Mga1600 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
We hadden in die tijd een bijtelling van 22%( rond 2004), maar je hoefde niet bij te tellen als je aan de hand van een km-administratie aan kon tonen dat je niet meer dan 500 km per jaar privé reed. En de controles waren redelijk intensief. Er reden dan wel eens km-auto’s van de belastingdienst in het weekend over de parkeerplaats bij Ikea, of bij het strand en als jouw auto daar bij stond konden ze dat vergelijken met jouw administratie.,als die rit er niet in stond was je de bok.
Een privé auto was dan ook nodig om geen bijtelling te hebben. Mijn laatste leaseauto was een V70D5 en privé hadden we een V70 2.4. Beide hele fijne auto’s overigens. Later die leaseauto ingeleverd en alleen privé gereden met een onkostenvergoeding. Op een gegeven moment overgestapt ( de leeftijd hè……) op hogere auto’s, w.o. XC60’s en als voorlaatste een XC90T8.
Herkenbaar, ook ik heb dit ooit gedaan, van 2010 tot 2012. Je moest dat destijds al per contract met de belastingdienst afsluiten, en dan had je inderdaad 500 km vrij prive, maar per jaar.
Voorwaarden:
- Ritregistratie per enkele reis incl begin en eindstand teller, gereden route en reden voor afwijkingen
- Ritregistratie 5 jaar bewaren en laten tekenen door de wagenparkbeheerder
- Op verzoek aanleveren ritregistratie aan de belastingdienst.
Nadelen:
- veel papierwerk
- Bij afgesloten snelwegen moet je omrijden, dat moet je nauwkeurig noteren in je ritregistratie anders gaan ze vragen stellen waarom je meer kms gereden hebt, vast wel voor prive wordt dan aangenomen.
- Kans op problemen als je toch even ergens een boodschapje haalt
- Ik kwam voor mijn werk ook bij winkelcentra, heb 6x diepgaand moeten uitleggenm dat ik daar beroepshalve en NIET prive was, moest zelfs mijn bankafschriften aanleveren om aan te tonen dat ik er geen prive uitgave gedaan had.... ik was woest, maar dat helpt niet. Gelukkig kon ik naar eer en geweten aantonen dat ik daar beroepshalve was.
Ander geintje: Van kantoor naar huis (70 km) lag op 2 km voor huis de NSO waar ik mijn dochter moest ophalen, als je daar parkeerde en werd betrapt werd de volle 70 km van die rit als prive aangerekend. De NSO lag in een druk winkelcentrum waar ze regelmatig kentekens scanden op dit soort zaken. Een kennis van me met een kind daar is er drie maal geweest met de zakelijke wagen (uit nood omdat hij door file anders te laat was), en werd al betrapt bij de eerste keer. Gevolg: diepgaande controle rittenregistratie, boete en vervolgens naheffing van de fictieve bijtelling van 1 jaar omdat uit de registratie met wat kwade wil >500 km prive te halen viel.
Dus, eerst naar huis, eigen auto pakken en terugrijden en net te laat zijn waardoor je weer boze gezichten van de NSO kreeg omdat ze 5 minuten langer moesten doorwerken.
Daarom ben ik van dat systeem afgestapt, heb de bijtelling voor lief genomen en rij een leasewagen ook privé ondanks de kosten en beperking in km (10000 per jaar, anders per km bijbetalen).
Neem nu de XC40, als ik die private moet leasen zit ik rond 700 per maand (ruwweg), Als ik hem koop moet ik al een lening afsluiten, ben ik rond 1000 per maand kwijt (is persoons afhankelijk, dus hang me niet aan dit bedrag op) voor 60 maanden en dan zijn er ook nog kosten voor verzekering, vanaf 2026 MRB en ook de 'brandstof' en uiteraard onderhoud.
Als ik hem via de zaak lease, geen kosten anders dan bijtelling en een eigen bijdrage, netto komt mij dat neer op 410 per maand. Ik rij 8000 prive per jaar gemiddeld, dus ook daar geen extra kosten, en dat betekent dat de leaseconstructie voor de XC40 via de werkgever met bijtelling en eigen bijdrage verreweg de goedkoopste is voor mij.
Dan maar wat km registratie, want we moeten wel per maand zakelijk en prive gescheiden noteren ivm die 10000 vrije km per jaar. Maar dat is niet zo intensief als de ritregistratie voor de belastingdienst, dat is drama.