Wacht maar een paar dagen. Dan zal het opeens niet werken en later opeens wel weer. Vaak knalde die er op donderdag uit, dinsdag en woensdag deed die het vaak wel.Blaffeh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:20:
[...]
Ik ben sinds gisteren over van Delta naar Caiway, wat betekende een wissel van de Genexis naar Nokia modem, maar ik heb prima een port forward kunnen doen voor Plex. Hoe kan dat nou spaak lopen bij jou?
Zal het in de gaten houden, maar so far so good!Daniel. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Wacht maar een paar dagen. Dan zal het opeens niet werken en later opeens wel weer. Vaak knalde die er op donderdag uit, dinsdag en woensdag deed die het vaak wel.
Ik zie - geheel toevallig, het is niet zo dat ik dagelijks m'n modem check want voor mij werkt 'ie prima - dat ik vannacht nieuwe firmware heb gekregen op mn Nokia: 3FE49544IJKK02(1.2303.402)
Misschien dat mensen die wel met smart op updates wachten hier iets aan hebben.
Misschien dat mensen die wel met smart op updates wachten hier iets aan hebben.
Als je Odido neemt dan krijg je een ZyXel Router + Losse Nokia ONT als het goed is en dan kan je lekker je eigen Router eraan hangen zonder gezeik !!Daniel. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:24:
Ik zie dat Odido ook op het delta netwerk gaat verkopen eventueel is dat een oplossing.
Ook geen zin om een eigen converter te kopen a 150 euro.
Wel één nadeel tegenover Delta/Caiway : Geen IPv6 voorlopig !!

Pak de Search bovenaan en lees maar eens wat hij allemaal heeft meegemaaktBlaffeh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:20:
Ik ben sinds gisteren over van Delta naar Caiway, wat betekende een wissel van de Genexis naar Nokia modem, maar ik heb prima een port forward kunnen doen voor Plex.
Hoe kan dat nou spaak lopen bij jou?
Echt te bizar gewoon dat een zeer simpele algemeen bekende functie zo slecht kan werken!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zie het inderdaad, benieuwd hoe de komende tijd dat bij mij loopt. Nokia laat versie 3FE49544JJJL30(1.2204.630) zien.nero355 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:35:
[...]
Pak de Search bovenaan en lees maar eens wat hij allemaal heeft meegemaakt
Echt te bizar gewoon dat een zeer simpele algemeen bekende functie zo slecht kan werken!
[ Voor 6% gewijzigd door Blaffeh op 24-01-2024 15:22 ]
Vreemd gedrag van caiway.
Al meer dan 8 jaar glasvezel van Caiway. Nooit echt te vreden geweest maar ze hebben een monopolie.
Nu ik mij heb ingeschreven om over te stappen naar Freedom, krijg ik opeens een telefoontje van Caiway met een algemene vraag of ik tevreden ben over de dienstverlening.
Gezien het tijdstip heel verdacht. Het is de eerste keer dat ze proactief bellen. Een beetje te toevallig.
Het lijkt positief maar ik krijg er een vreemd gevoel bij. Alsof ze me wilde behouden, via de achterdeur.
Mensen stappen bewust over. Er zijn van te voren signalen als mensen ontevreden zijn. Bedrijven moeten vooraf luisteren niet achteraf.
Al meer dan 8 jaar glasvezel van Caiway. Nooit echt te vreden geweest maar ze hebben een monopolie.
Nu ik mij heb ingeschreven om over te stappen naar Freedom, krijg ik opeens een telefoontje van Caiway met een algemene vraag of ik tevreden ben over de dienstverlening.
Gezien het tijdstip heel verdacht. Het is de eerste keer dat ze proactief bellen. Een beetje te toevallig.
Het lijkt positief maar ik krijg er een vreemd gevoel bij. Alsof ze me wilde behouden, via de achterdeur.
Mensen stappen bewust over. Er zijn van te voren signalen als mensen ontevreden zijn. Bedrijven moeten vooraf luisteren niet achteraf.
Caiway/Delta doet dat proactief. Maar geen idee of het bij jouw ook zo is. Neemt niet weg dat als je een probleem hebt het natuurlijk altijd zelf moet melden, want ze kunnen het niet ruiken.
[ Voor 44% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-01-2024 18:04 ]
Problemen moet je melden. Het internet komt overigens uit dezelfde glasvezel, dus zal niet per se beter zijn.internet4me schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:41:
Vreemd gedrag van caiway.
Verder kun je ook prima bellen voor een 12 maand verlenging met extra korting.
De afgelopen jaren meerdere problemen gemeld. Geen 1 keer goed geholpen. De druppel was de slechte Nokia modem die ze nu leveren bij caiway/delta. Zonder bridgefunctiebjusterbaarlik schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:03:
Caiway/Delta doet dat proactief. Maar geen idee of het bij jouw ook zo is. Neemt niet weg dat als je een probleem hebt het natuurlijk altijd zelf moet melden, want ze kunnen het niet ruiken.
Ja dat is ook gemeld..
Verder is er nog steeds oud zeer, omdat we in het oosten bedonderd zijn door caiway. Caiway heeft destijds ziggo “overgenomen” en hun monopolie gebruikt voor onfrisse zaken.
Alsof er geen onfrisse zaken bij Ziggo gebeuren!internet4me schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:40:
Verder is er nog steeds oud zeer, omdat we in het oosten bedonderd zijn door caiway.
Caiway heeft destijds Ziggo “overgenomen” en hun monopolie gebruikt voor onfrisse zaken.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Vorige week schreef ik bovenstaande. Inmiddels begin deze week weer contact opgenomen, men zou het regelen.Wally2002 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:46:
Hier gebruik gemaakt van de breedbandwinkel actie met Black Friday (1e jaar 35 euro/maand voor het Giga Snel pakket incl digitale TV).
In de bevestiging van Caiway stonden de juiste tarieven vermeld.
Onlangs een mail gekregen dat per 1 maart 2024 er een inflatiecorrectie wordt doorgevoerd...?? Men noemt het volle bedrag voor het pakket, dus maar eens inloggen, inmiddels stond de eerste factuur klaar.
Tot mijn verbazing rekenen ze niet het juiste bedrag conform de aanbieding, maar de volle prijs van 85 euro!
Contact opgenomen via de chat, men gaf vrijwel direct aan dat ik rond de incassodatum weer contact op moest nemen, dan konden ze hier pas wat mee doen.
Meer mensen dit ook?
Ik overweeg om de incasso te weigeren en handmatig het juiste bedrag over te maken. Er wordt gelijk voor bijna twee maanden gefactureerd dus toch een redelijk bedrag dat onterecht afgeschreven zal worden.
Tot mijn verbazing een mailing van Caiway vandaag:
Het bedrag vandaag al bijgeschreven!Onlangs heeft u uw eerste Caiway-factuur ontvangen. Door een systeemfout is de korting waar u recht op heeft, niet verwerkt. Hierdoor is het factuurbedrag hoger dan het zou moeten zijn. Onze welgemeende excuses hiervoor.
Hoe gaan we dit voor u oplossen?
- De korting die u de afgelopen periode heeft gemist, ontvangt u binnen enkele dagen in één keer op uw rekening. Ter compensatie van het ongemak ronden we deze uitbetaling – in uw voordeel – naar boven af. U ontvangt € 100,00 op uw rekening.
- De korting waar u de komende periode nog recht op heeft, wordt zichtbaar op uw eerstvolgende facturen. Deze korting blijft gedurende de looptijd van 12 maanden van uw contract actief.
Onze oprechte excuses voor het ongemak. We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De factuur noemt het 'Eenmalige uitbetaling gemiste korting'.
Ben benieuwd of er de volgende factuur nog verrekend wordt. Indien niet, wordt er nu behoorlijk royaal afgerond naar boven in mijn voordeel.
Zo ken ik Caiway/Delta, er kan iets fout gaan, maar men zet het altijd netjes recht!Wally2002 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Vorige week schreef ik bovenstaande. Inmiddels begin deze week weer contact opgenomen, men zou het regelen.
Tot mijn verbazing een mailing van Caiway vandaag:
[...]
Het bedrag vandaag al bijgeschreven!
De factuur noemt het 'Eenmalige uitbetaling gemiste korting'.
Ben benieuwd of er de volgende factuur nog verrekend wordt. Indien niet, wordt er nu behoorlijk royaal afgerond naar boven in mijn voordeel.
Zeker. Heb ruim 45 dagen geleden een klacht ingediend dat ze op 1 december op mijn verzoek het abonnement beëindigen en het internet afsluiten, om vervolgens tot de datum van de eigenlijke overstap (7 december, Odido had problemen met aansluiten) alsnog in rekening brengen, zonder een dienst geleverd te hebben.Sjakie0101 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Zo ken ik Caiway/Delta, er kan iets fout gaan, maar men zet het altijd netjes recht!
Op de klacht nooit een reactie ontvangen.
Familie heeft net een Caiway abonnement afgesloten en hierbij een Nokia XS-2426G-B (XGS-PON) modem/router ontvangen.Familielid heeft al een eigen router mesh netwerk en wil die blijven gebruiken.
Daarom willen we eigenlijk een bridged modem, maar kon deze instelling niet vinden in het modem.
Als ik deze topic zo doorlees levert Caiway op dit moment nog geen bridged modems voor XGS-PON klanten dus zitten ik te zoeken wat de mogelijkheden zijn zonder gelijk op eigen modemkeuze over te stappen.
Ik heb nu op de Nokia modem/router het volgende ingesteld:
* Vast ip toekennen aan eigen router via de static DHCP
* DMZ aangezet richting statische ip van eigen router
* Wifi uit (zowel in instellingen van het modem als via de WLAN knop achterop het modem)
Wat ik begreep is dat het enige echte nadeel aan deze opstelling een dubbele NAT is? Zijn er verder nog instellingen die ik moet veranderen om het modem zo dicht mogelijk bij "bridged" te krijgen?
Daarom willen we eigenlijk een bridged modem, maar kon deze instelling niet vinden in het modem.
Als ik deze topic zo doorlees levert Caiway op dit moment nog geen bridged modems voor XGS-PON klanten dus zitten ik te zoeken wat de mogelijkheden zijn zonder gelijk op eigen modemkeuze over te stappen.
* Wifi uit (zowel in instellingen van het modem als via de WLAN knop achterop het modem)
Wat ik begreep is dat het enige echte nadeel aan deze opstelling een dubbele NAT is? Zijn er verder nog instellingen die ik moet veranderen om het modem zo dicht mogelijk bij "bridged" te krijgen?
Bestel een (gratis) dynamisch IP adres, zodat niet op provider niveau nog een GC-NAT laag is. Als het externe IP-adres met 100.* begint zit je familielid al in de GC-NAT Pool.gamefreakin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:22:
Zijn er verder nog instellingen die ik moet veranderen om het modem zo dicht mogelijk bij "bridged" te krijgen?
Mocht je toch nog een eigen router willen, hier alle info: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2gamefreakin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:22:
Familie heeft net een Caiway abonnement afgesloten en hierbij een Nokia XS-2426G-B (XGS-PON) modem/router ontvangen.Familielid heeft al een eigen router mesh netwerk en wil die blijven gebruiken.
Andere instellingen dan wat je nu gedaan hebt zijn er niet. Bridge kan met dat device niet. Als dit voor je familielid werkt dan is het een oplossing,
Over IPv6 pinholing bij de Nokia XS-2426G-B
Inmiddels zijn we al weer een maand verder. Is er al iets meer over te zeggen?Nee zeker niet, dit word gegarandeerd een 2024 probleem.
Tussen de winter recess en change-freeze in gaat er voor 2023 niks meer gewijzigd worden aan het netwerk.
Q1-2024 gaan we weer fanatiek vol goede moet aan de slag, als dit dan ook op de roadmap zit durf ik niet zo te zeggen.
En nu ik je toch aan de lijn heb: ik heb nog iets voor het wenslijstje wat er aan gerelateerd is: ICMP6. Bij het Sagemcom modem van Ziggo is er bij de IPv6 pinholing keuze uit de protocollen TCP, UDP en ICMP6. Met die laatste is het onder meer mogelijk individuele apparaten met IPv6 van buitenaf te pingen. Ja, ik weet dat ICMP6 doorlaten controversieel is. Maar na mij in de materie verdiept te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het in mijn geval geen noemenswaardig risico is. Ik zou het dus waarderen als de gebruiker de keuze had.
En o ja, Het WAN IPv4 adres van de Nokia modem mag wat mij betreft ook best pingbaar gemaakt worden.
First line of defense… niet reageren op ICMP. Doe je dat wel zul je heel wat meer port scans zien.Roetzen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:11:
[...]
En o ja, Het WAN IPv4 adres van de Nokia modem mag wat mij betreft ook best pingbaar gemaakt worden.
Dat is voor IPv4. Voor IPv6 is zelfs alleen een /64 scannen (nog) niet te doen. En bovendien als je een server draait en het bestaan daarvan bekend maakt dan is toch al bekend dat er wat achter het IP adres zit en heeft niet reageren op ping geen aanvullende bescherming meer.ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:10:
[...]
First line of defense… niet reageren op ICMP. Doe je dat wel zul je heel wat meer port scans zien.
Maar uiteraard moet het bij verstek uit staan. Zowel voor IPv4 als IPv6. Dan kan jij het lekker uit laten en kan wie het anders ziet het aan zetten.
Maar ik heb eigenlijk geen zin in de discussie over het nut en de nadelen van ICMP aan of uit zetten. Die discussie is al uitgebreid op vele plaatsen gevoerd. Zoals gezegd ik ben tot de conclusie gekomen dat het in mijn geval geen noemenswaard risico is. Ik wil graag de mogelijkheid het aan te zetten.
Ik refereerde dan ook aan je opmerking over IPv4 en ping enablen.
Correct, maar op een forum kan iedereen reageren. Als je geen discussie wil, moet je niets posten.Maar ik heb eigenlijk geen zin in de discussie over het nut en de nadelen van ICMP aan of uit zetten. Die discussie is al uitgebreid op vele plaatsen gevoerd.
Gelukkig bepalen ISP’s hun security beleid en niet altijd de eindgebruiker. Bij mijn Vodafone, Odido, Caiway en KPN abonnementen staat ICMP dus door de ISP op disabled. Dat heeft een reden.Zoals gezegd ik ben tot de conclusie gekomen dat het in mijn geval geen noemenswaard risico is. Ik wil graag de mogelijkheid het aan te zetten.
Weet je dat zeker van KPN? Een goede kennis van mij zat bij Xs4All en is bij KPN gebleven toen Xs4All werd opgeheven. Zijn systeem antwoordt op IPv4 Ping. (en ook IPv6)ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:48:
Gelukkig bepalen ISP’s hun security beleid en niet altijd de eindgebruiker. Bij mijn Vodafone, Odido, Caiway en KPN abonnementen staat ICMP dus door de ISP op disabled. Dat heeft een reden.
Alle modem/routers die ik van Ziggo heb gehad antwoordden allemaal op ping. Dat zal dan ook wel een reden hebben. Het maakt fout zoeken wat makkelijker als het aan staat. Tracert werkt ook niet lekker als ping uit staat.
Gelukkig kan ik kiezen. Hier hangt zowel een AOP van Ziggo als een MTU van DeCa in de "meterkast". (en ook nog een varkensneusstopcontact van de PTT, maar ik verwacht niet dat daar ooit nog iets mee gedaan zal worden.) En als het puntje bij paaltje komt kan ik ook nog met een eigen router gaan werken.
Vanuit Caiway naar mijn KPN VDSL/4G lijntje:Roetzen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:59:
[...]
Weet je dat zeker van KPN? Een goede kennis van mij zat bij Xs4All en is bij KPN gebleven toen Xs4All werd opgeheven. Zijn systeem antwoordt op IPv4 Ping. (en ook IPv6)
:strip_exif()/f/image/B9Isvwm8IPK90eUsXqvzKIHA.jpg?f=fotoalbum_large)
Poortje werkt (nog) uitstekend. Fingers crossed!Daniel. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Wacht maar een paar dagen. Dan zal het opeens niet werken en later opeens wel weer. Vaak knalde die er op donderdag uit, dinsdag en woensdag deed die het vaak wel.
Ben erg benieuwd naar de reden. ICMP wordt, maar dat hoef ik jou niet te vertellen, niet alleen voor ping gebruikt.ernstoud schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:48:
Bij mijn Vodafone, Odido, Caiway en KPN abonnementen staat ICMP dus door de ISP op disabled. Dat heeft een reden.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Waarom verbind je dat hele MESH gedoe niet als pure Accesspoints met de Nokiagamefreakin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:22:
Familie heeft net een Caiway abonnement afgesloten en hierbij een Nokia XS-2426G-B (XGS-PON) modem/router ontvangen.
Familielid heeft al een eigen router mesh netwerk en wil die blijven gebruiken.
Zijn er verder nog instellingen die ik moet veranderen om het modem zo dicht mogelijk bij "bridged" te krijgen?
Over het algemeen kunnen al die setjes dat gewoon
Dat is voor Tweakers en niet voor de gemiddelde onwetende Consument bedoeld IMHOMu-on schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:12:
Bestel een (gratis) dynamisch IP adres, zodat niet op provider niveau nog een GC-NAT laag is.
Als het externe IP-adres met 100.* begint zit je familielid al in de GC-NAT Pool.
Zet gewoon je eigen router in bridge achter die nokia.gamefreakin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:22:
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Even ter info schijnbaar is er een aanpassing gedaan in wat instellingen kwa verbinding bij Caiway. Ik heb nog een P2P glasverbinding en heb een bridge modem maar ergens halverwege deze maand was ik (met de bridged modem, melkpak model) ook op CG-NAT gezet (100.92.x.x).
Ik heb gewoon de Caiway klantenservice gebeld (+31 88 2249 111) en daar aangegeven waar het om gaat op een manier van:
- Ik heb een bridged modem van jullie en het lijkt erop dat ergens deze maand het naar CG-NAT is gezet waardoor ik de services die ik bij mezelf draai niet meer kan benaderen.
Daarbij werd aangegeven:
- Het lijkt erop dat dit actief is gezet ik kan dit wel weer naar IP omzetten. Je weet wel dat dit dynamisch is toch?
Daarom draai ik DDNS.
Aanpassing van dit gaat 24 uur overheen (werd me verteld) dus zou morgen weer goed moeten zijn
.
Kennelijk kan je dit ook gewoon zelf aanzetten onder Mijn Caiway en dan naar Mijn Producten > Internet > Beheer Internetopties
Onder deze kan je dan Dynamisch IP aanzetten (staat dit niet aan dan is het kennelijk CG-NAT).
Update: M'n IP is / was na zo een 17 uur (klaar met bellen rond 9:00 en rond 15:45 gemerkt ik heb een ander IP) niet meer CG-NAT waarschijnlijk kan je dit versnellen als je via je router een release / renew uit kan voeren op de WAN tot waarschijnlijk maximaal 2 uur maar ik had nadat de aanpassing was gedaan zoiets van ik kijk dan morgen wel. Ik kan weer connectie naar m'n VPN maken zonder problemen.
Ik heb gewoon de Caiway klantenservice gebeld (+31 88 2249 111) en daar aangegeven waar het om gaat op een manier van:
- Ik heb een bridged modem van jullie en het lijkt erop dat ergens deze maand het naar CG-NAT is gezet waardoor ik de services die ik bij mezelf draai niet meer kan benaderen.
Daarbij werd aangegeven:
- Het lijkt erop dat dit actief is gezet ik kan dit wel weer naar IP omzetten. Je weet wel dat dit dynamisch is toch?
Daarom draai ik DDNS.
Aanpassing van dit gaat 24 uur overheen (werd me verteld) dus zou morgen weer goed moeten zijn
Kennelijk kan je dit ook gewoon zelf aanzetten onder Mijn Caiway en dan naar Mijn Producten > Internet > Beheer Internetopties
Onder deze kan je dan Dynamisch IP aanzetten (staat dit niet aan dan is het kennelijk CG-NAT).
Update: M'n IP is / was na zo een 17 uur (klaar met bellen rond 9:00 en rond 15:45 gemerkt ik heb een ander IP) niet meer CG-NAT waarschijnlijk kan je dit versnellen als je via je router een release / renew uit kan voeren op de WAN tot waarschijnlijk maximaal 2 uur maar ik had nadat de aanpassing was gedaan zoiets van ik kijk dan morgen wel. Ik kan weer connectie naar m'n VPN maken zonder problemen.
[ Voor 26% gewijzigd door Starke op 31-01-2024 09:02 ]
Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik heb een Nokia XS-2426G-B tot volle tevredenheid. Maar er kan natuurlijk wel eens een kink in de kabel komen, misschien zelfs wel letterlijk. Daarom keek ik eens bij het menu "WAN / WAN statistics/1_INTERNET_R_VID_100" naar de kentallen van m'n verbinding. Als referentie, zeg maar, van een goed functionerende situatie. Bij de Bytes Sent/Received en Packets Sent/Received staan heel hoge getallen, logisch na een uptime van een paar weken. Bij de diverse error categorieën (Errors sent/received, Rx /Tx drops etc.) staat echter een smetteloze "0". Met andere woorden: er lijkt helemaal nooit ook maar een enkel scheef bitje gedetecteerd te worden. Dat is bijna verdacht.
Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is de verbinding echt zo perfect? Zie ik hier getallen nadat er al ergens een protocollaag error-correctie heeft gedaan? Of zijn het fake-getallen, zoal je ook fake nieuws hebt?
Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is de verbinding echt zo perfect? Zie ik hier getallen nadat er al ergens een protocollaag error-correctie heeft gedaan? Of zijn het fake-getallen, zoal je ook fake nieuws hebt?
Glasvezel verbindingen zijn ongevoelig voor verstoringen, dan lijkt me dit heel normaal. Tussen de Nokia en de eerste actieve component dus geen errors in enkele weken. Hier bij mij hetzelfde resultaat:Heelgoed schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:56:
Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik heb een Nokia XS-2426G-B tot volle tevredenheid. Maar er kan natuurlijk wel eens een kink in de kabel komen, misschien zelfs wel letterlijk. Daarom keek ik eens bij het menu "WAN / WAN statistics/1_INTERNET_R_VID_100" naar de kentallen van m'n verbinding. Als referentie, zeg maar, van een goed functionerende situatie. Bij de Bytes Sent/Received en Packets Sent/Received staan heel hoge getallen, logisch na een uptime van een paar weken. Bij de diverse error categorieën (Errors sent/received, Rx /Tx drops etc.) staat echter een smetteloze "0". Met andere woorden: er lijkt helemaal nooit ook maar een enkel scheef bitje gedetecteerd te worden. Dat is bijna verdacht.
:strip_exif()/f/image/xtox8X47ZfpWjr2ER8kvX5rE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is overigens bij dit soort rapportages eigenlijk de vraag - zoals je die inderdaad stelt - wat je hier nou eigenlijk ziet. Harde fouten? Gecorrigeerde fouten? Op welke OSI model laag? End-to-end of lokaal?
Maar goed, het is wel heel wat anders dan de duizenden fouten per uur op mijn VDSL lijn bij slecht weer met onweer. Daar heeft glas nul last van.
Misschien ook wel eens grappig om bij de dempingswaardes te kijken bij de optical module status.Heelgoed schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:56:
Kijk daar wel eens naar. Al drie jaar ongewijzigd.Blaffeh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Misschien ook wel eens grappig om bij de dempingswaardes te kijken bij de optical module status.
:strip_exif()/f/image/blKTl3OIbEWOK16D8QtvHElJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Demping zie je daar niet, wel de Tx en Rx power. Dit is overigens AON.
Dan zat je op een slechte verbinding IMHO en had je eigenlijk makkelijk bij je ISP erover kunnen klagen!ernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:49:
Maar goed, het is wel heel wat anders dan de duizenden fouten per uur op mijn VDSL lijn bij slecht weer met onweer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Laser bias current ONT ANI-ONT-Side Optical Measurements 34344 uA Optical module voltage ONT ANI-ONT-Side Optical Measurements 3326000 uV Optical module temperature ONT ANI-ONT-Side Optical Measurements 36.60 °C RX optical signal level at 1577 nm ONT ANI-ONT-Side Optical Measurements -15.68 dBm TX optical signal level at 1270 nm ONT ANI-ONT-Side Optical Measurements 6.71 dBm Lower optical threshold ONT ANI-ONT-Side Optical threshold -29 dBm Upper optical threshold ONT ANI-ONT-Side Optical threshold -8 dBm |
Ja, kijken heb ik wel eens gedaan... Maar het zegt me niet direct veel. Getalletjes in dBm die ik wel een beetje begrijp, maar zonder duidelijk idee over wat goed, redelijk, matig en slecht is. Ik neem aan dat echte kenner ze zou kunnen monitoren om degradatie van het signaal, viezigheid in een connector, of een scheef teruggeplaatste connector te kunnen signaleren. Voorlopig laat ik ze maar even voor wat ze zijn.Blaffeh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:31:
Misschien ook wel eens grappig om bij de dempingswaardes te kijken bij de optical module status.
M'n oorspronkelijke vraag werd meer ingegeven door die onwaarschijnlijk perfecte error-counts. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die er iets anders dan "0" heeft staan.
Dat staat er bij, alarm, warning, thresholds etc., als je binnen die waardes zit is alles ok.Heelgoed schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:02:
[...]
Ja, kijken heb ik wel eens gedaan... Maar het zegt me niet direct veel. Getalletjes in dBm die ik wel een beetje begrijp, maar zonder duidelijk idee over wat goed, redelijk, matig en slecht is.
Zo'n beetje. Ik zie - net als bij Blaffehs lijst hierboven - "Lower/Upper optical threshold". De "RX optical signal level" zit daar tussen, dus daar zal het dan wel op slaan.ernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:27:
Dat staat er bij, alarm, warning, thresholds etc., als je binnen die waardes zit is alles ok.
Misschien is er een vrijwilliger te vinden die z'n connector wil unpluggen, er een beetje op wil tuffen en 'm dan terugsteken om te kijken of de getalletjes veranderen
Zal binnenkort eens kijken op de locatie waar ik de fiber met 30 meter verlengd heb hoe die waardes zijn in de Nokia.Heelgoed schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:59:
[...]
Zo'n beetje. Ik zie - net als bij Blaffehs lijst hierboven - "Lower/Upper optical threshold". De "RX optical signal level" zit daar tussen, dus daar zal het dan wel op slaan.
Misschien is er een vrijwilliger te vinden die z'n connector wil unpluggen, er een beetje op wil tuffen en 'm dan terugsteken om te kijken of de getalletjes veranderen?
Nauwelijks anders, demping van OS2 single fiber is tussen 0.3 dB en 0.4 dB per km., dus met 30 meter verwaarloosbaar.Blaffeh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Zal binnenkort eens kijken op de locatie waar ik de fiber met 30 meter verlengd heb hoe die waardes zijn in de Nokia.
Misschien doet het koppelblokje wel een duit in het zakjeernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:12:
[...]
Nauwelijks anders, demping van OS2 single fiber is tussen 0.3 dB en 0.4 dB per km., dus met 30 meter verwaarloosbaar.
Nee niks omdat het koppelstukje alleen maar een houder is. Tussen de twee fibers heb je echter wel verlies.Blaffeh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Misschien doet het koppelblokje wel een duit in het zakje
Dit is ondertussen een maand geleden, en ze zijn vandaag langsgeweest.Roetzen schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
Je bent het nog steeds aan het bagatelliseren.
Even een samenvatting: ik heb een huis gekocht in een wijk waar een paar jaar geleden door Delta glasvezel is gelegd, en de vorige bewoner zijn niet op het aanbod ingegaan. Geen glasvezelaansluiting in de woning dus. Ik kreeg in december reclame in de bus van Caiway waarin stond dat de aanleg gratis zou zijn bij het afsluiten van een abonnement, zie ktf in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2".
Omdat iedereen natuurlijk bij de eerste aanleg wordt gezegd "je moet nú kiezen, anders kost de aanleg later geld" was er begrijpelijk behoorlijk scepsis over de aanbieding, ook van mijn kant. Bij het online afsluiten van het abonnement stond er in eerste instantie niks over aanlegkosten, later werd er gesproken over 'mogelijke kosten' door Caiway in een e-mail. Een belletje naar Caiway verwees naar Delta Fiber Netwerk, die verwees door naar de aannemer (die zou een offerte maken). Toen ik de aannemer aan de lijn kreeg zeiden die geen offertes te maken, dus opnieuw een belletje naar Delta Fiber Netwerk kreeg ik de toezegging dat de aanleg gratis zou zijn.
Nu een paar weken later is de ploeg geweest. Ze zijn deze ochtend iets meer dan een uurtje bezig geweest met drie man. 2 man graven, 1 man voorbereiden in de meterkast. Vrij snel de rol gevonden, iets langer moeten zoeken naar de PVC pijp tussen de straat en mijn meterkast. Doorgetrokken naar de meterkast, zand erop, tegels er terug in en zodoende kon de graafploeg al even pauzeren terwijl de 3e man was nog bezig was met afmonteren. Later op de middag kwam de monteur nog eens terug om de vezel door te meten, duurde een kwartiertje.
Tot nu toe nog geen offerte of rekening voor dit werk ontvangen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe diep ze moesten graven en/of de PVC pijp en dus ook de Glasvezelkabel lag ??ktf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:10:
Nu een paar weken later is de ploeg geweest. Ze zijn deze ochtend iets meer dan een uurtje bezig geweest met drie man.
2 man graven, 1 man voorbereiden in de meterkast.
Vrij snel de rol gevonden, iets langer moeten zoeken naar de PVC pijp tussen de straat en mijn meterkast. Doorgetrokken naar de meterkast, zand erop, tegels er terug in en zodoende kon de graafploeg al even pauzeren terwijl de 3e man was nog bezig was met afmonteren. Later op de middag kwam de monteur nog eens terug om de vezel door te meten, duurde een kwartiertje.
Leuk dat je nog even meldt hoe jet is vergaan.
Bij dat doormeten zal er ook nog wel even iemand in het PoP aanwezig zijn geweest. Al met al zijn is er dus iets van van zes manuur (inclusief geschatte reistijd) aan op gegaan. Dus die €650 die het dan zou hebben moeten kosten is nog niet zo buitensporig.Nu een paar weken later is de ploeg geweest. Ze zijn deze ochtend iets meer dan een uurtje bezig geweest met drie man. 2 man graven, 1 man voorbereiden in de meterkast. Vrij snel de rol gevonden, iets langer moeten zoeken naar de PVC pijp tussen de straat en mijn meterkast. Doorgetrokken naar de meterkast, zand erop, tegels er terug in en zodoende kon de graafploeg al even pauzeren terwijl de 3e man was nog bezig was met afmonteren. Later op de middag kwam de monteur nog eens terug om de vezel door te meten, duurde een kwartiertje.
Die zal dan ook wel niet komen. Ze kunnen het moeilijk achteraf in rekening brengen als niet van te voren bekend was wat het zou gaan kosten. Dus ik ga er maar van uit dat de aanleg inderdaad gratis was.Tot nu toe nog geen offerte of rekening voor dit werk ontvangen.
Mooi voor jou natuurlijk, maar ik heb e toch een ongemakkelijk gevoel over. Toen ze hier in november 2021 met de aanleg begonnen was het verhaal. "Als je nu voor {deadline} inschrijft voor een abonnement is de aanleg gratis. Wil je het later dan alsnog dan kost het € 650. Ik ben toen gaan rekenen en het goedkoopste abonnement voor een jaar was goedkoper dan die €650. Dus heb ik mij laten verleiden dat abonnement te nemen. Later bleek dat ze toch bij iedereen die dat wilde het gratis naar binnen brachten ook al nam je geen abonnement. Maar dan zou er bij alsnog een abonnement nemen €350 berekend worden. Mijn buurman van twee onder één kap heeft geen abonnement genomen maar wel gratis het aansluitpunt in huis gekregen. Maar nu blijkt dus dat zelfs als er alsnog gegraven moet worden de aansluiting toch gratis is. Ik voel mij aan mijn taas getrokken. Ik ben onder valse voorwendselen in een abonnement gerold. Had ik toen geweten dat niet direct een abonnement nemen later geen extra kosten met zich mee zou brengen, dan had ik waarschijnlijk net als mijn buurman de aansluiting wel laten maken, maar nog geen abonnement genomen. Wat ik ben eigenlijk best tevreden met Ziggo. Gedane zaken nemen geen keer, maar blij ben ik niet met deze gang van zaken....
Laat je nog even weten wanneer je een functionerende aansluiting hebt?
Misschien dat dit een uitzondering was, omdat het hier om een verhuizing ging? Hij had nooit in de voorinschrijving in kunnen schrijven, dus misschien geldt die voorwaarde van 650,- dan niet?Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Leuk dat je nog even meldt hoe jet is vergaan.![]()
[...]
Bij dat doormeten zal er ook nog wel even iemand in het PoP aanwezig zijn geweest. Al met al zijn is er dus iets van van zes manuur (inclusief geschatte reistijd) aan op gegaan. Dus die €650 die het dan zou hebben moeten kosten is nog niet zo buitensporig.
[...]
Die zal dan ook wel niet komen. Ze kunnen het moeilijk achteraf in rekening brengen als niet van te voren bekend was wat het zou gaan kosten. Dus ik ga er maar van uit dat de aanleg inderdaad gratis was.
Mooi voor jou natuurlijk, maar ik heb e toch een ongemakkelijk gevoel over. Toen ze hier in november 2021 met de aanleg begonnen was het verhaal. "Als je nu voor {deadline} inschrijft voor een abonnement is de aanleg gratis. Wil je het later dan alsnog dan kost het € 650. Ik ben toen gaan rekenen en het goedkoopste abonnement voor een jaar was goedkoper dan die €650. Dus heb ik mij laten verleiden dat abonnement te nemen. Later bleek dat ze toch bij iedereen die dat wilde het gratis naar binnen brachten ook al nam je geen abonnement. Maar dan zou er bij alsnog een abonnement nemen €350 berekend worden. Mijn buurman van twee onder één kap heeft geen abonnement genomen maar wel gratis het aansluitpunt in huis gekregen. Maar nu blijkt dus dat zelfs als er alsnog gegraven moet worden de aansluiting toch gratis is. Ik voel mij aan mijn taas getrokken. Ik ben onder valse voorwendselen in een abonnement gerold. Had ik toen geweten dat niet direct een abonnement nemen later geen extra kosten met zich mee zou brengen, dan had ik waarschijnlijk net als mijn buurman de aansluiting wel laten maken, maar nog geen abonnement genomen. Wat ik ben eigenlijk best tevreden met Ziggo. Gedane zaken nemen geen keer, maar blij ben ik niet met deze gang van zaken....
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Marketing. Gelegaliseerd liegen. Heeft dus gewerkt.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Dus heb ik mij laten verleiden dat abonnement te nemen.
Die liggen helemaal niet zo diep hoor. Cm of 40 zal het zijn.nero355 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:52:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe diep ze moesten graven en/of de PVC pijp en dus ook de Glasvezelkabel lag ??
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Gaat wat ver. Men wil gewoon meteen iedereen aansluiten, vandaar het “dreigement” van 650 euro.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Leuk dat je nog even meldt hoe jet is vergaan.![]()
[...]
Bij dat doormeten zal er ook nog wel even iemand in het PoP aanwezig zijn geweest. Al met al zijn is er dus iets van van zes manuur (inclusief geschatte reistijd) aan op gegaan. Dus die €650 die het dan zou hebben moeten kosten is nog niet zo buitensporig.
[...]
Die zal dan ook wel niet komen. Ze kunnen het moeilijk achteraf in rekening brengen als niet van te voren bekend was wat het zou gaan kosten. Dus ik ga er maar van uit dat de aanleg inderdaad gratis was.
Wat denk je dat de reguliere aanleg heeft gekost? Ik vermoed evenveel en jij betaald ook niks.
Ik ben onder valse voorwendselen verleid een abonnement te nemen. En ik betaal wel degelijk, namelijk de kosten voor een jaarabonnement wat ik anders zeer waarschijnlijk nog niet genomen had.Sjakie0101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:34:
[...]
Gaat wat ver. Men wil gewoon meteen iedereen aansluiten, vandaar het “dreigement” van 650 euro.
Wat denk je dat de reguliere aanleg heeft gekost? Ik vermoed evenveel en jij betaald ook niks.
Dan had je geen internet gehad? Of heb je nu twee abonnementen? Dat laatste is sowieso niet nodig omdat het Caiway abonnement ook pas in hoeft te gaan op het moment dat jij dat wil.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:01:
[...]
Ik ben onder valse voorwendselen verleid een abonnement te nemen. En ik betaal wel degelijk, namelijk de kosten voor een jaarabonnement wat ik anders zeer waarschijnlijk nog niet genomen had.
Ik lees wat reacties over de modem van caiway. Niet al te positief.
Ikzelf heb geen behoefte aan tweaken. Gewoon een modem die het doet is prima. Voldoet de router dan wel? Of is het alsnog een slechte modem?
Ik heb nu odido en wij gaan verhuizen. Is caiway slechter of net zo goed als odido?
Ikzelf heb geen behoefte aan tweaken. Gewoon een modem die het doet is prima. Voldoet de router dan wel? Of is het alsnog een slechte modem?
Ik heb nu odido en wij gaan verhuizen. Is caiway slechter of net zo goed als odido?
Zowel Caiway als Odido hebben verschillende types. Maar voor alle providers geld dat ze niet rommel leveren wat niet bruikbaar is, want dat kost elke provider veel te veel geld.
Kan iemand een vergelijking maken tussen odido en caiway als het gaat over de tv ontvanger en beeld en geluid(dolby?)
Iemand die met beide providers ervaring heeft
Odido heeft sinds enkele weken een nieuwe TV ontvanger met Android waar ook apps op gedraaid kunnen worden. Daarvoor hadden ze dezelfde Amino Aria 7x.m4bnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:58:
Kan iemand een vergelijking maken tussen odido en caiway als het gaat over de tv ontvanger en beeld en geluid(dolby?)
U leest hier vooral reacties van Tweakers die wat hogere eisen stellen dan de gemiddelde consument. Bent u dat wel dan is het modem goed genoeg.m4bnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:10:
Ik lees wat reacties over de modem van caiway. Niet al te positief.
En of Odido of Caiway beter is? Wat wilt u horen? Is een VW beter dan een Ford? Wat is bedoeld met het woord “beter”? Dan moeten we uw wensen weten.
Wij gebruiken nu twee jaar de ontvangen van t-mobile. Dus de aria 7x(vermoed ik)bjusterbaarlik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:11:
[...]
Odido heeft sinds enkele weken een nieuwe TV ontvanger met Android waar ook apps op gedraaid kunnen worden. Daarvoor hadden ze dezelfde Amino Aria 7x.
Ben er tevreden mee. Hij doet het dus dat is goed haha.
Apps kan ik ook via de tv en chromecast openen. Dus een android ontvanger heeft verder geen meerwaarde vermoed ik
Ik ben zeker een gemiddelde consument.ernstoud schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:14:
[...]
U leest hier vooral reacties van Tweakers die wat hogere eisen stellen dan de gemiddelde consument. Ben u dat wel dan is het modem goed genoeg.
En of Odido of Caiway beter is? Wat wilt u horen? Is een VW beter dan een Ford? Wat is bedoeld met het woord “beter”? Dan moeten we uw wensen weten.
Beter is inderdaad erg breed en ook persoonlijk.
Mijn eisen zijn vrij simpel qua tv.
Dolby mogelijkheid.
Hd. 4k hoeft van mij niet. Is leuk als het er is, maar het maakt mij niet zoveel uit.
Storing vrij werken.
Laag standby verbruik.
Ik las net dat caiway dezelfde ontvanger gebruikt als die ik nu gebruik met t-mobile(odido). En daar ben ik tevreden mee.
Odido heeft nu wel een nieuwere ontvanger. Of dit een meerwaarde is weet ik niet.
Internet: tsja. Als ik goed bereik heb en zo min mogelijk storing ben ik tevreden.
Snelheid: 50-100mbs is voldoende.
[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 07-02-2024 20:22 ]
Dat levert Caiway allemaal. Bereik van WiFi is altijd tussen modems wel wat verschillend, maar daar is altijd een oplossing voor te bedenken.m4bnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Ik ben zeker een gemiddelde consument.
Beter is inderdaad erg breed en ook persoonlijk.
Mijn eisen zijn vrij simpel qua tv.
Dolby mogelijkheid.
Hd. 4k hoeft van mij niet. Is leuk als het er is, maar het maakt mij niet zoveel uit.
Storing vrij werken.
Laag standby verbruik.
Ik las net dat caiway dezelfde ontvanger gebruikt als die ik nu gebruik met t-mobile(odido). En daar ben ik tevreden mee.
Odido heeft nu wel een nieuwere ontvanger. Of dit een meerwaarde is weet ik niet.
Internet: tsja. Als ik goed bereik heb en zo min mogelijk storing ben ik tevreden.
Snelheid: 50-100mbs is voldoende.
Met een superaanbieding waarschijnlijk. Heel goedkoop internet via een jaaraanbieding en dan nog zich in de zak getast voelen… Het kan verkeren.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:01:
[...]
Ik ben onder valse voorwendselen verleid een abonnement te nemen. En ik betaal wel degelijk, namelijk de kosten voor een jaarabonnement wat ik anders zeer waarschijnlijk nog niet genomen had.
Het leven is hard. Maar goed, je betaalt nu voor een dienst die je gewoon gebruikt. Daar is weinig mis mee toch? Zoals de Engelsen zeggen “water under the bridge”.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:01:
[...]
Kijk of je Odido mee kan verhuizen, want die leveren ook via het Delta/Caiway netwerkm4bnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:10:
Ik heb nu odido en wij gaan verhuizen.
Is caiway slechter of net zo goed als odido?
Voordeel Odido via het Delta/Caiway netwerk is dat je een losse ONT en Router krijgt i.p.v. alleen de Nokia 2426 en dus eventueel makkelijker een eigen Router kan aansluiten!
Nadeel van Odido in het algemeen blijkt te zijn dat ze nog geen IPv6 leveren terwijl Delta/Caiway daar ondertussen mee is begonnen.
Caiway of een van de andere aanbieders op het Delta Fiber netwerk kon mij niet bieden wat ik wilde. Dus heb ik Ziggo voorlopig nog even aangehouden.bjusterbaarlik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:54:
[...]
Dan had je geen internet gehad? Of heb je nu twee abonnementen?
Alleen als je nog een lopend contract heb met de oude aanbieder en voor een beperkte tijd.Dat laatste is sowieso niet nodig omdat het Caiway abonnement ook pas in hoeft te gaan op het moment dat jij dat wil.
Feit is dat als ik de juiste informatie had gehad, ik een andere keus had gemaakt.Sjakie0101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:41:
[...]
Met een superaanbieding waarschijnlijk. Heel goedkoop internet via een jaaraanbieding en dan nog zich in de zak getast voelen… Het kan verkeren.
Klopt. Het is ook niet het einde van de wereld. Het enige wat er mis is, is dat ik met de kennis van nu een andere keuze zou hebben gemaakt. Maar ja, het is ook niet de eerste keer in mijn leven dat me zo iets overkomt dus ik zal het deze keer ook wel overleven.ernstoud schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Het leven is hard. Maar goed, je betaalt nu voor een dienst die je gewoon gebruikt. Daar is weinig mis mee toch? Zoals de Engelsen zeggen “water under the bridge”.
Edit: Het heeft overigens ook interessante kanten. Ik ben nu dus "dual homed". Ik heb coax van Ziggo en Fiber via Caiway. Daarmee iets zinnigs doen zonder steeds stekkers om te prikken is nog best een leuke uitdaging. Het houdt je van de straat.
[ Voor 18% gewijzigd door Roetzen op 08-02-2024 00:32 ]
Dat betwijfel ik.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:27:
[...]
Feit is dat als ik de juiste informatie had gehad, ik een andere keus had gemaakt.
Inderdaad. En dan hoefden ze bij mij geen voortuin door, niet door de gevel te boren etc., want er lag al een buis.Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:46:
Dat begrijp ik. Ik was me er ook wel van bewust dat het risico vrij groot was dat de aanbieding te mooi was om waar te zijn, vandaar dat ik er hier mee kwam en veel navraag heb gedaan.Mooi voor jou natuurlijk, maar ik heb e toch een ongemakkelijk gevoel over.
Ik heb ook in een gebied gewoond waar alleen VDSL te krijgen was, terwijl er wel Ziggo een straat of 2 verderop te krijgen was. Navraag bij Ziggo leerde dat ik voor een aansluiting bij Ziggo toch wel op minimaal 1000€ moest rekenen. Dat bedrag kon wat omlaag als er nog buren meededen, maar ook dan zullen ze een aardig deel van de kosten voor eigen rekening nemen. Een nieuwe buurt ontsluiten voor 5 huizen kost natuurlijk meer dan 5000€ als er een meter of 100 gegraven moet worden.
De rol lag eigenlijk net onder het straatwerk, er lag hoogstens 20cm aarde op. De pijp mijn huis in lag een stuk dieper. Ik heb niet precies gezien hoe diep, maar ze konden er liggend op het straatwerk bij (ze hoefden niet het gat groter te graven om er zelf in te gaan staan) dus dat kan niet dieper dan 80cm onder de straat zijn geweest, ik denk dat het niet meer dan 50cm was.nero355 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:52:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe diep ze moesten graven en/of de PVC pijp en dus ook de Glasvezelkabel lag ??
[ Voor 15% gewijzigd door ktf op 08-02-2024 11:41 ]
Je neemt je acties toch bewust, had je echt later aangelegd? Ik betwijfel dat. En je hebt niets gewonnen en niets verloren.
Ik heb een abonnement genomen omdat ik dacht dat dat de enige mogelijkheid was om de aansluiting in huis te krijgen anders dan later laten aanleggen en €650 betalen. Ik heb mijn Ziggo aansluiting er bij gehouden omdat nog geen van de partijen die op dat moment diensten aanboden via het Delta glasvezelnetwerk konden bieden wat ik wilde. Dus heb ik nu twee aansluitingen. En dus ook dubbele kosten.Sjakie0101 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Je neemt je acties toch bewust, had je echt later aangelegd? Ik betwijfel dat. En je hebt niets gewonnen en niets verloren.
Als ik geweten had dat ik de aansluiting ook in huis had kunnen krijgen zonder direct een abo te nemen had ik het wel laten aanleggen maar geen abo genomen. Dan had ik niet met een dubbele aansluiting gezeten. Ik had dan gewacht met een abo op de glasvezel totdat ik overtuigd was dat de kinderziektes er uit waren en ik beter af was dan bij Ziggo.
Duidelijk?
Nee, er is geen afnameverplichting bij aanleg, Er is geen koppelverkoop, Delta Netwerk legt aan, maar je was tot niets verplicht.Roetzen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik heb een abonnement genomen omdat ik dacht dat dat de enige mogelijkheid was om de aansluiting in huis te krijgen anders dan later laten aanleggen en €650 betalen. Ik heb mijn Ziggo aansluiting er bij gehouden omdat nog geen van de partijen die op dat moment diensten aanboden via het Delta glasvezelnetwerk konden bieden wat ik wilde. Dus heb ik nu twee aansluitingen. En dus ook dubbele kosten.
Als ik geweten had dat ik de aansluiting ook in huis had kunnen krijgen zonder direct een abo te nemen had ik het wel laten aanleggen maar geen abo genomen. Dan had ik niet met een dubbele aansluiting gezeten. Ik had dan gewacht met een abo op de glasvezel totdat ik overtuigd was dat de kinderziektes er uit waren en ik beter af was dan bij Ziggo.
Duidelijk?
Hier kon je in eerste instantie alleen een aansluiting krijgen als je een abonnement nam:Sjakie0101 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:57:
[...]
Nee, er is geen afnameverplichting bij aanleg, Er is geen koppelverkoop, Delta Netwerk legt aan, maar je was tot niets verplicht.
https://www.deltanetwerk....h-glasvezel-op-jouw-adres
Hier was dat ook zo, “Glasvezel Buitengebied”. Op veel plaatsen steekt de mantelbuis nog uit de grond. Dus niet binnen gebracht. Maar … de aanleg kostte ook EUR 1.000, of maandelijks vastrecht van EUR 30,-martin68 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:19:
[...]
Hier kon je in eerste instantie alleen een aansluiting krijgen als je een abonnement nam:
Goed besteed geld overigens. Ben er blij mee. Dus ach, @Roetzen … je bent minder kwijt aan die aanleg dan ik en je hebt de luxe te kunnen kiezen tussen aanbieders. Is ook wat waard. En spijt geeft stress, slecht voor je.
In het buitengebied klopt dit zeker.. Dan moet je afnemen zodat de aanleg terug verdient kan worden.martin68 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:19:
[...]
Hier kon je in eerste instantie alleen een aansluiting krijgen als je een abonnement nam:
Maar laten we wel zijn dat doet zijn buurman nu toch ook? Dus wat is het verschil?
Het enige wat ik daar nog over kan zeggen is dat mijn geval geen garantie is. Het enige wat nu gezegd kan worden is dat er niet altijd kosten worden gerekend bij latere aanleg.Roetzen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:50:
Ik heb een abonnement genomen omdat ik dacht dat dat de enige mogelijkheid was om de aansluiting in huis te krijgen anders dan later laten aanleggen en €650 betalen. Ik heb mijn Ziggo aansluiting er bij gehouden omdat nog geen van de partijen die op dat moment diensten aanboden via het Delta glasvezelnetwerk konden bieden wat ik wilde. Dus heb ik nu twee aansluitingen. En dus ook dubbele kosten.
Het zou me niets verbazen als het van geval tot geval verschilt. Een appartementencomplex werkt anders dan smalle rijtjeshuizen (mijn gevel is maar 5 meter breed), vrijstaande lintbebouwing of een plattelandsweg met 250 meter tussen twee adressen...
Een oude vriend van mij heeft een boerderij in Putten. Ook buitengebied dus. Voordat een paar jaar geleden DeCa daar glasvezel bracht moest hij het doen met DSL voor internet en de satelliet voor TV. Bij hem kostte de aanleg €1500. Het quotum werd daar makkelijk gehaald, er was immers geen concurrentie van de groene coax.ernstoud schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:29:
[...]
Hier was dat ook zo, “Glasvezel Buitengebied”. Op veel plaatsen steekt de mantelbuis nog uit de grond. Dus niet binnen gebracht. Maar … de aanleg kostte ook EUR 1.000, of maandelijks vastrecht van EUR 30,-
Spijt is ook niet het goede woord. Ik heb destijds een keus gemaakt met de de informatie die ik toen had. Met de kennis van nu zou ik een andere keus hebben gemaakt. Maar ik ben de leeftijd dat ik nog de energie en de goesting heb om tegen elk al dan niet vermeend aangedaan onrecht in het geweer te komen al lang gepasseerd. Dus ik haal mijn schouders op en ga verder. En eerlijk gezegd, het heeft ook zijn positieve kanten. Om te beginnen heb ik het hele proces van de aanleg van dichtbij intensief gevolgd. Dat was heel interessant. En het hebben van twee internet verbindingen geeft mij de mogelijkheid direct met eigen ervaring vergelijkingen te kunnen maken. Voor de techneut heel interessant. Ik ben vast niet de enige gepensioneerde Tweaker met "dual homing", maar ik behoor wel tot een minderheid. Uiteindelijk zal ik wel een keus maken tussen de coax en de glasvezel, maar ik zet daar nog geen datum op. Ik ben nog niet uitgespeeld met de mogelijkheden.Goed besteed geld overigens. Ben er blij mee. Dus ach, @Roetzen … je bent minder kwijt aan die aanleg dan ik en je hebt de luxe te kunnen kiezen tussen aanbieders. Is ook wat waard. En spijt geeft stress, slecht voor je.
Hier was het in eerste instantie EUR 1600, later werd dat verlaagd.Roetzen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:00:
[...]
Een oude vriend van mij heeft een boerderij in Putten. Ook buitengebied dus. Voordat een paar jaar geleden DeCa daar glasvezel bracht moest hij het doen met DSL voor internet en de satelliet voor TV. Bij hem kostte de aanleg €1500. Het quotum werd daar makkelijk gehaald, er was immers geen concurrentie van de groene coax.
Ik vind het wel vermakelijk dat je er “de schouders over ophaalt” maar we het er nu toch een paar posts over hebben[...]
Spijt is ook niet het goede woord. Ik heb destijds een keus gemaakt met de de informatie die ik toen had. Met de kennis van nu zou ik een andere keus hebben gemaakt. Maar ik ben de leeftijd dat ik nog de energie en de goesting heb om tegen elk al dan niet vermeend aangedaan onrecht in het geweer te komen al lang gepasseerd. Dus ik haal mijn schouders op en ga verder. En eerlijk gezegd, het heeft ook zijn positieve kanten. Om te beginnen heb ik het hele proces van de aanleg van dichtbij intensief gevolgd. Dat was heel interessant. En het hebben van twee internet verbindingen geeft mij de mogelijkheid direct met eigen ervaring vergelijkingen te kunnen maken. Voor de techneut heel interessant. Ik ben vast niet de enige gepensioneerde Tweaker met "dual homing", maar ik behoor wel tot een minderheid. Uiteindelijk zal ik wel een keus maken tussen de coax en de glasvezel, maar ik zet daar nog geen datum op. Ik ben nog niet uitgespeeld met de mogelijkheden.
Hier quadruple homende rentenier. Zakelijk Caiway glas en als backup 4GvT van Odido, privé KPN VDSL met 4G en als backup nog een Vodafone data SIM in een 4G router. De 5G router staat klaar want 150 meter hemelsbreed staat een nieuwe 5G mast van Vodafone. Na 1 augustus zegt men…
Nerd? Yep, much.
Ach,ik was weer even getriggerd door het verhaal van @ktf. Nu dus blijkt dat de aanleg ook nog gratis kan zijn als de graafploeg na een jaar terug moet komen...ernstoud schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:46:
Ik vind het wel vermakelijk dat je er “de schouders over ophaalt” maar we het er nu toch een paar posts over hebben. Ik begrijp je punt echt wel.
Maar goed, we hebben het daar nu wel weer genoeg over gehad. Over tot de orde van de dag.
"Zakelijk" als in "door de zaak betaald" of alleen een abo volgens de zakelijke voowaarden, maar uit eigen zak betaald?Hier quadruple homende rentenier. Zakelijk Caiway glas
Heb je ook automatische fall back, of wordt het stekkers omprikken als er wat uitvalt?en als backup 4GvT van Odido, privé KPN VDSL met 4G en als backup nog een Vodafone data SIM in een 4G router.
Eerst zien dan geloven zou ik zeggen en ondertussen maar hopen dat ie niet in de fik gaat.De 5G router staat klaar want 150 meter hemelsbreed staat een nieuwe 5G mast van Vodafone. Na 1 augustus zegt men…
Welkom bij de club!Nerd? Yep, much.
De uitdaging in dit verhaal is een beetje, als iedereen de gratis aansluiting krijgt (dus de kabel naar binnen), maar geen diensten afneemt, dan komen er ook geen inkomsten binnen bij Delta Fiber (de partij die de kabel naar binnen brengt). Dus er moeten zoveel mogelijk diensten verkocht worden om het rendabel te maken. Vandaar de (soms) agressieve marketing denk ik.
Dus als iedereen denkt: "leg de kabel maar gratis binnen en voorlopig neem ik nog geen diensten af", dan komt er nergens glasvezel...
Voor elke aansluiting weer apart gaan graven om de kabel binnen te leggen is ook niet erg efficient. Het is makkelijker om een team een paar weken in dezelfde wijk rond te laten rijden.
Ik zou 'm liever omdenken. Met jouw bijdrage aan een minimale dienst heb je er nu voor gezorgd dat iedereen in je buurt glasvezel heeft.
Dus als iedereen denkt: "leg de kabel maar gratis binnen en voorlopig neem ik nog geen diensten af", dan komt er nergens glasvezel...
Voor elke aansluiting weer apart gaan graven om de kabel binnen te leggen is ook niet erg efficient. Het is makkelijker om een team een paar weken in dezelfde wijk rond te laten rijden.
Ik zou 'm liever omdenken. Met jouw bijdrage aan een minimale dienst heb je er nu voor gezorgd dat iedereen in je buurt glasvezel heeft.
Eigenlijk allebei. Eigen baas.Roetzen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:43:
"Zakelijk" als in "door de zaak betaald" of alleen een abo volgens de zakelijke voowaarden, maar uit eigen zak betaald?
Omprikken.Heb je ook automatische fall back, of wordt het stekkers omprikken als er wat uitvalt?
Ja want Bill Gates heeft via de WEF natuurlijk de besturing in handen van de ouderen in de verzorgingsflat waar deze mast bovenop staat. Ik vind die mensen er altijd al een beetje als zombies uitzien. Dat zal het zijn,Eerst zien dan geloven zou ik zeggen en ondertussen maar hopen dat ie niet in de fik gaat.
Het verschilt per regio en is van vele factoren afhankelijk. Dus wat bij één persoon van toepassing is zegt niks over een ander.Roetzen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Ach,ik was weer even getriggerd door het verhaal van @ktf. Nu dus blijkt dat de aanleg ook nog gratis kan zijn als de graafploeg na een jaar terug moet komen...
Ik heb in mijn hoofd PC, degene die 24/7 aan staat en waarop de servers draaien, een tweede netwaarkkaart geplaatst. Dus die machine krijgt zowel via de Ziggo als via de Caiway verbinding IP adressen. Dat ging niet meteen goed, maar na enig experimenteren lijk ik het nu zo ver te hebben dat die twee verbindingen elkaar niet in de weg zitten.
Helaas werkt inkomend IPv6 via Caiway nog niet omdat de IPv6 pinholing nog niet werkt op de Nokia.
Inkomend IPv6 voor eigen servers kun je werkend krijgen door de firewall helemaal uit te zetten (Security -> Firewall -> Security level, wijzigen van Low naar Off).Roetzen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Helaas werkt inkomend IPv6 via Caiway nog niet omdat de IPv6 pinholing nog niet werkt op de Nokia.
Dat moet je uiteraard alleen doen als de apparaten achter de Nokia goed beveiligd zijn (voorzien zijn van een eigen firewall o.i.d.)
Als je beiden in een DrayTek Router met Dual WAN prikt dan is er eigenlijk bijna geen sprake van een uitdaging...Roetzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:33:
Ik heb coax van Ziggo en Fiber via Caiway. Daarmee iets zinnigs doen zonder steeds stekkers om te prikken is nog best een leuke uitdaging.
Het houdt je van de straat.
Nu lach je nog, maar als het straks te laat is wordt het een heel ander verhaal...ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:02:
Ja want Bill Gates heeft via de WEF natuurlijk de besturing in handen van de ouderen in de verzorgingsflat waar deze mast bovenop staat. Ik vind die mensen er altijd al een beetje als zombies uitzien. Dat zal het zijn,

Zoek eens voor de grap wat informatie over TCPA/Palladium en denk nog eens na over Windows 11 en het TPM Chip debakel !!
Daar geloofde men ook niks van 20 jaar geleden, terwijl er vanuit allerlei hoeken over werd gewaarschuwd

Dat weet ik. Ik heb het uiteraard even getest in een veilige omgeving om zeker te weten dat alleen de firewall in de Nokia het probleem is. Maar de firewall van de Nokia permanent uitschakelen ga ik dus echt niet doen.ofc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:32:
[...]
Inkomend IPv6 voor eigen servers kun je werkend krijgen door de firewall helemaal uit te zetten (Security -> Firewall -> Security level, wijzigen van Low naar Off).
Dat moet je uiteraard alleen doen als de apparaten achter de Nokia goed beveiligd zijn (voorzien zijn van een eigen firewall o.i.d.)
Mijn notebook heeft een gigabit ethernet poort… die gaat naar Odido 4G. En ingebouwd wifi… die gaat naar KPN VDSL/4G. En aan een USB poort hangt een WiFi dongle… die gaat naar Caiway. Handig. Triple homing. Alles op 1 plek.Roetzen schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Ik heb in mijn hoofd PC, degene die 24/7 aan staat en waarop de servers draaien, een tweede netwaarkkaart geplaatst. Dus die machine krijgt zowel via de Ziggo als via de Caiway verbinding IP adressen. Dat ging niet meteen goed, maar na enig experimenteren lijk ik het nu zo ver te hebben dat die twee verbindingen elkaar niet in de weg zitten.
En dan leuke dashboardjes bouwen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kckJdq9dEQrbIQlkrqQ7Mj9y.jpg?f=user_large)
Ja, KPN upload is traag de laatste tijd in de avonduren, normaal is rond de 18 Mbps.
Nerd. Much.
Off-topic:nero355 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:44:
Zoek eens voor de grap wat informatie over TCPA/Palladium en denk nog eens na over Windows 11 en het TPM Chip debakel !!
Daar geloofde men ook niks van 20 jaar geleden, terwijl er vanuit allerlei hoeken over werd gewaarschuwd
Als de Linux community iets aan security doet:

Als Microsoft iets aan security doet:

Onbegrijpelijke stammenstrijd.
(En wil iedereen het disablen en vervolgens klagen over het vermeende niet veilige Windows.)
En in mijn tijd in Seattle op de Microsoft campus hingen er al posters: “Who needs Windows security if you use Adobe products”
"Cool story bro!" maar daar heeft het dus geen reet mee te maken!ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:37:
Als de Linux community iets aan security doet:![]()
Als Microsoft iets aan security doet:![]()
Onbegrijpelijke stammenstrijd.
(En wil iedereen het disablen en vervolgens klagen over het vermeende niet veilige Windows.)
En in mijn tijd in Seattle op de Microsoft campus hingen er al posters: “Who needs Windows security if you use Adobe products”.

Mooi. Dan laten we het daarbij.nero355 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:58:
[...]
"Cool story bro!" maar daar heeft het dus geen reet mee te maken!![]()
![]()
Microsoft zorgt ervoor dat er 400.000.000 computers worden afgeschreven zodra W10 niet meer ondersteund wordt.ernstoud schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:37:
[...]
Als de Linux community iets aan security doet:
Als Microsoft iets aan security doet:![]()
...
https://www.security.nl/p...7s+langer+te+ondersteunen
Hadden ze die veiligheid echt niet softwarematig of op een andere manier kunnen oplossen?
Ik weet weinig tot niets van Linux, maar daarbij kan het blijkbaar wel.
Op veel fora krijg je dan ook het advies om over te stappen op Linux, maar ik werk b.v. met audio software en MIDI etc, en het meeste van die gekochte software is er niet voor Linux.
Ook is het sowieso lastig voor veel mensen om zich ineens in een ander besturingssysteem te verdiepen.
Niet iedereen (waaronder ik) heeft de financiële middelen om ineens alle computers te gaan vervangen. In mijn geval zouden dat er 4 betreffen (2 laptops en 2 PC's)En wil iedereen het disablen en vervolgens klagen over het vermeende niet veilige Windows.
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen er dan voor kiezen om die "veiligheid" te omzeilen.
En het komt heel veel hardware fabrikanten goed uit dat er nu "toevallig" zoveel nieuwe apparatuur gekocht moet worden, maar ik zal wel een complotdenker zijn

[/offtopic]
Sinds deze week gebruik ik Nokia XS-2426G-B van Caiway en het is mij opgevallen dat het modem continu een zachte, hoge piep produceert. Nou moet ik zeggen dat ik nogal gevoelig ben voor hoge tonen dus ik heb het idee dat ik die piep de hele tijd op mijn werkkamer hoor die boven de meterkast (en dus het modem) zit. Vandaag had ik erover contact met Caiway en de medewerker gaf na overleg met zijn collega aan dat het blijkbaar standaard is bij dat modem want zijn collega herkende het ook. Maar ik was toch benieuwd: zijn er Tweakers die dit ook herkennen of juist niet? Dan weet ik of een volgend telefoontje toch zin heeft om een modemwissel proberen aan te vragen 
EDIT: De toon boven bleef ook na het uitschakelen van het modem aanwezig dus het zal toch een andere bron zijn.
EDIT: De toon boven bleef ook na het uitschakelen van het modem aanwezig dus het zal toch een andere bron zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door domi10 op 15-02-2024 07:39 ]
Even een vraagje. We hebben hier een Caiway-abonnementje, glasvezel 200Mbit met momenteel nog het bekende Nokia-modem en ik ben voornemens om apparatuur van Fritz te gaan gebruiken in het huis.
Nu heb ik even contact met ze gehad en daar werd gezegd dat glasvezel glasvezel niet is, dus ze wilden weten welk 'type' we hier hebben. Persoon had het over actieve en passieve verbindingen? GON, PON en die termen en ik moest even contact opnemen met Caiway volgens hem om te checken hoe of wat. Het ging om het type afsnijding van de glasvezelkabel? Schuin, bol of plat? Het zegt mij allemaal niks en ik wil best Caiway even contacten, maar volgens mij kan iemand mij hier het antwoord ook wel verschaffen met deze info? Dank
EDIT:: Als ik volgend jaar overstap naar een andere provider, met een ander 'type verbinding, dan kan het dus zijn dat m'n Fritzbox niet meer werkt? Dat lijkt me dan weer enigszins gek klinken eerlijk gezegd.
Nu heb ik even contact met ze gehad en daar werd gezegd dat glasvezel glasvezel niet is, dus ze wilden weten welk 'type' we hier hebben. Persoon had het over actieve en passieve verbindingen? GON, PON en die termen en ik moest even contact opnemen met Caiway volgens hem om te checken hoe of wat. Het ging om het type afsnijding van de glasvezelkabel? Schuin, bol of plat? Het zegt mij allemaal niks en ik wil best Caiway even contacten, maar volgens mij kan iemand mij hier het antwoord ook wel verschaffen met deze info? Dank
EDIT:: Als ik volgend jaar overstap naar een andere provider, met een ander 'type verbinding, dan kan het dus zijn dat m'n Fritzbox niet meer werkt? Dat lijkt me dan weer enigszins gek klinken eerlijk gezegd.
[ Voor 11% gewijzigd door CLB op 15-02-2024 16:41 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Als je het Nokia modem hebt waar je naar linkt dan zit je op de XGS-PON infrastructuur.CLB schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:40:
Even een vraagje. We hebben hier een Caiway-abonnementje, glasvezel 200Mbit met momenteel nog het bekende Nokia-modem en ik ben voornemens om apparatuur van Fritz te gaan gebruiken in het huis.
Als je dan over wil naar aan Fritzbox dan is de 5530 en 5590 de beste keuze: https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html
De glasvezel die nu in de Nokia zit (onderaan zit een schroefje, daarachter zit een connector, dat is een groene SC/APC connector, die is niet geschikt voor de Fritzbox, daar moet een blauwe SC/UPC connector in.
Klik je op de pagina waarnaar ik hierboven link, op "accessoires" dan zie je dat een verloopkabel leverbaar is met een koppelstukje. Kabel uit de Nokia in het koppelstukje, groene connector van de daar getoonde glasvezelkabel in de andere zijde van het koppelstukje en de blauwe connector in de Fritzbox.
Vervolgens moet je in de Fritzbox het Delta/Caiway profiel kiezen (volgens mij nu standaard aanwezig) en de Fritzbox bij de helpdesk registreren.
Hier staat ook nog wel wat informatie: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Moeilijk is het niet maar uit je woorden maak ik op dat je van deze materie geen kennis/ervaring hebt. Er is op Tweakers voldoende hulp dus dat komt wel goed, maar wil je helemaal op zeker spelen resteert wel de vraag waarom je de Nokia wil vervangen. Dit omdat met eigen apparatuur je van Caiway geen support bij problemen zult krijgen.
Dat moet je wel overwegen denk ik.
Mogelijk de adapter die piept?domi10 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:07:
Sinds deze week gebruik ik Nokia XS-2426G-B van Caiway en het is mij opgevallen dat het modem continu een zachte, hoge piep produceert. Nou moet ik zeggen dat ik nogal gevoelig ben voor hoge tonen dus ik heb het idee dat ik die piep de hele tijd op mijn werkkamer hoor die boven de meterkast (en dus het modem) zit. Vandaag had ik erover contact met Caiway en de medewerker gaf na overleg met zijn collega aan dat het blijkbaar standaard is bij dat modem want zijn collega herkende het ook. Maar ik was toch benieuwd: zijn er Tweakers die dit ook herkennen of juist niet? Dan weet ik of een volgend telefoontje toch zin heeft om een modemwissel proberen aan te vragen
Yes, wat ik al dacht, dank!ernstoud schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:17:
Als je het Nokia modem hebt waar je naar linkt dan zit je op de XGS-PON infrastructuur.
Weinig kennis inderdaad, maar dat komt wel goed met behulp van de verschillende topics, Tweakers, mensen van Caiway en Fritz. Simpelweg, omdat ik voor een goede prijs aan de Fritz-apparatuur kan komen en ik nu (naast het modem van Nokia) werk met wat TP-Link Deco M5's, maar dat niet helemaal fijn is. Internetsnelheden door het huis (om over de tuin nog maar niet te spreken) zakken vrij snel in, de helft is in bruikleen vanuit Caiway en ik wil gewoon overal een goed dekkend wifi-netwerk hebben, met hier en daar een 'vast' internetpunt wat bekabeld is. Daarvoor is misschien nog een switch benodigd, of eerst eens aankijken.[Verhaal...]
Moeilijk is het niet maar uit je woorden maak ik op dat je van deze materie geen kennis/ervaring hebt. Er is op Tweakers voldoende hulp dus dat komt wel goed, maar wil je helemaal op zeker spelen resteert wel de vraag waarom je de Nokia wil vervangen. Dit omdat met eigen apparatuur je van Caiway geen support bij problemen zult krijgen. Dat moet je wel overwegen denk ik.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Als de Deco M5's draadloos zijn aangesloten heb je inderdaad heel veel verlies. Van ene Deco naar andere Deco is in meest ideale situatie een halvering van de bandbreedte, maar omdat er altijd opstakels tussen zitten is ⅓ of ¼ vaak veel eerder te verwachten en bij slecht plaatsen kan het nog veel slechter worden. Zet je alle Deco's aan de kabel via een switch aangesloten op de Nokia op de gunstige plaatsen en je kunt prima altijd tussen de 400 en 600Mbps halen stabiel. Moer er alleen wel UTP beschikbaar zijn op verschillende kamers. Hoe dan ook voor goede WiFi in een modern huis heb je gewoon vooral goede plaatsing en UTP kabels nodig. In mijn ervaring worden de meeste problemen veroorzaakt door slecht geïnstalleerde apparatuur. Of natuurlijk gewoon oude apparatuur, maar dat is bij jouw niet van toepassing.CLB schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:45:
[...]
Weinig kennis inderdaad, maar dat komt wel goed met behulp van de verschillende topics, Tweakers, mensen van Caiway en Fritz. Simpelweg, omdat ik voor een goede prijs aan de Fritz-apparatuur kan komen en ik nu (naast het modem van Nokia) werk met wat TP-Link Deco M5's, maar dat niet helemaal fijn is. Internetsnelheden door het huis (om over de tuin nog maar niet te spreken) zakken vrij snel in, de helft is in bruikleen vanuit Caiway en ik wil gewoon overal een goed dekkend wifi-netwerk hebben, met hier en daar een 'vast' internetpunt wat bekabeld is. Daarvoor is misschien nog een switch benodigd, of eerst eens aankijken.
Zijn er meerdere mensen met internet storing caiway in omg waalwijk? Duurt al heel de dag en hebben wel mail ontvangen met kabelbreuk maar zou mooi zijn als het snel opgelost is.
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Al de hele dag... Vanaf 10.30h ligt hier heel Caiway eruit in Kaatsheuvel.. Het is nu 19.18, nog steeds geen internet. Volgens Caiway is er ergens graafschade.mrme12345 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:00:
Zijn er meerdere mensen met internet storing caiway in omg waalwijk? Duurt al heel de dag en hebben wel mail ontvangen met kabelbreuk maar zou mooi zijn als het snel opgelost is.
Edit: rond 2.19 (donderdag op vrijdagnacht) een mail v Caiway dat het opgelost was. Tot op heden (21 feb), geen storing.
[ Voor 11% gewijzigd door MamaMouse op 21-02-2024 14:58 ]
Ik heb nog eens in de meterkast geluisterd; uit de adapter komt een heel zachte bromtoon die niet storend is en niet gelijk opvalt want om die te horen moet je je oor echt bij de adapter houden. Uit het modem komt een zachte piep en ik dacht die boven op mijn werkkamer te horen, maar vanmiddag viel het mij pas op dat mijn relatief oude laptop een vergelijkbare piep produceert dus ik denk dat het toch eerder de laptop is
Dank allen, toch maar eens overwegen om de Deco M5's eens bedraad te testen en dat te bekijken, zodat ik daar m'n vervolgplannen op kan baseren. Een extra setje daarvan aanschaffen is misschien ook een idee.
Gewoon naarCLB schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:24:
Dank allen, toch maar eens overwegen om de Deco M5's eens bedraad te testen en dat te bekijken, zodat ik daar m'n vervolgplannen op kan baseren. Een extra setje daarvan aanschaffen is misschien ook een idee.
luisteren en dan komt het allemaal goed !!!bjusterbaarlik schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:53:
Zet je alle Deco's aan de kabel via een switch aangesloten op de Nokia op de gunstige plaatsen en je kunt prima altijd tussen de 400 en 600Mbps halen stabiel.
Moer er alleen wel UTP beschikbaar zijn op verschillende kamers.
Hoe dan ook voor goede WiFi in een modern huis heb je gewoon vooral goede plaatsing en UTP kabels nodig.
In mijn ervaring worden de meeste problemen veroorzaakt door slecht geïnstalleerde apparatuur.
Of natuurlijk gewoon oude apparatuur, maar dat is bij jouw niet van toepassing.
En vooral niet je geld verspillen aan Fritz!Box troep
Correctie: jij vindt het “troep”. Dat is wat anders.nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:19:
[...]
En vooral niet je geld verspillen aan Fritz!Box troep
Voor veel mensen een prima compleet - maar wel gesloten - product. Onze oosterburen gebruiken niet anders. DECT ondersteuning, mesh etc.
En ook nog eens het enige verkrijgbare XGS-PON product waar de glasvezel zo in kan.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie