• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Apache4u schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:26:
ik vraag me af of het publiek nog ooit te horen krijgt hoeveel van de opgenomen mensen niet/gedeeltelijk/volledig gevaccineerd zijn en met welke vaccins. Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig.

Goed percentage positief ook trouwens, beneden de 8. Dat is volgens mij ook even geleden.
Feitelijk zijn dat gewoon de uitkomsten van de trials (en evt updates daarop)?

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:04:
[...]
Ik denk ook dat we de focus op besmettingen op een gegeven moment moeten verleggen naar focus op ziekenhuisopnames. Als er nog besmettingen zijn maar mensen komen dankzij vaccinatie niet meer in het ziekenhuis terecht, wat voor zin zouden maatregelen dan nog hebben?
Het hangt er denk ik vanaf wat je aanname is:

1. een besmetting heeft geen consequenties behalve een eventuele ziekenhuisopname en sterfte
2. een besmetting heeft (mogelijk) wel consequenties naast een eventuele ziekenhuisopname en sterfte

Wat is jouw aanname en waarom?

Zie ook:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Die 3380 was omdat maandag pinksteren was. Denk dat we deze week vooral even naar de week cijfers moeten kijken. We gaan wel lager uit komen dan vorige week maar die 30% moeten we nog maar zien.
Voorlopig zitten we op -11,5%.
Vergeet ook niet dat er vorige week een storing was waardoor sommige resultaten pas op de vrijdag zijn meegeteld. Ik denk dus inderdaad dat we niet teveel met de dagcijfers van vorige week moeten vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bandicoot op 03-06-2021 16:36 ]

PVOutput: VO18

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-12 14:57
crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Die 3380 was omdat maandag pinksteren was. Denk dat we deze week vooral even naar de week cijfers moeten kijken. We gaan wel lager uit komen dan vorige week maar die 30% moeten we nog maar zien.
Voorlopig zitten we op -11,5%.
Ik tel altijd de cijfers incl correctie (omdat die op https://www.worldometers.info/coronavirus/ staan).
Dat is vandaag 2735. Een lichte tegenvaller, want ik voorzag voor deze week piekniveaus rond de 2600 op de piekdagen (do...zo). Daar zitten we dus een procent of 5 boven.

Als ik naar de R-waarde kijk, dan zie ik dat we de afhelopen 6 dagen boven de trendcurve scoren. Dat is niet ongewoon, soms zit je een week of langer erboven en soms een week of langer eronder. De incidentele conttributie staat op +0.09 (infectiedatum 23-5: R=0.91 waarvan 0.82 trendmatg en 0.09 incidenteel). Dat is een relatiev hoge score, meestal zitten de incidentele contributies tussen -0.07 en +0.07. Het lijkt dus geen superlage week te worden qua besmettingen.

Maar de neerwaartse trend is nog zeker niet gebroken.

Waar wel hele mooie cijfers vandaan komen is de IC. Opnames ma-wo gemiddeld 8 per dag, en ook vandaag lijkt heel laag te gaan uitkomen.

Ook leuk om eens naar de veiligheidsregio's te kijken.

We staan op dit moment op 23x niveau 4 "zeer ernstig" en 2x niveau 3 "ernstig". Komende week moeten de niveaus opnieuw worden berekend.

Als je dat nu zou doen, dan kom ik op:

Stijgers (1):
* Zaanstreek-Waterland: 3 --> 4

Dalers (12):
* Noord-Holland Noord: 4 --> 3
* Kennemerland: 4 --> 2
* Amsterdam-Amstelland: 4 --> 3
* Hollands Midden: 4 --> 3
* Haaglanden: 4 --> 3
* Gooi en Vechtstreek: 4 --> 3
* Groningen: 4 --> 3
* Drenthe: 4 --> 3
* Ijsselland: 4 --> 3
* Twente: 4 --> 3
* Noord- en Oost Gelderland: 4 --> 3
* Gelderland Zuid: 4 --> 3

Gelijkblijvers (12):
* Rotterdam-Rijnmond: 4
* Zuid-Holland Zuid: 4
* Zeeland: 4
* Flevoland: 4
* Utrecht: 4
* Fryslân: 4
* Gelderland-Midden: 4
* Brabant-Noord: 4
* Brabant-Zuidoost: 4
* Midden- en West Brabant: 4
* Limburg Noord: 4
* Limburg Zuid: 4

Dan zouden we dus naar 13x niveau 4, 11x niveau 3 en 1x niveau 2 gaan. Het halve land gaat dus van "zeer ernstig" naar "ernstig". Dan zitten we dicht bij een verlaging van het landelijke niveau.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-12 14:23
Vandaag was er wel het nieuws dat mijn favoriete festival, wat was verzet van juni naar september wederom niet doorgaat.... :(

Had er goede hoop op dat dit in september wel weer zou kunnen

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Number10
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:26:
ik vraag me af of het publiek nog ooit te horen krijgt hoeveel van de opgenomen mensen niet/gedeeltelijk/volledig gevaccineerd zijn en met welke vaccins. Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig.(…)
Mogelijk dat @RoD iets zou kunnen zeggen of en zo ja welk onderzoek verplicht is gesteld door de autoriteiten bij de eerdere toelating.

Ongetwijfeld zullen er ook wel onderzoeken komen (of misschien zijn die er al) vanuit de ziekenhuizen zelf, want het lijkt mij bij een opname relatief gemakkelijk om te vragen of iemand gevaccineerd is en waarmee.

Maar zonder controlegroep hou je in dat laatste geval in meer of mindere mate altijd de vraag of iemand door andere omstandigheden dan het soort vaccin besmet is geraakt. Naarmate de groep deelnemers aan zo'n onderzoek groter is en de verdeling van de soorten vaccins kleiner (in het uiterste geval is er sprake van maar één bepaald vaccin bijvoorbeeld) zal de onzekerheid over een conclusie wel afnemen uiteraard.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Wilde het net gaan posten, maar je was me voor :) Weer een stukje minder dan vorige week donderdag, toen waren het er 3380.
dat aantal maakt in mijn ogen steeds minder uit, nu je door vaccinatie het misschien nog wel kan krijgen en dus positief test en dus meetelt, maar door de vaccinatie je afweersysteem het virus uitlacht en je er geen last van hebt

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29
42erik schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:29:
[...]

dat aantal maakt in mijn ogen steeds minder uit, nu je door vaccinatie het misschien nog wel kan krijgen en dus positief test en dus meetelt, maar door de vaccinatie je afweersysteem het virus uitlacht en je er geen last van hebt
Zover zijn we nog lang niet. De verhouding opnames / besmettingen is dan wel gezakt, maar nog steeds zien we in 2,5% van de opgespoorde besmettingen een ziekenhuisopname.

• t_captain

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55
Sovieto schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:33:
[...]

Zover zijn we nog lang niet. De verhouding opnames / besmettingen is dan wel gezakt, maar nog steeds zien we in 2,5% van de opgespoorde besmettingen een ziekenhuisopname.
Ik heb geen idee, maar is dat veel? Is dat meer/minder dan afgelopen jaar? Met de vaccinaties zou het moeten zakken lijkt mij...

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:27:
[...]

Ik heb geen idee, maar is dat veel? Is dat meer/minder dan afgelopen jaar? Met de vaccinaties zou het moeten zakken lijkt mij...
Die verhouding schommelt heel erg. Wat ik wel apart vind. In oktober wat hoger, in december op het laagste punt, ook 2,5%. Daarna in februari het hoogst (5%) en sindsdien we dalende met enkele pieken ertussen.

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-12 10:01
Ik heb vandaag de vaccinatie brief gehad en op de achterkant stond een vertaling.
Echter de 3e gaf via Google lens een wat apart resultaat:
u wordt ingeënt tegen de mazelen en de bof. hebben meer mensen dit op hun brief staan?
Of is google gewoon het padje kwijt qua vertaling. ik weet zo ook niet welke taal het is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

-Colossalman- schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:03:
Ik heb vandaag de vaccinatie brief gehad en op de achterkant stond een vertaling.
Echter de 3e gaf via Google lens een wat apart resultaat:
u wordt ingeënt tegen de mazelen en de bof. hebben meer mensen dit op hun brief staan?
Of is google gewoon het padje kwijt qua vertaling. ik weet zo ook niet welke taal het is.
Zonder plaatje is dat moeilijk beoordelen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain
Sovieto schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:55:
[...]

Die verhouding schommelt heel erg. Wat ik wel apart vind. In oktober wat hoger, in december op het laagste punt, ook 2,5%. Daarna in februari het hoogst (5%) en sindsdien we dalende met enkele pieken ertussen.
Vanuit die verhoudingen tussen opnames en tests, vergeleken 2e en 2e golf, had ik ooit geconcludeerd dat de Engelse variant vermoedelijk meer ziekmakend is.

Verpleegafdeling zit momenteel rond de 50 a 60 opnames per dag bij positieve tests omstreeks 2500 per dag. Dat is een verhouding in de orde van 2 a 2.5%. De daling vanaf 4 a 5% in februari en maart lijkt het resultaat van vaccinatie.

Op de IC is het effect nog sterker. Die zit op 8 a 10 per dag. Vanwege de tijdvertraging voordat patiënten op de IC belanden, moet je dat getal vergelijken met de positieve tests van vorige week. Dat zat rond de 3000 per dag. Daarnee is deze ratio ongeveer 0.3%.

Ook de verhouding IC/kliniek is gekanteld. 0.3 tegen 2.x is een factor 1:7 a 1:8. Dat was voordat we een flinke vaccinatiegraad hadden eerder 1:4 a 1:5.

Het lijkt erop dat:
1. een vaccin een bepaalde vermindering oplevert in de kans om positief te testen;
2. bij de mensen die toch nog positief testen de kans op ziekenhuisopname te verminderen:
3. bij de mensen die toch nog in het ziekenhuis belanden de kans op escalatie naar de IC te verminderen.

De eerste factor valt in te schatten vanuit verschillekde onderzoeken en door mijn model te fitten. Denk aan een vermindering van 60 a 70% (dat getal is hoger dan wat RIVM voorzag, en vormt de basis van al
het goede nieuuws de laatste weken).

De tweede factor is nauwelijks in te schatten. Je zou zeggen: “halvering”, maar dat gaat voorbij aan het feit dat vaccins grotendeels bij de wat oudere inwoners of die met medische indicatie zijn gezet. En ook aan het feit dat er in de kliniek opnames met corona een redelijk deel lijkt te zitten dat wel mét covid maar niet vóór covid is opgenomen.

De derde factor is gtappig genoeg wel een beetje in te schatten. IC cijfers hebben nauwelijks “vervuiling”, wie met corona opnde IC ligt, ligt daar vrijwel altijd om de covid te bahandelen. Daarnaast zijn de risicogroepen Ic en kliniek sterk overlappend en de vaccins inmiddels bij een groot deel van de beide groepen zijn gezet. Daardoor worden de cijfers weer vergelijkbaar. Ik schat een effect van -30%.

Het product van de drie is best spectaculair. Feit is dat we hebben versoepeld in de maatregelen en losser zijn geworden in de naleving. En dat de IC opnames desondanks 80% lager staan dan een maand geleden.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Het product van de drie is best spectaculair. Feit is dat we hebben versoepeld in de maatregelen en losser zijn geworden in de naleving. En dat de IC opnames desondanks 80% lager staan dan een maand geleden.
Ben het met je hele verhaal eens alleen is de laatste conclusie te makkelijk. In theorie zou ook de volledige daling door het weer kunnen komen want vorig jaar zagen we een eenzelfde beeld. Werkelijkheid zal een mix van die twee factoren zijn

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:36
R.van.M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Ben het met je hele verhaal eens alleen is de laatste conclusie te makkelijk. In theorie zou ook de volledige daling door het weer kunnen komen want vorig jaar zagen we een eenzelfde beeld. Werkelijkheid zal een mix van die twee factoren zijn
In diverse landen die soortgelijk weer hebben ervaren, zonder adequate maatregelen en zonder vaccinaties is het nog altijd gewoon slecht geweest. En ook juist tijdens het loslaten van de maatregelen, mid zomer vorig jaar, zag je langzaam de cijfers in Nederland al weer opkruipen.

Die abrupte daling in Nederland vorig jaar is toe te schrijven aan de maatregelen van toen. Toen je nog van het station in Groningen naar het ziekenhuis kon lopen en op de gehele route 1 tot 2 mensen tegenkwam. Soortgelijk de straten in andere steden ook leeg waren. Als we vorig jaar tijdens die daling al op volle terrassen hadden gezeten zoals hier in Groningen bijvoorbeeld sinds 3 - 4 weken geleden het geval is, was juni vorig jaar echt een zeer zwarte maand geworden.

Ben je nog niet voldoende overtuigd van het effect van vaccins, kijk naar de verpleeghuiszorg data. Sinds 10 maart staan de aantallen daar al erg laag. Het punt waarop zo'n beetje iedereen die daar een vaccin kon en wilde krijgen, er één gehad had. Een tijd waarin die daling zoals daar al sinds eind december gezien werd, niet voor de rest van de bevolking gold.

En nu echt niet omdat het zo tropisch is binnen de verpleeghuizen ;). De vaccins werken. We zien dit niet alleen terug in Nederland, we zien dit wereldwijd terug. Ongeacht weer.

Sterker nog, er zijn ook gewoon landen waar we juist de maximale piek hebben gezien tijdens hartje zomer. Bijvoorbeeld Zuid Afrika, hebben op het hoogste niveau gestaan van deze crisis in januari dit jaar. Dat is alsof je de piek bij ons in het noordelijk halfrond in juli plaatst.

Ook in Brazilië kun je zien dat hun sterfte tijdens nazomer/najaar gepiekt heeft, en nu met komst van hun wintermaanden juist iets aan het zakken is. Uiteraard blijft het Brazilië. Heel veel lager dan 2k doden per dag is het streven van hun regering niet lijkt het, dus kan vanaf hier zomaar weer alle kanten uit.

Voor Nederland is het vooruitzicht in ieder geval gewoon gunstig. We zullen vandaag de 10 miljoen prikken aan gaan tikken, dit slechts een week na de 9 miljoen. Tegen het eind van deze maand passeren we naar planning de 15 miljoen. In de verpleeghuiszorg staan we moment op minder locaties met een enkele besmetting dan exact één jaar geleden. Het aantal nieuwe besmettingen binnen verpleeghuizen is landelijk gedaald tot single digit waarden. De landelijke sterfte blijven we langzaam aan zien dalen. De gehandicaptenzorg is nagenoeg volledig coronavrij, nog slechts 0,35% van de locaties heeft een besmetting. Bij thuiswonende 70+'ers zien we eveneens nog nauwelijks besmettingen. Van onze dalende totalen vormt 70+ nog maar een zeer klein aandeel met als laatst complete getal 65 en 7-daags gemiddelde van krap 78. En we beginnen ook weer meer gemeenten te zien waar gewoonweg geen positief geteste mensen meer bevonden zijn.

Op de risicokaart zullen we volgende week dan vermoedelijk ook een gunstige bijschaling gaan zien. Nu al qua cijfers voldoet een groot deel aan de criteria voor ernstig, sommige zelfs voor zorgelijk.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Wordt er ergens bijgehouden hoeveel van de ~55.000 mensen die tot nu toe in het ziekenhuis belandden tot een bekende risicogroep behoorden?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:38:
Wordt er ergens bijgehouden hoeveel van de ~55.000 mensen die tot nu toe in het ziekenhuis belandden tot een bekende risicogroep behoorden?
Al vanaf het begin geeft NICE daar iig voor de IC statistieken/rapportages van vrij.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2021 08:43 ]

PSN

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Al vanaf het begin geeft NICE daar iig voor de IC statistieken/rapportages van vrij.
Heb je daar een link bij, want ik doel daarmee niet enkel op leeftijd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-12 12:21
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Ik tel altijd de cijfers incl correctie (omdat die op https://www.worldometers.info/coronavirus/ staan).
Dat is vandaag 2735. Een lichte tegenvaller, want ik voorzag voor deze week piekniveaus rond de 2600 op de piekdagen (do...zo). Daar zitten we dus een procent of 5 boven.

Als ik naar de R-waarde kijk, dan zie ik dat we de afhelopen 6 dagen boven de trendcurve scoren. Dat is niet ongewoon, soms zit je een week of langer erboven en soms een week of langer eronder. De incidentele conttributie staat op +0.09 (infectiedatum 23-5: R=0.91 waarvan 0.82 trendmatg en 0.09 incidenteel). Dat is een relatiev hoge score, meestal zitten de incidentele contributies tussen -0.07 en +0.07. Het lijkt dus geen superlage week te worden qua besmettingen.

Maar de neerwaartse trend is nog zeker niet gebroken.

Waar wel hele mooie cijfers vandaan komen is de IC. Opnames ma-wo gemiddeld 8 per dag, en ook vandaag lijkt heel laag te gaan uitkomen.

We staan op dit moment op 23x niveau 4 "zeer ernstig" en 2x niveau 3 "ernstig". Komende week moeten de niveaus opnieuw worden berekend.

Stijgers (1):

Dalers (12):

Gelijkblijvers (12):

Dan zouden we dus naar 13x niveau 4, 11x niveau 3 en 1x niveau 2 gaan. Het halve land gaat dus van "zeer ernstig" naar "ernstig". Dan zitten we dicht bij een verlaging van het landelijke niveau.
Hoe verhoudt dit zich tot de versoepelingen die al gedaan zijn?
Laguna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:46:
[...]

Heb je daar een link bij, want ik doel daarmee niet enkel op leeftijd.
Het weekrapport van het RIVM heeft een aantal tabellen met in ieder geval op de jongere leeftijden achterliggend lijden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:02:
[...]
Het weekrapport van het RIVM heeft een aantal tabellen met in ieder geval op de jongere leeftijden achterliggend lijden.
Jup die nemen een aantal grafieken van de stichting NICE over naar hun week rapportage.

PSN

• t_captain
Señor Sjon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:02:
[...]

Hoe verhoudt dit zich tot de versoepelingen die al gedaan zijn?
Die waren op 19-5 en komen terug in de cijfers vanaf ongeveer de 27e terug in de cijfers. Het aantal meetpunten is te klein en hun odnerlinge spreiding te groot om significant te zijn, maar een effect in de orde van 2 of 3 bp op de R-waarde zou goed passen op het plaatje.
[...]

Ik denk dat daarom de IC opnames harder dalen dan ik had verwacht. De groep met ernstige onderliggende risico's levert per persoon een relatief grote contributie aan de IC opnames. Vermoedelijk veel meer dan de gezonde 70-75 jarigen. Dat betekent dat prikken in die hoogrisico groep de IC opnames zwaar beinvloeden. Nou is de hoogrisicogroep een aantal weken geleden afgerond en zijn we sindsdien ook flink op weg met de groep "medische indicatie overig". En de meesten in de algemene risico-leeftijden (55-75) hebben inmiddels ook hun eerste prik ontvangen. De spoeling voor de IC wordt nu echt heel dun.

De prognose voor de lopende week had ik initieel op 100 gezet. Aan het begin van de week bijgesteld naar 75-90. En met de getallen tot nu toe kan die weer omlaag worden bijgesteld. Ik kijk onderhand naar 50-70 opnames. In het verlengde daarvan volgende week 40-60.

• t_captain
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:34:
Over de quarantaineplicht: op dit moment is Zweden het meest nabije land waarvoor de quarantaineplicht geldt.

Volgens mij heeft dat te maken met een OCT storing waardoor de besmettingscijfers verouderd zijn. Als het goed is, komen vandaag de nieuwe cijfers online:

https://experience.arcgis...9f87457ed9aa/page/page_0/
Over Zweden als "zeer hoog risicogebeid"

De nieuwe cijfers staan erin.

Positieve tests over de meest recente 14 dagen (20-5 t/m 2-6): 21844

Op 10.385 miljoen inwoners is dat een incidentie van 210.3 cases per 14 dagen per 100k inwoners.

De grens voor een "zeer hoog risicogebied" ligt bij 500. Zweden kan dus van de lijst af voor quarantaineplicht }:O

--
Over de kans op een vierde golf B612.2

Intussen ook even gekeken naar de nieuwe golf in de UK. Daar heeft de opkomst van de B617.2 variant de dalende trend in nieuwe besmettingen omgebogen in een stijging. Vergelijkbaar mechanisme met de derde golf die we hier hebben gezien toen de Engelse variant opkwam begin dit jaar.

In de periode na het versoepelen van de strengen lockdown maar voorafgaand aan de opkomst van de nieuwe golf zat de UK op een R-waarde omstreeks 0.91.

In de nieuwe golf observeer ik ongeveer R=1.11.

De verdringing loopt richting 75%. Het deze cijfers kom ik op de conclusie dat de B617.2 variant 30% extra besmettelijkheid toevoegt t.o.v. de Engelse variant (daar geheten de "Kent variant").

Uit onderzoeken komt naar voren dat de respons voor de meest gebruikte vaccins redelijk goed is en na twee doses zelfs zeer goed. Het lijkt dus te gaan om een klassiek geval van verdringing door een meer besmettelijke variant.

Om safe te zijn zouden we onze R-waarde de komende weken dus onder de 0.77 moeten drukken. Trendmatig lijken we daar momenteel iets onder te zitten (0.73 ... 0.77 en dalend).

Stel dat de 3e golf van versoepelingen een contributie van +0.10 aan de R-waarde doet, dan zullen we kortstondig boven die 0.77 gaan en de Indiase variant de kans geven om iets toe te nemen in absolute aantallen. Ik voorzie een periode van 11 dagen met een R-waarde voor de Indiase variant rond 1.05 gemiddeld. Dat zou 12% groei inluiden van de B617.2 besmettingen, waarna de daling geleidelijk oppakt.

We lijken dus de goede kant op te vallen.

[ Voor 52% gewijzigd door t_captain op 04-06-2021 10:39 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik moet zeggen dat ik wel erg nieuwsgierig ben naar de onderliggende data van de opnames, zoals zijn de patiënten die opgenomen zijn op de IC/ in 't ziekenhuis ingeënt, wanneer en waarmee?

Als 80% van de 70+-ers is ingeënt en op de IC liggen eigenlijk alleen maar mensen die niet/ te kort voor 't ziek worden zijn ingeënt is dat natuurlijk by far het grootste bewijs dat inenten helpt

• t_captain
Ik denk dat de macro-getallen (de scheefgroei tussen opnames en besmettingen) reeds een statistich significant bewijs is.

• Number10
  • Niet online
Het CBS heeft nieuwe gegevens over de maand februari 2021 toegevoegd aan het vermoedelijke totaal van overledenen sinds maart 2020 en komt t/m februari uit op 27.056 (waarvan in februari dit jaar 2.504):
https://www.cbs.nl/nl-nl/...izend-mensen-aan-covid-19

Afhankelijk van het effect van de vaccinaties lijkt het mij daarmee niet onlogisch dat het totaal tot en met vandaag inderdaad op zo'n 30.000 uitkomt zoals werd berekend in deze serie aan tweets van 7 mei jl. Als de maand februari onverhoopt volledig representatief zou zijn voor maart-mei 2021, dan komt het totaal dus op 35.000 overledenen. En 35.000 of 30.000 overledenen komt neer op:

1 op de 500-600 Nederlanders (circa 17 miljoen)
Of 1 op de 400-500 volwassenen (circa 14 miljoen)
Of 1 op de 200-250 volwassenen ouder dan 50 (circa 7 miljoen)

Aanvullende bronnen: leeftijdsverdeling geregistreerde overledenen (RIVM) en leeftijdsverdeling in Nederland (CBS).

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Number10 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:05:
[...]

Mogelijk dat @RoD iets zou kunnen zeggen of en zo ja welk onderzoek verplicht is gesteld door de autoriteiten bij de eerdere toelating.
Ja, hier zijn verplichtingen voor opgesteld. Als onderdeel van de conditional marketing authorisation, is het volgende overeengekomen:
The Applicant intends to continue the ongoing pivotal Phase 3 study with participants as originally
allocated for as long as possible, to obtain long-term data and to ensure sufficient follow-up to support
a standard marketing authorisation. In case of availability of any COVID-19 vaccine, the sponsor will
appeal to participants to remain in the ongoing study as originally randomized for as long as possible,
ideally until a COVID-19 vaccine has full regulatory approval. In all cases, it is intended to follow
participants up to the original planned 24 months post-vaccination, regardless of any participants
opting to crossover from placebo to active vaccination. The safety and effectiveness of COMIRNATY in
individuals <16 years of age have not been established for this application. Four studies in paediatric
subjects are planned as laid down in the paediatric investigation plan. A study in pregnant women is
also planned in the EU. A Post-Approval Active Surveillance Safety Study to Monitor Real-World Safety
of Comirnaty (Study C4591010) will be conducted in the EU using primary data collection that
monitors a cohort of vaccinees and evaluates risk of AESIs. The Applicant will also conduct, noninterventional studies (test negative design) of individuals presenting to the hospital or emergency
room with symptoms of potential COVID-19 in a real-world setting. These studies will allow to
determine the effectiveness of vaccine in a real-world setting and against severe disease, and in
specific racial, ethnic, and age groups.
Het gaat dus vooral om long-term safety (zoals gebruikelijk), maar er is ook expliciet een studie opgenomen om naar de real world effectiviteit te kijken. Ik denk dat oa de Israëlische situatie daarvoor wordt gebruikt.

Alle details staan in het risk management plan, hier die voor Comirnaty: https://www.ema.europa.eu...sk-management-plan_en.pdf
Ongetwijfeld zullen er ook wel onderzoeken komen (of misschien zijn die er al) vanuit de ziekenhuizen zelf, want het lijkt mij bij een opname relatief gemakkelijk om te vragen of iemand gevaccineerd is en waarmee.

Maar zonder controlegroep hou je in dat laatste geval in meer of mindere mate altijd de vraag of iemand door andere omstandigheden dan het soort vaccin besmet is geraakt. Naarmate de groep deelnemers aan zo'n onderzoek groter is en de verdeling van de soorten vaccins kleiner (in het uiterste geval is er sprake van maar één bepaald vaccin bijvoorbeeld) zal de onzekerheid over een conclusie wel afnemen uiteraard.
Ja, reken maar dat die onderzoeken er gaan komen. Voldoende geïnteresseerde wetenschappers voor dergelijk onderzoek.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Number10 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:57:
Het CBS heeft nieuwe gegevens over de maand februari 2021 toegevoegd aan het vermoedelijke totaal van overledenen sinds maart 2020 en komt t/m februari uit op 27.056 (waarvan in februari dit jaar 2.504):
https://www.cbs.nl/nl-nl/...izend-mensen-aan-covid-19
Waarom rapporteren ze eigenlijk niet per seizoen zoals ook bij het griepseizoen gebruikelijk is? Volgens mij zitten we nu immers in het tweede ' Covid seizoen' ?

Voor de duidelijkheid, ik relativeer niets door het woord griep te noemen. Ik vraag slechts waarom een andere rapporteringsperiode wordt gebruikt.

• Number10
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:
[...]
Waarom rapporteren ze eigenlijk niet per seizoen zoals ook bij het griepseizoen gebruikelijk is? Volgens mij zitten we nu immers in het tweede ' Covid seizoen' ?
Voor het CBS kan ik niet spreken, maar persoonlijk vind ik het wel logisch om het totaal te rapporteren gezien de uitzonderlijke situatie en het samenhangende beleid dat o.a. als pijler had om de kwetsbaren te beschermen.

Het beoordelen van die pijler onder vergelijkbaar beleid kan o.a. aan de hand van oversterfte gedurende de looptijd van het beleid. Omdat een meetbare grens in de pijler ontbreekt lijkt het mij aan eenieder om te beoordelen of 1 op de 200-250 overledenen boven de 50 jaar een goede of slechte uitkomst was.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:59

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Die waren op 19-5 en komen terug in de cijfers vanaf ongeveer de 27e terug in de cijfers. Het aantal meetpunten is te klein en hun odnerlinge spreiding te groot om significant te zijn, maar een effect in de orde van 2 of 3 bp op de R-waarde zou goed passen op het plaatje.

[...]

Ik denk dat daarom de IC opnames harder dalen dan ik had verwacht. De groep met ernstige onderliggende risico's levert per persoon een relatief grote contributie aan de IC opnames. Vermoedelijk veel meer dan de gezonde 70-75 jarigen. Dat betekent dat prikken in die hoogrisico groep de IC opnames zwaar beinvloeden. Nou is de hoogrisicogroep een aantal weken geleden afgerond en zijn we sindsdien ook flink op weg met de groep "medische indicatie overig". En de meesten in de algemene risico-leeftijden (55-75) hebben inmiddels ook hun eerste prik ontvangen. De spoeling voor de IC wordt nu echt heel dun.

De prognose voor de lopende week had ik initieel op 100 gezet. Aan het begin van de week bijgesteld naar 75-90. En met de getallen tot nu toe kan die weer omlaag worden bijgesteld. Ik kijk onderhand naar 50-70 opnames. In het verlengde daarvan volgende week 40-60.
3 juni staat nu op 3 IC opnames. 40-60 komt dus deze week al in de buurt denk ik! Bezetting nu 375.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ziet me nu opeens iets te bedenken wat betreft de oversterfte cijfers? Zijn de vorige jaren waarmee vergeleken wordt incl. of excl oversterfte door griep? Want van een griep-seizoen is amper sprake geweest.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Standeman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:07:
Ik ziet me nu opeens iets te bedenken wat betreft de oversterfte cijfers? Zijn de vorige jaren waarmee vergeleken wordt incl. of excl oversterfte door griep? Want van een griep-seizoen is amper sprake geweest.
Inclusief. Het griepseizoen is wel geweest maar weinig mensen hebben daar last van gehad. Met name door de afstand en dergelijke covidmaatregelen heeft influenza amper kans gehad. In die zin kan je stellen dat een hoop doden nu door covid in plaats van griep gevallen zijn, de risicogroepen overlappen nogal.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:02
t_captain schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Stijgers (1):

Dalers (12):

Gelijkblijvers (12):

Gooi en Vechtstreek is al niveau 3. Dus 1 daler minder en 1 gelijkblijver meer als deze op 3 uit zou komen.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:55

NMH

Moderator General Chat
Gonadan schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:20:
In die zin kan je stellen dat een hoop doden nu door covid in plaats van griep gevallen zijn, de risicogroepen overlappen nogal.
Dat klopt in zoverre dat de coronaepidemie de griepepidemie "vervangen" heeft, maar de sterfte aan corona is wel veel hoger dan die van de gemiddelde griepepidemie (ook als je rekening houdt met dat corona inmiddels langer dan een jaar gaande is):
de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443)
En zonder maatregelen (die voor griep niet genomen worden) was de coronasterfte hoogstwaarschijnlijk nog aanzienlijk hoger geweest.

• Señor Sjon

• t_captain
The Legend schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:00:
[...]

3 juni staat nu op 3 IC opnames. 40-60 komt dus deze week al in de buurt denk ik! Bezetting nu 375.
De getallen bewegen zo hard en worden zo klein dat prognose steeds moeilijker wordt. Misschien dat we volgende week voor het eerst sinds 26-8-2020 een dag zonder IC opnames gaan zien.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 13:40

American Express vraagbaak

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:08

Nox

Noxiuz

Worden er op vrijdagen dan relatief meer mensen ontslagen uit het ziekenhuis? Ik kan me voorstellen dat er een weekend-effect is, maar dat is meer dat er op za/zo weinig uitstroom is, niet op vrijdag extra veel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Señor Sjon
In een week (vs crimby in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"):
ZH: 1440 - 1065 = 375 (-26%)
KL: 919 - 688 = (-25%)
IC: 521 - 377 = (-28%)

IN:
KL: 93 - 63 = (-32%)
IC: 27 - 14 = (-48%)

@Nox gezien de relatief hoge IC-toename, denk ik dat er wat voorzorgsklanten tussen zitten? De cijfers beginnen statistisch lastiger te worden door lagere aantallen. Vorige week vrijdag verdubbelde ook het IC-getal op vrijdag tov de hele week.

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 04-06-2021 14:11 ]

• crimby
  • Laatst online: 21:55
Hogere instroom op IC vandaag. Enig idee waarom?
De kliniek is wel weer mooi gedaald qua instroming. Al met al sowieso de goede kant op. Vooral die IC uitstroom die keer op keer 2-3 keer zo hoog is als de instroom is erg fijn om te zien.

• Señor Sjon
crimby schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Hogere instroom op IC vandaag. Enig idee waarom?
De kliniek is wel weer mooi gedaald qua instroming. Al met al sowieso de goede kant op. Vooral die IC uitstroom die keer op keer 2-3 keer zo hoog is als de instroom is erg fijn om te zien.
Zie mijn edit hierboven. Vorige week vrijdag ook al 2x hoger dan die week. Denk dat men voor de zekerheid mensen naar de IC verplaatst voor het weekend?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:08

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:10:
In een week (vs crimby in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"):
ZH: 1440 - 1065 = 375 (-26%)
KL: 919 - 688 = (-25%)
IC: 521 - 377 = (-28%)

IN:
KL: 93 - 63 = (-32%)
IC: 27 - 14 = (-48%)

@Nox gezien de relatief hoge IC-toename, denk ik dat er wat voorzorgsklanten tussen zitten? De cijfers beginnen statistisch lastiger te worden door lagere aantallen. Vorige week vrijdag verdubbelde ook het IC-getal op vrijdag tov de hele week.
Ja, maar je gaat straks ook een drempel tegenkomen van de ongevaccineerde 50+'ers die nog steeds op de IC belanden. Die stuk of 5 per dag blijven er wel on average 10-20 dagen liggen ofzo, dan houd je een 'basisbezetting' van 50-100 personen. De nul halen lukt pas als je 2 weken ook nul instroom heb zeg maar. Your milage may vary uiteraard. En om die ongevaccineerden uit de IC te houden moet de rest van Nederland even een prikje nemen zodat die ook de ongevaccineerden die potentieel ic-klant zijn er buiten houden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 13:04
De vraag is ook of het zin heeft om die nul te willen bereiken, als het een baseline wordt van een paar dozijn patiënten op de IC, dan is corona niet echt veel anders dan welke andere ziekte dan ook.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• psychodude
Stoney3K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:21:
De vraag is ook of het zin heeft om die nul te willen bereiken, als het een baseline wordt van een paar dozijn patiënten op de IC, dan is corona niet echt veel anders dan welke andere ziekte dan ook.
Naja, de ligduur is doorgaans wel bovengemiddeld lang. Dus geheel vergelijkbaar met iedere andere ziekte is het niet helemaal in dat opzicht. Een enkele COVID IC patiënt die daar een dag of 20 ligt neemt een bed in beslag die door een stuk of 10 - 20 andere "short-stay" patiënten gebruikt had kunnen worden. Beter behapbaar is het natuurlijk wel omdat je IC niet tot de nok toe gevuld ligt.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-12 23:57

Laatste voor het weekend 8)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Zo, dat is een mooie daling t.o.v. van vorige week vrijdag zeg! Toen was het 3852, da's 38% ~lager nu. Ben benieuwd hoe we richting maandag nog gaan dalen.

• Señor Sjon
Jorizzz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Zo, dat is een mooie daling t.o.v. van vorige week vrijdag zeg! Toen was het 3852, da's 38% ~lager nu. Ben benieuwd hoe we richting maandag nog gaan dalen.
Vorige week vrijdag was een verhoogde veegdag door storingen (en persco die avond...)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het verschil tussen de LCPS en Nice cijfers is toch wel vreemd. Bij de een zijn het er 14 en bij de ander maar 4 :?

• codex
  • Laatst online: 18-12 11:08

codex

Geen OpenAI agent :)

Valt mij wel op dat mensen ineens helemaal maling hebben aan de maatregelen. De afgelopen week zie ik steeds meer mensen klieken en zonder mondkapje in de winkel. Ik weet niet of dat een effect gaat hebben, om eerlijk te zijn denk ik niet dat het nog een piek kan triggeren.

• Wolly
  • Niet online
codex schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:36:
Valt mij wel op dat mensen ineens helemaal maling hebben aan de maatregelen. De afgelopen week zie ik steeds meer mensen klieken en zonder mondkapje in de winkel. Ik weet niet of dat een effect gaat hebben, om eerlijk te zijn denk ik niet dat het nog een piek kan triggeren.
Dat is hier al weken aan de gang, handhaving of beveiligers zijn ook nergens meer te bekennen in het overdekte winkelcentrum.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik ben zeer benieuwd of de recente toename van het aantal besmettingen in de UK ondanks de vele vaccinaties nog zal lijden tot een substantiele toename van het aantal ziekenhuisbesmettingen/overlijdens.

Afgelopen september waren er voor het laatst 5000+ besmettingen per dag te zien. Toen ging dat gepaard met meer dan 250 ziekenhuisopnames per dag.
Momenteel schommelt het aantal ziekenhuis opnames tussen de 100-130, dus vooralsnog is dat een stuk lager en lijkt in lijn te zijn met de 50% vaccinatiegraad (2 prikken) van alle volwassenen?

Het is allemaal behoorlijk koffiedik kijken, maar toch wel behoorlijk spannend.

Geinig om te lezen hoe hier vanuit "The Sun" op gereageerd wordt. (Ik weet het, een absolute kwaliteitskrant!)
ROD LIDDLE There will never be Covid figures to keep the boffins happy
UH-OH. The scientists are getting twitchy again

https://www.thesun.co.uk/...le-covid-figures-boffins/

• t_captain
Eindelijk weer een sample onder de trendlijn :)

Voor morgen voorziet het model een R-waarde van 0.73, dalend naar 0.59 aan het eind van de maand.

De effecten van de versoepelingen van morgen zitten nog niet daarin. Ik verwacht een contgributie van +0.05 a +0.10. We blijven dus ruim onder 1.

Ook als ik rekening hou met 30% extra besmettelijkheid van de B617.2 variant (een veilig hoge schatting o.b.v. Engelse cijfers), dan blijft die variant nog onder controle. De R-waarde van de variant kan even oplopen tot 1.08, maar zakt rond de 15e onder 1.

Dus ook met deze "Indiase variant" voorzie ik geen vierde golf.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Señor Sjon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Zie mijn edit hierboven. Vorige week vrijdag ook al 2x hoger dan die week. Denk dat men voor de zekerheid mensen naar de IC verplaatst voor het weekend?
Kan me dit slecht voorstellen, eerlijk gezegd. Volgens mij worden patiënten alleen overgeplaatst als er IC-indicatie is, en dat kan ook prima in het weekend. IC-opname is zodanig ingrijpend, zowel voor de patiënt als voor de afdeling als voor de zorgverzekeraar dat men dat alleen zal doen als er indicatie voor is.

Bovendien: als men al patiënten zou overplaatsen uit voorzorg, dus voordat er echte indicatie is, dan zou men dat waarschijnlijk altijd al doen en verklaart het dus niet een stijging tov. eerdere weken.

Disclaimer: ik werk weliswaar in een ziekenhuis, maar niet in de kliniek of op de IC.

• Señor Sjon
migchiell schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Kan me dit slecht voorstellen, eerlijk gezegd. Volgens mij worden patiënten alleen overgeplaatst als er IC-indicatie is, en dat kan ook prima in het weekend. IC-opname is zodanig ingrijpend, zowel voor de patiënt als voor de afdeling als voor de zorgverzekeraar dat men dat alleen zal doen als er indicatie voor is.

Bovendien: als men al patiënten zou overplaatsen uit voorzorg, dus voordat er echte indicatie is, dan zou men dat waarschijnlijk altijd al doen en verklaart het dus niet een stijging tov. eerdere weken.

Disclaimer: ik werk weliswaar in een ziekenhuis, maar niet in de kliniek of op de IC.
Is het dan niet administratief als mop-up voor de week?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:26
Op zich begrijpelijk. Met name voor mensen die zich veilig voelen na een vaccinatie.

Ik vind het op dit moment ook niet gevaarlijk meer, maar ik denk dat het gevaar in de toekomst ligt. Als er een variant of ander virus komt, waar de bestaande vaccinatie niet tegen helpt. Krijg dan het volk maar weer terug in diepe lockdowns. Als dat op korte termijn plaats vindt, dan denk ik dat veel mensen zich gaan verzetten tegen nog een maandenlange periode met pittige maatregelen.

Dat is wat doemdenken, dus hopelijk en waarschijnlijk blijven de nieuwe varianten of virussen weg.

• Stoney3K
t_captain schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Eindelijk weer een sample onder de trendlijn :)

Voor morgen voorziet het model een R-waarde van 0.73, dalend naar 0.59 aan het eind van de maand.
0,59? Autsch.

Dan is het in een kwestie van weken gewoon definitief voorbij.

• Number10
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:29:
[...]
dan denk ik dat veel mensen zich gaan verzetten tegen nog een maandenlange periode met pittige maatregelen
Dat hangt ervan af waneer er waar wordt ingegrepen.

Sturen op zorgcapaciteit bij R>1 is zinloos zoals ondertussen iedereen kan begrijpen, omdat het enkel uitstel is van dezelfde maatregelen die worden genomen als dat niet anders kan. Het is bij een heropleving dus zaak om zo snel mogelijk en zo gericht mogelijk actie te ondernemen zodat het probleem niet weer zo groot wordt dat een lockdown het enige mogelijke middel is.

Als voorbeeld noem ik continu steekproefsgewijs testen van mensen op lokatie. Met het actief aanbieden van testen door de GGD is er bij een relatief laag aantal besmettingen veel beter zicht te houden als er weer een stijging optreedt. Als de analyse van het rioolwater dezelfde of een vergelijkbare gevoeligheid heeft, lijkt mij dat ook iets om ruim op te schalen. En daar kun je z.n. als overheid vervolgens gericht maatregelen treffen met uitgebreid BCO en ondersteuning (geld/boodschappen) bij quarantaine na een positieve steekproef bijvoorbeeld. En wat mij betreft bij elke positieve test. Zeker als het er maar weinig zijn, loont dat met gemak, maar het loont waarschijnlijk sowieso.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01
Even tussendoor voor de volledigheid: Booking.com betaalt 65 miljoen euro coronasteun terug aan Nederlandse Staat
Booking.com gaat alle loonsteun die het tijdens de coronapandemie ontving van de Nederlandse overheid en andere overheden terugbetalen, nadat er ophef was ontstaan over bonussen die het bedrijf had uitgekeerd aan de topmanagers. Dat bevestigt de reisgigant vrijdag in gesprek met NU.nl.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
henkzelf schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:21:
Even tussendoor voor de volledigheid: Booking.com betaalt 65 miljoen euro coronasteun terug aan Nederlandse Staat
Booking.com gaat alle loonsteun die het tijdens de coronapandemie ontving van de Nederlandse overheid en andere overheden terugbetalen, nadat er ophef was ontstaan over bonussen die het bedrijf had uitgekeerd aan de topmanagers. Dat bevestigt de reisgigant vrijdag in gesprek met NU.nl.
Nou... ze hebben 110 miljoen gekregen, ze betalen 65 miljoen terug.

• psychodude
migchiell schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Overplaatsen van afdeling naar IC op een vrijdag zie ook ik niet snel gebeuren als 'zekerheidshalve'. Wat je in de praktijk wel met regelmaat ziet zijn patiënten die op vrijdag vanuit de thuissituatie op de SEH gezien worden omdat 'zo het weekend niet ingegaan kan worden'. En daar kunnen soms best slechte patiënten tussen zitten. Waarbij in het geval van COVID de verplaatsing SEH > IC ook voor komt.
Hier gebeurd dit al vele weken op dit moment. Het x-aantal personen aan een tafel op de terrassen wordt ook niet echt nageleefd. Desondanks staan de cijfers er goed voor. En kan ik mij dan ook goed voorstellen dat 'het gezag' even een oogje toeknijpt zolang als het kan.

• Gonadan

Gonadan

NMH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:00:
Dat klopt in zoverre dat de coronaepidemie de griepepidemie "vervangen" heeft, maar de sterfte aan corona is wel veel hoger dan die van de gemiddelde griepepidemie (ook als je rekening houdt met dat corona inmiddels langer dan een jaar gaande is):

[...]

En zonder maatregelen (die voor griep niet genomen worden) was de coronasterfte hoogstwaarschijnlijk nog aanzienlijk hoger geweest.
Aantallen heb ik het niet over gehad, ik reageerde zuiver op de vraag of griep mee gerekend werd of niet. Uiteraard zijn de aantallen hoger, anders sprak je überhaupt niet van oversterfte. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
Stoney3K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:04:
[...]

0,59? Autsch.

0.59 plus bijdrage 3e fase versoepelingen plus bijdrage nieuwe varianten.

Ik denk dat we comfortabel onder de 0.8 blijven.

• Stoney3K
t_captain schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:50:
[...]

Gekke vraag misschien, maar hoe zou de R-waarde zich ontwikkelen als we nu alle maatregelen zouden afschaffen?

Met andere woorden, hoeveel invloed hebben de anderhalve-meter-en-mondkapjes nog op de R-waarde met de huidige naleving?

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 21:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

psychodude schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:38:
[...]
Hier gebeurd dit al vele weken op dit moment. Het x-aantal personen aan een tafel op de terrassen wordt ook niet echt nageleefd. Desondanks staan de cijfers er goed voor. En kan ik mij dan ook goed voorstellen dat 'het gezag' even een oogje toeknijpt zolang als het kan.
Mijn recente ervaringen op terrassen juist heel goed. Personeel met mondkapjes (wat niet eens verplicht is buiten), voldoende ruimte en keurig begeleid naar je tafel enz. Mijn ouders werden vorige week nog gecorrigeerd door het personeel omdat ze met 3 mensen aan een (hele lange) tafel zaten (met een kennis). Dus n = niet 1 kennelijk (zo werkt dat hier toch?) ;)

In winkels ook alles nog 'normaal' met mondkapjes hier. Is ook geen moeite natuurlijk. Ik kom trouwens niet veel in winkels, dus wat dat betreft is mijn ervaring wat beperkter.

Mijn vader gaat 's morgens vroeg boodschappen doen, 7u bejaardenuurtje. Staan ze tot op heden nog gewoon met personeel de karretjes schoon te maken voor je, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-06-2021 17:59 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:38:
Zo zijn hebben we de laatste paar keer toch collectief de daling weten te doorbreken. De kans dat nu weer gebeurt is klein, maar het lerend vermogen van de mensheid ook best wel laag dus. :P

En dan zijn er nog steeds mensen die beweren dat iedereen prima voor zichzelf kan denken en al die regels niet nodig zijn. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Stoney3K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Gekke vraag misschien, maar hoe zou de R-waarde zich ontwikkelen als we nu alle maatregelen zouden afschaffen?

Met andere woorden, hoeveel invloed hebben de anderhalve-meter-en-mondkapjes nog op de R-waarde met de huidige naleving?
Liever niet svp, ik ben niet superjong maar nog steeds niet gevaccineerd. Ik zie mensen om me heen nog steeds vechten met gevolgen van Covid, dus ik loop het liever niet op als dat kan :)

Wat ik dan wel zou doen, is bijv. bioscopen en musea etc helemaal open voor gevaccineerden. Wilden ze in Duitsland ook en is een prima idee om de economie een stevige duw te geven.

• Stoney3K
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:02:
[...]

Liever niet svp, ik ben niet superjong maar nog steeds niet gevaccineerd. Ik zie mensen om me heen nog steeds vechten met gevolgen van Covid, dus ik loop het liever niet op als dat kan :)
Het gaat mij dus vooral om de berekening: Dan kun je een datum uitrekenen waarop je alles los kan laten en de R-waarde onder de 1 blijft. Zelfs met een vol gepakte Ziggo Dome. ;)

Dat is namelijk je definitieve point-of-no-return waarop er niets meer fout kan gaan.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01
migchiell schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:34:
[...]

Nou... ze hebben 110 miljoen gekregen, ze betalen 65 miljoen terug.
Hier is de link. Kun je het zelf lezen. Het NL geld komt dus terug.
https://www.nu.nl/economi...an-nederlandse-staat.html

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• codex
  • Laatst online: 18-12 11:08

codex

Geen OpenAI agent :)

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Mijn recente ervaringen op terrassen juist heel goed. Personeel met mondkapjes (wat niet eens verplicht is buiten), voldoende ruimte en keurig begeleid naar je tafel enz. Mijn ouders werden vorige week nog gecorrigeerd door het personeel omdat ze met 3 mensen aan een (hele lange) tafel zaten (met een kennis). Dus n = niet 1 kennelijk (zo werkt dat hier toch?) ;)

In winkels ook alles nog 'normaal' met mondkapjes hier. Is ook geen moeite natuurlijk. Ik kom trouwens niet veel in winkels, dus wat dat betreft is mijn ervaring wat beperkter.

Mijn vader gaat 's morgens vroeg boodschappen doen, 7u bejaardenuurtje. Staan ze tot op heden nog gewoon met personeel de karretjes schoon te maken voor je, etc.
De terassen waar ik ben geweest kwam je wel weg met twee stellen. Niks over gehoord, werd niet moeilijk over gedaan. Terecht vind ik, want anders spreek je dus thuis af. Ik denk dat op een open terras met onderling afstand de kans op besmetting kleiner is dan thuis met zijn allen op de bank.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Gonadan schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:50:
Aantallen heb ik het niet over gehad, ik reageerde zuiver op de vraag of griep mee gerekend werd of niet. Uiteraard zijn de aantallen hoger, anders sprak je überhaupt niet van oversterfte. ;)
Ik ging er al een beetje van uit dat je het zo niet bedoelde, maar nu gaat niemand er (hopelijk) mee aan de haal als onderbouwing van "corona is maar een griepje". :)

• Gonadan

Gonadan

NMH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Ik ging er al een beetje van uit dat je het zo niet bedoelde, maar nu gaat niemand er (hopelijk) mee aan de haal als onderbouwing van "corona is maar een griepje". :)
Ach, dan komt @ZieMaar! wel met de snoeischaar. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54
t_captain schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:50:
[...]

En een R van 0,8 betekent dus ongeveer een afname van 30% per week, waarbij het vaccineren nog een sterker effect op de ziekenhuis en IC opnames heeft, dus nog een sterkere daling daar veroorzaak? Dus per 3 weken 80 a 90% daling in opnames?

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:05:
Dat is namelijk je definitieve point-of-no-return waarop er niets meer fout kan gaan.
Dat is wel echt de moeder aller "famous last words" he? ;) Voorlopig ziet het er voor Nederland inderdaad heel gunstig uit; we vaccineren lekker door en waarschijnlijk kunnen we op vrij korte termijn weer terug naar een redelijk normale samenleving. Maar corona gaat voorlopig nog niet verslagen zijn; het is jammer genoeg niet zo dat generaal De Jonge en generaal Van Dissel binnenkort naar Hotel de Wereld gaan om de capitulatie van generaal Covid in ontvangst te nemen. Het zal eerder een soort Afhanistan / Irak scenario worden waar de "major combat operations" weliswaar over zijn, maar er af en toe nog wel aanslag (opleving) van het virus is. En hopelijk zonder een IS scenario (gevaarlijker variant) waardoor we weer harder aan de bak moeten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37
NMH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:11:
Dat is wel echt de moeder aller "famous last words" he? ;) Voorlopig ziet het er voor Nederland inderdaad heel gunstig uit; we vaccineren lekker door en waarschijnlijk kunnen we op vrij korte termijn weer terug naar een redelijk normale samenleving. Maar corona gaat voorlopig nog niet verslagen zijn; het is jammer genoeg niet zo dat generaal De Jonge en generaal Van Dissel binnenkort naar Hotel de Wereld gaan om de capitulatie van generaal Covid in ontvangst te nemen. Het zal eerder een soort Afhanistan / Irak scenario worden waar de "major combat operations" weliswaar over zijn, maar er af en toe nog wel aanslag (opleving) van het virus is. En hopelijk zonder een IS scenario (gevaarlijker variant) waardoor we weer harder aan de bak moeten.
There are no American troops in Iraq!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tijdens het debat gisteren waren moties ingediend door de PVV, FvD, Denk, BBB, Haga en de SGP met min of meer dezelfde strekking om versneld diverse maatregelen op te heffen. 8 juni a.s. zal de Tweede Kamer stemmen over deze moties, eens zien of sommige ook een meerderheid weten te behalen. Indien De Jonge dat niet wil zal de coalitie weer een ijzeren stemdiscipline aan de dag moeten leggen.
Number10 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:17:
Dat hangt ervan af waneer er waar wordt ingegrepen.
Alles wat er nu af gaat zal moeilijk zijn om opnieuw in te voeren. De Jonge zei dat de finish rond 1 september ligt, maar zoals het nu lijkt te gaan kan die nog wel eens veel eerder komen. De acceptatie van maatregelen zal dan ook snel kelderen.
NMH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:11:
Het zal eerder een soort Afhanistan / Irak scenario worden waar de "major combat operations" weliswaar over zijn, maar er af en toe nog wel aanslag (opleving) van het virus is. En hopelijk zonder een IS scenario (gevaarlijker variant) waardoor we weer harder aan de bak moeten.
Toch kwam er in Irak en Afghanistan ook een einde aan het verhaal. Een open einde aan het coronaverhaal waar maatregelen op de achtergrond blijven rondspoken zal op den duur op steeds minder steun kunnen rekenen. Net als in eerder genoemde landen wordt de boel dan opgedoekt.

[ Voor 25% gewijzigd door CMD-Snake op 04-06-2021 19:42 ]

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:31:
[...]
de finish rond 1 september ligt, maar zoals het nu lijkt te gaan kan die nog wel eens veel eerder komen. De acceptatie van maatregelen zal dan ook snel kelderen.
Ik doelde juist niet op een absolute datum. Daarmee lijkt de minister ook voorbij te gaan aan de vraag wat er bereikt moet worden (de 'finish' in jouw woorden) en niet enkel wanneer.

Dus is de vraag: is er wel een finish? Waarom zou die 'veel eerder' komen? Op grond waarvan? En wat moet er gebeuren als er weer een stijging is in het aantal besmettingen?

• Gonadan

Gonadan

Of het überhaupt definitief voorbij is hangt sterk af van het of we er nu wel wereldwijd lering uit trekken. Eerdere epidemieën en pandemieën zijn immers al een stevige waarschuwing geweest waarbij door selecte groep gepleit werd om beter voorbereid te zijn op een flinke pandemie.
Dat was echter aan dovemansoren gericht, want of te duur of de urgentie werd niet gevoeld of belangen ergens anders, we kennen onderhand het resultaat.
Of dit definitief voorbij is gaat afhangen van of we zorgen dat we beter voorbereid zijn als zoiets weer gebeurt, want het gaat gebeuren. Leren we nu niets dan gaan we de volgende keer gewoon weer nat

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

En gaan we wel zo snel nu? Natuurlijk ziet het er zeer gunstig uit, maar < 50 jaar moeten nog hun eerste prik krijgen (uitzonderingen daargelaten) en de groep 75 jaar krijgt nu pas de 2e prik.

Aan de andere kant, priktempo ligt wel lekker hoog nu natuurlijk, en half juli moet elke volwassene die dat wil, 1 prik gehad kunnen hebben, correct? Dan zou begin tot medio augustus gevoelsmatig een mooi moment zijn misschien om definitief te versoepelen.

• Stoney3K
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:22:
En gaan we wel zo snel nu? Natuurlijk ziet het er zeer gunstig uit, maar < 50 jaar moeten nog hun eerste prik krijgen (uitzonderingen daargelaten) en de groep 75 jaar krijgt nu pas de 2e prik.

Aan de andere kant, priktempo ligt wel lekker hoog nu natuurlijk, en half juli moet elke volwassene die dat wil, 1 prik gehad kunnen hebben, correct? Dan zou begin tot medio augustus gevoelsmatig een mooi moment zijn misschien om definitief te versoepelen.
Ik zou het nu niet vervroegen. Laat het in augustus maar mooi uitdoven, de scoreborden op nul komen, en dat we 1 september definitief van alle ellende af zijn.

• t_captain
Stoney3K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Als we alles afschaffen én qua gedrag zouden terugveren naar 2019, dan vrees ik een R-waarde van ongeveer 2.

Maar: de immuniteit neemt rap toe en bovendien blijven veel gedragingen wel een tijd naijlen. Dat geeft hoop dat we over enkele maanden min of meer zonder regels kunnen.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
Wat zou de reden zijn dat de besmettingen zo oplopen in de vk ruim 6000 per dag is flink, betekent dit dat er nog te weinig ingeënt zijn of astra vaccin die niet beschermd? Of kijkt men nergens meer naar in engeland, kortom. Hoe dan

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• marteltor
  • Laatst online: 23:07
merlin1201 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:09:
Wat zou de reden zijn dat de besmettingen zo oplopen in de vk ruim 6000 per dag is flink, betekent dit dat er nog te weinig ingeënt zijn of astra vaccin die niet beschermd? Of kijkt men nergens meer naar in engeland, kortom. Hoe dan
Ik denk de combinatie van veel versoepelen, Indiaase variant, Astra Zeneca vaccin, veel nog met maar 1 prik.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
marteltor schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Ik denk de combinatie van veel versoepelen, Indiaase variant, Astra Zeneca vaccin, veel nog met maar 1 prik.
Zijn de meeste besmettingen niet bij mensen die niet gevaccineerd zijn? Bv 10-30 jarige etc?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 15:37

Wok

Dakloos...

En ook: besmetting != ziek/ziekenhuisopname. De angstkaart wordt weer goed uitgespeeld in dezen...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Wolly
  • Niet online
Hiep hiep hiep...

Kerkbezoekers gaan weer zingen *;
Geadviseerd wordt om zingen op beperkte schaal weer toe te laten. Concreet betekent dit: 'op een ingetogen manier, zonder extra volume (=praatniveau) en met beperkte tijdsduur. '
https://www.rtvnoord.nl/n...alsof-je-een-familie-bent

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:17:
Dus is de vraag: is er wel een finish? Waarom zou die 'veel eerder' komen? Op grond waarvan? En wat moet er gebeuren als er weer een stijging is in het aantal besmettingen?
Er is weldegelijk een finish, uiteindelijk zal het draagvlak voor langdurige maatregelen zo laag worden dat ze afgeschaft worden.

De cijfers gaan de goede kant op, de ziekenhuizen raken steeds leger. Het hele 'code zwart' roepen was wat mensen nog motiveerde om door te gaan met maatregelen, maar daar is nu geen sprake van. Als we een zomer dan hebben die, qua corona, net zo mooi is als vorig jaar of nog mooier, zullen weinig nog motivatie voelen voor coronaregels. Het afgelopen debat in de Tweede Kamer werden ook aardig wat moties ingediend om diverse maatregelen (versneld) op te heffen of af te zwakken. Daar lijkt het draagvlak ook op te raken.

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:05:
[...]
Er is weldegelijk een finish
Maar op grond waarvan?

• t_captain
marteltor schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Ik zie in de cijfers de combinatie van R=0.9 plus een extra besmettelijke variant die hem
op 1.1 zet.

Wat dat betreft staan we er hier beter voor. Met R rond 0.8 en dalend lijkt de R-waarde ook van de B617.2 variant in grote lijnen onder 1 te kunnen blijven.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:25
Dat legt ie uit op het stukje dat je na de quote wegknipt. Het draagvlak wordt zo laag dat je net zo goed alle maatregelen kan schrappen.

Als je mij vraagt zijn we dat punt allang bereikt. Het is weer ongekend druk op de weg en iedereen gaat weer vrolijk naar kantoor. Ook zie ik steeds vaker de mondkapjes afgedaan worden. Op een paar enkelingen na lijkt corona voor velen een gepasseerd station.

Idempotent.

• Number10
  • Niet online
MainframeX schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:19:
[...]
Dat legt ie uit op het stukje dat je na de quote wegknipt. Het draagvlak wordt zo laag dat je net zo goed alles maatregelen kan schrappen.(…)
Het was een dialoog in een vervolg op een eerdere vraag om een concretisering van een doel (de 'finish').
Als je mij vraagt zijn we dat punt allang bereikt.
Leuk om te weten wat je mening is, maar ook daar wordt het beoogde doel niet veel concreter van.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:25
Number10 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:23:
[...]

Het was een dialoog in een vervolg op een eerdere vraag om een concretisering van een doel (de 'finish').
Dat antwoord heb je dus al gehad. Of je begrijpt het niet/wilt het niet begrijpen of dit is een extreem slechte poging tot sea lioning.

Idempotent.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:37
De juiste vraag is: de finish waarvan? Sommigen vinden 'de maatregelen', sommigen vinden 'de pandemie'. Dan heb je het al over twee verschillende dingen.

Persoonlijk vind ik 'de maatregelen' een mijlpaal, en 'de pandemie' de finish. Maar dat duurt nog wel een paar jaar. Hier merken we daar over een paar maanden al weinig meer van, afgezien van mogelijke herhaalprikken en wat issues als je naar verre landen reist. Maar tot die tijd blijft waakzaamheid geboden, en zal bijvoorbeeld testen bij verschijnselen ook nog wel een tijdje blijven.

• t_captain
Linkdrop:

https://www.ed.nl/politie...kinderen-effect~a41bce03/

RIVM is nu officieel “om”. Vaccinatie heeft een sterk negatief effect op de R-waarde.

Eerst wilde RIVM daar niet aan, de afgelopen weken is het gaan kantelen, en nu zijn ze echt een promotor van die theorie.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:21:
Linkdrop:

RIVM is nu officieel “om”. Vaccinatie heeft een sterk negatief effect op de R-waarde.

Eerst wilde RIVM daar niet aan, de afgelopen weken is het gaan kantelen, en nu zijn ze echt een promotor van die theorie.
Het artikel gaat over vaccineren bij kinderen boven de 12.

Rivm heeft het laatste jaar ongeveer alleen aangegeven dat kinderen onder de 12 minder deden voor de verspreiding.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Bo vs Vo etc :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2021 09:37 ]

PSN

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
YakuzA schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Het artikel gaat over vaccineren bij kinderen boven de 12.

Rivm heeft het laatste jaar ongeveer alleen aangegeven dat kinderen onder de 12 minder deden voor de verspreiding.
Klopt maar ik geloof niet meer zo klakkeloos wat de Rivm zegt, zou zouden mondkapjes zinloos zijn, en daar zijn ze ook op terug gekomen. Rivm loopt wat dat betreft wat achter bij recente onderzoeken.
Als vader van 2 tieners op de MBO hoop ik dat ook deze groepen zo snel mogelijk gevaccineerd worden want school blijft een bron, ondanks alle maatregelen zie ik dat de 1,5 mrt maatregel eigelijk nooit echt goed heeft gewerkt als ik de verhalen zo hoor van mijn dochters.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

merlin1201 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:29:
[...]
Klopt maar ik geloof niet meer zo klakkeloos wat de Rivm zegt, zou zouden mondkapjes zinloos zijn, en daar zijn ze ook op terug gekomen. Rivm loopt wat dat betreft wat achter bij recente onderzoeken.
Als vader van 2 tieners op de MBO hoop ik dat ook deze groepen zo snel mogelijk gevaccineerd worden want school blijft een bron, ondanks alle maatregelen zie ik dat de 1,5 mrt maatregel eigelijk nooit echt goed heeft gewerkt als ik de verhalen zo hoor van mijn dochters.
Gewoon de jaartallen doorprikken tot aan de 12 jaar lijkt me idd de te adviseren strategie.

PSN

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
merlin1201 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Heb altijd het idee dat de adviezen van het RIVM niet alleen op de wetenschap zijn gestoeld.

Mondkapjes werken niet --> er was een tekort in de zorg dus angst dat er paniek aankopen zouden komen

Kinderen dragen niet bij --> veel maatschappelijke druk om de scholen op te laten gaan

Al met al hebben ze daardoor veel draagvlak verloren en is het een onuitputtelijke bron voor de wappies geworden

• The Legend

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:21:
Linkdrop:

Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar het framed nu een beetje alsof het RIVM het effect op R ontkende, en daar nu ineens anders over denkt. Dat is niet zo. Het zijn alleen een stel typische wetenschappers bij elkaar, die zeggen dat je niet kan stellen dat er een effect is voordat je hebt bewezen dat het er daadwerkelijk een causaal verband is (en niet toevallig een loze correlatie). Dat zorgt ervoor dat ze ‘traag’ zijn, maar de lading van de tekst ‘ze wilden er niet aan’ is negatiever dan de werkelijkheid m.i.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
R.van.M schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Heb altijd het idee dat de adviezen van het RIVM niet alleen op de wetenschap zijn gestoeld.

Mondkapjes werken niet --> er was een tekort in de zorg dus angst dat er paniek aankopen zouden komen

Kinderen dragen niet bij --> veel maatschappelijke druk om de scholen op te laten gaan

Al met al hebben ze daardoor veel draagvlak verloren en is het een onuitputtelijke bron voor de wappies geworden
Deze post klopt niet. Ze vonden juist dat de scholen open konden blijven maar de maatschappelijke druk was precies de andere kant op waardoor het kabinet zich genoodzaakt voelde om de scholen te sluiten.

Ook is de mening over mondkapjes nooit veranderd. Er is altijd gezegd dat het maar een heel minimaal effect zou hebben.

• Number10
  • Niet online
MainframeX schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:32:
[...]
Dat antwoord heb je dus al gehad. Of je begrijpt het niet/wilt het niet begrijpen of dit is een extreem slechte poging tot sea lioning.
Daar zijn de zeeleeuwen weer. En nog wat persoonlijke opmerkingen over niet 'kunnen' begrijpen en zelfs al zou het sealioning zijn dat ik het 'slecht' doe. Dat zijn gewoon ad hominems.

Een finish suggereert een eindpunt en zelfs al zou dat er zijn, dan definieer je dat niet op grond van 'ik vind het nu wel genoeg'. Dat is alsof je de marathon aan het lopen bent, om 11:00 uur start, halverwege stopt en zegt dat je de 'finish' hebt bereikt omdat je moe bent. Of als ik de woorden van de minister in deze analogie zou gebruiken omdat het ondertussen al 13:00 is. Of als je het 'draagvlak' argument gebruikt dat de toeschouwers zijn weggelopen. Allemaal irrelevant voor de vraag waarom je een 'finish' zou zijn gepasseerd.

Omdat ik op grond van je antwoorden vermoed dat je niet bent teruggegaan naar de oorsprong van mijn vraag vat ik nog maar eens samen. Ik merkte op dat vroeg ingrijpen bij een eventuele toekomstige toename in besmettingen lockdowns zouden kunnen voorkomen, maar veel mensen in de veronderstelling lijken te zijn dat een lockdown de enige manier is om de verspreiding te stoppen. Daarop werd gesuggereerd dat de 'finish' op een datum in zicht was, waarop ik vroeg hoe je dat dan definieert omdat ik helemaal geen absolute datum bedoelde. Een absolute datum (conform de marathon-analogie) is wat mij betreft ook redelijk onzinnig als het criterium voor de finish niet is geconcretiseerd.

Waar ik in ieder geval nadrukkelijk niet naar vraag is iemands persoonlijke mening dat het wel genoeg is. Verschillende meningen zijn er veel te veel van en die kun je vrij gemakkelijk pareren door het om te draaien.

Pagina: 1 ... 33 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.