Linkdrop:
https://www.ed.nl/politie...-versoepelingen~a1aa1ab6/,,Het is een gunstig beeld, het is misschien een beetje een saai verhaal wellicht vandaag.” Stap drie van het openingsplan - voorzien voor vijf juni - brengt de prognoses amper in gevaar, zegt Van Dissel: ,,Dus die versoepelingen zien we met veel vertrouwen tegemoet.”
[...]
Komende zaterdag krijgt het sociale leven meer lucht, als horeca binnen open mag, culturele instellingen open kunnen en binnen-attracties ook weer gasten mogen ontvangen. Stap 4 en 5 van het openingsplan zijn voorzien voor 30 juni, het kabinet wil die vooralsnog niet naar voren halen, zei minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge (CDA) gisteren.
[...]
Ik ben het met zowel dr. van Dissel als met minister De Jonge vrijwel geheel eens ben in deze.
* Op korte termijn zie ik geen enkele bedreiging. Mijn model voorziet scherpe daling van de R-waarde, dagelijkse besmettingen en opnames. Het is qua R-waarde goed in sync met de getallen die uit de koker van RIVM komen. En het is al een tijd zeer stabiel in de prognoses met lage parameter-gevoeligheden. Het beeld is dus gunstig en met een grote mate van zekerheid.
* Op iets langere termijn spelen nog enkele zorgen. Voor mij is dat de P1 variant en in iets mindere mate de B617.2 variant. Deze lijken in week 15-19 een R-waarde rond 1 (B617.2) of zelfs 1.1 (P1) te hebben. We moeten ASAP vaststellen in welke mate deze R-waardes meedalen met de globale R-waarde t.g.v. toenemende vaccinatiegraad. Pas als we deze beide varianten ook onder R=1 zien dalen, ben ik weer gerust over de wat verdere toekomst. Het is verstandig om enkele weken te nemen om dat beter vast te stellen. Voor die tijd zou ik geen verdere versoepelingen beloven.
Er is 1 punt waarin ik het zeer oneens ben met het beleid en dat is dat we het reizen tussen NL en de buurlanden ineens een stuk moeilijker maken. Die stap is onnodig, contrair met het overige beleid en conrair met hetbeleid met de buurlanden.