Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
rfbroek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:25:
Let wel even goed op dan, ik heb een jaar abbo met aanbieding voor 45 euro per maand.

In mijn Caiway heb ik gisteren ook een dynamisch IP besteld, en kreeg meteen een bevestigingsmail van Caiway voor mijn nieuwe jaar abbo voor 70 euro per maand. |:(

Ik heb gebeld, half uur in de wacht, mevrouw had geen verstand van IP adressen maar verbond me door. Tuut tuut opgehangen. :(

Dan maar via de chat, 2 minuten tussen elke zin die ik typte en die werd terug getypt. Ze zou het uiteindelijk regelen en ik zou een schriftelijke bevestiging krijgen. Kreeg half uur later een mail: Uw bestelling is actief.

Geen woord over of ik mijn korting weer terug heb. Morgen weer bellen dus :-(

Dus ALS je een dynamisch IP bestelt kijk dan uit dat je niet tegen die #@$#@$#% klantenservice van Caiway aanloopt!
Als je er overigens een eigen modem aan hangt kom je automatisch in de pool non CG-nat IPs terecht.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01
revelc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Nog steeds niemand die even vermeld of die portforwarding regels van mij nu goed zijn of niet 8)7
Wat probeer je precies open te zetten? Ben al even uit het voice gebied, maar 5010 klinkt als iets voor VOIP? Als dat zo is zou het kunnen zijn dat deze poort intern gereserveerd is voor wat anders in de Nokia.

Ik weet dat er soortgelijke problemen kunnen zijn met bijv. poort 443 en/of 80 (weet niet of dat nog steeds zo is. Mogelijk ook al opgelost)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
w1mm13 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:36:
Domme vraag maar wat doet "Dynamisch IP" je IP address is toch default dynamisch of begrijp ik deze feature verkeerd. Of heeft het met CG-NAT te maken, wat bij mij miet actief is.
Delta / Caiway heeft de volgende opties:
- Standaard IP: IPv6 (vast) + CGNAT IPv4). Dus NAT in de 100.64 range. Geen portforward mogelijk.
- Dynamisch IP: IPv6 (vast) + IPv4 (kan wijzigen). Dit heb je nodig als je portforwards wil kunnen gebruiken.
- Vast IP: IPv6 (vast) + IPv4 (vast). Alleen bij zakelijke abonnementen te krijgen

Omdat het IP adres kan wijzigen heet het een dynamisch IP. Het is geen vast IP wat toegewezen is aan jouw adres.

Voor IPv6 is het streven van Delta/Caiway om de prefix fixed te maken. Ze volgen de best practices van Ripe: https://www.ripe.net/publications/docs/ripe-690

[ Voor 9% gewijzigd door EWS99 op 29-03-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skai21 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:30:
[...]

Als je er overigens een eigen modem aan hangt kom je automatisch in de pool non CG-nat IPs terecht.
Hoe kom je daarbij? Dat is geen automatisme volgens mij.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 01-09 07:33
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Hoe kom je daarbij? Dat is geen automatisme volgens mij.
Volgens de klantenservice wel

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revelc
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 17:47
EWS99 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Wat probeer je precies open te zetten? Ben al even uit het voice gebied, maar 5010 klinkt als iets voor VOIP? Als dat zo is zou het kunnen zijn dat deze poort intern gereserveerd is voor wat anders in de Nokia.

Ik weet dat er soortgelijke problemen kunnen zijn met bijv. poort 443 en/of 80 (weet niet of dat nog steeds zo is. Mogelijk ook al opgelost)
Ik gebruik poort 5010 voor mijn Homewizard automatiserings systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 00:08
Ik heb gisteravond het Genexis Platinum 7840 modem van Caiway vervangen door een DrayTek 2927F.
De SFP heb ik uit het Genexis modem gehaald en direct in de DrayTek gestopt, zo hoef ik ook niks te veranderen aan de FTU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z-bIEwGOJTvOr2Z7ebg4TXE760=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGs1Lav1Wp19K9PjlJjzATCL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKhzUXzStqMPrnP3OE1CM6wGPb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXP8sgfVxsT73pQPTiNz3ORl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soIj1Xoe3ScS3pwiQ37052IXmTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khfjxT25VGVnzxBQlzyDZyHf.jpg?f=fotoalbum_tile

De SFP uit de Genexis wordt door de DrayTek netjes herkend.
Alleen nog VLAN 100 instellen en klaar voor gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uuX3PHelo3QijxEj6AbE-ZxJOM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K1D4twF1SAGfO9gy2E91rbl9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z5oOmaFYGJjXGTy_kyOrqen0Ls=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8Q7xascooJRspRXzR3jnejEO.png?f=fotoalbum_tile

De ping vanaf het internet naar de router toe is verbeterd van gemiddeld 8 msec naar 5 msec.
Voorheen ging de ping door het Genexis modem heen naar de DrayTek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OydkSBaG1Dq5fqczQypDreqKUKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AP2nJ7PI30ivznJbrLqY5KIN.png?f=fotoalbum_large

Ik had al twee SFP's en twee SC-LC glasvezel kabels via FS.com gekocht maar die heb ik niet nodig gehad :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:21
@nero355

Ik zit inmiddels weer een jaar bij Ziggo. Gezien er nog steeds problemen zijn weet ik het nog niet zeker. Die pilot dat zal nog steeds een pilot zijn met "bridge mode". Of heeft iemand een media converter in de aanbieding die niet heel duur zijn?

Iemand anders heeft hier nu ook problemen met portforwarding vertrouw ik het toch niet helemaal, anders moet ik na 6 maanden weer gaan zeuren om het contract te verbreken omdat het niet werkt.

Ik ben zo'n 'vervelende hopper' met je eigen apparatuur erachter is het overstappen een fluitje van een cent.
Ik heb nu 5 opties.
Opties zijn met TV ik vindt dat altijd wel prettig.
Ik heb het snelste pakket nu bij Ziggo puur vanwege de upload. Download maakt me niet zoveel uit.
  • Blijven bij Ziggo a 71,- euro 1000/100 ze konden mij 6 maanden 20 euro korting geven.
  • Odido 400/400 - (6mnd 30 euro) daarna 62.50 (1j)
  • Solcon 500/500 - 64,99 (1j)
  • Delta 250/250 - (8mnd 35,-) daarna 62,50 (1j)
  • Delta 1000/1000 - (8mnd 40,-) daarna 70,- (1j)
  • Caiway 200/200 - (12mnd 35 euro) daarna 59,50 (1j) 2TV ontvangers
  • Caiway 600/600 - (12mnd 45 euro) daarna 72,50 (1j) 2TV ontvangers
  • Caiway 1000/1000 - (12mnd 55 euro) daarna 85,- (1j) 2TV ontvangers
Gezien de lijst is Caiway het voordeligst en ook 2 gratis tv ontvangers terwijl bij de rest alleen één en of de app gratis is. Keuzes maar wil niet weer dezelfde frustratie en fout maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:35:
@nero355

Ik zit inmiddels weer een jaar bij Ziggo. Gezien er nog steeds problemen zijn weet ik het nog niet zeker. Die pilot dat zal nog steeds een pilot zijn met "bridge mode". Of heeft iemand een media converter in de aanbieding die niet heel duur zijn?

Iemand anders heeft hier nu ook problemen met portforwarding vertrouw ik het toch niet helemaal, anders moet ik na 6 maanden weer gaan zeuren om het contract te verbreken omdat het niet werkt.

Ik ben zo'n 'vervelende hopper' met je eigen apparatuur erachter is het overstappen een fluitje van een cent.
Ik heb nu 5 opties.
Opties zijn met TV ik vindt dat altijd wel prettig.
Ik heb het snelste pakket nu bij Ziggo puur vanwege de upload. Download maakt me niet zoveel uit.
  • Blijven bij Ziggo a 71,- euro 1000/100 ze konden mij 6 maanden 20 euro korting geven.
  • Odido 400/400 - (6mnd 30 euro) daarna 62.50 (1j)
  • Solcon 500/500 - 64,99 (1j)
  • Delta 250/250 - (8mnd 35,-) daarna 62,50 (1j)
  • Delta 1000/1000 - (8mnd 40,-) daarna 70,- (1j)
  • Caiway 200/200 - (12mnd 35 euro) daarna 59,50 (1j) 2TV ontvangers
  • Caiway 600/600 - (12mnd 45 euro) daarna 72,50 (1j) 2TV ontvangers
  • Caiway 1000/1000 - (12mnd 55 euro) daarna 85,- (1j) 2TV ontvangers
Gezien de lijst is Caiway het voordeligst en ook 2 gratis tv ontvangers terwijl bij de rest alleen één en of de app gratis is. Keuzes maar wil niet weer dezelfde frustratie en fout maken.
Je richt je vragen aan @nero355 begrijp ik? Mogen anderen ook input geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Je richt je vragen aan @nero355 begrijp ik? Mogen anderen ook input geven?
Absoluut, maar @nero355 is bekend met mijn probleem afgelopen jaar. Maar jullie ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Daniel. schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Absoluut, maar @nero355 is bekend met mijn probleem afgelopen jaar. Maar jullie ook.
Maar je kunt niet verwachten dat iedereen hier een case van vorig jaar nog in het hoofd heeft of de hele thread gaat terug bladeren.

Ok. Ik zie twee vragen.

Die pilot dat zal nog steeds een pilot zijn met "bridge mode".

Er is op XGS-PON bij Delta/Caiway nog geen bridge mode in de door hen geleverde apparatuur.

Of heeft iemand een media converter in de aanbieding die niet heel duur zijn?

Zie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Van belang is dus voor een Delta/Caiway aansluiting of het om AON of XGS-PON gaat. Weet je dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
Daniel. schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat je met een Nokia xs-010x-q het minste gedonder hebt. Even zoeken, ze zijn redelijk verkrijgbaar.
Of anders Odido op Delta netwerk. Die leveren volgens mij wel een bridge modem (ook de xs-010x-q). Alleen nog geen IPv6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:51:
[...]

Maar je kunt niet verwachten dat iedereen hier een case van vorig jaar nog in het hoofd heeft of de hele thread gaat terug bladeren.

Ok. Ik zie twee vragen.

Die pilot dat zal nog steeds een pilot zijn met "bridge mode".

Er is op XGS-PON bij Delta/Caiway nog geen bridge mode in de door hen geleverde apparatuur.

Of heeft iemand een media converter in de aanbieding die niet heel duur zijn?

Zie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Van belang is dus voor een Delta/Caiway aansluiting of het om AON of XGS-PON gaat. Weet je dat?
Ik refereer naar dit probleem wat nog steeds lijkt te spelen. nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Ik zit op XGS-PON. De klantenservice die gaf aan dat ze geen portforwarding ondersteunen en ze gaven ook aan dat u daarvoor een expert moet laten komen. Die hadden geen benul waar het over ging. Op dat moment dat ik er zat was alleen nog de Nokia xs-010x-q moeizaam te krijgen, of via Ebay of via Zwitserland.
Inmiddels heb je de Huawei variant via Polen, alhoewel die dacht ik officieel niet ondersteund werd maar als je hem aanmeld via de klantenservice als een ander model dat het geen probleem zou moeten zijn. Ik blijf het gewoon bizar vinden dat het na 3 jaar nog steeds niet lukt om de gebruikers een bridge mode converter te laten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 29-03-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Ik refereer naar dit probleem wat nog steeds lijkt te spelen.
Ik zit op XGS-PON. De klantenservice die gaf aan dat ze geen portforwarding ondersteunen en ze gaven ook aan de u daarvoor een expert moet laten komen. Die hadden geen benul waar het over ging. Op dat moment dat ik er zat was alleen nog de Nokia xs-010x-q moeizaam te krijgen, of via Ebay of via Zwitserland.
Inmiddels heb je de Huawei variant via Polen, alhoewel die dacht ik officieel niet ondersteund werd maar als je hem aanmeld via de klantenservice als een ander model dat het geen probleem zou moeten zijn. Ik blijf het gewoon bizar vinden dat het na 3 jaar nog steeds niet lukt om de gebruikers een bridge mode converter te laten geven.
De Huawei EN of HN 8010 werkt gewoon. Beiden zijn zelfs gecertificeerd, dus moet Delta ze toelaten. Alleen zie ik bij cdr.pl dat ze op dit moment niet leverbaar zijn.

Dat verhaal van het ontbreken van bridge mode kennen we nu wel, “water under the bridge”. Maar in de link die ik stuurde staan zat oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:09:
[...]

De Huawei EN of HN 8010 werkt gewoon. Beiden zijn zelfs gecertificeerd, dus moet Delta ze toelaten. Alleen zie ik bij cdr.pl dat ze op dit moment niet leverbaar zijn.

Dat verhaal van het ontbreken van bridge mode kennen we nu wel, “water under the bridge”. Maar in de link die ik stuurde staan zat oplossingen.
Ik heb net gebeld en nu erkennen ze het wel dat het niet werkt i.p.v. u moet er een expert bij halen dus dat is in ieder geval al een grote verbetering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWS99
Daniel. schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Ik refereer naar dit probleem wat nog steeds lijkt te spelen.
Ik zit op XGS-PON. De klantenservice die gaf aan dat ze geen portforwarding ondersteunen en ze gaven ook aan de u daarvoor een expert moet laten komen. Die hadden geen benul waar het over ging. Op dat moment dat ik er zat was alleen nog de Nokia xs-010x-q moeizaam te krijgen, of via Ebay of via Zwitserland.
Voor de <1% gebruikers die graag bridge mode wil is de business case niet te maken. Zou mijn product owner ook gewoon ver weg stoppen in de backlog..

Persoonlijk denk ik dat ze best de xs-010x-q uit kunnen leveren aan powerusers die dat wensen. Dat modem wordt prima ondersteund (zou gek zijn als dat niet zo was op een Nokia infra). Vraag er desnoods eenmalig 100 euro voor. Of een paar euro boven op je abonnement.

De tweakers/powerusers zijn ook nog eens promoters als het goed werkt.

Ik zou daar nog wel een business case in zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
EWS99 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:12:
Voor de <1% gebruikers die graag bridge mode wil is de business case niet te maken.
Zou mijn product owner ook gewoon ver weg stoppen in de backlog...
Maar waarom :?

Waarom zou je niet gewoon je klanten geven wat ze willen als je zo'n ding toch al op voorraad hebt staan ?!?!
Vraag er desnoods eenmalig 100 euro voor.
Dat hadden ze dus gewoon moeten doen vanaf Dag #1 en dan hadden ze dit hele gezeik niet eens gehad !!! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Maar waarom :?

Waarom zou je niet gewoon je klanten geven wat ze willen als je zo'n ding toch al op voorraad hebt staan ?!?!
Omdat het heel wat meer inhoudt dan die ene ONT. Want als dat het enige zou zijn hadden ze het natuurlijk al lang gedaan. De ONT is immers goedkoper dan de Nokia B router.

Maar dit is al zo vaak uitgebreid besproken. Je vergeet even al die kosten van mensen die er niks van snappen. En dat is natuurlijk een heel groot deel. Dat zal ongetwijfeld ook één van de redenen zijn dat de ONT wel beschikbaar is, maar alleen in een duur zakelijk abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Je vergeet even al die kosten van mensen die er niks van snappen.
Ik zal er niets persoonsgericht over melden maar de e-mails die ik kreeg tijdens en na de inkoopacties van de Zaram SFP bevestigen wat je zegt. Kan er een boek over schrijven “SFP for dummies” zou een mooie titel zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:18:
Omdat het heel wat meer inhoudt dan die ene ONT.
Want als dat het enige zou zijn hadden ze het natuurlijk al lang gedaan.
De ONT is immers goedkoper dan de Nokia B router.

Maar dit is al zo vaak uitgebreid besproken. Je vergeet even al die kosten van mensen die er niks van snappen. En dat is natuurlijk een heel groot deel. Dat zal ongetwijfeld ook één van de redenen zijn dat de ONT wel beschikbaar is, maar alleen in een duur zakelijk abonnement.
Jij vergeet dan ook effe dat er genoeg Zakelijke gebruikers zijn die er ook geen reet van snappen! :P :+

En als we altijd zo gaan redeneren dan komen we uiteindelijk nergens dus heel die logica zou ik lekker opzij zetten ;)

Zoiets lijkt me echt niet moeilijk :
- Klant bestelt ONT die van hem/haar blijft voor € 129,95 .
- Delta/Caiway NOC medewerker bereidt het hele ding voor qua firmware en/of zet deze in hun "SDN systeem".
- Klant sluit het ding aan en wacht tot die Provisioned is.
- Daarna kan de klant een eigen Router met VLAN 100 op DHCP erop aansluiten.

KLAAAAAR!!! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Jij vergeet dan ook effe dat er genoeg Zakelijke gebruikers zijn die er ook geen reet van snappen! :P :+
Nee ik zeg toch juist dat het wel beschikbaar is in het duurdere zakelijke abonnement. Door de hogere prijs kunnen de extra kosten die gemaakt worden ook weer terug verdient worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:49:
Nee ik zeg toch juist dat het wel beschikbaar is in het duurdere zakelijke abonnement.
En ik zeg dat je duidelijk nog nooit met Zakelijke Klanten van allerlei kaliber te maken hebt gehad, want Zakelijke Klant is niet gelijk aan Verstand ervan hebben ;) :+
Door de hogere prijs kunnen de extra kosten die gemaakt worden ook weer terug verdient worden.
Als je dat ding gewoon verkoopt dan hoef je niks terug te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Jij hebt duidelijk geen ervaring met de gemiddelde consument of de gemiddelde consument die denkt er verstand van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:00:
Jij hebt duidelijk geen ervaring met de gemiddelde consument of de gemiddelde consument die denkt er verstand van te hebben.
Meer dan 20 jaar GoT is daar meer dan genoeg voor anders... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:00:
Ik zie de vragen al voor me van nitwits die dan de ONT kopen bij Delta/Caiway…

- ik heb geen wifi?
- ik heb meer dan 1 PC, wat nu?
- waar sluit ik de TV op aan?

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:38:
Ik zie de vragen al voor me van nitwits die dan de ONT kopen bij Delta/Caiway…

- ik heb geen wifi?
- ik heb meer dan 1 PC, wat nu?
- waar sluit ik de TV op aan?

;)
Grappig, maar...

Over die doelgroep hebben we het toch helemaal niet :?

Het is gewoon vreselijk vreemd dat op het moment dat je een losse ONT wilt je JUIST NIET voor Delta/Caiway zelf moet kiezen... 7(8)7 _O- :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:01:
[...]

Grappig, maar...

Het is gewoon vreselijk vreemd dat op het moment dat je een losse ONT wilt je JUIST NIET voor Delta/Caiway zelf moet kiezen... 7(8)7 _O- :')
Idd.
Gewoon stemmen met je voeten. Caiway cq delta wilt niet voorzien in basis it behoeftes. Zoals een echte glasvezelmodem (maar ook meer). wil je die zaken wel stap dan over naar bijvoorbeeld freedom. Ik zie meer en meer mensen overstappen juist vanwege deze redenen. In mijn familie alleen al 3 aansluitingen in de laatste 3 maanden. Ik ga binnenkort over.

Aan het eind houden delta en caiway de klanten over, die geen eisen cq wensen heeft. 😀 precies volgens hun rare business model….

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 31-03-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Grappig, maar...

Mag ik voorstellen over dit specifieke probleem het verder niet meer te hebben? We zijn het nl. allemaal met elkaar min of meer eens. Het is raar dat Delta/Caiway in tegenstelling tot alle (?) andere providers op hun infra geen ONT kan leveren aan consumenten. En we weten de reden ook niet waarom dat zo is.

En dat is al twee jaar zo.

Ik zou willen zeggen: punt. Klaar. Next. Choose your battles. Zie [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 voor oplossingen. Heb geduld. Neem een Valdispert, zoek de zon op. Kijk op eBay, kijk op Marktplaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
[...]

Grappig, maar...

Toch komen ook zulke vragen dan. Nogmaals als het je werk was geweest dan had je wel geweten, dat het zeker niet neerkomt op een ONT aanbieden voor 100 euro en klaar. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het is gewoon hoe de praktijk werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
internet4me schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Idd.
Gewoon stemmen met je voeten. Caiway cq delta wilt niet voorzien in basis it behoeftes. Zoals een echte glasvezelmodem (maar ook meer). wil je die zaken wel stap dan over naar bijvoorbeeld freedom. Ik zie meer en meer mensen overstappen juist vanwege deze redenen. In mijn familie alleen al 3 aansluitingen in de laatste 3 maanden. Ik ga binnenkort over.
Ik heb juist Delta omdat ze het dus juist wel aanbieden en actief ondersteunen met @R3D hier. Enige verschil is dat ik de ONT zelf moet kopen, maar dat heeft weer als voordeel dat je zelf ook de keuze hebt welke je wil.

[ Voor 9% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-03-2024 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:09:
Mag ik voorstellen over dit specifieke probleem het verder niet meer te hebben?
Ik zal dan maar elke keer naar deze prachtige reactie linken voortaan :
[...]

Idd.

Aan het eind houden delta en caiway de klanten over, die geen eisen cq wensen heeft. 😀 precies volgens hun rare business model….
_O_ En terecht! d:)b
We zijn het nl. allemaal met elkaar min of meer eens.
Mwa, blijkbaar niet echt...

En iets maar in de doofpot stoppen vind ik best wel zwak eigenlijk :/
Het is raar dat Delta/Caiway in tegenstelling tot alle (?) andere providers op hun infra geen ONT kan leveren aan consumenten. En we weten de reden ook niet waarom dat zo is.
Jij bent één van de Delta/Caiway bezoekers geweest die dat had kunnen uitzoeken...
En dat is al twee jaar zo.
Wel langer als je puur ernaar kijkt als "Bridge Modem" en dus ook de 'Waarom krijg ik niet gewoon standaard een "Melkpak Genexis" als ik daar om vraag ?!' jaren meetelt :O
zoek de zon op.
Zou graag willen, maar dan moet ik eerst een vakantie zien te regelen :+
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:16:
Nogmaals als het je werk was geweest dan had je wel geweten
Dat weet jij niet... B)
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:19:
Ik heb juist Delta omdat ze het dus juist wel aanbieden en actief ondersteunen met @R3D hier.
"That is not the way..."

Leuk dat het kan, maar eigenlijk best wel knullig! :F

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 31-03-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Knullig? Ze hebben het het beste voor elkaar van alle glasvezelproviders naar mijn mening. Anderen zijn nog lang niet zo ver en lopen meer dan een jaar achter.

[ Voor 11% gewijzigd door bjusterbaarlik op 31-03-2024 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Jij bent één van de Delta/Caiway bezoekers geweest die dat had kunnen uitzoeken...
Het is tijdens het bezoek gevraagd. En min of meer duidelijk was dat de engineers aan tafel het ook niet helemaal begrepen. Dus is het waarschijnlijk een keuze hoger op genomen. En leer mij managers kennen die volledig logische beslissingen nemen en terugkeren op hun schreden als dat zou moeten. Zeldzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Ik heb juist Delta omdat ze het dus juist wel aanbieden en actief ondersteunen met @R3D hier. Enige verschil is dat ik de ONT zelf moet kopen, maar dat heeft weer als voordeel dat je zelf ook de keuze hebt welke je wil.
Dat is op basis van best effort via een tweakers forum. Dat is natuurlijk niet hun bedrijfsbeleid. Dat kan volgende maand zo eindigen…
Het moet in het businessmodel zitten. Bridge modem, volledig open internet, vast ip adres, goede service. Etc etc. Delta en caiway lopen echt achter. Hun servicedesk is echt slecht. Ook hebben ze mij al 3 keer achter cgnat gezet en hun dns servers zijn ookal jaren een ramp. De Genesis melkpak heb ik nu al 10 jaar in de meterkast. Allemaal ongelofelijk. Allemaal tekenen aan de wand.

Edit: gelukkig nu keuzes. Dus mij direct ingeschreven bij freedom.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 31-03-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
internet4me schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Dat is op basis van best effort via een tweakers forum. Dat is natuurlijk niet hun bedrijfsbeleid. Dat kan volgende maand zo eindigen…
Alles kan volgend maand eindigen. Dat is een zinloos statement. Er is meermaals aangegeven, zie ons bezoekverslag en ook door de betreffende engineers dat de support hier door het Delta management ondersteund wordt. Het is met nadruk wel bedrijfsbeleid. Het is echt flauw dat in twijfel te trekken.
Het moet in het businessmodel zitten. Bridge modem, volledig open internet, vast ip adres, goede service. Etc etc. Delta en caiway lopen echt achter. Hun servicedesk is echt slecht. Ook hebben ze mij al 3 keer achter cgnat gezet en hun dns servers zijn ookal jaren een ramp. De Genesis melkpak heb ik nu al 10 jaar in de meterkast. Allemaal ongelofelijk. Allemaal tekenen aan de wand.
Bridge modem… ik zeg er niets meer over. Uitgekauwd.

Vast IP? Kan maar je moet er extra voor betalen. En ook bij KPN bijvoorbeeld heb je geen vast IP. Het wijzigt nauwelijks maar het is geen vast IP.

Wat bedoel je met “volledig open internet” als in dat Delta/Caiway dat niet biedt? Want als je daar feiten over hebt moet je naar de ACM.

Ik heb al vele jaren een KPN Experiabox V10. Wat wil je zeggen?

Service? Dat is subjectief. In bijna drie jaar tijd 1 keer nodig gehad en prima geholpen. Het kan altijd beter. Ik lees ook de KPN, Vodafone en Odido fora. Overal lijkt het slecht. En toch is dat niet zo. Ik denk dat 80% (pareto regel) van de calls goed gaat. Maar met > miljoen klanten gaat dan een groot deel niet goed.

Tekenen aan de wand? Vertel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:20:
[...]
Mwa, blijkbaar niet echt...

En iets maar in de doofpot stoppen vind ik best wel zwak eigenlijk :/
Geen doofpot. Maar nu al twee jaar jengelen over steeds weer hetzelfde om het jengelen zelf begint een beetje kinderachtig te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:43:
Vast IP? Kan maar je moet er extra voor betalen.
En ook bij KPN bijvoorbeeld heb je geen vast IP. Het wijzigt nauwelijks maar het is geen vast IP.

Ik heb al vele jaren een KPN Experiabox V10.
Dan heb je als het goed is een brief gehad die er grofweg zo uitziet :
Beste Klant,

Welkom... bla bla bla...

Jouw gegevens zijn :

- Klantnummer : xxxxxxxxx
- IPv4 adres : xxx.xxx.xxx.xxx
- IPv6 Prefix : <Een hoop decimale getalletjes>/56
Of iets in die trant :?

Ik in ieder geval wel toen ik nog KPN had, maar dan zonder het IPv6 gedeelte :)

En de enige keer dat ik van IP adres ben veranderd is toen ik van het originele MXSTREAM netwerk naar het "Alles in één Netwerk" zoals ik het noem werd overgezet om vervolgens ook daar weer altijd hetzelfde IP adres te hebben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:17:
[...]

…van het originele MXSTREAM netwerk naar het "Alles in één Netwerk" zoals ik het noem werd overgezet om vervolgens ook daar weer altijd hetzelfde IP adres te hebben :*)
Inderdaad, ik geloof dat ik ook al vele jaren hetzelfde IP adres heb, maar volgen KPN is het dynamisch.

Het project heette indertijd ALLIP. En de dienst “InternetPlusBellen”. Mooi want dan kon de ADSL splitter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:21:
Inderdaad, ik geloof dat ik ook al vele jaren hetzelfde IP adres heb, maar volgen KPN is het dynamisch.
Via DHCP toegekend, maar absoluut NIET Dynamisch zoals dat bij een Delta/Caiway/Ziggo/enz. het geval is :)
Het project heette indertijd ALLIP. En de dienst “InternetPlusBellen”. Mooi want dan kon de ADSL splitter weg.
Ik geloof dat je die sowieso moest gebruiken, want anders kreeg je allerlei rare toestanden...

En ik had toen ook "Internet Only" dus liet ik dat gekke ding lekker staan waar die stond :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:28:
[...]

Ik geloof dat je die sowieso moest gebruiken, want anders kreeg je allerlei rare toestanden...

En ik had toen ook "Internet Only" dus liet ik dat gekke ding lekker staan waar die stond :Y)
Bij mxstream verdeelde de splitter het laagfrequent analoge telefoonsignaal over 1 RJ-11 connector en het hoogfrequent gemoduleerde analoge mxstream signaal over connector 2.

Dat gaf wat demping. Met ADSL, later ADSL2 en VDSL kwam VoIP en kon de splitter weg. Scheelde bij mij een paar honderd kbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:07

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:43:
[...]

Bij mxstream verdeelde de splitter het laagfrequent analoge telefoonsignaal over 1 RJ-11 connector en het hoogfrequent gemoduleerde analoge mxstream signaal over connector 2.

Dat gaf wat demping. Met ADSL, later ADSL2 en VDSL kwam VoIP en kon de splitter weg. Scheelde bij mij een paar honderd kbps.
Die voice/dsl splitters hadden een kantelfrequentie van 25 kHz en erg scherp waren ze niet. Veel doorlaatdemping hadden ze ook niet. Dat je zonder de splitter wat meer kbbs uit de dsl haalde komt niet door minder demping, maar doordat het hele frequentiegebied nu beschikbaar was voor dsl in plaats van alleen het gebied dat door de dsl tak van het filter werd doorgelaten. "dry dsl"...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:10:
[...]

Die voice/dsl splitters hadden een kantelfrequentie van 25 kHz en erg scherp waren ze niet. Veel doorlaatdemping hadden ze ook niet. Dat je zonder de splitter wat meer kbbs uit de dsl haalde komt niet door minder demping, maar doordat het hele frequentiegebied nu beschikbaar was voor dsl in plaats van alleen het gebied dat door de dsl tak van het filter werd doorgelaten. "dry dsl"...
Uiteraard. Demping is dat wat een filter ook veroorzaakt, en ook datgene wat een VDSL modem rapporteert, tot zo’n 6 dB gaat het goed. En zeker, vooral de upstream ging van 768 kbps naar 2 mbps na mxstream en ADSL. Is alweer 18 jaar geleden bij ons. Nooit VDSL2 gehad want volgens mij werkt de KPN apparatuur bij ons in het dorp nog met elektronenbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@R3D
Is er al enig zicht op een oplossing voor het IPv6 pinhole probleem bij de XS-2426G-B Nokia Modem/router? Ik ben al bijna halverwege het jaar met Caiway en straks gaat het nog meespelen als ik aan het eind van het jaar ga kiezen tussen de glasvezel en de coax. :)

Ik heb ook nog wat anders ontdekt mbt de Nokia XS-2426G-B en IPv6. Ik ben wat aan het experimenteren met een IPv6 only omgeving. Daartoe heb ik bij een wat oudere Laptop waarop nog Windows 7 draait, op de netwerkkaart IPv4 uitgeschakeld. Dat werkt naar verwachting op een Ziggo aansluiting met het zwarte Sagemcom modem.

Met de Nokia XS-2426G-B op een Caiway aansluiting werkt het echter niet. De laptop krijgt wel (en alleen) IPv6 adressen uitgedeeld maar ik kan krijg "geen verbinding met het internet". Althans dat is de melding. Bij nader onderzoek blijkt het een DNS probleem. Verbinding met een host op het internet is mogelijk bij direct ingeven van het IPv6 adres, maar bij ingave van een hostnaam niet.

De laptop krijgt geen IPv6 adres(sen) van DNS servers.

Ondanks het feit dat dit probleem optreedt bij een Windows 7 client en niet bij een Windows 10 client, waar ik het ook even getest heb, zie ik dit toch als een tekortkoming van de IPv6 implementatie van de Nokia modem/router. Het werkt immers wel als verwacht bij de modem/router van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Roetzen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:22:
@R3D
Is er al enig zicht op een oplossing voor het IPv6 pinhole probleem bij de XS-2426G-B Nokia Modem/router? Ik ben al bijna halverwege het jaar met Caiway en straks gaat het nog meespelen als ik aan het eind van het jaar ga kiezen tussen de glasvezel en de coax. :)

Ik heb ook nog wat anders ontdekt mbt de Nokia XS-2426G-B en IPv6. Ik ben wat aan het experimenteren met een IPv6 only omgeving. Daartoe heb ik bij een wat oudere Laptop waarop nog Windows 7 draait, op de netwerkkaart IPv4 uitgeschakeld. Dat werkt naar verwachting op een Ziggo aansluiting met het zwarte Sagemcom modem.

Met de Nokia XS-2426G-B op een Caiway aansluiting werkt het echter niet. De laptop krijgt wel (en alleen) IPv6 adressen uitgedeeld maar ik kan krijg "geen verbinding met het internet". Althans dat is de melding. Bij nader onderzoek blijkt het een DNS probleem. Verbinding met een host op het internet is mogelijk bij direct ingeven van het IPv6 adres, maar bij ingave van een hostnaam niet.

Ondanks het feit dat dit probleem optreedt bij een Windows 7 client en niet bij een Windows 10 client, waar ik het ook even getest heb, zie ik dit toch als een tekortkoming van de IPv6 implementatie van de Nokia modem/router. Het werkt immers wel als verwacht bij de modem/router van Ziggo.
Windows 7 is al 4 jaar end of life. Hoeft van mij dus niet meer gefixed te worden..

Nog even afgezien van de vraag of je daar nog mee het internet op zou moeten willen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:58:
[...]

Windows 7 is al 4 jaar end of life. Hoeft van mij dus niet meer gefixed te worden..

Nog even afgezien van de vraag of je daar nog mee het internet op zou moeten willen gaan
En als je zoekt op Windows 7 en DNS en ipv6 dan vind je veel hits die over problemen gaan met DNS resolven en tips dat je veel oude services zoals Teredo uit moet zetten. Er draaien nogal wat processen blijkbaar op W7 voor ipv6 DNS.

En om te stellen dat iets bij A een tekortkoming is omdat het bij B wel werkt gaat wel wat ver. Zeker als het gerelateerd is aan 14 jaar oude techniek die al 4 jaar zonder support is. (En het extreem dure Extended Security Update programma is ook al gestopt.)

Mijn (oude) Android telefoon koppelde prima met mijn Peugeot 508 uit 2011, maar minder goed met onze veel nieuwere Peugeot. Is dat dan iets wat ik Peugeot moet kwalijk nemen? Of ben ik een eikel die een prima functionerende telefoon voor bellen en e-mailen niet weg wil gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dat gaat niet werken, want taggen doe je zo : @R3D ;)
Ik heb ook nog wat anders ontdekt mbt de Nokia XS-2426G-B en IPv6.

Ik ben wat aan het experimenteren met een IPv6 only omgeving. Daartoe heb ik bij een wat oudere Laptop waarop nog Windows 7 draait, op de netwerkkaart IPv4 uitgeschakeld. Dat werkt naar verwachting op een Ziggo aansluiting met het zwarte Sagemcom modem.

Dit soort dingen testen/vergelijken is best wel tricky : Je moet eigenlijk beide Routers van binnen bekijken via SSH om echt zeker te weten wat er gaande is : DHCPv6 vs. SLAAC en nog een hoop andere dingen...

Nog even afgezien van de vraag of je daar nog mee het internet op zou moeten willen gaan.
Ik heb het tot de laatste seconde gebruikt als Gaming OS en vond dat eigenlijk wel helemaal prima! :Y)

Alles wat erna is uitgebracht door Microsoft is niks anders dan bagger te noemen... :r
ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:08:
Mijn (oude) Android telefoon koppelde prima met mijn Peugeot 508 uit 2011, maar minder goed met onze veel nieuwere Peugeot.

Is dat dan iets wat ik Peugeot moet kwalijk nemen?
Of ben ik een eikel die een prima functionerende telefoon voor bellen en e-mailen niet weg wil gooien?
Nee, dan moet je waarschijnlijk Optie #3 hebben : De ramp die het Bluetooth protocol heet de schuld geven, want dat soort onzin komt wel vaker voor helaas... :(

Soms is het ook gewoon de über brakke unit die de fabrikant heeft bedacht/gemaakt/ingekocht van een willekeurig bedrijf dat simpelweg zeer slecht werkt !! :X :| :F

#SteekLekkerEenKabelErin! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb het tot de laatste seconde gebruikt als Gaming OS en vond dat eigenlijk wel helemaal prima! :Y)

Alles wat erna is uitgebracht door Microsoft is niks anders dan bagger te noemen... :r
Nou dat laatste gaat wel erg ver ;)
Jouw mening. Mag. Maar bagger? Nah…

Ik heb hier een Windows XP notebook die ik dagelijks gebruik met RealVNC naar diverse Windows 10 PCs, een Ubuntu doosje en een Mac Mini. Vooral omdat het ding triple homing doet. Gigabit Ethernet, 802.11n ingebouwd en 802.11ac via USB. Fijn als je drie netwerken hebt. En een fijn keyboard, en 4/3 ratio en ik kan er alles van repareren, dozen vol reserve onderdelen (heb dit HP type ooit refurbished, hobby handeltje)

Windows 7 en 8 draait er op. Gewoon fijn ding. Gaat nooit weg.

Dus ik begrijp de vraag van @Roetzen wel… als het goed werkt waarom weg doen?

Heb nooit begrepen waarom iedereen je een peer vindt als je in een Jaguar uit 1963 komt aanrijden maar een smartphone of PC van een paar jaar oud kan echt niet.

Maar goed, wordt wel erg off-topic zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:42:
Nou dat laatste gaat wel erg ver ;)
Helemaal niet : Alle klachten over Windows 8.x gemist blijkbaar ?! Of het Windows 10/11 Start Menu waar 101 tooltjes voor bestaan om die in de oude of zelfs oude++ situatie te brengen ?!

Om over ShutUp10/11 en dergelijken maar niet te beginnen... B)
Jouw mening. Mag. Maar bagger? Nah…
En dan is er nog de groep die het niet durft toe te geven of het gewoon niet eens ziet... :X
Ik heb hier een Windows XP notebook die ik dagelijks gebruik met RealVNC naar diverse Windows 10 PCs
Over een oud slecht OS gesproken... :X

Dat kan trouwens je
een Ubuntu doosje
Ook prima! :P :+
Vooral omdat het ding triple homing doet. Gigabit Ethernet, 802.11n ingebouwd en 802.11ac via USB. Fijn als je drie netwerken hebt.
802.11n moet je niet willen als je toch al 802.11ac hebt, want met een beetje pech is het puur een 2.4 GHz WLAN NIC en dat kan echt vreselijk irritant zijn... :/
En een fijn keyboard, en 4/3 ratio en ik kan er alles van repareren, dozen vol reserve onderdelen (heb dit HP type ooit refurbished, hobby handeltje)
HP en een fijn toetsenbord ?! Kan dat dan ?!

Die hebben sinds minimaal een jaar of 10 alles echt gruwelijk verpest... :X :| :F
Windows 7 en 8 draait er op. Gewoon fijn ding. Gaat nooit weg.

Dus ik begrijp de vraag van @Roetzen wel… als het goed werkt waarom weg doen?
Ik zou het gewoon lekker bij een Linux distro houden en dan kan die nog langer mee !!! ;)
Heb nooit begrepen waarom iedereen je een peer vindt als je in een Jaguar uit 1963 komt aanrijden maar een smartphone of PC van een paar jaar oud kan echt niet.
Dat is gewoon het verschil tussen mensen met smaak en hersenloze "social media" verslaafden zonder smaak >:) :+

Oude telefoons hebben hier de voorkeur : Die kan je tenminste nog met een beetje geluk van een OS voorzien dat je data niet doorverkoopt !! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revelc
ernstoud schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Ok. Dat klinkt wel goed. De firewall in de Asus zal dan wel redelijk dicht staan. Gewoon proberen met de Nokia in DMZ mode.
Het is niet gelukt met portforwarding en ook niet met het in DMZ zetten
Van de de Nokia, denk dat de Nokia stuk is, lijkt net of alleen poort 80 en 443 open staan, of ik kijk ergens gigantisch overheen, ook valt soms zo de wifi weg, niet stabiel dus. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

[...]

Correct, precies de 99,6% van de klanten die geen moeite hebben met het “problematische” Nokia modem, die internet/ iptv/voip/ipv4/ipv6/etc etc levert.
Het gemis is geheel voor hun 🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
R3D schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:52:
[...]

Correct, precies de 99,6% van de klanten die geen moeite hebben met het “problematische” Nokia modem, die internet/ iptv/voip/ipv4/ipv6/etc etc levert.
Het gemis is geheel voor hun 🤡
En nou een eerlijke vergelijking. Hoeveel klanten zijn overgestapt naar de “nieuwe” providers die eindelijk op delta fiber mogen leveren, ookal is dat “duurder”. Dat is veel meer dan die 0,4%. Ennnnn. Kijk over 1-2 jaar nog eens…

Mijn omgeving laat veel meer zien dan die 0,4%.

Aanvullend: er is zelfs een apart topic op tweakers voor gebruikers die een eigen glasvezel modem willen, op het netwerk van deltafiber. Die flink gebruikt wordt. Deze vraag is er niet zomaar.

[ Voor 18% gewijzigd door internet4me op 04-04-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

[...]

Windows 7 is goed uitontwikkeld, de kinderziektes zijn er echt wel uit. Het IPv6 protocol is ook niet van gisteren. Er zijn wel dingen toegevoegd, maar er is weinig of niets veranderd aan wat er al tien jaar in zit.

Als dus een IPv6 implementatie van een nieuw apparaat - zoals de Nokia XS-2426G - niet goed werkt met Windows 7 dan ligt het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan dat apparaat. Het hoeft dan niet per sé gefixt te worden om de W7 gebruikers te plezieren, maar het is onverstandig het te negeren omdat het een indicatie kan zijn voor een meer algemeen probleem dat dan dus elders ook weer kan opduiken. Dat er nog kinderziektes in de Nokia XS-2426 zitten is geen geheim. Ik noemde al de IPv6 pinholing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:08:
[...]
En als je zoekt op Windows 7 en DNS en ipv6 dan vind je veel hits die over problemen gaan met DNS resolven en tips dat je veel oude services zoals Teredo uit moet zetten. Er draaien nogal wat processen blijkbaar op W7 voor ipv6 DNS.
Mijn ervaring met IPv6 is niet van gisteren, ik ben er al meer dan tien jaar mee bezig. Maar dit gaat helemaal niet over een probleem met resolven. Er is in de door mij gecreëerde IPv6 only omgeving helemaal niets om mee te resolven. Er is geen DNS server die middels een IPv6 adres aan te spreken is.
En om te stellen dat iets bij A een tekortkoming is omdat het bij B wel werkt gaat wel wat ver. Zeker als het gerelateerd is aan 14 jaar oude techniek die al 4 jaar zonder support is.
Juist omdat het oude betrouwbare en dus stabiele techniek is, is het een goede indicatie voor een mogelijk breder probleem. Zie ook mijn post aan @EWS99
Of ben ik een eikel die een prima functionerende telefoon voor bellen en e-mailen niet weg wil gooien?
Je bent net als ik blijkbaar iemand die vindt dat we te veel in een wegwerpmaatschappij leven. Fabrikanten zouden meer moeite moeten doen apparaten langer bruikbaar te houden in plaats van ons te dwingen steeds weer iets nieuws te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

internet4me schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:06:
[...]

En nou een eerlijke vergelijking. Hoeveel klanten zijn overgestapt naar de “nieuwe” providers die eindelijk op delta fiber mogen leveren, ookal is dat “duurder”. Dat is veel meer dan die 0,4%. Ennnnn. Kijk over 1-2 jaar nog eens…

Aanvullend: er is zelfs een apart topic op tweakers voor gebruikers die een eigen glasvezel modem willen, op het netwerk van deltafiber. Die flink gebruikt wordt. Deze vraag is er niet zomaar.
Je begrijpt dat als je als een ISP je netwerk open stelt voor wholesale partners, dat je niet treurig word voor welk label de klant kiest.
Alleen het logo op ie factuur en het bedrag is anders.
En dat (bijna)percentage komt aardig in de buurt, er zijn

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 04-04-2024 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:58:
[...]

Mijn ervaring met IPv6 is niet van gisteren, ik ben er al meer dan tien jaar mee bezig. Maar dit gaat helemaal niet over een probleem met resolven. Er is in de door mij gecreëerde IPv6 only omgeving helemaal niets om mee te resolven. Er is geen DNS server die middels een IPv6 adres aan te spreken is.
.
In je oorspronkelijke vraag stond: “Bij nader onderzoek blijkt het een DNS probleem. Verbinding met een host op het internet is mogelijk bij direct ingeven van het IPv6 adres, maar bij ingave van een hostnaam niet.”

Ben ik dan abuis als ik daarin een probleem met resolven lees? Als het IPv6 adres gebruikt krijg je connectie, als je de host name gebruikt niet. En juist dat issue wordt als ik zoek met Google veel gemeld met Windows 7.

:?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]
Je bent net als ik blijkbaar iemand die vindt dat we te veel in een wegwerpmaatschappij leven. Fabrikanten zouden meer moeite moeten doen apparaten langer bruikbaar te houden in plaats van ons te dwingen steeds weer iets nieuws te kopen.
d:)b

En als je weet wat je doet kan dat best veilig. Op mijn XP notebook - waar ik heel weinig mee rechtstreeks doe op internet - draait een sandbox, firewall etc. Achter nog een firewall. Kan, maar Piet onbenul moet dit niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
R3D schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:41:
[...]

Je begrijpt dat als je als een ISP je netwerk open stelt voor wholesale partners, dat je niet treurig word voor welk label de klant kiest.
Alleen het logo op ie factuur en het bedrag is anders.
En dat (bijna)percentage komt aardig in de buurt, er zijn minder zeikerige klanten als je zou hopen.
Ik waardeer je inzet en input op dit forum. Bedankt daarvoor.

Echter ik reken mezelf en de mensen in mijn omgeving echt niet als zeikers. We missen gewoon bepaalde zaken en sommige zaken worden niet opgepakt. Voorbeelden zat. Dit al jaren lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...].. Fabrikanten zouden meer moeite moeten doen apparaten langer bruikbaar te houden in plaats van ons te dwingen steeds weer iets nieuws te kopen.
Amen! :)
De hardware eisen voor Windows 11 zijn daar een schrijnend voorbeeld van.
Waarom houd je een oude PC wel veilig met bijvoorbeeld Linux maar zou dat niet kunnen met Windows?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Ik heb wat reacties opgeruimd. Zullen we het vriendelijk houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
internet4me schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:06:
[...]

Ik wil het je best even voorrekenen hoor:

- Delta heeft 2 miljoen aansluitingen. Hoeveel er actief zijn kan ik niet zeggen, maar als ik reken met 25% gaat het om 500.000 abonnees. (het werkelijke getal is vast en zeker hoger).
- Ik schat in (met wat ik hier op Tweakers en op andere fora zie) dat er ongeveer 2500 zijn met een eigen modem en misschien speciale wensen (en ik denk dat we dat niet halen)
- Kom ik uit op 0,5%

(en ik zie hetzelfde getal ook bij een hele grote coax provider waar ik niet ontoevallig hele goede contacten heb)

Neemt niet weg dat die 2500 wel hele goede promotors kunnen zijn voor hun omgeving (friends and family). Dus ik persoonlijk zou daar nog wel wat verder voor willen gaan (bridgemode, alternatief modem aanbieden etc, evt tegen meerprijs). Maar goed 0,5% - 1% -> Lastige business case...

Vergeet niet dat er voor Prosumers / Tweakers speciale providers bestaan, zoals Freedom. Of het gras daar zoveel groener is durf ik niet te zeggen. Ik ben zelf in ieder geval blij met wat we hier voor elkaar hebben gekregen met Delta/Caiway en happy met mijn eigen XS-010X-q. Werkt al dik een jaar als een zonnetje, mét IPv6 zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
EWS99 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:56:
[...]

Ik wil het je best even voorrekenen hoor:

- Delta heeft 2 miljoen aansluitingen. Hoeveel er actief zijn kan ik niet zeggen, maar als ik reken met 25% gaat het om 500.000 abonnees. (het werkelijke getal is vast en zeker hoger).
- Ik schat in (met wat ik hier op Tweakers en op andere fora zie) dat er ongeveer 2500 zijn met een eigen modem en misschien speciale wensen (en ik denk dat we dat niet halen)
- Kom ik uit op 0,5%

(en ik zie hetzelfde getal ook bij een hele grote coax provider waar ik niet ontoevallig hele goede contacten heb)

Neemt niet weg dat die 2500 wel hele goede promotors kunnen zijn voor hun omgeving (friends and family). Dus ik persoonlijk zou daar nog wel wat verder voor willen gaan (bridgemode, alternatief modem aanbieden etc, evt tegen meerprijs). Maar goed 0,5% - 1% -> Lastige business case...

Vergeet niet dat er voor Prosumers / Tweakers speciale providers bestaan, zoals Freedom. Of het gras daar zoveel groener is durf ik niet te zeggen. Ik ben zelf in ieder geval blij met wat we hier voor elkaar hebben gekregen met Delta/Caiway en happy met mijn eigen XS-010X-q. Werkt al dik een jaar als een zonnetje, mét IPv6 zoals het hoort.
Dank voor de berekening, echter er is ook nog een grotere groep die overstapt naar de concurrenten op de deltafiber glasvezel. Zoals in mijn voorbeeld. Deze bewuste overstappers zoals ik schaffen geen bridgemodem aan maar gaan bijvoorbeeld naar freedom en krijgen de bridgemodem.
Vandaar dat die 0,4-0,5 die jullie aanhalen veel groter is.

Dat is wat ik bedoel. Deze 2 groepen moet je bij elkaar optellen.
Die concurrenten zullen wel meer dan die 2500 gebruikers hebben. De waarheid zal ergens tussen de 1 en 10% zitten. Over enkele jaren wel meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Nee dat moet je niet, omdat de reden van het overstappen bijna nooit de Nokia ONT is. Als je die er dus bij zou optellen krijg je een zeer scheef beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
internet4me schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:46:
[...]

Dank voor de berekening, echter er is ook nog een grotere groep die overstapt naar de concurrenten op de deltafiber glasvezel. Zoals in mijn voorbeeld. Deze bewuste overstappers zoals ik schaffen geen bridgemodem aan maar gaan bijvoorbeeld naar freedom en krijgen de bridgemodem.
Vandaar dat die 0,4-0,5 die jullie aanhalen veel groter is.

Dat is wat ik bedoel. Deze 2 groepen moet je bij elkaar optellen.
Die concurrenten zullen wel meer dan die 2500 gebruikers hebben. De waarheid zal ergens tussen de 1 en 10% zitten. Over enkele jaren wel meer denk ik.
Delta, KPN, Ziggo zijn allemaal middenklassers die prima internet leveren voor een prima prijs. En dus prima voor 95 - 99% van de bevolking. Voor die 5% tweakers bestaan providers zoals Freedom. Die zijn duurder, omdat deze tweakers wat meer eisen stellen. Prima markt toch? Ik denk niet dat Delta/KPN/Ziggo er van baalt dat jij naar Freedom gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Modbreak:Zoals een aantal van jullie wellicht hebben gemerkt was het de afgelopen dagen wat minder gezellig op het forum. Wij als moderatoren willen vooropstellen dat we de sfeer in de topics graag gezellig willen houden, zodat we het voor iedereen een fijne en leuke plek is. Discussies hebben is helemaal niet erg, het met elkaar oneens zijn ook niet, maar hou het wel respectvol en speel niet op de man. Mocht er toch iets voorvallen, ga dan niet voor eigen rechter spelen, maar maak een report aan. Wij kijken er dan naar en acteren daarop. Je kan altijd bij ons terecht met vragen of problemen.

We waarderen ieders bijdrage ontzettend en ook de hulp van de werknemers van Caiway met hun support via het forum en zouden het zonde vinden als dat zou verdwijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:27
Ik kreeg deze week een telefonische enquête van Delta en toen ik erover begon dat ik een bridgefunctie in het modem miste, vertelde deze medewerker mij dat hij dat die dag al een aantal keer gehoord had.
Weet dat ik in het Caiway-forum zit, maar het was voor mij een signaal dat die groep misschien toch groter is dan 'we' hier veelal aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
wout schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:32:
Ik kreeg deze week een telefonische enquête van Delta en toen ik erover begon dat ik een bridgefunctie in het modem miste, vertelde deze medewerker mij dat hij dat die dag al een aantal keer gehoord had.
Weet dat ik in het Caiway-forum zit, maar het was voor mij een signaal dat die groep misschien toch groter is dan 'we' hier veelal aannemen.
Dat is niet zo vreemd zo'n persoon belt met heel veel klanten op een dag. Maar als je nu realistisch gaat kijken en langs je volledige familie zou gaan of de gehele straat bijvoorbeeld. Dan kom je maar op iets van één procent van de consumenten uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Laatst online: 11:57
Zojuist weer eens een nieuw IPaddress gekregen in de 81.172.x.x serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
Hier ook een nieuw ip adres ontvangen rond 11:50
Deze ip wisselingen elke 2-3 maanden zijn niet fijn. Ik ging van 213.x naar 87.x

Nlziet valt uit door deze aanpassing. Even opnieuw opstarten. Leg dat maar uit aan de vrouw.

Lastiger is dat nu weer een oud probleem terug is. Sommige sites zijn niet meer bereikbaar na de aanpassing.
Bijvoorbeeld: archive.today

Gelukkig heb ik nu wel een flink lagere ping response naar 1.1.1.1. Scheelt zeker 5-6 milliseconden.
* gemeten met homeassistant om de minuut.”

[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 09-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPvDam
  • Laatst online: 11:57
internet4me schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:21:
Deze ip wisselingen elke 2-3 maanden zijn niet fijn. Ik ging van 213.x naar 87.x

Nlziet valt uit door deze aanpassing. Even opnieuw opstarten. Leg dat maar uit aan de vrouw.

Lastiger is dat nu weer een oud probleem terug is. Sommige sites zijn niet meer bereikbaar na de aanpassing.

Gelukkig heb ik nu wel een flink lagere ping response naar 1.1.1.1. Scheelt zeker 5-6 milliseconden.
Ik merk inderdaad ook lagere ping tijden naar de diversen hosts :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99

Ik zit al ruim 1,5 jaar 87.99.x.y. archive.today werkt prima hier. Wel met de sidenode dat ik ook IPv6 heb. Misschien dat het bij mij over IPv6 gaat en bij jou over IPv4?

Overigens zijn IP wisselingen een paar keer per jaar niet vreemd. Komt ook bij andere providers voor. (ene gebied wat meer dan in het andere gebied). Als je dat niet wil, moet je een zakelijk abonnement nemen met een vast IP.

[ Voor 12% gewijzigd door EWS99 op 09-04-2024 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
EWS99 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:24:
[...]

Ik zit al ruim 1,5 jaar 87.99.x.y. archive.today werkt prima hier. Wel met de sidenode dat ik ook IPv6 heb. Misschien dat het bij mij over IPv6 gaat en bij jou over IPv4?

Overigens zijn IP wisselingen een paar keer per jaar niet vreemd. Komt ook bij andere providers voor. (ene gebied wat meer dan in het andere gebied). Als je dat niet wil, moet je een zakelijk abonnement nemen met een vast IP.
Ik heb alleen ipv4. Dus dat is zeker anders dan.
Paar keer per jaar is te doen. Maar nu zit ik al op 6-8keer ofzo.

Ik heb al een aanvraag lopen bij freedom. Krijg ik ipv6 en een fixed ip adres. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Ik zit al ruim 1,5 jaar 87.99.x.y.
Idem hier in gem. Uithoorn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online

En weer een nieuw ip adres. Nu in de 149.* range. Om 12:14
Ping tijden zijn weer 6 ms hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 21:20
Hier ook ineens midden op de dag een nieuw ip adres.
Ping naar cloudfare ineens verdubbeld..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf719yr65yluRkSUqwWEvs5cW38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g0Eozp5fGaelaFfyxjqA9MfY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Is het misschien lokatie of modem gerelateerd?
Ik heb ook al heel lang hetzelfde 87.99.x.x adres met Nokia Modem
Regio Oost Nederland

[ Voor 11% gewijzigd door rfbroek op 10-04-2024 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrieske
rfbroek schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:06:
Is het misschien lokatie of modem gerelateerd?
Ik heb ook al heel lang hetzelfde 87.99.x.x adres met Nokia Modem
Regio Oost Nederland
Nokia modem, Friesland. Nooit een ander modem gehad. xgs-pon aansluiting.

Laatste ip wijziging was half februari. En eind vorig jaar ook al eens een keer geloof ik.
Zeg maar elke 2 maanden plusminus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
En ben je niet toevallig op CGNAT gezet?
Daar hoort je de laatste tijd meer mensen over namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrieske
rfbroek schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:35:
En ben je niet toevallig op CGNAT gezet?
Daar hoort je de laatste tijd meer mensen over namelijk
Nee, ik heb in de nokia gekeken en zie geen 100.x adres. Ook in traceroute naar buiten toe zie ik het niet.
Komt waarschijnlijk omdat ik een portforward (dmz) naar mijn eigen router ingesteld heb (in de nokia) dat ik niet naar cgnat gezet wordt.
Mijn wireguard tunnel van buiten naar binnen werkt ook nog prima.

Desalniettemin, elke 2 maanden een ander ip is relatief vaak. En ipv6 nog niet lekker werkend gekregen op de eigen router. Hopelijk ooit nog eens bridge functionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:19
[...]

Die website werkte hier ook prima onder die reeks, al heb ik wel google dns ingesteld. Maar dan bij Delta.
En met de huidige wijzigingen naar een andere reeks nog steeds, wel IPv4 AON.

Ik merk inderdaad wel dat de IPs bij deze providers vaker wisselen dan bijvoorbeeld KPN/XS4ALL/Ziggo, maar ik heb ook perioden van meer dan een half jaar gehad met hetzelfde IP, dus zo enorm schokkend was het ook weer niet zolang het geen CGNAT is.

Maar geeft wel aan hoe nijpend de situatie is geworden met IPv4 en dat het soms ook voor problemen kan zorgen als een IP blok uit een ander land is opgekocht en websites hun records niet bijwerken en ze denken dat je uit Zweden komt.
internet4me schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:36:
[...]

En weer een nieuw ip adres. Nu in de 149.* range. Om 12:14
Ping tijden zijn weer 6 ms hoger.
vrieske schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:08:
Hier ook ineens midden op de dag een nieuw ip adres.
Ping naar cloudfare ineens verdubbeld..

[Afbeelding]
Dit soort dingen vielen mij bij de IP wijzigingen ook wel op (Delta dan), maar als een ander IP een andere routering hanteert kan sommige zaken hoger of lager uitvallen, is mijn ervaring, het is dus niet perse globaal slechter. Gelukkig routeren ze het niet via Duitsland. :+

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
*knip*. Het is vervelend hoe dingen soms lopen. Maar dit is niet te plek om dat te bespreken. Zie ook je DM.

[ Voor 146% gewijzigd door rens-br op 12-04-2024 18:33 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Heb het eerder al aangegeven dat ik weer overga naar Caiway. Heb al een eigen ONT dus dat scheelt, maar het lijkt er op dat ze hun administratie zaken ook niet op orde hebben. Ik maak gebruikt van de 12mnd korting en ik heb de actievoorwaarden er eens even bijgepakt die ik 29 maart heb gekregen en daar valt mij het volgende op.
Actievoorwaarden
...
Ingangsdatum: 4 juli 2023
...
Actieaanbod
De klant betaalt de eerste 12 maanden een vaste prijs per maand:

- Internet en TV Budget 12 maanden voor € 35,- per maand
- Internet en TV Voordelig 12 maanden voor € 35,- per maand
- Internet en TV Slim 12 maanden voor € 45,- per maand
- Internet en TV GigaSnel 12 maanden voor € 55,- per maand
- Alleen Internet Budget Geen actieprijs. € 35,- per maand
- Alleen Internet Voordelig 12 maanden voor € 35,- per maand
- Alleen Internet GigaSnel 12 maanden voor € 45,- per maand
...
4. De actieperiode loopt van 4 juli tot en met 4 september 2023.
5. Als uiterste ingangsdatum van het abonnement geldt 31 oktober 2023.
...
Punt 4 en 5.
Lekker bijgewerkt, ik ga er vanuit dat het goed komt, maar dit is wel lekker verouderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als het 'Internet' lampje op het Nokia modem niet brandt, terwijl Power, PON en WLAN wel online komen?

Sinds vanmorgen geen internet. Zelf eerst een power cycle (10 sec van stroom af), maar geen Internet (duurt trouwens best lang voordat PON en WLAN branden, modem blijft lange tijd alleen power lampje groen tonen).

Via chat contact gehad en advies gehad de factory reset ( gaatje ) 10 sec in te drukken.
ook hier duurt het een tijd dat alleen power groen brandt.
Nog steeds geen internet.
Opvallende is dat SSID hierbij niet gereset is ondanks 10 sec reset ingedrukt houden.

Via firmware pagina nogmaals factory reset gedaan, dit keer wel settings naar default.

Maar nog steeds geen Internet lampje dat brandt.

Is via chat nu geëscaleerd naar technische afdeling. Men zag het modem niet online. Men gaat het op afstand proberen, hopelijk z.s.m. geholpen maar kan tot 5 werkdagen duren... Ik wordt gebeld of gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Daniel. schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:07:
..Lekker bijgewerkt, ik ga er vanuit dat het goed komt, maar dit is wel lekker verouderd.
Ik heb hetzelfde gehad, maar bij mij kwam het gewoon goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Wally2002 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:14:
Is via chat nu geëscaleerd naar technische afdeling. Men zag het modem niet online. Men gaat het op afstand proberen, hopelijk z.s.m. geholpen maar kan tot 5 werkdagen duren... Ik wordt gebeld of gemaild.
Hopelijk krijg je nog iets van compensatie want tegenwoordig zonder internet is het geen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als het 'Internet' lampje op het Nokia modem niet brandt, terwijl Power, PON en WLAN wel online komen?

Sinds vanmorgen geen internet. Zelf eerst een power cycle (10 sec van stroom af), maar geen Internet (duurt trouwens best lang voordat PON en WLAN branden, modem blijft lange tijd alleen power lampje groen tonen).

Via chat contact gehad en advies gehad de factory reset ( gaatje ) 10 sec in te drukken.
ook hier duurt het een tijd dat alleen power groen brandt.
Nog steeds geen internet.
Opvallende is dat SSID hierbij niet gereset is ondanks 10 sec reset ingedrukt houden.

Via firmware pagina nogmaals factory reset gedaan, dit keer wel settings naar default.

Maar nog steeds geen Internet lampje dat brandt.

Je kunt nog een andere adapter proberen. Is al eens voorbij gekomen dat als die de geest geeft er ook vreemde dingen met een ONT/modem gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Meestal betekent het een administratief probleem ergens in het netwerk van Delta/Caiway, waarbij het ook op afstand oplosbaar is. Maar een patch losgetrokken en verkeerd terug gezet zou eventueel ook kunnen. Zelfde geld voor een defecte Nokia. Maar eerste lijkt mij het meest logische.

[ Voor 16% gewijzigd door bjusterbaarlik op 12-04-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Wellicht is het al eerder gevraagd maar heb al even gezocht en kwam maar één oplossing tegen. Ik zie dat Caiway het modem heeft aangepast, waar voorheen er een kabel los bij zat zit die nu aan het modem vast en heb ik een kabel nodig voor de Nokia ONT.
De enige die ik zo snel kan vinden is deze uitvoering: AVM FRITZ! Attema AT01 Delta-XGS-Pon FTU-zijde SC/APC Groen naar ... .
Ik heb zo'n Attema Universele FTU waar zo'n plastic stuk heel lang in moet komen en als ik gewoon op kabels zoek, ook veelal goedkoper zit er niet zo'n plastic stuk aan. Raden jullie die van AVM Fritz aan of zouden jullie een andere aanraden en wellicht goedkoper of is dat totaal niet aan te raden.

Ik ga het pakket nog maar niet aansluiten want ik kan mij nog van de vorige keer herinneren dat op dat moment het abonnement gaat lopen. Ik wacht mooi tot rond de 29ste, alhoewel de mail zegt dat het eerder niet werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 16-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revelc
Volgens mij kun je die Nokia losschroeven van onder, en daar zit ie met stekker, kan dan zo in de Nokia ont, meen ik gelezen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Misschien een overbodige vraag,
Wie heeft er ervaring met het aansluiten van een Sip account van Caiway op een Frizbox 7590AX?
Er is door Caiway een Sip Account aangemaakt, en dan houd het op.
Ik heb diverse malen contact met Caiway gehad, hierin werd duidelijk te kennen gegeven dat vrije modem keuze verder niet word ondersteund.
Ik heb de handleiding van Fritzbox gebruikt en tevens de instellingen welke op

https://www.caiway.nl/kla...je-modemkeuze#handleiding
ook gevolgd. tot nu toe geen resultaat.

wie o wie heeft een draaiende sip account op een fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:35

wbschenk

www.schenkict.nl

Daniel. schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:57:
Wellicht is het al eerder gevraagd maar heb al even gezocht en kwam maar één oplossing tegen. Ik zie dat Caiway het modem heeft aangepast, waar voorheen er een kabel los bij zat zit die nu aan het modem vast en heb ik een kabel nodig voor de Nokia ONT.
De enige die ik zo snel kan vinden is deze uitvoering: AVM FRITZ! Attema AT01 Delta-XGS-Pon FTU-zijde SC/APC Groen naar ... .
Ik heb zo'n Attema Universele FTU waar zo'n plastic stuk heel lang in moet komen en als ik gewoon op kabels zoek, ook veelal goedkoper zit er niet zo'n plastic stuk aan. Raden jullie die van AVM Fritz aan of zouden jullie een andere aanraden en wellicht goedkoper of is dat totaal niet aan te raden.

Ik ga het pakket nog maar niet aansluiten want ik kan mij nog van de vorige keer herinneren dat op dat moment het abonnement gaat lopen. Ik wacht mooi tot rond de 29ste, alhoewel de mail zegt dat het eerder niet werkt.
Je kan de kabel overzetten vanaf de nokia naar je eigen device.

*knip*. Promotie voor eigen webwinkel staan we niet toe.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 21-05-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:41:
[...]

Meestal betekent het een administratief probleem ergens in het netwerk van Delta/Caiway, waarbij het ook op afstand oplosbaar is. Maar een patch losgetrokken en verkeerd terug gezet zou eventueel ook kunnen. Zelfde geld voor een defecte Nokia. Maar eerste lijkt mij het meest logische.
Nog dank voor je reactie.

Inmiddels zijn we 5 dagen verder (incl weekend) en nog steeds geen internet.

Hieronder nog even de ontwikkelingen tot nu toe.

Men heeft diezelfde vrijdag dat de storing gemeld is wel wat op afstand geprobeerd (althans dat maak ik op uit een standaard mail) en ik werd nog dezelfde dag gevraagd een afspraak te maken met de monteur.
conclusie: geen administratief probleem.

De monteur is schijnbaar protocol, ik had nog voorgesteld om het modem te ruilen, gezien dat alleen Power, PON en WLAN groen branden), men wil denk ik uitsluiten dat het niet door de klant zelf komt die ofwel reset instructies niet goed heeft gevolgd, of bepaalde apparatuur gebruikt etc.

Helaas pas gisteren de Gideon monteur langs.
Die was snel klaar, modem even van stroom af en er weer op, viel hem gelijk op dat het lang duurt voordat PON groen gaat branden. Heeft nummer van technische afdeling gebeld, maar die zagen niets en zouden het uitzoeken.

Vrij snel in de avond mail van Caiway dat storing zou zijn verholpen... niet dus.
dus gelijk gechat, met had het modem online zien komen en daardoor geconcludeerd dat de storing verholpen was. Ook niet even checken bij de klant....
Nieuw ticket aangemaakt.

Men probeerde mij vandaag te bellen, en heeft ook zaken op afstand geprobeerd zegt men (wederom uit de standaard mail), maar zoals verwacht niet gelukt en ditmaal een afspraak monteur van de netbeheerder.
Die kwam vanavond langs en vroeg zich gelijk af wat hij kwam doen, aangezien modem wel groen PON lampje heeft.
Zekerheidshalve wel de fiber doorgemeten naar de centrale, die was uiteraard in orde.

Update 18 April: vanochtend bericht van caiway dat storing verholpen is. Niet dus, nog steeds zelfde lampjes. Na contact met caiway blijkt dat modem online is gekomen en ze konden zien dat diensten het deden (?) . Dus gewoon vinkje zetten en door, zonder bij klant te checken....
Men heeft het nu vanaf 1e lijns expliciet aangegeven naar technische afdeling, dat het aan modem zou liggen.

Mijn conclusie tot nu toe:
Caiway hanteert strikt protocol bij storingen, kijkt niet goed naar de diagnose informatie die klant aangeeft en/of vertrouwt die niet en/of wordt niet goed door eerstelijns klantenservice doorgezet. Men gaat over op sturen monteur die als je beetje pech heeft niet gelijk beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Wally2002 op 18-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Daniel. schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:23:
[...]

Hopelijk krijg je nog iets van compensatie want tegenwoordig zonder internet is het geen doen.
Men biedt dus niet een tijdelijk 4G router of zoiets aan.
In de chat geeft men aan dat als de storing is opgelost ik een compensatieverzoek kan indienen.
Met een link naar deze pagina.

Kortom een bedrag per dag van 1/30e van de maandelijkse abo kosten, gerekend na de eerste 12 uur.

ik heb extra 4G data voor hotspot moeten kopen dus mijn claim zal wel hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Het is zover. Ik heb mijn ONT aangemeld, kijken hoe lang het duurt totdat ik daarmee online ben. Tot die tijd heb ik nog het standaard Nokia er op zitten zodat ik niet zonder zit.

Edit: Zojuist gebeld en inmiddels werkt alles zoals het hoort. Voorlopig werkt portfortwarding ook zonder problemen meteen weer :)

Edit 2:

TV met het kastje die op mijn managed switch op Port 4 zit ook werkend op VLAN 101.

[ Voor 40% gewijzigd door Daniel. op 30-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Dit is de tweede keer dat ik bij Caiway zit, eerste keer had ik een IP adres dat in Rusland bekend is, nu heb ik een IP adres dat in Zweden bekend is. Is het niet echt eens tijd voor ze om wat met ipv6 te doen gezien ze nog steeds overal ip's kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revelc
@Daniel, ik heb ook Caiway, hoe zie je dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Daniel. schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:43:
Dit is de tweede keer dat ik bij Caiway zit, eerste keer had ik een IP adres dat in Rusland bekend is, nu heb ik een IP adres dat in Zweden bekend is. Is het niet echt eens tijd voor ze om wat met ipv6 te doen gezien ze nog steeds overal ip's kopen?
Zit je op het xgs-pon netwerk? Want dan zou je gewoon een IPv6 adres moeten krijgen.

Overigens ligt het niet aan Caiway dat veel sites denken dat je uit Zweden komt, maar aan de sites zelf. Die moeten hun ip-country list bijwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
EWS99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Zit je op het xgs-pon netwerk? Want dan zou je gewoon een IPv6 adres moeten krijgen.

Overigens ligt het niet aan Caiway dat veel sites denken dat je uit Zweden komt, maar aan de sites zelf. Die moeten hun ip-country list bijwerken
xgs-pon inderdaad, maar geen ipv6.

@revelc Als ik inlog op bepaalde websites krijg ik via de mail vanuit welk land de login komt. En op ip lookup sites, maar inmiddels is het vanmiddag bijgewerkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel. op 03-05-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Daniel. schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:45:
[...]

xgs-pon inderdaad, maar geen ipv6.

@revelc Als ik inlog op bepaalde websites krijg ik via de mail vanuit welk land de login komt. En op ip lookup sites, maar inmiddels is het vanmiddag bijgewerkt.
Eigen modem? Want met xgspon zou je wel een ipv6 moeten kunnen krijgen. Als het goed is hebben ze dat inmiddels op alle lijnen aangezet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wally2002
Wally2002 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:08:
[...]

Mijn conclusie tot nu toe:
Caiway hanteert strikt protocol bij storingen, kijkt niet goed naar de diagnose informatie die klant aangeeft en/of vertrouwt die niet en/of wordt niet goed door eerstelijns klantenservice doorgezet. Men gaat over op sturen monteur die als je beetje pech heeft niet gelijk beschikbaar is.
Hier nog even een follow-up op mijn eerder gemelde internet storing.

De laatste update was van 18 april in de ochtend. Op die dag einde middag bericht gekregen dat ik een nieuw modem zal ontvangen. Men was tot dezelfde conclusie gekomen dat het modem defect is... (eindelijk).
Diezelfde avond is het modem verzonden en dag erop bezorgd. Ik kon pas de dag erna aansluiten en inderdaad na initialisatie en reboot van het modem wel internet.

Zojuist per e-mail ook de declaratie voor kosten gestuurd. Via de chat had men eerder verwezen naar een speciale pagina (pas toen ik over kosten begon). Die verwijst naar de MijnCaiway pagina 'zelf regelen', daar vindt je verstopt onder veelgestelde vragen een linkje naar een formulier. Ze proberen het niet te makkelijk te maken....
Dat formulier biedt echter geen ruimte voor aanvullende kosten (databundel 4G hotspot).
Daarom e-mail gestuurd met de volledige declaratie.

Juist in dit soort situaties kan een bedrijf laten zien hoe goed ze de zaakjes voor elkaar hebben. Ik constateer:

- Net zoals bij veel bedrijven loop je ertegen aan dat een eerstelijns klantenservice maar beperkt kennis/mandaat hebben en standaard protocollen volgen. Men staat je vriendelijk te woord en loopt een aantal standaard checks door maar moet daarna protocol volgen en een monteur sturen (die m.i. vooral bedoeld is om het niet goed doorlopen van een modemreset en/of problemen door foute configuratie of eigen hardware bij de klant uit te sluiten).
- De 'technische' afdeling vertrouwt teveel op het signaal dat een modem online komt, verifieert helemaal niets bij de klant en leest ook niet goed de diagnose informatie van de klant en van de twee monteurs (van zowel Caiway alsook van netbeheerder (Delta), die beiden aangaven dat, naast een administratief probleem, het vermoedelijk het modem is, zeker ook gezien de lange tijd voordat überhaupt PON ging branden.

Overigens complimenten voor zowel de monteur van CaiWay/Gideon alsook van de netbeheerder (ingehuurd door Delta) die vriendelijk waren en ook duidelijk in hun uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 15:24

hneel

denkt er het zijne van

Sinds enkele dagen kan ik geen verbinding meer krijgen met mijn Home Assistant systeem van buitenaf. Nu ben ik wat gaan google'en en zodoende heb ik kennis genomen van het fenomeen CGNAT. Even in het modem configuratie gekeken, en jawel hoor: een 100.x.x.x adres. :-(

Wat een waardeloze prut-oplossing is dat CGNAT. In plaats dat ze eens ipv6 zouden gaan uitrollen.

edit:

ik heb inmiddels via de MijnCaiway 'Dynamisch IP' aangevraagd. En binnen enkele minuten een mailtje dat het al geactiveerd is. Modem ge-reboot. Maar ik zie nu nog steeds een 100.x.x.x adres. Wat gaat hier fout?

[ Voor 23% gewijzigd door hneel op 10-05-2024 19:37 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie