• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

hoevenpe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Heb er geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar het mooie weer wat we nu hebben kan wel eens de definitieve nekslag voor het virus zijn. Vrijwel iedereen lekker buiten, zonnetje, licht briesje.
Wist je dat Brazilië het grootste deel van het jaar redelijk veel zon heeft en een gemiddelde temperatuur van rondom de 20-25 graden (want dichter bij evenaar), en dat de mensen daar veel vaker buiten zijn, dan wel op plekken met goede doorluchting dan hier?

Maar ja, in Nederland kraaien we liever zonder enige onderbouwing victorie en spreken we al over het afbouwen van ziekenhuisafdelingen.

Ik zal het geloven als dit drie maanden lang zo goed gaat... :/

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:52

Dennis1812

Amateur prutser

Amphiebietje schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Wist je dat Brazilië het grootste deel van het jaar redelijk veel zon heeft en een gemiddelde temperatuur van rondom de 20-25 graden (want dichter bij evenaar), en dat de mensen daar veel vaker buiten zijn, dan wel op plekken met goede doorluchting dan hier?

Maar ja, in Nederland kraaien we liever zonder enige onderbouwing victorie en spreken we al over het afbouwen van ziekenhuisafdelingen.

Wil je de lege afdelingen laten staan?
Liever nu terugbouwen en even doorpakken om iets van de wachtlijsten weg te werken en desnoods in september de cohort weer terug te bouwen.
Maar als je nu de hele zomer meerdere afdelingen gewoon leeg laat staan krijg je ook gezeik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-12 19:09
[...]
Ik ben in elk topic hier voorzichtig en hou rekening met een lastige Q4, maar wat je hier zegt is wel een beetje hyperbool.

- Onderbouwing van de cijfers is bijzonder sterk. Als er geen mutant komt en als het vaccin lang aanslaat zal het inderdaad wel loslopen. Als er wel een mutant komt krijgen we een booster Pfizer (ze kunnen nu sneller een aangepaste versie uitrollen, ze hoeven namelijk niet meer alle trials over te doen) en dan zal het ook wel loslopen. => Het mRNA vaccin was er binnen een paar dagen na het sequencen van het virus, de vertraging zat hem in het selecteren van de juiste variant en de vele testen (terecht).
- Afbouwen van de afdelingen in de ziekenhuizen is compleet logisch als je de cijfers ziet. Openhouden om het personeel nog langer bezig te houden? 8)7

rest van de wereld is natuurlijk nog steeds behoorlijk fucked :X

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-05-2021 20:42 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
In Brazilië is men lang niet zover met vaccineren als bij ons, dat is echt onvergelijkbaar. De cijfers laten zien dat het virus snel terrein verliest, de zorg kan inderdaad afgeschaald/omgezet naar het wegwerken van reguliere achterstanden.

Begrijp ergens wel dat sommige mensen het bijna jammer vinden dat corona praktisch verleden tijd is, waar een jaar geleden 'Nederland nooit meer hetzelfde' zou worden vliegen deze zomer de zonvakanties de deur uit. Staan we alweer in de file, blijven we lekker met kiloknallers BBQ'en en feestjes vieren. De gretigheid waarmee in mijn regio de verbreding van de A27 ter discussie werd gesteld was nogal prematuur, Schiphol loopt over een paar jaar weer tegen haar grenzen aan, etc.

Het einde van de pandemie is ook het einde van deze progressieve droom, Nederland wordt weer als voor corona. We werken wat vaker thuis en bestellen wat meer online maar verder veranderd er weinig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Slasher schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Waar zie jij 2x Terneuzen staan dan?

[Afbeelding]
Aha, aangepast. Kijk maar eens op mijn plaatje, daar stond het nog.
Maar ik denk dat het intern nog niet is veranderd. Vriend van me vandaag. Kon op gegevn datum niet in Terneuzen. Volgende optie ; Portugaal, rotjeknor

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 30-05-2021 20:53 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
[...]

En dan na drie maanden met 100.000 mensen per dag naar de F1 in Zandvoort |:( 8)7

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
hoevenpe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:52:
[...]

In Brazilië is men lang niet zover met vaccineren als bij ons, dat is echt onvergelijkbaar. De cijfers laten zien dat het virus snel terrein verliest, de zorg kan inderdaad afgeschaald/omgezet naar het wegwerken van reguliere achterstanden.

Begrijp ergens wel dat sommige mensen het bijna jammer vinden dat corona praktisch verleden tijd is, waar een jaar geleden 'Nederland nooit meer hetzelfde' zou worden vliegen deze zomer de zonvakanties de deur uit. Staan we alweer in de file, blijven we lekker met kiloknallers BBQ'en en feestjes vieren. De gretigheid waarmee in mijn regio de verbreding van de A27 ter discussie werd gesteld was nogal prematuur, Schiphol loopt over een paar jaar weer tegen haar grenzen aan, etc.

Het einde van de pandemie is ook het einde van deze progressieve droom, Nederland wordt weer als voor corona. We werken wat vaker thuis en bestellen wat meer online maar verder veranderd er weinig.
Denk dat je gelijk hebt en eigenlijk ook wel wat ik had verwacht. Wel jammer overigens.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:09
Het is allemaal niet vrijblijvend.

Doorzetten met lockdown is wel extra veilig, maar de hoeveelheid economische schade is wel groot. Door het tijdelijke karakter is het nu nog flexibel en veert de economie op. Maar nog een tijdje langer en we raken echt sectoren kwijt.

Een lege covid-afdeling open houden, dat gaat weer ten koste van een schaarse pool aan manuren die we in inhaalzorg keihard nodig hebben.

Beter dan verwachte cijfers (zeg maar: hoger dan verwachte invloed van vaccinatie op de R-waarde) is een zegen, maar we hebben niet de luxe om deze naar hartelust te besteden. Smalle marges op verwachillende plekken.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Een positieve sneltest heeft een zekerheid van ergens tussen de 99,5 en 100%.

Dus als je 10.000 mensen test, en daar 100 mensen positief van testen, dan zijn die vrijwel zeker allemaal terecht.
Een belangrijke valkuil: de positief en negatief voorspellende waarde (PPV/NPV) zijn niet alleen afhankelijk van de test zelf (sensitiviteit/specificiteit) maar ook van de prevalentie in de onderzochte populatie (dus: de prevalentie van de ziekte, maar ook wie er binnen de bevolking daadwerkelijk wordt getest).

Het RIVM geeft voorbeelden:
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 20% (bijv. mensen met typische verschijnselen na blootstelling aan een bekend positief persoon) met een test met een sensitiviteit van 96% en een specificiteit van 98,5% (hoge prevalentie, goede test):
    De PPV = 94,1% en de NVP = 99%.
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 20% met een test met een sensitiviteit van 80% en een specificiteit van 90% (hoge prevalentie, matige test):
    De PPV = 66,7% en de NPV = 94,7%.
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 20% met een test met een sensitiviteit van 60% en een specificiteit van 70% (hoge prevalentie, geen goede test):
    De PPV = 33,3% en de NPV = 87,57%.
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 1% met een test met een sensitiviteit van 96% en een specificiteit van 98.5% (lage prevalentie, goede test):
    De PPV = 40% en de NPV = 100%.
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 1% met een test met een sensitiviteit van 80% en een specificiteit van 90% (lage prevalentie, matige test):
    De PPV = 7,5% en de NPV = 99,8%.
  • Bij een prevalentie in de te onderzoeken populatie van 1% met een test met een sensitiviteit van 60% en een specificiteit van 70% (lage prevalentie, geen goede test):
    De PPV = 2% en de NPV = 99,4%.
Kort door de bocht: je kunt een prachtige sensitieve en specifieke test hebben voor ebola, maar die test zomaar gebruiken in een willekeurig Nederlands klaslokaal levert waarschijnlijk alleen fout-positieve en terecht-negatieve testen op.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:47
t_captain schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:04:
Het is allemaal niet vrijblijvend.

Doorzetten met lockdown is wel extra veilig, maar de hoeveelheid economische schade is wel groot. Door het tijdelijke karakter is het nu nog flexibel en veert de economie op. Maar nog een tijdje langer en we raken echt sectoren kwijt.
Niet alleen economisch, maar maatschappelijk gezien gaat het dan ook voor onrust zorgen. Mensen die de maatregelen lakser opvatten en minder serieus nemen, en die steeds meer gaan botsen met de mensen die de maatregelen wél zo strikt mogelijk op willen vatten -- dat gaat botsen. En uiteindelijk zijn het de handhavers die daar op moeten ingrijpen en ook nog eens de geldende maatregelen moeten handhaven.

De naleving en het draagvlak erodeert gewoon langzaam weg, dus wil je dat niveau vol houden dan zul je steeds meer naar dwangmiddelen moeten grijpen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• t_captain
Dat effect van steeds grotere tegenstellingen (tussen groepen mensen onderling, en tussen groepen mensen den de regering) is inderdaad een grote zorg. Vooral het effect dat mensen zelf versoepelen en daarmee de ruimte in de R-waarde (tussen R en 1.0) opsouperen zonder dat er officiele versoepelingen zijn, is zorgwekkend. Want dat geeft een steeds grotere tegenstelling tussen aanhoudend strenge regels en mensen die hun eigen ding doen. Dat drukt de overheid in een patroon van steeds strengere handhaving en zo valt alles uiteen.

De regering zit tussen twee vuren. Ze had eigenlijk geen andere opties dan de risicoloze versoepelingen eerst te doen, met de belofte dat het de 1e fase van meer was, en om daarna redelijk vlot door te pakken met echte versoepelingen. Dat hebben de in Den Haag goed aangevoeld.

Het lijkt allemaal heel mooi te passen, het voor de zomer en iedereen blij met een mooie vibe in de lucht omdat er heel veel zaken openhaan. Maar die window of opportnity is opengegaan door die mevaller van het prikfront (de R-waarde gaat veel harder omlaag dan RIVM durfde te becijferen). Voor mijn gevoel zijn we wel langs de rand van de afgrond gegaan. Als de ontwikkeling in de R-waarde niet was meegevallen, dan hadden we een flink deel van de mensen niet aan boord kunnen houden qua naleving.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:54
hoevenpe schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Succes met het overtuigen van Xi Jingping...

Wij hebben echt niets te zeggen over China, die markten met levende dieren mogen van mij ook dicht maar daar gaan wij hier niet over.
Vooral wijzen. Daar lopen ze al voor, jaren met mondkapjes. In de westere kweekfarms braken ook zat ziekten uit.
Kan het niet helpen af te vragen of onze massale menselijke populatie wel "normaal" is.
De wereld van nu bestaat zo kort als een oogwenk in een jaar. Een bizar moment in de geschiedenis van leven op aarde. Maarja realiteitsbesef, ver te vinden in deze maatschappij. Ziekten als deze zijn zo normaal als maar kan in de natuur. Maar ook al zagen ze het voor hun ogen gebeuren en aankomen over de grens, alsnog waren onze "experts" verrast

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 31-05-2021 01:03 ]

• Mutatie
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mutatie op 30-05-2021 21:51 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Slasher schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Ja dat zag ik maar waar staat de verkeerde informatie dan? Ik haal mijn plaatje van de GGD site af.
Waarschijnlijk hadden ze het al gefixt toen jij keek.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26
roffeltjes schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Technische (laboratorium) kant is niet bijzonder relevant. Hier in de UK zaten ze op een geschatte operationele ratio van 2.3% voor PCR testen (gouden standaard)

https://assets.publishing...sitives_and_negatives.pdf
Dat is het wel degelijk, omdat dit iets zegt waar eventuele false positives vandaan komen. Daar het merendeel daarvan (zoals ook al bevestigd door het gelinkte artikel) om externe besmetting van het sample gaat, is ook het risico daarop lager bij lage prevalentie. Hoe dan ook is het sleutelwoord hier 'geschat'. Er wordt bij dat soort cijfers een forse hoeveelheid slagen om de arm gehouden.

Vooropgesteld dat het me volkomen duidelijk is welk punt je maakt, en dat dit een bekend probleem is met testen in het algemeen, is mijn punt vooral dat die waarde zeer waarschijnlijk hoger (als in: minder false positives) ligt dan die percentages. Uiteraard verplaatst het probleem zich bij andere waarden, het verdwijnt niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• roffeltjes
ijdod schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Vooropgesteld dat het me volkomen duidelijk is welk punt je maakt, en dat dit een bekend probleem is met testen in het algemeen, is mijn punt vooral dat die waarde zeer waarschijnlijk hoger (als in: minder false positives) ligt dan die percentages.
Dat is nog maar de vraag als je massaal gaat testen en waarbij je ondanks die massa wel je protocollen netjes moet afwerken. Je mag je ook rustig afvragen of al die aanbieders het allemaal zo netjes gaan doen *zie ook waar het eerder mis ging*. Combineer dat met het probleem dat je juist mensen gaat testen die geen symptomen hebben en dan zal de verhouding false positive versus true positive zeer zeker slecht zijn, ook al zal die in absolute zin laag zijn (1% is nog steeds geen wild getal).

• roffeltjes
t_captain schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:20:
Voor mijn gevoel zijn we wel langs de rand van de afgrond gegaan. Als de ontwikkeling in de R-waarde niet was meegevallen, dan hadden we een flink deel van de mensen niet aan boord kunnen houden qua naleving.
Ik denk wel dat dit deels samenhing met de vaccinaties van de kwetsbaren en de toch al eerder inklappenede sterftecijfers.

Zo mag mijn moeder van 88 sinds ze geprikt is weer elke week langskomen, toch anderhalf uur heen en anderhalf uur terug met het OV. Alternatief van nog langer de kleinkinderen niet zien kon gewoon niet, ze holde mentaal achteruit (gelukkig weer een beetje bijgetrokken). Maar we hebben wel gewacht op die prik.

Ik gok dat als het vaccineren niet zo goed had gelopen en we geen goede cijfers hadden gehad we toch meer naleving hadden gezien.

Het zal niet alles verklaren, maar de meeste mensen zijn best braaf als het moet.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:05
Dacht laat ik nog eens een overzichtje posten van de weekgemiddelden van de laatste tijd, was al weer even geleden dat ik het eens postte:

WeekDaggemiddeldGroeifactorDag gem. kliniekDag gem. IC
1676791.1024149
1782391.0726047
1866880.81* (lager door storing einde week)26046
1975841.13* (hoger door storing einde vorige week)23241
2055180.7319333
2140730.7414026
2230930.768918

De piek lag in week 17 (19 t/m 25 april), sindsdien is de daling ingezet. Getallen van de weken 18 en 19 geven een wat vertekend beeld, aangezien er eind week 18 gedurende 2 dagen storingen waren, waardoor de gerapporteerde besmettingen beduidend lager uitvielen. Deze zijn in de eerste dagen van week 19 gecorrigeerd en daar erbij geteld.
Middel je de aantallen van die 2 weken (tel je ze als één) heb je in die weken een groeifactor van ongeveer 0.87 en zo de groeifactor van week 20 op 0.77 uitkomen in plaats van 0.73.

Afgelopen week, week 22, dus wederom een week-op-week groeifactor van rond de 0.75, maar belangrijker een veel lagere kliniek en IC instroom.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mutatie schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:48:
Daar lopen ze al voor, jaren met mondkapjes.
Voor de luchtvervuiling, niet voor ziektes. Smog is een alledaags fenomeen in grote Chinese steden.
t_captain schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:20:
Dat drukt de overheid in een patroon van steeds strengere handhaving en zo valt alles uiteen.
Tot ook de handhavers het beu zijn. Je zag al dat op bepaalde momenten als het BLM protest op de Dam en het huwelijksfeest van Grapperhaus ook de boa's en politieagenten minder gingen schrijven. Wellicht n=1 observatie, maar ik merk nu ook wel dat politieagenten overtredingen van de coronaregels die voor hun neus plaatsvinden negeren.
De regering zit tussen twee vuren. Ze had eigenlijk geen andere opties dan de risicoloze versoepelingen eerst te doen, met de belofte dat het de 1e fase van meer was, en om daarna redelijk vlot door te pakken met echte versoepelingen. Dat hebben de in Den Haag goed aangevoeld.

Het lijkt allemaal heel mooi te passen, het voor de zomer en iedereen blij met een mooie vibe in de lucht omdat er heel veel zaken openhaan. Maar die window of opportnity is opengegaan door die mevaller van het prikfront (de R-waarde gaat veel harder omlaag dan RIVM durfde te becijferen). Voor mijn gevoel zijn we wel langs de rand van de afgrond gegaan. Als de ontwikkeling in de R-waarde niet was meegevallen, dan hadden we een flink deel van de mensen niet aan boord kunnen houden qua naleving.
Het kabinet had met die avondklok hun eigen glazen ingegooid, vanaf januari ging het draagvlak en de naleving scherp naar beneden in de peilingen. Dat was het breekpunt en forceerde ook het kabinet om te versoepelen. Wat dat betreft is een goede onafhankelijke analyse van wat die avondklok gebracht heeft wel een vereiste, was het al die ellende waard?

• Mutatie
CMD-Snake schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:31:
[...]

Voor de luchtvervuiling, niet voor ziektes. Smog is een alledaags fenomeen in grote Chinese steden.
Zucht :F

Sorry voor zo'n reactie hoor maar moedeloos word je er van. Hoe mensen zich zo voor de gek houden, menselijke psychologie, confirmation bias. We kunnen anders zoveel beter

[ Voor 27% gewijzigd door Mutatie op 31-05-2021 01:02 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Voor veel zal het toch echt al snel een brug te ver zijn. Ik zie het eigenlijk alleen voor grotere evenementen eventueel werken. Maar echt niet om het aantal bezoekers in een bioscoop of theater bijvoorbeeld significant te verhogen.

En het belangrijkste verschil met vorig jaar is inderdaad gewoon echt de vaccinaties. We komen nu zo ook uit de kritieke golf, echt dankzij de vaccinaties. Vorig jaar was het echt aanzienlijk rustiger in reisbewegingen en sociaal contact dan nu, om tot soortgelijke daling te komen. Met het in rap tempo doorzetten van vaccinaties, wordt dit er voor het najaar alleen maar gunstiger op.
Op zich, als het 48 uur is, dan rijdt je vrijdag vanuit je werk even langs een straat, en heb je het hele weekend zo ongeveer. Als de straat handig ligt (ik heb er eentje met letterlijk 2min om), dan is dat nog best snel gedaan.

Maar we zullen het moeten zien.

Danj je voor je vaccinuitleg!!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21
t_captain schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Zoals @Fly-guy schrijft, je krijgt de top-3 te zien Ik weet het algo niet wat deze 3 keuzes samenstelt.

Misschien is het simpel, max radius 60kmen dan de 3 snelste mogelijkheden, of misschien is het een meer complexe trade-off tussen afstand en wachttijd hoe de top-3 w.ordt samengesteld.

Telefonisch kun je ook de mogelijkheden doornemen met de telefonist. Mijn vrouw koos aan de telefoon voor Helmond waar ze redelijk snel terecht kon.
Online een afspraak gemaakt voor Naarden (37km verderop) voor half juni. Daarna gebeld, en de vriendelijke dame aan de telefoon wist een plek voor me te vinden voor afgelopen zaterdag, tien minuten fietsen. Ik denk dat er geen complex algoritme achter zit, maar dat de drie opties die je ziet voor jou 'gereserveerd' zijn tot je een keuze hebt gemaakt. Of hij kiest gewoon random binnen een straal van X km. Dat laatste lijkt me nog het meest aannemelijk.

• autje
Mutatie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:59:
[...]

Zucht :F

Sorry voor zo'n reactie hoor maar moedeloos word je er van. Hoe mensen zich zo voor de gek houden, menselijke psychologie, confirmation bias. We kunnen anders zoveel beter
Toch heeft hij v.w.b. China en mondkapjes gelijk. Japanners en mondkapjes, dat is een ander verhaal (en meer jouw verhaal).

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 21:10
42erik schreef op maandag 31 mei 2021 @ 01:36:
[...]

Op zich, als het 48 uur is, dan rijdt je vrijdag vanuit je werk even langs een straat, en heb je het hele weekend zo ongeveer. Als de straat handig ligt (ik heb er eentje met letterlijk 2min om), dan is dat nog best snel gedaan.

Maar we zullen het moeten zien.

Danj je voor je vaccinuitleg!!
Als jij een voor dagjes uit test locatie zo dicht bij hebt, dan is het natuurlijk nog te doen. Vanuit de provincie Groningen mag men naar Assen. Dan kan ik voor een dagje uit in Groningen met gezin eerst meer dan 2 uur in het OV heen en weer om te laten testen, om een volgende dag in Groningen stad een uitje te doen. Mensen uit bijvoorbeeld Delfzijl, zeker indien OV afhankelijk, kunnen er een compleet dagdeel aan kwijt zijn om te reizen + testen.

Zo is Groningen niet de enige provincie en al zeker niet enige gemeente zonder testlocatie.

Zelfs in de grote steden is het al snel nog redelijk onaantrekkelijk. Zo mag men vanuit Rotterdam centrum naar Ahoy om zich te laten testen. Toch ook al snel goed voor 40 - 60 minuten heen en weer van deur tot deur, afhankelijk van hoe de doorstroom op de test locatie zal zijn.

En ja, als je er dan vanuit kunt gaan dat met een klein aantal maanden dit concept hoogstwaarschijnlijk vervallen zal zijn, zullen veel mensen wel even wachten.

Ik zie het weinig succesvol worden. En gezien het voor uitbaters nu veelal kiezen is, open met meer, met testbewijs of open met minder zonder testbewijs... denk ik dat ook weinig uitbaters hun klanten erom zullen gaan vragen. De klant zal dan namelijk toch snel voor het gemak kiezen, en gaan naar iets waar geen bewijs bij noodzakelijk is.

• t_captain
Ik heb een keer meegedaan aan dat testen voor toegang. Hier in Eindhoven de testlocatie op 10 minuten auto / 15 minuten fiets. Ik vond het logistiek best goed geregeld.

Volgens mij hebben ze in het noorden wat te weinig testlocaties ingepland.

• giantgiantus
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:48:
Ik heb een keer meegedaan aan dat testen voor toegang. Hier in Eindhoven de testlocatie op 10 minuten auto / 15 minuten fiets. Ik vond het logistiek best goed geregeld.

Volgens mij hebben ze in het noorden wat te weinig testlocaties ingepland.
Waarvoor is het dan nodig? Je hoort nooit meer dat het voor terras ed nodig is.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kan werken voor uitjes met een vaste datum.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29
jadjong schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:17:
Het kan werken voor uitjes met een vaste datum.
als je een testcapaciteit hebt van 10miljoen per dag op vrijdag en zaterdag. met 340.000 per dag kunnen er maar weinig mensen dan weg. grote evenementen misschien.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:31:
[...]

Nope. :F

Het heeft het in de eerste plaats nog steeds met verspreiding van een virus te maken. Een kleine zoekactie naar de achtergrond had je heel wat verteld over hoe men tegen verantwoordelijkheid en ziek zijn kijkt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• t_captain
giantgiantus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Waarvoor is het dan nodig? Je hoort nooit meer dat het voor terras ed nodig is.
Nu verliest het grotendeels zijn nut, alleen kan het helpen om iets grotere (binnen) evenementen te doen zonder het verwachte aantal infecties te laten oplopen.

Indertijd waren er best een aantal leuke test evenementen.

• giantgiantus
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:30:
[...]

Nope. :F

Het heeft het in de eerste plaats nog steeds met verspreiding van een virus te maken. Een kleine zoekactie naar de achtergrond had je heel wat verteld over hoe men tegen verantwoordelijkheid en ziek zijn kijkt.
Ik ben we blij dat we in een land leven waar er niet zo tegen ziektes aan gekeken wordt. Je krijgt haast het gevoel dat mensen schuldig zijn aan verspreiding. Het is gewoon een ziekte die rond gaat.

• giantgiantus
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:31:
[...]

Nu verliest het grotendeels zijn nut, alleen kan het helpen om iets grotere (binnen) evenementen te doen zonder het verwachte aantal infecties te laten oplopen.

Indertijd waren er best een aantal leuke test evenementen.
Ja eens. Ik zie we een voordeel bij grote evenementen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

autje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:55:
[...]

Toch heeft hij v.w.b. China en mondkapjes gelijk. Japanners en mondkapjes, dat is een ander verhaal (en meer jouw verhaal).
Nee, geld ook voor Chinezen. Voor smog moet je masker ook aan andere eisen voldoen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

giantgiantus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:32:
[...]

Ik ben we blij dat we in een land leven waar er niet zo tegen ziektes aan gekeken wordt. Je krijgt haast het gevoel dat mensen schuldig zijn aan verspreiding. Het is gewoon een ziekte die rond gaat.
Ah… “gewoon”… zucht.

Het is eerder dat sociale verantwoordelijkheid in Azië veel groter is.

• giantgiantus
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Ah… “gewoon”… zucht.

Ja die gewoon sloeg niet op Corona. Beetje verwarrend. Sorry. De maatregelen met corona begrijp ik. Ik doel meer op het feit dat ik hoop dat als we Corona achter ons laten we niet allemaal van dit soort maatregelen als normaal gaan beschouwen. Ik ben wel blij dat je in Nederland in grote mate zelf kan bepalen hoe het leven in te richten.

• autje
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Nee, geld ook voor Chinezen. Voor smog moet je masker ook aan andere eisen voldoen.
Ik heb in de vier keer dat ik China ben geweest buiten Beijing nooit iemand met een mondkapje zien lopen. In Japan gebruiken ze het inderdaad om anderen te beschermen en anderen niet te besmetten. Met het gemiddelde gevoel voor hygiëne van Chinezen zit dat niet in de aard.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DaTimMan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:21:
[...]

als je een testcapaciteit hebt van 10miljoen per dag op vrijdag en zaterdag. met 340.000 per dag kunnen er maar weinig mensen dan weg. grote evenementen misschien.
Er gaan niet tien miljoen mensen per dag naar iets wat testen voor toegang vereist. Daarnaast zijn de lokaties die het wel vereisen nog enige tijd in capaciteit gehalveerd.
Feestcafe's meet Skihut-DJ Ruud en Masters of Hardcore in de Brabanthallen zit er deze zomer echt nog niet in. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door jadjong op 31-05-2021 08:51 ]

• Stoney3K
jadjong schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:50:
[...]Feestcafe's meet Skihut-DJ Ruud en Masters of Hardcore in de Brabanthallen zit er deze zomer echt nog niet in. ;)
Terwijl dat juist wel de doelgroep is voor het hele testen-voor-toegang gebeuren.

• CMD-Snake
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:30:
Ze gaan dan bijzonder om met hun verantwoordelijkheid. Mondkapje zogenaamd tegen de ziektes, maar het de normaalste zaak in de wereld in China om op straat te poepen of te plassen als je moet. Markten zoals waar die kop vleermuissoep vandaan kwam waar we al dit aan te danken hebben zijn ook normaal ondanks dat het onhygiënische broeinesten zijn. Sorry hoor, maar dat mondkapje kan die dingen niet compenseren. De standaard voor hygiëne in China ligt zeer laag en mondkapjes zijn er echt in de minderheid.
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:39:
Azië bediend zich meer van een schaamtecultuur. In China wordt je door de partij in het gareel gehouden, in Japan door de angst wat de persoon naast je wel niet van je denkt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

autje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Ik heb in de vier keer dat ik China ben geweest buiten Beijing nooit iemand met een mondkapje zien lopen. In Japan gebruiken ze het inderdaad om anderen te beschermen en anderen niet te besmetten. Met het gemiddelde gevoel voor hygiëne van Chinezen zit dat niet in de aard.
Je ziet het ook vaker in de winter, wanneer men weet of vermoed dat ze iets onder de leden hebben.

CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Ze gaan dan bijzonder om met hun verantwoordelijkheid. Mondkapje zogenaamd tegen de ziektes, maar het de normaalste zaak in de wereld in China om op straat te poepen of te plassen als je moet. Markten zoals waar die kop vleermuissoep vandaan kwam waar we al dit aan te danken hebben zijn ook normaal ondanks dat het onhygiënische broeinesten zijn.
Whataboutisme.
Sorry hoor, maar dat mondkapje kan die dingen niet compenseren.
Ik verwijs je naar ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België -..."
Azië bediend zich meer van een schaamtecultuur. In China wordt je door de partij in het gareel gehouden, in Japan door de angst wat de persoon naast je wel niet van je denkt.
Wauw... Zoveel fout met dit schrijfsel. }:|

Laat ik het kort houden en zeggen dat Azië zich niet bedient van een schaamte cultuur. Wel heeft schaamte een iets andere functie in die cultuur. De opmerking over Japan kan ik simpelweg niet eens plaatsen zonder de racisme kaart te trekken, dus ik onthou me van commentaar en ik hoop je het zeer ongelukkig geschreven hebt.

• Stoney3K
DevWouter schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Whataboutisme.

[...]

[...]

Wauw... Zoveel fout met dit schrijfsel. }:|
Pot, ketel. Er is hier geen sprake van whataboutisme want dat si alleen maar een verdediging "Maar hunnie doen het óók" om jezelf vrij te pleiten. Dat is iets anders wat hier aan de hand is, want het is nu alleen maar een constatering.

En geen onjuiste, want ik ben zelf ook in Beijng geweest, en gezien hoeveel Chinezen zich gewoon echt als varkens gedragen als ze de kans krijgen.

Als het anders is en je van mening bent dat het fout is, kom dan vooral met een bron en schreeuw niet alleen dat het niet zo is. Onderbouw het dan ook. Heeft niets met een 'racisme kaart' te maken, als je dat als argument gaat gebruiken dan zit je in het Sylvana Simons-hoekje: Schreeuwen en polariseren zonder zelf met iets van feiten te willen komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 31-05-2021 09:28 ]

• t_captain
Korte update van de prognose voor de IC.

Afgelopen week had ik vooraf 140 opnames verwacht. We zaten (voor de 3e keer op rij) iets lager. Er moeten nog wat late registraties komen; daar mee rekening houdens lijken uit te komen rond de 110. Het aantal opnames daalde week op week geen 30% maar dik 40%.

Voor de nieuwe week ziet het er ook goed uit. De positieve tests afgelopen week is de belangrijkste indicator en die staat op -25%. Kleine correctie omdat er ook nog iets meer is getest, kom ik op een schatting van -26% voor de besmettingen.

Dan het vaccinatie-effect. Door toenemende vaccinatiegraad onder de risicogroepen voor de IC, neemt de verhouding IC-opnames/besmettingen af. Vanwege inwerktijd, incubatietijd en tijd tussen incibatie en IC-opname moeten we kijken naar de prikken die vier weken voor de prognosedatum zijn gezet. Dat is de periode van 3 t/m 9 mei.Focus op de leeftijdsgroep 55-60 jaar, daarnaast het staartje van "medische incidatie hoog risico" en het eerste begin van "medische indicatie overig". Die prikken zijn net als de voorgaande 2 weken terecht gekomen bij groepen die op je vrij vaak op de IC ziet. Gelet op de resultaten van afgelopen weken schat ik dit effect in op 6 a 8 procentpunt. De volgende weken gaat het overigens verminderen omdat de prikken in toenemende mate bij jongere mensen terechtkomen die je minder vaal op de IC ziet.

Al met al schat ik voor deze week 75 tot 90 nieuwe IC-opnames. Dat is een bijstelling naar beneden ten opzichte van de 100 die ik eerder voorzag voor deze week.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 31-05-2021 09:44 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Pot, ketel. Er is hier geen sprake van whataboutisme want dat si alleen maar een verdediging "Maar hunnie doen het óók" om jezelf vrij te pleiten. Dat is iets anders wat hier aan de hand is, want het is nu alleen maar een constatering.
Het is whataboutisme om de reden die jij zelf aangeeft: De persoon betrekt er meer zaken bij en hoewel ik het niet ontken heeft dat geen relatie met de maskers (dat of hij kent een functie die ik niet ken :+).
En geen onjuiste, want ik ben zelf ook in Beijng geweest, en gezien hoeveel Chinezen zich gewoon echt als varkens gedragen als ze de kans krijgen.

Als het anders is en je van mening bent dat het fout is, kom dan vooral met een bron en schreeuw niet alleen dat het niet zo is. Onderbouw het dan ook.
Terecht kritiek. En misschien de volgende keer een "Goh, Wouter, heb je misschien een bron?" ipv een compleet volk als een diersoort weg te zetten. ;)
While masks were worn by the general public before this, it was not as widespread as the post suggests. Reuters Beijing Bureau Chief, Ryan Woo, has lived in China for 4 years. He said that while some people chose to wear masks before COVID-19, this was mostly during winter when colds were common or if pollution levels were high.
Heeft niets met een 'racisme kaart' te maken, als je dat als argument gaat gebruiken dan zit je in het Sylvana Simons-hoekje: Schreeuwen en polariseren zonder zelf met iets van feiten te willen komen.
Nogmaals, ik hoop dat die persoon het zeer ongelukkig geschreven hebt.
Ik zie ook niet waarom jij een associatie met een politici moet maken. ;w

• t_captain
De covid-bezetting in de ziekenhuizen blijft heel sterk dalen.

De IC zit inmiddels onder de 500, niveau ~20 oktober. De verpleegafdeling (waar patienten typisch iets eerder terechtkomen en in de meeste gevallen iets korter liggen, dus die iets voorloopt in de cijfers), zit onder de 900. Dat is het niveau van begin oktober.

Dat betekent dat we er nu beter voor staan dan tijdens de dips tussen de golven van oktober, december en maart. Bovendien is de outlook heel goed. Zelfs al zouden de IC-opnames stabiliseren rond de aantallen van afgelopen week, dan zal de bezetting geleidelijk afnemen richting de 250 over 2 a 3 weken. Stabiliseren de aantallen op het prognose-niveau van deze week, dan heb je het over 180 patienten over 3 a 4 weken. Er ontstaat ruim baan om nieuwe en uitgestelde operaties in te plannen. Ik ben hoopvol dat een belangrijk deel van de achterstand vlot kan worden aangepakt. Hopelijk is dat genoeg om de gezondheidsschade van het uitstel beperkt te houden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:01:
De covid-bezetting in de ziekenhuizen blijft heel sterk dalen.

De IC zit inmiddels onder de 500, niveau ~20 oktober. De verpleegafdeling (waar patienten typisch iets eerder terechtkomen en in de meeste gevallen iets korter liggen, dus die iets voorloopt in de cijfers), zit onder de 900. Dat is het niveau van begin oktober.

Dat betekent dat we er nu beter voor staan dan tijdens de dips tussen de golven van oktober, december en maart. Bovendien is de outlook heel goed. Zelfs al zouden de IC-opnames stabiliseren rond de aantallen van afgelopen week, dan zal de bezetting geleidelijk afnemen richting de 250 over 2 a 3 weken. Stabiliseren de aantallen op het prognose-niveau van deze week, dan heb je het over 180 patienten over 3 a 4 weken. Er ontstaat ruim baan om nieuwe en uitgestelde operaties in te plannen. Ik ben hoopvol dat een belangrijk deel van de achterstand vlot kan worden aangepakt. Hopelijk is dat genoeg om de gezondheidsschade van het uitstel beperkt te houden.
Met een slag om de arm wat betreft de Indiase variant (in combinatie met versoepelingen en eventuele bijbehorende overmoed), natuurlijk.

Die schijnt er nog behoorlijk in te kunnen hakken bij mensen met maar een enkele vaccinatie (en dat zijn er nog steeds aardig wat).

Het gaat nog even twee maandjes spannend worden (want eenmaal versoepeld zal niet echt terug te draaien zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 31-05-2021 10:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• CMD-Snake
Ik wijs je slechts op de contradictie, als die er al was gezien het weinige gebruik van mondkapjes in China.
Laat ik het kort houden en zeggen dat Azië zich niet bedient van een schaamte cultuur.
Cultureel antropologen categoriseren de meeste Aziatische culturen als schaamteculturen, (familie)eer, schaamte en angst voor ostracisme bewegen daar mensen om zich aan de culturele normen en waarden te houden. Westerse samenlevingen vallen in de schuldculturen. Hier is het gevoel van schuld de motivator, de vrees voor straf bijvoorbeeld in het hiernamaals (naar de hel gaan) of straf door wetshandhavers. Het komt voornamelijk neer op de manier waarop sociale orde behouden wordt en mensen hun conformiteit afgedwongen wordt.

In Japan weegt het simpelweg heel zwaar voor mensen wat anderen van je denken. Wat je ouders van je denken, wat je baas van je denkt, wat je collega's van je denken en zelfs wat die vreemdeling naast je in de metro van je denkt. De groep teleurstellen is 'not done' in Japan. Dat zorgt voor een uitermate ongezonde cultuur, waar mensen zelfmoord plegen omdat ze denken iemand tekort gedaan te hebben. (Zelfdoding is een serieus probleem in Japan.) De perceptie van eer en familie eer weegt zwaar en zelfmoord in Japan wordt als een manier gezien om eer te herwinnen.

In China is het idee schaamte vanuit het confucianisme als concept zeer geaccepteerd. Nog los van de dreiging die uitgaat van het staatsapparaat.

• Mutatie
autje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 06:55:
[...]

Oke, ja ik lees dat inderdaad ook. Maar ook over China, om anderen te beschermen tegen ziektekiemen, info van voor Covid19, voornamelijk sinds de SARS uitbraak.
Misschien zelf confirmation bias, al klinkt het fatsoenlijker en beleefder dan je smeer maar vrijuit in andersmans gezicht hijgen :+

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Ik wijs je slechts op de contradictie, als die er al was gezien het weinige gebruik van mondkapjes in China.
Gezien jouw reactie ga ik ervan uit dat allerlei randzaken er bij betrekken ook onwenselijk was. Dat in China mondkapjes niet altijd preventief wordt gebruikt is een standpunt die ik deel.

(En een contradictie sluit een of beide scenario's uit. Ik zou in jouw positie eerder aangeven dat mijjn stelling overdreven was of gebrek aan nuance had)
[...]

Cultureel antropologen categoriseren de meeste Aziatische culturen als schaamteculturen, (familie)eer, schaamte en angst voor ostracisme bewegen daar mensen om zich aan de culturele normen en waarden te houden. Westerse samenlevingen vallen in de schuldculturen. Hier is het gevoel van schuld de motivator, de vrees voor straf bijvoorbeeld in het hiernamaals (naar de hel gaan) of straf door wetshandhavers. Het komt voornamelijk neer op de manier waarop sociale orde behouden wordt en mensen hun conformiteit afgedwongen wordt.

In Japan weegt het simpelweg heel zwaar voor mensen wat anderen van je denken. Wat je ouders van je denken, wat je baas van je denkt, wat je collega's van je denken en zelfs wat die vreemdeling naast je in de metro van je denkt. De groep teleurstellen is 'not done' in Japan. Dat zorgt voor een uitermate ongezonde cultuur, waar mensen zelfmoord plegen omdat ze denken iemand tekort gedaan te hebben. (Zelfdoding is een serieus probleem in Japan.) De perceptie van eer en familie eer weegt zwaar en zelfmoord in Japan wordt als een manier gezien om eer te herwinnen.

In China is het idee schaamte vanuit het confucianisme als concept zeer geaccepteerd. Nog los van de dreiging die uitgaat van het staatsapparaat.
Oprecht, ik vind dit een superantwoord d:)b
Specifiek, duidelijk en genuanceerd.
Het was niet wat ik uit jouw eerder bericht haalde, maar ik ben altijd heel blij als ik er compleet naast zit. _/-\o_

• CMD-Snake
In het Parool vandaag: Overheid beschikt straks over al onze vaccinatiegegevens: is dat nodig?
Het is een groot verschil met het gele vaccinatieboekje dat je soms nodig hebt als je op een verre vakantie gaat. Bij een prik tegen bijvoorbeeld gele koorts of rabiës bij de GGD krijg je een stempel in je boekje - niemand van de overheid die er iets van weet.

Bij corona wordt er een soort U-bocht gemaakt. De GGD vaccineert, die gegevens belanden (met toestemming) in Cims, en worden vervolgens weer gebruikt voor de CoronaCheckapp, die je straks nodig kunt hebben om een evenement te bezoeken of om op vakantie te gaan.

Riekt dat niet naar iets te veel overheidstoezicht? Critici vinden van wel. Sowieso moet de overheid haar burgers uitdrukkelijk om toestemming vragen voor de nieuwe koppeling, stelt privacyhoogleraar Bart Jacobs. “Niemand heeft bij zijn of haar vaccinatie toestemming gegeven om die vaccinatiegegevens te gebruiken voor een coronapaspoort. Dus die vraag zal alsnog gesteld moeten worden.” Dat verdient volgens de hoogleraar niet de schoonheidsprijs. “Het is verwarrend en niet zoals het zou moeten. Je had dit beter op orde moeten hebben.”
Maar wat als ik wél gevaccineerd ben en de CoronaCheckapp wil, maar niet wil dat mijn gegevens in een overheidsdatabase staan?

Dat is allesbehalve duidelijk. Sowieso heeft Cims te maken met problemen: veel huisartsen en zorginstellingen lopen achter met het doorgeven van de vaccinaties. En dan zijn er dus ook nog de ‘weigeraars’, naar schatting gaat het om 5 tot 10 procent van de gevaccineerden. Het ministerie van Volksgezondheid meldt dat er voor hen nog gewerkt wordt aan het inrichten van een ‘uitzonderingspositie’.
Of dat betekent dat die oplossing er nog niet is op 1 juli, als de CoronaCheckapp en het daarin opgenomen coronapaspoort worden ingevoerd, is nog niet bekend. Maar het kan er dus voor zorgen dat mensen die hun vaccinatiegegevens niet willen delen met de overheid, op achterstand komen te staan.

• t_captain
anandus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:05:
[...]
Met een slag om de arm wat betreft de Indiase variant (in combinatie met versoepelingen en eventuele bijbehorende overmoed), natuurlijk.

Die schijnt er nog behoorlijk in te kunnen hakken bij mensen met maar een enkele vaccinatie (en dat zijn er nog steeds aardig wat).

Het gaat nog even twee maandjes spannend worden (want eenmaal versoepeld zal niet echt terug te draaien zijn).
Indiase variant: die heeft in een pessimistisch scenario pas significante invloed over 5 a 6 weken. Dan moet hij van <1% groeien naar >20 a 30% plus de vertraging tussen besmettingen en IC opnames.

Versoepelingen: dat kan de cijfers vanaf ongeveer 20 juni beinvloeden.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wat ik vooral mis is de "waarom" het digitaal via de app moet en waarom het centraal geregistreerd moet worden. Op de laatste kan ik nog een redelijk antwoord bedenken, maar die eerste niet.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ah, Privacy First (942 stemmen op hun Privacy First partij bij de verkiezingen) komt weer eens langs. Misschien moet iemand ze eerst eens checken op wat ze vorig jaar dachten.

https://www.privacyfirst....ersie-corona-noodwet.html
Bij de indiening van noodwetgeving dient allereerst sprake te zijn van een noodsituatie. Het Corona-virus lijkt inmiddels echter grotendeels uit de Nederlandse samenleving verdwenen. Er is in Nederland allang geen sprake meer van een (dreigende) noodsituatie qua zorgcapaciteit. Dus bestaat er geen enkele aanleiding voor het indienen (laat staan parlementair behandelen en goedkeuren) van de Corona-noodwet zoals die vandaag door het kabinet bij het parlement is ingediend. Naar verwachting zal deze situatie ook niet veranderen. Privacy First adviseert de Tweede Kamer daarom om deze noodwet te verwerpen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Stoney3K
IJzerlijm schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:33:
Ah, Privacy First (942 stemmen op hun Privacy First partij bij de verkiezingen) komt weer eens langs. Misschien moet iemand ze eerst eens checken op wat ze vorig jaar dachten.
[...]
Dit keer hebben ze alleen wél een punt, want die vaccinatiestatus wordt nu centraal geregistreerd en langdurig bewaard.

Want het gaat echt niet zo zijn dat die database eind volgend jaar gewiped wordt. Kei handig om die informatie te hebben.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Ze gaan dan bijzonder om met hun verantwoordelijkheid. Mondkapje zogenaamd tegen de ziektes, maar het de normaalste zaak in de wereld in China om op straat te poepen of te plassen als je moet. Markten zoals waar die kop vleermuissoep vandaan kwam waar we al dit aan te danken hebben zijn ook normaal ondanks dat het onhygiënische broeinesten zijn. Sorry hoor, maar dat mondkapje kan die dingen niet compenseren. De standaard voor hygiëne in China ligt zeer laag en mondkapjes zijn er echt in de minderheid.

[...]
Dat doet mij weer denken aan Chinezen die vanwege de Olympische Spelen niet meer op straat mochten spugen :p
Wie naar China gaat, kan er maar beter aan wennen. Chinezen spugen graag en veel. Vooral oudere mannen in het noorden van het land zien er geen graten in, maar ook vrouwen in Peking betrap je soms op een flinke rochel.

Overheidscampagnes en zelfs een sars-epidemie ten spijt, de Chinezen blijven spugen. Naar aanleiding van de Olympische Spelen, die deze zomer in Peking plaatsvinden, is de Chinese overheid een campagne begonnen om de bevolking betere manieren aan te leren. Overal op straat, maar ook op televisie, zie je affiches en spots die oproepen om niet langer in het openbaar te spugen. Sinds kort kan je er in Peking zelfs een boete voor krijgen. Maar zulke ingebakken gewoonten verander je niet in een handomdraai.
Ook niet bepaald hygiënisch denk ik dan.

March of the Eagles

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Dit keer hebben ze alleen wél een punt, want die vaccinatiestatus wordt nu centraal geregistreerd en langdurig bewaard.

Want het gaat echt niet zo zijn dat die database eind volgend jaar gewiped wordt. Kei handig om die informatie te hebben.
1. Dat artikel gaat over een wetsvoorstel van 13 juni 2020 (die al niet meer van toepassing is)
2. De rechten en plichten zijn gedocumenteerd: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/privacy

@IJzerlijm Ik snap jouw opmerking niet helemaal. Ik heb het idee dat ik een verwijzing mis.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
anandus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Gisteren was er een tweet van dr Ding die stelde dat de meesten die in de UK getroffen werden door de India variant niet gevaccineerd waren, jij stelt nu dat het om mensen met een enkele vaccinatie gaat?

Heb je daar meer info over?

De bewuste tweet:

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:30
Engeland heeft wel hard gevaccineerd maar zag vanochtend dat pas 37% volledig is gevaccineerd. En de varianten worden pas het beste nog tegengehouden bij 2 prikken. Waarschijnlijk een mede-oorzaak van de golf daar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

martwoutnl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:23:
Engeland heeft wel hard gevaccineerd maar zag vanochtend dat pas 37% volledig is gevaccineerd. En de varianten worden pas het beste nog tegengehouden bij 2 prikken. Waarschijnlijk een mede-oorzaak van de golf daar.
In de UK is het aantal cases nog relatief klein, dat ik niet weet in hoeverre we dat nu al een 'golf' moeten noemen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:38
martwoutnl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:23:
Engeland heeft wel hard gevaccineerd maar zag vanochtend dat pas 37% volledig is gevaccineerd. En de varianten worden pas het beste nog tegengehouden bij 2 prikken.
Ja, dat is dus het nadeel van het oprekken van de tijd tussen de twee prikken. Ze hebben daar vol ingezet op de eerste en zijn nu aan het inhalen voor de tweede.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 09:46
YakuzA schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:34:
[...]

In de UK is het aantal cases nog relatief klein, dat ik niet weet in hoeverre we dat nu al een 'golf' moeten noemen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
En ook is 'de vaccinatie' niet bedoeld om de 'golven' tegen te houden van de besmettingen. De huidige vaccinaties zijn bedoeld om de ziekenhuizen te ontlasten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• CMD-Snake
xzaz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:48:
En ook is 'de vaccinatie' niet bedoeld om de 'golven' tegen te houden van de besmettingen. De huidige vaccinaties zijn bedoeld om de ziekenhuizen te ontlasten.
Dat is natuurlijk een beetje hoe je het verkoopt. De zorg ontlasten en golven stoppen gaan best goed samen. Nu zou de motivatie zijn de prik te nemen voor de zorg en anderen te beschermen, maar grappig genoeg bij iets als de griepprik doe je het voor jezelf voornamelijk. Wederom is het maar hoe men het wil verkopen, want ook het coronavaccin kan je voor jezelf nemen.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:36:
[...]

De gegevens worden in principe twintig jaar bewaard, schrijft het RIVM.
Vaccinatiegegevens van miljoenen Nederlanders in database: is dat wel te vertrouwen?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26
Het valt me op dat de reisadviezen zo ondoorzichtig zijn. Ik zou iets verwachten als per land een kleur, en makkelijk beschikbaar de informatie 'u wilt naar ... ' en 'u komt uit ...' en wat dan de relevante maatregelen zijn (bovenop het advies van de kleurcode, en zelfs die is niet meer eenduidig) Zelfs voor de usual suspects binnen Europa is dat er niet makkelijk uit te halen, als je er niet expliciet op aan het zoeken bent.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 31-05-2021 12:54 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als er vandaag een laag aantal IC opnames gerapporteerd wordt (14 of lager geloof ik, maar pin me er niet op vast), dan duiken we qua landelijke IC-opnames vanuit 'zeer ernstig' naar 'ernstig'.

Mocht het vandaag niet lukken, dan vrij zeker morgen wel :)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
eamelink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:03:
Als er vandaag een laag aantal IC opnames gerapporteerd wordt (14 of lager geloof ik, maar pin me er niet op vast), dan duiken we qua landelijke IC-opnames vanuit 'zeer ernstig' naar 'ernstig'.

Mocht het vandaag niet lukken, dan vrij zeker morgen wel :)
De teller bij NICE staat momenteel op 12... Wel een lage uitstroom geloof ik, maar er wordt enkel naar de instroom gekeken toch?
Wel moet die instroom langer dan 2 weken zijn toch?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

crimby schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:12:
[...]

De teller bij NICE staat momenteel op 12... Wel een lage uitstroom geloof ik, maar er wordt enkel naar de instroom gekeken toch?
Als ik me niet vergis staan we voor de 14 dagen die gisteren eindigen op 305 opnames. Voor vandaag vallen er 40 af die maandag twee weken geleden opgenomen zijn, en als er dus maximaal 14 bijkomen, zitten we onder de 280, en dus gemiddeld onder de 20 :)

Als we het vandaag niet redden, dan morgen wel, want dinsdag twee weken geleden waren er 36 opnames :)

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 09:46
crimby schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Maandag heeft altijd lage uitstroom.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• t_captain
eamelink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Als ik me niet vergis staan we voor de 14 dagen die gisteren eindigen op 305 opnames. Voor vandaag vallen er 40 af die maandag twee weken geleden opgenomen zijn, en als er dus maximaal 14 bijkomen, zitten we onder de 280, en dus gemiddeld onder de 20 :)

Als we het vandaag niet redden, dan morgen wel, want dinsdag twee weken geleden waren er 36 opnames :)
Vandaag koersen we waarschijnlijk weer af op een IC instroom < 10, voor de 2e keer in 3 dagen tijd.

Dat niveau overstegen we ergens in medio september 2020 en sindsdien hebben de dagelijkse opnames altijd (veel) hoger gezeten.

Voor wat betreft de totale opnames:
* kliniek lijkt gemiddeld rond de 70 a 75 per dag te gaan zijn deze week
* IC pakweg 12 a 13 per dag

De meeste IC instroom is verplaatsing vanuit verpleegafdeling. De totale opnemes (incl IC) zitten dus een fractie boven de opnames in de kliniek. Verplaatsingen tellen niet mee vanwege dubbeltelling; die zijn aan de poort geteld. Laten we zeggen 75 a 80 per dag.

Dan kom ik op een totaal aantal ziekenhuisopnames van ~550 per week. De grens van risiconiveau "zeer ernstig" is 27 * 17.4 = 470. Nog iets te hoog, maar vlot dalend. Landelijk zouden we na volgende week kunnen zakken van "zeer ernstig" naar "ernstig".

(de andere variabele, aantal positieve tests per 100k per week, die zit reeds in "ernstig" en kan deze week naar "zorgelijk" zakken. de limieten van de twee varaibelen sluiten dus niet supergoed op elkaar aan).

• t_captain
Ik loop even door de regio's heen:

Noord Holland Noord, Groningen, Drenthe, Ijsselland, Gelderland NO, Gelderland Midden, Kennermerland en Hollands Midden zouden op dit moment worden ingedeeld in een lagere risicocategorie dan 4 ("zeer ernstig").

Zaanstreek-Waterland zou juist omhoog gaan van 3 naar 4.

We zouden van 2 naar 9 regio's gaan die niet meer de hoogste status 4 hebben maar 3 (of in een enkel geval 2).

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Nox

Noxiuz

t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:57:
Ik loop even door de regio's heen:

Noord Holland Noord, Groningen, Drenthe, Ijsselland, Gelderland NO, Gelderland Midden, Kennermerland en Hollands Midden zouden op dit moment worden ingedeeld in een lagere risicocategorie dan 4 ("zeer ernstig").

Zaanstreek-Waterland zou juist omhoog gaan van 3 naar 4.

We zouden van 2 naar 9 regio's gaan die niet meer de hoogste status 4 hebben maar 3 (of in een enkel geval 2).
Ik vond het al vreemd, NHN heeft al tijden goede cijfers lager dan de rest vh land samen met friesland en drenthe. Toch ging zaanstreek omlaag.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Geen daling overall, weekendeffect lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 31-05-2021 14:02 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gunner schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:01:
[Twitter]
Instroom kliniek en IC heel erg laag, mooie cijfers.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Nox

Nox

Noxiuz

[Twitter]

Mooie lage instroom, uitstroom komt later in de week wel weer denk :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter]

Lijkt me inderdaad een weekendeffect. Opnames zijn heel erg laag, volgens mij zijn ze sinds deze golf nog niet zo laag geweest :) Uitstroom is gewoon extreem laag.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:35

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• crimby
[Twitter]

Hele mooie cijfers!
Enorm lage instroom! Logisch ook een lage uitstroom. Dat worden mooie cijfers aankomende week.

• Señor Sjon
Op het dashboard komen we ook zo richting de signaalwaardes uit.

• t_captain
crimby schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Hele mooie cijfers!
Enorm lage instroom! Logisch ook een lage uitstroom. Dat worden mooie cijfers aankomende week.
De uitstroom is tijdvertraagd met de instroom. Bij een IC bezetting die de afgelopen 2 a 3 weken zo'n beetje tussen de 750 en 470 zat, zou ik een gemiddelde dagelijkse uitstroom tussen 35 en 40 verwachten. In het weekend ligt die echter veel lager. Uitstroom gebeurt vaak door overplaatsing van IC naar verpleegafdeling. Darover gaat de intensivist van dienst. Als de IC niet overvol ligt, ga je niet bij nacht en ontij mensen verplaatsen, dan gebeurt het vaak in de ochtendronde op weekdagen. Instroom op de IC heeft geen weekdageneffect, dat gaat min of meer cointinu door. Vandaag dat in het weekend de bezetting meestal wat oploopt, of in een dalende trend pas op de plaats maakt.

Belangrijkste is de instroom natuurlijk. De afgelopen 5 dagen 13, 15, 16, 7 en 12. Vandaag is er nog niemand ingeboekt, dat wijst erop dat we weer zeer laag gaan eindigen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:28
Nice! Da's toch 650 lager dan vorige week maandag. Het blijft de goede kant opgaan!

• crimby
t_captain schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:02:
[...]

De uitstroom is tijdvertraagd met de instroom. Bij een IC bezetting die de afgelopen 2 a 3 weken zo'n beetje tussen de 750 en 470 zat, zou ik een gemiddelde dagelijkse uitstroom tussen 35 en 40 verwachten. In het weekend ligt die echter veel lager. Uitstroom gebeurt vaak door overplaatsing van IC naar verpleegafdeling. Darover gaat de intensivist van dienst. Als de IC niet overvol ligt, ga je niet bij nacht en ontij mensen verplaatsen, dan gebeurt het vaak in de ochtendronde op weekdagen. Instroom op de IC heeft geen weekdageneffect, dat gaat min of meer cointinu door. Vandaag dat in het weekend de bezetting meestal wat oploopt, of in een dalende trend pas op de plaats maakt.

Belangrijkste is de instroom natuurlijk. De afgelopen 5 dagen 13, 15, 16, 7 en 12. Vandaag is er nog niemand ingeboekt, dat wijst erop dat we weer zeer laag gaan eindigen.
gelukkig zagen we die uitstroom van 30+ steeds vaker en dat mag wel even doorzetten. Morgen en anders woensdag zal die uitstroom wel weer zichtbaar worden.

Inderdaad vandaag nog 0 ingeboekt! Wel kreeg ik zelf even een halfuurtje een foutmelding bij Stichting NICE. Het zou dus ook een storing kunnen zijn.

• Agent47
  • Laatst online: 16-12 21:46

Agent47

I always close my contracts.

Net over de 2000 heen zo dan :o
Lijkt wel van het ene op andere moment weg te zijn ( wat niet is)
Lekker doorprikken maar :9

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Señor Sjon
Jorizzz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Nice! Da's toch 650 lager dan vorige week maandag. Het blijft de goede kant opgaan!
... en toen was het Pinksteren waarbij velen de teststraat hebben overgeslagen.

• Stoney3K
Dan nog verwacht ik voor deze week nog middenmoot 2500'ers. Laat de ziekenhuizen en de IC's er maar achteraan zakken.

Die nullijn voor augustus gaan we zo nog halen ook.

• Señor Sjon
Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:38:
Dan nog verwacht ik voor deze week nog middenmoot 2500'ers. Laat de ziekenhuizen en de IC's er maar achteraan zakken.

Die nullijn voor augustus gaan we zo nog halen ook.
Week-op-week is er 26% af. denk dat we misschien binnenkort wel onder de 2k komen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lekker hoor. Acht maanden geleden dat we - zonder code rood en gesloten teststraten - zo'n laag aantal hadden :)

• t_captain
Nieuwe datapunt past perfect in de trend van mijn model.

De prognose blijft: piekdagen deze week ~2600, volgende week ~1600, de week daarna ~1000. Eind juni ~200. In de loop van juli zakken naar basisniveau van ~50.

R-waarde laatste observatie: 0.84 op 20 mei (trendmatig 0.82 + 0.02 incidenteel).
R-waarde prognose vandaag: 0.76
R-waarde prognose 5 juni: 0.72
R-waarde prognose 30 juni: 0.58

Effecten van 2e fase versoepelingen zitten inmiddels grotendeels in de cijfers.

• Stoney3K
Een 50-100 besmettingen per week met de invloed van vaccinatie erbij lijkt me gewoon 'background radiation'. Ik denk ook niet dat je echt een permanente 0 gaat krijgen.

Voorlopig alle seinen dus nog op helder groen.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:04:
Een 50-100 besmettingen per week met de invloed van vaccinatie erbij lijkt me gewoon 'background radiation'. Ik denk ook niet dat je echt een permanente 0 gaat krijgen.

Als we op zo weinig besmettingen zitten dan is het ook zinloos om nog met niet-medische mondkapjes opgezadeld te zitten.

• Agent47
  • Laatst online: 16-12 21:46

Agent47

I always close my contracts.

Ik denk dat inderdaad per juli weer echt heel veel mag. Denk hierbij dat velen hun 2e prik hebben gehad dan. Gaat hard zo

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Nox

Nox

Noxiuz

Buiten dat gaat niemand bijvoorbeeld het mondkapjesplicht nog handhaven vermoed ik.

Gisteren was ik even in Bentelo een ijsje halen, daar werd er ook al niet meer aan gedaan. Hele ijwinkel en terras vol, niemand droeg mondkapjes incl. personeel. Heb de mijne ook maar weer af gedaan, ik draag hem voor een ander en als die er al zelf niet aan meedoen dan doe ik ook niet mee :+

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 21:55

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:19:
Buiten dat gaat niemand bijvoorbeeld het mondkapjesplicht nog handhaven vermoed ik.

Gisteren was ik even in Bentelo een ijsje halen, daar werd er ook al niet meer aan gedaan. Hele ijwinkel en terras vol, niemand droeg mondkapjes incl. personeel. Heb de mijne ook maar weer af gedaan, ik draag hem voor een ander en als die er al zelf niet aan meedoen dan doe ik ook niet mee :+
Op het terras was het ook al niet verplicht, alleen binnen. Net als die berichten 'het was druk in het park en niemand droeg een mondmasker'. Dat hoeft in Nederland ook niet, buiten.

Hier zijn mijn terras ervaringen anders. 3x nu, telkens personeel met mondkapjes.
Ik laat me verder niet leiden door de kudde, als het kapje op moet, dan moet het op, bijv. binnen in winkels, dus dan doen we dat gewoon. Wat een moeite zeg. Bovendien kan ik nog steeds besmet worden door een ander, dus geen dank voor het afdoen van je mondmasker.

[ Voor 12% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-05-2021 16:24 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ben benieuwd of we dan nog dagelijks de cijfers in het nieuws gaan melden. Op een bepaald moment heeft het geen enkele waarde meer, tot het onverhoopt weer gaat stijgen.

• Nox

Nox

Noxiuz

BeQuietAndDrive schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Op het terras was het ook al niet verplicht, alleen binnen.

Hier zijn mijn terras ervaringen anders. 3x nu, telkens personeel met mondkapjes.
Ik laat me verder niet leiden door de kudde, als het kapje op moet, dan moet het op, bijv. binnen in winkels, dus dan doen we dat gewoon. Wat een moeite zeg. Bovendien kan ik nog steeds besmet worden door een ander, dus geen dank voor het afdoen van je mondmasker.
Nee, maar volgens mij was de norm anderhalve meter afstand ook, die werd ook niet gehaald op het terras :+

Over de moeite ga ik geen discussie starten :P Maar enkel om aan te geven dat het draagvlak voor de maatregelen echt enorm aan het kelderen is en velen zich er al niet meer aan houden.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Nee, maar volgens mij was de norm anderhalve meter afstand ook, die werd ook niet gehaald op het terras :+

Over de moeite ga ik geen discussie starten :P Maar enkel om aan te geven dat het draagvlak voor de maatregelen echt enorm aan het kelderen is en velen zich er al niet meer aan houden.
Dat is ook slecht van die ondernemer ook man... sjeezus. Dan liep ik er direct al aan voorbij denk ik.

Andere extreme: Mijn ouders zijn vorige week nog 'weggestuurd' op een terras omdat ze met een kennis wat wilden drinken. Gingen met z'n 3-en aan een 8-persoons tafel zitten, zat 3m tussen. Mocht niet, want max 2 personen aan een tafel...

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-05-2021 16:26 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

BeQuietAndDrive schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:25:
[...]

Dat is ook slecht van die ondernemer ook man... sjeezus. Dan liep ik er direct al aan voorbij denk ik.
Nee man, die ijszaak tegenover de kerk had verdomd goed ijs :P
Andere extreme: Mijn ouders zijn vorige week nog 'weggestuurd' op een terras omdat ze met een kennis wat wilden drinken. Gingen met z'n 3-en aan een 8-persoons tafel zitten, zat 3m tussen. Mocht niet, want max 2 personen aan een tafel...
Ja, regels zijn regels, dan ook niet zeuren toch. Aan de ene kant verwachten dat regels streng opgevolgd worden maar als ze dan in het nadeel van jou of in dit geval een naaste zijn vinden dat ze te streng zijn? _/-\o_

Let op, hier volgt een mening; we hebben het er nu constant over testen voor toegang en dat soort dingen, vaccineren werkt, etc. etc. ruim een jaar lang constant aan de maatregelen gehouden, netjes een prik gescoord en er zelfs nog vrijwilligerswerk aan het doen om heel Nederland zo snel mogelijk die prik te laten halen, alles in het belang van de maatschappij en dan nu de grote bevreiding in zicht is... De reden dat we gevaccineerden of herstelden geen vrijbrief geven is omdat we samen uit, samen thuis doen en niet omdat we nou zo solidair willen zijn met de antivaxers maar meer omdat we van oud en zwak naar jong en gezond prikken. Als je dan aan de achterkant een beetje toegeeft vind ik het prima.

Dat masker draag je tegen verspreiding van het virus, niet voor het voorkomen. Ik ben dan jong en redelijk gezond en gevaccineerd, als de rest hem niet draagt om mij die nihile kans om het op te lopen kleiner maakt dan andersom niet. Samen uit, samen thuis maar dan andersom. :+

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:44:
[...]Ja die gewoon sloeg niet op Corona. Beetje verwarrend. Sorry. De maatregelen met corona begrijp ik. Ik doel meer op het feit dat ik hoop dat als we Corona achter ons laten we niet allemaal van dit soort maatregelen als normaal gaan beschouwen. Ik ben wel blij dat je in Nederland in grote mate zelf kan bepalen hoe het leven in te richten.
*knip* dat zegt ie niet, geen woorden in de mond leggen aub

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 31-05-2021 17:52 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CMD-Snake
Dat is hier nooit "gewoon" geweest het dragen van een mondkapje in het openbaar. Nu is het een kunstmatige norm vooral gemotiveerd door de kans of je 95 euro moet neertellen of niet, want zodra die dreiging er niet is vervalt iedereen in oud gedrag.

En wederom, China is niet zo'n mondkapjes land. Per saldo dragen weinig Chinezen er eentje en degene die het doen is de motivatie meer de luchtvervuiling dan ziektes.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 31-05-2021 17:53 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CMD-Snake schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:52:
[...]Dat is hier nooit "gewoon" geweest het dragen van een mondkapje in het openbaar. Nu is het een kunstmatige norm vooral gemotiveerd door de kans of je 95 euro moet neertellen of niet, want zodra die dreiging er niet is vervalt iedereen in oud gedrag.
Tja, we hadden van COVID-19 kunnen leren dat het nemen van simpele voorzorgsmaatregelen ook kan helpen tegen verspreiding van andere via de lucht overdraagbare virussen. Immers, de griepgolf is dit jaar grotendeels uitgebleven. Maar zoals al vaker is gebleken lijkt het er in dit geval weer op dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Tja, we hadden van COVID-19 kunnen leren dat het nemen van simpele voorzorgsmaatregelen ook kan helpen tegen verspreiding van andere via de lucht overdraagbare virussen. Immers, de griepgolf is dit jaar grotendeels uitgebleven. Maar zoals al vaker is gebleken lijkt het er in dit geval weer op dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst.
Wat stel je nu precies voor? Dat we 1,5m afstand en mondkapjes verplicht houden omdat het zorgt voor minder griepgevallen?
Pagina: 1 ... 29 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.