Klopt. Een statistiek is niet heiligmakend en ook geen feit, maar dat zegt ook niemand.
Het is een onderbouwing, die vooral interessant is zodra het een langere periode betreft. Hoe langer de periode, hoe betrouwbaarder de statistiek.
Simpel voorbeeld: Op basis van Expected Goals zou Feyenoord afgelopen seizoen 2e moeten zijn geworden en PSV 3e. Dit betekent niet dat PSV onterecht 2e is geworden, maar houdt simpelweg in dat de doelpuntenmakers van PSV vaker scoorden dan op basis van de Expected Goals verwacht zou mogen worden. Oftewel, bij PSV presteerden de doelpuntenmakers beter dan deze statistiek verwacht. Dat is mede een gevolg van individuele kwaliteit; hoe beter de aanvaller hoe vaker dit voorkomt. Gebeurt dit eenmalig, dan zegt het nog weinig. Gebeurt dit vaker, dan is het al een indicatie. Gebeurt dit structureel (zoals een volledig seizoen), dan zegt dit iets over de kwaliteit van de aanvaller(s).
Zo moet je de cijfers van bijv. Benitez ook zien.
Op basis van het 'Expected goals on target' model overpresteert hij bij Nice. En niet alleen over het gehele vorige seizoen, maar zelfs sinds hij bij Nice in de basis staat, wat maar liefst 5 seizoenen op rij het geval is.
Oftewel, hij overpresteert daar structureel. En dat zegt natuurlijk wel iets.
Als ik net als @
Baseman77 psv’ er zou zijn dan zou ik op basis van de aangehaalde statistieken heel blij zijn, net als destijds met bv Zahavi en Gotze, die op papier geweldig waren. Echter, het bleken duurbetaalde krachten die nauwelijks beslissend waren.
Nauwelijks?
Dan heb je toch wat gemist. En het geeft aan dat je de statistieken niet volledig begrijpt.
Zahavi zijn statistieken waren uitstekend bij zijn nationale team en in China, dat toonde aan dat hij op dat niveau een geweldige aanvaller is. Dan is het echter afwachten of hij dit ook kan op een hoger niveau. En dat bleek niet het geval te zijn, in ieder geval niet structureel. Wat de statistieken ook aantonen.
Götze is nooit een speler geweest die het moest hebben van zijn goals en assists, hij is namelijk de man van de voorassist. Degene ook die druk zet, die altijd vrijloopt, die de bal snel verplaatst, die zijn medespelers weet te vinden, die technisch en tactisch van erg hoog niveau is. En dit liet hij ook zien bij PSV. Götze was erg belangrijk voor PSV, maar niet op het gebied van goals en assists en dat was ook logisch. Wat wederom de statistieken aantoonden.
Je weet op voorhand gewoon niet hoe goed iemand in een team past. Neem Gomes bijvoorbeeld: de held bij psv maar liet het daarna nergens meer zien.
Ik ben het met je 1e zin eens, maar Gomes die het na PSV nergens meer liet zien?
Na PSV heeft hij maar liefst 294 wedstrijden in de Premier League gekeept; 134 bij Spurs en 160 bij Watford. Dat noem ik niet nergens.
Ik hoop vooral dat psv geen gekke financiële dingen doet, al vrees ik er wel voor
Waarom vrees je ervoor?
Bij PSV zien ze een grote kans om komend seizoen kampioen te worden, wat logisch is aangezien Ajax ook de trainer heeft verloren en ook zij de selectie flink moeten renoveren door allerlei transfers. Daarbij probeert PSV enkele grootverdieners aan te trekken (waarvan Benitez er eentje is), maar wordt dit gecompenseerd doordat andere grootverdieners vertrekken (Götze) of reeds vertrokken zijn (Bruma, Zahavi en in mindere mate Mvogo).
Tekengelden kunnen hoog zijn, maar dit gaat ten koste van de pot voor transfers.
PSV heeft sowieso een 15 tot 20 miljoen beschikbaar voor transfers, afhankelijk van verkopen kan dit oplopen. Vooralsnog zijn alleen de transfervrije keepers Waterman en Benitez aangetrokken.
Het is natuurlijk altijd afwachten, maar het lijkt er niet op dat PSV grote financiële risico's neemt.