donleone83 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:51:
[...]
Het eerlijke verhaal is dat we het als Nederland helemaal nooit meer over zwakkere tegenstanders of kleinere landen kunnen hebben. We zijn jarenlang afgegleden naar de kelder van het Europese voetbal en wisten zelfs daarin niet te overleven.
Vanuit onze Nederlandse voetbalvisie ben ik er van overtuigd dat je tegen dat soort clubs alleen maar kan verliezen. Ze spelen gegroepeerd, hangen voor de goal en zijn vaak geslepen op de counter met een snelle spits en vernuftige middenvelder. Vanuit onze Nederlandse visie van verzorgd voetbal gebaseerd op balbezit, opbouw van achteruit en een snelle balcirculatie is spelen tegen een team dat zelf wil voetballen en ruimte laat makkelijker.
Overigens staat Union Berlin in de Bundesliga twee plekken hoger en 5 punten los van het Frankfurt dat gisteren Barcelona uit de EL knikkerde en zijn ook Partizan en Slavia echt geen koekenbakkers. Geen enkele reden om de prestatie van Feyenoord te bagatelliseren op basis van de tegenstanders. Op welk niveau dan ook: een Europese halve finale halen is, zoals je zelf ook aangeeft, gewoon knap en een prestatie van formaat.
Mee eens, maar het is ook vooral dat men vooraf al het een troost toernooi is, met allemaal c garnituur. Daar stappen mensen niet snel vanaf als ze hun mening eerder al geventileerd hebben.
Natuurlijk, er zitten ook echt wel dat soort clubs tussen, maar die spelen vaak super scherp, verdedigen met man en macht waardoor je er nauwelijks doorheen komt.
Maar ach, laat die mensen het lekker roepen, zijn dezelfde mensen die roepen dat de beker (of JC schaal) geen echte prijs is wanneer het niet hun eigen clubje betreft.
Oprecht, kijk eens naar het seizoen dat Ajax (wow wat was dat een prestatie) de finale van de UEFA cup haalde: Legia Warschau, CELTA de Vigo, Schalke onder andere. Berlin staat er een stuk beter voor dan Schalke, Legia (eigenlijk vergelijkbare teams/ clubs) wordt nu onder de nietszeggende clubs geschaard omdat mensen niet durven toegeven dat het best meevalt qua clubs en niveau.
Met hierboven wil ik niet de prestaties van Ajax bagatelliseren ofzo overigens, maar vooral duidelijk maken dat meningen zo gekleurd zijn, dat het lastig is er enige nuance uit te halen.
Zo ook de reactie hierboven, Ajax wint van Schalke (ja, doe club die daarna heel snel af gleed) die nu in de 2e Bundesliga speelt. Dat was heel knap, een paar jaar later is Union Berlin (die boven de club die Barcelona uitschakelt staat) uitgeschakeld door Feyenoord en dan stelt zo'n club niets voor.
Wanneer gaan mensen leren dat je niet naar namen en resultaten uit het verleden moet kijken, maar hoe een club het nu doet, zowel Europees in het huidige seizoen als in de competitie. Heel mooi hoor dat club x in het verleden niet veel voorstelde, maar het gaat om het nu. Er kan heel veel op zijn plek vallen waardoor een tegenstander / club boven zichzelf uitstijgt, of iig heel lastig te bespelen is. Is het dan een nietszeggende club of tegenstander die je maar moet oprollen met 5-0, omdat sommigen de club niet kennen omdat die Europees nooit hoge ogen gooide, of de laatste x jaar niet?
Ten slotte wel super mooi dat Feyenoord het heeft gehaald, ik had er na vorige week een hard hoofd in, maar ze hebben mijn ongelijk bewezen. Na de 1-1 dacht ik ook, daar gaan we weer, denk ook dat de assist van hun keeper heel welkom was.
[
Voor 14% gewijzigd door
jbdeiman op 15-04-2022 08:29
]