Het ironische is ook dat heel veel mensen zelfs de zomer voor zichzelf en elkaar aan 't verpesten zijn. Niet alleen een golf in het najaar, maar gewoon nu direct deze zomer. Sharpen the curve. Naast alle vreselijke Long-COVID gevallen, ziekenhuisgevallen en overlijdens, gebeurt er nog iets anders: Onze buurlanden willen straks niks meer met ons te maken hebben.
Dit is hoe de
EU-landenkaart van het ECDC er nu uit ziet. Meeste provincies oranje, de noordelijke en Limburg groen.
Maar waarom zijn die groen? In die provincies, vallen de positive besmettingen net onder de 50 per 100.000 inwoners per 14 dagen. Ook is het percentage positieve testen in de afgelopen dagen lager dan 4%. Doen die provincies goed!
Landelijk zitten we op ongeveer 3,6% van de testen positief. Om onder die 50 per 100.000 per 14 dagen te blijven, mogen we gemiddeld per dag landelijk 625 besmettingen hebben. Het gemiddelde was helaas gister 733, met vandaag dus nog niet meegeteld.
Hoe lang duurt het dan voordat we weer op rood zitten? Ook dat blijkt niet heel moeilijk: Het percentage positieve testen moet naar 4%. Gister was het 4,4%, vandaag 5,2%. En het aantal positieve testen moet naar 75 per 100.000 inwoners per 14 dagen, oftewel 937 gemiddeld per dag.
Komende donderdag worden de ECDC reisadviezen weer geüpdatet. Ik acht de kans reëel dat in ieder geval de randstad (Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht) direct terug gaat naar rood.
Voor Groningen was dit ook de laatste week in het groen:
Je ziet ook heel goed waar de besmettingen plaats vinden.
Drenthe
gaat tot nu toe erg goed. Rond de 20 besmettingen per 100.000 per 14 dagen, dik onder die ECDC norm van 50. Groeigetal -36% vandaag, en percentage postieve testen 1.5%. Geen grote steden hebben helpt waarschijnlijk. Er zuur alleen dat de hele randstad daar straks op vakantie gaat en het virus bot herintroduceerd.
Friesland lijkt de landelijke trend te volgen, met een positief groeigetal en stijgende trend. Ze hebben een goeie uitgangspositie, dus houden het wellicht nog een week of misschien 2 vol op groen.
Limburg-Noord gaat best aardig, Limburg-Zuid helaas minder. Wat de hele provincie doet durf ik niet te zeggen, maar volgende week oranje zit er dik in.
Oftewel, wij (als maatschappij/land) zijn gewoon volledig onze hard verworven vrijheden door aan 't vergooien door een stap verder en zwaarder te versoepelen dan houdbaar was. Vooral in de grote steden loopt het compleet de spuigaten uit. En iedereen je zult zien, precies als de schoolvakanties beginnen gaat heel Europa voor ons dicht.
Het wekelijkse ritme werkt dit virus ook perfect in de hand. Na 5-6 dagen ben je voldoende besmettelijk maar zijn het bij de meesten nog niet echt serieuze klachten, als ze dat al worden. Precies op tijd voor het volgende (feest)weekend.
Persoonlijk zeg ik nu direct stap 4 volledig terug draaien. 14 dagen op stap 3 blijven hangen, en dan kijken of vanuit daar een kleine, bescheiden versoepeling kan plaatsvinden. Kleinschalig en buiten, daar liggen de mogelijkheden. En hoe graag ik ook wil, liever niet met alcohol.