Napo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:58:
Voor Eredivisiebegrippen zijn het oudere spelers, zeker bij de top van de Eredivisie. Zeker als de club tranfsersommen als belangrijk inkomstencomponent heeft is dat niet handig
Tadic is 32, Klaassen is 28, Haller is 27, Tagliafico is 28, Blind is 31 en Stekel is 38.
De nieuwe aankopen Berghuis en Pasveer zijn respectievelijk 29 en 37.
Dat is blijkbaar geen probleem?
PS: Ik zie dat overigens niet als een probleem, aangezien een balans tussen de verschillende leeftijdsgroepen juist ontzettend belangrijk is. Met te veel jeugd kom je er niet, helemaal internationaal.
Internationaal zijn met name de topteams gemiddeld ook ouder, juist omdat ervaring (in combinatie met kwaliteiten) de doorslag kan geven.
Hopen dat de balans er blijft en er jongere spelers ook nog de kans gaan krijgen op het middenveld.
De balans was afgelopen seizoen juist weg, door een tekort aan spelers met ervaring en de juiste instelling.
Mede daarom zijn Van Ginkel en Pröpper aangetrokken, zij hebben de ervaring, de leeftijd, het leiderschap (met name Van Ginkel), de instelling en de kwaliteiten om PSV sterker te maken.
Hetzelfde geldt overigens voor Ramalho.
Puur qua kwaliteiten is hij niet (veel) beter dan Teze en Boscagli, maar door zijn ervaring en leiderschap staat het achterin meteen veel beter bij PSV. Dat helpt, helemaal in een voetbalwijze die Nederlanders niet kennen (en ja, dat zegt veel over een gebrek in de opleidingen).
Waarbij de 23 jarige Sangaré heel veel zal spelen, Van Ginkel en Pröpper zullen meer onderling afwisselen.
In dat perspectief vraag ik me overigens wel af of Ajax dit seizoen ingaat met twee keepers ouder dan 37, een keeper van 21 en een niet speelgerechtigde keeper. Lijkt me niet geheel risicoloos.
Nou ja, Stekel en Pasveer zijn niet erg blessuregevoelig.
Al snap ik ook niet helemaal waarom Pasveer gehaald is terwijl Stekel bleef.
Waarom denk je dat PSV hem vorig seizoen zo graag wilde hebben, terwijl men wist dat hij het grootste gedeelte van het seizoen moet revalideren? Dat was een investering (in tijd en energie, aangezien Chelsea zijn salaris betaalde) voor dit seizoen. PSV heeft daardoor uitstekend kunnen inschatten hoe sterk Van Ginkel nu is.
Hij zal niet wekelijks spelen, maar mede daarom is Pröpper ook gehaald. Ik verwacht dat Pröpper meestal basisspeler wordt en Van Ginkel eerder zal invallen.
In het geval Propper, als hij vorig seizoen z'n niveau had gehaald (en fit was gebleven) had Brighton hem niet laten gaan voor een appel en een ei
Pröpper speelde 3 seizoenen alles en naar volle tevredenheid, vorig seizoen raakte hij echter geblesseerd en in de tussentijd presteerden zijn vervangers uitstekend. Daardoor kwam hij op de bank terecht en mocht hij uiteindelijk vertrekken. Dat wil niet zeggen dat hij niet goed genoeg meer was, helemaal voor de Eredivisie.
Op de trainingen laat hij overigens zien nog uitstekend te kunnen voetballen, zijn overzicht en balcontrole vallen goed op in de oefenvormen van Schmidt. Met name als men heel weinig tijd heeft aan de bal, dan is hij rustig en beheerst en verliest hij nauwelijks de bal.