Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
IKEA keukens zijn qua kasten/bladen prima kwaliteit hoor, hebben we voor kastenwanden gebruikt in andere kamers dan de keuken. Bij de mandenmakers groep winkels heb je veel slechtere kwaliteit qua kasten en bladen en ben je vaak duurder uit.

Apparatuur hecht ik wel veel waarde aan en daar voldoen de IKEA apparaten gewoon niet met onze wensen. Heb ook goedkopere Siemens gehad, dat was ook niet fijn. Voor mij alleen nog Siemens StudioLine, erg tevreden mee, lijkt er wel op dat alle merken nu goedkopere en luxere modellen hebben, waar de goedkopere niks te maken hebben met het merk zelf, behalve het logo erop…

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:18:
Wij gingen van Pelgrim naar Siemens. Flink verschil ook.
Waarbij dit voor ons ook de studie is, of Siemens net zo lang meegaat. Pelgrim ging 15-18 jaar mee, wel met kwaliteitsverlies op het einde. De Siemens moet minimaal net zo lang meegaan. Anders koop ik een volgende keer weer iets minder duur spul en vervang ik de hele bende na 10-12 jaar, zodat alles weer fris is. Kost me onder de streep net zo veel.
Persoonlijk zou ik eerder dezelfde generatie met elkaar vergelijken. Pelgrim zal in 15 jaar ook verder ontwikkeld zijn. Al heb je de kans dat ze inmiddels wat minder ontwerpen om zo lang mogelijk mee te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:35
Het is helemaal waar @finsdefis wat je zegt. Een duur huis hoef je niet persé duur aan te kleden. Het gekke is dat je omgeving dat eigenlijk wel verwacht. Hoewel zowel mijn vrouw als ik daar relatief weinig gevoelig voor zijn, is er wel degelijk sprake van lifestyle inflation.

Ik was uiteindelijk 130k kwijt (op 600k aankoop), maar zat ook een zolderverbouwing inclusief extra badkamer in, 19 extra zonnepanelen, laadpaal, bank, kasten, tv... Punten die in de lijstjes vaak of niet worden meegenomen of in de aankoopprijs zitten verwerkt als deze via aannemer worden afgenomen. Ook de tuin zit erin. Ik heb bijna alles zelf ingekocht op internet en door ZZP-ers laten uitvoeren, zodat ik zelf declarabel kon blijven werken. In de weekenden zelf garage geïsoleerd en met oudste zoon de panelen op garagedak gelegd. Wel boel regelwerk voor mijn vrouw en mij.

Bizar bij deze bedragen, maar in ons blok weet ik zeker dat er slechts 1 van de 16 net zo in zat. De rest heeft zeker meer uitgegeven, vooral in het volledig ontzorgen. Heeft zeker voordelen, maar kost geld.

Overigens hebben wij juist een behoorlijk hogere hypotheek afgesloten dan noodzakelijk en dat gedeelte aflossingsvrij gehouden. Daarbij bleef de LTV (destijds) rond de 70%, verder wilden we niet gaan. Het voordeel is dat de 30k die we meer uitgaven, betekende dat er minder belegd kon worden en niet voor problemen zorgde. Beneden een bepaalde LTV is het m.i. (ook) belangrijk om gelden liquide te houden, waarbij beleggen in veel gevallen een logische optie is/wordt. Maar goed, dit alles is weliswaar rationeel, maar als je risico tolerantie lager ligt, snap ik dat je meer wilt aflossen. Wat volgens mij wel bij veel aflossen langzaam gaat opspelen is of je het geld niet meer aan het werk kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Hier VON 555k, meerwerk loopt nu al richting de 180k. Dat komt door een paar grote posten, zoals een volledig nieuwe stalen trap en een warmtepomp ipv stadsverwarming. Maar ook alle reguliere posten vallen hoog uit doordat we besloten hebben geen compromissen te sluiten. Omdat het kan door goede verkoop en wat andere wijzigingen in onze thuissituatie. Het kan en we worden er blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:49:
Vrijdag even kijkje kunnen nemen in ons huis. Ook was foto's gemaakt. Zit ze zouist terug te kijken met onze optielijst en aangeleverde requirements.

In de keuken zitten (nu nog?) wateraansluitingen die ik niet helemaal herken.
Situatie
[Afbeelding]

Voor de vaatwasser had ik een beluchterkraan verwacht.
[Afbeelding]

Voor de waterleidingen voor de quooker had ik filterstopkraantjes verwacht.
[Afbeelding]

Vraag:
Kwestie van erop schroeven, of vereist dit nog loodgieterswerk?

Wellicht gewoon de verkeerde terminologie gebruikt op de technische tekening?
[Afbeelding]
Die kraantjes draaien ze gewoon op die muurplaat. Of bedoel je dat niet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:10
Toppe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Die kraantjes draaien ze gewoon op die muurplaat. Of bedoel je dat niet?
Nou er lijken iets van witte kraantjes op te zitten?
Als ik naar de kraantjes kijk die ik gepost heb, lijkt het niet alsof je die over die witte aansluitingen heen kan draaien. Of is het zo simpel als die witten dingen eraf en de kraantjes die ik erbij heb gezet er op draaien?

Geen gedoe met speciale koppelingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:29
SquareOne schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Als ik naar de kraantjes kijk die ik gepost heb, lijkt het niet alsof je die over die witte aansluitingen heen kan draaien. Of is het zo simpel als die witten dingen eraf en de kraantjes die ik erbij heb gezet er op draaien?

Die kraantjes die je ziet zijn ontluchtings kraantjes (voor radiatoren) die moeten eruit gedraaid worden en dan de kranen erin die jij liet zien erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Wat @wortelsoft al zegt, die draai je er af om vervolgens gewoon 1/2” kraantjes er op te zetten.

Normaal gesproken gebruiken ze hiervoor een specie plug maar op deze manier kan je eenvoudig ontluchten, is ook wel weer wat voor te zeggen :)

Mocht je ooit zelf moeten gaan loodgieteren gebruik dan Loctite ipv teflon tape, werkt stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:20
Toppe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Wat @wortelsoft al zegt, die draai je er af om vervolgens gewoon 1/2” kraantjes er op te zetten.

Normaal gesproken gebruiken ze hiervoor een specie plug maar op deze manier kan je eenvoudig ontluchten, is ook wel weer wat voor te zeggen :)

Mocht je ooit zelf moeten gaan loodgieteren gebruik dan Loctite ipv teflon tape, werkt stuk prettiger.
Het enige is dat je die witte ontluchtingskraantjes (die inderdaad wel handig zijn voor het ontluchten en afpersen van de installatie) eigenlijk niet mag gebruiken in voor tapwater, omdat er geen kiwa keur op zit.. Althans, ik ben ze nog niet tegen gekomen. Dus eigenlijk mag dit helemaal niet zo. En overigens, kijkend naar die TO zou ik idd voor in ieder geval de vaatwasser een kraan verwachten, zoals je die postte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net bericht gehad van de keuken leverancier, hij wordt compleet geleverd! Echt een uitzondering in deze tijd als ik de verhalen moet geloven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:19:
Net bericht gehad van de keuken leverancier, hij wordt compleet geleverd! Echt een uitzondering in deze tijd als ik de verhalen moet geloven!
Wow, inderdaad! Wel prettig. Mijn nieuwe buren die inmiddels de sleutel hebben moeten het allemaal zonder kookplaat en/of oven doen.

* Stealth2000 krijgt donderdag de sleutel *O*

Gisteren wezen kijken voor een aantal meubels. Levertijden van inmiddels 16 tot 20 weken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Stealth2000 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:43:
[...]

Wow, inderdaad! Wel prettig. Mijn nieuwe buren die inmiddels de sleutel hebben moeten het allemaal zonder kookplaat en/of oven doen.

* Stealth2000 krijgt donderdag de sleutel *O*

Gisteren wezen kijken voor een aantal meubels. Levertijden van inmiddels 16 tot 20 weken :-(
Ligt een beetje aan type meubel zaak. De niet IKEA achtige (lees: zelf in elkaar zetten) hebben altijd al langere levertijd gehad.

Wij hadden mei 2021 besteld, uiteindelijk is het laatste in november gekomen… 20 weken is wel de norm geworden en was het toen ook al helaas, omdat ze allemaal built to order doen tegenwoordig. Voordeel is wel dat je vaak heel veel kleur en stof keuzes hebt. Wij zijn op alle stoelen/banken/relax stoelen voor Micro leder gegaan, zodat onze toekomstige katten geen schade kunnen aanrichten :+.

Heb bij meerdere zaken op de Utrechtste meubel boulevard gecheckt toen, we zijn voor De Bommel gegaan, omdat het een van de weinige is die ook hoge banken maakt, wij wilden comfort/functie over design, niet omgekeerd. Al vinden we wat we nu hebben ook mooi, is het zeker niet trendy.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:39
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:19:
Ik begrijp dit niet zo goed.. Onze keuken wordt ergens in juli geleverd en onze leverancier heeft letterlijk alles al in zijn magazijn staan voor ons. Zijn andere leveranciers zo laks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jessy100 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Ik begrijp dit niet zo goed.. Onze keuken wordt ergens in juli geleverd en onze leverancier heeft letterlijk alles al in zijn magazijn staan voor ons. Zijn andere leveranciers zo laks?
Dan heeft jou keuken leverancier een stuk eerder op bestellen geklikt dan gebruikelijk. Onze keuken komt via Brinks logistiek en ze zullen alle spullen daar rechtstreeks ontvangen, ruimte kost geld dus willen ze die keuken daar zo kort mogelijk laten staan.

Als ik in het keuken topic lees dan is het vaker incompleet dan compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik kreeg het afroep gesprek voor de keuken in september vorig jaar, om te zorgen dat ze alles op tijd binnen kregen. Na het oplever uitstel hebben ze nu tijd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:33:
Ik kreeg het afroep gesprek voor de keuken in september vorig jaar, om te zorgen dat ze alles op tijd binnen kregen. Na het oplever uitstel hebben ze nu tijd genoeg.
Dan heb je geluk gehad, het compleet leveren is namelijk op dit moment niet van zelf sprekend. Helemaal met het chip te kort en de situatie in Oekraïne die en grote leverancier is op het gebied van kabelbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Alles zat bij mij onder de spatzel, tevens obsolete maat(14mm) voor warmwater gebruikt. Bij Warmteservice (toch niet de minste) vroegen ze nog of ik een kasten 70 woning heb gekocht :') . In mijn ogen is het wel wat matig uitgevoerd. Ondanks andere indeling.
14mm is meer een maat voor flexibele verwarmingsbuizen, maar die hebben in de regel geen KIWA keur voor drinkwater.

Kan je aan de opdruk zien welk merk en type buis het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Ik heb er niet veel verstand van maar de onderstaande website is hier al vaker voorbij gekomen als "hulpstuk" om door een goede zonnepanelenboer je dak vol te laten leggen ipv hoe ze je soms afzetten in de bouw:

https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sommige mensen vroegen zich af waarom ik zo achterlijk veel UTP heb laten leggen. Ik heb ondertussen alles netjes aangesloten en dat is hier te zien: Toppe in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Is niet zo veel van te zeggen als je niet weet wat het vermogen voor de omvormer is, je mag er vanuit gaan dat je ook een nieuwe omvormer zult moeten aanschaffen. Maar 675 euro per paneel is hoe dan ook teveel geld en achteraf is bijna altijd goedkoper. Enige is dat je dan zelf wat moet regelen.

Ik krijg zelf 3 panelen op een plat dak, ik ga achteraf zelf nog andere panelen toevoegen. Wegens het platte dak helaas niet veel panelen mogelijk, maar het uiterlijk maakt niet zoveel uit omdat niemand ze zal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Zorg dat er een loze leiding waar 5 draden in passen beschikbaar is op zolder / plek waar omvormer moet komen te hangen. Dan kun je dit relatief eenvoudig achteraf laten plaatsen.

Hier in het project dachten veel mensen (waaronder ik) de bestaande leiding van de twee (schaam)panelen te kunnen hergebruiken en opnieuw te kunnen bekabelen. Helaas bleken het voorbedrade leidingen waar je achteraf niks meer mee kunt en er zaten maar 3 stroomkabels in inplaats van de benodigde 5.

Gelukkig had ik nog een loze leiding beschikbaar die we nu kunnen gebruiken, maar anders waren we redelijk de sjaak ;w

Ter referentie. Heb een offerte voor 17 panelen van 370wp met simpele 'string' omvormer liggen voor ca. 7500 incl. btw inclusief de installatie. De btw kun je nog terug vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 28-03-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Toppe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Oke goed om te horen dat het zo simpel is...
Eigenlijk wil ik dat de aannemer die gewoon er op zet omdat dit ook zo op de technische tekening van de keuken stond. Anders bestel ik het materiaal wel los en vraag ik of de keukenzaak het er op zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:31:
Sommige mensen vroegen zich af waarom ik zo achterlijk veel UTP heb laten leggen. Ik heb ondertussen alles netjes aangesloten en dat is hier te zien: Toppe in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Ziet er indrukwekkend uit maar ik snap nog steeds niet wat je moet met zo'n installatie. Het enige wat me iets zegt is apple tv en camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
SquareOne schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Zorg dat er een loze leiding waar 5 draden in passen beschikbaar is op zolder / plek waar omvormer moet komen te hangen. Dan kun je dit relatief eenvoudig achteraf laten plaatsen.

Hier in het project dachten veel mensen (waaronder ik) de bestaande leiding van de twee (schaam)panelen te kunnen hergebruiken en opnieuw te kunnen bekabelen. Helaas bleken het voorbedrade leidingen waar je achteraf niks meer mee kunt en er zaten maar 3 stroomkabels in inplaats van de benodigde 5.

Gelukkig had ik nog een loze leiding beschikbaar die we nu kunnen gebruiken, maar anders waren we redelijk de sjaak ;w

Ter referentie. Heb een offerte voor 17 panelen van 370wp met simpele 'string' omvormer liggen voor ca. 7500 incl. btw inclusief de installatie. De btw kun je nog terug vragen.
De sluitdatum voor elektra is al maanden geleden gepasseerd en kon alleen 19mm loze leidigen krijgen. Wel gelukkig 2 loze leidingen laten leggen op zelfde plek als omvormer. Hopelijk is dat voldoende.

Kan in totaal 19 panelen kwijt op dak, maar aangezien er nog 2 dakramen moeten komen waarschijnlijk max 17. Daarnaast hebben we ook nog een uitgebouwde garage gepland waar op 2.5 bij 3 meter geschikt oppervlak is in de volle zon (ZO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
SquareOne schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Hmm kak, ik heb daar geen loze leiding geplaatst… heb wel 2 stopcontacten in die ruimte op een aparte groep (wasmachine en droger), maar dat levert weer andere uitdagingen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:13:
[...]

14mm is meer een maat voor flexibele verwarmingsbuizen, maar die hebben in de regel geen KIWA keur voor drinkwater.

Kan je aan de opdruk zien welk merk en type buis het is?
Warm water is Henco Alupex buis 14 MM

Koud water in de kruipruimte is Henco Alupex buis 20 MM
In de vloer een perskoppeling gegoten.

Koud water boven de vloer is Henco Alupex buis 16 MM

Alles netjes opgemeten voor aftakking koud, koppelingen gekocht in 16mm en stukje zwemmen in ijswater in januari.. Kom ik daar 20mm tegen. 8)7

--

De warm water is in kruipruimte ook 16mm.

Nu bovengronds voor warm weer een verloop van 14>16 gemaakt. Buis Zat ingegoten in het cement dus buis vervangen was geen optie.

Ik kan de logica niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Zii4qf31GEphPf3mmizPMp8TjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzYZ8MvTywekCUxTjZz75ShT.jpg?f=fotoalbum_large

Vuilwater pomp met 15.000L/h er nu in gehad, gaat als een malle. :o Wat een water komt daaruit. (En zelf gemaakte filter ook al meerdere malen moeten verschonen).

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 28-03-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Warm water is Henco Alupex buis 14 MM

Koud water in de kruipruimte is Henco Alupex buis 20 MM
In de vloer een perskoppeling gegoten.

Koud water boven de vloer is Henco Alupex buis 16 MM

Alles netjes opgemeten voor aftakking koud, koppelingen gekocht in 16mm en stukje zwemmen in ijswater in januari.. Kom ik daar 20mm tegen. 8)7

--

De warm water is in kruipruimte ook 16mm.

Nu bovengronds voor warm weer een verloop van 14>16 gemaakt. Buis Zat ingegoten in het cement dus buis vervangen was geen optie.

Ik kan de logica niet vinden.

[Afbeelding]

Vuilwater pomp met 15.000L/h er nu in gehad, gaat als een malle. :o Wat een water komt daaruit. (En zelf gemaakte filter ook al meerdere malen moeten verschonen).
14mm is normaal gesproken vloerverwarmingsbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:02:
[...]

14mm is normaal gesproken vloerverwarmingsbuis.
My thoughts exactly.
Zal binnenkort wel even closeup maken, mogen de kenners kijken of er uit te halen is of het voor drinkwater is 🤡

Ik gok trouwens dat het wel goed zal zijn, neem aan dat ze niet zo'n blunder maken en alles er weer uit moet.. Maar je weet het nooit 8)7

Zie wel deze online:
https://www.vakhandeljans...it-rol-100-mtr-100-140210

14mm met KIWA en KOMO keurmerk.

Dan nog:
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/teepublic/image/private/s--TfKgldB---/c_crop,x_10,y_10/c_fit,w_992/c_crop,g_north_west,h_827,w_1127,x_-68,y_-348/l_misc:transparent_1260/fl_layer_apply,g_north_west,x_-134,y_-560/c_mfit,g_north_east,u_misc:tapestry-l-s-gradient/e_displace,fl_layer_apply,x_0,y_34/l_upload:v1507037315:production:blanks:uue6kkaylik55suzvwsb/fl_layer_apply,g_north_west,x_0,y_0/b_rgb:fffffe/c_limit,f_jpg,h_630,q_90,w_630/v1534178542/production/designs/3015553_0.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Source90 op 28-03-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:03:
[...]

My thoughts exactly.
Zal binnenkort wel even closeup maken, mogen de kenners kijken of er uit te halen is of het voor drinkwater is 🤡

Ik gok trouwens dat het wel goed zal zijn, neem aan dat ze niet zo'n blunder maken en alles er weer uit moet.. Maar je weet het nooit 8)7

Zie wel deze online:
https://www.vakhandeljans...it-rol-100-mtr-100-140210

14mm met KIWA en KOMO keurmerk.

Dan nog:
[Afbeelding]
14mm is een Duitse maat, Rehau is daar wel bekend met die maat. In Nederland zijn er ook relatief weinig pers koppelingen te vinden op die maat. Je hebt wel van die overgangs koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:53:
[...]

14mm is een Duitse maat, Rehau is daar wel bekend met die maat. In Nederland zijn er ook relatief weinig pers koppelingen te vinden op die maat. Je hebt wel van die overgangs koppelingen.
Is al klaar met verloop en al. :)
Doch blijf ik mij verbazen over het toepassen van een verloop naar 14mm voor de laatste meter buis.
Alsof ze een rest stukje hadden gevonden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:03:
Bij ons in de wijk een hoop klachten over lage waterdruk en dat zou komen door een te kleine diameter waterleiding. Binnen is vrijwel alles 16mm.

Vooral de mensen die fan zijn van een regendouche klagen. Mensen met een, achteraf aangelegde, 2de badkamer geven allemaal aan daar een veel betere waterdruk te ervaren en daar zijn overal minimaal 20 mm leidingen gebruikt.

Heb het zelf 1x gemeten en er komt netjes 9 l/min uit onze regendouche waar hij ook op gespecificeerd is. Dus we hebben precies wat we gekocht hebben. Ik gebruik de regendocuhe trouwens vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:21:
[...]

Bij ons in de wijk een hoop klachten over lage waterdruk en dat zou komen door een te kleine diameter waterleiding. Binnen is vrijwel alles 16mm.

Vooral de mensen die fan zijn van een regendouche klagen. Mensen met een, achteraf aangelegde, 2de badkamer geven allemaal aan daar een veel betere waterdruk te ervaren en daar zijn overal minimaal 20 mm leidingen gebruikt.

Heb het zelf 1x gemeten en er komt netjes 9 l/min uit onze regendouche waar hij ook op gespecificeerd is. Dus we hebben precies wat we gekocht hebben. Ik gebruik de regendocuhe trouwens vrijwel nooit.
Over waterdruk gesproken: iemand enig idee of je de spoeldruk van een Wisa reservoir kan aanpassen? Als ik hier doortrek dan komt het water er iets te enthousiast uit… :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Over waterdruk gesproken: iemand enig idee of je de spoeldruk van een Wisa reservoir kan aanpassen? Als ik hier doortrek dan komt het water er iets te enthousiast uit… :(
Ik weet wel dat je de hoeveelheid water aan kan passen (van 6L naar 9L, uit mijn hoofd), misschien kan dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
c-nan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:58:
@Source90 @kw_nl Thanks! Aannemers/vloerenlegger/stukadoors zullen dus niet raar gaan opkijken dat we nu al het een en ander met ze willen afspreken en inplannen?

Ik denk dat we inderdaad eerst moeten vastleggen hoe we de badkamer willen, welke spullen, welke maten etc.

Vloer zijn we eigenlijk al over uit, keramisch visgraat parket. Van het weekend eens zoeken naar vloerenboeren :)
Wij zijn ook naar keramisch parket aan het kijken, weet jij toevallig al beetje wat dat kost per m2 incl. leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Toevallig een randloze wc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Wij zijn ook naar keramisch parket aan het kijken, weet jij toevallig al beetje wat dat kost per m2 incl. leggen?
Reken voor het gemak met zo'n 100 euro p/m2.
Visgraat gaat eerder naar de 125 euro p/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
SquareOne schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Reken voor het gemak met zo'n 100 euro p/m2.
Visgraat gaat eerder naar de 125 euro p/m2
Oef..dat valt tegen.. Zat voor BG aan max 70,- per m2 te denken en boven wat goedkoper spul..
Voor dat bedrag heb ik toch wel nog PVC? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Toevallig een randloze wc?
Loodgieter die laatst bij ons was voor het toilet was dolblij dat het een 'normaal' toilet was. Ze hebben alleen maar gezeik met die randloze dingen zei hij. Lijkt dus echt een afrader om te kiezen.
Voor @Toppe te laat, maar wellicht kunnen anderen er hun voordeel mee doen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Oef..dat valt tegen.. Zat voor BG aan max 70,- per m2 te denken en boven wat goedkoper spul..
Zal vast goedkoper te krijgen zijn, maar dan moet je op zoek naar goedkope tegels en een losse tegelzetter.
Maar mijn ervaring is, is dat een tegelzetter al snel richting de 50 euro p/m2 gaat incl. lijm en verwerkingsmaterialen.

PVC heb ik voor 55 euro incl. egaliseren via LaminaatXXL.
40 euro p/m2 inclusief 'gratis' leggen. Wel verplicht 15 euro p/m2 egaliseren a 3mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
[...]

Bij Regge is het leggen iets van 50/m2. Tegels heb je vaak aanbiedingen van grotere merken voor 30-35€ /m2.

Je kan ook, zoals ik heb gedaan, tegels bij een winkel kopen en zelf lokaal en tegellegger zoeken.

Als je geen haast hebt; wacht op de Summersale of Black Friday deals.

Ik heb tegels van 50/m2 voor 32,50/m2 gekocht en betaalde 37,50/m2 voor een lokale tegellegger met een bak aan goede recenties.
Puntgaaf gelegd voor €70/m2

Ging om 120x30 cm tegels.

-----

Boven heb ik PVC gelegd van €30/m2 en €10/m2 voor leggen. Niet hoog segment sinds het boven ligt, wellicht wil je voor de begane grond iets betere kwaliteit.
Leggen hoeft niet duur te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 28-03-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Source90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Bij Regge is het leggen iets van 50/m2. Tegels heb je vaak aanbiedingen van grotere merken voor 30-35€ /m2.

Je kan ook, zoals ik heb gedaan, tegels bij een winkel kopen en zelf lokaal en tegellegger zoeken.

Als je geen haast hebt; wacht op de Summersale of Black Friday deals.

Ik heb tegels van 50/m2 voor 32,50/m2 gekocht en betaalde 37,50/m2 voor een lokale tegellegger met een bak aan goede recenties.
Puntgaaf gelegd voor €70/m2

Ging om 120x30 cm tegels.

-----

Boven heb ik PVC gelegd van €30/m2 en €10/m2 voor leggen. Niet hoog segment sinds het boven ligt, wellicht wil je voor de begane grond iets betere kwaliteit.
Leggen hoeft niet duur te zijn.
Die prijzen klinken wat beter :-)
Eens kijken of ik in Zeeland (waar we heen verhuizen maar niet bekend zijn) een goede leverancier en vloerenlegger kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:21:
[...]

[...]

Loodgieter die laatst bij ons was voor het toilet was dolblij dat het een 'normaal' toilet was. Ze hebben alleen maar gezeik met die randloze dingen zei hij. Lijkt dus echt een afrader om te kiezen.
Voor @Toppe te laat, maar wellicht kunnen anderen er hun voordeel mee doen. :+
Definieer te laat :+ pak zo een voorhamer, rag die pot er af en hang een nieuwe op. Half uurtje weg, hooguit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Die prijzen klinken wat beter :-)
Eens kijken of ik in Zeeland (waar we heen verhuizen maar niet bekend zijn) een goede leverancier en vloerenlegger kan vinden!
Leverancier kan door heel Nederland leveren. Heb zelf ook in Enter gekocht en woon in Zuid Holland. Gaat met name om de legger :)

Zou ook zeker nu een offerte opvragen (bijvoorbeeld Regge) en nogmaals tijdens de sales. Als je de mogelijkheid hebt om te wachten. Interessant om te vergelijken.
Scheelde bij mij 17,50/m2.
Met bijna 100m2 tikt dat aan (ik leg 26m2 door in de veranda).

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 28-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
[...]

In ons geval was keramisch parket net zo duur als PVC + egaliseren. Dus tenzij je echt heel goedkoop spul kiest (of niet hoeft te egaliseren) scheelt het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Source90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Leverancier kan door heel Nederland leveren. Heb zelf ook in Enter gekocht en woon in Zuid Holland. Gaat met name om de legger :)

Zou ook zeker nu een offerte opvragen (bijvoorbeeld Regge) en nogmaals tijdens de sales. Als je de mogelijkheid hebt om te wachten. Interessant om te vergelijken.
Scheelde bij mij 17,50/m2.
Met bijna 100m2 tikt dat aan (ik leg 26m2 door in de veranda).
Okay thanks, oplevering van ons huis is of net voor de bouwvak of een maand daarna.
Qua leggen lastig te plannen, qua inkopen dus nog wel even de tijd om te vergelijken!
Twijfelen sowieso nog over welke vloer, wilde eigenlijk soort egale betonvloer (zoals gietvloer) maar wordt snel erg duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jessy100 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:45:
[...]

In ons geval was keramisch parket net zo duur als PVC + egaliseren. Dus tenzij je echt heel goedkoop spul kiest (of niet hoeft te egaliseren) scheelt het weinig.
Welke prijzen heb je het dan over?
Heb geen idee of ik moet egaliseren..je zou zeggen van niet in een nieuwbouw!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Als ik het goed heb onthouden zit daar een ander aansluitstuk bij. Ik weet niet zeker of het echt een ander reservoir moest zijn of alleen een koppelstuk. Misschien een goed startpunt om te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Bij ons wel.. standaard dekvloer is niet egaal genoeg..

pvc + leggen + egaliseren was rond 100eur/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
jessy100 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Bij ons wel.. standaard dekvloer is niet egaal genoeg..

pvc + leggen + egaliseren was rond 100eur/m2
@Pingu007 Egaliseren is altijd nodig vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Nee, wij gaan in mei langs bij Regge (in Enter) en bij Tegelfloor (in Breda). Bij Tegelfloor hadden we (online) al een vloer gevonden (45,-/m2).

Vorig jaar heeft een Tweaker keramisch parket visgraat laten leggen, via DM gevraagd wat hij kwijt was: 110,-/m2 inclusief leggen.

Wij hebben de vloer pas in januari nodig, dus gaan sowieso de summer sale afwachten voordat we tekenen (tenzij ze direct al met een goede prijs komen).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Wij hebben getekend voor iets onder de 50 eur/m2 voor leggen 125x50 wildverband incl. materialen.
En iets boven de 50 eur/m2 voor de tegels zelf, voeg, bezorging, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tijdens de oplevering heb ik aan de aannemer gevraagd of de vloerverwarming is ingeregeld, volgens hem was dit het geval. Na een korte discussie melde hij dan toch dat dit niet het geval was en dat we zelf maar wat aan de ventielen moeten draaien om het gewenste comfort te bereiken.

We hebben wel een tekening van de zones en daaruit blijkt dat de lengte verschillen groot zijn, de langste zone is ruim 120 meter en de kortste zone is slechts 60 meter maar wel wordt overal de zelfde hoeveelheid water doorheen gepompt. De verwarming is dus verre van efficient en sommige ruimtes worden dus aanzienlijk warmer dan gewenst.

Online kom ik verschillende verhalen tegen of het wel of niet verplicht is om de vloerverwarming vanuit de bouw in te regelen. Ik heb ook bij de uitspraken van de arbitrage van de bouw gekeken maar daar wordt ik weinig wijs uit omdat het inregelen slechts een klein onderdeel is van het probleem en er dus geen uitspraak ligt die specifiek gericht is over het wel of niet inregelen hiervan.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:25
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:18:
Online kom ik verschillende verhalen tegen of het wel of niet verplicht is om de vloerverwarming vanuit de bouw in te regelen. Ik heb ook bij de uitspraken van de arbitrage van de bouw gekeken maar daar wordt ik weinig wijs uit omdat het inregelen slechts een klein onderdeel is van het probleem en er dus geen uitspraak ligt die specifiek gericht is over het wel of niet inregelen hiervan.
Even een vraag van iemand die iets minder betrokken is; is het je überhaupt de sores waard om dit de aannemer te laten doen, of ben je er misschien wel het beste af als je dit zelf organiseert / doet? Soms moet je er gewoon zakelijk in staan, en los van de voorgeschiedenis bekijken wat de makkelijkste manier is om je probleem op te lossen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Even een vraag van iemand die iets minder betrokken is; is het je überhaupt de sores waard om dit de aannemer te laten doen, of ben je er misschien wel het beste af als je dit zelf organiseert / doet? Soms moet je er gewoon zakelijk in staan, en los van de voorgeschiedenis bekijken wat de makkelijkste manier is om je probleem op te lossen.
Ik heb de medewerker bij Nathan gesproken die onze tekening heeft gemaakt. Die geeft aan dat de vloerverwarming ingeregeld moet worden maar dat hij geen afstelling kan bepalen omdat hij de gegevens vanuit de aannemer niet krijgt.

Nu wordt overal de zelfde hoeveelheid water doorheen gepompt en ik kan onmogelijk als leek bepalen op welke waarde een bepaalde zone moet zitten.

Zodra de aannemer de juiste gegevens heeft aangeleverd kan die beste man gewoon de waardes gaan bepalen en dan is het een kwestie van het ventiel naar de juiste waarde draaien en de vloerverwarming is ingeregeld.

Edit: Hierrrr staat bij punt 4 dat het waterzijdig inregelen verplicht is sinds 10 maart 2020!

Volgens de aannemer was ik de eerste die begon over de in regeling en die er een punt van maakte omdat ze het altijd zo doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:32:
[...]
Volgens de aannemer was ik de eerste die begon over de in regeling en die er een punt van maakte omdat ze het altijd zo doen.
Tijd voor een nieuwe bak popcorn voor de toeschouwers... :+

Hij bedoelde dus eigenlijk dat jij de eerste bent die het uberhaupt opgemerkt heeft dat ze niet ingeregeld hebben neem ik aan?
Het werd hier wel gedaan en voor zover ik kan beoordelen is het voldoende gedaan. Voel geen verschillen in de 6 delen van de vloer en de temperatuur is aan beide kanten van de kamer hetzelfde (70 m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Tijd voor een nieuwe bak popcorn voor de toeschouwers... :+

Hij bedoelde dus eigenlijk dat jij de eerste bent die het uberhaupt opgemerkt heeft dat ze niet ingeregeld hebben neem ik aan?
Het werd hier wel gedaan en voor zover ik kan beoordelen is het voldoende gedaan. Voel geen verschillen in de 6 delen van de vloer en de temperatuur is aan beide kanten van de kamer hetzelfde (70 m2)
Nog voor de oplevering heb ik al bij een advocaat gezeten om de zaak te bespreken en hoe we het aan gaan pakken. Korte versie, een inhoudelijke reactie binnen 14 dagen en als ze dat niet doen stappen we voor elk punt naar de Arbitrage van de Bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:46:
Nog voor de oplevering heb ik al bij een advocaat gezeten om de zaak te bespreken en hoe we het aan gaan pakken. Korte versie, een inhoudelijke reactie binnen 14 dagen en als ze dat niet doen stappen we voor elk punt naar de Arbitrage van de Bouw.
Je houdt er een wat voortvarender aanpak op na dan wij met de mechanische ventilatie.
Had graag willen zeggen dat de vriendelijkere aanpak mer vruchten afwerpt, maar daar is mijn casus niet echt het goede voorbeeld voor. Het is weer verdacht stil vanuit de aannemer... Deadline 1 april, dus volgende week ook maar weer eens bellen met de advocaat vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Je houdt er een wat voortvarender aanpak op na dan wij met de mechanische ventilatie.
Had graag willen zeggen dat de vriendelijkere aanpak mer vruchten afwerpt, maar daar is mijn casus niet echt het goede voorbeeld voor. Het is weer verdacht stil vanuit de aannemer... Deadline 1 april, dus volgende week ook maar weer eens bellen met de advocaat vrees ik.
Als je mij een advocaat op me af stuurt een dat voor de sleutel overdracht dan ga ik er met gestrekt been in.

Daarbij hadden we al deze ellende kunnen voorkomen als ze doen wat we afgesproken hebben.

Ook nog even zitten denken om hun huis advocaa, inhuur, in de arm te nemen om ze even te zieken :+

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Het wijzigen van de standaard perilex aansluiting van 2 x 220 (2-fase) aansluiting naar 3 x 220 (3-fase) aansluiting, ten behoeve van een aansluiting tot maximaal 10.800 watt. - 275,00
Dit lijkt me de optie die we nodig hebben voor de Bora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
twi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:06:
[...]

Dit lijkt me de optie die we nodig hebben voor de Bora?
Aangezien 2-fasig onzin is, en niet van toepassing bij een 3-fasige huisaansluiting klopt de optie inderdaad, alleen hoort dit geen optie of meerprijs te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Ook nog even zitten denken om hun huis advocaa, inhuur, in de arm te nemen om ze even te zieken :+
Daar gaat die advocaat niet aan meewerken, hoor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Daar gaat die advocaat niet aan meewerken, hoor.
Volgens hemzelf kan ik hem inhuren als ik ellende heb met die aannemer :9

Ik win wel juridisch advies in bij een advocaat maar kan de stap naar arbitrage van de bouw prima zelf zetten. Sommige zijn zó duidelijk dat ze er wel naar ‘moeten’ handelen.

Ondertussen is wordt het gewoon een principe kwestie en dat, ondanks de kosten voor de raad, ik die voorlief neem om m’n gelijk te krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Volgens hemzelf kan ik hem inhuren als ik ellende heb met die aannemer :9
Dan lijkt het me niet de huis advocaat, of het is er een met weinig ethiek.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Dan lijkt het me niet de huis advocaat, of het is er een met weinig ethiek.
Het laatste. Tijdens ons telefoon gesprek liet hij zelfs wel blijken dat de brief die hij gestuurd heeft vooral een hoop gebakken lucht bleek zonder weinig juridische inhoud :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
Weet iemand of er een minimaal waterdebiet bestaat voor nieuwbouw/woningen? Wij hebben sinds de oplevering eigenlijk een laag debiet (5/6 liter minuut in bijna alle kranen, alleen buitenkraan en kraan in de garage doen het goed met 10L/min). Waterleverancier is al langsgeweest en tot en met de meter is het in orde (44L/min bij 1 bar). Onze eigen loodgieter heeft al twee hele krappe bochtjes vervangen (bv 15mm bochtje direct na de watermeter, die pijp is 22...), maar dat heeft niet geholpen.
We hadden dit aangekaart bij de aannemer, maar kon vorig jaar niks vinden. Toevallig kwam de loodgieter vorige week het laatste klusje doen, en die zei dat het echt te laag is voor een nieuwbouw woning.

Dus we willen toch de aannemer er weer naar laten kijken, ergens klopt er iets niet naar ons idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56
kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:31:
Weet iemand of er een minimaal waterdebiet bestaat voor nieuwbouw/woningen? Wij hebben sinds de oplevering eigenlijk een laag debiet (5/6 liter minuut in bijna alle kranen, alleen buitenkraan en kraan in de garage doen het goed met 10L/min). Waterleverancier is al langsgeweest en tot en met de meter is het in orde (44L/min bij 1 bar). Onze eigen loodgieter heeft al twee hele krappe bochtjes vervangen (bv 15mm bochtje direct na de watermeter, die pijp is 22...), maar dat heeft niet geholpen.
We hadden dit aangekaart bij de aannemer, maar kon vorig jaar niks vinden. Toevallig kwam de loodgieter vorige week het laatste klusje doen, en die zei dat het echt te laag is voor een nieuwbouw woning.

Dus we willen toch de aannemer er weer naar laten kijken, ergens klopt er iets niet naar ons idee.
Stomme vraag maar er zitten niet toevallig van die waterbesparende zeefjes in je kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Maakt het nog uit of het warm/koud of gemend water is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft

Of een berg rommel tegen gehouden door een zeefring in de douchekraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
GeeMoney schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:33:
[...]

Stomme vraag maar er zitten niet toevallig van die waterbesparende zeefjes in je kranen?
Alle kraantjes inclusief de douches? Ik heb ook de bijvulkraan gecheckt in de technische ruimte, dat was 6l/min. Daar zit geen zeefje in.

Net even het zeefje van de keukenkraan gehaald, maar maakt niks uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Maakt het nog uit of het warm/koud of gemend water is?
Nope.

We hebben ook een waterontharder, maar de kraan in de garage zit daar ook op (volgens tekening) en die heeft 10l/min. Bypass aanzetten op de ontharder geeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Nope.

We hebben ook een waterontharder, maar de kraan in de garage zit daar ook op (volgens tekening) en die heeft 10l/min. Bypass aanzetten op de ontharder geeft geen effect.
Welke diameter is je standleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Pingu007 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou het met de kennis van nu wel doen. Vloerenboer zei dat het niet nodig was. Dus de vloer er met goede ondervloer in geklapt. We voelen nu op enkele plaatsen een hoogteverschil. Niet genoeg om de vloer eruit te halen, maar het hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Welke diameter is je standleiding?
Volgens de tekening 20mm voor badkamer(s?) en 26mm voor de technische ruimte.

Het vreemde is dat er vaak in de eerste seconden wel genoeg debiet uitkomt, maar dan zakt het weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Volgens de tekening 20mm voor badkamer(s?) en 26mm voor de technische ruimte.

Het vreemde is dat er vaak in de eerste seconden wel genoeg debiet uitkomt, maar dan zakt het weer in.
Wat voor type watermeter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Wat voor type watermeter heb je?
Die is getest door Dunea en na de watermeter kwam er dus 44l/min eruit bij 1 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2VHRwSCjcZQebYsT5FApEUOGTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrWjFVXaBQskRrgEyNYtVBkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Die is getest door Dunea en na de watermeter kwam er dus 44l/min eruit bij 1 bar.

[Afbeelding]
Zou hem eens bij de aannemer aankaarten. Het wordt een beetje gissen wat het probleem zou kunnen zijn.

Normaal gesproken zou een 15mm leiding ook volstaan voor 10l per minuut. 5/6L per minuut is echt wel minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Dat meten van de waterdruk is simpelweg grote emmer eronder en stopwatch op een minuut? Hier ook maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kepler schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]
Van wat ik kan vinden, hoor je bij de aanvoer minimaal 1,5bar te krijgen, zodra je onder 1,0bar komt, komt er geen water uit je kraan. Als je hoeveelheid bar aan de lage kant is, zal je druk afnemen wanneer je verder je van het beginpunt komt. Merk je boven zwakkere druk dan beneden?

Een waterontharder kan tot 0,7bar drukverlies zorgen, welk merk/type heb je? Heb weleens ontharders gezien met een miezerig slangetje waar al het water doorheen moest…

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:09:
[...]

Van wat ik kan vinden, hoor je bij de aanvoer minimaal 1,5bar te krijgen, zodra je onder 1,0bar komt, komt er geen water uit je kraan. Als je hoeveelheid bar aan de lage kant is, zal je druk afnemen wanneer je verder je van het beginpunt komt. Merk je boven zwakkere druk dan beneden?

Een waterontharder kan tot 0,7bar drukverlies zorgen, welk merk/type heb je? Heb weleens ontharders gezien met een miezerig slangetje waar al het water doorheen moest…
Dat was de test, de doorvoer bij 1 bar druk. Meer bar over houden is iets minder doorvoer, maar geen 5/6...

We hebben waterlux ontharder, maar als ik de bypass omzet verandert er weinig aan de waterdruk/doorvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:19:
[...]
We hebben waterlux ontharder, maar als ik de bypass omzet verandert er weinig aan de waterdruk/doorvoer
Onze waterontharder is gespecificeerd op 50 L/min, dus 10 L/min is hopelijk haalbaar voor elke reguliere ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kepler schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:19:
[...]

Dat was de test, de doorvoer bij 1 bar druk. Meer bar over houden is iets minder doorvoer, maar geen 5/6...

In hun specs staat dat hun kleinste model 16L/min aan kan en de grotere 25 of 41L/min afhankelijk van type. Wel staat er minimaal 1,5bar nodig is voor de werking, is er ook gemeten hoeveel bar op de verbinding staat na de hoofdkraan? En eventueel direct na de waterontharder, dan weet je hoeveel verlies er is.

Hadden jullie de ontharder overigens via de bouw, of was hij zo vroeg geplaatst dat je niet hebt gezien hoe de druk was voor hij geplaatst was?

Wij hebben de HappyDrops laten plaatsen 2 maanden na opleveren. Door hoe dat systeem werkt is het drukverlies maar 0,1bar bij 41L/min, hij kan max 56L/min aan. Dus wij merken geen verschil qua druk, ook niet met onze regendouche.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:29:
[...]

In hun specs staat dat hun kleinste model 16L/min aan kan en de grotere 25 of 41L/min afhankelijk van type. Wel staat er minimaal 1,5bar nodig is voor de werking, is er ook gemeten hoeveel bar op de verbinding staat na de hoofdkraan? En eventueel direct na de waterontharder, dan weet je hoeveel verlies er is.

Hadden jullie de ontharder overigens via de bouw, of was hij zo vroeg geplaatst dat je niet hebt gezien hoe de druk was voor hij geplaatst was?

Wij hebben de HappyDrops laten plaatsen 2 maanden na opleveren. Door hoe dat systeem werkt is het drukverlies maar 0,1bar bij 41L/min, hij kan max 56L/min aan. Dus wij merken geen verschil qua druk, ook niet met onze regendouche.
Als er 40L/min uitkomt en de douche 9 tot 15L/min vraagt, waarom zou je dan een selectie doen op drukverlies ipv andere features?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

https://www.dunea.nl/klan...lde-vragen-waterkwaliteit
Waterdruk is de kracht waarmee water uit de kraan komt. Drinkwaterbedrijven leveren water met een minimale druk van 200 KPA of 20 ‘meter waterkolom' op de begane grond. Dit is vergelijkbaar met 2 Bar. Dunea meet continu de druk op cruciale punten in het leidingnet. Na de watermeter is de waterdruk afhankelijk van de weg die het water aflegt tot de kraan.
Grote kans dat ze de druk terug rekenen per bar omdat dat eenvoudiger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Ik heb de druk gemeten op de buitenkraan en dat is 2.7bar. Dat is dus meer dan genoeg. Ik heb ook niet het idee dat het de druk is, maar echt het debiet wat ergens beperkt wordt. Zoals gemeld is het vaak de eerste paar seconden ok en dan zakt het in...

En inderdaad, ontharder is geplaatst in de bouw en casco opgeleverd. Maar huis is juni vorig jaar opgeleverd en dit speelt dus al een tijdje. Ergens oktober vorig jaar hebben ze gekeken of ze de oorzaak konden vinden, maar niet gelukt. Nu weer paar maanden verder heeft Dunea er naar gekeken en dus ook een loodgieter, beide geen oplossing/oorzaak gevonden.

We gaan dus maar weer terug naar de aannemer. Eventueel is een pomp een oplossing, maar zou naar mijn idee niet nodig moeten zijn. Alles is groot genoeg uitgevoerd in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb de druk gemeten op de buitenkraan en dat is 2.7bar. Dat is dus meer dan genoeg. Ik heb ook niet het idee dat het de druk is, maar echt het debiet wat ergens beperkt wordt. Zoals gemeld is het vaak de eerste paar seconden ok en dan zakt het in...

En inderdaad, ontharder is geplaatst in de bouw en casco opgeleverd. Maar huis is juni vorig jaar opgeleverd en dit speelt dus al een tijdje. Ergens oktober vorig jaar hebben ze gekeken of ze de oorzaak konden vinden, maar niet gelukt. Nu weer paar maanden verder heeft Dunea er naar gekeken en dus ook een loodgieter, beide geen oplossing/oorzaak gevonden.

We gaan dus maar weer terug naar de aannemer. Eventueel is een pomp een oplossing, maar zou naar mijn idee niet nodig moeten zijn. Alles is groot genoeg uitgevoerd in theorie.
Hier zijn natuurlijk al wat topics over op GoT, maar gezien je een ontharder hebt zou ik het daar als eerste zoeken.

Vaak worden bij ontharders terugslagkleppen gebruikt die het debiet ernstig verminderen, een oplossing kan zijn om dan een EA klep te gebruiken ipv de CA klep die er volgens de regels moet zitten.

Open anders een eigen topic met verhaal, foto's en leidingschema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Wolly schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Hier zijn natuurlijk al wat topics over op GoT, maar gezien je een ontharder hebt zou ik het daar als eerste zoeken.

Vaak worden bij ontharders terugslagkleppen gebruikt die het debiet ernstig verminderen, een oplossing kan zijn om dan een EA klep te gebruiken ipv de CA klep die er volgens de regels moet zitten.

Open anders een eigen topic met verhaal, foto's en leidingschema?
Maar als ik de bypass omzet dan verandert er niks? Of gaat hij dan nog steeds langs de klep?

Maar goed, mijn eigenlijke vraag was of er een minimum debiet staat omschreven in het bouwbesluit oid. Ik kon het niet vinden in ieder geval.

Dan ga ik het eerst weer terug leggen bij de aannemer. Als die niks wil/gaat doen, dan is het inderdaad een goed idee om een eigen topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kepler schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Maar als ik de bypass omzet dan verandert er niks? Of gaat hij dan nog steeds langs de klep?

Maar goed, mijn eigenlijke vraag was of er een minimum debiet staat omschreven in het bouwbesluit oid. Ik kon het niet vinden in ieder geval.

Dan ga ik het eerst weer terug leggen bij de aannemer. Als die niks wil/gaat doen, dan is het inderdaad een goed idee om een eigen topic te openen.
Met bypass gaat hij nog steeds langs de klep.

Controleer ook of je garagekraan daadwerkelijk via de ontharder gaat zoals je zegt, dat is ook een goede aanwijzing, kan je bijvoorbeeld doen door dat water te meten op hardheid en te vergelijken met de hardheid uit je douchekraan. En ja, de aannemer moet het oplossen maar het is handig om zelf ook technisch onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Wolly schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Met bypass gaat hij nog steeds langs de klep.

Controleer ook of je garagekraan daadwerkelijk via de ontharder gaat zoals je zegt, dat is ook een goede aanwijzing, kan je bijvoorbeeld doen door dat water te meten op hardheid en te vergelijken met de hardheid uit je douchekraan. En ja, de aannemer moet het oplossen maar het is handig om zelf ook technisch onderzoek te doen.
yes, dat van de garage kraan had ik ook al bedacht. Eens kijken of ik dat testkitje nog kan vinden.

Technisch onderzoek heb ik dus al een groot deel gedaan, ook met hulp van een loodgieter en dunea. Inderdaad de grote onbekende/verdachte blijft de ontharder. Maar als de bypass maar een halve bypass is dan kan ik dat niet zelf checken.

To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

kepler schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:25:
[...]
yes, dat van de garage kraan had ik ook al bedacht. Eens kijken of ik dat testkitje nog kan vinden.

Technisch onderzoek heb ik dus al een groot deel gedaan, ook met hulp van een loodgieter en dunea. Inderdaad de grote onbekende/verdachte blijft de ontharder. Maar als de bypass maar een halve bypass is dan kan ik dat niet zelf checken.

To be continued
Als ik naar het ontwerp kijk van de ontharder zal de bypass er enkel voor zorgen dat hij niet door de hars kamer heen gaat, als je al drukverlies zou hebben in het deel waar de leidingen op zitten, zal de bypass inderdaad weinig verschil maken daarvoor.

Een volledige bypass kan mogelijk alleen door hem compleet los te halen, dan kan je dat deel in ieder geval compleet buiten sluiten.

2,7bar is meer dan genoeg inderdaad, vraag is dan natuurlijk alleen of het water echt langs je ontharder gaat of niet.

Hoe het in onze meterkast is aangelegd kan je heel makkelijk zien aan de leidingen dat alles door de HappyDrops heen gaat. Voor onze tuin ook geen probleem, omdat de kalk nog steeds in het water blijft, met een zout ontharder zoals de jouwe zou je vaak de buiten kraan juist niet op de ontharder willen. Afhankelijk van waar je het water voor gebruikt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Deleon78 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Als er 40L/min uitkomt en de douche 9 tot 15L/min vraagt, waarom zou je dan een selectie doen op drukverlies ipv andere features?
Waterdruk (bar) en water snelheid (L/min) zijn twee verschillende waardes. Je kan 100L/min hebben met 1,1bar dan houd je alleen na x meter leiding geen druk meer over, waardoor er niks/weinig uitkomt.

En die ontharder zelf vereist dus minimaal 1,5 bar om te kunnen werken, mogelijk omdat hij 0,5bar drukverlies heeft.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 22:05
Hi allen,

Ik krijg in 2023 een nieuwbouwhuis en moet voor nu doorgeven op welke plaatsen ik mijn aansluitingen wil hebben. Terwijl ik hiermee bezig ben kwam bij de vraag op of het nog nodig is om een CAI-aansluiting bij de televisie te hebben. Naar mijn idee is dit meer van vroeger en wordt dit niet echt meer gebruikt, maar misschien heb ik het helemaal fout. Op dit moment gebruik ik in mijn huurhuis geen CAI aansluiting voor mijn Tele2 kastje.

Ik heb gekeken op de site van bijvoorbeeld KPN en Ziggo maar kan geen informatie vinden of deze aansluitingen nog nodig zijn.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? :)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mrjobby schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:40:
Hi allen,

Ik krijg in 2023 een nieuwbouwhuis en moet voor nu doorgeven op welke plaatsen ik mijn aansluitingen wil hebben. Terwijl ik hiermee bezig ben kwam bij de vraag op of het nog nodig is om een CAI-aansluiting bij de televisie te hebben. Naar mijn idee is dit meer van vroeger en wordt dit niet echt meer gebruikt, maar misschien heb ik het helemaal fout. Op dit moment gebruik ik in mijn huurhuis geen CAI aansluiting voor mijn Tele2 kastje.

Ik heb gekeken op de site van bijvoorbeeld KPN en Ziggo maar kan geen informatie vinden of deze aansluitingen nog nodig zijn.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? :)

Alvast bedankt
Ziggo/Vodafone gebruikt CAI. De rest van de providers gebruikt een UTP aansluiting.

Of je wel of geen CAI wilt is aan je zelf, wij hebben alle CAI aansluitingen in de woning laten vervallen omdat we toch nooit naar Ziggo zullen overstappen.

Meeste mensen om mij heen kiezen voor een CAI/UTP combi aansluiting in de slaapkamers/woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 29-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Toppe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Ziggo/Vodafone gebruikt CAI. De rest van de providers gebruikt een UTP aansluiting.

Of je wel of geen CAI wilt is aan je zelf, wij hebben alle CAI aansluitingen in de woning laten vervallen omdat we toch nooit naar Ziggo zullen overstappen.

Meeste mensen om mij heen kiezen voor een CAI/UTP combi aansluiting in de slaapkamers/woonkamer.
Ik dacht dit ook door te moeten geven - uiteindelijk gingen ze overal zelf UTP + CAI combi dozen plaatsen. Scheelde weer een kostenpost.

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Flappiewappie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ik dacht dit ook door te moeten geven - uiteindelijk gingen ze overal zelf UTP + CAI combi dozen plaatsen. Scheelde weer een kostenpost.
In elke ruimte? Goed geregeld. Wij kregen standaard 2 combi dozen. Één in de woonkamer en de ander in de ‘master bedroom’. Aangegeven geen CAI te willen en toen 2x UTP gekregen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48
Zo eindelijk beweging in ons verhaal. Na getekend te hebben eind Oktober mogen we eind April naar de Notaris en start de bouw in Mei dit jaar.

Ondertussen wel al veel uitgezocht zeg. Kuuken en badkamer zijn besproken en definitief. Wel een hoop bespaard op de stucadoor, tegels en zonnepanelen door het zelf te gaan doen. Houden we weer wat meer over voor leukere dingen, zoals de tuin waar we te optimistisch waren :o

Vanaf Q2 2023 krijgen als alles mee zit dus de sleutel.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Louwke schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:01:
Zo eindelijk beweging in ons verhaal. Na getekend te hebben eind Oktober mogen we eind April naar de Notaris en start de bouw in Mei dit jaar.

Ondertussen wel al veel uitgezocht zeg. Kuuken en badkamer zijn besproken en definitief. Wel een hoop bespaard op de stucadoor, tegels en zonnepanelen door het zelf te gaan doen. Houden we weer wat meer over voor leukere dingen, zoals de tuin waar we te optimistisch waren :o

Vanaf Q2 2023 krijgen als alles mee zit dus de sleutel.
Naast grondwerk, bestrating en bv graszoden (de basis, maar tikt aan) weet ik nu pas dat planten ontzettend veel geld kosten (en dan koop ik nog geen volgroeide planten) :)
Ga je zelf stuc’en? Respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48
Deleon78 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Naast grondwerk, bestrating en bv graszoden (de basis, maar tikt aan) weet ik nu pas dat planten ontzettend veel geld kosten (en dan koop ik nog geen volgroeide planten) :)
Ga je zelf stuc’en? Respect!
Haha nee niet zelf stucen, ik bedoelde via de project leverancier. Hebben daar een kleine 10k op kunnen besparen door een bedrijf het te gaan laten doen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingu007
Toppe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Dit wel handig om te weten zeg, laat net 2x CAI aanleggen.. (in woonkamer en slaapkamer)
Lees net dat ze glasvezel gaan aanleggen waar ik ga wonen dus dan heb ik DE CAI sws niet meer nodig.
Thx
Pagina: 1 ... 101 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.