Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Bteq schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:20:
[...]

Thanks voor de tip! Neem ik allemaal mee haha. En handig om een afsluitdeksel of iets te doen? Zal morgen eens door de bouwmarkt sjokken.
Heb nu nog een punt waar de buis boven het maaiveld uitkomt. Dat is afgedekt met zo'n rode dop, maar de eerste was na iets meer als een jaar al helemaal verweerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Heb nu nog een punt waar de buis boven het maaiveld uitkomt. Dat is afgedekt met zo'n rode dop, maar de eerste was na iets meer als een jaar al helemaal verweerd.
Schroefdeksel nemen, iets duurder maar ideaal.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:18:
[...]

Beetje afhankelijke van wat er doorheen moet maar je kunt ipv een maal een 90 graden bocht beter 2x een 45 graden bocht nemen. Ik heb mijn mantelbuis (70mm doorsnee) ook gelegd met 90 graden bochten, toen de kabels er door moesten konden we die dus weer op gaan graven want we kwamen de eerste bocht niet door. -O-
Je moet alleen een bocht er op zetten als je er niets boven zet en dan neem je een mof/spie die je in een mof/manchet zet. Die verlijm je niet dus kan je hem weer eenvoudig los halen :+

Die zelfde tactiek zou ik ook toepassen bij 45 graden bochten

Nou maar hopen dat ze goudkleurige PVC bochten hebben om in @Bteq zijn stijl te blijven :+

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 25-03-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Source90 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zou toch wel beginnen met het vastleggen van de uitvoerder sanitair. Afhankelijk waar je woont.
Meeste in mijn regio met een goede reputatie zaten al dik een half jaar tot jaar van te voren volgeboekt.
Je zou alvast een opzet kunnen maken in een badkamerplanner (X2O heeft er bijvoorbeeld één), zodat je offertes kan opvragen wat betreft werkzaamheden/indeling.
Welk type kastje er hangt of welk merk douchescherm maakt geen drol uit tenslotte, die kan je altijd nog wijzigen. Maten zijn wel relevant.
Weet jij of die planner voor iedereen toegankelijk is? Ik kan 'm niet vinden.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:00
Toppe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Je moet alleen een bocht er op zetten als je er niets boven zet en dan neem je een mof/spie die je in een mof/manchet zet. Die verlijm je niet dus kan je hem weer eenvoudig los halen :+

Die zelfde tactiek zou ik ook toepassen bij 45 graden bochten

Nou maar hopen dat ze goudkleurige PVC bochten hebben om in @Bteq zijn stijl te blijven :+
Haha ik zeg niks. Ik moet nu wachten op de vochtmeting van de vloer, daarna tegels in april en in mei de keuken en lampen, de gordijnen etc. Tegen die tijd zal ik je laten zien hoeveel goud ik wel/niet heb in de accesoires haha. Blijf vooral foto's en tips spammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Haha ik zeg niks. Ik moet nu wachten op de vochtmeting van de vloer, daarna tegels in april en in mei de keuken en lampen, de gordijnen etc. Tegen die tijd zal ik je laten zien hoeveel goud ik wel/niet heb in de accesoires haha. Blijf vooral foto's en tips spammen.
Kwam nog een foto van je tegen :9
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EIhM5sTSTXfVxdpdNN0AoE0hoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvTQmKkPz66v2Tft5QkUj4JI.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen ochtend nog even de vloer op zolder leggen en 3 stroken op de eerste etage.

Maandag en dinsdag aan de slag met de serverkast *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Dronium schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:18:
[...]

[...]

Helemaal mee eens! In mijn vorige woning heeft het IKEA laminaat het ongeveer 15 jaar uitgehouden. Wel door een pro gelegd.
Ik heb ook nog nooit klachten ontvangen over laminaat wat ik heb gelegd, misschien is het gewoon vakmanschap 8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Lichtelijk offtopic; mogelijk heeft iemand hier ook zoiets aangeschaft.

Iemand ervaring met Wastoren? Of kent iemand een alternatief?
Die sokkels van een paar tientjes tot paar honderd euro van merk (Siemens/Bosch) heb ik niet zo'n vertrouwen in.

Helaas net iets te hoog en dit merk kent het woord maatwerk helaas niet. :|
Lade een 10cm of wat minder hoog is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
rattejong schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:15:
Hopelijk is er iemand met ervaring of kennis rondom witte uitbloei op metselwerk.
Weet je toevallig de leverancier van de bakstenen? Mijn moeder werkt in de fabriek van Van der Sanden (en die leveren toevallig ook in het project hier :P ) en sinds vorig jaar bakken ze hun stenen en behandelen die (als enige in NL zegt ze) gelijk na waardoor ze vuil en waterafstotend zijn op de "zichtzijdes". Hierdoor is met de eerste regen de meeste rommel van het leggen en voegen als het goed is vlug weg:

https://www.vandersanden....een-langdurig-mooie-gevel

Edit: had de foto's nog niet gezien, daar gaat bovenstaande info weinig mee helpen gok ik... Wel benieuwd hoe het opgelost gaat worden voor je.

[ Voor 9% gewijzigd door Takkeding op 25-03-2022 23:29 . Reden: Had nog niet het hele topic verder gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Source90 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:03:

Die sokkels van een paar tientjes tot paar honderd euro van merk (Siemens/Bosch) heb ik niet zo'n vertrouwen in.

Buren van mij hebben een ikea keukenplanner gebruikt en uiteindelijk zelf ergens een reep afgehaald of toegevoegd. Ik heb zelf kastenwanden op maat laten maken. Wel een stuk duurder dan Ikea maar ik had er dan ook geen werk aan en het past exact :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Buren van mij hebben een ikea keukenplanner gebruikt en uiteindelijk zelf ergens een reep afgehaald of toegevoegd. Ik hebbzelf kastenwanden op maat laten maken. Wel een stuk duurder dan Ikea maar ik had er dan ook geen werk aan en het past exact :9.
Ikea keukenkastje weegt echter niets en deze toren weegt 150KG :9 Zal ook wel wat doen tegen trillingen.
Heb het wel gevraagd bij de keukenafdeling; zij raden het af om een wasmachine op een bovenkastje (de enige die qua maat past) te zetten.
Qua standaard assortiment zijn het alleen maar kasten over de wasmachine heen, niet eronder:
https://www.ikea.com/nl/n...ekken-voor-wasgoed-48925/

Wil juist dat ding op hoogte hebben en een wasmand eronder |:(

Vanmiddag bij de Grando langs geweest, daar stond ook zo'n meubel. Blijkt ook Wastoren te zijn 8)7
Domineren deze "markt" ofzo..

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 26-03-2022 00:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium

Ik heb een metalen frame op maat laten maken via mijn zwager, wat door een vriend op zijn het werk is voorzien van een zwarte poedercoating. Multiplex plank er op en nog twee uittrekbare plankjes voor de wasmand(en). Kosten ongeveer € 125,- (maar het poedercoaten was gratis 8) )

Ik vind het een schreeuwend duur kastje. Zal best stevig zijn maar om dan te roepen dat het "De enige manier om wasmachine en droger 100% veilig te verhogen" is vind ik nogal hoog van de toren geblazen.
Bij gebruik van mijn frame kan ik tenminste nog zonder problemen bij de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Dronium schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Ik heb een metalen frame op maat laten maken via mijn zwager, wat door een vriend op zijn het werk is voorzien van een zwarte poedercoating. Multiplex plank er op en nog twee uittrekbare plankjes voor de wasmand(en). Kosten ongeveer € 125,- (maar het poedercoaten was gratis 8) )

Ik vind het een schreeuwend duur kastje. Zal best stevig zijn maar om dan te roepen dat het "De enige manier om wasmachine en droger 100% veilig te verhogen" is vind ik nogal hoog van de toren geblazen.
Bij gebruik van mijn frame kan ik tenminste nog zonder problemen bij de kraan.
Ik ben nu wel benieuwd of er nog een metalen frame gemaakt kan worden O-)
Zal uiteraard tegen normale tarief zijn. PB mag zeker :D

Was nu al aan het kijken naar een dikke houten plank, de Ikea UTRUSTA uittrekbare werkbladen en 6 van deze jongens:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gpr7G3YjOGqk/1200x854.jpg

Zouden voor zware machines zijn, belastbaar tot 300KG per stuk en trillingsdempend. :o
Dan moet een wasmachine er ook wel op kunnen :9

Maar kant en klaar frame heb ik wel oren naar.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 26-03-2022 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04
@Source90
Bauhaus zette op dit keukenkastje een wasmachine in hun reclame folder:

https://nl.bauhaus/onderk...o214-onderkast/p/27061237

[ Voor 6% gewijzigd door wortelsoft op 26-03-2022 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij hebben een metalen wasmachineverhoger met hoge lade en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ploon schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Dat is handig! Als ie dan toch nog bezig is kan hij het gelijk herstellen :+
Wij zijn toch maar voor renovlies gegaan. Blijft een beetje gok denk ik allemaal. Voordeel met renovlies vind ik dat 2x sauzen er vaak bij inbegrepen zit. Bij stuccen meest niet. Daarbij komt kijken dat ik een hekel heb aan verven.
Dat zei ik ook al, maar daar kon de stukadoor niet aan beginnen zei ie... En als ik het tarief heb gehoord ben ik blij dat ik voor renovlies ben gegaan. Eerlijk is eerlijk: er zijn wat afwerkpuntjes (m.n. op zolder) die met stuccen mooier weggewerkt zouden zijn. Maar ik vond het 't prijsverschil niet waard, ook achteraf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Ik heb alles laten stuken. Heb bij mijn buren renovlies gezien, maar was niet onder de indruk. Onder strijklicht zie je toch “banen”. Misschien is het slecht uitgevoerd maar ik ben blij dat ik gestuukt heb.

For the record : ik betaal 18 euro voor het stukwerk en 12 euro voor het sauswerk per meter. (Zonder btw 😛)

Ik weet dat dunpleister iets goedkoper is maar dat kon mijn aannemer niet (die het hele afbouw project doet )

De aannemer zijn mannen betaal ik 24 euro per uur.

[ Voor 20% gewijzigd door siemenz op 26-03-2022 07:31 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Ik zag zelfs in de showroom van de woninginrichter de banen renovlies. Ik moest er niet aan denken om dat thuis ook te zien, daar zou ik me aan blijven ergeren. We hebben dus alle muren laten stuken, al tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik zie hier de banen niet, zijn echt heel netjes weggewerkt. Wel zien we her en der nog wat oneffenheden in de muren die uiteindelijk toch naar voren komen, dat vind ik wel irritant. Maar wij betaalden 14 euro per m² voor renovlies, incl sausen (los van kleurtjes e.d. die eigen wens waren). Dat is echt wel een andere prijsklasse dan 25-30 euro per m² voor stucwerk dat vervolgens ook weer scheurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Verwijderd en @Kiwi70 dan is het slecht uitgevoerd :). Ze moeten naadloos plakken maar dat
kost extra tijd en vakmanschap natuurlijk.
Hier alles renovlies en geen banen zichtbaar. Bijna iedereen denkt dat het gestuukte wanden zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad, bij ons kan ik ook niet zien waar de naden zitten. Is heel strak bevestigd en daarna overheen gesausd. Als je niet weet dat het renovlies is, verwacht je dat het gestukt is, daarom zijn we ook heel blij met de renovlies.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Wij hebben via via iemand gevonden die bij ons komt schilderen en renovliezen. Is echt een pietje precies. Hij heeft aangeraden om vanwege de jonge kinderen op de kwetsbare plekken voor renovlies te gaan, bijvoorbeeld de uitwendige hoeken en rondom de trappen. Dus we zijn in zijn advies meegegaan. Hij gaat de hele woning eerst schuren en pleisteren (bijwerken van het standaard 'behangklare' stucwerk van de aannemer) om te zorgen dat de ondergrond goed is voor 7 euro/m2 en daarna renovlies voor 10 euro /m2. Op de slaapkamers boven doen we alleen het schuren en bijwerken om wat kosten te besparen. Schilderen doet ie voor 12 euro /m2. Alles bij elkaar veel geld, maar daarmee hebben we wel het idee dat we het echt strak gaan krijgen. En wat we vooral fijn vinden is dat we nu ook veel maatwerk kunnen laten doen, we kunnen gewoon overleggen en plannen aanpassen qua kleuren, welke plekken we wel en niet renovlies willen, of waar toch behang gaat komen etc. Als we voor een goedkopere dunpleister en verfspuiter waren gegaan willen ze gewoon alles in 1x het zelfde doen en alles wit. Dan kan je daarna alsnog gaan behangen en op kleur schilderen. Op de slaapkamers gaan we zelf over de geschuurde wanden heen schilderen om ook weer wat kosten te besparen, maar beneden willen we het gewoon echt goed hebben en gaat het natuurlijk ook sneller als je mensen inschakelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Marinos83 op 26-03-2022 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
Vergeet de reactie niet van de tweaker die het nu al een aantal jaren heeft. Daar hecht ik zelf meer aan dan iemand bij wie het net op de muur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:23
kw_nl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Oplevering bij ons is nog onbekend, ze beginnen eind april met de bouw. Schatting was ergens Q1 en Q2 2023 opleveren. De vloeren en muren hebben we alvast geregeld (één partij), badkamer komt volgende maand, sanitair en keuken worden door de bouwer gedaan. Dus we zijn straks nagenoeg klaar.

Heeft iemand een indicatie wat een badkamer plaatsen ongeveer kost? Ik weet dat het afhankelijk is van je wensen. Maar we hebben een badkamer van 12m2, geen bad, inloopdouche met glazenwand en een dubbele wastafel... Ik lees echt totaal verschillende bedragen. Is 5000 euro en redelijk budget voor het plaatsen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
Marinos83 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:48:
Hij heeft aangeraden om vanwege de jonge kinderen op de kwetsbare plekken voor renovlies te gaan, bijvoorbeeld de uitwendige hoeken en rondom de trappen.
Renovlies is wellicht wat minder kwetsbaar dan stucwerk. Maar als het onverhoopt toch beschadigt kun je stucwerk makkelijker zelf herstellen dan renovlies volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Vraagje mbt meterkast: ik denk dat het helemaal correct is, maar mss dat iemand met meer verstand ervan dan ik wilt meekijken.

Links krachtgroep fornuis (tbv 11kw) en ernaast krachtgroep WP. Daaronder PV groep. Rechts 10 reguliere groepen met 3x aardlek. Huisaansluitingen 3x25A

Mocht er nog iets niet kloppen kan ik het met vooropleiding binnenkort meenemenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbi-3GF7-d0lvN911MVp1oMNmHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seIccI9V03q7yTToH2JcKhiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf9XU0so8gspnh6fzKC0I7wpFJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VluKpwX8mmndcd8bwtxdH8X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Mvcb schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:31:
Vraagje mbt meterkast: ik denk dat het helemaal correct is, maar mss dat iemand met meer verstand ervan dan ik wilt meekijken.

Links krachtgroep fornuis (tbv 11kw) en ernaast krachtgroep WP. Daaronder PV groep. Rechts 10 reguliere groepen met 3x aardlek. Huisaansluitingen 3x25A

Mocht er nog iets niet kloppen kan ik het met vooropleiding binnenkort meenemen[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie topic-waarschuwing voor het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Kiwi70 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:56:
Ik zag zelfs in de showroom van de woninginrichter de banen renovlies. Ik moest er niet aan denken om dat thuis ook te zien, daar zou ik me aan blijven ergeren. We hebben dus alle muren laten stuken, al tijdens de bouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3IAUH5u5VxU1gCSuyc06LYOoDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwxWlDXXha0E9urPAXnR3Vzu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bij ons een reno muur met 1x grond en 2x sauzen als ik het goed heb.
Geen naad te zien.

Bij wit zie je, als je erg gaat zoeken, de naad lopen. Moet je wel met je neus erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik begin er nu wel achter te komen dat ik te weinig budget voor meerwerk in mijn hypotheek heb gereserveerd. Hoe gaan jullie daarmee om?
Hypotheek verhogen is vrij kostbaar, eigen geld gebruiken doe ik liever ook niet.

Achteraf had ik beter een hogere hypotheek kunnen nemen, en wat over blijft zou toch direct op de hypotheek afgelost worden. Maarja, niet goed genoeg bij stil gestaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Strider schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:14:
Ik begin er nu wel achter te komen dat ik te weinig budget voor meerwerk in mijn hypotheek heb gereserveerd. Hoe gaan jullie daarmee om?
Hypotheek verhogen is vrij kostbaar, eigen geld gebruiken doe ik liever ook niet.

Achteraf had ik beter een hogere hypotheek kunnen nemen, en wat over blijft zou toch direct op de hypotheek afgelost worden. Maarja, niet goed genoeg bij stil gestaan.
Onze hypotheekadviseur had het advies gegeven om de hypotheek op een hogere waarde in te schrijven dan we qua lening afnamen.

We hebben eigen geld gebruikt voor de woning (overwaarde vorige woning) maar de waarde van de hypotheek was wel alsof we de volledige woning + meerwerk uit de hypotheek konden betalen. De leningdelen bij elkaar zijn lager, maar we kunnen zonder notaris een verhoging doen bij de bank, als we dat zouden willen. Uiteindelijk niet nodig gehad, maar de optie blijft bestaan, erg fijn.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Hoezo niet eigen geld gebruiken? Zolang je wat reserve overhoudt is dat toch prima? Anders zal je bepaalde dingen moeten uitstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
kepler schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Hoezo niet eigen geld gebruiken? Zolang je wat reserve overhoudt is dat toch prima? Anders zal je bepaalde dingen moeten uitstellen
Omdat mijn geld dan vastzit in stenen :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Strider schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Of je hebt een hogere schuld bij een bank en betaald rente ;) met dito vaste hogere maandlasten.

Een gezonde balans en een lagere hypotheek zou mijn voorkeur hebben hoor. Zeg 30k op een rekening en alles daarboven kan prima in de hypotheek/stenen.

Je kan ook stellen dat je budget wellicht prima was maar je wensen en eisen te hoog zijn :p.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:13:
[...]
Mag ik vragen waar je die plaktegels boven de kookplaat hebt gekocht?
Zijn standaard metro tegels van de Gamma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Om ook even aan te haken op de hoogte van de hypotheek @Strider :

Wij hadden voor onszelf duidelijk gesteld dat we maximaal 30% van ons netto inkomen aan hypotheek willen betalen elke maand. HRA zien we als extraatje en we doen dus als of we niks terug krijgen. Wat we terug krijgen is mooi aanvulling voor de spaarrekening.

Ook heb ik mijn vorige woning in 2015 met zo’n 25% verlies verkocht. Kon dat prima hebben gelukkig omdat het een klein appartement van 125k was, maar zo’n verlies wil ik niet hebben op een woning van ruim een half miljoen.
Met de huidige hoge huizenprijzen kunnen we ook weer erg diep zakken tenslotte…

Wij hebben dus bewust de hypotheek niet te hoog ingezet en inmiddels zit er ook bijna 100k spaargeld in het huis.

Komende maand wordt een lucht/lucht warmtepomp aka airco geïnstalleerd en de tuin is dan hopelijk ook vrijwel klaar. Mooi moment voor een taxatie van het huis waarbij we hopelijk in een lagere risico klasse van de hypotheek komen en de rente weer 0.2% omlaag gaat.

Onder de streep heb ik graag zo laag mogelijke vaste maandlasten, een lage hypotheek en een buffer voor onvoorziene uitgaven op de spaarrekening . Dat geeft voor ons rust.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 26-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:07:
Onder de streep heb ik graag zo laag mogelijke vaste maandlasten, een lage hypotheek en een buffer voor onvoorziene uitgaven op de spaarrekening . Dat geeft voor ons rust.
Joh! ;)
Zo min mogelijk lasten, zo laag mogelijke hypotheek en geld op de bank. Ik denk niet dat je iemand kan vinden die dat niet wil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kijk even voor hoeveel je onderpand in de hypotheekakte staat. Meestal zit daar wel wat ruimte in. Ik heb bijgeleend zonder naar de notaris te hoeven. Alleen een taxateur van €400 voor de meerwerk specificatie was voldoende documentatie om het extra bouw depot te krijgen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Joh! ;)
Zo min mogelijk lasten, zo laag mogelijke hypotheek en geld op de bank. Ik denk niet dat je iemand kan vinden die dat niet wil ;)
Dat zou je denken idd, maar kreeg dus het idee dat anderen dat niet vinden en liever een hoge(re) hypotheek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Strider schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Dan moet je je eisen naar beneden stellen :D Het geld voor dat meerwerk moet ergens vandaan komen, of je spaargeld of je hypotheek verhogen.

En het zit niet perse 'vast' in stenen, alsof je alleen maar een paar bakstenen er mee koopt. Je koopt er ook extra woongenot mee voor de komende 10-20-30 jaar, waar je (als het goed is) elke dag weer van kan genieten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Blihi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:12:
[...]

Cat 6 is in een huis echt overdreven, Cat 5e is goed genoeg, maar de handleiding voor Dummies:

Trek kabels met een simpele nylon trekveer. Die dingen kosten niets en je trekt met de signaaldraad die nylon veer er in en dan met die veer de twee UTP kabels. Afhankelijk van hoe gemakkelijk die nylon veer er doorheen gaat, kun je wel inschatten of het gemakkelijk wordt om twee kabels te trekken.

Als je die veer er doorheen trekt met de signaaldraad, trek je ook een stuk nylonkoord mee (metselkoord of iets dergelijks). Mocht dan onverhoopt toch de verbinding tussen de UTP kabels en de trekveer stuk gaan, kun je met dat koord die veer er opnieuw doorheen halen (en ook weer een nieuw koordje natuurlijk). Als je UTP eenmaal zit kan het koord er uit.

Kabelglijmiddel is essentieel. Koop zo'n fles en laat iemand bij het invoeren van de kabels ze door een handdoek glijden met dit middel er op. Niet de eerste 20 cm, want dat geeft zo'n geklieder bij montage.

Rol de kabels uit voordat je ze trekt, dus trek ze niet uit doos. Die kabels zitten opgerold en dan gaan ze in de buis om elkaar heen draaien, dat is vervelend.

De kabels aan de veer maken doe je door 10 cm mantel te strippen en de losse aders 7 cm door het oog van de veer te steken. Dat kan met twee kabels tegelijk van twee kanten. Dan buig je ze om, draai je ze wat om elkaar heen en doe je een stukje elektratape of ductape om het bundeltje kabels net achter het oogje. Als je rustig, met twee personen werkt trek je die niet los.

Werk altijd met twee man/vrouw en zorg dat je met elkaar kunt praten (portofoon of telefoon op speaker). Ik vind het het gemakkelijkst om van beneden naar boven te trekken, dus je voert de kabels in de meterkast in en trekt ze naar het stopcontact toe. Zet nu heel rustig spanning op de veer en laat de persoon beneden de kabels er in duwen. Omdat daar glijmiddel aan zit krijg je vieze handen, dus handschoenen zijn aan te bevelen. De veer houdt er spanning op, maar echt trekken zul je, als het goed is, niet hoeven. Het kan wel als het nodig is.

Qua gereedschap heb je het volgende nodig:
- Nylon trekveer
- Netwerk installatie toolkit (deze heb ik) met een LSA tang, een tester en krimptang

Qua materiaal:
- Kabel. Koop goede koperen kabels met vaste kern, geen CCA of CPA. Dat is goedkoper omdat het eigenlijk aluminium is met een laagje koper er op. Ik heb twee dozen met ingebouwde haspel gebruikt, die hoef je niet eerst uit te rollen en kun je uit doos trekken bijvoorbeeld deze. Twee dozen betekent twee kabels tegelijk trekken.
- Patchkast voor in de meterkast. Ga geen plugjes op die kabels krimpen, maar schroef een patchpaneel tegen de muur van de meterkast en werk met patchkabels verder. Ik heb deze.
- Wanddozen. Deze zijn CAT6 en universeel. Passen op vrijwel elk merk inbouwmateriaal.
- Patchkabels om in de meterkast de verbindingen te maken tussen patchpaneel en switches (gebruik daar een mooie manages switch voor en eventueel ook eentje met PoE). Let ook op dat je geen CCA of CPA patchkabels koopt. Bij netwerkwinkel.com verkopen ze die niet, dus daar zit je altijd goed.

Oh, en die patchpanelen en inbouwelementen zet je vast met dat LSA tooltje. Werkt heel gemakkelijk. Je zet het adertje op het juiste gaatje en dan duw je het er in met dat tooltje, dat ook meteen het restantje afknipt. Voordat je alles dicht maakt, even testen met de tester, want het is een ellende om die wanddozen weer open te maken als je ze op elkaar geklikt hebt (been there).
Bij mij stond vandaag ook het loze leiding doortrekken / patchen op het programma. Het duurde met mijn broertje die er redelijk veel ervaring mee had toch wel een uurtje of 4 met z’n tweeen.

Uiteindelijk een mooi resultaat hoewel ik het nut van die patchkast van @Blihi zijn advies toch niet echt snap. Ik had toch gewoon connectoren op de cat6 kunnen knijpen?

Maar goed. Het resultaat is mooi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oslyaXrLo0PpxLvs81XOY7k1GpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEyDBsu0I22eD1S13jpTQfEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Kiwi70 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:56:
Dan is het slecht gedaan, vriend van mij heeft renovlies en daar zie je echt niks van. Je moet ht weten en er op 5 cm afstand naar zoeken om het randje van de renovlies te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 15:14

We hebben een maximale hypotheek en alles wat er boven komt wordt eigen geld en overwaarde. Gevolg is dat we in de laagste risicoklasse vallen en een belachelijk lage hypotheek hebben voor 20 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
MadDonkey schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:04:
[...]

In mijn huidige (toen ook nieuwbouw) woning heb ik gekozen voor renovlies. Het grote voordeel was dat je heel snel klaar bent. Een pro doet een woning in 1 a 2 dagen. Ik heb er 4 over gedaan. Maar kon daarna gelijk met verf aan de slag.

Nu, 5 jaar later, Begin ik verdeeld te raken. Her en der zie ik dat het toch een beetje los begint te laten, dit zijn hele kleine plekjes, maar toch. Daarnaast is reparatie nagenoeg onmogelijk. Dat laatste is iets wat mij nu richting dunpleister duwt.
Ik quote deze nog maar een keer irt stuc/vlies discussie. Er was ook nog een post met problemen met het veranderen van de muuraankleding als er eenmaal vlies op zit. En herstellen van schade, en oneffenheden.

Leuk dat het er (bijna) net zo goed uit kan zien als het er op zit (50/50 lijkt wel), maar neem de andere aspecten ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het gaat hier vaak om het huis, maar uiteindelijk speelt de tuin ook een grote rol in woongenot. Voor onze twee-onder-een-kap heb ik alleen mijn twijfels met betrekking tot vergunningsvrij bouwen.

Hieronder staat ons kavel en we hebben zelf de voorkeur om op het groene deel een overkapping te plaatsen. Bij voorkeur een kapschuur met zonnepanelen richting het zuiden (noord is boven). Echter vergunningsvrij bouwen tot de rand mag alleen wanneer er geen sprake is van “openbaar toegankelijk terrein”. In eerste instantie lijkt op de tekening echter te gaan om iets van struiken waardoor het weliswaar openbaar terrein is maar niet toegankelijk. Meestal laat de inrichting van het openbaar terrein even op zich wachten. Is het dan verstandig om daarop te wachten of is het beter om hier een vergunning voor aan te vragen? Ik heb hier geen ervaring mee, maar het dakkapel aan de voorkant is afgewezen door de welstand dus zijn vrij streng (dit was overigens geen wens van ons).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YsFpq72HDm5usifSKFFeoUjzyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ8nH4NwrP7exAwV9n973vlh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:46
Deveon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:39:
Het gaat hier vaak om het huis, maar uiteindelijk speelt de tuin ook een grote rol in woongenot. Voor onze twee-onder-een-kap heb ik alleen mijn twijfels met betrekking tot vergunningsvrij bouwen.

Hieronder staat ons kavel en we hebben zelf de voorkeur om op het groene deel een overkapping te plaatsen. Bij voorkeur een kapschuur met zonnepanelen richting het zuiden (noord is boven). Echter vergunningsvrij bouwen tot de rand mag alleen wanneer er geen sprake is van “openbaar toegankelijk terrein”. In eerste instantie lijkt op de tekening echter te gaan om iets van struiken waardoor het weliswaar openbaar terrein is maar niet toegankelijk. Meestal laat de inrichting van het openbaar terrein even op zich wachten. Is het dan verstandig om daarop te wachten of is het beter om hier een vergunning voor aan te vragen? Ik heb hier geen ervaring mee, maar het dakkapel aan de voorkant is afgewezen door de welstand dus zijn vrij streng (dit was overigens geen wens van ons).
[Afbeelding]
Ook als er struiken zijn is het openbaar toegankelijk. Bij mijn weten mag je gewoon tussen de struiken staan zolang je niet vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Deveon als je tot een bepaalde hoogte gaat en aantal vierkante meters en minimaal X meter uit je hoofd gebouw is het toch altijd vergunningsvrij?
4 meter uit je woning en dan maximaal 3 meter hoog en X percentage van je tuin vaak.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Bij mij stond ook het loze leiding doortrekken / patchen op het programma. Het duurde met mijn broertje die er redelijk veel ervaring mee had toch wel een uurtje of 4 met z’n tweeen.

Uiteindelijk een mooi resultaat hoewel ik het nut van die patchkast op jullie advies toch niet echt snap. Ik had toch gewoon connectoren op de cat6 kunnen knijpen?

[Afbeelding]
offtopic:
Ik ga aankomende week opbouwen, dit wil ik echt wel in een kast hebben :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHmRUHrPI5TXvEtTgyWDobzf4cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQgefqnYeCuO4s0DXZlvygtL.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hadden dus netjes alle buizen gelabeld. Ik blij, scheelde mij weer uitzoeken. Moesten keystones plaatsen en dus moest er een stuk buis af. Jullie raden het al, weg teksten -O- voor de oplettende kijker, zijn nog 2 buisjes waar tekst op staat: NETWERK…

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 26-03-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Toppe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:20:
[...]

offtopic:
Ik ga aankomende week opbouwen, dit wil ik echt wel in een kast hebben :+
[Afbeelding]

Ze hadden dus netjes alle buizen gelabeld. Ik blij, scheelde mij weer uitzoeken. Moesten keystones plaatsen en dus moest er een stuk buis af. Jullie raden het al, weg teksten -O- voor de oplettende kijker, zijn nog 2 buisjes waar tekst op staat: NETWERK…
Oeps :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54

Ik kom er ook achter dat de afwerking van het huis meer kost dan gedacht. En we moeten nog beginnen aan de tuin 8)7 . We hadden maar 15k bovenop het aankoop bedrag genomen voor meerwerk en afwerking (we waren duidelijk clueless). Daarnaast zijn we ook nog eens lastminute voor een grote uitbouw van 2,5m gegaan wat niet was meegenomen in het budget.
We hadden best wat overwaarde van de verkoop vorige woning maar ik was zo slim om bijna alles daarvan te gebruiken om de nieuwe hypotheek deels af lossen. Ik had beter een deel van de overwaarde op de rekening moeten laten staan want nu gaat al onze spaargeld eraan. Gelukkig hebben we nu redelijk lage maandlasten dus met met het sparen komt het hopelijk wel goed als alles een beetje af is. Voelt alleen niet goed om nu even zo'n lege spaarrekening te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

MemeMaster schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Ik kom er ook achter dat de afwerking van het huis meer kost dan gedacht. En we moeten nog beginnen aan de tuin 8)7 . We hadden maar 15k bovenop het aankoop bedrag genomen voor meerwerk en afwerking (we waren duidelijk clueless). Daarnaast zijn we ook nog eens lastminute voor een grote uitbouw van 2,5m gegaan wat niet was meegenomen in het budget.
We hadden best wat overwaarde van de verkoop vorige woning maar ik was zo slim om bijna alles daarvan te gebruiken om de nieuwe hypotheek deels af lossen. Ik had beter een deel van de overwaarde op de rekening moeten laten staan want nu gaat al onze spaargeld eraan. Gelukkig hebben we nu redelijk lage maandlasten dus met met het sparen komt het hopelijk wel goed als alles een beetje af is. Voelt alleen niet goed om nu even zo'n lege spaarrekening te hebben.
15k is idd wel erg krap. Dat kostte bij ons de halve keuken al.

Werd je woning al redelijk turnkey opgeleverd ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:03:
@Deveon als je tot een bepaalde hoogte gaat en aantal vierkante meters en minimaal X meter uit je hoofd gebouw is het toch altijd vergunningsvrij?
4 meter uit je woning en dan maximaal 3 meter hoog en X percentage van je tuin vaak.
Niet altijd, je moet ook een meter vanaf openbaar terrein blijven. De tuin is mij alleen net niet groot genoeg om die daar in te leveren. Er komt vanuit de bouw ook een hekwerk te staan die qua hoogte overeen zou komen met een kapschuur. Misschien tegen die tijd toch maar even bij de gemeente langs gaan om een vergunning ervoor in te dienen, als het vergunningsvrij is sturen ze mij vanzelf weg.

Waarschijnlijk moet ik er toch langs omdat de berging een puntdak heeft waar ik eigenlijk met een dakkapel een kantoortje wil realiseren, echter mag een bijgebouw officieel geen tweede etage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
siemenz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:32:
[...]

15k is idd wel erg krap. Dat kostte bij ons de halve keuken al.

Werd je woning al redelijk turnkey opgeleverd ofzo ?
Nee helemaal niet turnkey, alles moest nog worden gedaan. De uitbouw alleen al was 25k dus die 15k waren we zo overheen. Gewoon heel dom dus. Maar ik was van de gedachte 'hoe minder hypotheek des te beter', ook niet slim. Gelukkig weet ik nu beter.

Maar ik lees nu dat het makkelijk is om toch wat extra geld vanuit je hypotheek te krijgen dus misschien ga ik maandag maar even bellen met de hypotheekverstrekker. Voelt wel een beetje sneu om eerst grote delen af te lossen en dan weer te komen bedelen voor geld.

[ Voor 21% gewijzigd door MemeMaster op 26-03-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:39
Hier klopte uiteindelijk ook geen reet van het begrootte meerweerk. schatting:45k, uiteindelijk 78k...

oh well

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MemeMaster schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Nee helemaal niet turnkey, alles moest nog worden gedaan. De uitbouw alleen al was 25k dus die 15k waren we zo overheen. Gewoon heel dom dus. Maar ik was van de gedachte 'hoe minder hypotheek des te beter', ook niet slim. Gelukkig weet ik nu beter.
Nu heb je er weinig aan maar je kan 10 tot 20% boetevrij aflossen per jaar op de hypotheek. Wat dat betreft beter teveel dan te weinig en voor je LTV tarief kan je het meerwerk in eigen beheer spekken, al moet je dat bij passeren wel direct inleggen. Zo ging ons meerwerk uiteindelijk van 150k naar 100k om het rond te krijgen. Die 150k was ook wel erg ruim ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Als je afgelost hebt op je hypotheek, kan je dat geld zeer eenvoudig weer terug lenen van de hypotheekverstrekker. Vraag een hypotheekverhoging aan en ze zullen je vragen een taxatie voor het meerwerk op te sturen. Je krijgt dat geld dan weer terug in je bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Deveon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Nu heb je er weinig aan maar je kan 10 tot 20% boetevrij aflossen per jaar op de hypotheek.
Of 100% bij sommige verstrekkers, zoals Florius of Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
millerman_sf schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Ik mag inderdaad ook onbeperkt boetevrij extra aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20:33
millerman_sf schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Doordat de rente nu stijgt kun je bijna altijd 100% boetevrij aflossen. Als de huidige rente hoger is dan je eigen rente kan dat volgens mij altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

deejeebv schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Doordat de rente nu stijgt kun je bijna altijd 100% boetevrij aflossen. Als de huidige rente hoger is dan je eigen rente kan dat volgens mij altijd.
Jep. Die boete die je betaalt is het verschil in rente over de resterende looptijd. Als de rente van de hypotheek waar je naar oversluit hoger is, zou je dus geld terugkrijgen van de bank, maar zo werkt het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
JackBol schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Als je afgelost hebt op je hypotheek, kan je dat geld zeer eenvoudig weer terug lenen van de hypotheekverstrekker. Vraag een hypotheekverhoging aan en ze zullen je vragen een taxatie voor het meerwerk op te sturen. Je krijgt dat geld dan weer terug in je bouwdepot.
Taxatie meerwerk? Hoe werkt dat? Moet er officieel een taxatierapport komen (kost ook geld) of is de afrekening van de aannemer genoeg?

Maar los van het meerwerk, ik heb €150k extra afgelost en nu wil ik ongeveer maar 10k teruglenen voor de tuin dus dat geld gaat weer in de woning. Lijkt me dat ze daar niet moeilijk over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
MemeMaster schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Taxatie meerwerk? Hoe werkt dat? Moet er officieel een taxatierapport komen (kost ook geld) of is de afrekening van de aannemer genoeg?

Maar los van het meerwerk, ik heb vorig jaar €150k extra afgelost en nu wil ik ongeveer maar 10k teruglenen voor de tuin dus dat geld gaat weer in de woning. Lijkt me dat ze daar niet moeilijk over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Maar los van het meerwerk, ik heb €150k extra afgelost en nu wil ik ongeveer maar 10k teruglenen voor de tuin dus dat geld gaat weer in de woning. Lijkt me dat ze daar niet moeilijk over doen?
Die taxateur moet bevestigen dat het geld wat je erin steekt, ook zorgt voor de waardevermeerdering van het onderpand. Daar ga je niet onderuit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JackBol schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:34:
[...]

Die taxateur moet bevestigen dat het geld wat je erin steekt, ook zorgt voor de waardevermeerdering van het onderpand. Daar ga je niet onderuit komen.
Volgens mij is het voldoende als de waarde van de woning (inclusief verbouwing) hoger is dan het totale hypotheek bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

deejeebv schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Volgens mij is het voldoende als de waarde van de woning (inclusief verbouwing) hoger is dan het totale hypotheek bedrag.
En wie bepaalt die waarde van de woning inclusief verbouwing? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
[...]

In je definitieve hypotheekaanbod kan je terugzien wat zij als marktwaarde (taxatiebedrag) van de woning beschouwen. Aangezien je al veel hebt afgelost, is de marktwaarde waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan de hypotheek en is opnieuw verhogen zonder notaris en taxatie waarschijnlijk mogelijk? Misschien wel advieskosten? Dat zou ik even navragen.

[ Voor 1% gewijzigd door rubenos op 26-03-2022 21:55 . Reden: Wat stelligheid eruit gehaald 🙂 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
JackBol schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:42:
[...]

De bank, op basis van de v.o.n prijs + meegenomen meerwerk + x% (bij ons bank 4% geloof ik). Mijn net aangekochte woning heeft ook al een marktwaarde. Zover ik weet is daar geen taxatie meer voor nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door rubenos op 26-03-2022 22:06 . Reden: Vollediger gemaakt ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:36
Deveon schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
Je kunt het ook informeel aan de gemeente vragen. Bij veel gemeenten geven ze een (schriftelijke) bevestiging dat je vergunningvrij kunt bouwen. Soms brengen ze leges in rekening voor een schriftelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rubenos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:51:
[...]

De bank, op basis van de v.o.n prijs + meegenomen meerwerk + x% (bij ons bank 4% geloof ik). Mijn net aangekochte woning heeft ook al een marktwaarde. Zover ik weet is daar geen taxatie meer voor nodig.
Dit klopt voor nieuwbouw. Maar als je nu je hypotheek wilt verhogen gaat het over bestaande bouw en gaat je sommetje niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Behalve dat de bank altijd een marktwaarde aanhoudt om de Loan To Value (LTV) te bepalen. Bij nieuwbouw doorgaans simpelweg koopsom + meerwerk. Zolang die waarde genoeg is, is een nieuwe taxatie vaak niet nodig, maar het kan van de verstrekker afhangen of ze dat verlangen of niet. En het kan ook van de LTV afhangen, hoe lager, hoe groter de kans dat het niet nodig is.

En t.a.v. de stijgende rentes, het klopt dat je dan snel boetevrij mag aflossen. Alleen ze vergelijken jouw rente met die van je resterende rentevaste periode. Doorgaans naar beneden afgerond. Dus heb je bijvoorbeeld 20j vast gezet, vergelijken ze met de eerstvolgende lagere looptijd. Als je nog met je meerwerk bezig bent direct na oplevering, zal dat niet zo'n vaart lopen. Maar toch, het is niet zo eenvoudig als hier gesteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

Herkenbaar. Gelukkig hadden we het plaatje al wel gemaakt tijdens de bouw, maar we zijn ons alsnog de ***** geschrokken. En enorm gemazzeld met de stijgende huizenprijs in de tussentijd, waardoor we bepaalde keuzes niet hebben hoeven maken met het budget in het achterhoofd.

De buurman hier heeft nog een kale zandvlakte in de tuin. Hij heeft ook veel te krap gebudgetteerd en de tuin kan mogelijk pas over een jaar aangepakt worden - en dan waarschijnlijk zelfs maar de simpele variant van tegels + gras ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
siemenz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Bij mij stond vandaag ook het loze leiding doortrekken / patchen op het programma. Het duurde met mijn broertje die er redelijk veel ervaring mee had toch wel een uurtje of 4 met z’n tweeen.

Uiteindelijk een mooi resultaat hoewel ik het nut van die patchkast van @Blihi zijn advies toch niet echt snap. Ik had toch gewoon connectoren op de cat6 kunnen knijpen?

[Afbeelding]
Mooi hoor!

Je kunt inderdaad rechtstreeks stekkers knijpen op die kabels in de wand. Daar heb je speciale UTP plugjes voor, geschikt voor stugge kabel. Zolang je die kabels op 1 plek houdt, ze nooit wisselt, etc, is dat ook nog wel een oplossing. Maar de kans bestaat (a) dat ze voor wat minder goede verbindingen zorgen en (b) dat er aders afbreken bij het knijpen of later wisselen. Zo'n patchkastje is een veel nettere oplossing!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:48:
[...]
Herkenbaar. Gelukkig hadden we het plaatje al wel gemaakt tijdens de bouw, maar we zijn ons alsnog de ***** geschrokken. En enorm gemazzeld met de stijgende huizenprijs in de tussentijd, waardoor we bepaalde keuzes niet hebben hoeven maken met het budget in het achterhoofd.

De buurman hier heeft nog een kale zandvlakte in de tuin. Hij heeft ook veel te krap gebudgetteerd en de tuin kan mogelijk pas over een jaar aangepakt worden - en dan waarschijnlijk zelfs maar de simpele variant van tegels + gras ofzo.
De regel is dat je ongeveer 10-15% van de oorspronkelijke verkoopprijs neemt voor meerwerk. Wij hebben nu bij ons gekochte huis van 670k, 80k extra genomen, puur alleen voor binnenshuis. Dit is bij ons overwaarde, maar kan dus ook een hogere hypotheek zijn. Tuin betalen we zelf, uitbouw is niet nodig (177m2).

[ Voor 3% gewijzigd door Ferra op 27-03-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
-edit

[ Voor 112% gewijzigd door Ferra op 27-03-2022 08:41 . Reden: Dubbelop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ferra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:38:
[...]

De regel is dat je ongeveer 10-15% van de oorspronkelijke verkoopprijs neemt voor meerwerk. Wij hebben nu bij ons gekochte huis van 670k, 80k extra genomen, puur alleen voor binnenshuis. Dit is bij ons overwaarde, maar kan dus ook een hogere hypotheek zijn. Tuin betalen we zelf, uitbouw is niet nodig (177m2).
Die 'regel' kan er zijn, maar ging bij ons totaal niet op. Tov de oorspronkelijke verkooppprijs is er 40% bovenop gekomen. Als je uitbouwen e.d. bij de basisprijs telt, hebben we het alsnog over 20-25% aan meerwerk voor keuken, badkamer, tuin, afwerking etc. En dan hebben we een aantal dingen nog enigszins budgetvriendelijk laten doen, als we alles hadden gedaan conform totaalplaatje waren we nog tienduizenden euro's verder geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Pannencouque op 27-03-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ferra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Wij zaten meer richting de 40%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myraela
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-03-2023
Die percentages zeggen toch ook niet zoveel. Ik betaal in de randstad veel meer voor dezelfde vierkante meters, dus met dezelfde afwerking zal mijn percentage toch een stuk lager liggen dan iemand die in een voordeligere regio gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Wij zaten meer richting de 40%...
Dat is vrij heftig dan. Ik kan me voorstellen bij een lagere woningprijs dat het meerwerk qua aandeel % hoger kan uitvallen, maar 40%? Dat is op een woning van 400k -> 160k. Best aardige meerwerk-post.

Even grofweg rekenen:
Keuken: 25k
Muren stuccen + verven: 20k
Vloeren: 20k
Badkamer en wc's: 25k
Tuin: 25k

Gaat vrij snel naar een ton, dus hoger % bij een lagere woningprijs is te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Myraela schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:08:
Die percentages zeggen toch ook niet zoveel. Ik betaal in de randstad veel meer voor dezelfde vierkante meters, dus met dezelfde afwerking zal mijn percentage toch een stuk lager liggen dan iemand die in een voordeligere regio gaat wonen.
Eens. Daarentegen is arbeid in de randstad wel duurder dan in de provincie. Dus het trekt "iets" recht 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Ferra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Dat is vrij heftig dan. Ik kan me voorstellen bij een lagere woningprijs dat het meerwerk qua aandeel % hoger kan uitvallen, maar 40%? Dat is op een woning van 400k -> 160k. Best aardige meerwerk-post.

Even grofweg rekenen:

Gaat vrij snel naar een ton, dus hoger % bij een lagere woningprijs is te verklaren.
Inbouwkasten 10-15k
Gordijnen 8k
Verlichting 4K
Toch nog wat extra leidingen 2k
Laadpaal 2k
Internet / WiFi sjizzle. 1k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier zat ik al op net geen 110k (20%) met alleen al de extra ruwbouw opties:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Daar zit dus geen keuken vloeren, wanden of tuin, laadpalen en dergelijke bij.

Volgens mij is de gemiddelde regel 25% voor een normale nette afwerking. Daarboven is het luxer of echt grote uitbouwen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 27-03-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
siemenz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Inbouwkasten 10-15k
Gordijnen 8k
Verlichting 4K
Toch nog wat extra leidingen 2k
Laadpaal 2k
Internet / WiFi sjizzle. 1k
Al die zaken, los van leidingen en laadpaal moet je toch zelf financieren 😁?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:38:
Hier zat ik al op net geen 110k (20%) met alleen al de extra ruwbouw opties:
GeeMoney in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Daar zit dus geen keuken vloeren, wanden of tuin, laadpalen en dergelijke bij.

Volgens mij is de gemiddelde regel 25% voor een normale nette afwerking. Daarboven is het luxer of echt grote uitbouwen etc.
Oke, maar dit zijn wel echt grote extra opties aan ruwbouw. Dat is niet vanzelfsprekend bij gangbare projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JackBol schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Als al 150k is afgelost zal de waarde na verbouwing neem ik aan altijd hoger zijn dan de hypotheek en lijkt me een nieuwe taxatie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 20:52
Vrijdag even kijkje kunnen nemen in ons huis. Ook was foto's gemaakt. Zit ze zouist terug te kijken met onze optielijst en aangeleverde requirements.

In de keuken zitten (nu nog?) wateraansluitingen die ik niet helemaal herken.
Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDFcBF7ckSg4597EJVvNO0b1LtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf8qgawwFilNcwIQrQTOuMj2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de vaatwasser had ik een beluchterkraan verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrx5f4lQGAPYMw6hHvvrdsWfUkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NvlovJSKbdwxleDczqCrnQ1.jpg?f=user_large

Voor de waterleidingen voor de quooker had ik filterstopkraantjes verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSftOy3r9cj_wqDHGr34hPWHiT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BhOnUJZ9Bx1VIhyHr7S3e61c.jpg?f=user_large

Vraag:
Kwestie van erop schroeven, of vereist dit nog loodgieterswerk?

Wellicht gewoon de verkeerde terminologie gebruikt op de technische tekening?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJpfQLtxXOfXnx6vkAF09TGN0uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TexbCLiK56qCfVnF7uTEqPgm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Ferra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Even grofweg rekenen:

Ik vind dit ook een hoge percentage en forse bedragen. We hebben meerwerk dan ook erg budget vriendelijk gehouden omdat we een zo laag mogelijke hypotheek wilden.

Hoekwoning van 132m2 in Haarlemmermeer/ plaats grenzend aan Amsterdam
von €385

*Uitbouw + lichtstraat: 27k

*Keuken: 9k (alleen hier hadden we wat meer geld aan moeten besteden 8)7 )

*Alle muren laten renovliezen + verven: 4k

*Vloer: 7k marmerlook tegelvloer beneden + laminaat bovenverdieping)

*Badkamer: 4k (bad+andere vloertegels+ badmeubels vervangen)

*Tuin + schutting 10k ( ik weiger meer uit te geven dus dat wordt een simpel tuintje)

Dingen als inbouwkasten voor 10k en gordijnen voor 8K kan ik me sowieso niet voorstellen. Ik heb gewoon goede kwaliteit kant en klare gordijnen gehaald en bij de lokale Turkse kledingmaker op maat laten maken. Ik was voor de gordijen in totaal niet meer dan 300 euro kwijt voor het hele huis en het ziet er net zo goed uit als de dure op maakt gemaakte van de buren.

We hadden het allemaal dus best gered met eigen geld als we die uitbouw niet hadden genomen wat we in eerste instantie dus niet van plan waren toen we ons budget hadden gemaakt. Maar nu ik zie hoeveel ruimte zo'n uitbouw geeft vind ik het wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het zal ook heel erg verschillen wat er vanuit de bouw al inbegrepen zit en hoe hoog je eisen zijn.

In onze VON zat geen keuken en geen badkamer, dan gaat het al best hard.
In ons geval waren die twee al iets van 9% van de VON

Wij hebben geen uitbouw genomen, maar per verdieping zou dat ook 9% van de VON geweest zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door BiG-GuY op 27-03-2022 14:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:49:
Vrijdag even kijkje kunnen nemen in ons huis. Ook was foto's gemaakt. Zit ze zouist terug te kijken met onze optielijst en aangeleverde requirements.

In de keuken zitten (nu nog?) wateraansluitingen die ik niet helemaal herken.
Situatie
[Afbeelding]

Voor de vaatwasser had ik een beluchterkraan verwacht.
[Afbeelding]

Voor de waterleidingen voor de quooker had ik filterstopkraantjes verwacht.
[Afbeelding]

Vraag:
Kwestie van erop schroeven, of vereist dit nog loodgieterswerk?

Wellicht gewoon de verkeerde terminologie gebruikt op de technische tekening?
[Afbeelding]
Los van het type kraantje, heb daar zelf geen verstand van, is het een stuk netter opgeleverd i.t.t bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QJsQveZou0-hsiWmqFNJ-01wlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeaEGDsjuQj5eHdjHrzqV30Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb achteraf wel exact die jij post zelf geplaatst. Raar Y stuk eruit en een beluchtingkraan voor de vaatwasser en twee kleine kraantjes voor water en Quooker.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 27-03-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BiG-GuY schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:06:
Het zal ook heel erg verschillen wat er vanuit de bouw al inbegrepen zit en hoe hoog je eisen zijn.

In onze VON zat geen keuken en geen badkamer, dan gaat het al best hard.
In ons geval waren die twee al iets van 9% van de VON

Wij hebben geen uitbouw genomen, maar per verdieping zou dat ook 9% van de VON geweest zijn.
Zelfde hier, keuken was 26.500 en badkamer 17.500. Tezamen Exact 10% van de VON.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 19:33
MemeMaster schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Ik vind dit ook een hoge percentage en forse bedragen. We hebben meerwerk dan ook erg budget vriendelijk gehouden omdat we een zo laag mogelijke hypotheek wilden.

von €385

*Tuin + schutting 10k ( ik weiger meer uit te geven dus dat wordt een simpel tuintje)

Dingen als inbouwkasten voor 10k en gordijnen voor 8K kan ik me sowieso niet voorstellen. Ik heb gewoon goede kwaliteit kant en klare gordijnen gehaald en bij de lokale Turkse kledingmaker op maat laten maken. Ik was voor de gordijen in totaal niet meer dan 300 euro kwijt voor het hele huis en het ziet er net zo goed uit als de dure op maakt gemaakte van de buren.

We hadden het allemaal dus best gered met eigen geld als we die uitbouw niet hadden genomen wat we in eerste instantie dus niet van plan waren toen we ons budget hadden gemaakt. Maar nu ik zie hoeveel ruimte zo'n uitbouw geeft vind ik het wel waard.
Waar heb je precies spijt van mbt de keuken? Ik ben ook redelijk cheap gegaan met de keuken en begin nu te twijfelen en ik heb nog niet definitief besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:13:
[...]
Los van het type kraantje, heb daar zelf geen verstand van, is het een stuk netter opgeleverd i.t.t bij ons:
[Afbeelding]

Ik heb achteraf wel exact die jij post zelf geplaatst. Raar Y stuk eruit en een beluchtingkraan voor de vaatwasser en twee kleine kraantjes voor water en Quooker.
Het is toch even “netjes” opgeleverd. Alleen jij krijgt een eiland. Daarom zitten er sprieten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Maaark schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Waar heb je precies spijt van mbt de keuken? Ik ben ook redelijk cheap gegaan met de keuken en begin nu te twijfelen en ik heb nog niet definitief besteld :)
Ik heb alleen spijt van het budget apparatuur, toch its meer betalen voor iets betere merken denk ik. maar zelfs dan was ik misschien uitgekomen op 11k voor de keuken ipv 9k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
[

[ Voor 99% gewijzigd door MemeMaster op 27-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MemeMaster schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb alleen spijt van het budget apparatuur, toch its meer betalen voor iets betere merken denk ik. maar zelfs dan was ik misschien uitgekomen op 11k voor de keuken ipv 9k.
Duurder is niet altijd beter hé. Wat zou je extra willen? Zelf zou ik alleen voor een duurder product kiezen vanwege de styling of extra functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Het is toch even “netjes” opgeleverd. Alleen jij krijgt een eiland. Daarom zitten er sprieten
Alles zat bij mij onder de spatzel, tevens obsolete maat(14mm) voor warmwater gebruikt. Bij Warmteservice (toch niet de minste) vroegen ze nog of ik een kasten 70 woning heb gekocht :') . In mijn ogen is het wel wat matig uitgevoerd. Ondanks andere indeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 27-03-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Maaark schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Wij zijn niet all-out gegaan, maar ook niet in de besparingsmodus. Meest blij ben ik vooralsnog met het grootste deel van de apparatuur (alles Siemens). Oven(s) zijn heerlijk stil in tegenstelling tot wat we vroeger hadden, vaatwasser ook. Zit ook bijna 20 jaar verschil in leeftijd natuurlijk, maar toch.
Minpuntje: inhoud van de koelkast. Daar red je het met een gezin echt niet mee. Daar moet een flinke koel/vriescombi bij in de berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deveon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Duurder is niet altijd beter hé. Wat zou je extra willen? Zelf zou ik alleen voor een duurder product kiezen vanwege de styling of extra functionaliteit.
Ik had eerst een ATAG oven en nu een Miele oven en ik kan je wel vertellen dat soms duurder wel beter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Wij gingen van Pelgrim naar Siemens. Flink verschil ook.
Waarbij dit voor ons ook de studie is, of Siemens net zo lang meegaat. Pelgrim ging 15-18 jaar mee, wel met kwaliteitsverlies op het einde. De Siemens moet minimaal net zo lang meegaan. Anders koop ik een volgende keer weer iets minder duur spul en vervang ik de hele bende na 10-12 jaar, zodat alles weer fris is. Kost me onder de streep net zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deveon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Niet altijd, maar heel vaak is duurder wel beter :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MemeMaster schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:56:
[...]

von €385

Wij hebben zelf ook wel getwijfeld over de noodzaak van een uitbouw, maar het was voor ons een 'nice-to-have' waar je in elk geval geen verlies op maakt bij verkoop. Beetje mentaal boekhouden natuurlijk, maar soit.

Wij zijn bij onze tweekapper nu 7k kwijt voor de keuken; sommigen snappen ook niet dat wij een IKEA keuken in zo'n woning zetten maar je doet het toch voor jezelf en niet voor een ander. Aangezien zowel mijn vrouw als ik geen culinaire types zijn moet het gewoon netjes en functioneel zijn.

Gordijnen denken we erover om deze op Ilumio.nl te bestellen. Een stuk goedkoper dan iets als Veneta wat veel aangeprezen wordt op TV. Daarmee komen we rond de 1000 euro uit.

Verder 2,5k voor de schuttingen (12,5m) en 5k voor zonnepanelen. Offerte voor straatwerk moeten we nog krijgen. En het groen in de tuin doen we zelf :) Muren zijn al bijna sausklaar (iets waar de aannemer ook trots op is) dus dat is max. 1k voor verf+toebehoren (sikkens via online verfhandel).

Qua vloer zitten we op 2,5k voor laminaat op de begane grond en 1,5k voor de overige verdiepingen. Dat leggen we verder zelf.

De badkamer hebben we toch maar via de aannemer laten doen, helaas 3,5k voor wat toegevoegde zaken t.o.v. de standaardbadkamer, maar dat was in elk geval 1 ding wat er al in zou zitten en binnen de garantie zou vallen.

Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt natuurlijk :+
Pagina: 1 ... 100 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.