"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ken iemand die zit al sinds juni vorig jaar ziek thuis zit met long covid, totaal geen hoogte meer van te krijgen. Volgens mij vindt hij het wel prima zo, de instellingen en fysios staan ook in beide handen te wrijven met al die potentiële arbeidsongeschikten en maandenlange behandeling.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:02:
[...]
'geen extreme maatregelen' zoals een permanente anderhalvemeter-samenleving?
Vertel mij eens, hoe wil je long-covid gaan voorkomen zonder die anderhalve meter?
Long covid patiënten krijgen de zorg gewoon vergoed door zorgverzekeraars. Win win voor iedereen
Tot op heden is daar dus nog geen bewijs van, want gevaccineerden kunnen nog altijd zonder symptomen besmet raken.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:07:
[...]Het korte antwoord is in elk geval dat elk corona vaccin effectief is om long-covid te voorkomen.
En raad eens waar nog altijd kans op is als je corona krijgt zonder symptomen... juist, long-covid.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hoe kom je bij de hokjes? Of interpreteer je "schermen" op een andere manier dan hier werd bedoeld, namelijk TV schermen.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Ik moet ook zeggen dat ik dat indelen van een terras in 'hokjes' helemaal geen verkeerd idee vind. Als ik dan met een groepje aan tafel ga zitten hoef ik niet mee te genieten van de buren die met 20 decibel meer denken te moeten gaan beppen.
Heb je daar een bron bij?Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:08:
[...]
En raad eens waar nog altijd kans op is als je corona krijgt zonder symptomen... juist, long-covid.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik lees alleen maar ik, ik, ik. Als jij naar een sociaal iets als een cafe gaat, dan kun je dit soort dingen verwachten. Wil je dat niet, blijf je lekker thuis met je vrienden. Het is allemaal niet zo moeilijk...Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:04:
[...]
Dat ligt er maar net aan met welk doel ik naar een terras ga op dat moment. Wanneer ik dat doe om bij te kletsen met mijn vrienden die ik al even niet meer heb gezien, dan heb ik weinig behoefte aan een stoorzender die een tafel verderop denkt dat ie graag veel aandacht wil hebben -- maar wanneer ik er kom omdat ik na een lange week even af wil schakelen dan vind ik juist dat je contact moet kunnen hebben met iedereen.
Net zoals ik het alleen maar irritant vind als iemand in mijn oor zit te schreeuwen als ik zit te eten, maar wanneer ik op een concert sta vind ik dat alleen maar leuk en erbij horen.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Je maakt een serieuze denkfout. Ja, je kan besmet raken, maar die kans is veel kleiner. Dus vaccineren helpt indirect wel degelijk tegen Long-Covid. Als je bewijs wil zien verwijs ik je maar weer naar de dagelijkse cijfers.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:08:
[...]
Tot op heden is daar dus nog geen bewijs van, want gevaccineerden kunnen nog altijd zonder symptomen besmet raken.
En het fijne is dat hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe beter dit proces werkt.
Lees hier het verschil tussen een café en een restaurant dus.Cliffie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Ik lees alleen maar ik, ik, ik. Als jij naar een sociaal iets als een cafe gaat, dan kun je dit soort dingen verwachten. Wil je dat niet, blijf je lekker thuis met je vrienden. Het is allemaal niet zo moeilijk...
Headlines:
* UK / Alpha variant is veruit dominant en redelijk stabiel. Laatste 5 weken aandeel 97%, 96%, 96%, 96, 97%%. Dus andere varianten hebben een klein stukje terrein gewonnen, maar dat terrein is bescheiden en vooralsnog constant. Verdringing is momenteel vooral onderling en (nog) niet ten koste van de dominante Alpha variant.
* Gamma P1 variant: deze is al wat langer gevestigd in ons land. Een aantal weken op rij zat hij heel stabiel tussen 1.4 en 1.8%. Toen ging hij wat stijgen. Week 18 t/m 20: 2.0%, 1.9%, 2.7%. Maar in week 21 week is hij weer omlaag tot 1.3%.
Met deze kleine aantallen zijn de foutmarges relatief groot. Het lijkt erop dat P1 een stabiel en kleinschalig bestaan heeft opgebouwd. Hij is inmiddels alweer een maand of 3 in het land en is nooit hoger geweest dan die 3%. Ik denk dat we deze langzaam maar zeker kunnen gaan afschrijven, zoals de Zuid-afrikaanse variant een paar weken geleden. Ik volg hem zo lang hij boven de 1% is, maar zie op dit moment geen bedreiging.
* Delta variant B.1.617.2 (India): is inmiddels 7 weken op rij geobserveerd. Heeft in die tijd voet aan de grond gekregen, maar is nog kleinschalig. Zit voor het eerst boven 1%.
Aandeel week 15 t/m 21: 0.1, 0.1, 0.3, 0.1, 0.4, 0.5, 1.1 %
Gemiddelde positieve tests per dag:
* week 15 (12-4 t/m 18-4): 7596
* week 16 (19-4 t/m 25-4) 8186
* week 17 (26-4 t/m 2-5) 6639
* week 18 (3-5 t/m 9-5) 7487
* week 19 (10-5 t/m 16-5) 5449
* week 20 (17-5 t/m 23-5) 4009
* week 21 (24-5 t/m 30-5): 3026
Ik ga met deze getallen projecteren hoeveel van de dagelijkse positieve tests de Gamma variant zouden betreffen. Dat geeft de volgende getallen in week15…21: 5, 5, 20, 5, 21, 21, 35.
Het lijkt dus of ook hier (in de absolute aantallen) de Indiase variant aan het toenemen is. Dat wijst op een R voor deze variant van >1. Dit is zorgwekkend, we zouden UK achterna kunnen gaan.
Een kleine geruststelling: de Engelse variant deed in 4 weken een toename die deze variant in 6 weken bereikt. De verdringing gaat dus iets langzamer en dat wijst op een "extra besmettelijkheid" die iets lager is dan de 30 a 35% die de Engelse indertijd had. Redelijk in lijn met mijn eerdere observaties van 25 a 30%.
Ik zou hopen op meer data. De kleine steekproefgrootte maakt grote marges: het 95% BI van de laatste 35 ligt namelijk van 10 tot 60 positieve tests. Ook mis ik data over recentere weken. Van week 20 tot week 21 daalden de positieve tests met ongeveer 25% (R=0.85). Daarna is R verder gedaald. Is die daling wel voldoende om de Gamma variant weg te drukken? Vooral vragen op dit moment.
* E484K mutatie: die komt op twee varianten voor. Een daarvan (Eta stam) lijkt uitgestorven. De andere (Alpha stam) lijkt een stabiel maar kleinschalig bestaan te hebben.
* B.1.621 (Colombia): Kleinschalig gevestigd. Vorige week schreef is dat hij relatief iets toenam, maar die trend is nu gebroken. Geen observaries in week 21. Lijkt dus ook een klein bestaan te hebben en is misschien zelfs aan het verdwijnen.
Samenvatiing:
1 bedreiging op de radar en dat is de Delta variant. Lijkt in absolute aantallen toe te nemen van week 15 tot 21, maar onduidelijk of die toename doorzet in week 22, 23, 24.
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 15-06-2021 19:09 ]
Ik had het dus over lage doorzichtige schotten die je vaak ook tussen tafeltjes op terrassen ziet in het buitenland. Zelfs al vóór de covid-pandemie.Laguna schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Hoe kom je bij de hokjes? Of interpreteer je "schermen" op een andere manier dan hier werd bedoeld, namelijk TV schermen.
Uh... blijkbaar heb je iets meer uitleg nodig, want wat je schrijft is onjuist. Geen ramp.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:08:
[...]
Tot op heden is daar dus nog geen bewijs van, want gevaccineerden kunnen nog altijd zonder symptomen besmet raken.
En raad eens waar nog altijd kans op is als je corona krijgt zonder symtomen... juist, long-covid.
Long covid krijg je als gevolg van besmet te worden van Covid waarbij je vervolgens goed ziek wordt en na herstel de klachten houdt. Ben je gevaccineerd dan zou je niet ziek meer moeten worden en als je niet ziek wordt kan je ook geen klachten ontwikkelen die je daarna blijft houden.
Zonder symptonen long covid krijgen is dan ook zeer onwaarschijnlijk. Long covid is namelijk het ziektebeeld houden ondanks dat je hersteld bent.
Ben je gevacineerd? Dan krijg je niet het ziektebeeld.
Krijg je geen ziektebeeld? Dan kan je ook geen langdurige covid symptonen ontwikkelen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Maar dan is het voor jou toch juist fijn dat die anderhalve meter tussen tafeltjes in een restaurant blijft bestaan?Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:17:
[...]Lees hier het verschil tussen een café en een restaurant dus.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waar komen dan die nieuwsberichten vandaan van asymptomatische covid-besmettingen die maanden na afloop ineens vage klachten lijken te krijgen zoals vermoeidheid en futloosheid?DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Krijg je geen ziektebeeld? Dan kan je ook geen langdurige covid symptonen ontwikkelen.
Tuurlijk kan dat een heel groot stuk psychosomatisch zijn, maar ik dacht juist dat ze dát bedoelen met long-covid: Schijnbaar niets aan de hand in het begin, maar juist klachten die zich pas maanden na besmetting manifesteren.
Tussen tafeltjes vind ik dat ook best, in ieder geval in een restaurant. Maar aan een tafeltje wil ik toch graag naast mijn vrienden kunnen zitten zonder anderhalve meter.Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:20:
[...]
Maar dan is het voor jou toch juist fijn dat die anderhalve meter tussen tafeltjes in een restaurant blijft bestaan?
Net zoals ik anderhalve meter op straat alleen maar een stuk goed fatsoen vind, maar ik in de kroeg toch liever met mijn neus bovenop de band wil kunnen staan.
Een selectieve anderhalvemeter-samenleving vind ik prima. Een algemene anderhalvemeter-samenleving niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 15-06-2021 16:23 ]
Als jij mij een bron geef wil ik best wel een keertje uitzoeken.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:21:
[...]
Waar komen dan die nieuwsberichten vandaan van asymptomatische covid-besmettingen die maanden na afloop ineens vage klachten lijken te krijgen zoals vermoeidheid en futloosheid?
Het is vaak lichaamelijk zoals dat je longcapiciteit niet hersteld.Tuurlijk kan dat een heel groot stuk psychosomatisch zijn, maar ik dacht juist dat ze dát bedoelen met long-covid: Schijnbaar niets aan de hand in het begin, maar juist klachten die zich pas maanden na besmetting manifesteren.
Onjuist. Ook mensen met milde klachten kunnen long covid ontwikkelen. Zie: https://www.advisory.com/.../04/14/long-term-symptomsDevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Uh... blijkbaar heb je iets meer uitleg nodig, want wat je schrijft is onjuist. Geen ramp.
Long covid krijg je als gevolg van besmet te worden van Covid waarbij je vervolgens goed ziek wordt en na herstel de klachten houdt. Ben je gevaccineerd dan zou je niet ziek meer moeten worden en als je niet ziek wordt kan je ook geen klachten ontwikkelen die je daarna blijft houden.
Zonder symptonen long covid krijgen is dan ook zeer onwaarschijnlijk. Long covid is namelijk het ziektebeeld houden ondanks dat je hersteld bent.
Ben je gevacineerd? Dan krijg je niet het ziektebeeld.
En ga zo maar door, internet staat er vol mee.
Ik zou met je prikkie nog wel even niet te vroeg juichen of je wel zo beschermd bent tegen long covid.
Idempotent.
De klachten van long covid lijken ook wel op die van burn-out trouwens, of iig het heeft er wat van weg.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:21:
[...]
Waar komen dan die nieuwsberichten vandaan van asymptomatische covid-besmettingen die maanden na afloop ineens vage klachten lijken te krijgen zoals vermoeidheid en futloosheid?
Tuurlijk kan dat een heel groot stuk psychosomatisch zijn, maar ik dacht juist dat ze dát bedoelen met long-covid: Schijnbaar niets aan de hand in het begin, maar juist klachten die zich pas maanden na besmetting manifesteren.
RIVM heeft dit gezegd (niet op de eigen website maar wel tegen de NOS):
Apart dat juist die leeftijdsgroep genoemd wordt? Deze mensen zitten allemaal aan elkaar te lebberen ofzo?Het RIVM wil dat alle jongeren tussen de 17 en 24 jaar die terugkomen van een vakantie in Portugal of Spanje zich laten testen op corona. Ook als zij geen klachten hebben. "We zien in de afgelopen week een toename van jongeren die na een vakantie in het buitenland positief testen op corona", zegt het RIVM.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Je zou bijna gaan denken dat mensen eerder burn-out klachten krijgen door de situatie van afgelopen anderhalf jaar, en artsen dat heel gauw als 'prullenbakdiagnose' onder long-covid gooien?Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:25:
[...]
De klachten van long covid lijken ook wel op die van burn-out trouwens, of iig het heeft er wat van weg.
Ik beweer nergens dat je extreme klachten hoef te hebben, daarom is long covid ook zo zorgelijk.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:24:
[...]
Onjuist. Ook mensen met milde klachten kunnen long covid ontwikkelen. Zie: https://www.advisory.com/.../04/14/long-term-symptoms
Als de prik helpt tegen covid dan helpt het ook tegen long covid.Ik zou met je prikkie nog wel even niet te vroeg juichen of je wel zo beschermd bent tegen long covid.
De klachten komen op mij over als dezelfde klachten bij de ziekte van Pfeiffer. Niet aan te tonen want bijna iedereen heeft dat virus maar bij sommigen leidt het tot vervelende klachten.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:27:
[...]
Je zou bijna gaan denken dat mensen eerder burn-out klachten krijgen door de situatie van afgelopen anderhalf jaar, en artsen dat heel gauw als 'prullenbakdiagnose' onder long-covid gooien?
Overigens bestaat er ook zoiets als long flu met gelijkwaardige effecten.
Maar "lijkt op" is niet "gelijk aan"Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:25:
[...]
De klachten van long covid lijken ook wel op die van burn-out trouwens, of iig het heeft er wat van weg.
Het probleem was dat men in eerste instantantie long-covid niet herkende en daarom ging men op zoek naar andere oorzaken. Tot dat ze het vermogen van de longen ging doormeten en merkte dat de patient niet hersteld was.
Mogelijk zal je eerder het omgekeerde zien, waarbij de prulenbak diagnose is dat het tussen de oren zit.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:27:
[...]
Je zou bijna gaan denken dat mensen eerder burn-out klachten krijgen door de situatie van afgelopen anderhalf jaar, en artsen dat heel gauw als 'prullenbakdiagnose' onder long-covid gooien?
https://www.theguardian.c...-more-prone-to-long-covid
Ik snap dat je Long-Covid geen leuk onderwerp vindt, maar de onderzoeken en cijfers maken dit gewoon een serieus probleem.
Dat we er geen anderhalve meter samenleving voor moeten in stand houden is ook al gezegd, ik snap eigenlijk niet waarom je het zo lastig vind om mee te gaan in het overduidelijke antwoord dat vaccineren de oplossing is.
Elke maatregel die de R drukt werkt indirect tegen Long-Covid. Aangezien vaccineren besmettingen sterk drukt helpt dit ook tegen long-covid, Dat er alsnog mensen besmet raken is zolang de R pnder de 1 blijft een zich zelf oplossend en hanteerbaar probleem.
[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2021 17:08 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Maar dan kom je wel bij de vraag: Bij welke mate van symptomen loop je dan het risico op long-covid?DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:31:
[...]
Maar "lijkt op" is niet "gelijk aan"
Het probleem was dat men in eerste instantantie long-covid niet herkende en daarom ging men op zoek naar andere oorzaken. Tot dat ze het vermogen van de longen ging doormeten en merkte dat de patient niet hersteld was.
Want zelfs met 100% prikken ga je niet voorkomen dat iemand een snotneus krijgt. En om heel eerlijk te zijn, als covid straks betekent dat je er een week lang geen smaakvermogen van hebt en 3 dagen een fikse verkoudheid, dan zou het mij eerlijk gezegd geen bal meer uitmaken of we een miljoen besmettingen per dag krijgen.
Daar weet men nog echt te weinig van af. Zelfs long covid an sich is niet eens simpel te duiden of in cijfers uit te drukken (men komt atm schijnbaar niet verder dan een procentuele schatting uit een enquête waar men gevraagd is of ze voldoen aan een uiterst vaag ziektebeeld).DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:29:
[...]
Als de prik helpt tegen covid dan helpt het ook tegen long covid.
Als je echt bang bent long covid te krijgen, dan zou ik niet helemaal god-mode gaan als die post 2e spuit 60-plussers die ik nu buiten zie
Idempotent.
Jep, zoals ik dat artikel uit de Guardian lees is dit iets wat meerdere virusinfecties kunnen veroorzaken, alleen is COVID op dit punt wel een gemene.Wolly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:31:
[...]
Overigens bestaat er ook zoiets als long flu met gelijkwaardige effecten.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Of het ligt nu vooral heel erg onder een vergrootglas tegenover andere virusinfecties in het verleden.roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:35:
[...]
Jep, zoals ik dat artikel uit de Guardian lees is dit iets wat meerdere virusinfecties kunnen veroorzaken, alleen is COVID op dit punt wel een gemene.
Dat is statistisch extreem onwaarschijnlijk.Het aantal gevallen is te groot om dit een uitzondering te noemen en te groot om denkbeeldig te zijn.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:35:
[...]
Of het ligt nu vooral heel erg onder een vergrootglas tegenover andere virusinfecties in het verleden.
Met de griepepidemie van 2018 hadden we anders dit wel terug zien komen in de pers.
Het is geen medische diagnose. Staat ook in dat bronnetje van yaksa. Het is een door patiënten bedacht ziektebeeld.xzaz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:35:
long-covid bestaat toch niet? Het is geen éénduidige ziekte maar een algemene term voor langdurige klachten die eventueel betrekking zouden kunnen hebben op klachten die voortkomen vanuit Covid19?
Idempotent.
Long-covid is ook geen ziekte, maar een gebrek aan herstel die wel verwacht wordt.xzaz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:35:
long-covid bestaat toch niet? Het is geen éénduidige ziekte maar een algemene term voor langdurige klachten die eventueel betrekking zouden kunnen hebben op klachten die voortkomen vanuit Covid19?
Men weet inmiddels echter wel hoe ze de kans kunnen minimaliseren.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:34:
[...]
Daar weet men nog echt te weinig van af. Zelfs long covid an sich is niet eens simpel te duiden of in cijfers uit te drukken (men komt atm schijnbaar niet verder dan een procentuele schatting uit een enquête waar men gevraagd is of ze voldoen aan een uiterst vaag ziektebeeld).
En die enquete is representatief genoeg dat je het percentage over alle alle covid patienten in Nederland kan toepassen.
Dus het is volgens jou niet mogelijk dat die klachten er bij andere virusinfecties wel zijn geweest, maar gewoon onder een ander breed hokje zijn gegooid door een arts, op bijvoorbeeld burn-out, depressie, of ME?roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:37:
[...]
Dat is statistisch extreem onwaarschijnlijk.Het aantal gevallen is te groot om dit een uitzondering te noemen en te groot om denkbeeldig te zijn.
Met de griepepidemie van 2018 hadden we anders dit wel terug zien komen in de pers.
Welnee, voorheen had je de griep en voelde je je niet lekker. Als je na een tijdje nog klachten had dan was dat zo en deed je het rustiger aan.roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:37:
[...]
Dat is statistisch extreem onwaarschijnlijk.Het aantal gevallen is te groot om dit een uitzondering te noemen en te groot om denkbeeldig te zijn.
Nu heb je een handvat van jewelste als je iets voelt na een besmetting. Sterker nog, je krijgt erkenning van je klachten! Het ligt niet aan jou. Ik ontken niet dat er klachten zijn die problematisch zijn, maar om nu te beweren dat het statistisch extreem onwaarschijnlijk is dat die voorheen uitzonderingen waren?
Er zit een hele bedrijfstak handenwrijvend te kijken naar al die mensen die erkenning zoeken met eurotekens in de ogen.
Er schijnt een causaal verband te zijn tussen de ernst van je ziektebeeld ten tijde van covid en het gebrek aan herstel daarna.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:34:
[...]
Maar dan kom je wel bij de vraag: Bij welke mate van symptomen loop je dan het risico op long-covid?
100% garantie is er nooit, maar we kunnen vrij makkelijk van 70% naar 99,95% garantie gaan.Want zelfs met 100% prikken ga je niet voorkomen dat iemand een snotneus krijgt. En om heel eerlijk te zijn, als covid straks betekent dat je er een week lang geen smaakvermogen van hebt en 3 dagen een fikse verkoudheid, dan zou het mij eerlijk gezegd geen bal meer uitmaken of we een miljoen besmettingen per dag krijgen.
https://www.nu.nl/coronav...terug-naar-nederland.html
Behalve natuurlijk als je partner Long Covid krijgt en daardoor langdurig zo kortademig wordt dat hij/zij in die staat niet meer tot een poging tot voortplanten in staat isStoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:34:
[...]Maar dan kom je wel bij de vraag: Bij welke mate van symptomen loop je dan het risico op long-covid?
Want zelfs met 100% prikken ga je niet voorkomen dat iemand een snotneus krijgt. En om heel eerlijk te zijn, als covid straks betekent dat je er een week lang geen smaakvermogen van hebt en 3 dagen een fikse verkoudheid, dan zou het mij eerlijk gezegd geen bal meer uitmaken of we een miljoen besmettingen per dag krijgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat lijkt mij in zo'n situatie een luxeprobleem. Laat je de ander maar het werk doen.Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:44:
[...]
Behalve natuurlijk als je partner Long Covid krijgt en daardoor langdurig zo kortademig wordt dat hij/zij in die staat niet meer tot een poging tot voortplanten in staat is
TouchéStoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:46:
[...]
Dat lijkt mij in zo'n situatie een luxeprobleem. Laat je de ander maar het werk doen.
Idempotent.
Hoe geef je minkudos?Wolly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Welnee, voorheen had je de griep en voelde je je niet lekker. Als je na een tijdje nog klachten had dan was dat zo en deed je het rustiger aan.
Nu heb je een handvat van jewelste als je iets voelt na een besmetting. Sterker nog, je krijgt erkenning van je klachten! Het ligt niet aan jou. Ik ontken niet dat er klachten zijn die problematisch zijn, maar om nu te beweren dat het statistisch extreem onwaarschijnlijk is dat die voorheen uitzonderingen waren?
Er zit een hele bedrijfstak handenwrijvend te kijken naar al die mensen die erkenning zoeken met eurotekens in de ogen.
een treffende spreuk
De naam is bedacht, het ziektebeeld NIET.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:39:
[...]
Het is geen medische diagnose. Staat ook in dat bronnetje van yaksa. Het is een door patiënten bedacht ziektebeeld.
Verder staat er in het artikel ook een lijstje van medische diagnoses en de reden waardoor ze ontstaan zijn.
En niet geheel ontoevallig is die bedrijfstak in bijzondere mate oververtegenwoordigd in 'genezers' met kruidengeneesmiddeltjes, kristallen, Biostabil-3000's en omhoog gevallen dansleraren.Wolly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Ja, want met een paar "simpele" maatregelen extra was dit echt te voorkomen geweest. Aan realisme geen gebrek..Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:22:
[...]
Inmiddels meer dan 20.000 personen in Nederland die dit (Long Covid) aangaat en meer dan 5 miljoen wereldwijd en dit aantal blijft maar toenemen.
Dus het is geen drammen maar werkelijkheid voor een groot aantal mensen.
Een barre werkelijkheid die met simpele maatregelen te voorkomen is/was.
Bron:
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Tuurlijkl Als iedereen een opblaasbare strandbal van 1,5 meter rondom aan had gedaan, dan hadden we nu nergens last meer van gehad.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Ja, want met een paar "simpele" maatregelen extra was dit echt te voorkomen geweest. Aan realisme geen gebrek..
Simpele maatregel toch?
Aangezien ze in Engeland naar schatting 1.000.000 mensen hebben met lange termijn klachten kan ik je verzekeren dat dit statistisch extreem relevant is.Wolly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Welnee, voorheen had je de griep en voelde je je niet lekker. Als je na een tijdje nog klachten had dan was dat zo en deed je het rustiger aan.
https://www.ons.gov.uk/pe...nfectionintheuk/4june2021
Ik neem aan dat je ook wel snapt dat je suggestie dat dit komt omdat er handenwrijvende industrie is om dit op te blazen door dit soort cijfers naar de alu-hoedjes hoek is verwezen.
Van de griep hebben we nooit eerder dit soort getallen gezien ondankls dat dit in tegenstelling tot je suggestie wel degelijk bekend was,
Joh, het ziektebeeld is zo breed dat ik gewoon eigenlijk wel benieuwd ben hoeveel mensen ik zou kunnen vinden die er aan voldoen als ik al mensen zou ondervragen die nooit covid gehad hebben. Ik ken genoeg mensen die altijd klagen dat ze moe zijn, hoofdpijn hebben etc etc.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:48:
[...]
De naam is bedacht, het ziektebeeld NIET.
Verder staat er in het artikel ook een lijstje van medische diagnoses en de reden waardoor ze ontstaan zijn.
Idempotent.
Mondkapje is simpel.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Ja, want met een paar "simpele" maatregelen extra was dit echt te voorkomen geweest. Aan realisme geen gebrek..
1,5 meter is simpel.
Avondklok is simpel.
Thuiswerken kan simpel zijn, maar ook zeer complex.
App is complex (zeker hoe men versie 1 die men als een wedstrijd deed).
Gezien hoe Nederland gereageerd heeft (te laat en te lief) kan je rustig oordelen dat er een gebrek aan realisme was en dat men vooral op zoek ging naar complexe maatregelen om uiteindelijk toch bij de voorgestelde simpele maatregelen aan te komen.
Oprecht, Nederland is gezien de omstandigheden verbazingwekend goed door de situatie gekomen ondanks het gebrek aan realisme.
Ik zou zeggen, doe mee https://longcovid.rivm.nl/ en ik denk dat je heel snel het antwoord weet. Het is enquete en geen pollMainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Joh, het ziektebeeld is zo breed dat ik gewoon eigenlijk wel benieuwd ben hoeveel mensen ik zou kunnen vinden die er aan voldoen als ik al mensen zou ondervragen die nooit covid gehad hebben.
Is er sprake van causatie? Of uberhaupt correlatie?Ik ken genoeg mensen die altijd klagen dat ze moe zijn, hoofdpijn hebben etc etc.
Hoewel ik je strooienpop heel mooi vind weet jij ook wel dat ik dat nou net niet zei,Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Dus het is volgens jou niet mogelijk dat die klachten er bij andere virusinfecties wel zijn geweest, maar gewoon onder een ander breed hokje zijn gegooid door een arts, op bijvoorbeeld burn-out, depressie, of ME?
Ik zei dat als we het in dezelfde percentages hadden gezien we dit wel hadden gemerkt., ondanks dat er ongetwijfeld wel artsen zijn net als jij zijn gaan hand-wuiven.
Griep leidt ook tot dit soort klachten, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een veel lager percentage.
De reden van mijn post nu net is dat ik denk dat er ook wel een aantal mensen zullen zijn bij wie covid de druppel was om juist wel burn-out te triggeren, net zoals dat ook kan gebeuren met sowieso al langere tijd overbelast werken en daarna helemaal de bocht uit vliegen bij bijvoorbeeld de griep.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:53:
[...]
Joh, het ziektebeeld is zo breed dat ik gewoon eigenlijk wel benieuwd ben hoeveel mensen ik zou kunnen vinden die er aan voldoen als ik al mensen zou ondervragen die nooit covid gehad hebben. Ik ken genoeg mensen die altijd klagen dat ze moe zijn, hoofdpijn hebben etc etc.
Alleen bij die mensen zul je niet zomaar lagere longcapaciteit aantreffen natuurlijk, dus da's wel echt een andere groep. In beide gevallen is het geen aanstellen trouwens.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Met simpele maatregelen te voorkomen.... Ja, alle voordeuren in Nederland dicht schroeven is met wat schroefjes zo gedaan ja, dat is waar...Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:22:
[...]
Inmiddels meer dan 20.000 personen in Nederland die dit (Long Covid) aangaat en meer dan 5 miljoen wereldwijd en dit aantal blijft maar toenemen.
Dus het is geen drammen maar werkelijkheid voor een groot aantal mensen.
Een barre werkelijkheid die met simpele maatregelen te voorkomen is/was.
Bron:
En even ervanuit gaande dat we de R-waarde niet definitief onder 1 gaan prikken (met andere woorden, geen uitdoving en COVID wordt endemisch), welke van die maatregelen zou jij dan graag permanent zien, púúr en alleen omwille van long-covid?DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:55:
[...]
Mondkapje is simpel.
1,5 meter is simpel.
Avondklok is simpel.
Ik durf te argumenteren dat de sociale gevolgschade van een permanente 1,5 meter groter is dan de schade van een prevalentie van long-covid.
Mijn bron is simpel... gewoon rekenen.Yaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:42:
[...]
Je hebt duidelijk de door mij vermelde (redelijk betrouwbare) bron niet gelezen waarin duidelijk vermeld staat dat 1.5% van de totaal besmette COVID-19 populatie een post-COVID-19 syndroom zal ontwikkelen.
Da's toch 10x zoveel dan wat jij (zonder bronvermelding) beweert.
"Naar aanleiding van een vragenlijstonderzoek onder 1392 Nederlandse herstelde COVID-19 patiënten, wordt geschat dat 1.5% van de totaal besmette COVID-19 populatie een post-COVID-19 syndroom zal ontwikkelen."
Kortom, nattevingerwerk.
Etuuuuuh!
Heb jij betere getallen? Die 1.5% komt uit meerdere onderzoeken/vragenlijsten van verschillende landen. Laten we nu niet net gaan doe of long-covid niet bestaat of alleen maar omdat we er nu op letten. Het is gewoon duidelijk dat dit een bijwerking van Covid is die we niet bij b.v. de griep op zo'n schaal zien.CRpt3r55 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:02:
[...]
Mijn bron is simpel... gewoon rekenen.
"Naar aanleiding van een vragenlijstonderzoek onder 1392 Nederlandse herstelde COVID-19 patiënten, wordt geschat dat 1.5% van de totaal besmette COVID-19 populatie een post-COVID-19 syndroom zal ontwikkelen."
Kortom, nattevingerwerk.
[removed]
Tsjah was vorig jaar ook al zo in/na de zomer. Verder hoor ik heel veel om me heen, en ook de media is er vol mee... rood/groen/oranje... elke wijziging van een code is ineens nieuws en 'we' willen allemaal weer het vliegtuig instappen om maar overal naar toe te gaan en 'we' maken ons ineens heel druk om die ene PCR-test te laten doen.MikeyMan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:43:
Niet geheel onverwacht; het aandeel met reishistorie neemt de afgelopen weken toe:
https://www.nu.nl/coronav...terug-naar-nederland.html
* Gunner slaat nog een jaartje over.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 15-06-2021 17:09 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
There we go again..DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:55:
[...]
Mondkapje is simpel.
1,5 meter is simpel.
Avondklok is simpel.
Gezien hoe Nederland gereageerd heeft (te laat en te lief) kan je rustig oordelen dat er een gebrek aan realisme was en dat men vooral op zoek ging naar complexe maatregelen om uiteindelijk toch bij de voorgestelde simpele maatregelen aan te komen.
Oprecht, Nederland is gezien de omstandigheden verbazingwekend goed door de situatie gekomen ondanks het gebrek aan realisme.
Het is hier al meerdere keren behandeld en ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken, maar de gedragskaart spelen is niet alleen stemmingmakend maar ook nog eens wetenschappelijk onverantwoord. Dit is dus exact hetgeen ik bedoelde in mijn eerdere posts: wetenschap bedrijven en bij de feiten blijven zou niet alleen moeten gelden voor wappies, ontkenners en anderzijds dissidente denkers, maar óók voor dit soort claims. Je kan écht niet aantonen dat Nederlanders zich significanter "slechter" gedragen hebben dan andere West-Europese volkeren. Ik heb hier een tijd geleden zowaar (peer-reviewed) wetenschappelijke artikelen over geplaatst. Gedrag kan je - tot op heden - het beste modelleren met mobiliteitscijfers, en die laten in de onderzoeken die ik heb gelezen in ieder geval geen significantie zien als het aankomt op het verklaren van verschillen in besmettingen.
Het is ontzettend vervelend voor deze 20.000 mensen dat ze long-covid ervaren, en ik ontken helemaal niet dat dat iets is waar rekening mee gehouden moet worden. Je kan het echter niet platslaan door te gaan vingerwijzen naar ons vermeende recalcitrante gedrag. Nogmaals, dat is zeer onwetenschappelijk. Anekdotes - "ik was gisteren in de stad en zag allemaal mensen in de rij voor de Action zonder mondkapje!" of foto's van feestende jongeren gaan hier echt geen verschil in maken. Het verklaren van besmettingen door terug te vallen op gedrag was in oktober ook al zo succesvol - oh nee, toen verdwenen de gedragswetenschappers massaal van de TV toen de tweede golf ook in Duitsland en het VK ging huishouden
M.i. is dit frustratie die voortkomt uit het willen hebben van controle, wat overduidelijk niet is gelukt in deze pandemie. Wellicht moeten we gaan accepteren dat er bepaalde vrijheidsgraden in het verloop van de pandemie aan de orde zijn waar we nog (te) weinig grip op hebben. Dit is echter niet de oplossing.
[ Voor 6% gewijzigd door Jedi_Pimp op 15-06-2021 17:11 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Je hebt volgens mij geen idee hoeveel respondenten er nodig zijn voor een betrouwbare schatting. Ik kan je verklappen dat met een paar honderd respondenten je al ontzettend goede voorspellingen kan doen voor 17mln Nederlanders. Aangezien het aantal covid patienten kleiner is is 1392 een dusdanig grote groep dat het bepaald geen "natte vingerwerk"meer is.CRpt3r55 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:02:
[...]
Mijn bron is simpel... gewoon rekenen.
Kortom, nattevingerwerk.
Zeker als je de Engelse cijfers waarnaar ik heb gelinkt erbij pakt is dit statistisch behoorlijk onderbouwd.
Ik wil geen een maatregel tenzij noodzakelijk. Zodra de noodzaak verdwijnt mogen de maatregelen ook verdwijnen. Dus de vraag die je me eigenlijk stelt is wanneer ik de maatregelen noodzakelijk vind en daarvoor verwijs ik je naar het routeplan en de signaalwaardes die daar in beschreven staan.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:02:
[...]
En even ervanuit gaande dat we de R-waarde niet definitief onder 1 gaan prikken (met andere woorden, geen uitdoving en COVID wordt endemisch), welke van die maatregelen zou jij dan graag permanent zien, púúr en alleen omwille van long-covid?
Persoonlijk blijf ik wel mondkapjes van tijd-tot-tijd gebruiken, maar dat is eerder omdat die dingen fijn tegen de allergie zijn.
Naar mijn mening is er geen winnaar als we moeten kiezen. En ik zou, oprecht, wel eens een bron willen zien voor de sociale schade. Tot dus ver zie ik voornamelijke economische rapporten (die overigens ook meevallen).Ik durf te argumenteren dat de sociale gevolgschade van een permanente 1,5 meter groter is dan de schade van een prevalentie van long-covid.
Wat betreft de door jouw geschetste hypothetische scenario kan ik alleen antwoorden dat ik het onmogelijk is om te weten gezien de hoeveelheid variables die we moeten beantwoorden voordat we een conclusie kunnen trekken.
Alleen in geval van griep hebben we geen anderhalf jaar het land dicht geplempt onder last van een certain death kuchel virus. Het zou me niks verbazen als men achteraf de conclusie trekt dat een groot deel van die long covid gevallen gewoon lange termijn stress klachten heeft. Dan is ziek worden en de diagnose krijgen het laatste zetje. Vergeet niet dat we al ruim een jaar lang uitzendingen met massa graven en spontaan doodvallende mensen aan het tonen zijn. Mensen zijn gewoon doodsbang om het te krijgen.redwing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:06:
[...]
Heb jij betere getallen? Die 1.5% komt uit meerdere onderzoeken/vragenlijsten van verschillende landen. Laten we nu niet net gaan doe of long-covid niet bestaat of alleen maar omdat we er nu op letten. Het is gewoon duidelijk dat dit een bijwerking van Covid is die we niet bij b.v. de griep op zo'n schaal zien.
Idempotent.
De Jonge zal heus geen maatregelen in stand houden omdat een groepje mensen dat roeptStoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:45:
[...]
Dat begrijpt iedereen behalve de mensen die heel hard "Long covid! Long covid! Long covid!" blijven drammen en daarom maar heel krampachtig geen enkele besmetting willen accepteren.
Overigens, bij een vaccinatiegraad van 85% kan ik mij niet voorstellen dat de regering nog maatregelen in stand zou willen houden omdat een klein deel van de bevolking nog ernstig ziek kan worden.
Dat is allemaal hypothetisch. Een andere stelling kan zijn dat we alle maatregelen opheffen en het risico op langdurige Covid bij niet-gevaccineerde mensen erbij nemen.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:02:
[...]
En even ervanuit gaande dat we de R-waarde niet definitief onder 1 gaan prikken (met andere woorden, geen uitdoving en COVID wordt endemisch), welke van die maatregelen zou jij dan graag permanent zien, púúr en alleen omwille van long-covid?
Ik durf te argumenteren dat de sociale gevolgschade van een permanente 1,5 meter groter is dan de schade van een prevalentie van long-covid.
Graag bij zulk soort berichten even erbij vertellen waar je woont, of over welk land dit gaat. Misschien dat de regulars weten dat jij ergens in India of Manaus woont, maar de meeste mensen zullen dat niet wetenMainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:12:
Vergeet niet dat we al ruim een jaar lang uitzendingen met massa graven en spontaan doodvallende mensen aan het tonen zijn. Mensen zijn gewoon doodsbang om het te krijgen.
Even inhakend op het routeplan: Er zijn geen signaalwaardes voor het loslaten van 1,5 meter en mondkapjes. Voorlopig ga ik er dus vanuit dat die signaalwaarde 'alles nul' is, waar we nooit uit gaan komen.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:11:
[...]
Ik wil geen een maatregel tenzij noodzakelijk. Zodra de noodzaak verdwijnt mogen de maatregelen ook verdwijnen. Dus de vraag die je me eigenlijk stelt is wanneer ik de maatregelen noodzakelijk vind en daarvoor verwijs ik je naar het routeplan en de signaalwaardes die daar in beschreven staan.
Maar anders geformuleerd, stel dat in 2020 het coronavirus alléén maar long-covid zou veroorzaken en er niemand op de IC zou eindigen en niemand aan zou overlijden.
Dan zou het hele coronavirus niks anders worden dan een voetnoot op pagina 3 van het binnenlandse nieuws, en iemand die er ook maar aan dénkt om voor die situatie mondkapjes en 1,5 meter voor te stellen, wordt direct met pek en veren het Binnenhof af gesleept.
De gevolgen en de impact van long-covid zijn ook met een maatregel-loze samenleving van 2019 waar iedereen zich volgens sommigen als gewetensloze varkens gedraagt, nog altijd te overzien.
Dat is dus precies het standpunt waarvoor ik zou pleiten. IC leeg, ziekenhuis belasting te overzien? Prima, weg met die mondkapjes, en gooi de discotheken per direct maar weer open. Dan is de noodzaak gewoon weg en is de pandemie voorbij.XWB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Dat is allemaal hypothetisch. Een andere stelling kan zijn dat we alle maatregelen opheffen en het risico op langdurige Covid bij niet-gevaccineerde mensen erbij nemen.
[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 15-06-2021 17:19 ]
Er is toch niemand die dat ontkend?Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:17:
[...]
Maar anders geformuleerd, stel dat in 2020 het coronavirus alléén maar long-covid zou veroorzaken en er niemand op de IC zou eindigen en niemand aan zou overlijden.
Dan zou het hele coronavirus niks anders worden dan een voetnoot op pagina 3 van het binnenlandse nieuws, en iemand die er ook maar aan dénkt om voor die situatie mondkapjes en 1,5 meter voor te stellen, wordt direct met pek en veren het Binnenhof af gesleept.
En zoals gezegd er is een heel simpele maatregel die direct long-covid EN de hier genoemde psychische schade voorkomen.
Yup
Er zijn in Nederland keuzes gemaakt die toen de tijd geen wetenschappelijk onderbouwing hadden of juist tegen de wetenschappelijk onderbouwing ingingen.Het is hier al meerdere keren behandeld en ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken, maar de gedragskaart spelen is niet alleen stemmingmakend maar ook nog eens wetenschappelijk onverantwoord. Dit is dus exact hetgeen ik bedoelde in mijn eerdere posts: wetenschap bedrijven en bij de feiten blijven
Welke controle hebben we het over?M.i. is dit frustratie die voortkomt uit het willen hebben van controle, wat overduidelijk niet is gelukt in deze pandemie.
Ik heb er voorlopig nog geen vertrouwen in dat we het coronavirus voor eens en voor altijd gaan wegprikken. Daarvoor hebben we niet alleen een hoge vaccinatiegraad nodig, maar moeten we ook de garantie hebben dat de vaccins gaan werken tegen toekomstige nieuwe varianten, en dat zie ik niet gebeuren.roffeltjes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:19:
[...]
Er is toch niemand die dat ontkend?
En zoals gezegd er is een heel simpele maatregel die direct long-covid EN de hier genoemde psychische schade voorkomen.
Bovendien kom je dan in een situatie waar de anderhalve-meter-en-mondkapjes pas worden los gelaten als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, en dat is koren op de molen voor een groepje weigeraars die dan bewust dwars gaat liggen.
Vroeg of laat moeten we, hoe dan ook, gewoon gaan kiezen voor eieren voor ons geld en onvoorwaardelijk gaan zeggen 'nu is het klaar'. En na dat punt wordt het accepteren van de consequenties, en niet meer krampachtig gaan hameren op preventie.
Anders gezegd, ik wil vooral de zekerheid hebben dat we in 2022, 2024 en 2026 geen lockdowns meer gaan zien voor één of andere horror-variant die zou kunnen gaan komen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 15-06-2021 17:24 ]
Dat... is een hele goeie.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:17:
[...]
Even inhakend op het routeplan: Er zijn geen signaalwaardes voor het loslaten van 1,5 meter en mondkapjes. Voorlopig ga ik er dus vanuit dat die signaalwaarde 'alles nul' is, waar we nooit uit gaan komen.
Ik weet dat er signaalwaardes zijn voor het beëindigen van laagste niveau, want ik heb ze een keer ergens gezien, maar het is hoe dan ook vreemd dat die ik ze nergens gepubliceerd vind.
Volgens mij was het iets met 7 besmettingen op 100.000, maar dat is uit het geheugen van iets wat ik in maart 2020 (dus meer dan een jaar geleden) gelezen heb. Ook weet ik niet of dat getal juist of relevant is.
Het zal niet nul zijn maar in elk geval heel laag. Er zijn al landen die dergelijke basisregels afgeschaft hebben ondanks dat de besmettingen niet nul zijn, ik verwacht dat dit voor Nederland niet veel anders zal zijn.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:17:
[...]
Even inhakend op het routeplan: Er zijn geen signaalwaardes voor het loslaten van 1,5 meter en mondkapjes. Voorlopig ga ik er dus vanuit dat die signaalwaarde 'alles nul' is, waar we nooit uit gaan komen.
Over de periode van week 15 tot week 21 (midden april - laatste weke mei) was de R-waarde gemiddeld ongeveer 0.92.
In diezelfde periode fit ik een R-waarde van 1.25 op de Delta variant.
Dat wijst op een extra besmettelijkheid van +35% t.o.v. de dominante (Alpha, Engelse) variant. In lijn met de Engelse variant ten opzichte van de toen dominante Europese variant.
Nu zit er een stukje introductie-effect in. Bij een nieuwe variant die in kleine aantallen voorkomt, is de import van nieuwe clusters een significante contributie aan de groei. In deze fase (twee maanden na introductie van de variant) lijkt dat effect tot een overschatting van de extra besmettelijkheid tot ongeveer 15bp te leiden (oude link).
Ook deze schatting komt dus neer op een extra besmettelijkheid van +20 ... +35%.
Die 35% projecteer ik op de geobserveerde en voorspelde R-waarde voor de Engelse variant.
Dat geeft de volgende prognose:
* In de twee weken na de laatste kiemsurveillance (week 21 -> 23) zie ik de omvang van de Delta variant ongeveer verdubbelen tot ongeveer 70 besmettingen per dag.
* Voor afgelopen week (week 23 -> 24) zie ik stabilistatie, uitgaande van R-waardes rond 0.75 voor de Engelse variant en de 35% extra besmettelijkheid.
* Verder vooruit kijkend zie ik dat getal nog een week of 2 op peil blijven en daarna geleidelijk gaan dalen.
* Rond 10 juli denk ik dat de variant dominant wordt. Maar dan wel omdat de rest van de besmttingen zo is gedaald en niet omdat de Delta variant zo is gestegen.
Volgens mij voorkomen we een vierde golf. Maar ik ben naarstig op zoek naar meer getallen waarmee ik de berekeningen kan aanscherpen.
In het geval van de griep ligt het ziekenhuis ook niet maandenlang overvol terwijl het hele land al dicht zit. Het ergste dat we daar hebben gehad is een maandje een overbelast ziekenhuis om daarna zonder enige maatregel weer snel naar normaal terug te gaan. Met Covid hebben we het hele land 'dicht gegooid' en alsnog kunnen de ziekenhuizen het al meerdere maanden niet aan. Dus misschien moet je je eens wat beter inlezen voordat je het wil gaan vergelijken met een griepje.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:12:
[...]
Alleen in geval van griep hebben we geen anderhalf jaar het land dicht geplempt onder last van een certain death kuchel virus.
En 1.5% mensen die door stress hard onderuit gaan nadat ze Covid hebben gehad en daarbij ook meetbaar longen hebben die niet goed helen (iets wat normaal gesproken helemaal niets met stress te maken heeft trouwens)? Tja, jij kunt da tnormaal vinden, maar als je enige medische kennis hebt weet je dat wat jij hier zegt totale onzin is.Het zou me niks verbazen als men achteraf de conclusie trekt dat een groot deel van die long covid gevallen gewoon lange termijn stress klachten heeft. Dan is ziek worden en de diagnose krijgen het laatste zetje.
Jarenlang massagraven en spontaan doodvallende mensen? Ik denk dat je eens wat minder op allerlei vage sites moet komen..... Ik heb nog geen spontaan doodvallende mensen gezien en massagraven alleen van landen waar het ook echt mis ging. En dan zouden we ook nog massaal doodsbang zijn? Ik ken wel wat mensen die doodsbang zijn, maar dat zijn ook mensen die zeer waarschijnlijk dood gaan als ze het krijgen. De rest wil vooral de ziekenhuizen wat leger krijgen zodat de maatregelen weg kunnen.Vergeet niet dat we al ruim een jaar lang uitzendingen met massa graven en spontaan doodvallende mensen aan het tonen zijn. Mensen zijn gewoon doodsbang om het te krijgen.
[removed]
7 op 100.000 is de grens om af te schalen naar niveau 'waakzaam' geloof ik, dat is 1190 besmettingen per week, ofwel 170 positieve tests per dag.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:26:
[...]
Dat... is een hele goeie.
Ik weet dat er signaalwaardes zijn voor het beëindigen van laagste niveau, want ik heb ze een keer ergens gezien, maar het is hoe dan ook vreemd dat die ik ze nergens gepubliceerd vind.
Volgens mij was het iets met 7 besmettingen op 100.000, maar dat is uit het geheugen van iets wat ik in maart 2020 (dus meer dan een jaar geleden) gelezen heb. Ook weet ik niet of dat getal juist of relevant is.
Maar wanneer dat de signaalwaarde is voor het loslaten van alle maatregelen, dan betekent het in augustus het definitieve eindpunt.
Dat hoeft ook niet....Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Ik heb er voorlopig nog geen vertrouwen in dat we het coronavirus voor eens en voor altijd gaan wegprikken.
Volgens mij is er niemand die het risico tegen elke prijs op nul wil zien.
Ik zie vooralsnog geen enkele reden om te denken dat nieuwe varianten niet via een booster kunnen worden getackeld. Het corona virus lijkt veel beter te stoppen met een vaccin dan bijvoorbeeld de griep, waar uiteraard tegenover staat dat COVID virulenter en gemener is.Daarvoor hebben we niet alleen een hoge vaccinatiegraad nodig, maar moeten we ook de garantie hebben dat de vaccins gaan werken tegen toekomstige nieuwe varianten, en dat zie ik niet gebeuren.
Jouw stelling lijkt er toch vooral op neer te komen:
Dit is een dusdanig hypothetisch scenario dat er geen zinnig antwoord op kan worden gegeven.wat als er een worst-kaas scenario is waarbij vaccins niet helpen tegen besmettingen en we dus veel gevallen van Long-Covid krijgen?
Als we Bergamo/New York taferelen krijgen waarbij de lijken provisorisch moeten worden opgeslagen gaan we zeer zeker terug in lockdown.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Anders gezegd, ik wil vooral de zekerheid hebben dat we in 2022, 2024 en 2026 geen lockdowns meer gaan zien voor één of andere horror-variant die zou kunnen gaan komen.
Ik zie echter geen enkel aanleiding om te denken dat er een virus mutant ontstaat die zelfs met een mRNA booster niet kan worden gestopt. Wat je niet moet vergeten is dat boosters veel rapper kunnen worden uitgerold omdat een deel van de tests kan worden geskipped, we staan er echt fundamenteel veel beter voor dan in 2020.
Ik kan me over heel veel dingen druk maken, maar zoveel doemdenkerij is zelfs voor mij wat veel
[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 15-06-2021 17:35 ]
Rare wens. We kunnen toch gewoon over een maandje ofzo de anderhalve meter en mondkapjes afschaffen, en als er in 2026 een horror-variant opstaat, tegen die tijd bedenken wat we dan gaan doen?Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:23:
En ik ga er vanuit dat we dan de productiecapaciteit hebben om binnen enkele maanden heel Europa te vaccineren, dus daar maak ik me ook niet echt zorgen om.
Vorig jaar hebben we ook een jaartje overgeslagen... en dit jaar doen we het helaas weer. Had niet verwacht dat het deze zomer nog steeds een issue zou zijnGunner schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:07:
[...]
Tsjah was vorig jaar ook al zo in/na de zomer. Verder hoor ik heel veel om me heen, en ook de media is er vol mee... rood/groen/oranje... elke wijziging van een code is ineens nieuws en 'we' willen allemaal weer het vliegtuig instappen om maar overal naar toe te gaan en 'we' maken ons ineens heel druk om die ene PCR-test te laten doen.
Volgend jaar is dat hele coronapaspoort gedoe een geoliede machine en kom je volgens mij nergens meer zonder zo'n digitaal bewijs. Lekkere wereld gaan we naar toe. Op een gegeven moment moet je ook écht weer back to normal, zonder al die checks en protocollen.
Tja, dan kan ik je zeggen dat je pech hebt. Als er een horrovariant komt waardoor, ondanks de vaccinaties, de ziekenhuizen weer overvol komen te liggen ga je echt weer nieuwe maatregelen krijgen. We zouden een heel slechte regering hebben als ze dat niet zouden doen.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:23:
[...]
[removed]
Net zoals al die andere maatregelen die we zonder reden zomaar in stand houden?Dennahz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:33:
[...]
Vorig jaar hebben we ook een jaartje overgeslagen... en dit jaar doen we het helaas weer. Had niet verwacht dat het deze zomer nog steeds een issue zou zijn![]()
Volgend jaar is dat hele coronapaspoort gedoe een geoliede machine en kom je volgens mij nergens meer zonder zo'n digitaal bewijs. Lekkere wereld gaan we naar toe. Op een gegeven moment moet je ook écht weer back to normal, zonder al die checks en protocollen.
Zolang we in het buitenland nog geen fatsoenlijke vaccinatiegraad halen, sure. Maar anders zal de druk op vrijgeven veel te groot worden.
Maar dan moet dat dus wel via hetzelfde proces verlopen als in begin 2020 is gebeurd, niet door het activeren van een slapend wetje wat ze 'achter de hand' hebben gehouden.redwing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Tja, dan kan ik je zeggen dat je pech hebt. Als er een horrovariant komt waardoor, ondanks de vaccinaties, de ziekenhuizen weer overvol komen te liggen ga je echt weer nieuwe maatregelen krijgen. We zouden een heel slechte regering hebben als ze dat niet zouden doen.
Wanneer de situatie zorgtechnisch te overzien is, moeten we gewoon een reset uitvoeren naar 2019. No ifs, ands, or buts, en wanneer er zich dan een nieuwe situatie voordoet moeten we die als een nieuwe situatie behandelen.
Doe je dat niet, dan zet je de deur wagenwijd open voor machtsmisbruik.
Vorig jaar zomer was voor mij eigenlijk heel normaal. Ja ik kon niet naar Peru maar had verder een top vakantie in Europa en thuis in Nederland merkte ik helemaal niets van Corona.Dennahz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:33:
[...]
Vorig jaar hebben we ook een jaartje overgeslagen... en dit jaar doen we het helaas weer. Had niet verwacht dat het deze zomer nog steeds een issue zou zijn![]()
Eens. Je moet niet nu al rekening houden met een nieuwe variant. Als een nieuwe variant zich onverhoopt aandient dan moeten we dan besluiten om maatregelen te nemen die dan passend zijn. Niet nu allemaal inperkingen op vrijheid voor een mogelijk toekomstig iets.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Maar dan moet dat dus wel via hetzelfde proces verlopen als in begin 2020 is gebeurd, niet door het activeren van een slapend wetje wat ze 'achter de hand' hebben gehouden.
Wanneer de situatie zorgtechnisch te overzien is, moeten we gewoon een reset uitvoeren naar 2019. No ifs, ands, or buts, en wanneer er zich dan een nieuwe situatie voordoet moeten we die als een nieuwe situatie behandelen.
Bedoel je de initiële beoogde route van groepsimmuniteit? Dat was ruim voor oktober.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:20:
[...]
Yup
[...]
Er zijn in Nederland keuzes gemaakt die toen de tijd geen wetenschappelijk onderbouwing hadden of juist tegen de wetenschappelijk onderbouwing ingingen.
[...]
Welke controle hebben we het over?
Maargoed, zo ken ik er ook wel een paar. De invoering van de avondklok is gebaseerd op een nogal onwetenschappelijk voorafgaand proces, maar daar is hier inmiddels genoeg over gepost
Controle over het verloop van besmettingen en ziekenhuisopnames. Je hebt maar beperkt controle, als je er al van mag spreken. Heck, er zijn talloze peer reviewed artikelen te vinden die aantonen dat een extra strenge lockdown ten opzichte van een set aan basisregels (i.e. "intelligente lockdown") geen significant effect heeft op opnames en of mortaliteit. Ergo, gezien gedrag nog lastiger te modelleren is en de onderzoeken die dit proberen geen significantie vinden, kan je dus niet stellen dat de te betreuren long covid gevallen te wijten zijn aan slecht gedrag.
Ah nee, ik weet het weer. De situatie is daar een paar keer veranderd. Oorspronkelijk was het 50 per 100.000 de bovengrens (per dag) en dat is toen aangepast naar 7.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:30:
[...]
7 op 100.000 is de grens om af te schalen naar niveau 'waakzaam' geloof ik, dat is 1190 besmettingen per week, ofwel 170 positieve tests per dag.
Maar wanneer dat de signaalwaarde is voor het loslaten van alle maatregelen, dan betekent het in augustus het definitieve eindpunt.
Verder zal het niveau "waakzaam" blijven (maar de maatregelen voor het niveau niet). Het zal waarschijnlijk eindigen in de categorie "Meldingsplichtige ziekte groep A" waar o.a. de vogelgriep in zit.
Daar is de wetenschap het toch al lang over eens? Dat virus is naar alle waarschijnlijkheid een blijvertje maar indien nodig kan er jaarlijks een aangepast vaccin gemaakt worden om de mutaties het hoofd te bieden.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Ik heb er voorlopig nog geen vertrouwen in dat we het coronavirus voor eens en voor altijd gaan wegprikken. Daarvoor hebben we niet alleen een hoge vaccinatiegraad nodig, maar moeten we ook de garantie hebben dat de vaccins gaan werken tegen toekomstige nieuwe varianten, en dat zie ik niet gebeuren.
De regering heeft toch echt de intentie om alle coronamaatregelen op te heffen, ik verwacht dus niet dat er krampachtig vastgehouden zal worden omdat er hier en daar nog enkele besmettingen zijn.Vroeg of laat moeten we, hoe dan ook, gewoon gaan kiezen voor eieren voor ons geld en onvoorwaardelijk gaan zeggen 'nu is het klaar'. En na dat punt wordt het accepteren van de consequenties, en niet meer krampachtig gaan hameren op preventie.
Die garantie kan niemand je geven. Het streven is zeker om alle coronamaatregelen op te heffen, maar als het in de toekomst weer gruwelijk uit de pan zou lopen dan komen er logischerwijs weer maatregelen.Anders gezegd, ik wil vooral de zekerheid hebben dat we in 2022, 2024 en 2026 geen lockdowns meer gaan zien voor één of andere horror-variant die zou kunnen gaan komen.
Maar dat wil niet zeggen dat je er maar vanuit moet gaan dat het in 2022 weer helemaal mis zou gaan. We kunnen er namelijk ook vanuit gaan dat we dankzij vaccinatie dat virus onder controle hebben.
Welke wet wordt er achter de hand gehouden? Hugo de Jonge moet elke drie maanden een meerderheid in de Kamer vinden om de coronamaatregelen te kunnen verlengen. Volgens mij werkt dat wel prima zo.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Maar dan moet dat dus wel via hetzelfde proces verlopen als in begin 2020 is gebeurd, niet door het activeren van een slapend wetje wat ze 'achter de hand' hebben gehouden.
Allereerst is dat zoals je waarschijnlijk wel weet één van die dingen waar ik ook erg huiverig voor ben, maar definitie is in deze natuurlijk wel belangrijk.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Dat er aan de hand van Corona een draaiboek komt waarbij soortgelijke maatregelen pan-klaar worden opgesteld lijkt me onvermijdelijk (en in principe heel goed).
Aan de andere kant is een slapend wetje wat je voor het gemak maar overal voor vouwt geen goed idee en juist dat risico is wel reëel. Zoals ik al een paar keer zei, als we COVID voorbij zijn kan ik je verzekeren dat bij de eerst volgende enge griep ook meteen in de stratblokken gaan staan. Dat is logisch en zelfs wenselijk, maar de kans op overreactie is natuurlijk evident
Overigens vind ik dat onze regering vooral in Q3 veel te laks is geweest waardoor we in Q4/Q1 onnodig hard moesten ingrijpen. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom we niet vanaf september pompend zijn gaan remmen
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik loop dus een beetje achter...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik mag hopen dat ze dan wat beter voorbereid zijn en de wet wel degelijk al klaar ligt. Wel natuurlijk via de kamers maar ook wel op zo'n manier dat er geen maanden overheen hoeft te gaan zoals nu nodig was. Dus een reset terug naar 2019 zou heel stom zijn, dan zijn we simpelweg per direct weer te laat met het invoeren van maatregelen om de boel te stoppen en moeten we wederom voor een lange tijd onnodig op slot.Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Ik mag toch hopen dat we van deze pandemie leren en ervoor zorgen dat we het volgende keer (die zeker komt) beter voorbereid zullen zijn. Voorbereid zijn is natuurlijk heel wat anders dan gelijk open staan voor machtmisbruik.
[removed]
Daar wil ik wel een heel klein beetje wat aan af dingen betreft de testsamenlevingXWB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:47:
[...]
Welke wet wordt er achter de hand gehouden? Hugo de Jonge moet elke drie maanden een meerderheid in de Kamer vinden om de coronamaatregelen te kunnen verlengen. Volgens mij werkt dat wel prima zo.
Kritische noten werden toch wel een tijdje genegeerd, waardoor we met een systeem zitten wat eigenlijk vrijwel zeker een grote faalhazerij gaat zijn.
Het is natuurlijk ook wel lastig omdat kritische signalen meteen gekaapt worden door Engel en co. Dat is juist de groep waar iedereen die weer terug naar "normaal" wil zo min mogelijk naar moet luisteren
De brief is altijd een paar dagen later. Oa op de Twitter van Rivm zie het het snelst wie aan de beurt is.
Respect dat je nog een jaartje wacht. Ik ga zelf ook niet maar dat heeft een andere reden. Als ik in een normale situatie had gezeten, was ik waarschijnlijk ook in Nederland gebleven of hoogstens naar Duitsland/Belgie gereden met de auto.Gunner schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:07:
[...]
Tsjah was vorig jaar ook al zo in/na de zomer. Verder hoor ik heel veel om me heen, en ook de media is er vol mee... rood/groen/oranje... elke wijziging van een code is ineens nieuws en 'we' willen allemaal weer het vliegtuig instappen om maar overal naar toe te gaan en 'we' maken ons ineens heel druk om die ene PCR-test te laten doen.
Snap de drang niet dat we perse naar het buitenland moeten. Aan de andere kant, als we als regering hadden gezegd dat we niet naar het buitenland mochten en we accepteren geen buitenlandse toeristen, dan waren de prijzen van huisjes en vakantieparken ook door het dak gegaan.
Je bedoelt de prijzen die nu al door het dak gegaan zijn? In binnen en buitenland?Robkazoe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:53:
[...]
Respect dat je nog een jaartje wacht. Ik ga zelf ook niet maar dat heeft een andere reden. Als ik in een normale situatie had gezeten, was ik waarschijnlijk ook in Nederland gebleven of hoogstens naar Duitsland/Belgie gereden met de auto.
Snap de drang niet dat we perse naar het buitenland moeten. Aan de andere kant, als we als regering hadden gezegd dat we niet naar het buitenland mochten en we accepteren geen buitenlandse toeristen, dan waren de prijzen van huisjes en vakantieparken ook door het dak gegaan.
Er is in de vakantie geen vakantiehuisje meer te vinden. Tenzij je misschien bereid bent een tweede hypotheek te nemen.
Zelfde overigens met camperhuur in de VS. Vrij letterlijk twee keer zo duur als de laatste keer. Buiten het seizoen.
Drang is een groot woord, maar wintersport is een beetje lastig in Nederland en dan ben je al snel aangewezen op het buitenland.Robkazoe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:53:
[...]
De Engelsen zijn gestopt bij de dertigjarigen en hebben een wat diepere dekking met dubbel gevaccineerden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Het lijkt er op dat de Engelse aanpak niet ideaal is, maar Delta is dusdanig klein in Nederland dat er nog niks zinnigs over te zeggen valt. Aan de andere kant "lijkt" het er wel op dat onze vaccinatie graad beter is dan in Engeland toen ze delta op 1% hadden.
Spannend
Nee, dit was ook een paar maanden terug. Maar iets met bejaarde koeien en te kleine rivieren.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:42:
[...]
Bedoel je de initiële beoogde route van groepsimmuniteit? Dat was ruim voor oktober.
De avondklok was wetenschapelijk onderbouwd, maar de implementatie via wetgeving is fout gedaan.Maargoed, zo ken ik er ook wel een paar. De invoering van de avondklok is gebaseerd op een nogal onwetenschappelijk voorafgaand proces, maar daar is hier inmiddels genoeg over gepost
Elke maatregel heeft effect. Hoe strenger, hoe beter het effect, maar ook minder bereidheid.Controle over het verloop van besmettingen en ziekenhuisopnames. Je hebt maar beperkt controle, als je er al van mag spreken. Heck, er zijn talloze peer reviewed artikelen te vinden die aantonen dat een extra strenge lockdown ten opzichte van een set aan basisregels (i.e. "intelligente lockdown") geen significant effect heeft op opnames en of mortaliteit. Ergo, gezien gedrag nog lastiger te modelleren is en de onderzoeken die dit proberen geen significantie vinden, kan je dus niet stellen dat de te betreuren long covid gevallen te wijten zijn aan slecht gedrag.
Qua artikelen weet ik niet welke je bedoeld, maar er zijn genoeg papers die het bewijzen dat het effect heeft. De vraag die ze vaak moeilijk kunnen beantwoorden is hoe erg effectief ze zijn. Het is nagenoeg onmogelijk om daar data over te verzamelen tenzij we in een parallele wereld kunnen kijken.
Jouw claim dat er geen significant effect (of verschil) is tussen de verschillende lockdown kan dus ook niet bewezen worden.
Idempotent.
Opschaling van locaties en personeel en mogelijk een gebrek aan bereidheid bij de jongere generaties?MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:59:
Heeft iemand trouwens enig idee waarom de rivm/ggd zo snel door die jaartallen heen gaat? Eerst schoot het voor geen ene meter op en nu kogelen we er als een malle doorheen.
Kleinere jaargangen, hogere aantallen per dag.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:59:
Heeft iemand trouwens enig idee waarom de rivm/ggd zo snel door die jaartallen heen gaat? Eerst schoot het voor geen ene meter op en nu kogelen we er als een malle doorheen.
Vanwaar je vraag?
Heb je al eens het aantal leveringen van vaccins per week bekeken?MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:59:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ben in de meivakantie nog weggeweest in eigen land dat scheelt maar ik weiger 500-600 euro meer te betalen voor hetzelfde vakantiehuisje , zo erg is het.Robkazoe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:53:
[...]
Respect dat je nog een jaartje wacht. Ik ga zelf ook niet maar dat heeft een andere reden. Als ik in een normale situatie had gezeten, was ik waarschijnlijk ook in Nederland gebleven of hoogstens naar Duitsland/Belgie gereden met de auto.
Dagjes uit , en wat uitnodigingen van vrienden en familie om bij hun op de camping langs te komen dan redden we ons wel.
Ik ben niet bang om ziek te worden maar alle mogelijke beperkingen heb ik gewoon geen zin in. In Nederland weet ik wat er kan en dat is gelukkig al bijna alles weer
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
- Grotere leveranties.MainframeX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:59:
- Kleinere cohorten
- Deel van het cohort is al geprikt via risico groepen (dat gebeurd volgen mij nog steeds).
Er zat vrijwel zeker ook een vertraging in toen we de A_Z weigeraars ertussen moffelden
Nieuwsgierig.MikeyMan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:01:
[...]
Kleinere jaargangen, hogere aantallen per dag.
Vanwaar je vraag?
Nee. Die zijn veel hoger nu?YakuzA schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:01:
[...]
Heb je al eens het aantal leveringen van vaccins per week bekeken?
Ik spreek anders veel mensen in mijn leeftijd categorie die hem gaan halen. Ik ben ~30 en werk in de IT.DevWouter schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Opschaling van locaties en personeel en mogelijk een gebrek aan bereidheid bij de jongere generaties?
Ik ben het eerlijk gezegd ook niet eens met het beeld dat geschetst wordt (voornamelijk door yaksa en gelijkgestemde risico-nullers) van de stoute Nederlander die zich niet houdt aan de maatregelen. Ik zie en spreek echt wel veel mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden en nu dat prikkie gaan halen.
[ Voor 17% gewijzigd door MainframeX op 15-06-2021 18:14 ]
Idempotent.
12.651.035 prikken op de 14.7 inwoners van 15+ (18+ vinden blijkt lastig... 😉), die graad zitten we niet heel ver meer vandaan hoorYaksa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Omdat we nog niet aan de benodigde vaccinatiegraad zitten en, daarmee samenhangend, hoe meer we aan maatregelen nu loslaten hoe groter het risico op een mutatie wordt die nog lastiger te bestrijden is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.