• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Vraag dan gelijk ook om een tweede Janssen prik. Immers die eerste beschermt ongeveer gelijk aan de eerste prik van de andere merken, verschil is alleen dat ze bij Janssen het effect van een tweede prik niet onderzocht hebben.
hier ga je natuurlijk (onnodig?) verwarring mee zaaien bij de reeds geprikte Janssen mensen.

#Team1976 :+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:57
Linkdrop:

https://www.ed.nl/politie...-versoepelingen~a1aa1ab6/
,,Het is een gunstig beeld, het is misschien een beetje een saai verhaal wellicht vandaag.” Stap drie van het openingsplan - voorzien voor vijf juni - brengt de prognoses amper in gevaar, zegt Van Dissel: ,,Dus die versoepelingen zien we met veel vertrouwen tegemoet.”

[...]

Komende zaterdag krijgt het sociale leven meer lucht, als horeca binnen open mag, culturele instellingen open kunnen en binnen-attracties ook weer gasten mogen ontvangen. Stap 4 en 5 van het openingsplan zijn voorzien voor 30 juni, het kabinet wil die vooralsnog niet naar voren halen, zei minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge (CDA) gisteren.

[...]
Ik ben het met zowel dr. van Dissel als met minister De Jonge vrijwel geheel eens ben in deze.

* Op korte termijn zie ik geen enkele bedreiging. Mijn model voorziet scherpe daling van de R-waarde, dagelijkse besmettingen en opnames. Het is qua R-waarde goed in sync met de getallen die uit de koker van RIVM komen. En het is al een tijd zeer stabiel in de prognoses met lage parameter-gevoeligheden. Het beeld is dus gunstig en met een grote mate van zekerheid.

* Op iets langere termijn spelen nog enkele zorgen. Voor mij is dat de P1 variant en in iets mindere mate de B617.2 variant. Deze lijken in week 15-19 een R-waarde rond 1 (B617.2) of zelfs 1.1 (P1) te hebben. We moeten ASAP vaststellen in welke mate deze R-waardes meedalen met de globale R-waarde t.g.v. toenemende vaccinatiegraad. Pas als we deze beide varianten ook onder R=1 zien dalen, ben ik weer gerust over de wat verdere toekomst. Het is verstandig om enkele weken te nemen om dat beter vast te stellen. Voor die tijd zou ik geen verdere versoepelingen beloven.

Er is 1 punt waarin ik het zeer oneens ben met het beleid en dat is dat we het reizen tussen NL en de buurlanden ineens een stuk moeilijker maken. Die stap is onnodig, contrair met het overige beleid en conrair met hetbeleid met de buurlanden.

• t_captain
In lijn met gisteren: relatief niet al te best, maar wel passend binnen het plaatje van incidentele schommelingen rond de trendmatige R-waarde.

Soms zit je 1 of zelfs 2 weken lang onder de trendcurve, dan weer zo'n periode erboven. De laatste 5 dagelijkse observaties zaten boven de trendcurve. De afwijkingen passen binnen de range die we vaker zien, dus er is geen trendbreuk te zien.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:22
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Nou, niemand... ik denk dat het merendeel van de wereld gewoon even wacht met op vakantie gaan tot het niet meer oranje is. Je ziet drie man een biertje drinken en het is gelijk 'niemand'. Als je na zo'n lange periode niet nog even kunt wachten, dat snap ik niet.

Sowieso zie ik dat de maatregelen over het algemeen nog prima opgevolgd worden, om me heen. Ook in de horeca (althans in Nederland).
Ik nodig je bij deze eens uit om bij ons in Roermond langs te komen bij het outlet center. Mag jij de Duitse kentekenplaten tellen. Gaan we daarna naar het tankstation over de grens de Nederlandse kentekenplaten tellen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
offtopic:
420 is nou typisch een reden om een blowtje te roken en niet te gaan zitten bieren... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:10
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:18:
* Op iets langere termijn spelen nog enkele zorgen. Voor mij is dat de P1 variant en in iets mindere mate de B617.2 variant. Deze lijken in week 15-19 een R-waarde rond 1 (B617.2) of zelfs 1.1 (P1) te hebben. We moeten ASAP vaststellen in welke mate deze R-waardes meedalen met de globale R-waarde t.g.v. toenemende vaccinatiegraad. Pas als we deze beide varianten ook onder R=1 zien dalen, ben ik weer gerust over de wat verdere toekomst. Het is verstandig om enkele weken te nemen om dat beter vast te stellen. Voor die tijd zou ik geen verdere versoepelingen beloven.
Zijn die versies echt gevaarlijker, of spelen er ook andere factoren mee? Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat dit een perfect storm kan zijn van/in een specifieke bevolkingsgroep. Inclusief achterstanden, cultuurissues, lagere vaccinatiegraad, grote familiebijeenkomsten, familiebezoek in India, enz.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 02-06-2021 15:48 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• t_captain
ijdod schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Zijn die versies echt gevaarlijker, of spelen er ook andere factoren mee? Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat dit een perfect storm kan zijn van/in een specifieke bevolkingsgroep. Inclusief achterstanden, cultuurissues, lagere vaccinatiegraad, grote familiebijeenkomsten, familiebezoek in India, enz.
Er zijn AFAIK geen indicaties dat ze gevaarljjker zijn.

Wel lijken ze besmettelijker. De vraag is:
(1) in welke mate?
(2) is er sprake van een hogere R0 in een niet-immune omgeving? of van minder gevoeligheid van R voor vaccinaties? Indien dat laatste, in welke mate?

Nu zijn de aantallen in de kiemsurveillance klein en de marges dus breed. De trend van toenemend aandeel in de besmettingen is voor P1 significant, voor B612.2 niet. Een eventuele trend van toenemend (absoluut) aantal besmettingen is in geen van beide gevallen significant. Dat maakt het enorm lastig om iets te zeggen over een virus dat slechts 0-1% (B617) of 2% (P1) aandeel heeft.

Wel komen er meer gegevens en worden de gegevens daardoor meer significant als je een paar weken aan data toevoegt.

Overigens moet je de Indiase inwoners in NL niet verwarren met de gemiddelde niet-westerse alloctoon. Lagere vaccinatiegraad is vooral iets van achterstandswijken en onze immigranten uit India zijn vaak kennismigranten. Grote families lijken ze niet te hebben. In mijn omgeing hebben ze allemaal 2 kids. En ze zijn in hun contacten relatief geintegreerd.

Ook de kleine groep Brazilianen in NL past niet in het "achterstandswijk" plaatje.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:29
Er wordt hier en op Twitter om IC uitstroom gevierd, maar het zou toch ook kunnen dat een deel van deze uitstroom is overleden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:05:
Er wordt hier en op Twitter om IC uitstroom gevierd, maar het zou toch ook kunnen dat een deel van deze uitstroom is overleden?
Yup -O-

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:10

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cobb schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:05:
Klopt, maar het merendeel verlaat de IC levend, zelfs als alle doden van de IC afkomen.

Ik zie het ook eerder als opluchting dan viering.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ijdod
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:01:
Overigens moet je de Indiase inwoners in NL niet verwarren met de gemiddelde niet-westerse alloctoon.
Ik zat bij dat voorbeeld meer aan het VK te denken. Verder bedoelde ik het erg generiek.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:10
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:28:
[...]

In lijn met gisteren: relatief niet al te best, maar wel passend binnen het plaatje van incidentele schommelingen rond de trendmatige R-waarde.

Soms zit je 1 of zelfs 2 weken lang onder de trendcurve, dan weer zo'n periode erboven. De laatste 5 dagelijkse observaties zaten boven de trendcurve. De afwijkingen passen binnen de range die we vaker zien, dus er is geen trendbreuk te zien.
Vorige week woensdag waren er 2754 besmetting tov 2502 vandaag.

Vorige week hadden we geconstateerd dat dinsdag en woensdag laag zouden zijn door Pinksteren. Vandaag is de woensdag regulier.

Week op week is er dus een blijvende daling.
Dan snap ik niet zo goed dat het relatief niet zo best is. Oke het is geen constante 30% daling, maar is dat te classificeren als “niet al te best”?

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-12 14:22

link_mario

Ofwa?

Toch niet de meest positieve cijfers. De krimp van het aantal positieve testen zakt (redelijk onverklaarbaar voor mij) behoorlijk in de afgelopen dagen. Na een tijd rond de -30% week-over-week te hebben gestaan zijn we nu aan het inzakken, op dit moment -13% en "Stijgende". Het is nog steeds een krimp, maar voor hoe lang is onzeker.

• t_captain
Goed opgemerkt van @crimby :)

Vorige week werden de scores gedrukt door een feestdag-effect. Dat verklaart dat de week-op-week daling de afgelopen 2 dagen wat minder is. Zal morgen weer bijtrekken :)

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
R.van.M schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Ik nodig je bij deze eens uit om bij ons in Roermond langs te komen bij het outlet center. Mag jij de Duitse kentekenplaten tellen. Gaan we daarna naar het tankstation over de grens de Nederlandse kentekenplaten tellen.
En anders camping/marina Oolderhuuske. Daar waan je je altijd in Duitsland. Zelfs toen het outlet dicht was :+
Sowieso het hele gebied rondom de Maasplassen is al enkele weken weer Duits grondgebied

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 02-06-2021 16:56 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De parkeerplaats van de lokale jachthaven is hier ook een internationaal tafereeltje. Italiaanse, Duitse, Franse, Belgische en zelfs Zweedse kentekens. Die gele platen zijn in de minderheid daar.

• crimby
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:45:
Goed opgemerkt van @crimby :)

Vorige week werden de scores gedrukt door een feestdag-effect. Dat verklaart dat de week-op-week daling de afgelopen 2 dagen wat minder is. Zal morgen weer bijtrekken :)
Jaa je gaat deze mooie zonnige dag niet verpesten haha!

• crimby
link_mario schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:27:
[...]

Toch niet de meest positieve cijfers. De krimp van het aantal positieve testen zakt (redelijk onverklaarbaar voor mij) behoorlijk in de afgelopen dagen. Na een tijd rond de -30% week-over-week te hebben gestaan zijn we nu aan het inzakken, op dit moment -13% en "Stijgende". Het is nog steeds een krimp, maar voor hoe lang is onzeker.
Vorige week hadden we dus lage cijfers vanwege pinksteren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet waar het in de wet staat maar op de website van de overheid staat het hier;

https://www.rijksoverheid...tuitslagen/uitzonderingen

[...]

Dan komen we weer bij het hele reisadvies uit. Reis niet naar een oranje gebied tenzij noodzakelijk.
Boodschappen doen, op bezoek bij vrienden, tanken etc is niet noodzakelijk, maar vrijwel iedereen zal nu dit reisadvies gaan negeren en minder dan 12 uur de grens over gaan (en langer want hoe gaan ze bewijzen dat je er 12 uur was?)

Ik hoop dat ze de reisadviezen wekelijks aanpassen. De vorige aanpassing was op 27 mei dus dan zou morgen een week geleden zijn. Hopelijk vervalt dan de testverplichting voor Duitsland in ieder geval.
Wat is de consequentie als je zonder PCR test vanuit Duitsland naar Nederland rijdt?

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Zie deze tekst van Rijksoverheid:

[...]

Als niemand je vraagt om je verklaring, hoe moeten ze dan weten dat je in quarantaine moet? De informatie is dan niet bekend en dus weet het belteam niet eens dat je bestaat. Je kan dus ongemoeid door Schiphol lopen als niemand je verzoekt om het formulier in te leveren. Zo lek als een mandje dus.
Ik vermoed dat vliegmaatschappijen worden verplicht de verklaringen te verzamelen, net zoals ze nu de PCR resultaten controleren alvorens boarding?

En mijn aanname is dat de vliegmaatschappij het stapeltje verklaringen dan inlevert bij de overheid???
Met de auto is het natuurlijk helemaal onbegonnen werk gezien dat controle praktisch onmogelijk zal zijn.
Inderdaad.

• t_captain
Intussen op de IC:

Vooraf had ik voor deze week 100 IC-opnames voorzien.
Omdat de opnames structureel wat lager zitten dan mijn prognoses, had ik dat maandagmorgen bijgesteld naar 75-90.

Nu lijkt het weer wat lager uit te komen dan die bijgestelde prognose:

* maandag: prognose 13, gemeld tot nu toe 8, verwacht aantal 8
* dinsdag: prognose 13, gemeld tot nu toe 7, verwacht aantal 8
* woensdag: prognose 12, gemeld tot nu 3, verwacht aantal 6 of 7

Op dit moment lijkt een weektotaal van 60 mogelijk.

• CMD-Snake
Wolly schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:08:
Ik vermoed dat vliegmaatschappijen worden verplicht de verklaringen te verzamelen, net zoals ze nu de PCR resultaten controleren alvorens boarding?
Ze moeten in elk geval op de PCR test uitslag controleren, geen idee of die verplichting er ook is voor de quarantaine verklaring.

Zaligmakend is het niet, dit schreef ik al eerder. Iemand die ik goed ken ging vliegen, PCR test en alles bij de hand, maar het vliegtuig had haast met boarden en vertrekken. Er was dus geen controle, iedereen werd snel door gewuifd dat ze moesten instappen. Heel vliegtuig vertrok dus zonder de passagiers te controleren. Wellicht n=1, maar ik denk dat het wel wat vaker voorkomt. Bij aankomst ook geen enkele controle.

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-12 11:28
ijdod schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Mischien omdat zijn palmares een ietsje indrukwekkender zijn dat een [mbr]*knip*
Sneren laten we achterwege aub.[/]
*knip* dat is natuurlijk niet hoe onderbouwen werkt, wachten tot er een Telegraaf achtig medium iets gaat suggereren dat toevallig in het straatje van een post van 2 weken terug past...

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 08:22 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NY Post was een tabloid toch?

[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 08:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GAIAjohan
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Yep onderdeel van het Rupert Murdoch imperium

• CMD-Snake
YakuzA schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:21:
De krant is onderdeel van Newscorp, dus deze is meer op sensationele berichtgeving gericht net als zo'n beetje alle kranten van Newscorp.

De theorie dat corona uit een lab komt is daarmee alleen nog niet helemaal ontkracht, Biden opperde onlangs dat de Amerikaanse inlichtingendiensten deze theorie gaan onderzoeken, deze zouden aanwijzingen hebben die dit verhaal ondersteunen.

Het zal afwachten worden wat de waarheid is. China werkt sowieso niet mee, dat zag je ook met de WHO missie naar China. Dat was ook verspilde moeite waarbij de WHO onderzoekers zich een paar weken om de tuin lieten leiden door de Chinese overheid.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:48:
[...]

De krant is onderdeel van Newscorp, dus deze is meer op sensationele berichtgeving gericht net als zo'n beetje alle kranten van Newscorp.

De theorie dat corona uit een lab komt is daarmee alleen nog niet helemaal ontkracht, Biden opperde onlangs dat de Amerikaanse inlichtingendiensten deze theorie gaan onderzoeken, deze zouden aanwijzingen hebben die dit verhaal ondersteunen.

Het zal afwachten worden wat de waarheid is. China werkt sowieso niet mee, dat zag je ook met de WHO missie naar China. Dat was ook verspilde moeite waarbij de WHO onderzoekers zich een paar weken om de tuin lieten leiden door de Chinese overheid.
Mocht je geinteresseerd zijn hoe deze theorie weer in de spotlight is komen te staan dan kan ik je dit (lange) verhaal aanraden over personen die elkaar alleen op internet hebben ontmoet en samen talloze zaken hebben ontdekt.

Exclusive: How Amateur Sleuths Broke the Wuhan Lab Story and Embarrassed the Media

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]

En toch valt het mee. Op 1 mei verandert Arnhem ook elk jaar in klein-Duitsland, maar dat was dit jaar toch echt niet zo. Ze waren er wel, maar echt veel minder dan normaal.

Weet je zeker dat het er net zoveel zijn als voor de crisis?

De meeste mensen houden zich er nog aan, in elk geval in mijn omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 03-06-2021 09:04 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• ijdod
@CMD-Snake Het zou theoretisch kunnen, in allerlei scenario's, van 1-op-miljoen shit happens scenario's tot opzet, en daar wordt onderzoek naar gedaan. Het probleem met kranten als NYP is dat ze alles publiceren wat ook maar enigszins sappig is voor de doelgroep. Dat ze daarmee af en toe ook iets corrects posten is toeval, geen inzicht. Verder maakt het voor de aanpak van het virus niet echt uit hoe het ontstaan is.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 03-06-2021 08:43 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De theorie dat corona uit een lab komt is daarmee alleen nog niet helemaal ontkracht,
Wanneer wel...?

• GAIAjohan
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:34:
[...]

En toch valt het mee. Op 1 mei verandert Arnhem ook elk jaar in klein-Duitsland, maar dat was dit jaar toch echt niet zo. Ze waren er wel, maar echt veel minder dan normaal.

https://www.1limburg.nl/v...-roermond?context=default

Zodra de files weer toe de bab52 reiken weet je voldoende.
Heb zelf tegenover het outlet gewoond en eigenlijk elke feestdag was het raak. Zelf kun je daar haast niet je parkeergarage uit omdat de straten vol staan met Duitsers.
Destijds was de infrastructuur er helemaal niet op berekend. Door de singel eenrichtingsverkeer te maken was het peulen alleen maar verergerd.
Nu is de n280 compleet vernieuwd, maar dus nog steeds chaos.
Ben blij dat ik tegenwoordig aan de andere kant van de Maas woon, hoewel nog steeds veel Duitsers vanaf marina Oolderhuuske, en de overige campings daar. Tijdens de lockdown was het eigenlijk best bijzonder hoeveel Duitsers er nog waren.

[ Voor 37% gewijzigd door GAIAjohan op 03-06-2021 09:07 ]

• R.van.M
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:34:
[...]

De meeste mensen houden zich er nog aan, in elk geval in mijn omgeving.
Of het er net zo veel zijn of 80% of 60% maakt niet zo uit in deze discussie. Het ging erom dat ik zei dat het oranje reisadvies voor Duitsland in de grensstreek massaal genegeerd wordt en dat ik de mensen dat niet eens kwalijk kan nemen omdat het advies niet meer logisch is.

Daarnaast rammelt de wet met betrekking tot het reisadvies, testen en quarantaine aan alle kanten waardoor er veel loopholes zijn en het in principe oncontroleerbaar is. Het doel is dus de goedwillende mensen niet te laten reizen naar Duitsland en verder het op z'n beloop laten.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

Zondag even getankt in Heinsberg (heb auto met Belgisch kenteken), je wordt aangekeken alsof je buitenaards bent....

Wilde eind van de middag nog een boodschap doen bij de AH XL op het Retailpark, geen doorkomen aan vanwege zwart-witte kentekens in file voor de Burger King en KFC.... 8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• CMD-Snake
Wat leden van het Red Team laten van zich horen: Corona in september de baas? ‘Wishful thinking’, vinden deze critici
In hun visiestuk stellen Schellekens en zijn medeauteurs voor om strakke signaalwaarden te gebruiken voor als de besmettingen weer oplopen, gelijk aan die van Duitsland. Bij 5 of meer besmettingen per 100.000 inwoners per week zouden mondkapjes en de anderhalve meter weer verplicht moeten worden, boven de 35 besmettingen per 100.000 zouden er weer „krachtige, kortdurende maatregelen” als het beperken van de groepsgrootte en het sluiten van de horeca moeten gelden. „Dat kan lokaal en hoeft niet meer landelijk”, verwacht Schellekens. De GGD moet er dan „bovenop zitten” met bron- en contactonderzoek en ook quarantaineregels strikt controleren. „Intensief indammen”, noemt hij de nieuwe strategie.
Is zo’n jacht op het virus realistisch als de ziekenhuizen niet meer volstromen? Veel Nederlanders hebben al maanden veel moeite om zich nog aan de geldende coronaregels te houden. „Dat is niet goed gegaan”, zegt Schellekens. Toch denkt hij dat het beter kan, als het virus weer terugkeert. „Het komt op politiek leiderschap aan. Het kabinet moet expliciet zeggen: mensen, wat we afgelopen jaar hebben meegemaakt willen we nooit meer. Ik denk dat het mogelijk is.”
Weer het idee van regionale maatregelen. Hoe vaak moet dat idee nog voorbij komen? De vorige zoveel keer werkte het ook niet zo geweldig. In Zaandam weer 1,5 meter en mondkapjesplicht? Dan rijden we toch wel naar Amsterdam toe. Deden we vorige keer ook bij regionale maatregelen.

Sowieso overschat het Red Team hoe graag mensen nog coronamaatregelen willen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Zullen we de slowchat over jullie favoriete winkelcentra in De Covid kroeg verder voeren?

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2021 09:57 ]

• R.van.M
De nieuwe reisadviezen zijn gepubliceerd;
- Reisadvies #Frankrijk: vanaf 4 juni 2021 wijzigt de kleurcode van het eiland Corsica van oranje naar geel.
- Reisadvies #Hongarije: vanaf 4 juni 2021 wijzigt de kleurcode van oranje naar geel, maar let op: er geldt een inreisverbod waar beperkt uitzonderingen op mogelijk zijn (bijvoorbeeld studenten en zakenreizigers).

Duitsland blijft dus oranje... Bizar....

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 03-06-2021 10:15 ]

• t_captain
Over de quarantaineplicht: op dit moment is Zweden het meest nabije land waarvoor de quarantaineplicht geldt.

Volgens mij heeft dat te maken met een OCT storing waardoor de besmettingscijfers verouderd zijn. Als het goed is, komen vandaag de nieuwe cijfers online:

https://experience.arcgis...9f87457ed9aa/page/page_0/

• GAIAjohan
  • Nu online
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:
- Reisadvies #Frankrijk: vanaf 4 juni 2021 wijzigt de kleurcode van het eiland Corsica van oranje naar geel.
- Reisadvies #Hongarije: vanaf 4 juni 2021 wijzigt de kleurcode van oranje naar geel, maar let op: er geldt een inreisverbod waar beperkt uitzonderingen op mogelijk zijn (bijvoorbeeld studenten en zakenreizigers).

En toch snap ik het wel. Men wil eigenlijk gewoon niet dat je naar het buitenland gaat. Duitsland en België zijn daarbij het makkelijkst. Ook met de auto. Met diezelfde auto is totaal onduidelijk waar je heen gaat, en misschien is volgens Duitsland weer een ander land geel of groen,zodat je daar ook snel heen gaat.

De huidige gele landen zijn vrijwel alleen met vlucht eenvoudig te boeken. Hoewel met de auto natuurlijk wel kan, maar dan moet je eerst door oranje gebied.. Maar het is een extra barrière om gewoon niet naar het buitenland te gaan..
Hoewel objectief natuurlijk een erg vreemd verhaal dat ik wel 300km mag rijden naar Groningen, maar niet 5km naar België of 30km naar Duitsland.

• CMD-Snake
GAIAjohan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:35:
Hoewel met de auto natuurlijk wel kan.. Maar het is een extra barrière om gewoon niet naar het buitenland te gaan..
Halve volksstammen die met de auto plus caravan naar Zuid-Frankrijk of Italië rijden normaliter. Vliegen is makkelijk omdat je weinig reistijd hebt, maar door Europa rijden is prima mogelijk. Als mensen dit jaar graag op vakantie willen is de auto pakken het makkelijkste, je krijgt dan minder administratieve rompslomp met kleurcodes en controles.
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:34:
Over de quarantaineplicht: op dit moment is Zweden het meest nabije land waarvoor de quarantaineplicht geldt.

Volgens mij heeft dat te maken met een OCT storing waardoor de besmettingscijfers verouderd zijn. Als het goed is, komen vandaag de nieuwe cijfers online:

https://experience.arcgis...9f87457ed9aa/page/page_0/
Je was toch met de auto naar Zweden? Kom je sowieso via Duitsland weer in Nederland, geen kip die hoeft te weten waar de reis begon. Gezien je op doorreis bent kan het Duitsland ook niets schelen.

• t_captain
Ik ben alweer twee weken terug :)

Volgende reis gaat per vliegtuig, maar dat is pas over 2 maanden. Plus: vliegen vanaf BRU :)

• GAIAjohan
  • Nu online
CMD-Snake schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Halve volksstammen die met de auto plus caravan naar Zuid-Frankrijk of Italië rijden normaliter. Vliegen is makkelijk omdat je weinig reistijd hebt, maar door Europa rijden is prima mogelijk. Als mensen dit jaar graag op vakantie willen is de auto pakken het makkelijkste, je krijgt dan minder administratieve rompslomp met kleurcodes en controles.
Al gekeken welke locaties nu geel zijn? Dat zijn geen locaties waar je even eenvoudig met caravan naartoe gaat. IJsland, Finland, Roemenië, Sardinie, Portugal, Ierland . Bovendien zal een aantal mensen zich echt nog wel laten afschrikken door code oranje van onze buurlanden. Of andere landen waar ze doorheen zouden moeten.
Duitsland oranje houden lijkt mij niet meer dan de afschrikkende werking van kleurcodes gebruiken..

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 03-06-2021 10:47 ]

• t_captain
Portugal is een vakantieland waar ook best veel kampeerders naartoe gaan. Niet zoveel als Spanje en Frankrijk, maar toch.

Ik zit vooral te wachten dat de oranje status voor de directe buurlanden wordt geschrapt. Dat is erg belemmerend.

Voor Belgie kan ik me wel iets voorstellen, het aantal cases / 100k inwoners is daar vergelijkbaar met NL. Maar Duitsland zit op 1/3e van de Nederlandse waarde. Ik begrijp niet waarom dat nou zo'n hoog risico status krijgt.

De direkt aan NL grenzende Bundeslaender (NRW en Niedersachsen) hebben 43 en 26 cases per 100k inwoners per week. Zelfs die 43 is slechts 17% van de limiet van "zeer hoog risico". Wat is de grens van "hoog risico"?

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 03-06-2021 10:53 ]

• CMD-Snake
GAIAjohan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:45:
Al gekeken welke locaties nu geel zijn? Dat zijn geen locaties waar je even eenvoudig met caravan naartoe gaat. IJsland, Finland, Roemenië, Sardinie, Portugal. Bovendien zal een aantal mensen zich echt nog wel laten afschrikken door code oranje van onze buurlanden. Of andere landen waar ze doorheen zouden moeten.
Finland, Roemenië en Portugal zijn wel te bereiken met de caravan. Je kan vanuit Duitsland de boot nemen naar Finland, van Travemünde vaart een pont naar Helsinki. Portugal en Roemenië kan je over de weg bereiken. Alle drie prachtige landen. :) Je zal door wat oranje landen heen moeten, maar dat moet ook wel meevallen. Met een caravan ben je erg zelfstandig in een hoop dingen.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
[...]

Toch is het wel grappig hoe de theorie in het begin niet serieus genomen werd omdat het narratief nogal gekaapt was door complotdenkers en Trump. Nu blijkt het toch echt potentieel uit een lab ontsnapt te kunnen zijn. Waar echt wel iets voor te zeggen valt als je alle feiten naast elkaar legt. Tegelijk is het natuurlijk een gevaar om als leek verbanden te gaan leggen, terwijl je er weinig kennis over hebt.

Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Maar het lijkt me goed om te onderzoeken of het inderdaad uit een lab ontsnapt kan zijn. Het is wel iets wat een stuk aannemelijker is geworden. Al denk ik niet dat we er ooit achter gaan komen. Dit staat overigens helemaal los van de (complot)theorie dat het een wapen zou zijn, dat vind ik veel te vergezocht.

• Fuujii
CMD-Snake schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:46:
Wat leden van het Red Team laten van zich horen: Corona in september de baas? ‘Wishful thinking’, vinden deze critici

[...]

[...]

Weer het idee van regionale maatregelen. Hoe vaak moet dat idee nog voorbij komen? De vorige zoveel keer werkte het ook niet zo geweldig. In Zaandam weer 1,5 meter en mondkapjesplicht? Dan rijden we toch wel naar Amsterdam toe. Deden we vorige keer ook bij regionale maatregelen.

Dit voelt voor mij als een groep mensen die graag weer in de publiciteit wil komen met hun betoog. Los van het feit dat ik er niet in geloof dat dit zal werken (de door jouw aangekaarte redenen), hoop ik niet dat dit gaat gebeuren. Ik ga er stiekem toch echt vanuit dat we de meeste (strenge!) maatregelen niet meer terug zullen zien in Nederland, tenzij er een heftige gemuteerde variant verschijnt. Maar dat lijkt me voor nu niet aannemelijk.

Edit: overigens lijkt het me wel goed om een strategie te hebben voor verschillende scenario's. Zodat we niet in de paniek schieten zodra er toch een mutant blijkt te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Fuujii op 03-06-2021 11:06 ]

• R.van.M
GAIAjohan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:35:
[...]

En toch snap ik het wel. Men wil eigenlijk gewoon niet dat je naar het buitenland gaat. Duitsland en België zijn daarbij het makkelijkst. Ook met de auto. Met diezelfde auto is totaal onduidelijk waar je heen gaat, en misschien is volgens Duitsland weer een ander land geel of groen,zodat je daar ook snel heen gaat.

De huidige gele landen zijn vrijwel alleen met vlucht eenvoudig te boeken. Hoewel met de auto natuurlijk wel kan, maar dan moet je eerst door oranje gebied.. Maar het is een extra barrière om gewoon niet naar het buitenland te gaan..
Hoewel objectief natuurlijk een erg vreemd verhaal dat ik wel 300km mag rijden naar Groningen, maar niet 5km naar België of 30km naar Duitsland.
Het is of dat, of ze werken met heel oude data. Ik heb ergens gelezen dat ze de data van het europese RIVM hiervoor gebruiken wat een week oud is. Vervolgens hebben ze een week nodig om intern af te stemmen en dan word het gepubliceerd.

Hoe dan ook, een reisadvies zegt dus niets meer over de actuele situatie van een land want in mijn optiek een slechte zaak is. Mensen gaan hun eigen afwegingen maken die niet altijd correct hoeven te zijn. Ik ga er nu over ophouden want ik denk dat mijn mening wel bekend is :P

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:16
Weet iemand of Nederland alleen op donderdagen de reisadviezen aanpast?
Ik vertrek namelijk zondag naar Italië voor twee weken en het zou wel fijn zijn als bij terugkomst code geel geldt voor Italië :+
Het aantal positieve dagelijkse tests ligt in lijn met die van Nederland maar hun bevolking is wel 3,5x zo groot.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:04
Fuujii schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:00:
[...]
Toch is het wel grappig hoe de theorie in het begin niet serieus genomen werd omdat het narratief nogal gekaapt was door complotdenkers en Trump. Nu blijkt het toch echt potentieel uit een lab ontsnapt te kunnen zijn. Waar echt wel iets voor te zeggen valt als je alle feiten naast elkaar legt. Tegelijk is het natuurlijk een gevaar om als leek verbanden te gaan leggen, terwijl je er weinig kennis over hebt.
Er is een enorm verschil tussen "uit een lab ontsnapt" en "moedwillig in een lab gefabriceerd".

Dat het coronavirus uit een lab ontsnapt kan zijn door een nalatige laborant kan ik me heel goed indenken. Dat is gewoon een ongeluk dat in een klein hoekje zit door een menselijk falen -- je hebt het dan over de Chinese variant van Tsjernobyl. En als je bekijkt wat voor gevolgen dat incident had in 1986 (tip: Ga "Star Trek: The Undiscovered Country" kijken voor een mooie navertelling van de periode 1986-1990) dan kan dit nog best wat politieke implicaties hebben voor China in de komende 10-20 jaar.

Het idee dat zoiets in een lab gefabriceerd zou zijn met een kwaadaardig doel is niets meer dan een complot, en volslagen onzinnig, want als het als wapen geproduceerd zou zijn, dan zouden de eigenschappen van zo'n virus heel anders zijn: Om te beginnen extreem dodelijk en extreem besmettelijk, met een lange incubatietijd waarin het wel besmettelijk kan zijn.

Gezien die eigenschappen virus-technisch met elkaar in conflict zijn lijkt me dat heel erg onwaarschijnlijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 03-06-2021 11:20 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:02

Indoubt

Always be indoubt until sure

Fuujii schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Maar het lijkt me goed om te onderzoeken of het inderdaad uit een lab ontsnapt kan zijn. Het is wel iets wat een stuk aannemelijker is geworden. Al denk ik niet dat we er ooit achter gaan komen. Dit staat overigens helemaal los van de (complot)theorie dat het een wapen zou zijn, dat vind ik veel te vergezocht.
Volgens mij is dat altijd al serieus genomen alleen niet zo breed in de mainstream media. De onderzoeken zijn er al die tijd al geweest en naar ik weet nooit opgehouden. Het is echter erg moeilijk te bewijzen en ook flink politiek geladen. Serieuze media zijn daarom erg terughoudend. De veiligheid van het Wuhan lab was voor Corona al een issue en zo zijn er meer zaken die niet helemaal lekker kloppen.

Of het waar is of niet zal nog best flink tijd vergen om vast te stellen. Dat gaan we pas ergens in de toekomst ervaren.

• Fuujii
Indoubt schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Volgens mij is dat altijd al serieus genomen alleen niet zo breed in de mainstream media. De onderzoeken zijn er al die tijd al geweest en naar ik weet nooit opgehouden. Het is echter erg moeilijk te bewijzen en ook flink politiek geladen. Serieuze media zijn daarom erg terughoudend. De veiligheid van het Wuhan lab was voor Corona al een issue en zo zijn er meer zaken die niet helemaal lekker kloppen.

Of het waar is of niet zal nog best flink tijd vergen om vast te stellen. Dat gaan we pas ergens in de toekomst ervaren.
Ja in de 'mainstream media' was het taboe. Want als je daar als 'serieus' medium over schrijft, dan schaadt het je reputatie omdat het 'complotmateriaal' is. Dit gebeurt helaas heel vaal, wat flinke invloed heeft op de kwaliteit van journalistiek.

Mocht het inderdaad een fout van China zijn, dan mag ik hopen dat er serieuze gevolgen zijn. Maar ook los van dat moet onze hele manier van veehouderij (wereldwijd!) veranderen. Ook in Nederland. Want dat is ook een broeinest voor ziektes. Daar hoor je nu ook bijna niks over. Volgens mij zijn we in Nederland niet minder vlees gaan eten.

• CMD-Snake
De Tweede Kamer is weer in debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Hier kan je het debat live volgen.

• xzaz
  • Laatst online: 15-12 09:46
Fuujii schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Mocht het inderdaad een fout van China zijn,
Het is sowieso een fout van China; ongeacht de oorsprong van 't virus.
dan mag ik hopen dat er serieuze gevolgen zijn.
Die gaan er niet komen; economisch zijn zij en wij gewoon te afhankelijk van elkaar.
Maar ook los van dat moet onze hele manier van veehouderij (wereldwijd!) veranderen.
Ben ik het met je eens maar ook dit begint bij de mensen in de supermarkt.
Ook in Nederland. Want dat is ook een broeinest voor ziektes.
Dat valt naar mijn insziens wel mee. Q-Koorts is al bijna weg.
Daar hoor je nu ook bijna niks over.
Maar je kan er van alles over opzoeken. We horen ook niet zoveel meer van ziekten zoals de Tyfus en hondsdolheid; simpelweg omdat het om zulke kleine aantallen gaat.
Volgens mij zijn we in Nederland niet minder vlees gaan eten.
Ik denk, met de nieuwe vleesvervangers dat die omslag er wel aan gaat komen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015

NMH

Moderator General Chat

Regionale maatregelen zie ik ook niet zitten; bij de vorige halfslachtige poging daartoe zag je inderdaad dat de mensen uit een meer beperkte regio dan naar een minder beperkte regio trokken (wat ironisch genoeg de verspreiding van het virus juist kan bevorderen vanwege de extra reisbewegingen). Het andere deel van het idee is denk ik wel het overwegen waard; in plaats van te sturen op de zorgcapaciteit en de zaak zo lang mogelijk op zijn beloop laten eerder en dan hopelijk korter ingrijpen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

[...]

Ik denk ook dat we de focus op besmettingen op een gegeven moment moeten verleggen naar focus op ziekenhuisopnames. Als er nog besmettingen zijn maar mensen komen dankzij vaccinatie niet meer in het ziekenhuis terecht, wat voor zin zouden maatregelen dan nog hebben?

March of the Eagles

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Weer een forse uitstroom op de IC. Bezetting zit nu ruim onder de 400 (390), met een instroom gelijk aan gisteren. Bron: NICE.

Overigens wel mooi om te zien dat het LCPS kennelijk wel echt goed gespreid heeft. Het aantal IC’s met Covid-patiënten blijft schommelen rond het maximale niveau (76-78).

[ Voor 41% gewijzigd door The Legend op 03-06-2021 12:12 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:36
Capacitor schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:11:
Weet iemand of Nederland alleen op donderdagen de reisadviezen aanpast?
Ik vertrek namelijk zondag naar Italië voor twee weken en het zou wel fijn zijn als bij terugkomst code geel geldt voor Italië :+
Het aantal positieve dagelijkse tests ligt in lijn met die van Nederland maar hun bevolking is wel 3,5x zo groot.
Waarom zou die geel moeten zijn? Italië staat niet op de lijst voor hoog risico landen?

https://www.rijksoverheid...derland/quarantaineplicht

[ Voor 12% gewijzigd door Boinkie op 03-06-2021 12:33 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:40
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:
- Reisadvies #Hongarije: vanaf 4 juni 2021 wijzigt de kleurcode van oranje naar geel, maar let op: er geldt een inreisverbod waar beperkt uitzonderingen op mogelijk zijn (bijvoorbeeld studenten en zakenreizigers)

Vind dit wel bizar dat die vlieg locaties wel op geel gaan, maar naburige landen niet!
Wat heeft nou meer risico op een besmetting: met 180 man in een vliegtuig zitten of met 4 personen uit een gezin in de auto?

Heb het gevoel dat deze wijzigen allemaal een beetje voor de Bühne zijn.
En inderdaad benieuwd of of er een ritmiek in de reis versoepelingen zit. Volgend weekend willen we naar een huisje over de grens.

American Express vraagbaak

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

@Boinkie Er is een verschil tussen hoog risico en zeer hoog risico. Grootste deel van Europa staat op hoog risico, dat betekent dat je niet in quarantaine hoeft bij terugkomst, maar wél een negatieve test nodig hebt. Die moet je dan dus doen in het vakantieland, en dat lijkt me altijd wat gedoe.

• Boinkie
The Legend schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:40:
@Boinkie Er is een verschil tussen hoog risico en zeer hoog risico. Grootste deel van Europa staat op hoog risico, dat betekent dat je niet in quarantaine hoeft bij terugkomst, maar wél een negatieve test nodig hebt. Die moet je dan dus doen in het vakantieland, en dat lijkt me altijd wat gedoe.
Ah, dat valt wel mee. Elk dorp heeft een doctor waar je een test kan doen in Italië / Oostenrijk. Even langs rijden en binnen paar minuten je uitslag.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Geldt dat alleen als je ergens voor langere tijd bent geweest, of ook als je echt kort de grens over bent, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of te tanken, zoals veel mensen in het grensgebied doen?

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Boinkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Ah, dat valt wel mee. Elk dorp heeft een doctor waar je een test kan doen in Italië / Oostenrijk. Even langs rijden en binnen paar minuten je uitslag.
Dat kan niet, want het moet een PCR-test zijn ;-)

Dit klopt dus niet. Volgens https://www.rijksoverheid...tuitslagen/eisen-pcr-test mag het ook (onder meer) een LAMP sneltest zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 03-06-2021 12:46 ]

• t_captain
XWB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Ik denk ook dat we de focus op besmettingen op een gegeven moment moeten verleggen naar focus op ziekenhuisopnames. Als er nog besmettingen zijn maar mensen komen dankzij vaccinatie niet meer in het ziekenhuis terecht, wat voor zin zouden maatregelen dan nog hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2VG3ja2uycTuGHVZM-oeJXSLAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LOBfr8stXBz7tlEqwWAODddd.png?f=user_large

Als je het plaatje op grote schaal bekijkt, gaan die nu ongeveer naar 0 :)

Je moet inmiddels inzoomen om de huidige niveaus te zien.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Jorizzz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Geldt dat alleen als je ergens voor langere tijd bent geweest, of ook als je echt kort de grens over bent, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of te tanken, zoals veel mensen in het grensgebied doen?
Nee volgens mij is er inmiddels een uitzondering voor reizen met de auto als je minder dan 12 uur in een. ‘Oranje’ land bent geweest, dan geldt geen testverplichting. Ook zijn er uitzonderingen voor grenswerkers.

• t_captain
The Legend schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Nee volgens mij is er inmiddels een uitzondering voor reizen met de auto als je minder dan 12 uur in een. ‘Oranje’ land bent geweest, dan geldt geen testverplichting. Ook zijn er uitzonderingen voor grenswerkers.
Daar zoek ik een bron van. Iemand?

• Boinkie
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Daar zoek ik een bron van. Iemand?
Rijksoverheid :)

Verblijf korter dan 12 uur
Dit geldt voor:

Personen die korter dan 12 uur in Nederland verblijven, ongeacht het doel van het verblijf in het zeerhoogrisicogebied.
Of personen die korter dan 12 uur in een aangewezen hoogrisicogebied hebben verbleven en terugkeren naar Nederland, ongeacht het doel van het verblijf in het zeerhoogrisicogebied.

https://www.rijksoverheid...-niet-in-thuisquarantaine

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:30
Ik vind het eigenlijk een heel gekke situatie. Je zou als land toch zo snel mogelijk de grenzen open moeten willen hebben met de buurlanden? Ik vind het heel gek dat ze oranje aanhouden:
- ten eerste pak je er mensen mee die zich graag aan regels willen houden. Mensen die de neiging niet hebben gaan toch wel naar de buurlanden en mensen die zich graag aan regels houden gaan niet (of wel en hebben een slecht gevoel) terwijl er geen logica meer is;
- het heeft ook nog steeds een serieuze consequentie. Meeste aanvullende ziektekostenverzekering werken niet in oranje landen. Nu heb ik die zelf niet nodig maar zijn zat mensen die dat wel hebben.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Of het er net zo veel zijn of 80% of 60% maakt niet zo uit in deze discussie. Het ging erom dat ik zei dat het oranje reisadvies voor Duitsland in de grensstreek massaal genegeerd wordt en dat ik de mensen dat niet eens kwalijk kan nemen omdat het advies niet meer logisch is.

Daarnaast rammelt de wet met betrekking tot het reisadvies, testen en quarantaine aan alle kanten waardoor er veel loopholes zijn en het in principe oncontroleerbaar is. Het doel is dus de goedwillende mensen niet te laten reizen naar Duitsland en verder het op z'n beloop laten.
Je weet niet of het massaal is, dat gaf ik gelijk al aan. Misschien regionaal. Zonder cijfers kun je daar niets over zeggen. Daarom kwam ik ook met mijn suffe voorbeeld van Arnhem. Je hebt er niets aan. Het lijkt misschien zo, als je om je heen kijkt, maar ik denk dat het meerendeel zich nog gewoon aan de regels houdt. Ik zie hier nog geen grote verandering van hoe mensen zich opstellen gelukkig.

Die mensen die dan wel reizen, moeten daarna in quarantaine. Zullen ze ook niet doen misschien? Zo komen we er nooit he. We zitten nog steeds in een hoog risiconiveau en hoewel de daling is ingezet, zijn we er nog niet. Wat de kudde doet kan me ook niet schelen, ik hou me gewoon aan de regels.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Boinkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Dit geldt voor:

Personen die korter dan 12 uur in Nederland verblijven, ongeacht het doel van het verblijf in het zeerhoogrisicogebied.
Of personen die korter dan 12 uur in een aangewezen hoogrisicogebied hebben verbleven en terugkeren naar Nederland, ongeacht het doel van het verblijf in het zeerhoogrisicogebied.

Daaraan toegevoegd dat het dan nog steeds alleen om een noodzakelijke reis mag gaan, voor zover ik de context goed begrijp.

• t_captain
Boinkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Dit geldt voor:

Dat zijn uitzonderingen op de quarantaineplicht, niet de testplicht.

Onder welke uitzondering kun je bijvoorbeeld boodschappen doen in Emmerich?

Ik heb 1 niet-officiele bron gevonden: https://www.grenspostdusseldorf.nl/category/covid-19/
Uitzonderingen
In sommige situaties hoeven reizigers vanuit Duitsland geen negatieve PCR-test bij zich te hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor grenswerkers, grensscholieren en grensstudenten. Wel moeten zij een gezondheidsverklaring kunnen laten zien. Ook transportpersoneel en diplomaten hoeven geen negatieve test te kunnen voorleggen. Daarnaast geldt de testplicht niet voor reizigers die minder dan 12 uur in Nederland zijn en voor reizigers die met het regionale openbare vervoer de grens oversteken.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 03-06-2021 13:33 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Poei die daling blijft maar doorzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 03-06-2021 13:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:49

Agent47

I always close my contracts.

Gunner schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:35:
[Twitter]

Volgende week onder de 1000 in het ziekenhuis :o

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Agent47 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Niet zo lang geleden was het nog "Volgende week onder de 2000 in het ziekenhuis :o "

Waar we het een half jaar geleden over exponentiële stijging hadden is er ook gelukkig het tegenovergestelde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• crimby
[Twitter]

Echt weer een mooie daling te pakken! Het ziet er letterlijk en figuurlijk steeds zonniger uit :+

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het is hier waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar met dit tempo zouden versoepelingen nog wel wat rapper kunnen. Dat miljard voor testen-voor-toegang kan in ieder geval veel nuttiger besteed worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:04
hoevenpe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:42:
Het is hier waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar met dit tempo zouden versoepelingen nog wel wat rapper kunnen. Dat miljard voor testen-voor-toegang kan in ieder geval veel nuttiger besteed worden.
Aan de ene kant ben ik het daar mee eens, aan de andere kant betekent het misschien eerder dat we 1 september nu als definitieve einddatum kunnen zetten, en we straks een maandje extra aan ruimte hebben. Vooral voor het uitdoven van (eventuele) resistentere varianten is dat misschien geen gek idee.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:46:
Aan de ene kant ben ik het daar mee eens, aan de andere kant betekent het misschien eerder dat we 1 september nu als definitieve einddatum kunnen zetten, en we straks een maandje extra aan ruimte hebben.
Kan me daar wel in vinden, maar met een sportzomer in het vooruitzicht zou wat extra vrijheid in de buitenlucht fijn zijn. Denk aan een scherm op het terras bij het EK, meer dan 50 mensen mits de afstandsregels in acht genomen kunnen worden, buiten met meer dan 4 bij elkaar komen, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Wolly
  • Niet online
Italie staat op 'alleen noodzakelijke reizen' en je moet wel in quarantaine.
Door de verbeterde gezondheidssituatie op Sardinië hoeft u sinds 28 mei 2021 na een verblijf op Sardinië bij terugkeer in Nederland niet in (thuis)quarantaine te gaan. Er is voor dit eiland ook geen testverplichting meer voordat u naar Nederland reist.

Na een verblijf in de rest van Italië gaat u bij terugkeer in Nederland wel 10 dagen in quarantaine. Op dag 5 van uw quarantaine kunt u zich bij de GGD laten testen. Als deze test negatief is, eindigt de quarantaineperiode
https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35
Agent47 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Volgende week ? Eerder morgen of overmorgen al :)

• Agent47

Agent47

Denk dat dat best realistisch is wat je zegt hoor. Ik denk als alle 40+ mensen inmiddels echt de eerste prik heeft gehad, dat het dan wel redelijk snel kan. Mijn vader is midden 50 en die krijgt zondag zijn eerste prik.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Moet bron even schuldig blijven maar las ergens dat een gedeelte van de regering hier ook wel oren naar had, om de volgende rondje ook weer een weekje naar voren te halen.
Agent47 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Denk dat dat best realistisch is wat je zegt hoor. Ik denk als alle 40+ mensen inmiddels echt de eerste prik heeft gehad, dat het dan wel redelijk snel kan. Mijn vader is midden 50 en die krijgt zondag zijn eerste prik.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35
Ben ik het wel mee eens.

Maar de regering(en) vinden de vakanties erg belangrijk dus alle focus gaat erop dat men in Europa weer volle bak de toerist kan uithangen.
En als dat met testen kan doen ze dat blijkbaar eerst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 03-06-2021 14:07 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat miljard kunnen we veel beter aan booking.com geven idd :+

In wel belangrijk nieuws:

Vandaag wordt de 10 miljoenste prik gezet blijkbaar :)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2021 14:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01
YakuzA schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Dat miljard kunnen we veel beter aan booking.com geven idd :+

In wel belangrijk nieuws:
[Twitter]

Nou nou, niet overdrijven . Volgens nu.nl was het maar 100 miljoen en wel legaal:

In totaal kreeg het vakantieplatform 100 miljoen euro aan coronasteun, waarvan 65 miljoen van de Nederlandse Staat, schreef NRC vorige week.

De regels staan de combinatie van staatssteun en bonussen inmiddels niet meer toe, maar de loonsteun, bekend als NOW, kende in de eerste drie maanden van de crisis nog geen verbod op bonussen, het inkopen van eigen aandelen en dividenduitkering. "We hadden geen tijd om over allerlei voorwaarden na te denken", zei Koolmees daarover.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• R.van.M
Wolly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Italie staat op 'alleen noodzakelijke reizen' en je moet wel in quarantaine.

[...]

https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies
Voor oranje landen geld er een indringend advies om in quarantaine te gaan. Er is geen plicht en ook geen controle voor deze landen. Alleen voor de landen die op de zeer hoog risicolijst staan is er een verplichte quarantaine.

[ Voor 12% gewijzigd door R.van.M op 03-06-2021 14:36 ]

• Wolly
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Voor oranje landen geld er een indringend advies om in quarantaine te gaan. Er is geen plicht en ook geen controle voor deze landen. Alleen voor de landen die op de zeer hoog risicolijst staan is er een verplichte quarantaine.

Ik vind het maar verwarrend. Jij zegt dus dat onderstaande tekst (van de overheid) praat over een advies?
Na aankomst in Nederland vanuit landen of gebieden met een oranje reisadvies door corona gaat u
10 dagen in quarantaine. Voor sommige landen geldt sinds 1 juni 2021 de quarantaineplicht. Met een coronatest op dag 5 kunt u de duur van het thuisblijven verkorten. Er gelden uitzonderingen op de quarantaineregels voor sommige reisdoelen.
https://www.rijksoverheid...bij-aankomst-in-nederland

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 19:13
henkzelf schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Nou nou, niet overdrijven . Volgens nu.nl was het maar 100 miljoen en wel legaal:

In totaal kreeg het vakantieplatform 100 miljoen euro aan coronasteun, waarvan 65 miljoen van de Nederlandse Staat, schreef NRC vorige week.

De regels staan de combinatie van staatssteun en bonussen inmiddels niet meer toe, maar de loonsteun, bekend als NOW, kende in de eerste drie maanden van de crisis nog geen verbod op bonussen, het inkopen van eigen aandelen en dividenduitkering. "We hadden geen tijd om over allerlei voorwaarden na te denken", zei Koolmees daarover.
Half uurtje brainstormen voor een klein lijstje met voorwaarden was al te moeilijk? 8)7

• R.van.M
Wolly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Ik vind het maar verwarrend. Jij zegt dus dat onderstaande tekst (van de overheid) praat over een advies?

[...]

https://www.rijksoverheid...bij-aankomst-in-nederland
Correct. Ze houden het bewust vaag omdat anders helemaal niemand meer in quarantaine gaat.
Lees het verschil maar even in het advies bij India en een niet zeer hoogrisico land
Als u vanuit [hoogrisco gebied] naar Nederland reist moet u zich voor vertrek laten testen en gaat u bij thuiskomst 10 dagen in quarantaine
ls u vanuit India naar Nederland reist moet u zich voor vertrek laten testen en moet u bij thuiskomst verplicht in quarantaine.

• Wolly
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Correct. Ze houden het bewust vaag omdat anders helemaal niemand meer in quarantaine gaat.
Lees het verschil maar even in het advies bij India en een niet zeer hoogrisico land

[...]

[...]
Ook bij de FAQ op deze site spreekt men over moeten. Let wel, ik kwam op deze site omdat ik aangaf uit Duitsland te komen met de auto.
Waarom moet ik 10 dagen in thuisquarantaine?

Het kan 10 dagen duren voordat je klachten krijgt nadat je besmet bent met corona. Daarom is het belangrijk 10 dagen in thuisquarantaine te gaan. Na 10 dagen is de kans dat je nog coronaklachten krijgt erg klein. Je kan je thuisquarantaine verkorten door op dag 5 na thuiskomst een testafspraak in te plannen. Als de testuitslag negatief is, mag je uit quarantaine. Is de testuitslag positief? Blijf dan thuis en volg het advies van de GGD op.
Eigenlijk is het helemaal niet verwarrend, er wordt gesproken over 'moeten' en 'gaat u in quarantaine. Gebiedende wijs dus.

Het verschil met de hoogrisico landen als India is dat je bij aankomst uit die landen een quarantaineverklaring moet invullen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 03-06-2021 14:45 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:01
jip_86 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Half uurtje brainstormen voor een klein lijstje met voorwaarden was al te moeilijk? 8)7
offtopic:
Wel als je na je politieke carriere nog wat jaren wilt gaan harken in het bedrijfsleven.

• R.van.M
Wolly schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Ook bij de FAQ op deze site spreekt men over moeten. Let wel, ik kwam op deze site omdat ik aangaf uit Duitsland te komen met de auto.

[...]
Woordspelingen. De wet is heel duidelijk. Quarantaine plicht alleen voor landen die geclassificeerd zijn als zeer hoog risicogebied. Als je het precies wil nalezen dan is hier de wettekst;

https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vlj8d049tjyy.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door R.van.M op 03-06-2021 14:51 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:41
YakuzA schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:08:
[...]
Toevallig krijgt mijn moeder begin van de avond haar 2e. Zou maf zijn als ze net uitgekozen wordt (zeer kleine kans denk ik zelf).

• t_captain
Deels mee eens.

Op korte termijn (<6 weken) geen wolk an de lucht. Overmorgen krijgen we flinke versoepelingen. Scholen geven weer offline les, horeca en doorstroomlocaties binnen, 2 uurtjes openingstijd erbij in de horeca. Advies om tot 4 personen thuis te ontvangen. Deze stap kunnen we vol vertrouwen doen.

Op iets langere termijn (6 - 15 weken) zijn er nog wat onzekerheden rond de P1 en B617.2 varianten: hoeveel besmettelijker zijn ze, en in welke mate beweegt hun R-waarde mee met de gemiddelde R-waarde?
Die lijken de goede kant op te vallen, maar ik denk dat we nog 2 weken aan meetpunten nodig hebben om dit goed te kaderen.

• Wolly
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:45:
[...]

Woordspelingen. De wet is heel duidelijk. Quarantaine plicht alleen voor landen die geclassificeerd zijn als zeer hoog risicogebied. Als je het precies wil nalezen dan is hier de wettekst;

https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vlj8d049tjyy.pdf
Dank voor de wettekst. De oranje gebieden zijn hoogrisicogebieden.
Artikel 58ea
1. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld ter zake van de
aanwijzing van gebieden door Onze Minister, bedoeld in de
artikelen 58nb, 58nh, 58p en 58pa, waarbij onderscheid kan worden
gemaakt tussen:
a. hoogrisicogebieden, zijnde gebieden ter zake waarvan uitsluitend de
verplichting van artikel 58p of 58pa geldt;
Die artikelen 58p en 58pa gaan alleen over testbewijzen en niet over thuisquarantaine.

Het is toch werkelijk te idioot voor woorden dat een site van de overheid rept over 'moeten' terwijl dat blijkbaar helemaal niet aan de orde is :( 8)7

• Agent47

Agent47

t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Deels mee eens.

Op korte termijn (<6 weken) geen wolk an de lucht. Overmorgen krijgen we flinke versoepelingen. Scholen geven weer offline les, horeca en doorstroomlocaties binnen, 2 uurtjes openingstijd erbij in de horeca. Advies om tot 4 personen thuis te ontvangen. Deze stap kunnen we vol vertrouwen doen.

Op iets langere termijn (6 - 15 weken) zijn er nog wat onzekerheden rond de P1 en B617.2 varianten: hoeveel besmettelijker zijn ze, en in welke mate beweegt hun R-waarde mee met de gemiddelde R-waarde?
Die lijken de goede kant op te vallen, maar ik denk dat we nog 2 weken aan meetpunten nodig hebben om dit goed te kaderen.
Die 2 weken houden we ook nog wel vol :D
Scholen hebben toch (al) zomervakantie? Of is dat later? Voel me weer even dom hoor. :+

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:53
Agent47 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:59:
[...]

Die 2 weken houden we ook nog wel vol :D
Scholen hebben toch (al) zomervakantie? Of is dat later? Voel me weer even dom hoor. :+
Die beginnen juli

https://www.rijksoverheid...kantie/zomervakantie-2021

[ Voor 53% gewijzigd door Dracula op 03-06-2021 15:17 ]

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-12 23:57
Wilde het net gaan posten, maar je was me voor :) Weer een stukje minder dan vorige week donderdag, toen waren het er 3380.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[Twitter]

Mooi nieuws, volgens mij kunnen we al veer eerder dan 30 Juni verder versoepelen. Ik zeg: geef buiten vrij, maar beperk de échte massa nog even. (hou je niet tegen, maar iig niets organiseren)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik vraag me af of het publiek nog ooit te horen krijgt hoeveel van de opgenomen mensen niet/gedeeltelijk/volledig gevaccineerd zijn en met welke vaccins. Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig.

Goed percentage positief ook trouwens, beneden de 8. Dat is volgens mij ook even geleden.

Dat betekent, stam + t .

• crimby
Moi_in_actie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Wilde het net gaan posten, maar je was me voor :) Weer een stukje minder dan vorige week donderdag, toen waren het er 3380.
Die 3380 was omdat maandag pinksteren was. Denk dat we deze week vooral even naar de week cijfers moeten kijken. We gaan wel lager uit komen dan vorige week maar die 30% moeten we nog maar zien.
Voorlopig zitten we op -11,5%.
Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.