• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:30:
[...]
Is er in dit gedachtenexperiment 100% meewerking en perfect geheugen qua bewegingen (eventueel geholpen door tracing apps met 100% gebruik) voor bij de BCO activiteiten ?
Nee, en dat geldt voor TBC BCO uiteraard ook. Er stonden in het voorbeeld overigens bewust geen kwantificeringen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 14:04

Laguna

Connaisseur

DaTimMan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:12:
[...]

ik vind het toch wel forse verschillen hoor. lijkt de helft te schelen op de ziekenhuisopname (ruw)
Relatief gezien wel, absoluut gezien niet. De cijfers onder de 50- groep lagen al laag, maar met vaccineren wordt de kans op opname met 80% verlaagd en een bezoek aan SEH met 50% verlaagd. Maar dat staat in schril contrast met de cijfers bij 50+, namelijk zowel de kans op opname als bezoek aan SEH ruim 200% lager.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-01 09:14
De daling is wel wat aan het afvlakken lijkt het, maar hopelijk niet een te sterk stijgende R en is dit een incident..

Deze week Vorige Verschil
dinsdag 686 1032 -34%
woensdag 652 1016 -36%
donderdag 700 1064 -34%
vrijdag 641 888 -28%

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Ik zie de R-waarde een heel klein beetje bewegen. van 0.78 op 13-6 omhoog naar 0.79 op 14-6. Geschat percentage delta variant op die datum: 10.1%.

Mijn verwachting is dat de R-waarde tot en met 25-6 min of meer vlak zal blijven, maar daarna gaat stijgen. Allereerst een stapje van +0.03 a 0.05 door de versoepelingen, maar in de komende dagen zet ook een grotere structurele stijging in, die tot begin augustus duurt, vanwege de snelle toename van de delta variant in deze periode. Ik voorzie momenteel dat de R-waarde dicht bij 1.0 gaat komen, maar er niet overheen zal schieten.

De afgelopen 2 dagen zie ik slechte cijfers uit Belgie. Week-op-week stijgingen, ineens. Is daar iets in het testbeleid gewizigd?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 16:13
Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Ook nog even de cijfers van bezoek SEH/ziekenhuisopname bekeken.

Bezoek SEH:

Bij de 50- groep 2,55% na volledige vaccinatie vs 3,85% zonder vaccinatie.
Bij de 50+ groep 7,16% na volledige vaccinatie vs 22,52% zonder vaccinatie.

Ziekenhuisopname:

Bij de 50- groep 0,73% na volledige vaccinatie vs 1,32% zonder vaccinatie.
Bij de 50+ groep 4,60% na volledige vaccinatie vs 14,38% zonder vaccinatie.

Dan zou je kunnen concluderen dat vaccinatie bij 50- niet bijzonder veel bijdraagt qua vermindering van ziekenhuisbezoek.

@DutchCommando op basis van de cijfers van PHE over de Delta variant.
Let op. Dit zijn de percentages van hen die positief zijn getest. Je moet de kans op een positieve test (oftewel op besmetting) meewegen. Anders kom je niet tot correcte resultaten. Er zit sowieso een aanzienlijke bias in positieve tests afgezet tegen SEH/ziekenhuisopnames, want dat je in het ziekenhuis wordt getest is vrij waarschijnlijk.

Stel dat 75% van de gevaccineerden immuun is en dat de aangehaalde cijfers van PHE alle besmettingen weet te vinden. Dan mag je de kans op ziekenhuisopname sowieso door vier delen om tot een correcter getal te komen voor de groep gevaccineerden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu op het coronadashboard ook het volgen van de mutanten:

[Twitter: https://twitter.com/jeroenvanleuken/status/1408421993754529798?s=19]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:46:

De afgelopen 2 dagen zie ik slechte cijfers uit Belgie. Week-op-week stijgingen, ineens. Is daar iets in het testbeleid gewizigd?
De kiemsurveillance cijfers van België die vandaag zijn gepubliceerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnElh2k9lSIhfEiYw2Krlgpywt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcWXeMrHzscF17kAcdoYbe3K.jpg?f=fotoalbum_large

Qua groei vergelijkbaar met de Alpha variant.

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 25-06-2021 15:57 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 15:44
@t_captain Het RIVM heeft (ongebruikelijk) op een vrijdag de variant-cijfers geüpdatet. Week 23 (van 7 t/m 13 juni) zit nu op 9,5% Delta-variant.

Kan je daarmee al een schatting van de R-waarde van de Delta-variant in Nederland maken?

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Balance schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:00:
@t_captain Het RIVM heeft (ongebruikelijk) op een vrijdag de variant-cijfers geüpdatet. Week 23 (van 7 t/m 13 juni) zit nu op 9,5% Delta-variant.

Kan je daarmee al een schatting van de R-waarde van de Delta-variant in Nederland maken?
Met als kanttekening dat de resultaten van de kiemsurveillance van week 23 pas voor de helft bekend zijn. Week 22 kwam uiteindelijk uit op 3,1%.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 14:31

link_mario

Ofwa?

Met de in absolute zin stijgende getallen voor de Delta variant kom ik op een R>1 (ongeveer 1.45 a 1.50)... ;(

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Na middernacht mag het nachtleven weer losgaan, maar helaas laat de IT de Stichting Open Nederland in de steek. Door technische problemen zijn er grote vertragingen ontstaan bij de teststraten. Ook hebben sommige mensen geen uitslag ontvangen door de verstoring.

Kennelijk konden ze van 1 miljard euro nog steeds geen goede IT dienstverlening kopen. :+

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:09

Wanneer gaat de bangmakerij rondom weer een nietszeggende variant stoppen? We zijn al bang gemaakt met een Britse variant, Zuid Afrikaanse variant, Braziliaanse variant en nu alweer even met een Indiase variant. Wat een mediacircus.

Overigens is en blijft vaccineren de uitweg:

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:58

Agent47

I always close my contracts.

Ik blijf erbij. Ze hadden kroegen gewoon tot 22:00 moeten laten. Nu gaan discotheken ook los en zit alles weer lekker dicht op elkaar. Ongeacht negatieve test, ik geloof niet dat iedereen zich hier aan houd. Ze hadden de rest van de regels lekker in midden augustus / september los moeten laten qua stappen. Dit gaat weer verkeerd. Wel blij dat ik vanaf morgen geen mondkapje meer ophoef in winkels btw _/-\o_

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DutchCommando
Drardollan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:37:
Wanneer gaat de bangmakerij rondom weer een nietszeggende variant stoppen?
Ben je bang?

Wanneer gaat de struisvogelarij over weer een variant die ~40% besmettelijker is dan alfa stoppen?

[ Voor 20% gewijzigd door DutchCommando op 25-06-2021 16:45 ]

• Drardollan
Ik niet, ik ben vanaf vrijwel het begin geen dag bang geweest. De rest van de wereld, en vooral de media, blijkbaar wel. Er gaat geen uur voorbij of ze noemen wel ergens de oh zo besmettelijke en gevaarlijke Delta/India variant cq. mutatie.

Gek genoeg ben ik op dit moment wel ontzettend op mijn hoede. Wat niets te maken heeft met een specifieke variant cq. mutatie. Ik zit precies tussen mijn 2 prikken Moderna in en ben op mijn hoede om niet te struikelen voor de eindstreep. Hoewel de eerste prik echt wel al een behoorlijk bescherming geeft ben ik op mijn hoede om het niet op te lopen waardoor mijn tweede prik in gevaar komt.
Wanneer gaat de struisvogelarij over weer een variant die ~40% besmettelijker is dan alfa stoppen?
Over 2 weken blijkt het 20 procent te zijn en daarna ga je er langzaam niets meer van horen, of lees jij nog wel eens iets over de ZA of Braziliaanse variant?

Elke variant is zorgwekkend, want Corona is zorgwekkend. De ene variant is misschien besmettelijker, de ander wat dodelijker en de volgende weer wat ziek makend. Feit is echter dat elk van deze varianten zeer gevoelig is voor maatregelen en vaccins. Er is geen enkele reden, op dit moment, om paniek te hebben om welke bekende variant dan ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2021 16:50 ]

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:12:
[...]
Natuurlijk is BCO een effectieve techniek om de verspreiding van een besmettelijke ziekte tegen te gaan, dat is het al tientallen jaren voor vrijwel alle ziekten die worden ingedamd door de GGD. Waar haal jij nu weer vandaan dat het niet zo is? En als het niet effectief genoeg is, dan moet de overheid het effectiever maken, maar ze zijn vergelijkbaar in A en B.

Het is in ieder geval helemaal geen antwoord op de vraag.
Je een na laatste zin raakt de kern. BCO is vanwege allerlei factoren (zowel juridisch als in gedrag) die de afgelopen maanden uitgebreid in het nieuws zijn geweest, allerminst effectief. Als jij stelt dat de overheid het dan maar effectief moet maken, ga je ijzerenheinig voorbij aan de maatschappelijke werkelijkheid. Wat heeft je gedachte-experiment dan voor nut, nog afgezien van de achterliggende bedoeling van je posting? Kortom, naar mijn idee is dit wel degelijk een antwoord op je vraag, zij het niet het (al te evidente) antwoord dat je wil horen.

[ Voor 12% gewijzigd door prijk op 25-06-2021 16:54 ]

• t_captain

Verdringing alpha -> delta variant
Die verdringing gaat toch wel aanzienlijk sneller dan ik 3 dagen geleden inschatte. In mijn nieuwe fit is de delta variant niet op infectiedatum 10-7 maar reeds op 26-6 dominant. Dat model past overigens iets beter bij de fragmenten van nieuwsberichten ("al 40% in Amsterdam" etc).

Besmettelijkheid delta variant
Een vergeijking tussen de verdringingssnelheid nu en begin dit jaar toen alpha nieuw was, levert een verdringingssnelheid die nu 52% hoger ligt dan de beste fit toen. Nu zit er een relatie tussen verdringingssnelheid en extra besmetterlijkheid van de nieuwe t.o.v. de oude variant.

Een grove schatting van de extra besmettelijkheid nu zou uitkomen op ongeveer +50 a +55% (ter vergelijk: alpha/europese variant was ongeveer +32%).

R-waardes

* RIVM publiceert nu R t/m 10 juni. Licht stijgende trend, laatste waarde 0.79.

* Mijn nieuw gefitte model is precies in sync daarmee. Ik observeer ook 0.79 op 10 juni. Die waarde blijft mij mij staan t/m 13 juni, op de 14e springt hij naar 0.80. Zowel de hoogte, als ook de langzame uptrend komen overeen met RIVM.

Prognose

Ik ben opnieuw gaan rekenen. Het grappige is: voor de prognose van de besmettingen maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

* Aan de ene kant loopt de R-waarde sneller op (snellere opkomst van meer besmettelijke variant).
* Aan de andere kant: de opwaartse contributie is sneller voorbij, en bovendien zit er al een groter deel van de verdringing in de historische cijfers (22% i.p.v. 10% op 14-6 met als gevolg dat we geen 90% maar slechts 78% voor de boeg hebben).

Duiding
In de actuele prognose gaat de R-waarde rond 20-7 pieken op een waarde tussen 0.9 en 0.95. De daling van het aantal besmettingen zet in deze prignose dus onverminderd voort. Maar deze daling is wel afhankelijk van een gunstige uitkomst van de heropening dit weekend. Als dat tegenvalt, dan zou R ineens boven 1 kunnen komen.

Ik zou wel iedereen willen adviseren om de komende weken extra voorzichtig te zijn. Delta is nadrukkelijk besmettelijker en er is anekdotisch bewijs dat mensen makkelijker kunnen worden besmet in contacten die voorheen niet risicovol waren. We hebben nog onvoldoende gegevens om iets te zeggen over de mate waarin mensen er zieker/even ziek/minder ziek van worden. Er zijn indicaties dat delta iets makkelijker mensen besmet die gedeeltelijk gevaccineerd zijn. Denk aan je gezondheid en die van je omgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 25-06-2021 18:29 ]

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Ik niet, ik ben vanaf vrijwel het begin geen dag bang geweest. De rest van de wereld, en vooral de media, blijkbaar wel. Er gaat geen uur voorbij of ze noemen wel ergens de oh zo besmettelijke en gevaarlijke Delta/India variant cq. mutatie.

Gek genoeg ben ik op dit moment wel ontzettend op mijn hoede. Wat niets te maken heeft met een specifieke variant cq. mutatie. Ik zit precies tussen mijn 2 prikken Moderna in en ben op mijn hoede om niet te struikelen voor de eindstreep. Hoewel de eerste prik echt wel al een behoorlijk bescherming geeft ben ik op mijn hoede om het niet op te lopen waardoor mijn tweede prik in gevaar komt.

[...]

Over 2 weken blijkt het 20 procent te zijn en daarna ga je er langzaam niets meer van horen, of lees jij nog wel eens iets over de ZA of Braziliaanse variant?

Elke variant is zorgwekkend, want Corona is zorgwekkend. De ene variant is misschien besmettelijker, de ander wat dodelijker en de volgende weer wat ziek makend. Feit is echter dat elk van deze varianten zeer gevoelig is voor maatregelen en vaccins. Er is geen enkele reden, op dit moment, om paniek te hebben om welke bekende variant dan ook.
Denk ook aan je 2 weken na de 2e prik. Nog 1 maand uitzingen dus voor je. Ik krijg mijn eerste pas volgende week zaterdag, 2e in augustus. Ik moet voorzichtiger blijven tot eind augustus ;)

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:17
Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Het hele punt is dus dat Nederland vrij consequent bij lagere aantallen het BCO afschaalt. Althans in het gedachte-experiment dat ik beschreef doet de ene helft van het land dat wel en het andere deel doet dat niet.
Het praktijkvoorbeeld lijkt me in deze wel relevant, want je stelling lijkt te zijn dat we nooit BCO hebben geprobeerd, terwijl dat wel zo is. Het is interessant te zien waarom dat zo faalde.
Op 27 februari werd de eerste besmetting met het virus in Nederland gemeld. Het betrof een 56-jarige ondernemer uit Loon op Zand die kort daarvoor naar de Noord-Italiaanse regio Lombardije was afgereisd voor een lederbeurs.[19] Hij bevond zich in Italië van 18 tot 21 februari. De man was op 26 februari opgenomen in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.[20] Op 27 februari testten ook twee van zijn gezinsleden positief. In de nacht van 27 op 28 februari meldde zich een Amsterdamse vrouw met COVID-19-achtige klachten, waarna ook bij haar het virus werd vastgesteld. Zij was tot 23 februari in Italië op skivakantie geweest. Deze patiënt ging in quarantaine in een woning in Diemen. Bij beide gevallen werd contactonderzoek verricht door de GGD.

Na de eerste gevallen in februari in Nederland is in de week daarop een screening gedaan met zorgpersoneel in tien ziekenhuizen. Daar bleek 4,5 procent al met de infectie rond te lopen.
Ai.... Op dat moment liep contactonderzoek dus finaal achter de feiten aan.
Op 11 maart oversteeg het aantal vastgestelde besmettingen in Nederland de vijfhonderd.
Het TBC voorbeeld gaf aan dat er voor 1 geval 10 duizenden mensen zijn ondervraagt en 6000 scans.Daar is ongetwijfeld enkele weken over gedaan.

Als we dit voor COVID met een factor 100 makkelijker maken en we pakken 11 maart erbij (minder dan 2 weken na de eerste casus):

Per persoon: 100 man ondervragen. 60 covid tests.
500 personen: 50.000 man ondervragen, 30.000 covid tests

Die Covid tests zal nog wel lukken (al moet het aantal besmettingen dan niet in de 4 cijfers komen, want dan gaan we volgens mij ook daar tegen de grenzen aanlopen. Maar 50.000 man ondervragen? Terwijl COVID vrij hard rondgaat?

Ik denk dat er niemand is die niet een effectief contactonderzoek wil, maar tenzij we dus inderdaad telefoongegevens opeisen en op die manier de gangen geautomatiseerd nagaan van die personen (en dan meteen iedereen in een cirkel van 5 meter opvragen en benaderen, etc. etc.) zie ik nog steeds niet hoe je dit voor ogen ziet.

Ik ben niet tegen... ik snap alleen niet hoe wij effectief Contactonderzoek gaan doen in Noord-Europa. Welke maatregelen en stappen verwacht jij? Hoe gaan we om van de Eindhovenaar die op Schiphol land en met de trein naar huis gaat (overstappend op Amsterdam Centraal, dat is geen extreem scenario).

• Number10
  • Niet online
prijk schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:47:
[...]
Je laatste zin raakt de kern. BCO is vanwege allerlei factoren (zowel juridisch als in gedrag) die de afgelopen maand uitgebreid in het nieuws geweest, allerminst effectief.(…)
Het is juist heel erg effectief en wordt steeds effectiever naarmate de prevalentie daalt. Dit is alsof je zegt dat brandblussers niet werken omdat je een bosbrand niet uitkreeg met een brandblusser en daarom bij een bijna gebluste bosbrand alle brandblussers en rookmelders maar weg gaat halen en die weer ophangt als de bosbrand weer lekker is aangewakkerd.
(…) Als jij stelt dat de overheid het dan maar effectief moet maken, ga je ijzerenheinig voorbij aan de maatschappelijke werkelijkheid. Wat heeft je gedachte-experiment dan voor nut, nog afgezien van de achterliggende bedoeling van je posting?
Dat er aandacht komt voor de belangrijke rol van BCO in de bestrijding van besmettelijke ziektes en afschalen daarvan tijdens een crisis van deze omvang met een opkomende variant op dit moment allerminst logisch is en iedereen daar zelf met het gedachte-experiment een conclusie over kan vormen door antwoord te geven op de vraag die daar staat i.p.v. omzeilende reacties te plaatsen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• roffeltjes
Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:58:
[...]
Dat er aandacht komt voor de belangrijke rol van BCO in de bestrijding van besmettelijke ziektes en afschalen daarvan tijdens een crisis van deze omvang met een opkomende variant op dit moment allerminst logisch is en iedereen daar zelf met het gedachte-experiment een conclusie over kan vormen door antwoord te geven op de vraag die daar staat i.p.v. omzeilende reacties te plaatsen.
Zo werkt het toch niet?

Gedachtenexperiment:
A. Iedereen krijgt verplicht Pfizer en we spijkeren 5 weken de deuren dicht.
B. We gaan verder zoals het nu gaat.

Welke casus heeft de beste effecten op besmetting? A... duh.

Alleen zijn er dan de terechte tegenwerpingen:

1. Draconisch
2. We mogen mensen niet dwingen een vaccin te nemen.
3. Hoe ga je logistiek al die mensen voeren?

Terug naar je BCO gedachtenexperiment; je kan niet zo stellen: BCO is ideaal, dus dat scenario wint!

Je krijgt dan echt wel tegenvragen:

1. Waarom is jouw BCO zo effectief? "Dat is zo" is geen antwoord.
2. Hoe ga je om met de exponentieel uitdijende datastroom die snelle verspreiding van COVID zal veroorzaken?
3. Hoe ga je om met de privacy aspecten die bij ons zo verankerd zijn in de samenleving?

Anders is jouw gedachtenexperiment wat mij betreft onnavolgbaar... "stel je voor dat er een snoepje is dat COVID oplost, zouden we dat moeten nemen?".

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:29
Thomas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Ook grappig dat de horeca het niet meer rond krijgt. Zelf nooit in de horeca gewerkt (op bardiensten bij mijn studentenvereniging na), en hoewel het her en der best leuk zal zijn heb ik het idee dat het echt een vreselijke baan is. Zullen de meesten nu ook wel zijn achtergekomen nu ze noodgedwongen iets nieuws moesten zoeken.
Dat is opsich niet zo gek, heel hard werken/lange shifts voor weinig geld. Allemaal flexcontracten, dus bij de eerste de beste tegenslag (economisch) lig je er weer uit, weinig erkenning en doorgroeimogelijkheden vanuit de baas. Daarnaast ben je op feestdagen/weekenden altijd aan het werk.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Drardollan
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Denk ook aan je 2 weken na de 2e prik. Nog 1 maand uitzingen dus voor je. Ik krijg mijn eerste pas volgende week zaterdag, 2e in augustus. Ik moet voorzichtiger blijven tot eind augustus ;)
Heb ik aan gedacht, maar ik denk dat ik dan weinig terughoudendheid meer zal hebben. Uiteraard wel de dan geldende maatregelen opvolgen, maar ook wel iets makkelijker weer met bezoek bijvoorbeeld.

Balen dat je nog zo lang moet wachten, maar wat in het vat zit verzuurd niet ;)

• Drardollan
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:39:
Ik blijf erbij. Ze hadden kroegen gewoon tot 22:00 moeten laten. Nu gaan discotheken ook los en zit alles weer lekker dicht op elkaar. Ongeacht negatieve test, ik geloof niet dat iedereen zich hier aan houd. Ze hadden de rest van de regels lekker in midden augustus / september los moeten laten qua stappen. Dit gaat weer verkeerd. Wel blij dat ik vanaf morgen geen mondkapje meer ophoef in winkels btw _/-\o_
Niet met je eens, ik denk dat het goed is om stappen vooruit te maken. Vorig jaar ging dit zelfs zonder testen en bewijzen prima de hele zomer, ik heb geen reden om aan te nemen dat dit nu anders is. Tevens reist men alweer volop, met name de groep die naar de kroeg gaat. Lopen ze het hier niet op, dan wel in Salou of Albufeira.

We kunnen niet met samengeknepen billen blijven zitten de rest van ons leven. Angst is een hele slechte raadgever. Je kan altijd weer een stap terug doen als het moet. Want als je enkel maar in angst blijft is er elke keer wel weer een nieuwe angst die je weerhoudt van weer gaan leven. Lijkt heel erg op deflatie zoals we dat in de economie kennen.

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Niet met je eens, ik denk dat het goed is om stappen vooruit te maken. Vorig jaar ging dit zelfs zonder testen en bewijzen prima de hele zomer, ik heb geen reden om aan te nemen dat dit nu anders is. Tevens reist men alweer volop, met name de groep die naar de kroeg gaat. Lopen ze het hier niet op, dan wel in Salou of Albufeira.

We kunnen niet met samengeknepen billen blijven zitten de rest van ons leven. Angst is een hele slechte raadgever. Je kan altijd weer een stap terug doen als het moet. Want als je enkel maar in angst blijft is er elke keer wel weer een nieuwe angst die je weerhoudt van weer gaan leven. Lijkt heel erg op deflatie zoals we dat in de economie kennen.
Vorige zomer waren het enkel kroegen, geen discotheken of danscafés. Discotheken kunnen honderden / duizenden in..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
roffeltjes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:07:
Gedachtenexperiment:
A. Iedereen krijgt verplicht Pfizer en we spijkeren 5 weken de deuren dicht.
B. We gaan verder zoals het nu gaat.

Welke casus heeft de beste effecten op besmetting? A... duh.
Alleen zijn er dan de terechte tegenwerpingen:

1. Draconisch
2. We mogen mensen niet dwingen een vaccin te nemen.
3. Hoe ga je logistiek al die mensen voeren?
Voeren hoeft niet, een gezond mens kan 40 dagen (da's meer dan 5 weken) zonder voedsel, zolang de waterkraan het maar blijft doen dan. Zijn we ook in een klap van veel overgewicht af. O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-01 15:49
[Twitter]
Wanneer gaat de bangmakerij rondom weer een nietszeggende variant stoppen?
Waar zie jij de bangmakerij?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Yaksa
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:19:
[...]Vorige zomer waren het enkel kroegen, geen discotheken of danscafés. Discotheken kunnen honderden / duizenden in..
En tegenwoordig staat er ook geen (zoals vroeger de norm was) dansmeester meer op de dansvloer die op een gegeven moment zei: "Dames en heren, de dansvloer is vol. Liefhebbers kunnen bij het volgende nummer pas weer aansluiten".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Drardollan
[...]

Vorige zomer waren het enkel kroegen, geen discotheken of danscafés. Discotheken kunnen honderden / duizenden in..
En het jaar daarvoor was er griep en gaven we zonder enige terughoudendheid de grootste feesten.

Ik vind dat je aan het doemdenken bent. Zeker, er zal een besmetting zijn her en der. Net als overal. Maar we hebben er een degelijke defensielinie voorgezet en naarmate de vaccinaties vorderen wordt deze linie sterker en sterker.

En vergeet niet, niemand verplicht jou om naar die tenten toe te gaan of met mensen om te gaan die daar naartoe gaan.

• Drardollan
xzaz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:23:
[...]

Waar zie jij de bangmakerij?
Open Telegraaf.nl, NOS.nl, AD.nl. Lees over versoepelingen die uitgesteld zijn door de UK of over Israël die weer mondkapjes invoert.

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:31:
[...]

En het jaar daarvoor was er griep en gaven we zonder enige terughoudendheid de grootste feesten.

Ik vind dat je aan het doemdenken bent. Zeker, er zal een besmetting zijn her en der. Net als overal. Maar we hebben er een degelijke defensielinie voorgezet en naarmate de vaccinaties vorderen wordt deze linie sterker en sterker.

En vergeet niet, niemand verplicht jou om naar die tenten toe te gaan of met mensen om te gaan die daar naartoe gaan.
Als ik ga, dan ga ik na mijn eerste vaccinatie. Laten we het er hier bij houden samen O+

• Yaksa
[...]En het jaar daarvoor was er griep en gaven we zonder enige terughoudendheid de grootste feesten.

Man, man. Wanneer je nog steeds een vergelijking met de griep wil maken dan heb je de afgelopen anderhalf jaar toch echt onder een steen geleefd.

• Drardollan
Yaksa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:34:
[...]

Man, man. Wanneer je nog steeds een vergelijking met de griep wil maken dan heb je de afgelopen anderhalf jaar toch echt onder een steen geleefd.
:D

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:03
Als iedereen die dat wil straks twee keer gevaccineerd is zal Covid inderdaad de endemische fase in gaan, tenzij er opeens veel besmettelijker/gevaarlijker varianten ontstaan wordt het vergelijkbaar met een stevige seizoensgriep.

Zie weinig draagvlak onder gevaccineerden om weer in een harde lockdown te gaan om zo anti-vaxers en streng religieuzen te beschermen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:37:

[...] zowel de kans op opname als bezoek aan SEH ruim 200% lager.
Dat kan niet.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[Twitter]

Wanneer gaat de bangmakerij rondom weer een nietszeggende variant stoppen? We zijn al bang gemaakt met een Britse variant, Zuid Afrikaanse variant, Braziliaanse variant en nu alweer even met een Indiase variant. Wat een mediacircus.
Tsja, je kan het bangmakerij noemen, maar de voorspellingen over de Britse variant zijn wel uitgekomen. Hij is vrij snel dominant geworden en heeft voor een opleving in aantal gevallen gezorgd. Gelukkig zagen we hem aankomen en met stevige maatregelen vertragen en uiteindelijk met vaccinatie eronder krijgen :). De andere varianten uit die tijd waren niet besmettelijker dan de Britse en zijn dus uitgedoofd.

Nu is er een delta-variant die simpelweg een stuk gevaarlijker is. We hoeven er niet bang voor te zijn, want we weten dat we genoeg voorsprong hebben met vaccineren om hem eronder te houden.

Dat maakt de media-aandacht toen en nu niet onterecht :)
Overigens is en blijft vaccineren de uitweg:
[Twitter]
Zo is het maar net! Science!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 13:40
Yaksa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:25:
[...]

En tegenwoordig staat er ook geen (zoals vroeger de norm was) dansmeester meer op de dansvloer die op een gegeven moment zei: "Dames en heren, de dansvloer is vol. Liefhebbers kunnen bij het volgende nummer pas weer aansluiten".
Huh, wat? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jorizzz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Huh, wat? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt...
Is ook van voor mijn tijd maar ik had er wel van gehoord, iets uit een ver verleden

• hoevenpe
Indoubt schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:08:
Is ook van voor mijn tijd maar ik had er wel van gehoord, iets uit een ver verleden
Dat was toch Tinder voor boomers? 8)

• t_captain
(dubbelposst)

[ Voor 99% gewijzigd door t_captain op 25-06-2021 18:28 ]

• t_captain

• CMD-Snake
Een nieuwe wending voor de IT storing bij de Stichting Open Nederland:
'Storing bij Testen voor Toegang kwam door een DDoS-aanval'
De computerproblemen bij de stichting waar je je kunt laten testen op corona, zijn veroorzaakt door een DDoS-aanval. Dat zegt Jeroen Bartelse, lid van de Corona Taskforce culturele en creatieve sector, op NPO Radio 1. De Stichting Open Nederland zelf ontkent dat het om een DDoS-aanval gaat. "We onderzoeken wel of het om een hackpoging gaat. Als het een DDoS-aanval was geweest, hadden we dat meteen geweten", zegt de woordvoerder.
(NOS Liveblog)

Kabinet gaat voortaan over lockdownmaatregelen in de regio, niet de burgemeesters

Voor de zoveelste maal is het idee van lokale maatregelen weer terug, alleen nu met als aanpassing dat het Den Haag is die bepaald welke maatregelen een regio opgelegd krijgt. Het plan van De Jonge is om regio's welke in het najaar een opleving zien van het virus een regionale lockdown op te leggen.

Tot op heden is de regionale aanpak nooit een succes geweest. Enerzijds door hoe klein Nederland is, anderzijds omdat als puntje bij paaltje kwam burgemeesters geen impopulair besluit wilden nemen. Dat laatste is dan nu niet van toepassing, maar hoe nuttig het is om een regio af te sluiten is nog maar de vraag.

[ Voor 41% gewijzigd door CMD-Snake op 25-06-2021 19:07 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:33
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:39:
Ik blijf erbij. Ze hadden kroegen gewoon tot 22:00 moeten laten. Nu gaan discotheken ook los en zit alles weer lekker dicht op elkaar. Ongeacht negatieve test, ik geloof niet dat iedereen zich hier aan houd.
Een uitbater van een discotheek is natuurlijk héél makkelijk te controleren, dus handhaven van een testen-voor-toegang beleid lijkt me een behoorlijk makkelijke klus. Je zou zelfs als gemeente kunnen zeggen dat je pas open mag als je een door de gemeente aangeleverde BOA/portier accepteert. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K
[...]

Ja, dat kan inderdaad wel, maar de discotheek/danscafé/nachtclub sector heeft al veel langer te lijden onder iets heel anders, namelijk het rookverbod in de horeca.

Sinds je niet meer mag roken in de discotheek is de dansvloer een stuk minder vol.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De waarschuwing voor een opleving in het najaar staat nu ook op de voorpagina van de NRC. Ik denk dat het wat laat is om te waarschuwen voor vakantiegangers die varianten meenemen. Delta is er allang en half Nederland staat weer op de camping in Frankrijk lijkt het.
Yaksa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:25:
[...]

offtopic:
Een dansmeester? Lol, daar heb ik zelfs niet meer over gehoord sinds de laatste keer dat ik Jamsey & The Happy Seven - Quadrille gesampled zag worden :+ "Each piece of music have the beat. And the beat—you, the floormaster have to put it in the dancers. You cannot have a quadrille if you don't have a floormaster. You must have a floormaster since it's the quadrille dance. Oh, the floormaster do the calling, give the orders to the dancers. They have to do as he say. The livelier the floormaster is, the more livelier the dancers is. It gives the musician a good spirit when he has a lively floormaster, and also the dancers. So a very bright floormaster carries a very good name."

[ Voor 15% gewijzigd door Cocytus op 25-06-2021 19:35 ]

• Stoney3K
Regio's Zaanstreek en Groningen zijn als eerste officiëel afgeschaald naar niveau 1.

• CMD-Snake
Stichting Open Nederland is vermoedelijk slachtoffer geworden van hackers:
'Vertraging Testen voor Toegang kwam door hack'
Stichting Open Nederland zegt dat de vertragingen bij de teststraten van Testen voor Toegang "naar alle waarschijnlijkheid" veroorzaakt zijn door een hackpoging. Nadat op vrijdagochtend onregelmatigheden waren vastgesteld in het IT-systeem, zijn onmiddellijk maatregelen genomen om de systemen veilig te stellen en vergelijkbare hackpogingen uit te sluiten, zegt de stichting in een persbericht.

Er zijn volgens de stichting geen aanwijzingen dat de aanvallers toegang hebben gekregen tot het systeem of data. Er ontstonden wel vertragingen in het verwerken van testuitslagen, waardoor bij meerdere locaties wachtrijen zijn ontstaan.

Tom Middendorp van Stichting Open Nederland is teleurgesteld over de vermoedelijke hackpoging: "Duizenden mensen kijken ernaar uit om voor het eerst in maanden weer een avond te gaan stappen en veel testlocaties zijn vandaag volgeboekt. Het is dan ook zeer teleurstellend om te zien dat iemand dit van buitenaf probeert te verstoren."

De stichting doet samen met externe partijen verder onderzoek naar de aanvalspoging.
(NOS Liveblog)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-01 10:45
CMD-Snake schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:30:
Een nieuwe wending voor de IT storing bij de Stichting Open Nederland:

[...]

(NOS Liveblog)

Kabinet gaat voortaan over lockdownmaatregelen in de regio, niet de burgemeesters

Voor de zoveelste maal is het idee van lokale maatregelen weer terug, alleen nu met als aanpassing dat het Den Haag is die bepaald welke maatregelen een regio opgelegd krijgt. Het plan van De Jonge is om regio's welke in het najaar een opleving zien van het virus een regionale lockdown op te leggen.

Tot op heden is de regionale aanpak nooit een succes geweest. Enerzijds door hoe klein Nederland is, anderzijds omdat als puntje bij paaltje kwam burgemeesters geen impopulair besluit wilden nemen. Dat laatste is dan nu niet van toepassing, maar hoe nuttig het is om een regio af te sluiten is nog maar de vraag.
Ach, er zal wel een bijpassende routekaart bij gemaakt worden. die kunnen we dan mooi bij elkaar ergens onder in een la leggen.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 11:11

pro_6or

amateur_60r

Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
Gedachte-experiment: stel we splitsen Nederland in twee gelijke delen. Deel A (Neder) en deel B (Land).

Deel A en deel B zijn exact vergelijkbaar. Ze hebben dus precies de helft van grote luchthavens, grensovergangen, voorzieningen, inwoners etc. Land A en land B vaccineren op exact dezelfde manier. Met BCO wordt in zowel A als B een vorm van indammen bereikt. Bij elk opgespoord geval kan immers de keten van doorgifte worden doorbroken.

Stel dat er bij een laag aantal besmettingen maar een opkomende variant met een hogere R0 in landsdeel A wordt gekozen om BCO af te schalen en in landsdeel B om het in aantal juist op te schalen zonder de methode beter te maken dan het in A was.

Zou dan de kans op een vierde golf, ziekte, sterfte en eventuele schade op lange termijn precies hetzelfde zijn in A als B?
We hebben al de zuidelijke Nederlanden (nu België) en de noordelijke Nederlanden (Nederland). Die hebben zich destijds speciaal afgescheiden om nu COVID beter te kunnen bestrijden. Ik kan me destijds ook een quote herinneren van iemand die per sé met het vliegtuig op vakantie wilde blijven kunnen gaan (dan nog liever de lucht in) en daar is het ook niet goed mee afgelopen.

een treffende spreuk

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
eamelink schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Tsja, je kan het bangmakerij noemen, maar de voorspellingen over de Britse variant zijn wel uitgekomen. Hij is vrij snel dominant geworden en heeft voor een opleving in aantal gevallen gezorgd. Gelukkig zagen we hem aankomen en met stevige maatregelen vertragen en uiteindelijk met vaccinatie eronder krijgen :). De andere varianten uit die tijd waren niet besmettelijker dan de Britse en zijn dus uitgedoofd.

Nu is er een delta-variant die simpelweg een stuk gevaarlijker is. We hoeven er niet bang voor te zijn, want we weten dat we genoeg voorsprong hebben met vaccineren om hem eronder te houden.
Bovendien, we weten nu dat vaccineren ook tegen de delta-variant goed werkt, maar dat wisten we voorheen niet. Het is geen zekerheidje dat de vaccins gewoon blijven werken. En gezien de impact van Covid, is een beetje bezorgdheid en oplettendheid toch wel terecht. Het blijft een kwestie van scherp de ontwikkelingen volgen, want dat virus blijft muteren.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 25-06-2021 22:47 ]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 11:11

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:46:
[...]
Bovendien, we weten nu dat vaccineren ook tegen de delta-variant goed werkt, maar dat wisten we voorheen niet. Het is geen zekerheidje dat de vaccins gewoon blijven werken. En gezien de impact van Covid, is een beetje bezorgdheid en oplettendheid toch wel terecht. Het blijft een kwestie van scherp de ontwikkelingen volgen, want dat virus blijft muteren.
Plus, ik heb meteen de afspraak gemaakt en heb de 15e de eerste prik gehad, dus vanaf vandaag begin het effect echt te werken en over 4 dagen heb ik een aardige protectie maar ik ben al 42. Er zijn dus nog hele groepen jonger dan dat ik ben en ik moet nog tot 21 juli wachten (en dan weer 14 dagen) voor een optimale bescherming.

Dus een virus wat nú nog snel om zich heen slaat is gewoon nog gevaarlijk voor een flink deel van de bevolking.

een treffende spreuk

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:50
[...]

Open Telegraaf.nl, NOS.nl, AD.nl. Lees over versoepelingen die uitgesteld zijn door de UK of over Israël die weer mondkapjes invoert.
De reguliere nieuwsmedia is 100% gestoeld op angst, dat levert ze de meeste lezers en dus geld op. Voorbeeldje; https://www.ad.nl/binnenl...-van-wie-ik-was~a588bc90/

De "anatomie" van het artikel is vooral interessant. Iedere quote en kop bevat wel een hyperbole uitspraak en draagt bij aan een "als je het krijgt dan ben je onherroepelijk beschadigd" narratief. Je zit als ware in een trein met als eindbestemming een covid-19 angststoornis.

Heel goed zou je denken; laat die mensen maar lekker bang zijn, dan houden ze zich in ieder geval beter aan de maatregelen. Het probleem met angststoornissen is echter dat het een gedragsstoornis is en dat deze niet zomaar afgeleerd zijn, ook niet na het einde van deze crisis.

Ik vind de angstzaaierij in de berichtgeving van de media een zeer kwalijke zaak.

Idempotent.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Stoney3K schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:28:
[...]

Ja, dat kan inderdaad wel, maar de discotheek/danscafé/nachtclub sector heeft al veel langer te lijden onder iets heel anders, namelijk het rookverbod in de horeca.

Sinds je niet meer mag roken in de discotheek is de dansvloer een stuk minder vol.
offtopic:
Misschien was dat in het begin zo, maar inmiddels roken er ook minder mensen en is het net zo druk op de dansvloer als voorheen. Alleen nu zonder brandgaten in je kleding of schroeiplekken op je arm. Die paria's van de samenleving staan nu buiten voor de ingang te paffen. Wel bizar dat roken in binnenruimtes vroeger wel geaccepteerd werd, over schadelijk voor andere personen gesproken.
pro_6or schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Dus een virus wat nú nog snel om zich heen slaat is gewoon nog gevaarlijk voor een flink deel van de bevolking.
Die paar procent waar het gevaarlijk voor is zou ik geen flink deel van de bevolking noemen.

• Agent47

Agent47

Ik ga zo naar de winkel, mondkapje gereed in de jaszak, maar dat hoeft niet meer. Word echt raar denk ik. :9

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Agent47 yep net naar de bakker geweest en het voelde echt raar idd.

• Agent47

Agent47

TrailBlazer schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:17:
@Agent47 yep net naar de bakker geweest en het voelde echt raar idd.
Hopelijk zijn we er snel vanaf @TrailBlazer . Fijn weekend :)

• CMD-Snake
In ander nieuws: Politie: 'Geen capaciteit en prioriteit om coronaregels nog te controleren'

Door capaciteitsgebrek zal de politie in principe niet meer handhaven op de overgebleven coronamaatregelen. Na de afgelopen periode hebben agenten zo'n 200.000 overuren gemaakt door het handhaven van de diverse coronaregels.
MainframeX schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:26:
Ik vind de angstzaaierij in de berichtgeving van de media een zeer kwalijke zaak.
Helaas drijven de meeste sites op van die clickbait titels. Het geeft ook niet altijd een eerlijke weergave van de situatie, exceptionele situaties worden uitvergroot wat niet altijd terecht is.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12

basvn

Breezand - NHN

Agent47 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:16:
Ik ga zo naar de winkel, mondkapje gereed in de jaszak, maar dat hoeft niet meer. Word echt raar denk ik. :9
Net naar de supermarkt,
helemaal niemand! met mondkapje meer.
erg raar na een half jaar

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zat gisteren in een BBQ restaurant. Daar gingen de mondkapjes van het personeel om 22:00 ritueel op het vuur. Muziek aan, werd spontaan een half feest.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
basvn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Net naar de supermarkt,
ik kom er ook net vandaan....ik had zonder mondkapje op het idee alsof ik in de Appie zonder boxershort rondliep :o

• roffeltjes
En dan ben ik straks de laatste die met zo'n ding oploopt (werkt echt briljant tegen hooikoorts!) :+

175.000 extra Janssens vaccins... aangezien we nu toch wel aan het racen zijn is het prettig nieuws.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

MikeyMan schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:23:
Ik zat gisteren in een BBQ restaurant. Daar gingen de mondkapjes van het personeel om 22:00 ritueel op het vuur. Muziek aan, werd spontaan een half feest.
Gaf dat geen vreemde smaak aan het vlees? :+

Serieus: Ik snap het wel. Lijkt een soort mijlpaal. Hopelijk blijft het goed gaan allemaal. Voor of tegen, sceptisch of niet, iedereen wil graag dat het goed blijft gaan.

Te koop....

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik houd toch mn hart wel vast. Die beelden van de feestcafés alsof het virus ineens niet meer bestaat. Mooi voor de eigenaar, het personeel en de feestgangers natuurlijk. Vraag me alleen wel af of daadwerkelijk iedereen gescand is met QR code? Wie controleert dat en wat is de boete bij niet naleven? Die cafes hebben flinke bedragen van ons als belastingbetaler gekregen om te overleven, zou jammer zijn als die nu de katalysator gaan zijn voor een flinke 3e piek met de finish in zicht. Dat er maar 1 besmettelijk hoeft te zijn in zo’n cafe voor een kleine uitbraak dat weten we nu wel.

We zitten nu in een periode waar nog niet iedereen gevaccineerd is en er uitgerekend nu een zeer besmettelijke variant om de hoek komt kijken. 6 weken langer wachten ging waarschijnlijk een hele hoop besmettingen schelen. Maar snap ook wel dat je van “het volk” niet langer kan verwachten om nog langer te wachten terwijl de bezetting in het ziekenhuis zo laag is, je zult nu moeten versoepelen om draagvlak te houden voor later.

• roffeltjes
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:58:
Ik houd toch mn hart wel vast. Die beelden van de feestcafés alsof het virus ineens niet meer bestaat. Mooi voor de eigenaar, het personeel en de feestgangers natuurlijk. V
Dat geldt voor de meesten hier. Wat dat betreft had twee weken wachten om meteen maar alles te laten vallen mij prettiger gelegen, maar de rek was er natuurlijk wel uit.

Mijn vrouw en ik zijn nu ruim anderhalf jaar niet gaan dansen op vrijdagavond en dat was toch wel het leukste moment in de week. Dat is dan ook wel het fijne van Amsterdam, je kan als vijftig jarige gewoon een club in. Je krijgt wel wat (leuke) opmerkingen en geamuseerde blikken, maar in een dorp als Schagen sta je dan toch tussen de kinderen :+

Maar met mondkapjes laten vallen en cafe-sluiting na 24.00 had je het misschien nog wel twee weken gered zonder grote volksonvrede.

Wat dat betreft is het een gemiste kans om deze "Janssen voor wie hem wil" actie nu pas te doen, doen ze dat eerder had je nu al weer een paar 100.000 mensen met een prik en een paar weken gestatie tijd. Dat is natuurlijk een koe in de kont kijken... maar toch.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 26-06-2021 11:35 ]

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:43
[...]

Net naar de supermarkt,
Beetje wel, ja. Maar na de 2de winkel is het weer gewoon. Wat ik wel jammer vind is dat iedereen weer lekker met zijn vieze tengels de losse croissants en pistoletjes uit de bakken pakt in plaats van de tang te gebruiken, en dat het winkel personeel daar weer niets van zegt. We hebben als mensheid niets hiervan geleerd ;(

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

Kluus

Gang is alles

Ik vind het ook wel snel wennen, vanmorgen nog aangenaam verrast toen ik mijn dochter naar de laatste voetbal wedstrijd van het seizoen bracht en we als ouders ineens weer allemaal lekker mee mochten en weer eens de supportende “voetbalouder” uit konden hangen. Heerlijk!

Maar ik ben sowieso van mening dat ze veel te lang veel te streng zijn geweest voor de buitensporten.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Eddye schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Beetje wel, ja. Maar na de 2de winkel is het weer gewoon. Wat ik wel jammer vind is dat iedereen weer lekker met zijn vieze tengels de losse croissants en pistoletjes uit de bakken pakt in plaats van de tang te gebruiken, en dat het winkel personeel daar weer niets van zegt. We hebben als mensheid niets hiervan geleerd ;(
Beter pak je de tang waar iedereen al aan heeft gezeten. :w ;)

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:43
Ik pak zowel de tang als de losse broodjes niet.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Prutzertje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Beter pak je de tang waar iedereen al aan heeft gezeten. :w ;)
Na het oppakken van die tang stop je doorgaans niet zonder eerst je handen te wassen je vingers in mond, neus of ogen. Tenzij je een of andere fetisj hebt.

Dat zit wel Schnorr.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Stukfruit schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Na het oppakken van die tang stop je doorgaans niet zonder eerst je handen te wassen je vingers in mond, neus of ogen.
In de ideale wereld misschien.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Net naar de supermarkt,
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:34:
Uit onderzoek van de RIVM gedragsunit blijkt dat op 7 juni j.l. 79% het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes steunde en toepast. Hieraan kan je zien dat de plek waar je woont, de sociale kring die je hebt en ongetwijfeld nog andere factoren ervoor kunnen zorgen dat je een heel ander beeld hebt van hoe mensen over een maatregel denken.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag
Dan woon je vast op Vlieland. :P

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Prutzertje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:56:
[...]

In de ideale wereld misschien.
Het leuke is dat het geen ideale wereld hoeft te zijn omdat je het zelf moet doen en je niet van anderen afhankelijk bent ;)

...wat natuurlijk snel ongedaan wordt gemaakt als mensen de 1.5 meter niet aanhouden en midden in je gezicht staan te niezen, maar goed... Het gaat om verlagen van het risico, toch? :X

Dat zit wel Schnorr.

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 22:03

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Eddye schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:38:
[...]

als ik een broodje pak uit die bak zonder tang, dan raak ik alleen mijn eigen broodje aan :) die tang is ranzig

Do { Ping } while ( LOL )

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:15
Heerlijk zonder mondkapje naar de supermarkt. Heerlijk weer vrij ademhalen.
Ik blijf nog steeds van mening dat de mondkapjes niet werken.

Omdat er geen hygiëne maatregelen worden genomen.

Ze kunnen alleen helpen als je voor het opzetten je handen wast en de mondkapje opzet en daarna niet meer aan zit en vervangt na 2 uur. En als je hem afzet eerst je handen wast kapje afzet en daarna weer je handen wast. En dat doet niemand alleen eventueel in ziekenhuizen of verpleeghuizen.

De mondkapje is goede versoepeling.
Alle andere versoepeling vraag ik af of dat niet te snel is. Ik had graag nog gezien dat er nog aantal beperkingen waren zoals thuis bezoek.

Jammer dat niet Europees is geregeld. We zijn lid van de EU maar tijdens de pandemie heeft Brussel heel de EU in de steek gelaten. En had aantal basis regels kunnen invoeren voor heel de EU.

De Delta variant komt er aan. Maar in Nederland hebben we de voordeel dat er meer is gevaccineerd met de mrna vaccin. Die meer bescherming bied dan bijvoorbeeld Astrazeneca.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Nox

Noxiuz

Ik pak gewoon wat er ligt, stelletje mafkezen met smetvrees :p :p zand schuurt de maag, al gevaccineerd en al, mij boeit het al veel minder :D sowieso was contact-besmetting al nihil in het aandeel besmettingen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hoevenpe
Had verwacht dat het 50/50 zou zijn, maar hier in de supermarkt helemaal niemand meer. :)

Hoezo breed draagvlak?

• DutchCommando
Evertt schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:57:
Jammer dat niet Europees is geregeld. We zijn lid van de EU maar tijdens de pandemie heeft Brussel heel de EU in de steek gelaten. En had aantal basis regels kunnen invoeren voor heel de EU.
Je kan stellen dat Brussel het slecht heeft gedaan. Maar aangezien de individuele lidstaten de EU geen zeggenschap hebben gegeven op het gebied van volksgezondheid zal je toch echt eerst bij onze eigen volksvertegenwoordigers moeten aankloppen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

Dennis1812

Amateur prutser

Heerlijk zonder mondkapje naar de supermarkt. Heerlijk weer vrij ademhalen.
Ik blijf nog steeds van mening dat de mondkapjes niet werken.

Omdat er geen hygiëne maatregelen worden genomen.

Ze kunnen alleen helpen als je voor het opzetten je handen wast en de mondkapje opzet en daarna niet meer aan zit en vervangt na 2 uur. En als je hem afzet eerst je handen wast kapje afzet en daarna weer je handen wast. En dat doet niemand alleen eventueel in ziekenhuizen of verpleeghuizen.

De mondkapje is goede versoepeling.
Alle andere versoepeling vraag ik af of dat niet te snel is. Ik had graag nog gezien dat er nog aantal beperkingen waren zoals thuis bezoek.

De Delta variant komt er aan. Maar in Nederland hebben we de voordeel dat er meer is gevaccineerd met de mrna vaccin. Die meer bescherming bied dan bijvoorbeeld Astrazeneca.
AZ beschermt prima tegen Delta blijkt uit de cijfers. Verder is regels op Europees niveau soms handig maar zal het vaak niet werken. Kijk naar februari 2020 bijvoorbeeld. Italië ging los, maar hier hadden we nog niks. Toen werd hier een lockdown echt nog niet geaccepteerd.

Overigens gaat een gemiddeld verpleeghuis echt ranzig om met mondkapjes (n=1 i know).

Ben wel benieuwd of er nog iets gebeurt met de uitbaters die feestvierders binnen laten op basis van een zelftest of door laten lopen omdat het systeem gisteren nogal crappy was.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• roffeltjes
Kluus schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:38:
Maar ik ben sowieso van mening dat ze veel te lang veel te streng zijn geweest voor de buitensporten.
De beste stuurlui staan aan wal, maar juist dat soort dingen had wat meer lucht gegeven :/

• CMD-Snake
Brussel is altijd al zo kansloos geweest. De EU kan alleen iets doen als alle lidstaten het eens zijn met elkaar. Dat is al een grote opgave, want er zijn aardig wat meningen en belangen die niet noodzakelijkerwijs met elkaar overeenkomen. Elk EU lid is een soeverein land, dus Brussel heeft maar zeer beperkte mogelijkheden. Alles staat of valt met de medewerking van de lidstaat. Als Brussel een lid wil straffen, dan moeten ze hopen dat de lidstaat ook zichzelf wil straffen. Zie ook nu de situatie met Hongarije, hoop geblaf en weinig bijten. Hongarije wil zichzelf niet straffen, dus kan Brussel alleen nog boos kijken.

Het Europese coronacertificaat is ook een product van bovenstaande. Landen als Italië en Spanje wilden het graag hebben. meeste Oost-Europese landen waren mordicus tegen. Het is er uiteindelijk gekomen, maar elk land kan er mee doen wat ze willen. Er is nog altijd een lappendeken van regeltjes, dus wat nu exact de meerwaarde is van het coronapaspoort blijft maar de vraag.

De grootste daad van de EU is dat de unie als geheel schulden kan aangaan om geld op te halen om lidstaten weer op te lappen. Hoe blij we daarmee moeten zijn is ook maar de vraag.
Deezers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:15:
Benieuwd of ze inderdaad meer bonnen gaan uitschrijven want mijn eigen wil om ze netjes te dragen is nu ook al flink afgenomen.
Tijdje geleden was al bij de NOS bericht dat het NS personeel minder was gaan handhaven of helemaal niet. Meeste conducteurs zagen het niet zitten, discussies en agressie sloegen ze liever over. De NS heeft nog altijd hun officiële standpunt over mondkapjes, maar het personeel heeft anders besloten. Het zal dus enorm gaan wisselen of er bonnen komen of niet.

[ Voor 16% gewijzigd door CMD-Snake op 26-06-2021 13:21 ]

• roffeltjes
hoevenpe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:01:
Had verwacht dat het 50/50 zou zijn, maar hier in de supermarkt helemaal niemand meer. :)

Hoezo breed draagvlak?
Verwar draagvlak niet met dat mensen het fijn vinden. Als er regels zijn volgen de meeste mensen ze braaf, maar als het niet meer hoeft zal het gros dan ook niet meer mee doen

• Yaksa
CMD-Snake schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Brussel is altijd al zo kansloos geweest. De EU kan alleen iets doen als alle lidstaten het eens zijn met elkaar. Dat is al een grote opgave, want er zijn aardig wat meningen en belangen die niet noodzakelijkerwijs met elkaar overeenkomen. Elk EU lid is een soeverein land, dus Brussel heeft maar zeer beperkte mogelijkheden. Alles staat of valt met de medewerking van de lidstaat. Als Brussel een lid wil straffen, dan moeten ze hopen dat de lidstaat ook zichzelf wil straffen. Zie ook nu de situatie met Hongarije, hoop geblaf en weinig bijten. Hongarije wil zichzelf niet straffen, dus kan Brussel alleen nog boos kijken.

Het Europese coronacertificaat is ook een product van bovenstaande. Landen als Italië en Spanje wilden het graag hebben. meeste Oost-Europese landen waren mordicus tegen. Het is er uiteindelijk gekomen, maar elk land kan er mee doen wat ze willen. Er is nog altijd een lappendeken van regeltjes, dus wat nu exact de meerwaarde is van het coronapaspoort blijft maar de vraag.

De grootste daad van de EU is dat de unie als geheel schulden kan aangaan om geld op te halen om lidstaten weer op te lappen. Hoe blij we daarmee moeten zijn is ook maar de vraag.
Dacht dat we voor bovenstaande zaken een apart topic hadden? : Digital Green (Vaccine) Certificate

• DutchCommando
CMD-Snake schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Als dit een betoog is om meer zeggenschap aan Brussel te geven dan is het een mooi betoog!

• roffeltjes
DutchCommando schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Je kan stellen dat Brussel het slecht heeft gedaan. Maar aangezien de individuele lidstaten de EU geen zeggenschap hebben gegeven op het gebied van volksgezondheid zal je toch echt eerst bij onze eigen volksvertegenwoordigers moeten aankloppen.
Precies. De EU is niet kansloos, kijk hoe ver we sociaal economisch staan, maar het is niet de allesbepalende grote broer.

Als tegenbeweging van de EU critici zie je nu wel partijen die meer macht naar de EU willen :*)

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
eamelink schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Dat maakt de media-aandacht toen en nu niet onterecht :)

[...]

Zo is het maar net! Science!
No offense, maar dit is typisch een voorbeeld van het niet zo nauw nemen met een inhoudelijke onderbouwing omdat het een "alle neuzen in dezelfde richting" c.q. "goed nieuws" uitspraak betreft. Ten eerste, welke voorspellingen bedoel je? De voorspelling dat B1.1.7 dominant is geworden, is inderdaad uitgekomen. Dit valt in mindere mate te zeggen voor aantallen besmettingen, opnames en mortaliteit, aangezien de bandbreedte waarin deze meetwaarden zijn geschat, zo groot was dat er je niet kan spreken van "kloppen". Let wel: ik verwacht niet dat modelleurs dit op ~10% nauwkeurig zouden moeten schatten, maar het zou men sieren om met iets meer bescheidenheid dit soort kwesties te benaderen.

En wat bedoel je met "eronder krijgen"? Kan je een Westers land benoemen dat B1.1.7 bijvoorbeeld niet eronder heeft gekregen :) ? Termen als "eronder krijgen", "ten strijde trekken", "het virus verslaan" impliceren een grote mate van controle over het verloop van de pandemie. Er is echter (nog steeds) geen wetenschappelijke concensus over de effectiviteit van meer stringente maatregelen ten opzichte van een basisset aan maatregelen als geen grote evenementen/beperkt aantal mensen binnen. Er is dus een aanzienlijke kans dat we B1.1.7. "eronder hadden gekregen" zonder een aantal van de maatregelen.

En dit zijn precies de nuances die veel te lang - en in sommige gevallen nog steeds - ontbraken in berichtgeving van conventionele media. Zoals @MainframeX al aanhaalt, het is veel gemakkelijker en (commercieel) interessanter om een hitsige en stemmingmakende berichtgeving over covid-19 er op na te houden. Een voorbeeld hiervan was de zeer twijfelachtige berichtgeving van onder andere het AD over de mogelijke besmettingsaantallen als gevolg van B1.1.7. Ander voorbeeld is het feit dat zo goed als alle maatregelen in Texas per begin maart zijn opgeheven, zo ook mondkapjes. Texaanse cijfers zijn prima (i.e. niet anders dan andere staten). Hoor je niets over. Zelfde geldt natuurlijk voor Zweden. Zou je als Texaan ook hebben gezegd "Zo, met onze set aan beperkte maatregelen hebben we het virus eronder weten te krijgen" ? :)

Om een lang verhaal kort te maken, over media-aandacht die al dan niet terecht is: tuurlijk verwacht je dat media iets als de opkomst van B1.1.7 verslaan. Maar de manier waarop is écht wel het een en ander over te zeggen. Eenzijdige berichtgeving*, aan de haal gaan met RIVM modellen etc. dragen bij aan stemmingmakerij en duwen de perceptie van het volk ten aanzien van bijvoorbeeld nieuwe varianten een bepaalde richting op. Een perceptie die onder de knapste wetenschappers nog niet uniform wordt gedeeld omdat we simpelweg nog heel veel niet weten.

* zie ook de ontwikkeling van de toon in de artikelen van wetenschapsredacteur Maarten Keulemans, Volkskrant. Ik heb erg veel moeite gehad met zijn stukken in de het eerste half jaar van de pandemie en ik heb hier dan ook met hem over gecorrespondeerd. Hij schrijft de laatste maanden echter steeds genuanceerder en is soms zelfs kritisch op maatregelen en de (mogelijke) beperkte effectiviteit. Ik heb het idee dat ook Keulemans een tijdje heeft vastgezeten in een perceptie die gevoelsmatig wel klopte, maar niet veel meer dan dat.

[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-06-2021 13:36 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• _Bailey_
  • Niet online
In Lissabon is 70 procent van alle coronabesmettingen veroorzaakt door de deltavariant. Die mutatie verspreidt zich inmiddels ook in rap tempo naar andere delen van het land. In heel Portugal (met uitzondering van het eiland Madeira) is nu 51 procent van alle besmettingen toe te schrijven aan de deltavariant. Vooral in de regio Algarve die populair is onder toeristen, stijgt het aantal besmettingen snel

bron: NOS liveblog

en zo dwarrelt de Delta variant door Europa. En met de komende zomervakantie heeft die Delta variant de tijd van z'n leven!

• roffeltjes
_Bailey_ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:29:
In Lissabon is 70 procent van alle coronabesmettingen veroorzaakt door de deltavariant. Die mutatie verspreidt zich inmiddels ook in rap tempo naar andere delen van het land. In heel Portugal (met uitzondering van het eiland Madeira) is nu 51 procent van alle besmettingen toe te schrijven aan de deltavariant. Vooral in de regio Algarve die populair is onder toeristen, stijgt het aantal besmettingen snel

bron: NOS liveblog

en zo dwarrelt de Delta variant door Europa. En met de komende zomervakantie heeft die Delta variant de tijd van z'n leven!
Waarom doe je alsof dit onvoorzien was? Dat is gewoon wat er gebeurd als een variant zich sneller verspreid, hij zal de rest wegdrukken.

Voor de rest is het zorgelijk, maar zit Portugal nog niet bij benadering in een nieuwe golf. Aangezien Portugal ook al een tijdje vaccineert (en gezien ze helemaal geen verkeerde track record hebben qua Corona, kijk maar naar hun curves) zal ook daar het vrijwel zeker minder hard aan komen dan de 2e golf.

(Eigenlijk maak ik me meer zorgen om Frankrijk...)

• Agent47

Agent47

Gewoon doorprikken en 1,5m afstand houden. Meer kan je niet doen.

• Stoney3K
Agent47 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:46:
Gewoon doorprikken en 1,5m afstand houden. Meer kan je niet doen.
Dat dus, het wordt pas zorgwekkend als blijkt dat de delta-variant ook bij volledig gevaccineerden even hard toe kan slaan. Dan zijn we terug bij af, maar als vaccineren nog altijd effectief blijkt, dan duurt het hooguit wat langer.

• Number10
  • Niet online
Ik blijf nog steeds van mening dat de mondkapjes niet werken
De WHO geeft om de paar dagen een media briefing, waarvan de laatste op 25 juni (gisteren dus). Die briefings zijn onder andere hier te vinden:
https://www.who.int/news-room#

Daar sprak onder andere Mariângela Simão en zij was heel helder over het dragen van mondneusmaskers (vanaf o.a. 55:00 en specifiek hierover vanaf 55:45). Het is belangrijk dat mondneusmaskers op dit moment gedragen blijven worden naast de hele riedel aan andere basismaatregelen, ook als mensen 2x zijn gevaccineerd.

Waarom zou de WHO denken dat ze wel werken? Snappen die het volgens jou niet?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

Dennis1812

Amateur prutser

Number10 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:04:
[...]

De WHO geeft om de paar dagen een media briefing, waarvan de laatste op 25 juni (gisteren dus). Die briefings zijn onder andere hier te vinden:
https://www.who.int/news-room#

Daar sprak onder andere Mariângela Simão en zij was heel helder over het dragen van mondneusmaskers (vanaf o.a. 55:00 en specifiek hierover vanaf 55:45). Het is belangrijk dat mondneusmaskers op dit moment gedragen blijven worden naast de hele riedel aan andere basismaatregelen, ook als mensen 2x zijn gevaccineerd.

Zonder de video bekeken te hebben. Misschien gaat de WHO uit van het juist gebruik van de mondneusmaskers. Iets wat de meeste dus niet doen.
Ik geloof zeker in een effect bij juist gebruik. Maar niet als hij onder je neus hangt en t frotje al 7 weken in je jaszak zit terwijl je er constant in niest.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• roffeltjes
Number10 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:04:
[...]
Antwoord: Omdat ze wel werken en is het de meest laagdrempelige (low tech) maatregel die er is. Een Medisch masker of FP2 beschermt ook anderen, dat ik dan zelf met mijn tengels eraan zit doet daar niet zoveel aan af.

Aan de andere kant is het gezien de weerstand een logische kandidaat voor versoepelen. Ik snap die weerzin evenmin als jij, maar het is zoals het is :|

• Stoney3K
roffeltjes schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Antwoord: Omdat ze wel werken en is het de meest laagdrempelige (low tech) maatregel die er is. Een Medisch masker of FP2 beschermt ook anderen, dat ik dan zelf met mijn tengels eraan zit doet daar niet zoveel aan af.
Mondneusmaskers die juist gebruiken helpen inderdaad een hoop.

Maar ik durf best te argumenteren dat een mondneusmaskerplicht meer kwaad doet dan goed omdat het onjuist gebruik in de hand werkt. Want handhaven op juist gebruik van maskers is eigenlijk niet mogelijk.

• Number10
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:08:
[...]
Zonder de video bekeken te hebben. Misschien gaat de WHO uit van het juist gebruik van de mondneusmaskers. Iets wat de meeste dus niet doen.(…)
Is dat zo? De 'meeste' of sommigen? En hoe weet je dat?

En hoeveel effectiviteit verlies je bij slechte compliance t.o.v. helemaal niets in maatschappelijk perspectief?

Bij het woord 'effectiviteit' lijken vaak allerlei dingen door elkaar te spelen:
- wat wordt bedoeld met effectief: besmetting, overdracht of beide?
- werkt wel of werkt niet (100% of 0%) maar er zit uiteraard vooraal veel daartussen in
- slechte kwaliteit materiaal vs. extreem hoge kwaliteit en niet benoemen wat er wordt bedoeld
- compliance vs. fysieke werking

Etc.
Stoney3K schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Maar ik durf best te argumenteren dat een mondneusmaskerplicht meer kwaad doet dan goed omdat het onjuist gebruik in de hand werkt.
Ik durf het omgekeerde te beargumenteren en te onderbouwen met een bron die dat heeft onderzocht in Nederland. Heb jij die ook voor Nederland?

https://nscr.nl/verandert-ons-gedrag-met-een-mondkapje-op/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33817991/

• Stoney3K
Number10 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Ik durf het omgekeerde te beargumenteren en te onderbouwen met een bron die dat heeft onderzocht in Nederland. Heb jij die ook voor Nederland?

https://nscr.nl/verandert-ons-gedrag-met-een-mondkapje-op/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33817991/
Die bron toont alleen aan dat een mondmasker dus een middel is voor gedragsverandering, niet dat een mondmasker-plicht als zelfstandige maatregel de effectiviteit heeft die het verwacht.

Het is dus alleen het gevolg van indirecte effecten.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 26-06-2021 14:28 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Stoney3K schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Mondneusmaskers die juist gebruiken helpen inderdaad een hoop.

Maar ik durf best te argumenteren dat een mondneusmaskerplicht meer kwaad doet dan goed omdat het onjuist gebruik in de hand werkt. Want handhaven op juist gebruik van maskers is eigenlijk niet mogelijk.
Ja, als middel om de drager zelf te beschermen is het niet zo’n succes door verkeerd gebruik of gewoon een vodje die niks filtert. Daar is het m.i. ook niet om ingevoerd (dat was druk vanuit de samenleving, niet omdat het RIVM het nut zag).
Maar om speeksel en andere spetters voor anderen tegen te houden van met consumptie pratende, hoestende, niezende mensen kan het niet anders dan dat het iets van effect heef gehad. Al paar keer iemand zien niezen in zo’n kapje. Jammer joh, maar die troep zit dan lekker grotendeels in je kapje ipv dat het als een grote smerige wolk minutenlang onzichtbaar in het gangpad blijft hangen.
En inderdaad de bewustwording dat er maatregelen zijn, dus afstand houden, even geduld hebben als iemand bij het schap staat waar je moet zijn, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-06-2021 14:33 ]

• Number10
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:27:
[...]
Die bron toont alleen aan
Maar jij voert helemaal geen bron aan, dus dit weerlegt niks.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-01 16:55
Pffff... krijgen ze een vinger, willen ze meteen een hele hand, nee arm, nee tien armen...
Nachclubs willen zo snel mogelijk (volgens het statement vanaf 1 juli) af van testen voor toegang.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In Portugal is er ook voornamelijk de Pfizer/moderna gezet en daar gaat de delta variant ook redelijk goed/hard rond.

Ik denk dat Portugal de lakmoes gaat zijn voor hoe de delta hier ook aan komt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2021 14:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 67 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.