Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-06 14:51
Hier gelukkig hele andere ervaringen. De aannemer geeft actief aan dat we bij iedere kijkdag onze bevindingen kunnen sturen, omdat ze zonder opleverpunten willen opleveren. En tot nu toe maken ze dat ook goed waar. Een deel van de punten is de volgende keer gefixt, een deel volgt later. Maar het volgt altijd volgens afspraak.

Gisteren een afspraak gemaakt om de kozijnen voor de binnendeuren in te laten meten, dat was geen enkel probleem. De kopersbegeleider heeft geduldig een half uur staan wachten met me omdat de kozijnenman te laat was. De deuropening van de technische ruimte was niet open tot het plafond, tegen afspraken in. Dat puntje stond al een paar maanden open. Dat hadden ze afgelopen week nog snel laten uitslijpen, omdat ze wisten dat ik de kozijnen kwam opmeten.

Het is echt een prettige aannemer om mee samen te werken. Alleen jammer dat de planning voor oplevering steeds meer van onze marge wegvreet doordat deze afhankelijk is van externe partijen zoals nuts en gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 13:34
@millerman_sf echt in je handjes knijpen, dit hoor ik eigenlijk nooit!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 16:39

Niwla

dat dus....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Toppe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:19:
@Dronium @Requiem19

***members only***

De belangrijkste punten (van zolder naar buiten):
- Voorbereiding zonnepanelen ontbreekt
- Geen trekontlasting op opbouw stopcontact *
- Knie schot is niet gelijk *
- Krassen op binnen kozijnen
- Spiegelstukken trappen niet afgewerkt *
- Inbouw doos ipv losse kabel uit plafond tbv internet
- Barst in raam
- Over bewegingsmelder heen geschilderd *
- Warmtepomp niet goed aangesloten (*) paneel scheef
- Ieder kozijn eerste etage is beschadigd
- Over kunststof kozijnen heen geschilderd
- Inzet paneel voordeur ontbreekt, is nooit besteld…
- Slot van wc sluit niet goed, niet ver genoeg uit gefreesd
- Thermostaat zit 10mm scheef, is gekit dus lastig even ‘recht’ te zetten
- Half opbouw ipv volledig inbouw in keuken *
- Half opbouw ipv volledig inbouw in garage *
- Garage deur belabberd geschilderd
- Achterdeur sluit te strak *
- Vloerverwarming niet ingeregeld *
- Doorvoer buiten stopcontact zit te laag *
- Carport niet geschilderd
- Ieder kozijn aan de achterkant op de begaande grond is beschadigd

* zijn de punten die ze niet met ons eens zijn.

Verder:

***members only***
Kolere zeg.... :(
Hiermee heb ik in ieder geval een mooi leidraad waar ik allemaal op moet letten 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ook hier een hele andere ervaring. Gisteren een eerste kijkedag (geen opleverdag!) gehad.

Nou ik heb mijn best gedaan maar het enige punt wat ik kon vinden is dat ze 1 loze leiding hadden dicht gestuct (hij zit er wel).

Al met al dik tevreden tot nu toe. Opleverinspectie gaat uiteraard de bouwkundige gewoon mee, 't is alleen een positief voorteken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ByronFortescue
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 12:16
Dramatische verhalen. Bij de oplevering hadden we 4 kleine puntjes (schilderwerk vooral) en de begeleider zei dat als er bv. 25 punten zouden zijn dat de directie van het bouwbedrijf met gierende banden zou komen aanrijden om te kijken wat er in godsnaam aan de hand is. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 09:18
Vandaag onze eerste kijkdag gehad, vooral veel foto's gemaakt van alle leidingen en zo goed als alles nagelopen. Lijkt allemaal te kloppen (veel loze leidingen etc.)

Mochten maar een 1,5uur kijken, dat gaat dan toch erg snel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ByronFortescue schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:09:
Dramatische verhalen. Bij de oplevering hadden we 4 kleine puntjes (schilderwerk vooral) en de begeleider zei dat als er bv. 25 punten zouden zijn dat de directie van het bouwbedrijf met gierende banden zou komen aanrijden om te kijken wat er in godsnaam aan de hand is. :')
Als ze hier meer dan 4 punten hebben is de directie niet te bereiken.

Vandaag kwamen ze onze voordeur plaatsen (en die van de buren) en uiteindelijk hebben ze een balk gezaagd en die met grof geweld tussen het kozijn geramd omdat het nét niet paste. Vervolgens zijn ze 3 uur bezig geweest om het slot goed te stellen met als resultaat dat hij nog steeds bagger sluit.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Als ze hier meer dan 4 punten hebben is de directie niet te bereiken.

Vandaag kwamen ze onze voordeur plaatsen (en die van de buren) en uiteindelijk hebben ze een balk gezaagd en die met grof geweld tussen het kozijn geramd omdat het nét niet paste. Vervolgens zijn ze 3 uur bezig geweest om het slot goed te stellen met als resultaat dat hij nog steeds bagger sluit.
Voordeur plaatsen na oplevering? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Voordeur plaatsen na oplevering? 8)7
Ze plaatsen eerst een noodpaneel maar kan je vertellen dat de achterwand van een Ikea kast steviger is…

Onze buren zaten 4 weken met zo’n noodpaneel omdat ze de definitieve panelen bij het verkeerde huis gemonteerd hebben…

We hebben nu maar aangegeven dat ze het standaard paneel plaatsen en we ons geld terug willen als minderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Die meerwerkspecificatie lijkt me eigenlijk meer dan redelijk. Ik woon zelf niet in aardbevinggebied, maar als dat document onderdeel is van de subsidieaanvraag in jouw naam, moet jij dat kunnen zien. Als later namelijk blijkt dat er subsidie verstrekt is in jouw naam en de woning toch niet aardbevingsbestendig is, jij geen vergoeding meer zult krijgen voor eventuele aardbevingschade.
Precies. En de aannemer wil die documenten niet delen. Er ligt nu een verzoek tot inzage bij de NAM. Ben benieuwd.

Ja precies, ik zou dat ook volhouden! En ook de 5% vasthouden bij de notaris zolang je die meerwerkspecificatie niet hebt. Als dat meerwerk namelijk niet uitgevoerd is, zul je een expert moeten laten kijken naar de daadwerkelijke verwachte onkosten om dat alsnog te doen. En die zouden wel eens veel hoger kunnen zijn dan gedacht.
Die 5% is bedoeld om fouten te herstellen en hoe graag ik alles wil vast houden zie ik geen enkele juridische reden om die 5% te handhaven zolang ik die papieren (nog) niet heb.
[...]

Maar je hebt eindelijk de sleutel! Fijn. Wel een tip: ga niet zelf dingen wijzigen die je nog in het PV van oplevering hebt staan. Want dan krijg je weer ruzie met de aannemer. Hij heeft nu drie maanden om die zaken op te lossen en gezien jullie verhoudingen, zal hij ook die drie maanden de tijd nemen. In die periode moet je hem dus wel de gelegenheid geven om dingen op te lossen (dus je kunt ook niet steeds zeggen: 'ik ben niet thuis, kom maar een andere keer terug').
Zeker niet en gelukkig zijn het punten die ons niet belemmeren zelf verder aan de slag te gaan met de woning dus dat scheelt gelukkig best wel wat drama.

De aannemer wou graag een sleutel hebben zodat ze punten kunnen oplossen als er iemand in de buurt is en dat gaan we niet doen. Ze kunnen mailen om te vragen of er dan iemand aanwezig is of kan zijn. En daar wil ik best aan mee werken omdat we ze ook de kans moeten geven.
En, net zo belangrijk: Als er werklui komen om zaken aan te passen, bedenk dan dat zij er ook niets aan kunnen doen, dus geef ze gewoon koffie en een vriendelijk woord. Hoe lastig dat soms ook kan zijn....
Niet helemaal met je eens. De man die bijvoorbeeld de inbouw dozen heeft gebruikt ipv een losse kabel uit het plafond ‘vond het makkelijker om een doos te plaatsen’ en dikke kans dat hij z’n eigen fout kan oplossen, dus ja, hij kan er echt wel wat aan doen. Idem voor de timmerman en het knieschot…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Bij ons wilden ze ook graag een sleutel houden totdat de rest punten waren opgelost. Maar we gingen er direct slapen en vonden dat niet zo prettig, geen probleem maar dan moesten we wel thuis zijn. We werkten volledig vanuit huis op dat moment dus dat was niet zo’n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Henri-Alexander schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:59:
Bij ons wilden ze ook graag een sleutel houden totdat de rest punten waren opgelost. Maar we gingen er direct slapen en vonden dat niet zo prettig, geen probleem maar dan moesten we wel thuis zijn. We werkten volledig vanuit huis op dat moment dus dat was niet zo’n probleem.
Had je, als je er niet direct gaan slapen, ze wel een sleutel gegeven dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri-Alexander
Toppe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Had je, als je er niet direct gaan slapen, ze wel een sleutel gegeven dan?
Nee, want onze vorige woning zat in dezelfde straat dus dan had ik gewoon even langs gekomen. Maar nu hadden we een goede reden. :d Als we verder weg woonden waarschijnlijk wel, we waren niet erg ontevreden over de uitvoer, alleen over de communicatie van de kopersbegeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:21
Toppe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Precies. En de aannemer wil die documenten niet delen. Er ligt nu een verzoek tot inzage bij de NAM. Ben benieuwd.
Wij ook :)
Die 5% is bedoeld om fouten te herstellen en hoe graag ik alles wil vast houden zie ik geen enkele juridische reden om die 5% te handhaven zolang ik die papieren (nog) niet heb.
Je hoeft dat niet juridisch te onderbouwen hoor, gewoon een schatting is voldoende. Het (mogelijk) niet toepassen van aardbevingbestendig meerwerk lijkt mij meer dan voldoende onderbouwd. Als de aannemer dat niet leuk vindt, mag hij aantonen dat hij dat wel gedaan heeft.
Zeker niet en gelukkig zijn het punten die ons niet belemmeren zelf verder aan de slag te gaan met de woning dus dat scheelt gelukkig best wel wat drama.

De aannemer wou graag een sleutel hebben zodat ze punten kunnen oplossen als er iemand in de buurt is en dat gaan we niet doen. Ze kunnen mailen om te vragen of er dan iemand aanwezig is of kan zijn. En daar wil ik best aan mee werken omdat we ze ook de kans moeten geven.
Nee, inderdaad, dat zou ik ook nooit doen.
Niet helemaal met je eens. De man die bijvoorbeeld de inbouw dozen heeft gebruikt ipv een losse kabel uit het plafond ‘vond het makkelijker om een doos te plaatsen’ en dikke kans dat hij z’n eigen fout kan oplossen, dus ja, hij kan er echt wel wat aan doen. Idem voor de timmerman en het knieschot…
Eens, maar meestal is dat omdat de uitvoerder zegt dat het snel moet. Of de tekeningen niet kloppen of onduidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 20-06 19:19
Toppe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:16:
[...]
Die subsidie gaat naar de aannemer, dat is in de KAO zo afgesproken en dat is voor ons totaal geen probleem.

Waar we wel een probleem mee hebben is de manier waarop, wij hebben nooit aangegeven dat we weigeren te betalen, sterker nog, we willen betalen maar pas nadat we een meerwerk specificatie hebben gezien. In plaats van deze netjes met ons te delen worden ze geïrriteerd en gaan ze dreigen met het tegenhouden van de oplevering.

Aannemer is blijkbaar erg bang dat ze geen geld zouden krijgen als we eenmaal de sleutel hebben, anders ga je er niet mee dreigen.

Ik heb ook contact opgenomen met de notaris en die is vrij duidelijk, ze hebben de aanvraag veel te laat gedaan aangezien de NAM altijd binnen 30 dagen een beslissing neemt.

Er is -voor nu- geen enkele indicatie dat de woning anders is gebouwd omdat het aardbevingbestendig moet zijn. Daarom ben ik ook zo gebrand op die meerwerk specificatie. Aangezien de aannemer die niet wilt delen heb ik ook een bericht naar de NAM gedaan dat ik twijfel aan het recht voor de subsidie. Aangezien de aannemer de subsidie dus namens ons heeft aangevraagd (wat gebruikelijk is) lijkt het me dat de NAM die wél wilt delen.
De nieuwbouwregeling wordt niet meer door NAM uitgevoerd. Als je meer wilt weten mag je me wel DM sturen. Regelgeving rondom aardbevingsbestendigheid is complexe materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ByronFortescue schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:09:
Ja, dat zei de bouwbegeleidster hier ook. En de directie is uiteindelijk dus ook meerdere keren langsgekomen bij de laatste kavel. Helaas staat de beste man niet als heel redelijk te boek, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
millerman_sf schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:51:
Hier gelukkig hele andere ervaringen. De aannemer geeft actief aan dat we bij iedere kijkdag onze bevindingen kunnen sturen, omdat ze zonder opleverpunten willen opleveren. En tot nu toe maken ze dat ook goed waar. Een deel van de punten is de volgende keer gefixt, een deel volgt later. Maar het volgt altijd volgens afspraak.

Gisteren een afspraak gemaakt om de kozijnen voor de binnendeuren in te laten meten, dat was geen enkel probleem. De kopersbegeleider heeft geduldig een half uur staan wachten met me omdat de kozijnenman te laat was. De deuropening van de technische ruimte was niet open tot het plafond, tegen afspraken in. Dat puntje stond al een paar maanden open. Dat hadden ze afgelopen week nog snel laten uitslijpen, omdat ze wisten dat ik de kozijnen kwam opmeten.

Het is echt een prettige aannemer om mee samen te werken. Alleen jammer dat de planning voor oplevering steeds meer van onze marge wegvreet doordat deze afhankelijk is van externe partijen zoals nuts en gemeente.
Zo kan het dus ook ja en zo zal het vaak ook gaan. In een topic als dit hoor je natuurlijk vooral de mindere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Wij ook :)

[...]

Je hoeft dat niet juridisch te onderbouwen hoor, gewoon een schatting is voldoende. Het (mogelijk) niet toepassen van aardbevingbestendig meerwerk lijkt mij meer dan voldoende onderbouwd. Als de aannemer dat niet leuk vindt, mag hij aantonen dat hij dat wel gedaan heeft.

[...]

Nee, inderdaad, dat zou ik ook nooit doen.

[...]

Eens, maar meestal is dat omdat de uitvoerder zegt dat het snel moet. Of de tekeningen niet kloppen of onduidelijk zijn.
Eerlijk is eerlijk, we hebben alle tekeningen gekregen die er zijn: WTW, water, koeling, verwarming, elektra, fundering, dak, en de rest wat ik vergeten ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Eerlijk is eerlijk, we hebben alle tekeningen gekregen die er zijn: WTW, water, koeling, verwarming, elektra, fundering, dak, en de rest wat ik vergeten ben.
Nu nog hopen dat de tekeningen kloppen. Dat is hier in ieder geval niet zo. Met name de dragende wanden zijn anders uitgevoerd dan op tekening staat 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dga8DJX0rmIeAmNFiyvjMg46PsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPQurG5Vy8yFrCQ3cnpzuVBH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EIi-9hOCxASHXIknX6etUj36mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASwArS7BxoA99P7DbagxiDTG.jpg?f=fotoalbum_large

Begin is gemaakt! Thanks nog allen voor de tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej40kELnqyt6mEmD7ar8rapfRGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9I3cFCnwZR5ireAGMiKegldA.jpg?f=fotoalbum_large

Hoppa! Oke genoeg spam weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Die bus klopt niet. Het moet deurtotaal zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Die bus klopt niet. Het moet deurtotaal zijn :+
Die bus is nu bezig met de muren sauzen haha! Mijn vader heeft dit voor mij gemaakt :). Respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Bteq schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Begin is gemaakt! Thanks nog allen voor de tips!
Van die zonnepanelen gaat mijn ocd-radar wel af… kun jij niks aan doen maar leg dan gewoon het dak vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Blik1984 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Van die zonnepanelen gaat mijn ocd-radar wel af… kun jij niks aan doen maar leg dan gewoon het dak vol
Haha ja dat had ik ook hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 12:26
Bij sommige nieuwbouw projecten wordt daarom ook wel is dummies tussen geplaatst om het oogbeeld mooi te krijgen maar deze werken dan niet.

Zijn bijv. Goedkope defecte panelen die er dan tussen worden geplaatst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
De aannemer zei dat er maximaal 23 zonnepanelen op het dak konden. We kregen er 10 standaard en hij vroeg 800 euro per extra paneel 8)7

Dussss. Inmiddels in twee fases wat zonnepanelen bijgelegd. In een oost/west opstelling (nou ja, OZO en WNW) en door gebruik te maken van een schans, in totaal 30 panelen met een gezamenlijk vermogen van net iets meer dan 10 kWp. Helaas kan ik over de laatste aanschaf geen BTW meer terugvragen, maar zelfs dan is de terugverdientijd minder dan twee jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge267tViAQWr3KxaDBXirMZC4Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1dQAO6CIEQMR1dAAQeO8nax.jpg?f=fotoalbum_large

Heb meteen de sahara van de panelen gewassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Waarschijnlijk is de EPC waarde gehaald dus geen noodzaak voor die twee extra panelen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Waarschijnlijk is de EPC waarde gehaald dus geen noodzaak voor die twee extra panelen….
De BENG norm halen ze bij ons met 3 (of 6) panelen, lijkt mij niet dat ze daar zoveel voor nodig hebben. Makelaar gaf trouwens aan dat het alleen is om de warmtepomp te compenseren. Met een meerprijs van €600 per paneel kijk ik achteraf wel voor een installatie van 9 tot 15 kW (laatste ivm EIA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR78AFUb-w7uL7oosw1U7bc013s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srQUehWtFx1d4kJwQE0ZubqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSEs-TcYmap34BIqbcXn6XNkLck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grjWPJV0OJIUavqtyIrPGeP8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vandaag. Huis is vanaf de oplevering 10 dagen geleden lekker bezig qua (terug)levering. Moet alleen ook nog de panelen afspuiten denk ik.

16 panelen a 325wp, 5200wp voor een Nul op de Meter woning met aardwarmtepomp (Alpha Innotec serie) en vloerverwarming-en koeling is netjes toch? De hoekhuizen en grotere dwarskapper hebben 1 extra paneel.

Iemand hier trouwens ervaring met een Anhydrietvloer? Kreeg een briefje door de bus dat deze geschuurd MOET worden en gelukkig is dat ook al gedaan, maar ik was benieuwd of er iemand is die dit niet heeft gedaan of er positieve/negatieve ervaringen mee heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 19-03-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:11
Blihi schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:47:
De aannemer zei dat er maximaal 23 zonnepanelen op het dak konden. We kregen er 10 standaard en hij vroeg 800 euro per extra paneel 8)7

Dussss. Inmiddels in twee fases wat zonnepanelen bijgelegd. In een oost/west opstelling (nou ja, OZO en WNW) en door gebruik te maken van een schans, in totaal 30 panelen met een gezamenlijk vermogen van net iets meer dan 10 kWp. Helaas kan ik over de laatste aanschaf geen BTW meer terugvragen, maar zelfs dan is de terugverdientijd minder dan twee jaar.

[Afbeelding]

Heb meteen de sahara van de panelen gewassen...
Minder dan twee jaar is wel bijzonder snel.
Ook ik heb naderhand nog 6 panelen bijgelegd op ZZW met een omvormer erbij maar dat duurt toch echt 3 jaar en 4 maanden en dan heb ik dus altijd volle bak zon erop. Of heb je de installatie en ballast etc. ook allemaal zelf gedaan en gekocht?
(Mijn installatie inclusief plaatsen en alles kwam op €2350,-)

Als je nu trouwens de markt op gaat voor panelen dan schrik je je wezenloos. De crisis op de energiemarkt en de oorlog gebruiken ze stevig in ieder geval.

Totaal heb ik net geen 8kWp liggen en rijdt ik ook nog eens een stevige EV en dan houd ik dus nog net iets over om terug te leveren. Maar als de saldering eraf gaat en je rijdt geen EV wat ga je dan in godsnaam doen met 10kWp. + installaties ?

Ik zie thuis accu’s in ieder geval de komende jaren ook niet goedkoper worden.

@Deveon welle rd waarden hebben je dak en vloeren ?
Hier waren die minimaal 6 met bodemwarmtepomp en NOM woning maar er waren hier toch nog 14 panelen nodig. (Wel 220m2 en net geen 900m3 met veel ramen)

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@GeeMoney Geen idee van rd waardes, maar het wordt een BENG woning en geen nul-op-de-meter. Nu in een EPC 0,6 woning en verbruik van gas ligt onder de 1000 kuub. Qua isolatie verwacht ik geen merkbare verbeteringen en het huidige energieverbruik (incl warmtepompboiler) wordt door de panelen (3,8 kW) ruimschoots gecompenseerd. Ik betaal alleen in het dal voor het laden van de EV.

Verder is het even afwachten wat de regelgeving het komende jaar gaat doen met betrekking tot salderen en accu’s en natuurlijk of zonnepanelen fatsoenlijk leverbaar zijn. Als de energieprijzen niet snel gaan dalen zullen vele bij contractverlenging zowat geforceerd worden om het dak vol te leggen.

Het liefste neem ik straks namelijk een thuisaccu plus een tweede EV met V2G erbij om de 15 kW te benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@GeeMoney wij hebben direct na de bouw uitgebreid. Bij de 10 x 315 Wp ZZW zijn toen 7 x 315Wp OZO en 5 x 315Wp WNW gekomen. Daarmee verdubbelde de opbrengst (volgens de rekentool van Solis) naar 5700 kWh per jaar en dat is meer dan ik nodig had, dus ik had een negatieve energierekening.

Inmiddels is er een phev die behoorlijk wat stroom snoept en ik wil volgend jaar van het gas af. Dus heb ik alles omgebouwd naar 12 x 315Wp OZO + 10 x 315Wp WNW + 8 x 385 Wp OZO.

De berekende opbrengst is nu 8100 kWp per jaar. Voor die extra 2400 kWh per jaar heb ik zo'n 2400 euro betaald. Ik betaal nog een jaar 16ct (of lever voor 11ct terug), maar over een jaar verwacht ik dat dat tarief veel hoger zal liggen.

Ik heb de uitbreiding juist nu gedaan omdat de prijzen gigantisch aan het stijgen zijn. Alleen al sinds vorige week is er 10% per paneel bij gekomen.

Alle ballast kwam gratis van Marktplaats (beide keren) het is alleen heel veel werk. Ik heb gisteren en vandaag ruim 400 kg betontegels twee ladders op gesjouwd..

Montage in eigen beheer gedaan. De tvt van de eerste uitbreiding was berekend op 3 jaar, maar is nu korten wegens een hoger verbruik. Ik denk nu ook in 2 a 3 jaar uit de kosten te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri-Alexander
Dat ziet er gelijk luxe uit zo zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Zijn er hier meer mensen die hun huis gekocht hebben met mandelig (parkeer)terrein? En is er hierbij nagedacht over het laten plaatsen van laadpalen?

Bij ons project wordt alles wel voorbereid, maar zal de stroomvoorziening via de beheervereniging lopen. Voor een bouwproject wat zich heel duurzaam positioneert (inclusief plaatsing van behuizing voor vleermuizen en bijen in de gevels), lijkt het me zonde om geen gebruik te kunnen maken van de eigen zonnepanelen. Ik snap dat dat met mandelig terrein anders ligt dan wanneer je je eigen oprit hebt, maar toch ben ik benieuwd of er projectontwikkelaars zijn die daar net iets beter over hebben nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

twi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:15:
Zijn er hier meer mensen die hun huis gekocht hebben met mandelig (parkeer)terrein? En is er hierbij nagedacht over het laten plaatsen van laadpalen?

Bij ons project wordt alles wel voorbereid, maar zal de stroomvoorziening via de beheervereniging lopen. Voor een bouwproject wat zich heel duurzaam positioneert (inclusief plaatsing van behuizing voor vleermuizen en bijen in de gevels), lijkt het me zonde om geen gebruik te kunnen maken van de eigen zonnepanelen. Ik snap dat dat met mandelig terrein anders ligt dan wanneer je je eigen oprit hebt, maar toch ben ik benieuwd of er projectontwikkelaars zijn die daar net iets beter over hebben nagedacht.
Is het parkeerterrein mandelig maar heb je wel een eigen parkeerplek?
Ik zou dan gewoon een verzoek indienen bij de VVE om een eigen grondkabel te leggen van je huis naar je parkeerplek voor plaatsing van een laadpaal.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28
twi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:15:

Bij ons was precies dit de bedoeling. Eventuele laadpaalen zouden moeten worden aangesloten op de ringleiding waarop ook de straatverlichting zit, verrekening via de vve. De aannemer kwam er bij herberekening achter dat er onvoldoende capaciteit was om op alle parkeerplaatsen een laadpaal te zetten. Daarvoor zou de capaciteit uitgebreid moeten worden en dus het vastrecht voor de vve omhoog. Hoewel niet direct een acuut probleem omdat nog lang niet iedereen een ev heeft, heeft de aannemer bij ons voorgesteld om vanaf ieders terrein een loze leiding te leggen waarmee je een paal op je eigen stroomvoorziening zou kunnen plaatsen.
Omdat dit een wijziging in het contract was moest iedereen (40 woningen) hiermee akkoord gaan. Dat is gelukkig gelukt, dus wij kunnen straks via die loze leiding zelf kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

JackBol schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Is het parkeerterrein mandelig maar heb je wel een eigen parkeerplek?
Ik zou dan gewoon een verzoek indienen bij de VVE om een eigen grondkabel te leggen van je huis naar je parkeerplek voor plaatsing van een laadpaal.
We hebben allemaal inderdaad een eigen parkeerplaats, in ons geval vrijwel aangrenzend aan de berging. Vandaar mijn gedachte om te vragen of ze de voorbereiding niet gewoon richting de berging(en) kunnen laten verlopen. Alleen ga ik er met mijn lekenverstand even van uit dat
  • De voorbereiding in het huidige plan naar de trafo kast (wit/grijze blokken op de situatietekening) ook individuele aansluitingen moeten zijn om de gebruikskosten t.b.v. betaling te kunnen scheiden
  • Deze aanpassing voor "ons" parkeerterrein eenvoudiger is dan voor het linkerterrein, waarbij de parkeerplaatsen verder van de berging staan
  • De aansluiting vanaf de berging naar de meterkast ook geen "normale" grondkabel zal zijn, in het meerwerk beschikbaar met als doel om verlichting/bbq/terrasverwarming op aan te sluiten.[/ii]
Maar misschien moet ik voor sommige van deze punten even gaan zoeken in EV/laadpaal gerelateerde topics.
Members only:
dixet schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Bij ons was precies dit de bedoeling. Eventuele laadpaalen zouden moeten worden aangesloten op de ringleiding waarop ook de straatverlichting zit, verrekening via de vve. De aannemer kwam er bij herberekening achter dat er onvoldoende capaciteit was om op alle parkeerplaatsen een laadpaal te zetten. Daarvoor zou de capaciteit uitgebreid moeten worden en dus het vastrecht voor de vve omhoog. Hoewel niet direct een acuut probleem omdat nog lang niet iedereen een ev heeft, heeft de aannemer bij ons voorgesteld om vanaf ieders terrein een loze leiding te leggen waarmee je een paal op je eigen stroomvoorziening zou kunnen plaatsen.
Omdat dit een wijziging in het contract was moest iedereen (40 woningen) hiermee akkoord gaan. Dat is gelukkig gelukt, dus wij kunnen straks via die loze leiding zelf kabels trekken.
Goed punt, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Bracht dit nog extra kosten met zich mee (bijv. een verplichte meerwerkoptie?)

[ Voor 24% gewijzigd door twi op 20-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28
twi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:07:
[...]over nagedacht. Bracht dit nog extra kosten met zich mee (bijv. een verplichte meerwerkoptie?)
Dat bracht geen extra kosten met zich mee. Behalve dan dat je zelf de kosten moet maken om vanaf je meterkast de kabels te trekken.
Als je parkeerplaats aan je berging grenst hoeft er toch niet zoveel te gebeuren om je eigen stroom te gebruiken? Gewoon de laadpaal aan de berging ophangen en vanuit de berging van stroom voorzien. Bij ons ligt er nog een straat tussen de berging en de parkeerplaats, dus dat is bij ons helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-06 21:12
Is er hier misschien iemand die foto's wil delen van de standaard badkamer die door de aannemer is geleverd?
Ik krijg soms de inruk dat bijna iedereen voor meerwerk kiest, maar er zijn vast uitzonderingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-06 14:12
Bteq schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit was vandaag. Huis is vanaf de oplevering 10 dagen geleden lekker bezig qua (terug)levering. Moet alleen ook nog de panelen afspuiten denk ik.

16 panelen a 325wp, 5200wp voor een Nul op de Meter woning met aardwarmtepomp (Alpha Innotec serie) en vloerverwarming-en koeling is netjes toch? De hoekhuizen en grotere dwarskapper hebben 1 extra paneel.

Iemand hier trouwens ervaring met een Anhydrietvloer? Kreeg een briefje door de bus dat deze geschuurd MOET worden en gelukkig is dat ook al gedaan, maar ik was benieuwd of er iemand is die dit niet heeft gedaan of er positieve/negatieve ervaringen mee heeft?
Bespaar je de moeite van afspuiten. Dat kost je meer water dan dat het iets oplevert (lees: levert niets op tenzij er een dikke laag modder op zit). Dat schoon moeten wassen van die panelen lijkt wel een hype te zijn momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
kaboom1555 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Bespaar je de moeite van afspuiten. Dat kost je meer water dan dat het iets oplevert (lees: levert niets op tenzij er een dikke laag modder op zit). Dat schoon moeten wassen van die panelen lijkt wel een hype te zijn momenteel.
Goed dat je het zegt. Toevallig heeft het hier wat geregend net, dus ik denk dat ik gewoon de natuur zijn werk laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 23:16

siemenz

Koetje

Toppe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:39:
Vandaag de sleutel in ontvangst mogen nemen. Na de aanvaring gister met de aannemer niet meer verwacht.

Uiteindelijk 24 punten laten opnemen in het PV. Aantal punten hadden betrekking tot de kozijnen: krassen, deuken, butsen en verf op de kunstig kozijnen.

Nu afwachten wat ze de definitief niet willen gaan oplossen, ben benieuwd.
Om een beetje perspectief te plaatsen. Ik had ook 25 opleverpunten en heb de sleutel aan de aannemer gegeven. Na een week zijn er nog 4 punten over die te maken hebben met leverings problemen. Alleen m’n vraag naar de installateur omtrent de bekende kookgroep wordt nog niet beantwoord.

3x25. 1fase naar 40a automaat. Daarna na 2x16a kookgroep ;)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:19:
@Dronium @Requiem19

***members only***

De belangrijkste punten (van zolder naar buiten):
- Voorbereiding zonnepanelen ontbreekt
- Geen trekontlasting op opbouw stopcontact *
- Knie schot is niet gelijk *
- Krassen op binnen kozijnen
- Spiegelstukken trappen niet afgewerkt *
- Inbouw doos ipv losse kabel uit plafond tbv internet
- Barst in raam
- Over bewegingsmelder heen geschilderd *
- Warmtepomp niet goed aangesloten (*) paneel scheef
- Ieder kozijn eerste etage is beschadigd
- Over kunststof kozijnen heen geschilderd
- Inzet paneel voordeur ontbreekt, is nooit besteld…
- Slot van wc sluit niet goed, niet ver genoeg uit gefreesd
- Thermostaat zit 10mm scheef, is gekit dus lastig even ‘recht’ te zetten
- Half opbouw ipv volledig inbouw in keuken *
- Half opbouw ipv volledig inbouw in garage *
- Garage deur belabberd geschilderd
- Achterdeur sluit te strak *
- Vloerverwarming niet ingeregeld *
- Doorvoer buiten stopcontact zit te laag *
- Carport niet geschilderd
- Ieder kozijn aan de achterkant op de begaande grond is beschadigd

* zijn de punten die ze niet met ons eens zijn.

Verder:

***members only***
Ik mis trouwens de uitslag over je twijfels inzake de inbouw spots die volgens jou een te lage IP waarde hadden. Hoe is dat afgelopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 16:13
johndoe_1975 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:20:
Is er hier misschien iemand die foto's wil delen van de standaard badkamer die door de aannemer is geleverd?
Ik krijg soms de inruk dat bijna iedereen voor meerwerk kiest, maar er zijn vast uitzonderingen :)
Ik heb voor een standaard oplevering gekozen maar het moet nog gebouwd worden dus heb geen foto's, enkel renders :+ De reden is dat ze achterlijk veel geld vroegen voor alles, kreeg het idee dat een "geen zin in extra dingen"-offerte deden. Een glazen douchewand stond op de offerte voor €800 excl. BTW maar wel incl. plaatsen. Het typenummer stond erbij, toen ik hem destijds opzocht meen ik €120 incl leveren en BTW gezien te hebben bij een webshop. Link toen niet opgeslagen en kom nu niet meer dezelfde tegen, maar een andere willekeurige webshop heeft dezelfde wand voor €213 liggen... Ik snap dat arbeid ook wat kost, maar echt niet zoveel. Uiteindelijk de standaard levering geaccepteerd, douchewand en meubels doe ik zelf wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7A4S6D7mLr_ft0jkbLnFDaCRjLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UPlniIJ7DKMobuaFf9woR4Ak.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Ik mis trouwens de uitslag over je twijfels inzake de inbouw spots die volgens jou een te lage IP waarde hadden. Hoe is dat afgelopen ?
Staat genoteerd maar volgens de ‘installateur’ die mee was stelde ik me aan. Maar goed, die zelfde installateur zei ook dat een vloerverwarming niet ingeregeld hoeft te worden en dat trekontlasting op een opbouw stopcontact alleen buiten noodzakelijk ivm waterdichtheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Om een beetje perspectief te plaatsen. Ik had ook 25 opleverpunten en heb de sleutel aan de aannemer gegeven. Na een week zijn er nog 4 punten over die te maken hebben met leverings problemen. Alleen m’n vraag naar de installateur omtrent de bekende kookgroep wordt nog niet beantwoord.

3x25. 1fase naar 40a automaat. Daarna na 2x16a kookgroep ;)
Voor het idee: nog voordat ik de sleutels in ontvangst kon nemen waren ze er al één kwijt. Toen ik vroeg hoeveel sleutels ik hoor te krijgen ging hij tellen en zegt ‘8, dat is standaard’ terwijl het er 9 horen te zijn. Ja, dat er 9 waren weet ik 100% zeker. Absoluut geen twijfel over mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-03-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben het voor elkaar gekregen om minderwerk in de badkamer te hebben. De hele badkamer is standaard gebleven, we hebben alleen het bad vervangen door een maatje kleiner en we hebben de wastafels met speigels laten vervallen. Daar hebben we zelf een Ikea meubel opgehangen.

Uiteindelijk waren we een paar honderd euro goedkoper uit.

De tegels zijn een pakket van Mosa. 60x60 lichtgrijs op de vloer, 30x60 mat wit liggend op de muur en stroken in wildverband op de accentmuur (wastafels in de badkamer en toiletombouw beneden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-ltZUYUFlXsKrb-0DWI68M7HXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCK47OAd0KRGoOvaF9RbxgTm.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal standaard, maar wel de standaard wastafel gekozen, geen spiegel, geen verwarming, geen meubel gekozen (was superduur en allemaal net niet wat we wilden). Wel een wandje en douchedrain gekozen, maar weer geen duurdere douchekraan (gaan we achteraf doen). Inmiddels wel gelukkig al de nieuwe kast en wastafel etc. Douchekraan vervangen moet nog +designradiator bij binnenkomst. Wel alles laten tegelen totaan plafond + deur zonder raam erboven. Stopcontact zit weggewerkt in de kast voor de tandenborstels etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz_1zMAXceE6hwIHO9VTLj0yuYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMHYMjgpqHxMWksvUqsINhyr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Bteq op 20-03-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wij hebben de wc in elk geval standaard gehouden. Dat interesseerde ons niet zoveel tbh. Zo lang zit je er toch niet :P Wel hebben we de badkamer qua leidingwerk en meubilair/sanitair aangepast voor een niet zo heel zacht prijsje zodat deze af is.

Sterker nog, wij hadden minderwerk omdat we goedkopere tegels uit hadden gezocht. Wat blijkt? Nu hebben ze toch de iets grotere/duurdere standaard tegels erin gezet... Bij elk huis dat iets met deze badkamerboer heeft geregeld is er wel iets misgegaan; gelukkig in ons geval in ons voordeel.

Niet heel boeiend, maar hier wat foto's van hoe het er nu uitziet en wat er op de impressies van de basisbadkamer stond. Zoals je ziet was de 'basis' erg kaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaDkN1r3J0zXBhkfW8TKuxK3zzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXyJlP1sBHAwz9E078DBsgg6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BWBxnBUaxMxpW13cElJmTdrd5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRO04qimleOG753qEEY19sZw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_eqqImYtovslcPyaqBPjrHWz6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oqha0L6SFLcZCzG5NYYgO4N1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Lrkk4man-nA_sz-NQRAtXA-CYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AfmaDg8zSsWBcTLiLQOwTR0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VCu_m-JM9mcm_UIK9C-XUS7dng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woqan5vTxX4kdCIsueI5SrY2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:00
Voor ik bij ons huidige nieuwbouwproject uitkwam, had ik nog nooit serieus naar nieuwbouw gekeken. Ik wist dus niet wat 'normaal' was. Hoe langer ik in dit topic meelees, hoe meer ik het gevoel heb dat ons project (prijsklasse > 400k v.o.n.) standaard een stuk meer 'aangekleed' is dan veel andere projecten, zelfs die in hogere prijsklassen. Ik schrik echt een beetje als ik die kale badkamers hierboven zie. Onze standaard badkamer is al inclusief ligbad, glazen douchewand met deur en 2 wastafels, bijvoorbeeld. Standaard best aardige keuken met kookeiland en luxe apparatuur. Standaard apart toilet op de eerste verdieping. Standaard loze leidingen naar elke kamer van het huis. Standaard rijtjeshuis al zo ruim (>160m2) dat niemand in het rijtje nog een uitbouw nodig vond. Standaard EPC 0 (o.a. via 9 zonnepanelen), terwijl dat nog niet verplicht was toen de vergunning werd afgegeven.
En hoewel ik me een hoedje schrok toen ik de prijzen van de optielijst voor het eerst zag, weet ik inmiddels op basis van de verhalen in dit topic dat die prijzen relatief nog best meevallen. En de kopersbegeleider denkt ook gewoon met je mee en zoekt dingen uit als ze zelf het antwoord van de bouwers niet begrijpt*.

Bovendien lijken ze goed werk te leveren. De eerste huizen in het project zijn inmiddels opgeleverd, waarbij de VEH-keurders bij elk huis aangaven dat er flink minder opleverpunten waren dan ze normaal tegenkwamen. Wij moeten nog een aantal maanden wachten voor we aan de beurt zijn, maar al met al krijg ik zo wel het gevoel dat we mazzel hebben met ons project. Maar misschien is dat omdat in dit topic vooral de excessen aandacht krijgen, dat zou natuurlijk kunnen - dus laat het me vooral weten als ik er naast zit.

* hier moet ik wel bij zeggen dat wij ook ons best doen voor een goede relatie met de kopersbegeleider. Ik hoor wel gemopper over haar van enkele toekomstige buurtgenoten, maar die komen zelf ook over als minder empathisch en wat confrontationeel, dus het zou me niet verbazen als de kopersbegeleider voor zulke types wat minder flexibel is - het zijn soms net mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
Anakha schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:22:
Voor ik bij ons huidige nieuwbouwproject uitkwam, had ik nog nooit serieus naar nieuwbouw gekeken. Ik wist dus niet wat 'normaal' was. Hoe langer ik in dit topic meelees, hoe meer ik het gevoel heb dat ons project (prijsklasse > 400k v.o.n.) standaard een stuk meer 'aangekleed' is dan veel andere projecten, zelfs die in hogere prijsklassen. Ik schrik echt een beetje als ik die kale badkamers hierboven zie. Onze standaard badkamer is al inclusief ligbad, glazen douchewand met deur en 2 wastafels, bijvoorbeeld. Standaard best aardige keuken met kookeiland en luxe apparatuur. Standaard apart toilet op de eerste verdieping. Standaard loze leidingen naar elke kamer van het huis. Standaard rijtjeshuis al zo ruim (>160m2) dat niemand in het rijtje nog een uitbouw nodig vond. Standaard EPC 0 (o.a. via 9 zonnepanelen), terwijl dat nog niet verplicht was toen de vergunning werd afgegeven.
En hoewel ik me een hoedje schrok toen ik de prijzen van de optielijst voor het eerst zag, weet ik inmiddels op basis van de verhalen in dit topic dat die prijzen relatief nog best meevallen. En de kopersbegeleider denkt ook gewoon met je mee en zoekt dingen uit als ze zelf het antwoord van de bouwers niet begrijpt*.

Bovendien lijken ze goed werk te leveren. De eerste huizen in het project zijn inmiddels opgeleverd, waarbij de VEH-keurders bij elk huis aangaven dat er flink minder opleverpunten waren dan ze normaal tegenkwamen. Wij moeten nog een aantal maanden wachten voor we aan de beurt zijn, maar al met al krijg ik zo wel het gevoel dat we mazzel hebben met ons project. Maar misschien is dat omdat in dit topic vooral de excessen aandacht krijgen, dat zou natuurlijk kunnen - dus laat het me vooral weten als ik er naast zit.

* hier moet ik wel bij zeggen dat wij ook ons best doen voor een goede relatie met de kopersbegeleider. Ik hoor wel gemopper over haar van enkele toekomstige buurtgenoten, maar die komen zelf ook over als minder empathisch en wat confrontationeel, dus het zou me niet verbazen als de kopersbegeleider voor zulke types wat minder flexibel is - het zijn soms net mensen...
Het is echt per project verschillend. Project waar ik uiteindelijk voor ben ingeloot is de basis echt drama en zo goedkoop mogelijk en een sigaar uit eigen doos keukencheque. Maar ik heb ook bij andere projecten in de omgeving gezien, dat het echt veel beter was met al mooie tegels en een mooi badkamermeubel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Anakha schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:22:

Per bouwer verschillend. Daarnaast ook erg markt afhankelijk, bovenstaande klinkt niet als een randstad project van een grote bouwer. Kopersbegeleiding bij ons geeft letterlijk aan dat huizen toch wel verkocht worden, dus mogelijkheden voor kopers zijn minimaal (zelfs in hogere prijssegmenten). Als huizen niet verkocht worden, zullen aannemers meer luxe en mogelijkheden aanbieden, markt is nu alleen niet in het voordeel van kopers.

Wel goed om te horen dat er nog kwaliteit wordt geleverd overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Dat klinkt echt top. Wij zitten er een beetje tussenin. Kleine aannemer maar grote projectontwikkelaar. De aannemer is flexibel en levert erg net werk, maar heeft natuurlijk ook met een krappe marge te maken door de stijgende prijzen.

Wil gelukkig niet zeggen dat ze prutswerk leveren: eigenlijk alle technische installaties zijn beter dan toentertijd beloofd / nodig voor EPC. Altijd flexibel met huis en bouwterrein betreden. Prettig contact. Muren zijn eigenlijk praktisch sausklaar i.p.v. behangklaar afgewerkt op de bg en 1e vd.

Dan hoor je inderdaad wel eens horrorverhalen over 0 communicatie, slechte afwerking, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:36
Bij die horroverhalen horen we het verhaal ook maar van 1 kant...

Hoe een de kopersbegeleider met jou omgaat hangt ook een heel groot deel af van hoe jij omgaat met de kopersbegeleiding. Het is een werkrelatie waar je in moet investeren en waarin je de gunfactor moet krijgen.

Als je vanaf dag 1 veeleisend erin vliegt en veel werk veroorzaakt (door bijvoorbeeld je vragen niet te bundelen, etc), dan zal de kopersbegeleider anders op jou reageren dan op andere mensen in het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:41:
Bij die horroverhalen horen we het verhaal ook maar van 1 kant...

Hoe een de kopersbegeleider met jou omgaat hangt ook een heel groot deel af van hoe jij omgaat met de kopersbegeleiding. Het is een werkrelatie waar je in moet investeren en waarin je de gunfactor moet krijgen.

Als je vanaf dag 1 veeleisend erin vliegt en veel werk veroorzaakt (door bijvoorbeeld je vragen niet te bundelen, etc), dan zal de kopersbegeleider anders op jou reageren dan op andere mensen in het project.
Grotendeels eens. Wel is het zo dat de ene kopersbegeleider de andere niet is, nog even los van de persoon an sich. Het zal nogal schelen of ze 10 of 100 huishoudens onder hun hoede hebben (geen idee wat gebruikelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het lijkt me dat als de standaard keuken en badkamer mooier zijn, dat de bouwer de huizen ook voor betere prijzen kunnen verkopen. Ik denk dat project ontwikkelaars in Nederland de kale keukens en badkamers erin zetten, omdat ze het altijd al zo gedaan hebben. In veel andere landen worden huizen bijna volledig ingericht gebouwd en verkocht.

Aangezien projectontwikkelaars beter keukens en badkamers kunnen inkopen dan particulieren, zouden ze daarop ook nog wel wat meer winst kunnen maken. Een nieuwbouwhuis begint zo'n beetje bij 400k in de Randstad. Wie wil er voor dat geld nu een kale wastafel met plakje en spiegel zonder verlichting erboven op 20x20 cm zwarte vloertegels en 20x20 witte wandtegels?

Maar goed het heeft voor de project ontwikkelaar ook niet echt meerwaarde om een goed imago te hebben, aangezien de meeste mensen niet elke dag een nieuw huis koopt. En de ontwikkelaar is wel de laatste plaats waarop je kiest of je wel of niet een nieuwbouwhuis koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
finsdefis schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Grotendeels eens. Wel is het zo dat de ene kopersbegeleider de andere niet is, nog even los van de persoon an sich. Het zal nogal schelen of ze 10 of 100 huishoudens onder hun hoede hebben (geen idee wat gebruikelijk is).
Ik moet altijd denken aan een of ander UK forum waar een forumlid een topic begon over hoe hij een ontzettend slechte ervaring had gehad met een bekende Engelse coureur, Jason Plato. Beetje heel erg offtopic, maar ik kan het niet laten om dit voorbeeld te illustreren :P

https://www.pistonheads.c...asp?h=0&f=23&t=933047&i=0
Just met Jason Plato... and he is an arrogant wcensoredr

Saw his grey 911 Turbo parked outside the dry cleaners near where I live and thought "Wow! Its Jason Plato" so I hung around to say hello and meet him. 20 minutes in freezing 2 degree cold and he comes out and I say hello and he shakes my hand. I say that I really like his car reviews and all that to which he just says "yeah yeah nice yeah, bye". Gets into his Porsche and drives off. Can't even spare 10 seconds for a fan.

Its true what they say, don't meet your heroes.
Totdat de echte Jason Plato ook op dat forum bleek te zitten _/-\o_ >:)
A Hand Shaking Lesson to George Matthews

Next time you shake hands with a complete stranger, follow these simple rules:

1. Engage eye contact in a warm way
2. Smile (a little)as you introduce yourself
3. shake up and down twice and
4. LET GO of the recipients hand.
5. Continue chatting whilst maintaining eye contact

The below is what you should NOT do (which you did)

1. Appear from knowwhere
2. Start jabbering on like a weirdo
3. Look at the floor whilst jabbering at the recipient
4. Thrust yourhand out and then NOT let go

If the other person at any time is forced to say
" Please let go of my hand"
Then, you have I am afraid, made a very bad first impression.

Buddy, you looked like, acted like and are a weirdo.

if you see me again, my advice, turn around and walk the other way,
I will not be polite next time.

Lesson endeth.

Jason Plato (human)
Zelfde situatie, maar 2 perspectieven. Daarom denk ik altijd maar aan wat ik zelf kan doen in de relatie met de kopersbegeleiding ipv wat voor iemand de kopersbegeleider (of de bouwer) is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:15
Het enige waar ik en veel anderen in het project moeite mee hadden wat betreft de kopersbegeleiding was dat ze vrijwel nooit een antwoord op je vraag kreeg, maar een ontwijkend zin waar je niks aan had. In de trant van ‘hoe is het weer op de bouwplaats’ antwoord ‘boven Noorwegen hangt een hogedrukgebied’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goed, en we zijn aanbeland bij een nieuw hoofdstuk met onze aannemer.

Members only:

[ Voor 176% gewijzigd door Toppe op 21-03-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dus nu moet de NAM opnieuw naar de tekeningen en de uitvoering gaan kijken begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Antwoord van installateur omtrent kookgroep:

De meterkasten komen grotendeels standaard aan, waarbij de kookgroep en eventuele eindgroepen met een maximum van 4 stuks bij elkaar op 1 fase zitten achter een 2 polige aardlekschakelaar en een hoofdschakelaar van 40A. Deze kasten worden conform de NEN1010 en geschatte gelijktijdigheid gebouwd.
Waarschijnlijk ziet de kant de 40A staan op de hoofdschakelaar en ziet hij deze aan als beveiligingsautomaat, maar de beveiliging is de waarde die de nuts aanlevert 3x25A en is de hoofdschakelaar zwaarder uitgevoerd, mocht er ooit in de toekomst een verzwaring nodig zijn dan hoeft de hoofdschakelaar niet gelijk vervangen te worden.

Wat vinden we hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
siemenz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:31:
Antwoord van installateur omtrent kookgroep:

De meterkasten komen grotendeels standaard aan, waarbij de kookgroep en eventuele eindgroepen met een maximum van 4 stuks bij elkaar op 1 fase zitten achter een 2 polige aardlekschakelaar en een hoofdschakelaar van 40A. Deze kasten worden conform de NEN1010 en geschatte gelijktijdigheid gebouwd.
Waarschijnlijk ziet de kant de 40A staan op de hoofdschakelaar en ziet hij deze aan als beveiligingsautomaat, maar de beveiliging is de waarde die de nuts aanlevert 3x25A en is de hoofdschakelaar zwaarder uitgevoerd, mocht er ooit in de toekomst een verzwaring nodig zijn dan hoeft de hoofdschakelaar niet gelijk vervangen te worden.

Wat vinden we hiervan ?
Zie kookgroep-topic. Die 40A staat op de hoofdschakelaar en op de aardlekautomaten, dat klopt ook. Alleen een kookgroep hoort gewoon niet thuis in een 3-fase kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Blihi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Zie kookgroep-topic. Die 40A staat op de hoofdschakelaar en op de aardlekautomaten, dat klopt ook. Alleen een kookgroep hoort gewoon niet thuis in een 3-fase kast.
Hoort niet, maar kan wel dus en ik heb dus geen poot om op te staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
siemenz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Zie de link in dit citaat in de topicwarning:

"Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij ons project is het in feite niet anders gegaan met de mechanische ventilatie. Alle vergunningen zijn aangevraagd op basis van de verkooptekening met 'kale' woning. Dus ook zonder uitbouw bijvoorbeeld.
Mede daarom is bij ons ie ventilatie ook mis gegaan. De woning is anders gebouwd dan op die tekeningen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 17:49
Ben ik ook benieuwd naar! Wij slaan stijl achterover van de prijzen van onze leverancier. En ook tips om de boel goedkoper te maken. Wat makkelijk geld besparen?

Wij dachten hieraan:

-Een douchewand zelf achteraf (laten) monteren? (Onze leverancier had het erover dat profielen in de vloer hiervoor nodig waren)
-Zelf een wastafel + onderkast uitzoeken en (laten) montoren

Ik heb hier zelf geen verstand van, weet iemand of dit goed te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
siemenz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Tja. De een lukt het wel, de ander niet om de aannemer te overtuigen. Aangezien de bedrading hetzelfde is, is het aanpassen een fluitje van een cent. De materiaalkosten zijn ook echt niet hoog (een krachtaardlekautomaat kost een euro of 100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rubenus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar! Wij slaan stijl achterover van de prijzen van onze leverancier. En ook tips om de boel goedkoper te maken. Wat makkelijk geld besparen?

Wij dachten hieraan:

-Een douchewand zelf achteraf (laten) monteren? (Onze leverancier had het erover dat profielen in de vloer hiervoor nodig waren)
Wij hebben achteraf een douchedeur op maat laten maken en zelf geplaatst via glasbestellen.nl
Ook dat hebben wij inderdaad gedaan. De standaard wastafels, kranen etc. laten vervallen bij de bouw (minderprijs dus) en gewoon een eigen meubel uitgezocht en geplaatst.
Ja, dit is heel goed te doen. Het is wel handig om te weten waar leidingen lopen, voor als je gaat boren. Vraag gewoon de bouwer of je een keer foto's mag maken van de badkamer voordat de tegels er tegenaan gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 21-03-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:31:
Dus nu moet de NAM opnieuw naar de tekeningen en de uitvoering gaan kijken begrijp ik?
Of ze dat doen is maar de vraag aangezien een aannemer ná akkoord van de NAM geen wijzigingen meer mag doen.

Op zich zal het mij een rot zorg zijn, in het ergste geval krijgt hij geen euro van de NAM.

Maar dat betekend ook dat ons een woning is verkocht die aardbevingsbestendig is zonder dat de aannemer dit kan aantonen en dat vind ik wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Bij ons project is het in feite niet anders gegaan met de mechanische ventilatie. Alle vergunningen zijn aangevraagd op basis van de verkooptekening met 'kale' woning. Dus ook zonder uitbouw bijvoorbeeld.
Mede daarom is bij ons ie ventilatie ook mis gegaan. De woning is anders gebouwd dan op die tekeningen staat.
En ben ik dan gek, of is het raar dat een aannemer een aanvraag doet bij de gemeente voor een vergunning en later het een en ander kan wijzigen zonder dat dit invloed heeft op de vergunning?

Zo'n uitbouw is best een ingrijpende verandering als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:36
Rubenus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Wij dachten hieraan:

Makkelijk geldbesparen kan idd met;
- zelf wastafel, ondermeubel en spiegel plaatsen
- basis kranen laten monteren, zelf andere kopen en plaatsen.
- indien je een regendouch wil en de leverancier moet een thermostaatkraan plaatsen vragen of de douchestang kan komen te vervallen
- Douchewand kan inderdaad zelf. Wij moesten deze wel afnemen anders konden we geen stroompunt krijgen bij de wastafel.

Bij ons was het zo dat we het bedrag met korting terug kregen maar als we een alternatief wouden zouden we de volle adviesprijs moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Agostino schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Makkelijk geldbesparen kan idd met;
- zelf wastafel, ondermeubel en spiegel plaatsen
- basis kranen laten monteren, zelf andere kopen en plaatsen.
- indien je een regendouch wil en de leverancier moet een thermostaatkraan plaatsen vragen of de douchestang kan komen te vervallen
- Douchewand kan inderdaad zelf. Wij moesten deze wel afnemen anders konden we geen stroompunt krijgen bij de wastafel.
Vraag om een loze leiding in plaats van een stroompunt. Of plaats een wandcontactdoos aan de andere kant van de muur op die plek. Dan kun je later eenvoudig toch een stroompunt realiseren in de badkamer.
Bij ons was het zo dat we het bedrag met korting terug kregen maar als we een alternatief wouden zouden we de volle adviesprijs moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Blihi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:10:
[...]

Vraag om een loze leiding in plaats van een stroompunt. Of plaats een wandcontactdoos aan de andere kant van de muur op die plek. Dan kun je later eenvoudig toch een stroompunt realiseren in de badkamer.

[...]
Kunnen het nu niet meer aanpassen, daarnaast hoef ik nu zelf niet meer te klooien met een douchewand ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Denk dat er weinig mensen in het topic zijn die het daarmee oneens zijn.
Maar goed, wat doe je er aan? Een groot deel van de aannemers hanteren deze prijsstrategie.

Voor jou 10 anderen die de woning wel willen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 21-03-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lees dit maar: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Het logistieke proces hier achter is onnodig ingewikkeld en duur. Aangezien niemand die kosten tot aan de oplevering wilt dragen moet jij het als koper maar doen.

Advies: Als je handig genoeg bent lekker de standaard deuren afnemen en zelf mooie exemplaren bestellen. Houd wel rekening met (langere) levertijden.

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 21-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Krijg je ook de plaatsing erbij op het rechterplaatje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Lees dit maar: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Het logistieke proces hier achter is onnodig ingewikkeld en duur. Aangezien niemand die kosten tot aan de oplevering wilt dragen moet jij het als koper maar doen.

Advies: Als je handig genoeg bent lekker de standaard deuren afnemen en zelf mooie exemplaren bestellen. Houd wel rekening met (langere) levertijden.
Ja, zoiets zou het idd ook wel zijn. Echter hebben ze al die handelingen natuurlijk ook bij de standaard deur die ik al vanuit het project afneem. Ik ga ook alleen maar de standaard deuren afnemen, heb nog een discussie lopen over het deurbeslag.

Standaard leveren ze de deuren met AMI Beslag met schild, die wil ik niet. Alleen als ik ze wel afneem heb ik in alle deuren 2 gaten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Requiem19 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Krijg je ook de plaatsing erbij op het rechterplaatje? ;)
Nee, maar dat moeten ze sowieso doen ook al verander ik de deur niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Goedemiddag nieuwbouwers!

Leek mij ook leuk om dit topic te volgen. Namelijk paar dagen geleden getekend voor een nieuwbouw huis! Allemaal spannend maar ook erg enthousiast over.

Het is een huis in Amersfoort Vathorst, zie link:
https://www.nieuwbouwinva...025LHkGQAW/bouwnummer-310

Wij hebben gekozen voor nieuwbouw:
Grotere tuin
Duurzaam wonen (Luchtwarmepomp, zonnepanelen)
Eigen parkeerplek
Weg van onze huidige buren, 3 jonge meiden die van een feestje houden (Muziek tot 03:00 hard aan staan elk weekend) . Na goed gesprek met ouders is dit al stuk minder geworden! Maar sfeer is niet optimaal.
Alles nieuw :D

LET OP: We hebben nog niks besloten, dit is gewoon een "fun" excel lijst die op een zondag is gemaakt. We gaan nog goed kijken naar de prijzen :) Advies is uiteraard welkom!
Meerwerk
Het budget is 610.000 en het huis zelf is 530.000. We krijgen er een badkamer bij maar zal wel wat meerwerk aan gedaan moeten worden. We willen namelijk een bad etc. Gisteren hebben we in Excel wat op papier gezet en we schrokken toch wel dat we flink boven ons budget komen. Al is alles zeer grof ingeschat en morgen hebben we pas een adviesgesprek met onze projectbegeleiderster (Dura Vermeer gaat het bouwen)
Budget meerwerk is eigenlijk 80.000, kunnen er nog wel flink wat bijdoen omdat het huidige huis veel meer overwaarde heeft dan verwacht. Maja wat zal dat over anderhalf jaar zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQjhMvhaSa_Q8VutOZJtpGFB5Co=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbP14RHhIazo0x0gAkrzPEUN.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door mentalozzie op 21-03-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-06 20:32
@mentalozzie hoop geld voor Wifi, wat krijg je daar precies voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:35
mentalozzie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:40:

Leek mij ook leuk om dit topic te volgen. Namelijk paar dagen geleden getekend voor een nieuwbouw huis! Allemaal spannend maar ook erg enthousiast over.

Grotere tuin
Eigen parkeerplek
Weg van onze huidige buren, 3 jonge meiden die van een feestje houden (Muziek tot 03:00 hard aan staan elk weekend) . Na goed gesprek met ouders is dit al stuk minder geworden! Maar sfeer is niet optimaal.

Meerwerk
Het budget is 610.000 en het huis zelf is 530.000. We krijgen er een badkamer bij maar zal wel wat meerwerk aan gedaan moeten worden. We willen namelijk een bad etc. Gisteren hebben we in Excel wat op papier gezet en we schrokken toch wel dat we flink boven ons budget komen. Al is alles zeer grof ingeschat en morgen hebben we pas een adviesgesprek met onze projectbegeleiderster (Dura Vermeer gaat het bouwen)
Budget meerwerk is eigenlijk 80.000, kunnen er nog wel flink wat bijdoen omdat het huidige huis veel meer overwaarde heeft dan verwacht. Maja wat zal dat over anderhalf jaar zijn?
[Afbeelding]
Wat een prijzen voor een dubbele openslaande deur. Kostte bij ons toentertijd €3.000. Schuifpui was € 6.000.
WIFI vind ik ook bizar. Voor de helft heb ik een hele Ubiquiti installatie geplaatst. :o

Hoe groot wordt de keuken? Afhankelijk van eisen, kan je daar aardig op verkijken (lees: 15k redelijk laag in deze tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Krijg je geen minderwerk geld voor het vervallen van de oude deur?
Sommige prijzen schokken wij ook van (kraantje WC: 100€; materiaal was een tientje). Alleen kregen wij ook een bizar bedrag terug voor het oude kraantje (80€). Waardoor het meerwerk effectief maar 20€ was (maar omschreven stond als +100 €).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Is dat Krepeldeuren? Ik herken de lamp op de achtergrond van hun inlogportal, in het project hier ook een paar keer mensen horen klagen dat het een paar keer over de kop gaat daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Ascension schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:43:
@mentalozzie hoop geld voor Wifi, wat krijg je daar precies voor?
Wifi versterkers (hal, overloop en zolder)
Pakket met wifi versterkers bestaande uit;
Een bedrade UTP (internet) aansluiting naar de hal, overloop en de zolder. Hierop
wordt een Ubiquiti UniFi AC Pro wifi versterker, of gelijkwaardig geplaatst. In de
meterkast wordt een enkele wandcontactdoos geplaatst waarop een Ubiquiti
Gigabit PoE injector (of gelijkwaardig) wordt geplaatst. Inclusief montage en
inregelen.

Weten allemaal nog niet of we het doen hoor, dit is gewoon een Excelsheet gebaseerd op onze "Perfecte lijst zonder zelf moeite te hoeven doen".

Wel werken we allebei thuis dus goed stabiel internet / wifi overal is een must.
[b]Source90 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Hoe groot wordt de keuken? Afhankelijk van eisen, kan je daar aardig op verkijken (lees: 15k redelijk laag in deze tijd)
Weten we nog niet, we hebben half jaar geleden nieuwe keuken genomen in onze huidige woning. Mooie keuken met Bosch apparatuur. Waren we ook 15K kwijt en we willen net zoiets.. vandaar de 15K :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:34
mentalozzie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:40:

Grotere tuin
Eigen parkeerplek

Meerwerk
[Afbeelding]
Gefeliciteerd *O*

Ik vind je tuindeuren echt te duur, was bij ons iets van 2.500 / 3.000. Daarnaast is je budget redelijk laag voor je keuken, tenzij je echt een simpele keuken wilt.

Daarnaast badkamer/toilet is ook redelijk aan de lage kant denk ik.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Ja, zoiets zou het idd ook wel zijn. Echter hebben ze al die handelingen natuurlijk ook bij de standaard deur die ik al vanuit het project afneem. Ik ga ook alleen maar de standaard deuren afnemen, heb nog een discussie lopen over het deurbeslag.

Standaard leveren ze de deuren met AMI Beslag met schild, die wil ik niet. Alleen als ik ze wel afneem heb ik in alle deuren 2 gaten zitten.
Nee, want jou aangepaste deur ligt tussen de stapel "Aangepaste deuren" en pietje moet wel samen met zijn collega even 15 deuren af stapelen om jou deur te kunnen pakken. Daarna moeten die 15 deuren ook weer terug. De kans dat er dus schade op één van de deuren komt is dus plat gezegd 30 keer hoger dan de bovenste deur van een stapel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:04:
[...]
En ben ik dan gek, of is het raar dat een aannemer een aanvraag doet bij de gemeente voor een vergunning en later het een en ander kan wijzigen zonder dat dit invloed heeft op de vergunning?

Zo'n uitbouw is best een ingrijpende verandering als je het mij vraagt.
Dat was ook precies een opmerking die Woningbord plaatste bij hun verhaal. De omgevingsvergunning klopt niet met wat er gebouwd is en zal dus in principe opnieuw moeten.

Vraag me wel af hoe dit normaal hoort te gaan. Er wordt eigenlijk altijd een omgevingsvergunning geregeld voor het project in de verkoop gaat en een uitbouw is iets wat (zeg) 80% van de mensen lijkt te doen. Moet daar dan altijd een update van de vergunning voor gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Farmerwood schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Dat was ook precies een opmerking die Woningbord plaatste bij hun verhaal. De omgevingsvergunning klopt niet met wat er gebouwd is en zal dus in principe opnieuw moeten.

Vraag me wel af hoe dit normaal hoort te gaan. Er wordt eigenlijk altijd een omgevingsvergunning geregeld voor het project in de verkoop gaat en een uitbouw is iets wat (zeg) 80% van de mensen lijkt te doen. Moet daar dan altijd een update van de vergunning voor gedaan worden?
Ook hier zijn de vergunningen en alle berekeningen gedaan o.b.v. verkooptekeningen en niet de uiteindelijke woningen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mentalozzie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Een bedrade UTP (internet) aansluiting naar de hal, overloop en de zolder. Hierop
wordt een Ubiquiti UniFi AC Pro wifi versterker, of gelijkwaardig geplaatst. In de
inregelen.

Weten allemaal nog niet of we het doen hoor, dit is gewoon een Excelsheet gebaseerd op onze "Perfecte lijst zonder zelf moeite te hoeven doen".

Wel werken we allebei thuis dus goed stabiel internet / wifi overal is een must.

[...]

Weten we nog niet, we hebben half jaar geleden nieuwe keuken genomen in onze huidige woning. Mooie keuken met Bosch apparatuur. Waren we ook 15K kwijt en we willen net zoiets.. vandaar de 15K :)
Ik ben echt voorstander van UTP's door je huis maar dik 2K voor 3 accesspoints is echt een schandalige prijs hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
mentalozzie schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]
inregelen.
Zou toch overwegen 3 loze leidingen en een paar van die dingen los te halen, kost je ongeveer €130 per stuk + wat drie loze leidingen bij je kosten en de kabels zelf trekken. Inregelen kun je zelfs met een app op je telefoon.

Zou overigens ook vragen om een flinke loze leiding naar de tuin te laten leggen. Ik had in mijn project gevraagd om een simpele 50mm buis van de meterkast naar achter maar heb een 160mm harde PVC buis gekregen, eigenlijk veel blijer mee. Daar kan alles doorheen wat ik maar kan bedenken. En afhankelijk van hoe hard je water is, vraag om de voorbereiding van een ontharder. Nu kan het nog.

Ik sta overigens echt te kijken van de prijs van een dubbele openslaande deur naar buiten :o Die optie heeft mij €885 gekost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Gefeliciteerd *O*

Ik vind je tuindeuren echt te duur, was bij ons iets van 2.500 / 3.000. Daarnaast is je budget redelijk laag voor je keuken, tenzij je echt een simpele keuken wilt.

Daarnaast badkamer/toilet is ook redelijk aan de lage kant denk ik.
Inderdaad best duur die tuindeuren. Nog duurder dan de hele tuin! Dat vind ik dan weer een laag bedrag, al helemaal als het incl. erfafscheidingen moet zijn.

Grappig hoe iedereen er tegenaan kijkt. Ik vind de bedragen voor de keuken en badkamer zeer redelijk, wij zijn er ruim onder gebleven in geval van onze tweekapper. Maar hebben dan ook geen bad, kookeiland of Bora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Maar hoe doet Woningborg dit dan? Wij hebben getekend voor de KAO en daarin staat dat de aanvraag bij woningborg is ingediend en dat xxx ons planacceptatienummer is. Ruim 6 maanden laten zijn we begonnen over een uitbouw en dat was volgens de aannemer geen probleem. Hoe weet ik als koper dan dat mijn wijziging bij Woningborg wordt doorgevoerd?

Ergens zou het me logisch lijken als Woningborg netjes het certificaat mét tekeningen getekend en wel aan de koper stuurt? Zo weet je altijd welk plan Woningborg heeft getoetst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-06 15:34

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Ik ben echt voorstander van UTP's door je huis maar dik 2K voor 3 accesspoints is echt een schandalige prijs hoor...
Ja het is veel geld, maar er zitten ook leidingen bij, UTP, werk, wellicht nog inregelen van de AP's? etc....
Je zult het maar net niet zelf kunnen en niemand anders weten, of er gewoon geen zin in hebben.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Takkeding schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:06:
En afhankelijk van hoe hard je water is, vraag om de voorbereiding van een ontharder. Nu kan het nog.
Zou eerst eens kijken waar je die zou willen en welke voorzieningen er exact zitten. Wij moeten meer dan €800 neer tikken als voorbereiding, niet gedaan en hebben exact* de zelfde voorzieningen gekregen als mijn buren die wél de officiële voorbereiding hebben genomen.

* Op een Y stuk bij de afvoer na. Die kosten een euro of 8 bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Nee, want jou aangepaste deur ligt tussen de stapel "Aangepaste deuren" en pietje moet wel samen met zijn collega even 15 deuren af stapelen om jou deur te kunnen pakken. Daarna moeten die 15 deuren ook weer terug. De kans dat er dus schade op één van de deuren komt is dus plat gezegd 30 keer hoger dan de bovenste deur van een stapel pakken.
Inderdaad, plus deze deur moet een jaar opgeslagen worden terwijl een niet benoemde deur uit de voorraad komt en eventueel vervangen kan worden voor een ander merk of serie. Het lijkt wel of ze het liefste niet aan meerwerk doen, maar als je zoveel voor gemak wilt betalen vinden ze het prima. Vaak gaat het ook allemaal via externe partijen. De standaard ruwbouw opties zijn vaak wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:08:
[...]

Ja het is veel geld, maar er zitten ook leidingen bij, UTP, werk, wellicht nog inregelen van de AP's? etc....
Je zult het maar net niet zelf kunnen en niemand anders weten, of er gewoon geen zin in hebben.
offtopic:
Tja, ik ken @mentalozzie zijn kennis hierin niet maar ik weet wel dat dat UniFi spul echt kinderlijk eenvoudig te installeren is en dat een controller vrij essentieel is. Als ze 3 losse PoE injectoren leveren dan mag je er vanuit gaan dat je geen controller krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Takkeding schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Zou toch overwegen 3 loze leidingen en een paar van die dingen los te halen, kost je ongeveer €130 per stuk + wat drie loze leidingen bij je kosten en de kabels zelf trekken. Inregelen kun je zelfs met een app op je telefoon.

Zou overigens ook vragen om een flinke loze leiding naar de tuin te laten leggen. Ik had in mijn project gevraagd om een simpele 50mm buis van de meterkast naar achter maar heb een 160mm harde PVC buis gekregen, eigenlijk veel blijer mee. Daar kan alles doorheen wat ik maar kan bedenken. En afhankelijk van hoe hard je water is, vraag om de voorbereiding van een ontharder. Nu kan het nog.

Ik sta overigens echt te kijken van de prijs van een dubbele openslaande deur naar buiten :o Die optie heeft mij €885 gekost...
Haal dan gelijk de U6 :+
https://eu.store.ui.com/c...ts/unifi-ap6-professional

Of nog goedkoper en (gok ik) beter passend bij de use-case:
https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite
€100 /stuk en meer dan prima voor thuis.
Pagina: 1 ... 97 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.