• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:54:
En je hoeft ze (naast in het OV) inderdaad alleen in winkels op, in de praktijk, musea e.d. denk ik ook. Valt allemaal wel mee.
Wel veel meer dan dat hoor. Er is meer publieke binnenruimtes dan dat. Scholen, stadhuizen, hotels, kerken, dat soort plekken.

Maar dat was m'n punt niet. ben gewoon benieuwd wanneer we dat kunnen laten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 14-06-2021 08:59 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:44:
[...]
Waarom die gekke focus op die mondkapjes.
Het komt inderdaad vrij obsessief over. Het is historisch vergelijkbaar met de gordelplicht in Nederland. Enkel omdat een overheid uit maatschappelijke overwegingen een verplichting oplegt is er een deel van de mensen die zich begint te verzetten.

Dat is zorgelijk omdat het tegelijk ook duidelijk maakt dat die mensen zichzelf mogelijk gigantisch overschatten in hun vermogen om een effect te kunnen beoordelen, ervan uitgaande dat ze zich bij een evident positief effect wel conformeren aan die maatregel. Zelfs al zouden ze bovengemiddeld goed zijn in het beoordelen van die informatie, als die vaardigheid normaal is verdeeld, dan moet de helft van de gehele groep die een effect beoordeeld uiteraard slechter zijn dan het gemiddelde. Alleen weet vrijwel niemand van zichzelf aan welke kant van het kennisdomein ze zich bevinden.

Conclusie: mensen die heel stellig beweringen doen op grond van eigen analyse zijn ofwel extreem goed of extreem slecht op dat terrein. Gezien de geschatte vooraf kans dat er in dit topic vooral niet deskundigen reageren kun je daaruit je conclusie trekken. Dus als je twijfelt of iets werkt danwel erkent dat je ergens geen verstand van hebt, dan is het doorgaans (zeker als het zoiets als dit betreft) logischer om voorlopig te erkennen dat een maatregel wel werkt en dat dan ook te accepteren.
t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:48:
Voor mondmaskers is de verhouding tussen bijdrage en irritatie niet geweldig.
Voor je dergelijke uitspraken doet zul je eerst moeten aantonen waarom jij denkt dat een maatregel wel of niet iets bijdraagt. Laten we het even houden op het effect van de maatregel. Je bent of vind jezelf geloof ik goed met modellen. Waarom klopt het volgens jou niet wat deze auteurs beschrijven? Of ben je het met ze eens?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34016743/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 15:07
Mandagmorgen, tijd om vooruit te kijken naar wat RIVM morgen gaat publiceren. Ik voorspel zeer goed nieuws. Hier de geobserveerde R-waardes:

datum, RIVM, t_captain, afwijking
di 18-5 0.81 0.82 +0.01
vr 21-5 0.90 0.87 -0.03
di 25-5 0.86 0.84 -0.02
do 27-5 0.83 0.80 -0.03
vr 28-5 n.n.b. 0.76
di 1-6 n.n.b. 0.71
wo 2-6 n.b.b. 0.72

Er gaat dus een forse daling worden gemeld van de R-waarde morgen :)

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Het komt inderdaad vrij obsessief over. Het is historisch vergelijkbaar met de gordelplicht in Nederland. Enkel omdat een overheid uit maatschappelijke overwegingen een verplichting oplegt is er een deel van de mensen die zich begint te verzetten.

Dat is zorgelijk omdat het tegelijk ook duidelijk maakt dat die mensen zichzelf mogelijk gigantisch overschatten in hun vermogen om een effect te kunnen beoordelen, ervan uitgaande dat ze zich bij een evident positief effect wel conformeren aan die maatregel. Zelfs al zouden ze bovengemiddeld goed zijn in het beoordelen van die informatie, als die vaardigheid normaal is verdeeld, dan moet de helft van de gehele groep die een effect beoordeeld uiteraard slechter zijn dan het gemiddelde. Alleen weet vrijwel niemand van zichzelf aan welke kant van het kennisdomein ze zich bevinden.

Conclusie: mensen die heel stellig beweringen doen op grond van eigen analyse zijn ofwel extreem goed of extreem slecht op dat terrein. Gezien de geschatte vooraf kans dat er in dit topic vooral niet deskundigen reageren kun je daaruit je conclusie trekken. Dus als je twijfelt of iets werkt danwel erkent dat je ergens geen verstand van hebt, dan is het doorgaans (zeker als het zoiets als dit betreft) logischer om voorlopig te erkennen dat een maatregel wel werkt en dat dan ook te accepteren.

[...]

Voor je dergelijke uitspraken doet zul je eerst moeten aantonen waarom jij denkt dat een maatregel wel of niet iets bijdraagt. Laten we het even houden op het effect van de maatregel. Je bent of vind jezelf geloof ik goed met modellen. Waarom klopt het volgens jou niet wat deze auteurs beschrijven? Of ben je het met ze eens?

een goed verhaal kun je meestal ook simpel uitleggen. Waarvan akte.

• t_captain
Die publicatie projecteert geen effect op de R-waarde in Nederland. Die zullen we moeten zoeken in de cijfers. Daarvoor zijn twee momenten te onderzoeken: het effect bij het starten en bij het stoppen met mondmaskers.

* Begin december was een hele turbulente periode met snel oplopende besmettingen. Ik zie geen kantelpunt n.a.v.de invoering van de mondkapjesplicht per 1-12. Het sluiten van de scholen, winkels en horeca 2 weken later lijkt wel een groot verschil gemaakt te hebben. Daarmee is niet bewezen dat het geen effect had, maar een heel groot effect kan het niet geweest zijn. Misschien enkele basispunten op de R-waarde.

* De afgelopen weken zien we dat mondmaskers geleidelijk steeds minder gedragen worden. Op de R-waarde zie ik geen significante bijdrage, die is in de betreffende periode juist onder de trendlijn gezakt. Ook hier geen scherpe meting, maar wel een tweede indicatie dat het effect beperkt moet zijn.

Overigens is het effect sowieso dalend bij toenemende vaccinatiegraad. Afstand, mondkapjes, vaccinatie zijn een serieschakeling van dempers in de transmissieketen en naarmate 1 demper effectiever wordt, daalt de bijdrage van de andere.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik hoorde net op BNR de GB correspondent (Lia van Bekhoven) over de situatie met betrekking tot Covid in het VK.

De verwachte versoepeling van 21 juni wordt daar mogelijk met 4 weken uitgesteld. De Cijfers lopen stevig op en van de nieuwe besmettingen is 90% de Delta (Indiase) variant. Ook de besmettelijkheid van de Indiase variant ten opzichte van de Britse variant is aanzienlijk hoger. Wel is het zo dat er vaak jongeren worden besmet die nog niet zijn gevaccineerd of mensen die nog maar slechts 1 maal zijn gevaccineerd. Omdat het vaak jongeren zijn is het in de ziekenhuizen nog relatief rustig qua toename.

Nu hebben we van de Delta (Indiase) variant in Nederland nog niet zo'n last van volgens de kiemsurveillance. Echter met de rondreizende Britten (Portugal, Spanje etc) is een sprongetje zo gemaakt.

Het blijft in ieder geval zaak om het in de gaten te houden en stevig door te vaccineren

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:38
t_captain schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:43:
[...]

Aantal tests: GGD
Aantal positief: GGD plus extern
Percentage positief: Npos / N

Negatieve tests van derden worden sua niet geregistreerd.
Dan klopt dat getal toch nooit? Dan zou %pos dus al tijden veel te hoog zijn gerekend?
BeQuietAndDrive schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:36:
[...]

Dit lijkt geweldig (gaat ook zeker goed), maar vorig jaar rond deze tijd zaten we rond de 200-300 besmettingen per dag, en in juli 2020 zelfs onder de 100 per dag. Uiteraard is de situatie nu anders vanwege het vaccineren, waardoor de druk op de zorg minder snel zal toenemen. Maar er kunnen nog steeds best veel mensen ziek worden. Ik zit qua leeftijd aan de bovenkant in de 40 en heb echt nét mijn eerste prikje gekregen. Het zal er dus vanaf hangen hoeveel risico de regering durft te nemen. Hopelijk wel enig risico, maar ik denk dat een reeks basis maatregelen nog wel eventjes in stand blijven.
Moet je nagaan, de helft heeft nog geen prik gehad en toch zijn de ziekenhuizen leeg aan het lopen. Het is ook een maand later mooi weer wat ook invloed heeft. De doelgroepen die nu nog moeten zijn sowieso veel minder vatbaar voor corona dan de ouderen.
Number10 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:07:
[...]

[...]

Weer dat modelonderzoek, volgens mij hadden we die discussie net afgesloten? Kijk eens in de VS waarbij vrijwel alle staten al maanden de mondkapjes in de ban gedaan hebben. Texas werd verguisd door Biden, Fauci, etc begin maart toen ze de boel niet langer verplichten en ze staan nog steeds op de kaart.

Gordels zijn een stropop, die hebben zich ruimschoots bewezen in theorie en praktijk.
Indoubt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:49:
Ik hoorde net op BNR de GB correspondent (Lia van Bekhoven) over de situatie met betrekking tot Covid in het VK.

De verwachte versoepeling van 21 juni wordt daar mogelijk met 4 weken uitgesteld. De Cijfers lopen stevig op en van de nieuwe besmettingen is 90% de Delta (Indiase) variant. Ook de besmettelijkheid van de Indiase variant ten opzichte van de Britse variant is aanzienlijk hoger. Wel is het zo dat er vaak jongeren worden besmet die nog niet zijn gevaccineerd of mensen die nog maar slechts 1 maal zijn gevaccineerd. Omdat het vaak jongeren zijn is het in de ziekenhuizen nog relatief rustig qua toename.

Nu hebben we van de Delta (Indiase) variant in Nederland nog niet zo'n last van volgens de kiemsurveillance. Echter met de rondreizende Britten (Portugal, Spanje etc) is een sprongetje zo gemaakt.

Het blijft in ieder geval zaak om het in de gaten te houden en stevig door te vaccineren
De regering wil een handelsakkoord met India sluiten en heeft daarom veel te lang een soepel toegangsbeleid voor vluchten uit India gevoerd om de onderhandelingen niet te schaden... Ouch. Ze had het erover dat die vrijwel compleet de Britse variant had vervangen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• t_captain
Señor Sjon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Dan klopt dat getal toch nooit? Dan zou %pos dus al tijden veel te hoog zijn gerekend?

[...]
Effect is niet zo heel groot.

Sneltesten op gezonde mensen levert niet veel poitives op. Als je 20k mensen test voor het voetbal, dan verwacht ik 25-100 positives. Op zo'n groot (voetbal) evenement zal het een meetbaar effect zijn op het totaal aantal positieve tests, maar niet echt groot. Bovendien hebben we de meeste dagen niet zoveel testen-voor-toegang.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:48:
[...]
Die publicatie projecteert geen effect op de R-waarde in Nederland. Die zullen we moeten zoeken in de cijfers.
De hele strekking van dat artikel is dat je niet simpel correlatief onderzoek kunt doen zoals jij het nu benoemt, omdat er onder andere veel factoren interacteren. Je 'moet' het dus juist niet zoeken in de cijfers, maar in een model of gecontroleerd onderzoek (waarvan de laatste op deze schaal waarschijnlijk onuitvoerbaar zal zijn).

Laten we het er maar op houden dat ik in Science of een ander high impact journal weinig publicaties ben tegengekomen die een duidelijk weerlegging geeft van wat deze auteurs beschrijven.

En als niemand of meerdere mensen een bepaalde maatregel niet meer volgt of volgen omdat ze ergens lezen en daardoor overtuigd zijn dat die maatregel niet werkt, dan is dat laatste uiteraard een zelfvervullende voorspelling. Of die onderbouwing nu ergens op slaat of niet.
Señor Sjon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:53:
[...]
Weer dat modelonderzoek, volgens mij hadden we die discussie net afgesloten? (…)
Omdat je een niet gereviewed artikel citeert betekent dat uiteraard niet dat je daarmee een weerlegging hebt gegeven van hetgeen er in het Science artikel wordt beschreven.

offtopic:
Waarom moeten de woorden 'discussie net afgesloten' worden toegevoegd? Dat is toch geen inhoudelijke manier van discussiëren?
(…) Gordels zijn een stropop, die hebben zich ruimschoots bewezen in theorie en praktijk. (…)
Natuurlijk hebben autogordels zich bewezen, maar het ging uiteraard om de historische connotatie bij invoering van een maatregel.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Interessant artikel van een immunoloog (ex-RIVM) over de mondkapjesplicht en de korte- en lange termijng nadelen die hiermee gepaard gaan.
In alle opzichten is de mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes een falend gedragsexperiment, schrijft immunoloog dr. Carla Peeters. Het verplicht dragen van mondkapjes blijkt daarnaast grote nadelen te hebben voor mens en milieu – mogelijk met onomkeerbare schade tot gevolg.
dit soort FUD verspreiden heeft geen enkele zin. Meer informatie kan je vinden in Brontoetsing #hoedan?!

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 14-06-2021 13:36 ]

• Señor Sjon
Mondkapjes worden al langer onderzocht dan gordels volgens mij en zeker eerder dan afgelopen jaar. ;) Daar zijn ze al sinds de Spaanse Griep af en aan mee bezig. Ik heb er wat moeite mee om het laatste (model)onderzoek als nieuwe waarheid te bombarderen en daarbij alle voorgaande onderzoeken overboord te gooien. We zien in de cijfers geen correlatie tussen mondkapjesplichten en verbeteringen. Deels door ruis van de combinaties met andere maatregelen, maar ook omdat het effect zo marginaal is. Hier werd laatst een RIVM staatje gepost met effectiviteit per maatregel uit de literatuur. Uit: https://www.rijksoverheid...-januari-presentatie-rivm van 17 januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWZb5G5JXY155xGmQ3inqhhmTI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGEFQZAFTCp98MZGIKpqX8zD.png?f=fotoalbum_large

Vreemd genoeg doen groepen van 1000 man niet zoveel? Vreemd verhaal. Of is dat weer enkel buitenlucht?

@t_captain
Deze komt uit: https://www.rijksoverheid...tshuisstukken-22-mei-2021
met prognoses 12+ en 18+ bij 65 en 75% vaccinatiegraad. Toch een stuk lager dan wat eerder geroepen werd. Grofweg 70% obv 18+ zou op of rond de 1.0 met de bovenkant van het bereik vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDlpLgtVdKZuy7HWGi_wEjaS7fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iS4DyjzLuOpDu6RZfiYXpeSX.png?f=fotoalbum_large

• RayNbow
  • Laatst online: 19:42

RayNbow

Kirika <3

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:50:
Interessant artikel van een immunoloog (ex-RIVM) over de mondkapjesplicht en de korte- en lange termijng nadelen die hiermee gepaard gaan.
Ik zou het eerder een opiniestuk noemen van iemand die van tevoren al een mening omtrent mondkapjes lijkt te hebben en dingen bij elkaar raapt om haar eigen standpunt te onderbouwen.

Ik pak er iets willekeurigs uit:
blijvende neurologische schade door verminderde zuurstof aanvoer
Het hele woord "zuurstof" komt maar 1x voor in de tekst en nergens wordt onderbouwd dat er sprake is van verminderde zuurstofaanvoer (wat trouwens aan elkaar geschreven dient te worden).

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

[...]

*knip*
Ik zie die ondingen ook liever gisteren dan vandaag verdwijnen (en het doet mij deugd om te zien dat ze in kleinere winkels amper nog gedragen worden en in de supermarkten ook steeds minder en vooral als kinluier) Echter, mevrouw Carla Peeters lijkt mij niet echt een bron om je standpunt mee te versterken.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 14-06-2021 13:37 ]

alles kan off-topic

• Wolly
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zie die ondingen ook liever gisteren dan vandaag verdwijnen (en het doet mij deugd om te zien dat ze in kleinere winkels amper nog gedragen worden en in de supermarkten ook steeds minder en vooral als kinluier) Echter, mevrouw Carla Peeters lijkt mij niet echt een bron om je standpunt mee te versterken.
Mijn standpunt is niet zozeer hetgeen die mevrouw verkondigt, ik plaatste het alleen omdat ik het een interessant stuk vond en ook wel passend bij het ochtendonderwerp alhier.

Waarom zou deze mevrouw niet overtuigend zijn?

• RodeStabilo
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:11:
Echter, mevrouw Carla Peeters lijkt mij niet echt een bron om je standpunt mee te versterken.
Waarom precies niet? Als je zoiets claimt is verdere uitdieping wel wenselijk denk ik.

• RayNbow
  • Laatst online: 19:42

RayNbow

Kirika <3

RodeStabilo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:16:
[...]
Waarom precies niet? Als je zoiets claimt is verdere uitdieping wel wenselijk denk ik.
Zie hier in een Twitter-draad over haar schrijfkunsten van een eerder artikel.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Mijn standpunt is niet zozeer hetgeen die mevrouw verkondigt, ik plaatste het alleen omdat ik het een interessant stuk vond en ook wel passend bij het ochtendonderwerp alhier.

Het is echt bullshit dat je minder zuurstof binnen krijgt door een mondneusmasker.
Anders zou iedereen op een OK complex, elke tandarts of assistent en elke dierenarts ongeveer neurologische schade hebben.

Niet overtuigd? Bestel een SPO2 metertje en test het eens uit. Zal geen verschil geven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Señor Sjon
Van iemand die geen tegenspraak in de Volkskrant wil publiceren. Laten we zeggen dat beide kampen niet zonder vooroordeel zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
*knip*
Die Carla Peeters doet alleen maar aan een kruistocht tegen mondkapjes.
Na al de claims over CO2 vergiftiging door het dragen van mondkapjes kan ik haar idd niet echt meer serieus nemen. :)

Ook wederom een blog in hetzelfde medium van hp de tijd.

Het enige wat ik uit het verhaal kan halen dat wel een punt is, is dat de xx Miljard wegwerp mondkapjes die in het milieu terecht komen wel een probleem zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Standeman op 14-06-2021 13:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Van iemand die geen tegenspraak in de Volkskrant wil publiceren. Laten we zeggen dat beide kampen niet zonder vooroordeel zijn.
Uiteindelijk zal iedereen vooroordelen hebben en dit op de één of andere manier laten doorklinken in zijn werk.

Daarom is het ook verstandig om iets te bekijken vanuit meerdere kanten. Om een artikel bij voorbaat af te schieten vanwege de auteur gaat mij in dit geval te ver.
YakuzA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Die Carla Peeters doet alleen maar aan een kruistocht tegen mondkapjes.
Na al de claims over CO2 vergiftiging door het dragen van mondkapjes kan ik haar niet echt meer serieus nemen.
Prima toch, een ander vind haar stukken misschien wel interessant.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:03:
@t_captain
met prognoses 12+ en 18+ bij 65 en 75% vaccinatiegraad. Toch een stuk lager dan wat eerder geroepen werd. Grofweg 70% obv 18+ zou op of rond de 1.0 met de bovenkant van het bereik vallen.
[Afbeelding]
Ik ben idd wel benieuwd hoe dit relateert aan de situatie in de UK.

Daar lijkt nu ondanks een 70% 1e prik onder de groep 18+ toch de R te zijn doorgeschoten naar 1,5 oid?

PSN

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:38:

Nee niet prima als er onzin verspreid wordt. Een discussie over het nut van mondkapjes is prima, want daar valt wel het een en ander over te steggelen. Dat artikel wat je aanhaalt staat echter bol van de ongefundeerde onzin.

Zie alleen al deze passage.
Eveneens opmerkelijk is dat na een jaar ervaring met Covid-19 voor het eerst bij 25 procent van de covid-patiënten op de ic zwartschimmel werd aangetoond. Doorgaans wordt deze infectie, die dodelijk kan zijn, aangetroffen bij mensen met een ernstig verstoorde afweer. Een mogelijke oorzaak wordt gezocht in het gebruik van dexamethason. De rol van langdurig gebruik en niet schone mondkapjes met een verzwakt immuunsysteem verdient in bovengenoemde context aandacht. Evenals de mogelijkheid van toenemend tandbederf in relatie tot hart- en vaatziekten, blijvende neurologische schade door verminderde zuurstof aanvoer en het vergroten van een risico op longkanker door lagere luchtweg-dysbiose. Het dragen van mondkapjes bij hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid kan leiden tot dehydratie, versnelde hartslag en andere hitte gerelateerde problematiek.
Allemaal ongefundeerde bagger en bangmakerij. Walgelijk. En dan ook nog bronnen aanhalen die totáál geen relatie hebben met de claim.

Bovendien heeft deze mevrouw geen enkele relevante kwalificaties. En als ik het even zo bekijk heeft ze ook al jaren geen relevante wetenschap bedreven. Dat verklaart in ieder geval waarom ze zulke bedroevende onwetenschappelijke stukjes schrijft.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:18

Nox

Noxiuz

Dennis1812 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Het is echt bullshit dat je minder zuurstof binnen krijgt door een mondneusmasker.
Anders zou iedereen op een OK complex, elke tandarts of assistent en elke dierenarts ongeveer neurologische schade hebben.

Niet overtuigd? Bestel een SPO2 metertje en test het eens uit. Zal geen verschil geven.
Uitgeademde lucht bevat ook nog een aanzienlijke hoeveelheid zuurstof, dus als je wat reeds uitgeademde lucht binnen krijgt is dat niet eens een ramp.

Het zal vast wel mogelijk zijn aan te tonen dat er iets minder frisse lucht in zal zitten maar dan ga je maar ook niet meer in binnenruimtes leven ofzo :P

Buiten dat zijn die dingen gewoon irritant, je moet zo constant op en af doen, vergeet je ze een keer kan je weer terug naar huis, als je toevallig iets in je handen hebt zit je te klooien ermee... en dan met warm weer wordt het zo'n klamme bedoening. Nee liever kwijt dan rijk, al zijn die blauwe simpele vodjes nog het makkelijkst, zal vast ook het minste 'werken', maar omdat ze slecht aansluiten heb je er het minste last van.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:18
[...]

Neen, helemaal niet prima. Ze verspreid info die wetenschappelijk gewoon niet klopt (CO2 verhaal) en door haar status als ‘deskundige’ zijn er mensen die wellicht geneigd zijn hier geloof aan te hechten. Dit stuk van haar lijkt mij wel te kwalificeren als ‘desinformatie’, en daar hebben we al veel te veel van.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:30

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RayNbow schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Ik zou het eerder een opiniestuk noemen van iemand die van tevoren al een mening omtrent mondkapjes lijkt te hebben en dingen bij elkaar raapt om haar eigen standpunt te onderbouwen.

Ik pak er iets willekeurigs uit:

[...]

Het hele woord "zuurstof" komt maar 1x voor in de tekst en nergens wordt onderbouwd dat er sprake is van verminderde zuurstofaanvoer (wat trouwens aan elkaar geschreven dient te worden).
(frustratie is gericht op de schrijfster, niet op @RayNbow)

Zucht. De aanvoer van de hoeveelheid zuurstof wordt echt niet dusdanig minder dat je lichaam hersenschade op loopt. Als dat echt zo was dan zou een berg oplopen of aflopen al schade moeten opbrengen. En dat kan je wel meten zoals @Dennis1812 aangeeft.
[...]

Waarom zouden leugens die men presenteert als waarheid interessant zijn? Dit soort onzin moet je gewoon geen (figuurlijke) zuurstof geven en dan bedoel ik ik 0% zuurstof.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Buiten dat zijn die dingen gewoon irritant, je moet zo constant op en af doen,
Nee, dat moet je dus niet doen. 1x op doen en niet meer aan zitten.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Uitgeademde lucht bevat ook nog een aanzienlijke hoeveelheid zuurstof, dus als je wat reeds uitgeademde lucht binnen krijgt is dat niet eens een ramp.

Het zal vast wel mogelijk zijn aan te tonen dat er iets minder frisse lucht in zal zitten maar dan ga je maar ook niet meer in binnenruimtes leven ofzo :P

Buiten dat zijn die dingen gewoon irritant, je moet zo constant op en af doen, vergeet je ze een keer kan je weer terug naar huis, als je toevallig iets in je handen hebt zit je te klooien ermee... en dan met warm weer wordt het zo'n klamme bedoening. Nee liever kwijt dan rijk, al zijn die blauwe simpele vodjes nog het makkelijkst, zal vast ook het minste 'werken', maar omdat ze slecht aansluiten heb je er het minste last van.
Ik draag ze ook liever alleen op mijn werk. Maar alle claims van mensen die zo benauwd worden ervan en alle andere onzin. Kom op zeg. Het is niet waar, je O2 opname blijft helemaal prima. Psychisch effect daarentegen.. gewoon relax en t komt wel goed.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00
Hadden we hier niet een apart draadje voor de mondkapjes discussie?

• Nox

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Ja prima, jij slaapt er mee? :P

Waar ik mee op doel is dat als je een gebouw in loopt hij weer op moet, dan buiten mag hij weer af, een uurtje later moet hij weer op. En mezelf kennende rij ik 'ff snel langs de supermarkt' en als usain bolt sprint ik naar binnen, pak ik wat ik nodig heb en ben ik z.s.m. weer buiten via de zelfscan. Als je echt wekelijks een keer de winkel in gaat en dat echt plant werkt het misschien, maar als semi-chaoot werkt het voor mij niet echt. Ik pak graag de fiets en doe dan oordopjes in voor muziek, parkeer zo dicht mogelijk bij de deur mijn fiets en terwijl ik mijn sleutels in mijn zak aan het stoppen ben, mijn zonnebril even op mijn hoofd doe en de winkel alvast in loop, mijn fietstas van de fiets pak en nog een karretje vergeet waar mijn fles olijfolie in moet die ik ga kopen... je snapt het al, dan is tegelijkertijd een mondkapje opdoen gewoon superirritant. Buiten dat is het sociaal contact fors minder omdat mensen herkennen en gesprekken voeren gewoon minder zijn.

Wat mij betreft mag dit wel als eerste afgeschaft worden.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Señor Sjon
Die is al lang geleden vanwege circlejerk gesloten. Inmiddels zijn de cijfers enorm veel lager en werd de maatregel tot basisregel gebombardeerd. In de Catshuisstukken meldt RIVM dit overigens niet als basismaatregel, die gaan uit van afstand + hygiëne + testen bij klachten als basisregels.

• Ankona
Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Deze mevrouw wordt al vanaf het begin gelinkt aan Willem Engel. Dat ze met haar titels en cv loopt te pronken maakt nog niet dat haar mening relevant is.

alles kan off-topic

• t_captain
We zien in de cijfers geen correlatie tussen mondkapjesplichten en verbeteringen. Deels door ruis van de combinaties met andere maatregelen, maar ook omdat het effect zo marginaal is. Hier werd laatst een RIVM staatje gepost met effectiviteit per maatregel uit de literatuur. Uit: https://www.rijksoverheid...-januari-presentatie-rivm van 17 januari.

f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Dat plaatje is in lijn met wat ik denk: mondkapjes dragen enkele basispunten bij aan daling van R.

@t_captain
[Afbeelding]
Die 75% halen we makkelijk, waarmee we ook met 18+ onder R=1 moeten blijven. Sterker nog, ik denk dat we rond de 85 a 86% gaan uitkomen. Vaccinatiebereidheid onder de jongere groepen die er nog niet zoveel urgentie in zien is stijgend en we zitten al op 84%.

Daar komt nog een effect bij. De impact van vaccinatie op de R-waarde lijkt in een stijgende trend te zitten. De getallen bij de (hier meestgebruikte) mRNA vaccins blijken in de praktijk nog wat beter uit te vallen dan we al dachten, en het is zeer wel denkbaar dat vaccineren van jongeren mensen een grotere bijdrage levert aan het verlagen van R.

Ik denk dat we safe zitten. Focus nu moet zijn:
1. steunen wetenschappelijk onderzoek naar effecten verschillende vaccins op jongeren
2. onderzoeken van meer vaccins (ik vind vooral novavax intreressant)
3. voorbereidend werk voor GGD om een prikgolf in het najaar te doen
4. volgen van internationale ervaringen met prikken van tieners
5. volgen van kiemsurveillances, nationaal en internationaal

We lijken de luxe te hebben om te kunnen kiezen.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Wat vind je zo interessant aan Novavax?
t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:16:
[...]

Dat plaatje is in lijn met wat ik denk: mondkapjes dragen enkele basispunten bij aan daling van R.

[...]

Die 75% halen we makkelijk, waarmee we ook met 18+ onder R=1 moeten blijven. Sterker nog, ik denk dat we rond de 85 a 86% gaan uitkomen. Vaccinatiebereidheid onder de jongere groepen die er nog niet zoveel urgentie in zien is stijgend en we zitten al op 84%.

Daar komt nog een effect bij. De impact van vaccinatie op de R-waarde lijkt in een stijgende trend te zitten. De getallen bij de (hier meestgebruikte) mRNA vaccins blijken in de praktijk nog wat beter uit te vallen dan we al dachten, en het is zeer wel denkbaar dat vaccineren van jongeren mensen een grotere bijdrage levert aan het verlagen van R.

1. steunen wetenschappelijk onderzoek naar effecten verschillende vaccins op jongeren

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vreemd genoeg doen groepen van 1000 man niet zoveel?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert. Het beperken van groepsgrootte tot 1000 man (dus het verbieden van groepen groter dan 1000 man) doet niet zoveel.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:16:
[...]

[...]

Vergeet het “ op orde” hebben van een goedwerkend systeem niet. Dan heb ik het over de hoeveelheid storingen die geweest zijn. Ook moet er een draaiboek liggen voor in de toekomst, mocht er weer zoiets gebeuren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:15
Dennis1812 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ik draag ze ook liever alleen op mijn werk. Maar alle claims van mensen die zo benauwd worden ervan en alle andere onzin. Kom op zeg. Het is niet waar, je O2 opname blijft helemaal prima. Psychisch effect daarentegen.. gewoon relax en t komt wel goed.
Praat even voor jezelf ja, ik heb COPD en lichte hooikoortsklachten, als ik een half uur met zo'n ding gelopen heb word ik helemaal stapelgek van de kriebels in mijn neus, en ik word er ook echt een stuk benauwder van.
En dat heeft helemaal niks met een Psychisch effect te maken.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bubba76 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Praat even voor jezelf ja, ik heb COPD en lichte hooikoortsklachten, als ik een half uur met zo'n ding gelopen heb word ik helemaal stapelgek van de kriebels in mijn neus, en ik word er ook echt een stuk benauwder van.
Hang er een saturatiemeter aan.
Ik heb flinke hooikoorts en COPD gold II.
Saturatie blijft bij mij en alle collega's netjes op peil. Hoor juist van de hooikoorts collega's die netjes omgaan met het kapje en dus regelmatig wisselen en niet steeds aanraken/op/af doen dat de hooikoorts minder is omdat er ook pollen tegen gehouden worden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bubba76 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:27:
[...]
Over het algemeen is dat niet gerelateerd aan de O2 opname, maar aan het feit dat het met een mondkapje gewoon wat meer moeite kost om te ademen door een filter heen.

PSN

• t_captain
joppe113 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:19:
Wat vind je zo interessant aan Novavax?

[...]
https://www.yalemedicine....vid-19-vaccine-comparison

Het is weer een andere aanpak, waarmee we de bestrijdingsmiddelen kunnen verbreden naast vector en mRNA vaccins. De resultaten zijn ronduit goed (vergeklijkbaar mRNA), en het lijkt me iets dat voor jonge mensen met een goed immuunsysteem toepasbaar is.

• Nox

Nox

Noxiuz

t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:01:
[...]

https://www.yalemedicine....vid-19-vaccine-comparison

Het is weer een andere aanpak, waarmee we de bestrijdingsmiddelen kunnen verbreden naast vector en mRNA vaccins. De resultaten zijn ronduit goed (vergeklijkbaar mRNA), en het lijkt me iets dat voor jonge mensen met een goed immuunsysteem toepasbaar is.
Voor de TL;DR:

How it works: Unlike the mRNA and vector vaccines, this is a protein adjuvant (an adjuvant is an ingredient used to strengthen the immune response). While other vaccines trick the body’s cells into creating parts of the virus that can trigger the immune system, the Novavax vaccine takes a different approach. It contains the spike protein of the coronavirus itself, but formulated as a nanoparticle, which cannot cause disease.

Het bevat dus het eiwit zelf, het lichaam maakt het eiwit niet zelf aan. Maar is deze productiemethode niet nog makkelijker op te schalen dan?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Ja prima, jij slaapt er mee? :P

Waar ik mee op doel is dat als je een gebouw in loopt hij weer op moet, dan buiten mag hij weer af, een uurtje later moet hij weer op. En mezelf kennende rij ik 'ff snel langs de supermarkt' en als usain bolt sprint ik naar binnen, pak ik wat ik nodig heb en ben ik z.s.m. weer buiten via de zelfscan. Als je echt wekelijks een keer de winkel in gaat en dat echt plant werkt het misschien, maar als semi-chaoot werkt het voor mij niet echt. Ik pak graag de fiets en doe dan oordopjes in voor muziek, parkeer zo dicht mogelijk bij de deur mijn fiets en terwijl ik mijn sleutels in mijn zak aan het stoppen ben, mijn zonnebril even op mijn hoofd doe en de winkel alvast in loop, mijn fietstas van de fiets pak en nog een karretje vergeet waar mijn fles olijfolie in moet die ik ga kopen... je snapt het al, dan is tegelijkertijd een mondkapje opdoen gewoon superirritant. Buiten dat is het sociaal contact fors minder omdat mensen herkennen en gesprekken voeren gewoon minder zijn.

Wat mij betreft mag dit wel als eerste afgeschaft worden.
Ik ga 1x in de week een paar winkels in. Bakker, slager, notenbar.
Bij aankomst bij het winkelcentrum mondkapje op, en als ik klaar ben elastieken stuk trekken, ding in de prullenbak en klaar.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:34

codex

Geen OpenAI agent :)

Nox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Voor de TL;DR:

How it works: Unlike the mRNA and vector vaccines, this is a protein adjuvant (an adjuvant is an ingredient used to strengthen the immune response). While other vaccines trick the body’s cells into creating parts of the virus that can trigger the immune system, the Novavax vaccine takes a different approach. It contains the spike protein of the coronavirus itself, but formulated as a nanoparticle, which cannot cause disease.

Het bevat dus het eiwit zelf, het lichaam maakt het eiwit niet zelf aan. Maar is deze productiemethode niet nog makkelijker op te schalen dan?
Zo te zien niet, het moet gekweekt worden als ik het goed begrijp. Er gaat nog een biologisch proces vooraf aan de productie, dat is ook wat leveringen van Janssen en AZ beïnvloedt.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
Agent47 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Vergeet het “ op orde” hebben van een goedwerkend systeem niet. Dan heb ik het over de hoeveelheid storingen die geweest zijn. Ook moet er een draaiboek liggen voor in de toekomst, mocht er weer zoiets gebeuren.
Dat, en de voorbereidingen voor de winter baren me nog de meeste zorgen. Hoop niet op een herhaling van vorig jaar waar we in oktober er achter komen dat het toch niet helemaaaaal gaat zoals het moet terwijl iedereen in de Middellandse zee lag te dobberen tijdens de zomer.

"Better ask questions before you shoot"

• Indoubt

Indoubt

Voorlopig zijn we nog niet echt groen op de site van het ECDC. Het gaat natuurlijk wel hard naar beneden dus misschien duurt het niet lang meer.

Voor nu zijn we nog even diep donkerrood. Dat bepaald ook (deels) hoe andere landen tegen Nederland of reizigers uit Nederland aankijken en onder welke voorwaarden je daar heen mag.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_large/public/images/2021w22_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png?itok=XLVVJWz1

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:38:
Voorlopig zijn we nog niet echt groen op de site van het ECDC. Het gaat natuurlijk wel hard naar beneden dus misschien duurt het niet lang meer.

Voor nu zijn we nog even diep donkerrood. Dat bepaald ook (deels) hoe andere landen tegen Nederland of reizigers uit Nederland aankijken en onder welke voorwaarden je daar heen mag.

[Afbeelding]
Een 14-day average, dus die ijlt inderdaad nog redelijk lang na.
Zo te zien is NL wel het normale rood en niet het dieprood/bruin.

Met die 4% positief variabele erbij zal het ook nog meer dan 2 weken duren voordat NL daar misschien groen kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 14-06-2021 13:43 ]

PSN

• t_captain
Om van rood in geel te komen, moeten de infecties per dag omlaag naar <1860 gemiddeld per dag en het percentage positive tests naar <4%.

* lopend 7-daags gemiddelde poitieve tests = 1385. Een week eerder 2233.
Met de actuele data zitten we dus net onder de grens.

* percentage positief is nu 5.6% (weekgemiddeld). 1 week eerder was dat 7.8%.
We kunnen dus over ongeveer een week de 4% raken.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55

Daar zijn we weer :)

• Agent47
  • Laatst online: 15:04

Agent47

I always close my contracts.

Morgen / overmorgen grotere uitstroom neem ik aan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:38:

[Afbeelding]
Binnenkort (?) wordt de grenswaarde van groen gelukkig aangepast.
Goed nieuws voor wie op reis wil: Europese landen zullen de komende tijd veel sneller van kleur veranderen. Dat maakt reizen veel makkelijker, want tussen twee groene landen kun je als vanouds vrij reizen.
Nu nog wordt een land aangemerkt als ‘groen’, veilig, als daar in de twee weken voordien minder dan 25 besmettingen op 100.000 mensen waren. Dat aantal wordt verhoogd naar 50. Dat maakt dat landen sneller bereisbaar worden, zeker omdat de maatregel wordt gecombineerd met het percentage positieve tests. Als dat lager dan 1 procent is, wordt een land bij 75 besmettingen op 100.000 mensen al groen.
https://www.trouw.nl/buit...neller-op-groen~ba6a9860/

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Nou ja, op mijn werk moet ik ze op de gang op, op mijn werkplek niet. Dan zal ie toch op en af moeten

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:08:
Binnenkort (?) wordt de grenswaarde van groen gelukkig aangepast.
Morgen gaan de Europese gezondheidsministers erover bakkeleien.

De Jonge probeert ook nog uit het vuur te slepen dat je direct na een tweede vaccinatie een reis-vinkje kan krijgen, en niet pas 14 dagen erna.

Morgen einde van de dag zullen we wel meer details weten :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Agent47 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Morgen / overmorgen grotere uitstroom neem ik aan.
Lijkt mij toch ook. In het weekend hebben we nauwelijks uitstroom gezien, toch wel opvallend, ondanks weekend. Instroom blijft wel gewoon gestaag dalen, dus dat blijft hoe dan ook goed nieuws.

• 42erik
  • Niet online
autje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:58:
Hadden we hier niet een apart draadje voor de mondkapjes discussie?
Een beetje overlap lijkt me niet heel gek, als het over corona in nl gaat komt vanzelf een keer het mondkapje langs in het gesprek.

• Boinkie
eamelink schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:20:
[...]

Morgen gaan de Europese gezondheidsministers erover bakkeleien.

De Jonge probeert ook nog uit het vuur te slepen dat je direct na een tweede vaccinatie een reis-vinkje kan krijgen, en niet pas 14 dagen erna.

Morgen einde van de dag zullen we wel meer details weten :)
Dat zou een mooie opsteker voor de Jonge zijn. Nu mag je in bepaalde landen al na 22 dagen na je 1e vaccinatie zonder testen naar binnen.. Waarom zou dat niet kunnen met dat vinkje :)

• t_captain
En bij Janssen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eamelink schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:20:
*zucht*. Wat heel erg dom is, want vaccin-bescherming na de tweede prik heeft nog 2-3 weken nodig. Ik hoop dat ze hem een harde schop terug in zijn hok geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Versoepelingen nog iets naar voren gehaald: vanaf 26 juni minder regels

Het kabinet gaat ietsje sneller versoepelen. Vanaf 26 juni zal het volgende veranderen:
  • Advies om maximaal 8 bezoekers thuis te ontvangen.
  • Meer gasten in restaurants (met maximum van 100).
  • Sportwedstrijden weer toegestaan.
De anderhalve meter en nog belangrijker de mondkapjesplicht zullen blijven. Vooral dat laatste: -O-

• Ankona
gambieter schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:40:
[...]

*zucht*. Wat heel erg dom is, want vaccin-bescherming na de tweede prik heeft nog 2-3 weken nodig. Ik hoop dat ze hem een harde schop terug in zijn hok geven.
Niet helemaal waar, de optimale bescherming wordt pas na 2 a 3 weken bereikt. 2 a 3 weken na de eerste prik heb je al een aanzienlijke bescherming die een groen vinkje kunnen rechtvaardigen.

alles kan off-topic

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ankona schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:44:
Niet helemaal waar, de optimale bescherming wordt pas na 2 a 3 weken bereikt. 2 a 3 weken na de eerste prik heb je al een aanzienlijke bescherming die een groen vinkje kunnen rechtvaardigen.
Nee, de persoonlijke gevolgen zijn minder, maar dat betekent niet dat je niet geinfecteerd kunt worden noch betekent het dat je niet infectieus gaat zijn. Infectieziekten zijn niet voor polderen en struisvogelpolitiek bedoeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ankona
CMD-Snake schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:43:

Het kabinet gaat ietsje sneller versoepelen. Vanaf 26 juni zal het volgende veranderen:
De anderhalve meter en nog belangrijker de mondkapjesplicht zullen blijven. Vooral dat laatste: -O-
Je kunt mail sturen naar de overheid. Als iedereen dat nou eens zou doen om ze te vragen te kappen met die krengen dan zet dat meer zoden aan de dijk dan hier twee keer per week er een discussie over openen.

(en in de praktijk is het (hier) inmiddels dat die dingen in de kleine winkels amper nog gedragen worden en in de supermarkten ook steeds minder. )

alles kan off-topic

• Wolly
  • Niet online

Ach, die maatregelen sterven een stille dood omdat mensen het niet meer opvolgen. Met 100 man ergens eten en dan mondkapjes en 1,5 meter, zie je het all voor je in de Vapiano's 8)7

• Señor Sjon

Het is politiek. Binnen een week na die motie die door de potentiële formatiepartijen werd weggestemd gaan ze niet besluit zelf nemen. Er zit teveel politiek in geïnvesteerd.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-01 14:12
[...]

Vanuit een medisch oogpunt misschien wel, maar het betekend wel voor een hele hoop mensen dat ze wel of niet op zomervakantie kunnen. Daarnaast zijn er ook genoeg landen die een ander beleid volgen blijkbaar, na 1 prik al toegang.

Wanneer ik bij mijn tweede prik 3 weken op moet tellen zit ik al bijna in de laatste week van de (school)vakantie. Even 2 weken weg is dan geen optie meer. Daarbij zijn er ook nog eens genoeg mensen die verplicht hun vakantie met de collega's moeten afstemmen en misschien niet eens meer op vakantie kunnen. Of mensen die in de "verkeerde" regio wonen. Of wiens partner dan nog niet mee mag. Dat laatste heeft natuurlijk ook weer voordelen voor sommige mensen. :+

Zitten in die zin genoeg haken en ogen aan dus ik snap het op zich wel, voor ons maakt het overigens niet uit, wij blijven lekker in Nederland dus voor ons is direct na de 2e prik of na 2 weken geen issue.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:21

Hangt wel van t medium af, Telegraaf acht de kans groot dat mondkapjes er dan (26e) ook al af gaan

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
[...]

Hoop wel dat t door gaat. Bescherming na 1 prik is al alleraardigst en kans om in die 14 dagen covid op te lopen lijkt me klein gegeven de ontwikkeling in Europa.

Reizen mogelijk maken is niet alleen voor Jan en Truus die op vakantie willen naar de Costa’s. Maar ook om familie te bezoeken, partners die cross border werken ed.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:17
[...]

Huh? De mRNA vaccins waren toch al grotendeels effectief na 7 (Pfizer) of 14 dagen (Moderna)? Ik heb het beeld dat de 2e prik meer voor de houdbaarheid op langere termijn was, en nog een paar procent extra dekking. Heb ik wat gemist? En zelfs dan nog is de vraag hoe zich dat dan zou verhouden tot Janssen met 1 prik. Doel is hier niet 'optimaal', maar voldoende. Ook in context dat een test ook voldoende is op te reizen... (mijn insteek is daarbij nadrukkelijk de wachttijd na het 2e shot, niet het 2e shot an sich, hoewel je die discussie allicht ook zou kunnen voeren)

[ Voor 24% gewijzigd door ijdod op 14-06-2021 15:18 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Kevinp
  • Laatst online: 24-01 09:14
[...]

Ik hoop het niet, want hoeveel mensen missen nu weer een vakantie op een normale manier?

En dat zijn niet de mensen die prima na het seizoen kunnen omdat ze met pensioen zijn.

Het aantal besmettingen (iig binnen europa) zal laag zijn en blijven. Als je dan naar een land met eenzelfde situatie gaat is er niks aan de hand om dat direct na de eerste vaccinatie te doen. Zeker niet voor alle 50 minners waar het risico sowieso erg laag was.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Kevinp
ijdod schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Huh? De mRNA vaccins waren toch al grotendeels effectief na 7 (Pfizer) of 14 dagen (Moderna)? Ik heb het beeld dat de 2e prik meer voor de houdbaarheid op langere termijn was, en nog een paar procent extra dekking. Heb ik wat gemist? En zelfs dan nog is de vraag hoe zich dat dan zou verhouden tot Janssen met 1 prik.
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vaccins/werking

2 weken na de eerste prik is het dus al 90%.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
Kevinp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Ik hoop het niet, want hoeveel mensen missen nu weer een vakantie op een normale manier?

En dat zijn niet de mensen die prima na het seizoen kunnen omdat ze met pensioen zijn.

Het aantal besmettingen (iig binnen europa) zal laag zijn en blijven. Als je dan naar een land met eenzelfde situatie gaat is er niks aan de hand om dat direct na de eerste vaccinatie te doen. Zeker niet voor alle 50 minners waar het risico sowieso erg laag was.
Plus reizen mogelijk maken is niet alleen om vakanties mogelijk te maken op de costas. We leven in 1 Europa. Zat mensen hebben een cross border leven opgebouwd de afgelopen decennia.

• Wolly
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Hoop wel dat t door gaat. Bescherming na 1 prik is al alleraardigst en kans om in die 14 dagen covid op te lopen lijkt me klein gegeven de ontwikkeling in Europa.
Het risico dat mensen de tweede prik niet meer afnemen lijkt mij best wel aanwezig als je al kan reizen met één prik. Waarschijnlijk speelt dat ook mee.

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 22:04
gambieter schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Nee, de persoonlijke gevolgen zijn minder, maar dat betekent niet dat je niet geinfecteerd kunt worden noch betekent het dat je niet infectieus gaat zijn. Infectieziekten zijn niet voor polderen en struisvogelpolitiek bedoeld.
Spoiler alert: ook na zoveel weken, volledig gevaccineerd, kun je nog altijd besmet worden en het eventueel overdragen. Het is geen harde IT waar alles 0 of 1 is. Ja, een aantal weken na de 2e inenting is het geheel effectiever dan op de dag zelf van de 2e prik. Was enige tijd terug een heel goede uitzending op de Duitse ARD (of ZDF, weet het even niet meer) waarin het in grafieken getoond werd, heb er helaas niet direct een linkje van (mocht je dit willen, dat kan... moet ik even mijn vader vragen, die heeft het op tv gekeken en had dacht ik een online link. Uitzending was in ieder geval heel informatief, beter dan menig uitzending hier in Nederland.)

Maar goed, het is gewoon veel lastiger om weer te regelen dat je pas na X dagen/weken weer alles mag (op vakantie), dan dat men gewoon zegt: bewijs van de 2e prik is genoeg. En het zal ook echt niet zo zijn dat iedereen op de dag van, of de dag na, de 2e prik meteen in het vliegtuig stapt naar het vakantie adres. Ik krijg eind juli mijn 2e shot (eerste komt volgende week), maar als we iets van een korte vakantie doen wordt dat ergens in augustus pas. Niet zo zeer omdat ik wil wachten op t maximale effect, het past gewoon beter in onze planning.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Kevinp
Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Het risico dat mensen de tweede prik niet meer afnemen lijkt mij best wel aanwezig als je al kan reizen met één prik. Waarschijnlijk speelt dat ook mee.
Er is al voldoende dwang die er zogenaamd niet zou komen. Laten we niet nog meer manipulatie inbouwen omdat mensen misschien geen tweede prik halen.

Overigens stond er dat je direct na de tweede prik het bewijs kreeg. Dus wat dat betreft maakt dat niet zoveel uit.

• Indoubt

Indoubt

Moi_in_actie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Spoiler alert: ook na zoveel weken, volledig gevaccineerd, kun je nog altijd besmet worden en het eventueel overdragen. Het is geen harde IT waar alles 0 of 1 is. Ja, een aantal weken na de 2e inenting is het geheel effectiever dan op de dag zelf van de 2e prik. Was enige tijd terug een heel goede uitzending op de Duitse ARD (of ZDF, weet het even niet meer) waarin het in grafieken getoond werd, heb er helaas niet direct een linkje van (mocht je dit willen, dat kan... moet ik even mijn vader vragen, die heeft het op tv gekeken en had dacht ik een online link. Uitzending was in ieder geval heel informatief, beter dan menig uitzending hier in Nederland.)

Maar goed, het is gewoon veel lastiger om weer te regelen dat je pas na X dagen/weken weer alles mag (op vakantie), dan dat men gewoon zegt: bewijs van de 2e prik is genoeg. En het zal ook echt niet zo zijn dat iedereen op de dag van, of de dag na, de 2e prik meteen in het vliegtuig stapt naar het vakantie adres. Ik krijg eind juli mijn 2e shot (eerste komt volgende week), maar als we iets van een korte vakantie doen wordt dat ergens in augustus pas. Niet zo zeer omdat ik wil wachten op t maximale effect, het past gewoon beter in onze planning.
Realiseer je dat Gambieter uit het vak komt.

Niet dat je geen risico's kunt nemen met de tijd na de tweede prik voor reizen. Dat kan natuurlijk wel. Het blijft echter tot op zekere hoogte een risisco. Dat blijft reizen natuurlijk deze zomer toch wel een beetje. Het hoeft niet erg te zijn maar zeker weet je dat pas in het najaar.

• Wolly
  • Niet online
Kevinp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Er is al voldoende dwang die er zogenaamd niet zou komen. Laten we niet nog meer manipulatie inbouwen omdat mensen misschien geen tweede prik halen.

Overigens stond er dat je direct na de tweede prik het bewijs kreeg. Dus wat dat betreft maakt dat niet zoveel uit.
Ahh..ik begreep dat het vraagstuk was waarom je na 1 prik (die 90% bescherming bood) niet al zou kunnen reizen maar het gaat inderdaad om die 14 dagen na de tweede prik.

• joppe113
  • Laatst online: 16:11
Vreemd, ik heb totaal geen dwang gevoeld om 2 keer een spuit te halen....
[...]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 12:06
[...]

Waaruit blijkt die dwang?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Bundin
  • Niet online
[...]

Dwang? Waar? Dat keuzes consequenties hebben is niks nieuws toch?

Kies je voor geen rijbewijs B? Geen auto besturen voor jou. Nog nooit iemand horen klagen dat de verplichting tot het hebben van een rijbewijs om een auto te mogen besturen de vrijheid ernstig beperkt en de samenleving opsplitst.

Kies je voor geen vaccinaties? Geen reisvinkje voor jou. Wil je die toch? Vaccinatie is een manier. Wil je toch rijden? Dan toch dat rijbewijs B. Of brommer als je aan de canta wil, heb je ook 4 wielen en een stuur.

edit - toevoeging: Gek eigenlijk dat die gratis vaccinaties de samenleving wel opsplitsen volgens een hoop mensen, terwijl een rijbewijs B, wat voor een hoop mensen een forse financiële investering is, dat blijkbaar niet doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Bundin op 14-06-2021 15:13 ]

• Boinkie
Bundin schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:08:
[...]

Dwang? Waar? Dat keuzes consequenties hebben is niks nieuws toch?

Kies je voor geen rijbewijs B? Geen auto besturen voor jou. Nog nooit iemand horen klagen dat de verplichting tot het hebben van een rijbewijs om een auto te mogen besturen de vrijheid ernstig beperkt en de samenleving opsplitst.

Kies je voor geen vaccinaties? Geen reisvinkje voor jou. Wil je die toch? Vaccinatie is een manier. Wil je toch rijden? Dan toch dat rijbewijs B. Of brommer als je aan de canta wil, heb je ook 4 wielen en een stuur.
En daarbij kan je gewoon reizen indien je een stok in je neus laat duwen ;) Opties ten over.

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:57:
[...]

alleen al direct reizen na 2 prikken ipv 2 weken erna zou deze zomer al veel mensen 'helpen' antigeentest is (voor fr met huidige regels ) ook optie, maar kost je toch weer tijd en geld.

• t_captain
t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Prima cijfers. Positieve tests, opnames IC en kliniek bewegen allemaal omlaag richting signaalwaarde.

R-waarde zit in sterk dalende trend zoals voorzien.

[...]

Ook de verschillende analyses van de mogelijkheid tot een vierde golf door de 617.2 variant lijken tot nu toe allemaal de goede kant op te vallen. Ik heb gekeken naar de NL, UK en IN cijfers en projecties gemaakt naar de komende maanden in NL.

Om iets meer zekerheid te krijgen is iets meer data nodig. 1 a 2 weken kiemsurveillance is wenselijk. Ik denk dat we moeten voorsoorteren om op de 22e na de kiemsurveillance het sein "brand meester" te geven en de 4e en 5e fase van versoepelingen (wat mij betreft inclusief het afschaffen van mondkapjes) op 25-6 door te voeren.
Ik schijn invloed te hebben in Den Haag:

Kabinet wil versoepelingen al vanaf zaterdag 26 juni

Mijn advies (versoepelen 25-6) is overigens wel onder voorbehoud van de uitkomsten van de kiemsurveillance deze en volgende week. Als ik morgen hele slechts ontwikkelingen zie in de kiemsurveillance dan is mijn mening juist dat het goed is om versoepelingen uit te stellen.
De afstandsregel, het thuiswerk-advies en mondkapjesplicht zouden volgens het openingsplan pas bij stap 6 - als 85 procent van de volwassenen zeker één prik gehad heeft - afgeschaft kunnen worden. Dat is volgens het vaccinatie-spoorboek begin september, maar bronnen op het Binnenhof stellen dat losse onderdelen mogelijk eerder wat versoepeld kunnen worden.
Ook dat deel van mijn advies ligt op tafel lees ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 14-06-2021 15:18 ]

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 22:04

Daar is ie dan, de eerste onder de 1k :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:48:
Het is politiek. Binnen een week na die motie die door de potentiële formatiepartijen werd weggestemd gaan ze niet besluit zelf nemen. Er zit teveel politiek in geïnvesteerd.
Het is erg jammer, ik lees ook net dat de Denen hun mondkapjes aan de wilgen mogen hangen. Helaas lijkt beleid in Nederland net zozeer gestuurd te worden om reputatieschade aan politici te voorkomen. De avondklok is daar zo'n beetje het hoogtepunt van wat mij betreft. Het RIVM zwijgt in alle talen over een beschouwing of die avondklok nu gebracht heeft wat ze hoopten.
rik86 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:50:
Hangt wel van t medium af, Telegraaf acht de kans groot dat mondkapjes er dan (26e) ook al af gaan
Op zich interessant, maar ik zie dit inderdaad enkel bij de Telegraaf staan. NOS, NRC, Parool etc. spreken daar niet over.
Bundin schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:08:

Er is weldegelijk een verschil tussen het halen van een rijbewijs en een vaccin. Dat zie je toch hopelijk ook wel dat je vergelijking de plank misslaat. Iets laten injecteren is toch echt wat anders, daar gaan vrijwel alle vergelijkingen mank in dit opzicht.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Moi_in_actie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:16:
[Twitter]
Kliniek 418 IC 263

Dus met wat mazzel gaat de IC binnen een dag of 10 dagen ook verder dalen. Hoop dat er veel zorgpersoneel dan ook even lekker op vakantie in de EU kunnen (want die hebben de tweede prik meestal al wel 2 weken binnen lijkt mij.

[ Voor 92% gewijzigd door t_captain op 14-06-2021 15:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• t_captain
Moi_in_actie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:16:
[Twitter]
En meteen fors onder de 1000.

Gecorrigeerd getal 852, meest recente prognose van mijn model was 874 voor vandaag.

Voor de rest van de week voorzie ik redelijk vlak 800 ... 1000 besmettingen per dag. Voor woensdag is de piek voorspeld, 1063. Als mijn model het 100% goed heeft, dan is woensdag meteen de laatste dag dat we boven de 1000 schrijven.

R-waarde voor 3 juni kan ik nu ook berekenen, 0.72, zit al een 5 dagen op rij in de range 0.70 ... 0.73.

RIVM heeft nu nog 0.83 staan (voor 27-5) maar het kan niet anders of die gaan fors omlaag bij hun volgende publicatie.

Overigens, bij deze getallen zit mijn model structureel 2.8 basispunten lager dan RIVM. Ik begrijp dat ze daar rekenen met een generatietijd van 4 dagen; ik werk met 4.5 dagen. Dus een "RIVM R-waarde" van 0.74 levert dezelfde wekelijkse daling als een "t_captain R-waarde van 0.71). Voor mij past 4.5 heel goed, en dat zit ook iets meet in het midden van internationaal onderzoek. Maar het geeft dus een kleine bias tussen de R-waardes.

Ik voorzie dat RIVM ongeveer 0.75 of 0.76 zal publiceren. (wat ook verklaart dat er momenteel in Den Haag wordt gesproken over versnellen van de roadmap).

[ Voor 41% gewijzigd door t_captain op 14-06-2021 15:32 ]

• Señor Sjon
Deze week (vorige week)
dinsdag: 1.419 (2.320)
woensdag: 1.791 (2.502)
donderdag: 1.561 (2.735)
vrijdag: 1.377 (2.382)
zaterdag: 1.205 (2.121)
zondag: 1.041 (1.530)
maandag: 852 (1.377)
totaal: 9.246 (14.967)
-38,2%

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Kliniek 418 IC 263

Dus met wat mazzel gaat de IC binnen een dag of 10 dagen ook verder dalen. Hoop dat er veel zorgpersoneel dan ook even lekker op vakantie in de EU kunnen (want die hebben de tweede prik meestal al wel 2 weken binnen lijkt mij.
@t_captain als je dan toch mijn post per abuis edit en locked ;-) kan ik niet meer wijzigen dus even in een quote van mijzelf dan maar. Zit dit ook in je model? Daling IC obv bezetting kliniek?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Señor Sjon
franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:35:
[...]

@t_captain als je dan toch mijn post per abuis edit en locked ;-) kan ik niet meer wijzigen dus even in een quote van mijzelf dan maar. Zit dit ook in je model? Daling IC obv bezetting kliniek?
Hij is weer vrij, een post wordt automatisch gelocked als wij vergeten een vinkje uit te zetten. ;)

• t_captain
franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:35:
[...]

Excuses. Ik had heb terug gezet op de oorspronkelijke inhoud. Vinkje "lock" staat default aan.

• Bundin
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Er is weldegelijk een verschil tussen het halen van een rijbewijs en een vaccin. Dat zie je toch hopelijk ook wel dat je vergelijking de plank misslaat. Iets laten injecteren is toch echt wat anders, daar gaan vrijwel alle vergelijkingen mank in dit opzicht.
Waarom is dat iets anders? In beide gevallen ligt er een keuze die iedereen individueel in alle vrijheid mag maken. En in beide gevallen zijn er consequenties. Als je ja zegt tegen vaccinatie/rijbewijs, mag je iets wat de nee-zeggers niet mogen. Reizen of rijden.

Groot verschil: de nee-zeggers tegen een vaccin mogen op termijn ook reizen, echter duurt het wat langer. De nee-zeggers tegen een rijbewijs zullen in Nederland nooit zelf mogen rijden.
Nog een verschil: vaccinatie is gratis, de keuze is in ieder geval niet afhankelijk van de financiële situatie van de persoon. Rijbewijs in gevallen wel.

Keuze > consequenties. Prima vergelijkbaar. Dat de grond waarop die keuze gemaakt wordt anders is, tuurlijk. Geef ik je meteen gelijk in. Dat is hier echter niet relevant, het blijft je persoonlijke, in vrijheid gemaakte afweging.

Je kan het oneens zijn met het feit dat een bepaalde keuze een bepaalde consequentie heeft, maar dat is een heel andere discussie. Er is dan nog steeds geen sprake van dwang, zoals @Kevinp betoogde en waar ik op reageerde. Er is een gevolg dat je niet aanstaat: als ik me niet laat vaccineren mag ik niet reizen en daar ben ik het niet mee eens. Prima voer voor discussie, maar niet waar ik het over had.

[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 14-06-2021 15:42 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:30

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dennis1812 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:30:
Hoor juist van de hooikoorts collega's die netjes omgaan met het kapje en dus regelmatig wisselen en niet steeds aanraken/op/af doen dat de hooikoorts minder is omdat er ook pollen tegen gehouden worden.
offtopic:
Klopt, heeft te maken met het feit dat pollen veel groter zijn dan aerosolen waardoor ze simpelweg niet door de meeste maskers komen. Maar dan moet je inderdaad wel correct gebruiken: Dus regelmatig wisselen, goed omdoen en er van afblijven.

Een van mijn favoriete trucs is dan ook om een nat zakdoek over mijn hele gezicht te doen. Dat verkoelt, maakt je gezicht weer vrij van pollen en voorkomt (net zoals een mondneusmakser) dat ik nieuwe pollen binnen krijg.

Tot een paar weken geleden nergens last van, maar met de airco (en bij mij gaat het via zo'n slang) heb ik er toch weer erg last van.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DevWouter schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:41:
[...]

offtopic:
Klopt, heeft te maken met het feit dat pollen veel groter zijn dan aerosolen waardoor ze simpelweg niet door de meeste maskers komen. Maar dan moet je inderdaad wel correct gebruiken: Dus regelmatig wisselen, goed omdoen en er van afblijven.

Een van mijn favoriete trucs is dan ook om een nat zakdoek over mijn hele gezicht te doen. Dat verkoelt, maakt je gezicht weer vrij van pollen en voorkomt (net zoals een mondneusmakser) dat ik nieuwe pollen binnen krijg.

Tot een paar weken geleden nergens last van, maar met de airco (en bij mij gaat het via zo'n slang) heb ik er toch weer erg last van.
Offtopic:
Neem een split unit met hepa filters en pollenfilters e.d. beste aanschaf van mijn leven.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13
t_captain schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:16:
[...]

Ik schijn invloed te hebben in Den Haag:

Kabinet wil versoepelingen al vanaf zaterdag 26 juni

Mijn advies (versoepelen 25-6) is overigens wel onder voorbehoud van de uitkomsten van de kiemsurveillance deze en volgende week. Als ik morgen hele slechts ontwikkelingen zie in de kiemsurveillance dan is mijn mening juist dat het goed is om versoepelingen uit te stellen.
Om het even concreet te houden: Wat zou voor jou concreet schokkende waarden zijn om niet door te gaan?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oei... Ook na de volgende versoepelingen max 8 man thuis met de BBQ. Kon weleens een brug te ver zijn voor de meesten, kijkend naar de volle stadions, volle terrassen en zelfs festivals die weer georganiseerd gaan worden :X

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:03:
Oei... Ook na de volgende versoepelingen max 8 man thuis met de BBQ. Kon weleens een brug te ver zijn voor de meesten, kijkend naar de volle stadions, volle terrassen en zelfs festivals die weer georganiseerd gaan worden :X
Wat suggereer je precies?

(alsof men ooit aan die maximale groepgrootte heeft gehouden)

En de EK-stadions zijn ook niet vol btw en moet je voor getest worden dus ik snap niet waar je je wellicht druk om wil maken.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 14-06-2021 16:06 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Buiten lijkt het mij dan ook geen enkel probleem om met meer dan toegestaan af te spreken mits de tuin groot genoeg is om afstand te houden. Nu heb ik een forse tuin dus ook makkelijk lullen natuurlijk maar met dit soort regelgeving ga ik wel soepel om, ik ga thuis niet strenger zijn dan in openbare ruimtes. Dus geen brug te ver maar gewoon logisch nadenken en je gasten kunnen inschatten.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13
In hoe verre denk je dat mensen zich nog hieraan gaan houden? Als jij buiten, met een groep waarvan de meesten al minimaal 1 vaccinatie gehad hebben gaat BBQen dan zal dat ten eerste amper/geen effect hebben op de Corona cijfers. En ten tweede geen politie agent die zich brand aan een klein feestje achter de voordeur. Net als dat de mondkapjes al langzaam verdwijnen zonder dat daar bevel gegeven voor is door het kabinet.

• Ankona
Gisteren zaten bij de buren ook ca 25 man in de tuin voetbal te kijken. Wat maakt dat advies in de praktijk uit?

alles kan off-topic

• CMD-Snake
Bundin schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:39:
Waarom is dat iets anders? In beide gevallen ligt er een keuze die iedereen individueel in alle vrijheid mag maken. En in beide gevallen zijn er consequenties. Als je ja zegt tegen vaccinatie/rijbewijs, mag je iets wat de nee-zeggers niet mogen. Reizen of rijden.
Het gaat hier om de drempel. Om een rijbewijs te halen moet ik wat verkeerstheorie leren, praktijkervaring opdoen en een serie examens afleggen. Op geen moment hoef ik iets in mijn lichaam te laten spuiten om de kwalificeren voor een rijbewijs. Zelfs bij de medische keuring voor bijvoorbeeld het groot rijbewijs wordt er niet in mijn lichaam geprikt. Vragenlijst, ogentest en klaar ben je.

Om nu op reis te mogen of wat vertier bij te mogen wonen zonder al te veel hindernissen moet ik akkoord gaan met iets laten injecteren, dat is een stuk heftiger. Afhankelijk hoe breed de overheid die testen voor toegang wil maken betekent dat je mensen van flinke delen van de samenleving uitsluit.

Dat is nogal een verschil.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CMD-Snake schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:08:
[...]

<>
Om nu op reis te mogen of wat vertier bij te mogen wonen zonder al te veel hindernissen moet ik akkoord gaan met iets laten injecteren, dat is een stuk heftiger. Afhankelijk hoe breed de overheid die testen voor toegang wil maken betekent dat je mensen van flinke delen van de samenleving uitsluit.

Dat is nogal een verschil.
Voor zover ik weet kan je dan met een test aantonen dat je corona vrij bent en kan dat allemaal alsnog.
Ik snap je principe van lichamelijke integriteit en waardeer dat.
Principieel zijn leidt nooit tot de makkelijkste weg (weet ik uit ervaring, echt best veel kansen laten liggen omdat ik het niet aan mijzelf kon verkopen en stug bleef, maar dat zijn wel de normale consequenties van principes hebben en daar naar leven).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Wat suggereer je precies?

(alsof men ooit aan die maximale groepgrootte heeft gehouden)

En de EK-stadions zijn ook niet vol btw en moet je voor getest worden dus ik snap niet waar je je wellicht druk om wil maken.
Ik suggereer niets anders dan dat dit advies niet opgevolgd zal gaan worden waarschijnlijk.

En hoewel ik me er tot nu toe meer dan netjes aan gehouden heb, kon dit weleens een brug te ver worden.

Maak er dan 'ontvang alleen buiten bezoek' van oid.
Pagina: 1 ... 44 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.