• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Aangezien er reeds miljoenen mensen boven de 50 jaar zijn gevaccineerd en ook veel mensen uit de risicogroepen, daalt de bezetting in de kliniek en op de IC in de ziekenhuizen in een gestaag tempo. Echter jongeren waren toch de motor achter de verspreiding en dus nieuwe besmettingen, dan is het toch vreemd dat het aantal besmettingen ook enorm is gedaald?

[ Voor 6% gewijzigd door Laguna op 01-06-2021 16:17 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40
xzaz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Volgens mij altijd nog woon werk verkeer toch?
Het ging over makkelijk...
Eerst mocht het niet, als je niet getest bent.
Nu mag het wel maar wordt het ontraden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Volgens mij altijd nog woon werk verkeer toch?
Nope, max 24 uur mag ongetest. Dus boodschappen doen kan gewoon.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12 11:09
gustaveau schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:41:
Apart dat bij ons de B.1617.2 niet echt voet aan de grond krijgt, maar in de UK inmiddels 75% van alle nieuwe gevallen voor zijn rekening lijkt te nemen.
https://www.theguardian.c...ian-covid-variant-spreads
"UK facing ‘perilous moment’ as Indian Covid variant spreads
Uncertainty surrounds England’s 21 June lockdown lifting date with Delta variant now making up 75% of cases"

Als die variant inderdaad een hogere R heeft zou je verwachten dat we eenzelfde beeld zien in NL als in de UK. Niet zozeer veel hogere besmettingen per dag, maar op zijn minst een verschuiving in het soort besmettingen dat we wel zien?

[...]
In de UK zijn de infecties de afgelopen 4 weken ook weer stijgend. De aantallen zijn niet zorgwekkend, maar de daling is compleet weg. Ik tel daar een R-waarde van omstreeks 1.09. Dat zou kunnen betekenen dat ze door versoepelingen de R-waarde van de inheemse variant rond 1.0 hebben laten oplopen en de Indiase variant daar een procent of 12 boven zit. Is toevallig de vaccinatiegraad gestagneerd met grote clusters ongevaccineerden?

Ik heb deze variant #2 op de watch list. In NL is de globale R-waarde een stuk lager, dat zou het verschil kunnen maken.

Voor de kiemsurveillance kijk ik naar de laatste 5 weken. De gemiddelde R-waarde van deze periode (voor alle varianten samen) was ongeveer 0.95.

Als ik kijk naar de geschatte dagelijkse infecties (opgerekend van kiemsurveillance naar aantal positieve tests), dan lijkt de Indiase variant tussen de 5 en 20 dagelijkse besmettingen te veroorzaken, zonder duidelijke trend. R in de orde van 1.0, dus iets besmettelijker dan gemiddeld en ongeveer in balans.

Volgende week (kiem: week 20) is interessant want dan zit er een forse daling in het totaal aantal positieve tests. De gemiddelde R-waarde zet een flinke daling in. Gaat deze variant mee omlaag, blijft hij in dezelfde brede range, of neemt hij toe?

Dezelfde logica heb ik losgelaten op de P1 variant en die lijkt qua R-waarde tussen week 15 en 19 een R-waarde rond 1.1 te hebben. Ook daar de vraag: in hoeverre gaat die R-waarde mee omlaag met de globaal gedaalde R-waarde? Indien hij meebeweegt met het gemiddelde, gaat de R-waarde van P1 ook iets onder 1.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t_captain

Hoe zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw5s9uUz-hv3JUvPlkGKXOt0TZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wk6c31NYORNiHDx4pBqH3oDC.png?f=user_large

Lijkt toch een fors stijgende R waarde te zijn? Door de Indiase variant?

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2021 16:05 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:06

Agent47

I always close my contracts.

Heel stom misschien hoor. Maar moeten we niet er aan denken dat dit aantal besmettingen al weinig is? Er wordt doorgeprikt etc. Ik ga er niet vanuit dat er helemaal geen corona meer is tot bijna iedereen een vaccin heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Agent47 op 01-06-2021 16:06 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Waar jij als enige volledig verantwoordelijk voor bent.
Niemand kan in de toekomst kijken en hier iets (stelligs) over verklaren. Je kan een verwachting of wat je hoopt opschrijven, maar niet wat je uiteindelijk doet.
De enige reden om ertegen te zijn is als je van plan bent willens en wetens niet de regels op te volgen. Anders is er helemaal niks aan de hand.
Is dat zo? Wat als ik verklaar direct na aankomst op mijn huisadres in quarantaine ga, echter door pech of onvoorziene omstandigheden red ik het niet om dat te doen. Auto kapot, huis afgebrand, geweldadige partner die mij eruit slaat of ik breek mijn enkel en zit op de poli te wachten. Of ik loop nog even langs een febo muur omdat mijn maag knort en ik de komende 10 dagen alleen blikvoer eet.

Moet ik dan maar hopen dat die omstandigheden mij niet worden verweten? Naar de letter van de wet voldoe ik dan immers niet aan mijn getekende verklaring.
Met het accepteren van een rijbewijs verklaar je de facto ook dat je je aan de regels van het wegverkeer gaat houden. En zo zijn er tientallen zo niet honderden gelijkwaardige voorbeelden waar je prima aangeeft iets voor in de toekomst te accepteren.
Met het accepteren van een rijbewijs verklaar je niets, je neemt alleen een bewijs in ontvangst dat je capabel genoeg bent geacht om aan het wegverkeer deel te nemen met een auto.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 09:46
zacht schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Nope, max 24 uur mag ongetest. Dus boodschappen doen kan gewoon.
Ah ok, dan ga ik maar weer tanken en boodschappen doen in Duitsland. Mondkapjes moeten nog toch van die medische?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Niemand kan in de toekomst kijken en hier iets (stelligs) over verklaren. Je kan een verwachting of wat je hoopt opschrijven, maar niet wat je uiteindelijk doet.

[...]

Is dat zo? Wat als ik verklaar direct na aankomst op mijn huisadres in quarantaine ga, echter door pech of onvoorziene omstandigheden red ik het niet om dat te doen. Auto kapot, huis afgebrand, geweldadige partner die mij eruit slaat of ik breek mijn enkel en zit op de poli te wachten. Of ik loop nog even langs een febo muur omdat mijn maag knort en ik de komende 10 dagen alleen blikvoer eet.

Moet ik dan maar hopen dat die omstandigheden mij niet worden verweten? Naar de letter van de wet voldoe ik dan immers niet aan mijn getekende verklaring.
Ah daar komen de absurde voorbeelden weer.
[...]

Met het accepteren van een rijbewijs verklaar je niets, je neemt alleen een bewijs in ontvangst dat je capabel genoeg bent geacht om aan het wegverkeer deel te nemen met een auto.
Er is in de wegenverkeerswet liefst 121 keer een vermelding gemaakt van de plicht die je wordt opgelegd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2021-04-24

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
xzaz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:11:
Mondkapjes moeten nog toch van die medische?
Ligt aan welke deelstaat je komt, per deelstaat gelden andere regels.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Magicw00b schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Hoezo kun jij niet makkelijk duitsland in? Sinds zondag kun je weer ongetest naar duitsland?
Klopt, sinds deze week kan het weer.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• t_captain
MikeyMan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:05:
@t_captain

Hoe zie je dit:

[Twitter]

[Afbeelding]

Lijkt toch een fors stijgende R waarde te zijn? Door de Indiase variant?
Ik zie een R-waarde die trendmatig lekker aan het dalen is, maar incidenteel best flink op en neer kan klapperen. Als laatste heb ik staan 21 mei (infectiedatum). R=0.87, daarvan 0.82 trendmatig en +0.05 incidenteel. Die contributie zit doorgaans in de range (-0.07 ... +0.07).

De Indiase variant is kleiner dan 1% en de P1 variant is 2 a 3%. Die hebben nog geen significante invloed op de gemiddelde R-waarde.

Hier een plaatje van mijn model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aBfgAXlBGY5lfb4dltMbuVveTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OgDgJN4NcsszQcrw7XOGktlc.png?f=user_large

De lichtblauwe lijn zijn de historische observaties van R (obv nieuwe besmettingen). Je ziet hem stijgen tot maart (opkomst van de meer besmettelijke Engelse variant), dan afbuigen en een daling inzetten (opkomst Engelse variant vlakt af omdat de verdringing bijna compleet is, immuniteit neemt steeds sneller toe door vaccinatie). De trendcurve heeft dus een soort van parabolische vorm.

De donkerblauwe lijn is de prognose van de trendmatige R-waarde naar de toekomst toe.

Het meest voor de hand liggende effect van de sterkste nieuwe mutanten (P1 en B617.2) is dat ze de helling van de donkerblauwe lijn wat omhoog gaan buigen. Bijvoorbeeld omdat de immunisatie voor deze varianten een wat kleinere invloed heeft, of omdat ze in de basis meer besmettelijk zijn.

De reden dat ik niit al te bezorgd ban, is dat het sterk toegenomen vaccinatietempo, een zeer sterke daling in de blauwe lijn voorspelt. Bovendien komen de vaccinaties bij steeds jongere en actievere mensen terecht, dat zit nog iet eens in het model en kan de lijn nog stijler maken.

Er lijkt dus heel veel ruimte te zijn om een paar positieve contributies aan de R-waarde te verwerken. Alleen, de P1 variant lijkt deze ruimte min of meer op te souperen, vandaar dat ik altijd gespannen uitkijk naar de volgende week kiemsurveillance.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Klopt, sinds deze week kan het weer.
Ja van Duitsland mogen de Nederlanders weer komen, maar Duitsland is nog steeds een oranje gebied voor Nederland, dus alleen bezoeken voor noodzakelijke doeleinden. Precies mijn punt wat ik probeerde te maken met betrekking tot de reisadviezen.
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:44:
[...]

Ik woon ook vlak bij de grens. En ik vind het ook onhandig dat ik niet makkelijk Duitsland in kan momenteel, maar het is nu even niet anders, dus ik pas me aan. En al helemaal voor 'een lang weekend', dat doe ik wel weer als het mag. Hoe zie jij het dan voor je? Er waren trouwens uitzonderingen voor grensverkeer/forenzen in de strenge regels die tot voor kort geldig waren voor Duitsland.
Ik snap het prima en ik begrijp ook helemaal dat je niet voor iedereen de perfecte situatie kan maken. Mijn probleem is met het feit dat het draagvlak van de regels enorm afbrokkelt als je te langzaam op de veranderende situatie reageerd zoals je in bovenstaande posts kan zien.

Duitsland is nog steeds oranje, terwijl dat niet meer heel logisch is.

Verwijderd

Agent47 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:06:
Heel stom misschien hoor. Maar moeten we niet er aan denken dat dit aantal besmettingen al weinig is? Er wordt doorgeprikt etc. Ik ga er niet vanuit dat er helemaal geen corona meer is tot bijna iedereen een vaccin heeft.
definitiekwestie van weinig. Maar +2K cases per dag zou ik niet omschrijven als weinig.

• t_captain
De cases per dag zitten in een zeer sterke downtrend. Die dalen 20 of 20% per week. Het aantal mensen dat in ziekenhuizen wordt opgenomen daalt nog iets sneller omdat de toenemende vaccinaties een grotere effectiviteit hebben tegen hospitalisatie dan tegen besmetting.

De IC-opnames lijken ongeveer 10 per dag te bedragen momenteel. Met deze aantallen zal de IC in een aantal weken tijd dalen naar <100 covid-patienten. Dat is niet genoeg om te tellen als ernstig maatschappelijk probleem, en dus imho niet genoeg om mensen wezenlijk te belemmeren in hun doen en laten.

De enige reden om nog voorzichtig te zijn met versoepelen, is omdat de invloed van P1 en B.617 op het toekomstige verloop van de R-waarde een flinke onzekerheid hebben. Om safe te zijn, moeten we de R-waarde van beide varianten onder 1.0 houden zodat ook deze varianten uitsterven.

• Dutchy88
  • Laatst online: 23:24
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:40:
[...]

definitiekwestie van weinig. Maar +2K cases per dag zou ik niet omschrijven als weinig.
Corona is voorlopig niet weg en zo lang niet iedereen gevaccineerd is (waaronder kinderen) blijf je echt wel een plateau houden in het aantal besmettingen. Om 2K maak ik mij niet echt zorgen zolang de ziekenhuis opnames nog steeds dalen en ook de komende maanden binnen de perken blijven.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Jammer dat we nooit massaal en preventief op griep hebben getest, dan hadden we enig referentiekader.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:38
Als de relatie tussen besmettingen en ziekenhuis verbroken is door vaccinaties zou ik een voorkeur hebben om weer wat terug naar normaal te gaan. Ik hoef niet elke dag te zien hoeveel mensen er ziek raken of dood gaan van welke ziekte dan ook. Ik sta achter de maatregelen omdat ik zag dat de zorg overspoelde wat een probleem voor de hele bevolking is. Als die relatie tussen besmettingen en ziekenhuisopname weg is zie ik weinig reden om niet zo snel mogelijk af te stappen van die maatregelen. En we zouden iig zo snel mogelijk af moeten van de regels die reizen binnen Europa beperken.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:08:

Dat is in deze basis inderdaad hoe het in de samenleving werkt.
En mocht je daar niet uitkomen met diegene die er overgaat, dan kun je met dat dispuut naar de rechtbank toe, waar nogmaals jouw vermeende onvoorziene omstandigheden gewogen zullen worden tegen al het andere.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Dit is wel degelijk belangrijk. Stel Turkije vindt een nieuwe variant, maar men wil niet dat het "de Turkse variant" wordt, dan zijn die namen juist een reden om niet te rapporteren. Je wil niet mensen ineens niet meer op vakantie willen naar jouw land omdat "de Turkse variant" is gevonden. Hoe lager de drempel om zoiets te rapporteren hoe beter dus.

PS: Turkije is ook maar een random voorbeeld.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 06:48

Sorcerer8472

Mens sana?

gekkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Dat is in deze basis inderdaad hoe het in de samenleving werkt.
En mocht je daar niet uitkomen met diegene die er overgaat, dan kun je met dat dispuut naar de rechtbank toe, waar nogmaals jouw vermeende onvoorziene omstandigheden gewogen zullen worden tegen al het andere.
Volgens mij is trouwens het boetebedrag maximaal 339 euro en is er geen sprake meer van een strafblad. De boete kan door het OM worden vastgesteld dacht ik trouwens maar je moet bestuursrechtelijk jurist zijn om de taal volledig te begrijpen zo lijkt wel :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CMD-Snake
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:57:
Volgens mij is trouwens het boetebedrag maximaal 339 euro en is er geen sprake meer van een strafblad. De boete kan door het OM worden vastgesteld dacht ik trouwens maar je moet bestuursrechtelijk jurist zijn om de taal volledig te begrijpen zo lijkt wel :+
Je zal toch eerst echt controle moeten krijgen, de kans daarop lijkt al klein. Het belteam van De Jonge heeft zeer beperkte capaciteit en het is nog maar de vraag hoe je over de telefoon moet beoordelen of iemand in zijn tuin zit of in het park. Zelfs als een politieagent of boa aan de deur komt hoeft de persoon in kwestie niet zelf open te doen en je bent ook niet verplicht om mee te werken aan controles. Tel alles bij elkaar op en het is een vrij kansloze plicht.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:47
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:53:
De enige reden om nog voorzichtig te zijn met versoepelen, is omdat de invloed van P1 en B.617 op het toekomstige verloop van de R-waarde een flinke onzekerheid hebben. Om safe te zijn, moeten we de R-waarde van beide varianten onder 1.0 houden zodat ook deze varianten uitsterven.
Tot nu toe ziet het er vooral uit dat die varianten vaccinresistent zijn maar niet dat het escape-varianten zijn die ondanks vaccinatie spontaan een nieuwe pandemie kunnen veroorzaken, toch?

Als ik zo in jouw grafiek kijk dan is het definitieve 'point of no return' (R=0, cases=0, dus volledige uitdoving) ook zo rond 1 september.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 01-06-2021 18:55 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:34
*knip* graag een tr volgende keer

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 08:09 ]

• gekkie
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Dit is wel degelijk belangrijk. Stel Turkije vindt een nieuwe variant, maar men wil niet dat het "de Turkse variant" wordt, dan zijn die namen juist een reden om niet te rapporteren. Je wil niet mensen ineens niet meer op vakantie willen naar jouw land omdat "de Turkse variant" is gevonden. Hoe lager de drempel om zoiets te rapporteren hoe beter dus.

PS: Turkije is ook maar een random voorbeeld.
Das na de gamma krijgen we ook de karwei en de praxis ? :+
Anders zou ik gaan klagen als gamma, dit ken echt wel zonder de gamma!

(en komt er nu dan ook een reisverbod voor mensen uit de gamma ?)

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 01-06-2021 21:45 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gekkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Das na de gamma krijgen we ook de karwei en de praxis ? :+
Anders zou ik gaan klagen als gamma, dit ken echt wel zonder de gamma!

(en komt er nu dan ook een reisverbod voor mensen uit de gamma ?)
De Corona was ook weer in de aanbieding in de supermarkt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gekkie
YakuzA schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:51:
[...]
De Corona was ook weer in de aanbieding in de supermarkt ;)
-O- slap pisbier (al frunnik je er een halve citrusoogst in, zodat je iets krijgt wat lijkt op die moderne mannen limonade (radler)), virus is beduidend potenter dan al dat bocht bij elkaar, tijd voor echt :9B

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Ah daar komen de absurde voorbeelden weer.
Voor sommige mensen zit het leven niet altijd mee.
Er is in de wegenverkeerswet liefst 121 keer een vermelding gemaakt van de plicht die je wordt opgelegd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2021-04-24
Serieus? Een CTRL+F op de gehele wegenverkeeswet op het woordje 'plicht' en daarmee wil je beweren dat je met het accepteren van een rijbewijs defacto verklaart je aan de regels te houden?

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:05:
[...]

Je zal toch eerst echt controle moeten krijgen, de kans daarop lijkt al klein. Het belteam van De Jonge heeft zeer beperkte capaciteit en het is nog maar de vraag hoe je over de telefoon moet beoordelen of iemand in zijn tuin zit of in het park. Zelfs als een politieagent of boa aan de deur komt hoeft de persoon in kwestie niet zelf open te doen en je bent ook niet verplicht om mee te werken aan controles. Tel alles bij elkaar op en het is een vrij kansloze plicht.
Zeker waar, maar je tekent wel voor
Ik verklaar.....en weet dat ik verplicht ben om gedurende deze quarantaine bereikbaar te zijn voor een toezichthouder
Valt de deur open doen voor toezichthouders niet onder "bereikbaar zijn"?

• t_captain
De deur opendoen, dat kan natuurlijk niet. Je bent immers in isolatie dus dat is niet veilig.

Bereikbaar zijn kun je ook per telefoon of e-mail.

• CMD-Snake
Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:10:
Valt de deur open doen voor toezichthouders niet onder "bereikbaar zijn"?
Is bereikbaar zijn hetzelfde ook als echt de telefoon opnemen of de deur open doen? Als mijn telefoon aan staat ben ik theoretisch al bereikbaar. De ministeriële regeling lijkt geen verplichting te bevatten om ook daadwerkelijk op te nemen of de deur open te doen.

Op de informatiepagina van de Rijksoverheid staat dit:
Doet u niet open of neemt u niet op? Dan kunt u een boete krijgen van € 339.
Dat is twijfelachtig. De telefoon niet opnemen is niet gelijk te stellen aan de quarantaineplicht te schenden. Als je onder de douche staat laat je lekker die telefoon door rinkelen, ik ga in elk geval niet meteen in een handdoek naar mijn mobiel sprinten. Als ik de deur niet open doe kan ook omdat ik de bel niet gehoord heb, wie weet lig ik te slapen of luister ik naar muziek.

Ze vervolgen met:
Wordt er na een paar keer niet opgenomen? Dan wordt er een melding gemaakt voor handhaving.
Wat is een paar keer? Als ze vijf keer bellen achter elkaar en ik lekker lang aan het douchen ben is dat dan foute boel?

Het is niet voor niets dat de Raad voor de Rechtspraak en de Orde van Advocaten scherpe kritiek hadden op deze punten, het rammelt aan alle kanten. Wat dat betreft hoop ik dat iemand dit wil aanvechten als ze een prent krijgen, eens zien of het ook overeind gaat blijven.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

R.van.M schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Ja van Duitsland mogen de Nederlanders weer komen, maar Duitsland is nog steeds een oranje gebied voor Nederland, dus alleen bezoeken voor noodzakelijke doeleinden. Precies mijn punt wat ik probeerde te maken met betrekking tot de reisadviezen.

[...]

Ik snap het prima en ik begrijp ook helemaal dat je niet voor iedereen de perfecte situatie kan maken. Mijn probleem is met het feit dat het draagvlak van de regels enorm afbrokkelt als je te langzaam op de veranderende situatie reageerd zoals je in bovenstaande posts kan zien.

Duitsland is nog steeds oranje, terwijl dat niet meer heel logisch is.
Heeft die kleur niet te maken met aantal besmettingen/x aantal inwoners?

Als je kijkt naar de risiconiveau's dan zit Nederland ook nog steeds in Zeer ernstig. Ik kan me voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft, dit zal voor Duitsland op vergelijkbare wijze werken. De cijfers gaan de goede kant op maar we zijn nog niet zover dat we een risiconiveau omlaag kunnen. Er is perspectief maar we kunnen nu niet al verslappen qua maatregelen.

[ Voor 21% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-06-2021 23:45 ]

• CMD-Snake
Goed nieuws uit onderzoek van bloedbank Sanquin:
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft antistoffen in bloed
Door besmetting en vaccinatie is het aandeel Nederlanders dat antistoffen heeft tegen corona afgelopen maand gestegen van 32 procent naar 54 procent. Dat blijkt uit cijfers van bloedbank Sanquin, die wekelijks van zo'n 2000 donoren onderzoekt of ze antistoffen in het bloed hebben.

De grootste stijging is te zien bij groepen die voorrang kregen bij het vaccineren. Zo werd bij 90 procent van de donoren ouder dan 70 jaar antistoffen gevonden. Bij donoren tussen de 61 en 70 jaar is dit ongeveer 85 procent en bij mensen tussen de 51 en de 60 zo'n 54 procent.

"Het verhoogde vaccinatietempo is terug te vinden in deze meting", schrijft Sanquin in een persbericht. "Als het percentage mensen met antistoffen zo snel blijft stijgen, wordt misschien al in juli zo veel immuniteit bereikt, dat de circulatie van het coronavirus sterk onderdrukt wordt."
(NOS)

We kunnen mogelijk nog eerder klaar zijn dan de 1 september die De Jonge noemde.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het verplichte gebruik van een winkelwagentje zorgt er niet voor dat mensen beter 1,5 meter afstand houden. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA dat Hart van Nederland heeft ingezien.

Bezoekers van een winkel van supermarktmanager Andre van Reijen droegen een sensor om de afstand tot elkaar te meten. De proef werd zeven dagen lang gedaan. "Uit het onderzoek komt naar voren dat het verplicht stellen van een winkelwagen niet leidt tot minder contacten tussen mensen binnen 1,5 meter", zegt onderzoeker Tessa Blanken van de UvA.

Van Reijen had de resultaten wel verwacht. "Ik zie elke dag hoe consumenten zich bewegen. Om besmet te raken heb je langer intensief contact nodig. Mijn bedrijf is niet gemaakt op afstand houden."

Bron: NOS Liveblog
Komt dit als een verassing? Had het idee dat je alleen maar opstopping kreeg in de gangpaden door alle gedwongen karretjes (de mandjes staan er niet meer)..

• t_captain
Dat is hoger dan wat ik schatte. Ik had ongeveer 42% staan.

Ik denk dat het verschil wel verklaarbaar is.

* mijn model gaat uit van willekeurige dubbeltellingen tussen gevaccineerden en mensen die een infectie hebben doorgemaakt.
Dat is een conservatieve modellering; in werkelijkheid zijn de groepen iets meer complementair (oud vs jong). Dat verschil zal afnemen in de tijd.

* bloeddonors lijken de afgelopen maanden sneller immuun geworden dan de populatie als geheel. Er kan sprake zijn van oververtegenwoordiging van groepen die de afgelopen maanden geprikt werden. Zo is de afwezigheid van minderjarigen een factor: de prikken zijn allemasl bij 18+ terechtgekomen en die groep zie je ook exclusief terug bij de bloedbank. Scheelt 20% op dat deeleffect.

* mijn model modelleert immuniteit. Dat is dat je voldoende antistoffen hebt om niet besmet te worden. Het is denkbaar dat vrijwel iedereen (90+%) na vaccinatie antistoffen positief test. Terwijl mij model slechts een effectiviteit van ~60% telt.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 02-06-2021 08:20 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

souljah1h schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Komt dit als een verassing? Had het idee dat je alleen maar opstopping kreeg in de gangpaden door alle gedwongen karretjes (de mandjes staan er niet meer)..
Ik zie ook de mandjes gelukkig weer terugkomen. Stuk praktischer als je maar een enkel ding hoeft.
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:50:

[...]

(NOS)

We kunnen mogelijk nog eerder klaar zijn dan de 1 september die De Jonge noemde.
Hoe eerder verlost van die mondkapjes, hoe beter.

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 02-06-2021 08:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:50:

[...]

(NOS)

Goed nieuws!
Meneer van sanquin (?) Haalde gisteren bij op1 wat nieuwe onderzoeken uit UK aan waaruit naar voren kwam dat de besmettelijkheid 66-100% lager ligt na vaccinatie. Had die in hetzelfde nieuwsbericht verwacht. Even op zoek naar een bron.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

https://nos.nl/l/2383249#UPDATE-container-53520285

Artikel over winkelen met een karretje: heeft dus totaal geen invloed op het 1.5 meter houden. Gelukkig zijn de meeste supermarkten waar ik kom al van die idiote regel afgestapt, maar her en der gebeurt het nog. Vooral in klein opgezette supermarkten is het irritant.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:05
Thomas schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:44:

Artikel over winkelen met een karretje: heeft dus totaal geen invloed op het 1.5 meter houden. Gelukkig zijn de meeste supermarkten waar ik kom al van die idiote regel afgestapt, maar her en der gebeurt het nog. Vooral in klein opgezette supermarkten is het irritant.
"Totaal" staat niet in je gelinkte bericht en hiermee is niet bewezen dat het omgekeerde dan wel waar is.
Dus: winkelen zonder karretje leidt tot beter afstand houden, is hiermee niet bewezen.

Schiet (niet) lekker op trouwens. Het onderzoek begon al in maart 2021; https://www.omroepbrabant...aan-met-coronamaatregelen

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• t_captain
MikeyMan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Goed nieuws!
Meneer van sanquin (?) Haalde gisteren bij op1 wat nieuwe onderzoeken uit UK aan waaruit naar voren kwam dat de besmettelijkheid 66-100% lager ligt na vaccinatie. Had die in hetzelfde nieuwsbericht verwacht. Even op zoek naar een bron.
Dde puzzel past precies :)

* Studies vinden een effectiviteit van de vaccins in de orde van 90%. Dat is: antistoffen gemeten na vaccinatie.
* Ik zie 63 - 74% verlaging van de R-waarde door vaccinatie (1, resp 2 shots).
* Sanquin ziet het aandeel bloed/plasma donors met antistoffen sneller oplopen dan mijn model de mate van immuniteit ziet oplopen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

henkzelf schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:55:
[...]

"Totaal" staat niet in je gelinkte bericht en hiermee is niet bewezen dat het omgekeerde dan wel waar is.
Dus: winkelen zonder karretje leidt tot beter afstand houden, is hiermee niet bewezen.
Het is ook een onderzoek in een (1) supermarkt. Hoe je dan kan stellen 'dat het bewezen niet werkt' is meer je eigen afkeer van een maatregel. En dan dit:
Volgens de onderzoekers is de enige maatregel die echt werkt: beloning. De meeste afstand werd gehouden toen de onderzoekers de klanten een zakje paaseitjes gaven bij goed gedrag. "Dat weten we vanuit de gedragswetenschap. In alle maatregelen gingen we van het negatieve uit, we werden gestraft. Dat werkt niet altijd."
Dat is het, je zet tienduizend gedragscontroleurs met zakken paaseitjes in. En dan ook beloningen voor niet 100 in de bebouwde kom tijden, je lichten aan hebben en niets stelen. En ik heb ook al jaren niemand vermoord, waar blijft mijn beloning daarvoor ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij werken die karretjes wel prima om de hoeveelheid mensen in de winkel te beperken. Hier staan ze bij de supermarkt nog netjes te wachten tot er een karretje beschikbaar komt als het druk is.

Hoeveel dat dan vervolgens bijdraagt aan afstand houden is een volgende.

De Jumbo is bijvoorbeeld vele malen ruimer opgezet dan de Hoogvliet hier. En dat merk je wel met het afstand houden.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Thomas schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:44:

Is dit niet ook om te zorgen dat er niet te veel mensen binnen zijn? Sommige winkels doen dit namelijk al sinds de start middels een mandje.

• R.van.M
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:33:
[...]

Heeft die kleur niet te maken met aantal besmettingen/x aantal inwoners?

Als je kijkt naar de risiconiveau's dan zit Nederland ook nog steeds in Zeer ernstig. Ik kan me voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft, dit zal voor Duitsland op vergelijkbare wijze werken. De cijfers gaan de goede kant op maar we zijn nog niet zover dat we een risiconiveau omlaag kunnen. Er is perspectief maar we kunnen nu niet al verslappen qua maatregelen.
Wellicht zit er een systeem achter, maar doorzichtig is het niet. Duitsland zit in de afgelopen 7 dagen op 36 infectie per 100.000 inwoners per week wat net niet waakzaam zou zijn volgens het risiconiveau.

Het probleem wat ik probeer aan te halen dat mensen dus gewoon naar Duitsland gaan nu om te tanken, boodschappen te doen en op een terrasje te zitten want gezond boerenverstand geeft aan dat dit veilig is. Doordat de reisadviezen zo langzaam/niet worden aangepast neemt niemand dit nog serieus en heb je weer een verdere afkalving van het opvolgen van de regels.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Waarom laat Sanquin zijn donoren trouwens niet weten wie er antistoffen heeft? Dit scheelt toch ook in het aantal vaccinaties wat iemand krijgt dan?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Boinkie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:18:
Waarom laat Sanquin zijn donoren trouwens niet weten wie er antistoffen heeft? Dit scheelt toch ook in het aantal vaccinaties wat iemand krijgt dan?
Mijn eerste gok zou zijn dat de samples geanonimiseerd getest worden :)
(AVG etc)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-06-2021 09:25 ]

PSN

• t_captain
Er worden een aantal tests gedaan voordag je bloed(plasma) wordt gebruikt. Bij de keuring kun je op het formulier een vinkje zetten: "als er afwijkingen worden gevonden, wil ik op de hoogte worden gesteld". De vraag is of covid-antistoffen wel of geen afwijking mogen heten.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:28:
Er worden een aantal tests gedaan voordag je bloed(plasma) wordt gebruikt. Bij de keuring kun je op het formulier een vinkje zetten: "als er afwijkingen worden gevonden, wil ik op de hoogte worden gesteld". De vraag is of covid-antistoffen wel of geen afwijking mogen heten.
Die vink ik precies aan inderdaad. :+ Vroeg het ook een beetje voor mijzelf. Ben serieus benieuwd of ik het heb gehad namelijk! December flink ziek geweest maar de test bij GGD gaf toen negatief aan terwijl ik alle mogelijke klachten had }:O

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

crimby schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:12:
[...]

Is dit niet ook om te zorgen dat er niet te veel mensen binnen zijn? Sommige winkels doen dit namelijk al sinds de start middels een mandje.
Ik doe dat dan inderdaad liever met mandjes. Anders sta je in paden vol met karren waarmee je dus geen kant op kan.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:26:
De deur opendoen, dat kan natuurlijk niet. Je bent immers in isolatie dus dat is niet veilig.

Bereikbaar zijn kun je ook per telefoon of e-mail.
Deur opendoen is dus juist een schending van die verplichte quarantaine.

Heb overigens jaren geleden een vergelijkbare vervelende discussie gehad. Ik lag ziek op mijn bed en onaangekondigd was iemand van de arbo op controle langsgekomen. Ik verwacht niemand en lig ziek op bed, dan doe ik dus niet de deur open. Krijg ik de volgende dag een aangetekende brief van mijn werkgever dat ik tijdens mijn ziekmelding niet thuis was.
Heb die arbo dienst dan ook direct gesommeerd om een rectificatie naar mijn werkgever te sturen. (Gelukkig zag mijn werkgever de onredelijkheid van deze conclusie ook in en heeft het geen gevolgen gehad)

alles kan off-topic

• t_captain
Dat is de grap. Zelfs al zou je op de controlelijst terecht komen omdat je quarantaineverklaring is gezien aan de grens en je naam op de lijst is gezet, dan nog kom je overal mee weg.

Een telefonische controle. Je neemt het gesprek aan als het je uitkomt. Komt het niet uit omdat je (hoorbaar) niet thuis bent, dan neem je niet op. Begint daar iemand over, dan zat je toevallig in een Teams meeting met je collega's.

Een controle aan de deur. Ben je thuis, dan heb je geluk. Ben je niet thuis, dan lag je te slapen en hoorde je de bel niet.

Het is IMHO een redelijk verregaande maatregel, die ook nog eens helemaal niet werkt.

• Ankona
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:12:
Dat is de grap. Zelfs al zou je op de controlelijst terecht komen omdat je quarantaineverklaring is gezien aan de grens en je naam op de lijst is gezet, dan nog kom je overal mee weg.

Een telefonische controle. Je neemt het gesprek aan als het je uitkomt. Komt het niet uit omdat je (hoorbaar) niet thuis bent, dan neem je niet op. Begint daar iemand over, dan zat je toevallig in een Teams meeting met je collega's.

Een controle aan de deur. Ben je thuis, dan heb je geluk. Ben je niet thuis, dan lag je te slapen en hoorde je de bel niet.

Het is IMHO een redelijk verregaande maatregel, die ook nog eens helemaal niet werkt.
Punt is dat alleen eventuele schendingen aangetoond kunnen worden, niet het houden aan de quarantaine.
Dus dan maar id-controles bij de supermarkt. (en dat zijn controles die niemand wil)

alles kan off-topic

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomas schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Ik doe dat dan inderdaad liever met mandjes. Anders sta je in paden vol met karren waarmee je dus geen kant op kan.
die karretjes zijn ook bedoeld om anderen op afstand te duwen. Je moet ze niet laten staan ergens :+

• CMD-Snake
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:12:
Zie deze tekst van Rijksoverheid:
U moet de quarantaineverklaring uitprinten en tijdens de reis bij u hebben omdat u:
  • de verklaring moet kunnen laten zien aan:
  • [list]
  • een toezichthouder;
  • [/li]
  • de vervoerder (bus-, trein-, luchtvaart- of scheepvaartmaatschappij).
  • [/li] [/list]
  • op verzoek de quarantaineverklaring moet inleveren bij de lucht- of scheepvaartmaatschappij of bij aankomst in Nederland.
Als niemand je vraagt om je verklaring, hoe moeten ze dan weten dat je in quarantaine moet? De informatie is dan niet bekend en dus weet het belteam niet eens dat je bestaat. Je kan dus ongemoeid door Schiphol lopen als niemand je verzoekt om het formulier in te leveren. Zo lek als een mandje dus.

Met de auto is het natuurlijk helemaal onbegonnen werk gezien dat controle praktisch onmogelijk zal zijn.

• t_captain
Hoe meer we erover discussieren, hoe meer het duidelijk wordt dat deze wet compleet de plank mis slaat. Terug naar de tekentafel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:33:
Hoe meer we erover discussieren, hoe meer het duidelijk wordt dat deze wet compleet de plank mis slaat. Terug naar de tekentafel.
Al het vliegverkeer maar weer verbieden uit die hoogrisico landen, omdat we niet eens een quarantaine verplichting correct in de wet kunnen krijgen?
Schiet niet heel erg op bij ons in de wetgeving :)

PSN

• t_captain
Ik denk dat het een goed idee is om voorlopig niet tevliegen op India, Brazilie en andere landen waar de B617.2 en P1 varianten erg veel voorkomen.

Deze maatregel houdt het aantal nieuw geintroduceerde clusters van deze varianten wat lager. Zolang we geen duidelijkheid hebben of deze varianten een R-waarde < 1 hebben in ons land, is dat noodzakelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door t_captain op 02-06-2021 10:41 ]

• gekkie
henkzelf schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:55:
[...]

Schiet (niet) lekker op trouwens. Het onderzoek begon al in maart 2021; https://www.omroepbrabant...aan-met-coronamaatregelen
Sowieso kan het prima zijn dat mensen nu dankzij een tijd een karretje als buffer te hebben gebruikt, nu ook met een mandje wat meer afstand houden, bijvb in de rij bij de kassa's, wat mij betreft de plaats waar je potentieel nog het langste in de nabijheid van dezelfde personen verkeerd (en dat effect meet je dan niet omdat je vrij laat met het onderzoek gestart bent zoals jij al aangeeft).

Verder de originele paper niet gezien, maar verdere vragen zijn bijvb of ze ook hebben gemeten / gecorrigeerd voor hele huishoudens die toch met z'n allen boodschappen gaan doen en gaan vergaderen bij elk schap omdat die zeik-kinderen overal zeggenschap over moeten hebben. Ook niet geheel conform wat de bedoeling was, maar het kan je meting wel danig verstoren.

Klinkt wederom meer als of journalisten en/of onderzoekers die wat al te stellige conclusies de wereld in slingeren.

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 02-06-2021 10:49 ]

• R.van.M
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:33:
We zouden een soort orgaan moeten oprichten die de wetten die door de 2e kamer controleert op uitvoerbaarheid, rechtstatelijkheid en samenhang. :+

• t_captain
Dat wordt de "nulde kamer" als we het laatste woord willen hebben in het geval de 1e en 1e kamers uitglijden zoals hier klaarblijkelijk is gebeurd.

Of de "derde kamer" als we het eerste woord willen hebben over een wetsvoorstel voordat het naar de 2e kamer mag.

Ik weet niet welke optie ik leuker vind.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:10

Dennis1812

Amateur prutser

(jarig!)
Er zouden in elk geval geen politici in moeten zitten.. dan krijg je een verkapte 2e1ste kamer die luisteren naar de baas ipv controleren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• R.van.M
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:50:
Dat wordt de "nulde kamer" als we het laatste woord willen hebben in het geval de 1e en 1e kamers uitglijden zoals hier klaarblijkelijk is gebeurd.

Of de "derde kamer" als we het eerste woord willen hebben over een wetsvoorstel voordat het naar de 2e kamer mag.

De grap was natuurlijk dat dit de officiële doelstelling is van de 1e kamer. Deze zou met een staatsrechtelijke bril naar wetten moeten kijken (en dus niet met een politieke bril zoals nu)

• R.van.M
  • Nu online
Nog een leuke tweet van BuZa van gisteren over de hele grenssituatie;
Kom je met de auto terug uit Duitsland of België?

Let dan op! vanaf vandaag moet je een negatieve COVID-19 testuitslag kunnen laten zien.
https://twitter.com/247BZ/status/1399791762126917633

• t_captain
offtopic:
We zien de afgelopen 20 jaar steeds meer wetten door de kamers komen die op termijn een bom kunnen leggen onder onze gewoontes en vrijheden.

Denk aan de stikstofcrissis. We hebben indertijd veel gebieden als natura2000 aangelmeld, en opmerkelijk vaak stikstofgevoelige gebieden zoals heide. Dat werd jaren jater ineens een probleem toen lobbygroepen langs de rechter gingen om strikte naleving te eisen.

Urgenda zaak, idem.

En de volgende: https://www.telegraaf.nl/...raks-niet-meer-aangelijnd

Voorlopig is niemand van plan om heel hard te gaan handhaven. Maar het is niet ondenkbaar dat over een aantal jaar een of andere lobbygroep het bezit van huisdieren wil gaan aanpakken.

• t_captain
R.van.M schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:55:
Nog een leuke tweet van BuZa van gisteren over de hele grenssituatie;

[...]

https://twitter.com/247BZ/status/1399791762126917633
Die hele wet is een directe aanval op onze vrijheden. D en BE zijn geen "zeer hoog risicogebied" toch?

• R.van.M
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Die hele wet is een directe aanval op onze vrijheden. D en BE zijn geen "zeer hoog risicogebied" toch?
Nee, maar de testverplichting geld voor alle oranje gebieden.
Quarantaine verplichting voor zeer hoog risico gebieden.

Ook zijn voor beide een volledige vaccinatie (nog) geen uitzondering

• t_captain
Onder welke wet is dit geregeld? In het wetsvoorstel van de quarantaineplicht (https://www.eerstekamer.n...25az/vlipocmx8gz3/f=y.pdf) zie ik het niet zo gauw terug.

Of is het artikel 58pa?

Ik ben op zoek naar de vrijstellingsgronden.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 02-06-2021 11:14 ]

• R.van.M
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:10:
Onder welke wet is dit geregeld? In het wetsvoorstel van de quarantaineplicht (https://www.eerstekamer.n...25az/vlipocmx8gz3/f=y.pdf) zie ik het niet zo gauw terug.

Of is het artikel 58pa?

Ik ben op zoek naar de vrijstellingsgronden.
Ik weet niet waar het in de wet staat maar op de website van de overheid staat het hier;

https://www.rijksoverheid...tuitslagen/uitzonderingen
U reist met de auto of motor. U reist niet voor uw werk. U heeft geen negatieve NAAT(PCR)-testuitslag nodig als u:

minder dan 12 uur in Nederland bent;
minder dan 12 uur in een land was met een oranje reisadvies door corona. Tijdens de reis maakte u alleen korte, noodzakelijke tussenstops. Of u stapte over en bleef op de overstapplaats.
Dan komen we weer bij het hele reisadvies uit. Reis niet naar een oranje gebied tenzij noodzakelijk.
Boodschappen doen, op bezoek bij vrienden, tanken etc is niet noodzakelijk, maar vrijwel iedereen zal nu dit reisadvies gaan negeren en minder dan 12 uur de grens over gaan (en langer want hoe gaan ze bewijzen dat je er 12 uur was?)

Ik hoop dat ze de reisadviezen wekelijks aanpassen. De vorige aanpassing was op 27 mei dus dan zou morgen een week geleden zijn. Hopelijk vervalt dan de testverplichting voor Duitsland in ieder geval.

[ Voor 44% gewijzigd door R.van.M op 02-06-2021 11:33 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:03
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
offtopic:
Maar het is niet ondenkbaar dat over een aantal jaar een of andere lobbygroep het bezit van huisdieren wil gaan aanpakken.
Dat duurt niet lang meer:

https://www.ad.nl/nieuws/...den-huisdieren~a55cc06e9/

• t_captain
Het is alle gekheid op een stokje. Een tijdje geleden had Duitsland ineens een test nodig bij Nederlanders. Geen uitzonderingen, ook niet voor grenswerkers. Dat vonden we best onrechtvaardig. Sinds afgelopen zondag heeft Duitsland deze testplicht opgeheven. En nu doen we het zelf.

• R.van.M
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:34:
Het is alle gekheid op een stokje. Een tijdje geleden had Duitsland ineens een test nodig bij Nederlanders. Geen uitzonderingen, ook niet voor grenswerkers. Dat vonden we best onrechtvaardig. Sinds afgelopen zondag heeft Duitsland deze testplicht opgeheven. En nu doen we het zelf.
Het is nog leuker. De testverplichting was er al voor vliegen, internationale trein en internationale bus. Daar komt dus nu een testverplichting voor de auto bij. Echter ga je verder in de regels duiken dan staat er dat voor regionale bus en treinvervoer er geen testverplichting is 8)7

Ik weet dat het volkssport nummer 1 is in Nederland om de regels te omzeilen, maar op dit moment maken ze zulke slechte wetten waarbij welwillende mensen enorme beperkingen worden opgelegd als je je 100% aan de wet wil houden terwijl ze verder niet te handhaven zijn dat het bijna een uitnodiging is om ze te negeren.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:18:
[...]
En dat is het lastige, je weet bij voorbaat niet wat de lange termijn effecten gaan zijn van een bepaald virus. Ook nu weten we dat nog niet goed. Een onbekend virus accepteren is dan toch echt wel een bijzondere gok die je neemt. Duur van immuniteit, en of je überhaupt al immuun wordt, is in een vroeg stadium een gok. Nadelige gezondheidseffecten na meerdere maanden, jaren blijft afwachten. Relatie tot specifieke orgaanschade en kankerontwikkeling blijft afwachten.
Ik moest even zoeken naar de bron van een WHO statement dat ik eerder was tegengekomen, waarin wordt ingegaan op de mogelijke langetermijn effecten van een besmetting. In het bijzonder ook voor de situatie
waar iemand maar weinig of wellicht geen klachten heeft gehad. Ondertussen kwam ik het statement elders weer tegen:

https://www.euro.who.int/...es-a-patient-led-approach

Voor de duidelijkheid: volgens mij is hierover nog wel de nodige onzekerheid en misschien is bovenstaande op sommige punten ondertussen al weer achterhaald.

Maar het gaat.mij om het principe wat je in de reactie van 25 mei hierboven ook benoemde: er is nog maar relatief kort iets bekend van de gevolgen van een besmetting. Een voorbeeld dat wellicht relevant kan zijn is waterpokken. Ben je daar als kind mee besmet, dan kan het vele tientallen jaren later heropleven. Daarmee is dus bewezen dat sommige besmettingen leiden tot chronische infecties. Hoewel je daar niet per se iets van hoeft te merken, kan dat afhankelijk van de soort besmetting uiteraard variëren van niets tot zeer desastreus.

In het meest recente OMT advies wordt er ook nadrukkelijk ingegaan op de mogelijke gevolgen van een besmetting op de lange(re) termijn (p. 7)

https://www.rijksoverheid...dvies-deel-1-nav-114e-omt

(Op deze pagina staat de WHO Policy brief 39 waarnaar verwezen wordt)

Waarom noem ik dit nogmaals: het valt mij op dat er bij sommige mensen een soort nonchalance lijkt te bestaan over de besmettingen, zolang de ziekenhuizen maar niet overstromen. Daarbij komt ook dat geen van de pijlers van het Nederlandse beleid (zorgcapaciteit niet overschrijden, kwetsbaren beschermen, zicht houden op verspreiding) expliciet lijkt te zijn gericht op het voorkomen van besmettingen. In het vonnis van een kort geding over de scholen eerder dit jaar bevestigde de rechter overigens ook expliciet dat de maatregelen in die setting niet zijn gericht op het voorkomen van individuele besmettingen (r.o. 2.9):

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBDHA:2021:268

Bovenstaande is dus niet bedoeld als bangmakerij of doemdenken, maar een oproep om voorzichtigheid te betrachten gezien de relatieve korte tijd dat er überhaupt onderzoek kan zijn gedaan. Met zekerheid kan ik wel stellen dat eventuele gevolgen van een besmetting na meer dan 1,5 jaar volledig onbekend zijn. Laten we hopen dat het meevalt, maar er ook rekening mee houden dat er (nog meer) problemen kunnen ontstaan. Acute ziekte dreigde de zorg te overstromen, maar dat kan bij eventuele chronische ziekte uiteraard ook gebeuren en al zeker als dat onverhoopt op de hoge schatting van het OMT uitkomt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• CMD-Snake
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:50:

Hoeveel controle organen hebben we nodig? :+

Ergens gaande weg zijn de kiezers en de volksvertegenwoordigers elkaar kwijtgeraakt en dat verschil groeit steeds meer.

Kamerlid worden is nu vooral een beloning lijkt het voor trouwe leden van een partij. Na de verkiezingen deed het NRC een profielschets van de nieuwe gezichten in de Tweede Kamer, maar zeer veel leden hadden een gemene deler: allemaal een carrière eerst in hun partij, meestal als politiek assistent als een van de kopstukken van de partij. Hun positie op de kieslijst waardoor ze in de Tweede Kamer konden komen was een beloning voor jaren aan trouw aan de partij. Is zoiets wel wat we willen? Al die trouwe partijleden die met ijzeren discipline meestemmen met de lijn van de partij potentieel zonder nadenken is niet echt bevorderlijk lijkt mij. Je ziet nu ook dat coronamaatregelen blijven komen, vooral met dank aan de discipline in de coalitie. Daardoor hebben ze niet of nauwelijks steun nodig uit de oppositie. Die zich aan regelmatig laat inpakken met een strik erom als ik de debatten zo volg.

Zelf heb ik sterk het gevoel dat het Binnenhof in zijn eigen wereldje leeft. Een Grapperhaus of De Jonge ervaart de wereld en hun eigen functioneren heel anders dan de rest van Nederland. Gevoelsmatig ontbreekt het aan iemand die met wat gewicht kan zeggen "Hey gast, wat denk je dat je aan het doen bent?". De Jonge zijn wetten worden eigenlijk non-stop gekraakt door de maatschappelijke partijen die input leveren, alleen de kritiek wordt niet naar geluisterd. Dan krijg je dus ook miskleunen eventueel in de rechtszaal zoals al is gebeurt. De RvS vindt momenteel de quarantaineplicht disproportioneel en de Raad voor de Rechtspraak en Orde van Advocaten hebben ook scherpe kritiek.

Nu krijgen we in de laatste maanden ineens zaken als een testsamenleving en een quarantaineplicht erdoor geduwd. Het is jammer dat we geen referendum kunnen houden over deze wetten of de coronaspoedwet in zijn geheel.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik stel voor om 'de achterkamer' op te richten.

• ijdod
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
offtopic:
We zien de afgelopen 20 jaar steeds meer wetten door de kamers komen die op termijn een bom kunnen leggen onder onze gewoontes en vrijheden.
offtopic:
Ik denk eerder andersom: dat we veel te gewend zijn om gemaakte afspraken en regels te kunnen negeren, en dat opeens (veel later) opeens moord en brand gaan schreeuwen als blijkt het opeens onder druk toch moet

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Ankona
Zal de hitte wel zijn waar de politici last van hebben. Ze hebben net ook een wet van de dierenpartij aangenomen die eigenlijk alle veeteelt en huisdieren onmogelijk maakt. Is gek genoeg ook door de eerste kamer gekomen, het kan dus nog gekker.

alles kan off-topic

• Agent47

Agent47

Ik als jongere krijg blijkbaar pfizer / moderna, jansen niet meer.
Nouja, dan maar 2 prikken halen :P

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Agent47 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:24:
Voordeel is wel dat de mRNA vaccins beter lijken te beschermen tegen de nieuwe varianten van het virus.

March of the Eagles

• Agent47

Agent47

XWB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Voordeel is wel dat de mRNA vaccins beter lijken te beschermen tegen de nieuwe varianten van het virus.
Ja akkoord, ik ben midden 20. Had mij die van Jansen maar gegeven, zorgt er in ieder geval voor dat ik niet in het ziekenhuis kom, dat is het belangrijkste.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Agent47 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Ja akkoord, ik ben midden 20. Had mij die van Jansen maar gegeven, zorgt er in ieder geval voor dat ik niet in het ziekenhuis kom, dat is het belangrijkste.
Met midden-20 is dat risico al niet zo groot toch?.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

oOo

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 02-06-2021 13:52 ]

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:02

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 10:35
De helft van de instroom komt dus via de IC eigenlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• crimby
  • Nu online
@Gunner zo snel als een kogel _/-\o_

Mooie cijfers weer! Nog even en het kabinet kan weer gaan bezuinigen op de zorg :F |:( 8)7

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:54
Mooie cijfers weer, lekker laag!
(zit nu in en hokje 15 minuten te wachten, Pfizer tintelt een beetje)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 02-06-2021 14:27 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Agent47

Agent47

hoevenpe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:27:
Mooie cijfers weer, lekker laag!
(zit nu in en hokje 15 minuten te wachten, Pfizer tintelt een beetje)
Ik ben blij voor je dat je hem hebt gekregen :)

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:54
Agent47 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:29:
Ik ben blij voor je dat je hem hebt gekregen :)
Jullie komen ook aan de beurt, alleen samen krijgen we corona onder controle! :)

(hier stempelen ze gewoon gele boekjes valt me op)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Agent47

Agent47

hoevenpe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Jullie komen ook aan de beurt, alleen samen krijgen we corona onder controle! :)

Nou ik kom uit 96, wish me luck. Ik lees net dat ik waarschijnlijk pfizer of moderna krijg ipv Jansen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47
hoevenpe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:32:
Ben benieuwd, ik neem het ding volgende week gewoon mee. Het zal allemaal best dat er een ander registratiesysteem wordt opgetuigd, maar als het niet al te veel moeite is mag hij ook wel in mijn gele boekje erbij.

Eens kijken waar ik dat ding gelaten heb. :)

Punctuality is the politeness of kings

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mooie cijfers weer vandaag. Alle vinkjes zijn weer gezet :)

• t_captain
Agent47 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:24:
Ik weet niet op welke termijn GGD dit advies implementeert. Ik sta gepland over 1 week, voor Janssen. Mij maakt het niet zoveel uit.

• Empathy
  • Laatst online: 08-12 16:10

Empathy

Extreme Audio

t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Ik weet niet op welke termijn GGD dit advies implementeert. Ik sta gepland over 1 week, voor Janssen. Mij maakt het niet zoveel uit.
Je kunt bellen wanneer je geen Janssen wilt. Dan mag je een nieuwe afspraak maken voor Pfizer of Moderna.

• t_captain
Laat maar staan, ik zie mijzelf niet als tromboserisico. Ik help die Janssen wel opmaken :)

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-12 22:12
crimby schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:03:
@Gunner zo snel als een kogel _/-\o_

Mooie cijfers weer! Nog even en het kabinet kan weer gaan bezuinigen op de zorg :F |:( 8)7
Zorguitgaven stijgen elkaar jaar weer, vermoedelijk ver tot in de 21e eeuw. oOo

• Ankona
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:46:
Laat maar staan, ik zie mijzelf niet als tromboserisico. Ik help die Janssen wel opmaken :)
Vraag dan gelijk ook om een tweede Janssen prik. Immers die eerste beschermt ongeveer gelijk aan de eerste prik van de andere merken, verschil is alleen dat ze bij Janssen het effect van een tweede prik niet onderzocht hebben.

alles kan off-topic

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

R.van.M schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Wellicht zit er een systeem achter, maar doorzichtig is het niet. Duitsland zit in de afgelopen 7 dagen op 36 infectie per 100.000 inwoners per week wat net niet waakzaam zou zijn volgens het risiconiveau.

Het probleem wat ik probeer aan te halen dat mensen dus gewoon naar Duitsland gaan nu om te tanken, boodschappen te doen en op een terrasje te zitten want gezond boerenverstand geeft aan dat dit veilig is. Doordat de reisadviezen zo langzaam/niet worden aangepast neemt niemand dit nog serieus en heb je weer een verdere afkalving van het opvolgen van de regels.
Nou, niemand... ik denk dat het merendeel van de wereld gewoon even wacht met op vakantie gaan tot het niet meer oranje is. Je ziet drie man een biertje drinken en het is gelijk 'niemand'. Als je na zo'n lange periode niet nog even kunt wachten, dat snap ik niet.

Sowieso zie ik dat de maatregelen over het algemeen nog prima opgevolgd worden, om me heen. Ook in de horeca (althans in Nederland).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

franssie

Save the albatross

Daar proosten we op ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe26G2aBXZ-qFQKIopdpPHnBKZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V998rU4HrTlrfDcCZZVQRy6U.jpg?f=user_large

Het gaat nu echt lekker naar beneden constant.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 02-06-2021 15:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• crimby
  • Nu online
Daar zijn de cijfertjes weer!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:42:
[...]

https://www.rijksoverheid...ke-groepen-mensen-ingezet
Omdat Janssen een voldoende veilig en effectief vaccin is, kunnen mensen die al gevaccineerd zijn met Janssen gerust zijn op die keuze. En mensen die binnenkort een afspraak hebben met Janssen, kunnen die afspraak op een verantwoorde manier laten doorgaan.
Wel kunnen mensen de afpraak omboeken als ze dat willen. Ieder geval beter dan vandaag je afspraak hebben, waar het bij het callcenter en de priklocaties nog niet helemaal duidelijk was, en er mensen zijn weggestuurd |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 02-06-2021 15:17 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 10:35
Vorige week woensdag 2.754 en dat was blijkbaar te weinig toen men op do/vr meer had gevonden.

[ Voor 187% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2021 15:18 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.