Tijd voor een nieuwe
kiemsurveillance.
Headlines:
* UK variant is veruit dominant en redelijk stabiel. Laatste 3 weken aandeel 97%, 96%, 96%.
* P1 variant: deze is al wat langer gevestigd in ons land. Een aantal weken op rij zat hij heel stabiel tussen 1.4 en 1.8%. De laatste twee weken begint hij te stijgen (2.4%, 2.6%). Dit lijkt het patroon van een variant die iets minder gevoelig is voor toenemende vaccinatiegraad en nu langzaam de bovenhand krijgt.
Aan de ene kant moet je hier supergoed voor opletten, want een vaccinresistente variant is de grootste bedreiging van de heropening.
Aan de andere kant: de toename is statistisch significant, maar gaat niet heel snel. En: de R-waarde van P1 is
relatief weliswaar hoger dan van UK (dus verdringing), in
absolute aantallen is P1 eigenlijk vlak. Hij lijkt dus tussen week 17 en 19 een R-waarde rond de 1 te hebben.
Deze staat bovenaan mijn watch list: daat de R-waarde van P1 onder of boven 1 bewegen? Ik vermoed eronder, omdat ook P1 wel in enige mate last moet hebben van de vaccins, maar alert blijven.
* B.1.617.2 (India): is inmiddels 5 weken op rij geobserveerd. Heeft in die tijd voet aan de grond gekregen, maar is nog kleinschalig. 0.4% na 5 weken is veel lager dan hoe de Engelse variant eind vorig jaar oprukte. Blijft op de watch list maar niet heel zorgwekkend.
* B.1.621 (Colombia): vergelijkbaar verhaal. Kleinschalig gevestigd. 0.25% na 6 weken observatie.
* SA variant: ging ik niet meer noemen want onder 1% teruggezakt.
* E484K mutatie: die komt op twee varianten voor. Beide zijn uitstervend.
Samenvattend:
*
P1 is in enige mate zorgwekkend.
*
B.1.617.2 en B.1.621 blijven in het vizier, maar baren mij niet direct zorgen.
Outlook:
De komende 1 a 2 weken komen de kiemsurveillances in het tijdvak van snel dalende besmettingen terecht (ze lopen een paar weken achter). Uit die getallen moet blijken of de groei van het aandeel P1 sneller of langzamer ontwikkelt dan de overall krimp van het aantal besmettingen.
Dit is bepalend voor het plan op op de 30e een flinke stap met versoepelingen te zetten.
[
Voor 14% gewijzigd door
t_captain op 01-06-2021 21:51
]