Mark31 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:54:
[...]
De ene jaar heb je meer pech , en de andere jaar heb je meer geluk, de jaren dat je meer geluk hebt word je kampioen , en het andere jaar dat je meer pech hebt word je dat niet.
Ik kan genoeg wedstrijden van vorige jaar bij PSV opnoemen waarbij ze met pech niet wisten te scoren , en daardoor punten verloren , en Ajax daardoor kampioen werd, met het lijstje wat ik ook al stuurde met momenten dat je geluk hebt.
xG Ajax 3,30 Go Ahead , 0,30 ..
Eindstand 0-0 , dat noem ik ook deels pech.
Ik vind die xG altijd een beetje een wassen neus. Met de paar (echt toch wel) kansen die GA Eagles gisteren had, was het niet heel raar geweest als 1 van die (meen 2) kansen erin was gevlogen zeg maar. Dus omdat iemand uit een moeilijke hoek de Keeper tot een lastige redding dwingt, telt dat als '0,0xxx' expected goal, als iemand 1-op-1 naar de keeper loopt te klooien dan telt dat als 1 expected goal, wat zegt die Expected goals dan nog? Eigenlijk niets.
Natuurlijk heeft Ajax meer geschoten dan GA Eagles (29 om 2 maal), van die 29 maal schieten, dat dan je een hogere Expected Goal hebt dan GA Eagles, lijkt mij wiedes, maar van die 29 waren er 24 praktisch kansloos (in die zin, 0 Expected goals), of omdat je in een muur van spelers schiet, of omdat het schot gewoon niet goed was. Dan heb je nog de 5 maal dat ze wel op goal schoten (let wel, dat is nog geen 20% van de schoten die ze lossen, die het doel überhaupt zou halen), waar Hahn er deze wedstrijd een paar keer goed bij zat 4 van de 5 waren een redding, en 1 bal op de paal).
Zet je dat af tegen GA Eagles, dan hebben zij 2 maal geschoten, en 2 maal was dat ook echt op goal.
Dan heb je ook nog andere statistieken, hoekschoppen kreeg Ajax nauwelijks, ondanks het overwicht, Ajax heeft ook meer overtredinkjes gemaakt (frustratie?), GA Eagles naast die 2 schoten op goal, 2 maal buitenspel en slechts 1 gele kaart, dus heel vervelend voetbalden ze in die zin ook niet. Denk ik aan de verdedigers van GA Eagles, die wonnen alles, Haller kwam er niet aan te pas, ook niet door de lucht.
Wat ik hiermee zeggen wil: Het is maar net hoe je statistieken leest/ hoe je ze wilt gebruiken. Je kan ze altijd op meerdere manieren uitleggen, opdat ze net in je eigen straatje passen.
Ajax was in mijn ogen gewoon slecht/ onmachtig tegen GA Eagles, die de zaakjes goed voor elkaar hadden. Er lijkt geen alternatief plan te zijn, Ajax kon (volgens velen) altijd zo lekker creatief door zo'n muur voetballen, nou ik zie het niet terug in veel gevallen. Ja als ze ruimte krijgen, dan voetballen ze er zo tussendoor.
Dit soort wedstrijden win je door continu te 'beuken' op de muur of de bal achter de muur, of van achter de muur (achterlijn halen) erin te slingeren, maar dat gebeurde nauwelijks. Tot de laatste 10 minuten ongeveer, toen zette Ajax eindelijk aan. Waarom beginnen ze niet zo, en als ze 1-0 (of 2-0) voor staan, nemen ze een beetje gas terug, omdat de tegenstander ook onmachtig is. Willen ze een resultaat dan komen de ruimtes dan wel.
Het leek wel alsof ze er vanuit gingen 'zo winnen we ook wel', en pas kort voor tijd bedachten dat het wel een beetje fanatieker mocht, omdat ze bijna punten dreigden te verliezen. Tjah, dat is ongeveer 80 minuten te laat. Wat je overigens altijd ziet is dat wanneer je erg slap begint/ begint van 'we winnen toch wel' (onderschatting) dat dat heel lastig om te draaien is.
dat is zeker veel, maar wanneer je kijkt naar hoe die verliespunten tot stand komen is het nog erger. Dat ze punten verspelen tegen goede tegenstanders is niet zo erg, maar dat je zoveel laat liggen tegen de 'kleintjes' is wel erg. Win je met 5-0 van PSV speel je daarna tegen kleintjes zo slap dat je de winst die je daar haalde alweer kwijt bent.
ph4ge schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:45:
Wat kan je als trainer nog meer doen als een team opstellen dat 29 kansen creëert en vele spelers opstellen die normaal gesproken een goal kunnen maken?
Dit soort wedstrijden heb je weleens. Ajax had de laatste weken regelmatig geluk dat de eerste kans gelijk een goal was, en scoorde meer dan je zou verwachten op basis van het aantal kansen. Dan is het een kwestie van tijd voordat het stuivertje een keer verkeerd valt.
Maar even van die 29 kansen waren er maar 5 echt kansrijk (Dwz, op de goal zeg maar), de rest was gewoon uit een 2e lijn proberen op goed geluk door een betonnen muur met gaatjes precies even groot als de bal te schieten.
[
Voor 16% gewijzigd door
jbdeiman op 08-11-2021 12:40
]