• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
@Yaksa
Er is vrijwel niemand die langer dan strikt noodzakelijk zo'n kapje opzet, er is echt geen draagvlak voor. Waar komt dat fanatisme vandaan?

Niet flauw bedoeld, soms lijkt het wel alsof je het jammer vindt dat het virus overwonnen is en we binnenkort weer onze dingen kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 31-05-2021 18:25 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:20:
[...]Wat stel je nu precies voor? Dat we 1,5m afstand en mondkapjes verplicht houden omdat het zorgt voor minder griepgevallen?
Waarom denk je nou meteen in verplichtingen? Wat ik bedoel is dat we in het vervolg bij verkoudsheids- of griepklachten uit onszelf de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, puur om de ander niet met verkoudheid of griep op te zadelen. En dat vergt een kleine aanpassing op sociaal gebied, meer is het niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:47
Yaksa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:25:
[...]
En dat vergt een kleine aanpassing op sociaal gebied, meer is het niet.
Een "aanpassing" op sociaal gebied is alleen wel emergent behavior. Dat begint met een klein groepje dat vindt dat het een goed idee is en daarin het voorbeeld geeft, en een grotere groep die daarin gaat volgen.

Het is niet zo dat we van de ene op de andere dag even collectief besluiten om dat er in te houden. Dat moet uit zichzelf ontstaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24

Sorcerer8472

Mens sana?

Hey @t_captain , heb je je verplichte quarantaine na verblijf in zeer hoog risicogebied al gepland? :+
https://www.rijksoverheid...derland/quarantaineplicht

Ben wel benieuwd wat je daarvan vindt. Zie lijst onderaan deze website, Zweden staat erin. In de EU ook Litouwen.

Ik had niet verwacht dat er EU-landen op die lijst zouden komen eigenlijk, zeker ook omdat deze landen vergelijkbare besmettingsgraden hebben als Nederland, en ook in een soortgelijke dalende trend zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-05-2021 18:33 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:20:
[...]

Wat stel je nu precies voor? Dat we 1,5m afstand en mondkapjes verplicht houden omdat het zorgt voor minder griepgevallen?
Die 1.5 meter zo ongeveer vind ik heerlijk buiten. Zeker in winkels en op straat. Hoppa, hou maar wat afstand. Dat heb ik wel geleerd de afgelopen tijden

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09
De grens is toch 500 besmettingen per 100k inwoners per 14 dagen?

Zweden heeft 10.4 miljoen inwoners en dagelijkse besmettingen in de orde van 2000. Dat land kan dus meteen van de lijst af.

• Stoney3K
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:38:

Zweden heeft 10.4 miljoen inwoners en dagelijkse besmettingen in de orde van 2000. Dat land kan dus meteen van de lijst af.
Dat is voor ons 8.500 per week, en als alles loopt zoals nu gaan we daar in de loop van volgende week ergens onder zitten, dus de kleuren op de kaart kunnen nog wel eens vlot anders worden, ook voor ons als Nederlanders in het buitenland.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41
maartend schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Die 1.5 meter zo ongeveer vind ik heerlijk buiten. Zeker in winkels en op straat. Hoppa, hou maar wat afstand. Dat heb ik wel geleerd de afgelopen tijden
Maar dat, en mondkapjes, mag natuurlijk ook gewoon. Iedereen is vrij om daarin te doen en laten wat ze willen. En goed ook dat sommige mensen dat hebben leren waarderen.
Net als die mensen die blij waren met de vermindering van de sociale verplichtingen. Als je dat van jezelf hebt geleerd / hebt leren waarderen, dan is het natuurlijk prima om dat gewoon vast te houden.
Mijn buren vonden de rust op straat bij de avondklok ook heerlijk. Dat is wat lastiger om zelf te doen :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Waarom denk je nou meteen in verplichtingen? Wat ik bedoel is dat we in het vervolg bij verkoudsheids- of griepklachten uit onszelf de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, puur om de ander niet met verkoudheid of griep op te zadelen. En dat vergt een kleine aanpassing op sociaal gebied, meer is het niet.
Valt het naar huis sturen van kindjes bij een snotneusje daar ook onder? En freelancers die een ochtendje last van hooikoorts hebben moeten dan ook maar onbetaald verlof nemen?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:12:
Tja, we hadden van COVID-19 kunnen leren dat het nemen van simpele voorzorgsmaatregelen ook kan helpen tegen verspreiding van andere via de lucht overdraagbare virussen. Immers, de griepgolf is dit jaar grotendeels uitgebleven. Maar zoals al vaker is gebleken lijkt het er in dit geval weer op dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst.
Dat zal weinig mensen echt kunnen schelen het uitblijven van griepgolven, zoveel angst is er geeneens voor griep. In 2018 ging het ook flink te keer qua influenza en toen werden er ook geen maatregelen genomen.
Sorcerer8472 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:30:
Hey @t_captain , heb je je verplichte quarantaine na verblijf in zeer hoog risicogebied al gepland? :+
https://www.rijksoverheid...derland/quarantaineplicht

Ben wel benieuwd wat je daarvan vindt. Zie lijst onderaan deze website, Zweden staat erin. In de EU ook Litouwen.

Ik had niet verwacht dat er EU-landen op die lijst zouden komen eigenlijk, zeker ook omdat deze landen vergelijkbare besmettingsgraden hebben als Nederland, en ook in een soortgelijke dalende trend zitten.
De lijst uitzonderingsgevallen is ook weer zo lang als een behangrol. Kan je vast ook nog wel eentje in vinden die je kan gebruiken. :P

Frappant genoeg geen uitzondering voor gevaccineerden, ondanks dat ik meen te herinneren dat de kamer daar wel om had gevraagd in een motie.

Ik vraag mij af hoeveel goed een regeling doet die nauwelijks te handhaven is, het doet eerder afbreuk aan het geheel. Laten we wel wezen, je kan met de auto van Zweden naar Nederland rijden en niemand die het hoeft te weten. Dat belteam van De Jonge staat niet aan de grens kentekens te noteren.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

Indoubt

Always be indoubt until sure

CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:04:
[...]
knip

Laten we wel wezen, je kan met de auto van Zweden naar Nederland rijden en niemand die het hoeft te weten. Dat belteam van De Jonge staat niet aan de grens kentekens te noteren.
Daarom wil de Jonge graag dat je een app installeert, dan kan ie zien waar je bent 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Indoubt op 31-05-2021 19:18 ]

• t_captain
Als je met de auto gaat, ben je natuurlijk niet in Zweden maar in Duitsland geweest. En korter dan 12 uur.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:42
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:38:

Ze kunnen toch eigenlijk beter kijken naar de positiviteit ratio? Voorbeeld: VAE telt dagelijks zo'n 1700-2000 besmetting. Maar als je beseft dat ze zo rond de 200-250k testen per dag. Kom je onder een positiviteit ratio van <1

Maar volgens de Europese norm om het toe te voegen aan de veilige landen moet je op 75 per 2 weken zitten op 100.000 daar komen zij dan nooit op, gezien hoge aantal testen.

https://www.consilium.eur...vel-from-third-countries/
For restrictions on non-essential travel to be lifted for a given third country, under the new rules the number of COVID-19 cases per 100 000 inhabitants over the last 14 days is raised from 25 to 75

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:43
Wat is eigenlijk de verwachting mbt reisversoepepingen in Europa, nu de quarantaineverplichting is gekomen ?

American Express vraagbaak

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:18:
[...]

Daarom wil de Jonge graag dat je een app installeert, dan kan ie zien waar je bent 8)
Welnee, doe je aluhoedje eens af :X

• CMD-Snake
Pukson schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:39:
Ze kunnen toch eigenlijk beter kijken naar de positiviteit ratio?
Er zitten hoe dan ook haken en ogen aan. Hoe ga je om met landen die nauwelijks (kunnen) testen? Die scoren zeer gunstig wat mogelijk onterecht is.

Er lijken geen duidelijk criteria te zijn wanneer een gebied nu hoogrisico is of niet. Letland doet het ook niet zo tof in het 14-daags gemiddelde volgens de cijfers van ECDC, ze voeren daar zelfs de lijst aan, maar geen Letland op de lijst en wel Litouwen. Daar komt nog eens bij de Litouwen en Nederland eigenlijk gelijk opgaan in dat gemiddeld van ECDC. Is dit dan een soort willekeur?

• t_captain
Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:43:
[...]

dus de kleuren op de kaart kunnen nog wel eens vlot anders worden, ook voor ons als Nederlanders in het buitenland.
Dat vermoed ik ook. 500 per dag per 100k is 3700 per dag voor Zweden.

Als je terug in de tijd kijkt, dan zal het wel kloppen. Pas rond 20-5 zijn de besmettingen onder dat niveau gedaald.

Nou hebben ze toevallig te maken met een shutdown en recovery van hun database, de actuele cijfers zijn nu niet beschikbaar. Op 3 juni gaat het weer online. Als er geen grote correctie op de getallen na 20-5 komt, dan weet ik vrij zeker dat eind deze week het 14-daags gemiddelde onder de 3700 gaat.

• t_captain
Over de quarantaineplicht, linkdrop:

https://www.raadvanstate....ve%20testuitslag%20hebben.

Advies van RvS op 16-4
Hierbij moeten de noodzaak en proportionaliteit van de maatregel goed worden gemotiveerd. De Afdeling advisering concludeert dat met name de handhaafbaarheid van de thuisquarantaine lastig is. Daarmee is de effectiviteit van de quarantaineplicht onvoldoende duidelijk en is de inbreuk op de grondrechten vooralsnog niet gerechtvaardigd
Dan over de quarantaineverklaring.

Juridisch is het heel slim wat ze hier doen. Door de reiziger te laten tekenen, ontstaat de verdenking van valsheid in geschrifte als deze verklaring niet klopt. Dat is een veel zwaarder misdrijf dan de overtreding van de coronaregels waar het hier feitelijk om gaat.

Mijn haren gaan een beetje overeind staan want om mensen onder druk te zetten en te laten tekenen voor iets dat ze zelf niet zouden willen tekenen. Ik vind het een gemene bully-tactiek. Historisch zijn verschrikkelijke schendingen van rechten gedaan met handtekeningen van de slachtoffers eronder. Zowel in Nederland in de tijd dat we moesten gehoorzamen aan Berlijn, als op tal van andere plekken in de wereld.

Gelukkig is er de tekst van het wetsvoorstel.
wetsvoorstel, 58ne

a. een papieren of digitale verklaring naar waarheid in te vullen, waarin
hij verklaart dat hij na inreis onverwijld in thuisquarantaine zal gaan op
zijn woonadres of het opgegeven adres van een verblijfplaats, dan wel
behoort tot een van de categorieën van personen, bedoeld in artikel 58nc,
en om daarbij de in die regeling te bepalen gegevens aan Onze Minister te
verstrekken;
b. bij inreis te beschikken over een papieren verklaring of een bevestiging van een digitaal ingevulde verklaring als bedoeld in onderdeel a, zo
nodig vergezeld van het in die regeling voorgeschreven document indien
het gaat om een persoon die verklaart dat hij behoort tot een van de
categorieën van personen, bedoeld in artikel 58nc
Aan lid a kun je ook met een zelfopgestelde verklaring voldoen. Het "voorgeschreven document" dat wordt genoemd in lid b, gata niet over de verklaring maar betreft een bewijsstuk dat je tot een uitzonderingsgroep behoort (58nc gaat over uitzonderingsgroepen).

Voor wie geen gebruik wenst te maken van de uitzonderingen, schrijft de wetstekst slechts het volgende voor:
(naar waarheid ingevulde verklaring)

[...]waarin hij verklaart dat hij na inreis onverwijld in thuisquarantaine zal gaan op
zijn woonadres of het opgegeven adres van een verblijfplaats, [...] (of uitzonderingen)
Die eis aan de verklaring betreft dus slechts de belofte om in quarantaine te gaan. Je kunt in de kleine letters mogelijkheden opnemen om de verklaring gaandeweg aan te passen of in te trekken. Loophole. Check met je jurist.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:50
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:20:

Advies van RvS op 16-4

[...]

Juridisch is het heel slim wat ze hier doen. Door de reiziger te laten tekenen, ontstaat de verdenking van valsheid in geschrifte als deze verklaring niet klopt. Dat is een veel zwaarder misdrijf dan de overtreding van de coronaregels waar het hier feitelijk om gaat.

Mijn haren gaan een beetje overeind staan want om mensen onder druk te zetten en te laten tekenen voor iets dat ze zelf niet zouden willen tekenen. Ik vind het een gemene bully-tactiek. Historisch zijn verschrikkelijke schendingen van rechten gedaan met handtekeningen van de slachtoffers eronder. Zowel in Nederland in de tijd dat we moesten gehoorzamen aan Berlijn, als op tal van andere plekken in de wereld.

[...]

Aan lid a kun je ook met een zelfopgestelde verklaring voldoen. Het "voorgeschreven document" dat wordt genoemd in lid b, gata niet over de verklaring maar betreft een bewijsstuk dat je tot een uitzonderingsgroep behoort (58nc gaat over uitzonderingsgroepen).

Voor wie geen gebruik wenst te maken van de uitzonderingen, schrijft de wetstekst slechts het volgende voor:

[...]

Die eis aan de verklaring betreft dus slechts de belofte om in quarantaine te gaan. Je kunt in de kleine letters mogelijkheden opnemen om de verklaring gaandeweg aan te passen of in te trekken. Loophole. Check met je jurist.
De inkt is nog nat en hier wordt al weer hard gezocht naar loopholes. Waarom nou toch? :(

[ Voor 68% gewijzigd door henkzelf op 01-06-2021 07:22 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:21

Advies van RvS op 16-4

[...]

[...]

[...]

Zie laatste regel. Je hoeft niets te ondertekenen als ik het zo lees. En als je geen verklaring hebt betaal je 95€ (als ze je pakken, wat volgens mij praktisch niet kan).

https://www.rijksoverheid...erklaring-nl-20210528.pdf

• Wolly
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:34:
[...]

Zie laatste regel. Je hoeft niets te ondertekenen als ik het zo lees. En als je geen verklaring hebt betaal je 95€ (als ze je pakken, wat volgens mij praktisch niet kan).

Mits je met eigen vervoer bent anders is de beroepsmatige vervoerder verantwoordelijk voor de aanwezigheid van deze verklaringen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:21
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:35:
[...]

Mits je met eigen vervoer bent anders is de beroepsmatige vervoerder verantwoordelijk voor de aanwezigheid van deze verklaringen.
Ff uitstappen voor de grens en de grens over lopen🤣. Ook ooit moeten doen in Turkmenistan🤣

• Wolly
  • Niet online
Wereldgezondheidsorganisatie WHO gaat varianten van het coronavirus aanduiden met letters uit het Griekse alfabet, zodat ze niet worden vernoemd naar de landen of gebieden waar een mutatie voor het eerst is vastgesteld. Dat kan namelijk als stigmatiserend worden ervaren, zoals de Indiase regering duidelijk heeft gemaakt.

De Britse, Zuid-Afrikaanse, Braziliaanse en Indiase variant worden voortaan aangeduid met respectievelijk Alpha, Bèta, Gamma en Delta. Toekomstige zorgelijke of belangwekkende mutaties krijgen een andere letter.

Een land is mogelijk sneller bereid een nieuw ontdekte variant te rapporteren als die niet de naam van dat land krijgt. Dit alles moet de publieke discussie bovendien eenvoudiger maken. Op website van de WHO komen de namen van de varianten te staan. Als de 24 Griekse letters zijn gebruikt, wordt iets anders bedacht.
https://www.nu.nl/coronav...sering-tegen-te-gaan.html

_/-\o_ 8)7

• t_captain
henkzelf schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:33:
[...]

De inkt is nog nat en hier wordt al weer hard gezicht naar loopholes. Waarom nou toch? :(
Omdat ik de manier waarop deze nieuwe wet is vormgegeven erg onrechtvaardig vind en me daarin gesteund voel door de raad van State.

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Omdat ik de manier waarop deze nieuwe wet is vormgegeven erg onrechtvaardig vind en me daarin gesteund voel door de raad van State.
Het is ook wel een bijzondere wet, zo is er een uitzondering voor 'kort verblijf'. Als je minder dan 12 uur in NL verblijft na aankomst hoef je dus op de verklaring alleen die uitzondering te vermelden en geen verblijfplaats of contactgegevens.

Stel nu dat je van Schiphol rechtstreeks een middagje Antwerpen eraan plakt (of deze spontaan vergeet als je in de trein richting Rotterdam zit) dan ben je vrij man :?

• CMD-Snake
Het overtreden van de quarantaineplicht staat een boete op van 435 euro. Dat is boven de 100 euro, dus een strafblad en alles wat daar bij hoort. Zou je dan niet ook je verklaring mogen intrekken of aanpassen? Verdachten van andersoortige criminaliteit mogen dit ook doen er zou dan geen reden zijn waarom een quarantaineplicht overtreder dit ook niet zou mogen.

Dat de RvS dergelijke stevige kritiek heeft op coronawetgeving deert De Jonge niet echt, kennelijk heeft hij geleerd het te negeren. Tot nu rammelt het op veel fronten.
En als je geen verklaring hebt betaal je 95€ (als ze je pakken, wat volgens mij praktisch niet kan).
Ik kan nergens eigenlijk vinden wat de straf is als je geen quarantaineverklaring hebt bij controle. Zo te zien lijken ze dit af te schuiven op de vervoerder, die moet als filter optreden en je niet meenemen. Er wordt alleen gesproken als je niet de waarheid hebt ingevuld op je quarantaineformulier, dan is het valsheid in geschrifte en wordt je harder gestraft als dat ooit zou gebeuren voor het schenden van de quarantaine.
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:35:
De controle is laks bij vervoerders, zeker bij bus en trein die grensoverschrijdend rijden wordt nauwelijks gecontroleerd. Alleen als je gaat vliegen heb je redelijke kans op controle, maar ook dat is niet zaligmakend. Ik heb van iemand die ik goed ken al gehoord dat geen haan kraaide naar zijn PCR test, werd gewoon door gewuifd want het vliegtuig moest snel vertrekken. Zo kon dus een heel vliegtuig vol vertrekken zonder wezenlijke vorm van controle.
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:52:
Stel nu dat je van Schiphol rechtstreeks een middagje Antwerpen eraan plakt (of deze spontaan vergeet als je in de trein richting Rotterdam zit) dan ben je vrij man :?
De kunst is om op het juiste moment te verdwijnen. Zodra je niet meer in de administratie zit ben je feitelijk uit zicht geraakt.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:55:
[...]

De kunst is om op het juiste moment te verdwijnen. Zodra je niet meer in de administratie zit ben je feitelijk uit zicht geraakt.
Nog een uitzondering:
Personen die inreizen in verband met een noodzakelijke medische behandeling.
Dus dat vul je in op je formulier als je vanuit Timboektoe terugvliegt. Je levert het formulier in bij de purser en je hebt voor de zekerheid een controlebeurt gepland bij de tandarts.

Hoe kan een wet met zoveel uitzonderingen nou werken?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:56
De cijfers van de afgelopen drie dagen waren met 250 verkeerde positieve uitslagen te hoog.
Een zogenaamd lokale hotspot blijkt een dit te zijn in een laboratorium. 250 onterechte positieve tests.

https://www.bndestem.nl/b...och-niet-besmet~a1d5aac2/

[ Voor 24% gewijzigd door tlpeter op 31-05-2021 21:09 ]

• t_captain
tlpeter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:09:
De cijfers van de afgelopen drie dagen waren met 250 verkeerde positieve uitslagen te hoog.
Een zogenaamd lokale hotspot blijkt een dit te zijn in een laboratorium. 250 onterechte positieve tests.

https://www.bndestem.nl/b...och-niet-besmet~a1d5aac2/
Impact is zeer klein, 250 over een periode van 4 dagen = gemiddeld 60 per dag. Mogelijk wordt er morgen een correctie van -250 ingezet waardoor het getal morgen iets lager uitkomt.

• CMD-Snake
Een voorbode voor onze testsamenleving? #Testgate: Duitsland onderzoekt fraude door corona-testcentra

Uitbaters van Duitse teststraten blijken na onderzoek van de Duitse omroep ARD meer testen in rekening te brengen bij de Duitse belastingbetaler dan dat zij daadwerkelijk afnemen. De omvang van de fraude is onbekend, maar omdat bij de factuur geen bewijs geleverd hoefde te worden over het aantal afgenomen tests is het potentieel groot.

Ik mag dan hopen dat De Jonge toch meer controle uitoefenen gaat op waar zijn 1 miljard euro heen gaat.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:23:
Een voorbode voor onze testsamenleving? #Testgate: Duitsland onderzoekt fraude door corona-testcentra

Uitbaters van Duitse teststraten blijken na onderzoek van de Duitse omroep ARD meer testen in rekening te brengen bij de Duitse belastingbetaler dan dat zij daadwerkelijk afnemen. De omvang van de fraude is onbekend, maar omdat bij de factuur geen bewijs geleverd hoefde te worden over het aantal afgenomen tests is het potentieel groot.

Ik mag dan hopen dat De Jonge toch meer controle uitoefenen gaat op waar zijn 1 miljard euro heen gaat.
In mijn wildste fantasieën had ik deze niet zien aankomen _/-\o_
Testcentra ontstonden op de gekste plekken: in restaurants, leegstaande clubs, nagelstudio's, in de achterbak van een auto.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/05/31/748054/1920x1080a.jpg

Zonder gekheid, de testcentra die Stichting Open Nederland heeft ingehuurd worden betaald aan de hand van forecasts. Het aantal daadwerkelijk afgenomen tests doet er dus niet zoveel toe.
De toelatingsprocedure –de vergoeding

De vergoeding is als volgt opgebouwd:

•Vaste vergoeding voor het exclusief beschikbaar stellen van de testcapaciteit op locaties die exclusief worden gebruikt voor ’Testen voor toegang’, van € 387,-per afnameplek per dag (24 uur).
•Variabele vergoeding voor de uiteindelijke inzet van personeel en andere variabele kosten (o.a. hygiënematerialen) op basis van de eerder genoemde evenementenkalender (capaciteitsplanning)*, van € 130,-per uur per afnameplek.
•Uitgaande van 20 tests per afnameplek per uur.
•Deze bedragen zijn exclusief de te gebruiken testkits. Deze dienen verplicht afgenomen te worden via de Dienst Testen en worden één-op-één vergoed.

•*De capaciteitsplanning wordt via een zgn. “rolling forecast” bekend gemaakt:
•Iedere week wordt de verwachtte capaciteit voor een bepaalde regio kenbaar gemaakt voor de twee daaropvolgende weken.
•De komende twee weken staan daarmee vast.
•Iedere week wordt vervolgens de ’derde’ week (de week na de twee eerder vastgestelde weken) vastgesteld.
•Op deze manier is op ieder moment de benodigde capaciteit voor de komende twee weken vastgesteld.

•Voorbeeld:
•Opdrachtnemer realiseert 30 afnameplekken op verschillende locaties die elk per uur 20 tests uit kunnen voeren.
•De benodigde capaciteit op een bepaalde dag wordt (op basis van de forecast) vastgesteld op 4.800.
•De vergoeding voor die betreffende dag (24 uur) bedraagt: (30 * € 387,-) + ((4.800/20 = aantal uur) * € 130,-) = € 42.810,-
Bron

• Stoney3K
CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:23:

Als ik de spotjes van het test- en vaccinatieteam van een bekende radio-reclame moet geloven...

• CMD-Snake
Wolly schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:38:
Zonder gekheid, de testcentra die Stichting Open Nederland heeft ingehuurd worden betaald aan de hand van forecasts. Het aantal daadwerkelijk afgenomen tests doet er dus niet zoveel toe.
Tja, een forecast kan je natuurlijk ook opkloppen. Geen testcentrum zal willen dat ze onderbetaald worden, dat is zeker. In Nederland zijn ook genoeg testcentra al opgedoken, de eerste testmiljonairs hebben we ook al.
Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:40:
Als ik de spotjes van het test- en vaccinatieteam van een bekende radio-reclame moet geloven...
Er is reclame daarvoor? Ik moet bekennen dat ik nauwelijks meer 'klassieke' televisie of radio kijk of luister, dus veel reclames mis ik daardoor.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Er zijn zeer veel aantekeningen geplaatst bij deze wet door meerdere organen. Mogelijk is hij niet juridisch houdbaar. Een document dat je verplicht moet tekenen is ook als het goed is niet rechtsgeldig omdat we geen bananenrepubliek zijn.

Je kunt er altijd nog "onder protest getekend" bij schrijven en er een paraaf bij zetten.

De wet zelf is ook onder enige druk door de kamer gepusht omdat allerlei vliegverboden zouden aflopen (India, Brazilië o.a.). Deze wet vervangt die. Ook varianten zijn een reden om een land op de lijst te zetten trouwens, anders zouden er een aantal landen niet op staan.

Het is afwachten totdat er iemand een rechtszaak gaat doen want het is gewoon raar dat je niet een rondje door je wijk mag lopen na terugkeer uit Litouwen, maar dat je wel helemaal mag YOLO'en als je je quarantaine na een positieve uitslag schendt*.

* mogelijk stel je jezelf wel bloot aan zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke maatregelen als je bewust iemand blootstelt aan jouw besmetting. Zeker als iemand daardoor niet kan/mag werken en daardoor financieel verlies lijdt. Doe je dit na bezoek van een land als Zweden dan is het veel twijfelachtiger of dit ook zo zou zijn, aangezien realistisch en statistisch gezien de kans veel kleiner zou zijn.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 21:55

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Nee man, die ijszaak tegenover de kerk had verdomd goed ijs :P

[...]

Ja, regels zijn regels, dan ook niet zeuren toch. Aan de ene kant verwachten dat regels streng opgevolgd worden maar als ze dan in het nadeel van jou of in dit geval een naaste zijn vinden dat ze te streng zijn? _/-\o_

Let op, hier volgt een mening; we hebben het er nu constant over testen voor toegang en dat soort dingen, vaccineren werkt, etc. etc. ruim een jaar lang constant aan de maatregelen gehouden, netjes een prik gescoord en er zelfs nog vrijwilligerswerk aan het doen om heel Nederland zo snel mogelijk die prik te laten halen, alles in het belang van de maatschappij en dan nu de grote bevreiding in zicht is... De reden dat we gevaccineerden of herstelden geen vrijbrief geven is omdat we samen uit, samen thuis doen en niet omdat we nou zo solidair willen zijn met de antivaxers maar meer omdat we van oud en zwak naar jong en gezond prikken. Als je dan aan de achterkant een beetje toegeeft vind ik het prima.

Dat masker draag je tegen verspreiding van het virus, niet voor het voorkomen. Ik ben dan jong en redelijk gezond en gevaccineerd, als de rest hem niet draagt om mij die nihile kans om het op te lopen kleiner maakt dan andersom niet. Samen uit, samen thuis maar dan andersom. :+
Het was niet mijn bedoeling om te zeuren dat ze te streng waren. Ik ga alleen een ander uiterste aan, om maar aan te geven wat een bandbreedte er kennelijk zit tussen diverse ondernemers in de horeca en hoe ze met de regels omgaan. Dat is alles.

Ik ben niet zo erg jong, maar nog steeds niet gevaccineerd, dus ik doe nog lekker kalm aan. En ik zou het fijn vinden als mensen om me heen dat ook nog even volhouden :)

Samen uit, samen thuis maakt me niet zoveel uit hoor. Gevaccineerden mogen van mij best wat meer rechten krijgen, sterker nog, ik vond dat idee van de Duitse overheid destijds wel goed. De economie kan daarmee veel sneller open.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:12:
[...]

Er zijn zeer veel aantekeningen geplaatst bij deze wet door meerdere organen. Mogelijk is hij niet juridisch houdbaar. Een document dat je verplicht moet tekenen is ook als het goed is niet rechtsgeldig omdat we geen bananenrepubliek zijn.

Je kunt er altijd nog "onder protest getekend" bij schrijven en er een paraaf bij zetten.

De wet zelf is ook onder enige druk door de kamer gepusht omdat allerlei vliegverboden zouden aflopen (India, Brazilië o.a.). Deze wet vervangt die. Ook varianten zijn een reden om een land op de lijst te zetten trouwens, anders zouden er een aantal landen niet op staan.

Het is afwachten totdat er iemand een rechtszaak gaat doen want het is gewoon raar dat je niet een rondje door je wijk mag lopen na terugkeer uit Litouwen, maar dat je wel helemaal mag YOLO'en als je je quarantaine na een positieve uitslag schendt*.

* mogelijk stel je jezelf wel bloot aan zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke maatregelen als je bewust iemand blootstelt aan jouw besmetting. Zeker als iemand daardoor niet kan/mag werken en daardoor financieel verlies lijdt. Doe je dit na bezoek van een land als Zweden dan is het veel twijfelachtiger of dit ook zo zou zijn, aangezien realistisch en statistisch gezien de kans veel kleiner zou zijn.
Ik ben niet tegen quarantaineplicht.

Ik zie het als een zware, maar nuttige maatregel om in de toekomst een wapen te hebben tegen introductie van nieuwe mutanten. Dan denk ik aan de periode waarin we in Europa de epidemie voorbij zijn, maar elders op de wereld nog brandhaarden bestaan.

Een paar punten van kritiek:

1. Schengen. Nederland heeft geen buitengrens dus de quarantaineplicht moet Europees worden aangepakt. Reizen binnen Europa moet zo gauw mogelijk vrij worden en in die periode waar ik over schreef is dat ook geen probleem; de pandemie zit dan in andere gebieden. Er zou principiëel nooit een EU/Schengen land op de lijst mogen staan.

2. Ik heb een hekel aan ministeriele regelingen. Deels omdat ik een hekel heb aan de huidige minister van justitie, maar nog meer omdat ik objectieve en toetsbare gronden verlang waarom een bepaald gebied we of niet op de lijst moet. Dat voorkomt willekeur. Had ik al geschreven dat ik de huidige minister niet vertrouw?

3. Ik vind het verschrikkelijk laag bij de grond om mensen iets te laten verklaren dat ze eigenlijk niet willen verklaren, met als enige doel om mensen juridisch om de oren te kunnen slaan met hun eigen verklaring.

4. De formulering van de quarantaine is te strak en daardoor is de wet niet proportioneel. Het is alleszins redelijk om van mensen te verlangen om niet onder de mensen te gaan. Het is vanuit de risico’s van coronabesmetting geredeneerd niet redelijk dat ze niet (alleen) hun hond mogen uitlaten. Temeer omdat bezoek ontvangen op je quarantaine-adres niet verboden is.

Al met al: waardeloze wet, prullenbak en ga wat beters schrijven. Jammer dat onze kamerleden niet zo scherp zijn.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sorcerer8472 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:12:
mogelijk stel je jezelf wel bloot aan zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke maatregelen als je bewust iemand blootstelt aan jouw besmetting.
Bewust iemand plootstellen aan een virus valt onder strafrecht. Maar daar zijn twee problemen: Men met toerekeningsvatbaar zijn en het moet bewezen kunnen worden dat het opzet is. Per ongeluk wordt een heel lastig verhaal. Ik vermoed dat het hoogstens dood/schade door schuld veroordeling kan worden, maar ik vermoed dat het OM niet eens zal overgaan tot vervolging en dan kom je uit bij civielrechtelijk en dan is het heel aansprakelijk voor ongeval.

Maar nogmaals, dat is wanneer je de wet zeer streng hanteert. Also... IANAL.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• CMD-Snake
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:14:
Jammer dat onze kamerleden niet zo scherp zijn.
De kamerleden laten zich koeioneren, dat is het probleem. Je zei het zelf al, de vliegverboden lopen af en De Jonge c.q. Grapperhaus willen die niet verlengen. Als de quarantaineplicht er niet is, dan staat de deur open. Zo staan kamerleden onder druk, die willen de deur niet open, maar een alternatief is er ook niet want ze worden voor een slikken of stikken keuze gezet. Uiteindelijk hoeven er geeneens zoveel over de brug te komen, de testsamenleving is mede mogelijk gemaakt door GroenLinks. De rest van de oppositie was tegen.

Amendementen kunnen uiteraard, maar ook de stemdiscipline in de coalitie kan amendementen torpederen. De kamer wilde dat gevaccineerden vrijgesteld werden, daar was een motie voor, alleen ik kan niet zo snel terugvinden of die het heeft gehaald. Indien de bepaling in een ministeriële regeling staat maakt een motie weinig uit, De Jonge mag die naast zich neerleggen bij ministeriële regelingen.

Het probleem is ook dat de wetten die aangenomen worden lege hulzen zijn, die volledig naderhand ingevuld worden met ministeriële regelingen. Dat geeft het kabinet zekere vrijheden en ook de kans om vaag te blijven waar ze dat beter uitkomt.

• t_captain
Intussen op de IC:

* bezetting vanmorgen voor het eest onder de 450
* instroom gisteren lijkt (ruim) onder 10 uit te komen, 2e keer in 3 dagen
* instroom vandaag is ook heel goed begonnen met 0 patienten geboekt om 09:30. Prognose voor de hele dag zou omsteeks 13 zijn, maar met zo'n start is een lager aantal waarschijnlijker. Een redelijke kans dat we weer onder de 10 gaan uitkomen.

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:46:
Intussen op de IC:

* instroom vandaag is ook heel goed begonnen met 0 patienten geboekt om 09:30. Prognose voor de hele dag zou omsteeks 13 zijn, maar met zo'n start is een lager aantal waarschijnlijker. Een redelijke kans dat we weer onder de 10 gaan uitkomen.
Ik hoorde berichten over mensen die 70-100 dagen op de IC lagen met covid gerelateerde zaken. Is er ergens een overzicht van de ligduur verdeling van de IC bezetting?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:05

basvn

Breezand - NHN

Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Ik hoorde berichten over mensen die 70-100 dagen op de IC lagen met covid gerelateerde zaken. Is er ergens een overzicht van de ligduur verdeling van de IC bezetting?
https://www.stichting-nice.nl/
hier en dan de een-na onderste

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• t_captain
Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Dat zijn de uitzonderingen. Ik denk dat momenteel de gemiddelde ligduur rond de 16 dagen ligt, maar de standaarddeviatie is relatief groot, die is vergelijkbaar met het gemiddelde. Dat betekent dat ~2 a 3 procent van de opgenomen patienten meer dan 3x de gemiddelde ligdagen zal gebruiken, dus ~50+ dagen.

Als je vervolgens niet kijkt naar de instroom, maar naar de populatie op de IC, dan maken deze langblijvers een groter deel uit. Ze liggen er namelijk ~5x zo lang als de anderen en zo kunnen 2 a 3% van de mensen 10 a 15% van de populatie gaan vormen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:37
Inzake de quarantaineplicht is er nu een lijst met landen. Zie https://www.rijksoverheid...derland/quarantaineplicht

Op Zweden, Litouwen en Cyprus na allemaal non-EU-landen.

• t_captain
Ik mis de motivatie waarom de landen erop staan. Stukje transparantie zou wenselijk zijn.

Wat betreft Zweden vermoed ik dat het te maken heeft dat de database voor nieuwe besmettingen momenteel eruit ligt. Oudere getallen liggen boven de 500 besmettingen/100k inwoners/14 dagen.

De systemen moeten op 3-6 weer online komen en met de meest recente samples zou het 14-daags totaal onder die 500 moeten komen.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-12 19:09
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:38:
Ik mis de motivatie waarom de landen erop staan. Stukje transparantie zou wenselijk zijn.

Wat betreft Zweden vermoed ik dat het te maken heeft dat de database voor nieuwe besmettingen momenteel eruit ligt. Oudere getallen liggen boven de 500 besmettingen/100k inwoners/14 dagen.

De systemen moeten op 3-6 weer online komen en met de meest recente samples zou het 14-daags totaal onder die 500 moeten komen.
Risico op slowchat: Hoe gaat het met prikken daar in Zweden?

• t_captain

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:46:
Intussen op de IC:

Kan je die dashboards van Stichting-NICE trouwens ook inzoomen? Die cijfertjes zijn bijna niet meer te zien (hover over). 8)7

• t_captain
Je kunt grafieken vergroten. Per div zit er een knopje rechtsboven in de hoek.

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 19:16
crimby schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Kan je die dashboards van Stichting-NICE trouwens ook inzoomen? Die cijfertjes zijn bijna niet meer te zien (hover over). 8)7
Kan beter deze gebruiken: https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

Wordt elk kwartier gesynchroniseerd met de NICE website.

• Yaksa
  • Nu online
[...]

Dit is typisch weer zo'n reactie van: "Nou, ik wil geen verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van de maatschappij, als ik er onder uit of op een ander manier mee weg kan komen dan doe ik dat".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CMD-Snake
Yaksa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:41:
Dit is typisch weer zo'n reactie van: "Nou, ik wil geen verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van de maatschappij, als ik er onder uit of op een ander manier mee weg kan komen dan doe ik dat".
Het punt is dat je gedwongen wordt om een verklaring te tekenen welke later gebruikt wordt om je strafrechtelijk aan te pakken. *knip* dit soort vergelijkingen en insinuaties laten we achterwege, dat voegt echt niets toe

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 01-06-2021 14:03 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Wat een onzin. Uiteraard heb je recht op je eigen mening maar projecteer dat niet zomaar op anderen.

Ik ben een keer vrijwillig in quarantaine geweest, gewoon omdat ik dat verstandig vond en uit voorzorg jegens mijn naasten en anderen ZONDER dat daar ook maar een represaille of dwang tegenover stond.

Nu zal ik niet snel zo'n verklaring nodig hebben maar indien dat wel nodig zou zijn dan heb ik toch echt wel mijn bedenkingen hoe de overheid hier mee om gaat.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Het punt is dat je gedwongen wordt om een verklaring te tekenen welke later gebruikt wordt om je strafrechtelijk aan te pakken. *knip*
Zullen we anders even geen vergelijkingen maken met de Sovjetunie? :/ Wij hebben hier onvoorstelbaar veel meer vrijheden. Zelfs nu nog: mijn vriendin ging afgelopen zomer naar Oekraïne en werd verplicht een app te installeren die haar overal volgde. Ook werd ze op onregelmatige tijden gecontroleerd, waarbij ze een selfie moest opsturen om te bewijzen dat zij daadwerkelijk de telefoon in handen had. Geen smartphone? Pech gehad, dan wordt je 2 weken opgesloten in een "hotel" van de overheid als quarantaine, althans tot je negatief bent getest.

Dit is echt extreem ongepast, wat je hier doet.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 01-06-2021 14:31 ]

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:21:
[...]
Het punt is dat je gedwongen wordt om een verklaring te tekenen welke later gebruikt wordt om je strafrechtelijk aan te pakken. *knip.
1. Je gaat al naar een 'oranje' land, da's dus geen vakantie, maar noodzakelijk bezoek.
2. De verklaring kan idd tegen je gebruikt worden, als je schijt hebt aan de verplichte quarantaine.
3. Misbruik van de verklaring is idd strafbaar, dit om te voorkomen dat mensen de verklaring gaan misbruiken om toch naar een 'oranje' gebied op vakantie te kunnen gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 01-06-2021 14:04 ]

• CMD-Snake
RoD schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:31:
Dit is echt extreem ongepast, wat je hier doet.
Het is ook extreem ongepast om gedwongen te worden door de overheid om verklaringen te ondertekenen die ze eventueel tegen je kunnen gebruiken. Een verdachte in Nederland is niet verplicht om zijn eigen proces-verbaal van zijn verhoor te ondertekenen bijvoorbeeld. Hoe is dit geval anders? Bij overtreding eindig je net zo goed met een strafblad dus zouden dezelfde regels moeten gelden.
Yaksa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:32:
1. Je gaat al naar een 'oranje' land, da's dus geen vakantie, maar noodzakelijk bezoek.
De controle op reizen is nihil eigenlijk. Niemand die mij vraagt wat ik ga doen als ik een ticket boek naar een oranje land (of erger). Dat kleurtje schrikt dan weinig af, er zijn verder geen hordes voor vertrek die zijn er enkel bij terugkomst.

Op social media zie ik nu al genoeg foto's voorbij komen van prettige zonvakanties, terwijl dit eigenlijk nog niet zou moeten kunnen volgens het kabinet.
2. De verklaring kan idd tegen je gebruikt worden, als je schijt hebt aan de verplichte quarantaine.
3. Misbruik van de verklaring is idd strafbaar, dit om te voorkomen dat mensen de verklaring gaan misbruiken om toch naar een 'oranje' gebied op vakantie te kunnen gaan.
Je wordt gedwongen om een verklaring te tekenen, welke gebruikt wordt om je te vervolgen. Dit kan mogelijk geconstrueerd worden als moeten meewerken aan je eigen vervolging en dat kan niet. Jij hoeft niet mee te werken met het OM om jezelf achter de spreekwoordelijke tralies te krijgen.

Indien je vervolgd wordt is de straf eentje welke in een strafblad zal resulteren. Nu is het gemeengoed dat verdachten hun verklaringen mogen aanpassen of intrekken nadat ze die al gemaakt hebben. Dat kan hier ook zomaar van toepassing zijn, jij als quarantaineschender bent niet anders voor het strafrecht dan elke andere verdachte. Dat geeft interessante mogelijkheden.

Simpelweg zeggen dat je dan maar geen schijt moet hebben aan de quarantaine gaat hier te kort door de bocht. De overheid is een pad ingeslagen wat heel glibberig is en dat zouden we sowieso niet moeten willen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Opvallend. Door de twee lockdowns en thuisonderwijs zijn basisschoolkinderen beter gaan rekenen.
Volgens Cito boekten de leerlingen in coronatijd gemiddeld gezien méér vooruitgang dan voor coronatijd.

Misschien iets meer aandacht besteden aan rekenlessen op de PABO misschien? :P

[ Voor 39% gewijzigd door anandus op 01-06-2021 13:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Het is ook extreem ongepast om gedwongen te worden door de overheid om verklaringen te ondertekenen die ze eventueel tegen je kunnen gebruiken.
Is dat niet de definitie van elke verklaring? Ik kan me niet aan een gevoel van enorme berg spijkers op laag water onttrekken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 09:46
anandus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:01:
Opvallend. Door de twee lockdowns en thuisonderwijs zijn basisschoolkinderen beter gaan rekenen.
Volgens Cito boekten de leerlingen in coronatijd gemiddeld gezien méér vooruitgang dan voor coronatijd.

Opvallend dat Cito hiermee direct stelt dat leerlingen beter zijn gaan rekenen. Misschien tellen andere factoren wel mee zoals de mogelijkheid tot het gebruiken van een rekenmachine of zelfs Google?

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 01-06-2021 13:20 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Opvallend dat Cito hiermee direct stelt dat leerlingen beter zijn gaan rekenen. Misschien tellen andere factoren wel mee zoals de mogelijkheid tot het gebruiken van een rekenmachine of zelfs Google?
Was het dit jaar anders dan normaal? Ik kan het niet 1-2-3 vinden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat ze op de PABO zelf niet kunnen schrijven en rekenen was al jaren bekend toch?

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Inderdaad, maar het lijkt zo langzamerhand gewoon op Trollen.
ijdod schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Is dat niet de definitie van elke verklaring? Ik kan me niet aan een gevoel van enorme berg spijkers op laag water onttrekken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Nox

Noxiuz

Amelandbor schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Kan beter deze gebruiken: https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

Wordt elk kwartier gesynchroniseerd met de NICE website.
Nice! (pun intended :+)

Ziet er naar uit dat er een lichte stijging van +6 is op de verpleegafdeling maar -30 voor de IC's 8)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lekkah.

@crimby too late :+ :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 01-06-2021 14:02 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Prachtige cijfers zeg ik zo!!

@Gunner zelfde tijd! oneerlijk!

maar de cijfers zijn zoo mooi weer dat men deze best twee keer mag zien 8)

[ Voor 52% gewijzigd door crimby op 01-06-2021 14:05 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Geweldige cijfers :D Heel mooi om te zien dat we hard blijven dalen. De instroom blijft nu echt gestaag onder de 100 en de IC begint nu ook fors te dalen qua instroom. We stromen leeg :)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12 21:46

Agent47

I always close my contracts.

IC stroomt ook heerlijk leeg zeg!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
Yaksa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Het heeft ook veel te maken met de het feit dat de regels niet allemaal logisch zijn;

Zoals je aangeeft zijn oranje landen voor noodzakelijk bezoek, maar waarom landen op de de oranje lijst worden geplaatst is totaal ondoorzichtig. Waarom staat bijvoorbeeld Duitsland nog als oranje als de besmettingen er factor 2 tot 3 lager zijn dan in Nederland. Ik mag dus wel door heel Nederland reizen zonder een test te doen, maar als ik in Limburg de grens overwip om een lang weekend in Duitsland te blijven moet ik testen en in (vrijwillige) quarantaine.

Ik snap dat dat voor mensen die in de randstad wonen allemaal heel logisch is, maar voor mensen in Limburg is het natuurlijk onzinnig.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

xzaz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Ik vermoed eerder dat er een groot verschil is tussen de "luidruchtige minderheid " en de "stille meerderheid". Waarschijnlijk kunnen de meeste kinderen thuis veel beter leren dan op school, MITS de omstandigheden geschikt zijn.

Overigens is de CITO geen heilige graadmeter en zijn er veel meer factoren waarom "naar school gaan" goed is of kan zijn.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• t_captain
Ik had gisteravond al vier punten uiteengezet waarom deze wet over quarantaineplicht niet deugt. Het gaan niet om het concept van quarantaineplicht, maar om de manier waarop het wordt geregeld.

Een van die vier bezwaren: mensen iets laten verklaren in hun eigen nadeel is not done in een rechtstaat. Zoek maar een andere manier om te handhaven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:22:
Ik had gisteravond al vier punten uiteengezet waarom deze wet over quarantaineplicht niet deugt. Het gaan niet om het concept van quarantaineplicht, maar om de manier waarop het wordt geregeld.

Een van die vier bezwaren: mensen iets laten verklaren in hun eigen nadeel is not done in een rechtstaat. Zoek maar een andere manier om te handhaven.
Toch vind ik dat nog het minste argument.

Hoe is dit anders dan een eigen verklaring voor een rijbewijs of andere certificaten?

En een andere manier van handhaven resulteert al gauw in draconische maatregelen als iedereen thuis of achterlijk veel handhavingscapaciteit.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2021 14:31 ]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:22:

Welke verklaring heeft niet tot gevolg dat dat tegen de ondertekenaar gebruikt kan worden? Volgens mij is dat juist inherent aan een verklaring.

alles kan off-topic

• t_captain
MikeyMan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Toch vind ik dat nog het minste argument.

Hoe is dit anders dan een eigen verklaring voor een rijbewijs of andere certificaten?
Het is anders omdat je verklaart over je toekomstig gedrag, niet alleen over je actuele toestand of verleden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:45:
[...]

Het is anders omdat je verklaart over je toekomstig gedrag, niet alleen over je actuele toestand of verleden.
Waar jij als enige volledig verantwoordelijk voor bent.

De enige reden om ertegen te zijn is als je van plan bent willens en wetens niet de regels op te volgen. Anders is er helemaal niks aan de hand.

Met het accepteren van een rijbewijs verklaar je de facto ook dat je je aan de regels van het wegverkeer gaat houden. En zo zijn er tientallen zo niet honderden gelijkwaardige voorbeelden waar je prima aangeeft iets voor in de toekomst te accepteren.

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2021 14:49 ]

• Ankona
[...]

Beetje vergelijkbaar met een NDA dus. Die moet ik ook regelmatig tekenen. (en dan nog erger, die moet ik tekenen van mijn werkgever omdat de klant dat eist. Dan word ik dus gedwongen mij aan een verplichting te verbinden die anderen voor mij besloten hebben)

alles kan off-topic

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

R.van.M schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Het heeft ook veel te maken met de het feit dat de regels niet allemaal logisch zijn;

Zoals je aangeeft zijn oranje landen voor noodzakelijk bezoek, maar waarom landen op de de oranje lijst worden geplaatst is totaal ondoorzichtig. Waarom staat bijvoorbeeld Duitsland nog als oranje als de besmettingen er factor 2 tot 3 lager zijn dan in Nederland. Ik mag dus wel door heel Nederland reizen zonder een test te doen, maar als ik in Limburg de grens overwip om een lang weekend in Duitsland te blijven moet ik testen en in (vrijwillige) quarantaine.

Ik snap dat dat voor mensen die in de randstad wonen allemaal heel logisch is, maar voor mensen in Limburg is het natuurlijk onzinnig.
Ze gaan natuurlijk niet de regels voor iedereen anders maken, naar gelang je dichter bij de grens woont. DAT is pas onduidelijk ;)

Gewoon even volhouden. We gaan in de meeste landen hard omlaag met de cijfers, die paar weken kunnen er ook nog wel bij toch?

• gekkie
  • Laatst online: 18:27
[...]
Het lijkt mij dat het voornamelijk verklaart dat je expliciet van je plichten in kennis bent gesteld op een bepaalde datum. Zoals op zich wel vaker gebeurd, of kan ik tegen de deurwaarder ook gaan zeggen dat hij zich niet te bemoeien heeft met mijn toekomstige betalingsgedrag aangaande een specifieke vordering ?

En zo zal het neem ik aan ook gebruikt gaan worden in een eventuele rechtszaak, zodat de vermoorde onschuld spelen, toch een favoriete strategie, wat minder makkelijk is geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 01-06-2021 14:56 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
DevWouter schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:21:
Ik vermoed eerder dat er een groot verschil is tussen de "luidruchtige minderheid " en de "stille meerderheid". Waarschijnlijk kunnen de meeste kinderen thuis veel beter leren dan op school, MITS de omstandigheden geschikt zijn.
Ik weet niet of het voor de meeste kinderen geldt, maar ik kan me voorstellen dat het voor verschillende "soorten" leerlingen heel verschillend uit kan pakken. Gedij je in een rustige omgeving, snap je de stof zonder uitgebreide instructie en heb je thuis een rustige werkplek met laptop en dergerlijke, dan kan ik me voorstellen dat thuisonderwijs heel positief uitpakt. Heb je daarentegen meer begeleiding nodig of de neiging om weg te dromen, dan zal klassikaal onderwijs beter uitpakken. (Ik zou in de eerste categorie vallen. :))

Maar in ieder geval mooi dat er geen onderwijskundig bloedbad is aangericht. Wellicht kunnen we zelfs van de ervaringen leren om het onderwijs te verbeteren.
Overigens is de CITO geen heilige graadmeter en zijn er veel meer factoren waarom "naar school gaan" goed is of kan zijn.
Klopt, geven ze zelf ook aan:
Als voorbeeld wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling genoemd. "School draait ook om het 'bij elkaar zijn', om het 'samen dingen doen' en het 'van elkaar leren'. Dat mis je als je niet naar school kunt gaan. Wat dat in bredere zin doet met de skills van leerlingen, konden we niet onderzoeken Daarvoor hebben we de data niet."

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:35

Grappig. Thuis was het veel automatiseren en sommetjes. Eenmaal op school beginnen de eindeloze verhaalsommen weer met allerlei bijzaken waarin ze compleet vastlopen op de nutteloze informatie. Goh, waar is dat eerder opgevallen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:33
R.van.M schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Nee hoor, het zou pas onzinnig zijn als ze het verkeer binnen Nederland zouden verbieden.

Landen zijn simpelweg oranje als ze boven een bep. besmettingsgraad zitten. Dat we als Nederland nog hoger zitten klopt, maar je wilt niet het reizen binnen een land verbieden. En je wilt ook niet de graad van je eigen land gebruiken als eis voor omloggende landen (dus b.v. elk land groen maken dat het beter doet dan Nederland). Zo heel ondoorzichtig is het dus helemaal niet, er zijn gewoon regels voor.

[removed]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:33
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:05:
[...]

Grappig. Thuis was het veel automatiseren en sommetjes. Eenmaal op school beginnen de eindeloze verhaalsommen weer met allerlei bijzaken waarin ze compleet vastlopen op de nutteloze informatie. Goh, waar is dat eerder opgevallen...
Tja, de gedachte erachter is logisch. Als jij op je werk getalletjes tegen komt moet je ook goed bedenken welke relevant zijn en welke je dus moet gebruiken. Het is natuurlijk goed om dat dus ook op school te leren. Dat ze daarbij nogal eens vergeten dat je voor die begrijpende sommetjes eerst moet kunnen rekenen is natuurlijk wel een probleempje....

[removed]

• Ankona
[...]

Op school leren ze tegenwoordig allemaal vage probeer methodieken om zaken uit te rekenen. Thuis leren de kinderen van hun ouders de ouderwetse rekentechnieken als staartdelingen etc die de *knip* leraren niet kennen.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 08:07 ]

alles kan off-topic

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Ankona schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:10:
[...]

Op school leren ze tegenwoordig allemaal vage probeer methodieken om zaken uit te rekenen. Thuis leren de kinderen van hun ouders de ouderwetse rekentechnieken als staartdelingen etc die de leraren niet kennen.
offtopic:
Grappig, de school waar mijn vriendin les geeft krijgen kinderen nog gewoon staartdelingen voorgeschoteld hoor. En dat is echt niet de enige school, dus die kennen de docenten echt nog wel hoor, is gewoon standaard stof.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 02-06-2021 08:08 ]

• gekkie
[...]
Terwijl we toch de afgelopen periode hebben kunnen zien, dat het onderscheidt kunnen maken tussen wat relevant is en minder of niet relevant, best belangrijk is.

Of dit de meest geschikte methode is om het tussen de oren te krijgen is weet ik niet, ik ben geen pedagoog, maar de noodzaak om het beter tussen de oren te krijgen lijkt me niet bepaald minder geworden door de jaren heen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12 21:46

Agent47

I always close my contracts.

Positief getest: 2.530
Totaal: 1.651.780 (+2.320 ivm -210 corr.)

Perc. positief 28 mei - 30 mei: 9,5%

Opgenomen: 77
Huidig: 793 (-57)

Opgenomen op IC: 6
Huidig: 447 (-30)

Overleden: 9
Totaal: 17.632

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:30
Agent47 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:22:
Positief getest: 2.530
Totaal: 1.651.780 (+2.320 ivm -210 corr.)

Perc. positief 28 mei - 30 mei: 9,5%

Opgenomen: 77
Huidig: 793 (-57)

Opgenomen op IC: 6
Huidig: 447 (-30)

Overleden: 9
Totaal: 17.632
2320 is maar een klein beetje minder dan vorige week dinsdag (2462), maar dat was de dag na Hemelvaart en dus eigenlijk de 'maandag' van vorige week. Wat mij betreft gaan we nog steeds de goede kant op!

• Stoney3K
Aantal overledenen is inmiddels ook weer in de single digits geraakt.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Uit de kiemsurveillance blijkt dat P1 (sorry, Gamma) weer wat gestegen is, van 2,39 naar 2,78%. Wel nog steeds lage aantallen qua waarneming. De rest van de varianten leiden een marginaal bestaan ruim onder de 1%.

Ik ben toch malle pietje niet!

• gekkie
The Legend schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:29:
Uit de kiemsurveillance blijkt dat P1 (sorry, Gamma) weer wat gestegen is, van 2,39 naar 2,78%. Wel nog steeds lage aantallen qua waarneming. De rest van de varianten leiden een marginaal bestaan ruim onder de 1%.
Was dat nou de samba of de curry variant ?
(en plak uw favoriete xkcd er maar weer in over deze nieuwe benamings"standaard")

• t_captain
Tijd voor een nieuwe kiemsurveillance.

Headlines:

* UK variant is veruit dominant en redelijk stabiel. Laatste 3 weken aandeel 97%, 96%, 96%.

* P1 variant: deze is al wat langer gevestigd in ons land. Een aantal weken op rij zat hij heel stabiel tussen 1.4 en 1.8%. De laatste twee weken begint hij te stijgen (2.4%, 2.6%). Dit lijkt het patroon van een variant die iets minder gevoelig is voor toenemende vaccinatiegraad en nu langzaam de bovenhand krijgt.

Aan de ene kant moet je hier supergoed voor opletten, want een vaccinresistente variant is de grootste bedreiging van de heropening.

Aan de andere kant: de toename is statistisch significant, maar gaat niet heel snel. En: de R-waarde van P1 is relatief weliswaar hoger dan van UK (dus verdringing), in absolute aantallen is P1 eigenlijk vlak. Hij lijkt dus tussen week 17 en 19 een R-waarde rond de 1 te hebben.

Deze staat bovenaan mijn watch list: daat de R-waarde van P1 onder of boven 1 bewegen? Ik vermoed eronder, omdat ook P1 wel in enige mate last moet hebben van de vaccins, maar alert blijven.

* B.1.617.2 (India): is inmiddels 5 weken op rij geobserveerd. Heeft in die tijd voet aan de grond gekregen, maar is nog kleinschalig. 0.4% na 5 weken is veel lager dan hoe de Engelse variant eind vorig jaar oprukte. Blijft op de watch list maar niet heel zorgwekkend.

* B.1.621 (Colombia): vergelijkbaar verhaal. Kleinschalig gevestigd. 0.25% na 6 weken observatie.

* SA variant: ging ik niet meer noemen want onder 1% teruggezakt.

* E484K mutatie: die komt op twee varianten voor. Beide zijn uitstervend.

Samenvattend:

* P1 is in enige mate zorgwekkend.
* B.1.617.2 en B.1.621 blijven in het vizier, maar baren mij niet direct zorgen.

Outlook:

De komende 1 a 2 weken komen de kiemsurveillances in het tijdvak van snel dalende besmettingen terecht (ze lopen een paar weken achter). Uit die getallen moet blijken of de groei van het aandeel P1 sneller of langzamer ontwikkelt dan de overall krimp van het aantal besmettingen.
Dit is bepalend voor het plan op op de 30e een flinke stap met versoepelingen te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 01-06-2021 21:51 ]

Verwijderd

Jorizzz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:24:
[...]

2320 is maar een klein beetje minder dan vorige week dinsdag (2462), maar dat was de dag na Hemelvaart en dus eigenlijk de 'maandag' van vorige week. Wat mij betreft gaan we nog steeds de goede kant op!
DAling is er wel ver uit.. Maar ondanks de grote versoepelingen (en niemand die zich nog echt aan maatregelen houdt) geen stijging.. Dat is al iets.. Ondertussen vaccineren we corona Nederland uit.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Ze gaan natuurlijk niet de regels voor iedereen anders maken, naar gelang je dichter bij de grens woont. DAT is pas onduidelijk ;)

Gewoon even volhouden. We gaan in de meeste landen hard omlaag met de cijfers, die paar weken kunnen er ook nog wel bij toch?
Dat begrijp ik prima, maar de impact van de regels is dus veel groter bij bepaalde mensen. Op het moment dat dan daar nog eens bovenop de willekeur komt met kleurcoderingen (je mag wel naar Somalie maar niet naar Duitsland) snap ik heel goed dat groepen mensen zich minder aan de regels houden.

Het is altijd makkelijk roepen dat iedereen zich maar aan de regels moet houden als de regels voor jou lage impact hebben. Stel dat jij een strandhuis hebt en ze verbieden je naar het strand te gaan zullen ook veel mensen daar moeite mee hebben terwijl de persoon woonachtig in Maastricht het een prima regel vind.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:16
Apart dat bij ons de B.1617.2 niet echt voet aan de grond krijgt, maar in de UK inmiddels 75% van alle nieuwe gevallen voor zijn rekening lijkt te nemen.
https://www.theguardian.c...ian-covid-variant-spreads
"UK facing ‘perilous moment’ as Indian Covid variant spreads
Uncertainty surrounds England’s 21 June lockdown lifting date with Delta variant now making up 75% of cases"

Als die variant inderdaad een hogere R heeft zou je verwachten dat we eenzelfde beeld zien in NL als in de UK. Niet zozeer veel hogere besmettingen per dag, maar op zijn minst een verschuiving in het soort besmettingen dat we wel zien?
t_captain schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:34:
Tijd voor een nieuwe kiemsurveillance.

Headlines:

* UK variant is veruit dominant en redelijk stabiel. Laatste 2 weken aandeel 97%, 96%, 96%.

* P1 variant: deze is al wat langer gevestigd in ons land. Een aantal weken op rij zat hij heel stabiel tussen 1.4 en 1.8%. De laatste twee weken begint hij te stijgen (2.4%, 2.6%). Dit lijkt het patroon van een variant die iets minder gevoelig is voor toenemende vaccinatiegraad en nu langzaam de bovenhand krijgt.

Aan de ene kant moet je hier supergoed voor opletten, want een vaccinresistente variant is de grootste bedreiging van de heropening.

Aan de andere kant: de toename is statistisch significant, maar gaat niet heel snel. En: de R-waarde van P1 is relatief weliswaar hoger dan van UK (dus verdringing), in absolute aantallen is P1 eigenlijk vlak. Hij lijkt dus tussen week 17 en 19 een R-waarde rond de 1 te hebben.

Deze staat bovenaan mijn watch list: daat de R-waarde van P1 onder of boven 1 bewegen? Ik vermoed eronder, omdat ook P1 wel in enige mate last moet hebben van de vaccins, maar alert blijven.

* B.1.617.2 (India): is inmiddels 5 weken op rij geobserveerd. Heeft in die tijd voet aan de grond gekregen, maar is nog kleinschalig. 0.4% na 5 weken is veel lager dan hoe de Engelse variant eind vorig jaar oprukte. Blijft op de watch list maar niet heel zorgwekkend.

* B.1.621 (Colombia): vergelijkbaar verhaal. Kleinschalig gevestigd. 0.25% na 6 weken observatie.

* SA variant: ging ik niet meer noemen want onder 1% teruggezakt.

* E484K mutatie: die komt op twee varianten voor. Beide zijn uitstervend.

Samenvattend:

* P1 is in enige mate zorgwekkend.
* B.1.617.2 en B.1.621 blijven in het vizier, maar baren mij niet direct zorgen.

Outlook:

De komende 1 a 2 weken komen de kiemsurveillances in het tijdvak van snel dalende besmettingen terecht (ze lopen een paar weken achter). Uit die getallen moet blijken of de groei van het aandeel P1 sneller of langzamer ontwikkelt dan de overall krimp van het aantal besmettingen.
Dit is bepalend voor het plan op op de 30e een flinke stap met versoepelingen te zetten.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

R.van.M schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Dat begrijp ik prima, maar de impact van de regels is dus veel groter bij bepaalde mensen. Op het moment dat dan daar nog eens bovenop de willekeur komt met kleurcoderingen (je mag wel naar Somalie maar niet naar Duitsland) snap ik heel goed dat groepen mensen zich minder aan de regels houden.

Het is altijd makkelijk roepen dat iedereen zich maar aan de regels moet houden als de regels voor jou lage impact hebben. Stel dat jij een strandhuis hebt en ze verbieden je naar het strand te gaan zullen ook veel mensen daar moeite mee hebben terwijl de persoon woonachtig in Maastricht het een prima regel vind.
Ik woon ook vlak bij de grens. En ik vind het ook onhandig dat ik niet makkelijk Duitsland in kan momenteel, maar het is nu even niet anders, dus ik pas me aan. En al helemaal voor 'een lang weekend', dat doe ik wel weer als het mag. Hoe zie jij het dan voor je? Er waren trouwens uitzonderingen voor grensverkeer/forenzen in de strenge regels die tot voor kort geldig waren voor Duitsland.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:44:
[...]

Ik woon ook vlak bij de grens. En ik vind het ook onhandig dat ik niet makkelijk Duitsland in kan momenteel, maar het is nu even niet anders, dus ik pas me aan. En al helemaal voor 'een lang weekend', dat doe ik wel weer als het mag. Hoe zie jij het dan voor je? Er waren trouwens uitzonderingen voor grensverkeer/forenzen in de strenge regels die tot voor kort geldig waren voor Duitsland.
Hoezo kun jij niet makkelijk duitsland in? Sinds zondag kun je weer ongetest naar duitsland?

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoewel ik snap dat iedereen gewend is aan de aanduiding met landen om die complexe nummers te kunnen onthouden (ik gebruikte de landen zelf ook) zou de WHO graag een andere naamgeving willen hanteren i.p.v. de veel gebruikte combinatie <VOI/VOC code> + <land> om varianten aan te duiden:

https://www.who.int/en/ac...king-SARS-CoV-2-variants/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:30
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:36:
[...]

DAling is er wel ver uit.. Maar ondanks de grote versoepelingen (en niemand die zich nog echt aan maatregelen houdt) geen stijging.. Dat is al iets.. Ondertussen vaccineren we corona Nederland uit.
Ik denk dat we deze week de cijfers in de gaten moeten houden. Wordt nu een beetje vertekend door het hemelvaartweekend. Daling lijkt wel minder hard te gaan inderdaad, maar dalen doen we nog steeds.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Alleen toen werd er weer een boel bij vrijdag geplust vanwege 'storingen'. Dus in welke mate dat nou door de hele week verspreidt was? Geen idee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
Jorizzz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat we deze week de cijfers in de gaten moeten houden. Wordt nu een beetje vertekend door het hemelvaartweekend. Daling lijkt wel minder hard te gaan inderdaad, maar dalen doen we nog steeds.
Beste is denk ik naar week gemiddelde te kijken en dan week met week te vergelijken.

De dag totalen zijn te grillig door allerlei redenen (storing, weekend, vrije dagen, etc.)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

NMH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet of het voor de meeste kinderen geldt, maar ik kan me voorstellen dat het voor verschillende "soorten" leerlingen heel verschillend uit kan pakken. Gedij je in een rustige omgeving, snap je de stof zonder uitgebreide instructie en heb je thuis een rustige werkplek met laptop en dergerlijke, dan kan ik me voorstellen dat thuisonderwijs heel positief uitpakt. Heb je daarentegen meer begeleiding nodig of de neiging om weg te dromen, dan zal klassikaal onderwijs beter uitpakken. (Ik zou in de eerste categorie vallen. :))
De plek waar ik het minst geleerd heb is bij mij toch echt school ;)
Misschien dat studenten ook de optie moeten hebben om thuis te studeren, net zoals hun ouders de optie hebben om thuis te werken?
Maar in ieder geval mooi dat er geen onderwijskundig bloedbad is aangericht. Wellicht kunnen we zelfs van de ervaringen leren om het onderwijs te verbeteren.
Sommige vertellingen daarvan waren wel erg overdreven. Het is niet dat er gestopt werd met lesgegeven. Ik vermoed dat veel mensen denken dat er maar één leervorm is terwijl dat toch echt een compleet spectrum is met meerdere dimensies.
Klopt, geven ze zelf ook aan:

[...]
Yep en ik ben eigenlijk best benieuwd naar zo'n soort onderzoek. Volgens mij is er nogal een groot verschil naar de waarde die men denkt te leveren en wat ze daadwerkelijk leveren. Maar goed, dat verdient een compleet eigen onderwerp en heeft weinig met dit topic te maken.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 09:46
Magicw00b schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Hoezo kun jij niet makkelijk duitsland in? Sinds zondag kun je weer ongetest naar duitsland?
Volgens mij altijd nog woon werk verkeer toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.