• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
hars73 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:36:
Ik dacht dat je in principe maar 1x hoeft in te loggen om de barcode op te halen? Daarna staat ie toch 'offline' op je mobiel?
90.000 logins per uur aankunnen blijft intens triest, al is het een eenmalig proces verder. Nu heb ik wel een idee waar hun bottlenecks zitten, maar dan nog. Het is gênant dat de minister op het journaal moet zeggen dat we niet allemaal tegelijk ons certificaatje moeten ophalen.

Ik draag mijn steentje bij en claim helemaal geen certificaat. ;)
The Legend schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:49:
Kijk, ik vind het wat anders als de landsadvocaat had geadviseerd: niet doen, volstrekt onrechtmatig. Maar het advies was: het kan houdbaar zijn, maar er zit een risico in. Dat is echt wat anders. Uiteindelijk bleek het ook houdbaar overigens.
Het bleek houdbaar in de herkansing toen ze binnen 48 uur avondklok 2.0 er doorheen geduwd hadden.

Sowieso wisten ze dat het niet klopte, ze moesten hopen op een rechter die hun ter dienst wilde zijn. Het advies van de landsadvocaat weten we geeneens, dat is nog altijd geheim ondanks het wob verzoek.

Grapperhaus had na zijn huwelijksfeestje beter de eer aan zichzelf kunnen houden. Genoeg bewindslieden door voor minder het veld moesten ruimen.

[ Voor 40% gewijzigd door CMD-Snake op 24-06-2021 15:02 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Stoney3K schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:58:
Burgerlijke ongehoorzaamheid heeft een bepaalde kritieke massa nodig, en als je daar overheen gaat dan staat de politie met lege handen. Vooral als de uitgaansstraten op meerdere plaatsen tegelijk open blijven.
Dan hebben we altijd de ME nog die met een YPR met daarop een FN MAG met rubber kogels en wat traangasgranaten de meute uit elkaar kan jagen. Dat is niet de eerste keer dat ze dat doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 16:54
Yaksa schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Dan hebben we altijd de ME nog die met een YPR met daarop een FN MAG met rubber kogels en wat traangasgranaten de meute uit elkaar kan jagen. Dat is niet de eerste keer dat ze dat doen.
Ik denk dat je de Maileveldebotingen vs de huldiging van Ajax moet vergelijken om te zien wat kritische massa (en soms hooligan publiek) doet qua ingrijpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57
Señor Sjon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Ssst, dat is niet het frame wat men wil horen bij een aantal politieke partijen. ;) Daar wordt bijna volcontinu geroepen dat er meer, meer, meer geld nodig is.
Welke frame wil jij het geven dan? Dat er niet structureel geknepen is op de zorg? Er is geen absolute bezuining nodig om dat waar te maken…

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• CMD-Snake
De ME kan een langdurige conflictsituatie niet aan, daar zijn ze ook niet op ingericht qua materieel en tactieken. Zie ook de avondklokrellen, dat was echt geen eclatante overwinning voor ze. Dat was ternauwernood. We hadden geluk dat na vier dagen de relschoppers er de brui aan gaven, als die volhielden dan was de ME onvoldoende en had inderdaad het leger om hulp gevraagd moeten worden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
CMD-Snake schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:05:
[...]De ME kan een langdurige conflictsituatie niet aan, daar zijn ze ook niet op ingericht qua materieel en tactieken. Zie ook de avondklokrellen, dat was echt geen eclatante overwinning voor ze. Dat was ternauwernood. We hadden geluk dat na vier dagen de relschoppers er de brui aan gaven, als die volhielden dan was de ME onvoldoende en had inderdaad het leger om hulp gevraagd moeten worden.
Dat kunnen ze makkelijk, ze hadden toen alleen hun zwaarste middelen niet ingezet, de tanks (want die heeft de ME ook als ze de Marechaussee er om vragen) stonden trouwens al wel klaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:11:
[...]

Dat kunnen ze makkelijk, ze hadden toen alleen hun zwaarste middelen niet ingezet, de tanks (want die heeft de ME ook als ze de Marechaussee er om vragen) stonden trouwens al wel klaar.
Ik denk dat je in de war bent met de Mareschaussee / BE.

Op zich inderdaad opschaling, maar zijn uiteindelijk dezelfde mensen.
Leuke opschaling als er meer geweld is, maar niet als het vooral meer mensen zijn.

Ook de Mareschausse was al maxed out qua ME ondersteuning. En daarnaast; als ik vrienden bij de ME mag geloven; ook niet echt up to the job.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2021 15:17 ]

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Hoe weet je dat?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Volgens mij is dat al even geleden en werkt het ook niet echt de-escalerend. Ik mag toch open dat we dat niet weer snel terug gaan zien in NL.

Ja, ik weet dat de ambtsinstructie het toestaat maar als het gebruikt gaat worden dan zijn we wel erg ver heen

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:38

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
nvm te laat :-)

[ Voor 97% gewijzigd door Dracula op 24-06-2021 15:20 ]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:44
En alwéér ruim 30% minder dan vorige week op dezelfde dag (1064). Voorlopig gaan we nog steeds de goede kant op!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 09:18
[...]

Dus jij vindt het geoorloofd om een halve burgeroorlog in te zetten puur en alleen omdat mensen principieel de maatregelen moeten volgen?

In dat geval is je operatie misschien wel geslaagd maar je patiënt al lang en breed overleden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Vooral mooi om te zien dat het percentage positieve tests blijft dalen, en dat de testbereidheid dus blijkbaar nog steeds hoog genoeg is om daadwerkelijk een goed beeld te hebben van het aantal infecties.
(heb de cijfers de afgelopen tijd niet echt gevolgd en ben toevallig hier, maar dit is wel fijn nieuws om te lezen)

[ Voor 22% gewijzigd door Egocentrix op 24-06-2021 15:25 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:25

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met de Mareschaussee / BE.

Op zich inderdaad opschaling, maar zijn uiteindelijk dezelfde mensen.
Leuke opschaling als er meer geweld is, maar niet als het vooral meer mensen zijn.

Ook de Mareschausse was al maxed out qua ME ondersteuning. En daarnaast; als ik vrienden bij de ME mag geloven; ook niet echt up to the job.
Afbeeldingslocatie: https://politievoertuigen.nl/Foto/08265.JPG

Dit is inderdaad een KMAR-voertuig, maar volgens mij is KMAR een politie-onderdeel en niet een defensie-onderdeel? Of ik zit er compleet naast. Maar als shit de fan raakt dan worden er van alle kanten eenheden aangetrokken en zwaarder materieel ingezet denk.

Edit:

Overigens is dit natuurlijk wel de stap 'de-escaleren' voorbij :P

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 24-06-2021 15:26 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• CMD-Snake
Je kan altijd hopen. :) Alleen heeft de ME geen tanks, de politie als geheel heeft geen beschikking over tanks. Dat mogen ze namelijk niet hebben. Als de politie pantservoertuigen gebruikt zijn die van de BE van de KMar. Als onderdeel van de krijgsmacht zijn zij de enige die deze voertuigen kunnen leveren. Dat is overigens ook beperkt tot voornamelijk gepantserde voertuigen voornamelijk voor transport.

De ME heeft tijdens de rellen regelmatig moeten terugtrekken. Echte probleemgebieden mochten zelf uitrazen zoals het inmiddels beruchte Urk. De politie had een serieus capaciteitsprobleem tijdens de avondklokrellen.
Nox schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:25:
Dit is inderdaad een KMAR-voertuig, maar volgens mij is KMAR een politie-onderdeel en niet een defensie-onderdeel?
De KMar is geen politieonderdeel. Ze vallen onder het ministerie van defensie en niet onder justitie en veiligheid. De KMar is onderdeel van de krijgsmacht, naast de Landmacht, Luchtmacht en Defensie. Zie ook de website van de Marechaussee voor hun taakomschrijving.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:25:
[...]

[Afbeelding]

Dit is inderdaad een KMAR-voertuig, maar volgens mij is KMAR een politie-onderdeel en niet een defensie-onderdeel? Of ik zit er compleet naast. Maar als shit de fan raakt dan worden er van alle kanten eenheden aangetrokken en zwaarder materieel ingezet denk.

Edit:

Overigens is dit natuurlijk wel de stap 'de-escaleren' voorbij :P
offtopic:
KMAR is defensie, maar belast met politietaken :)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:48

Agent47

I always close my contracts.

En wachten maar op @t_captain :*)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-01 15:49
Stoney3K schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Dus jij vindt het geoorloofd om een halve burgeroorlog in te zetten puur en alleen omdat mensen principieel de maatregelen moeten volgen?
Heb je wel eens gezien wat er ingezet wordt bij een wedstrijd Ajax - Feyenoord?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 09:18
xzaz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:29:
[...]

In ieder geval geen FALs en geen tanks.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Hoezo enorme berg volk?
Bij de Olympische Spelen mogen alleen wat Japanners naar binnen. Sporters (en begeleiders) zitten in een bubbel en worden om de paar dagen getest.
Bij het EK zitten de stadions ook niet vol en hier in Nederland mogen dan wel schermen staan maar alles nog steeds op 1,5 meter.
Volgens mij valt er niet zo veel te handhaven, ik schat in dat het merendeel der Nederlanders gewoon thuis op de bank het EK volgt.
Iedereen die naar een EK wedstrijd gaat heeft ook verplichte test van tevoren.
Dus daar zal ook geen superspreader binnen sneaken als het goed is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:25

Nox

Noxiuz

xzaz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:29:
[...]

offtopic:
Niet veel, er is geen publiek toegestaan dus wat busjes en that's it, misschien een rijdend waterpistool. 'Niks' in vergelijking tot pantservoertuigen en rubberen kogels.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

The Legend

*Plop*

CMD-Snake schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:59:
[...]

Het bleek houdbaar in de herkansing toen ze binnen 48 uur avondklok 2.0 er doorheen geduwd hadden.

Sowieso wisten ze dat het niet klopte, ze moesten hopen op een rechter die hun ter dienst wilde zijn. Het advies van de landsadvocaat weten we geeneens, dat is nog altijd geheim ondanks het wob verzoek.

Grapperhaus had na zijn huwelijksfeestje beter de eer aan zichzelf kunnen houden. Genoeg bewindslieden door voor minder het veld moesten ruimen.
Dit is onjuist. In hoger beroep is de avondklok 1.0 gewoon in stand gebleven. En met ‘hopen op een rechter die hun ter dienst wilde zijn’ doe je net of de rechtspraak hier die van een bananenrepubliek is. Dit heeft niks te maken met een rechter die VVD of D66 stemt, maar met een juridische beoordeling die tamelijk uniek is, en die linksom of rechtsom uitgelegd kan worden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• CMD-Snake
The Legend schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:32:
Dit is onjuist. In hoger beroep is de avondklok 1.0 gewoon in stand gebleven.
Het hoger beroep bedoelde ik met "de tweede ronde". De enige inzet was of de boetes in stand bleven, want de avondklok was al gered linksom of rechtsom.
En met ‘hopen op een rechter die hun ter dienst wilde zijn’ doe je net of de rechtspraak hier die van een bananenrepubliek is.
Die frase is afkomstig uit een mailwisseling binnen het ministerie van justitie, ik hergebruik deze alleen. Wat zegt het over onze minister als die dat soort teksten bezigt?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Week op week -34.2%, corresponderend met R=0.79.

Deze tests hebben bettekking op een infectiedatum omstreeks 16-6, die van 1 week eerder omstreeks 9-6. Het midden van die periode is 13-6, voor die datum schat ik 9.4% delta variant.

De R-waarde blijft vooralsnog ongeveer zijwaarts bewegen. Dit verloopt precies zoals voorzien.

• Agent47

Agent47

t_captain schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Week op week -34.2%, corresponderend met R=0.79.

Deze tests hebben bettekking op een infectiedatum omstreeks 16-6, die van 1 week eerder omstreeks 9-6. Het midden van die periode is 13-6, voor die datum schat ik 9.4% delta variant.

De R-waarde blijft vooralsnog ongeveer zijwaarts bewegen. Dit verloopt precies zoals voorzien.
Denk je dat ondanks de 1e prikken bij bijna iedereen halverwege july, we nog tegen veel probleme oplopen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 16:54
Jorizzz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:21:
[...]

En alwéér ruim 30% minder dan vorige week op dezelfde dag (1064). Voorlopig gaan we nog steeds de goede kant op!
Ook nog maar 3,3% positief. Op 31 mei ging VO open (2.040) en op 7 juni moesten ze open (1.377). Sindsdien zijn de cijfers hard verder gedaald.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:07
Cocytus schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat de regering heel erg bezig is met beeldvorming. Als je op tijd ingrijpt en je voorkomt daarmee een golf, dan zegt Jan met de pet: 'was dat nou nodig?' En dat kost Rutte stemmen. Wacht je tot het te laat is, dan ziet iedereen de noodzaak. Het beleid zuigt maar de gemiddelde stemmer snapt het dan wél.
Iets anders is dat deze regering heel graag controle wil. Dat is prima te verenigen met (te) snel versoepelen en (te) laat ingrijpen. Ze zijn niet ideologisch tegen harde maatregelen (het is niet goed voor een constitutionele democratie) maar alleen pragmatisch (het kost stemmen). Per saldo levert snel versoepelen en laat ingrijpen méér maatregelen op dan snel hard ingrijpen.
Toch geloof ik dat niet zo. De voornaamste beeldvorming die ik ze zie gebruiken is om te proberen mensen zich beter aan de regels te laten houden of te laten vaccineren. Maar hadden ze de crisis kunnen voorkomen hadden ze dat echt wel gedaan. Deze crisis kost uiteindelijk meer stemmen dan het oplevert. Want de eerste maanden waren nog goed voor de stemmen omdat er toen echt een accute crisis was. De laatste maanden gaat het draagvlak en daarmee ook de stemmen alleen maar onmlaag.

Daarnaast zie ik bij geen enkel land ter wereld (die enigszins vergelijkbaar is met Nederland) dat maatregelen het virus echt hebben tegengehouden. Uiteindelijk hebben overal de ziekenhuizen vol gelegen.

Wat naar mijn idee wel is gebeurt is dat er geprobeerd is om de economie zo goed mogelijk te houden (iets wat ook aardig is gelukt). Maar dat is ook logisch met een VVD aan het hoofd van het kabinet.

[removed]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
t_captain schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:43:
...
Heb je een grafiek o.i.d. met jouw prognose van de R-waarde de komende weken/maanden?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:07
CMD-Snake schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:36:
[...]
Het hoger beroep bedoelde ik met "de tweede ronde". De enige inzet was of de boetes in stand bleven, want de avondklok was al gered linksom of rechtsom.
De maatregel 'avondklok' stond dan ook niet ter discussie. Het was de vraag of de juridische onderbouwing goed was.
[...]

Die frase is afkomstig uit een mailwisseling binnen het ministerie van justitie, ik hergebruik deze alleen. Wat zegt het over onze minister als die dat soort teksten bezigt?
En die onderbouwing was nogal wazig, dus het was echt afwachten op wat de beoordeling zou zijn. Die uitspraak had dus net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Deze tekst geeft dus vooral aan dat de rechtspraak echt onafhankelijk is :P

[removed]

• The Legend

The Legend

*Plop*

CMD-Snake schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:36:
[...]

De juridisch houdbaarheid had dus niets te maken met “de avondklok 2.0 die ze er in 48 uur doorheen hebben gedrukt”. De rechter in hoger beroep oordeelde anders dan de rechter in eerste aanleg. Dat gebeurt met enige regelmaat.
[...]

Jij leest in die woorden kennelijk een groot vergrijp. Ik lees niet meer of minder dan er staat: we slaan een juridische weg in waarvan we denken dat ‘ie houdbaar is, maar waarvan we weten dat er een risico in zit. De kans op succes is dan afhankelijk van hoe de specifieke rechter er tegenaan kijkt. Dit soort kwesties zijn niet binair. De ene keer krijg je gelijk, de andere keer niet. Dat is hoe een rechtsstaat werkt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een nieuwe Sanguin meting:
https://www.nu.nl/coronav...t-antistoffen-corona.html
Het percentage van bloeddonoren met antistoffen tegen corona is toegenomen tot 69,5 procent, dat meldt bloedbank Sanquin. De voornaamste reden voor de stijging is de toenemende vaccinatiegraad.
Dat het nu al rond de 70% zou zitten is eigenlijk hoger dan ik had verwacht.

Al zitten we nu bij nader inzien natuurlijk ook al op 9M gevaccineerden op een volwassen populatie van 12M tot 14M oid?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 24-06-2021 16:08 ]

PSN

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
Wat ik me afvraag over de ziekenhuis/IC cijfers, is dit nieuwe instroom in totaal, of nieuwe instroom op die afdeling. Of anders gezegd, als de IC uitstroom 13 is en de ziekenhuisinstroom is 11, dan zou het dus zo zomaar kunnen zijn dat de IC-uitstroom ongeveer volledig verantwoordelijk is voor de ziekenhuisbedinstroom?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01 23:12

basvn

Breezand - NHN

Señor Sjon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Ook nog maar 3,3% positief. Op 31 mei ging VO open (2.040) en op 7 juni moesten ze open (1.377). Sindsdien zijn de cijfers hard verder gedaald.
enig punt daarbij is : examenleerlingen zijn er niet (dus 1/4e / 1/5e minder leerlingen op school als normaal)
en een hoop scholen houden toch een aangepast rooster (mijn broertje 2e VMBO, doet nu weken van 2/3 dagen om en om)

Die gaan pas volgend jaar weer normaal 5 dagen naar school.

maar het gaat de goede kant op! en daar gaat het om

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

Dennis1812

Amateur prutser

basvn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:22:
[...]

enig punt daarbij is : examenleerlingen zijn er niet (dus 1/4e / 1/5e minder leerlingen op school als normaal)
en een hoop scholen houden toch een aangepast rooster (mijn broertje 2e VMBO, doet nu weken van 2/3 dagen om en om)

Die gaan pas volgend jaar weer normaal 5 dagen naar school.

maar het gaat de goede kant op! en daar gaat het om
Is die school niet enorm in overtreding? Per 7 juni waren ze toch verplicht volledig open te gaan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

t_captain schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Waarschijnlijk wel, ik ben erg benieuwd of iemand deze data kan produceren.
Duitsland 3% in kalenderweek 19, 3% in 20, 4% in 21, 8% in 22, 15% in 23 (https://www.thelocal.de/2...almost-doubles-in-a-week/)

Voor Frankrijk en België wat minder duidelijke cijfers, maar toch:

Frankrijk: 9-10% deze week, 2-4% vorige week (https://www.reuters.com/b...ovt-spokesman-2021-06-23/)

Belgie: 15,7% deze week, 6% vorige week, 3,9% twee weken geleden (https://www.vrt.be/vrtnws.../coronablog-22-juni-2021/)

In al deze landen lijkt de R van de Delta-variant ruim boven de 1 te lilggen :|

Ben wel benieuwd naar veel gedetailleerdere cijfers in hoeverre deze variant ook deels of volledig gevaccineerden treft. De berichten erover tot nu toe lijken vrij gunstig :)

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 24-06-2021 16:34 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
eamelink schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Duitsland 3% in kalenderweek 19, 3% in 20, 4% in 21, 8% in 22, 15% in 23 (https://www.thelocal.de/2...almost-doubles-in-a-week/)

Frankrijk: 9-10% deze week, 2-4% vorige week (https://www.reuters.com/b...ovt-spokesman-2021-06-23/)

Belgie: 15,7% deze week, 6% vorige week, 3,9% twee weken geleden (https://www.vrt.be/vrtnws.../coronablog-22-juni-2021/)

In al deze landen lijkt de R van de Delta-variant ruim boven de 1 te lilggen :|
Dat zou kunnen maar kan je aan de hand van de percentages niet zeggen. Stel je hebt 100 besmettingen met delta en 900 met andere varianten. Dan is 10% delta. Stel nu dat andere varianten dalen naar 400 en delta 100 blijft. Dan is delta 20%. Oftewel: naast de percentages die je post heb je ook het totaal aantal besmettingen op die momenten nodig om te kunnen zien welke mate van groei delta heeft.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DutchCommando schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:35:
Dat zou kunnen maar kan je aan de hand van de percentages niet zeggen. Stel je hebt 100 besmettingen met delta en 900 met andere varianten. Dan is 10% delta. Stel nu dat andere varianten dalen naar 400 en delta 100 blijft. Dan is delta 20%. Oftewel: naast de percentages die je post heb je ook het totaal aantal besmettingen op die momenten nodig om te kunnen zien welke mate van groei delta heeft.
Klopt, maar in geen van die landen hebben we een daling van besmettingen van meer dan 50% per week, dus als het percentage Delta meer dan verdubbelt per week, ligt de R boven de 1 :)

Maar het zou wel praktischer zijn als de landen ook een geschat absoluut aantal Delta-gevallen zouden rapporteren :)

• t_captain
Agent47 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Denk je dat ondanks de 1e prikken bij bijna iedereen halverwege july, we nog tegen veel probleme oplopen?
Zolang de realiteit mijn model nauwgezet blijft volgen, is er geen probleem :)

We zitten in een uitservende epidemie, alleen duurt dat door de opkomst van delta een week of 5 a 6 langer.

Het moment dat ik mijn model teveel moet gaan veranderen omdat de realiteit zich slechter dan voorzien ontwikkelt, dan kan er een probleem ontstaat. Maar tot nu toe gaat het volgens het boekje.

• t_captain
eamelink schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Allemaal hetzelfde plaatje: verdubbeling van het aandeel delta per week. Net als in NL.

Dat ligt aardig in lijn met de opkomst van de Engelse variant toen deze tussen de 1 en de 20% zat.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 10:14
t_captain schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:17:
[...]

Allemaal hetzelfde plaatje: verdubbeling van het aandeel delta per week. Net als in NL.

Dat ligt aardig in lijn met de opkomst van de Engelse variant toen deze tussen de 1 en de 20% zat.
Groeit delta nu ook sneller omdat alpha al relatief laag is en dalend ? Of werkt het zo niet ?
Ik meen me te herinneren dat we afgelopen winter best hoog zaten met de klassieke, toen alpha binnen kwam.

Beetje overdreven: als in een bepaald gebied de alpha variant 0 is en delta komt binnen dan is die daar 100% ;)
Terwijl als bv. klassiek nog voor 50% aanwezig is en alpha komt binnen, ben je langer bezig... (afgelopen winter)

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 24-06-2021 17:21 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:47

franssie

Save the albatross

Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Groeit delta nu ook sneller omdat alpha al relatief laag is en dalend ? Of werkt het zo niet ?
Ik meen me te herinneren dat we afgelopen winter best hoog zaten met de klassieke, toen alpha binnen kwam.

Beetje overdreven: als in een bepaald gebied de alpha variant 0 is en delta komt binnen dan is die daar 100% ;)
Terwijl als bv. klassiek nog voor 50% aanwezig is en alpha komt binnen, ben je langer bezig... (afgelopen winter)
Met (te) kleine datasets kan je dat soort rapportage fouten krijgen, maar onderliggend denk ik dat het gewoon de R van de variant is die je meet als je een grotere set hebt. Maar inderdaad in een Amsterdam zou het een rol kunnen spelen, zoals gisteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchCommando schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:35:
[...]

ik vond deze post daar wel duidelijk voor:
Balance in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykp_XTmmtBqWZsb7VoTL5MExkbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLKbmNJS5mycPdHAR3RtUW3m.jpg?f=fotoalbum_large

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt er wel op dat besmettingen met de UK variant ook de besmettingen met de delta variant voorkomen. Je kunt het natuurlijk niet allebei tegelijk hebben.

• franssie

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:56:
(...) Je kunt het natuurlijk niet allebei tegelijk hebben.
Waarom niet? Wellicht dat je afweer op beide aanslaat met dezelfde anti-stoffen maar het lijkt mij best logisch dat twee besmettingen van twee varianten tegelijkertijd kunnen toeslaan als je maar de juiste mensen tegenkomt. Dat het niet veel zal voorkomen (zeker met de huidige cijfers) lijkt mij iets anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:12:
[...]

Waarom niet? Wellicht dat je afweer op beide aanslaat met dezelfde anti-stoffen maar het lijkt mij best logisch dat twee besmettingen van twee varianten tegelijkertijd kunnen toeslaan als je maar de juiste mensen tegenkomt. Dat het niet veel zal voorkomen (zeker met de huidige cijfers) lijkt mij iets anders.
Voor zover ik het begreep uit een podcast van Marion Koopmans (virusfeiten van de EO van vorige week, o.a. op Spotify), kunnen je cellen maar één virus tegelijk huisvesten. Kwam een onderzoek naar voren waarin een influenza besmetting zelfs corona buiten de deur weet te houden voor een bepaalde tijd.

• franssie

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:19:
[...]

Voor zover ik het begreep uit een podcast van Marion Koopmans (virusfeiten van de EO van vorige week, o.a. op Spotify), kunnen je cellen maar één virus tegelijk huisvesten. Kwam een onderzoek naar voren waarin een influenza besmetting zelfs corona buiten de deur weet te houden voor een bepaalde tijd.
Klinkt niet onaanemelijk, maar je hebt wel meer cellen. Misschien dat iemand uit het vakgebied daar wat over kan delen. @gambieter sorry voor de por - maar weet jij hier iets over?

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 11:11

pro_6or

amateur_60r

Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Maar dan stuur je toch op besmettingen (bij wijze van KPI) om een bepaald doel te bereiken (druk op de zorg verminderen/mortaliteit zo laag mogelijk houden)? Volgens mij bedoelen we hetzelfde en bedoelde ik aan te geven met mijn post dat ik zorgen heb over het blindstaren op besmettingen in een situatie waar dat niet meer even relevant is als pak 'm beet een half jaar geleden.

[...]

Nogmaals, je gaat weer voorbij aan de vraag of we met de huidige vaccinatiegraad (en de waarschijnlijke, niet-toegenomen mortaliteit van B.1.617.2) überhaupt weer te maken krijgen met eenzelfde scenario aan ziekenhuisopnames als in de eerste of tweede golf. Daarnaast is het "nog even wachten" credo inmiddels al geïnvalideerd omdat we dit nu al zo vaak gezegd hebben dat we dit tot in den eindeloosheid kunnen gaan doortrekken. Daarom mijn stokpaardje (excuses voor het in herhaling vallen): praten over ethische afwegingen had al veel eerder moeten gebeuren in plaats van 2 jaar lang in een impasse te zitten onder het mom "nog even wachten!"
2 jaar lang. Ok. Juni na de maart (dus dik 1 jaar) waarin het begon zijn we al keihard aan het vaccineren en schiet het al mooi op.

een treffende spreuk

• t_captain
Plenkske schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Het gaat voor de verdringingssnelheid niet om de absolute R-waardes maar om de verhouding van de twee.

Alleen het begin (vooral 0->5%) kunnen ongevingsfactoren een verschil maken, namelijk rond de import van nieuwe clusters dat de verdringing aan het begin kan jumpstarten. Dat gebeurt vooral in een periode waarin de grenzen open zijn en er veel gereisd wordt.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Dennis1812 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Is die school niet enorm in overtreding? Per 7 juni waren ze toch verplicht volledig open te gaan?
voor die paar weken gaan ze niet de boel weer helemaal omgooien.
andere dagen is thuis studie

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• CMD-Snake
The Legend schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:05:
De juridisch houdbaarheid had dus niets te maken met “de avondklok 2.0 die ze er in 48 uur doorheen hebben gedrukt”. De rechter in hoger beroep oordeelde anders dan de rechter in eerste aanleg. Dat gebeurt met enige regelmaat.
Er loopt momenteel een cassatie zaak over avondklok 1.0.
Jij leest in die woorden kennelijk een groot vergrijp.
Ik lees een minister die lak heeft aan van alles. Grapperhaus is een bullebak die zijn zin er door wil duwen en daarvoor geen middel schuwt. Discussie willen we niet, dus zoeken we een manier om het parlement over te slaan. Lees ook eens de onthullingen in het NRC over de NCTV, deze dient als vehikel voor Grapperhaus om politieke bemoeienis bij het OM binnen te krijgen en te spioneren zonder mandaat. Toen hij "betrapt" werd was er geen berouw, in tegendeel. Er is hier een duidelijk patroon gaande in zijn gedrag, zo'n minister zijn we liever kwijt dan rijk.

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
Ik heb niet alles terug gelezen hier, gaat vrij snel dus sorry als dit al besproken is.
Maar lees net op de site van de NOS dat de GGD het bron en contact onderzoek gaat afschalen.

Ik snap dat niet, je wilt toch juist nu het beheersbaar en 'klein' is er dicht bovenop zitten om grote uitbraken in kaart te brengen of zelfs te voorkomen? Voelt of we nu alle teugels weer loslaten en hetzelfde patroon krijgen als vorig jaar na de zomer. Veel mensen brengen het virus/varianten mee terug van vakantie waardoor we weer opnieuw beginnen. En dan komen we er weer achter op het moment dat het te laat is.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
HansAnders07 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:53:
Ik heb niet alles terug gelezen hier, gaat vrij snel dus sorry als dit al besproken is.
Maar lees net op de site van de NOS dat de GGD het bron en contact onderzoek gaat afschalen.

Ik snap dat niet, je wilt toch juist nu het beheersbaar en 'klein' is er dicht bovenop zitten om grote uitbraken in kaart te brengen of zelfs te voorkomen? Voelt of we nu alle teugels weer loslaten en hetzelfde patroon krijgen als vorig jaar na de zomer. Veel mensen brengen het virus/varianten mee terug van vakantie waardoor we weer opnieuw beginnen. En dan komen we er weer achter op het moment dat het te laat is.
Waarschijnlijk horen we dan in september/oktober dat het een foute inschatting is geweest en dat de capaciteit als de wiedeweer word opgevoerd...
Sowieso snap ik zulke keuzes niet, de pandemie (lijkt?) bijna aan het eind.. even doorzetten geniet mijn inziens de voorkeur in plaats van half werk..

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
The Legend schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:05:
[...]

[...]

Jij leest in die woorden kennelijk een groot vergrijp. Ik lees niet meer of minder dan er staat: we slaan een juridische weg in waarvan we denken dat ‘ie houdbaar is, maar waarvan we weten dat er een risico in zit. De kans op succes is dan afhankelijk van hoe de specifieke rechter er tegenaan kijkt. Dit soort kwesties zijn niet binair. De ene keer krijg je gelijk, de andere keer niet. Dat is hoe een rechtsstaat werkt.
Sure, dit beschouwend zijnde een geïsoleerde casus zou je dat kunnen stellen. Maar iedereen die in het juridische vak werkt of interesse heeft in (staats)recht weet ook dat de spanning tussen de rechterlijke macht en de politiek reeds voor covid is toegenomen. In de afgelopen 16 maanden is deze spanning tot een apotheose gekomen waar we op z'n zachtst gezegd een dubieuze gang van zaken hebben gezien in het decision making process rondom meerdere maatregelen en wetsvoorstellen. Niet alleen de avondklok, maar bijvoorbeeld ook de eerste poging van De Jonge om er zo goed als ongezien een spoedwet doorheen te loodsen. Met verve is hier gehakt van gemaakt door RvS, de Raad voor de rechtspraak en de Nederlandse orde van advocaten.

Voor elke hoogleraar die de dag van het vonnis meende in Op1 dat de rechter op de stoel van de regering is gaan zitten en geen "inhoudelijke verstand van zaken had", is er (minstens) één te vinden die het tegenovergestelde vindt. Dat is ook onderdeel van onze rechtstaat. Wat mij betreft kunnen de onderzoeken naar sommige van de ingevoerde maatregelen maar vooral de voorafgaande parlementaire processen niet lang en grondig genoeg gebeuren :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Worden deze mensen ontslagen of mogen ze even vakantie vieren en wat seizoenswerk bij een strandtent doen met de belofte om over twee maanden weer inzetbaar te zijn?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jadjong schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 06:15:
[...]

Worden deze mensen ontslagen of mogen ze even vakantie vieren en wat seizoenswerk bij een strandtent doen met de belofte om over twee maanden weer inzetbaar te zijn?
Ik denk dat het allemaal uitzendkrachten zijn, of externe inhuur bij een callcenter bedrijfje, dus technisch gezien wordt er misschien niemand ontslagen?

PSN

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:24
verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door merlin1201 op 25-06-2021 09:30 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat het allemaal uitzendkrachten zijn, of externe inhuur bij een callcenter bedrijfje, dus technisch gezien wordt er misschien niemand ontslagen?
wat ik er van gehoord heb veel uitzendkrachten en tijdelijke inhuur ( via 3e partijen), dus logisch om dat af te schalen als er nu onvoldoende werk is.
Als de IT systemen e.d. blijven draaien en protocollen e.d. er nog zijn lijkt opschalen niet heel ingewikkeld en daarom een logischer keuze dan mensen betaald in de wacht te zetten.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-01 06:17

Ik vrees dat dit een logisch gevolg is van de relatief geringe waarde die het had. Op het moment dat als ik aanvlieg op Schiphol met Delta en ik pak de trein naar Eindhoven Centraal en daar pak ik een taxi... dan heb je een flinke kluif. Vermenigvuldig dat met de te verwachten instroom (1 per 10,000?) en je ziet in juni 2020 1.3mln passagiers....

Op het moment dat je een paar honderd gevallen hebt is het al niet meer bij te benen en het vervelende is dat tenzij je supersnel dat onderzoek uitvoert de vlek sneller groeit dan dat jij dit onderzoek uitvoert.

Het Zuid Korea model is wat effectiviteit echt veel beter dan ons model, maar hoe krijg je zoiets in Nederland van de grond?

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03518-4
Finding contacts

In South Korea, authorities use data-surveillance techniques to get around the problem of people being unwilling to disclose — or unable to recall — close contacts. “We need to double-check,” says Daejoong Lee at the South Korean Ministry of Economy and Finance.

A law passed in response to an outbreak of Middle East respiratory syndrome (MERS) in 2015 allows authorities to use data from credit cards, mobile phones and closed-circuit television to trace a person’s movements and identify others they might have exposed to the virus.
Ik ben geen privacy fanaat, maar daar heb ik toch echt grote moeite mee....

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gedachte-experiment: stel we splitsen Nederland in twee gelijke delen. Deel A (Neder) en deel B (Land).

Deel A en deel B zijn exact vergelijkbaar. Ze hebben dus precies de helft van grote luchthavens, grensovergangen, voorzieningen, inwoners etc. Land A en land B vaccineren op exact dezelfde manier. Met BCO wordt in zowel A als B een vorm van indammen bereikt. Bij elk opgespoord geval kan immers de keten van doorgifte worden doorbroken.

Stel dat er bij een laag aantal besmettingen maar een opkomende variant met een hogere R0 in landsdeel A wordt gekozen om BCO af te schalen en in landsdeel B om het in aantal juist op te schalen zonder de methode beter te maken dan het in A was.

Zou dan de kans op een vierde golf, ziekte, sterfte en eventuele schade op lange termijn precies hetzelfde zijn in A als B?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
Gedachte-experiment: stel we splitsen Nederland in twee gelijke delen. Deel A (Neder) en deel B (Land).

Deel A en deel B zijn exact vergelijkbaar. Ze hebben dus precies de helft van grote luchthavens, grensovergangen, voorzieningen, inwoners etc. Land A en land B vaccineren op exact dezelfde manier. Met BCO wordt in zowel A als B een vorm van indammen bereikt. Bij elk opgespoord geval kan immers de keten van doorgifte worden doorbroken.

Stel dat er bij een laag aantal besmettingen maar een opkomende variant met een hogere R0 in landsdeel A wordt gekozen om BCO af te schalen en in landsdeel B om het in aantal juist op te schalen zonder de methode beter te maken dan het in A was.

Zou dan de kans op een vierde golf, ziekte, sterfte en eventuele schade op lange termijn precies hetzelfde zijn in A als B?
Dat is geen gedachte experiment maar een no-brainer.

Afhankelijk natuurlijk wat je met de resultaten van het BCO doet. BCO is ook niet heilig maar kan in bepaalde gevallen wel veel helpen. Bovendien is het de vraag hoeveel BCO adequaat is en in welke mate je dat gaat bereiken binnen de Nederlandse wetgeving

Verwijderd

Stel dat er bij een laag aantal besmettingen maar een opkomende variant met een hogere R0 in landsdeel A wordt gekozen om BCO af te schalen en in landsdeel B om het juist op te schalen zonder de methode beter te maken dan het in A was.

never mind

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2021 11:46 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oh, das een makkie. Land A gaat het overgebleven geld en de overgebleven mankracht beter gebruiken wat dus waarschijnlijk op de langere termijn gunstiger uitkomsten gaat betekenen.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

@t_captain

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4uRnA1XIAAaA6L?format=png&name=large
en bronnen

[ Voor 19% gewijzigd door basvn op 25-06-2021 13:19 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:29

Dat hangt ervan af: hoe gaan de mensen in A en B om met zaken als verplicht in quarantaine gaan als je besmet lijkt te zijn, je laten testen als je klachten hebt, je houden aan de geldende maatregelen als anderhalve meter afstand /max. aantal bezoekers etc.? Er vanuit gaande dat A en B al anderhalf jaar met maatregelen zitten, en dat handhaving op die maatregelen ondoenlijk is.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lees ik dit nu goed dat er in de >50-groep meer mensen zijn gestorven (50) die twee injecties hebben gehad vs mensen die geen vaccinatie hebben gehad (38) :?

• t_captain
De groep gevaccineerden is in die leeftijdsklasse ook groter. Vermoedelijk gaat het ook niet zo vaak om mensen van 51, maar ook wel om mensen van 70+.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Razr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Lees ik dit nu goed dat er in de >50-groep meer mensen zijn gestorven (50) die twee injecties hebben gehad vs mensen die geen vaccinatie hebben gehad (38) :?
Van de groep >50 heeft meer dan 90% vaccinaties gehad:
https://www.england.nhs.u...inations-24-June-2021.pdf

De groep volledig gevaccineerden is meer dan 10 tot 20x zo groot dan de niet gevaccineerden in die leeftijdsgroep.
Dus: Ja dat is zo, maar nee dat is met kanttekeningen :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2021 13:42 ]

PSN

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ah, precies wat ik een paar dagen geleden al noemde; een zeer sterke correlatie tussen oud en dubbel gevaccineerd, en jong en niet gevaccineerd.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-01 09:14
YakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Van de groep >50 heeft meer dan 90% vaccinaties gehad:
https://www.england.nhs.u...inations-24-June-2021.pdf

De groep volledig gevaccineerden is meer dan 10 tot 20x zo groot dan de niet gevaccineerden in die leeftijdsgroep.
Dus: Ja dat is zo, maar nee dat is met kanttekeningen :)
Andersom is misschien ook van toepassing? Nog slechts een relatief kleine groep onder de 50 is 2x gevaccineerd? Nu blijft 0 natuurlijk relatief 0, maar de sample groep is natuurlijk wel essentieel om te weten.

nvm.. ik zie dat het aantal besmettingen van de groep >50 en <50 en 2x gevaccineerd ongeveer even groot is. Dus dat zullen dan absoluut ook wel ongeveer even grote groepen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door dangerousp op 25-06-2021 13:55 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 14:04

Laguna

Connaisseur

Razr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Bij de groep van 50+ gaat het om 50 van de 3.546 vs 38 van de 976, oftewel 1,41% overleden na volledige vaccinatie vs 3,89% overleden zonder vaccinatie.

Bij de groep van 50- gaat het om 0 van de 3.689 vs 6 van de 52.846, oftewel 0% overleden na volledige vaccinatie vs 0,01% overleden zonder vaccinatie.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dangerousp schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Andersom is misschien ook van toepassing? Nog slechts een relatief kleine groep onder de 50 is 2x gevaccineerd? Nu blijft 0 natuurlijk relatief 0, maar de sample groep is natuurlijk wel essentieel om te weten.
Onder 18-50 lijkt de NHS aan te geven dat ze rond/net onder de 50% op dubbel vaccinatie zitten in die pdf?

50% zou ik niet relatief klein noemen :)

PSN

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Je gaat er bij dit zogenaamde "gedachte-experiment" kennelijk van uit dat BCO effectief is, gezien je stelling dat "in zowel A als B een vorm van indammen wordt bereikt." Maar dat laatste is nu juist in de werkelijkheid van 2021 de vraag, of heb je die hele discussie gemist?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Mooie lage instroom!

@Moi_in_actie Too late >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Wokschotel op 25-06-2021 14:03 ]

• Moi_in_actie

De eerste helft van de dagelijkse bingogetallen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-01 09:14
Echt super goede cijfers! Aan de instroom op de IC te zien gaan we echt de goede kant op. Ook met de Bbritse cijfers voor de gevaccineerden op leeftijd en dat bij ons de vaccinatiegraad voor 50+ ook al behoorlijk hoog is, ben ik niet meer zo bang voor de delta variant als de vaccinaties zo doorgaan.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik maak me vooral zorgen om de stijgende cijfers waardoor vakanties weer in het water gaan vallen.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:22:
Ik maak me vooral zorgen om de stijgende cijfers waardoor vakanties weer in het water gaan vallen.
Welke stijgende cijfers doel je op?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

RodeStabilo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Welke stijgende cijfers doel je op?
Het zou me niet verbazen als straks de delta variant toe gaat nemen onder jongeren. Voor de zorg zal dat weinig uitmaken maar andere landen zullen dat niet leuk gaan vinden en Nederland niet op groen zetten.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Het zou me niet verbazen als straks de delta variant toe gaat nemen onder jongeren. Voor de zorg zal dat weinig uitmaken maar andere landen zullen dat niet leuk gaan vinden en Nederland niet op groen zetten.
Zorgdruk is belangrijk. Vakantie vieren in het buitenland is dat niet.

• Agent47

Agent47

TrailBlazer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:22:
Sowieso vakantie plannen zo lang nog niet iedereen zijn / haar eerste prik gehad heeft is een risicootje. Moet je niet huilie huilie doen als je vakantie niet doorgaat omdat er een Delta variant zijn opmars maakt. Dat weet je als je het nieuws een beetje bij houdt.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

YakuzA schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Ik heb veel bekenden die nu als bijbaan het contactonderzoek doen. De meesten doen dat via de ANWB, die verhuren nu ontzettend veel mensen aan de GGD's.

Ook grappig dat de horeca het niet meer rond krijgt. Zelf nooit in de horeca gewerkt (op bardiensten bij mijn studentenvereniging na), en hoewel het her en der best leuk zal zijn heb ik het idee dat het echt een vreselijke baan is. Zullen de meesten nu ook wel zijn achtergekomen nu ze noodgedwongen iets nieuws moesten zoeken.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:29
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Die opmars komt er ook in andere landen, dus wij zullen ook andere landen weer een ander kleurtje geven.

Overigens zal dat binnen de EU zo lang mogelijk gerekt worden om de vakantielanden in ieder geval nog een groot deel van de toerisme-inkomsten mee te laten pakken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Sowieso vakantie plannen zo lang nog niet iedereen zijn / haar eerste prik gehad heeft is een risicootje. Moet je niet huilie huilie doen als je vakantie niet doorgaat omdat er een Delta variant zijn opmars maakt. Dat weet je als je het nieuws een beetje bij houdt.
Tja het is een doorgeschoven vakantie van vorig jaar dus niet dat we twee weken geleden gepland hebben. Het is niet het belangrijkste wat er is maar wil niet zeggen dat ik er niet van baal als het weer niet door zou gaan.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-01 10:58
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Waarom meteen "huilie huilie"? Of het een bekend risico is of niet... hij kan zich toch zorgen maken om zijn vakantie? iedereen heeft zijn eigen reden om wel of niet op vakantie te gaan of willen en wel of niet naar het buitenland. Respecteer dat gewoon.

• joppe113
  • Laatst online: 16-01 10:22
Ja maar bang zijn voor iets wat nu absoluut nog niet speelt is ook wat voorbarig vind je niet?
Ik bedoel na zoveel tegenslagen zal er ook wel eens weer iets positief uitvallen. ( niet de test ;)
TrailBlazer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Tja het is een doorgeschoven vakantie van vorig jaar dus niet dat we twee weken geleden gepland hebben. Het is niet het belangrijkste wat er is maar wil niet zeggen dat ik er niet van baal als het weer niet door zou gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door joppe113 op 25-06-2021 15:04 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 14:04

Laguna

Connaisseur

Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Bij de groep van 50+ gaat het om 50 van de 3.546 vs 38 van de 976, oftewel 1,41% overleden na volledige vaccinatie vs 3,89% overleden zonder vaccinatie.

Bij de groep van 50- gaat het om 0 van de 3.689 vs 6 van de 52.846, oftewel 0% overleden na volledige vaccinatie vs 0,01% overleden zonder vaccinatie.
Ook nog even de cijfers van bezoek SEH/ziekenhuisopname bekeken.

Bezoek SEH:

Bij de 50- groep 2,55% na volledige vaccinatie vs 3,85% zonder vaccinatie.
Bij de 50+ groep 7,16% na volledige vaccinatie vs 22,52% zonder vaccinatie.

Ziekenhuisopname:

Bij de 50- groep 0,73% na volledige vaccinatie vs 1,32% zonder vaccinatie.
Bij de 50+ groep 4,60% na volledige vaccinatie vs 14,38% zonder vaccinatie.

Dan zou je kunnen concluderen dat vaccinatie bij 50- niet bijzonder veel bijdraagt qua vermindering van ziekenhuisbezoek.

@DutchCommando op basis van de cijfers van PHE over de Delta variant.

[ Voor 11% gewijzigd door Laguna op 25-06-2021 15:12 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
Het is mij niet duidelijk wat je bron is en/of hoe je dit hebt uitgerekend.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Bezoek SEH:

Ziekenhuisopname:

Dan zou je kunnen concluderen dat vaccinatie bij 50- niet bijzonder veel bijdraagt qua vermindering van ziekenhuisbezoek.
ik vind het toch wel forse verschillen hoor. lijkt de helft te schelen op de ziekenhuisopname (ruw)

• Number10
  • Niet online
eamelink schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Oh, das een makkie. Land A gaat het overgebleven geld en de overgebleven mankracht beter gebruiken wat dus waarschijnlijk op de langere termijn gunstiger uitkomsten gaat betekenen.
De preventie-paradox in optima forma, want dit is voor vrijwel elke besmettelijke ziekte met adequaat BCO in het voordeel van BCO. Kun je onderbouwen waarom dat niet zo zou zijn?
autje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Dat hangt ervan af: hoe gaan de mensen in A en B om met zaken als verplicht in quarantaine gaan als je besmet lijkt te zijn, je laten testen als je klachten hebt, je houden aan de geldende maatregelen als anderhalve meter afstand /max. aantal bezoekers etc.?
Exact hetzelfde, maar de aantallen zijn anders.
prijk schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:01:
[...]
Je gaat er bij dit zogenaamde "gedachte-experiment"(…)
Wat is er "zogenaamd" aan?
(…) kennelijk van uit dat BCO effectief is, gezien je stelling dat "in zowel A als B een vorm van indammen wordt bereikt." Maar dat laatste is nu juist in de werkelijkheid van 2021 de vraag, of heb je die hele discussie gemist?
Natuurlijk is BCO een effectieve techniek om de verspreiding van een besmettelijke ziekte tegen te gaan, dat is het al tientallen jaren voor vrijwel alle ziekten die worden ingedamd door de GGD. Waar haal jij nu weer vandaan dat het niet zo is? En als het niet effectief genoeg is, dan moet de overheid het effectiever maken, maar ze zijn vergelijkbaar in A en B.

Het is in ieder geval helemaal geen antwoord op de vraag.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Laguna schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Bezoek SEH:

Ziekenhuisopname:

@DutchCommando op basis van de cijfers van PHE over de Delta variant.
Plus ik denk dat 50- gewoon vaker covid oploopt doordat ze meer contacten hebben dan 50+

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Natuurlijk is BCO een effectieve techniek om de verspreiding van een besmettelijke ziekte tegen te gaan, dat is het al tientallen jaren voor vrijwel alle ziekten die worden ingedamd door de GGD. Waar haal jij nu weer vandaan dat het niet zo is? En als het niet effectief genoeg is, dan moet de overheid het effectiever maken, maar ze zijn vergelijkbaar in A en B.
Voor een enkel geval van open TBC of iets dat een toerist uit Afrika meeneemt heeft de GGD het altijd aan gekund. Het gaat bij honderden gevallen per dag al vastlopen, laat staan duizenden.

En dan nog staat het iedereen vrij om te weigeren mee te werken zonder consequenties voor die persoon. Ook hier zijn er procedures voor opgelegde isolatie die veel te veel werk zijn met rechters, burgemeesters en GGD regiodirecteuren om meer dan een paar keer per dag te worden ingezet.

[ Voor 10% gewijzigd door IJzerlijm op 25-06-2021 15:18 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Moi_in_actie

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-01 10:58
There we go!

en het week overzicht zover:

Fijn weekend allemaal!

[ Voor 32% gewijzigd door crimby op 25-06-2021 15:17 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
Helaas blijft sterfte cijfer nog steeds >0

• Number10
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:15:
[...]
Voor een enkel geval van open TBC of iets dat een toerist uit Afrika meeneemt heeft de GGD het altijd aan gekund. Het gaat bij honderden gevallen per dag al vastlopen, laat staan duizenden.
Het is effectiever bij lagere aantallen inderdaad. En er zijn afhankelijk van de BCO capaciteit grenzen aan wat nog haalbaar is. Maar TBC bijvoorbeeld laten we in Nederland dus niet maar wat rondwaren, om daarna te stellen dat het geen zin meer heeft om in te dammen gezien het grote aantal besmettingen na verloop van tijd.

Het hele punt is dus dat Nederland vrij consequent bij lagere aantallen het BCO afschaalt. Althans in het gedachte-experiment dat ik beschreef doet de ene helft van het land dat wel en het andere deel doet dat niet.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dracula schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Helaas blijft sterfte cijfer nog steeds >0
Als die onder de nul komt wordt het wel serieus eng

alles kan off-topic

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:00
Ankona schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:25:
Als die onder de nul komt wordt het wel serieus eng
Dan is het tweede Paasdag... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Het hele punt is dus dat Nederland vrij consequent bij lagere aantallen het BCO afschaalt. Althans in het gedachte-experiment dat ik beschreef doet de ene helft van het land dat wel en het andere deel doet dat niet.
Is er in dit gedachtenexperiment 100% meewerking en perfect geheugen qua bewegingen (eventueel geholpen door tracing apps met 100% gebruik) voor bij de BCO activiteiten ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• joppe113
  • Laatst online: 16-01 10:22
nieuwe variant is dan zombievirus....
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Dan is het tweede Paasdag... ;)
Pagina: 1 ... 66 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.