Lancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:35:
[...]
Ik begin mijn notitieboekje voor de kilometers (privé auto die zakelijk gebruikt wordt) inmiddels behoorlijk zat te worden. We gaan al richting de 2 jaar zonder de beloofde functionaliteit.
Phone as key wordt geen woord meer over gerept, terwijl het wel op de auto hoort te zitten en de stuurhulp is al meer dan een jaar onbruikbaar door de inrichting van het boordsysteem.
En waar het oude systeem een open API heeft, is er voor het Google systeem nog steeds niets bekend. Zo wordt het natuurlijk wel heel erg lastig om optimaal, afgestemd op de actuele stroomprijs, te laden. (bv met Tibber als leverancier)
Allemaal items die wel hebben meegeteld bij de keuze voor de XC40.
Even los van dat je 100% gelijk hebt, probeer ik mee te denken. Ik zit immers binnenkort ook met soortgelijke zaken.
De ritregistratie, daar heb ik in de huidige situatie ook mee te maken.
Wij hebben een lease van het bedrijf, maar omdat we prive kilometers aan een budget hebben gekoppeld van max 10.000 per jaar en het bedrijf dat wil kunnen toetsen EN omdat bepaalde wet en regelgeving van ze vereist dat er zakelijke en woonwerk kilometers inzichtelijk worden gemaakt uitgesplitst op EV, Hybride of Brandstof, moeten wij bijhouden per maand het aantal prive km, het aantal woonwerk en het aantal zakelijke kilometers.
Die plicht tot aantonen van alle zakelijke kilometers is niet direct overheidsplicht, maar indirect, bedrijven kunnen zich aansluiten bij regelingen waarbij andere tarieven gaan gelden voor belastingafdracht etc als je meer dan xx % van je zakelijke en woonwerk kilometers electrisch laat rijden binnen je bedrijf. Exacte voorwaarden ken ik niet, maar ik weet dat mijn werkgever zo'n overeenkomst heeft en daarmee de kosten flink reduceert op bepaald gebied, moet wel elke kilometer op soort worden aangeleverd.
Dus heb ik een zakelijke leasewagen en moet nog steeds kilometers registreren en dus een rittenboekje bijhouden. Kunnen we over debatteren of dat goed/nietgoed blachelijk/niet belachelijk is, dat is een andere discussie, feit is dat het moet bij ons.
Daarom ben ik gaan zoeken naar een simpele vorm die me weinig moeite en tijd kost en die heb ik gevonden.
Ik heb, en wellicht is dat ook een idee voor jou for the time beeing dat Volvo nog geen ritten registratie in de app ingebouwd heeft, een oplossing in excel gevonden.
Op de onedrive van mijn werkaccount staat een excel sheet met de kolommen: datum - van - naar- soort rit - eindstand.
Die excel kan ik vanaf de GSM openen, maar ook vanaf de werklaptop.
Wanneer noteer ik daar iets in?
1- aan het begin van de eerste zakelijke of woonwerk rit na een prive rit, ik heb dus de hele maand augustus wegens vakantie alleen prive gereden, NIETS genoteerd, maar morgen moet ik naar een klant dus vandaag noteer ik: 30-08-22 - van: prive - naar: prive - soort: P - eindstand: 120566 (bijvoorbeeld)
Morgen aan het eind van de werkdag:
31-08-22 - van: woonplaats - naar: Eindhoven klant - soort: Z - eindstand 120859 (bijvoorbeeld)
Idem met woonwerkverkeer, soort: W
Op de laptop staat een tweede excel die bij openen met een macro de waarden uit deze onedrive excel vist, vervolgens per genoteerde rit het aantal km berekend, alles sorteert in 3 items per maand (P, W en Z) en dat hapklaar per maand aan mij voorspiegelt, ik kan dat zo overnemen de laatste dag van de maand in de systemen van de baas.
Willen ze expliciete ritregistratie dan kan ik ze een schermafdruk van de sheet sturen van de laptop.
Waarom ik dit even benoem is omdat je ondanks dat Volvo hier de boel laat verslonsen, je jezelf toch veel werk kunt besparen hiermee. Richt het sim in, vind ook een soortgelijke oplossing puur in je eigen belang.
Ik heb amper werk eraan, de gewoonte om na elke zakelijke, woonwerk rit of eind van een prive periode even die GSM sheet in te vullen geeft 30 seconden werk bij het uitstappen, en minimaal werk bij het indienen.
Je kunt ook een papieren boekje nemen en alles met pen gaan invullen, en dan na afloop weer evrwerken achter de laptop, is veel meer werk ;-)
Maar eens: zeer jammer dat Volvo de app van de EV modellen zoveel beperkter heeft dan die voor de andere modellen, kennelijk loopt er wat spaak tussen de dataoverdrachten van Volvo, Google en App producenten, want als je de beschrijvingen leest zit het al wel in de auto software, maar domweg nog niet koppelbaar naar de app/ Ik evrdenk Google ervan hier de boosdoener in te zijn met hun starre beleidsregels en acteren daarop. Voor hun is Volvo een kleine speler, die gewoon op zijn beurt moet wachten heb ik de indruk.