet dan nog genoeg stroom hebben om de regen en alles wat erom heen zit goed genoeg te laten werken om in via slepen de accu weer op te kunnen laden.

Dan hoef je geen moeilijke hulp (ANWB met powerbank, auto afvoeren) te doen in zo'n situatie, maar zou in theorie elke auto je kunnen slepen.. of naar laadpaal, of lang genoeg zodat er weer genoeg stroom in de accu zit om naar de eerstvolgende laadpaal te rijden

Goede tip! Dit zal iets zijn waar alle EV producten natuurlijk nog nooit aan gedacht hebben. En waarschijnlijk zit hier ook geen enkel nadeel aan en is het gewoon zo dat de EV producten gewoon niet snappen hoe een EV werkt of behoort te werken.

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09 18:27

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Dat idee idd en dan de regen wat terugschroeven om het voor de trekkende auto nog ok te laten zijn.

(Realiseer me ineens wel dat je een serieuze auto + rijbewijs e moet hebben om zo’n zware ev überhaupt te mogen slepen :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:09:
[...]

Heeft Volvo die “tow mode” niet? Polestar wel. https://www.polestar.com/...nd-deactivating-tow-mode/

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 03-09-2022 13:25 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Zit er wel op maar daar mag je de auto alleen mee op bergingsvoertuig zetten, zie beschrijving bij de sleepstand:
De sleepstand wordt gebruikt wanneer de auto vrij moet rollen, bijv. om de auto op een bergingsvoertuig te trekken.

De auto mag alleen worden weggesleept op een bergingsvoertuig. De auto mag niet worden weggesleept met de wielen op de grond.

[ Voor 10% gewijzigd door Kammika op 03-09-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik weet niet wat het op een M3 RWD is, maar volle regen op een XC40P8 is 2,2m/s2.
Als je daar tegenaan moet gassen kan je maar beter een flinke SUV of een traktor mee nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor wie het interesseert: hier een video waarin je ziet wat er bij komt kijken om de batterij van een XC40 Recharge te demonteren.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Claude schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:28:
Voor wie het interesseert: hier een video waarin je ziet wat er bij komt kijken om de batterij van een XC40 Recharge te demonteren.
Dat lijkt me niet lastiger dan het vervangen van een verdamper in een 850/S70. Dat is voor een monteur in maximaal 1 dag te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:19:
[...]

Ik weet niet wat het op een M3 RWD is, maar volle regen op een XC40P8 is 2,2m/s2.
Als je daar tegenaan moet gassen kan je maar beter een flinke SUV of een traktor mee nemen...
Yep. Maar wel mooie oplossing als je met 0% staat: je met een trekker laten slepen tot je weer genoeg stroom in de batterij hebt om zelf door te rijden naar een laadpaal.

Ik ben voor de boeren. Misschien kunnen ze een deal met de anwb sluiten en zo een wat bijverdienen 😉 enige wat we nog nodig hebben is een sleepstand op de xc40 die dit mogelijk maakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
"per kilometer slepen kom je in een Tesla ongeveer zes kilometer ver"

Ja ja...

Iets met de wet van behoud van energie of zo...

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Er is weer een nieuwe update aangekondigd. Lijkt mij niet zo bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1X-xhXs5ZSk2jLOA83DJrtVwI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tn3Zhq6NeYwBNcTxEQvAEqEg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
GZL schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:38:

[Afbeelding]
Ook in Zweden hebben ze zomervakantie gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
Venomer schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:35:
[...]

Ja ja...

;w
"Een ouderwetse wekker blijft na 6 slagen opwinden ongeveer 30 uur lopen."

Ja ja...

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:35:
[...]

Ja ja...

;w
Als ik 1 km van een steile berg naar beneden rijd, krijg ik er 1% SoC bij en kan ik 4 km vlak rijden. Die 1:6 kan wel degelijk kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
JTHZZ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:18:
[...]

Als ik 1 km van een steile berg naar beneden rijd, krijg ik er 1% SoC bij en kan ik 4 km vlak rijden. Die 1:6 kan wel degelijk kloppen.
Is er hier een natuurkundige die dit kan uitleggen aan de hand van natuurwetten? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:52:
[...]

Is er hier een natuurkundige die dit kan uitleggen aan de hand van natuurwetten? :S
Max regenereren is bij Volvo met 100kW. 1 minuut rijden (1km afstand met 60km/u) is dus 1,7kWh opgewekt. Daarmee kun je ca 9km rijden (verbruik 18 kWh/100km).
Volgens mij is de max regen van een Tesla maar 75kW dus dan klopt die 6km vrij aardig. Bij een Polestar of Volvo zou het dus nog harder gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 05-09-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
[...]

Waarom een natuurkundige? De wet van behoud van energie zegt dat energie niet verloren kan gaan, of zomaar kan ontstaan. Maar dat zegt niets over kilometers of tijd. Je kan een zware kogel 1km een steile helling oprollen en dan kan ie aan de andere kant 6km lang van een minder steile helling naar beneden rollen.
Stel dat je de Tesla uitrust met een hele zware dynamo. Je hebt dan wel 100 trekkers nodig om 'm te slepen maar daarmee is na 1 km je batterij weer vol. In die ene kilometer is er dan heel veel energie toegevoegd aan de Tesla. En met die energie kun je honderden kilometers rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
NicoB schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:08:
[...]

Waarom een natuurkundige? De wet van behoud van energie zegt dat energie niet verloren kan gaan, of zomaar kan ontstaan. Maar dat zegt niets over kilometers of tijd. Je kan een zware kogel 1km een steile helling oprollen en dan kan ie aan de andere kant 6km lang van een minder steile helling naar beneden rollen.
Stel dat je de Tesla uitrust met een hele zware dynamo. Je hebt dan wel 100 trekkers nodig om 'm te slepen maar daarmee is na 1 km je batterij weer vol. In die ene kilometer is er dan heel veel energie toegevoegd aan de Tesla. En met die energie kun je honderden kilometers rijden.
Er zijn plenty YouTube filmpjes met als onderwerp Tow-charge Tesla. Het kan dus wel, maar of het verstandig is?,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
GZL schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:38:

[Afbeelding]
Inderdaad…..lijkt hooguit op een beetje rommelen in de marge……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58
Al die laaste updates waren gerommel in de marge of zelfs een achteruitgang. Wen er maar aan want dit zal het ook wel blijven bij de XC40/c40 modellen. Focus qua ontwikkeling gaat gewoon naar de nieuwe modellen. En dan mag je hopen dat er heel af en toe eens een leuke nieuwe aanpassing of feature doorgezet wordt naar onze wagens.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 05-09-2022 11:57 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:18:
[...]

Ik ben in de vakantie een keer zo’n 15km met 10% daling gereden. Ging perfect op de regenerwtie en had er een aantal procenten bij. (Weet zo niet meer hoeveel). Ik snap dus ook niet dat dat wel mag met de auto, maar dat de auto met dezelfde kracht (dwz de pk’s van de auto voor je ipv zwaartekracht maar effect is hetzelfde) niet gesleept mag worden om weer op te laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:56:
Al die laaste updates waren gerommel in de marge of zelfs een achteruitgang. Wen er maar aan want dit zal het ook wel blijven bij de XC40/c40 modellen. Focus qua ontwikkeling gaat gewoon naar de nieuwe modellen. En dan mag je hopen dat er heel af en toe eens een leuke nieuwe aanpassing of feature doorgezet wordt naar onze wagens.
Ik vind CarPlay toch een aardig grote wijziging.

Ben ook blij dat ze voorspelde range bug nu weer lijken te fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
NicoB schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:08:
[...]

Je klinkt anders al aardig als een natuurkundige :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:56:
Is die langspeelplaat nog niet grijs gedraaid? Na iedere update wil je dit per se herhalen terwijl er om de zoveel updates telkens weer toch nieuwe dingen bijkomen (bijv CarPlay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:45:
[...]

Is die langspeelplaat nog niet grijs gedraaid? Na iedere update wil je dit per se herhalen terwijl er om de zoveel updates telkens weer toch nieuwe dingen bijkomen (bijv CarPlay)
Kennelijk is ook de azijn nog steeds in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
Kom op jongens. Veel te warm voor die onzin. We hebben allemaal onze eigen ervaringen, achtergrond en karakter. Laten we ons beperken tot discussies over de feiten, en niet over meningen en gevoelens. Die zijn ter kennisgeving stel ik voor.

(Lang epistel van iemand die voor z'n werk in Finland is met de hele geschiedenis en het hoe er waarom en dat het daar helemaal niet warm is nu in 3......2.......1........)

[ Voor 26% gewijzigd door NicoB op 05-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:02:
[...]

Kennelijk is ook de azijn nog steeds in de aanbieding
JA EN WAAR BLIJFT DIE YOUTUBE UPDATE??????

Ik kijk graag Jiskefet tijdens het laden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ergodyne1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:18:
JA EN WAAR BLIJFT DIE YOUTUBE UPDATE??????

Ik kijk graag Jiskefet tijdens het laden... :P
volgens de officiele aankondiging van Google zelf:
The latest first-party app from Google is YouTube to watch videos while you’re parked. Android Automotive’s YouTube app is coming first to Volvo Cars — C40 Recharge seen above — later this year.
"later this year" is natuurlijk een ruim begrip

EDIT:

en deze opmerking hebben ze in januari gemaakt toen ze ook nog zeiden:
Google Assistant on phones, speakers, and other devices will be able to remotely warm up/cool down your vehicle, lock/unlock, and get information (like remaining battery life). These “remote actions” will first be supported on Volvo Cars in the coming months and are meant to control your vehicle even “before you leave the front door.”
"in the coming months" is dus net zo'n ruim begrip...

[ Voor 31% gewijzigd door Kammika op 05-09-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:28:
[...]

volgens de officiele aankondiging van Google zelf:

[...]

"later this year" is natuurlijk een ruim begrip

EDIT:

en deze opmerking hebben ze in januari gemaakt toen ze ook nog zeiden:

[...]

"in the coming months" is dus net zo'n ruim begrip...
"later THIS year", nou, het jaar telt nog zo'n 4 maanden, en dan is het er. Toch nog enigszins SMART benoemd door ze. (positief blijven bekijken maar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
Iemand nog wat ervaring / kennis opgedaan met vibraties in het stuur?
Afgelopen vrijdag de nieuwe XC40 P6 opgehaald, maar vanaf 100 km/h net alsof ik elektrische tandenborstel in m’n handen vast houdt…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper333
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 14:24
Jan Hoogland schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:10:
Iemand nog wat ervaring / kennis opgedaan met vibraties in het stuur?
Afgelopen vrijdag de nieuwe XC40 P6 opgehaald, maar vanaf 100 km/h net alsof ik elektrische tandenborstel in m’n handen vast houdt…….
ik krijg die van mij donderdag... ik zal je op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
[...]

Die 4 km kan je natuurlijk niet terug de berg op rijden.

Maar een zware auto is veel Epotential. Als je van die berg afrijdt mag je massa*hoogte*10 aan energie bijtellen waar een groot deel van de batterij in gaat (ik weet niet hoe efficiënt regen is maar ik zou er niet van staan te kijken als het >50 % is).

Als je vervolgens die energie weer gebruikt om op een vlakke weg weg te rijden, je dat slechts een 1/2*massa*velocity2. Dus dat kan best 4 km zijn voordat die terug gewonnen kilojoules weer op zijn.

Verder is het Telsa trekverhaal gewoon een ander verhaal. Die eerste auto stopt in 1 km genoeg energie in de tesla om 6 km te rijden. Daar hoeft geen afhankelijkheid in te zitten mbt de afstand. Zoals ik al eerder zei moet je met een dikke SUV of traktor komen om die Tesla te trekken, want als die 150Wh/km dan moet het trekkende voertuig er dus 900Wh/km instoppen om die uitspraak te bereiken.

Pagina: 1 ... 103 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"