• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 06:36
DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:00:
[...]
mogelijk een gebrek aan bereidheid bij de jongere generaties?
Volgens mij zijn we in de randstad nog steeds vooral 50-40 jarigen en tweede prikken aan het zetten. Ik denk dat weigerende jongere generaties nog geen enorme deuk in de afspraken maken. Maar dat is een aanname van mijn kant.

En zoals @MainframeX ook zegt dek ik dat het wel mee zal vallen met het aantal twintigers die geen prik gaat halen. Meesten zijn niet asociaal en hebben net zo min als wij zin in mogelijke complicaties.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Nee, dit was ook een paar maanden terug. Maar iets met bejaarde koeien en te kleine rivieren.

[...]

De avondklok was wetenschapelijk onderbouwd, maar de implementatie via wetgeving is fout gedaan.

[...]

Elke maatregel heeft effect. Hoe strenger, hoe beter het effect, maar ook minder bereidheid.

Qua artikelen weet ik niet welke je bedoeld, maar er zijn genoeg papers die het bewijzen dat het effect heeft. De vraag die ze vaak moeilijk kunnen beantwoorden is hoe erg effectief ze zijn. Het is nagenoeg onmogelijk om daar data over te verzamelen tenzij we in een parallele wereld kunnen kijken.

Jouw claim dat er geen significant effect (of verschil) is tussen de verschillende lockdown kan dus ook niet bewezen worden.
Deze discussie begon over hoe long covid gevallen voorkomen hadden kunnen worden door beter gedrag. Wat mij betreft is die claim nu geïnvalideerd. Extra strenge maatregelen versus intelligente/softe lockdown is een aandachtsgebied waar hopelijk nog veel meer inzichten in zullen gaan komen :)

En wat betreft de avondklok, in zowel FTM artikelen als hier in deze reeks is niet alleen het juridische proces maar ook het besluitvormingsproces uitvoerig aan bod gekomen. De informatie waarop het kabinet werd geïnformeerd, rammelde bijvoorbeeld aan alle kanten. Ik wil niet vervuilen dus als je het interessant vindt, raad ik je aan de posts daarover terug te zoeken in de reeks :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:08:
[...]

12.651.035 prikken op de 14.7 inwoners van 15+ (18+ vinden blijkt lastig... 😉), die graad zitten we niet heel ver meer vandaan hoor
Das dan wel hoofdzakelijk eerste prik.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MikeyMan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:19:
[...]

Das dan wel hoofdzakelijk eerste prik.
Ongeveer 8 miljoen eerste prikken en 4 miljoen tweede. Het begint aardig op te schieten ieder geval

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Nieuwsgierig.

[...]

Nee. Die zijn veel hoger nu?

[...]

Ik spreek anders veel mensen in mijn leeftijd categorie die hem gaan halen. Ik ben ~30 en werk in de IT.

Ik ben het eerlijk gezegd ook niet eens met het beeld dat geschetst wordt (voornamelijk door yaksa en gelijkgestemde risico-nullers) van de stoute Nederlander die zich niet houdt aan de maatregelen. Ik zie en spreek echt wel veel mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden en nu dat prikkie gaan halen.
Vorige week 1.7 miljoen prikken gezet. Gemiddeld cohort is nu 200k. En valt een deel af door zorg personeel of risico groep dus al geprikt.

Eerst waren we blij met 200k prikken per week 😅.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Volgens mij zijn we in de randstad nog steeds vooral 50-40 jarigen en tweede prikken aan het zetten. Ik denk dat weigerende jongere generaties nog geen enorme deuk in de afspraken maken. Maar dat is een aanname van mijn kant.

En zoals @MainframeX ook zegt dek ik dat het wel mee zal vallen met het aantal twintigers die geen prik gaat halen. Meesten zijn niet asociaal en hebben net zo min als wij zin in mogelijke complicaties.
Waarom zou de randstad pas bij 1981 zijn en de rest van NL toe zijn aan 1996?
Tuurlijk hangt het af van hoe je je afspraken plant maar er zitten genoeg jongeren bij hoor. En 2e prikken blijf je houden natuurlijk. 5 weken na de eerste. Dus die 40ers en 50ers melden zich volop voor prik 2 zometeen/nu.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De corona import uit het buitenland komt alweer aardig op gang zie ik:
Reizigers zijn een steeds groter aandeel van de totale hoeveelheid positieve testen die wekelijks in Nederland wordt afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van het RIVM. In voorgaande weken ging het om zo'n 1,6 procent van alle vastgestelde besmettingen, deze week is de groep al goed voor 5,7 procent van alle positieve testen.

Er werden vorige week in totaal 8.981 positieve testen afgenomen in Nederland. Bij 514 Nederlanders was er sprake van een recente reishistorie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• roffeltjes
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:24:
[...]
Waarom zou de randstad pas bij 1981 zijn en de rest van NL toe zijn aan 1996?
Is dat een serieuze vraag? :+

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Is dat een serieuze vraag? :+
Ja. Aangezien ik in Rotterdam (randstad toen ik laatst op de kaart keek) genoeg jongeren geprikt zie worden.
Als je antwoord hogere bevolkingsdichtheid is is mijn antwoord dat er daarom ook meer priklocaties zijn daar en meer vaccins dan in een hutje op de hei in Limburg.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik ben ook eerder benieuwd naar de bereidheid (en überhaupt het besef) om een vaccinatie-afspraak te maken binnen de groepen in de Randstad die het Nederlands niet machtig zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• roffeltjes
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:30:
[...]

Ja. Aangezien ik in Rotterdam (randstad toen ik laatst op de kaart keek) genoeg jongeren geprikt zie worden.
Als je antwoord hogere bevolkingsdichtheid is is mijn antwoord dat er daarom ook meer priklocaties zijn daar en meer vaccins dan in een hutje op de hei in Limburg.
De wachttijden in de Randstad zijn aanzienlijk langer dan in de hutjes op de hei :+

Ik heb ondanks bellen twee weken moeten wachten (1971) en bij de arena was ik zeker niet de jongste in de rij. Mijn zwager van veertig is gisteren geprikt en hij had dan nog heel snel een plekje gevonden.

Er zijn ongetwijfeld nog heel veel veertigers die deze en volgende week aan de beurt komen.

• ijdod
  • Laatst online: 22:44
@YakuzA Niet onverwacht. Beetje deja vu van vorig jaar, eigenlijk op alle fronten. De maatregelen moeten maar klaar zijn, met gaat sowieso op reis, enzvoorts. De cijfers zijn echter nog niet waar ze vorig jaar varen. Voornaamste positieve is dat er nu vaccinaties zijn. Het is een klein sample uit mijn bubble, maar daar zijn de boomers al aan het vertrekken. Die hebben allemaal hun 2 vaccinaties + 2 weken al binnen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:34:
[...]

De wachttijden in de Randstad zijn aanzienlijk langer dan in de hutjes op de hei :+

Ik heb ondanks bellen twee weken moeten wachten (1971) en bij de arena was ik zeker niet de jongste in de rij. Mijn zwager van veertig is gisteren geprikt en hij had dan nog heel snel een plekje gevonden.

Er zijn ongetwijfeld nog heel veel veertigers die deze en volgende week aan de beurt komen.
Och, ik ben middenin de randstad morgen aan de beurt voor m'n eerste. Dus hier al met 1983 bezig *O*
Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:32:
Ik ben ook eerder benieuwd naar de bereidheid (en überhaupt het besef) om een vaccinatie-afspraak te maken binnen de groepen in de Randstad die het Nederlands niet machtig zijn.
Daarom zijn ze inmiddels ook de mobiele vaccinaties aan het opschalen. Met een bus met Janssen de wijken in zeg maar.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 15-06-2021 18:44 ]

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:41:
[...]
Och, ik ben middenin de randstad morgen aan de beurt voor m'n eerste. Dus hier al met 1983 bezig *O*
Voordringer :+

Maar ik wil direct toegeven dat mijn beeld dat het "vooral" 40-50 jarigen zijn waarschijnlijk gechargeerd is. maar het is nog steeds een flink aantal.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:40

Laguna

Connaisseur

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Je hebt volgens mij geen idee hoeveel respondenten er nodig zijn voor een betrouwbare schatting. Ik kan je verklappen dat met een paar honderd respondenten je al ontzettend goede voorspellingen kan doen voor 17mln Nederlanders. Aangezien het aantal covid patienten kleiner is is 1392 een dusdanig grote groep dat het bepaald geen "natte vingerwerk"meer is.
Die vlieger gaat alleen op indien de steekproef representatief is voor de gehele bevolking en dat is hier niet het geval.
XWB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:47:
[...]

Welke wet wordt er achter de hand gehouden? Hugo de Jonge moet elke drie maanden een meerderheid in de Kamer vinden om de coronamaatregelen te kunnen verlengen. Volgens mij werkt dat wel prima zo.
Een meerderheid vinden? Dat is nooit meer geweest dan een formaliteit. Zolang er een meerderheidskabinet zit scharen de coalitiepartijen zich standaard achter de minister.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• roffeltjes
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:49:
[...]

Die vlieger gaat alleen op indien de steekproef representatief is voor de gehele bevolking en dat is hier niet het geval.
Aangezien ze niet een groep zochten die representatief is voor heel Nederland is dat dan ook geen probleem. Het onderzoek was naar ex-COVID patienten. ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 15:07
Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:30:
[...]

7 op 100.000 is de grens om af te schalen naar niveau 'waakzaam' geloof ik, dat is 1190 besmettingen per week, ofwel 170 positieve tests per dag.

Maar wanneer dat de signaalwaarde is voor het loslaten van alle maatregelen, dan betekent het in augustus het definitieve eindpunt.
Als ik geen rekening hou met de Delta variant, dan zou ik zelfs half juli een punt achter de epidemie zetten.

Maar met de nieuwe variant lijkt de R-waarde toch wat hoger dan ik een week geleden hoopte. De periode van groei van het aantal infecties van die variant houdt iets langer aan (ik zie nu een periode van vier a vijf weken tussen week 18 en 23, eerder hield ik rekening met twee weken R>1). In het verlengde daarvan duurt het iets langer voordat de Delta variant weer de daling inzet (ik gok week 26) en dat de daling wat langzamer gaat.

Met de gegevens van vandaag denk ik dat we eind augustus “houdoe” kunnen zeggen tegen de epidemie.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:49:
Een meerderheid vinden? Dat is nooit meer geweest dan een formaliteit. Zolang er een meerderheidskabinet zit scharen de coalitiepartijen zich standaard achter de minister.
Volgens mij is de meerderheid elke keer gevonden omdat een meerderheid van beide Kamers de noodzaak van verlengen in zag. Dat is geen standaardprocedure hoor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Laguna

Laguna

Connaisseur

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Aangezien ze niet een groep zochten die representatief is voor heel Nederland is dat dan ook geen probleem. Het onderzoek was naar ex-COVID patienten. ;)
En wat is hier de definitie van ex-COVID patiënten? Alle mensen die de infectie hebben doorgemaakt of alleen de mensen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Deze jonge vijftiger (1970) heeft afgelopen zondag in Eindhoven zijn eerste prik (Pfizer) gehad, en had het idee dat hij één van de jongere aanwezigen was.
Overigens mijn complimenten aan de organisatie, die was vlekkeloos.

• roffeltjes
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:09:
[...]

En wat is hier de definitie van ex-COVID patiënten? Alle mensen die de infectie hebben doorgemaakt of alleen de mensen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis?
"We constateren t.a.v. leeftijd dat C-support juist de groep bereikt die niet is opgenomen en thuis ziek is
geweest"
C-support is zich ervan bewust dat zij maar een beperkt deel van de doelgroep bereikt. Nu worden
vooral de mensen tussen 20 en 60 bereikt, digitaal vaardig, overwegend autochtoon en hoog opgeleid.
Dat is geen afspiegeling van de samenleving en dit zal een thema zijn dat direct aandacht behoeft.
C-support zal in de nabije toekomst extra inspanningen gaan doen om bereik te realiseren bij bijzondere doelgroepen (ouderen, laaggeletterden, allochtonen, digitaal minder vaardigen etc.)
https://www.c-support.nu/...Dossier-C-support_DEF.pdf

Lijkt dus niet de meest kwetsbare groep die ze hebben ondervraagd.

Ik verwijs je verder ook naar:

https://www.ons.gov.uk/pe...nfectionintheuk/4june2021

Interessant t.o.v. de weging van de Nederlandse cijfers:
As a proportion of the UK population, prevalence of self-reported long COVID was greatest in people aged 35 to 69 years, females, those living in the most deprived areas, those working in health or social care, and those with another activity-limiting health condition or disability; prevalence was lowest in people of Asian ethnic background.
Stellen dat Long Covid geen serieus probleem is in Nederland met grote reikwijdte lijkt me absurd. En dat de prevalentie eerder richting de 1.5% van de COVID patienten dan de hier geponeerde 0.11% lijkt me evident. De Engelse getallen percentages liggen dan nog aanzienlijk hoger.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 15-06-2021 19:41 ]

• t_captain
zacht schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:26:
[...]

Deze jonge vijftiger (1970) heeft afgelopen zondag in Eindhoven zijn eerste prik (Pfizer) gehad, en had het idee dat hij één van de jongere aanwezigen was.
Overigens mijn complimenten aan de organisatie, die was vlekkeloos.
Zes jaar jonger, vier dagen eerder. In Boxtel zijn de wachtlijsten korter. De bezoekers die ik daar zag waren tussen de lage 40 en midden 50.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Als je nou echt wil delen dat je geprikt bent, of wil vertellen wie je allemaal tegen kwam bij het prikken, doe dat dan ff in De Covid kroeg :)

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2021 20:00 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 15:31
* knip * zie de modbreak ;)

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2021 20:08 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

In Utrecht was de wachttijd ieder geval niet erg lang. Alle mensen van rond de 40 die ik gesproken heb konden binnen een week terecht.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Laguna

Laguna

Connaisseur

roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:33:
[...]

"We constateren t.a.v. leeftijd dat C-support juist de groep bereikt die niet is opgenomen en thuis ziek is
geweest"

[...]

https://www.c-support.nu/...Dossier-C-support_DEF.pdf

Lijkt dus niet de meest kwetsbare groep die ze hebben ondervraagd.
Prima dat er aandacht voor deze mensen is, maar het blijft een relatief laag percentage. Momenteel hebben zich zo'n 5.000 mensen bij C-support gemeld en als het daadwerkelijk 1,5% is dan zouden het totaal zo'n 50.000 mensen zijn. Dit als reden aanvoeren om maatregelen langer in stand te houden blijft mijns inziens buitenproportioneel.

• roffeltjes
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Prima dat er aandacht voor deze mensen is, maar het blijft een relatief laag percentage. Momenteel hebben zich zo'n 5.000 mensen bij C-support gemeld en als het daadwerkelijk 1,5% is dan zouden het totaal zo'n 50.000 mensen zijn. Dit als reden aanvoeren om maatregelen langer in stand te houden blijft mijns inziens buitenproportioneel.
Sowieso is er een directe correlatie tussen besmettingen en long-covid, dus zolang de R hard daalt is versoepelen natuurlijk geen enorm probleem.

Maar als je nu ziet dat delta een R>1 heeft is een weekje pas op de plaats wat mij betreft (helemaal prima als mensen dat onzin vinden) geen gek idee. Ik wil ook zo snel mogelijk maatregel vrij, maar daarom juist geen Engelse toestanden :X

• zacht
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Dat is dus de vraag van de dag van de afgelopen anderhalf jaar: wat is voldoende reden voor maatregelen? Waar ligt de grens? Ik zie dat je met cijfers en percentages komt, bij welke cijfers/percentages zou het wél een goede reden zijn?

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

t_captain schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Als ik geen rekening hou met de Delta variant, dan zou ik zelfs half juli een punt achter de epidemie zetten.

Maar met de nieuwe variant lijkt de R-waarde toch wat hoger dan ik een week geleden hoopte. De periode van groei van het aantal infecties van die variant houdt iets langer aan (ik zie nu een periode van vier a vijf weken tussen week 18 en 23, eerder hield ik rekening met twee weken R>1). In het verlengde daarvan duurt het iets langer voordat de Delta variant weer de daling inzet (ik gok week 26) en dat de daling wat langzamer gaat.

Met de gegevens van vandaag denk ik dat we eind augustus “houdoe” kunnen zeggen tegen de epidemie.
Waarom zou de delta variant de laatste zijn? In Afrika zitten we pas op 2% vaccinatie.

een treffende spreuk

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dennis1812 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:30:
[...]

Minder reisbereidheid in de Randstad?
Vriendin uit Roermond is voor de vaccinatie naar Venlo gegaan omdat dat ruim 1,5 week scheelde.
Kennissen uit de Randstad kijken ons gek aan dat we überhaupt voor een andere optie kiezen als priklocatie op de hoek....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Laguna

Laguna

Connaisseur

zacht schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:17:
[...]

Dat is dus de vraag van de dag van de afgelopen anderhalf jaar: wat is voldoende reden voor maatregelen? Waar ligt de grens? Ik zie dat je met cijfers en percentages komt, bij welke cijfers/percentages zou het wél een goede reden zijn?
Dat is per persoon verschillend. Ik prefereer zelf de Zweedse aanpak, oftewel zo min mogelijk maatregelen en zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid.

• roffeltjes
pro_6or schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:19:
[...]

Waarom zou de delta variant de laatste zijn? In Afrika zitten we pas op 2% vaccinatie.
De reden is tijd. De kans dat een nieuwe mutant voet aan de grond krijgt voordat we de 85% vaccinaties halen is heel klein.

Uiteraard kan er een mutant opstaan die ontsnapt, maar dat is tot dusver nog niet gebeurd (Delta is vervelend, maar bij lange na niet ontsnapt). Als we die 85% hebben en er staat toch een klote variant op kunnen we waarschijnlijk wel met een enkele booster gaan stutten.

En ook op dat punt is tijd onze vriend, want Pfizer blijft opschalen (en we hebben al dikke reserveringen staan). Anders dan de Adeno's hebben ze niet het probleem van kritische kweek fabrieken, hun proces is juist voor ontwikkelde landen veel beter en veel flexibeler om aan te passen naar een mutant.

Het is allemaal koffiedik kijken, maar het ziet er voor het westen goed uit. Uiteraard kunnen we een worst-kaas verzinnen, maar complete ontsnapping is onwaarschijnlijk, juist omdat de vaccins zo verassend effectief zijn.

• roffeltjes
Coach4All schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Vriendin uit Roermond is voor de vaccinatie naar Venlo gegaan omdat dat ruim 1,5 week scheelde.
Kennissen uit de Randstad kijken ons gek aan dat we überhaupt voor een andere optie kiezen als priklocatie op de hoek....
Ik heb uberhaupt geen auto en dat geld voor heel veel mensen in mijn vriendenkring (Amsterdam).

Al mijn vrienden die buiten Amsterdam wonen hebben 1 of 2 auto's.

Dat is anecdotisch, maar ik kan me net voorstallen dat dit niet breder geldt.

• t_captain
@pro_6or
Tot en met de zomer is in beeld. Niemand kan veel verder kijken.

Overigens is een variant die resistent moet zijn tegen vaccins een andere optimalisatie dan een variant die zoveel mogelijk terrein wint in een ongevaccineerde bevolking. De eigenschappen die een virusvariant voordeel opleveren in Ghana of in Nederland zijn momenteel heel verschillend. Hoe meer dat uit elkaar groeit, hoe moeilijker de overstap zal worden. Wel is een groot reservoir aan ongevaccineerden een doorlopende fabriek van nieuwe mutaties. Om die reden zullen we de vaccinatiecampagne wereldwijd flink moeten steunen.

Uiteindelijk, zeg maar vanaf het komende winterseizoen, wordt het virus endemisch. Influenza is een beetje passe, de seizoensgriep vanaf 2021 is een jaarlijks wisselende coronavariant.

In het begin hebben we vaccinatie nodig omdat het virus nogal uitheems is en ons immuunsysteem traag reageert op deze onbekende gast (de meest waarschijnlijke oorzaak dat veel mensen behoorlijk ziek worden). Gaandeweg wordt die kunstmatige immuniteit ondersteund door je lichaamseigen afweerreaktie tegen nieuwe varianten. Zo ontstaat een brede immuniteit, zoals we ook beschermd zijn tegen influenza en verkoudheid. Zonder onze getrainde afweer waren die minstens zo dodelijk als covid. Persoonlijk is vaccinatie iets dat ik jaarlijks overweeg. Dit jaar was het een duidelijk "ja". Volgend jaar zal ik opnieuw mijn medische belangen en de maatschappelijke situatie afwegen. Ik ben van plan op enig moment te stoppen met prikken, om dezelfde reden dat ik ook geen griepprik ontvang.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hadden ze daar op de site ook wel iets moeten doen.

Ik heb de eerst gepresenteerde optie gewoon gepakt in de veronderstelling dat als ze me eerder ergens willen hebben, ze dan die wel hadden gepresenteerd.

Had ook eigenlijk niet echt zin om te bellen.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:28:
[...]
Dat is per persoon verschillend. Ik prefereer zelf de Zweedse aanpak, oftewel zo min mogelijk maatregelen en zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid.
Lijkt het je ook een goed idee om alcohol in het verkeer te handhaven met 'zo min mogelijk maatregelen en zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid'?

Waarom wel of niet?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Yaksa
Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:28:
[...]Dat is per persoon verschillend. Ik prefereer zelf de Zweedse aanpak, oftewel zo min mogelijk maatregelen en zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid.
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Je ontwijkt een redelijk makkelijk te beantwoorden vraag door een antwoord te geven wat geen antwoord is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:29:
[...]Als we die 85% hebben en er staat toch een klote variant op kunnen we waarschijnlijk wel met een enkele booster gaan stutten.

Het is allemaal koffiedik kijken, maar het ziet er voor het westen goed uit. Uiteraard kunnen we een worst-kaas verzinnen, maar complete ontsnapping is onwaarschijnlijk, juist omdat de vaccins zo verassend effectief zijn.
Dat koffiedik kijken is dus juist een lastigheidje Er is nog geen zekerheid dat een booster een eventuele andere nare variant compleet gaat stoppen, simpelweg omdat daar geen onderzoek naar gedaan kan worden. Dus beter maar (worldwide) doorprikken zodat het virus zo min mogelijk de kans krijgt om überhaupt tot een nare variant te muteren.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

t_captain schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:34:
@pro_6or
Tot en met de zomer is in beeld. Niemand kan veel verder kijken.

Overigens is een variant die resistent moet zijn tegen vaccins een andere optimalisatie dan een variant die zoveel mogelijk terrein wint in een ongevaccineerde bevolking. De eigenschappen die een virusvariant voordeel opleveren in Ghana of in Nederland zijn momenteel heel verschillend. Hoe meer dat uit elkaar groeit, hoe moeilijker de overstap zal worden. Wel is een groot reservoir aan ongevaccineerden een doorlopende fabriek van nieuwe mutaties. Om die reden zullen we de vaccinatiecampagne wereldwijd flink moeten steunen.

Uiteindelijk, zeg maar vanaf het komende winterseizoen, wordt het virus endemisch. Influenza is een beetje passe, de seizoensgriep vanaf 2021 is een jaarlijks wisselende coronavariant.

In het begin hebben we vaccinatie nodig omdat het virus nogal uitheems is en ons immuunsysteem traag reageert op deze onbekende gast (de meest waarschijnlijke oorzaak dat veel mensen behoorlijk ziek worden). Gaandeweg wordt die kunstmatige immuniteit ondersteund door je lichaamseigen afweerreaktie tegen nieuwe varianten. Zo ontstaat een brede immuniteit, zoals we ook beschermd zijn tegen influenza en verkoudheid. Zonder onze getrainde afweer waren die minstens zo dodelijk als covid. Persoonlijk is vaccinatie iets dat ik jaarlijks overweeg. Dit jaar was het een duidelijk "ja". Volgend jaar zal ik opnieuw mijn medische belangen en de maatschappelijke situatie afwegen. Ik ben van plan op enig moment te stoppen met prikken, om dezelfde reden dat ik ook geen griepprik ontvang.
Ik heb me vandaag ook laten prikken (42). Het is zeer te hopen dat we gewoon blijven produceren, financieren zodat ook de armere landen een hoge vaccinatiegraad kunnen bereiken.

een treffende spreuk

• roffeltjes
Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Dat koffiedik kijken is dus juist een lastigheidje Er is nog geen zekerheid dat een booster een eventuele andere nare variant compleet gaat stoppen, simpelweg omdat daar geen onderzoek naar gedaan kan worden.
Er is nooit zekerheid, maar als je ziet dat vaccins zo effectief is moet het nogal een Houdini act worden om te ontsnappen. En dan moet dat ook nog eens dusdanig zijn dat er geen booster kan worden gemaakt.

Het kan, alles kan... maar het is niet heel waarschijnlijk.
Dus beter maar (worldwide) doorprikken zodat het virus zo min mogelijk de kans krijgt om überhaupt tot een nare variant te muteren.
Uiteraard de beste methode.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:38:
Ik heb de eerst gepresenteerde optie gewoon gepakt in de veronderstelling dat als ze me eerder ergens willen hebben, ze dan die wel hadden gepresenteerd.

Had ook eigenlijk niet echt zin om te bellen.
Dat was ook mijn idee, daarbij maakt die twee weken meer of minder nou ook niet echt uit op de anderhalf jaar die het al duurt.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:03

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:19:
[...]

Deze discussie begon over hoe long covid gevallen voorkomen hadden kunnen worden door beter gedrag. Wat mij betreft is die claim nu geïnvalideerd. Extra strenge maatregelen versus intelligente/softe lockdown is een aandachtsgebied waar hopelijk nog veel meer inzichten in zullen gaan komen :)

En wat betreft de avondklok, in zowel FTM artikelen als hier in deze reeks is niet alleen het juridische proces maar ook het besluitvormingsproces uitvoerig aan bod gekomen. De informatie waarop het kabinet werd geïnformeerd, rammelde bijvoorbeeld aan alle kanten. Ik wil niet vervuilen dus als je het interessant vindt, raad ik je aan de posts daarover terug te zoeken in de reeks :)
Ik heb de artikelen van FTM terug gezocht die je in dit deel en het vorige deel geplaatst hebt, maar de enige die over de besluitvorming ging was dat het niet transparant was en dat sommige informatie moeilijk te valideren is. Terecht kritiek, maar dat betekent niet dat er een slechte onderbouwing is.

Er is overigens geen twijfel dat beter gedrag leidt tot beter resultaat (dat is bijna een pleonasme). Er is wel veel discussie over wat "beter" is maar dat is ook afhankelijk van welke waardesysteem een persoon hanteert.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Stoney3K
Number10 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Lijkt het je ook een goed idee om alcohol in het verkeer te handhaven met 'zo min mogelijk maatregelen en zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid'?

Waarom wel of niet?
Dat is zo ongeveer wel wat er nu gebeurt met steekproefsgewijze alcoholcontroles en staande houdingen als er een redelijk vermoeden is dat iemand met drank op achter het stuur zit.

Als je daar het huidige coronabeleid op zou toepassen dan zou elke auto verplicht een alcoholslot moeten hebben en krijgen we dagelijkse controles op de A2 en de A16 die een groot sleepnet vormen. Dan ben je dus bij voorbaat een dronken bestuurder tenzij je zelf onomstotelijk kan bewijzen dat het niet zo is.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:38

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ik als Roermondenaar kreeg niet eens de optie om voor Roermond te kiezen. Ook niet als ik speelde met de postcode. Geen enkele van mijn vrienden van hetzelfde bouwjaar kregen die optie erbij. Ik moet morgen dus ook naar Venlo, maar als het nodig was, was ik zelfs naar Eindhoven gegaan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Dat is zo ongeveer wel wat er nu gebeurt met steekproefsgewijze alcoholcontroles en staande houdingen als er een redelijk vermoeden is dat iemand met drank op achter het stuur zit.
Dat is geen steekproef, dat is een gerichte controle. 8)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Stoney3K
DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Ik heb het natuurlijk over de willekeurige alcoholfuiken die nu op bepaalde momenten worden opgezet. Dat zijn gewoon steekproeven.

Het zijn alleen geen permanente sleepnetten waar iedereen doorheen moet zoals de 'testsamenleving'.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:47
DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Goochelen met definities. Volgens mij bezit je verder genoeg grijze materie om de rest van z'n post te begrijpen.

Idempotent.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49
[...]

Ik woon nog iets ten westen van Roermond, (net andere kant van de Maas) maar hier kreeg ik op 8 mei de mogelijkheid om op 21 mei naar Roermond te gaan. Venlo kon echter de volgende dag. Dus heb ik ook gekozen voor Venlo.
Inmiddels afgelopen zondag de tweede prik binnen.
In Venlo is het ook echt wel geweldig geregeld hoor.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Als je daar het huidige coronabeleid op zou toepassen dan zou elke auto verplicht een alcoholslot moeten hebben en krijgen we dagelijkse controles op de A2 en de A16 die een groot sleepnet vormen. Dan ben je dus bij voorbaat een dronken bestuurder tenzij je zelf onomstotelijk kan bewijzen dat het niet zo is.
Wat we nu hebben qua pandemie handhaving is dat geen enkele auto een nummerbord heeft en een flink deel van de auto's zo sterk is dat ze 5 voetgangers of kleinere auto's plat kunnen rijden zonder krasje op de auto.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Ik verwijs je verder ook naar:

https://www.ons.gov.uk/pe...nfectionintheuk/4june2021

Interessant t.o.v. de weging van de Nederlandse cijfers:

[...]

Stellen dat Long Covid geen serieus probleem is in Nederland met grote reikwijdte lijkt me absurd. En dat de prevalentie eerder richting de 1.5% van de COVID patienten dan de hier geponeerde 0.11% lijkt me evident. De Engelse getallen percentages liggen dan nog aanzienlijk hoger.
Als ik zo dat onderzoek doorlees dan zijn het cijfers over mensen die van zichzelf vinden dat ze aan longcovid lijden?
The estimates presented in this analysis relate to self-reported long COVID, as experienced by study participants who responded to a representative survey, rather than clinically diagnosed ongoing symptomatic COVID-19 or post-COVID-19 syndrome in the full population.
De genoemde schattingen zijn experimenteel.
This is analysis of new, recently collected data, and our understanding of it and its quality will improve over time. Long COVID is an emerging phenomenon that is not yet fully understood. The estimates presented in this release are experimental; these are a series of statistics that are in the testing phase and not yet fully developed.
En is het eigenlijk niet duidelijk of de de klachten eigenlijk wel een relatie hebben met covid?
These results should be interpreted with caution, because it is not known how many people would have experienced these symptoms even if they had not been infected with coronavirus.
Die onderzoekers hebben nog een hoop werk te doen...

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 15-06-2021 22:49 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kunnen we al voor september afscheid nemen van mondkapjes?

De stemming zit er in elk geval goed in om die dingen af te zetten. Toch heb je dan ook nog mensen die pleiten om het mondkapje nog wat langer te behouden al was het maar als symbool. Kunnen ze dan niet symbolisch doen zonder een plicht?
redwing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:52:
Dat kun jij vinden. De praktijk was dat een gedeelte met en een gedeelte zonder mondkapje liep en dat daar regelmatig opmerkingen over en weer gingen.
Het mondkapje is nooit een favoriet geweest van het Nederlandse publiek, maar het advies was prima werkbaar voor iedereen. Ze moesten kennelijk alleen de boel op scherp zetten vanuit het kabinet, dat symbool van bewustzijn was kennelijk zo belangrijk. Die plicht werd zelfs qua controle afgewenteld op de ondernemers. Mag het winkelpersoneel politieagent spelen, terecht dat winkels het weigerden te handhaven.
Dat kun je ook alleen maar op die manier beslechten. Het is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden dat veel mensen overal de grenzen opzoeken en dat zodra iets een 'advies' is er niets meer mee wordt gedaan. Theoretisch zou je het inderdaad bij een advies willen laten, in de praktijk werkt het alleen maar met handhaving.
De meeste coronamaatregelen zijn een flauwe grap qua handhaving. Ruim tweederde van alle geschreven boetes zijn voor de avondklok, daarna volgt groepsvorming en de mondkapjes eigenlijk best weinig. Het had beter een advies kunnen blijven, een wet zonder tanden is veel kwalijker.
En die analyse ga je verder niet snel krijgen. Er zijn zoveel maatregelen door elkaar ingevoerd en weer opgeheven dat het lang zal duren om een echt goede analyse te krijgen. Daarnaast zijn er zoveel omgevinsfactoren dat je eigenlijk alleen de impact van een groep van maatregelen kunt zien. En zelfs die alleen maar met een grote onzekerheid. Je hebt nu eenmaal niet een controlegroep waarmee je kunt vergelijken, welke je voor een echt goed onderzoek wel nodig hebt.
Nederland is die analyse wel verschuldigd na drie maanden bovenaan de stapel liggen. Dat verhaal van het onderscheid niet kunnen maken is een rookgordijn van het kabinet. Van Dissel zei al tijdens een briefing dat ze de impact van afzonderlijke maatregelen konden berekenen, alleen vroeg het kabinet er niet om.

Ze zijn ons wel een antwoord schuldig op deze vraag, alleen zal het antwoord vermoed ik een afgang zijn voor het kabinet.
XWB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:15:
De Jonge zal heus geen maatregelen in stand houden omdat een groepje mensen dat roept ;) Er zal in elk geval wetenschap achter moeten zitten.
De Jonge heeft nu slechts al drie keer gehint, eenmaal zelfs tijdens een persconferentie, dat hij bepaalde maatregelen wil overhevelen vanuit de tijdelijke wet naar de Wpg zodat ze een permanent karakter krijgen. Welke dat zijn is hij niet duidelijk over, maar hij speelt wel met het idee kennelijk.

De wetenschap achter bepaalde dingen is nogal wisselend van kwaliteit geweest de afgelopen periode. Er zijn toch maatregelen (geweest) waar het echt zoeken is naar de ratio. Politieke motieven spelen ook een rol, die mondkapjes zijn er ook gekomen om de oppositie de wind uit de zeilen te halen.
Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:05:
Volgens mij is de meerderheid elke keer gevonden omdat een meerderheid van beide Kamers de noodzaak van verlengen in zag. Dat is geen standaardprocedure hoor.
De meerderheid was er in de Tweede Kamer altijd dankzij de coalitie, steun van andere partijen was extra. Kijk maar naar het stemgedrag rondom alle ministeriële regelingen. De coalitie legde hier een ijzeren stemdiscipline aan de dag, nu nog steeds. Geen enkele keer hebben VVD, CDA, D66 en CU De Jonge in de kou laten staan. Nu nog steeds krijgt hij die steun om zaken als de quarantaineplicht en de testsamenleving in te voeren. Buiten de coalitie om is GroenLinks nog zo'n beetje de enige die meegaat in die wetten.

De rol van de Eerste Kamer is best klein geweest. Slechts een handjevol keren hoefden die in actie te komen: om de Twm goed te keuren, om avondklok 2.0 goed te keuren en om de quarantaineplicht en testsamenleving goed te keuren. Alle overige ministeriële regelingen konden zo ingevoerd worden.

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:

De stemming zit er in elk geval goed in om die dingen af te zetten. Toch heb je dan ook nog mensen die pleiten om het mondkapje nog wat langer te behouden al was het maar als symbool. Kunnen ze dan niet symbolisch doen zonder een plicht?

Het mondkapje is nooit een favoriet geweest van het Nederlandse publiek, maar het advies was prima werkbaar voor iedereen. Ze moesten kennelijk alleen de boel op scherp zetten vanuit het kabinet, dat symbool van bewustzijn was kennelijk zo belangrijk. Die plicht werd zelfs qua controle afgewenteld op de ondernemers. Mag het winkelpersoneel politieagent spelen, terecht dat winkels het weigerden te handhaven.
[...]
Onzin, zelfs nu staat 80% van de bevolking achter het dragen van een mondkapje in het OV en publieke ruimtes.
Bron:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:24:
Onzin, zelfs nu staat 80% van de bevolking achter het dragen van een mondkapje in het OV en publieke ruimtes.
Bron:
Je vergeet dat het niet om absolute aantallen gaat, maar om het volume waarmee de mening wordt gedeeld.

:+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CMD-Snake
Bron:
Onzin, 67% kan niet wachten om die mondkapjes weg te doen, de naleving van de plicht is van 67% naar 38% gedaald. Algehele steun voor de mondkapjesplicht is rond de 61%, maar dat staat in schril contrast met de naleving.

(bron)

• Stoney3K
[...]

Bron:
Maar staan ze ook achter het uitdelen van boetes wanneer dat niet gebeurt?

• t_captain
Linkdrop: https://www.ed.nl/binnenl...erkoudheid-hebt~a1cbcebd/

Stel dat dit voor iedereen geldt. Misschien dankzij vaccinatie van kwetsbaren, misschien door de verandering van het virus. Dan is dit roch geen probleem?

Of zit er toch weer een adder onder het gras?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:07
Ik heb de RIVM data over varianten genormaliseerd naar eht aantal onderzochte monsters en vervolgens geplot. En hoewel de foutmarges op zulke getallen erg hoog zijn, ziet het er niet goed uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/VKi8SEY45GH7ojNheROIdhSq.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/R5FNH0oxYr3sjGWaeGococ3x.png

Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten
Excel-sheet: https://we.tl/t-Za9uGGbTpp

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, voor een één tot twee weken oude versie van ‘nu’. Ga er maar vanuit dat het inmiddels tot onder de 80% gezakt is :)
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:39:
Onzin, 67% kan niet wachten om die mondkapjes weg te doen, de naleving van de plicht is van 67% naar 38% gedaald. Algehele steun voor de mondkapjesplicht is rond de 61%, maar dat staat in schril contrast met de naleving.

([url="https://www.ioresearch.nl/actueel/nederlanders-verheugen-zich-op-post-coronatijd/"]bron
Je bron ondersteunt niet wat je zegt. Nu weet ik best dat je dat expres zo doet, dus jou zal ik niet proberen te overtuigen, maar voor de casual reader:

- Dat 67% verheugt zich op geen mondkapjes hoeven dragen betekent niet dat eenzelfde deel nu niet achter de verplichting staat van het dragen van een mondkapje in het OV.
- Daling van de het dragen van mondkapjes naar 38% gaat niet over het OV.

• t_captain
Balance schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:59:
Ik heb de RIVM data over varianten genormaliseerd naar eht aantal onderzochte monsters en vervolgens geplot. En hoewel de foutmarges op zulke getallen erg hoog zijn, ziet het er niet goed uit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ziet er een eind beter uit dan begin dit jaar met de Engelse. Kijk hoe hoog die al zat op de 7e sample.

• CMD-Snake
Follow The Money heeft onderzoek gedaan naar het "testen voor toegang" en de Stichting Open Nederland:
'Capaciteit Testen voor toegang grotendeels ongebruikt'
De capaciteit van Testen voor toegang wordt voor nog geen drie procent benut. Dagelijks kunnen 225.000 mensen zich laten testen om toegang te krijgen tot evenementen met meer dan vijftig bezoekers. In de eerste twee weken van juni maakten dagelijks gemiddeld 6000 mensen hier gebruik van en dat komt neer op 2,7 procent, meldt Follow The Money (FTM).

Stichting Open Nederland krijgt een vaste vergoeding voor de opgebouwde testcapaciteit, ongeacht of die gebruikt worden. Volgens FTM gaat het met de huidige capaciteit om 430.000 euro per dag.

Hoewel gemiddeld dus ruim 97 procent van de testcapaciteit ongebruikt blijft, wil het ministerie van VWS het aantal testlocaties uitbreiden. Voorlopig is het doel om eind juni dagelijks 300.000 tot 350.000 tests te kunnen uitvoeren. "Dat is nodig om een fijnmazig netwerk te creëren, waarbij testen laagdrempelig toegankelijk is en waarbij mensen ook op piekmomenten goed terecht kunnen", zegt een woordvoerder tegen FTM.
(NOS)

Ondanks het gebrek aan klanten krijgt SON wel per dag een aardige vergoeding ongeacht of ze testen afnemen of niet.

Het heeft er alle schijn van dat die testsamenleving een dure flop gaat worden, erg jammer van 1 miljard euro die beter besteed had kunnen worden.
eamelink schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:59:
- Dat 67% verheugt zich op geen mondkapjes hoeven dragen betekent niet dat eenzelfde deel nu niet achter de verplichting staat van het dragen van een mondkapje in het OV.
Het gaat hier primair om de mondkapjesplicht in de openbare ruimtes, de steun daarvoor is laag.
- Daling van de het dragen van mondkapjes naar 38% gaat niet over het OV.
Wederom, het gaat hier om de publieke binnenruimtes.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:07
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:03:
Ziet er een eind beter uit dan begin dit jaar met de Engelse. Kijk hoe hoog die al zat op de 7e sample.
Absoluut waar, maar wel onder hele verschillende omstandigheden. De Alpha-variant kwam op in het najaar met nog niemand gevaccineerd, terwijl deze Delta-variant het zelfs lukt om midden in de zomer op te komen met een redelijk gedeelte van de bevolking gevaccineerd. Ik maak me niet direct zorgen voor de zomer, maar meer voor september/oktober.

De Britten lopen een stukje voor en daar ligt de R ook al op 1,5 voor de Delta-variant, die daar nu dominant is. Hopen dat wij er niet achteraan gaan (en voorbereiden voor als het wel gebeurd).

Hoe lang duurt het om zo'n mRNA vaccine aangepast te krijgen naar een nieuwe variant? Dat kon in een kwestie van maanden toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 16-06-2021 00:11 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@CMD-Snake en @Yaksa
Misschien de volgende keer de volledige context meenemen? In plaats van een nummer te quoten.
Jullie mengen verschillende standpunten door elkaar.

@CMD-Snake Misschien de volgende keer @eamelink bedanken dat het om verschillende stellingen gaat?
Nu komt het over alsof je de doelpalen wilt verschuiven omdat je perse gelijk wilt hebben terwijl je gewoon incompleet ben geweest.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Heb je het artikel ook gelezen? Het is jouw favoriete OMT-lid die voorstander is van de test-samenleving. Daar was jij toch ook zo fan van? ;)

• CMD-Snake
DevWouter schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:13:
@CMD-Snake Misschien de volgende keer @eamelink bedanken dat het om verschillende stellingen gaat?
Nu komt het over alsof je de doelpalen wilt verschuiven omdat je perse gelijk wilt hebben terwijl je gewoon incompleet ben geweest.
Ik verschuif niets gezien ik de hele tijd al spreek over de plicht in de publieke binnenruimtes.

Verwijderd

Balance schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Hoe lang duurt het om zo'n mRNA vaccine aangepast te krijgen naar een nieuwe variant? Dat kon in een kwestie van maanden toch?
Aanpassen, een paar uurtjes. Het oorspronkelijke vaccin is ook binnen een dag gemaakt. (zuivering peotecollen etc langer uiteraard). Het zal hem vooral zitten in extra testen en evt goedkeuring voor toelaten. Voordeel is wel dat pfizer nu wel al de gigantische productie-output ready heeft (voor evt booster oudje najaar)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Ik verschuif niets gezien ik de hele tijd al spreek over de plicht in de publieke binnenruimtes.
Als je daar al de hele tijd over spreekt dan is het niet terug te vinden in je recente posts.

Overigens zei ik dat "het overkomt alsof" omdat je probeert te bewijzen dat de andere er naast zit en jou niet begrijpt. Het helpt ook niet echt dat je vervolgens probeert te onderbouwen met een stelling die gewoon fout is (nee, het gaat niet alleen om publieke binnenruimtes).

Oprecht, als jij de ander had bedankt en een correctie had gemaakt dan had je een veel beter indruk gemaakt ipv iets wat op doelpalen verschuiven lijkt. Maar goed, dat is een tip voor de volgende keer ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:

[...]

Op het moment van invoeren was 3/4 van de bevolking voor een plicht. Dat advies werkte dus niet prima, er werd juist steeds harder gevraagd om een echte plicht. Dat de uitvoering niet optimaal was ben ik het mee eens, maar het gaat nu om de plicht zelf.
[...]
De meeste coronamaatregelen zijn een flauwe grap qua handhaving. Ruim tweederde van alle geschreven boetes zijn voor de avondklok, daarna volgt groepsvorming en de mondkapjes eigenlijk best weinig. Het had beter een advies kunnen blijven, een wet zonder tanden is veel kwalijker.
Tja, dat kun je blijven roepen, maar sinds het een plicht is zijn er wel veel meer mensen een mondkapje gaan dragen. Toen het nog een advies was liep de helft van de mensen zonder zo'n ding rond. Nadat het een plicht werd zo goed als iedereen. Dus je kunt blijven zeggen dat jij vindt dat het een advies had moeten zijn, de meeste mensen en vooral de praktijk hebben wat anders laten zien.
[...]
Nederland is die analyse wel verschuldigd na drie maanden bovenaan de stapel liggen. Dat verhaal van het onderscheid niet kunnen maken is een rookgordijn van het kabinet. Van Dissel zei al tijdens een briefing dat ze de impact van afzonderlijke maatregelen konden berekenen, alleen vroeg het kabinet er niet om.
Ze konden inderdaad een voorspelling geven. Niet een daadwerkelijk onderzoek die de maatregelen apart berekend. Maar ook hie geloof je de wetenschap niet, dus daar ga ik je ook niet van overtuigen. Als je je verdiept in hoe onderzoeken werken, zie je echter dat je hier gewoon geen gedegen onderzoek naar kunt doen. Je kunt wel een inschatting maken, maar daar neem jij geen genoegen mee.
Ze zijn ons wel een antwoord schuldig op deze vraag, alleen zal het antwoord vermoed ik een afgang zijn voor het kabinet.
Dat kun jij vermoeden, ik denk dat het wel mee zal vallen. Want zoals ik al aangaf, als het ook maar 1% heef tgeholpen zou dat 10-15 IC-plaatsen schelen. Plaatsen die er al niet meer waren.
[...]
De Jonge heeft nu slechts al drie keer gehint, eenmaal zelfs tijdens een persconferentie, dat hij bepaalde maatregelen wil overhevelen vanuit de tijdelijke wet naar de Wpg zodat ze een permanent karakter krijgen. Welke dat zijn is hij niet duidelijk over, maar hij speelt wel met het idee kennelijk.
Tuurlijk, want dan kun je ze bij een nieuwe uitbraak gelijk inzetten. Als we vorig jaar maart gelijk meer maatregelen hadden ingevoerd hadden we veel minder problemen gehad.
De wetenschap achter bepaalde dingen is nogal wisselend van kwaliteit geweest de afgelopen periode. Er zijn toch maatregelen (geweest) waar het echt zoeken is naar de ratio. Politieke motieven spelen ook een rol, die mondkapjes zijn er ook gekomen om de oppositie de wind uit de zeilen te halen.
Nee, de mondkapjes zijn er door druk van de bevolking gekomen. Dat heeft niets met de oppositie te maken. Er was gewoon teveel onrust door.
[...]
De meerderheid was er in de Tweede Kamer altijd dankzij de coalitie, steun van andere partijen was extra. Kijk maar naar het stemgedrag rondom alle ministeriële regelingen. De coalitie legde hier een ijzeren stemdiscipline aan de dag, nu nog steeds. Geen enkele keer hebben VVD, CDA, D66 en CU De Jonge in de kou laten staan. Nu nog steeds krijgt hij die steun om zaken als de quarantaineplicht en de testsamenleving in te voeren. Buiten de coalitie om is GroenLinks nog zo'n beetje de enige die meegaat in die wetten.
Wat nogal logisch is, aangezien alles wat in de oppositie zit standaard anti-kabinets maatregelen is. Alleen GroenLinks gaat zijn eigen gang. Eigenlijk doet de oppositie hetzelfde als het kabinet, vooral eenstemmig zijn.
De rol van de Eerste Kamer is best klein geweest. Slechts een handjevol keren hoefden die in actie te komen: om de Twm goed te keuren, om avondklok 2.0 goed te keuren en om de quarantaineplicht en testsamenleving goed te keuren. Alle overige ministeriële regelingen konden zo ingevoerd worden.
Klopt, maar elke maatregel konden ze ook stoppen, wat ze geen enkele keer hebben gedaan. Gezien de situatie waar we inzaten is dat ook logisch, omdat de logische stappen zijn gevolgd. Het enige waar ze echt steken hebben laten vallen is de onderbouwing van de wet (waar ook een rechtzaak in eerste instantie over werd verloren). Dat was typisch iets dat de kamer had moeten opvangen.

[removed]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Op het moment van invoeren was 3/4 van de bevolking voor een plicht. Dat advies werkte dus niet prima, er werd juist steeds harder gevraagd om een echte plicht. Dat de uitvoering niet optimaal was ben ik het mee eens, maar het gaat nu om de plicht zelf.

[...]

Tja, dat kun je blijven roepen, maar sinds het een plicht is zijn er wel veel meer mensen een mondkapje gaan dragen. Toen het nog een advies was liep de helft van de mensen zonder zo'n ding rond. Nadat het een plicht werd zo goed als iedereen. Dus je kunt blijven zeggen dat jij vindt dat het een advies had moeten zijn, de meeste mensen en vooral de praktijk hebben wat anders laten zien.
Oftewel 25% wou een plicht, maar ging het zelf pas dragen op het moment dat het verplicht werd :')

• jadjong
  • Niet online
Die plicht is enkel handig om onderlinge confrontatie te voorkomen, je kan het dan makkelijk afschuiven met 'moet van Mark'.

• jadjong
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:04:
Follow The Money heeft onderzoek gedaan naar het "testen voor toegang" en de Stichting Open Nederland:

Ondanks het gebrek aan klanten krijgt SON wel per dag een aardige vergoeding ongeacht of ze testen afnemen of niet.

Het heeft er alle schijn van dat die testsamenleving een dure flop gaat worden, erg jammer van 1 miljard euro die beter besteed had kunnen worden.
Als je wilt dat elke festivalbezoeker eerst een date met een wattenstaafje heeft ontkom je niet aan die aantallen, dat ze al klaar staan voordat het eerste festival plaats vindt is alleen maar goede voorbereiding. Daarnaast is er een hoop capaciteit onbenut omdat een aantal potentiele afnemers hebben bedankt en genoegen nemen met max 50 man per zaaltje. Als die wel brood zagen in testen voor toegang en de capaciteit was niet op orde hadden we daar weer over zitten zeuren...

Overigens had die 1 miljard inderdaad beter naar mijn persoonlijke stichting kunnen gaan. :+

• Stoney3K
jadjong schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:25:
[...]

Als je wilt dat elke festivalbezoeker eerst een date met een wattenstaafje heeft ontkom je niet aan die aantallen, dat ze al klaar staan voordat het eerste festival plaats vindt is alleen maar goede voorbereiding. Daarnaast is er een hoop capaciteit onbenut omdat een aantal potentiele afnemers hebben bedankt en genoegen nemen met max 50 man per zaaltje. Als die wel brood zagen in testen voor toegang en de capaciteit was niet op orde hadden we daar weer over zitten zeuren...
Ik ben ook eens benieuwd hoeveel mensen er zitten te wachten op een festival met testen-voor-toegang. Vergeet niet dat een beetje festivalticket met camping een paar honderd euro kost, en je dus het risico loopt om dat geld door de plee te spoelen als je aan de poort positief test. Op een meerdaags festival kom je nog met een ander ding te zitten, namelijk dat de toegangstest maximaal 48 uur oud mag zijn. Kom je dus op vrijdag aan, is je test zondag niks meer waard en mag je een teststraat neer gaan zetten op het campingterrein.

Nog even los van de vrijwilligers die 2 weken lang bezig zijn om een festival op te bouwen, te draaien, en te breken, ga je die allemaal elke 2 dagen testen en iedereen stante pede weg schoppen die positief test? Lijkt me niet echt een heel erg haalbare situatie.

Dus dan blijven alleen de echte "beroeps" festivals over. Discotheek Copacabana in de binnenstad of het lokale filmhuis zit ook niet te wachten om iedereen aan de deur te controleren op vrijdag, die houden het dan mooi bij maximaal 50 man binnen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:57
Balance schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:59:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op zich is dit toch niet raar? De India-variant is besmettelijker dan de UK-variant, dus hij zal die laatste verdringen en in verhouding toenemen. Net als wat met de originele variant vs. de UK-variant gebeurde.

Vaccins zijn ook werkzaam tegen de India-variant, dus tot een run op de ziekenhuizen zou het niet moeten lijden. Wellicht een hobbel van een paar weken, en iets om waakzaam van te blijven, maar vooralsnog niet iets om van in paniek te raken.

Ik zou er wel voor pleiten om nog altijd gefaseerd de maatregelen af te schalen, niet ineens fases tegelijk te nemen.

• Stoney3K
t_captain schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:56:

Stel dat dit voor iedereen geldt. Misschien dankzij vaccinatie van kwetsbaren, misschien door de verandering van het virus. Dan is dit toch geen probleem?

Lijkt me ook in lijn der verwachting: Hogere besmettelijkheid, maar een minder heftig ziektebeeld.

Ik durf te wedden dat wanneer we bij de Omega variant aangekomen zijn dat het hele coronavirus niet meer is dan een klein irritatiefactortje in de winter. ;)

• autje
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:13:
[...]

Ik ben ook eens benieuwd hoeveel mensen er zitten te wachten op een festival met testen-voor-toegang. Vergeet niet dat een beetje festivalticket met camping een paar honderd euro kost, en je dus het risico loopt om dat geld door de plee te spoelen als je aan de poort positief test. Op een meerdaags festival kom je nog met een ander ding te zitten, namelijk dat de toegangstest maximaal 48 uur oud mag zijn. Kom je dus op vrijdag aan, is je test zondag niks meer waard en mag je een teststraat neer gaan zetten op het campingterrein.
Om hier even op in te haken: dat is dus precies wat het filmfestival in Cannes gaat doen. Daar zal iedere geaccrediteerde iedere 48 uur opnieuw een test moeten laten doen, en daar richt het festival dus een test locatie (gratis) voor in.

Dat is ook de reden dat ik het nog een jaar aan me voorbij laat gaan, want dat is me te veel gedoe, en zo'n festival is zonder al dit soort maatregelen al hectisch genoeg. Maar voor een driedaags festival zou ik het wel overwegen me 'onderweg' een keer extra te laten testen.

• Stoney3K
autje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:20:
[...]

Om hier even op in te haken: dat is dus precies wat het filmfestival in Cannes gaat doen. Daar zal iedere geaccrediteerde iedere 48 uur opnieuw een test moeten laten doen, en daar richt het festival dus een test locatie (gratis) voor in.
En wat is dan het beleid voor iemand die tijdens het festival positief sneltest? Want in principe zou je dan in quarantaine moeten. Tijdens het filmfestival van Cannes liggen de hotelkamers daarvoor alleen niet bepaald voor het oprapen. ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:22:
[...]

En wat is dan het beleid voor iemand die tijdens het festival positief sneltest? Want in principe zou je dan in quarantaine moeten. Tijdens het filmfestival van Cannes liggen de hotelkamers daarvoor alleen niet bepaald voor het oprapen. ;)
Want mensen die bij dat festival zijn slapen normaal onder een brug?

• Stoney3K
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Want mensen die bij dat festival zijn slapen normaal onder een brug?
Normaal op een camping. Althans, wel op een feestje zoals Lowlands.

Misschien in Cannes niet, maar je kan natuurlijk ook niet in quarantaine gaan in een hotel waar alle andere festivalbezoekers vrij rond hobbelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2021 07:31 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:30:
[...]

Misschien in Cannes niet, maar je kan natuurlijk ook niet in quarantaine gaan in een hotel waar alle andere festivalbezoekers vrij rond hobbelen.
Dat kan prima want je mag je kamer niet uit? Dat is namelijk Quarantaine?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Stel dat dit voor iedereen geldt. Misschien dankzij vaccinatie van kwetsbaren, misschien door de verandering van het virus. Dan is dit roch geen probleem?

Het risico zal vooral zitten bij mensen met een slechte immuniteit, bijvoorbeeld bij ouderen is bekend dat het immuunsysteem slechter presteert.

Ik denk zelf dat de meest fragiele ouderen het laatste jaar wel zijn overleden door covid, de emmer superkwetsbaren is nu tijdelijk even leeg. Die groep wordt vanzelf weer groter en dan is het nog maar de vraag of zo’n massale verpleeghuisbesmetting weer zonder sterftegevallen zal aflopen.

• Stoney3K
franssie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:33:
[...]

Dat kan prima want je mag je kamer niet uit? Dat is namelijk Quarantaine?
Hoe komt je eten dan binnen? Roomservice in een maanmannetjespak door een grote sluis? En hoe gaat de WC precies gepoetst worden dan?

Volgens mij waren er in heel veel landen juist speciale quarantaine-hotels ingericht waar alléén mensen in quarantaine in zitten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Olav en Jack zaten nota bene tijdens de F1 uitzendingen recent gewoon in quarantaine in hun hotelkamer.

Eten wordt voor de deur gezet, niks aan het handje.

Een tent wordt ivm sanitair lastiger, maar dan zsm naar huis lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2021 07:37 ]

• Stoney3K
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Olav en Jack zaten nota bene tijdens de F1 uitzendingen recent gewoon in quarantaine in hun hotelkamer.
Je snapt hopelijk mijn standpunt wel, als je positief test op een festival waar je je tentje hebt opgeslagen, mag je dus gewoon het terrein waar je al een halve week woont niet meer op. Laat al je spullen maar staan, zoek het maar uit. Terug naar huis met OV of met iemand meerijden? Mag ook niet, want besmettingsrisico.

Al helemaal lullig als je een vrijwilliger bent met een kritieke functie op het terrein zoals de stage-manager. Of gaan we daar weer vrijstellingen voor krijgen waardoor het hele test-beleid wordt ondermijnd? Hoe wordt dat aangepakt bij de onderaannemers die (betaald) het licht en het geluid en andere infra verzorgen bijvoorbeeld?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Hoe komt je eten dan binnen? Roomservice in een maanmannetjespak door een grote sluis? En hoe gaat de WC precies gepoetst worden dan?

Volgens mij waren er in heel veel landen juist speciale quarantaine-hotels ingericht waar alléén mensen in quarantaine in zitten.
Wordt voor je deur gezet en dan kloppen ze. Echt niet gezien of gelezen het afgelopen jaar???

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jedi_Pimp
CMD-Snake schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:04:

[...]

(NOS)

[...]

Het gaat hier primair om de mondkapjesplicht in de openbare ruimtes, de steun daarvoor is laag.

[...]

Wederom, het gaat hier om de publieke binnenruimtes.
Toevallig gisteren ook een post aan gewijd in het andere topic:

Jedi_Pimp in "De Coronapas/testsamenleving in Nederland"

Je zou maar topambtenaar zijn binnen VWS en dit koste wat kost moeten implementeren, no questions asked :z

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:39:
[...]

Je snapt hopelijk mijn standpunt wel, als je positief test op een festival waar je je tentje hebt opgeslagen, mag je dus gewoon het terrein waar je al een halve week woont niet meer op. Laat al je spullen maar staan, zoek het maar uit. Terug naar huis met OV of met iemand meerijden? Mag ook niet, want besmettingsrisico.

Al helemaal lullig als je een vrijwilliger bent met een kritieke functie op het terrein zoals de stage-manager. Of gaan we daar weer vrijstellingen voor krijgen waardoor het hele test-beleid wordt ondermijnd? Hoe wordt dat aangepakt bij de onderaannemers die (betaald) het licht en het geluid en andere infra verzorgen bijvoorbeeld?
Ja allemaal heel lullig. Maar wat dan?
Niet testen en lekker rond laten hobbelen?

Praktijk zal wel zijn dat je met een ffp2 masker op ff je spullen pakt en dan moet wegwezen.

Je kunt wel overal problemen van blijven maken, maar ergens houdt het een keer op.

Ik wil niet testen want lastig
Ik wil niet prikken want gevaarlijk
Ik wil geen mondkapje op want lastig
Ik wil geen afstand houden want ongezellig

Maar ik wil wel op vakantie en naar de kroeg, oma mag niet dood en als ik een ongeluk krijg wil ik wel een IC bed.

Wat maakt die overheid er toch een bende van zeg.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2021 08:00 ]

• Stoney3K
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:57:
[...]

JA.

Word eens wakker en denk eens aan 'risico's accepteren'.

Op het moment dat iemand tijdens een festival positief test ben je al veel te laat en kan die persoon al het halve terrein hebben besmet, dus tijdens het festival testen heeft dan totaal geen zin meer.

Ik snap echt nog altijd niet dat mensen denken dat testen zo'n heilig hulpmiddel is waarmee je het besmettingsrisico naar nul krijgt. Dat is gewoon niet het geval, het is een momentopname, en de enige manier waarop dat effectief werkt is als je de minuut dat je aan de poort staat je test kan doen, en je daarna niet meer het terrein af mag. Elke keer er opnieuw op is opnieuw testen.

Wordt voor iets als een café of discotheek dus leuk, want iedereen die een rookpauze heeft gehad mag dan gelijk weer opnieuw een sneltestje doen. Zie je het al voor je?

Nee, ik test niet, maar dat betekent ook dat ze mijn geld voor een festivalkaartje ook kunnen vergeten. Dan blijf ik wel thuis tot het niet meer hoeft. Of vind je dat ook egoïstisch?

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2021 08:01 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:00:
[...]

JA.

Wakker... Ah... Ik krijg wat fijne associaties... 7(8)7

Risico's accepteren is iets anders dan stampvoetend als een kleine kleuter overal tegenin gaan.

Het risico hoeft niet nul te zijn, maar het lijkt me wel verstandig om bij grote evenementen (500+?), Zeker met binnenruimtes we best een poging mogen doen om op simpele wijze het risico te verminderen.
Op het moment dat iemand tijdens een festival positief test ben je al veel te laat en kan die persoon al het halve terrein hebben besmet, dus tijdens het festival testen heeft dan totaal geen zin meer.

Ik snap echt nog altijd niet dat mensen denken dat testen zo'n heilig hulpmiddel is waarmee je het besmettingsrisico naar nul krijgt. Dat is gewoon niet het geval, het is een momentopname, en de enige manier waarop dat effectief werkt is als je de minuut dat je aan de poort staat je test kan doen, en je daarna niet meer het terrein af mag. Elke keer er opnieuw op is opnieuw testen.

Wordt voor iets als een café of discotheek dus leuk, want iedereen die een rookpauze heeft gehad mag dan gelijk weer opnieuw een sneltestje doen. Zie je het al voor je?

Nee, ik test niet, maar dat betekent ook dat ze mijn geld voor een festivalkaartje ook kunnen vergeten. Dan blijf ik wel thuis tot het niet meer hoeft. Of vind je dat ook egoïstisch?
Neehoor, blijf lekker thuis zitten mokken over de hel waar je in terecht bent gekomen. Denk dat dat festival er gezelliger van wordt. Das juist heel sociaal. Dank namens de schapen op het festival! d:)b

• Number10
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:59:
[...]
Dat 67% verheugt zich op geen mondkapjes hoeven dragen betekent niet dat eenzelfde deel nu niet achter de verplichting staat van het dragen van een mondkapje in het OV.
Maar het was toch ook geen 67% van alle ondervraagden? Als ik de koptekst van de grafiek tenminste goed begrijp. Zie ook de koptekst van tabel 3 op pagina 14 van in de PDF.

Het ging volgens mij om 67% van een deelgroep (85%) die zich überhaupt verheugden op het afschaffen van maatregelen. Extreem duidelijk is het mij methodologisch niet (dus wellicht zit ik ernaast) maar 15% kreeg denk ik ook geen vervolgvraag voorgelegd over het soort maatregel.

Het was dus als ik het op deze manier terugreken zo'n 50% van de totaal ondervraagden. Klopt dat volgens jou ook @CMD-Snake?

Alsof je bij een pretpark (85%) en een bejaardentehuis (15%) gaat vragen of mensen plezier beleven aan een attractiepark en alleen zo ja, welke attractie dan. Vervolgens blijkt dat 67% een ritje in de achtbaan het leukste te vinden. Maar dat zullen vermoedelijk vooral respondenten uit de eerste groep (85%) betreffen.

Linksom of rechtsom doet het er volgens mij alleen geen snars toe als het aankomt op beleidsbeslissingen. We gaan ook niet heel Nederland volbouwen met een bepaalde attracties als dat de uitkomst is van zo'n enquete, En in dit geval is het ook nog een achtbaan waar 50% van de mensen verplicht in moet meerijden omdat de andere helft dat graag wil.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• redwing
Laguna schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 01:58:
[...]

Oftewel 25% wou een plicht, maar ging het zelf pas dragen op het moment dat het verplicht werd :')
Tja, ik heb ook nooit gezegd dat mensen logische wezens zijn ;)

[removed]

• t_captain
Balance schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Absoluut waar, maar wel onder hele verschillende omstandigheden. De Alpha-variant kwam op in het najaar met nog niemand gevaccineerd, terwijl deze Delta-variant het zelfs lukt om midden in de zomer op te komen met een redelijk gedeelte van de bevolking gevaccineerd. Ik maak me niet direct zorgen voor de zomer, maar meer voor september/oktober.
En toch, voor verdringing zijn de omstandigheden of de absolute R-waarde niet zo van belang. Je vergelijkt de verhoudingen tussen virusvarianten A en B, en de sneheid hoe die verhouding verandert wordt bepaald door de verhouding RA/RB.

Verdringing bij een R=1.3 vs. 1.0 verloopt relatief gezien hetzelfde als bij R=0.65 vs. 0.5.
De Britten lopen een stukje voor en daar ligt de R ook al op 1,5 voor de Delta-variant, die daar nu dominant is. Hopen dat wij er niet achteraan gaan (en voorbereiden voor als het wel gebeurd).
[...]
Ik kan geen 1.5 lezen in de cijfers. De wekelijkse groeisnelheid van de covid-besmettingen is opgelopen naar zo'n 40% (corresponderend met R=1.22). Nu lijkt hij weer iets op zijn retour, laatste sample is een groeisnelheid van 27%.

Bij een verdringing van zo'n 80% is de R-waarde gestegen van pakweg 0.9 naar 1.2. Dat levert een schatting op van +42% besmettelijkheid, in lijn met wat de media zeggen. Die 1.2 lijkt wel een beetje een piek; als we over een iets langere periode kijken dan zit het eerder op 30%.

De verdringingssnelheid in NL lijkt te wijzen op 35% extra besmettelijkheid (ruw) en 20 - 35% als we rekening houden met het import-effect.

Met een R-waarde die hier ruim onder de 0.8 ligt met een sterke dalende trend, voorzie ik wel verdringing maar geen vierde golf.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:39:
[...]

Sorry hoor, maar als je met het vliegtuig aankomt doet iedereen die stappen ook gewoon, bagage ophalen, met het OV naar huis, of met iemand meerijden. Daarna pas (als ze het al doen) in quarantaine.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• rik86
  • Laatst online: 21:58

Als de kans op ernstiger ziekteverloop verder wel vergelijkbaar is, dan is een nog lastiger te herkennen variant wel vervelend lijkt mij?

Aan de andere kant, als dat de primaire reden voor de hogere R is, namelijk niet besmettelijker, maar gedrag, dan is t wel weer prima nieuws lijkt mij

• redwing
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:00:
[...]
JA.

Dat risico accepteren is ook precies wat we doen. Als we dat niet deden zouden we nl. alles dicht laten. Maar risico's accepteren is wat anders dan zoveel mogelijk risico nemen. We testen om dat risico acceptabel te krijgen maar accepteren ook dat er alsnog een risico blijft.

Dus misschien moet je er eens van afstappen dat we alleen 0 risico accepteren. Zo werkt het nl. niet.
Als we dit testen niet zouden hebben zou het risico te groot zijn en zouden er geen festivals gehouden worden. Oftewel precies wat je nu ook hebt. Voor jou verandert er dus helemaal niets. Dus ik snap je probleem niet zo? Of ben je jaloers dat andere mensen het risico wel acceptabel maken door het testen te accepteren en daarmee wel naar een festval kunnen?

[removed]

• t_captain
rik86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:33:
[...]

Als de kans op ernstiger ziekteverloop verder wel vergelijkbaar is, dan is een nog lastiger te herkennen variant wel vervelend lijkt mij?

Aan de andere kant, als dat de primaire reden voor de hogere R is, namelijk niet besmettelijker, maar gedrag, dan is t wel weer prima nieuws lijkt mij
Ik denk dat een variant die minder herkenbaar is in de symptomen, vooral meer discipline vraagt.

Een vierde golf is overigens niet het einde van de wereld. Zo zijn in UK de besmettingen inniddels bijna verviervoudigd, maar de sterfte nog maar zo’n 50% toegenomen (en bij zeer lage getallen).

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:28:
[...]
Met een R-waarde die hier ruim onder de 0.8 ligt met een sterke dalende trend, voorzie ik wel verdringing maar geen vierde golf.
Hamvraag is uiteraard: wat zou nu het grote verschil moeten maken met het VK?

Loopt Nederland niet juist achter op het VK met vaccineren? Er zijn natuurlijk allerlei variabelen die daar weer doorheen kunnen fietsen zoals het aantal eerste dosis vs. meerdere doses.

Ter info: de kiemsurveillance is als ik het goed begrijp geen actuele weerspiegeling, maar loopt achter omdat er eerst moet worden gesequenced. Het zou mooi zijn als er een screening is waarmee verdachte gevallen Delta kunnen worden opgepikt. Met die gegevens kom je wellicht tot een andere (voorlopige) conclusie op dit moment, maar wellicht ook juist niet.

Het is o.a. ook de situatie in het VK die een discussie over het afschaffen van maatregelen wat mij betreft ook tamelelijk preliminair maakt. Mooi als je voorspelling klopt en R<1 blijft, nog mooier als R<<1 is, maar tamelijk rampzalig als je voorspelling niet klopt en R>1 wordt zoals vorig jaar. Ik zie wel heel veel gelijkenissen in ieder geval en dan staan we er qua ziekenhuisopnames en daling daarvan ook nog slechter voor.

• t_captain
Number10 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Hamvraag is uiteraard: wat zou nu het grote verschil moeten maken met het VK?
Wat ook de oorzaak (of waarschijnlijk: combinatie van oorzaken) is, de R-waarde is hier lager dan hij in UK was direct voor de opkomst van de Delta variant. Dat maakt een substantiel verschil.

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:57:
[...]

Praktijk zal wel zijn dat je met een ffp2 masker op ff je spullen pakt en dan moet wegwezen.

Je kunt wel overal problemen van blijven maken, maar ergens houdt het een keer op.

Ik wil niet testen want lastig
Ik wil niet prikken want gevaarlijk
Ik wil geen mondkapje op want lastig
Ik wil geen afstand houden want ongezellig

Maar ik wil wel op vakantie en naar de kroeg, oma mag niet dood en als ik een ongeluk krijg wil ik wel een IC bed.

Wat maakt die overheid er toch een bende van zeg.
Grappig om te zien hoe je weer in een reflex belandt om de spot te drijven met criticasters door allerlei dwarsverbanden te leggen en je post af te sluiten met een karikaturale "government bad" oneliner.
Kritiek op een beleid c.q. plicht van massaal asymptomatisch testen heeft niets te maken "overal een probleem van maken" maar met het hanteren van een gezond verstand. Of hebben talloze IC-artsen, andere medisch experts en/of zorgverzekeraars ook de tendens om overal een probleem van te maken en te zeuren om het zeuren (dit zal wel weer een autoriteitsargument zijn)? Los van het financiële plaatje, dat in de verste verte geen kosten per gered levensjaar rechtvaardiging voorstelt, werkt het simpelweg niet. Ik nodig je uit om in het andere (Coronapas/testsamenleving) topic eens te komen buurten en de bronnen te checken die hieraan ten grondslag liggen :)

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:12:
[...]
Wat ook de oorzaak (of waarschijnlijk: combinatie van oorzaken) is, de R-waarde is hier lager dan hij in UK was direct voor de opkomst van de Delta variant. Dat maakt een substantiel verschil.
Op grond van testen die vooral op eigen initiatief plaatsvinden toch? Percentage positief is wel flink lager.

• autje
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Die mensen hebben natuurlijk al een hotelkamer of appartement, dus daar mogen ze dan wat langer blijven zitten... :). Maar dat gaat wel in de papieren lopen. Ik weet niet hoe streng de controle op zo'n quarantaine gaat zijn, maar je komt in ieder geval geen filmzaal meer binnen.

Mensen vanuit de UK zijn in het ongewisse (of noem het paniek :P), want die zouden eigenlijk ook vooraf nog in quarantaine moeten zoals het er nu voorstaat. De filmjournalistiek is geen vetpot, dus dat is wel een dingetje voor die mensen. Met een 'werkverklaring' zou je er wel in mogen, maar een hoop is freelancer, dus zie maar eens zo'n verklaring te krijgen.

Sommige bekende filmcritici uit de US blijven sowieso nog even thuis.

Ik wacht wel op Venetië (eerste week september)...

• autje
[...]

LOL, nee. We're not animals.
Pagina: 1 ... 48 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.