Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:03:
Correctie: jij vindt het “troep”. Dat is wat anders.
Nee...

Het is gewoon TROEP !!! :P

Ik heb niet zomaar dat merk ontweken als de pest in al die jaren dat ik xDSL had ;)
Voor veel mensen een prima compleet - maar wel gesloten - product.
Totdat ik moet langskomen om effe naar het netwerk te kijken... :z
Onze oosterburen gebruiken niet anders. DECT ondersteuning, mesh etc.
Dat komt alleen maar door het Fritz gedeelte en het feit dat T-Mobile onder andere het hele land heeft volgegooid met die dingen...

Maar ook daar kennen ze echt wel genoeg andere merken gelukkig ;)
En ook nog eens het enige verkrijgbare XGS-PON product waar de glasvezel zo in kan.
Doe mij maar lekker een losse Nokia 010 ONT die onder de verantwoordelijkheid van Delta/Caiway valt :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:18:
Het is gewoon TROEP !!! :P

Ik heb niet zomaar dat merk ontweken als de pest in al die jaren dat ik xDSL had ;)
Sorry, maar dat slaat nergens op. Ik heb denk ik al wel 20 jaar Fritzboxen, en heb pas de 3e. Er is er nog nooit eentje kapot gegaan, ze worden enkel vervangen omdat er behoefte is aan snellere hardware of andere features.
Softwarematig worden ze ook enorm lang (10 jaar oid) ondersteund. Als er eens wat is zijn er supersnel patches, en je kunt bij specifieke problemen rechtstreeks met de fabrikant mailen.
Daarbij komt nog een combinatie van features (bijv ingebouwde DECT centrale, antwoordapparaat en VPN) die je nergens anders vindt.

Ik zou nooit meer iets anders willen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 16-02-2024 19:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Gewoon mooie apparatuur, voor ieder wat wils, mij lijkt het fijn om mee te werken :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 05:43
Van AON naar XGS-PON overstappen (ivm IPv6 ondersteuning) blijkt nog wel een dingetje.

Na even met de klantenservice aan de lijn te zitten blijkt dat Caiway zo'n wissel naar XGS-PON alleen toelaat bij nieuwe klanten of het wisselen van pakket type (bijv. van Alleen Internet naar Internet & TV of andersom).

Bij verlenging van huidige pakket of het wisselen van snelheid binnen hetzelfde type pakket laten ze de overschakel naar XGS-PON niet toe tenzij het echt nodig is (>= 1gig snelheid).
Ik vermoedde dat het misschien aan de kosten van modelruil lag, maar aanbieden om eigen modem te gebruiken na de wissel (heb hier nog een Nokia XS-010X-Q liggen) mocht ook niet baten.

Als oplossing werd aangekaart "Even een jaartje een ander abonnement type nemen, en dan terug naar huidige abonnement. Dan behoudt je XGS-PON" of "Abonnement volledig opzeggen, en als 'nieuwe klant' weer een abonnement aanvragen. De 14 dagen levertijd dan voor lief nemen."

De klantenservice kon ook niet kon vertellen waarom deze regel er precies is. Heeft iemand hier enig idee?

[ Voor 21% gewijzigd door gamefreakin op 17-02-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je kunt niet hetzelfde abonnement houden en tegelijkertijd een heel ander abonnement nemen. Want daar komt het dan op neer. Daarnaast heb je sowieso een een andere router nodig. Je gaat van Genexis naar Nokia, eigen apparatuur gebruik staat hier volledig los van.

Hoe dan ook je kunt gewoon van AON naar XGS-PON zonder te wisselen tussen Caiway of Delta. Zonder dat je meer dan een dag zonder internet hoeft te zitten. Je krijgt alleen een nieuw abonnement die hoort bij XGS-PON.

Caiway en Delta hebben je zelfs graag over, is goedkoper voor hun.

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-02-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:45:
Hoe dan ook je kunt gewoon van AON naar XGS-PON zonder te wisselen tussen Caiway of Delta. Zonder dat je meer dan een dag zonder internet hoeft te zitten. Je krijgt alleen een nieuw abonnement die hoort bij XGS-PON.

Caiway en Delta hebben je zelfs graag over, is goedkoper voor hun.
Zou het graag geloven, maar naar een lang gesprek met verschillende klantenservice medwerkers blijkt dat Caiway het niet zomaar toelaat. Alleen als je wisselt van abonnementstype wordt het gedaan.
Ik heb nu een Alleen internet abonnement en ik kan dus alleen XGS-PON krijgen door naar een Internet & TV of Alles-in-1 abonnement over te stappen.

Als je overstapt naar hetzelfde type abonnement doen ze geen wissel tenzij het technisch vereist is. Dat het wel mogelijk is om dat type abonnement via XGS-PON te krijgen (mijn overburen hebben exact hetzelfde type abonnement als ik, maar via XGS-PON) is voor Caiway niet relevant, een wissel van AON naar XGS-PON binnen dezelfde types doen ze simpelweg niet.

Als het klopt wat de klantenservice zegt tenminste
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:45:
Daarnaast heb je sowieso een een andere router nodig. Je gaat van Genexis naar Nokia, eigen apparatuur gebruik staat hier volledig los van.
Bedoel je hier niet het modem? Ik ben me bewust dat PTP en XGS-PON modems verschillen van elkaar en dat ik mijn Genexis Titanium niet meer kan gebruiken.
Caiway stuurt daarvoor zelf de Nokia XS-2426G-B, en eventueel heb ik zelf de Nokia XS-010X-Q (ook een XGS-PON ONT) liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door gamefreakin op 17-02-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 21:24
Waarom niet overstappen naar Delta. Krijg je ook vaak een betere aanbieding als nieuwe klant, dan een extra (kleinere) korting vanwege verlengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Digicien op 17-02-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
gamefreakin schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Zou het graag geloven, maar naar een lang gesprek met verschillende klantenservice medwerkers blijkt dat Caiway het niet zomaar toelaat. Alleen als je wisselt van abonnementstype wordt het gedaan.
Ik heb nu een (maandelijks opzegbaar) Alleen internet abonnement en ik kan dus alleen XGS-PON krijgen door naar een Internet & TV of Alles-in-1 abonnement over te stappen. Bij andere Alleen Internet abonnementen doen ze geen wissel. Als het klopt wat de klantenservice zegt tenminste
Zover ik weet moet het kunnen. Heb je meerdere mensen gesproken die allemaal hetzelfde aangaven?
Bedoel je hier niet het modem?
Nee, modem heb je bij DSL en coax internet en jij hebt glasvezel en dus geen modem. :)
Ik ben me bewust dat PTP en XGS-PON modems verschillen van elkaar
Bij Delta/Caiway is XGS-PON ook PtP trouwens. Je bedoelt hier AON i.p.v. PtP.
Caiway stuurt daarvoor zelf de Nokia XS-2426G-B, en eventueel heb ik zelf de Nokia XS-010X-Q (ook een XGS-PON ONT) liggen.
Klopt en die Nokia XS-2426G-B is altijd nodig. Nodig om je abonnement te activeren en ook nodig bij een eventuele storing anders gaat de klantenservice je niet helpen. Een Nokia XS-010X-Q kun je pas registeren nadat je abonnement actief is.

[ Voor 5% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-02-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:13:
Nee, modem heb je bij DSL en coax internet en jij hebt glasvezel en dus geen modem. :)
Blijft een discussiepunt. Bij glasvezel is sprake van pulscode modulatie of fase modulatie. Er is dus wel degelijk modulatie-demodulatie aan beide kanten. Dus kun je met enige syntactische vrijheid wel degelijk van een modem (en tegelijkertijd dan vaak gecombineerd met router en accesspoint) spreken.

Maar goed, in de volksmond is een modem het apparaat aan de telefoonlijn. Providers en fabrikanten spreken van “residential gateway”. Ook wel mooi.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat is een mooie naam idd, zullen we het anders in het Nederlands de digitale woningspoort of toegangspoort noemen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-02-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:23

Roetzen

he.net Certified Sage

gamefreakin schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:06:
[...]
Ik heb nu een (maandelijks opzegbaar) Alleen internet abonnement
Ziggo klanten in buurten waar glasvezel aangelegd wordt of aangelegd is "dreigen" soms met overstappen om iets gedaan te krijgen, zoals korting.

Misschien kan jij het omgekeerde doen. "dreigen" met terug naar Ziggo gaan. Bij Ziggo heb je wel IPv6... })

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
Digicien schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:07:
Waarom niet overstappen naar Delta. Krijg je ook vaak een betere aanbieding als nieuwe klant, dan een extra (kleinere) korting vanwege verlengen.
Dat zat ik te overwegen, maar bij Delta was het nieuwe klant aanbod 35 p/m voor 8 maanden terwijl bij Caiway mijn verlengingsaanbod neerkwam op 35 p/m voor 12 maanden. Dus moet even kijken hoe dat afweegt tegen de looptijd.
Zover ik weet moet het kunnen. Heb je meerdere mensen gesproken die allemaal hetzelfde aangaven?
5 medewerkers in totaal (3 via telefoon en 2 via chat) die allemaal hetzelfde aangaven: XGS-PON wordt aangezet bij nieuwe klanten of als je tussen één van de abonnementstypes (Alleen Internet, Internet & TV, Alles-in-1) wisselt. Wijzigen of verlengen binnen hetzelfde type doen ze geen wissel van AON naar XGS-PON (ook niet op aanvraag).
Media converter/ONT dan als we specifiek willen zijn. Doelde meer op dat het niet perse een router hoeft te zijn.
Klopt en die Nokia XS-2426G-B is altijd nodig. Nodig om je abonnement te activeren en ook nodig bij een eventuele storing anders gaat de klantenservice je niet helpen. Een Nokia XS-010X-Q kun je pas registeren nadat je abonnement actief is.
Ah. Ik dacht omdat je eerder in je post verwees naar "router" je met "eigen apparatuur" doelde op mijn eigen router i.p.v. de eigen ONT. Vandaar de verwarring.
Roetzen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Ziggo klanten in buurten waar glasvezel aangelegd wordt of aangelegd is "dreigen" soms met overstappen om iets gedaan te krijgen, zoals korting.

Misschien kan jij het omgekeerde doen. "dreigen" met terug naar Ziggo gaan. Bij Ziggo heb je wel IPv6... })
"Helaas" geen Ziggo in deze regio. Had het woordje overstappen/opzeggen al een paar keer laten vallen bij de klantenservice maar dat mocht niet baten tot nu toe. De reactie was "Dat is begrijpelijk, ik denk ook wel dat dit iets is dat verbeterd kan worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gamefreakin schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:34:
Media converter/ONT dan als we specifiek willen zijn. Doelde meer op dat het niet perse een router hoeft te zijn.
<pedant>

Een media converter zet alleen puls of fase gemoduleerd licht om in spanningsverschillen (meestal op de aansluitingen van een RJ-45 connector).

Bij XGS-PON is veel meer nodig voor identificatie, autorisatie, encryptie, decryptie, beheer etc.

Dus media converter is onjuist. Optical Netwerk Terminal is een mooi woord dat veelomvattend is.

</pedant>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 20:51
Zijn er in dit topic ook medewerkers van Caiway actief? Ik heb een administratief probleem bij een kennis dit ik maar niet opgelost krijg.

Situatie: mevrouw heeft jaren in een "buiten" gebied van Oldenzaal gewoond. Daar is glasvezel aangelegd en de gebruikers betalen daar dan een extra besrag voor per maand. Volgens mij is het iets van 10 of 12 euro.

Mevrouw is inmiddels verhuisd en woon nu binnen de bebouwde kom naast mijn ouders.
Ze heeft een verhuizing doorgeven via Caiway en alles werkt al een tijdje prima. Echter blijft ze dat extra bedrag betalen voor glasvezel in het buitengebied! Dat is natuurlijk niet meer van toepassing!

Zowel Caiway als Delta snappen er blijkbaar niets van. Er is haar verteld dat iedereen in Oldenzaal dat extra bedrag betaald. Dikke onzin. Mijn ouders die ernaast wonen (blok van 2) betalen het ook niet.

Iemand een idee hoe ik dit voor haar opgelost krijg? Zijn er hier Caiway medewerkers die even mee kunnen kijken misschien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flappie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:55:
Zijn er in dit topic ook medewerkers van Caiway actief? Ik heb een administratief probleem bij een kennis dit ik maar niet opgelost krijg.

Situatie: mevrouw heeft jaren in een "buiten" gebied van Oldenzaal gewoond. Daar is glasvezel aangelegd en de gebruikers betalen daar dan een extra besrag voor per maand. Volgens mij is het iets van 10 of 12 euro.

Mevrouw is inmiddels verhuisd en woon nu binnen de bebouwde kom naast mijn ouders.
Ze heeft een verhuizing doorgeven via Caiway en alles werkt al een tijdje prima. Echter blijft ze dat extra bedrag betalen voor glasvezel in het buitengebied! Dat is natuurlijk niet meer van toepassing!

Zowel Caiway als Delta snappen er blijkbaar niets van. Er is haar verteld dat iedereen in Oldenzaal dat extra bedrag betaald. Dikke onzin. Mijn ouders die ernaast wonen (blok van 2) betalen het ook niet.

Iemand een idee hoe ik dit voor haar opgelost krijg? Zijn er hier Caiway medewerkers die even mee kunnen kijken misschien? :)
Degenen die het niet betalen, hebben die het soms afgekocht? Dus eenmalig de volle mep betaalt ooit? Of de bewoners daarvoor op dat adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 20:51
ernstoud schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Degenen die het niet betalen, hebben die het soms afgekocht? Dus eenmalig de volle mep betaalt ooit? Of de bewoners daarvoor op dat adres?
Situatie is dat ze verhuisd is naar een woning binnen de bebouwde kom waar de toeslag niet van toepassing is. Mijn ouders betalen het ook niet en ze wonen er naast. Daar is de toeslag nooit van toepassing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

gamefreakin schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:34:

"Helaas" geen Ziggo in deze regio. Had het woordje overstappen/opzeggen al een paar keer laten vallen bij de klantenservice maar dat mocht niet baten tot nu toe.
Buitengebied? Dan zit je in dezelfde positie als ik zat voordat er hier glasvezel kwam. Je bent overgeleverd aan een quasi monopolist. De prioriteit ligt bij DeCa in het zo snel mogelijk de vlag planten in zo veel mogelijk gebieden om de concurrentie voor te zijn. Er zit weinig anders op dan je ziel in lijdzaamheid bezitten. Uiteindelijk willen ze wel het hele netwerk ombouwen naar GPON, maar dat staat niet boven aan de prioriteitenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:54

ofc

Flappie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Situatie is dat ze verhuisd is naar een woning binnen de bebouwde kom waar de toeslag niet van toepassing is. Mijn ouders betalen het ook niet en ze wonen er naast. Daar is de toeslag nooit van toepassing geweest.
Voor de vastrechtvergoeding moet je bij delta netwerk zijn (https://www.deltanetwerk.nl/klantenservice, deltafibernetwerk@vastrechtvergoeding.nl of 088 75 85 800).

De administratie is daar niet op orde.

Ik had in 2019 voor eenmalige afkoop gekozen, maar kreeg drie jaar later mail over 'Start facturatie vastrechtvergoeding':
...
Door een technische fout aan onze kant is deze vastrechtvergoeding tot op heden niet in rekening gebracht. Onze excuses hiervoor. Inmiddels hebben wij deze fout in onze systemen hersteld. Eventuele eerdere maandelijkse betalingen zullen wij niet met terugwerkende kracht in rekening brengen.
...
Dat heeft drie weken heen en weer mailen gekost voordat het opgelost was.

En nu kreeg ik na een verhuizing weer zo'n mail voor mijn nieuwe adres met dezelfde melding over een 'technische fout'. Dit keer had ik echt nog niets betaald en duurde het minder dan drie jaar, dus het gaat al beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
Roetzen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:44:
[...]

Buitengebied? Dan zit je in dezelfde positie als ik zat voordat er hier glasvezel kwam. Je bent overgeleverd aan een quasi monopolist. De prioriteit ligt bij DeCa in het zo snel mogelijk de vlag planten in zo veel mogelijk gebieden om de concurrentie voor te zijn. Er zit weinig anders op dan je ziel in lijdzaamheid bezitten. Uiteindelijk willen ze wel het hele netwerk ombouwen naar GPON, maar dat staat niet boven aan de prioriteitenlijst.
Nee, geen buitengebied. Deze regio is gewoon geen Ziggo gebied. Caiway is hier (Westland, Schiedam, Maassluis enz.) ook de kabel leverancier.

Ik zit intussen te kijken naar mogelijkheden tot overstappen naar Delta. Is intern min of meer hetzelfde bedrijf als Caiway maar een overstap betekent wel een wissel naar XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

gamefreakin schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:11:
[...]

Nee, geen buitengebied. Deze regio is gewoon geen Ziggo gebied. Caiway is hier (Westland, Schiedam, Maassluis enz.) ook de kabel leverancier.
Ah, natuurlijk. De kabel is niet overal van Ziggo. Wel bijna, maar niet overal. Op fietsafstand van mij ligt nota bene ook nog zo'n Caiway eilandje: Doorn Hoe kon ik dat vergeten? :)
[
Ik zit intussen te kijken naar mogelijkheden tot overstappen naar Delta. Is intern min of meer hetzelfde bedrijf als Caiway maar een overstap betekent wel een wissel naar XGS-PON.
Op sommige plaatsen levert Freedom ook over het Delta glasvezelnetwerk. Je zou de postcodecheck eens kunnen doen. Bij Freedom heb je gegarandeerd IPv6. En ook nog zonder de kinderziektes... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:57:
[...]

En ook nog zonder de kinderziektes... >:)
Dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:31
gamefreakin schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:11:
[...]

Denk dat het probleem hier zit in het feit dat ze een snelheidsverhoging <1gbit vol automatisch kunnen regelen. Dat kost nauwelijks wat voor DeCa. Voor een wissel naar XGS-PON is een monteur nodig in de PoP en bij mensen thuis. Dat kost toch gauw een paar honderd euro. Dat bedrag moet ergens vandaan komen en te verantwoorden zijn.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

EWS99 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Denk dat het probleem hier zit in het feit dat ze een snelheidsverhoging <1gbit vol automatisch kunnen regelen. Dat kost nauwelijks wat voor DeCa. Voor een wissel naar XGS-PON is een monteur nodig in de PoP en bij mensen thuis. Dat kost toch gauw een paar honderd euro. Dat bedrag moet ergens vandaan komen en te verantwoorden zijn.
De omschakeling van de AON netten naar XGS-PON heeft gewoon geen prioriteit. De prioriteit ligt bij het uitrollen van nieuwe aansluitingen. Dat omschakelen doen ze natuurlijk het liefst per wijk of zelfs nog groter gebied tegelijk. Maar zelfs dat zullen ze dus pas grootschalig gaan doen als de situatie qua uitrol van nieuwe aansluitingen een beetje gestabiliseerd is. Logisch dus ook dat DeCa geen tijdpad wil noemen voor die omschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Flappie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:55:
Zijn er in dit topic ook medewerkers van Caiway actief?
Ik heb een administratief probleem bij een kennis dit ik maar niet opgelost krijg.

Zijn er hier Caiway medewerkers die even mee kunnen kijken misschien? :)
In theorie @Caiway maar of daar iemand nog wat mee doet :?

Misschien dat één van de netwerkmedewerkers uit het [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 Topic iemand een schop kunnen geven voor je ?!
Andrehj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:41:
Sorry, maar dat slaat nergens op.
Dat slaat wel ergens op : 100% Eigen ervaring :P
Ik heb denk ik al wel 20 jaar Fritzboxen, en heb pas de 3e.
Er is er nog nooit eentje kapot gegaan, ze worden enkel vervangen omdat er behoefte is aan snellere hardware of andere features.
Om precies dat voor elkaar te krijgen ben ik destijds voor mijn xDSL verbinding aan de DrayTek modellen gegaan :Y)
Softwarematig worden ze ook enorm lang (10 jaar oid) ondersteund.
Dat is welgeteld !! 1 !! keer gebeurd en absoluut geen standaard service !!
Als er eens wat is zijn er supersnel patches, en je kunt bij specifieke problemen rechtstreeks met de fabrikant mailen.
Ik kan me juist herinneren dat in dat enkele bovenstaande geval juist sprake was van vertraging...
Daarbij komt nog een combinatie van features (bijv ingebouwde DECT centrale, antwoordapparaat en VPN) die je nergens anders vindt.
VPN heeft iedereen zowat ondertussen en waren altijd al genoeg keuzes voor dus dan blijft het telefoonverhaal over en dat was het dan ook wel :P

Wil je echter dat hele verhaal goed uitwerken dan zal je toch echt aan een DIY VoIP oplossing moeten gaan dus de schaalbaarheid ervan was/is ook beperkt...

In ander nieuws....

Vandaag opeens allerlei services die zitten te flippen en willen verifiëren dat ik echt ben wie ik claim te zijn en zo dus ik effe snel kijken in mijn Router en wat testjes doen =>

Ja hoor...

Weer eens een ander IP adres uit het niks gekregen! :O

Er was niet eens onderhoud voor zover ik weet ?!?! :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Vandaag opeens allerlei services die zitten te flippen en willen verifiëren dat ik echt ben wie ik claim te zijn en zo dus ik effe snel kijken in mijn Router en wat testjes doen =>

Ja hoor...

Op CGNAT overgezet misschien? :/

[ Voor 88% gewijzigd door rfbroek op 19-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nee, dat gelukkig niet en heb ik ook vorig jaar laten uitzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

En nu even iets anders...

Heeft iemand al eens geprobeerd of de Nokia XS2426G-B die wordt uitgedeeld op het XGS-PON netwerk ook IPv6 Prefix delegation ondersteunt? Dwz als je er in router mode een andere router achter hangt of die dan van de /56 een kleinere prefix uitdeelt aan die tweede router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:04
nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Ja hoor...

Ik was rond 12:40 vandaag ook weer de klos. Allerlei connecties die opnieuw verbinding maken. Gelukkig wordt via DDNS de boel weer snel recht gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:18:
Heeft iemand al eens geprobeerd of de Nokia XS2426G-B die wordt uitgedeeld op het XGS-PON netwerk ook IPv6 Prefix delegation ondersteunt?
Dwz als je er in router mode een andere router achter hangt of die dan van de /56 een kleinere prefix uitdeelt aan die tweede router?
99,99% zeker weten dat de Nokia 2426 dat waarschijnlijk niet doet zoals vrijwel alle door ISP's uitgeleverde Routers :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:26:
[...]
99,99% zeker weten dat de Nokia 2426 dat waarschijnlijk niet doet zoals vrijwel alle door ISP's uitgeleverde Routers :-(
99.99%? Hmm.. De Arris connectbox van Ziggo deed het ooit wel, zo heb ik zelf geconstateerd. Ik had er een oude Fritz!box die in router mode stond in geprikt en die kreeg netjes een /60 (of was het een /59, of /61? dat weet ik even niet meer) toegewezen waar ie zelf ook weer van alles mee kon doen.

Ik zou ook niet weten waarom een provider router dat niet zou doen, het is ten slotte gewoon onderdeel van de IPv6 specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 11:31
5 februari overgestapt naar caiway van ziggo , scheelde veel geld .
Heb al 11 dagen geen internet dus helemaal niks .
4 monteurs geweest.

Vind het een drama , wanneer kan je ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Hoe kun je geen internet hebben? Waarom werkt de Caiway niet en waarom de Ziggo niet? Toch één van twee kan gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
upschur schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:45:
5 februari overgestapt naar caiway van ziggo , scheelde veel geld .
Heb al 11 dagen geen internet dus helemaal niks .
4 monteurs geweest.

Vind het een drama , wanneer kan je ontbinden?
Als je eens uitlegt hoe en wat? Wellicht komt er dan hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:35:
99.99%? Hmm.. De Arris connectbox van Ziggo deed het ooit wel, zo heb ik zelf geconstateerd.
Ik had er een oude Fritz!box die in router mode stond in geprikt en die kreeg netjes een /60 (of was het een /59, of /61? dat weet ik even niet meer) toegewezen waar ie zelf ook weer van alles mee kon doen.

Ik zou ook niet weten waarom een provider router dat niet zou doen, het is ten slotte gewoon onderdeel van de IPv6 specs.
OK, maar ik lees echt overal zo'n beetje dat als je zoiets wilt dat de meeste ISP's je dan een Zakelijk Abonnement willen aansmeren dus ik zou er nooit op rekenen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:35:
[...]

OK, maar ik lees echt overal zo'n beetje dat als je zoiets wilt dat de meeste ISP's je dan een Zakelijk Abonnement willen aansmeren dus ik zou er nooit op rekenen in ieder geval :)
Bij veel providers zijn de modem/routers die ze bij de zakelijke abonnementen uitgeven dezelfde als bij de cosumenten abos.

Maar goed, ik vroeg of iemand het met de Nokia XS-2426 al geprobeerd heeft. Die vraag heb je niet beantwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:41:
Bij veel providers zijn de modem/routers die ze bij de zakelijke abonnementen uitgeven dezelfde als bij de cosumenten abos.
De firmware kan echter verschillen !! ;)
Maar goed, ik vroeg of iemand het met de Nokia XS-2426 al geprobeerd heeft.
Die vraag heb je niet beantwoordt.
Reken er gewoon niet op en knal lekker je eigen Router aan de WAN vast :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:44:
[...]

De firmware kan echter verschillen !! ;)
Dat zou kunnen, maar ik heb daar geen enkele aanwijzing voor.
Reken er gewoon niet op en knal lekker je eigen Router aan de WAN vast :Y)
Ik reken er ook niet op, maar ik wil er ook niet op rekenen dat het niet zo is. Ik ben gewoon op zoek naar de informatie.

Dus: Is er iemand die al geprobeerd heeft of de Nokia XS-2426 IPv6 prefix delegatie ondersteunt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linuxnu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik heb een Fritzbox XGS-PON glasvezelmodem en deze heeft een uitstekende connectie met Caiway.

Zorg ervoor dat je de laatste softwareversie hebt voor je Fritzbox:

https://download.avm.de/fritzbox/

AVM, de fabrikant van Frtizbox, zegt, hoe je een verbinding met Caiway maakt.

https://nl.avm.de/service...-van-caiway-configureren/

Als je geen verbinding kunt maken, kun je de instellingen (MAC, VLAN-ID) handmatig invoeren.
VLAN-ID moet op 100 staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Linuxnu op 21-02-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hier in het dorp is glasvezel aangelegd. Binnenkort zal dat ook in de meterkasten worden geinstalleerd. Weet iemand welk type aansluitkastje Caiway / Delta daarbij gebruikt en (vooral) welk type aansluitstekker daar in moet? Is dat een SC/APC?
Dan kan ik eens kijken of ik van dat type een 4 meter lange kabel kan vinden (naar een stekker SC/UPC die in de Fritzbox past die meer dan de standaard 2 meter verderop komt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:55:
Hier in het dorp is glasvezel aangelegd. Binnenkort zal dat ook in de meterkasten worden geinstalleerd. Weet iemand welk type aansluitkastje Caiway / Delta daarbij gebruikt en (vooral) welk type aansluitstekker daar in moet? Is dat een SC/APC?
Dan kan ik eens kijken of ik van dat type een 4 meter lange kabel kan vinden (naar een stekker SC/UPC die in de Fritzbox past die meer dan de standaard 2 meter verderop komt).
Attema FTU.

Zie:

https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu

Je krijgt dat de Nokia XS-2426b-g geleverd, daaraan zit een glasvezel met aan de andere zijde een slede zoals in de FTU gaat.

Het beste wat je kunt doen is aan de onderzijde van die Nokia het klepje los maken, dan zie je een groene SC/APC connector. Die in een koppelstukje doen en dan een naar keuze lengte SC/APC de juiste connector voor de FB aanschaffen.

Op de AVM winkel in NL staat die volledige set:

https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

Wel goed kijken wat er dan in die FB moet; dus LC of SC en APC (groen) of UPC (blauw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linuxnu
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:55:
Je hebt voor een Fritzbox glasvezelmodem een SC-APC naar SC-UPC kabel nodig.

SC/APC (Subscriber Connector/Angled Physical Contact) = groen, voor de box in de meterkast

SC/UPC (Subscriber Connector/Ultra Physical Contact) = blauw, voor de Fritzbox XGS-PON

Bijvoorbeeld:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ernstoud schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:24:
Attema FTU.

Zie:

https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu

Je krijgt dat de Nokia XS-2426b-g geleverd, daaraan zit een glasvezel met aan de andere zijde een slede zoals in de FTU gaat.

Het beste wat je kunt doen is aan de onderzijde van die Nokia het klepje los maken, dan zie je een groene SC/APC connector. Die in een koppelstukje doen en dan een naar keuze lengte SC/APC de juiste connector voor de FB aanschaffen.

Op de AVM winkel in NL staat die volledige set:

https://fritzshop.nl/glas...groen-glasvezelkabel.html

Wel goed kijken wat er dan in die FB moet; dus LC of SC en APC (groen) of UPC (blauw).
Dankjewel! In de FB moet en SC/UPC, dat staat prima uitgelegd in bij AVM.

Volgens jou zou ik dus nodig hebben:
1. 2 meter kabel SC/UPC naar SC/APC.
2. Een groen koppelstukje voor SC/APC

Maar door die verlenging krijg ik toch een extra kabelovergang met extra verliezen? Is het niet veel logischer om de kabel in de Attema FTU los te maken en dan direct daar een langere (4 of 5 meter) glasvezelkabel met SC/APC te doen?

Edit: Ik vond net deze handleiding over de stappen die je moet volgen om een stekkertje in de Attema FTU te verwisselen. Vandaar dat je waarschijnlijk de methode met het verlengstukje aanraadde?
Dankjewel. Die is alleen te kort, maar deze (van 5 meter) ziet er wel degelijk uit:
https://www.amazon.nl/-/e...tallations/dp/B08CVV2VC7/
Of deze:
https://www.fs.com/de-en/...ttribute=25289&id=1088747

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 21-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linuxnu
[...]

Dankjewel. Die is alleen te kort, maar deze (van 5 meter) ziet er wel degelijk uit:
Ik heb een 2 meter kabel en dat werkt uitstekend, 5 meter kan zeker ook. Ze zeggen echter dat het niet te lang moet zijn. Ik weet niet of dit de verbinding aanmerkelijk slechter maakt. Je moet de kabel echter niet knikken. Je hoeft in ieder geval de Nokia-modem niet te openen. Daaronder zit alleen een groene SC/APC aansluiting. Koop beter direct een kabel met SC/UPC-aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Dankjewel! In de FB moet en SC/UPC, dat staat prima uitgelegd in bij AVM.

Volgens jou zou ik dus nodig hebben:
1. 2 meter kabel SC/UPC naar SC/APC.
2. Een groen koppelstukje voor SC/APC

Maar door die verlenging krijg ik toch een extra kabelovergang met extra verliezen? Is het niet veel logischer om de kabel in de Attema FTU los te maken en dan direct daar een langere (4 of 5 meter) glasvezelkabel met SC/APC te doen?

Edit: Ik vond net deze handleiding over de stappen die je moet volgen om een stekkertje in de Attema FTU te verwisselen. Vandaar dat je waarschijnlijk de methode met het verlengstukje aanraadde?

[...]

Of deze:
https://www.fs.com/de-en/...ttribute=25289&id=1088747
Verliezen in glasvezelkabel en koppelstukjes zijn verwaarloosbaar.

Tip: ga niet rommelen met die Attema slede. Deze FTU is niet van erg hoge kwaliteit.

Nog wat meer info:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 21-02-2024 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Linuxnu schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik heb een 2 meter kabel en dat werkt uitstekend, 5 meter kan zeker ook. Ze zeggen echter dat het niet te lang moet zijn. Ik weet niet of dit de verbinding aanmerkelijk slechter maakt. Je moet de kabel echter niet knikken. Je hoeft in ieder geval de Nokia-modem niet te openen. Daaronder zit alleen een groene SC/APC aansluiting. Koop beter direct een kabel met SC/UPC-aansluiting.
Al zet je er 100 meter aan.. besef dat de SFP gemaakt is om 20 km. te overbruggen. In feite doet de lengte in je huis er niet toe, verwaarloosbaar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 06:40
Er is zeker niks meer terecht gekomen van de aangekondigde snelheidsverhoging per 1 maart of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
vrieske schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:57:
Er is zeker niks meer terecht gekomen van de aangekondigde snelheidsverhoging per 1 maart of wel ?
Ik hoor van iemand dat vandaag wel de prijs naar boven is gegaan maar niet de snelheid

Men zou voor het eerst deze koppeling hebben losgelaten.

Maar ik weet het verder niet want ik zit bij zusjes Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
vrieske schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:57:
Onlangs wel de verbinding plat zien gaan, maar blijkbaar kwam dat door het weer die avond en niet een snelheidsupgrade :P :+

Wat dat betreft is deze MYTH dan ook gelijk BUSTED :
ernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:49:
Het is wel heel wat anders dan de duizenden fouten per uur op mijn VDSL lijn bij slecht weer met onweer.
Daar heeft glas nul last van.
>:) :P :+

Ze hebben het wel voor elkaar gekregen om nog tweemaal mijn IP adres te veranderen... :') _O- :F

Echt super fijn i.c.m. services waarbij je niet kan zeggen "Hou eens op met het checken vanaf welk IP adres ik inlog !!!" ergens in je account instellingen... :|
Mapje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:40:
Ik hoor van iemand dat vandaag wel de prijs naar boven is gegaan maar niet de snelheid

Men zou voor het eerst deze koppeling hebben losgelaten.
Dat zou echt serieus minder zijn, want dan is er nog minder reden voor mij om mijn huidige abonnement te behouden en ben ik eerder geneigd om naar alternatieve opties te gaan kijken...
Maar ik weet het verder niet want ik zit bij zusjes Delta.
Zo zag ik daar een mooi 250 Mbps abonnement dat misschien wel interessant zou kunnen zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Onlangs wel de verbinding plat zien gaan, maar blijkbaar kwam dat door het weer die avond en niet een snelheidsupgrade :P :+

Wat dat betreft is deze MYTH dan ook gelijk BUSTED :
:?

Je doet een aanname dat jouw verbinding uitviel door weersomstandigheden en daar verbind je de conclusie aan dat ik een mythe aanhaal? Dat is wel heel sterk, zeker aangezien ik bewijs kan laten zien dat het geen mythe is. Mijn glasvezelverbinding toont geen enkele crc error of zo bij regen of bliksem. Mijn VDSL verbinding heeft dan duizenden errors per minuut. Logisch natuurlijk, VDSL gaat over koperdraad dat extreem gevoelig is voor elektromagnetische straling die vrijkomt bij bliksem. Getwiste aders om dat te vereffenen maar dat is nooit 100%. Glasvezel heeft hier nul last van.

En ja, ik weet waarover ik praat HTS elektrotechniek, zendamateur e.d.

Hoezo mythe?

Feit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:51:
Mijn glasvezelverbinding toont geen enkele crc error of zo bij regen of bliksem.
Nou, die van mij viel dus gewoon UIT terwijl het buiten stormde en het kon echt geen onderhoud zijn, want het was nog geen 00:00 uur :P

Nog nooit eerder meegemaakt, maar ook zulk weer nog nooit meegemaakt sinds ik glasvezel heb dus wat mij betreft was dat ook gelijk de reden dat de boel opeens zonder reden uitviel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Nou, die van mij viel dus gewoon UIT terwijl het buiten stormde en het kon echt geen onderhoud zijn, want het was nog geen 00:00 uur :P

Nog nooit eerder meegemaakt, maar ook zulk weer nog nooit meegemaakt sinds ik glasvezel heb dus wat mij betreft was dat ook gelijk de reden dat de boel opeens zonder reden uitviel...
Maar n=1 betekent niet opeens dat jouw ervaring de generieke waarheid is.

Als mijn hond blaft en op dat moment valt hier de electriciteit uit, betekent niet dat er een causaal verband is. Toeval bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Dat geldt andersom natuurlijk ook, er zullen genoeg mensen zijn met VDSL die geen problemen hebben tijdens onweer en regen. Zoals bij mijn vriendin bv. En ja ik heb ook een elektronica opleiding gehad, maar ik blijf er heel bescheiden onder. :+

Wat wel vaak voorkwam bij bv Ziggo is dat de coax vol water liep tijdens regen, een zogenaamde "verzopen kabel". Dat geeft ook de raarste fouten. Misschien heb je wel een verzopen KPN koperen kabel gehad..

Misschien kan zelfs een brakke glasvezel koppeling in de grond ook vollopen? :)

[ Voor 12% gewijzigd door rfbroek op 02-03-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:19:
Dat geldt andersom natuurlijk ook, er zullen genoeg mensen zijn met VDSL die geen problemen hebben tijdens onweer en regen. Zoals bij mijn vriendin bv.
Maar heb je dan ook op dat moment de Upstream en Downstream CRC errors en de Remote Site en Central Office FEC errors bekeken?

Want het TCP protocol "repareert" die errors, dus je merkt er niets van. Je ziet alleen in de logs van de (in dit geval) de Experiabox die errors enorm oplopen.

En ja, ik woon in een 120 jaar oud huis, zal me niets verbazen als de KPN koperkabel 50 jaar oud is of nog ouder.. En misschien nog wel met pupin spoelen er in.

Dus bij mij zal het erger zijn dan bij nieuwere aanleg. Maar feit blijft dat koperlijnen van in dit geval 3 km. vatbaar zijn voor electromagnetisme van bliksem, statische electricteit, brommer bobines etc. etc., en glasvezel totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aankomende week wordt mijn huidige glasvezel abbonement omgezet en hiervoor heb ik een nieuw modem thuisgestuurd gekregen, een Nokia
echter, mijn oude Genesis modem ligt al een paar jaar te verstoffen op zolder, omdat mijn glasvezel verbinding direct op mijn Ubuquiti Dream machine Pro is aangensloten dmv. een ONT

nu kreeg ik zojuist een mailtje van Caiway met de aankondiging van de wijzigingen etc. dat triggerde mij om eens te kijken wat er eigenlijk nu staat te gebeuren. (behalve dat mijn abonnement wordt aangepast natuurlijk)

Blijkbaar ga ik van PtP glasvezel internet naar XGS-PON, maar moet ik nu (omdat ik een UDM gebruik) iets aanpassen in de settings van de UDM, of moet ik een compleet nieuwe ONT aanschaffen? of gaat alles geruisloos over?

het is mij niet geheel duidelijk, wie weet raad?

edit: hmmm, ik vind hier denk ik al mijn info: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 03-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad. Daar vind je alles en nog meer.

Komt er op neer dat je of de geleverde Nokia in DMZ set, een SFP+ in je router plaatst of een losse ONT aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Inderdaad. Daar vind je alles en nog meer.

Komt er op neer dat je of de geleverde Nokia in DMZ set, een SFP+ in je router plaatst of een losse ONT aanschaft.
inderdaad, dan is dat in elk geval duidelijk.
overigens vergiste ik mij, ik heb nu ook een SFP+ in de UDM pro zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen qua aansluiten voor nieuwe klanten? Hoe lang duurde het ongeveer tussen bestellen en daadwerkelijk ingebruikname, en waren daar nog obstakels?

Ik zit binnenkort met een sleuteloverdracht, hoe vlot ik na de verhuizing weer online kan gaat deels bepalend zijn of ik voor Caiway of Odido ga. :+

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2024 09:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:14
D4NG3R schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:24:
Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen qua aansluiten voor nieuwe klanten? Hoe lang duurde het ongeveer tussen bestellen en daadwerkelijk ingebruikname, en waren daar nog obstakels?

Ik zit binnenkort met een sleuteloverdracht, hoe vlot ik na de verhuizing weer online kan gaat deels bepalend zijn of ik voor Caiway of Odido ga. :+
Houd rekening met 1.5-3 weken voor je online bent (mocht er niks fout gaan)
Mocht je bridgemode willen heb je een ander ONT/SFP nodig.

deze is gelukkig goed te verkrijgen op meerdere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:14:
Maar heb je dan ook op dat moment de Upstream en Downstream CRC errors en de Remote Site en Central Office FEC errors bekeken?

Want het TCP protocol "repareert" die errors, dus je merkt er niets van. Je ziet alleen in de logs van de (in dit geval) de Experiabox die errors enorm oplopen.

En ja, ik woon in een 120 jaar oud huis, zal me niets verbazen als de KPN koperkabel 50 jaar oud is of nog ouder.. En misschien nog wel met pupin spoelen er in.
Dan is het inderdaad niet raar dat je problemen had... LOL! 7(8)7
Dus bij mij zal het erger zijn dan bij nieuwere aanleg. Maar feit blijft dat koperlijnen van in dit geval 3 km. vatbaar zijn voor electromagnetisme van bliksem, statische electricteit, brommer bobines etc. etc., en glasvezel totaal niet.
Je vergeet dat een kabel precies dat is : Maar een kabel...

Als de PoP plat is gegaan of een (tijdelijke) opdonder heeft gehad dan heb je niks aan dat kabeltje dat tegen blikseminslagen kan !! B)
D4NG3R schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:24:
Ik las laatst dat Odido geen IPv6 heeft en nog verder achterloopt dan Delta/Caiway op dat gebied dus hou daar ook rekening mee !! ;)

Wat wel relax is als je iets anders dan Delta/Caiway kiest via je Delta/Caiway Glasvezelaansluiting is dat je dan gewoon een losse ONT krijgt en niet hoeft te klooien met het ding zelf aanschaffen en dus gewoon je eigen Router kan blijven gebruiken i.p.v. dat gare Nokia 2426 onding !!! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:47:
Ik las laatst dat Odido geen IPv6 heeft en nog verder achterloopt dan Delta/Caiway op dat gebied dus hou daar ook rekening mee !! ;)
Het zegt wel wat over het beleid, van beide bedrijven, maar puntje bij paaltje mis ik hier niks aan.
Wat wel relax is als je iets anders dan Delta/Caiway kiest via je Delta/Caiway Glasvezelaansluiting is dat je dan gewoon een losse ONT krijgt en niet hoeft te klooien met het ding zelf aanschaffen en dus gewoon je eigen Router kan blijven gebruiken i.p.v. dat gare Nokia 2426 onding !!! d:)b
Hmm, dit komt dan weer beter uit voor Odido. Ik heb waarschijnlijk voldoende aan de standaard modem/router welke meegeleverd word, maar deze zonder al te veel gedoe te kunnen vervangen is wel een pre.

Nog even over nadenken, het prijsverschil tussen de twee is in ieder geval verwaarloosbaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmorgen een uur stroomstoring bij de POP of verder in de uplink:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5-RqyNM3Dpdjy797vVgu_9WRYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiK56b38iZ3cKdU5JKV5CdqX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit stond er op de Caiway storingspagina.

[ Voor 76% gewijzigd door ernstoud op 11-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:43

13art

Moderator Mobile
Gisteren het Caiway internet geïnstalleerd. Alles verliep voorspoedig. Modem aangesloten, startte netjes op, ssid en wachtwoorden kunnen instellen, etc. Tot het moment dat ik mijn laptop aanslingerde. Om de één of andere reden gaan de laptop en de nokia modem niet goed samen. Waar op de telefoon het internet via WiFi blijft werken (ook tijdje mobiele data uitgezet om te zien of niet stiekem ook een mobiele data signaal gebruikt werd) klapt het er een soort van uit op de laptop. Ik zeg een soort van, omdat de laptop wel een WiFi verbinding ziet, maar verder niks kan laden, downloaden of wat dan ook.

Heb de drivers van de netwerkkaart al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, andere WiFi kanalen ingesteld, andere bandbreedte, modem opnieuw opgestart, het mocht allemaal niet baten. Nu maar mijn vertrouwde TP-Link router middels de DMZ aan het modem gehangen en nu heb ik weer een probleemloze verbinding. Iemand enig idee of het wat anders kan zijn dan een brakke chip in het modem oid?

Heb ze bij Caiway in ieder geval maar gevraagd om een nieuw modem. Eens zien of dat wat oplost. Willen ze die niet geven, prima dan maar via de TP-Link waar ik nog nooit een probleemee heb gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 23-03-2024 07:38 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:33:
Gisteren het Caiway internet geïnstalleerd. Alles verliep voorspoedig. Modem aangesloten, startte netjes op, ssid en wachtwoorden kunnen instellen, etc. Tot het moment dat ik mijn laptop aanslingerde. Om de één of andere reden gaan de laptop en de nokia modem niet goed samen. Waar op de telefoon het internet via WiFi blijft werken (ook tijdje mobiele data uitgezet om te zien of niet stiekem ook een mobiele data signaal gebruikt werd) klapt het er een soort van uit op de laptop. Ik zeg een soort van, omdat de laptop wel een WiFi verbinding ziet, maar verder niks kan laden, downloaden of wat dan ook.

Heb de drivers van de netwerkkaart al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, andere WiFi kanalen ingesteld, andere bandbreedte, modem opnieuw opgestart, het mocht allemaal niet baten. Nu maar mijn vertrouwde TP-Link router middels de DMZ aan het modem gehangen en nu heb ik weer een probleemloze verbinding. Iemand enig idee of het wat anders kan zijn dan een brakke chip in het modem oid?

Heb ze bij Caiway in ieder geval maar gevraagd om een nieuw modem. Eens zien of dat wat oplost. Willen ze die niet geven, prima dan maar via de TP-Link waar ik nog nooit een probleemee heb gehad.
Ok. Jammer dat je niet echt goed duidelijk maakt wat er op de laptop gebeurt.

Krijgt de laptop wel een IP adres? Wat geeft “ipconfig” vanaf de command line? Hebben we het over Windows op de laptop? 2.4 of 5.8 GHz? an, ac, ax?

Wat geeft “netsh wlan show interface” vanaf de command line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Ok. Jammer dat je niet echt goed duidelijk maakt wat er op de laptop gebeurt.

Krijgt de laptop wel een IP adres? Wat geeft “ipconfig” vanaf de command line? Hebben we het over Windows op de laptop? 2.4 of 5.8 GHz? an, ac, ax?

Wat geeft “netsh wlan show interface” vanaf de command line?
Excuus, dacht het redelijk duidelijk neer gezet te hebben voor een redelijke leek 8)7
offtopic:
Geef mij maar mobiele telefoons in plaats van netwerk zaken.

In eerste instantie is er gewoon verbinding, kan ik browsen, downloaden etc. Maar dat houdt dan ineens plotsklaps op. Volgens windows (op een laptop) is er nog steeds verbinding met de modem/router, maar that's it. Heel soms hielp het om even de WiFi verbinding te verbreken en weer opnieuw te verbinden, maar meestal werkte dit niet en moest de laptop weer opnieuw opgestart worden. Dus ja, er moet wel een ip adres toegewezen worden aangezien het in eerste instantie voor een korte periode werkt maar daarna er opeens uit klapt.

Of het op de 2,4 of 5Ghz was durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 23-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Excuus, dacht het redelijk duidelijk neer gezet te hebben voor een redelijke leek 8)7

In eerste instantie is er gewoon verbinding, kan ik browsen, downloaden etc. Maar dat houdt dan ineens plotsklaps op. Volgens windows (op een laptop) is er nog steeds verbinding met de modem/router, maar that's it. Heel soms hielp het om even de WiFi verbinding te verbreken en weer opnieuw te verbinden, maar meestal werkte dit niet en moest de laptop weer opnieuw opgestart worden. Dus ja, er moet wel een ip adres toegewezen worden aangezien het in eerste instantie voor een korte periode werkt maar daarna er opeens uit klapt.

Of het op de 2,4 of 5Ghz was durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Ok. Dus wel een wifi verbinding maar geen internet. Kun je op zo’n moment de verbinding met de router testen door vanaf de commando regel “ping 192.168.1.254” in te geven. Dan weten we of in ieder geval wifi goed werkt en er verbinding met de router is.

Merkwaardig issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Ok. Dus wel een wifi verbinding maar geen internet. Kun je op zo’n moment de verbinding met de router testen door vanaf de commando regel “ping 192.168.1.254” in te geven. Dan weten we of in ieder geval wifi goed werkt en er verbinding met de router is.

Merkwaardig issue.
Dat ga ik eens testen vanmiddag, kom ik op terug.

Maar inderdaad wel merkwaardig. Des te meer omdat het alleen op de laptop lijkt te zijn, er in eerste instantie wel gewoon data uitgewisseld wordt en dat plotsklaps ophoudt. En als ik nou met de TP-Link ook problemen had (of gehad zou hebben voor de overstap naar Caiway) dan gaf het ook al meer duidelijkheid, maar nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Merkwaardig issue.
Apart, ik krijg het op het moment niet zo snel gereproduceerd waar het gisteren om de haverklap mis ging. Het enige wat nu anders is dan gisteren is de ssid. Hier één letter van weg gehaald omdat de WiFi naam anders hetzelfde is als die van de TP-link.

Zou het kunnen dat de laptop zich op de een of andere manier verslikte in de netwerkverbinding aangezien ik deze dezelfde naam en ww had gegeven als bij de tplink? (uiteraard niet beide tegelijk in de lucht gehad, tplink stond gisteren uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Apart, ik krijg het op het moment niet zo snel gereproduceerd waar het gisteren om de haverklap mis ging. Het enige wat nu anders is dan gisteren is de ssid. Hier één letter van weg gehaald omdat de WiFi naam anders hetzelfde is als die van de TP-link.

Zou het kunnen dat de laptop zich op de een of andere manier verslikte in de netwerkverbinding aangezien ik deze dezelfde naam en ww had gegeven als bij de tplink? (uiteraard niet beide tegelijk in de lucht gehad, tplink stond gisteren uit).
Dezelfde SSID lijkt me geen bezwaar zolang er maar 1 AP daarmee actief is. Ik neem aan dat je met “ww” de WPA of WPA2 sleutel bedoelt?

Dit alles is niet helemaal mijn kennis gebied maar bij WPA en WPA2 is sprake van een rekey interval, na enige tijd wordt er door access point en clients een nieuwe key afgesproken. Ik kan me dan - maar echt geen idee of dit werkelijk kan - voorstellen dat je dan bij gelijke key na switchen tussen TP-Link access point en de Nokia gewoon wel verbinding krijgt maar dat de rekey update tussen cliënt en access point fout gaat. De cliënt denkt nog met de TP-Link te praten maar het is de Nokia geworden (of andersom).

Geen idee of dit het issue is maar het klinkt plausibel.

Ben benieuwd of je met andere SSID en key nu geen problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Dezelfde SSID lijkt me geen bezwaar zolang er maar 1 AP daarmee actief is. Ik neem aan dat je met “ww” de WPA of WPA2 sleutel bedoelt?

Dit alles is niet helemaal mijn kennis gebied maar bij WPA en WPA2 is sprake van een rekey interval, na enige tijd wordt er door access point en clients een nieuwe key afgesproken. Ik kan me dan - maar echt geen idee of dit werkelijk kan - voorstellen dat je dan bij gelijke key na switchen tussen TP-Link access point en de Nokia gewoon wel verbinding krijgt maar dat de rekey update tussen cliënt en access point fout gaat. De cliënt denkt nog met de TP-Link te praten maar het is de Nokia geworden (of andersom).

Met ww (wachtwoord) bedoelde ik inderdaad de wpa2 sleutel. Ik ga zo even wat langer achter de laptop zitten (klaar met klussen op zolder) om te zien of de issue terugkeert. En zo ja, dan de router te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Heb het SSID weer even terug gezet naar de naam zoals op de TPLink, TPlink weer uit gezet, en nu beginnen de problemen weer op te spelen... De ping gaf ook even aan 'timed out'
C:\>ping 192.168.1.254

Pinging 192.168.1.254 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 192.168.1.254: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.254: bytes=32 time=2ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.254:
Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 2ms, Average = 1ms
Om de één of andere reden, wanneer ik de SSID dus dezelfde naam geef als op/bij de TPLink (de TPLink uiteraard uit zet), gaat het dus ergens mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Heb het SSID weer even terug gezet naar de naam zoals op de TPLink, TPlink weer uit gezet, en nu beginnen de problemen weer op te spelen... De ping gaf ook even aan 'timed out'

[...]

Om de één of andere reden, wanneer ik de SSID dus dezelfde naam geef als op/bij de TPLink (de TPLink uiteraard uit zet), gaat het dus ergens mis.
Dus andere SSID en WPA2 sleutel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Dus andere SSID en WPA2 sleutel gebruiken.
Alleen de SSID aanpassen is voldoende. Of mijn TPlink achter de Nokia hangen. Eén van die twee, waarbij ik uit luiheid neig naar de tweede 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Alleen de SSID aanpassen is voldoende. Of mijn TPlink achter de Nokia hangen. Eén van die twee, waarbij ik uit luiheid neig naar de tweede 8)7
Waarbij het mooi zou zijn als een netwerk specialist dit zou kunnen verklaren…

Overigens was er dus - gezien de output van Ping - wel gewoon verbinding maar met veel packet loss. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Waarbij het mooi zou zijn als een netwerk specialist dit zou kunnen verklaren…

Overigens was er dus - gezien de output van Ping - wel gewoon verbinding maar met veel packet loss. Bijzonder.
Ja, of kort verlies van de verbinding er werd het weer relatief snel opgepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:33:
Iemand enig idee of het wat anders kan zijn dan een brakke chip in het modem oid?
Er zijn gevallen waarbij de WLAN NIC van de Laptop en de Laptop zelf elkaar niet leuk vinden of de WLAN NIC van de Laptop en de WLAN Chip/SoC van de Router met WiFi of Accesspoint elkaar niet leuk vinden...

Welke Laptop gebruik je ?
Welke WLAN NIC zit daarin ?
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:59:
offtopic:
Geef mij maar mobiele telefoons in plaats van netwerk zaken.
Als je een echte telefoon gebruikt dan kan je daarmee ook :
- Pingen
- Tracerouten
- Dig of Nslookup gebruiken

:P :+
Heb je niet ergens iets van Multicast verkeer dat de boel volpropt of een loop veroorzaakt :?

IPTV kastjes en Google Chromecast meuk en zo...
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:52:

Dat zou niks uit mogen maken, maar wat wel bij me opkomt :
- Één van de twee kan geen lange SSID namen aan ?!
- Windows die zich verslikt in de WiFi configuratie en je dus het beste op alle mogelijke manieren ervoor moet zorgen dat die SSID niet meer aanwezig is om hem vervolgens weer vers erin te zetten!
Dezelfde SSID lijkt me geen bezwaar zolang er maar 1 AP daarmee actief is.

Dit alles is niet helemaal mijn kennis gebied maar bij WPA en WPA2 is sprake van een rekey interval, na enige tijd wordt er door access point en clients een nieuwe key afgesproken. Ik kan me dan - maar echt geen idee of dit werkelijk kan - voorstellen dat je dan bij gelijke key na switchen tussen TP-Link access point en de Nokia gewoon wel verbinding krijgt maar dat de rekey update tussen cliënt en access point fout gaat.
De cliënt denkt nog met de TP-Link te praten maar het is de Nokia geworden (of andersom).

Ehm...

Hoe wil jij fatsoenlijk gaan Roamen tussen meerdere Accesspoints als dat niet mogelijk zou zijn :? :+

Waar je wel voor moet zorgen is dat alle maar dan ook echt ALLE instellingen gelijk zijn !!
Dus geen TKIP en AES door elkaar gebruiken om maar wat te noemen...

/EDIT :
ernstoud schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:59:
Voor roaming zijn 802.11 standaards zoals 802.11r, k, u en v.
Klopt, maar er valt niet veel te roamen als er maar één Accesspoint actief is :+

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 26-03-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Hoe wil jij fatsoenlijk gaan Roamen tussen meerdere Accesspoints als dat niet mogelijk zou zijn :? :+
Voor roaming zijn 802.11 standaards zoals 802.11r, k, u en v.

Daar was hier geen sprake van. Maar goed, ik gaf ook aan dat het scenario dat bij gelijke SSIDs en WPA2 keys bij afwisselend twee access points gebruiken het rekey protocol de fout in gaat, plausibel klinkt maar dat er heel goed wat anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:22
Even een reaktie van mijn zijde en ervaring. Onlangs zijn we overgestapt naar Caiway glasvezel. De Nokiamodem had wifi maar niet sterk genoeg om het hele huis te voorzien van wifi. Dus ik heb er via een lanpoort een externe wifizender aangehangen met dezelfde ssid.
Dit gaf dus bij ons problemen met het internet, plots was er bij sommige apparaten geen internet meer. Ik vermoed vanwege een gevecht tussen 2 dezelfde ssid.
Ik heb de wifi op de Nokia uitgezet en het was opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Veel waarschijnlijker is dat er iets niet goed was ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revelc
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 17:20
Hier een vraagje van een leek, ik zie hier de oplossing d.m.v. het in DMZ zetten van Nokia modem en dan een eigen router erachter.
Is het in eenvoudige taal uit te leggen, hoe ik dit instel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:17:
Veel waarschijnlijker is dat er iets niet goed was ingesteld.
https://www.manualslib.co...426g-B.html?page=5#manual

Blz. 124.

Maar… je geeft aan dat je “leek” bent. Heb je dan genoeg kennis om een eigen router in te richten?

Met de Nokia in DMZ staan alle poorten open. Dat betekent dat je router daarachter goed geconfigureerd moet worden. Zo niet, creëer je een groot beveiligingsrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revelc
Naja leek, ik weet er wel iets vanaf, maar bij jullie vergeleken wel een leek .
Ik had voorheen een genexis modem met daarachter mijn eigen ASUS RT-AC68U met daar achter een deco mesh systeem , ik gebruikte dan alleen de wifi van het mesh systeem, andere uit gezet, in de ASUS had ik dan een aantal portforwardregels gezet, dit werkte altijd perfect om van buiten mijn eigen netwerk bij mijn ,nas en camera’s en home automatisering systeem te komen, maar sinds ik dat modem van Nokia XS-2426G-B heb werkt portforwarding niet, heb nog wel via caiway mijn ip dynamisch laten zetten, zoals in het boekje bij de Nokia staat vermeld.
Dus denk dat die ASUS dan wel goed ingesteld is toch.
Dus Nokia router in DMZ zetten en laten verwijzen naar de ASUS ?
Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revelc schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:39:
Naja leek, ik weet er wel iets vanaf, maar bij jullie vergeleken wel een leek .
Ik had voorheen een genexis modem met daarachter mijn eigen ASUS RT-AC68U met daar achter een deco mesh systeem , ik gebruikte dan alleen de wifi van het mesh systeem, andere uit gezet, in de ASUS had ik dan een aantal portforwardregels gezet, dit werkte altijd perfect om van buiten mijn eigen netwerk bij mijn ,nas en camera’s en home automatisering systeem te komen, maar sinds ik dat modem van Nokia XS-2426G-B heb werkt portforwarding niet, heb nog wel via caiway mijn ip dynamisch laten zetten, zoals in het boekje bij de Nokia staat vermeld.
Dus denk dat die ASUS dan wel goed ingesteld is toch.
Dus Nokia router in DMZ zetten en laten verwijzen naar de ASUS ?
Alvast bedankt voor een reactie.
Ok. Dat klinkt wel goed. De firewall in de Asus zal dan wel redelijk dicht staan. Gewoon proberen met de Nokia in DMZ mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
revelc schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:39:
Sinds ik dat modem van Nokia XS-2426G-B heb werkt portforwarding niet
Interessant !!! :o

Wat ervaar je precies ?!

Want dat Portforwarding problemen verhaal is nu alweer meer dan 1 jaar oud !! -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Wat ervaar je precies ?!

Want dat Portforwarding problemen verhaal is nu alweer meer dan 1 jaar oud !! -O-
Port forwarding werkt gewoon, weinig interessants aan. CG-NAT moet wel uit natuurlijk en het moet goed ingesteld worden, maar voor de rest niks bijzonders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:27:
Port forwarding werkt gewoon, weinig interessants aan.
Mja, weet niet...

De een zegt van wel.
De ander weer van niet.

Dus wat meer exacte details zou wel fijn zijn na dat hele verhaal van toen waarbij de portmapping wel aanwezig bleeft, maar niet meer werkte om wat voor reden dan ook...
CG-NAT moet wel uit natuurlijk en het moet goed ingesteld worden.
Uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Klopt bij een enkeling werkt het niet. Maar ik zou er vanuit gaan dat die een probleem hebben die tussen het scherm en toetsenbord zit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:15:
Klopt bij een enkeling werkt het niet.

Maar ik zou er vanuit gaan dat die een probleem hebben die tussen het scherm en toetsenbord zit. ;)
Misschien is @Daniel. bereid om het weer te testen dan weten we het zeker :? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
nero355 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Misschien is @Daniel. bereid om het weer te testen dan weten we het zeker :? :+
Mocht Ziggo mij geen korting geven in April dan ga ik het weer minimaal een halfjaar proberen :o :9

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revelc
nero355 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Wat ervaar je precies ?!

Als ik een poort forward van buiten b.v. 5010 naar 5010 dan werkt dat niet.
Met mijn oude ASUS rt-ac68u werkte dat gewoon,ik had daar wel een ander glasmodem een genexis.
Welke andere instellingen dan de portforwarding regels, moet ik nog meer instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52
revelc schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Met mijn oude ASUS rt-ac68u werkte dat gewoon,ik had daar wel een ander glasmodem een genexis.
Welke andere instellingen dan de portforwarding regels, moet ik nog meer instellen ?
Je hebt een cgnat adres, inloggen bij caiway en daar kun je dynamisch adres bestellen, anders ff bellen of chatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Let wel even goed op dan, ik heb een jaar abbo met aanbieding voor 45 euro per maand.

In mijn Caiway heb ik gisteren ook een dynamisch IP besteld, en kreeg meteen een bevestigingsmail van Caiway voor mijn nieuwe jaar abbo voor 70 euro per maand. |:(

Ik heb gebeld, half uur in de wacht, mevrouw had geen verstand van IP adressen maar verbond me door. Tuut tuut opgehangen. :(

Dan maar via de chat, 2 minuten tussen elke zin die ik typte en die werd terug getypt. Ze zou het uiteindelijk regelen en ik zou een schriftelijke bevestiging krijgen. Kreeg half uur later een mail: Uw bestelling is actief.

Geen woord over of ik mijn korting weer terug heb. Morgen weer bellen dus :-(

Dus ALS je een dynamisch IP bestelt kijk dan uit dat je niet tegen die #@$#@$#% klantenservice van Caiway aanloopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revelc
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Je hebt een cgnat adres, inloggen bij caiway en daar kun je dynamisch adres bestellen, anders ff bellen of chatten
Ik heb dat direct laten veranderen naar dynamisch, stond ook in boekje bij modem, heb nu een 149.bla.bla.bla IP-adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 20:35
rfbroek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:25:
Let wel even goed op dan, ik heb een jaar abbo met aanbieding voor 45 euro per maand.

In mijn Caiway heb ik gisteren ook een dynamisch IP besteld, en kreeg meteen een bevestigingsmail van Caiway voor mijn nieuwe jaar abbo voor 70 euro per maand. |:(

Ik heb gebeld, half uur in de wacht, mevrouw had geen verstand van IP adressen maar verbond me door. Tuut tuut opgehangen. :(

Dan maar via de chat, 2 minuten tussen elke zin die ik typte en die werd terug getypt. Ze zou het uiteindelijk regelen en ik zou een schriftelijke bevestiging krijgen. Kreeg half uur later een mail: Uw bestelling is actief.

Dus ALS je een dynamisch IP bestelt kijk dan uit dat je niet tegen die #@$#@$#% klantenservice van Caiway aanloopt!
Ik was hier ook bang voor. Toen via de chat achterhaald dat het geen invloed zou moeten hebben op kortingen, ook al staat in de bevestigingsmail het bedrag zonder korting.

Achteraf klopte dat ook, de korting bleef gewoon doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Mijn volgende factuur is 23 april. We zullen zien :)
Maar als je eenmaal in het administratieve moeras van Caiway terecht komt... brrr :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rfbroek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:25:

Komt goed, heb hetzelfde gedaan in december, en krijg nog steeds netjes facturen van 35,- per maand.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revelc
revelc schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/788XWUdpsXKuVjh_AceaTJCDt0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URbeF5SroRSuUe6vh5UFR5Ns.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste portforwarding werkt wel, onderste niet ?, wat is er niet goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
revelc schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]
Weet je het zeker, het is weer donderdag en dat was juist een dag dat het bij mij vaak niet meer werkte. Donderdag/vrijdag waren heel vaak de dagen dat het niet werkte.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Domme vraag maar wat doet "Dynamisch IP" je IP address is toch default dynamisch of begrijp ik deze feature verkeerd. Of heeft het met CG-NAT te maken, wat bij mij miet actief is.

[ Voor 20% gewijzigd door w1mm13 op 28-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
w1mm13 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:36:
Domme vraag maar wat doet "Dynamisch IP" je IP address is toch default dynamisch of begrijp ik deze feature verkeerd. Of heeft het met CG-NAT te maken, wat bij mij miet actief is.
Tja. Als je in CGNAT zit krijg je een “vast” IP adres (100.x.y.z). Zo niet dan is je IP adres inderdaad dynamisch. Het wijzigt nl. wel eens.

Er had natuurlijk moeten staan wat het is: CGNAT uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revelc
revelc schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]
Nog steeds niemand die even vermeld of die portforwarding regels van mij nu goed zijn of niet 8)7
Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie