CMD-Snake schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:20:
[...]
Er is weldegelijk een verschil tussen het halen van een rijbewijs en een vaccin. Dat zie je toch hopelijk ook wel dat je vergelijking de plank misslaat. Iets laten injecteren is toch echt wat anders, daar gaan vrijwel alle vergelijkingen mank in dit opzicht.
Waarom is dat iets anders? In beide gevallen ligt er een keuze die iedereen individueel in alle vrijheid mag maken. En in beide gevallen zijn er consequenties. Als je ja zegt tegen vaccinatie/rijbewijs, mag je iets wat de nee-zeggers niet mogen. Reizen of rijden.
Groot verschil: de nee-zeggers tegen een vaccin mogen op termijn ook reizen, echter duurt het wat langer. De nee-zeggers tegen een rijbewijs zullen in Nederland nooit zelf mogen rijden.
Nog een verschil: vaccinatie is gratis, de keuze is in ieder geval niet afhankelijk van de financiële situatie van de persoon. Rijbewijs in gevallen wel.
Keuze > consequenties. Prima vergelijkbaar. Dat de grond waarop die keuze gemaakt wordt anders is, tuurlijk. Geef ik je meteen gelijk in. Dat is hier echter niet relevant, het blijft je persoonlijke, in vrijheid gemaakte afweging.
Je kan het oneens zijn met het feit dat een bepaalde keuze een bepaalde consequentie heeft, maar dat is een heel andere discussie. Er is dan nog steeds geen sprake van dwang, zoals @
Kevinp betoogde en waar ik op reageerde. Er is een gevolg dat je niet aanstaat: als ik me niet laat vaccineren mag ik niet reizen en daar ben ik het niet mee eens. Prima voer voor discussie, maar niet waar ik het over had.
[
Voor 9% gewijzigd door
Bundin op 14-06-2021 15:42
]